• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:07
Bakmuth ook onder zware druk:

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-03 14:47
XWB schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:01:
Tot zover dan de Russische 'opmars'.

[Twitter]
Klopt er dan niets van dit bericht?

Is haaks op de berichtgeving van vandaag.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:54
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:52:
[...]

Dat bericht is een week oud. Toen heeft Rusland enorme aantallen soldaten en materieel verloren in een kansloze aanval. Ikheb nog geen enkel bericht gezien wat dat betwist, zelfs binnen Rusland's informatiebubbel was er veel ophef.
Dat wil niet zeggen dat Rusland nooit vooruitgang boekt, rond Donetsk gaat de frontlinie met enige regelmaat een paar dorpjes heen en weer.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
onkl schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:26:
[...]

Dat bericht is een week oud. Toen heeft Rusland enorme aantallen soldaten en materieel verloren in een kansloze aanval. Ikheb nog geen enkel bericht gezien wat dat betwist, zelfs binnen Rusland's informatiebubbel was er veel ophef.
Dat wil niet zeggen dat Rusland nooit vooruitgang boekt, rond Donetsk gaat de frontlinie met enige regelmaat een paar dorpjes heen en weer.
Met het verschil dat RU en mass aanvallen doet met veel slachtoffers en UA terugtrekt om zo verliezen te minimaliseren.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is nog niet voorbij, maar het lijkt erop dat rusland weer gelogen heeft. Verrassing.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:54

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

😂

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:52:
[...]

Je reageerde op een bericht van 4 november, er kan sindsdien van alles gebeurd zijn ;) Want op 9 november volgden berichten dat Russen extra materiaal vanuit Mariupol gestuurd hebben (zie XWB in "Het Donbass front").

Maar belangrijker nog is dat Pavlivka helemaal niet in handen is van het Kremlin, de berichtgeving van 10 november van Russische kanalen was niet correct.

La Batterie des Hommes sans Peur

• hoevenpe
RoD schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:18:
[Embed] Het is nog niet voorbij, maar het lijkt erop dat rusland weer gelogen heeft. Verrassing.
Dit ziet er toch behoorlijk overtuigend uit:

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-03 23:43
hoevenpe schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:52:
[...]Dit ziet er toch behoorlijk overtuigend uit:
[Twitter]
Die 800 dode RU soldaten die er die dag voor nodig waren om een verlaten dorpje van 2 straten met 5 kapotgeschoten huizen te veroveren, da's pas overtuigend.
Of probeer je te zeggen dat de de Russen zo 'humaan' zijn dat ze een achtergelaten hond wat te eten geven?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• hoevenpe
Yaksa schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:31:
Of probeer je te zeggen dat de de Russen zo 'humaan' zijn dat ze een achtergelaten hond wat te eten geven?
Ze hebben het dorp ogenschijnlijk veroverd, dat is toch helder?

• Yaksa
  • Laatst online: 31-03 23:43
hoevenpe schreef op zondag 13 november 2022 @ 10:33:
[...]Ze hebben het dorp ogenschijnlijk veroverd, dat is toch helder?
Zo helder is dat niet: "Ukrainian military repelled Russian attacks near Pavlivka of Donetsk region, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report."
Bron: LiveUAmap
Of het moet een ander Pavlivka zijn, kan ook.
Wat ik probeer te zeggen is dat een ongeverifieerd Twitter filmpje met daarin 2 soldaten die een verlaten schuurtje binnenlopen nou niet bepaald alleszeggend is aangaande de verovering van een gebied.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Niet echt. Die twitter feed is non stop BREAKING RUSLAND RUKT OP BIJ BAKHMUT berichten.

Oct 3
⚠️⚡️BREAKING NEWS⚡️

🇷🇺🇺🇦Some Ukrainian forces started to retreat from #Bakhmut/#Artemovsk. These reports were confirmed by residents in the area of #Artemovsk.

Sep 13
⚠️⚡️BREAKING NEWS⚡️

🇷🇺PMC Wagner started to advance in the direction of the city center in #Bakhmut/#Artyomovsk.

Jul 14
At #bakhmut there are unconfirmed reports that the ukrainian forces started to leave bakhmut.

[Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 13-11-2022 11:05]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hoevenpe
Had het filmpje als reactie onder een betrouwbaar kanaal gezien, alle reacties daarop waren bevestigend maar naar ik nu zie is het een enorm pro-Russische onbetrouwbare bron.

DefMon3's dagelijkse draadje noemt het afgeslagen, mijn fout gelukkig maar:

• Kadett
Yaksa schreef op zondag 13 november 2022 @ 11:00:
[...]

Zo helder is dat niet: "Ukrainian military repelled Russian attacks near Pavlivka of Donetsk region, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report."
Bron: LiveUAmap
Of het moet een ander Pavlivka zijn, kan ook.
Wat ik probeer te zeggen is dat een ongeverifieerd Twitter filmpje met daarin 2 soldaten die een verlaten schuurtje binnenlopen nou niet bepaald alleszeggend is aangaande de verovering van een gebied.
Een eerder filmpje van Russen 'in' Pavlivka met een vlag knopend aan de veranda van een huis was al debunked. Bleek huis te zijn aan de uiterste (zuid)rand van het dorp.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:56
[...]

En waar haal je dat uit dat filmpje? Voorlopig is de rapportage dat ze nog dagelijks aan het aanvallen zijn. Meestal doe je dat niet als je het al veroverd hebt. Het lijkt er eerder op dat rusland op wat voor manier dan ook een positief verhaal moet kunnen vertellen en voor nu is dat schijnbaar dat ze dat dorpje keer op keer weer veroverd hebben.

Het lijkt me hiervoor dan ook slim om de rapportage van Oekraine af te wachten en pas als ze het daar bevestigd hebben het als waar te zien. Zeker wat dit soort zaken betreft is Oekraine gewoon veel betrouwbaarder dan rusland (zelfs als het negatief voor Oekraine is)

[removed]

• XWB
  • Niet online
[...]

Zolang je niet iets van een vlag ziet wapperen bij een gemeentehuis of straatnaam is er niets helder aan.

Datzelfde account claimde een maand geleden nog dat de AFU uit Bakhmut zou vertrokken zijn, terwijl Oekraïne in werkelijkheid de Wagner troepen uit de cementfabriek verjaagd heeft.

• XWB
  • Niet online
Voorlopig even geen "attack waves" meer rond Bakhmut:

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Privateers vs privateers bij Bakhmut als ik dat zo mag inschatten.
Wagner vs westerse vrijwilligers.
En dat heeft een prijs.

Maar Bakhmut holds.

Hetzelfde zag ik bij Severodonetsk. Ook daar handenvol Britse/Amerikaanse/Canadese vrijwilligers direct betrokken aan de frontlinie.

• XWB
  • Niet online
Videomateriaal van een recent tankgevecht:

• XWB
  • Niet online
Rustig dagje in Bakhmut:

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13

_Eend_

🌻🇺🇦

Dat is lang geleden. Misschien is de aanvoer van verse gevangenen gestokt?

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Toch gek, WarMonitor zegt dit:

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1592980730698641408#m
Ukrainian forces are In full control of the town battles take place on the eastern outskirts and around the two settlements towards the south of the town

The situation remains difficult today.
With frontal attacks constantly.

There is some rumours of marginal Russian gains in the area which I cannot confirm for now.
Optyne zal dus in handen zijn van RF zo te lezen

[Voor 27% gewijzigd door IJsbeer op 16-11-2022 22:18]

• RoD
  • Niet online

RoD

IJsbeer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:17:
Toch gek, WarMonitor zegt dit:

https://nitter.it/WarMonitor3/status/1592980730698641408#m

[...]

Optyne zal dus in handen zijn van RF zo te lezen
Dit verhaal heb ik ook al tig keer gehoord van de russen. Het kan waar zijn maar ik zou afwachten op betere bronnen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:40
RoD schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:21:
[...]

Dit verhaal heb ik ook al tig keer gehoord van de russen. Het kan waar zijn maar ik zou afwachten op betere bronnen.
Is mogelijk nu er “betere” troepen bij Kherson zijn vrijgemaakt.

Verwacht hier volgende week meer druk te zien

• YakuzA

YakuzA

Rusland is idd flink aan het inzetten in omgeving Pavlivka/Vuhledar:

[Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 16-11-2022 23:34]

PSN

• XWB
  • Niet online
Zouden ze Bakhmut nou echt opgegeven hebben om een ander gebied te proberen?

[Voor 11% gewijzigd door XWB op 16-11-2022 23:19]

• Niet online
ligt eraan of Prighozhin (Progozhin weet ik veel) er nog zin in heeft.
Misschien dat Griner nog een keer gespot wordt daar, maar voor de rest is ons Zapo-front beloofd.

[Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 16-11-2022 23:21]

• Muncher
  • Laatst online: 12:38
XWB schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:19:
Zouden ze Bakhmut nou echt opgegeven hebben om een ander gebied te proberen?
Wie zijn ze? En waarom zouden ze het gebied opgeven?

Heb een stuk van de discussie gemist lijkt het.

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:27

Auredium

Informaticus Chaoticus

Toevalling net gereleased. :)

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-03 20:28

ZenTex

Doet maar wat.

Kortom,
Het lijkt een soort Stalingrad voor Putin.
Potentieel strategisch belangrijk, mits in combinatie met andere punten, die Rusland niet meer in handen heeft.
die snelweg naar bakhmuth is waardeloos zolang daar de front loopt.

Bakhmuth is de springplank naar de regio, maar is op zichzelf staand waardeloos, de verdediging is er zwaar in het voordeel en Oekraïne verzet zich met hand en tand, dus Rusland/Wagner lijdt er enorme verliezen.

Enkel een land bestuurd door een dictator zou zo hardnekkig keer op keer dezelfde plaats aanvallen, ongeacht de verliezen.
Terwijl Oekraïne zulke plaatsen gewoon mijdt en er omheen trekt waar het minder zwaar verdedigd word om ze zo vanuit de flank en in de rug aanvalt.

• XWB
  • Niet online
Nieuwe pogingen om Pavlivka in te nemen zijn onderweg.

Wie een beetje zoekt op social media zal video's uit Pavlivka (en Bakhmut) vinden, met stapels dode Russen.

• YakuzA

YakuzA

XWB schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:23:
Nieuwe pogingen om Pavlivka in te nemen zijn onderweg.

Wie een beetje zoekt op social media zal video's uit Pavlivka (en Bakhmut) vinden, met stapels dode Russen.

[Twitter]
Zolang ze het mede met dit soort tactieken proberen vrees ik het ergste voor RU:

PSN

• YakuzA

YakuzA

Was uiteindelijk een hele dure aanval voor de Russische naval brigade bij Pavlivka:

PSN

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

The New York times over de strijd bij Bakhmut geeft een beeld hoe hard de strijd daar verloopt (toegankelijk want deelartikel)

In Ukraine, Bakhmut Becomes a Bloody Vortex for 2 Militaries https://www.nytimes.com/2...nukCSBE_-hAmIZml5HaT4DUA8

[Voor 0% gewijzigd door teacup op 28-11-2022 07:34. Reden: Typo]

• RoD
  • Niet online

RoD

Slecht nieuws, hopelijk blijkt dit de zoveelste russische leugen.

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

RoD schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:19:
[Embed]
Julian is nooit te beroerd om iets klakkeloos te tweeten.. #alsjournalisthe

nope

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RoD schreef op maandag 28 november 2022 @ 14:19:
[Embed]
Ozaryanovka staat als sinds zaterdag op Deepstatemap rood, dus dat klopt hoogstwaarschijnlijk wel.

De rest moeten we nog zien. Hopen van niet inderdaad, en zo ja dat er een goed antwoord op komt.

Soittakaa Paranoid!

• YakuzA

YakuzA

Het lijkt alsof ze na een paar maanden eindelijk door hebben dat ze iets aan de flanking attacks vanuit Klischiivka moeten doen.
Dat lijkt althans de achterliggende gedachte om die vanuit het zuiden aan te vallen.

Klischiivka heeft een high ground advantage over Opytne en Ivanhrad als zuidelijke wijken van Bakhmut.

PSN

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:42
Het is in verschillende topics over Oekraine betwist, maar het is m.i. toch best logisch dat bizarre aantallen soldaten die je de meatgrinder induwt uiteindelijk toch iets gaan opleveren.

Dit soort berichten verbaast mij daarom niet. De grotere vraag is en blijft wel of de Russen a) nog meer progressie kunnen boeken. De beschikbare aantallen in de meatgrinder zijn op dit moment eindig en b) of ze de gewonnen gebieden ook kunnen behouden.

• Niet online
het zal me echt niets verbazen. Het is een hel daar, voor beide kanten.
De Oekraieners zijn geen goden. Ook zij bezwijken een keer voor de bizarre Russische WO1/2 praktijken door een eindeloze massa mobiks te sturen.
Op een gegeven moment breekt de linie wel een keer.

Ik hoop dat het aantal doden aan Oekraiense kant meevalt. Elke is een teveel, maar ik geloof niet dat het daar nog 1 op 6 is.
Het is een slachting in de modder. No man's land.
De vergelijking met Verdun is er aan beide zijden niet voor niets.
En de foto's en filmpjes liegen er niet om. En niet alleen vanwege de modder en sneeuw.

The Eyes of a Warrior

Opmerking: die man met die bodyarmour... die twee gaten bovenin is een schaar, geen kogelgaten in de armour.

[Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 28-11-2022 16:48]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Requiem19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 15:41:
Het is in verschillende topics over Oekraine betwist, maar het is m.i. toch best logisch dat bizarre aantallen soldaten die je de meatgrinder induwt uiteindelijk toch iets gaan opleveren.
Dat zou je zeggen maar deze zomer zagen we ook dat de Russen na weken van zware verliezen soms wat meters progressie maakten, en hier of daar zelfs een stad veroverden, om dan later al dat moeizaam veroverde terrein weer te verliezen als Oekraine een offensief startte.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een bewuste strategie van Oekraine is om het aantal verdedigers laag te houden en ook af en toe wat grond prijs te geven, om de Russen te laten denken dat ze resultaten boeken en een doorbraak in zicht is, zodat ze doorgaan met het voeren van de vleesmolen. Als je attritional battles voert moet je de tegenstander af en toe misschien een succesje gunnen om ze een reden te geven om door te gaan.

Ik weet natuurlijk ook niet wat er waar is en hoe moeilijk Oekraine het nu echt heeft maar ik zou me vooralsnog niet teveel zorgen maken.

• Niet online
downtime schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:52:
[...]

Dat zou je zeggen maar deze zomer zagen we ook dat de Russen na weken van zware verliezen soms wat meters progressie maakten, en hier of daar zelfs een stad veroverden, om dan later al dat moeizaam veroverde terrein weer te verliezen als Oekraine een offensief startte.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het een bewuste strategie van Oekraine is om het aantal verdedigers laag te houden en ook af en toe wat grond prijs te geven, om de Russen te laten denken dat ze resultaten boeken en een doorbraak in zicht is, zodat ze doorgaan met het voeren van de vleesmolen. Als je attritional battles voert moet je de tegenstander af en toe misschien een succesje gunnen om ze een reden te geven om door te gaan.

Ik weet natuurlijk ook niet wat er waar is en hoe moeilijk Oekraine het nu echt heeft maar ik zou me vooralsnog niet teveel zorgen maken.
laat Zalushny maar schuiven inderdaad. Die weet echt wel wat ie doet.
Of misschien moeten ze wel, als de uitleg op het interwebz klopt: Bakhmut in bezit betekent Kramatorsk en Sloviansk binnen regulier artilleriebereik.
Maar goed, heb dat altijd wat muggezifterig gevonden.
Als de Russen echt willen raken ze die steden echt wel net zoals ze andere steden kunnen raken veel verder in het achterland.

Bakhmut is al eeuwenlang een fort. Dus ook in 2022 zal er een strategische importance zijn, al was het maar als het gaat om wegennet/bereikbaar.

• XWB
  • Niet online
Zoals gebruikelijk wordt er flink overdreven in de Russische kanalen. In het zuiden van Bakhmut - dus niet de stad zelf - liggen verschillende defensielijnen waar regelmatig verschuivingen plaatsvinden. Zie de tweets van de gebruikelijke mensen die updates geven over dit gebied.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:04
Korte reportage van Channel 4 in de trenches:
Soldier: "We have super powers"
Reporter: "What's your super power?"
Soldier: "I'm Ukrainian"
https://www.reddit.com/r/...annel_4_news_report_just/

DJI Phantom 4 Pro | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• XWB
  • Niet online
In deze korte video zien we hoe de AFU met drones en artillerie de Russische posities beschiet:

• XWB
  • Niet online
Nachtoperatie, aanvallende Russen moeten vluchten voor artillerievuur:

• YakuzA

YakuzA

Weer een nieuwe plek voor een counter:

Tussen Vuhledar en Donetsk in.

PSN

• XWB
  • Niet online
Uitgebreide video met de AFU in Bakhmut:

• Ingelogd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-03 22:19
Beetje nieuws wat naar buiten komt van Georgische militaire vrijwilliger, helaas zijn er vijf afgelopen dagen omgekomen.

A group of military volunteers from Georgia has been surrounded near the town of Bakhmut in Donetsk Oblast during the last few days; as a result, a Georgian commander was wounded, and five soldiers were killed https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/12/4/7379178/.

Stukje uit het artikel:
"The commander is wounded. The rest of the guys together with our Ukrainian brothers are surrounded. The struggle to bring out the survivors and bring out the bodies of our dead continues," Parulava said.

• YakuzA

YakuzA

Ten zuiden van Bakhmut is Rusland langzaam door aan het stoten:

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

Zie ook subtweets. Recente video vanuit Pisky laat zien dat de russen een paar km teruggedrongen zijn.

https://nitter.it/AndrewP...w3ZzxNteKUMoro4UIjgQ&s=19

• Niet online
https://twitter.com/Andre...tatus/1602211753743585280

Russia's slow advance in Bakhmut by month.

Purple: August 1
Blue: September 2
Green: October 1
Yellow: November 1
Orange: December 1
Dark Red: December 12, today

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 12-12-2022 10:04]

• YakuzA

YakuzA

De UA troepen van de 93e worden uit Bakhmut geroteerd momenteel.
De troepen vrij gekomen na het Kherson offensief maken dit mogelijk blijkbaar :)

https://militaryland.net/...ements-heading-to-donbas/
Ukrainian 24th Mechanized Brigade returns to the eastern Ukraine after a brief deployment in Kherson Oblast. It reportedly replaces 93rd Mechanized Brigade, which defended the vicinity of Bakhmut and Soledar for several months.

Ukrainian 57th Motorized Brigade moves to the vicinity of Bakhmut. It’s currently unknown which unit has been replaced, but there are some indications that 58th Motorized Brigade might get some rest.

Artillery and infantry battalion of 36th Marine Brigade has been relocated from Kherson Oblast to the area of Bakhmut as well.

Elements of 28th Mechanized Brigade were seen by Western reporters on the ground in the area of Kostyanytivka, just south-west of Bakhmut.

At least one battalion of 46th Airmobile Brigade have been redeployed to the area of Bakhmut.

PSN

• YakuzA

YakuzA

Het blijft onrustig rondom Pavlivka:

PSN

• YakuzA

YakuzA

Het blijft heen een weer golven op de verschillende fronten in de Donbass:

en waar op andere plekken juist UA weer enigszins in de verdrukking zit.

PSN

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Bakhmut heeft het pittig zo te zien...

en vervolgens nog eens 150m vandaag?

nope

• YakuzA

YakuzA

Zag de Bakhmut progressie langs komen gister avond idd:

(Titel is wat misleidend)

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-12-2022 17:54]

PSN

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 22:06

TrekDr0p

QR niet scannen

Zal toch wat zijn als het gedonder ineens ophoudt in Bakhmut, en ineens alle Russen verdwenen zijn.

• YakuzA

YakuzA

Stapje naar voren:

En een stapje terug:

PSN

• Muncher
  • Laatst online: 12:38
YakuzA schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:22:
Stapje naar voren:
[Twitter]

En een stapje terug:
[Twitter]
Niet cynisch bedoeld oid, maar dit zijn echt wel echt hele beperkte bewegingen. 500 meter! Ongelofelijk dat er zoveel leed word veroorzaakt voor die paar meter. Dit is wel een beetje de definitie van een patstelling. Hopelijk komt er snel een doorbraak door UA.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Muncher schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:48:
[...]

Niet cynisch bedoeld oid, maar dit zijn echt wel echt hele beperkte bewegingen. 500 meter! Ongelofelijk dat er zoveel leed word veroorzaakt voor die paar meter. Dit is wel een beetje de definitie van een patstelling. Hopelijk komt er snel een doorbraak door UA.
Het is inderdaad schrijnend dat er zoveel doden vallen op een lapje grond met eigenlijk vrij weinig tactisch of strategische betekenis. De achterliggende reden hiervoor is krom Russisch denken en de belofte van Wagner om het gebied in te nemen.

Begrijp goed dat Oekraïne zich niet blind zal staren op dat stukje grond. Wellicht is het Ruslands bedoeling om tijd te rekken tot mobilisatie ronde 2 in begin 2023. Maar Ik verwacht dat Oekraïne op de achtergrond nieuwe offensieven elders aan het opzetten is. Ik verwacht overigens zelfs met bevroren grond niet veel terreinwinst van beide partijen in deze winter.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 13:13
De echte effecten van de eerste mobilisatieronde kun je pas feb/mrt gaan verwachten. Lijkt erop dat beide partijen enorme aantallen aan het trainen zijn. Daar zit meer de race tegen de klok dan aan het front zelf.

• Niet online
Pisky weer heroverd?

• XWB
  • Niet online

• Niet online
frontline is fluid yeah.

• XWB
  • Niet online
Recente dronebeelden uit Bakhmut:

En de update van vandaag, met ondertitels:

• YakuzA

YakuzA

De troepen rotatie in Bakhmut lijkt voorlopig voor UA goed uit te pakken.
Met hernieuwde energie slagen ze erin langzaam het front weer iets achteruit te drukken:
https://www.ukrinform.net...ut-area-slowing-down.html
“Russian milbloggers acknowledged that Ukrainian forces in the Bakhmut area have managed to slightly slow down the pace of the Russian advance around Bakhmut and its surrounding settlements, with one claiming that Ukrainian forces pushed back elements of the Wagner Group to positions they held days ago,” reads the latest report by the U.S. Institute for the Study of War.
Ook andere bronnen lijken deze richting op te hinten:

[Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 25-12-2022 13:50]

PSN

• XWB
  • Niet online
Ja de troepen uit Kherson lijken hier meer voor elkaar te krijgen dan de troepen met blauwe armbanden. Niets negatiefs over die laatste hoor, gewoon een observatie.

Ik had wel verwacht dat de AFU de Wagner troepen uit de buitenwijken van Bakmut konden verjagen, maar dat ze zover gaan als Optytne verbaasde mij toch enigszins. Optytne is was een dorpje met ~700 inwoners, dat soort "settlements" zijn compleet met de grond gelijk gemaakt en bestaan effectief niet meer, voor de troepen is er bijna geen dekking meer mogelijk.

[Voor 7% gewijzigd door XWB op 26-12-2022 00:27]

• XWB
  • Niet online
Wagner in Bakhmut:

• redwing
  • Laatst online: 11:56
XWB schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:25:
Ja de troepen uit Kherson lijken hier meer voor elkaar te krijgen dan de troepen met blauwe armbanden. Niets negatiefs over die laatste hoor, gewoon een observatie.
Of is de opdracht nu veranderd? Voorheen hebben ze wel op meer plekken eerst een tijd puur verdedigd om de russen uit te putten/voorraden op te laten maken om daarna versterkingen aan te voeren om daadwerkelijk aan te vallen. De laatste weken zie je meer berichten voorbij komen over klagende russen die munitietekort hebben, dus dat is op zich het beste moment om gebied terug te veroveren.

[removed]

• hoevenpe
Niet te vroeg juichen, het blijft stuivertje wisselen:
Niet problematisch, maar de Russen/Wagner zijn geen pannenkoek.

• Kadett
hoevenpe schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:31:
[Twitter]Niet problematisch, maar de Russen/Wagner zijn geen pannenkoek.
Of is het juist de tactiek om de terug te vallen en de Russen met de aanval slachtoffers te laten maken.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Is dat nu hetzelfde? Wagner en de Russen? Of heeft Rusland nu twee legers?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Skalaar
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:55

Skalaar

What air defence doing?

Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:36:
[...]

Officieel bestaat de Wagner Group uit huurlingen, en staat het los van het Russische leger. Officieel. In de praktijk komt het een beetje op hetzelfde neer, met als verschil dat Wagner misschien iets dreigender is dan de gemiddelde mobik.

🚫Dit bericht is verwijderd.

• XWB
  • Niet online
Ik verwacht dat Oekraïne simpelweg in Bakhmut blijft, Opytne is te klein om te verdedigen. Wagner kwam iets te dichtbij Bakhmut en ik denk dat Oekraïne de frontlinie "gerest" heeft. Dus nu kan het riedeltje opnieuw beginnen.

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Oekraïne heeft geen baat momenteel om verder dan Bakhmut te gaan. Ze zullen daar dus zeker niet grote offensieven plaatsen. Het zal daar stuivers wisselen zijn omdat Oekraïne dat wil.
Momenteel belangrijker is de situatie in Kremmina wat wss binnen nu en een paar weken valt in Oekraïense handen.

Opmerkelijk is ook de oproep van Oekraïne dat ze eventueel wel vredesbesprekingen met de VN willen hebben in februari mits Rusland wat erkenningen doet (wat ze niet gaan doen). De reden waarom dit opmerkelijk is is omdat het mijns inzien betekend dat er nog een offensief komt in Januari vanuit Oekraïne. Ik gok richting Melitopol. Dit komt overeen met wat Rusland in Belarus doet. Dreigen met een aanval vanuit Belarus (wat ze niet gaan doen) maar hopen dat het troepen vast houd zodat er geen nieuw Oekraïense offensief komt.

Ik vermoed dat we meer actie te zien krijgen in Januari. Maar wellicht draait de bureaustoel wat te veel rondjes en doet de sigarenrook mij wat te veel op de bol slaan.

• XWB
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:36:
[...]

Wagner bestaan uit huurlingen en rekruten uit Russische gevangenissen. Het is op zich niet verkeerd om ze Russen te noemen, omdat ze technisch gezien inwoners van Rusland zijn.

Verder is er nog het Russische beroepsleger, of wat er nog van over is. Maar die zijn niet sterk aanwezig aan het Donbass front. Hier zitten dus voornamelijk Wagner huurlingen, aangevuld met DPR milities.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

XWB schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:25:
In de 6 weken sinds de bevrijding van Kherson hadden de eenheden uit Kherson de tijd om te rusten en aan te sterken.
Kadett schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:35:
[...]

Of is het juist de tactiek om de terug te vallen en de Russen met de aanval slachtoffers te laten maken.
Ik denk dat ze wisten wanneer ze afgelost worden en merken op dat de vijand zuiniger met de artilleriegranaten omgaan. Al vechtend terugtrekken om de vijand te doen denken dat er iets te behalen valt. De vijand weet dat de artillerie niet veel dagen meer kan schieten en grijpt de kans om promotie te maken en bonus op te strijken. Harder pushen met meer troepen en meer artilleriesteun totdat de artilleriemunitie erdoor gejaagd is. De volgende ploeg kan de restanten van de vijand terugdrukken en heeft nu artillerie-loze dagen. Dan steken de Wagnerites de schuld van alle munitie erdoor gejaagd op Gerasimov.

• XWB
  • Niet online

• XWB
  • Niet online
Weer een klaagbrief, Bachmut kan niet ingenomen worden en het is allemaal de schuld van Oekraïense troepen die met teveel zijn:

https://pbs.twimg.com/media/FlIEciPXoAAhC7D?format=jpg&name=small

• XWB
  • Niet online
Nog een video uit Bakhmut:

• XWB
  • Niet online
Dit zou ergens rond Avdiivka zijn, waar ook heftig gevochten wordt:

[Voor 20% gewijzigd door XWB op 30-12-2022 19:07]

• XWB
  • Niet online
Opytne (dorpje had ~ 700 inwoners) waar inmiddels niets meer te verdedigen valt:

https://pbs.twimg.com/media/FlvNyDfXkAAGNID?format=jpg&name=large
https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1611108396538945537

• YakuzA

YakuzA

Rondom Soledar begint het steeds penibeler te worden, die lijkt aan noord en zuid kant te worden ingesloten nadat Yakovlivka niet te houden was.

PSN

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:28:
Rondom Soledar begint het steeds penibeler te worden, die lijkt aan noord en zuid kant te worden ingesloten nadat Yakovlivka niet te houden was.
Context bij dit bericht zou niet mis staan. Voor wij wordt de situatie steeds lastiger? Alhoewel ik aardig wat kaartjes in mijn hoofd heb zitten zijn ze niet altijd up-to-date. :P

• Niet online
Auredium schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:55:
[...]

Context bij dit bericht zou niet mis staan. Voor wij wordt de situatie steeds lastiger? Alhoewel ik aardig wat kaartjes in mijn hoofd heb zitten zijn ze niet altijd up-to-date. :P
deze geeft een wat minder negatief beeld voor UA.
Dus Soledar lijkt voorlopig relatief veilig.

[Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 06-01-2023 09:08]

• YakuzA

YakuzA

[...]
Ok, dat had ik idd niet meegenomen :)

Deze situatie, soledar is het blauwe/groene stukje dat steeds verder ingesloten raakt tussen die 2 donkere rode vlakken: (vlak ten noordoosten van Bakhmut)

PSN

• XWB
  • Niet online
[...]

Als Soledar ingenomen wordt kan Bakhmut omsingeld worden, en dan zou Oekraïne de stad moeten verlaten.

https://pbs.twimg.com/media/FlutRdrakAAZeZD?format=jpg&name=large

• Niet online
Weer een mapped-episode van GTBT, over Bakhmut/Kreminna.

• hoevenpe
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 09:03:
deze geeft een wat minder negatief beeld voor UA.
Dus Soledar lijkt voorlopig relatief veilig.
Volgens dit pro-Oekraïnse account is Soledar bijna gevallen:
[Twitter: https://twitter.com/Vijesti11111/status/1611434378458169344]

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

hoevenpe schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:52:
[...]

Volgens dit pro-Oekraïnse account is Soledar bijna gevallen:
[Twitter]
De Russen zitten intussen al in de zoutmijn.

nope

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:49
Even ter verduidelijking over Soledar, voordat er volledige paniek en bangmakerij in deze topic uitbreekt. Lees even de onderstaande tweets, het is eerder bewust dan verloren vanuit Oekraïene.

[Voor 8% gewijzigd door Emryte op 06-01-2023 20:10]

game pc

• bloody
  • Nu online

bloody

0.000 KB!!

Emryte schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:10:
Even ter verduidelijking over Soledar, voordat er volledige paniek en bangmakerij in deze topic uitbreekt. Lees even de onderstaande tweets, het is eerder bewust dan verloren vanuit Oekraïene.
Dat lijkt mij wel erg zwaar aangezet.

Ga er maar gerust van uit dat de UA strijdkrachten weten wat ze aan het doen zijn.

nope

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:49
bloody schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Dat lijkt mij wel erg zwaar aangezet.

Ga er maar gerust van uit dat de UA strijdkrachten weten wat ze aan het doen zijn.
Ik heb het niet over het leger, maar over hoe sommige dingen hier worden gedeeld. Van beide kanten worden ze vaker groter gemaakt dan ze zijn.

game pc

• XWB
  • Niet online
De dagelijkse update van het front:

• YakuzA

YakuzA

UA lijkt zich ook (gedeeltelijk) uit Pidhorodne terug te trekken?

Of gaan ze een andere kant op?

[Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 06-01-2023 23:34]

PSN

• XWB
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 23:34:
UA lijkt zich ook (gedeeltelijk) uit Pidhorodne terug te trekken?
[Twitter]
Of gaan ze een andere kant op?
Valt wel mee volgens Def Mon:

• YakuzA

YakuzA

Situatie rondom Bakhmut is stabiel maar wel nog wat zorgwekkend.
Recent Russian gains in Soledar do not portend an imminent encirclement of Bakhmut, contrary to claims made by Russian sources.

The U.S.-based Institute for the Study of War (ISW) said this in its latest Russian offensive campaign assessment,
https://www.ukrinform.net...roops-in-bakhmut-isw.html

PSN

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-03 16:27

3raser

⚜️ Premium member

De Russen lijken terrein te winnen.

Rybar schrijft ook over terreinwinst.
Er zijn berichten dat Wagner-detachementen de controle hebben gevestigd over de dorpen Opytnoe, Krasnaya Gora en Paraskovievka bij Bakhmut.
De laatste twee - verstoren de directe communicatie tussen de garnizoenen van Bakhmut en Seversk.
Zelfs als het nog een paar dagen duurt om in deze posities te consolideren, is de dissectie van de Soledar-Bakhmut-groep al bereikt.
Wat onmiddellijk Zelensky's reactie over plannen om extra troepen naar het Bakhmut-gebied te sturen, weggooide.

• YakuzA

YakuzA

3raser schreef op maandag 9 januari 2023 @ 11:27:
De Russen lijken terrein te winnen.
[Twitter]

Rybar schrijft ook over terreinwinst.
[...]
Het is weer een kwestie van gewoon even afwachten tot er iets te confirmen valt:

We weten wel al dat de Russen op de velden tussen Pidhoridne en Soledar rondliepen.

[Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 09-01-2023 12:55]

PSN

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee