Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
⚡️ General Staff: Ukraine liberates Yatskivka in Donetsk Oblast.
— The Kyiv Independent (@KyivIndependent) 23 september 2022
Ukraine's Armed Forces have established control over the village of Yatskivka in Donetsk Oblast and regained previously lost positions in the Bakhmut direction, General Staff reported on Sept. 23. pic.twitter.com/gZUXgX0Z8O
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Er schijnt een gedeelte Wagner troepen van Bakhmut af gehaald te zijn om het front bij Spirne te stutten scheen het.
Dat zou de pushback rondom Bakhmut kunnen verklaren?
PSN
Prudianka was inaccessible for half a year. After Ukrainian army regained control over Kozacha Lopan, locals return to see their devastated homes. Electricity and gas supply won’t be restored soon. Russians have fled, but their presence only 7 km away is still too dangerous. pic.twitter.com/vlLunipFnS
— Maria Avdeeva (@maria_avdv) 23 september 2022
Lyman Frontline Situation: pic.twitter.com/gmpQ3SN28D
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 23 september 2022
PSN
Pro-Russian TG (Rybar) admits that not only did Ukrainian break through at Lozove, but Lyman is now threatened & “the whole line could collapse.”
— CJ (@CasualArtyFan) 24 september 2022
3 Ukrainian efforts are on the move to clear the rest of Kharkiv & push further into Donetsk b4 Russia can bring new conscripts in. pic.twitter.com/kRYDGNU1EN
Wel bijzonder, van UA kant is er niks bekend gemaakt over een doorbraak bij Lozove dacht ik.XWB schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:39:
Het wordt spannend, er kan weer een frontlinie openbreken:
[Twitter]
[Afbeelding]
Dus dat dit weer via een pro-Ru kanaal naar buiten komt zegt ook wel wat.
PSN
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Pure speculatie van mijn kant, maar als je naar de vorm van het (onbevestigde...) front kijkt lijkt een push naar Nevs'ke of Makiivka ook logisch. Als UA daar tot (over...) de Zherebets drukt ontstaat een pocket met Lyman, op dezelfde manier waarop de push naar Kupyansk een pocket met Izium opleverde... Alleen heb ik geen idee hoeveel water nu in de Zherebets staat. Het lijkt op foto's wel een veredelde sloot.YakuzA schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 00:19:
Ten noorden van Lyman wordt het weer nijpender, vooral verder naar het noorden lijkt er wat meer snelheid in te zitten:
[Afbeelding]
[Twitter]
Overigens ligt Nevs'ke ook in Luhansk oblast. Dat heeft ook wel wat symbolische waarde.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik ben niet de expert en heb weinig inzicht wat er daadwerkelijk op de grond gebeurd, maar gevoelsmatig zou ik het (nog) niet een pocket noemen zoals wat west van de Oskil gebeurde.
Totale Modjesgekte
Dat hangt van de sloot af. Als die sloot een rivier is kunnen ze alle bruggen slopen. Dan is het een pocket. Nu is het... een vlek op een kaart.Freakertje schreef op zondag 25 september 2022 @ 10:59:
Kun je dat wel echt een pocket noemen?
Gevoelsmatig vind ik het ook een beetje op Balakliya gaan lijken. Hetzelfde patroon mbt UA opsec, waarbij we de info uit russische bron krijgen, en met weer een mogelijke omcirkeling. Het is te hopen dat ze kunnen oprukken richting Svatove voor een Izyum 2.0Russian positions are fast collapsing along the Eastern bank of the Oskil river. But also going Northeast and East we have reports of advancing Ukrainian troops or at least withdrawing Russian units. I see the same pattern as when Balakliya was liberated. #Ukraine #Lyman #Svatove pic.twitter.com/ozMIWdxVW7
— (((Tendar))) (@Tendar) 25 september 2022
Maar we krijgen hier heel weinig concrete informatie te zien, dus het blijft afwachten. De signalen die we een paar dagen geleden zagen met een aantal bevrijde dorpen geven natuurlijk wel duidelijk aan dat er een opmars is.
PSN
Ok Lyman looks like the old bait and switch.
— Mike Martin MP (@ThreshedThought) 25 september 2022
Drive flanks north and east of Lyman causing the Russians to reinforce this critical railroad junction (1).
Then drive a much bigger encircling movement to trap the whole lot (2). pic.twitter.com/sSSaGosmr5
Ben benieuwd of dit klopt. Daar zouden we in de komende dagen achter moeten komen.
Als je het terrein ziet waar die grote pijl nummer 2 staat, kaal landbouwgebied, nauwelijks wegen voornamelijk zandpaden. Weet niet hoe het weer daar is (en was de laatste dagen), maar het lijkt me niet de ideale route.RoD schreef op zondag 25 september 2022 @ 18:04:
Interessant argument.
[Embed]
[Afbeelding]
Ben benieuwd of dit klopt. Daar zouden we in de komende dagen achter moeten komen.
Maar het gebrek aan info uit die regio zegt hopelijk wel wat. Er zijn in elk geval geruchten over voortgang bij Kupiansk en Rusland schijnt Dvorichne te beschieten, wat het aannemelijk maakt dat daar UA troepen zitten.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ziet eruit alsof er weer een horde genomen is.Russian positions are fast collapsing along the Eastern bank of the Oskil river. But also going Northeast and East we have reports of advancing Ukrainian troops or at least withdrawing Russian units. I see the same pattern as when Balakliya was liberated. #Ukraine #Lyman #Svatove pic.twitter.com/ozMIWdxVW7
— (((Tendar))) (@Tendar) 25 september 2022
PSN
Vooral veel geruchten, in tegenstelling tot de race naar Kupiansk (nog) geen visuele bevestiging van eventuele voortgang.YakuzA schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:29:
Ziet eruit alsof er weer een horde genomen is.
Eerst zien dan geloven.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Lyman.
— Def Mon (@DefMon3) 25 september 2022
I belive the AFU has established atleast 5 crossings over the Oskil and SD river. The reason the russians are prepared to defend Lyman until the last man, is it's a key blocking positions for the axis of advance east of the Zherebets river. pic.twitter.com/h2PDL4rqsQ
Once Lyman falls, the axis west of Zherebets will have their flank protected by the eastern axis and they can start advancing towards Svatove.
— Def Mon (@DefMon3) 25 september 2022
Voor de volledigheid (ik postte dit eerder vandaag in het Donbas-topic), Heliosrunner vindt deze map te optimistisch mbt dorpen die door UA zijn bevrijd.YakuzA schreef op zondag 25 september 2022 @ 19:29:
[Twitter]Ziet eruit alsof er weer een horde genomen is.
[Afbeelding]
Artikel van de WSJ over de bevrijding van Kupyansk. Geeft een interessant inkijkje in de situatie op de grond met reacties van locals.
Vermoedelijk zijn er vrij veel mensen die er zo over denken. Het past wel bij een land dat geen jarenlange democratische/vrije traditie kent. Decennia lang was het verstandig om je gedeisd te houden: bemoei je niet met de gezaghebbers, dan bemoeien ze zich ook niet met jou en kun je een redelijk bestaan proberen op te bouwen.
...
Verwijderd
en recent hebben de machthebbers hun sociale contract verbroken.inhico schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:22:
Wat me opviel in dat artikel is de uitspraak: “I hope they find some agreement. For people like us, it doesn’t matter if a goat or a ram is in power, the sheep will follow him quietly anyway.”
Vermoedelijk zijn er vrij veel mensen die er zo over denken. Het past wel bij een land dat geen jarenlange democratische/vrije traditie kent. Decennia lang was het verstandig om je gedeisd te houden: bemoei je niet met de gezaghebbers, dan bemoeien ze zich ook niet met jou en kun je een redelijk bestaan proberen op te bouwen.
Het is namelijk inderdaad een kwestie van 'het volk staat toe dat de oligarchen zich verrijken, op voorwaarde dat ze het volk met rust laten'.
Maar nu komt er mobilisatie.
Maar als onderstaand waar is, dan verklaart dat waarom het kaartje misschien wat optimistisch is maar ook waarom het dan mogelijk zo lang duurt.
[Twitter: https://twitter.com/billy_facts_69/status/1574129041178853376]
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 07:46 ]
Klopt. Zelfs Lozove is nog niet bevestigd.hoevenpe schreef op zondag 25 september 2022 @ 20:06:
[...]
Vooral veel geruchten, in tegenstelling tot de race naar Kupiansk (nog) geen visuele bevestiging van eventuele voortgang.
Eerst zien dan geloven.
Alleen 1 van de 4 vliegtuigen was blijkbaar bij Ridkoduv.
Dus dat betekent wel dat er bij het oostelijke puntje UA troepen rond lopen.
https://militaryland.net/news/invasion-day-214-summary/Ukrainian forces downed a Russian jet in the vicinity of Ridkodub, signaling they break through the Russian lines in the area and reached the settlement.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2022 08:25 ]
PSN
Human wave tactiek.Verwijderd schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:43:
[...]
en recent hebben de machthebbers hun sociale contract verbroken.
Het is namelijk inderdaad een kwestie van 'het volk staat toe dat de oligarchen zich verrijken, op voorwaarde dat ze het volk met rust laten'.
Maar nu komt er mobilisatie.
Maar als onderstaand waar is, dan verklaart dat waarom het kaartje misschien wat optimistisch is maar ook waarom het dan mogelijk zo lang duurt.
[Twitter]
Dan duurt het inderdaad langer maar alleen omdat je een vleesmolen aan het bedienen bent. Dat beloofd wat voor die nieuwe rekruten.
Ik kan mij overigens voorstellen dat de transportroutes goed in de gaten worden gehouden om te zien waar de kolonnes vanaf komen en naartoe rijden zodat ze met artillerie kunnen worden beschoten.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Die twee contested areas bij Kupiansk en Dvorichna aan de oostzijde van de Oskil waren er volgens mij gisteren nog niet.
Totale Modjesgekte
Verwijderd
AFU 🇺🇦 captured Shandryholove, just north of Novoselivka, based on initial 🇷🇺reports.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 26 september 2022
Waiting for confirmation. pic.twitter.com/mpWI1chgal
/f/image/vYlDcfCLHzjZKRkh3nXZHtTv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2022 12:04 ]
There is battles across the Oskil river in northern Kharkiv Oblast near Tavilzhanka
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 26 september 2022
Dat genoemde dorpje is een knooppunt in de weg die vanuit Rusland vanuit het noorden richting Kupiansk loopt.
Als die gesloten is lijkt alles vanuit Rusland via Svatove te moeten gaan over de weg.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 26-09-2022 14:21 ]
PSN
Positief signaal maar bevestiging is nodig, dit kanaal is niet zo conservatief (zoals een Def Mon bijvoorbeeld wel is).Russian defense lines in and around Lyman are falling apart. Drobysheve has been taking by Ukrainian forces. UA forces have entered the city and streets fights inside Lyman have broken out. #Lyman #Donetsk #Ukraine pic.twitter.com/sy5L3Q8aZl
— (((Tendar))) (@Tendar) 26 september 2022
Russian sources report that AFU 🇺🇦 has reached the borders of Luhansk at the front north of Lyman.
We will wait for further confirmation, but it seems something collapsed 😊👋 pic.twitter.com/TC0M9uiJRS
https://nitter.it/WarMonitor3/status[embed]/157438696375859609Maliivka and Vyshe Zolone likely 🇺🇦
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 26 september 2022
Ik kon het tweede dorpje niet vinden, maar volgens een reply op bovenstaande tweet moet het Vysche Solone zijn. En gezien dat dorpje ten noorden van Maliivka ligt, ligt dat natuurlijk voor de hand
We zien de afgelopen dagen duidelijk een versnelling. Nu nog hopen en afwachten dat dit daadwerkelijk leidt tot een instorting van het front.#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 26 september 2022
There are enough corresponding claims / visual evidence to conclude the Ukrainian army liberated Krymky, Olexandrivka, Korovii Yar, Karpivka, Lozove, Rubtsi and Ridkodub in Donetsk oblast as well as Pisky-Radkivski, Maliivka and Vyshe Zolone in Kharkiv oblast. pic.twitter.com/7s16XPeqZV
Kupyansk-Vuzlova fully liberated by AFU 🇺🇦
Onwards to Borova, from the north and the south.
We are coming 🔥⏰ pic.twitter.com/jJsVJ57RBq
Komt van dit accounthoevenpe schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:11:
Visuele bevestiging van het Kupiansk bruggenhoofd, klik voor foto:
[Twitter]
Today is a good day.
— Kriegsforscher (@OSINTua) 26 september 2022
Куп’янськ-Вузлова is fully liberated.
Wait for 3 trophy T-90A, a couple of destroyed T-80BV, BMP-3, BTR-82A etc. pic.twitter.com/urrhCKfVpD
Of course need to clean the area. Some of the city is still under control. It will take soooome time. But the main road and other part is our.
— Kriegsforscher (@OSINTua) 26 september 2022
Edit: dit is dus net ten zuiden van Kupyansk, waar ook een weg over de Oskil is.
[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 26-09-2022 16:16 ]
https://liveuamap.com/en/...ly-entered-piskyradkivskiUkrainian military reportedly entered Pisky-Radkivski village in Kharkiv region
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
https://nitter.it/WarMonitor3/status/1574695410492444674Locals confirm that Novoselivka is under Ukrainian control.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 27 september 2022
Oud nieuws
https://nitter.it/NOELreports/status/1574375193459527686I can say with high certainty that Drobysheve and Novoselivka are in AFU 🇺🇦 hands. Multiple (both RU and UA) sources confirm this.
Also there are reports of street fighting in Zeleny Klin district in Lyman. AFU is pressuring from both the west and south.
We are monitoring! pic.twitter.com/7m4mEgEIh7
[ Voor 31% gewijzigd door _Eend_ op 27-09-2022 11:51 ]
📽️Ukrainian forces moving through the recently liberated Ridkodub in #Donetsk Oblast. #UkraineRussiaWar pic.twitter.com/2NaKLJQdX8
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 27 september 2022
Niet helemaal, Drobysheve is dus nog Russisch:
BARS-13 defending Russian-occupied Drobysheve reported on their Telegram channel they are in a technical encirclement, with the Drobysheve-Zarichne GLOC under total Ukrainian fire control
— Malcontent News (@MalcontentmentT) 27 september 2022
Based on their claim, Ukraine has liberated Derylove and is in the forests to the south pic.twitter.com/yjp3qdsW16
New development around Lyman:
— (((Tendar))) (@Tendar) 27 september 2022
According Pro-Russian sources Ukrainian forces successfully crossed the Siversky Donetsk River. First UA recon units in armored cars reached Torsk and Kreminna. Russian troops abandoned the forest. Only 1 supply line left to Lyman. #Ukraine #Lyman pic.twitter.com/2Ulnt3RksW
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Op basis van dit conflict kunnen de militaire handboeken worden aangevuld met één extra zinnetje: En heel hard hopen dat de baas van de anderen in een woedeaanval een "geen stap terug" order geeft.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:25:
Dat ziet eruit als een klassieke omsingelingsoperatie. Vechten in het centrum waar je de vijand bezig wil houden terwijl je beide flanken oprolt en mede gebruik maakt van het terrein om ze te omsingelen.
Uit het noorden zie ik weinig nieuwe berichten. Ik ben echt benieuwd hoe het daar gaat, want als daar ook progressie is voor UA, dan zien we hier de volgende Russische collaps.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Niet echt iets buiten het gegeven dat er waarschijnlijk veel Russen zitten die eest al hun materiaal hadden achtergelaten rond Izyium.Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:59:
Wat maakt Lyman zo 'belangrijk' in strategisch opzicht voor zowel de Russen als Oekrainers?

Zolang er nog een aanvoerlijn is naar Lyman, kan deze groep ook vrij eenvoudig weg. Dus dat lijkt me niet de enige logische verklaring voor de focus op Lyman?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:12:
[...]
Niet echt iets buiten het gegeven dat er waarschijnlijk veel Russen zitten die eest al hun materiaal hadden achtergelaten rond Izyium.
Viel mij in ieder geval op dat de Russen erg veel moeite hebben gedaan om het te veroveren en het nu ook voor Oekraine een zeer bewust doel lijkt te zijn.
De signalen dat Poetin zelf steeds meer van de bevelvoering doet, worden ook steeds sterker. En ik plaats inmiddels wat twijfels bij de man zijn militaire capaciteiten. Ergo, het bevel tot aftocht kan best pas gegeven worden als het al te laat is. Wat denk je dat er in Izjoem is gebeurd?Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:31:
[...]
Zolang er nog een aanvoerlijn is naar Lyman, kan deze groep ook vrij eenvoudig weg. Dus dat lijkt me niet de enige logische verklaring voor de focus op Lyman?
Viel mij in ieder geval op dat de Russen erg veel moeite hebben gedaan om het te veroveren en het nu ook voor Oekraine een zeer bewust doel lijkt te zijn.

Daarom lijkt mij ook dat zoals we op de kaarten zien, het doel is om het te omsingelen, als er dan nog een paar duizend RF soldaten in die bubbel zitten hebben die de mogelijkheid zich over te geven, of te sterven.Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:31:
[...]
Zolang er nog een aanvoerlijn is naar Lyman, kan deze groep ook vrij eenvoudig weg. Dus dat lijkt me niet de enige logische verklaring voor de focus op Lyman?
Izyium was lijkt mij een wezenlijk andere situatie, waarin Rusland haar verdedigingslinie niet op orde had en deze als een kaartenhuis in elkaar viel toen Oekraine onverwacht veel manschappen liet aanvallen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:34:
[...]
De signalen dat Poetin zelf steeds meer van de bevelvoering doet, worden ook steeds sterker. En ik plaats inmiddels wat twijfels bij de man zijn militaire capaciteiten. Ergo, het bevel tot aftocht kan best pas gegeven worden als het al te laat is. Wat denk je dat er in Izjoem is gebeurd?
In / rond / om Lyman wordt nu al langere tijd gevochten, waarbij beide partijen het dan wel proberen te behouden, dan wel er veel energie in steken om het terug te krijgen.
Ik hoop overigens met je mee dat de pocket zich sluit om Lyman en er flink wat nieuwe POW's bijkomen.
Dit ging Hitler ook zo goed af, zelf de bevelen uitdelen.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:34:
[...]
De signalen dat Poetin zelf steeds meer van de bevelvoering doet, worden ook steeds sterker. En ik plaats inmiddels wat twijfels bij de man zijn militaire capaciteiten. ..
Robert Bor heeft daar ook al een tweetje aan gewijd:XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:22:
Ik zag het net in een andere tweet voorbijkomen, er zou nog maar één aanvoerlijn naar Lyman zijn:
[Twitter]
[Afbeelding]
https://nitter.it/robert_bor/status/1574742638389084165Pro-Russisch militair blogger Rybar ziet het lijk al drijven 👇 Let op het bijna omsingelde rode gebied linksonder, de waterscheiding (heeft overigens wel een paar bruggen) en de wegloze (de enige weg daar, Nove, is bevrijd door Oekraïne), smalle passage in het noordoosten... 🪦 pic.twitter.com/VQ8kjjbAOz
— Robert Bor – ÏӨ (@robert_bor) 27 september 2022
1. Druk zetten op Lyman.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:25:
Dat ziet eruit als een klassieke omsingelingsoperatie. Vechten in het centrum waar je de vijand bezig wil houden terwijl je beide flanken oprolt en mede gebruik maakt van het terrein om ze te omsingelen.
2. russen sturen versterking naar Lyman.
3. UA breekt door vanuit het westen, snijdt het noorden af.
4. UA breekt via het zuiden door richting het noorden, ten oosten van Lyman.
5. Lyman is omsingeld en een groot aantal russen zit vast.
Het ziet er weer uit als een slim georganiseerde counteraanval van Oekraïne. Het was ook al een tijdje stil rond Bilohorivka en de richting Lysychansk, verdacht stil zelfs. Er waren concrete geruchten over een push richting Lysychansk maar om onduidelijke redenen hoorden we daarna helemaal niets meer. Ik denk dat de push ten oosten van Lyman nu laat zien waarom.
[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 27-09-2022 15:07 ]
Het ziet eruit alsof ze het boekje wel kunnen volgen.RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:05:
[...]
1. Druk zetten op Lyman.
2. russen sturen versterking naar Lyman.
3. UA breekt door vanuit het westen, snijdt het noorden af.
4. UA breekt via het zuiden door richting het noorden, ten oosten van Lyman.
5. Lyman is omsingeld en een groot aantal russen zit vast.
Het ziet er weer uit als een slim georganiseerde counteraanval van Oekraïne.
Maar het lastige is niet dit bedenken. Het lastige is het kunnen doen.
en de vijand altijd een stap voorblijven.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:07:
[...]
Het ziet eruit alsof ze het boekje wel kunnen volgen.
zorgen dat, zodra ze door hebben wat je plan is, dat het voor hun al te laat is om nog iets uit te kunnen halen.
[ Voor 16% gewijzigd door gise op 27-09-2022 15:09 ]
Zeker als je bedenkt wat rusland wel niet heeft verloren tijdens het oversteken van de rivier snap je gelijk dat het niet de meest simpele operatie is.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:07:
[...]
Het ziet eruit alsof ze het boekje wel kunnen volgen.
[removed]
I think we are reaching Game-Over stage for Russia.
— (((Tendar))) (@Tendar) 27 september 2022
Ukraine has expanded their bridgehead near Kupyansk and established another bridgehead further North at Dvorichna. That makes 4 active attack axis East of Oskil River/North of Siversky Donets River. #Kharkiv #Donetsk #Ukraine pic.twitter.com/DO1KW3fxcd
Ik kwam dit net met dom toeval tegen. Tussen minuut 1 en 2 geeft hij er een toelichting op waarom.Requiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:59:
Wat maakt Lyman zo 'belangrijk' in strategisch opzicht voor zowel de Russen als Oekrainers?
Samenvatting: de lijn Troitske, Svatove, Kreminna is feitelijk nog de enige noord-zuid route die Rusland door Luhansk heeft. En Lyman beschermd die route vanuit het zuiden. Vallen deze twee posities, dan valt er waarschijnlijk weer een flink territorium.
Ik heb geen flauw idee hoe gezaghebbend die oudere meneer is
Totale Modjesgekte
❗❗❗Селище Рідкодуб на Донеччині під контролем наших військ!🇺🇦 pic.twitter.com/W0PD2KDdCn
— Inside the Armed Forces of Ukraine (@Inside_the_AFU) 27 september 2022
Verwijderd
ik denk dat Lyman belangrijker is vanwege dat spoorstation (Charkiv - Siversk) dan een verdedigingslinie mbt de Svatove lijn.Freakertje schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:27:
[...]
Ik kwam dit net met dom toeval tegen. Tussen minuut 1 en 2 geeft hij er een toelichting op waarom.
Samenvatting: de lijn Troitske, Svatove, Kreminna is feitelijk nog de enige noord-zuid route die Rusland door Luhansk heeft. En Lyman beschermd die route vanuit het zuiden. Vallen deze twee posities, dan valt er waarschijnlijk weer een flink territorium.
Ik heb geen flauw idee hoe gezaghebbend die oudere meneer is
Dan zie ik meer een rol weggelegd voor Zarichne.
Neemt niet weg dat linksom of rechtsom Lyman inderdaad belangrijk is.
Dat station zal nog een tijd lang een simpel kopstation blijven, dus het nut ervan is is de komende maanden nog heel beperkt, hooguit hoeven de munitiewagens nu een paar kilometer minder te rijden ipv. van Sosnove. (op lange termijn is het wel een fijne asset, daar niet van)Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:24:
[...]
ik denk dat Lyman belangrijker is vanwege dat spoorstation (Charkiv - Siversk) dan een verdedigingslinie mbt de Svatove lijn.
Dan zie ik meer een rol weggelegd voor Zarichne.
Neemt niet weg dat linksom of rechtsom Lyman inderdaad belangrijk is.
PSN
Don't tell me i didn't tell you. AFU is inside Kolodyazi, fighting occurs in Tors'ke per pro Russian sources.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 27 september 2022
Lyman is done, i am calling it now. https://t.co/Xn1HWOmUbe pic.twitter.com/TPXw2EE0mA
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2022 21:03 ]
Putin heeft de orders gegeven dat niemand mag terugtrekken toch?Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:02:
was een kwestie van tijd. Russen moeten echt terugtrekken nu.
PSN
Verwijderd
tja, wederom een dictator die zich direct bemoeit met de activiteiten op de grond.YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]
Putin heeft de orders gegeven dat niemand mag terugtrekken toch?
Ideaal.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:03:
[...]
tja, wederom een dictator die zich direct bemoeit met de activiteiten op de grond.
Meer voor het ‘Exchange fund’.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2022 21:04 ]
PSN
Net als in Cherson hebben de Russen opdracht gekregen om tot de laatste man te vechten.Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:02:
was een kwestie van tijd. Russen moeten echt terugtrekken nu naar Zarichne.
Of ze dat ook doen is maar de vraag, misschien zien we binnenkort een hoop krijgsgevangenen.
According to wargonzo, the Russians got a bit of a spanking around Katerynivka. Still need confirmation. https://t.co/L2IMTEuCAR pic.twitter.com/cC7n10EmZt
— Def Mon (@DefMon3) 27 september 2022
Als ze de blauw omcirkelde steden daadwerkelijk controleren is terugtrekken geen optie meer:Verwijderd schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:02:
was een kwestie van tijd. Russen moeten echt terugtrekken nu naar Zarichne.
:strip_exif()/f/image/jWwIUrPAUspLOXFHlNeSDdJb.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens je vorige Twitter link waren ze (mogelijk) al in Torske.hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:08:
[...]
Als ze de blauw omcirkelde steden daadwerkelijk controleren is terugtrekken geen optie meer:
[Afbeelding]De route van vanmiddag is niet meer beschikbaar.
Torske ligt daar direct oostelijk naast Zarichne aan de oostelijke kant van die rivier.
PSN
Maar.... áls het klopt.
Hoe dan ook lijkt Lyman niet houdbaar want ook de verifieerbare vorderingen gaan gestaag. Het wordt spannend de komende 24-48 uur.
Ze kunnen het nog best een week uithouden of langer, maar dan is het vanaf morgen uitzichtloos idd.RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:26:
Als deze berichten allemaal kloppen, dan is het morgen gedaan met Lyman, want dit gaat heel hard.
Maar.... áls het klopt.
Hoe dan ook lijkt Lyman niet houdbaar want ook de verifieerbare vorderingen gaan gestaag. Het wordt spannend de komende 24-48 uur.
PSN
Omsingeld != bevrijd.Prosac schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:
Probleem is wel dat Lyman al zo ongeveer een week al bevrijd wordt genoemd steeds.. liefst zie ik toch gewoon beelden van huilende omaatjes die Oekraïense militairen in de armen vallen.
Sinds 19 september zijn er posts dat ze omsingeld gaan worden/zijn.
Posts over bevrijd zie ik niet?
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2022 21:32 ]
PSN
Daar zat ook een groot deel psyops bij, waar Oekraïense officials ook aan meededen. Waarschijnlijk in de hoop om de russische paniek na het Charkiv-offensief voort te laten duren. Dat is dus niet gelukt. Maar nu zien we verifieerbare vorderingen dag na dag. En de geruchten op het niveau WarMonitor kloppen gemiddeld genomen weer iets vaker.Prosac schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:
Probleem is wel dat Lyman al zo ongeveer een week al bevrijd wordt genoemd steeds.. liefst zie ik toch gewoon beelden van huilende omaatjes die Oekraïense militairen in de armen vallen.
Dus hoe dan ook positieve signalen, maar ik ben het met je eens dat de huilende omaatjes nog moeten komen
Als dit klopt dan was dat onderdeel van het plan: duizenden versterkingen aangevoerd die straks ingesloten zitten en daarmee zijn er rond de P66 van Svatove naar Kreminna geen reserves meer...Prosac schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:
Ja met "gedaan" bedoel ik dat de situatie inderdaad uitzichtloos wordt. Zodra de aanvoerlijnen zijn geblokkeerd is het een kwestie van de russen daar gecontroleerd uitroken.YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:29:
[...]
Ze kunnen het nog best een week uithouden of langer, maar dan is het vanaf morgen uitzichtloos idd.
Snap ik, maar al een week lees ik over bevrijding, aanwezig in de stad, gevechten in de buitenwijken etc.. maar de werkelijkheid laat voorlopig iets anders zien. Maar als zelfs Rybar het al opgeeft, dan moet het goed komen.YakuzA schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:30:
[...]
Omsingeld != bevrijd.
Sinds 19 september zijn er posts dat ze omsingeld gaan worden/zijn.
Posts over bevrijd zie ik niet?
https://twitter.com/Milit...tatus/1574841822433742886
Looks like another Ukrainian penis salient forming. Here’s hoping it climaxes soon cutting off Lyman.
— William Pultar (@DrPBaelishDO) 27 september 2022
Dit is ten noorden van Zarichne. Als dit klopt is Lyman echt bijna afgesloten.Russian sources reports Ukrainian forces have entered Kolodyazi pic.twitter.com/micDNQxIVm
#Ukraine #Lyman Front
— -- GEROMAN -- time will tell - 👀 -- (@GeromanAT) 27 september 2022
-
Lyman is in operational encirclement ! pic.twitter.com/IColZf6Qfv
Het Balakliya gevoel wordt steeds sterker.
[ Voor 39% gewijzigd door RoD op 27-09-2022 22:41 ]
Als GeromanAT dit kaartje plaatst is het in het echt veel erger, hij is nog pro-Russischer dan Rybar...RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:39:
Dit is ten noorden van Zarichne. Als dit klopt is Lyman echt bijna afgesloten.
Wat ik al zei, ik heb het Balakliya gevoel. Het rommelt al dagen, er zijn verifieerbare vorderingen, en in de laatste twee dagen gaat het hard. En de info komt als eerste uit russische bron, en pas daarna uit Oekraïense bron.hoevenpe schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:47:
[...]
Als GeromanAT dit kaartje plaatst is het in het echt veel erger, hij is nog pro-Russischer dan Rybar...
Dan (van Oryx) met nog wat context.
Kolodyazi means closing time. If true - and I would like another source - then the RuAF will possibly try a rat-run from the Lyman pocket tonight via Zarichne. Trouble for them is UAF are reportedly just to the south on the edge of Tors'ke. Hope they manage to trap the Russians. https://t.co/JtTSQqdcJ5
— Dan (@Danspiun) 27 september 2022
En dan hebben we de ontwikkelingen rond Kupiansk en Dvorchina nog niet eens scherp op het netvlies: bij het meest noordelijke bruggenhoofd zouden de eerste 'human wave attacks' hebben plaatsgevonden, WW1 taferelen...RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 22:49:
Wat ik al zei, ik heb het Balakliya gevoel. Het rommelt al dagen, er zijn verifieerbare vorderingen, en in de laatste twee dagen gaat het hard. En de info komt als eerste uit russische bron, en pas daarna uit Oekraïense bron.
#Ukraine: Ukrainian forces captured another Russian T-72B3 Obr. 2016 tank in the vicinity of Yatskivka, #Donetsk Oblast. pic.twitter.com/LnNqWPFXcF
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) 27 september 2022
De pannenkoeken units krijgen geen 72B3 update 2016 om mee te spelen.
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 27-09-2022 23:08 ]
PSN
#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 27 september 2022
Enough corresponding claims and visual evidence to conclude the Ukrainian army liberated Nove, Seredyne and Novoselivka, north of Liman in Donetsk oblast. pic.twitter.com/07OQYS8FWU
Nog een klein stukje verder en Starobilsk komt binnen HIMARS range te liggen? ….
PSN
The situation south of Bakhmut remains difficult Russian forces continue relentless attacks up the southern road in an attempt to capture villages on the road.
Ze rijden rustig richting Kolodyazi, en dit was vanmiddag. Het ziet er goed uit.GeoConfirmed.
— GeoConfirmed (@GeoConfirmed) 27 september 2022
"Ukrainians liberated Zelena Dolyna and are moving towards Kolodyazi. So Lyman becomes more and more surrounded."
49.131013, 37.800716
GeoLocated by @auditor_ya https://t.co/t85cu1kHDb
Adding Kolodyazi, Nove and Zelena Dolyna to liberated. This is the only thing making sense to me with Wargonzos statement and ZD liberated.
— Def Mon (@DefMon3) 27 september 2022
It's starting to look really shit for the Russians.
Sources:https://t.co/ojmmum0tXLhttps://t.co/bfRuXLWWTb pic.twitter.com/VRyjPiE5ul
"Ukrainian Armed Forces (ZSU) have punched out of their two bridgeheads in the Kupyansk area. The one in the north, opposite to Dvorichne it took few days to liberate and secure Tavilzhanka and Hryankyivka they’re pushing on Lyman Pershyi and Vilshana."
👀👀
PSN
De hele noordflank wankelt en daar blijf je zinloze aanvallen uitvoeren?XWB schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:59:
De Russen rond Bakhmut blijven de Oekraïense posities maar aanvallen (is al een poos aan de gang), zonder succes. In die omgeving moeten inmiddels veel lijken liggen, nietwaar?
Does not compute...

Bakhmut is een KPI voor een Wagner bonus.hoevenpe schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:11:
[...]
De hele noordflank wankelt en daar blijf je zinloze aanvallen uitvoeren?
Does not compute...
Computes.
Dat ze wat versterking richting Spirne stuurden was al een geste
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 00:25 ]
PSN
Voornamelijk ligging en als regionale knoop voor weg- en spoor infrastructuurRequiem19 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:59:
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
https://nitter.it/NOELreports/status/1575019640300138496Unconfirmed reports about #Lyman at different times during the night.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 28 september 2022
1. Russians leaving Lyman
2. Russians left, Lyman is 🇺🇦
"Lyman is now in the hands of the AFU, there are other villages that are captured and their liberation has not yet been announced"
Waiting confirmation pic.twitter.com/bisG7vlug8
https://nitter.it/markito0171/status/1575010476282753026Reports:
— C4H10FO2P ☠️ (@markito0171) 28 september 2022
🇷🇺 forces leave #Lyman town
Voorlopig nog onbevestigd, en als RU zich terugtrekt uit Lyman, waar kunnen ze naartoe. Kolodyazi en Tors'ke zijn naar verluid ook al ingenomen waarmee Lyman nu effectief omsingeld is. Er zijn nog wel wat zandweggetjes over, maar dat is prijsschieten voor UA
Als deze geruchten waar zijn, dan zijn de overgebleven russen in Lyman proper fu

[ Voor 7% gewijzigd door _Eend_ op 28-09-2022 09:26 ]
Dit topic is gesloten.