RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:08:
[...]
Dat was ook mijn conclusie en het wordt min of meer ook bevestigd door UA vanavond. Ze stellen dat de russen hun posities hebben ingenomen achter de rivier, ofwel ze hebben toch weer een soort organisatie weten op te tuigen. Jammer dat het niet meer is ingestort, maargoed.
Dit is genoeg. Het is zinloos om je eigen logistieke apparaat te overbelasten. Zeker omdat ze toch al druk zullen zijn in Kherson. Die nieuwe Russische linies zullen ook niet veel voorstellen. De Oekraïners zijn waarschijnlijk nu aan het oogsten dus de tractoren zijn even druk bezig voordat ze alle nieuwe Russische "donaties" kunnen verzamelen.
Waarschijnlijk moeten ze nog aardig wat materiaal repareren en de regen gaat een keer komen. Laat ze eerst Kherson ook maar tot een succes brengen alsmede misschien toch nog Lysisansk. Kijk zelf maar op de kaart hoeveel korter dit hun frontlijnen maakt als je de rivieren niet meetelt. Opeens kunnen de Oekraïners dan hun gemechaniseerde formaties concentreren in het midden terwijl er weinig meer van de Russische offensieve slachtkracht over is na deze vernedering.
Als ze inderdaad honderden tanks zijn verloren dan mag je zelf doorrekenen met de volgende getallen:
3 = peloton
9 = compagnie
31/41 = bataljon (verschilt tussen een tank of infanterieregiment)
Regiment heeft een bataljon en een divisie zal drie of vier bataljons hebben in totaal.
Als het er dus echt zoveel zijn, tja dan durf ik wel te stellen dat 1st gardisten tankleger, geen tanks meer heeft. En aangezien de Russen de invasie zelfs al begonnen met zwaar verouderde T-72A tanks in bepaalde eenheden, weet ik echt niet hoe ze die nog moeten vervangen met alle verliezen die ze hebben geleden. De T-62 zagen we al en heeft niks te zoeken op een modern slagveld. Helpt niet dat veel tankbemanningen een voltreffer niet overleven waardoor je de bemanning niet in een andere tank kan zetten...
De offensieve slagkracht is gewoon weg en zo zal het voor meer formaties zijn. Artillerie is niet veel beter omdat ook aardig wat buitgemaakt lijkt te zijn. Belangrijker nog is dat veel lopen waarschijnlijk versleten zijn na maanden aan beschietingen. En als ik een beetje denk hoe de Sovjet-Unie functioneerde, dan weet ik niet of dat een vervanging is die in het veld kan gebeuren. In principe bestaat een artilleriestuk namelijk uit een stalen buis met daarin een tweede buis met de groeven erin geboord. Die kan je eruit halen en vervangen. Idem voor de ontstekingskamer + sluitstuk die je vaak eraf kan schroeven. Met westers geschut kan dat zeker in het veld, met de Russen weet ik het niet zo zeker. Kan goed dat een heel kanon ervoor terug naar de fabriek moet...
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:15:
[...]
Hoeveel weken zijn er redelijkerwijs nog voordat het stopt?
Dat zou juist pleiten voor een laatste push, de tegenstander geen kans geven om een tegenaanval op te zetten omdat het regenseizoen dan begonnen is.
Totdat de grond keihard gevroren is en het waarschijnlijk dus -20 is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.