Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste
Acties:
  • 159.681 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Prosac schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:
[...]
Zou het niet weer gewoon een verkeerde vertaling of voorstelling van zaken zijn? Dat men met tanks ook de ifv bedoeld?
Dus dat een BMP ook al tank geteld wordt?

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat Rusland zo even 100 T-zoveels achter laat..
Volgens mij zijn de mensen achter oryx aardig goed in dat onderscheid maken.
Gezien er in 1 filmpje al een 10tal t72’s stonden twijfel ik niet echt aan dat getal van 100 iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
Tens schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:13:
interessante kaart, RU lijkt de verdedigingslinies één rivier verder oostelijk te hebben.

https://www.map.army/?Sha...3618&UserType=RO-3m5usiXF

defmon en warmonitor lijken aan te geven dat UA in de buurt van Lyman nog progressie in noordelijke richting boekt

[Twitter]
Dat is ook het meest logische, omdat ze het nooit georganiseerd krijgen om daar tussenin nog een verdedigingslinie te maken. Dit betekent wel dat Oekraine nog een heel stukje door kan gaan met schoonvegen en heel veel land terug heeft gekregen. Combineer dat met alle materieel dat ingenomen is, en rusland is heel veel kwijt terwijl Oekraine vooral sterker is geworden (afhankelijk natuurlijk van hun eigen verliezen, maar dat zullen we pas achteraf weten).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:47:
[...]

Volgens mij zijn de mensen achter oryx aardig goed in dat onderscheid maken.
Gezien er in 1 filmpje al een 10tal t72’s stonden twijfel ik niet echt aan dat getal van 100 iig.
Wel zal het een combinatie zijn van echt werkende tanks en tanks die al kapot waren en niet meer verder konden rijden. Een gedeelte van de beelden was iig van een plek waar er een stuk of 5 T72's stonden die duidelijk onderhoud nodig hadden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
redwing schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:51:
[...]

Wel zal het een combinatie zijn van echt werkende tanks en tanks die al kapot waren en niet meer verder konden rijden. Een gedeelte van de beelden was iig van een plek waar er een stuk of 5 T72's stonden die duidelijk onderhoud nodig hadden.
Klopt, echter kunnen die zo de grens over naar Polen gefikst te worden en geüpgraded en ene nieuw kleurtje.

Zag igg Polen die al willen aanmelden als engineers in eigenland om UA te helpen.
Merk hier in NL ook dat Polen echt echt een hekel hebben aan Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Prosac schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:
[...]

Zou het niet weer gewoon een verkeerde vertaling of voorstelling van zaken zijn? Dat men met tanks ook de ifv bedoeld?
Dus dat een BMP ook al tank geteld wordt?

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat Rusland zo even 100 T-zoveels achter laat..
We weten de staat niet van die tanks, Misschien deed een deel het niet meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

ik kan het niet laten; ik kijk toch nog even op de kaart, zoals RdW ons aangeraden heeft.
Gewoon nog even nagenieten van afgelopen weekend.

5 september

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VPphl9qfNpcq0aLbwn1XdU3Wn4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FItoLaWsTnW7e7RbqNZYerUM.png?f=fotoalbum_large

12 september

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrF1noWbhsmE-5bs18P79ZGr6uw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5JU98On8DsvEF5DUQXd8uil3.png?f=fotoalbum_large

Belangrijke logistieke verbinding met Rusland naar Izyum verbroken

Izyum was een belangrijke uitvalsbasis en een springplank naar twee belangrijke steden (Sloviansk en Kramatorsk) die de Russen moeten veroveren in de Donbas.
Deze verbinding is nu weg. Middels een tactische overwinning. En daarmee een strategische overwinning in de strijd om de Donbas.
Ja, het zuiden is ook belangrijk... maar dit is een forse impact op de strijd in de Donbas qua logistiek voor de Russen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IJArgS66-X2pwcUbb5VL4BSuMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZCbPT1c0rBkqYrLaTc6tz88H.png?f=fotoalbum_large

Afgaand op de dikke gele lijnen in het grotere gebied

Natuurlijk zullen er kleinere verbindingen zijn maar kijk eens wat de impact is van het wegvallen van de gele verbinding vanuit Belgorod zuidwaarts. De eerstvolgende komt uit Voronezh helemaal buitenom ergens ter hoogte van Luhansk. Als dat de grote wegen en spoorwegen zijn... is dat toch wel een flinke overwinning in het strategische theater.
Ja, het zuiden is belangrijk, maar alleen op basis van deze gele lijnen is Rusland eigenlijk Luhansk oblast alweer kwijt in de nabije toekomst.
UA offensive next stop: Svatove en Starobilsk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP-bq3S8f4tVgE8EFYCOlJFx_bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hv1gTQ4ZW2SwXD7oeR9MBBqC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:22:
ik kan het niet laten; ik kijk toch nog even op de kaart, zoals RdW ons aangeraden heeft.

5 september

[Afbeelding]

12 september

[Afbeelding]
heerlijk en ik hoop zo het doorzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 22:54

gws24

Thinking is hard!

Met een korrel zout nemen dit natuurlijk maar geeft wel een indicatie dat de russen blijkbaar te weinig troepen hebben om lange linies te bewaken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:21:
Rusland heeft blijkbaar/mogelijk de brug ten zuiden van Kupiansk gepoogd op te blazen?
(senkove)
[Twitter]
Toch een flink gat in die brug:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcdWCqsWQAENxF0?format=jpg&name=large
https://twitter.com/auditor_ya/status/1569317819552079872

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik denk dat het nu even wat rustiger zal worden. Er is nu een duidelijk natuurlijke frontlijn aangebracht, de Russen zijn vernederd en de Oekraïners hebben waarschijnlijk even tijd nodig om te consolideren. Het voordeel dat de Oekraïners hebben is dat ze met de herfst in aantocht weer een stuk hebben bevrijd en hun betere formaties kunnen gaan verplaatsen naar andere fronten. Achter een rivier kan je mindere kwaliteit troepen stationeren, zeker na wat er afgelopen week is gebeurd.

In het zuiden gaat misschien nog wat meer gebeuren, zowel in de Donbass als Kherson. Maar hier gaat het denk ik even consolideren worden en dan is het al bijna oktober en begint het regenseizoen meer. Dan stopt alles.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:40:
Ik denk dat het nu even wat rustiger zal worden. Er is nu een duidelijk natuurlijke frontlijn aangebracht, de Russen zijn vernederd en de Oekraïners hebben waarschijnlijk even tijd nodig om te consolideren. Het voordeel dat de Oekraïners hebben is dat ze met de herfst in aantocht weer een stuk hebben bevrijd en hun betere formaties kunnen gaan verplaatsen naar andere fronten. Achter een rivier kan je mindere kwaliteit troepen stationeren, zeker na wat er afgelopen week is gebeurd.

In het zuiden gaat misschien nog wat meer gebeuren, zowel in de Donbass als Kherson. Maar hier gaat het denk ik even consolideren worden en dan is het al bijna oktober en begint het regenseizoen meer. Dan stopt alles.
Dat zou ik ook denken maar andere kant denk ik ook dat er gebruik gemaakt gaat worden van de paniek bij de russen. Met een beetje druk heb je kans dat er nog meer in stort hetgeen je nog in een veel betere positie brengt voor de herfst en winter.

Tenzij het allemaal nog sneller gaat maar dat lijkt me wensdenken mijnerzijds. Het blijven heel veel russen met, als ze het tenminste organiseren kunnen, heel veel artillerie en granaten/raketten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:22:

5 september

[Afbeelding]

12 september

[Afbeelding]
Ja dit was mij zaterdag ook al opgevallen, toen was die artillerie al aardig verstomd. 's middags nam het toch wel weer toe. Mooi dat je de kaart van 5 september ernaast kan leggen. Wat een verschil zeg. Ik had ook wat moeite het voor mijzelf uit te leggen. Waren alle Russen ook op hun telefoons aan het kijken :X ?

Als we het even rationaliseren had de artillerie direct westelijk van Luhansk gewoon kunnen doorgaan, die had geen centje pijn van de aanvallen. Mogelijk zijn ze als een wezenloze met hun artilleriestukken aan het rondsjouwen, waarbij het centraal geleide leger regelmatig met zichzelf in botsing is gekomen. De resolutie van de commando's vanuit de centrale leiding bleek weer eens te grof en te impliciet.

Een long shot: Morgen staat de complete Russische artillerie kluitjesvoetbal te spelen bij Duvanka of zo. Voor zover de lopen niet verbogen zijn geraakt bij de verkeersopstoppingen.

Mooie plaatjes zo samen, vormen bijna een meme.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

teacup schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:51:
[...]

Ja dit was mij zaterdag ook al opgevallen, toen was die artillerie al aardig verstomd. 's middags nam het toch wel weer toe. Mooi dat je de kaart van 5 september ernaast kan leggen. Wat een verschil zeg. Ik had ook wat moeite het voor mijzelf uit te leggen. Waren alle Russen ook op hun telefoons aan het kijken :X ?

Als we het even rationaliseren had de artillerie direct westelijk van Luhansk gewoon kunnen doorgaan, die had geen centje pijn van de aanvallen. Mogelijk zijn ze als een wezenloze met hun artilleriestukken aan het rondsjouwen, waarbij het centraal geleide leger regelmatig met zichzelf in botsing is gekomen. De resolutie van de commando's vanuit de centrale leiding bleek weer eens te grof en te impliciet.

Een long shot: Morgen staat de complete Russische artillerie morgen kluitjesvoetbal te spelen bij Duvanka of zo. Voor zover de lopen niet verbogen zijn geraakt bij de verkeersopstoppingen.

Mooie plaatjes zo samen, vormen bijna een meme.
nog twee kaartjes toegevoegd.
het ging me niet om de shelling icons maar om de bevrijde en bezette gebieden.
Forse hap eruit, terug tot aan de rivier.

En daarna kaartje toegevoegd met de rode verbinding van Belgorod naar Izyum.
Laatste plaatje toont eigenlijk geen noemenswaardige gele verbindingen ten oosten van Belgorod zuidwaarts Oekraine in, behalve een dikke verbinding zuidwaarts vanuit Voronezh naar ter hoogte van Luhansk via het kleinere Donetsk westwaarts Oekraine in (niet te verwarren met de grotere oblast-hoofdstad Donetsk verder westwaarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod

Dat was ook mijn conclusie en het wordt min of meer ook bevestigd door UA vanavond. Ze stellen dat de russen hun posities hebben ingenomen achter de rivier, ofwel ze hebben toch weer een soort organisatie weten op te tuigen. Jammer dat het niet meer is ingestort, maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zal UA ongetwijfeld doen en dat is raadzaam.
Ik kan me echter niet weerhouden om toch te hopen dat ze in Kupyansk toch de rivier overgestoken zullen hebben.
Met het eerdere bericht dat er Russen uit Svatove zouden zijn gevlucht hoop en vermoed en gok ik erop dat UA toch wel actief is aan de oostkant van de rivier en verkenningen uitvoert richting Svatove.
Of op z'n minst een bruggehoofd behoudt aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:33
Maar hier gaat het denk ik even consolideren worden en dan is het al bijna oktober en begint het regenseizoen meer. Dan stopt alles.
Hoeveel weken zijn er redelijkerwijs nog voordat het stopt?

Dat zou juist pleiten voor een laatste push, de tegenstander geen kans geven om een tegenaanval op te zetten omdat het regenseizoen dan begonnen is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:08:
[...]

Dat was ook mijn conclusie en het wordt min of meer ook bevestigd door UA vanavond. Ze stellen dat de russen hun posities hebben ingenomen achter de rivier, ofwel ze hebben toch weer een soort organisatie weten op te tuigen. Jammer dat het niet meer is ingestort, maargoed.
Dit is genoeg. Het is zinloos om je eigen logistieke apparaat te overbelasten. Zeker omdat ze toch al druk zullen zijn in Kherson. Die nieuwe Russische linies zullen ook niet veel voorstellen. De Oekraïners zijn waarschijnlijk nu aan het oogsten dus de tractoren zijn even druk bezig voordat ze alle nieuwe Russische "donaties" kunnen verzamelen. :P

Waarschijnlijk moeten ze nog aardig wat materiaal repareren en de regen gaat een keer komen. Laat ze eerst Kherson ook maar tot een succes brengen alsmede misschien toch nog Lysisansk. Kijk zelf maar op de kaart hoeveel korter dit hun frontlijnen maakt als je de rivieren niet meetelt. Opeens kunnen de Oekraïners dan hun gemechaniseerde formaties concentreren in het midden terwijl er weinig meer van de Russische offensieve slachtkracht over is na deze vernedering.

Als ze inderdaad honderden tanks zijn verloren dan mag je zelf doorrekenen met de volgende getallen:
3 = peloton
9 = compagnie
31/41 = bataljon (verschilt tussen een tank of infanterieregiment)
Regiment heeft een bataljon en een divisie zal drie of vier bataljons hebben in totaal.

Als het er dus echt zoveel zijn, tja dan durf ik wel te stellen dat 1st gardisten tankleger, geen tanks meer heeft. En aangezien de Russen de invasie zelfs al begonnen met zwaar verouderde T-72A tanks in bepaalde eenheden, weet ik echt niet hoe ze die nog moeten vervangen met alle verliezen die ze hebben geleden. De T-62 zagen we al en heeft niks te zoeken op een modern slagveld. Helpt niet dat veel tankbemanningen een voltreffer niet overleven waardoor je de bemanning niet in een andere tank kan zetten...

De offensieve slagkracht is gewoon weg en zo zal het voor meer formaties zijn. Artillerie is niet veel beter omdat ook aardig wat buitgemaakt lijkt te zijn. Belangrijker nog is dat veel lopen waarschijnlijk versleten zijn na maanden aan beschietingen. En als ik een beetje denk hoe de Sovjet-Unie functioneerde, dan weet ik niet of dat een vervanging is die in het veld kan gebeuren. In principe bestaat een artilleriestuk namelijk uit een stalen buis met daarin een tweede buis met de groeven erin geboord. Die kan je eruit halen en vervangen. Idem voor de ontstekingskamer + sluitstuk die je vaak eraf kan schroeven. Met westers geschut kan dat zeker in het veld, met de Russen weet ik het niet zo zeker. Kan goed dat een heel kanon ervoor terug naar de fabriek moet...
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:15:
[...]

Hoeveel weken zijn er redelijkerwijs nog voordat het stopt?

Dat zou juist pleiten voor een laatste push, de tegenstander geen kans geven om een tegenaanval op te zetten omdat het regenseizoen dan begonnen is.
Totdat de grond keihard gevroren is en het waarschijnlijk dus -20 is.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:26:
Totdat de grond keihard gevroren is en het waarschijnlijk dus -20 is.
Oekraïnse militairen krijgen serieuze winteruitrusting van de NAVO, hoe denkt Rusland wat rest van z'n leger te laten overleven in die vrieskou? Je zou bijna medelijden krijgen, dan is er geen verdediging meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:38:
[...]

Oekraïnse militairen krijgen serieuze winteruitrusting van de NAVO, hoe denkt Rusland wat rest van z'n leger te laten overleven in die vrieskou? Je zou bijna medelijden krijgen, dan is er geen verdediging meer.
Ook met fatsoenlijke uitrusting is -20 of erger geen pretje. ;)
Dat blijft misschien wel een van de meest bizarre dingen van deze hele oorlog. Wie begint er nu een oorlog in februari, in een land dat wereldwijd bekend staat bij iedereen die ook maar iets van militaire zaken weet, als ongelofelijk koud en dan een hele tijd een modderpoel. Het is iets dat ik waarschijnlijk nooit zal begrijpen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dit is genoeg. Het is zinloos om je eigen logistieke apparaat te overbelasten. Zeker omdat ze toch al druk zullen zijn in Kherson. Die nieuwe Russische linies zullen ook niet veel voorstellen. De Oekraïners zijn waarschijnlijk nu aan het oogsten dus de tractoren zijn even druk bezig voordat ze alle nieuwe Russische "donaties" kunnen verzamelen. :P

Waarschijnlijk moeten ze nog aardig wat materiaal repareren en de regen gaat een keer komen. Laat ze eerst Kherson ook maar tot een succes brengen alsmede misschien toch nog Lysisansk. Kijk zelf maar op de kaart hoeveel korter dit hun frontlijnen maakt als je de rivieren niet meetelt. Opeens kunnen de Oekraïners dan hun gemechaniseerde formaties concentreren in het midden terwijl er weinig meer van de Russische offensieve slachtkracht over is na deze vernedering.

Als ze inderdaad honderden tanks zijn verloren dan mag je zelf doorrekenen met de volgende getallen:
3 = peloton
9 = compagnie
31/41 = bataljon (verschilt tussen een tank of infanterieregiment)
Regiment heeft een bataljon en een divisie zal drie of vier bataljons hebben in totaal.

Als het er dus echt zoveel zijn, tja dan durf ik wel te stellen dat 1st gardisten tankleger, geen tanks meer heeft. En aangezien de Russen de invasie zelfs al begonnen met zwaar verouderde T-72A tanks in bepaalde eenheden, weet ik echt niet hoe ze die nog moeten vervangen met alle verliezen die ze hebben geleden. De T-62 zagen we al en heeft niks te zoeken op een modern slagveld. Helpt niet dat veel tankbemanningen een voltreffer niet overleven waardoor je de bemanning niet in een andere tank kan zetten...

De offensieve slagkracht is gewoon weg en zo zal het voor meer formaties zijn. Artillerie is niet veel beter omdat ook aardig wat buitgemaakt lijkt te zijn. Belangrijker nog is dat veel lopen waarschijnlijk versleten zijn na maanden aan beschietingen. En als ik een beetje denk hoe de Sovjet-Unie functioneerde, dan weet ik niet of dat een vervanging is die in het veld kan gebeuren. In principe bestaat een artilleriestuk namelijk uit een stalen buis met daarin een tweede buis met de groeven erin geboord. Die kan je eruit halen en vervangen. Idem voor de ontstekingskamer + sluitstuk die je vaak eraf kan schroeven. Met westers geschut kan dat zeker in het veld, met de Russen weet ik het niet zo zeker. Kan goed dat een heel kanon ervoor terug naar de fabriek moet...
je noemt wel T-72 en T-62 maar ik herinner me een recent berichtje van Gerashchenko.
De Twitter-verwijzing lijkt verwijderd te zijn, maar gelukkig hebben we de foto's nog.

T-80's mostly..!!!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeWuUAZDEJmReN-wGsWT7GF85mA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yGQuOR1HC7sEh9iuk21v2iIX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:38:
[...]

Die foto :')

Anyway, zelf met goede uitrusting is -20 geen walk in the park, er is altijd wel een deel van je lichaam wat koud heeft. Bewegingsvrijheid gaat ook omlaag, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door XWB op 12-09-2022 22:46 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:41:
[...]

Dat blijft misschien wel een van de meest bizarre dingen van deze hele oorlog. Wie begint er nu een oorlog in februari, in een land dat wereldwijd bekend staat bij iedereen die ook maar iets van militaire zaken weet, als ongelofelijk koud en dan een hele tijd een modderpoel. Het is iets dat ik waarschijnlijk nooit zal begrijpen. :X
simpel: omdat men hoopte een Operatie Danube 1968 te pullen.
in drie dagen klaar.
Dan boeit het niet hoe hard het vriest of dat er daarna regen komt.
Immers, dat konvooi van tientallen mijl zou dan allang in Kyiv Kiev zitten en zich warmen aan het haardvuur terwijl de Oekraieners buiten moeten slapen.

Dat was het plan.
Maar geen enkel plan overleeft het eerste contact met de vijand die wist dat je zou komen... :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Wie begint er nu een oorlog in februari, in een land dat wereldwijd bekend staat bij iedereen die ook maar iets van militaire zaken weet, als ongelofelijk koud en dan een hele tijd een modderpoel.
Hetzelfde land dat ook vandaag weer kansloze aanvallen op Oekraïnse linies bij Bakmut en Soledar uitvoert. Zelfs als het de 142e keer wel lukt om een kilometer op te rukken wat is het nut als boven en onder je het front instort?

Verdeel je troepen over de andere fronten, dit heeft geen enkele zin meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:44:
[...]

je noemt wel T-72 en T-62 maar ik herinner me een recent berichtje van Gerashchenko.
De Twitter-verwijzing lijkt verwijderd te zijn, maar gelukkig hebben we de foto's nog.

T-80's...!!!!!

[Afbeelding]
offtopic:
Ik vertik het om echt een onderscheid te maken tussen T-62B, T-72B en T-80. Het was niet mijn idee om drie verschillende tanks die ongeveer even capabel zijn, ongeveer tegelijkertijd te gaan produceren met sommige onderdelen die uitwisselbaar zijn en andere niet. Heb ik het nog niet gehad over updates en verschillende subvarianten...

Maar 1ste gardisten tankleger was voor zover ik weet een T-80 formatie dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
[...]

Jamaar, tis geen oorlog maar een speciale operatie van 3 dagen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
olafmol schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:49:
[...]

Jamaar, tis geen oorlog maar een speciale operatie van 3 dagen. 8)7
Die propaganda onzin kan me niks schelen. Dit plan was te debiel voor woorden. Dat zei ik eind februari/begin maart al en ik heb geen seconde getwijfeld daaraan. Maar we gaan offtopic. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:50:
Die propaganda onzin kan me niks schelen.
Denk dat ze werkelijk dachten dat een 'westerse' luchtlanding op Hostomel dit klusje in enkele dagen zou klaren, er geen plan B was en ter plekke verzonnen moest worden.

Een soort Ferrari-pitmuur, maar dan met kernwapens... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:48:
[...]

offtopic:
Ik vertik het om echt een onderscheid te maken tussen T-62B, T-72B en T-80. Het was niet mijn idee om drie verschillende tanks die ongeveer even capabel zijn, ongeveer tegelijkertijd te gaan produceren met sommige onderdelen die uitwisselbaar zijn en andere niet. Heb ik het nog niet gehad over updates en verschillende subvarianten...

Maar 1ste gardisten tankleger was voor zover ik weet een T-80 formatie dus. ;)
maar het 3e wel:

Wikipedia: 3rd Army Corps (Russia)
The 3rd Army Corps is a military formation of the Russian Ground Forces formed in June 2022 to participate in the 2022 Russian invasion of Ukraine.[1] It has a planned strength estimated at 15,500–60,000 personnel, and belongs to the Western Military District.
De T-80's zouden eerst naar Rostov area zijn verplaatst. En houwitsers naar Charkiv area.
Maar misschien waren de T-80's inmiddels ook deels aangekomen in Izyum.

Et voila:
⚡️ Intelligence: Command of Russia’s Western Military District dismissed after series of mass defeats.

As Ukraine’s counteroffensive continues, Russia has changed the leadership of its army’s Western Military District, says Ukraine’s Defense Ministry’s Intelligence Directorate.

According to Ukrainian intelligence, Russian Lieutenant General Roman Berdnikov, who had commanded Russia’s intervention in Syria and was appointed commander of the Western Military District on Aug. 26, was removed from command.
Wikipedia: Roman Berdnikov
Later reports suggested that Putin fired him 'after just 16 days’ amid major losses in The Kharkiv counteroffensive

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2022 23:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
3rd Army Corps zou al deels vernietigd zijn @Verwijderd

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:56:
[...]

Denk dat ze werkelijk dachten dat een 'westerse' luchtlanding op Hostomel dit klusje in enkele dagen zou klaren, er geen plan B was en ter plekke verzonnen moest worden.

Plan A was om Kyiv in te nemen met een luchtlandingsmacht en de boel af te zetten. Plan B was de kolonne om door te trekken naar Kyiv en met een grotere macht de stad in te nemen. Daarna hielden de plannen op, ik schat omdat ze er van uit gingen dat rusland toch niet kon verliezen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:01:
3rd Army Corps zou al deels vernietigd zijn @Verwijderd

[Twitter]
dat bedoel ik.
Poppetje is niet voor niets verslagen.
En een aantal T-80's zijn buitgemaakt.

Ja, zelfde model, maar dan iets nieuwer. Ik weet het. Kan er ook niets aan doen dat de Russen zijn blijven voortborduren op dat miserabele model maar ik neem ze niets kwalijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:50:
[...]

Die propaganda onzin kan me niks schelen. Dit plan was te debiel voor woorden. Dat zei ik eind februari/begin maart al en ik heb geen seconde getwijfeld daaraan. Maar we gaan offtopic. ;)
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:56:
[...]

redwing schreef op maandag 12 september 2022 @ 23:03:
[...]

Plan A was om Kyiv in te nemen met een luchtlandingsmacht en de boel af te zetten. Plan B was de kolonne om door te trekken naar Kyiv en met een grotere macht de stad in te nemen. Daarna hielden de plannen op, ik schat omdat ze er van uit gingen dat rusland toch niet kon verliezen.
op zich helemaal niks mis met de aanval op Hostomel. Heeft in het verleden ook gewerkt en waarschijnlijk hadden ze niet het idee dat het mis zou kunnen gaan.
Ze hebben alleen buiten het Oekraiense leger gerekend, dat dit allemaal aan heeft zien komen en tal van maatregelen getroffen had om de boel te ontregelen. O.a. middels acties van de Alpha group special forces van UA.

Ze hadden iets beter naar dat flimpje van Arestovych moeten kijken uit 2019. Ik ga er vanuit dat dit al eerder gepubliceerd zou zijn op TV oid, of waar dan ook publiekelijk in UA. Ik zelf heb het filmpje uiteraard pas na 24 feb 2022 gezien.. maar als het eerder gepubliceerd is geweest, had RF kunnen weten dat de grote lijnen al bekend waren. En ook dat de VS wist dat ze zouden komen.

De FSB heeft UA echter getipt o.a. over de Tsjetsjenen via Hostomel:
During the 2022 Russian invasion of Ukraine, the Alpha group (according to Ukrainian sources) ambushed and wiped out a convoy in northern Kyiv, around Hostomel, composed of Chechen paramilitary (the "Kadyrovtsy") heading to the city

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:21

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Het is allemaal wat irrationeel, maar ik betrap mijzelf op de impressie dat dat Russische leger het besluit voor Poetin aan het nemen is. Op zich is dit gewoon een logisch gevolg van de indirecte top-down commandostructuur waaronder het Russische leger zucht.

‘Ik wist niet of ik de soldaten moest omhelzen of de hand schudden’

Volkskrant Liveblog
23:35 12/9/2022

De bewoners van heroverde gebieden in Oost-Oekraïne reageren met bloemen en tranen, verbaasd en opgelucht over de snelle opmars van het Oekraïense leger afgelopen dagen.

‘Ze lieten gewoon hun wapens vallen’, zei een verbouwereerde Olena Matvienko zondag tegen The Washington Post. Voor ze het goed en wel door had, vertrokken de Russische militairen die haar boerendorpje Zaliznychne, zo’n vijftig kilometer van Charkiv, de afgelopen maanden tot een angstaanjagende plek hadden gemaakt, vol kraters en brandende voertuigen. Huilend van geluk vertelt ze de Amerikaanse krant dat ze ‘niet had verwacht dit nog mee te maken’.
Dit soort berichten worden te alomtegenwoordig om als incidenten af te doen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:34

Snow_King

Konijn is stoer!

teacup schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:42:
Het is allemaal wat irrationeel, maar ik betrap mijzelf op de impressie dat dat Russische leger het besluit voor Poetin aan het nemen is. Op zich is dit gewoon een logisch gevolg van de indirecte top-down commandostructuur waaronder het Russische leger zucht.

‘Ik wist niet of ik de soldaten moest omhelzen of de hand schudden’

Volkskrant Liveblog

[...]

Dit soort berichten worden te alomtegenwoordig om als incidenten af te doen.
Daar lijkt het soms wel op. Ook nav de berichten dat nieuwe soldaten uit Rusland gewoon niet meer willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou het echt een omwenteling betekenen in Rusland? Of zien de militairen de herfst/winter aan komen en is dat nog minder leuk om met hun kont in Oekraine te zitten in loopgraven? Die zitten liever enigszins warmpjes op hun thuisbasis. In de zomer was het nog te doen maar als je nu nog een contract tekent zit je in december ook nog in UA.

Wut? Ik heb even wat gemist. UA is vanuit Kupyansk toch doorgepushed en zit alweer praktisch bij Svatove en rukt op naar Lyman vanuit het noorden? Te mooi om waar te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n6AqijEM7plIOaOF4qkSoDnBco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKuK20QKsJpWlNvVCibyvK40.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2022 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Die kaart is nogal optimistisch:

Ik hoop dat het klopt, maar ik zou graag meer beelden en bevestiging zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
user109731 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:38:
Die kaart is nogal optimistisch:
[Twitter]
Ik hoop dat het klopt, maar ik zou graag meer beelden en bevestiging zien.
Toch lijkt het te gebeuren, meerder bronnen laten zien dat de Russen een linie hebben/opbouwen een 20 kmoostelijk van de Oskil river. Betekent wel dat ze al een stukje Luhansk opgeven.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Tens schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:49:
[...]

Toch lijkt het te gebeuren, meerder bronnen laten zien dat de Russen een linie hebben/opbouwen een 20 km oostelijk van de Oskil river. Betekent wel dat ze al een stukje Luhansk opgeven.
Yup, en logischerwijze zullen ze dan het stuk ertussen enigszins verdedigen om die linie goed op te kunnen bouwen, maar wel op zo'n manier dat ze terug zullen gaan naar die linie.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Bizar, waar we maanden geleden nog met wanhoop naar Severodonetsk keken, staan ze nu zo goed als aan de poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Heb genoeg foto's en filmpjes van Oekraïners bij die rivier en bruggen gezien om te weten dat Rusland niet aan de overkant van de Oskil ingegraven zit. Dan zou de westoever door o.a. sluipschutters en artillerie veel te onveilig zijn om rustig selfies te maken.

Waarschijnlijk is een strook ten oosten van de rivier niemandsland, zonder reguliere Oekraïnse troepen maar wel partizanen en SOF om het gebied defacto te controleren. Russisch is het in ieder geval niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door hoevenpe op 13-09-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:22:
[...]

Heb genoeg foto's en filmpjes van Oekraïners bij die rivier en bruggen gezien om te weten dat Rusland niet aan de overkant van de Oskil ingegraven zit. Dan zou de westoever door o.a. sluipschutters en artillerie veel te onveilig zijn om rustig selfies te maken.

Waarschijnlijk is een strook ten oosten van de rivier niemandsland, zonder reguliere Oekraïnse troepen maar wel partizanen en SOF om het gebied defacto te controleren. Russisch is het in ieder geval niet meer.
denk dat ze op de noord-zuid lijn langs Svatove gaan zitten. Daar lijkt relief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 22:05

polthemol

Moderator General Chat
[...]

gezien Oekraïne een stevig artilleriearsenaal heeft, wat zijn de kansen dat ze de regen/winter gebruiken om die linies achter rivieren stevig te bestoken en met infantrie over te steken/in te nemen? Gezien als jij niet met tanks kunt rijden, je tegenstander het waarschijnlijk ook niet kan. Of opteren ze er eerder voor ze maar in de ellende te laten zitten en af en toe wat te beschieten om de moraal helemaal de kop in te drukken?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
polthemol schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:16:
[...]

gezien Oekraïne een stevig artilleriearsenaal heeft, wat zijn de kansen dat ze de regen/winter gebruiken om die linies achter rivieren stevig te bestoken en met infantrie over te steken/in te nemen? Gezien als jij niet met tanks kunt rijden, je tegenstander het waarschijnlijk ook niet kan. Of opteren ze er eerder voor ze maar in de ellende te laten zitten en af en toe wat te beschieten om de moraal helemaal de kop in te drukken?
Het een lijkt me het andere niet uitsluiten. Alleen kun je je afvragen wat het dan gaat worden met de restanten aan burgerbevolking aldaar, de kans dat Russen zich netjes laten uithongeren en bevriezen terwijl de burgerbevolking wel blijft leven lijkt me ook niet onmetelijk groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Goeie ratio :) en aangezien nog niet alles is geteld zal dat waarschijnlijk nog oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:49:
[...]

Toch lijkt het te gebeuren, meerder bronnen laten zien dat de Russen een linie hebben/opbouwen een 20 kmoostelijk van de Oskil river. Betekent wel dat ze al een stukje Luhansk opgeven.
Maar niet dat UA daar nu zit, en al helemaal niet dat die daar een offensief uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
In Izyum zouden minstens duizend burgers gedood zijn:
Tijdens de Russische bezetting zijn zeker duizend burgers in Izjoem door geweld omgekomen. De stad in Oost-Oekraïne was sinds 1 april in Russische handen en werd zaterdag door het Oekraïense leger bevrijd. Voor de oorlog telde Izjoem ruim 45.000 inwoners, nu zijn dat er naar schatting 10.000.

Dat maakte Maksim Strelnikov, voorzitter van het stadsbestuur, maandag bekend tijdens een persbriefing. Volgens Strelnikov hebben veel inwoners geleden onder het gebrek aan medische voorzieningen. Circa 80 procent van de infrastructuur van de stad is verwoest. Strelnikov vreest voor de overgebleven inwoners tijdens de winter, omdat hun woningen geen verwarming hebben.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
TheekAzzaBreek schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:31:
[...]

Maar niet dat UA daar nu zit, en al helemaal niet dat die daar een offensief uitvoeren.
Ik geloof ook niet dat iemand dat al beweerde.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:30:
zou het echt een omwenteling betekenen in Rusland? Of zien de militairen de herfst/winter aan komen en is dat nog minder leuk om met hun kont in Oekraine te zitten in loopgraven? Die zitten liever enigszins warmpjes op hun thuisbasis. In de zomer was het nog te doen maar als je nu nog een contract tekent zit je in december ook nog in UA.

Wut? Ik heb even wat gemist. UA is vanuit Kupyansk toch doorgepushed en zit alweer praktisch bij Svatove en rukt op naar Lyman vanuit het noorden? Te mooi om waar te zijn.

[Afbeelding]
in navolging op het eerdere kaartje heeft ie een nieuw kaartje waarop de hele frontline alweer opgeschoven is tot aan de noordzuid-lijn van Svatove. Bizar. Zuigt ie dit uit z'n duim, of...?
Mooie kaartjes maar waarschijnlijk complete fantasie.

In de comments wordt wel gesproken over een mogelijke rivier-overschrijding bij Borova. Dat is dan wel weer interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 13:27 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat account overdrijft wmb iets te vaak. Dit lijkt me realistischer:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

We hebben al massa's achtergelaten voertuigen gezien, maar er blijken er nog veel meer te zijn:
Dit account was ook de eerste met een draad aan foto's bij de eerste "batch". Lijkt erop dat we vandaag weer een mooie update van Oryx krijgen.

Edit, there we go :P
[Twitter: https://twitter.com/oryxspioenkop/status/1570021643480612864?t=lr1P6spb7PZ-VAGY1NQYNw&s=19]

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 14-09-2022 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:09:
We hebben al massa's achtergelaten voertuigen gezien, maar er blijken er nog veel meer te zijn:
[Embed] Dit account was ook de eerste met een draad aan foto's bij de eerste "batch". Lijkt erop dat we vandaag weer een mooie update van Oryx krijgen.

[Embed]
Valt me iedere keer wel op hoeveel er gekanibaliseerd is en sowieso al niet meer reed. Geeft toch wel duidelijk aan dat zelfs het materieel dat ze goed genoeg vonden om te gebruiken waardeloos is onderhouden.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[Embed] Dit account was ook de eerste met een draad aan foto's bij de eerste "batch". Lijkt erop dat we vandaag weer een mooie update van Oryx krijgen.

[Embed]
Hier een analyse met welke voertuigen het zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2022 15:59 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[Embed]
Sommige voertuigen hebben kapotte banden, maar andere hebben helemaal geen wiel meer. Lijkt wel alsof die gebruikt zijn voor reserveonderdelen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Er zijn wat berichten over de VN en vetorecht naar het dagelijkse topic verplaatst, probeer de fronttopics s.v.p. ontopic te houden. Alvast bedankt.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ten oosten van Izyum en ten westen van Lyman. Vorderingen die nodig zijn om Lyman ook vanuit het westen te kunnen bestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een teken dat we nog lang niet alles hebben gevonden/gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RoD schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:08:
[Embed] Een teken dat we nog lang niet alles hebben gevonden/gezien :)
hier nog een investering van het Russische leger in de Oekraiense commandostructuur:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 09:26
Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:41:
[...]

hier nog een investering van het Russische leger in de Oekraiense commandostructuur:

[Twitter]
Leuk om te reverse engineren voor het westen ook, wellicht is het materieel natuurlijk prima of had het zelfs features waar wij niets van wisten (zoals de drang om het voertuig te laten staan en weg te rennen).

Maar serieus, ben wel benieuwd of er in de juiste handen wél bruikbaar spul tussen gezeten had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

FlowSnake schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:24:
[...]

Leuk om te reverse engineren voor het westen ook, wellicht is het materieel natuurlijk prima of had het zelfs features waar wij niets van wisten (zoals de drang om het voertuig te laten staan en weg te rennen).

Maar serieus, ben wel benieuwd of er in de juiste handen wél bruikbaar spul tussen gezeten had.
Voor het westen zijn vooral de EW vehicles interessant, omdat rusland daar wel een voorsprong heeft.

Command vehicles zullen niet zoveel spannende dingen bevatten.

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De oostelijke kant van de Oskil bij Kupiansk lijkt nu ook bezet door UA :)

Is iig de eerste bevestiging die ik zie over de oostkant van de rivier.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 16-09-2022 19:29 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Zou mooi zijn als ze Lyman van die kant kunnen bereiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

en EIGENLIJK denk ik dat er wel een waarheid in zit.
Ik denk echt dat de Russen wel door hadden dat ze Donetsk gewoonweg niet zouden kunnen veroveren.

Met bloed zweet en tranen hebben ze Severodonetsk kunnen innemen en Lysychansk is eigenlijk gewoonweg prijsgegeven door UA.

Popasna is ook moet bloed betaald maar voor de rest komen ze er gewoon niet door.

Ik denk echt dat ze Izyum verzwakt hebben achtergelaten, werkelijk gelovend dat UA bij Kherson alles zou gaan geven en ze dus daar fors moesten gaan versterken.
Ze hebben uiteraard alsnog niet verwacht dat UA alsnog op de koffie zou gaan komen in Izyum, daar niet van.
Het is een domme fout geweest die ze niet meer zullen kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Visueel bewijs van voortgang aan de oostkant van de Oskil rivier:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
hoevenpe schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:06:
Visueel bewijs van voortgang aan de oostkant van de Oskil rivier:
[Embed]
Een burger die een vlag ophangt aan een huis. nog niet geolocated, en geen militair te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Tens schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:10:
[...]

en geen militair te zien.
Dus ook geen Russische militair :P

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
XWB schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:27:
[...]

Dus ook geen Russische militair :P
Da's ook waar >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Geen sluitend bewijs inderdaad, maar het past in het grote plaatje in die hoek:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
En weer wat opgeschoven, Lyman zou inmiddels omsingeld zijn:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:35:
[Twitter]
De doorgaande weg richting het noord-oosten naar Zarichne is nog open, dus dat is dan wel een slechte omsingeling ;)
En richting het noorden richting Stavky?
En richting het westen richting Dobrysheve?

die dorpen die bevrijd worden lijken een stuk meer westelijk te liggen, voor Lyman zal dat voor nu nog niet zoveel betekenen, aangezien die richting noord/noordoost weg zullen vluchten.

[ Voor 26% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 09:03 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:59:
De doorgaande weg richting het noord-oosten naar Zarichne is nog open, dus dat is dan wel een slechte omsingeling ;)
Dat die steden niet gemeld zijn wil niet zeggen dat SOF en andere eenheden daar niet zitten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:09:
[...]

Dat die steden niet gemeld zijn wil niet zeggen dat SOF en andere eenheden daar niet zitten... ;)
Als de steden niet gemeld zijn, wil dat ook niet zeggen dat ze daar wel zitten :+

Denk iig dat ‘omsingeling’ van Lyman niet heel reeel is en dat ze waarschijnlijk wel weer te voet de laatste open wegen gaan nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 09:11 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:34

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Ik denk dat je daar een goed punt aan stipt. Die lijnen zijn niet loopgraven tegenover elkaar waar geen enkele militair overheen kan gaan.

SOF kan een heel stiek dieper al zitten. Speldenprikjes uitvoeren, verkennen, artillerie aanvragen, etc. De eerste paar km zullen heel erg blurry zijn met diverse eenheden door elkaar heen.

Grofweg geven die lijnen wel de linie aan, maar het is grijs, niet zwart/wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Snow_King schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:11:
Ik denk dat je daar een goed punt aan stipt. Die lijnen zijn niet loopgraven tegenover elkaar waar geen enkele militair overheen kan gaan.
Bij filmpjes van bevrijdde steden kijk ik vooral naar wat ik niet zie en hoor, is het er rustig en stil dan mag je ervan uitgaan dat gevechten inmiddels kilometers verderop plaatsvinden. Rustig selfies maken doe je niet met een Russische sniper op 500m...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
[...]

Als SOF aanwezig is betekent dat nog niet dat een gebied onder controle is. SOF zijn kleine teams, die kunnen geen gebied controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Tens schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:28:
Als SOF aanwezig is betekent dat nog niet dat een gebied onder controle is. SOF zijn kleine teams, die kunnen geen gebied controleren.
Maar wel een aanvoerlijn blokkeren en/of terugtrekken heel pijnlijk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:29:
[...]

Maar wel een aanvoerlijn blokkeren en/of terugtrekken heel pijnlijk maken.
Ik las het inderdaad meer als de traditionele omsingeling.

De laatste uitvalswegen zullen inderdaad wel flink onder druk blijven staan daar, ook gezien de geruchten dat UA SOF bij Bilohorivka wel de SD kon oversteken en daar in het bos actief is.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
In het NRC van zaterdag een fotorapportage over de bevrijding van Izium.
Eén foto viel mij daarbij direct op. Geen specifieke gruwelijkheden, maar een veld + weg in de buurt van Izium.
De hoeveelheid en willekeurigheid van de kraters vertelt hoe waanzinnig veel artillerie er gebruikt is en hoe ongericht dat spul lijkt te werken/te worden ingezet:
Afbeeldingslocatie: https://images.nrc.nl/Mn5mRwUubWAhMiBzetVHKzdhAeo=/1920x/filters:no_upscale()/s3/static.nrc.nl/inbeeld/files/2022/09/1609buiukraine6.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

onkl schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:15:
Eén foto viel mij daarbij direct op. Geen specifieke gruwelijkheden, maar een veld + weg in de buurt van Izium.
De hoeveelheid en willekeurigheid van de kraters vertelt hoe waanzinnig veel artillerie er gebruikt is en hoe ongericht dat spul lijkt te werken/te worden ingezet:
[Afbeelding]
dit was ten noordwesten van Sloviansk, ook in de buurt:

Afbeeldingslocatie: https://mediadc.brightspotcdn.com/dims4/default/ab10792/2147483647/strip/true/crop/9894x5613+0+0/resize/1060x601!/format/webp/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fmediadc-brightspot.s3.amazonaws.com%2F6f%2F59%2F4f21a85d48d3abe664ba6a8e6f5b%2F09-fields-peppered-with-artillery-craters-nw-of-slovyansk-ukraine-6june2022-wv2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[Afbeelding]
Klopt, 70 tot 80 procent mist zijn doel. Dat is het nadeel van 'domme' granaten, je hebt er héél veel nodig om iets kapot te kunnen schieten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:48:
[...]

Klopt, 70 tot 80 procent mist zijn doel. Dat is het nadeel van 'domme' granaten, je hebt er héél veel nodig om iets kapot te kunnen schieten.
plus het gebruik van tapijtbombardementen middels Grads en Smerch. Overigens van beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op maandag 19 september 2022 @ 08:35:
[Twitter]
Berichten zoals deze zullen hun ook zenuwachtig maken:
https://liveuamap.com/en/...in-donetsk-region-claimed
Occupation authorities in Donetsk region claimed Ukrainian assault repelled at Kreminna
Dat UA SOF daar achter de linies rondloopt is tov een paar weken terug al verbazend.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 12:25 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
[Afbeelding]
prachtige foto!

Als er veel is ontploft, dan zal ook nog veel onontploft daar liggen. Lijkt me benauwend om als boer daar in de omgeving te gaan ploegen, zaaien en oogsten van.. boemkool..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Klopt ja, er worden dagelijks granaten gevonden die niet ontploft zijn.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:24:
[...]

Berichten zoals deze zullen hun ook zenuwachtig maken:
https://liveuamap.com/en/...in-donetsk-region-claimed

[...]

Dat UA SOF daar achter de linies rondloopt is tov een paar weken terug al verbazend.
behoorlijk eindje in nog rood gebied!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
Tens schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:08:
[...]

behoorlijk eindje in nog rood gebied!
Ja, en afgeslagen. Hopelijk was het ook alleen een speldenprikje om te zien hoe ze zouden reageren. Als het al een echt offensief was, dan is het wel een winst voor de Russen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de geruchten gaan de ronde dat Lysychansk bevrijd zou zijn en Severodonetsk binnenkort volgt.
Dat zal waarschijnlijk niet waar zijn, maar het rommelt wel in de omgeving want in Kreminna kom je ook niet zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dangerousp schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:10:
[...]

Ja, en afgeslagen. Hopelijk was het ook alleen een speldenprikje om te zien hoe ze zouden reageren. Als het al een echt offensief was, dan is het wel een winst voor de Russen.
Van wat ik daar gezien had (via hun eigen twitter filmpjes), zijn ze met groepjes van ca 10 over de rivier heen gezet met normale equipment en anti-tank equipment om daar vanuit het bos alle supply lines te frustreren.

Met zo'n groepje een dorp als Kreminna innemen zonder degelijkse support van achteruit lijkt me idd iets teveel gevraagd.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 19-09-2022 14:15 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Verwijderd schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:11:
de geruchten gaan de ronde dat Lysychansk bevrijd zou zijn en Severodonetsk binnenkort volgt.
Dat zal waarschijnlijk niet waar zijn, maar het rommelt wel in de omgeving want in Kreminna kom je ook niet zo.
De meeste kaarten hebben Bilohorivka nog op contested staan. Maar het lijkt er op dat in die regio voorwaartse beweging mogelijk is, geruchten genoeg tenminste. Terwijl 50 km zuidelijker ze bijna dagelijks een klein stukje achteruit moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
YakuzA schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:12:
[...]

Van wat ik daar gezien had (via hun eigen twitter filmpjes), zijn ze met groepjes van ca 10 over de rivier heen gezet met normale equipment en anti-tank equipment om daar vanuit het bos alle supply lines te frustreren.

Met zo'n groepje een dorp als Kreminna innemen zonder degelijkse support van achteruit lijkt me idd iets teveel gevraagd.
De vraag is dan of het hier gaat om een aanval waarbij wat equipment is gesloopt en ze dan verder zijn getrokken, of dat het echt om een afgeslagen aanval gaat (groepje uitgeschakelt)

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULnZ8VQwBVJrihLXgNWeSCI0im8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IRENV6azm2Cjs3DMrpLWzZPn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
Zullen ze vandaaruit eerst naar het noorden trekken zodat ze Lyman kunnen afsnijden, of direct voor Sverodonetsk gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dangerousp schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:58:
[...]

Zullen ze vandaaruit eerst naar het noorden trekken zodat ze Lyman kunnen afsnijden, of direct voor Sverodonetsk gaan?
why not both?

Lyman wordt vanuit de westkant waarschijnlijk wel omsingeld.
Ik zou doorgaan naar Lysychansk en Kreminna. High ground en de grotere pas afsnijden van de lijn Lyman-Svatove.

Maar goed, UA verrast wel vaker. Ben benieuwd wat zij gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
dangerousp schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:58:
[...]

jouw gok is net zo goed als de mijne. UA staat al aan de zuidkant van Lyman, en is druk bezig om vanuit het westen door te drukken. Alles is afhankelijk van wat en hoeveel waar staat, en hoe gevechtsgereed en bevoorrading van alles is. Ik zou naar het noorden de nieuwe verdedigingslijn van de Russen opzoeken zodat er meer een recht front gecreëerd wordt, en de kans van omtrekkende bewegingen kleiner wordt. maar ik ben ouderwets >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Afbeeldingslocatie: https://nitter.it/pic/orig/enc/bWVkaWEvRmRDeWxlRFdZQUFzOUx1LmpwZw==

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:21
https://nos.nl/artikel/24...-oekraiens-leger-zet-door

De NOS meldt op basis van TASS:
Ook zo'n 40 kilometer noordelijker, in Krasnoritsjenske, zetten Oekraïense troepen het tegenoffensief voort. Volgens het Russische staatspersbureau Tass zijn er bij een Oekraïense aanval zeven mensen om het leven gekomen.
Zou dan vermoedelijk gaan om deze plaats:
Google Maps

Lijkt me niet dat de reguliere troepen daar al staan, maar duidt net als bij die verhalen over Kremmina dat er blijkt SOF units achter de linies bezig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

De kaart van ISW geeft ook aan dat gisteren volgens Russische bronnen een deel van deze plaats in Oekraïnse handen was.

Er zijn ook weer geruchten over Lyman. Even afwachten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bij Kupiansk is de oostbank van de rivier nog steeds zwaar bevochten schijnt het:

Afbeeldingslocatie: https://nitter.fdn.fr/pic/media%2FFdNrgjXXwAA77v0.jpg%3Fname%3Dorig

PSN

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16
Als het plaatje klopt zou dat ijzersterk zijn.
Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.