Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:
  • 159.680 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 18:45
Ongelofelijk, wat die russen nu prijsgeven..... Kan me haast niet voorstellen dat hier niet enige regie achterzit. Zo van " we blijven er zitten, maar bij teveel druk trekken we terug naar de Oskil rivier omdat we te dun zijn geworden om te verdedigen" ...." Al de oude meuk laten we staan indien nodig" . Strategische terugtrekking zoals de UA veel heeft (moeten ) doen...

En zo zit de RF met een sterkere macht opeen bij een gebied wat belangrijker voor hen is (Donetsk en Luhansk). Dit gaat enorm veel militaire macht vrijmaken in het noorden bij de UA die naar Melitopol kan worden ingezet. Man, ik verkneukel me nu al als de Krim terug is gehaald van de RF.....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:55:
Ik kan me vergissen maar waren er al niet bevestigde berichten van UA troepen aan de oost-zijde van die rivier?
Niet-bevestigd inderdaad. We weten alleen dat UA probeert door te stoten via het zuiden, via Lyman. Maar de russen lijken daar terug te vechten. Ik vraag me af of in welke mate ze nu daadwerkelijk proberen te pushen want ik vermoed dat ze alles ten westen van de Oskil ook willen consolideren. Aan de andere kant wil je juist nu gebruik maken van de chaos bij de russen.

Vanochtend hoorden we dat Bilohorivka bij Lysychansk bevrijd zou zijn, dus ik heb mijn hoop ook een beetje op die richting gevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:00:
[...]

Ze hebben geen keuze. Heel wat materiaal is achtergelaten, veel troepen waarschijnlijk dood/gewond of gevangen genomen. Een offensieve positie tegenover Charkiv was onhoudbaar. Wat er nu waarschijnlijk zal gebeuren is dat de Russen ten noorden van de stad, via Rusland naar de oostkant van de Oskil gaan. Verder gaan ze proberen om eenheden bij elkaar te schrapen voor een linie. De vraag is alleen of ze niet al te laat zijn.
Ik hoop dat het niet uit 'luxe' is. Ik denk dan toch, zou dit bij een plan van de Russen horen? Dat ze een tegenoffensief op een ander front gaan beginnen of weten ze iets dat wij niet weten? Ik denk dat ze met name de frontlinie willen verkorten om de verdediging op peil te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
dangerousp schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:08:
[...]

Ik hoop dat het niet uit 'luxe' is. Ik denk dan toch, zou dit bij een plan van de Russen horen? Dat ze een tegenoffensief op een ander front gaan beginnen of weten ze iets dat wij niet weten? Ik denk dat ze met name de frontlinie willen verkorten om de verdediging op peil te houden..
Ik denk dat ze wel moeten. ;)
Er speelt misschien ook nog iets anders. Als je nu de Charkiv oblast verlaat, dan dwing je de Oekraïners eigenlijk ook om hun grens te verdedigen. Want de Russen gaan waarschijnlijk echt dreigen met tactische nucleaire wapens als de Oekraïners over de grens gaan. Maar andersom kunnen de Russen wel dingen doen tegen de Oekraïners vanuit Rusland.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Komt Belgorod eigenljjk binnen bereik van artillerie nu? (Excl himars)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:09

bloody

0.000 KB!!

Varvarivka is ook bevrijdt. Ligt praktisch tegen de RU grens aan:

Google maps.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-08 16:37
Nou, dan kan de naam morgen zo'n beetje worden aangepast naar Luhansk Front..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

PLAE schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:34:
De Russen lijken zich in bepaalde delen snel te hebben teruggetrokken. Gelukkig veel achtergelaten materiaal. Maar extra veel POW's had ook heel fijn geweest. Kun je mooi uitruilen.
Ze hebben natuurlijk ook al een keer kunnen oefenen met terugtrekken begin april 😂🤣😂

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:11:
[...]

Er speelt misschien ook nog iets anders. Als je nu de Charkiv oblast verlaat, dan dwing je de Oekraïners eigenlijk ook om hun grens te verdedigen. Want de Russen gaan waarschijnlijk echt dreigen met tactische nucleaire wapens als de Oekraïners over de grens gaan. Maar andersom kunnen de Russen wel dingen doen tegen de Oekraïners vanuit Rusland.
gaan waarschijnlijk echt dreigen ... ik denk dat je dat goed formuleert. M.i. gaat UA niet lijdzaam zich kapot laten schieten vanuit Rusland, de grens oversteken heeft dan ook geen doel om buitenlandse gebieden te annexeren maar slechts om de aanval af te slaan en dat is iets heel anders dan einde RF. Dus dat argument van Rusland kunnen we internationaal niet accepteren, en dat weet men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

DaniëlWW2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:11:
[...]

Dreigen wel inderdaad, dat gebeurt de hele tijd al. Gebruiken niet. De kans dat er dan een response komt van het westen is niet onaanzienlijk. De vraag is natuurlijk of rusland het zich kan veroorloven om dat te doen. Aan de andere kant hebben ze ook al een heleboel dingen gedaan die niet logisch waren.

Putin dacht dat ie een stevige hefboom had op het westen met Gazprom maar dat bleek niet zo te zijn. Het doet hier wel pijn natuurlijk maar het gross weet overduidelijk waar het vandaan komt en waarom.

Je heb kans dat de hele NATO los gaat als rusland tactische kernwapens gebruikt. Of die situatie gaat ontstaan betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:14:
Volgens mij is het zo'n 40km hemelsbreed van de grens. Dus heel makkelijk gaat het niet worden, want je wil ook niet lukraak bommen op woonwijken gooien a la rusland.

Wel lijkt het me verstandig te dreigen met actie richting Belgorod. Je moet de grens toch bewaken en zo kun je misschien nog wat russen vastpinnen. Anti air rond Belgorod targeten lijkt me wel een goed idee.

Edit: en dan bedoel ik natuurlijk niet met de tanks binnen gaan rollen. Maar met buggies 's nachts de grens over en een elektriciteit substation opblazen ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:01

J2S

Ik dacht dat Oekraïne al eerder bommen had gedropt op militaire doelen in Rusland?

@RoD Er hoeft helemaal geen voertuig over de Russische grens te gaan, gewoon een HIMARS op 30 km van de grens een paar schoten laten lossen, die zijn altijd wel goed in militaire doelen vinden.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

J2S schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:53:
Ik dacht dat Oekraïne al eerder bommen had gedropt op militaire doelen in Rusland?

@RoD Er hoeft helemaal geen voertuig over de Russische grens te gaan, gewoon een HIMARS op 30 km van de grens een paar schoten laten lossen, die zijn altijd wel goed in militaire doelen vinden.
HIMARS mag niet over de grens gebruikt worden van de VS.

En ja UA heeft al eens eerder het eea uitgespookt. Helikopteraanvallen, onder andere.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:14:
Toevallig kwam ik net deze tweet (zie ook 1e reply) tegen over dit onderwerp, over grote ammo en - materieel depots net over de grens. Juicy targets :*)
Prima binnen bereik!

1 van die plekken: Google maps (zoom even in en scroll wat rond, bizar wat een spul daar.)

[ Voor 12% gewijzigd door bloody op 11-09-2022 15:16 ]

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
FlowSnake schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:28:
[...]

Girkin staat bekend om zijn kritiek op de strategie van Rusland, maar zijn tweets zijn laatste tijd één stroom aan sarcasme.

Hij is er publiekelijk in ieder geval helemaal klaar meeet dat grootse Russische rijk. Of is dat een troll-account, niet van de echte Girkin?
De echte Girkin, kun je op telegram vinden. Die weet ook wat sarcasme is trouwens. :+
Soms is het daar ook niet duidelijk meer aan welke kant die nu staat.

https://t.me/strelkovii/3215
Er is een groeiende golf van berichten over de concentratie van vijandelijke troepen in de richting van Uglegorsk. (Ik krijg ze ook, niet alleen van het internet).
Voor zover ik weet (uit de eerste hand), verschilt het beeld in dit gebied niet veel van het beeld dat zich een week geleden in de buurt van Balakleya afspeelde. Ik kan geen details geven, als iemand het nodig heeft. - Ik heb hem ingelicht.
Vanuit het oogpunt van de vijand is een aanval in deze richting vrij logisch - totdat het commando van de RF strijdkrachten tijd heeft gehad om zijn reserves uit de verlaten Kharkov regio terug te trekken. En het belooft uitstekende vooruitzichten - met een doorbraak naar de kust van de Azov Zee en rechtstreeks naar Volnovakha en Mariupol. Met wat geluk zou het front op precies dezelfde manier kunnen instorten als bij Izyum.
En, tussen haakjes, aanvallen in andere richtingen van het Zaporizja front in het gebied van Pology - Gulyai-Poly zijn helemaal niet uitgesloten.

Ik heb geen informatie over de op het Internet circulerende informatie dat de RF strijdkrachten Volchansk en Kozacha Lopan in de steek zouden hebben gelaten.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:48
Ik zie berichten voorbij komen dat Rusland Charkiv Oblast volledig heeft opgegeven. Dat binnen 1 week tijd is wel een giga opstekker voor UA

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
D_Jeff schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:54:
Ik zie berichten voorbij komen dat Rusland Charkiv Oblast volledig heeft opgegeven. Dat binnen 1 week tijd is wel een giga opstekker voor UA
Alleen zo jammer dat Rusland met hun spoornetwerk binnen 48 uur alles richting Kherson kan verschepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
Kadett schreef op zondag 11 september 2022 @ 15:58:
[...]

Alleen zo jammer dat Rusland met hun spoornetwerk binnen 48 uur alles richting Kherson kan verschepen.
Dat is mogelijk, we is vast nog een nieuwe brigade UA klaar ervoor.

We aint seen nothing yet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Maar ze hebben een hele hoop achtergelaten in alle haast. En dat is dikke winst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ze zijn bij de grens. Meteen maar door richting Belgorod (geintje)

Foto bij Dvorichna. Strategisch belangrijk ten noorden van Kupyansk. Gateway naar het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
@Kadett UA kan nog steeds heel vervelend doen met HIMARS (zoals het aanvallen van wegviaducten over het spoor heen)

Wel is het zo dat je die nieuwe brug niet zomaar even "onklaar" maakt met HIMARS.
Maar dat is een ander draadje/topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Over welke brug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:35:
[Embed] Ze zijn bij de grens. Meteen maar door richting Belgorod (geintje)
Tis nog steeds geen ‘oorlog’ dus dat zullen we zo maar houden :+

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:14:
[Twitter] Dit is ten westen van Veliky Burluk, noord-kant van het Charkiv-front. Oekraïense soldaten aanwezig.

[Twitter] Dit is Tokarivka, ten zuiden van Kozacha Lopan. Lijkt een burger te zijn die zonder enige angst een Oekraïense vlag ophangt. Nog een indicatie dat de russen echt verdwenen zijn.

Edit: nog eentje
[Twitter] Dit is ook ten westen van Veliky Burluk.

Edit 2: nog eentje
[Twitter] Dit zou Vovchansk zijn (geen geolocatie nog). De man in de video geeft aan waar de russische vlaggen hingen, en waar ze nu zijn (in de vuilnisbak).

Edit 3: nog eentje
[Twitter] Ten noorden van Charkiv.

UA heeft gezegd dat ze oprukken naar het noorden en vanochtend stonden ze op 50km van de grens. Aangezien er geen tegenstand lijkt te zijn, lijkt me dat ze uiterlijk morgen wel bij de grens kunnen zijn.

Ik concludeer voorzichtig dat de Oekraïense bevolking nu door heeft dat de russen ten noorden van Kupyansk echt weg zijn, en de russische vlaggen durven te verwijderen, om vervolgens Oekraïense vlaggen op te hangen. Hopelijk hebben we tegen de avond echt concrete bevestiging.
Mooie update.

Ik ga ervan uit dat de complete Oblast weer in handen is van Oekraïne.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Volgens de Russische partizanen kan dat niet iig ;)
Gezien het aantal keer overladen lijkt de 48 uur ook wat optimistisch.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
YakuzA schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:55:
[...]

Volgens de Russische partizanen kan dat niet iig ;)
Gezien het aantal keer overladen lijkt de 48 uur ook wat optimistisch.
Scheelt ook wel dat er idd sabotage acties in eigen land zijn. Beetje geluk slijten de lagers van de treinstellen dat ze halverwege stilstaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Indoubt schreef op zondag 11 september 2022 @ 14:22:
[...]
Dreigen wel inderdaad, dat gebeurt de hele tijd al. Gebruiken niet. De kans dat er dan een response komt van het westen is niet onaanzienlijk. De vraag is natuurlijk of rusland het zich kan veroorloven om dat te doen. Aan de andere kant hebben ze ook al een heleboel dingen gedaan die niet logisch waren.

Putin dacht dat ie een stevige hefboom had op het westen met Gazprom maar dat bleek niet zo te zijn. Het doet hier wel pijn natuurlijk maar het gross weet overduidelijk waar het vandaan komt en waarom.

Je heb kans dat de hele NATO los gaat als rusland tactische kernwapens gebruikt. Of die situatie gaat ontstaan betwijfel ik.
Het lijkt alsof Putin n.a.v. Afghanistan had verwacht dat de EU als een knipmes zou vouwen voor hen.

Tactical nukes zal vooral China 100% tegen Rusland keren. Dat is zijn grootste inhibitor daarvoor.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
YakuzA schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:58:
[...]

Het lijkt alsof Putin n.a.v. Afghanistan had verwacht dat de EU als een knipmes zou vouwen voor hen.

Tactical nukes zal vooral China 100% tegen Rusland keren. Dat is zijn grootste inhibitor daarvoor.
Doet hij niet, geloof er niks van dat zou echt een internationale doodvonnis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Sowieso niet alles, want er is flink wat materiaal achtergelaten.

Verder zijn de bruggen bij Cherson City vernietigd, Rusland kan de spullen hooguit nog via de Krim naar het oosten van de Dniper brengen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:04:
[...]
Rusland kan de spullen hooguit nog via de Krim naar het oosten van de Dniper brengen.
Je kunt best wat overvaren toch.

Maar denk niet dat ze er voor kiezen om 'vrijwillig' te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
PLAE schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:13:
[...]

Je kunt best wat overvaren toch.
Dan wordt het in elk geval geen 48 uur :P

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En via welke brug gaat die trein de Dnjepr over om bij Kherson te komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat heeft niet zoveel met Afghanistan te maken. Hij doet al 20 jaar zijn best om verdeeldheid in het westen te scheppen via zijn media en rechts-populistische politici. Hij dacht dat de EU (en NATO) onder druk zou verbrokkelen en dat iedereen alleen aan zijn eigen belang zou denken. Dat is immers hoe we al 20 jaar met Rusland omgaan en hoe we vaak op een crisis reageren. En hij zou ons natuurlijk helpen door de klus in drie dagen af te ronden zodat wij voor voldongen feiten zouden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:49
❗️Ramzan Kadyrov promised to return cities in the Kharkiv region under Russian control.

He stated that “the Russian military is already there,” and another ten thousand fighters are ready to leave.

Kadyrov added that the military has a special task, and its results will soon be known.

The head of Chechnya said that if in the next two days the Russian Defense Ministry does not change the tactics of conducting a special operation in Ukraine, then he will turn to the leadership of the military department and Russian President Vladimir Putin.
https://t.me/undeground_belgorod/3425

Benieuwd of het echt zo is. Dat ze weer een poging gaan wagen om Kharkiv weer binnen te vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door wauskoek op 11-09-2022 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:53:
[...]

Mooie update.

Ik ga ervan uit dat de complete Oblast weer in handen is van Oekraïne.
Ten oosten van de Oskil rivier zie ik op liveuamap geen blauwe bolletjes, daar hoort nog een brede strook bij het Oblast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:38:
[...]

Dat heeft niet zoveel met Afghanistan te maken. Hij doet al 20 jaar zijn best om verdeeldheid in het westen te scheppen via zijn media en rechts-populistische politici. Hij dacht dat de EU (en NATO) onder druk zou verbrokkelen en dat iedereen alleen aan zijn eigen belang zou denken. Dat is immers hoe we al 20 jaar met Rusland omgaan en hoe we vaak op een crisis reageren. En hij zou ons natuurlijk helpen door de klus in drie dagen af te ronden zodat wij voor voldongen feiten zouden staan.
Afghanistan was de culminatie van de twist in het westen die voor Putin het sein groen lijkt te hebben betekend.
Niet toevallig ingeleid door grote ‘vriend’ Trump.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:42:
[...]

Ten oosten van de Oskil rivier zie ik op liveuamap geen blauwe bolletjes, daar hoort nog een brede strook bij het Oblast.
Jup. Een rivier is een makkelijke linie.
Hoop dat ze in Kupiansk aan de oostkant van de rivier ook een bruggenhoofd met een 15 km radius (ivm arty) kunnen vestigen iig.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De bevrijding van dorpjes in het noorden gaat gestaag door:

Goed dat ze voorzichtig blijven:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
wauskoek schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:40:
[...]

Benieuwd of het echt zo is. Dat ze weer een poging gaan wagen om Kharkiv weer binnen te vallen.
Dus nu moeten de "TikTok" strijders het gaan oplossen?
Ja dat gaat niks worden...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
Als ik kijk naar de troepen die UA, voor zover nu bekend, heeft ingezet voor dit offensief is er aan de troepen die al in het gebied lagen niet bizar veel toegevoegd. Ik focus mij alleen even op S/E van Charkov. Niet Izium vanuit zuidelijke richting.

Al aanwezig voor het offensief
- 92nd Mechanized Brigade - lag er al lange tijd
- 25th Airborne Brigade - lag er al lange tijd

Versterkingen
- 10th Tank Battalion onderdeel van 3th Tank Brigade - lag eerst ten zuiden van Izium. Daar lijkt de rest van de brigade nog te liggen.
- 80th Air Assault Brigade, kwam vanuit Kherson, in julli verplaatst naar Donbass, daarna dus nog verder verplaatst. Dat was eigenlijk de grootste versterking.

Dus mogelijk zijn er nog flinke resources toegevoegd qua artilleriebrigades, luchtsteun, intelligence, special forces et cetera. Maar het lijken geen schokkende hoeveelheden qua reguliere forces. Of het moeten verse brigades zijn die nav de mobilisatie zijn (her)opgericht. Maar daar is nog niks over gedeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door PLAE op 11-09-2022 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
Voor de volledigheid: er zijn wel wat brigades vanuit de mobilisatie geactiveerd en publiekelijk gedeeld (110th mechanized, 115th mechanized, 68th Jager en 71st Jager) maar die liggen elders.

[ Voor 7% gewijzigd door PLAE op 11-09-2022 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
wauskoek schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:40:
[...]

Dan mogen ze fors veel troepen verzamelen daar de aanvaller doorgaans drie keer zoveel manschappen nodig heeft dan de verdediger.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
XWB schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:03:
[...]

Dan mogen ze fors veel troepen verzamelen daar de aanvaller doorgaans drie keer zoveel manschappen nodig heeft dan de verdediger.
Inderdaad. Het lijkt me daarom ook vrij stug dat ze een poging wagen. Kyiv durven ze ook niet meer hun vingers aan te branden. Weer een hoop bla bla :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
[...]

Vuile bommen gaan ook door NATO (of alleen lid USA) als vrijbrief gezien worden om de boel plat te gooien. Dan gaat echte elke Russische economische asset de lucht in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TheekAzzaBreek schreef op zondag 11 september 2022 @ 17:42:
[...]

Inderdaad, ik las net dat UA nog bezig is met het bevrijden van dorpjes.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
Restanten van het Charkiv front?
Vluchten zou je denken dat ze richting RU gaan, tenzij het troepen uit de Donbas zijn.

er brand weer iets in Belgorod:
[Twitter: https://twitter.com/TpyxaNews/status/1568996087163195394]

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 11-09-2022 18:41 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:02

Auredium

Informaticus Chaoticus

Ik heb beelden voorbij zien komen waarop bijna een hele btg waard aan voertuigen is veroverd op de Russen. Ik zie niet echt in hoe Rusland van dit kan herstellen. Ik denk dat consolidatie belangrijk is, vooral langs de Russische grens maar ik betwijfel of Rusland nog snel genoeg wat kan opstellen dat een echte bedreiging is.
Ik denk dat Rusland zijn hand heeft overspeeld in Kherson's verdediging. een maand geleden zei ik op YT (en volgens mij ook hier) dat het mij tactisch dom leek om zoveel troepen in kherson te pompen; iets wat duidelijk een ketel was.

Belangrijk is ook dat het gebied in het oosten waar Rusland constant vanuit deed aanvallen nu niet meer veilig is voor Rusland. Ik denk dat als Oekraine uiteindelijk hard naar Zuid Zuid-oost gaat drukkenzelfs de ' uitgeroepen republieken' in gevaar komen. Als Oekraine de volledige controle over hun oostgrens met Rusland weer terug weet te krijgen is het feitelijk 1 grote pocket geworden bij de Krim.

Maar let op; de herfst komt eraan en dit zal het offensief vertragen. Ik weet niet precies wat Rusland in pakweg 6 wintermaanden kan regelen maar Poetin kennende zal hij alles proberen (als hij dan niet is afgezet/zelfmoord heeft gepleegd door uit een raam te zijn 'gesprongen'

Een andere vraaag is wat de toekomst van Belarus is mocht Rusland verliezen.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 21:25

HugoBoss1985

Xenotech

Tens schreef op zondag 11 september 2022 @ 18:38:
Restanten van het Charkiv front?
Vluchten zou je denken dat ze richting RU gaan, tenzij het troepen uit de Donbas zijn.

[Twitter]

er brand weer iets in Belgorod:
[Twitter]
Brandstof opslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Oekraïense vlag wappert nu in Chkalovske:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Borschova (in het noorden van Charkiv) is nu ook bevrijd:

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Strilecha, vlak tegen de Russische grens in het noorden, is bevrijd:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Iemand een idee of deze blogger betrouwbaar is?
Klik voor kaart, zou bizar zijn als het klopt...

Kende hem nog niet, afgelopen dagen waren zijn analyses scherp en zeker niet overdreven optimistisch. Lijkt dus te kloppen, het gaat hard.

[ Voor 33% gewijzigd door hoevenpe op 12-09-2022 07:33 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Dat hoort eigenlijk in het Donbass topic :P, zou wat zijn zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
PLAE schreef op maandag 12 september 2022 @ 07:59:
Dat hoort eigenlijk in het Donbass topic :P, zou wat zijn zeg.
Ik twijfelde, een strook ten oosten van de Oskil hoort nog bij Kharkiv Oblast... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 21:04
hoevenpe schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:01:
[...]

Ik twijfelde, een strook ten oosten van de Oskil hoort nog bij Kharkiv Oblast... ;)
Zoals ik al eerder zei beginnen de topics (gelukkig) steeds meer overlap te krijgen.

Hoe dan ook lijkt me dit bericht aan de ene kant erg sterk, aan de andere kant komen er wel steeds meer berichten dat het die kant op aan het gaan is en de russen inderdaad een heel stuk terug gaan richting donetsk rivier, om daar een nieuwe verdediging op te zetten. Dit betekent wel dat het referendum van de russen steeds verder weg gaat komen. Ook al is het een farce, moeten ze er wel de gehele regio voor onder controle hebben.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:39
redwing schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:11:
[...]

Zoals ik al eerder zei beginnen de topics (gelukkig) steeds meer overlap te krijgen.

Hoe dan ook lijkt me dit bericht aan de ene kant erg sterk, aan de andere kant komen er wel steeds meer berichten dat het die kant op aan het gaan is en de russen inderdaad een heel stuk terug gaan richting donetsk rivier, om daar een nieuwe verdediging op te zetten. Dit betekent wel dat het referendum van de russen steeds verder weg gaat komen. Ook al is het een farce, moeten ze er wel de gehele regio voor onder controle hebben.
Kan het zo snel niet vinden maar meen gelezen te hebben dat ook dit referendum (voorlopig, en hopelijk voorgoed) van de baan is...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De ISW kaart van vandaag (bron):

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcbSuIraUAISmrU?format=jpg&name=medium

Dat is een mooi stuk blauw geworden :) Uiteindelijk ook meer dan die 2000-3000 vierkante km die je nog in de media hoort (ik heb 8000+ gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
user109731 schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:59:

[Afbeelding]

Dat is een mooi stuk blauw geworden :) Uiteindelijk ook meer dan die 2000-3000 vierkante meter die je nog in de media hoort (ik heb 8000+ gezien).
Komt omdat ze in de tussentijd alles naar de grens toe ook hebben opgerold, eerst was het nog een grote hap, nu is het het hele gebied geworden. Daarnaast lijkt het er op dat de verdedigingslijn van de russen nog verder naar het oosten komt te liggen en dat het gebied dus nog groter gaat worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:31

[Afbeelding]

Dat is een mooi stuk blauw geworden :) Uiteindelijk ook meer dan die 2000-3000 vierkante km die je nog in de media hoort (ik heb 8000+ gezien).
Als je dit zo ziet hebben de Russen toch wel een enorm voordeel dat Ukraine niet in de tegenaanval in Rusland mag. Als Ukraine echt in de tegenaanval zou kunnen dan zou dat lange "schiereiland" dat bezet is door Rusland volstrekt onhoudbaar zijn. Nu moet Oekraine langs de grens ook vanzelf weer in de verdediging en het momentum weggeven.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

[Afbeelding]

Deze kaart is gedetailleerder:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Fcb7FinWIAkgw0q?format=jpg&name=large
https://twitter.com/tinso_ww/status/1569217595018027009

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
ph4ge schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:05:
[...]

Als je dit zo ziet hebben de Russen toch wel een enorm voordeel dat Ukraine niet in de tegenaanval in Rusland mag. Als Ukraine echt in de tegenaanval zou kunnen dan zou dat lange "schiereiland" dat bezet is door Rusland volstrekt onhoudbaar zijn. Nu moet Oekraine langs de grens ook vanzelf weer in de verdediging en het momentum weggeven.
Ik zou Belgorod Oblast nou niet als bepaald veilig bestempelen. Zodra Intel een mooi target door krijgt, wordt er gewoon gevuurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

ph4ge schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:05:
[...]

Hoezo mag dat niet?

De amerikanen hebben hooguit de lange afstandsraketten niet geleverd bij hun systemen

Volgens mij zit daar niet echt een verbod op of zo.

Het zou ook wat moois zijn, dan kunnen de russen vanuit Belgorod ongestoord Oekraine blijven bestoken met raketten. Ik denk dat er dan echt wel een antwoord komt, en terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gisteren al heel, heel veel captured materiaal gezien, vandaag gaan we vrolijk door:
Foto's in reeks van tweets.

Janovsky (van Oryx) is al aan het tellen geweest.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FccKO6LWAAA64Vg?format=jpg&name=360x360
Kanttekening is dat sommige gisteren al gezien zijn en dus dubbeltellingen zijn. Maar hoe dan ook een mooie vangst weer. Edit te verduidelijking: de dubbeltellingen staan dus niet in de lijst :)

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 12-09-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Laatst online: 10:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

D_Jeff schreef op maandag 12 september 2022 @ 10:16:
[...]

Ik zou Belgorod Oblast nou niet als bepaald veilig bestempelen. Zodra Intel een mooi target door krijgt, wordt er gewoon gevuurd
Dat denk ik ook, als ik dit bericht moet geloven (Google translate vertaling):
Drie Russische soldaten zijn gewond geraakt na een Oekraïense drone-aanval in de buurt van Bryansk.

Soldaat Dmitry P., 21, werd met granaatscherven aan zijn hoofd, nek en arm naar het ziekenhuis gebracht. Nog twee kneuzingen opgelopen. De UAV viel op 10 september om zes uur 's ochtends een bolwerk achter het Zernovo-controlepunt aan.
Bron 'MASH' op Telegram

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is redelijk ver achter het nieuwe front. Bemoedigend dat locals zich vertrouwd genoeg voelen om de vlag daar op te hangen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Twee SU25s raken elkaar bij het opstijgen, eentje stort neer. Ik weet niet waar dit is en wanneer, maar geretweet door Janovsky = seal of approval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:37:
[Embed] Twee SU25s raken elkaar bij het opstijgen, eentje stort neer. Ik weet niet waar dit is en wanneer, maar geretweet door Janovsky = seal of approval.
Alleen wel rare paintings, het kleurenschema komt niet overeen met zowel russisch als Oekraiens. Maar er lijkt wel een witte Z op de staart te staan, maar dat is lastig te zien. Hoe dan ook waarschijnlijk russisch gezien het wel overduidelijk om een fout van de pilo(o)t(en) gaat.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
[Embed] Twee SU25s raken elkaar bij het opstijgen, eentje stort neer. Ik weet niet waar dit is en wanneer, maar geretweet door Janovsky = seal of approval.
Niet zonder reden dat ze normaal na elke vliegtuig opstijging even wachten tot de turbulentie is verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
RoD schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:31:
[Embed] Dit is redelijk ver achter het nieuwe front. Bemoedigend dat locals zich vertrouwd genoeg voelen om de vlag daar op te hangen.
De bevolking wrijft het alvast lekker in bij de russen. :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Volgens een comment matchen de kleurschemas van de vliegtuigen en de omgeving met Primorsko-Akhtarsk Air base

(beetje uitzoomen, maar rechts van de Krim)

nope

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
En dit is dus waarom je niet naast elkaar opstijgt, maar in een rij.
Nota bene heb ik ook al genoeg anecdotes gelezen dat de Russen dit soort onzin ook in WO2 deden en elkaar ook ramde bij het opstijgen. Het is zo simpel om even te wachten en dan de formeren. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:46:
[...]

Nota bene heb ik ook al genoeg anecdotes gelezen dat de Russen dit soort onzin ook in WO2 deden en elkaar ook ramde bij het opstijgen. Het is zo simpel om even te wachten en dan de formeren. :F
Ik vraag me alleen af of ze elkaar nu raken, of dat de rechter in de turbulentie van de linkse terecht komt en daardoor aan de linkerkant zijn lift kwijt is.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
redwing schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:58:
[...]

Ik vraag me alleen af of ze elkaar nu raken, of dat de rechter in de turbulentie van de linkse terecht komt en daardoor aan de linkerkant zijn lift kwijt is.
Dat maakt niet zoveel uit. Het punt is dat een van de twee piloten de controle verloor en nu is die dood...
Het is gewoon dom om dit te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:40
redwing schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:58:
[...]

Ze raken elkaar inderdaad niet aan, maar de rechtste vliegt duidelijk recht in de slipstream van het linkse toestel = controle van je toestel volledig kwijt.

Dum and dumber actie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:02:
[...]

Dat maakt niet zoveel uit. Het punt is dat een van de twee piloten de controle verloor en nu is die dood...
Het is gewoon dom om dit te doen.
* XWB moet plots denken aan dat filmpje over de Russische tank die tegen een boom knalt.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Echt 'veilig' uitstappen middels de schietstoel lukt op die hoogte én onder die hoek ook niet (meer)....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:58
Will_M schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:05:
Echt 'veilig' uitstappen middels de schietstoel lukt op die hoogte én onder die hoek ook niet (meer)....
Kan best laag: YouTube: Emergency Ejection in Martin-Baker Ejection Seat out of CF-18 Aircra..., en ook nog onder een hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klopt, maar: Tijdens die Air-Show zit het toestel tenminste nog in 'vrije lucht'... De piloot van dat crashende toestel in dat filmpje zit met stoel en al volledig in de turbulentie van het andere toestel waardoor het toestel ook al minder 'lift' had.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Will_M schreef op maandag 12 september 2022 @ 14:44:
[...]

Klopt, maar: Tijdens die Air-Show zit het toestel tenminste nog in 'vrije lucht'... De piloot van dat crashende toestel in dat filmpje zit met stoel en al volledig in de turbulentie van het andere toestel waardoor het toestel ook al minder 'lift' had.
Niet te vergeten dat de ene schietstoel niet de andere is, die van een CF-18 is heel wat beter dan die van een SU25.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• upclocker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op maandag 12 september 2022 @ 12:46:
[...]

Mwa is niet geheel ongebruikelijk dat ze in formatie opstijgen. Doet onze luchtmacht ook wel eens. Om nou gelijk zo laag een bocht te maken met relatief lage snelheid is een ander verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door upclocker op 12-09-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
upclocker schreef op maandag 12 september 2022 @ 15:00:
[...]

Mwa is niet geheel ongebruikelijk dat ze in formatie opstijgen. Doet onze luchtmacht ook wel eens. Om nou gelijk zo laag een bocht te maken met relatief lage snelheid is een ander verhaal.

[YouTube: (Formation) Takeoff & landing F-16 at Volkel Airbase]
En ook om nauwelijks afstand te houden tussen je toestellen als je in de lucht bent...
Het kan natuurlijk, zo opstijgen, maar dan moet je het ook echt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Russian forces continue to shell Kharkiv
After knocking out the power and water supply once again to the Kharkiv region with missile strikes earlier today, Russian forces continued its offensive on the city, this time directing its shelling toward the residential Nemyshlyansky district, Ihor Terekhov, the mayor of Kharkiv city, said on Telegram.

“Another shelling of Kharkiv,” the mayor wrote. “Nemyshlyansky district is now under attack. “Primarily – a blow to a densely populated residential area. There is no military infrastructure nearby. Information about victims and destruction is being clarified.”
Hm. Als RU tot over de grens is teruggetrokken, valt Kharkiv dan niet buiten artilleriebereik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheekAzzaBreek schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:18:
[...]

Hm. Als RU tot over de grens is teruggetrokken, valt Kharkiv dan niet buiten artilleriebereik
Kharkiv-region.

De stad ook wel:
30-50km is prima te doen

Maximum range van een Grad is 52km.
Opvolger van de Grad is de Tornado met een max bereik van 200km. Export-versie heeft max bereik 120km.
Wikipedia: Tornado (multiple rocket launcher)

Kharkiv-oblast en ook de stad is prima te raken van RF-gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
Het is wel ontzettend kleinzerig en kinderachtig om burgercentra te gaan bombarderen als "straf" voor je eigen falen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Uiteindelijk zal UA maatregelen moeten nemen om de stad te beschermen, zoals rond Kiev gedaan is.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
Ook wel echt weer fantastisch dat de laatste week volledig volgens plan van de Russen is gegaan, maar dat ze in alle andere acties laten zien dat dit absoluut niet het geval is. De wanhopige propaganda, de toon of voice op tv, het achterlaten van een compleet leger aan voertuigen voor de Oekrainers en het ontslaan van de verantwoordelijk generaal.

Ja, allemaal volgens plan. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:43
What air defense force doin!?
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:21:
Opvolger van de Grad is de Tornado met een max bereik van 200km. Export-versie heeft max bereik 120km.
En zoals altijd met nieuwe russische hardware: hoeveel zijn er gebouwd? Hoeveel daarvan kunnen ze daadwerkelijk gebruiken?

Hoogste schatting uit het Wikipedia artikel is 200 stuks. Als je heel conservatief bent zeg je dat 67% daarvan werkt, hebben ze er 133. Hoeveel daarvan zouden ze daadwerkelijk in operationele staat hebben? Met banden waar de lucht in ieder geval eventjes in blijft zitten, waarvan niet alle fancy elektronische onderdelen al gejat zijn en waarvoor genoeg munitie beschikbaar is? Ik denk dat dat er verrassend weinig zijn.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Deze niet meer om de nieuwswaarde, maar meer om de tekst zelf.

Chaos tijdens Russische terugtrekking: legervoertuigen massaal achtergelaten

Volkskrant Liveblog
14:10
De Russische terugtrekking in Charkiv, waar Oekraïne met succes een tegenaanval uitvoert, verloopt dermate chaotisch dat grote aantallen legervoertuigen en veel munitie zijn achtergelaten. Volgens het blog Oryx, waar opensource-onderzoekers de hoeveelheid achtergelaten materieel tellen dat op beeld is gevangen, werden alleen al zondag meer dan honderd tanks ingenomen. Dit zijn alleen de tanks die op beeld zijn vastgelegd.

Russische soldaten zouden ‘letterlijk van hun posities wegrennen’, zeggen Oekraïense soldaten tegen de Britse krant The Telegraph. De soldaten waren zelf verbaasd over hoe gemakkelijk hun opmars verliep.
Nou, dat van honderd plus tanks zal bij jullie in de lijn van verwachtingen liggen. Die schatting zal al weer naar boven moeten worden bijgesteld.
Een Oekraïense inlichtingenofficier beschrijft aan de krant hoe hij over de radio de paniek van de Russen hoorde. ‘Officieren verlieten het gebied voordat de strijd begon.’ Sommige Russen zouden gekleed als burgers proberen weg te komen. Een inwoner van een van de bevrijde dorpjes zegt tegen Sky News dat de Russen ineens begonnen te schreeuwen en rond te rennen, alvorens in hun tanks weg te vluchten.
Dat van die Russen in burger heb ik zelf in de tweets zien langskomen. De andere aspecten kan ik mij helemaal voorstellen, maaar om dat als een algemeen beeld in een krant te lezen... tja, hoe duidelijk moet het nog worden.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:23:

Volkskrant Liveblog
[...]
Nou, dat van honderd plus tanks zal bij jullie in de lijn van verwachtingen liggen. Die schatting zal al weer naar boven moeten worden bijgesteld.
[...]
Dat van die Russen in burger heb ik zelf in de tweets zien langskomen. De andere aspecten kan ik mij helemaal voorstellen, maaar om dat als een algemeen beeld in een krant te lezen... tja, hoe duidelijk moet het nog worden.
Het moet niet gekker worden.
Toen er pas iemand een schatting van 400 tanks aan kwam leek me dat veel te hoog.
Maar we zullen het gaan zien, als we nu midden in de chaos al op 100 zitten

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:21:
[...]
Maximum range van een Grad is 52km.

Kharkiv-oblast en ook de stad is prima te raken van RF-gebied.
Hm. Ja, misschien nam ik dat 'shelling' wel te letterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Deepstate map heeft nu ook Borova aan de oostkant van de oskil rivier op contested staan.
Ben wel benieuwd waar ze dat op baseren.
Ziet er uit dat de hele charkiv oblast binnenkort schoon geveegd is?

https://deepstatemap.live/en#10/49.3739/37.6041

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2022 18:39 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

YakuzA schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:28:
[...]

Het moet niet gekker worden.
Toen er pas iemand een schatting van 400 tanks aan kwam leek me dat veel te hoog.
Maar we zullen het gaan zien, als we nu midden in de chaos al op 100 zitten
Om eerlijk te zijn dacht ik dat ik met Oryx info hier niets nieuws meer zou verkondigen. Als er iets is dat ik vertrouw, dan is dat Oryx wel. Dat zij die honderd plus ook echt hebben vastgesteld suggereert dat dit een ondergrens is, en dat dit inderdaad alleen maar meer kan worden. En het was de status van voor twee uur vanmiddag.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

BeefHazard schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:38:
En zoals altijd met nieuwe russische hardware: hoeveel zijn er gebouwd? Hoeveel daarvan kunnen ze daadwerkelijk gebruiken?

Hoogste schatting uit het Wikipedia artikel is 200 stuks. Als je heel conservatief bent zeg je dat 67% daarvan werkt, hebben ze er 133. Hoeveel daarvan zouden ze daadwerkelijk in operationele staat hebben? Met banden waar de lucht in ieder geval eventjes in blijft zitten, waarvan niet alle fancy elektronische onderdelen al gejat zijn en waarvoor genoeg munitie beschikbaar is? Ik denk dat dat er verrassend weinig zijn.
De volgende vraag is, hoeveel zijn ze er daar bovenop kwijt aan UA.
[Twitter: https://twitter.com/AZp39/status/1569351132710928384]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:55
interessante kaart, RU lijkt de verdedigingslinies één rivier verder oostelijk te hebben.

https://www.map.army/?Sha...3618&UserType=RO-3m5usiXF

defmon en warmonitor lijken aan te geven dat UA in de buurt van Lyman nog progressie in noordelijke richting boekt

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
teacup schreef op maandag 12 september 2022 @ 18:23:

Zou het niet weer gewoon een verkeerde vertaling of voorstelling van zaken zijn? Dat men met tanks ook de ifv bedoeld?
Dus dat een BMP ook al tank geteld wordt?

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat Rusland zo even 100 T-zoveels achter laat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een kort itempje van een CNN journalist die nog even bij Kupiansk op bezoek konden:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Prosac schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:42:
[...]

Zou het niet weer gewoon een verkeerde vertaling of voorstelling van zaken zijn? Dat men met tanks ook de ifv bedoeld?
Dus dat een BMP ook al tank geteld wordt?

Ik kan eerlijk gezegd niet geloven dat Rusland zo even 100 T-zoveels achter laat..
Heb er zelf al 20+ geteld op random filmpjes dus de waarheid zal wel hoger zijn.
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.