Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste
Acties:
  • 159.517 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:51:
Rybar update. Volgens hem is UA al bij Veliky Burluk. Morgen staat UA aan de russische grens in het noorden.
[Afbeelding]
Je schoonouders komen uit deze omgeving toch? Zullen vast aparte dagen zijn voor ze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
blissard schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:06:
[...]

Overigens denk ik wel dat het huidige offensief geselecteerd is op zwakte in de linies om het aantal slachtoffers te verminderen, maar ook om te zorgen voor een klinkend resultaat.
Dat zal best, UA geeft namelijk wel iets om zijn mensen en stuurt ze niet zomaar de dood in.

Maar dat de linies zo zwak zijn komt mede doordat Rusland veel troepen naar het zuiden verplaatst heeft, waar UA al eerder een offensief begon.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:11:
[...]

Dat zal best, UA geeft namelijk wel iets om zijn mensen en stuurt ze niet zomaar de dood in.

Maar dat de linies zo zwak zijn komt mede doordat Rusland veel troepen naar het zuiden verplaatst heeft, waar UA al eerder een offensief begon.
Ja, het was natuurlijk wel een vooropgezet plan. Al die communicatie over de plek van de aanval. Operatie mincemeat was er niets bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
user109731 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:11:
[...]

Je schoonouders komen uit deze omgeving toch? Zullen vast aparte dagen zijn voor ze :)
Dat klopt en ze verblijven momenteel bij ons. Het is inderdaad apart. Aan de ene kant een soort euforie, een bepaalde spanning, maar ook de hoop dat Charkiv (waar ze wonen) enigszins gespaard blijft van raketaanvallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 421923

blissard schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:06:
[...]

En dat de Oekraïne een waanzinnige afdeling communicatie heeft, mag ondertussen wel duidelijk zijn. Echt: filmpjes van soldaten met puppy’s! Dat is zo briljant op bizar onwerkelijke wijze dat ik er niet anders dan veel respect voor kan hebben.
verkijk je hier niet op. Enerzijds wordt het gebruikt door UA om te laten zien dat UA een hart heeft en ook aan dieren denkt.
De andere kant van de medaille is dat al die puppies en kittens aan het front een uiterst serieuze duistere taak hebben: letterlijk stress-relief voor de militairen ter plaatse. Een psychologisch/psychiatrisch middel.

Stress Soothers
Petting your cat or dog feels good. It can lower your blood pressure, helps your body release a relaxation hormone, and cuts down on levels of a stress hormone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik ben benieuwd of Rusland in Luhansk oblast zich terug begeeft naar de 2014/2015 grens om weer in de reeds bestaande loopgraven te duiken?

Het begint daar steeds meer op te lijken eigenlijk.

[ Voor 16% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 17:20 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 17:16:
[...]
Stress Soothers
Petting your cat or dog feels good. It can lower your blood pressure, helps your body release a relaxation hormone, and cuts down on levels of a stress hormone.
Ukrainian cat approves of this message:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOXbt46bkP-ElRiKdiEokN0xtN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3tmZVaTV1pgzfvpsHf0nKRT.jpg?f=fotoalbum_large

Verder vinden de soldaten natuurlijk ook veel achtergelaten honden en katten bij dorpjes waar velen halsoverkop moesten vluchten in februari.
Je kon niet even op je buitenkat wachten als de Russen er over een paar uur zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 17:32 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Zo'n 45km van Volchansk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

da's op de oostelijke bank dus ze kunnen daar ongetwijfeld netjes de weg volgen naar het noorden toe met artillerie-ondersteuning vanaf de westelijke bank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRqCNFrIJEs4ThsovVPODREmZLM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4TfUiGLnABKkjSX4ive4w0y5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

13km van Volchansk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
14 juni, toen de Russen bij Izuym stonden:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Deze lijkt me te zijn bevrijd door bij Rubizhne de rivier over te steken.

En nu dit.
Iets ten zuiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Is dit een photoshop, of is UA aan het trollen?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcTow_gWQAUPqrf?format=jpg&name=900x900
https://twitter.com/Milit...tatus/1568634668559351808

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

betreft mogelijk de 'Forward Observation Group' (FOG), een Amerikaanse ex-special forces groep die in UA aan het vechten is. Nee, dat is dan geen photoshop maar die vlag is daar echt.
Amerikaanse tier one operators als vrijwilligers naar UA.
Mogelijk een ervan had ammo nodig voor z'n 50-cal in een van die recente filmpjes :P

https://www.difesaesicure...orward-observation-group/

https://www.reddit.com/r/...an_legion_thatll_come_to/

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 18:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

2x CGI A-10 Warthog confirmed in Izyum area!

maar het zou CGI zijn, zag er ook al wel wat raar uit inderdaad :D

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 18:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:55:

2x A-10 Warthog confirmed in Izyum area!

[Twitter]
Die is fake.

Edit: dat zei je zelf dus ook al.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:38

_Arthur

blub

Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:55:

2x CGI A-10 Warthog confirmed in Izyum area!

[Twitter]
Zoals RoD ook zegt; harstikke fake. Helaas 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inmiddels is het opgraven van vermoorde burgers begonnen:

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Noord Luhansk loopt leeg:

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Bizar. Dit is nog aanzienlijke veel verder oostelijker dan Svatove.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Dolle Dinsdag.
Maar Dolle Dinsdag werd ook snel weer teruggedraaid toen de Duitsers zich herpakten en er kwam nog een winter achteraan.

Dit is allemaal mooi nieuws, maar ik wil zelf nog wel even wachten om te kijken wat er gebeurt de komende week.

In elk geval bij Donetsk zal men proberen stand te houden.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16

Coldcat

HODL

Ik zag deze tweet onder die post staan:

Het gaat wel enorm snel.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zat net even naar de topicstart te kijken, en zag daar een map van 6 maart, nog geen twee weken na het begin van de oorlog. We gaan rap terug naar die frontlijnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.understandingwar.org/sites/default/files/DraftUkraineCoTMarch6%2C2022.png
Uiteraard alles ten westen van Charkiv niet meerekenend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Coldcat schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:14:
[...]

[Twitter]

[Twitter]

Het gaat wel enorm snel.
Ja oppassen voor een reorganisatie plus counteroffensief van de russen maar hun gedrag past daar momenteel niet bij. Het is paniek. Maar, met zulke uitgedunde frontlijnen blijft het oppassen geblazen natuurlijk. UA had ook niet verwacht dat het zo ontzettend snel zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
[...]

[Twitter]

[Twitter]

Het gaat wel enorm snel.
En dan zijn die gedachtes terecht, altijd goed even realistisch te blijven denken.

Enkel weten we dat ze nu niet even 100.000 hebben staan om te counteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

[Twitter]

[Twitter]

Het gaat wel enorm snel.
Het blijft inderdaad een beetje vreemd dat Russen zo snel wegrennen. Is er dan geen enkele Rus die denkt om een nieuwe frontlijn op te stellen? Waar zijn alle artilleriekanonnen gebleven?

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

[Twitter]

[Twitter]

Het gaat wel enorm snel.
wie weet hebben ze gelijk, wie weet niet.
Ik denk het niet.
UA is niet dom.
En er is heel veel materieel achtergelaten door de Russen. Dat is dan een duur grapje voor het grotere plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:21:
[...]

Het blijft inderdaad een beetje vreemd dat Russen zo snel wegrennen. Is er dan geen enkele Rus die denkt om een nieuwe frontlijn op te stellen? Waar zijn alle artilleriekanonnen gebleven?
als er geen order komt vanuit Moskou oid is er geen Rus die bedenkt om een nieuwe frontlijn op te stellen. Is immers hun taak niet.
De commanders zijn zelf ook op de vlucht of gevangen.
Ik denk dat die frontlijn bij Donetsk ligt. Misschien Severodonetsk.

Die artilleriekanonnen zijn buitgemaakt. Ze zwegen, want ze hebben geen munitie meer vanwege himars.

Arestovych zei het zelf: het offensief vertraagt, want er zijn teveel trophies.
Als de kaarten kloppen heeft UA heel veel terrein veroverd en zijn ze gewoon nog bezig met kanonnen tellen. Geef ze even een paar dagen de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Russische vlag wordt neergehaald in Vovchans'k:

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Als de berichten allemaal kloppen was het een blitzkrieg naar het noorden waarbij waarschijnlijk geen tegenstand is geweest. In Volchansk zijn dus nog wel russen. Afwachten wat er klopt want van deze kant is nog nauwelijks beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

holy crap dat gaat echt hard!
veel te hard om bij te benen zowel voor UA als de Russen als iedereen's tijdlijn!

en ja dit is meer voor Donbas-front maar ik denk dat het mogelijk overal geldt in noordoostelijke Donbas/Charkiv front:

Kremmina ligt best wel achter de frontlinie. Grote kans dat er heel veel partisanen aan het werk zijn.
RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:28:
[Embed] Als de berichten allemaal kloppen was het een blitzkrieg naar het noorden waarbij waarschijnlijk geen tegenstand is geweest. In Volchansk zijn dus nog wel russen. Afwachten wat er klopt want van deze kant is nog nauwelijks beeld.
klopt, ik zie tweets voorbij komen die benoemen dat dorpen gewoonweg verlaten zijn. De Russen zijn er gewoon niet meer. Dit is ofwel een complete ineenstorting, of een goed voorbereide valstrik.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 19:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:17:
[...]

Ja oppassen voor een reorganisatie plus counteroffensief van de russen maar hun gedrag past daar momenteel niet bij. Het is paniek. Maar, met zulke uitgedunde frontlijnen blijft het oppassen geblazen natuurlijk. UA had ook niet verwacht dat het zo ontzettend snel zou gaan.
Inderdaad, UA zal in zo'n situatie verdedigingsposities moeten opstellen. Met zo'n snelle opmars hebben ze maar beter de aanvoerlijnen op orde.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 04-07 12:41
Mooie avances, maar is UA nu ook in staat de verschoven frontlinies zelf te verdedigen? De Russen kunnen wel de grens over zijn, nu moeten ze de grens bewaken + dat UA eigenlijk niet verstandig aan doet HIMARS aan de grens te zetten om artillerie van de Russen op Russisch grondgebied te weren.

Ik vrees nog steeds voor een nucleaire aanval om gezicht te redden, en misschien nog wel meer vanwege de snelle retreat van de Russen. Een reorganisatie zie ik niet zitten, dat was allang zichtbaar geweest op satellietbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FlowSnake schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:36:
Mooie avances, maar is UA nu ook in staat de verschoven frontlinies zelf te verdedigen? De Russen kunnen wel de grens over zijn, nu moeten ze de grens bewaken + dat UA eigenlijk niet verstandig aan doet HIMARS aan de grens te zetten om artillerie van de Russen op Russisch grondgebied te weren.

Ik vrees nog steeds voor een nucleaire aanval om gezicht te redden, en misschien nog wel meer vanwege de snelle retreat van de Russen. Een reorganisatie zie ik niet zitten, dat was allang zichtbaar geweest op satellietbeelden.
Goed punt, diezelfde vraag had ik hierboven ook. Maar bij Kiev waren de Russen ook over de grens geduwd en nooit meer teruggekomen. Hoe wordt dat gebied verdedigd tegen eventuele aanvallen?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46
precies wat ik al dacht; zo snel, dat gaat gewoon niet. Na de linies is er gewoon weinig militaire aanwezigheid en kan je met SOF veel doen. Maar zo snel, dat is niet te plannen, en logistiek te organiseren. Consolideren wordt nog wel een dingetje, er zullen nog best pockets met Russen hier en daar zitten.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

FlowSnake schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:36:

misschien is dat wel zichtbaar geweest op satellietbeelden maar kregen wij die niet te zien.
Oekraiense defensie weet en ziet veel meer dan ze naar buiten brengen.
Wij zien alleen dat wat publiekelijk gemaakt is plus wat meldingen van de grond, meer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

MacKay heeft de map nu als volgt en maakt ook melding van een offensief bij Volchansk.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcUGUekX0AQykc8?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:58
Tens schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:47:
Consolideren wordt nog wel een dingetje, er zullen nog best pockets met Russen hier en daar zitten.
Het zal een paar dagen kosten, maar het zal de uitkomst niet veranderen. Die troepen zijn omsingeld en kunnen nergens heen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:40:
[...]

Goed punt, diezelfde vraag had ik hierboven ook. Maar bij Kiev waren de Russen ook over de grens geduwd en nooit meer teruggekomen. Hoe wordt dat gebied verdedigd tegen eventuele aanvallen?
Ik denk (persoonlijk) dat 't veel interessanter wordt om te weten te kunnen komen wát er nog daadwerkelijk aan materiaal beschikbaar is (aan beide kanten).

Aanval is de beste verdediging. maar WIE verdedigd WÁT en wat is er (nog?) beschikbaar aan 'strijdkrachten' en / of materiaal?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:44

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

precies wat ik al dacht; zo snel, dat gaat gewoon niet. Na de linies is er gewoon weinig militaire aanwezigheid en kan je met SOF veel doen. Maar zo snel, dat is niet te plannen, en logistiek te organiseren. Consolideren wordt nog wel een dingetje, er zullen nog best pockets met Russen hier en daar zitten.
Logistiek valt mee voor het eten (van de lokale bevolking) en de munitie (van de veroverde voorraden). De Russen hebben de gewoonte van brandstof verpatsen en zullen de resterende brandstof gebruiken om te vluchten.

Voor het consolideren (en achteraf verdedigen) hebben ze meer dan genoeg infanterie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

UA zal tijd moeten maken om op diverse punten munitiedepots etc te maken, net zoals de Russen dat deden. Aanvoerlijnen aanleggen etc. Maar hun grootste voordeel is dat het eigen terrein is, de militairen kunnen bij wijze van spreken bij de lokale bevolking op de koffie.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:07:
[...]

misschien is dat wel zichtbaar geweest op satellietbeelden maar kregen wij die niet te zien.
Oekraiense defensie weet en ziet veel meer dan ze naar buiten brengen.
Wij zien alleen dat wat publiekelijk gemaakt is plus wat meldingen van de grond, meer niet.
Daarmee bedoel ik dat ze het anders niet gedaan zouden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:16

Coldcat

HODL

Dat zijn een hoop voertuigen die zijn achtergelaten:

Op de krim

[Twitter: https://twitter.com/Frknwar/status/1568680809636270080]

[ Voor 9% gewijzigd door Coldcat op 10-09-2022 21:33 ]

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:38

_Arthur

blub

Alleen niet in Izyum en/of omgeving. Maar ergens op de Krim. Staat ook onder de betreffende tweet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ZCjhPflOHi4eskFkYJRrfrIdQE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iaZykEhW15CfcgdvSZuQ8jeg.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:40:
[...]
Grensovergangen worden gesloten met betonblokken etc.
Bij die grens hebben ze border guards met drones en 4x4’s.
Een stuk verder landinwaarts hebben ze dan mobiele reserves en ingerichte TDF’s bij de grotere dorpen/wegen.

Das iig de basis.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

:+

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 23:08 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Het begint, de beelden beginnen te komen. En dit is alvast een mooie vangst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Deze bevestiging is ook fijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:46

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.net/Milita...tus/1568853270474682368#m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ISW:
Ukrainian forces have penetrated Russian lines to a depth of up to 70 kilometers in some places and captured over 3,000 square kilometers of territory in the past five days since September 6 – more territory than Russian forces have captured in all their operations since April.
Niet echt nieuws, maar leest toch wel lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.net/Milita...tus/1568862276404256768#m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

https://nitter.net/Euroma...tus/1568864804290596865#m

;(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is de kaart van ISW van vanochtend.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcW-VcwagAA7Wd4?format=jpg&name=large

[ Voor 3% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Filmpje uit Izyum. In de video zegt de soldaat dat de russen meer dan 10 tanks hebben achtergelaten en dat ze die nu proberen te starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een mooi filmpje op telegram. Daar staan ongeveer 10 T-80’s te wachten op hun nieuwe eigenaar. En dit is denk ik nog maar het begin. (Via jakub janovski)
https://t.me/gistapapapa/46631

Edit: @RoD was me voor 😉

[ Voor 8% gewijzigd door Apache4u op 11-09-2022 10:30 ]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Volgende keer beter @Apache4u :P

Hier een langer filmpje waar hij door de omgeving loopt. Er zijn nog veel meer voertuigen.
Wow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een claim van Oekraïense kant:
Voorlopig nog maar even een slag om de arm tot er bewijs is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:44:
[Twitter] Voorlopig nog maar even een slag om de arm tot er bewijs is.
Ik houd sinds een paar dagen de verkeerssituatie rond Belgorod en Shebikino in de gaten via google maps traffic. Maar daar is nog niks out of the ordinary te zien.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 23:57
XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:21:
[...]

Maar wat heeft die "geen enkele Rus" daar aan ?

De kans dat ze deze oorlog gaan winnen, ook met een counteroffensief is 0.
Dan hou je dus over uitstel, uitstel met binnenkort een herfst vol blubber gevolgd door een winter waarin je dood gaat vriezen en daarna de lente met blubber.

Als je dan nu (relatief) het beste excuus hebt dat je kunt krijgen, om richting moeders pap-pot bij het haardvuur te rennen, zou je dan denken aan een nieuwe frontlijn opstellen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:59:
[...]

Ik houd sinds een paar dagen de verkeerssituatie rond Belgorod en Shebikino in de gaten via google maps traffic. Maar daar is nog niks out of the ordinary te zien.
Er is in ieder geval iets gaande daar.
Nog even wachten op geolocatie.

De opa van m'n vriendin had daar een datsja. En we kennen daar ook nog mensen. Fingers crossed.

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 11:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Over dat filmpje in Izyum: We nemen alvast een voorschot op een mooie Oryx-update vanavond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:04:
Vroeg me af of ze deze strook zouden proberen te behouden, met het verlies van al het gebied ten westen van de Oskil had het weinig toegevoegde militaire waarde meer.

Gelijk antwoord op de vraag wat de Russen rond Vovchansk gaan doen, dat wordt dus ook een volledige terugtrekking.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:04:
[...]

[Twitter] Nog even wachten op geolocatie.

De opa van m'n vriendin had daar een datsja. En we kennen daar ook nog mensen. Fingers crossed.
Ik heb m'n eigen mini-geolocatie gedaan *O* Volgens mij komt het hekwerk in de foto overeen met deze en is het inderdaad Kozacha Lopan.

Mijn eerste OSINT-babystapjes :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:14:
[...]

Vroeg me af of ze deze strook zouden proberen te behouden, met het verlies van al het gebied ten westen van de Oskil had het weinig toegevoegde militaire waarde meer.

Gelijk antwoord op de vraag wat de Russen rond Vovchansk gaan doen, dat wordt dus ook een volledige terugtrekking.
Precies waar ik net aan dacht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog meer beelden van captured russisch materiaal, ik weet niet precies waar, maar geretweet door Oryx (dus dat zie ik al een stempel van approval). Draadje vanaf hier:

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 11:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-07 23:10

JoeZuCK

_Fonz > all.

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:18:
Nog meer beelden van captured russisch materiaal, ik weet niet precies waar, maar geretweet door Oryx (dus dat zie ik al een stempel van approval). Draadje vanaf hier:
[Twitter]
Als ik al die meuk bekijk (vooral wat in de hangars/loodsen staat) krijg ik het idee dat dat spul al maanden niet meer operationeel was.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

JoeZuCK schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:23:
[...]

Als ik al die meuk bekijk (vooral wat in de hangars/loodsen staat) krijg ik het idee dat dat spul al maanden niet meer operationeel was.
Dat zegt Def Mon ook, waarschijnlijk was dit een plek waar de russen hun materiaal repareerden.

Nog meer beelden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:28:
[Embed] Filmpje uit Izyum. In de video zegt de soldaat dat de russen meer dan 10 tanks hebben achtergelaten en dat ze die nu proberen te starten.
Girkin staat bekend om zijn kritiek op de strategie van Rusland, maar zijn tweets zijn laatste tijd één stroom aan sarcasme.

Hij is er publiekelijk in ieder geval helemaal klaar meeet dat grootse Russische rijk. Of is dat een troll-account, niet van de echte Girkin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FlowSnake schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:28:
[...]

Girkin staat bekend om zijn kritiek op de strategie van Rusland, maar zijn tweets zijn laatste tijd één stroom aan sarcasme.

Hij is er publiekelijk in ieder geval helemaal klaar meeet dat grootse Russische rijk. Of is dat een troll-account, niet van de echte Girkin?
Dit is niet van de echte Girkin nee. Dit is een Oekraïner die rapporteert over de oorlog.

De echte Girkin zou ook niet zo snel zijn tweets in het Oekraïens schrijven :P

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Beeld van soldaten met de Oekraïense vlag. Dus er is beweging naar het noorden vanuit Kupyansk gaande.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:37:
Dus er is beweging naar het noorden vanuit Kupyansk gaande.
Rusland is alles ten westen van de Oskil rivier kwijt, net als de strook boven Kharkiv.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:39:
[...]

Rusland is alles ten westen van de Oskil rivier kwijt, net als de strook boven Kharkiv.
Dat denk ik ook, maar het is toch fijn als de Oekraïense soldaten ook even een bezoekje komen brengen en het front tot aan de grens brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:29:
[...]

Dit is niet van de echte Girkin nee. Dit is een Oekraïner die rapporteert over de oorlog.

De echte Girkin zou ook niet zo snel zijn tweets in het Oekraïens schrijven :P
Aha, thx, dacht al haha. Het cyrillisch is me niet vreemd, maar met alle vertalingen al direct beschikbaar heb ik daar niet echt maar omgekeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FlowSnake schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:41:
[...]

Aha, thx, dacht al haha. Het cyrillisch is me niet vreemd, maar met alle vertalingen al direct beschikbaar heb ik daar niet echt maar omgekeken.
Het is gemakkelijk te herkennen door het letten op het gebruik van de letter i. russen gebruiken die niet, Oekraïners wel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:24
JoeZuCK schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:23:
[...]

Dat heb ik bij vrijwel alle beelden die ik zie van Russisch materieel, onderhoud was daar niet heel belangrijk. Terwijl "wij" in het Westen zo ongeveer eisen dat een tank eerst nog even door de wasstraat gaat voor hij het slagveld op rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:01

Snow_King

Konijn is stoer!

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:40:
[...]

Dat denk ik ook, maar het is toch fijn als de Oekraïense soldaten ook even een bezoekje komen brengen en het front tot aan de grens brengen :)
Dan krijg je straks Russen die van achter de grens gaan staan schieten. Dat wordt nog een hele tijd spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:24
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:42:

Hier een langer filmpje waar hij door de omgeving loopt. Er zijn nog veel meer voertuigen.
[Twitter] Wow.
Zo klinken die soldaten ook. "Wow" helemaal beduusd en verrast door wat ze allemaal krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crp
  • Laatst online: 02-07 17:37

Crp

Prosac schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:50:
[...]

Zo klinken die soldaten ook. "Wow" helemaal beduusd en verrast door wat ze allemaal krijgen.
Dat word een vrij kale parade volgend jaar xD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-07 23:57
Crp schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:54:
[...]
Dat word een vrij kale parade volgend jaar xD
Wat je in de wagenbouw al niet met papier-mâché kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:46
rapture schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:42:
[...]

Logistiek valt mee voor het eten (van de lokale bevolking) en de munitie (van de veroverde voorraden). De Russen hebben de gewoonte van brandstof verpatsen en zullen de resterende brandstof gebruiken om te vluchten.

Voor het consolideren (en achteraf verdedigen) hebben ze meer dan genoeg infanterie.
ik zeg ook niet dat ze geen mensen hebben, alleen alles op de juiste plaats krijgen is meer werk dan je denkt.
Qua eten en drinken zal geen probleem zijn idd. De achtergelaten munitie en brandstof is natuurlijk een bekend doelwit voor de Russen, en mogelijk vol met booby-traps. Dus niet meteen bruikbaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
De (eerste?) beelden van vluchtende Russen uit Izium.
[Twitter: https://twitter.com/markito0171/status/1568910178556280835]

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:20

Indoubt

Always be indoubt until sure

Snow_King schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:49:
[...]

Dan krijg je straks Russen die van achter de grens gaan staan schieten. Dat wordt nog een hele tijd spannend.
Niet echt

Oekraïne heeft Belgorod al een paar maal bestookt. Die russen kunnen beter nog wat verder weg gaan zitten.

Het zou ook onzin zijn, dan zou rusland tot in de eeuwigheid Oekraïne kunnen beschieten met raketten zonder dat daar wat tegenover staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:42:

[Twitter] Wow.
Volgens mij zie ik in het filmpje wel een aantal tanks waarvan in de loop een gat is geslagen. Dus die lijken onbruikbaar te zijn gemaakt door de Russen.. dus enkel nog goed als lokaas of als toekomstige paperclips...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

nextware schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:56:
[...]

Volgens mij zie ik in het filmpje wel een aantal tanks waarvan in de loop een gat is geslagen. Dus die lijken onbruikbaar te zijn gemaakt door de Russen.. dus enkel nog goed als lokaas of als toekomstige paperclips...
Ik heb er geen verstand van, maar kunnen die niet gewoon gerepareerd worden door er een nieuwe loop op te zetten? We weten dat er allerlei reparatiefaciliteiten zijn, ook in andere landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:44:
[Twitter] Voorlopig nog maar even een slag om de arm tot er bewijs is.
Zou mooi zijn als ze daar weg trekken, dan krijgen ze in charkiv stad wat meer rust van de artillerie beschietingen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 10:37

HugoBoss1985

Xenotech

RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:59:
[...]

Ik heb er geen verstand van, maar kunnen die niet gewoon gerepareerd worden door er een nieuwe loop op te zetten? We weten dat er allerlei reparatiefaciliteiten zijn, ook in andere landen.
Alles kan gerepareerd.
De oude loop kunnen ze wellicht in korten en ergens anders voor gebruiken.
Van een loop met een gat er in kan je twee kortere lopen maken als je wat geavanceerder gereedschap en machines hebt (kamer ruimers, draaibank, etc).
Soms halen ze de loop helemaal uit zo'n voertuig om er een mobiel geschut van te maken (op wieltjes o.i.d.).
De rest van het voertuig gebruik je dan weer om andere voertuigen mee op te lappen.

[ Voor 40% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-09-2022 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:33
RoD schreef op zondag 11 september 2022 @ 12:59:
[...]

Wat ik mezelf ooit heb laten vertellen is dat de loop van een tank ongeveer deel uitmaakt van de koepel zelf.. En niet zomaar is te vervangen want je moet schijnbaar wel meer vervangen dan alleen de loop zelf.
En ik weet niet of Oekraïne zo dit spul heeft liggen. Als ik de filmpjes bekijk hebben ze nu wel wat extra reserve materiaal :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 10:37

HugoBoss1985

Xenotech

nextware schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:03:
[...]

Wat ik mezelf ooit heb laten vertellen is dat de loop van een tank ongeveer deel uitmaakt van de koepel zelf.. En niet zomaar is te vervangen want je moet schijnbaar wel meer vervangen dan alleen de loop zelf.
En ik weet niet of Oekraïne zo dit spul heeft liggen. Als ik de filmpjes bekijk hebben ze nu wel wat extra reserve materiaal :+
Goed punt.
Dat kan zeker kloppen voor w.b.t. een tank.
Ik heb ook zoiets gezien met het ombouwen van een BMP/BTR/etc kanon (dat is een stuk lichter dan een tank kanon) naar een mobiel kanon/geschut op wielen (er bestaan ook 20mm geweren die zo uit een fabriek komen).
Daar moest inderdaad veel materiaal verwijderd (geslepen/gesneden) worden.
Ik ga even kijken of ik het filmpje ergens terug kan vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 11-09-2022 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is ten westen van Veliky Burluk, noord-kant van het Charkiv-front. Oekraïense soldaten aanwezig.

Dit is Tokarivka, ten zuiden van Kozacha Lopan. Lijkt een burger te zijn die zonder enige angst een Oekraïense vlag ophangt. Nog een indicatie dat de russen echt verdwenen zijn.

Edit: nog eentje
Dit is ook ten westen van Veliky Burluk.

Edit 2: nog eentje
Dit zou Vovchansk zijn (geen geolocatie nog). De man in de video geeft aan waar de russische vlaggen hingen, en waar ze nu zijn (in de vuilnisbak).

Edit 3: nog eentje
[Twitter: https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1568920593428369408] Ten noorden van Charkiv.

UA heeft gezegd dat ze oprukken naar het noorden en vanochtend stonden ze op 50km van de grens. Aangezien er geen tegenstand lijkt te zijn, lijkt me dat ze uiterlijk morgen wel bij de grens kunnen zijn.

Ik concludeer voorzichtig dat de Oekraïense bevolking nu door heeft dat de russen ten noorden van Kupyansk echt weg zijn, en de russische vlaggen durven te verwijderen, om vervolgens Oekraïense vlaggen op te hangen. Hopelijk hebben we tegen de avond echt concrete bevestiging.

[ Voor 43% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 57411

rapture schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:42:
[...]

Denk niet dat ze de bevolking extra willen belasten, bovendien zullen ze in Oekraïne ook wel hun maatregelen genomen hebben.

Denk aan iets als de Europese off-road trucks of, in geval van nood onze goede ouwe apc's of Turkse BMC Kirpi.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 11-09-2022 13:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fuck, ik begin me te realiseren dat mijn schoonouders wellicht binnenkort naar huis kunnen.

Ja, er landt nog wel eens een raket uit Belgorod, maar ik vrees dat dat ze niet tegen gaat houden. Gelukkig gaan ze eerst nog naar Kyiv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-07 13:21
De Russen lijken zich in bepaalde delen snel te hebben teruggetrokken. Gelukkig veel achtergelaten materiaal. Maar extra veel POW's had ook heel fijn geweest. Kun je mooi uitruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Girkin is positiever, lijkt erop dat de Russen de Oskil rivier als nieuwe frontlijn proberen te behouden:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

hoevenpe schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:38:
Girkin is positiever, lijkt erop dat de Russen de Oskil rivier als nieuwe frontlijn proberen te behouden:
[Twitter]
Het lijkt er op dat Oekraïne van de zuidkant blijft aanvallen, ten oosten van de Oskil, dus ze kunnen hoogstens een aanval uit het westen tegenhouden. Ook ten noorden van Kupyansk zal het Oekraïense leger snel de controle hebben, en dan zouden ze vanuit Dvorichna door kunnen stoten.

Maar eerst maar eens alles ten westen van de Oskil schoonvegen.

Edit: Rybar hint er op dat UA al een push richting Dvorchina maakt.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FcXzyBPXoAEJBrA?format=jpg&name=large

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 11-09-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De russen verlaten Kharkiv Oblast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Thombias schreef op zondag 11 september 2022 @ 13:47:
De russen verlaten Kharkiv Oblast...
Kharkiv Oblast ten westen van de Oskil rivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Niet online
Ik kan me vergissen maar waren er al niet bevestigde berichten van UA troepen aan de oost-zijde van die rivier?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ze hebben geen keuze. Heel wat materiaal is achtergelaten, veel troepen waarschijnlijk dood/gewond of gevangen genomen. Een offensieve positie tegenover Charkiv was onhoudbaar. Wat er nu waarschijnlijk zal gebeuren is dat de Russen ten noorden van de stad, via Rusland naar de oostkant van de Oskil gaan. Verder gaan ze proberen om eenheden bij elkaar te schrapen voor een linie. De vraag is alleen of ze niet al te laat zijn.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Pagina: 1 ... 7 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.