Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Bovenin zie je dat de pocket bijna gesloten is en een grote groep Russische soldaten zijn omcirkeld.
Ook benieuwd hoe ze het verder aanpakken. De manschappen ten oosten van de pocket kunnen op meerdere flanken aangevallen worden.
Een aantal ru brigades die naar het zuiden zijn gestuurd rijden nu weer de omgekeerde weg. Dus ze zullen één deze dagen weer bij dit front aansluiten.
Echter nu Kupyansk heroverd is, is een belangrijke levensader van het Russische leger afgesloten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fEiny7MPCcXcjgKgbPLqTvfb.jpg?f=user_large)
https://nos.nl/nieuwsuur/...mars-van-oekraine-vandaan
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik ben toch benieuwd hoe alle gangsters om Poetin heen zich nu gaan gedragen , de beloofde punt van de nieuwe taart is nu wel uit zicht en er zal op enig moment afgerekend gaan worden. Vraag is nu wie is er sneller.hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:55:
Het enige wat de Russen nog kunnen doen is ver weg een nieuwe verdedigingslinie opzetten en accepteren dat alles daarbuiten verloren is.
Poetin zal dat echter nooit accepteren...
A Russian Telegram channel is saying that Izyum has fallen. https://t.co/mVr6acno9d pic.twitter.com/6cDHVdQZEw
— Rob Lee (@RALee85) 10 september 2022
Izym also appears to have been abandoned but I can only find one message so far, there should be more confirmations later. https://t.co/zMLo1X5Avf
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 10 september 2022
Kupyansk is grotendeels heroverd, zo lijkt het. Er komt nu geolocated beeld naar buiten.
[Twitter: https://twitter.com/HIMARS_OTAN/status/1568497928561639426?t=Ag5nOtG3IBGMQYa7HfYxYw&s=19]
Good news. Russians reporting they abandoned 2/3 of Kupyansk. The night was active.
[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 09:51 ]
Passief lezer in dit forum, maar het is me meerdere malen opgevallen dat de updates die hier gepost worden en de duiding die eraan gegeven wordt, erg vaak als soort van letterlijke samenvatting terugkomt op de NOS. Alsof er een paar enthousiaste redacteurs meelezenWill_M schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:25:
Ook in de reguliere NL media wordt er over dit item gesproken:
https://nos.nl/nieuwsuur/...mars-van-oekraine-vandaan
Intussen hoop ik dat het "if it's too good to be true..." motto hier niet opgaat. Ik blijf altijd een bepaalde mate van gereserveerdheid hebben, want zoals wij de Russen beschimpen met hun information bias, zo ben ik er heel erg van overtuigd dat wij die óók hebben, de andere kant op. Vooralsnog lijkt die echter meestal wel uit te komen.
Met alle intelligence daar in de lucht en buiten de dampkring zullen de posities die worden aangevallen héél zorgvuldig gekozen zijn. De zwakste plekken doorbreken om vervolgens de sterkere posities van de achterkant aan te vallen bijvoorbeeld.
Waar de Russen gewoon lomp door probeerden te stomen.
Voelt een beetje als muscle vs brains. Oekraïne de underdog die steeds weet te verrassen. Gedegen bron/vooronderzoek doet en niet over 1 nacht ijs gaat. Beetje zoals wij.. Tweakers
Dat betekent, stam + t .
In ieder geval tot aan de tweede wereldoorlog was dat in het Nederlandse leger de taak van de militaire politie. Kan het niet zo snel vinden. Maar er is een interview met een voormalig mp'er die die taak had bij de slag om de Grebbeberg.bloody schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:00:
[...]
Ik ben (helaas) niet zo verbaasd. Vanaf dag 1 van de oorlog horen we al berichten dat er eenheden zijn die met keiharde hand voorkomen dat andere eenheden niet meevechten.
Edit, ah ik lees een paar replies later dat ze Barrier Troops genoemd worden.
Bizar dat deze eenheden nodig zijn überhaupt. Past wellicht goed bij totalitaire regimes
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Dit is inderdaad een interessant artikel voor Nederlandse begrippensjroorda schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 09:51:
[...]
Passief lezer in dit forum, maar het is me meerdere malen opgevallen dat de updates die hier gepost worden en de duiding die eraan gegeven wordt, erg vaak als soort van letterlijke samenvatting terugkomt op de NOS. Alsof er een paar enthousiaste redacteurs meelezen. Of we moeten concluderen dat wat hier verzameld en besproken wordt van goed journalistiek niveau is - chapeau aan de vele posters!
Klopt. Het nieuws komt vooral uit pro-Oekraïense bron, ook omdat de pro-russische kant totaal onbetrouwbaar is en altijd liegt. Het interessante van deze opmars is nu juist dat we de meeste informatie op dit moment krijgen vanuit russische hoek, terwijl het vanuit Oekraïense hoek stil is. Ik ben ook elke keer bang dat het te mooi is om waar te zijn, om een half uur later bevestiging te krijgen dat het toch echt zowel mooi als waar is.Intussen hoop ik dat het "if it's too good to be true..." motto hier niet opgaat. Ik blijf altijd een bepaalde mate van gereserveerdheid hebben, want zoals wij de Russen beschimpen met hun information bias, zo ben ik er heel erg van overtuigd dat wij die óók hebben, de andere kant op. Vooralsnog lijkt die echter meestal wel uit te komen.
We gaan zien waar dit eindigt
Ik hoop dat als dit "klaar" is en er vanuit Oekraïense kant ook officiële informatie naar buiten komt, we een mooie documentaire oid hierover krijgen. Bedenk dat er vanuit Oekraïense kant een informatiestilte is. Naast een paar beelden van wat men in beslag heeft genomen en beelden met Oekraïense vlaggen bij stadshuizen, komt er maar weinig beeld naar buiten en kijken we nota bene vooral naar de russen voor updates.Apache4u schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:00:
Het valt mij juist op dat wat hier allemaal gebeurt, en in mijn ogen nu al historisch is, weinig aandacht krijgt in de reguliere media. Ik zou wel wat duiding willen zien door een NL generaal b.d. of iets dergelijks. Niet dat hij mij iets nieuws zal vertellen (denk ik), maar het grote publiek zal wel nieuwe dingen horen denk ik zo.
Wat een verhalen zullen er te vertellen zijn over deze opmars. Hoe dan ook, eerst doordrukken en consolideren.
Ik hoop dáár waar het een ruim half jaar geleden ook begonnen is. Een losgeslagen 'valse hond' die uiteindelijke weer terug in z'n hok gedwongen is.We gaan zien waar dit eindigt
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Russian source
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 10 september 2022
"Izyum has fallen"
Dat heeft denk ik met jouw subset te maken.RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:08:
[...]
Dit is inderdaad een interessant artikel voor Nederlandse begrippenEindelijk eens een beschouwing van de beschikbare informatie, afwegend wat wel en niet zou kunnen kloppen.
@teacup plaatst regelmatig goede stukjes uit het liveblog van de Volkskrant (paywall), ik zie in NRC (paywall) ook goede stukken.
Balakliya, reportedly pic.twitter.com/pXqDo90K7Y
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 10 september 2022
https://nitter.net/IAPono...tus/1568515087857598464#m
Ja, sorry, ik zei Nederlandse, maar ik bedoel eigenlijk NOS. NRC en Volkskrant plaatsen inderdaad regelmatige goede artikelen.TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:24:
[...]
Dat heeft denk ik met jouw subset te maken.
@teacup plaatst regelmatig goede stukjes uit het liveblog van de Volkskrant (paywall), ik zie in NRC (paywall) ook goede stukken.
Inderdaad, NRC heeft af en toe ook wel goede stukken maar je moet het wel een beetje van de kwaliteitskranten hebben en zelfs die hebben af en toe stukjes waarvan ik denk dat de journalistiek wel wat beter had gekund.TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:24:
[...]
Dat heeft denk ik met jouw subset te maken.
De mainstream media laten het al een tijd heel erg liggen en verspreiden soms zelfs complete onzin of gewoon niet meer dan copy paste stukjes
Goede journalistiek wordt, in mijn ogen, in toenemende mate belangrijk. Zowel in deze oorlogsverslaggeving als in algemene zin.
Ik moet zeggen dat tweakers voor mij ook een bron is. Natuurlijk wordt er hier ook onzin gepost maar er wordt ook veel uitgezocht. Met name als het om specifieke kennis gaat kun je hier nog wel eens wat vinden.
Locals report Russian forces have abandoned Lyman pic.twitter.com/dCw4xKLXKC
Plaatje van wat ik bedoel.
/f/image/yNwcVeFsaT2Y0NKUSjlh6EJZ.png?f=fotoalbum_large)
Edit: als armchair general met een diploma militaire strategie van de Twitter-universiteit zeg ik dat Svatove het volgende target moet zijn, om de GLOC naar Severodonetsk af te sluiten. Dat zou kunnen als Kupyansk echt in handen is van UA. Maar de russen zullen toch ook wel ergens tegenstand gaan bieden, voordat we bij de russische grens zijn....
[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 10:38 ]
https://www.reddit.com/r/...pyansk_the_author_of_the/
Iemand had het over een Blyatskrieg van de Russen
Verder:
Een andere redditor heeft de vermoedelijke locatie:An almost literal translation.
Barely got the fuck out. We'd just finished moving all the shit to the guys at the front, when they saw us and covered us with fire. Thank God we got away.
bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
probably at 49.709584, 37.662872 , driving east
bron: https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3
:fill(white):strip_exif()/f/image/f8aGxoQ1xRWktbupw2jkF2Lq.png?f=user_large)
Bedoel je Sen'kove?hoevenpe schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:33:
Vermoed dat het kaartje van gisteren toch waar kan zijn geweest. Ze vanaf Sid'kove over de rechter oever naar het zuiden zijn gegaan.
https://liveuamap.com/en/...s-have-liberated-kupiansk
Helemaal mee eens, maar journalistiek kent ook zijn economische grenzen.Indoubt schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:29:
[...]
Goede journalistiek wordt, in mijn ogen, in toenemende mate belangrijk. Zowel in deze oorlogsverslaggeving als in algemene zin.
Ik moet zeggen dat tweakers voor mij ook een bron is. Natuurlijk wordt er hier ook onzin gepost maar er wordt ook veel uitgezocht. Met name als het om specifieke kennis gaat kun je hier nog wel eens wat vinden.
Sinds de tech bedrijven zo'n groot stuk van de advertentiemarkt hebben opgeslokt zijn de redacties grofweg gehalveerd. Wat we hier op Tweakers zien, het continue afschuimen van socials en proberen de opbrengst te wegen, dat kan een krantenredactie domweg niet meer opbrengen voor actualiteit.
De NOS is een ander verhaal, die hebben een doelstelling om voor een zo breed mogelijk publiek nieuws te brengen. Dus ook voor mensen met weinig kennis en weinig achtergrond. Dat betekent niet te veel onderwerpen in een uitzending, en niet te veel diepgang. Het uitdiepen moeten ze aan de andere omroepen overlaten.
Over Svatove werd (gisteren?) gemeld dat daar juist flinke versterkingen werden aangevoerd.RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:30:
Edit: als armchair general met een diploma militaire strategie van de Twitter-universiteit zeg ik dat Svatove het volgende target moet zijn, om de GLOC naar Severodonetsk af te sluiten. Dat zou kunnen als Kupyansk echt in handen is van UA. Maar de russen zullen toch ook wel ergens tegenstand gaan bieden, voordat we bij de russische grens zijn....
Als UA die kant op iets wil proberen zal het niet met de 'speedrun' tactieken van de afgelopen dagen zijn, ik denk dat daar meer nodig zal zijn.
Russian forces have left Izyum
According to several on the ground sources
Zijn blijkbaar steeds meer bronnen die dit melden. Ik ben vooral benieuwd wat voor (zwaar) spul ze achtergelaten hebben daar.
edit:
Russian forces have reportedly abandoned a lot of equipment in Izyum.
Lets wait for pictures
[ Voor 16% gewijzigd door user109731 op 10-09-2022 11:16 ]
Ja. Maar als die versterkingen bestaan uit 2 Mi-26 heli’s waar 2 BMP’s een rondje rijden voor een filmpje met een Rus die zegt dat ‘de versterkingen aangevoerd worden’, heb ik daar ook niet zo’n hoge pet van op..TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:49:
[...]
Over Svatove werd (gisteren?) gemeld dat daar juist flinke versterkingen werden aangevoerd.
Als UA die kant op iets wil proberen zal het niet met de 'speedrun' tactieken van de afgelopen dagen zijn, ik denk dat daar meer nodig zal zijn.
Wat ik niet begrijp is dat een hoop mensen waar ik mee praat nog steeds er van overtuigd zijn dat de Russen superieur zijn en dat ze ‘altijd nog wat achter de hand hebben’. En nu er bijna geen aandacht meer voor is in de media valt daar al helemaal niet meer over te praten.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
True, Ik heb ook een abbo op NRC, ik lees het niet eens elke dag maar het is belangrijk dat er nog journalistiek over blijft. Zeker met de onzin die er af en toe (of vaak) op sociale media ronddrijft.TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:43:
[...]
Helemaal mee eens, maar journalistiek kent ook zijn economische grenzen.
Sinds de tech bedrijven zo'n groot stuk van de advertentiemarkt hebben opgeslokt zijn de redacties grofweg gehalveerd. Wat we hier op Tweakers zien, het continue afschuimen van socials en proberen de opbrengst te wegen, dat kan een krantenredactie domweg niet meer opbrengen voor actualiteit.
De NOS is een ander verhaal, die hebben een doelstelling om voor een zo breed mogelijk publiek nieuws te brengen. Dus ook voor mensen met weinig kennis en weinig achtergrond. Dat betekent niet te veel onderwerpen in een uitzending, en niet te veel diepgang. Het uitdiepen moeten ze aan de andere omroepen overlaten.
In een oorlog is het altijd al moeilijk om accurate info te krijgen. Fog of war.
Gelukkig zijn er nog mensen die proberen de snippets info bij elkaar te krijgen en te wegen. Zelfs dan is het vaak lastig het grote plaatje te overzien.
Ik realiseer me dat we hier op tweakers best een aardige community bij elkaar hebben. Dan nog is het soms lastig de echte achtergronden te analyseren en duiden.
Ik verbaas me wel over de snelheid waarmee het russische front in elkaar lijkt te zijn gestort. Vrijwel zonder weerstand van enige omvang.
Dat ging om een trein met zwaar materieel. Die Mi-26's waren gemeld bij Izyum.Kuusj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:55:
[...]
Ja. Maar als die versterkingen bestaan uit 2 Mi-26 heli’s waar 2 BMP’s een rondje rijden voor een filmpje met een Rus die zegt dat ‘de versterkingen aangevoerd worden’, heb ik daar ook niet zo’n hoge pet van op..
Dit is ten noorden van Shevshenkove en Kupyansk. Goed om te zien dat de blik ook richting het noorden wordt gericht en HIMARS actief zijn aan het front. Deze staat ook op het verlanglijstje.Reportedly the aftermath of a HIMARS strike on a Russian military police unit in Velykyi Burluk, Kharkiv Oblast. pic.twitter.com/5rjEw2nd3D
— Rob Lee (@RALee85) 10 september 2022
denk dat die MI's er waren om wat sterren met hun buit naar een veiliger plek te vervoeren, niet voor versterkingen.TheekAzzaBreek schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:06:
Die Mi-26's waren gemeld bij Izyum.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Oekraïense bron:More reports that Izyum has fallen (I.e. been recaptured by Ukrainian forces) https://t.co/JdTB8RhBKr pic.twitter.com/G5LIMkgsFe
— Mike Eckel (@Mike_Eckel) 10 september 2022
En ook Rybar:⚡🇺🇦The invaders are no longer in the center of #Izyum. #Rashists fled the city and abandoned their equipment, - ex-deputy of the #Kyiv City Council
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 10 september 2022
But, anyway, we are waiting for information from the General Staff.#Ukraine #UkraineWar #UkrainianArmy #UkraineRussianWar pic.twitter.com/n7Upv6PPnm
Het is nu echt afwachten op beeld. Oekraïeners voor het stadhuis, pakhuizen met munitie, russisch materieel, POWs, etc. Fingers crossed."Izyum is abandoned".
First confirmation from a substantial channel.https://t.co/2QZSzMLFD1 pic.twitter.com/ctJj509XsO
Edit: terwijl we wachten, nog eentje:
A Ukrainian source confirms that Ukrainian forces have entered Izium as Russian forces are fleeing at breakneck speed, leaving behind most of their equipment. This was once one of the most strategically important cities in Putin's quest to occupy the whole Donetsk region.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) 10 september 2022
[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 11:44 ]
Izyum heeft echter lang aan het front gelegen. Dit is niet echt logisch meer. Ik had een andere volgorde verwacht. Waarschijnlijk is de logica in dat gebied allang vertrokken.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Om dit nog eens aan te halen, Rybar laat nu ook een push naar het noorden zien op zijn kaart:RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:10:
[Twitter] Dit is ten noorden van Shevshenkove en Kupyansk. Goed om te zien dat de blik ook richting het noorden wordt gericht en HIMARS actief zijn aan het front. Deze staat ook op het verlanglijstje.
Pfff, het is bijna niet bij te houden, en dat allemaal op basis van russische bronnen. Je zou bijna denken aan een grote georganiseerde psyops, maar we weten dat russen daar niet toe in staat zijn.
Rybar geeft het op zijn kaart trouwens aan als Большой Бурлук, waarom weet ik niet. Komt overigens op hetzelfde neer als Великий
Beelden van heel vroeg in de ochtend van Oekraïense soldaten die ogenschijnlijk zonder enige tegenstand Kupyansk binnen rijden.Footage from earlier this morning of Ukrainian Forces entering Kupyansk. pic.twitter.com/1ivIkR1Ab2
— Aldin 🇧🇦 (@aldin_aba) 10 september 2022

Hoe dan? Waar zijn de Russen? Ik krijg bijna een "Dolle Dinsdag"-gevoel...
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Ik zou het liever traditie noemen. De Russen hebben wel meer problematische veldslagen gehad rond Charkiv. Maar toen vochten ze nog tegen de echte Nazi's.Jiffy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:15:
Als ik LiveUAmap mag geloven, staat de UAF op plm 10 km van Velykyi Burluk?!?![]()
Hoe dan? Waar zijn de Russen? Ik krijg bijna een "Dolle Dinsdag"-gevoel...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
De Oekraieners hebben blijkbaar de acties van Von Manstein nauwkeurig bestudeerd...DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:18:
[...]
Ik zou het liever traditie noemen. De Russen hebben wel meer problematische veldslagen gehad rond Charkiv. Maar toen vochten ze nog tegen de echte Nazi's.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Het is helaas niet Mansteins rokade, maar alsnog vrij vernederend op een eigen unieke manier.Jiffy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:21:
[...]
De Oekraieners hebben blijkbaar de acties van Von Manstein nauwkeurig bestudeerd...
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Anyway. Het is wel leuk Twitter & Reddit volgen nu.
Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!
Straks is Charkiv Oblast weer volledig in handen van UARoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:06:
[...]
Om dit nog eens aan te halen, Rybar laat nu ook een push naar het noorden zien op zijn kaart:
[Afbeelding]
Pfff, het is bijna niet bij te houden, en dat allemaal op basis van russische bronnen. Je zou bijna denken aan een grote georganiseerde psyops, maar we weten dat russen daar niet toe in staat zijn.
Wel jammer dat de Russen gevlucht zijn uit Izyum, want nu kunnen ze elders nog vechten.
Wens ze veel succes daarmee zonder hun materiaal.XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:29:
[...]
Straks is Charkiv Oblast weer volledig in handen van UA
Wel jammer dat de Russen gevlucht zijn uit Izyum, want nu kunnen ze elders nog vechten.
Ik volg liever dit topic, dus vooraf gefilterd.Nat-Water schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:26:
Anyway. Het is wel leuk Twitter & Reddit volgen nu.
Zelf heb ik last van een gezonde spanning. Laten ze niet overmoedig worden!
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ze zullen vast niet te voet gevlucht zijn?DaniëlWW2 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:30:
[...]
Wens ze veel succes daarmee zonder hun materiaal.
Maar de munitie en kanonnen zullen achtergebleven zijn, benieuwd naar de foto's van dat materiaal
Ik hoop het, niets is beter voor het moreel dan bange gevluchte kameraden.XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:29:
[...]
Straks is Charkiv Oblast weer volledig in handen van UA
Wat ik met betrekking de snelheid lees is dat de Russen sneller vluchten dan Ukraine kan rijden. Dat betekent dat dit wel moet stoppen, omdat je op een gegeven moment gewoon geen troepen meer hebt om dit vol te houden.
Het betekent ook dat Rusland dus effectief zoveel troepen heeft verdund dat er effectief geen linie meer is en de eerste de beste doorbraak alle andere linies kwetsbaar achter liet. Dat dit uberhaupt heeft kunnen plaatsvinden is bizar en elke keer zie ik een handvol gepantserde HMMV's met gemotiveerde troepen erin door een veld scheuren en hun .50 legen op de horizon en mezelf realiserende dat Ukraine weliswaar de ballen heeft maar Rusland gewoon niets meer heeft. Want hoogdravende tactische overwinningen zijn dit niet - tis gewoon agressie en motivatie vs verloren moraal en ongeloof in succes.
En de tanks ook. Immers moesten ze een rivier over dus al het zware materiaal is achtergebleven.XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:33:
[...]
Ze zullen vast niet te voet gevlucht zijn?
Maar de munitie en kanonnen zullen achtergebleven zijn, benieuwd naar de foto's van dat materiaal
Soldaten die massaal vluchten en de frontlinie houdt effectief op met bestaan, Putin doet een herhaling van 1917
Als je voorkomt dat de terugtrekgolf stopt, dan kan het snel gaan. Ik ken dat als een 'rout', weet niet wat de Nederlandse vertaling daar voor is.
[ Voor 5% gewijzigd door pingkiller op 10-09-2022 12:42 ]
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
En dit vermoeden speelde al veel langer (o.a. op dit forum), namelijk dat Rusland eerder strategische plekken bezet hield in plaats van dat er een 'echte' frontlinie was.NiGeLaToR schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:33:
[...]
Het betekent ook dat Rusland dus effectief zoveel troepen heeft verdund dat er effectief geen linie meer is en de eerste de beste doorbraak alle andere linies kwetsbaar achter liet.
RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:13:
Een Oekraïense soldaat postte net dit plaatje.
[Afbeelding]
Kudos voor wie hem snapt
The Ukrainian city of Izyum also happens to be the Russian word for "raisins."
Rumors about RuAF leaving Svatove.https://t.co/EIIw5CMWQw pic.twitter.com/QnMItO7C4D
— Def Mon (@DefMon3) 10 september 2022
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Zag een filmpje waar in een getapt gesprek een seperatist vertelde dat ze inderdaad konden lopen.. Richting Lyman
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Helaas.Tens schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:20:
en de geruchten blijven binnenstromen: next stop Svatove
[Twitter]
Too good to be true..
I think the confusion about Svatovo is based on a video taken in Svatovo city, I saw the video, the guy talking about Russian troops abandoning the city was referring to Kupyansk, Izyum and other areas left by Russian troops
— @brootle (@BrootleDev) 10 september 2022
nope
Jammer, de laatste paar dagen waren de meldingen uit pro-Russische hoek over het algemeen correct.
In het huidige tempo is het hooguit een paar uur langer wachten...Tens schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:39:
Jammer, de laatste paar dagen waren de meldingen uit pro-Russische hoek over het algemeen correct.
Ik weet het niet, deze persoon verwijst naar een video, maar Def Mon verwijst naar een bericht van Grey Zone. Kan wel op hetzelfde neerkomen overigens, we wachten het maar even af.
Edit: deze zegt ook meerdere russische bronnen.
Several Russian sources claim that Russian troops have left Svatove, Luhansk Oblast
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 10 september 2022
It hasn't been officially confirmed so far. Svatove is district capital 50 km from Kupiansk. Videos on Russian Telegram channels show lines of civilian cars leaving the city. pic.twitter.com/g2aFPU7JYw
[ Voor 13% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 13:45 ]
Edit: geolocated ten noorden van de stad.
[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 13:50 ]
Plus die van Legergroep Zuid's Fedor von Bock. Had een Operatie ‘Fridericus II’ deja vu de afgelopen dagen.Jiffy schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:21:
[...]
De Oekraieners hebben blijkbaar de acties van Von Manstein nauwkeurig bestudeerd...

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.
Als Kupiansk viel, was Izium niet meer te houden voor Rusland.teacup schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:02:
Wat gaat dit hard, het gaat nu zo hard dat het bijna niet meer is bij te houden. Begrijp ik hieruit dat Izyum slechter verdedigd werd dan Kupyansk? Dit is nog uit te leggen met te zeggen dat Kupyansk meer een knooppuntfunctie is en daarom van strategische waarde is.
Izyum heeft echter lang aan het front gelegen. Dit is niet echt logisch meer. Ik had een andere volgorde verwacht. Waarschijnlijk is de logica in dat gebied allang vertrokken.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Blijkbaar wel!XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:33:
[...]
Ze zullen vast niet te voet gevlucht zijn?
Het zou iig fantastisch nieuws zijn.RoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:42:
[...]
Ik weet het niet, deze persoon verwijst naar een video, maar Def Mon verwijst naar een bericht van Grey Zone. Kan wel op hetzelfde neerkomen overigens, we wachten het maar even af.
Edit: deze zegt ook meerdere russische bronnen.
[Twitter]
Niet vanwege de plek zelf, maar meer omdat het super ver RECHTS van de rivier ligt.
Dit zegt Grey Zone er letterlijk over, bold is interessant.
Komt er op neer dat er geen duidelijkheid is iig.
In principle, I have already come to terms with the fact that the Armed Forces of Ukraine have crossed over, or rather developed an offensive in the Luhansk region, leaving Liman, and now we are also being told from Ridovka that the Russian Armed Forces have left Svatovo (❗️different sources report different versions that we there, others vice versa).
nope
Toch wel grappig.
Het land met de meeste gepantserde voertuigen op voorraad klaagt dat de tegenstander zoveel materieel heeft
PSN
Geen duidelijkheid bij de russen is sowieso al winstbloody schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:55:
[...]
Het zou iig fantastisch nieuws zijn.
Niet vanwege de plek zelf, maar meer omdat het super ver RECHTS van de rivier ligt.
Dit zegt Grey Zone er letterlijk over, bold is interessant.
Komt er op neer dat er geen duidelijkheid is iig.
[...]
Nog iets:
Dit is ten noorden van de stad Charkiv.North of Kharkiv Russian forces shelled Lyptsi stated the general staff.
Suggesting Ukrainian forces have liberated the town.

PSN
We wachten op beeldLyman is fully under Ukrainian control
Komt overeen met een aantal meldingen hier eerder in het topic geplaatst, namelijk een push ten noorden van Charkiv, en op weg naar Veliky Byrlyk.
Dit komt van het bekende propagandakanaal Romanov. Wat er nou precies waar is weet ik niet, maar als UA weet door te stoten tot bij Svatove vermoed ik dat ze weinig tegenstand zullen krijgen. Fingers crossed.Russian TG channel: Soldiers in #Svatove "report that at least till tomorrow the settlement is ours", LOL https://t.co/qyAQpo2GgH
— English Luhansk (@loogunda) 10 september 2022
Def Mon, altijd conservatiever dan andere OSINT-kanalen, weet ook dat Lyman bevrijd is.AFU confirmed on the edge of Izium by video. Exact route to Izium is for me unknown, so I made a guess.
I also have confirmation about Lyman being liberated from a reliable source. (yes I know, but this one has to be one of those "trust me bro") pic.twitter.com/lVGM0Yv6r1
Anoniem: 421923
Dit is eigenlijk gewoon te mooi om waar te zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0y6OwRkvAoMQ1cMEPlN6MRgP.png?f=user_large)
Over aantallen gesproken... .kan me voorstellen dat UA flink wat Russen gevangen neemt die weer gebruikt kan worden voor gevangenenruil. Tot nu toe had UA volgens mij altijd te weinig RF-gevangenen en zijn er duizenden UA in gevangenschap maar UA kan ze niet uitruilen.
Misschien dat daar nu verandering in komt.
is natuurlijk ook logisch. Met 180k manschappen kan je geen frontlinie van 1000km+ realiseren.XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:43:
[...]
En dit vermoeden speelde al veel langer (o.a. op dit forum), namelijk dat Rusland eerder strategische plekken bezet hield in plaats van dat er een 'echte' frontlinie was.
[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 14:25 ]
Nu graag beelden van massa's POWs, russisch materieel, munitie, etc.⚡️Российские войска оставили город Изюм в Харьковской области — Даниила Безсонов
— Газета.Ru (@GazetaRu) 10 september 2022
Voor de volledigheid, CNN heeft van Oekraïense legerleiding gehoord dat ze Izyum hebben overgenomen.
New: Ukrainian military says that Russian forces have fled from the city of Izium - a strategic hub over the last five months - in the face of a rapid Ukrainian offensive in the north-east of the country. - @TimListerCNN reporting
— Jim Sciutto (@jimsciutto) 10 september 2022
[ Voor 29% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 14:29 ]
"The Armed Forces of Ukraine have successes in the direction of Volchansk, Russians are fleeing there."
👀👀
Dat betekent, stam + t .
De grens...Apache4u schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:50:
Op weg naar.. ?
Dan zijn ze ook bijna de controle over laatste spoorlijn van de noordkant vanuit Rusland UA in kwijt.
De bovenste helft van de Luhansk oblast wordt dan ook moeilijk houdbaar voor RU
PSN
Ook al zijn ze in de nacht gevlucht. Heb je maximaal een voorsprong van 25-30km.
Je ziet ze nu inderdaad richten op de belangrijkste spoorlijnen. Zodra die plat liggen kan er zeker geen grootschalige tegenaktie meer komen van de russen.YakuzA schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:55:
[...]
Dan zijn ze ook bijna de controle over laatste spoorlijn van de noordkant vanuit Rusland UA in kwijt.
De bovenste helft van de Luhansk oblast wordt dan ook moeilijk houdbaar voor RU
[removed]
Of, juist alles zit rondom Cherson. Of het is daar met man en macht het front beschermen, of dezelfde eindsprint naar de Donbass, kortom, afhankelijk van de keuze van Rusland zal dat het aantal POW's moeten gaan worden.Kadett schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:58:
Aangezien er vast niet genoeg BMP/APC of andere transport voertuigen zijn om alle vluchtende eenheden te vervoeren bij een massale terugtrekking, verbaast het mij dat er nog geen concrete aantallen van POW's zijn genoemd.
Ook al zijn ze in de nacht gevlucht. Heb je maximaal een voorsprong van 25-30km.
alles zit bij kherson inderdaad. Nu ook 1300 Kadyrovites er naar toe.FlowSnake schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:03:
[...]
Of, juist alles zit rondom Cherson. Of het is daar met man en macht het front beschermen, of dezelfde eindsprint naar de Donbass, kortom, afhankelijk van de keuze van Rusland zal dat het aantal POW's moeten gaan worden.
In ander nieuws, een van de vele filmpjes die nu opduiken uit bevrijde gebieden waar UA positief wordt onthaald:
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a2KEMv9_460sv.mp4
Mocht ook wel eens gebeurenApache4u schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:01:
ah, een push bericht van nu.nl over dit alles..
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
I think this is 228th motorized rifle regiment from Central military district. They were geolocated on their way to the Kup'yans'k area yesterday. https://t.co/9kRjEeAXnh
Inclusief de rare O met V driehoek combi markering van de filmpjes van gister
En een parkeerverbod teken blijkbaar.
[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 15:18 ]
PSN
Vastbinden en in een huis/school zetten zodat de tdf die over een dagje aan komt ze verder kan verwerken, en daarna ruilen voor UA krijgsgevangenen.jan390 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:17:
Een praktische vraag: Wat gaan ze doen met de Russische POW die ze mogelijk grootschalig gaan maken. Aan de ene kant een enorme snelle opmars (en hoe is de logistiek hiervan). Aan de andere kant de remmende werking van Russische gevangenen.
Na het vastzetten kunnen de voorste troepen weer verder optrekken.
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-09-2022 15:20 ]
PSN
Volchansk is bijna bij de russische grens in het noorden. Voorlopig geloof ik hier even helemaal niets van maar omdat het van russische bronnen komt, zie ik het maar als een signaal dat de paniek onder de russen enorm is.#Russian propagandists claim that #Ukrainian troops landed in the village of #Khotomlya.
— NEXTA (@nexta_tv) 10 september 2022
The invaders began evacuation from #Volchansk. pic.twitter.com/vYwdzzSe4h
https://liveuamap.com/en/...kes-reported-in-vovchansk
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1568602129551474688
[ Voor 20% gewijzigd door XWB op 10-09-2022 16:11 ]
Dit is aan de zuid-kant van Izyum. Aan de noord-kant hebben we al een vlag gezien.XWB schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:10:
De Oekraïense vlag zou wapperen in Izyum:
[Afbeelding]
https://twitter.com/WarMonitor3/status/1568602129551474688
Bron: https://twitter.com/zcjbrooker/status/1568605056496181249
Het lijkt toch waar te zijnRoD schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:24:
[Embed] Volchansk is bijna bij de russische grens in het noorden. Voorlopig geloof ik hier even helemaal niets van maar omdat het van russische bronnen komt, zie ik het maar als een signaal dat de paniek onder de russen enorm is.

[Twitter: https://twitter.com/WarInUkraineYet/status/1568609794474516486]
⚡️The Russians announced a retreat from Vovchansk. We are waiting for information from the Ukrainian side.
— BLYSKAVKA (@blyskavka_ua) 10 september 2022
👉 Follow @Flash_news_ua pic.twitter.com/IV74QGWmdq
Wat gebeurt hier allemaal

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 10-09-2022 16:48 ]
De wasmachines waren op, dus ze konden niets anders dan terug naar het moederland.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
In minder dan een week van "Een offensief is moeilijk en kostbaar" naar "Ze zijn nu WAAR?"
Bizar gewoon.
Apparently, the information about Russian forces abandoning Volchansk in north Kharkiv Oblast is fake - Ukrainians hijacked the gauleiter's telegram to post this message 😂
- Наступление слегка замедлилось. Слишком много трофеев.) pic.twitter.com/ZxNoIoVXWK
— Arestovych (@arestovych) 10 september 2022
the offensive have slowed down slightly, too many trophies.
[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 10-09-2022 17:04 ]
Het wordt vanzelf waarheid
That's a fake Volchansk administration account (there's no deputy Yevtushenko), but other credible Russian accounts still write that the evacuation of Volchansk is in progress.
— Aleksandar Djokic (Александар Джокич) (@polidemitolog) 10 september 2022
Het is natuurlijk nog steeds moeilijk en kostbaar. Maar dat is geen reden om het niet te doen. Sterker nog, sommige dingen zijn waardevol omdat ze moeilijk zijn. (lees je mee, Rob van Wijk)_Eend_ schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 16:50:
Een schoolvoorbeeld van een ineenstorting zo te zien.
In minder dan een week van "Een offensief is moeilijk en kostbaar" naar "Ze zijn nu WAAR?"
Bizar gewoon.
Overigens denk ik wel dat het huidige offensief geselecteerd is op zwakte in de linies om het aantal slachtoffers te verminderen, maar ook om te zorgen voor een klinkend resultaat.
Er is niets zo motiverend voor de buitenwereld als een winnend team. Hoe onterecht ook, daar geef je liever miljarden aan wapens aan uit, dan aan de treuzelaar / verliezer.
En dat de Oekraïne een waanzinnige afdeling communicatie heeft, mag ondertussen wel duidelijk zijn. Echt: filmpjes van soldaten met puppy’s! Dat is zo briljant op bizar onwerkelijke wijze dat ik er niet anders dan veel respect voor kan hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door blissard op 10-09-2022 17:09 ]
Dit topic is gesloten.