Het is verder sinds gisteravond behoorlijk stil. Ik weet niet of dat een goed of een slecht teken is.
Dit lijkt een secundair front qua berichtgeving, maar als ze Vilshana veroveren is Troitske binnen artillerie bereik en daardoor loopt de enige noord-zuid spoorlijn die Rusland nog over heeft. Effectief zou dat betekenen dat het gebruik van die spoorlijn geen optie meer is.YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:06:
Met alle aandacht voor de zuidkant van dit front, lijkt de noordkant nu ook langs de verdedigbare dorpjes te zijn?
[Twitter]
Die is al soortvan onbruikbaar in de praktijk denk ik, omdat de aftakking bij Urazovo al binnen normaal artillerie bereik ligt. (+/- 12 km van de grens, probleem is misschien wel om je arty veilig te stallen ergens daar)llevering schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:13:
[...]
Dit lijkt een secundair front qua berichtgeving, maar als ze Vilshana veroveren is Troitske binnen artillerie bereik en daardoor loopt de enige noord-zuid spoorlijn die Rusland nog over heeft. Effectief zou dat betekenen dat het gebruik van die spoorlijn geen optie meer is.
(en het gewone spoor is al binnen himars range)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 10:37 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
North of Kolodyazi, the AFU managed to reach the western bank of the Zherebets river.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 28 september 2022
🇷🇺 report pic.twitter.com/W7HgjuKBDj
PSN
https://nitter.it/wartranslated/status/1575043916478353408Russian Rybar with an update to the Lyman situation which they have been covering extensively, the progress of the AFU is clear and the map looks worrying for the Russians, not a lot of the supply line left. Probably can expect "regrouping" eventually.https://t.co/bm2HsVQb4I pic.twitter.com/6Vo6ipQVQw
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 28 september 2022
Volgens Rybar gaat het niet geheel gesmeerd aan UA zijde. Er van uit gaande dat de onderstaande info klopt dan zijn dat niet heel schokkende dingen. Vooral
Dat is, denk ik, juist de bedoeling van UA. Met kleine teams de vijand bezighouden. Maargoed, je moet er wel even een positieve draai aan geven zeker.Daily unsuccessful attacks on the positions of the Russian Armed Forces by small groups from Ozernoye and Shchurovo continue.
[ Voor 63% gewijzigd door _Eend_ op 28-09-2022 11:13 ]
Onze vriend WarGonzo gooit er een wat wanhopig bericht uit, goed nieuws voor UA iig..
Hij heeft het over Torskoy (Tors'ke), dat is een dorpje verder naar rechts dan Zarichne, welke ergens hierboven aan de orde kwam.⚡️Dringend⚡️AFU bereidt een doorbraak voor op Torskoye bij Liman⚡️
Er komt nu verontrustend nieuws van het Krasnoliman Front.
De vijand stuurde de dag ervoor verkenningspatrouilles naar Torskoy vanuit de kant van het dorp Kolodezi. Groepen werden geïdentificeerd en weggegooid. Echter, volgens burgers die uit nabijgelegen dorpen evacueren, hebben neonazi's vandaag al aanvalskolommen en uitrusting opgesteld voor de mars naar Torskoy in het Kolodezei-gebied.
Bedenk dat Torskoye het knooppunt van de hoofdweg is waardoor u Krasny Liman en Drobyshevo kunt bereiken. Als we de controle erover verliezen, lopen onze groepen daar het risico omsingeld te worden.
[ Voor 7% gewijzigd door bloody op 28-09-2022 11:48 ]
nope
Vanuit een andere zoom, zijn ze vanaf de zuid-west kant nu al gevaarlijk dicht bij Svatove?
Had niet door dat het vanaf die kant zo dichtbij was?

Waar RU misschien de route Kupiansk > Svatove wel extra versterkt heeft ;o
Had niet door dat het vanaf die kant zo dichtbij was?

Waar RU misschien de route Kupiansk > Svatove wel extra versterkt heeft ;o
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 12:25 ]
PSN
Belangrijk dorp om controle te hebben over de aanvoerroute naar Lyman.bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:42:
Onze vriend WarGonzo gooit er een wat wanhopig bericht uit, goed nieuws voor UA iig..
[...]
Hij heeft het over Torskoy (Tors'ke), dat is een dorpje verder naar rechts dan Zarichne, welke ergens hierboven aan de orde kwam.
Meer in het noorden zet UA de opmars ook voort.
Dit is ten zuid-oosten van Kupyansk-Vuzlovy#Breaking #NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 28 september 2022
The Ukrainian army liberated the town of Kivsharivka (formerly 18.000 inhabitants) on the eastern shore of the Oskol river in Kharkiv province.
As of now, Borova remains the last larger Kharkiv oblast town under Russian occupation. pic.twitter.com/BVZOatvM7J
Beeld:
ten westen van Lyman.Новоселівка, 🇺🇦 pic.twitter.com/Dl2uFs1sO8
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 28 september 2022
Wargonzo straalt vertrouwen uit bij het plaatsnaam bordje van Torskebloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:42:
[...]
Hij heeft het over Torskoy (Tors'ke), dat is een dorpje verder naar rechts dan Zarichne, welke ergens hierboven aan de orde kwam.

[ Voor 52% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 13:11 ]
PSN
https://nitter.it/WarMonitor3/status/1575068586368204800Russian sources report that Ukrainian reconnaissance elements scouted Tors'ke yesterday in a preparation for a bigger assault they also reports the sightings of assault groups formed.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 28 september 2022
Tors'ke is dus nog niet ingenomen, maar het zit er overduidelijk aan te komen.

Nou idd, hij voelt nattigheid. Daar hoef ik geen Russisch voor te kunnen begrijpenYakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:09:
[...]
Wargonzo straalt vertrouwen uit bij het plaatsnaam bordje van Torske
[Afbeelding]
Voor de geinteresseerden, hier is de volledige clip te bekijken https://t.me/wargonzo/8495
nope
En daar komt UA dus vanuit het zuiden lijkt me? In het noorden staan ze al bij Kolodyazi als ik het goed begrijp en dan is de omcirkeling van Lyman dus bijna een feit._Eend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:17:
[Twitter]https://nitter.it/WarMonitor3/status/1575068586368204800
Tors'ke is dus nog niet ingenomen, maar het zit er overduidelijk aan te komen.
Het zou me niet verbazen dat dit is opgenomen bij de terugtrekking uit Lyman.bloody schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:17:
[...]
Nou idd, hij voelt nattigheid. Daar hoef ik geen Russisch voor te kunnen begrijpen![]()
Voor de geinteresseerden, hier is de volledige clip te bekijken https://t.me/wargonzo/8495
[ Voor 29% gewijzigd door Zewatanejo op 28-09-2022 13:59 ]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Heavy fighting ongoing on Tors'ke right now. AFU pushing to enter the city. Also activity around Zarichne.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 28 september 2022
Pray for our heroes! This is a crucial battle. pic.twitter.com/zQKDaVXUeL

/2 korrels zout totdat iets bevestigd wordt uiteraard.

Volgens mij was de progressie afgelopen maand rondom Bakhmut niet denderend toch?
[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 16:23 ]
PSN
Anoniem: 421923
als UAF zo bezig is bij Zarichne dan is het klaar met Lyman.
Pocket gesloten en laat de slachting beginnen.
Beter geven ze zich over.
Het wachten is iig op de visuele bevestigingen.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:23:
Die aanval vanuit het zuid-oosten richting Torske blinkt tot noch toe uit in anonimiteit in de beelden iig.
PSN
Maar dat is bij dit offensief niet ongebruikelijk. Dit zagen we gisteren ook, waarbij visuele bevestiging later kwam. Komt de info over Tors'ke van russische bronnen?YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:29:
[...]
Het wachten is iig op de visuele bevestigingen.
Die aanval vanuit het zuid-oosten richting Torske blinkt tot noch toe uit in anonimiteit in de beelden iig.
Nope. Hoog copiumgehalte weer.YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:17:
[Afbeelding]:+
Volgens mij was de progressie afgelopen maand rondom Bakhmut niet denderend toch?
Het stuk zuid oostelijk van Torske kwam tot nu toe alleen uit RU bronnen idd.RoD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:31:
[...]
Maar dat is bij dit offensief niet ongebruikelijk. Dit zagen we gisteren ook, waarbij visuele bevestiging later kwam. Komt de info over Tors'ke van russische bronnen?
(en een paar hit and run gopro video's van een paar SoF's)
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 28-09-2022 16:32 ]
PSN
Aangezien Zarichne en Tors'ke bij elkaar liggen is het mogelijk dat het offensief van twee kanten komt. Spannend.Russian sources repeated that Ukrainian forces are in Kolodyazi and are " lining up in assault columns from the direction of the settlement of Kolodyazi" pic.twitter.com/gVJP4ksdwV
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 28 september 2022
Edit: als deze berichten kloppen, dan is het net rondom Lyman inmiddels gesloten. Niet aannemelijk dat ze er nog uit kunnen als zowel Zarichne als Tors'ke worden aangevallen.
[ Voor 29% gewijzigd door RoD op 28-09-2022 16:39 ]
Zarichne maakt niet eens zo heel veel uit. Er zijn voor zover ik kan zien maar twee fatsoenlijke uitvalswegen vanuit Zarichne. Naar het noorden, via Nevske. En naar het oosten, via Kreminna.Anoniem: 421923 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:23:
Drie keer raden welke twee plaatsen al vol in de frontlinie lijken te liggen, als ik de berichten en plaatjes hierboven zo zie...
Het enige alternatief is door de (modderige?) velden ploegen... dus zwaar materieel zal het lang niet altijd redden.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Na maanden van vechten staan ze net voor de buitenwijken van Bakhmut vziw. Ze claimden onlangs wel dat ze een wijnkelder hadden ingenomen die aan de rand van de stad ligt.. Maar zelfs dagen na die claim zie ik dat nog niet terug op de kaart.
De foto van die wijnkelder was ook al 12 jaar oud ofzo
De frontlinie ten Westen van Donetsk bestaat al sinds grofweg 2015, waardoor die aan beide kanten erg goed verdedigbaar is. Min of meer de domste plek voor een aanval, van beide kanten, maar ik heb geen klachten over Wagner die zich stukloopt op zware verdedigingslinies voor een paar meter terreinwinst. Zelf als dat inclusief wijnkelder zou zijn._Eend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:26:
[...]
Na maanden van vechten staan ze net voor de buitenwijken van Bakhmut vziw. Ze claimden onlangs wel dat ze een wijnkelder hadden ingenomen die aan de rand van de stad ligt.. Maar zelfs dagen na die claim zie ik dat nog niet terug op de kaart.
Nu moeten we progressie ook niet downplayen. Een wijnkelder, èn een grot!_Eend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:26:
[...]
Inderdaad een lastig verhaal zo:RoD schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:36:
[Embed] Aangezien Zarichne en Tors'ke bij elkaar liggen is het mogelijk dat het offensief van twee kanten komt. Spannend.
Edit: als deze berichten kloppen, dan is het net rondom Lyman inmiddels gesloten. Niet aannemelijk dat ze er nog uit kunnen als zowel Zarichne als Tors'ke worden aangevallen.
https://twitter.com/TallbarFIN/status/1575062651876519937
Volgens de Russen is er echter niets aan de hand:
[Twitter: https://twitter.com/copemuch/status/1575202690380222465]
Nu ook een video uit Novoselivka:RoD schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 23:11:
Voor de vorm ook nog even deze bron, due wat conservatiever mapt.
[Embed]
Novosyolovka passed under the flag of Ukraine
— Lew Anno Suport#Israel #Ukraine 24/2-22 (@anno1540) 28 september 2022
[В][О][Й][Н][А] [2][0][2][2]#SlavaUkrainii
/1 pic.twitter.com/6OI4uvw6Kt
De situatie rond Lyman volgens Andrew Perpetua:
https://nitter.it/AndrewPerpetua/status/1575346002113994752Ukraine liberated Serednje (I), and they may have cleared Shandryholove (J) as well, but I cannot find confirmation. There is ongoing fighting in Derylkove (5) and Drobysheve (6). pic.twitter.com/zrMJjJokND
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 29 september 2022
Jammer dat die pocket nog steeds niet dicht is. Gisteren is er weinig progressie gemaakt, wat ook wel begrijpelijk is aangezien de russen alles doen om een vluchtroute te behouden. Ik hoop alleen niet dat ze de kans krijgen om massaal terug te trekken.
Weinig progressie of weinig nieuws?RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:16:
Jammer dat die pocket nog steeds niet dicht is. Gisteren is er weinig progressie gemaakt, wat ook wel begrijpelijk is aangezien de russen alles doen om een vluchtroute te behouden. Ik hoop alleen niet dat ze de kans krijgen om massaal terug te trekken.
Aangezien de meeste bronnen Russisch zijn hoeft dat niet perse een slecht teken te zijn.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is waar. Het kan zijn dat UA de russen in de tang heeft bij Zarichne, maar ik zou denken dat we dan wat gehoord hebben. NLwartracker heeft trouwens een analyse.hoevenpe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:17:
[...]
Weinig progressie of weinig nieuws?
Aangezien de meeste bronnen Russisch zijn hoeft dat niet perse een slecht teken te zijn.
Yesterday some 🇷🇺 forces where leaving Lyman in disarray, only road open is toward Zarchine/Tor'ske,T-1513 HWY is under 🇺🇦 fire control. On this road there are only improvised defenses outside of Zarchine seems not enough to stop 🇺🇦 push toward Kremina#OSINT #SlavaUkrainii pic.twitter.com/9vCulR9KP1
— NLwartracker (@NLwartracker) 29 september 2022
Dit doet denken dat er nog een vluchtroute open is, en dat is jammer.Only defensive works seem to be on the entrance of Zarchine near the gas station. Most likely retreating forces are taking up pos. here to cover their retreat.Looking at state of the positions 🇷🇺 forces where not counting on a retreat.@DefMon3 @ArtisanalAPT @COUPSURE @bradyafr pic.twitter.com/tpS8B0deAx
— NLwartracker (@NLwartracker) 29 september 2022
Ponomarenko is trouwens wel optimistisch.
A Russian collapse in the Lyman-Yampil sector is almost imminent now.
— Illia Ponomarenko 🇺🇦 (@IAPonomarenko) 29 september 2022
The pocket is about to be closed off if this is not the case yet.
Russians need to leave before it’s too late, but now it would be hard as Ukraine can target their withdrawal route. pic.twitter.com/H7EZPDHZWe
Ze kunnen er ook voor kiezen om de Russen te laten ontsnappen nu er nog een opening is, zonder veel van hun materieel. Zodra ze in beweging zijn, ze aanvallen in de flanken zodat ze niet meer ingegraven zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Die pocket is klaar, heb gelezen dat er Oekraïense AT2 mijnen op de enige toegangsweg gevonden zijn.RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:23:
Dat is waar. Het kan zijn dat UA de russen in de tang heeft bij Zarichne, maar ik zou denken dat we dan wat gehoord hebben.
Het noorden is veel interessanter, wat kunnen ze nog voordat het modderseizoen echt begint?
De hoofdroute naar Kreminna is blijkbaar niet meer beschikbaar:
Klik voor plaatje, de enige lijn gaat door velden en weilanden en lijkt me onbruikbaar voor zwaarder materieel.Russian forces apparently have started to prepare Zarichne for being the rearguard town when escaping. All remaining escape routes lead through this town and according my guess Russians have 48h max to make the decision or being fully encircled. #Lyman #Ukraine #Donetsk pic.twitter.com/nPwV7cjr7e
— (((Tendar))) (@Tendar) 29 september 2022
Volgens Russische bronnen hebben de Oekrainers nu Drobysheve ingenomen, deze plaats ligt boven Lyman.
WarMon meldt dit ook. Ik denk dat we vandaag mogelijk een UA vlag in Lyman kunnen gaan zien.
WarMon meldt dit ook. Ik denk dat we vandaag mogelijk een UA vlag in Lyman kunnen gaan zien.
https://nitter.it/WarMonitor3/status/1575418286413697024Serednje is fully under Ukrainian control
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 29 september 2022
Hij bedoeld waarschijnlijk Serednie, dat een paar kilometer ten noord-westen van Shandryholove ligt:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eClmsTlPQ3vIVOVoAq8XaJx2.png?f=user_large)
Robert Bor over Svatove:
https://nitter.it/robert_bor/status/1575402936871559170Het conundrum van Rusland. De heuvels ten westen van Svatove dekken de P66 snelweg en leggen alle nederzettingen ten oosten onder fire control. De heuvels zijn steil en lastig te heroveren vanuit het oosten. Het ziet er allemaal niet fraai uit voor Rusland. https://t.co/MEqy3VcgvW pic.twitter.com/3bUAVBYVBw
— Robert Bor – ÏӨ (@robert_bor) 29 september 2022
Ik zag idd al Generaals van VS kant aankondigen dat het voor Rusland het slimste zou zijn om in Luhansk naar de 2014 grens terug te vallen._Eend_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:00:
Robert Bor over Svatove:
[Twitter]https://nitter.it/robert_bor/status/1575402936871559170
Waar ze dan de Severedonets rivier als natuurlijke barrière kunnen gebruiken.
Dat was wel een pijnlijke conclusie/vooruitzicht voor de Russische kant iig.
Het meest waarschijnlijke is dat RU overal half verdedigd en als ze dan eindelijk bij een echt goede positie uitkomen, de ervaren troepen op zijn om die linie te houden.
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2022 12:15 ]
PSN
Soms wil je dat juist. Zo motiveer je de vijand om een verdedigbare locatie op te geven en niet tot de laatste man door te vechten.RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:23:
[...]
Dit doet denken dat er nog een vluchtroute open is, en dat is jammer.
En dan in open veld totaal te vernietigen met artillerie...downtime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:14:
Soms wil je dat juist. Zo motiveer je de vijand om een verdedigbare locatie op te geven en niet tot de laatste man door te vechten.
Dit soort troepen verplaatsingen idd:hoevenpe schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:15:
[...]
En dan in open veld totaal te vernietigen met artillerie...
⚡🇺🇦💪Donetsk region, a blow was delivered to a #Russian convoy leaving the village
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 29 september 2022
minus the tank.#russiaisateroriststate #Ukraine #UkrainianArmy #Ukrainian #ukrainecounteroffensive #UkraineRussianWar #Ukraina #UkraineWillWin #Ukrainians #Ukraine️war pic.twitter.com/eQ05aHtVnG
PSN
het gaat erom dat ze Donetsk in handen hebben. Of in elk geval belangrijke locaties van dat gasveld kunnen bestrijken.YakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:14:
[...]
Ik zag idd al Generaals van VS kant aankondigen dat het voor Rusland het slimste zou zijn om in Luhansk naar de 2014 grens terug te vallen.
Waar ze dan de Severedonets rivier als natuurlijke barrière kunnen gebruiken.
Dat was wel een pijnlijke conclusie/vooruitzicht voor de Russische kant iig.
Het meest waarschijnlijke is dat RU overal half verdedigd en als ze dan eindelijk bij een echt goede positie uitkomen, de ervaren troepen op zijn om die linie te houden.
Volgens mij zat het epicenter van het gasveld zo bij Sloviansk/Kramatorsk.
Dus als ze dat bezet hebben danwel kunnen bestrijken met desnoods 1 Tochka per dag dan kan UA het veld sowieso niet uitbaten. Als dat prio #1 is voor RF om UA gasexploitatie te ontzeggen dan is dat win-win voor Rusland.
Betekent dat dan ook niet automatisch dat we vreselijk moeten oppassen voor het Irak(Koeweit)-scenario waarbij alle putten doelbewust in brand gestoken worden?Anoniem: 421923 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:26:
[...]
het gaat erom dat ze Donetsk in handen hebben. Of in elk geval belangrijke locaties van dat gasveld kunnen bestrijken.
Volgens mij zat het epicenter van het gasveld zo bij Sloviansk/Kramatorsk.
Dus als ze dat bezet hebben danwel kunnen bestrijken met desnoods 1 Tochka per dag dan kan UA het veld sowieso niet uitbaten. Als dat prio #1 is voor RF om UA gasexploitatie te ontzeggen dan is dat win-win voor Rusland.
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
dat is precies wat ik bedoel. Je kunt het gebied niet exploiteren omdat het a) bezet is door de Russen of b) binnen raketbereik is van de Russen die als je een put hebt geslagen doodleuk een raket langs sturen.APClll schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:31:
[...]
Betekent dat dan ook niet automatisch dat we vreselijk moeten oppassen voor het Irak(Koeweit)-scenario waarbij alle putten doelbewust in brand gestoken worden?
Nee, ik zit op een ander spoor.
Jouw scenario gaat uit van de situatie dat RUS de apparatuur redelijk ongeschonden achter laat, en gaat lopen schieten zodra iemand het in bedrijf probeert te nemen.
Ik voorzie dat ze tijdens de aftocht alles bewust saboteren en zodanig achterlaten dat er niet eens iemand in de buurt kan komen. (we kennen allemaal de beelden nog wel van die speciale olie-boorput-blus-tanks "Thunderbird style")
En het zou mooi zijn als er voorkomen kan worden dat ze het in de brand kunnen zetten. Bijvoorbeeld door ze zodanig te overrompelen (over grote afstand dus) dat ze er niet eens de tijd voor hebben.
Jouw scenario gaat uit van de situatie dat RUS de apparatuur redelijk ongeschonden achter laat, en gaat lopen schieten zodra iemand het in bedrijf probeert te nemen.
Ik voorzie dat ze tijdens de aftocht alles bewust saboteren en zodanig achterlaten dat er niet eens iemand in de buurt kan komen. (we kennen allemaal de beelden nog wel van die speciale olie-boorput-blus-tanks "Thunderbird style")
En het zou mooi zijn als er voorkomen kan worden dat ze het in de brand kunnen zetten. Bijvoorbeeld door ze zodanig te overrompelen (over grote afstand dus) dat ze er niet eens de tijd voor hebben.
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......
Het grote gasveld in de Donetsk is pas in 2010 ontdekt. De oorspronkelijke planning was dat de productie in 2017 zou beginnen, maar door de oorlog vanaf 2014 is dat niet door gegaan. Ik vermoed dus dat er op dit moment niet zoveel kant-en-klare boorputten staan om in brand te schieten.
Zie Yuzivska gas field op Wikipedia voor wat meer info.
Gek eigenlijk. In 2010 wordt er gas ontdekt, in 2014 willen de bewoners die eerder vooral graag Russisch wilden praten op school e.d. bij nader inziens massaal bij Rusland horen. Zal wel toeval zijn.
Weet iemand overigens nog hoe ver westelijk de Russische troepen in Charkov zijn gekomen?
Gek eigenlijk. In 2010 wordt er gas ontdekt, in 2014 willen de bewoners die eerder vooral graag Russisch wilden praten op school e.d. bij nader inziens massaal bij Rusland horen. Zal wel toeval zijn.

Weet iemand overigens nog hoe ver westelijk de Russische troepen in Charkov zijn gekomen?

[ Voor 14% gewijzigd door onkl op 29-09-2022 12:53 ]
Dat kan natuurlijk alleen als de aftocht vooraf bekend is en goed wordt georganiseerd. Momenteel hebben de Russen nog niet laten zien dat ze dat kunnen.APClll schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:40:
Ik voorzie dat ze tijdens de aftocht alles bewust saboteren en zodanig achterlaten dat er niet eens iemand in de buurt kan komen.
Dus wellicht is dit de achterliggende reden? zorgen dat Oekraine niet deze gasvelden kan exploiteren om zo de melkkoe van Rusland veilig te stellen.onkl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:49:
Het grote gasveld in de Donetsk is pas in 2010 ontdekt. De oorspronkelijke planning was dat de productie in 2017 zou beginnen, maar door de oorlog vanaf 2014 is dat niet door gegaan. Ik vermoed dus dat er op dit moment niet zoveel kant-en-klare boorputten staan om in brand te schieten.
[Afbeelding]
Dan hebben ze het goed voor elkaar nu Europa door sancties van het Russisch gas af stapt.
[ Voor 4% gewijzigd door gise op 29-09-2022 13:15 ]
Je kunt op https://liveuamap.com/ gewoon een datum in het verleden kiezen en kijken hoe de linies er toen bij lagen. En voorheen bezet gebied wordt sowieso in grijs aangegeven.onkl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:49:
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is dat het. Rusland ziet gas en olie als machtsmiddel en elke concurrent doet daar afbreuk aan. De bedoeling was om Europa zo afhankelijk van Russisch gas te maken dat we geen eigen politieke koers meer konden varen.gise schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:12:
[...]
Dus wellicht is dit de achterliggende reden? zorgen dat Oekraine niet deze gasvelden kan exploiteren om zo de melkkoe van Rusland veilig te stellen.
Dan hebben ze het goed voor elkaar nu Europa door sancties van het Russisch gas af stapt.
Tot de opstand van 2014 was Oekraine door historische banden en corrupte politici afhankelijk van Moskou maar na de Maidan opstand raakte Moskou die controle kwijt. En Oekraine was de sleutel voor controle over Europa.
precies dit.
Rusland als enige leverancier.
En het Donetsk-gasveld mag alleen gas leveren als het Russisch eigendom is.
Dus of annexatie of vernietiging.
Zolang Ukraine maar niet zelfstandig het kan uitbaten want waarom zouden we dan nog afnemen van Rusland?
Rusland als enige leverancier.
En het Donetsk-gasveld mag alleen gas leveren als het Russisch eigendom is.
Dus of annexatie of vernietiging.
Zolang Ukraine maar niet zelfstandig het kan uitbaten want waarom zouden we dan nog afnemen van Rusland?
[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-09-2022 13:50 ]
De directe aanleiding naar de hele Donbass->oorlog keten lijkt idd. Maidan te zijn. Ik weet niet zeker of die gasvelden er op de achtergrond ook iets mee te maken hebben en, zo ja, op welke manier dan.downtime schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:32:
[...]
Waarschijnlijk is dat het. Rusland ziet gas en olie als machtsmiddel en elke concurrent doet daar afbreuk aan. De bedoeling was om Europa zo afhankelijk van Russisch gas te maken dat we geen eigen politieke koers meer konden varen.
Tot de opstand van 2014 was Oekraine door historische banden en corrupte politici afhankelijk van Moskou maar na de Maidan opstand raakte Moskou die controle kwijt. En Oekraine was de sleutel voor controle over Europa.
Het zag er te toevallig uit om het onbenoemd te laten, maar dat neemt niet weg dat het ook echt toeval kan zijn.
Rond dezelfde tijd is er overigens rond Lviv ook een gasveld ontdekt. Beide velden zijn ongeveer even groot, met een verwachte productie van rond de 30 miljoen m3/dag. Ter referentie: Groningen zit op z'n piek op 273 miljoen m3/dag(nu bijna 7 miljoen m3/dag), dus het zijn geen extreem grote velden.
(Tip voor mensen die 'm nog niet kenden: Die tijdbalk van liveuamap is inderdaad een aanrader
[ Voor 13% gewijzigd door onkl op 29-09-2022 13:59 . Reden: grootte van gasvelden toegevoegd. ]
Maidan maakte dat Oekraïne zich van Rusland afkeerde en meer richting de EU ging bewegen. Maidan ontstond ook omdat de toenmalige president last minute van een verdrag met de EU af zag om alsnog met Rusland in zee te gaan.onkl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:51:
[...]
De directe aanleiding naar de hele Donbass->oorlog keten lijkt idd. Maidan te zijn. Ik weet niet zeker of die gasvelden er op de achtergrond ook iets mee te maken hebben en, zo ja, op welke manier dan.
Het zag er te toevallig uit om het onbenoemd te laten, maar dat neemt niet weg dat het ook echt toeval kan zijn.
(Tip voor mensen die 'm nog niet kenden: Die tijdbalk van liveuamap is inderdaad een aanrader)
Uiteindelijk was dit een mooi excuus voor Rusland om De Krim in te lijven en de “separatisten” in het Oosten actief te helpen. Maar strikt genomen was er nog geen enkele reden voor Rusland dit alles te doen, veel onbekende factoren.
Nogmaals, het was een makkelijk excuus.
Maidan is niet de aanleiding maar wel de uiteindelijke trigger.
Rusland wordt geleid door een kliek die het uiteenvallen van de Soviet-Unie ziet als een catastrofale fout, en wil dit herstellen.
Dat betekent automatisch dat Ukraine weer onderdeel moet worden van het Russische Rijk.
Dat wilden ze dus sowieso al maar probeerden dat op andere manieren te bereiken.
Maidan was in Russische ogen de omslag: voorgoed in elk geval west-Oekraine en de Krim kwijt, dus was het tijd om toe te slaan, het lukte niet via de politiek en infiltratie, dus dan maar militair:
- de Krim annexeren om zo de marinebasis veilig te stellen (warm water haven)
- Donbas veiligstellen
De Krim is gelukt maar in de Donbas wilde het niet vlotten.
Dus dan maar een Operatie Danube proberen te pullen door in 3 dagen de boel over te nemen met een shock-and-awe operatie.
Helaas voor de Russen wist UA dat de oorlog eraan zat te komen en hebben ze besloten om die oorlog te willen winnen.
Rusland wordt geleid door een kliek die het uiteenvallen van de Soviet-Unie ziet als een catastrofale fout, en wil dit herstellen.
Dat betekent automatisch dat Ukraine weer onderdeel moet worden van het Russische Rijk.
Dat wilden ze dus sowieso al maar probeerden dat op andere manieren te bereiken.
Maidan was in Russische ogen de omslag: voorgoed in elk geval west-Oekraine en de Krim kwijt, dus was het tijd om toe te slaan, het lukte niet via de politiek en infiltratie, dus dan maar militair:
- de Krim annexeren om zo de marinebasis veilig te stellen (warm water haven)
- Donbas veiligstellen
De Krim is gelukt maar in de Donbas wilde het niet vlotten.
Dus dan maar een Operatie Danube proberen te pullen door in 3 dagen de boel over te nemen met een shock-and-awe operatie.
Helaas voor de Russen wist UA dat de oorlog eraan zat te komen en hebben ze besloten om die oorlog te willen winnen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-09-2022 14:03 ]
Voor wie zich afvraagt waarom een van de betere twitteraars Noel zo stil is, hij is blijkbaar gelocked vanwege een stortvloed aan bezwaren. Hier van het backup account:
Here we go. Drobysheve and Zelena Dolyna reported fully under control of the AFU, by 🇷🇺 source confirmed. pic.twitter.com/74lrcd70Wq
— NOËL 🇺🇦 (BACKUP) (@NOELreports_2) 29 september 2022
Verkeerde topic 
>> YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"
(jamming frequencies Iraanse drones)
>> YakuzA in "Dagelijkse ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne 2022-M9"
(jamming frequencies Iraanse drones)
[ Voor 168% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2022 14:20 ]
PSN
The situation is progressing around Lyman still.
Battles are hard fought- Russian forces are throwing everything at the flanks in order to stop an encirclement.
The situation will be more clear in coming days.
( Nog geen witte rook ;0 )
De Russen die ingesloten dreigen te worden vechten voor hun laatste kansen.
[ Voor 31% gewijzigd door YakuzA op 29-09-2022 15:04 ]
PSN
Je was me net voorYakuzA schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:04:
[Twitter]
( Nog geen witte rook ;0 )
De Russen die ingesloten dreigen te worden vechten voor hun laatste kansen.

Dan maar het nitter-linkje plaatsen
[ Voor 55% gewijzigd door _Eend_ op 29-09-2022 15:08 . Reden: YakuzA was me voor ]
nog snel even flink doorstampen voordat de winter invalt en het elkaar aanloeren wordt vanuit de verwamde hut.
Hoe minder goede locaties de Russen hebben tegen die tijd hoe beter!
Hoe minder goede locaties de Russen hebben tegen die tijd hoe beter!

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-09-2022 15:14 ]
Het lijkt erop dat iemand z'n bonus op de buik kan schrijven!YakuzA schreef op woensdag 28 september 2022 @ 00:24:
[...]
Bakhmut is een KPI voor een Wagner bonus.
Computes.
Dat ze wat versterking richting Spirne stuurden was al een geste
“The commander of the "Wagner group" Oleksii Nahin, nicknamed "Terek", was eliminated in Ukraine.
He was killed in action in a battle near Bakhmut reportedly.”
https://nitter.it/WarMonitor3/status/1575487566551613442
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Betrouwbare mapmaker:
Heliosrunner is ook weer terug, zijn update van de dag:Lyman Front Map (September 29)
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 29 september 2022
Ukrainian Forces 🇺🇦 liberated the villages of Shandryholove, Kolodyazi, and Novoselivka
Battles are occurring near Stavky, Zarichne, and Torske as Ukrainian Forces attempt to cut off supply lines and fully encircle Lyman pic.twitter.com/GfmluXQ7c8
Geen spannende veranderingen maar wel interessant om te lezen.1/ Operational situation update / #russian_invasion in #Ukraine on September 29, 2022
— J. like JJ 🇫🇷 🇺🇦 (@HeliosRunner) 29 september 2022
The situation is still evolving at fast pace #Oskil river & North Donets river. Lots of reports that #UAarmy is still moving forward & ready to encircled Ru in #Lyman (if they stay)#UkraineMap pic.twitter.com/f2J3SbPXcB
[ Voor 47% gewijzigd door RoD op 29-09-2022 20:42 ]
Nieuwe kaart van Rybar:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BEdiTrlaKsHQ4cnijOgENTVJ.jpg?f=user_large)
de race naar het oosten.
Hoewel... is dat wel een sunrise? of een sunset?
Iron horses race towards sunrise. Continuing until the border stops us. pic.twitter.com/2GAZ7eohgy
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 29 september 2022
[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 29-09-2022 21:36 ]
En bijbehorende report, vertaald door Dimitri.
Nog een mapmaker. Deze is wat minder conservatief maar het is wel relevant.
We have almost reached the last chapter of the Battle of Lyman. Ukrainian forces took Kolodyazi and have reached the outskirts of Zarichne. The bottleneck for the Russians to escape is only 9km wide and shrinking fast. #Ukraine #Lyman #Donetsk pic.twitter.com/r51ZydM1zD
*knip* Grappen graag in een ander topic, in HK bijvoorbeeld
[ Voor 74% gewijzigd door teacup op 29-09-2022 23:08 ]
Ik weet niet of dit wel policy proof isBarfman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:01:
Ze zijn gewoon de lul daar in Lyman :-)
[Afbeelding]
PSN
Voor iemand het verkeerde idee krijgt, dit is een grap en niet echt hoe het front eruit zietBarfman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:01:
Ze zijn gewoon de lul daar in Lyman :-)
[Afbeelding]
Deze russische bron stelt dat de russische versterkingen die waren belooft, niet zijn gekomen, en dat UA vorderingen maakt bij Dobrysheve-Stavky, net ten noorden van Lyman. Ze zouden daar door het front gebroken zijn. Verder geklaag over de russische commandanten.Прорвали фронт в районе Дробышево-Ставки
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 29 september 2022
Твердо и четко! И никакой паники! pic.twitter.com/brQGpI9see
Als dit klopt, dan zijn ze bijna bij Lyman.
Edit, WarGonzo zegt het ook.
Pro Russian wargonzoo reports that Ukrainian Forces broke trough Russian lines at Stavky, thus effectively cutting off Russian Forces in Lyman from forces in Torske. pic.twitter.com/CjKH1GERjY
— Aldin 🇧🇦 (@aldin_aba) 29 september 2022
[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 29-09-2022 22:29 ]
Nog een update, waar dit precies op gebaseerd is weet ik niet.
Edit: dat is ook gebaseerd op Wargonzo dus, zelfde bron als hierboven. Alleen voor Yampil heb ik nog geen aanvullende informatie gevonden.
Edit 2:
Het lijkt erop dat het weer een avond wordt om op te blijven.Ukrainian forces broke the Russian lines and took Stavky. First reports that Russian troops are abandoning Yampil. Total Russia collapse imminent! #Lyyman #Donetsk #Ukraine pic.twitter.com/XDLxlIvlTO
Edit: dat is ook gebaseerd op Wargonzo dus, zelfde bron als hierboven. Alleen voor Yampil heb ik nog geen aanvullende informatie gevonden.
Edit 2:
I have also seen the rumors about Yampil, i do not think it is unlikely it has been liberated, but I would like to see some more evidence.
— Def Mon (@DefMon3) 29 september 2022
[ Voor 60% gewijzigd door RoD op 29-09-2022 22:41 ]
Ondertussen wordt Bakhmut nog maar eens bestormd:
Russian TV reporter stating that there is large attack by Russian Forces all along Bakhmut front. pic.twitter.com/74WZNEvRc2
— Aldin 🇧🇦 (@aldin_aba) 29 september 2022
De 1e Twitter reactie verwoord het correct vermoed ik:XWB schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:44:
Ondertussen wordt Bakhmut nog maar eens bestormd:
[Twitter]
Like every day for last 3 months.
PSN
misschien het verkeerde topic, maar ik weet niet wat ik van Bakhmut moet denken. Is het een tweede Sievierodonetsk waar UA de stad blijft verdedigden en de vijand stevige verliezen lijdt bij elke aanval?
Bakhmut wordt voornamelijk aangevallen door Wagner troepen. Die hebben een soort van KPI meegekregen van Putin. Per veroverde kilometer worden ze (extra) betaald...gise schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:24:
misschien het verkeerde topic, maar ik weet niet wat ik van Bakhmut moet denken. Is het een tweede Sievierodonetsk waar UA de stad blijft verdedigden en de vijand stevige verliezen lijdt bij elke aanval?
Dat lijkt tot nu toe de enige motivatie.
Uiteraard is Bakhmut ook wel semi-belangrijk, maar als het complete noord-oost front in elkaar klapt (wat op het punt staat te gebeuren) dan hebben ze werkelijk helemaal niets aan Bakhmut.
Update van Rybar, chaos:
Rybar reports Lyman is practically in a cauldron now: https://t.co/6XwQlS5YkQ
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 29 september 2022
Putin should urgently declare Lyman an independent state, maybe it will help!!! pic.twitter.com/EcpmLFf93o
Pegov (shared by Kots) says that tonight will likely be decisive for Lyman. He says, according to several reliable sources, the fight is at its most dangerous. He mentions the breakthrough in Stavky, fighting in Yampil, and the blockade of Drobysheve.https://t.co/crEQLbjSTb pic.twitter.com/QxYq3AOveA
— Rob Lee (@RALee85) 29 september 2022
He says there are still DNR and Russian military forces there. He notes that tomorrow is supposed to be a historic day for Russia (when it will annex occupied territories) and "God forbid" that Lyman doesn't collapse then.
To summarize, several Russian telegram channels are warning that the battle in Lyman is at a critical point and that Ukraine is advancing from the north and southeast. Possible that the pocket collapses tonight or tomorrow, which would overshadow the annexation announcement.
Wat rot voor Poetin als Lyman morgen valt
denk het wel.gise schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:24:
Het ligt op een noord-zuid lijn van Siversk in het noorden zuidwaarts en is een behoorlijk grote stad vergeleken met de stadjes in de omgeving.
Grotere steden zijn dan ideaal om een nieuwe basis te maken (weer mooi doel voor himars).
maar verder stelt het weinig voor, is gewoon de volgende hobbel richting het volledig veroveren van Donetsk oblast.
De grotere prijzen zijn Sloviansk en Kramatorsk.
Maar Bakhmut is wel de volgende stad meer richting het zuiden ja.
Rybar heeft weer een nieuw kaartje gemaakt
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1575693831709728768]https://nitter.it/TheDeadDistrict/status/1575693831709728768
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1575693831709728768]https://nitter.it/TheDeadDistrict/status/1575693831709728768

uhm.... 'then it will avenge for Ilovaisk and Mariupol'...
wat een walgelijke propagandistische opmerking van Rybar. Als die dat inderdaad zo gezegd heeft.
wat een walgelijke propagandistische opmerking van Rybar. Als die dat inderdaad zo gezegd heeft.
[ Voor 78% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 07:28 ]
Weet iemand eigenlijk hoeveel russen er nu in de val zitten? 100-1000-???
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
ongeveer 3000, aldus onderstaand artikel:Rene schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:28:
Weet iemand eigenlijk hoeveel russen er nu in de val zitten? 100-1000-???
https://www.forbes.com/si...the-east/?sh=7e9e3b522dcd
Sep 29, 2022,05:40pm EDT
En meer dan 1500 volgens onderstaand:The roughly 3,000 Russian troops in Lyman might still have a way out—along the road to Zarichne, to the east—but the troops in Drobysheve, potentially hundreds of them, could struggle to escape. They’d need to travel south, likely while under fire, before turning east toward Zarichne.
https://news.err.ee/16087...-be-surrounded-in-ukraine
Korte samenvatting: geen idee. Allemaal gevlucht samenraapsel van Izyum etc.
Maar ik gok dat er in Lyman (logistics hub) wel wat prijzen te verschalken zijn voor UA.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 07:32 ]
Mooi! Dan is het tijd om die lui een ultimatum te geven. Overgeven voordat Putin zijn speech geeft of anders gewoon op elke soldaat schieten die probeert te vluchten/tegenaanval probeert te forceren... 3000 (inclusief alles wat ze meehebben) is toch behoorlijk significantAnoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:29:
[...]
ongeveer 3000, aldus onderstaand artikel:
https://www.forbes.com/si...the-east/?sh=7e9e3b522dcd
Sep 29, 2022,05:40pm EDT
[...]
En meer dan 1500 volgens onderstaand:
https://news.err.ee/16087...-be-surrounded-in-ukraine
Korte samenvatting: geen idee. Allemaal gevlucht samenraapsel van Izyum etc.
Maar ik gok dat er in Lyman (logistics hub) wel wat prijzen te verschalken zijn voor UA.
liever toevoegen aan het POW Exchange Fund.Rene schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:40:
[...]
Mooi! Dan is het tijd om die lui een ultimatum te geven. Overgeven voordat Putin zijn speech geeft of anders gewoon op elke soldaat schieten die probeert te vluchten/tegenaanval probeert te forceren... 3000 (inclusief alles wat ze meehebben) is toch behoorlijk significant
Er zijn nog een paar duizend Oekraieners in Russische gevangenschap.
Deze week weer een handvol vrijgelaten (waaronder een paar burgers)
⚡️⚡️⚡️Ukraine released four Marines and two civilians from Russian captivity — Head of the Office of the President of Ukraine Andrii Yermak pic.twitter.com/uNDcdMGEpN
— Live: Ukraine (@liveukraine2022) 29 september 2022
/f/image/t2U8qktRQXA1oQh4Ba4Tp8lc.png?f=fotoalbum_large)
Uiteraard! ruilen voor eigen gevangenen geniet altijd de voorkeurAnoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:42:
[...]
liever toevoegen aan het POW Exchange Fund.
Er zijn nog een paar duizend Oekraieners in Russische gevangenschap.
Deze week weer een handvol vrijgelaten (waaronder een paar burgers)
[Twitter]
[Afbeelding]
Het is wellicht een botte gedachte, maar als Putin zegt dat dit een last man standing gaat worden moeten ze zelf de gevolgens aanvaarden.
Maar nu wordt het vooral what if van mijn kant, laten we hopen dat ze zich overgeven en behandeld worden zoals het hoort.
Hou het graag een beetje inhoudelijk.
[ Voor 77% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-09-2022 13:43 ]
Wat ze bedoelen is dat ZSU (dat is een aanduiding voor het Oekraïense leger) bijna Lyman en Yampil omsingeld heeft en dat als ze dat lukt, ze daarmee “ wraak” hebben voor de slachting in 2015 van Sloviansk en die van Mariupol dit jaar.Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:26:
Het is in hun ogen een zware propagandaoverwinning. Alsof de “Izyum-week” dat nog niet was. Voor Rusland wel gevoelig, want ze verliezen heel makkelijk steden en terrein waar ze duizenden doden voor hebben moeten geven.
sorry maar Ilovaisk is niet hetzelfde als Sloviansk.Prosac schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:21:
[...]
Wat ze bedoelen is dat ZSU (dat is een aanduiding voor het Oekraïense leger) bijna Lyman en Yampil omsingeld heeft en dat als ze dat lukt, ze daarmee “ wraak” hebben voor de slachting in 2015 van Sloviansk en die van Mariupol dit jaar.
Het is in hun ogen een zware propagandaoverwinning. Alsof de “Izyum-week” dat nog niet was. Voor Rusland wel gevoelig, want ze verliezen heel makkelijk steden en terrein waar ze duizenden doden voor hebben moeten geven.
Wraak nemen voor Ilovaisk betekent hetzelfde doen met de Russen als de Russen dat met Oekraine heeft gedaan in 2014:
After days of encirclement, Ukrainian commander Yuriy Bereza came to an agreement with Russian commanders in Ilovaisk to allow Ukrainian troops to withdraw from the city. However, this agreement was not honored by the Russian side who opened fire on the evacuating Ukrainian soldiers, many of whom died whilst trying to escape.
Interessant, Daarmee geeft hij wel de wandaden van RU toe.Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:26:
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Die bedoelde ik ook. Debaltseve en Ilovaisk zitten in het collectieve geheugen van de Oekraïners als “met de russen kun je geen afspraken maken”Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:25:
[...]
sorry maar Ilovaisk is niet hetzelfde als Sloviansk.
Wraak nemen voor Ilovaisk betekent hetzelfde doen met de Russen als de Russen dat met Oekraine heeft gedaan in 2014:
[...]
Zoals de strijd om vliegveld Donetsk ook een belangrijke is in het geheugen en de vorming van de staat zoals die nu is.
Ik denk echter niet dat men met “ wraak voor” bedoelt dat de Oekraïners de Russen gaan afslachten, ze weten dat dat niet zal gebeuren, tenzij ze zich niet overgeven of er afspraken over hebben. Ik denk dat men puur bedoeld: Nu hebben zij ook een omsingeling die vernederend is.
Dicht is dicht...
Het donkerblauwe deel zou gisteren ingenomen zijn, het is klaar.
Ukrainian forces have crossed the Zherebets River and roll through the hinterlands in this area, likely cutting the lines to Svatove and Kreminna. Around Lyman and the surrounding towns Russian units get isolated from each other and squeezed into the city perimeters. #Lyman pic.twitter.com/V4sRPlMKH6
— (((Tendar))) (@Tendar) 30 september 2022
:strip_exif()/f/image/RNtoCJhPQBYU7jS7nNyxnEie.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door hoevenpe op 30-09-2022 09:41 ]
Rybar is een Russische ultranationalist die vindt dat de strijd veel harder en meedogenlozer moet worden gevoerd. Hij verspreidt info met dat doel en is slim genoeg in te zien dat accurate informatie verspreiden over hoe slecht het gaat beter werkt om dat doel te bereiken.Tens schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:25:
[...]
Interessant, Daarmee geeft hij wel de wandaden van RU toe.
And to think they once said that computers would take away jobs.
[Twitter: https://twitter.com/StateOfUkraine/status/1575752015363264512?t=HpgOHBiwtsa1drUflRGmDw&s=19] Of die video klopt is natuurlijk niet te zeggen.Now the news come fast!
— (((Tendar))) (@Tendar) 30 september 2022
Russians flee from Yampil and Drobysheve, concentrating in Lyman. #Lyman #Donetsk #Ukraine pic.twitter.com/BcZk0jR6bg
Edit: bron voor het vluchten komt van Rybar, dan zal het wel kloppen. Zie
Из Ямполя русские фашисты отошли в Лиман ☻️
— IgorGirkin (@GirkinGirkin) 30 september 2022
Из Дробышево русские фашисты отошли в Лиман ☻️ pic.twitter.com/pqAmqzK3z9
[ Voor 26% gewijzigd door RoD op 30-09-2022 09:44 ]
Holy shit 
Een mooi kado voor de annexatiedag van Putin
Een mooi kado voor de annexatiedag van Putin
Laten we hopen dat het zoveel mogelijk Russen het er levend vanaf brengen en in detentie komen. A) leverage voor Oekraïne en B ) op enig moment is dit ook weer voorbij.
Nonsensical line goes here <---
Yup, datgene wat de Russen niet zo succesvol lukte daar, de afgelopen maanden....[b]RoD in "Het Koepiansk-Izjoem-Lyman front"
Toont ook dat UA de rivier is overgestoken.
Waarmee zou ie dat willen doen, T55's?IJzerlijm schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:40:
[...]
Rybar is een Russische ultranationalist die vindt dat de strijd veel harder en meedogenlozer moet worden gevoerd. Hij verspreidt info met dat doel en is slim genoeg in te zien dat accurate informatie verspreiden over hoe slecht het gaat beter werkt om dat doel te bereiken.
Denk dat dat bevoorrading geweest moet zijn. De russen hebben vannacht geprobeerd extra voorraden die kant op te sturen, maar dat is niet gelukt volgens Noel.gise schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:50:
Zou wat zijn, als die rechter pijl klopt en er nog wat Russen extra de val in vluchten bij Tors'ke
Yampil confirmed
The AFU has visually entered #Yampil
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 30 september 2022
SLAVA UKRAINI! 🇺🇦🔥 pic.twitter.com/znsqT2zxSU
Oke, dit begint eruit te zien als alweer een rampzalige omsingeling.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dit topic is gesloten.