Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)
Anoniem: 421923 in "Het Koepiansk-Izjoem-Lyman front"PASware schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:30:
Hoeveel russen zitten er eigenlijk in Lyman?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Er zaten 2 tot 3000 volgens de geruchten. Mogelijk extra die pas geleden gevlucht waren.PASware schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:30:
Hoeveel russen zitten er eigenlijk in Lyman?
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Dat zou dus rond Soledar zijn, wat is daar aan de hand?gise schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:42:
Hier nog een andere video vanuit andere hoek met vluchtende Russen.
The Kremlin ended Rybar's funding after the RIA decided their coverage was breaking the so-called "don't say war" laws pic.twitter.com/vJV0EwhWIS
— Malcontent News (@MalcontentmentT) 30 september 2022
Voor wat het waard is.Several videos are coming out of platoon-sized groups of Russian forces retreating in complete panic on foot in the Lyman area.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 30 september 2022
Hoe dan ook, Ямпил наш

Edit, hier is een filmpje. Deze zou te geolocaten moeten zijn.
That's right, run the F back to Russia.
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 30 september 2022
Looks to be about 20 barbarians trying to escape Lyman. pic.twitter.com/3zRvQCS2rN
[Voor 27% gewijzigd door RoD op 30-09-2022 10:50]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Stealing the sportlightJiffy schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:50:
Mooi. Perfecte timing om Putin's speech hiermee de grond in te boren...

There is massive public criticism on the 🇷🇺 20th Guards Combined Arms Army which was in command of the defense of Lyman and its surroundings.
— NOËL 🇺🇦 (@NOELreports) 30 september 2022
I think that there will be a lot of open windows in the upcoming weeks.
stealing the spotlight van putin is erg gevaarlijk zoals we weten

Victim blaming en defenestration incoming.
[Voor 29% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2022 11:00]
Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dit is zelfs voor Rusland niet vol te houden toch?And in the barracks in Bakhmutivka near Novoaidar, more than 50 servicemen of the Russian Federation were killed as a result of a targeted strike, and 17 units of Russian equipment were destroyed.
— FLASH (@Flash_news_ua) 30 september 2022
Dat is wel k-met-peren. Rybar was wel een van de eerste met nieuwe kaarten.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:48:
Rybar is z'n funding kwijt, blijkbaar niet optimistisch genoeg...
[Twitter]
Wel weer typisch Rusland.. Teveel kritiek en je staat buitenspel.
Als ik Rybar was zou ik met spoed een woning op de begane grond regelen, en als dat niet lukt springkussens onder zijn ramen zetten

[Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 30-09-2022 11:10]
Kijkend naar de cijfers zien we al dagelijks voorbij komen dat Rusland ongeveer 500 mensen heeft verloren. Ter vergelijking een Bataljon (iig de onze) bestaat uit 1000 soldaten. Dat betekend dat Rusland nu al voor langere tijd iedere twee dagen een Bataljon aan soldaten kwijt raakt.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:53:
En achter het front in Luhansk is het Himars-o-clock:
[Twitter]Dit is zelfs voor Rusland niet vol te houden toch?
Dat is een enorm verlies aan mensen in deze tijd. Rusland is niet in staat om dat goed te vervangen; Poetin denkt dat er niets veranderd is tussen 1943 en nu en dat hij dat gewoon kan blijven pushen. Best wel schrijnend.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Dat zijn alleen doden, met gewonden erbij zijn dat grofweg twee Bataljons per dag...Auredium schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:13:
Ter vergelijking een Bataljon (iig de onze) bestaat uit 1000 soldaten. Dat betekend dat Rusland nu al voor langere tijd iedere twee dagen een Bataljon aan soldaten kwijt raakt.

En, daarmee dat het verspreid over meerdere bataljons gebeurt, en daarmee de effectiviteit per bataljon verwatert.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:15:
[...]
Dat zijn alleen doden, met gewonden erbij zijn dat grofweg twee Bataljons per dag...
Over 10 jaar zullen we op National Geographic enerzijds documentaires zien over het strategisch vernuft van Napoleon, en anders de totale meatgrinder van Putin. Hoe een van de grootste legers ter wereld zo ten onder ging, amazing.
Nog even en China boeit dat hele Taiwan niet meer en trekt zo dat grondstof rijke Rusland in

Ik blijf me verbazen, dit had de NAVO moeten verslaan?Winter is coming...FlowSnake schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:26:
Hoe een van de grootste legers ter wereld zo ten onder ging, amazing.
Die delen 1 uniform over 4 manhoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:33:
[...]
Ik blijf me verbazen, dit had de NAVO moeten verslaan?[Afbeelding]Winter is coming...
Ik moet me nuanceren, letterlijk en figuurlijk, al dan niet letterlijk omdat het figuurlijke niet waar is gebleken.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:33:
[...]
Ik blijf me verbazen, dit had de NAVO moeten verslaan?[Afbeelding]Winter is coming...
https://nitter.it/TarasBerezovets/status/1575768639525244928Reportedly, Ukrainian Army encircled 5,500 Russian troops near Lyman, including notorious 752nd Guards Motorized Rifle Regiment which was nearly annihilated in Grozny Chechnya on the new year eve 1995. pic.twitter.com/DMvqxRB38r
— Taras Berezovets (@TarasBerezovets) 30 september 2022
Doei 752nd Guards Motorized Rifle Regiment. We zullen je niet missen

Vanuit Russisch perspectief wel een nieuw dieptepunt in strategie. Ze hadden dagen de tijd om hun soldaten terug te laten trekken, maar kennelijk was de order 'defend at all costs'. De soldaten zelf zullen te bang geweest zijn om tegen het bevel in terug te trekken op straffe van niet zulke prettige dingen._Eend_ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:39:
[Twitter]https://nitter.it/TarasBerezovets/status/1575768639525244928
Doei 752nd Guards Motorized Rifle Regiment. We zullen je niet missen
Deze situatie geeft toch sterk het gevoel dat het Russisch leger niet meer 100% zelf de strategie bepaalt, maar dat iemand anders in het Kremlin de uiteindelijke bevelen geeft (kuch Putin kuch).
Een prima teken aan de wand voor Oekraine, want dit is een voorbode van nog meer veel meer slechte militaire beslissingen.

Even los van hoeveel het er zijn, hoop ik wel op beelden van RU soldaten met witte vlaggen i.p.v. (wraak)acties met dodelijke afloop.
[Voor 64% gewijzigd door Polycom op 30-09-2022 11:46]
Niemand weet de precieze aantallen precies, waarschijnlijk de Russen zelf niet eens.Polycom schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:44:
Zitter er nou 5500 of 2000 soldaten in en om Lyman?
De getallen lopen tot nu toe uiteen van 2000 troepen tot 5500...
https://nitter.it/WarMonitor3/status/1575782399610220544Russian units have completely withdrawn from Drobysheve they are currently trying to dig in near Lyman heaviest battles continue.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 30 september 2022
Some units are completely surrounded and are attempting to fight their way out.
Andersom: human wave attack...Prosac schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:00:
Als ik de reacties lees, zouden de beelden van “vluchtende” Russen uit de omgeving van Soledar komen.
This is not Russians retreating in Lyman, this is Russians attacking in Soledar. Located here 48.64912706753576, 38.09531752925292 pic.twitter.com/0A8jtmFEcP
— Eerik Matero 🌻 (@EerikMatero) 30 september 2022
Dus: geen in blinde paniek vluchtende Russen maar in blinde paniek aanvallende Russen.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:07:
[...]
Andersom: human wave attack...
[Twitter]
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Schieten ze wel de verkeerde kant op.Shabbaman schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:23:
[...]
Dus: geen in blinde paniek vluchtende Russen maar in blinde paniek aanvallende Russen.
Ze lopen ergens heen en schieten de andere kant op.
En iemand moet uiteraard tegen een boom lopen.RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:48:
[Embed] Voor wat het waard is.
Hoe dan ook, Ямпил нашEn nu hopen dat er goed geoogst kan worden in en om Lyman.
[Embed]
I spotted this guy walking straight into the tree? pic.twitter.com/IaBR7d6sW1
— ERЇK (@ErikPer83205694) 30 september 2022
een van de comments stelt dat het omgeving Soledar is.RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:48:
[Embed] Voor wat het waard is.
Hoe dan ook, Ямпил нашEn nu hopen dat er goed geoogst kan worden in en om Lyman.
[Embed]
Volgens mij loopt deze Rus tegen een kogel aan.rapture schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:36:
[...]
En iemand moet uiteraard tegen een boom lopen.
[Twitter]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Deblatshevo en Illoviansk krijgen hun wraak.Russian forces from the 503rd regiment are reportedly again trying to lift the encirclement near Tors'ke. pic.twitter.com/EYWOip3Vtw
Ik hoop het. Ik wacht hier al 8 jaar op.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:46:
What could possibly go wrong?
[Twitter]Deblatshevo en Illoviansk krijgen hun wraak.
Ik mag aannemen dat UA alle wegen onder schot houdt. Ik zag net een foto van een russische colonne die uit Zarichne zou vertrekken. Ik hoop echt dat ze dat niet laten gebeuren.
Russen zijn op de vlucht uit Yampil en Drobysheve richting Lyman.
Eend schreef het hierboven ook al.
[Voor 75% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 13:55]
Hier zijn onze Pzh2000's voor gemaakt, hoop dat ze klaar staan.RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:48:
Ik zag net een foto van een russische colonne die uit Zarichne zou vertrekken. Ik hoop echt dat ze dat niet laten gebeuren.
Poddubny says Russian forces have abandoned Yampil and Drobysheve, and Ukrainian recon units are patrolling near the main egress route. https://t.co/5LGFYPSzwk pic.twitter.com/ppvw7fMr76
— Rob Lee (@RALee85) 30 september 2022
Niets nieuws, maar voor de volledigheid. UA lijkt de controle re hebben. Nu Lyman oogsten.⚡The first official comment on the situation in #Liman from the #Ukrainian side
— 🇺🇦Ukraine News Live🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 30 september 2022
"The operation to encircle the #Russian group in Liman is 'at the stage of completion'," Sergei Cherevaty, representative of the Eastern Group.#Ukraine #UkraineWillWin #UkraineWar #UkrainianArmy pic.twitter.com/sl1v0iPdDR
[removed]
2/ Ru Tg "officials" report that the situation south west of #Kreminna is not fully controlled, and also that #Zarichne is still not under direct attack.
— J. comme JéJé 🇫🇷 🇺🇦 #UkraineMap (@HeliosRunner) 30 september 2022
Also reports that the road between #Torske & Kreminna & several positions & convoy are being heavily shelled now. pic.twitter.com/TqXaMH7Osp
Jammer dat er geen livecam's staan, dan had Moskou en de rest van de wereld het real-time kunnen gadeslaan.Apache4u schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:13:
Wordt dat een 21e eeuw versie van de highway of death?
Hoop dat ze zich niet inhouden, alle gemobiliseerden zich beseffen wat ze te wachten staat.
Telegram van Spook in de gaten houdenApache4u schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:13:

Terwijl we wachten op nieuws uit Lyman is deze draad van onze Nederlandse vriend interessant.
Inclusief een gifje die duidelijk laat zien hoeveel UA met de aanval op Svatove heeft vernietigd. Dit lijkt me een van de redenen dat we al een poosje hoge aantal dode russen in de cijfers zien opduiken.Some more info on the artillery strike on the HQ of 144th motorized rifle division located at Svatove came out. In this attack the commander was killed aswell as serveral of his staff. rumor say maybe even 100+ KIA and numerous vehicles destroyedhttps://t.co/tBVPkodZVX
— NLwartracker (@NLwartracker) 30 september 2022
Daarvoor waren volgens mij A-10 Wharthog Thunderbolts gebruikt. Die hebben de Oekrainers niet.Apache4u schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:13:
Maar misschien zijn ze inventief en hebben ze wat anders
Ik vermoed dat wij na het weekend pas echt beelden krijgen waarop de omvang van het Russisch falen in Lyman duidelijk wordt. Belangrijk is echter hoe het zit met slachtoffers aan beide kanten.
Duidelijk is dat het Russische leger dit soort 'last stands' niet constant kan maken. Zelfs met hun 1 miljoen 'reservisten' hebben ze simpelweg niet het materiaal hiervoor. Ze zullen langzaam aan steeds meer terug vallen op voertuigen uit de jaren 50 en 60 die eenvoudigweg niet het pantser hebben om het zelfs tegen de lichtere voertuigen van Oekraïne te kunnen opnemen.
Ik denk dat Poetin echt zoiets heeft van 'als mijn troepen maar overal 'bis zum letzten man' vechten en zo voldoende slachtoffers maken dan winnen we door puur mankracht. Maar zo werkt dit niet. Het is niet de eerste of tweede wereldoorlog. Er zijn precisie wapens, drones en satellieten die het slachtveld hebben veranderd.
China is steeds sterker zich tegen Rusland uit aan het laten. China's interne economie is aan het imploderen door Ponzi fraude in de huizenmarkt. Nu de globale economie stil aan het vallen is door en recessie die hoofdzakelijk door Rusland wordt veroorzaakt heeft China totaal niets om te stabiliseren. Hun belt and Road is stil gevallen op defaults en hun exports vallen stil. Ik denk dat als China hard gaat uithalen naar Rusland dit hele conflict heel snel is afgelopen. Doet China dat niet dan hebben we nog zeker een jaar oorlog, wat Oekraïne wel gaat winnen maar maar ook betekend nog een jaar globale recessie.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Ik zit ook echt te hopen op veel buitgemaakt materiaal. Izyum was een groot succes en ik hoop dat ze dat hier kunnen herhalen. Sowieso blijven de russen in de afgelopen dagen veel materiaal verliezen, wat hun slagkracht alleen maar verder doet verslechteren.Auredium schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:28:
[...]
Ik vermoed dat wij na het weekend pas echt beelden krijgen waarop de omvang van het Russisch falen in Lyman duidelijk wordt. Belangrijk is echter hoe het zit met slachtoffers aan beide kanten.
Duidelijk is dat het Russische leger dit soort 'last stands' niet constant kan maken. Zelfs met hun 1 miljoen 'reservisten' hebben ze simpelweg niet het materiaal hiervoor. Ze zullen langzaam aan steeds meer terug vallen op voertuigen uit de jaren 50 en 60 die eenvoudigweg niet het pantser hebben om het zelfs tegen de lichtere voertuigen van Oekraïne te kunnen opnemen.
de 3rd army corps is met veel bombarie opgetuigd en naar het zuiden gebracht en UA zegt 'ok dank u voor alle speeltjes'.RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:34:
[...]
Ik zit ook echt te hopen op veel buitgemaakt materiaal. Izyum was een groot succes en ik hoop dat ze dat hier kunnen herhalen. Sowieso blijven de russen in de afgelopen dagen veel materiaal verliezen, wat hun slagkracht alleen maar verder doet verslechteren.
Op naar de volgende.
Ze halen nu de oudere T-72's uit de mottenballen.
Over niet al te lange tijd gaan we de T-34 zien bij de DPR/LNR eenheden

Ik denk dat vooral duidelijk moet zijn hoeveel slechter de oudere T72 tanks zijn vergeleken met de nieuwere modellen. Volgens mij hebben ze onder andere geen reactive armor.Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:41:
[...]
de 3rd army corps is met veel bombarie opgetuigd en naar het zuiden gebracht en UA zegt 'ok dank u voor alle speeltjes'.
Op naar de volgende.
Ze halen nu de oudere T-72's uit de mottenballen.
Over niet al te lange tijd gaan we de T-34 zien bij de DPR/LNR eenheden
Russian sources claim that Russian 503rd regiment from Kreminna has been dispatched to Torske, presumably to help withdrawing the troops but I have my doubts. A bit late for that. Likely only a (tiny) morale boost to hold the line. #Lyman #Ukraine pic.twitter.com/AtaOcus9Nr
— (((Tendar))) (@Tendar) 30 september 2022
Wat ze in Lyman hebben staan zijn hoogst waarschijnlijk een groot gedeelte van de voertuigen die ze nog uit Izium omgeving konden redden idd.RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:34:
[...]
Ik zit ook echt te hopen op veel buitgemaakt materiaal. Izyum was een groot succes en ik hoop dat ze dat hier kunnen herhalen. Sowieso blijven de russen in de afgelopen dagen veel materiaal verliezen, wat hun slagkracht alleen maar verder doet verslechteren.
PSN
Dan zijn (of tot voor kort waren) het in ieder geval rijdende voertuigen.YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:23:
[...]
Wat ze in Lyman hebben staan zijn hoogst waarschijnlijk een groot gedeelte van de voertuigen die ze nog uit Izium omgeving konden redden idd.
[Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 17:08]
Ze staan nu aan alle kanten bij Lyman.Lyman Front Map (September 30)
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 30 september 2022
Ukrainian Forces 🇺🇦 liberated the villages of Stavky and Drobysheve pic.twitter.com/jjK2cSheZm
LYMAN FALLING: RU sources: /Translation/ "If [Russian] groupings in Lyman are destroyed, [our] occupying units will not have enough strength to organize a defense of Kreminna and Svatove”.
— Chuck Pfarrer | Indications & Warnings | (@ChuckPfarrer) 30 september 2022
In short: the imminent collapse of the entire front. https://t.co/LuXzAWzpBl pic.twitter.com/gjwu5ZOd2H
en dan! Go Go ZAPO!!!

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 30-09-2022 17:40]
Now is a great time to use Javelins and N-LAWs on all the Russian Equipment attempting to leave Lyman on the last remaining road that has nothing but 8 km of open fields on both sides of it 🇺🇦
— Ukraine Battle Map (@ukraine_map) 30 september 2022
Op liveuamap is het nu al helemaal een eilandje geworden. Dat zal een minder heldhaftig gebeuren zijn dan de azovstal kliek.
⚡A column of #Russian terrorists and stolen civilian equipment in the village of Zarechnoye. They want to slip into Torskoye and get out of the encirclement.
— 🇺🇦Ukraine News Live🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 30 september 2022
The photo was taken 50 minutes ago from a #Ukrainian drone.#UkraineWillWin #UkraineWar #ukrainecounteroffensive #Ukraine pic.twitter.com/nDqj2ctrnA
PSN
https://nitter.it/NOELreports/status/1575870007992410112#YAMPIL is Ukraine pic.twitter.com/s5giWgUUUA
_Eend_ is fan van Oekraïense plaatsnaamborden
[Voor 32% gewijzigd door _Eend_ op 30-09-2022 17:54]
Chuck Pfarrer is een fantasie account, die kaartjes zijn totaal ongeloofwaardig.
Zie niet echt wat er mis aan is.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:52:
[...]
Chuck Pfarrer is een fantasie account, die kaartjes zijn totaal ongeloofwaardig.
Volg hem niet, maar laatste kaartje is gewoon meer van hetzelfde
LYMAN/1420 UTC 30 SEP/ UKR forces are reported to have reached the O-0528 HWY south of Zarichne. This is the sole line of communication for RU forces at Lyman. The O-0528 is now under the observation of UKR UAVs, which will coordinate art'y strikes against retreating RU units.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Hij heeft al anderhalve week alles ten westen van de P66 als Oekraïns ingekleurd, leuk als hopium maar weinig geloofwaardig.Tens schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:14:
Zie niet echt wat er mis aan is.
Ukrainian Forces have taken control of #Drobysheve, near #Lymanhttps://t.co/VEZus2pqWr#Ukraine #Russia pic.twitter.com/0UB7TwRYuM
— UAWire (@uawire) 30 september 2022
La Batterie des Hommes sans Peur
Meestal gebruiken ze de drones om doelen te kiezen. Goede kans dus dat er al wat artillerie op heeft geschoten.YakuzA schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:51:
Ze staan daar live op de foto iig, kan me niet voorstellen dat daar dan geen artillerie op gericht is.
[Twitter]
[Afbeelding]
[removed]
Zelenskyy confirms the liberation of Yampil:
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 30 september 2022
"I thank our servicemen of the 214th Separate Rifle Battalion, the Special Operations Forces, and the 103rd Separate Territorial Defense Brigade for liberating Yampil. I thank our intelligence units, as well as the Security Service"
Nog wat videomateriaal uit het gebied:
Ukrainian troops in the area of and in Yampil, Donetsk Oblast.
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 30 september 2022
📹 TikTok pic.twitter.com/9OHrQqIW4K
[Voor 3% gewijzigd door XWB op 30-09-2022 22:36]
Sowieso zie ik de laatste weken steeds meer filmpjes waarop een hoop russische doden bij elkaar liggen. Vroeger was het meer "verspreid". Ik vraag me af waardoor dat komt?XWB schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:36:
Inmiddels de eerste foto's/video's uit Yampil gezien, wederom liggen de lijken nog op straat.
Hoe belangrijk is het?
Interessant, ben benieuwd naar de analyse. En hij kan het weten, natuurlijk.Update on HIMARS strikes last week in Svatove area last week will follow soon, seems more then five 🇷🇺 supply area's where destroyed in a few days. Probably to make it impossible for forces in Lyman to be re-inforced and prepping the battlefield.
— NLwartracker (@NLwartracker) 30 september 2022

Lyman is het front voor de noordelijke aanval op de Donbas, zie de rode pijltjes ter indicatie. Uiteraard zijn de aanvoerroutes afgesneden, maar als Lyman valt dan is eigenlijk aanvalsvector vanuit het noorden helemaal klaar. Nu de rode pijltjes niet meer relevant zijn, komt de aanvalsvector vanuit Bakhmut meer onder druk te staan (paarse pijltjes). Het volgende target voor UA zal de as Svatove / Lysychansk zijn.DeKever schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:02:
Kan iemand een slecht geïnformeerde volger uitleggen waarom Lyman zo interessant is? Ik lees dat het een spoorwegknooppunt is, dat er veel Russische militairen zitten en dat het NO-front instort als de Lyman valt.
Hoe belangrijk is het?
#NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 30 september 2022
Situation in northern Donetsk oblast as of this evening – as I understand it.
Lyman is still in Russian hands and connected to the main invasion force to the East.
This situation could chance over the next couple of hours and is more likely to change in Ukraine's favor. pic.twitter.com/INDaKedyS5
Op de kaart van dalende ambities zie je dat de Russen:DeKever schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:02:
Kan iemand een slecht geïnformeerde volger uitleggen waarom Lyman zo interessant is? Ik lees dat het een spoorwegknooppunt is, dat er veel Russische militairen zitten en dat het NO-front instort als de Lyman valt.
Hoe belangrijk is het?
- een noorderlijke pincer niet door Kharkiv konden drukken
- dan maar met 22 BTG's in Izyum proberen
- dan maar in Lyman verzamelen
I am not going to post the footage because i am worried about a new account lock. But i have seen footage of 🇷🇺soldiers trying to escape Lyman, dealt with. AFU has Lyman itself surrounded for almost 60-70% already. Their only hope is east,and pray they don't get hit meanwhile
Per Russian sources: #Ukraine has crossed the reservoir and is fighting in Terny. If it is verified, #Ukraine is disrupting any attempt to create a defensive line after #Lyman cauldron. See my previous post for a map (approx front lines) pic.twitter.com/2E3IXlxyiz
— P.Style (@PStyle0ne1) 30 september 2022
Binnenkort zijn ze ook bij Kupiansk bij een van onze favoriete dubbele plaatsnamen in UA.
Kyselivka:
The 92nd brigade of the Armed Forces liberated the village of Kurylivka (blue circle) in the Kupyansk area. pic.twitter.com/ayTmCIvyCY
Blauwe rondje net iets naar rechts

[Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 30-09-2022 23:57]
PSN
Verbaast me dat jij met hem als bron komt. Als iemand verdacht is van een rare dubbelrol als ‘journalist’ dan is hij het wel. Ik zou heel voorzichtig zijn met het gebruiken van hem als bron. Wat hem betreft stonden de Russen na 2 dagen bij wijze van spreken in L’viv. Ik vertrouw niks van hem.RoD schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:16:
Ropcke, die wat conservatiever is en alleen met bevestigde info werkt denkt dat het er zo voorstaat momenteel.
[Embed]
[Afbeelding]
Hoe bedoel je? Hij is altijd al wel in 'pro alles behalve Rusland' sferen geweest. Ook in proxy oorlogen. Niet dat dat nu wel meteen positief is.PLAE schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:20:
[...]
Verbaast me dat jij met hem als bron komt. Als iemand verdacht is van een rare dubbelrol als ‘journalist’ dan is hij het wel. Ik zou heel voorzichtig zijn met het gebruiken van hem als bron. Wat hem betreft stonden de Russen na 2 dagen bij wijze van spreken in L’viv. Ik vertrouw niks van hem.
AFU is also knocking on Kreminna southern gates. Hard fighting is ongoing. Seems like the Russians know that if that is lost. They have nowhere to run anymore.
— NOËL 🇺🇦 (@NOELreports) 1 oktober 2022

The road between Zarichne-Kreminna is an absolute killzone 😮 later we will find out once the area is clear, but horrific things happening for Russian forces there.
Het is een onvoorstelbaar bloedbad. Lees op eigen risico..
De weg is voorzien van mijnen, soort van schietoefening voor UA.
Enige wat voor UA dwars kan zitten is ammo tekort.
nope
ok, had alleen vandaag bekeken, dat was gewoon een één op één kopie van de anderen.hoevenpe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:22:
[...]
Hij heeft al anderhalve week alles ten westen van de P66 als Oekraïns ingekleurd, leuk als hopium maar weinig geloofwaardig.
PLAE schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 08:20:
[...]
Verbaast me dat jij met hem als bron komt. Als iemand verdacht is van een rare dubbelrol als ‘journalist’ dan is hij het wel. Ik zou heel voorzichtig zijn met het gebruiken van hem als bron. Wat hem betreft stonden de Russen na 2 dagen bij wijze van spreken in L’viv. Ik vertrouw niks van hem.
Ik vind hem niet onbetrouwbaar, hij overdrijft alleen nog wel eens qua consequenties. Zoals laatst ook toen Pisky werd ingenomen door de russen en hij moord en brand schreeuwde. Onzin, maar hij meldde iig dat Pisky werd ingenomen terwijl andere bronnen dat nog niet hadden gedaan. Daarmee heeft hij toch, in context met andere bronnen, zijn nut. En bovendien is het fijn voor wat tegengas, gezien alle Warmonitor-achtige bronnen.
Volledig omsingeld dus. Mooi.Russian forces in Lyman are now surrounded, a spokesman for the Ukrainian armed forces has confirmed to us. https://t.co/Bq0p5ygvos
— Isabelle Khurshudyan (@ikhurshudyan) 1 oktober 2022
Haidai zit er wel eens vaker naast, maargoed.⚡️Head of the Luhansk Regional Military–Civil Administration Sergiy Haidai: Around 5 thousand Russian soldiers are stuck in #Lyman.
— KyivPost (@KyivPost) 1 oktober 2022
According to him, they asked their commanders to leave the city that has been cut off. The commanders turned down the request.
[Voor 36% gewijzigd door RoD op 01-10-2022 10:36]
Deze zou te geolocaten moeten zijn.Ukrainian Soldiers in Liman pic.twitter.com/7m62Q77BCT
— Jay in Kyiv (@JayinKyiv) 1 oktober 2022
Ook leuk:
Edit bovenstaande tweet laat een filmpje zien waarbij russische soldaten in Lyman worden opgeroepen om zich over te geven.🇺🇦Resistance is Futile
— Sofia Ukraini (@SlavaUk30722777) 1 oktober 2022
Lyman #Ukraine❤️ pic.twitter.com/2QFtHMc068
Nog een edit:
Een hoop actie rond Lyman, mogen we wel zeggen.Locals in Lyman report that Ukrainian forces have entered the city. Meanwhile, other Ukrainian units have bypassed the city and have moved further to the northeast in the direction of Kreminna.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) 1 oktober 2022
Nog een edit, Ropcke heeft de video van de Oekraïense soldaat geolocated:
Ukrainian soldiers are approaching Lyman from the south east. pic.twitter.com/ZkaZj500Nc
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 1 oktober 2022
[Voor 56% gewijzigd door RoD op 01-10-2022 10:56]
Did anyone say #Lyman?
AFU 🔥🔥🔥🇺🇦 pic.twitter.com/l0u9motgOu
Nice

Edit, hier, noord-west Lyman.
Edit 2, aanvulling op bovenstaande:
Edit 3, voor de volledigheid de geolocatie van Ropcke:"According to local chats: UA forces in the North part of Lyman"
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 1 oktober 2022
Unconfirmed
#Breaking #NewsMap
The Ukrainian army entered #Lyman from the north west. pic.twitter.com/rINHnnbRk6
Dit was gisteren al overigens (al geolocated):
Dus die route was gisteravond al afgesloten.Reportedly 🇺🇦ZSU entering Stavky (nothern from Lyman)https://t.co/upHKBiWOgW#Ukraine #Lyman pic.twitter.com/iFweXmYsmz
— Nomad Intel (@NomadIntel) 30 september 2022
[Voor 37% gewijzigd door RoD op 01-10-2022 12:21]
Onbevestigd verder nog, want geen beeld.AFU is now attacking Tors'ke with heavy material. Russian sources are chaotic about it.
Dus waarschijnlijk geen grote aantallen POWsSo we now have geolocated footage from both sides of Lyman. As some of you noticed, no gunshots could be heard in the video. It's very likely Lyman has been evacuated by RUhttps://t.co/xz23hcjoc0 pic.twitter.com/5TyUssnh4y
— Def Mon (@DefMon3) 1 oktober 2022

Door het open veld naar Kreminna, de meesten zijn waarschijnlijk dood.
Het zal even duren voordat de stad (dorp eigenlijk) schoon is. Ik ga er vanuit dat net als eerder er veel militairen te voet zijn vertrokken.
Nou, het is klaar. Nu zien wat er geoogst is.Russian war correspondents now saying that the entirety of Lyman has fallen to Ukrainian forces.
— Damage Control (@WarInUkraineYet) 1 oktober 2022
The city became part of Russia only 22 hours ago, when Putin signed the annexation of the Donetsk People's Republic.

Zelf ook een aantal videos gezien die ik uiteraard niet zal linken. Wegen bezaaid met lijken, uitgebrande personenauto's.I watched around half a dozen videos of killed Russian soldiers around the Lyman area. The losses for the Russian army have been already very high in the last 3 months, but Lyman will peak that. #Lyman #Donetsk #Ukraine
— (((Tendar))) (@Tendar) 1 oktober 2022
Damn, het is dan toch gelukt: Lyman is heroverd.
In de ogen van Poetin heeft Oekraïne nu een Russische stad heroverd

ok, dat duidt er toch wel op dat UA een behoorlijke killzone heeft weten te creëren.Ukrainian troops cut and control the last way out of Lyman in Zarichne. pic.twitter.com/TygnL9j5la
Ik zou toch wel beetje teleurgesteld zijn als de hoogst een paar honderd man is, en dat de rest van die duizenden Russen is weten te ontkomen.RoD schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:33:
[Embed] ok, dat duidt er toch wel op dat UA een behoorlijke killzone heeft weten te creëren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 01-10-2022 13:41]
Def Mon heeft zijn update geplaatst, geeft een goed overzicht van wat er de afgelopen 24 uur is gebeurd.
Update 🧵October 1st.
— Def Mon (@DefMon3) 1 oktober 2022
Visit the interactive map for more details and explanations.
I'll start this thread a bit differently because of the Lyman situation.
Interactive map: https://t.co/qln6YDzoYV pic.twitter.com/Rhxbez2heW
Dat is weer terug naar het noorden. Ik zou toch denken dat ze naar het zuiden en oosten willen, richting Donetsk en/of Luhansk?Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:41:
klopt, Ukraine rukt nu op om Sloviansk te bevrijden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Dit topic is gesloten.