Het noordelijker gebied is veel leger relatief gezien. Dus is het relatief makkelijker om te bevrijden. In het zuid-oosten zijn er veel meer dorpen en steden.Fiber schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Dat is weer terug naar het noorden. Ik zou toch denken dat ze naar het zuiden en oosten willen, richting Donetsk en/of Luhansk?
Blijkbaar zijn de Russen toch op de vlucht geslagen:
Majority of Russian forces withdrew from Lyman area.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 1 oktober 2022
Toch vind ik het lastig om erg bij te zijn dat er een flink aantal RU militairen (naar verwachting) hun leven zullen laten. Het enige waar ik dan een soort blijdschap uit kan halen is dat ik weet dat ze niet nu kilometers verder weer een nieuwe linie kunnen opbouwen.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Donetsk front zijn andere eenheden, en dat lijkt redelijk onder controle. Zaporizhia idem.Fiber schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:46:
[...]
Dat is weer terug naar het noorden. Ik zou toch denken dat ze naar het zuiden en oosten willen, richting Donetsk en/of Luhansk?
Mijn inschatting: Luhansk met de klok mee aan pakken zodat er weer een oost-west front komt op lijn Luhansk Popasna. Maar alles is zoals gewoonlijk afhankelijk van logistiek.
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
Ze zijn niet allemaal gevlucht.... Beetje hulp van je eigen kameraden..
Twitter
Maar wat er zo naar buiten komt is het wel een slachtpartij geweest. Had liever een hoop POW's gezien, hoop vaders / zonen gesneuveld voor de ego van 1 man
Maar wat er zo naar buiten komt is het wel een slachtpartij geweest. Had liever een hoop POW's gezien, hoop vaders / zonen gesneuveld voor de ego van 1 man
Ligt eraan of er wellicht al een verdedigingslinie was waar ze eerst naartoe kunnen vluchten en wellicht dan daar achter weer een nieuwe linie opbouwen.DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:11:
Toch vind ik het lastig om erg bij te zijn dat er een flink aantal RU militairen (naar verwachting) hun leven zullen laten. Het enige waar ik dan een soort blijdschap uit kan halen is dat ik weet dat ze niet nu kilometers verder weer een nieuwe linie kunnen opbouwen.
Dat gezegd hebbende; ik hoop dat ze weer een nieuw momentum kunnen opbouwen na de snelle val bij Kherson.
Lyman was even een horde, die is mogelijk snel genomen nu.
Denk dat Lyman nog klein bier is in vergelijking met wat er rond Bakhmut gaande is.IJsbeer schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:12:
Heel vervelend al die doden, maar zie persoonlijke een Rus die het leven laat dan Oekraïners. Zeker gezien het feit wat ze met veroverde dorpen hebben gedaan.DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:11:
Nieuw kaartje, Lyman is gevallen en de frontlinie schuift weer een stukje op. De focus zal nu verschuiven naar Svatove en Kreminna.

SitRep #Lyman axis. Lyman and the area towards Zarichne are under 🇺🇦 control.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 1 oktober 2022
➡️AFU is already inside Zarichne and Tors'ke, waiting for a visual confirmation
➡️AFU is attacking Kreminna from the south
➡️Fights in the outskirts of Terny
➡️New 🇷🇺 strongholds in Svatove & Kreminna pic.twitter.com/R2Gxa2KhwS
[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 01-10-2022 14:42 ]
[Twitter: https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1576183069039464449?t=ZED4EwpvuXq0o7HIuFbRfg&s=19] Ook Rybar zegt dat Zarichne is bevrijd.
Kreminna zal waarschijnlijk het nieuwe front worden. Geruchten waren dat het daar ook niet zo lekker gaat met de russen.📽️Ukrainian troops walk across a destroyed bridge over Zherebets river between Zarichne and Torske, #Donetsk Oblast.#UkraineRussiaWar pic.twitter.com/wSQrpWF4fR
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 1 oktober 2022
AFU is also forcing a breaktrough in Terny/Yampolivka. Yesterday AFU 🇺🇦 already managed to grab a foothold in Terny but 🇷🇺 countered, fighting occurs in the outskirts right now.
AFU wants to go straight to Pishchane/P66 and cut Kreminna. East of Terny are just plain fields. pic.twitter.com/SHon1rqmaD
[ Voor 18% gewijzigd door RoD op 01-10-2022 14:58 ]
Er waren toch juist Russische troepen uit Kreminna gekomen om in Lymann te helpen?RoD schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:52:
[Embed] Kreminna zal waarschijnlijk het nieuwe front worden. Geruchten waren dat het daar ook niet zo lekker gaat met de russen.
Er waren berichten dat Wagner de troepen in Lyman moest helpen, maar dat hebben we in de praktijk nooit zien gebeuren. Misschien was het desinformatie om de Oekraïense troepen te desoriënteren, of om het moraal in Lyman hoog te houden.Kadett schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:58:
[...]
Er waren toch juist Russische troepen uit Kreminna gekomen om in Lymann te helpen?
De Russen in Lyman voelden zich in elk geval in de steek gelaten:
Wanneer Lyman daadwerkelijk valt, is het gezichtsverlies voor Rusland dan ook groot. Voor iedereen is dan duidelijk dat Rusland de pas geannexeerde gebieden niet volledig in handen heeft. De provincie Donetsk behoort samen met Loehansk, Zaporizja en Cherson tot de regio’s die Poetin vrijdag met veel bombast heeft ingelijfd. Het applaus in het Kremlin stond in schril contrast met de berichten van aan het front. In de onafhankelijke krant Novaya Gazeta getuigde een soldaat dat ze al dagenlang geen eten of drinken hebben door de omsingeling. ‘Ze hebben ons hier zonder iets achtergelaten’, belde hij naar zijn moeder. ‘Het moederland heeft ons in de steek gelaten.’
The 🇷🇺 BARS-13 unit that was encircled for a short period of time east of Drobysheve managed to escape encirclement and left Lyman yesterday. The remainder of their unit is now in Kreminna, defending the town.
Where they will face the same faith 🙃
Ja dat krijg je als je ze laat lopen helaas
Ze mogen dan wel ontsnapt zijn, de Russen krijgen geen rust:
[Twitter: https://twitter.com/TallbarFIN/status/1576084607027490817]
[Twitter: https://twitter.com/TallbarFIN/status/1576084607027490817]
AFU is also forcing a breaktrough in Terny/Yampolivka. Yesterday AFU 🇺🇦 already managed to grab a foothold in Terny but 🇷🇺 countered, fighting occurs in the outskirts right now.
AFU wants to go straight to Pishchane/P66 and cut Kreminna. East of Terny are just plain fields. pic.twitter.com/SHon1rqmaD
Last week the 🇺🇦 forces started an unpresedented #HIMARS campaign on the 🇷🇺 supply hub Svatove. In 2 days at least 5 seperate targets where hit in & around Svatove. This town was a supply hub for the Lyman & Kupiansk front.1 strike took out the command of the 144th regiment. pic.twitter.com/VXCCOTTYtd
— NLwartracker (@NLwartracker) 1 oktober 2022
Jammer inderdaad! Hadden ze bijna (ook) WarGonzo als POW kunnen hebben. Die was mee met die BAR13 unit gisteren.
Ah, onderstaand had ik gemist. Dank!
[ Voor 6% gewijzigd door Maestro op 01-10-2022 15:31 ]
Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat
Die was eerder al gevlucht. Gisteren was hij al in Moskou namelijk.Maestro schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Jammer inderdaad! Hadden ze bijna (ook) WarGonzo als POW kunnen hebben. Die was mee met die BAR13 unit gisteren.
WarGonzo zit veilig in Moskou, hij wou het annexatie feestje niet missen:Maestro schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:27:
[...]
Wargonzo in the Kremlin pic.twitter.com/A3u5uXnWGM
— Faytuks News (@Faytuks) 30 september 2022
Beeld uit Shandryholove:RoD schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:38:
Betrouwbare mapmaker:
[Embed] Heliosrunner is ook weer terug, zijn update van de dag:
[Embed] Geen spannende veranderingen maar wel interessant om te lezen.
[Twitter: https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1576201612556587009]
Aangezien de russen het nu officieel bevestigd hebben ben ik benieuwd hoe ze een terugtrekking uit een voor hun "russische stad" gaan uitleggen.Lyman is liberated.
— Mattia Nelles (@mattia_n) 1 oktober 2022
The Russian MoD confirmed the withdrawal from Lyman. pic.twitter.com/xn2pYJSn6v
Waar ik nu vooral benieuwd naar ben, wat is de volgende verdedigings linie/stad? Want wat ik eerder heb begrepen was UA ook al bezig om de volgende punten te bestoken verzwakken en een totale terugtrekking van het Lyman leger te voorkomen zodat ze niet ergens anders in kunnen graven.
De volgende linie zal dus nu zodanig verzwakt zijn dat rusland al moet denken hoe ze de rest moeten gaan verdedigen.
UA is al aan het vooruit plannen, momentum hebben ze en het moraal ontzettend hoog.
De volgende linie zal dus nu zodanig verzwakt zijn dat rusland al moet denken hoe ze de rest moeten gaan verdedigen.
UA is al aan het vooruit plannen, momentum hebben ze en het moraal ontzettend hoog.

Ukrainian advances east of Lyman Map: pic.twitter.com/zQDsUOjNjq
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
De volgende Russische linie is de rivier van svatove naar het zuiden.Bloodclot schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:09:
Waar ik nu vooral benieuwd naar ben, wat is de volgende verdedigings linie/stad? Want wat ik eerder heb begrepen was UA ook al bezig om de volgende punten te bestoken verzwakken en een totale terugtrekking van het Lyman leger te voorkomen zodat ze niet ergens anders in kunnen graven.
PSN
Anoniem: 421923
groene cirkels linksonderin is Lyman en Yampil, recent bevrijd.Bloodclot schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:09:
De gevechten gaan nu naar Kreminna (groene pijlen)
De rode ovaal is de volgende verdedigingslinie van de Russen.
Als die valt met Kreminna in het zuiden kan UA noordwaarts over de weg naar Svatove. en daarna oostwaarts richting Starobilsk.
En natuurlijk vanuit Kreminna naar het zuiden.
De diagonale strepen in het westen is een gebied wat met de val van Kreminna waarschijnlijk al vrij snel wordt heroverd door UA omdat de Russen daar weg moeten om niet afgesneden te worden van Svatove.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Kxzob957YvHvVvA5OqvC4gJS.png?f=user_large)
De russische lijken zijn nog niet koud of het trollen is weer begonnen.We thank the “Ministry of Defense” of 🇷🇺 for successful cooperation in organizing the "Izyum 2.0" exercise. Almost all russian troops deployed to Lyman were successfully redeployed either into body bags or into 🇺🇦 captivity. We have one question for you: Would you like a repeat? pic.twitter.com/wmPi2LJROw
— Defense of Ukraine (@DefenceU) 1 oktober 2022
Ik ben meer benieuwd naar wat er aan materiaal en muntie achter gelaten is in zowel Lyman als Kreminna.RoD schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:35:
[Embed] De russische lijken zijn nog niet koud of het trollen is weer begonnen.
Het snelle momentum van UA de afgelopen 2 weken en laag moraal en bevoorrading aan de Russische zijde kan dit wel eens rap gaan in noord oosten. Zonder eten en drinken en moe van vluchten/terugtrekken en dan ergens opnieuw loopgraven en sterke verdediging opzetten?
Kreminna is pas de volgende stad die momenteel wordt aangevallen.Kadett schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:44:
[...]
Ik ben meer benieuwd naar wat er aan materiaal en muntie achter gelaten is in zowel Lyman als Kreminna.
Het snelle momentum van UA de afgelopen 2 weken en laag moraal en bevoorrading aan de Russische zijde kan dit wel eens rap gaan in noord oosten. Zonder eten en drinken en moe van vluchten/terugtrekken en dan ergens opnieuw loopgraven en sterke verdediging opzetten?
Lyman is vandaag pas echt gevallen, maar naar verluid zou het flinke voorraden moeten hebben en dat is waarschijnlijk allemaal achtergelaten.
Dat komt de komende dagen vanzelf naar buiten.
En achter Svatova ligt alleen nog Starobilsk met rivier als linie.Anoniem: 421923 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 18:23:
[...]
groene cirkels linksonderin is Lyman en Yampil, recent bevrijd.
De gevechten gaan nu naar Kreminna (groene pijlen)
De rode ovaal is de volgende verdedigingslinie van de Russen.
Als die valt met Kreminna in het zuiden kan UA noordwaarts over de weg naar Svatove. en daarna oostwaarts richting Starobilsk.
En natuurlijk vanuit Kreminna naar het zuiden.
De diagonale strepen in het westen is een gebied wat met de val van Kreminna waarschijnlijk al vrij snel wordt heroverd door UA omdat de Russen daar weg moeten om niet afgesneden te worden van Svatove.
[Afbeelding]
Als ze die bij Starobilsk niet houden zullen ze helemaal naar de 2014 grens terug moeten vallen.
Maar als ze zo blijven aanklooien, hebben ze straks niet eens genoeg kracht over om die linie te houden.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 01-10-2022 19:04 ]
PSN
Nog een reden waarom de val van Lyman problematisch is voor de Russen:
Russian military reporter Lysycyn with more cope (though realistic), saying Ukrainians have higher ground to shell Kreminna, Rubizhne, Lysychansk, Severodonetsk. Says leaving Lyman was a crime.https://t.co/mObdDyQap7 pic.twitter.com/Nsk6hvlb6B
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 1 oktober 2022
het gerucht gaat dat ze dat op dit moment ook precies aan het doen zijn, het shellen van die locaties.XWB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:34:
[Twitter]
Wat een verhaal johXWB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:34:
[Twitter]

Gesproken als een ware armstoelgeneraal, die Russische journalist...XWB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:34:
[Twitter]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ze staan bij het gemeentehuis. Schoonmaakoperatie lijkt voorspoedig te verlopen.📽️🇺🇦Ukrainian Army, in joint operation with National Guard, liberated Lyman in #Donetsk Oblast.#UkraineRussiaWar #Lyman pic.twitter.com/3ghKAP3KgR
— MilitaryLand.net (@Militarylandnet) 1 oktober 2022
De eerste beelden van kapotte russische tanks zijn ook verschenen.
De stad bevrijden betekent ook Russische namen van straten en gebouwen weghalen:
[Twitter: https://twitter.com/PaulJawin/status/1576225149883338752]
[Twitter: https://twitter.com/PaulJawin/status/1576225149883338752]
Russian sources report battles on the outskirts of Kreminna.
Unconfirmed for now.
Russian reporter Kotenok Z brings unfoconfirmed early intel that clashes are taking place near Kreminna. This poses a further danger as the frontline has not been established.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 1 oktober 2022
The annexation euphoria did not last long. https://t.co/1l21gZmbqD pic.twitter.com/NUEp7jpCEc
Valt wel mee denk ik. AFU lijkt bewust nog een weg open gelaten te hebben om de Russen te laten ontsnappen, een volledige omsingeling beleg van Lyman zou wel eens een langdurige en kostbare operatie kunnen worden.
De vluchtwegen van de Russen lagen onder vuur en naar verluid en gezien de beelden en verhalen is het daar een bloedbad voor de Russen geworden.
De vluchtende Russische militairen zijn nu compleet gedemoraliseed, moe, en met minimale uitrusting, en mogen nu verder verdedigen. Het zal wel totale chaos zijn.
Ik denk dat de eenheden die gevlucht zijn wel eens weken nodig hebben om weer volledig inzetbaar te zijn. Ze zijn niet echt flexib daar.
Dat is natuurlijk ook iets; een golf aan terugtrekkende collega's die het werkelijke verhaal direct van de frontlinie meebrengen naar waar er nog geen frontlinie was.ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 03:10:
[...]
Valt wel mee denk ik. AFU lijkt bewust nog een weg open gelaten te hebben om de Russen te laten ontsnappen, een volledige omsingeling beleg van Lyman zou wel eens een langdurige en kostbare operatie kunnen worden.
De vluchtwegen van de Russen lagen onder vuur en naar verluid en gezien de beelden en verhalen is het daar een bloedbad voor de Russen geworden.
De vluchtende Russische militairen zijn nu compleet gedemoraliseed, moe, en met minimale uitrusting, en mogen nu verder verdedigen. Het zal wel totale chaos zijn.
Ik denk dat de eenheden die gevlucht zijn wel eens weken nodig hebben om weer volledig inzetbaar te zijn. Ze zijn niet echt flexib daar.
Zeker als het dezelfde militairen zijn die van Izyum naar Lyman naar godknows where verjaagd zijn.
Maar goed, ze zijn er al 2* ingetrapt, straks hebben we een Izyum 3.0 of een Lyman 2.0
Dat laat al zien dat er iets serieus mis is met de bevelhebber(s)FlowSnake schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:23:
[...]
.
Maar goed, ze zijn er al 2* ingetrapt, straks hebben we een Izyum 3.0 of een Lyman 2.0
Na izyum hadden ze toch moeten zien wat hier gebeurde.
Waar bij Izyum zich dit in 2 dagen voltrok, duurde het bij Lyman bijna 2 weken. Zelfs een kleuter zag wat hier aan de hand was, wat zich langzaam voltrok. En toch wachtte men totdat het te laat was en de ontsnappingsroute niet meer veilig was.
2lders neemt men aan dat de verdedigers koste wat kost Lyman bezet moeten houden zolang het circus in Moskou aan de gang was.
daar sta je dan als verdediger, en bedankt.
De aftermath filmpjes van de neergeschoten Russische militair die weg probeerden te komen liegen er niet om.
zelfs met een miljoen dienstplichtigen heeft Rusland geen kans met dit leiderschap, dat is inmiddels wel duidelijk
Als de politiek leider verbied om de orders tot terugtrekking te geven door het leger heb je grote kan dat die terugtrekking pas gebeurt als het echt te laat is.ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:33:
[...]
Dat laat al zien dat er iets serieus mis is met de bevelhebber(s)
Waar bij Izyum zich dit in 2 dagen voltrok, duurde het bij Lyman bijna 2 weken. Zelfs een kleuter zag wat hier aan de hand was, wat zich langzaam voltrok. En toch wachtte men totdat het te laat was en de ontsnappingsroute niet meer veilig was.
2lders neemt men aan dat de verdedigers koste wat kost Lyman bezet moeten houden zolang het circus in Moskou aan de gang was.
De aftermath filmpjes van de neergeschoten Russische militair die weg probeerden te komen liegen er niet om.
zelfs met een miljoen dienstplichtigen heeft Rusland geen kans met dit leiderschap, dat is inmiddels wel duidelijk
PSN
Dit moet je niet met logica bekijken, maar vanuit een Russische bril. Het terugtrekken uit Izium werd als zwak gezien. De orders waren bij Lyman dus waarschijnlijk te houden tot de laatste man. Strijden tot de dood, terwijl een terugtrekking eigenlijk veel tactischer zou zijn.ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:33:toon volledige bericht
[...]
Dat laat al zien dat er iets serieus mis is met de bevelhebber(s)
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Vandaar ook mijn laatste zin.Zewatanejo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Dit moet je niet met logica bekijken, maar vanuit een Russische bril. Het terugtrekken uit Izium werd als zwak gezien. De orders waren bij Lyman dus waarschijnlijk te houden tot de laatste man. Strijden tot de dood, terwijl een terugtrekking eigenlijk veel tactischer zou zijn.
Als de Russen liever een dag of 2 Lyman bezet houden dan honderden of duizenden soldaten veilig terug te laten trekken zal het nooit wat worden.
En Rus in het nauw heb je sowieso weinig aan. Die vecht niet voor zijn vaderland en ook niet voor putin. Die staat liever veilig achter dekking totdat het moment daar is om te vluchten.
Geen heroïsche last stand zoals van Azov iig.
Mwah, ik denk dat dat ook te maken heeft met het feit dat die 3 dAaGsE OpErAtIe tEgEn dE NaZiS op het veld natuurlijk allang gestorven is. Het is mensen vermoorden voor een niet bestaande good cause om je eigen leven te redden omdat die mensen wel een good cause hebben.ZenTex schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:14:
[...]
Vandaar ook mijn laatste zin.
Als de Russen liever een dag of 2 Lyman bezet houden dan honderden of duizenden soldaten veilig terug te laten trekken zal het nooit wat worden.
En Rus in het nauw heb je sowieso weinig aan. Die vecht niet voor zijn vaderland en ook niet voor putin. Die staat liever veilig achter dekking totdat het moment daar is om te vluchten.
Geen heroïsche last stand zoals van Azov iig.
Op zich lijkt het terrein rond Lyman, Zarichne en Yampil wel enige strategische waarde te hebben, als relatief zwak punt in de natuurlijke barrière rond de Zherebets (voor zover dat überhaupt al een sterke barrière is). Bezien de vele reacties die aangeven dat Oekraïne een flinke deuk in de frontlinie kan slaan nu Lyman gevallen is was die gedachte dus wel terecht. Ik heb dus niet zoveel "tja, Rusland hè" argumenten nodig om te begrijpen dat dat dus stevig verdedigd wordt.Zewatanejo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:05:
[...]
Dit moet je niet met logica bekijken, maar vanuit een Russische bril. Het terugtrekken uit Izium werd als zwak gezien. De orders waren bij Lyman dus waarschijnlijk te houden tot de laatste man. Strijden tot de dood, terwijl een terugtrekking eigenlijk veel tactischer zou zijn.
Wat voor mij de onbegrijpelijke elementen zijn in het Russische gedrag is tactisch de belabberde verdediging op de zuidelijke rand van die driehoek (Severski Donetsk/Bilohorivka), waardoor de Oekraïnse tang uiteindelijk kon dichtklappen en, meer strategisch, waarom de troepen die ze nu bij Bakhmut zonder enig effect tegen een muur op laten knallen niet gebruikt zijn om de linie te versterken. (met enig geluk een teken van de *ahum bijzonder soepele verhoudingen tussen Wagner, lokale milities en Russisch leger.)
Je vergeet dat de c&c'er in chief volgens alle berichten een dikke vinger in de pap heeft bij operationele beslissingen. Ik schat de kans dat hij zich niet heeft bemoeid met het leger bij zo een belangrijk knooppunt in op nagenoeg nul en dat de officieren het zouden wagen zelfstandig iets op te zetten nog lager. Zelfs als hij op het gebied van militaire beslissingen wel iets in zijn mars had (onkl schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:43:
[...]
...
Wat voor mij de onbegrijpelijke elementen zijn in het Russische gedrag is tactisch de belabberde verdediging op de zuidelijke rand van die driehoek (Severski Donetsk/Bilohorivka), waardoor de Oekraïnse tang uiteindelijk kon dichtklappen en, meer strategisch, waarom de troepen die ze nu bij Bakhmut zonder enig effect tegen een muur op laten knallen niet gebruikt zijn om de linie te versterken. (met enig geluk een teken van de *ahum bijzonder soepele verhoudingen tussen Wagner, lokale milities en Russisch leger.)
[ Voor 17% gewijzigd door emphy op 02-10-2022 14:15 ]
Gok dat je omschrijving van de C&C structuur aldaar wel aardig zal kloppen.emphy schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:59:
[...]
Je vergeet dat de c&c'er in chief volgens alle berichten een dikke vinger in de pap heeft bij operationele beslissingen. Ik schat de kans dat hij zich niet heeft bemoeid met het leger bij zo een belangrijk knooppunt in op nagenoeg nul en dat de officieren het zouden wagen zelfstandig iets op te zetten nog lager. Zelfs als hij op het gebied van militaire beslissingen wel iets in zijn mars had (), dan had hij zich met al dat micro-management nu zoveel overbelast dat fouten onvermijdelijk zijn. Bovendien had hij het op dat moment erg druk met brabbeltaal uit te slaan op de tv en het rode plein, wat wellicht ook de kwaliteit van de beslissingen negatief heeft beïnvloed.
Ik bedoelde meer dat, zelfs als je dat en allerlei nationalistisch gedoe totaal negeert, de beslissing om Lyman stevig te verdedigen puur uit militaire logica goed te begrijpen is, dus dat dit ook wel zonder een micromanagende baas zou gebeuren.
Ik denk juist dat die andere twee punten die ik noemde (Zuid flank van de omsingeling & stug doorgaan in Bakhmut ipv versterken Lyman) veel duidelijker tekenen zijn van C&C problemen in het Russische leger dan het vasthouden aan Lyman zelf.
Onbevestigd nog, maar gezien Tors'ke is bevrijd (visueel bevestigd) en Terny ook bevrijd is (claim), zou het kunnen dat UA vanaf daar is doorgestoken naar het oosten om Kreminna van het noorden af te snijden.🔥🔥🔥
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 2 oktober 2022
AFU 🇺🇦 has CUT the P66 highway between Kreminna and Svatove. My guess is somewhere in the blue dashed area, easily reachable from Terny (only plain fields towards the P66 and Terny without proper defense capabilities). Confirmed per 🇷🇺 source
Awaiting more info! pic.twitter.com/I6hC29uLZv
Liveuamap meldt het ook en heeft Terny ook op bevrijd staan.
And Russian Telegram channels already claiming, that Ukrainian army attempted to assault Kreminna from Terny village, north to Torske pic.twitter.com/cwMWMqqPqH
— Liveuamap (@Liveuamap) 2 oktober 2022
[ Voor 21% gewijzigd door RoD op 02-10-2022 16:06 ]
Er komen nu inderdaad behoorlijk wat video's naar buiten. Ook van wegen die bezaaid liggen met russische lijken, video's met POWs. Lijkt er dus toch op dat een groot aantal russen niet hebben weten te ontkomen.I just saw a serie images from the cleanup inside Lyman. The city is littered with corpses. Just in the city centre i already think the amount of dead Russian soldiers exceeds 200-300. Ukraine really devestated the units fighting in there.
Nu nog plaatjes van achtergelaten materiaal 
--------------------------------------------------
Kreminna lijkt ook te imploderen:
Russian troops escaping Kreminna right now.
— Ukraine Front Line (@EuromaidanPR) 2 oktober 2022
Смерть ворогам! https://t.co/PGun1t7Xzb
The Kreminna-Svatove line is collapsing for the Russians. The Armed Forces of Ukraine are advancing to take control of Kreminna, the P-66 highway, and crossings of the Krasna River.
— Michael MacKay (@mhmck) 2 oktober 2022
Rashist forces are reported to be fleeing Kreminna, towards Rubizhne and Severodonets'k. pic.twitter.com/02kiCgl1g8
[ Voor 139% gewijzigd door XWB op 02-10-2022 22:51 ]
Ik weet het niet, er zijn nog geen andere bronnen die dit zeggen.XWB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 22:48:
Nu nog plaatjes van achtergelaten materiaal
[Twitter]
[Twitter]
Dit is een update van een paar minuten geleden.
➡️AFU is attacking Kreminna from the south, west and north from Terny. First attacks were repelled, fighting is ongoing at the outskirts.
➡️AFU artillery units are pounding the city and Kreminna-Rubizhne highway in order to prevent russians to reinforce and target leaving columns
Tja de Russen zijn nu tweemaal omsingeld en vernietigend verslagen. De eerste keer verloren ze hun materiaal, de tweede keer waarschijnlijk heel wat manschappen.
Wat de Russen nu geprobeerd hebben is om een frontlijn te vormen achter de Oskil rivier. Dit is compleet mislukt met de val van Lyman. Er zit nu een gat in die linie net zoals er eigenlijk ook al een gat in het noorden zat bij Koepiansk. Het plan zal nu een mindere rivier, de Krasna te gaan verdedigen. Daarom gaan de Oekraïners meteen voor Kreminna. Nemen ze die stad, dan is het hele stuk ten noorden van Kreminna onhoudbaar. En terugvallen op de Krasna gaat dan ook niet meer.
Nu zouden ook de Russen moeten weten dat al die dienstplichtigen absoluut geen open terrein kunnen verdedigen, zeker niet als ze de steun van de betere formaties missen. Die formaties zijn er waarschijnlijk nauwelijks meer. Of ze daar ook iets mee doen is een tweede. Maar als ik kijk naar beter verdedigbaar terrein, een rivier dus, tja dan moet je denk ik kijken naar de Aydar die van de Russische grens ongeveer recht naar beneden gaat. Die loopt via Novopskov, Starnobilsk en Novoaidar de Severski Donets in, ten noorden van Lugansk zelf. Dat is waarschijnlijk geen optie omdat de Russen dan zoveel gebied opgeven en in hun aftocht alsnog zoveel kunnen verliezen dat ze alsnog geen nieuwe linie kunnen vormen. Konden de Russen nu echt divisies mobiliseren, dus niet de propaganda onzin, dan was dit een optie. Nu zou het eerder een rampzalige vlucht zijn.
Dus ik denk dat we nu de situatie gaan krijgen dat de Russen zich ergens proberen in te graven, er ergens een doorbraak plaatsvind omdat de linie verre van uniform zal zijn qua sterkte en ze zich weer terug kunnen trekken. Dat is namelijk nu al weken het patroon. Je kan best een goede professionele eenheid van veteranen hebben, maar als je flanken bestaan uit dienstplichten met half verroeste geweren, nul motivatie en geen zwaar materieel, dan gaan die dat niet houden. En de Oekraïners zijn wel zo slim om dergelijke formaties te detecteren en juist daar aan te vallen.
Wat de Russen nu geprobeerd hebben is om een frontlijn te vormen achter de Oskil rivier. Dit is compleet mislukt met de val van Lyman. Er zit nu een gat in die linie net zoals er eigenlijk ook al een gat in het noorden zat bij Koepiansk. Het plan zal nu een mindere rivier, de Krasna te gaan verdedigen. Daarom gaan de Oekraïners meteen voor Kreminna. Nemen ze die stad, dan is het hele stuk ten noorden van Kreminna onhoudbaar. En terugvallen op de Krasna gaat dan ook niet meer.
Nu zouden ook de Russen moeten weten dat al die dienstplichtigen absoluut geen open terrein kunnen verdedigen, zeker niet als ze de steun van de betere formaties missen. Die formaties zijn er waarschijnlijk nauwelijks meer. Of ze daar ook iets mee doen is een tweede. Maar als ik kijk naar beter verdedigbaar terrein, een rivier dus, tja dan moet je denk ik kijken naar de Aydar die van de Russische grens ongeveer recht naar beneden gaat. Die loopt via Novopskov, Starnobilsk en Novoaidar de Severski Donets in, ten noorden van Lugansk zelf. Dat is waarschijnlijk geen optie omdat de Russen dan zoveel gebied opgeven en in hun aftocht alsnog zoveel kunnen verliezen dat ze alsnog geen nieuwe linie kunnen vormen. Konden de Russen nu echt divisies mobiliseren, dus niet de propaganda onzin, dan was dit een optie. Nu zou het eerder een rampzalige vlucht zijn.
Dus ik denk dat we nu de situatie gaan krijgen dat de Russen zich ergens proberen in te graven, er ergens een doorbraak plaatsvind omdat de linie verre van uniform zal zijn qua sterkte en ze zich weer terug kunnen trekken. Dat is namelijk nu al weken het patroon. Je kan best een goede professionele eenheid van veteranen hebben, maar als je flanken bestaan uit dienstplichten met half verroeste geweren, nul motivatie en geen zwaar materieel, dan gaan die dat niet houden. En de Oekraïners zijn wel zo slim om dergelijke formaties te detecteren en juist daar aan te vallen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Niet te vergeten dat je nu al bij een paar aanvallen ziet dat de 1e slag wordt afgeslagen, waarna Oekraine met versterkingen komt om er dan alsnog doorheen te komen. Bij rusland is het alweer lang geleden dat er snel genoeg versterkingen kwamen om echt een verschil te maken.
[removed]
Dat lijkt me dan ook dat ze eerst de vijandelijke defensieve stellingen aftasten en als ze iets vinden waar doorgebroken kan worden, dan halen ze er een operationele reserve bij die doorbreekt.redwing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 00:02:
Niet te vergeten dat je nu al bij een paar aanvallen ziet dat de 1e slag wordt afgeslagen, waarna Oekraine met versterkingen komt om er dan alsnog doorheen te komen. Bij rusland is het alweer lang geleden dat er snel genoeg versterkingen kwamen om echt een verschil te maken.
Volgens LiveUAmaps is het bij Kupiansk nu ook gebeurd, breken ze door en volgen ze de H-26 richting Svatove.
Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte
Er schijnen Russen ontsnapt te zijn via de laatste corridor bij Lyman. Ik heb daarover na zitten te denken en vermoed dat dit opzet is vanuit Oekraïne.
Vroeger als de Mongolen een vijandig leger deden omsingelen lieten ze vaak een punt open waaruit dat leger kon ontsnappen. De gedachte hiervan is dat de vijand liever ontsnapt dan tot de dood vecht. Want een vijand die tot de dood vecht was ook voor de Mongolen lastig te verslaan en leverde meer slachtoffers op. De vijand ontsnapte dan door het achter gelaten gat en de Mongolen deden ze vervolgens achtervolgen en afmaken omdat ze vaak sneller waren.
Ik heb het idee (of liever gezegd de theorie) dat de Oekraïense krijgsmacht met opzet een corridor heeft open gelaten die ze gemakkelijk onder vuur konden laten. Dit zorgde ervoor dat de Russen niet tot de dood gingen vechten maar hals over kop zich probeerde terug te trekken door die corridor met veel slachtoffers. Op die manier hoefde de Oekraïense macht niet langer bij Lyman te vechten dan nodig en deden ze slachtoffers bij zichzelf vermijden.
Vroeger als de Mongolen een vijandig leger deden omsingelen lieten ze vaak een punt open waaruit dat leger kon ontsnappen. De gedachte hiervan is dat de vijand liever ontsnapt dan tot de dood vecht. Want een vijand die tot de dood vecht was ook voor de Mongolen lastig te verslaan en leverde meer slachtoffers op. De vijand ontsnapte dan door het achter gelaten gat en de Mongolen deden ze vervolgens achtervolgen en afmaken omdat ze vaak sneller waren.
Ik heb het idee (of liever gezegd de theorie) dat de Oekraïense krijgsmacht met opzet een corridor heeft open gelaten die ze gemakkelijk onder vuur konden laten. Dit zorgde ervoor dat de Russen niet tot de dood gingen vechten maar hals over kop zich probeerde terug te trekken door die corridor met veel slachtoffers. Op die manier hoefde de Oekraïense macht niet langer bij Lyman te vechten dan nodig en deden ze slachtoffers bij zichzelf vermijden.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
kanaliseren noemen ze dat. Je weet precies via welk stukje men gaat proberen weg te komen, je kunt je artillerie al bijna 'pre-aimen'.
Het onderstreept vooral ook de totale chaos en gebrek aan enig tactisch danwel strategisch besef bij de Russische officieren/onderofficieren.
Het onderstreept vooral ook de totale chaos en gebrek aan enig tactisch danwel strategisch besef bij de Russische officieren/onderofficieren.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Dat vermoeden heb ik in een reactie van mij hierboven ergens ook uitgesproken.Auredium schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 07:50:
Er schijnen Russen ontsnapt te zijn via de laatste corridor bij Lyman. Ik heb daarover na zitten te denken en vermoed dat dit opzet is vanuit Oekraïne.
Ik ie op social media, reddit met name, regelmatig de sun Tzu quote voorbijkomen dat men de vijand een ontsnappingsweg open moet laten.
Echter is dat maar een gedeelte van zijn regel.
Ze laten gemakshalve weg dat Sun Tzu zei dat er dan keter met de ontsnapte troepen afgerekend kan worden. Oftewijl, de schijn van een ontsnappingsroute. Dit is met Lyman ook gebeurd, vluchtende Russische troepen werden kansloos afgeslacht terwijl ze met de voet op het gas vol in ua ambushes inreden.
Het idee is dat je de vijand ertoe brengt die ene ontsnappingsroute te nemen en ze dan bij die aftocht/vlucht in de pan te hakken. De vijand opzettelijk laten ontsnappen zodat je die in een volgende verdedigde linie weer moet bevechten is niet wat Sun Tzu in gedachten had.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Eigenlijk precies zoals ik verwachte. Vraag me eigenlijk wel af of de Russen überhaupt nog wel terug kunnen vallen op de oude linies in het Luhansk oblast zoals die er voor 24 febr. waren. Ik vermoed dat ze daar niet meer de getrainde manschappen voor hebben. Met een beetje mazzel lopen de Oekraïners zo achterlangs de Donetsk in.
Nonsensical line goes here <---
Ik denk dat Oekraine zuinig is op hun aanvoerlijnen en ook zuinig op de steden die ze nog moeten veroveren plus hun landgenoten die daar nog zitten. Het offensief zal dus vroeg of laat wel weer even tot rust komen en wie weet kunnen de Russen zich dan weer herpakken tot een effectieve verdediging.SkiFan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:08:
Eigenlijk precies zoals ik verwachte. Vraag me eigenlijk wel af of de Russen überhaupt nog wel terug kunnen vallen op de oude linies in het Luhansk oblast zoals die er voor 24 febr. waren. Ik vermoed dat ze daar niet meer de getrainde manschappen voor hebben. Met een beetje mazzel lopen de Oekraïners zo achterlangs de Donetsk in.
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Maar dit is exact wat er gebeurd lijkt te zijn. Dat gaf ik ook aan in mijn vorige reactie.IJzerlijm schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:51:
Het idee is dat je de vijand ertoe brengt die ene ontsnappingsroute te nemen en ze dan bij die aftocht/vlucht in de pan te hakken. De vijand opzettelijk laten ontsnappen zodat je die in een volgende verdedigde linie weer moet bevechten is niet wat Sun Tzu in gedachten had.
Zoek maar eens naar de filmpjes van de "aftermath," van vluchtende Russen.
Er lijken enkele honderden vluchtende Russen gedood te zijn.
Bovenop de gedode en gevangen genomen Russen in Lyman zelf.
Wat de werkelijke eindstand is is nog onduidelijk.
Hoe dan ook, hiermee is een langdurige belegering van een strategisch belangrijk punt voorkomen.
Maar goed,
Ik geloof het wel._Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:23:
Nog niet bevestigd:
[Twitter]https://nitter.it/markito0171/status/1576826110020493313
🔥🔥 According to 🇷🇺 local sources AFU controls Borova and Shyikivka in Kharkiv oblast towards Kupyansk.
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) 3 oktober 2022
This would mean Vysche Solone is also controlled by AFU although we haven't seen visual confirmation of this.
Waiting for more good news! pic.twitter.com/JzsoNq61B9
Het verbaast me dat daar uberhaubt nog russen zitten. Hopelijk linken ze snel met Kupyansk.Note: we have video footage of Vysche Solone where the AFU holds 3 captured Russian soldiers. But for me this was not yet enough to mark it as liberated. If we get visual confirmation of Shyikivka, i will change Vysche Solone on the map as well.
Onverdedigbaar puntje, vanuit noord en zuid bedreigd. meerdere bronnen melden het al._Eend_ schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:23:
Nog niet bevestigd:
[Twitter]https://nitter.it/markito0171/status/1576826110020493313
if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor
RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:53:
[...]
Ik geloof het wel.
[Embed] [Embed] Het verbaast me dat daar uberhaubt nog russen zitten. Hopelijk linken ze snel met Kupyansk.
https://nitter.it/NOELreports/status/1576864349460701184AFU entering Shyikivka! pic.twitter.com/DLYjABkDts
volgens mij gaf ISW al aan dat Putin het zuiden belangrijker vindt en Luhansk daarvoor opoffert.SkiFan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 09:08:
Donetsk zal belangrijker zijn voor het behoud van de landbrug naar de Krim.
Na al deze verliezen zal het me hogelijk verbazen als hij daarvoor nog materieel en mensen zou hebben. Het begint langzaam maar zeker de kleren van de keizer te worden.Anoniem: 421923 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:21:
[...]
volgens mij gaf ISW al aan dat Putin het zuiden belangrijker vindt en Luhansk daarvoor opoffert.
Donetsk zal belangrijker zijn voor het behoud van de landbrug naar de Krim.
Nonsensical line goes here <---
Er zijn nog meer bevrijdingen onderweg in deze regio:
North of Lyman, Borova and Shyikivka are liberated. I'm not sure Russia will put up a fight north of these towns. Ukraine could liberate all the way up to the Kupyansk bridgehead now. pic.twitter.com/PiOANkIg93
— Andrew Perpetua (@AndrewPerpetua) 3 oktober 2022
This means that practically all of Kharkiv oblast will be liberated soon. There is some stuff north of the Kupyansk bridgehead which isn't a big military priority at the moment. This is the only sliver of the oblast still occupied. pic.twitter.com/fRJftMy387
[ Voor 22% gewijzigd door XWB op 03-10-2022 12:47 ]
De snelweg die Svatove met Kreminna verbindt staat op het punt om onderbroken te worden:

First Ukrainian spearheads have reached the P-66 highway connecting Svatove with Kreminna, practically disrupting the supply road. #Kreminna #Svatove #Luhansk #Ukraine pic.twitter.com/lzWhbqjC5S
— (((Tendar))) (@Tendar) 3 oktober 2022
Ik las net ook op de NOS dat er in het zuiden vorderingen zijn, zij het in dunbevolkte gebieden. Ik denk dat na de ratificatie door Rusland van de annexaties dat Oekraine gewoon doorgaat met het offensief, ook met in het achterhoofd de dreigementen van onder andere Biden en een Amerikaanse generaal buiten dienst richting Rusland.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
een van de kledingstukken schijnt al vermist te zijn: een Russische onderzeeër met mogelijk een Poseidon-torpedo is 'missing from base'.SkiFan schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:41:
[...]
Na al deze verliezen zal het me hogelijk verbazen als hij daarvoor nog materieel en mensen zou hebben. Het begint langzaam maar zeker de kleren van de keizer te worden.
NATO doesn't know where the Belgorod is!
— Mike Hamilton (@KQ4ML) 3 oktober 2022
▶️ The nuclear submarine 🇷🇺 K-329 Belgorod, carrying up to 6 Poseidon torpedoes - known as "Paladin of the Apocalypse" - has disappeared from its home port
➡️ All US satellites are activated to find him... https://t.co/w1wYFrYmg1
Dus misschien krijgen we straks een nucleaire test in de Kara zee bij Nova Zembla als spierballentaal van Putin aangaande nucleaire dreiging en 'alle middelen niet schuwen'.
De K-329 is overigens van dezelfde klasse als de gezonken Kursk.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-10-2022 13:36 ]
Dat is waarschijnlijk wat de russen je willen laten denken zodat er meer onrust is.Anoniem: 421923 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
een van de kledingstukken schijnt al vermist te zijn: een Russische onderzeeër met mogelijk een Poseidon-torpedo is 'missing from base'.
[Twitter]
Dus misschien krijgen we straks een nucleaire test in de Kara zee bij Nova Zembla als spierballentaal van Putin aangaande nucleaire dreiging en 'alle middelen niet schuwen'.
Verder niet vergeten dat de Amerikanen beter wisten waar de Kursk gezonken was dan de russen zelf. Het is dus sowieso al de vraag of ze hem wel echt kwijt zijn.
Hoe dan ook kun je verder weinig met deze informatie en heeft het ook weinig nut om er van alles achter te zoeken.
[removed]
Die "Mike Hamilton" heeft een hoogst intrigerende twitter feed. Of een troll, of erg enthousiast in de propaganda getrapt.Anoniem: 421923 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
een van de kledingstukken schijnt al vermist te zijn: een Russische onderzeeër met mogelijk een Poseidon-torpedo is 'missing from base'.
[Twitter]
Maar goed. Zo'n duikboot kan vast onaardige dingen doen, maar heeft natuurlijk niets van doen met tactische nucleaire dreiging. Dat er over en weer koude oorlog duikboten rondvaren om, als nodig MAD te doen is geen nieuws.
obviously, klinkt inderdaad als stemmingmakerij, zeker omdat het ook een Oscar-II is en geen compleet nieuwe hull en aandrijving waarschijnlijk dus de signature zal prima volgbaar zijn door de Amerikaanse SSN's.
Maar het is wel weer een leuk dingetje, net zoals de meme dat je 's nachts wil slapen... maar dat kan niet want er is een sub missing
Maar het is wel weer een leuk dingetje, net zoals de meme dat je 's nachts wil slapen... maar dat kan niet want er is een sub missing
het heeft er in zoverre alles mee te maken dat de Russen gewoon deze boot naar buiten kunnen brengen met de poseidon-torpedo en misschien zelfs een kernproef doen als antwoord op de huidige situatie rondom de referenda en annexatie in Oekraine.onkl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
Die "Mike Hamilton" heeft een hoogst intrigerende twitter feed. Of een troll, of erg enthousiast in de propaganda getrapt.
Maar goed. Zo'n duikboot kan vast onaardige dingen doen, maar heeft natuurlijk niets van doen met tactische nucleaire dreiging. Dat er over en weer koude oorlog duikboten rondvaren om, als nodig MAD te doen is geen nieuws.
Zullen we het hier weer over het front hebben ipv over een duikboot?
Het nieuws gaat snel vandaag en ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik denk dat UA snel bij Svatove zal zijn. Daarna zal het wel wat minder snel gaan.Ukrainian forces are overrunning all Russian positions East of Oskil River. First news that Kyslivka has been reached.
— (((Tendar))) (@Tendar) 3 oktober 2022
General retreat of all Russian forces in the orange area might be issued any moment. #Kharkiv #Luhansk #Ukraine pic.twitter.com/RUyzYdOdlb
Rusland kennende heeft corruptie tot het verlies van de sub geleid. Heeft iemand al op eBay gekeken of hij daar te koop staat?Anoniem: 421923 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:33:
[...]
[Twitter]
Maar even serieus, wellicht dat ze een kernproef gaan doen als 'waarschuwingsschot' Ze zullen niet zomaar meteen de boel de lucht in jagen met een kernwapen.
Hij 'duikt' vanzelf wel weer ergens op.
The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.
Als Rusland verstandig is trekken ze zich helemaal terug uit dit gebied, pakken ze de defensieve postities van 24 februari op en hopen dat Oekraïne aarzelt om door te pakken.RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:46:
Ik denk dat UA snel bij Svatove zal zijn. Daarna zal het wel wat minder snel gaan.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Met de wetenschap dat Oekraïne echt wel doorpakt. Aan de andere kant zijn het waarschijnlijk wel de enige defensieve linies die echt fatsoenlijk zijn.hoevenpe schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Als Rusland verstandig is trekken ze zich helemaal terug uit dit gebied, pakken ze de defensieve postities van 24 februari op en hopen dat Oekraïne aarzelt om door te pakken.
[removed]
Is er info over hoe sterk de verdedigingslinie van 2014 is?
Natuurlijk heeft Oekraine in de afgelopen 8 jaar niet echt geprobeerd om dit gebied terug te veroveren, was meer wat over en weer artilerie geschiet in deze periode.
Maar ik vraag me af hoe goed/diep de russen en LDPR zich hebben ingegraven en versterkte posities hebben opgezet
Natuurlijk heeft Oekraine in de afgelopen 8 jaar niet echt geprobeerd om dit gebied terug te veroveren, was meer wat over en weer artilerie geschiet in deze periode.
Maar ik vraag me af hoe goed/diep de russen en LDPR zich hebben ingegraven en versterkte posities hebben opgezet
Even een #durftevragen vraag:
Is het te verwachten dat de opmarks van Oekraine moeilijker wordt zodra ze de grenzen bereikt van de gebieden die Rusland al sinds 2014 in bezit heeft?
Ik kan mij voorstellen dat Rusland alle etnische Oekrainers uit die gebieden langzaam heeft vervangen met Russen, dan wel pro-russische Oekrainers. De huidige lokale bevolking van Luhansk / Donetsk is wellicht minder op de hand van Oekraine dan de gebieden die Oekraine recent terug veroverd heeft.
Of zou dit geen rol spelen?
Is het te verwachten dat de opmarks van Oekraine moeilijker wordt zodra ze de grenzen bereikt van de gebieden die Rusland al sinds 2014 in bezit heeft?
Ik kan mij voorstellen dat Rusland alle etnische Oekrainers uit die gebieden langzaam heeft vervangen met Russen, dan wel pro-russische Oekrainers. De huidige lokale bevolking van Luhansk / Donetsk is wellicht minder op de hand van Oekraine dan de gebieden die Oekraine recent terug veroverd heeft.
denk het niet. Veel pro-Russen zijn ook wel weer omgeslagen na februari gezien wat de Russen allemaal uitvreten in hun gebied.
Tevens zijn heleboel plaatselijke bewoners gedwongen het leger in te gaan aan de kant van DNR/LNR.
Het zal sowieso wel moeilijk zijn op de grenzen van 2014 waar uitgebreide loopgravenlinies zijn gebouwd.
Denk dat het huidige UA-commando daar wel rekening mee houdt en daar omheen gaat trekken.
Tevens zijn heleboel plaatselijke bewoners gedwongen het leger in te gaan aan de kant van DNR/LNR.
Het zal sowieso wel moeilijk zijn op de grenzen van 2014 waar uitgebreide loopgravenlinies zijn gebouwd.
Denk dat het huidige UA-commando daar wel rekening mee houdt en daar omheen gaat trekken.
Interessante vraag, nu worden ze (vaak) als bevrijders binnengehaald, maar is dat zometeen ook nog in de "2014 gebieden". Al zullen de echte Russische mensen wel weg zijn en veel van de rest zal het geen moer uitmaken, als het maar veilig is.Requiem19 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:58:
[ Voor 0% gewijzigd door lost95 op 03-10-2022 15:23 . Reden: Typos ]
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Dat zou dan wel de eerste min of meer ordentelijke tactische terugtrekking zijn door de Russen. Lijkt alsof er, tegen de verwachting in, wat gezond verstand in de bevelvoering is geslopen. In zekere zin jammer: Oekraïne leek dat gebrek aan gezond verstand goed te benutten.RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:46:
[Embed] Het nieuws gaat snel vandaag en ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik denk dat UA snel bij Svatove zal zijn. Daarna zal het wel wat minder snel gaan.
Of het is qua verstandige bevelvoering een lucky hit en ze blijven hierna doorprutsen. Is ook nog een optie. Je weet gewoon dat als je niet naar de hoge bazen luistert die op aanzienlijke afstand van de oorlog zitten je op een zeker moment dood op een balkon eindigt ofzo.onkl schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 14:18:
[...]
Dat zou dan wel de eerste min of meer ordentelijke tactische terugtrekking zijn door de Russen. Lijkt alsof er, tegen de verwachting in, wat gezond verstand in de bevelvoering is geslopen. In zekere zin jammer: Oekraïne leek dat gebrek aan gezond verstand goed te benutten.
[ Voor 13% gewijzigd door JT op 03-10-2022 14:21 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Die fatsoenlijk waren. Ondertussen is er nogal wat gebeurt qua troepenbewegingen dus of die eerste linies nog steeds zo fatsoenlijk zijn lijkt me sterk de vraag.redwing schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:55:
[...]
Met de wetenschap dat Oekraïne echt wel doorpakt. Aan de andere kant zijn het waarschijnlijk wel de enige defensieve linies die echt fatsoenlijk zijn.
https://nitter.it/AndrewPerpetua/status/1576913924666306561Russians are sad in Luhansk. They cry about Ukraine bypassing their defenses. pic.twitter.com/WLJjXSfhqo
Dat bericht leest alsof ze al voorbij Svatove zijn (noorzijde). Dat lijkt mij wel heel optimistisch / pessimistisch, afhankelijk van welke kant je bent 
Maar ze hebben dus ook door dat UA gewoon om de stevige verdedigingslinies heen cirkelt. Daar zit je dan te wachten op de vijand die niet van voren, maar van alle kanten behalve van voren komt...
Maar ze hebben dus ook door dat UA gewoon om de stevige verdedigingslinies heen cirkelt. Daar zit je dan te wachten op de vijand die niet van voren, maar van alle kanten behalve van voren komt...
Totale Modjesgekte
Je steeds terugtrekken achter een sterke verdedigingslinie en dan 'boos' worden op de vijand omdat die steeds om je sterkste punten heen trekt is wat kinderachtig. Maargoed, om daar iets tegen te doen heb je een goed uitgerust, professioneel en gemotiveerd leger nodig en niet:
https://nitter.it/nexta_tv/status/1576887102511276032Three mobilized men died in the training center in the Sverdlovsk region
— NEXTA (@nexta_tv) 3 oktober 2022
One mobilized man died from an epileptic attack caused by alcohol poisoning, and another committed suicide. The third was sent home, where he died of liver cirrhosis.
📰State Duma deputy Maksim Ivanov pic.twitter.com/ZeIfUdDNfM
Sinds wanneer luisteren de Russen naar jouw bronnen? Heel het oranje gebied is nu ook op liveUAmap omgezet naar contested area... Wait.. what?!?RoD schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:46:
[Embed] Het nieuws gaat snel vandaag en ik denk dat hij wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik denk dat UA snel bij Svatove zal zijn. Daarna zal het wel wat minder snel gaan.

Als het waar is... met de staart tussen de benen.
Totale Modjesgekte
Ja, dat wordt moeilijker, maar voornamelijk omdat ze daar 8 jaar hebben zitten bouwen en knutselen aan de loopgraven.Requiem19 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 13:58:
Qua mensen zijn ongeveer alle mannen al conscripted, dus er is weinig locale bevolking over.
PSN
In Kherson / Malitupol (spelling?) horen we ook redelijk wat over partizanen die het voor de Russen lastiger maken door bijvoorbeeld pro-Russische leiders te elimineren, of sabotage te doen etc. Dat helpt natuurlijk flink om de Russen daar te destabiliseren.YakuzA schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:23:
[...]
Ja, dat wordt moeilijker, maar voornamelijk omdat ze daar 8 jaar hebben zitten bouwen en knutselen aan de loopgraven.
Qua mensen zijn ongeveer alle mannen al conscripted, dus er is weinig locale bevolking over.
In Luhansk en Donetsk zal dat een stuk minder zijn, en is de kans er ook nog wel dat zodra de Oekrainers een stukje terug veroverd hebben, pro-Russische burgers het juist moeilijk gaan maken voor de Oekrainers...
Wordt in ieder geval wel interessant om te zien wat er gaat gebeuren zodra Oekraine richting de 2014 grenzen gaat.
Je komt dan inderdaad meer in gebied met mensen die onder de invloed van 8 jaar Russische staatstv een enigszins gecorrumpeerd wereldbeeld hebben.Requiem19 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
In Kherson / Malitupol (spelling?) horen we ook redelijk wat over partizanen die het voor de Russen lastiger maken door bijvoorbeeld pro-Russische leiders te elimineren, of sabotage te doen etc. Dat helpt natuurlijk flink om de Russen daar te destabiliseren.
In Luhansk en Donetsk zal dat een stuk minder zijn, en is de kans er ook nog wel dat zodra de Oekrainers een stukje terug veroverd hebben, pro-Russische burgers het juist moeilijk gaan maken voor de Oekrainers...
Wordt in ieder geval wel interessant om te zien wat er gaat gebeuren zodra Oekraine richting de 2014 grenzen gaat.
Maar gezien alle mannen daar al afgevoerd zijn naar het front, zal het qua weerstand niet heel veel schelen vermoed ik. We zullen het in het voorjaar zien vermoed ik.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 03-10-2022 16:28 ]
PSN
lijkt erop.Freakertje schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:08:
[...]
Sinds wanneer luisteren de Russen naar jouw bronnen? Heel het oranje gebied is nu ook op liveUAmap omgezet naar contested area... Wait.. what?!?![]()
Als het waar is... met de staart tussen de benen.
Russian defenses west of Svatove are completely collapsing. AFU is closing in on Svatove.
[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 03-10-2022 16:44 ]
AFU is advancing onto the town of Krasnorichenske to cut the P66 highway.
Per 🇷🇺 sources
Told you 😉🇺🇦🙏 https://t.co/aE1qXg3dZe pic.twitter.com/HHyCFpRX1O
PSN
Dit was te voorspelbaar.
Is Makiivka al gevallen dan?
Die stad was net versterkt met artillerie en extra troepen.
Die stad was net versterkt met artillerie en extra troepen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dit topic is gesloten.