Toon posts:

Het Charkiv-Koepiansk-Izjoem-Lyman front

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste
Acties:
  • 154.779 views

Onderwerpen

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:33

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Bezettingsautoriteiten bevelen evacuatie uit bezet Koepjansk

Volkskrant Liveblog
11:59
Het Oekraïense tegenoffensief in de provincie Charkiv heeft door Rusland aangestelde bestuurders in die provincie flink schrik aangejaagd. In de stad Koepjansk, waar de Oekraïners naartoe oprukken, is een evacuatie van de bevolking afgekondigd.

‘De situatie in Koepjansk ontwikkelt zich vandaag dusdanig dat we gedwongen zijn om de evacuatie van de bevolking te verzorgen, in ieder geval vrouwen en kinderen’, aldus de door Rusland aangestelde burgemeester Vitaly Gantsjev in een video op het Telegramaccount van het stadsbestuur. ‘Dat geldt niet alleen voor (de stad, red.) Koepjansk, maar bijna het volledige districten Koepjansk en Izjoem. Ze hebben onze bevolking serieuze materiële en morele schade toegebracht.’
De Russen lijken bij Kharkiv echt in paniek te raken. Dat Koepjansk ligt weer een tikje oostelijker. Het lijkt erop dat de Russen verwachten dat Oekraïne met het tempo van gisteren naar het oosten doorstampt.
Wanneer de evacuatie van Koepjansk begint, en waar de mensen naartoe gebracht zullen worden, is onduidelijk. Volgens Oekraïne zijn sinds het begin van de oorlog 2,5 miljoen Oekraïners tegen hun wil gedeporteerd naar Rusland.
[...]
Volgens Russische bronnen zouden ze meerdere dorpjes hebben ingenomen op zo’n 40 kilometer afstand van Koepjansk. De Russische strijdkrachten lijken overvallen door het offensief en hebben zich in enkele dagen zo’n 20 kilometer terug moeten trekken.
Zoals gezegt, paniek, want geen plan hoe verder.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Er staat dus bijna niks mobiels tussen de Oekraïners en Koepjansk die enige serieuze weerstand kunnen bieden. Ja dit kan echt rampzalig gaan worden voor de Russen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:24

Indoubt

Always be indoubt until sure

Op Reddit wordt al gemeld dat de Oekrainers op 2 km staan van Kupyansk volgens de russische telegramkanalen.

Nu lijkt me dat zeer optimistisch, te optimistisch misschien wel maar de Oekrainers gaan daar behoorlijk voortvarend te werk en maken heel behoorlijk progressie.

https://www.reddit.com/r/...els_are_now_reporting_ua/

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Als er werkelijk niks meer aan Russische zeiden is om weerstand te bieden, tja dan krijg je wel dit. En al die beelden suggereren dat dit het geval kan zijn. Omdat de Russen al veel te weinig mankracht hebben, zullen er ook weinig reserves zijn. Dat roept meteen bij mij al de vervolgvraag op wat er gebeurd als het echt tot een omsingeling en vernietiging/overgave komt. Dan zit er helemaal een gigantisch gat in de Russische frontlijn zonder dat ze dit makkelijk kunnen vullen.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

teacup schreef op donderdag 8 september 2022 @ 13:33:
Bezettingsautoriteiten bevelen evacuatie uit bezet Koepjansk

Volkskrant Liveblog
[...]

De Russen lijken bij Kharkiv echt in paniek te raken. Dat Koepjansk ligt weer een tikje oostelijker. Het lijkt erop dat de Russen verwachten dat Oekraïne met het tempo van gisteren naar het oosten doorstampt.
[...]
Zoals gezegt, paniek, want geen plan hoe verder.
Het is nog wat fluid volgens de 'russische bronnen':

Maar de paniek is daar wel los inderdaad.

[Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 14:13]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Oekraïne heeft het nu over 50 km:

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:29

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Komen die YPR's goed van pas! :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik weet niet precies waar het front voor het offensief precies lag, maar als je vanaf Chuhuiv een lijn trekt naar Kupyansk is dat hemelsbreed nog geen 70km. Dus ze zitten al aardig dichtbij.

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
De laatste berichten hebben het over 7km van Kupyansk.

Maar het blijkt dus dat er veel twijfel is waar ze zijn. Ik denk dat het afwachten wordt tot er beeldmateriaal beschikbaar is met mogelijk geolocatie

game pc

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Emryte schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:41:
De laatste berichten hebben het over 7km van Kupyansk.

[Twitter]

Maar het blijkt dus dat er veel twijfel is waar ze zijn. Ik denk dat het afwachten wordt tot er beeldmateriaal beschikbaar is met mogelijk geolocatie
Aanvulling:
Lijkt dus van russische bronnen te komen, vooralsnog. Dat is opzich goed nieuws want Oekraïense bronnen zullen vanwege opsec nog niets willen zeggen.

Edit:
Dit is iets ten westen.

[Voor 9% gewijzigd door RoD op 08-09-2022 15:46]

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:44:
[...]

Edit:
[Embed] Dit is iets ten westen.
Ziet eruit alsof ze in veilig en gecleared gebied zijn.

3 APC's bovenop elkaar, beetje staan chillen, geen infanterie ernaast om de huizen te clearen of cover te geven.

Balaklia ondertussen ook (bijna) leeg:

[Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 16:27]

PSN

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:09

bloody

0.000 KB!!

YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:01:
[...]

Balaklia ondertussen ook (bijna) leeg:
De RU tg chats vinden dit moeilijk te verteren..
“Sasha, tell me, has Balakleya been surrendered?” - subscribers write, sending a photo of the Ukrainian flag over the city administration.

I don't know what the situation is in Balakliya at this moment, but I categorically disagree with the term "surrendered."

If it was really occupied by the Armed Forces of Ukraine, then it was occupied, lost, fell, abandoned during heavy fighting. But never given up.

The word "surrendered" is from the realm of betrayal. And I am not ready to use such terminology to address those Warriors who heroically defended it for three days in an operational environment from superior enemy forces. And no one can take this achievement from them.

Kharkov in October 1941 was surrendered to the Nazis? And Belgorod already handed over twice? Let's be more careful in the choice of expressions.
Ukrainian resources publish a photo of a yellow-blaky rag over the city council of Balakliya. The situation is serious, but in itself this does not mean the loss of the city.
🇬🇧🇺🇦 A video has appeared with the Ukrainian flag raised over the administration of Balakleya.

Heavy fighting continues in the city. Against this background, any sympathizer of the Armed Forces of Ukraine can enter the empty administration building and raise the flag.

Because if this is done, then of course everyone will consider that Balakleya is lost.

However, this does not negate the fact that the city could indeed have been abandoned by this hour: the situation is not developing in the best way.

nope

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Geen idee welk dorp dit is, maar de bewoners zwaaien vrolijk naar hun bevrijders:

https://www.reddit.com/r/...roffensive_is_successful/

World War One

• RoD
  • Niet online

RoD

Het gaat echt hard. Hopelijk zometeen meer updates over Balakliya, ik hoop op veel POWs en buitgemaakt materiaal.

Mbt Shevshenkove:

Ze staan dus in ieder geval aan de rand. Er zijn claims dat het bevrijd is, maar dat zou ik wel heel snel vinden. En we hebben al gezien dat claims soms wat te snel komen.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je weet dat de vijand waarschijnlijk geen AT-wapens heeft of niet weet hoe ze te gebruiken, dan gaat zo'n aanval dus zo... redelijk heftig en wel wat moed voor nodig lijkt me.

Dat betekent, stam + t .

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:43:
Als je weet dat de vijand waarschijnlijk geen AT-wapens heeft of niet weet hoe ze te gebruiken, dan gaat zo'n aanval dus zo... redelijk heftig en wel wat moed voor nodig lijkt me.
[Embed]
Deze wilde ik net komen posten, het lijkt wel Call of Duty. Dit verklaart goed waarom het offensief zo snel gaat. Geen zware wapens = lekker doorrijden. Moed hebben de Oekraïners wel.

• YakuzA

YakuzA

[Embed]
age restricted etc >> https://nitter.net/markito0171/status/1567883911186743297 :)

PSN

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:24

Indoubt

Always be indoubt until sure

Thanks voor de Nitter link. Twitter doet steeds vervelender met video's

Ik heb zelf wel eens een oefening meegemaakt waarbij ik de met mijn comando pantzervoertuig mee reed met de 1ste linie tanks in een gesimuleerde aanval op een vijandelijke positie. Tanks, bereden infanterie en artillerie (achter de linies) combined (zoals het hoort) en zelfs met luchtsteun.

Dan gaat het gewoon met 40 km/u door de akkers heen en over de slootjes. Mijn Chauffeur had echt moeite om te volgen. Dat is echt impressive en beangstigend tegelijk.

Maak je in vredestijd zo grootschalig niet vaak mee, achter deze "aanval" reed een hele colonne aan schadeopnemers om overal de schade op te nemen bij de boeren, wegen, en tuinhekken. Zo'n Leopard 2 rijd op de meeste wegen gewoon het asfalt eruit als ie een beetje een bocht maakt.

En dan was dat nog maar een oefening.

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:38:
Het gaat echt hard. Hopelijk zometeen meer updates over Balakliya, ik hoop op veel POWs en buitgemaakt materiaal.

Mbt Shevshenkove:
[Twitter]
[Afbeelding]
Ze staan dus in ieder geval aan de rand. Er zijn claims dat het bevrijd is, maar dat zou ik wel heel snel vinden. En we hebben al gezien dat claims soms wat te snel komen.
Poging tot geolocatie van zelfde account:

Dit zou dus ten westen van de stad zijn. Ik dacht dat ze vanaf het zuiden/oosten zouden komen. Maar misschien is het wel een race wie het eerst de stad in is ;)

• YakuzA

YakuzA

RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:02:
[...]

Poging tot geolocatie van zelfde account:
[Afbeelding]
Dit zou dus ten westen van de stad zijn. Ik dacht dat ze vanaf het zuiden/oosten zouden komen. Maar misschien is het wel een race wie het eerst de stad in is ;)
Ik vermoedde wel al dat ze van 2 kanten kwamen.
Zodra het gevaar uit het zuiden duidelijk werd, kon ik me niet voorstellen dat de RU troepen in richting Chuhuiv nog bleven zitten met risico op insluiting?

Zou voor UA wel een makkelijke zijn ter bevoorrading vanuit Chuhuiv btw.

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet niet of de russische kanalen nu bewust een rookgordijn aan het opwerpen zijn, maar ik vermoed van niet. Zie:

Hij bedoelt west ipv oost.

Er lijkt een snelle omsingeling van Kupyansk te komen. We weten al dat de russen hebben opgeroepen tot evacuatie dus het kan zijn dat ze weinig tegenstand krijgen bij de opmars.

Even afwachten op beeld dat geolocated kan worden.

Edit: er is beeld vanuit centraal Balakliya.
Er zal nog een sweep gedaan moeten worden, maar het lijkt dan verder wel gedaan te zijn.

[Voor 18% gewijzigd door RoD op 08-09-2022 17:31]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:28:
Ik weet niet of de russische kanalen nu bewust een rookgordijn aan het opwerpen zijn, maar ik vermoed van niet. Zie:
[Twitter]
Sen'kove ligt tegen de Oskil aan, daar is ook een brug: https://goo.gl/maps/FB7XSSjemaQurCC88
Of zijn er meer Sen'kove's :?

• RoD
  • Niet online

RoD

Nog een bericht:
Als ik het dan een beetje quick and dirty probeer samen te vatten:

Als de berichten kloppen (en dat moet nog maar bevestigd worden), dan zou het gestreepte gebied bevrijd moeten zijn.

Edit: ik bedoel niet dat in dit hele gebied Oekraïense soldaten zitten, maar daar zouden dan russen ofwel ingesloten moeten zitten, of zich al uit teruggetrokken moeten hebben.

[Voor 12% gewijzigd door RoD op 08-09-2022 17:52]

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Oekraïne moet wel oppassen met hun voortgang, anders komen ze zonder vlaggen te zitten.

game pc

• RoD
  • Niet online

RoD

Zeer kort bewegend beeld uit Balakliya:
Wat ik al zei, het is gedaan. Ik ben zeer benieuwd wat de russen daar achtergelaten hebben.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Balakliya zou bevrijd zijn. :)

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39

_Eend_

🌻🇺🇦

Borshchivka is ook bevrijd:

https://nitter.net/Euroma...tus/1567909644475027456#m

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Heerlijke beelden weer vandaag vanaf het Kharkiv-front.

• verwijderd69
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Prachtig nieuws allemaal zeg! Dank aan iedereen binnen dit topic voor het posten en bijhouden van de situatie.

Oekraïne... Wat een eindbazen!

I live inside that bubble, reality of the naive.

• RoD
  • Niet online

RoD

Anoniem: 421923 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:26:
[...]

alleen wat vage tweets waar iets over 2km bij staat inderdaad.

En dan nog, kunnen ook best wat scouts zijn, wil niet zeggen dat de main push daar al zit.
Inderdaad. Ik denk dat men zeker in de richting zit, maar dat de russen wellicht wat te snel in paniek zijn geraakt.

Ondanks dat er geen paniek is, natuurlijk.

Overigens, nog een claim over Starovirivka, dit keer van een Oekraïense bron.

Edit: eigen reactie maar even verplaatst naar het juiste front.

[Voor 5% gewijzigd door RoD op 08-09-2022 19:32]

• user109731
  • Niet online

Zie screenshot in tweet. Oproep aan Russische soldaten om zich over te geven.

• Anoniem: 421923
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
[Embed]
ach zo doen we dat elke avond in Battlefield. En dan nog meer rushen :P

wel opmerkelijk Oekraiens dialect dat vraagt om meer 50-cal ammo :D

• redwing
  • Nu online
RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:30:
[...]

Inderdaad. Ik denk dat men zeker in de richting zit, maar dat de russen wellicht wat te snel in paniek zijn geraakt.

Ondanks dat er geen paniek is, natuurlijk.

Overigens, nog een claim over Starovirivka, dit keer van een Oekraïense bron.
[Embed]

Edit: eigen reactie maar even verplaatst naar het juiste front.
Gezien hoe snel het nu gaat is het de vraag of ze te snel in paniek zijn geraakt. Als ze nu gaan rennen en blijven rennen is de kans alsnog heel groot dat ze ingesloten komen te zitten. Oekraïne maakt er wel een heel grote push van. Hopelijk komt er geen tegenslag, maar als ik naar de filmpjes kijk hebben de russen maar heel weinig zware wapens over daar.

[removed]

• RoD
  • Niet online

RoD

Voor wat het waard is.

• Niet online

[Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 08-09-2022 20:48]

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

redwing schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:43:
[...]
Gezien hoe snel het nu gaat is het de vraag of ze te snel in paniek zijn geraakt. Als ze nu gaan rennen en blijven rennen is de kans alsnog heel groot dat ze ingesloten komen te zitten. Oekraïne maakt er wel een heel grote push van. Hopelijk komt er geen tegenslag, maar als ik naar de filmpjes kijk hebben de russen maar heel weinig zware wapens over daar.
Dit vroeg ik mij nog af, bieden de Russen nog weerstand of moeten we dit zien als een soort van vlucht (Russische vertaling: gecontroleerde tactische terugtrekking)? Ik heb het vandaag niet heel goed kunnen volgen, maar is er al een beeld van hoe de Russen de heroverde gebieden hebben achtergelaten?

Edit: Bij Kupiansk zouden de Russen weerstand willen gaan bieden, naar wat ze zeggen. Lees ik tenminste enkele posts terug. Met hoe snel het nu gaat vraag ik mij af of de Russen wat voor verdediging zo snel voorbereid gaan krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door teacup op 08-09-2022 21:02]

• RoD
  • Niet online

RoD

teacup schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:50:
[...]

Dit vroeg ik mij nog af, bieden de Russen nog weerstand of moeten we dit zien als een soort van vlucht (Russische vertaling: gecontroleerde tactische terugtrekking)? Ik heb het vandaag niet heel goed kunnen volgen, maar is er al een beeld van hoe de Russen de heroverd gebieden hebben achtergelaten?
Vandaag grotendeels (indrukwekkende) beelden van oprukkende Oekraïense soldaten. De beelden van overlopen russische posities, POWs, kapot materiaal etc, was vooral gisteren. Ik hoop dat we nog beelden gaan krijgen van de bevrijdde gebieden van vandaag (met name Balakliya), om te zien wat daar buitgemaakt is. Fingers crossed.

• RoD
  • Niet online

RoD

Edit: bericht verwijderd, dus dan doe ik dat ook maar.

[Voor 86% gewijzigd door RoD op 08-09-2022 20:59]

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:37
teacup schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:50:
Dit vroeg ik mij nog af, bieden de Russen nog weerstand of moeten we dit zien als een soort van vlucht (Russische vertaling: gecontroleerde tactische terugtrekking)?
Mwoah, denk dat de ze door de Russische verdedigingslinie zijn gebroken, en nu soort van "vrij" spel hebben. Rusland zal echt niet 100 man in elk dorpje houden qua bezetting, maar voornamelijk aan het front en op belangrijke strategische posities. Doet er uiteraard niets aan af dat ze nu die Russische verdedigingslinie in de rug kunnen aanvallen waarschijnlijk en het toch behoorlijk wat paniek zal veroorzaken onder de soldaten als ze horen dat de vijand ook in de rug zit.

• Niet online
CrazyOne schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:02:
[...]

Mwoah, denk dat de ze door de Russische verdedigingslinie zijn gebroken, en nu soort van "vrij" spel hebben. Rusland zal echt niet 100 man in elk dorpje houden qua bezetting, maar voornamelijk aan het front en op belangrijke strategische posities. Doet er uiteraard niets aan af dat ze nu die Russische verdedigingslinie in de rug kunnen aanvallen waarschijnlijk en het toch behoorlijk wat paniek zal veroorzaken onder de soldaten als ze horen dat de vijand ook in de rug zit.

the plot thickens...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Hmmmmmm dus ze wisten wat ging komen en waar en hoe?

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Igor is een echte vechtjas, die er voor wil gaan.
Echter ... ik denk dat hij te moeilijk denkt.

De simpelste uitleg is vaak de juiste, in dit geval zou het gewoon domheid en/of luiheid van 'command' kunnen zijn.

nope

• Niet online
bloody schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:15:
[...]

Igor is een echte vechtjas, die er voor wil gaan.
Echter ... ik denk dat hij te moeilijk denkt.

De simpelste uitleg is vaak de juiste, in dit geval zou het gewoon domheid en/of luiheid van 'command' kunnen zijn.
'ja maar het UA offensief zou bij Kherson komen' :*)

• YakuzA

YakuzA

[...]
Ze zullen wel de ‘Risk’ strategie doen. 10’en stapelen aan de grenzen en elk binnengebied 1 legertje houden.

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik merk dat de beelden nu een beetje beginnen te komen. Net al een hele hoop beelden gezien van dode russen, soms echt met bosjes. Ook vernietigd materiaal begint te komen, hier een voorbeeld.

• Niet online
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:32:
[...]

Ze zullen wel de ‘Risk’ strategie doen. 10’en stapelen aan de grenzen en elk binnengebied 1 legertje houden.
precies dit.

Ik kan de kaart nu niet meer herinneren maar ik praatte vanmiddag een collega bij en liet hem wat verschillende kaarten zien (livemap, deepstate en military land).
Hij vond zelf dat het aantal Russische eenheden juist bij Kharkiv nogal ondermaats was vergeleken bij andere delen van het front.

En daar had ie gelijk in.
Lijkt erop, en Girkin zegt het ook, dat het een kwestie van wachten op het juiste moment was en dan is na het doorbreken van de eerste linies weinig meer wat je nog tegen houdt.

Zolang UA maar geen 'bridge too far' tegenkomt.

• YakuzA

YakuzA

Anoniem: 421923 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:40:
[...]

precies dit.

Ik kan de kaart nu niet meer herinneren maar ik praatte vanmiddag een collega bij en liet hem wat verschillende kaarten zien (livemap, deepstate en military land).
Hij vond zelf dat het aantal Russische eenheden juist bij Kharkiv nogal ondermaats was vergeleken bij andere delen van het front.
Zoveel kun je daar ook weer niet uit afleiden.
Alleen als daar units actief zijn en wat beelden van komen worden ze ingetekend.

PSN

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 15:27
Igor roept de hele oorlog al om algehele mobilisatie - en waarschijnlijk qua militair inzicht niet onterecht, Rusland heeft gewoon te weinig mankracht om plekken echt vast te houden. Waar Oekraïene vrijwel achter elke linie nog een linie had en er flink om elk dorpje wordt gevochten, ziet er er nu naar uit dat de door Rusland bezette gebieden buiten de frontlinie weinig mankracht is.

Dat de boel nu inkakt is niet vreemd. Gezien ze ook een tekort hebben en er nieuws was dat er colonnes richting Kherson aan het gaan zijn, is het niet verrassend dat er wat troepen uit de Donbas zijn weggesnoept om dat offensief tegen te gaan.

Dus heeft Oekraïene met offensieven op twee fronten Rusland goed te pakken - het langzamere, bombardement-zwaardere offensief in Kherson trekt aandacht en troepen, waar Rusland al geen overschot van heeft - en dan het bliksemoffensief in de Donbas met beperkte tegenstand.

Rust nog alleen de alom oude vraag:

What air defense doing?

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:44
verwijderd69 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:33:
Prachtig nieuws allemaal zeg! Dank aan iedereen binnen dit topic voor het posten en bijhouden van de situatie.

Oekraïne... Wat een eindbazen!
Glory to Ukraine. ;)

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:12:
[...]

Hmmmmmm dus ze wisten wat ging komen en waar en hoe?
Of ze hebben het bericht wel gehoord maar het als een afleidingsmaneuver opgevat, om eenheden weg te houden uit Kherson. Dat soort dunk en dubbeldunk spelletjes horen er bij, bij een voorspelbaar offensief.

Wat wel te denken geeft: RU was dus niet in staat een verwacht front voldoende te versterken zonder andere gebieden zwaar te verzwakken.

• Niet online
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:44:
[...]

Zoveel kun je daar ook weer niet uit afleiden.
Alleen als daar units actief zijn en wat beelden van komen worden ze ingetekend.
uiteraard, maar laat ik het onbeleefd zeggen: als leek had ie toch vrij z'n waarneming klaar.
En uhm.... als er geen activiteit is of beelden van zijn, dan worden ze niet ingetekend.
Ergo: er was geen activiteit... dus er is niets ingetekend. Dat is op zichzelf ook een potentieel teken aan de wand.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:35
"Divide & Conquer"
Zelf 2000 jaar na dato werkt het nog, bizar

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:52:
"Divide & Conquer"
ik roep het al vanaf het begin: het is net alsof alleen Ukraine een boek als 'Art of War' heeft gelezen en de Russen niet.

• D_Jeff
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:53:
[...]

ik roep het al vanaf het begin: het is net alsof alleen Ukraine een boek als 'Art of War' heeft gelezen en de Russen niet.
Check -- Daarnaast mag UA ook afkijken via de "birdies" van NATO.
En die birds zien veel

• Niet online
D_Jeff schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:55:
[...]

Check -- Daarnaast mag UA ook afkijken via de "birdies" van NATO.
En die birds zien veel
en bij vlagen zijn ze ook prima zichtbaar op de flightradar, de ene dag wat minder, de andere dag in grote getale aanwezig.
En dat is dan nog alleen datgene wat we legaal kunnen en mogen zien.

Ik had het allang opgegeven als RF zijnde: tegen zo'n overmacht aan intel is niet op te boxen.

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

[...]

Dat was mijn indruk ook over de posts heen skimmed. De Russen waren in dit gebied dun gezaaid geraakt. Misschien was dit zelfs te verwachten als Oekraïne hierin een aantrekkelijke kans zag.

Uit deze aanval heb ik wel afgeleid dat Oekraïne heel goed lijkt te weten waar de zwaktes bij de Russen zijn. Misschien is die intelligence positie juist nu een killer feature als ze met beperkte resources steken willen uitdelen. Dit kan je lang volhouden als je steeds precies bent waar de bulk van de vijand net niet is. Vooral als die het inzicht in de strijd juist lijkt te missen.

Het is bijna als een Endboss fight (dank je @verwijderd69 voor de analogie) in een game. De end boss is log maar sterk. Jij stuitert er eindeloos omheen, de end boss stapje voor stapje verzwakkend. Zolang je de zwaktes kent en consequent blijft acteren naar die zwaktes is dit heel lang vol te houden. Uiteindelijk zakt de endboss op de knieën en raakt verslagen en jij wandelt ongeschonden weg.

Een game is een ideale wereld, zo zwart wit is het in deze oorlog natuurlijk niet, maar de zwaktes van de Russen zijn inmiddels welbekend. En iedere beweging die de Russen maken ligt blijkbaar onder een vergrootglas. Oekraïne rent rondjes om Rusland heen. En Rusland is te traag en te onnauwkeurig om effectief te reageren. En ik zie zo niet hoe Rusland dit kan bijsturen.

Anderen hebben dat hier al eerder geroepen. Rusland heeft deze strijd al verloren. Het is alleen aan Rusland hoeveel doden aan beide zijden nog moeten vallen voordat het land dit erkent. Daar houdt de vergelijking met een game op. Iedere dag dat deze strijd moet worden gestreden vallen er doden.

Hoe krijgen we het voor Poetin zo onaantrekkelijk om deze strijd onnodig lang te rekken terwijl steeds meer kaarten op tafel komen te liggen? Wanneer wordt zijn operatie zelfs voor het thuisfront een illusie, waardoor de noodzaak voor doorgaan wegvalt?

• D_Jeff
Helaas is "het lijden tot het idiote aan toe" een dingetje dat bij de oudere generatie nog diep in de cultuur zit.

De vraag gaat alleen zijn welke gekke sprongen Putin nog gaat maken, hij heeft nog wat schaakzetten over (volledig schaakmat staat ie nog niet). Bedenk daarbij ook dat de Russen niet vies zijn van erg vuil spel.

Mogelijke zetten:
- Aanvallen van de grootste nucleaire reactors UA (= Energie centrale)
- Gijzelen van vazaalstaatjes (ronselen werkt al niet meer)
- Gedeeltelijke Mobilisatie (verzwakt operaties in de betreffende sector)
- Algehele Mobilisatie (China en Japan gaan vrolijk de bak met Popcorn erbij pakken, niet wenselijk voor Putin)
- Inzetten van de A-bom
- enz

• Niet online
teacup schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:59:
[...]

Dat was mijn indruk ook over de posts heen skimmed. De Russen waren in dit gebied dun gezaaid geraakt. Misschien was dit zelfs te verwachten als Oekraïne hierin een aantrekkelijke kans zag.

Uit deze aanval heb ik wel afgeleid dat Oekraïne heel goed lijkt te weten waar de zwaktes bij de Russen zijn. Misschien is die intelligence positie juist nu een killer feature als ze met beperkte resources steken willen uitdelen. Dit kan je lang volhouden als je steeds precies bent waar de bulk van de vijand net niet is. Vooral als die het inzicht in de strijd juist lijkt te missen.

Het is bijna als een Endboss fight (dank je @verwijderd69 voor de analogie) in een game. De end boss is log maar sterk. Jij stuitert er eindeloos omheen, de end boss stapje voor stapje verzwakkend. Zolang je de zwaktes kent en consequent blijft acteren naar die zwaktes is dit heel lang vol te houden. Uiteindelijk zakt de endboss op de knieën en raakt verslagen en jij wandelt ongeschonden weg.

Een game is een ideale wereld, zo zwart wit is het in deze oorlog natuurlijk niet, maar de zwaktes van de Russen zijn inmiddels welbekend. En iedere beweging die de Russen maken ligt blijkbaar onder een vergrootglas. Oekraïne rent rondjes om Rusland heen. En Rusland is te traag en te onnauwkeurig om effectief te reageren. En ik zie zo niet hoe Rusland dit kan bijsturen.

Anderen hebben dat hier al eerder geroepen. Rusland heeft deze strijd al verloren. Het is alleen aan Rusland hoeveel doden aan beide zijden nog moeten vallen voordat het land dit erkent. Daar houdt de vergelijking met een game op. Iedere dag dat deze strijd moet worden gestreden vallen er doden.

Hoe krijgen we het voor Poetin zo onaantrekkelijk om deze strijd onnodig lang te rekken terwijl steeds meer kaarten op tafel komen te liggen? Wanneer wordt zijn operatie zelfs voor het thuisfront een illusie, waardoor de noodzaak voor doorgaan wegvalt?
niet voor niets wil Zelensky vandaag uitroepen tot Military Intelligence Day.
Of dat verstandig is (militaire dictatuur in de maak) weet ik niet maar UA is in elk geval goudeerlijk om hun burgers en instanties te prijzen waar dat terecht is.

Zo he! De livemap heeft lef...

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 08-09-2022 22:26]

• YakuzA

YakuzA

Update @defmon:

PSN

• Mektheb
  • Nu online
Het zegt heel veel dat UA dit nu kan doen.

Met behulp van ons en vooral de USA, maar wat wellicht meer bijzonder is.
Is dat de Russen zelf, de hele opbouw blijken gemist te hebben.
Wij wisten voor 24/02 al dat er iets gaande was en dat het er aan zat te komen.

Hoe kunnen de Russen dit missen, is het zo slecht gesteld met RF?
Het blijft me verbazen en als ik dan het internet er op na sla dan zijn wij als het westen al van mening dat als we naar Moskou willen het enige probleem is dat de Polen er al eerder zijn.

Nu de Winter komt en wij en met name de Scandinavische landen veel Winter stuff gaan sturen krijgen we gewoon een herhaling van WW2 alleen dan de andere kant op.
UA goed gekleed en bewapend en de RF in zomerkleding en slechte spullen.

Dit kan alleen maar slecht aflopen voor de RF, en nu dat Macron ook nog even wat nieuwer spul gaat sturen zien we weer een stap verder gaan met spullen.
Noorwegen en helfire raketten, ik juich het toe.

En wat kan ik doen vanaf mijn kant? Mensen moed in praten, en overtuigen dat die gas prijzen nu het waard zijn om de RF te stoppen.
Ik ben net als al eerder gezegd door anderen gestopt met de Russen als mensen te zien.

• RoD
  • Niet online

RoD

RoD schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:35:
Ik merk dat de beelden nu een beetje beginnen te komen. Net al een hele hoop beelden gezien van dode russen, soms echt met bosjes. Ook vernietigd materiaal begint te komen, hier een voorbeeld.
[Twitter]
Om mezelf nog maar eens te herhalen. Er komt nu echt heel, heel veel naar buiten. Nog even een voorbeeldje

Achtergelaten voertuigen, uitgebrande colonnes, hoopjes dode russen, buitgemaakte AA kanonnen, moderne howitzers, en ga zo maar door.

Oryx is ook al lekker aan het tellen. Nog even wachten op de dag-update en dan naar bed :z

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:59
Ze zijn er al... 8)7
Waar is de Russische luchtmacht? Kupiansk ligt ver buiten de Oekraïnse luchtverdediging, het zou er moeten krioelen met gevechtstoestellen en helicopters.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• YakuzA

YakuzA

hoevenpe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:21:
Ze zijn er al... 8)7
[Twitter]Waar is de Russische luchtmacht? Kupiansk ligt ver buiten de Oekraïnse luchtverdediging, het zou er moeten krioelen met gevechtstoestellen en helicopters.
Ook een aantal BUK’s heb ik in de UA colonnes mee zien rijden.
(Samen met een m270)

[Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 23:24]

PSN

• Mektheb
  • Nu online
YakuzA schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:22:
[...]

(Samen met een m270)
Klopt heb het idee de aircover wel goed zit.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:39

_Eend_

🌻🇺🇦

[...]

De BUK’s heb ik ook in de UA colonnes mee zien rijden.
Mensen, wat gaat dit snel :D

Volgens Denys is het hoofdkwartier in Kupiansk verplaatst naar Vovchansk aan de Russische grens.

D_Jeff schreef op donderdag 8 september 2022 @ 21:52:
"Divide & Conquer"
Dat is het voordeel van het initiatief hebben. De vijand moet reageren op jouw acties.

• redwing
  • Nu online
[...]

(Samen met een m270)
Yup, en ook de luchtmacht heb ik al voorbij zien komen. Schijnbaar hebben de russen te weinig AA of durven ze het niet te gebruiken. Hoe dan ook is het wel duidelijk dat rusland niet vrij rond kan vliegen om aan te vallen. Sowieso zijn er de laatste dagen alweer een paar SU25's neergehaald en zoveel hebben ze er daar nu ook niet meer van. Die aanval op het vliegveld op de Krim heeft de lucht aardig vrij gemaakt.

[removed]

• hoevenpe
Dan nog, waar is de Russische luchtmacht? We hebben het over de tegenpool van de NAVO, op papier vele honderden gevechtshelicopters, jachtvliegtuigen en zware bommenwerpers.

Corruptie is absoluut een groot probleem maar tientallen toestellen boven relatief veilig gebied dicht bij het moederland zou geen probleem moeten zijn. Wat zegt dit over hun kernwapens, het is bizar wat er gebeurd...

• YakuzA

YakuzA

hoevenpe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:33:
[...]
Dan nog, waar is de Russische luchtmacht? We hebben het over de tegenpool van de NAVO, op papier vele honderden gevechtshelicopters, jachtvliegtuigen en zware bommenwerpers.

Corruptie is absoluut een groot probleem maar tientallen toestellen boven relatief veilig gebied dicht bij het moederland zou geen probleem moeten zijn. Wat zegt dit over hun kernwapens, het is bizar wat er gebeurd...
Op papier zullen ze 100den sorties per dag doen.
De pro-Rus telegram kanalen hebben het continu over hun heldhaftige luchtmacht die hard hun best doet.

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
De Russische luchtmacht is al sinds dag een, min of meer MIA...
Ze kunnen ook niks zonder goede training, precisiemunitie, fatsoenlijke navigatieapparatuur etc etc. Helpt ook niet dat ze de Oekraïense luchtverdediging niet kunnen onderdrukken en dus laag moeten blijven vliegen.

• Apache4u
  • Niet online
Daarnaast meldde Girkin dat het op de grond allemaal zo snel gaat en door elkaar loopt dat ze vriend niet meer van vijand kunnen onderscheiden. Dat lijkt me ten eerste een smoesje, maar werkt waarschijnlijk ook niet echt mee.

Dat betekent, stam + t .

• YakuzA

YakuzA

En wat doe je met je moderne self propelled howitsers…
Laat maar staan :+
На Киев *O*
"Msta-SM2" (2013) – Improved version currently in production equipped with a new automatic fire control system which increases the rate of fire.

[Voor 33% gewijzigd door YakuzA op 08-09-2022 23:44]

PSN

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Apache4u schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:40:
Daarnaast meldde Girkin dat het op de grond allemaal zo snel gaat en door elkaar loopt dat ze vriend niet meer van vijand kunnen onderscheiden. Dat lijkt me ten eerste een smoesje, maar werkt waarschijnlijk ook niet echt mee.
Oh dat kan heel goed als het front compleet is ingestort, wat zomaar kan. Immers hoor je over het algemeen geen artillerie op zo'n makkelijke manier buit te maken of zomaar tientallen kilometers op te rukken.

• hoevenpe
Samengevat: luchtmacht non-existent, marine een puinhoop, kernwapens twijfelachtig en de landmacht vrijwel geheel in Oekraïne ingezet waarvan inmiddels 50k daarvan effectief omsingeld.

Kan het eigenlijk niet bevatten, dit zou de tegenpool van de NAVO zijn. Hebben ze echt geen grote reserves of verrassingen achter de hand?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
hoevenpe schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:54:
Samengevat: luchtmacht non-existent, marine een puinhoop, kernwapens twijfelachtig en de landmacht vrijwel geheel in Oekraïne ingezet waarvan inmiddels 50k daarvan effectief omsingeld.

Kan het eigenlijk niet bevatten, dit zou de tegenpool van de NAVO zijn. Hebben ze echt geen grote reserves of verrassingen achter de hand?
Nee en die mythe dat dit de grote NAVO tegenpool is, die mag nu ook wel ophouden.
Dit Russische leger is dramatisch slecht. Ze hadden veel oud spul, hadden want veel ervan is inmiddels opgeblazen of verbruikt, maar dat was het ook.

• YakuzA

YakuzA

Voor Rusland is de oorlog nog niet begonnen :+
(SMO O-) )

PSN

• hoevenpe
Zit op de kaart te kijken: het minst slechte scenario vanuit Russisch perspectief lijkt me het opblazen van alle bruggen over de Oskil rivier en zich terugtrekken van de hele linker oever (de spoorweg ligt op de rechter oever).

Waarom zouden ze dat niet doen?

• Apache4u
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:57:
[...]

Nee en die mythe dat dit de grote NAVO tegenpool is, die mag nu ook wel ophouden.
Dit Russische leger is dramatisch slecht. Ze hadden veel oud spul, hadden want veel ervan is inmiddels opgeblazen of verbruikt, maar dat was het ook.
Als de ene helft in een tank zit die wel kan rijden maar niet kan schieten en de andere helft in een tank die wel kan schieten maar niet kan rijden dan weet je inderdaad wel hoe laat het is. Wat een mop :o

Dat betekent, stam + t .

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ze zijn er al... 8)7
[Twitter]Waar is de Russische luchtmacht? Kupiansk ligt ver buiten de Oekraïnse luchtverdediging, het zou er moeten krioelen met gevechtstoestellen en helicopters.
Nu is het wachten op de eerste filmpjes van wapperende Oekraïense vlaggen 8)

World War One

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:38:
[...]

ach zo doen we dat elke avond in Battlefield. En dan nog meer rushen :P

wel opmerkelijk Oekraiens dialect dat vraagt om meer 50-cal ammo :D
Grappige plaatjes graag hier niet.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:36:
De Russische luchtmacht is al sinds dag een, min of meer MIA...
Ze kunnen ook niks zonder goede training, precisiemunitie, fatsoenlijke navigatieapparatuur etc etc. Helpt ook niet dat ze de Oekraïense luchtverdediging niet kunnen onderdrukken en dus laag moeten blijven vliegen.
Behalve in hun propaganda, dat valt wel op. Ik zat gisteren nog tweets te lezen van een of andere pro-russische gekkie die uitsluitend content deelt over Oekraïense verliezen. De hoeveelheid vage beelden die claimen russische luchtmachtactiviteit te zijn was echt flink.

[Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 09-09-2022 12:09]

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver

Nee, Putin heeft de wereld twee decennia lang laten geloven dat dit de tegenpool van NAVO zou moeten zijn door propaganda en parades. Het zal nog even duren voor de realiteit geland is.

World War One

• lukadad
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:11
En over die gevangen genomen 2* luitenant :
Seems the orc that was shown in the video on his knees is Lieutenant General Andrei Sychevoi (Андрей Сычевой) commander of the "West" group. He changed into lieutenant uniform and attempted to escape unrecognized (that's why he looks away from the camera)

Maar is met de nodige scepsis te bekijken. Recente foto´s van Sychevoi zouden duidelijk maken dat dit toch hem niet is.

[Voor 7% gewijzigd door lukadad op 09-09-2022 07:06. Reden: Twijfel juistheid info]

Missed out on Lego? Visit Yprabrick : https://store.bricklink.com/lukadad

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:16
Dat zijn toch niet dezelfde mannen.

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 02:26
PLAE schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:22:
Dat zijn toch niet dezelfde mannen.
Vorm van het oor vertoont wel veel gelijkenis.

• YakuzA

YakuzA

Oef. De burgers in Kupiansk zijn ook niet meer complacent?
https://twitter.com/amesw...tatus/1567993763666034693

Tnx voor de comment, zal dus ergens anders zijn.
Had idd de Twitter comments niet gezien.

Was wel Kupiansk, maar dan in Februari.

[Voor 37% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 08:40]

PSN

• Bever!
  • Laatst online: 22:07
YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:32:
Oef. De burgers in Kupiansk zijn ook niet meer complacent?
[Twitter]
Oud filmpje

• Niet online
laten we de Russen ook weer niet onderschatten.
Dat de Russische luchtmacht blijkbaar te slecht getraind en equipped is voor SEAD/DEAD wil niet zeggen dat ze MIA zijn.
Ja, ze hebben de kans gemist in de eerste twee weken maar dat lijkt te komen omdat ze nooit tijdig gewaarschuwd zijn dat de SMO eraan zat te komen.
Na de eerste salvo's op de eerste paar dagen is het amper van de grond gekomen.

Wil niet zeggen dat ze er niet zijn. De UA-grondtroepen riepen maandenlang dat ze echt wel benauwd waren voor de Russische airstrikes. En de regering smeekte ook al maanden om luchtafweer. Dat is niet zonder reden en niet alleen om de raketaanvallen te counteren.
Veel burgerdoden ook door airstrikes.
Ze zijn er wel degelijk, met name aan de frontlinie.
Tel daar bij op die tientallen neergehaalde vliegtuigen en helikopters: als ze MIA waren, konden ze ook niet neergehaald worden.

Dan de rest van het leger.
Munitie op? We zijn een half jaar verder en de Russen kunnen nog steeds wel met artillerie schieten etc.
Ze hebben flink wat van hun munitie er doorheen gejaagd maar laten we niet denken dat NATO zomaar even een half jaar dagelijks op zo'n tempo kan blijven doorschieten zonder dat het op gaat.
Uiteraard zal NATO veel nauwkeuriger schieten op doelen waardoor ze mogelijk minder munitie nodig hebben maar laten we de Russen niet onderschatten. Het is een enorme overmacht en lachen dat het op is of zo miserabel is verbleekt bij de destructie en tragiek die het aanricht in UA zelf.

In ander nieuws: die 'overweight' commander waar we gister om aan het lachen waren blijkt toch een flinke juicy catch!
EDIT: of toch niet? @lukadad
Oor lijkt wel, neus misschien toch niet en die 'stip' zit in de rechterfoto misschien wat te laag ten op zichte van de mond?
Maar ach... waarom zou een commander west rondhangen in een slecht verdedigd gebied? Of was ie misschien low-profile onderweg naar Izyum?
Zit ik direct weer te brainstormen... wat als UA dit wist en deze hele operatie een bliksem-operatie was juist om dit heerschap te pakken?
Om toch nog weer terug te komen op de vraag of het hem wel of niet is... zonder teveel in te willen gaan op de toestand van het Russische leger, zou een van de lagere rangen zoals militairen maar ook de eerste officieren zoals lieutenant het zich kunnen permitteren om zo'n omvang te hebben? Die gast ziet er inderdaad meer uit als een hogere rang. Of het is misschien een veteraan uit eerdere decennia die zich weer vrijwillig heeft aangemeld.

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 421923 op 09-09-2022 08:19]

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar is de Russische luchtmacht? Kupiansk ligt ver buiten de Oekraïnse luchtverdediging, het zou er moeten krioelen met gevechtstoestellen en helicopters.
ISW meldde gisteren (site is down vanochtend) dat UA de luchtverdediging mee laat komen.

[Voor 12% gewijzigd door TheekAzzaBreek op 09-09-2022 08:28]

• redwing
  • Nu online
Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:55:
laten we de Russen ook weer niet onderschatten.
Dat de Russische luchtmacht blijkbaar te slecht getraind en equipped is voor SEAD/DEAD wil niet zeggen dat ze MIA zijn.
Ja, ze hebben de kans gemist in de eerste twee weken maar dat lijkt te komen omdat ze nooit tijdig gewaarschuwd zijn dat de SMO eraan zat te komen.
Na de eerste salvo's op de eerste paar dagen is het amper van de grond gekomen.
Ze hebben nu al meer als een half jaar de tijd gehad om iets te doen en tot nu toe kun je wel zeggen dat de luchtmacht MIA is. De enige missies die zijn gevlogen waren van afstand op (burger)doelen schieten, maar echt gebruiken als ondersteuning van de grondtroepen gebeurt alleen maar vlakbij de eigen linies (en niet boven/achter de vijandelijke linies waar je eigenlijk wilt zijn.). En zeker na de aanval op de Krim is ook dat heel hard afgenomen en zie je eigenlijk alleen nog sporadisch wat SU-25's.
Wil niet zeggen dat ze er niet zijn. De UA-grondtroepen riepen maandenlang dat ze echt wel benauwd waren voor de Russische airstrikes. En de regering smeekte ook al maanden om luchtafweer. Dat is niet zonder reden en niet alleen om de raketaanvallen te counteren.
Veel burgerdoden ook door airstrikes.
Ze zijn er wel degelijk, met name aan de frontlinie.
Tel daar bij op die tientallen neergehaalde vliegtuigen en helikopters: als ze MIA waren, konden ze ook niet neergehaald worden.
Gezien wat rusland zou moeten hebben zouden die tientallen kisten niets uit moeten maken en hadden ze allang het luchtoverwicht moeten hebben. Feit is echter dat rusland steeds minder kan vliegen en Oekraine juist meer en meer gebruik maakt van de lucht. De voornaamste reden waarom de UA-grondtroepen bang waren voor de russiche luchtmacht is puur dat die luchtmacht wel frontline support gaven. Dus van achter de eigen linies de vijandelijke linies bestoken. En ook al is dat zeker wel een dreiging, geeft het wel aan dat de luchtmacht tegen valt, want nogmaals, die zou je ook achter de vijandelijke linies willen gebruiken.
Dan de rest van het leger.
Munitie op? We zijn een half jaar verder en de Russen kunnen nog steeds wel met artillerie schieten etc.
Ze hebben flink wat van hun munitie er doorheen gejaagd maar laten we niet denken dat NATO zomaar even een half jaar dagelijks op zo'n tempo kan blijven doorschieten zonder dat het op gaat.
Uiteraard zal NATO veel nauwkeuriger schieten op doelen waardoor ze mogelijk minder munitie nodig hebben maar laten we de Russen niet onderschatten. Het is een enorme overmacht en lachen dat het op is of zo miserabel is verbleekt bij de destructie en tragiek die het aanricht in UA zelf.
Feit blijft dat ze de munitie wel hadden, maar het meeste nu is opgeblazen omdat ze hun bevoorrading niet op orde hebben. Daardoor hebben ze vlak achter de linies grote depots nodig die nu zijn opgeblazen.

Komen we bij het punt dat rusland enorm tegenvalt, maar alsnog heel veel materieel/troepen heeft en daarmee een grote bedreiging. Ik zie alleen die luchtmacht niet echt meer iets gaan doen, als die meer konden hadden ze dat wel gedaan. Bovenal zie je met de huidige UA-aanvallen dat rusland, ondanks het vele materieel/manschappen, simpelweg niet meer dan 1 frontlinie in stand kan houden. Aan het begin van de oorlog was het het noorden waar ze overstretched waren, nu zie je hetzelfde weer gebeuren.

Ik ben dus benieuwd hoe dit verder gaat, maar het is wel duidelijk dat het russische leger uit de top 5 van legermachten is gevallen.

[removed]

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:55:

In ander nieuws: die 'overweight' commander waar we gister om aan het lachen waren blijkt toch een flinke juicy catch!

[Afbeelding]
Om in perspectief te zetten hoe big the fish is, tussen hem en de Minister van Defensie staat slechts 1 andere persoon:
Commander of Russian forces in Ukraine: Colonel General Gennady Zhidko
Zie ook deze wikipedia pagina.

De man van de foto zou dan deze zijn (handig voor CMD/F):
Western Military District (Commander: Lieutenant General Andrei Ivanovich Sychevoy, (from June 2022; captured ~7 September 2022) (replacing Colonel General Alexander Zhuravlyov)[84]

nope

• YakuzA

YakuzA

bloody schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:05:
[...]
Om in perspectief te zetten hoe big the fish is, tussen hem en de Minister van Defensie staat slechts 1 andere persoon:

[...]
Zie ook deze wikipedia pagina.

De man van de foto zou dan deze zijn (handig voor CMD/F):

[...]
Het internet loopt wel eens op de feiten vooruit, maar als het klopt is het mooi, als het niet klopt is het ook mooi dat ze een kolonel hebben :)

PSN

• Apache4u
  • Niet online
als ik generaal zou zijn, zou ik me, om niet herkend te worden, zeker niet verkleden als kolonel.
Misschien iets lagers op de ladder?

Dat betekent, stam + t .

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:01

Zewatanejo

Fine Thanks!

Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:54:
als ik generaal zou zijn, zou ik me, om niet herkend te worden, zeker niet verkleden als kolonel.
Misschien iets lagers op de ladder?
Die uniformen zaten te ruim >:)

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• YakuzA

YakuzA

Er is iig iets ter versterking onderweg vanuit Luhansk richting:
https://liveuamap.com/en/...itary-movement-in-svatove

PSN

• YakuzA

YakuzA

Zozo, daar zag ik toch stiekem 1 pallet in dat filmpje ;)
https://nitter.fdn.fr/golub/status/1568129861373382656#m

[Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 10:08]

PSN

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

TrekDr0p

QR niet scannen

__fred__ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 07:25:
[...]

Vorm van het oor vertoont wel veel gelijkenis.
Zelfde moedervlek ook, lijkt het.

• YakuzA

YakuzA

PSN

• RoD
  • Niet online

RoD

TrekDr0p schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:07:
[...]

Zelfde moedervlek ook, lijkt het.
Dat wilde ik net zeggen, zelfde vorm/grootte, zelfde plek. What are the odds?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Ik denk dat ik ook langzaam beter begin te begrijpen waarom het zo snel is gegaan.
Als ik namelijk door wat POW filmpjes ga, tja meermaals ben ik nu al geforceerd gerekruteerde Oekraïners in Russische dienst tegengekomen. Die hebben natuurlijk ook nul moraal. Het zou ook verklaren waarom ze die oude zooi als materieel hadden. Dat doen de Russen wel vaker, waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat ze geen bedreiging gaan vormen voor reguliere eenheden. Dergelijke formaties aan het front plaatsen is alleen wel dom. Kan goed dat er steeds al zijn overgelopen en informatie zijn gaan verstrekken hoe zwak het front hier was en waar de Russen zaten alsmede waar de "troepen van de volksrepublieken" die zich toch wel over zouden geven.

• hoevenpe
Volgens pro-Russische blogger Rybar zou Senkove in Oekraïense handen zijn:
Als ik de kaart goed begrijp is de enige doorgaande route van Rusland naar Irzum onderbroken.

• RoD
  • Niet online

RoD

Dit is ten westen van Shevshenkove, halverwege Chuguiv. Dus de gehele westkant lijkt me hiermee in Oekraïense handen.
Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee