Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Hiermee lijkt het erop dat Shevshenkove al is opgeschoond.The flag of Ukraine was raised over two more de-occupied towns: Blahodativka in Kherson Oblast (South) and Shevchenkove in Kharkiv Oblast (East). pic.twitter.com/uizLOSkWpZ
— UkraineWorld (@ukraine_world) 9 september 2022
hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:28:
[...]
offtopic:
Ik zie nog een Rus, boven het bord...
Goeie vondst

Ukrainian Soldiers have been geolocated just north of Izyum.
— WarMonitor🇺🇦 (@WarMonitor3) 9 september 2022
49.396447938248116, 37.21802318725541
It is becoming more likely that Ukrainian forces have a foothold near the Oskil river. pic.twitter.com/25oNovcqKq
Kaartje van Rybarhoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:26:
Volgens pro-Russische blogger Rybar zou Senkove in Oekraïense handen zijn:[Twitter]
Als ik de kaart goed begrijp is de enige doorgaande route van Rusland naar Irzum onderbroken.
Outdated inmiddels, maar het gekke van Senkove is dat het herhaaldelijk door russische bronnen wordt genoemd, maar niet door Oekraïense. Wellicht toch ivm opsec.
Zou zomaar kunnen dat ze opeens Kupiansk vanuit het zuiden/oosten innemen:RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:57:
Outdated inmiddels, maar het gekke van Senkove is dat het herhaaldelijk door russische bronnen wordt genoemd, maar niet door Oekraïense. Wellicht toch ivm opsec.
Ukrainian forces have advanced in several directions towards Kup'yans'k some which you won't expect.
I wait for pictures to come out 😉
https://www.reddit.com/r/...firms_balakleya_has_been/
En emotionele burgers:
https://www.reddit.com/r/..._meet_ukrainian_soldiers/
[ Voor 21% gewijzigd door XWB op 09-09-2022 11:13 ]
(senkove)
"Senkovo (right-bank part) under the enemy. The bridge is destroyed, but it can be crossed on foot."
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 11:21 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
https://liveuamap.com/en/...-russian-advance-attempts
Ukrainian military repelled Russian advance attempts at Udy, Kostiantynivka, Virnopillia, Ploske, Mayorsk, Bezimenne and Kamyanka, - General Staff of Armed Forces of Ukraine says in the morning report
PSN
Zijn een aantal meldingen van locals, ja.YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:21:
Rusland heeft blijkbaar/mogelijk de brug ten zuiden van Kupiansk gepoogd op te blazen?
(senkove)
[Twitter]
The UAF continue advancing and liberating more towns - 50km square advance in 48h. In general, there is excellent news from the counteroffensive but not all the towns can be mentioned due to ongoing operations.
— WarTranslated (Dmitri) (@wartranslated) 9 september 2022
🇷🇺 is trying to direct the reserves to the Kharkiv region from the 🇷🇺 territory to try to prevent 🇺🇦 advance. Nevertheless, these reserves may not be enough, as neither the counteroffensive can be stopped by a couple of BTG nor the supply lines can be easily & timely restored.
Meer info in de thread maar deze pik ik er even uit. Bevestigd een aantal dingen die we al vermoeden.🇷🇺 telegram channels are panicking and claiming that Russian troops are preparing to defend Kupyansk. The 🇷🇺 supply lines to the city are almost completely cut.
Izium is not only cut from the supply lines from the North but is also being pressured from the South by the UAF.
ru blijft moord en brand schreeuwen, UA zegt niets. Goed teken.Wagner Grey Zone believes both Izyum and Kuypansk may in fact be completely cut off by now.https://t.co/hs6EjUkvjI pic.twitter.com/gCnWWEFjKL
Dat moet die soldaten toch een enorme boost geven, als je zo wordt ontvangen door de burgers..XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:08:
En emotionele burgers:
https://www.reddit.com/r/..._meet_ukrainian_soldiers/
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Grey Zone is wat minder opruierig / propagandistisch van toon dan diverse anderen imo.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:34:
Nog maar een russische bron
[Embed] ru blijft moord en brand schreeuwen, UA zegt niets. Goed teken.
Ze belichten meestal vrij objectief de stand van zaken, en zijn hier te volgen: https://t.me/grey_zone
nope
Update van Rybar, nieuw kaartje.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:57:
[...]
Kaartje van Rybar
[Afbeelding]
Dit lijkt me redelijk accuraat. Ik vermoed alleen dat UA al bij Vesele is.
Rob Lee over Rybar:
If he is indicating it is that bad, it is probably worse. Hard to get a good understanding of the extent of the operation, but once you break into the enemy's rear area, it can lead to units simply collapsing or retreating hastily. I suspect Ukraine will have more successes.
— Rob Lee (@RALee85) 9 september 2022
De soldaat bij het Izium Rayon bord bij de kruising bij Vesele gaf dat gisteren idd aan.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:43:
[...]
Update van Rybar, nieuw kaartje.
[Afbeelding]
Dit lijkt me redelijk accuraat. Ik vermoed alleen dat UA al hij Vesele is.
Rob Lee over Rybar:
[Embed]
Dus dan zouden ze minimaal controle over de weg hebben.
PSN
Oekraïne zal de stad Koepjansk in de regio Kharkiv waarschijnlijk binnen 72 uur heroveren, aldus de in de VS gevestigde denktank Institute for the Study of War. Volgens de jongste evaluatie van de groep zijn Oekraïense troepen tot op 20 km van de stad opgerukt en zou de herovering van de stad de communicatie tussen de Russische troepen in de regio aanzienlijk verslechteren.
'Russische troepen in de regio Charkov zijn kwetsbaar voor een verdere Oekraïense opmars. Het is erg waarschijnlijk dat de stad Koepjansk binnen de komende 72 uur weer in handen zal zijn van Oekraïense strijdkrachten', zei de denktank. Het verlies van die stad zal offensieve en defensieve plannen van de Russische troepen grondig belemmeren, maar de communicatielijnen naar Izjoem niet volledig verbreken.
De beelden bij Vesele zijn inmiddels een dag oud, deze toren staat volgens Rybar in de vuurlinie maar dan ben je niet rustig een vlag aan het omwisselen. Ze zitten waarschijnlijk al veel verder en zuidelijker.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:43:
Naast de aanval op Kupiansk, zou ik er niet raar van staan te kijken als UA ook oprukt tot aan de brug bij Horokhovatka. Dat zet de Russen in Izium echt helemaal vast, omdat het versterkingen uit de richting Svatove en Sverodonetsk ook helemaal onmogelijk maakt. En ook omdat de brug bij Senkove stuk is.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:43:
[...]
[Afbeelding]
Rob Lee over Rybar:
[Embed]
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Dat moet deze zijn?Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:04:
Naast de aanval op Kupiansk, zou ik er niet raar van staan te kijken als UA ook oprukt tot aan de brug bij Horokhovatka.
Of is dat Oskil en hebben ze de brug waar jij op doet al in handen, dat zou passen in het plaatje met Vesele.One supply line left for Izyum
Ukrainian forces are making a move on it.
Moet wel bij dat de Russen waarschijnlijk in paniek zijn en het misschien ook niet meer weten.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:43:
[...]
[Afbeelding]
Dit lijkt me redelijk accuraat. Ik vermoed alleen dat UA al bij Vesele is.
Rob Lee over Rybar:
[Embed]
Maar van een doorbraak mag nu wel gesproken worden alsmede de realisatie dat Izium echt problematisch aan het worden is.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Dat betekent, stam + t .
One of the entrance city signs of Shevchenkove has already been repainted blue and yellow.
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) 9 september 2022
📷 via @GirkinGirkin https://t.co/Yo9tQyU4qX pic.twitter.com/74GuBOwMOQ
https://nitter.net/Euroma...tus/1568174916331094017#m
_Eend_ schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:12:
Het Shevchenkove bord is al in UA kleuren geschilderd:
[Twitter]
https://nitter.net/Euroma...tus/1568174916331094017#m

PSN
Ik hoop het want in Svatove zijn al troepen bewegingen gesignaleerd. https://liveuamap.com/en/...itary-movement-in-svatovehoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:06:
[...]
Dat moet deze zijn?
[Twitter]Of is dat Oskil en hebben ze de brug waar jij op doet al in handen, dat zou passen in het plaatje met Vesele.
Die kunnen niet heel makkelijk naar die brug toe, die kunnen daarvandaan voornamelijk richting Kupiansk en dan door, alleen het 'dan door' kan nu niet meer.Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:19:
[...]
Ik hoop het want in Svatove zijn al troepen bewegingen gesignaleerd. https://liveuamap.com/en/...itary-movement-in-svatove
(op de kaart loopt er 1 dun weggetje oost-west waarmee ze niet langs Kupiansk hoeven zie ik idd via Raihorodok)
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 12:23 ]
PSN
Geolocated?
Kan het niet de regio zijn ipv de stad?
Anoniem: 421923
kunnen we het niet gewoon het Pivden-front noemen?Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:12:
En zodra het Kherson front topic gerenamed wordt naar Kherson / Krim gaat hier een flesje champagne open. Dit is een mooie eerste stap.
Zuid-front
kan alles vanuit Zapo zuidwaarts daar ook bij in geplakt worden.
Alles richting Krim is dan sowieso zuid.
Zover ik weet staat er bij de regio meestal zo'n simpel rechthoeking "anwb-bord" en bij de ingang van steden dit soort bouwwerken.hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:28:
[...]
Geolocated?
Kan het niet de regio zijn ipv de stad?
Dat betekent, stam + t .
Waar heb je deze foto vandaan, heb je een link?Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:32:
Zover ik weet staat er bij de regio meestal zo'n simpel rechthoeking "anwb-bord" en bij de ingang van steden dit soort bouwwerken.
Ben erg benieuwd welke kant dit is, moet met google maps toch te vinden zijn...
De grote bouwwerken heb je meestal bij een stad of een oblast idd.Apache4u schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:32:
[...]
Zover ik weet staat er bij de regio meestal zo'n simpel rechthoeking "anwb-bord" en bij de ingang van steden dit soort bouwwerken.
Aangezien Kupiansk geen oblast heeft, is het meest waarschijnlijke de stad, al weet je het nooit 100% en kan het misschien rayon zijn, dat rayon begint bij Hrusivka.
PSN
[Twitter: https://twitter.com/Caucasuswar/status/1568183176064909313]hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:34:
[...]
Waar heb je deze foto vandaan, heb je een link?
Dat betekent, stam + t .
Geolocate staat idd in de comments:
I have geolocated where the Ukrainian army has entered Kupyansk (don't see the point not disclosing it)
— (((Tendar))) (@Tendar) 9 september 2022
49°40'30.65"N, 37°36'42.40"E
The Ukrainian army entered the city from South, so it is safe to say that all Russian positions there have fallen. #Kupyansk #Ukraine #Kharkiv https://t.co/4ENI0Uwp2t pic.twitter.com/19UrHOCTWW
Verrassing is dat het de zuidkant is, en niet de westkant.
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 12:41 ]
PSN
Geolocatie poging
Zuidkant van de stad.#Breaking #NewsMap
— Julian Röpcke🇺🇦 (@JulianRoepcke) 9 september 2022
The Ukrainian army reached #Kupyansk and is fighting in the city (if there are any Russians left to defend it ...).
The "?"-marked area is probably also partially or totally under Ukrainian control, but visually unconfirmed so far. pic.twitter.com/QriJ87NLWV
Op maps: ze zijn er dus gewoon al.I have geolocated where the Ukrainian army has entered Kupyansk (don't see the point not disclosing it)
— (((Tendar))) (@Tendar) 9 september 2022
49°40'30.65"N, 37°36'42.40"E
The Ukrainian army entered the city from South, so it is safe to say that all Russian positions there have fallen. #Kupyansk #Ukraine #Kharkiv https://t.co/4ENI0Uwp2t pic.twitter.com/19UrHOCTWW
Ik zat ook al te kijken, maar kan het zo snel niet vinden. Het zou me niet verbazen als dit aan de zuid kant is aan de P79. Het terrein met de kleine struiken komt overeen en er zijn geen witte strepen aan de zijkant van de weg, zoals bij de weg vanuit Hrusivka. Het lijkt wel een doorgaande weg, gezien de tankmarkeringen op de weg.hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:34:
[...]
Waar heb je deze foto vandaan, heb je een link?
Agghh te laat..maar ik zat wel goed
All in all moet dit dus betekenen dat ze inderdaad de brug bij Senkove hebbenhoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:42:
Geolocation gevonden:[Twitter]Op maps: ze zijn er dus gewoon al.
[ Voor 32% gewijzigd door Zewatanejo op 09-09-2022 12:49 ]
XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 11:55:
Oekraïne zal de stad Koepjansk in de regio Kharkiv waarschijnlijk binnen 72 uur heroveren, aldus de in de VS gevestigde denktank Institute for the Study of War. Volgens de jongste evaluatie van de groep zijn Oekraïense troepen tot op 20 km van de stad opgerukt en zou de herovering van de stad de communicatie tussen de Russische troepen in de regio aanzienlijk verslechteren.
[...]
Die 72 uur was eerder 72 minuten

Geen artillerie te bespeuren, tijd voor een fotohoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:48:
Het meest bijzondere van deze foto is de rust waarmee hij gemaakt is, minder dan 4km van het stadscentrum...
Ze hebben eindelijk de nacht ervoor goed geslapen omdat er geen Russische artillerie in de buurt is?hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:48:
Het meest bijzondere van deze foto is de rust waarmee hij gemaakt is, minder dan 4km van het stadscentrum...
PSN
Dit is een mega push, de grootste van UA tot nu toe, tenzij ie alleen zo groot is omdat het zo makkelijk is (waar dat in Kherson front niet mogelijk is).
Anderszijds hebben ze dan wel groen licht gekregen van command om door te blijven jagen.
De Ghost Division hebben ze nog niet onttroond ,maar zou wel gaaf zijn.
Je maakt er een grap over, maar dit is midden in een actieve war-zone. Vanaf daar kunnen ze met een Javelin een tank in het centrum uitschakelen, het is letterlijk een paar minuten rijden en ze lijken de zaak totaal onder controle te hebben.
Waar is is de artillerie, waar zijn de vliegtuigen?
Zelfs geen Russische sluipschutters lijkt het.
Can you hear that? It is the sound of Liberation❤️
— Sofia (@SlavaUk30722777) 9 september 2022
🇺🇦Combat medic Lina on the front lines of #Ukraine pic.twitter.com/aIbtw5UBKw
Kortom, denk dat het met de moraal wel goed zit. Hopelijk worden ze niet overmoedig ivm supply lines etc.
Dat betekent, stam + t .
"Part of the Russians escaped from Kupyansk, the Armed Forces of Ukraine defeated units near the city, an operation was launched."
die zitten bij Kherson door een verrekijker te turen.hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:55:
[...]
Je maakt er een grap over, maar dit is midden in een actieve war-zone. Vanaf daar kunnen ze met een Javelin een tank in het centrum uitschakelen, het is letterlijk een paar minuten rijden en ze lijken de zaak totaal onder controle te hebben.
Waar is is de artillerie, waar zijn de vliegtuigen?
Zelfs geen Russische sluipschutters lijkt het.
och, het is nog maar een klein hapje land, er valt nog heel veel te veroveren.oldgrumpy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:53:
Iets zegt me dat de dagen van Poetin geteld zijn
Geef de Russen een week de tijd en UA zou zomaar weer teruggeworpen kunnen worden, danwel dat ze zich zelf terugtrekken omdat ze niet de troepen in de buurt hebben om die extra oppervlakte/locaties te controleren.
Zodra Putin de opdracht geeft aan Steiner voor de tegenaanval komt alles goed.
*knip* er is een apart memetopic voor dit soort afbeeldingen
[ Voor 24% gewijzigd door polthemol op 12-09-2022 08:30 ]
Het is niet zozeer de snelle opmars van de UA die me verbaast maar het totaal gebrek aan reactie aan Russische zijde.Anoniem: 421923 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:02:
[...]
die zitten bij Kherson door een verrekijker te turen.
[...]
och, het is nog maar een klein hapje land, er valt nog heel veel te veroveren.
Geef de Russen een week de tijd en UA zou zomaar weer teruggeworpen kunnen worden, danwel dat ze zich zelf terugtrekken omdat ze niet de troepen in de buurt hebben om die extra oppervlakte/locaties te controleren.
Op het moment is het euforie maar we gaan wel zien wat hier van komt
Ik heb het gevoel dat Poetin het leger niet meer helemaal mee heeft.
En ofwel betekent dit het begin van het einde van Poetin ofwel gaat hij hard terugslaan met niet conventionele wapens.
Ik kan aannemen dat Rusland een beetje verrast was door de tegenaanval maar Rusland dat precie zelfs geen luchtoverwicht kan creëren, dat slaat me toch wel met verstomming.
Het kan toch niet dat de Russische luchtmacht niet tot meer in staat is?
Als ik Vladimir was zou ik de komende weken even geen ramen gaan wassen. Of in een auto stappen. Of een sigaret opsteken.oldgrumpy schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:06:
[...]
Het is niet zozeer de snelle opmars van de UA die me verbaast maar het totaal gebrek aan reactie aan Russische zijde.
Ik heb het gevoel dat Poetin het leger niet meer helemaal mee heeft.
En ofwel betekent dit het begin van het einde van Poetin ofwel gaat hij hard terugslaan met niet conventionele wapens.
Ik kan aannemen dat Rusland een beetje verrast was door de tegenaanval maar Rusland dat precie zelfs geen luchtoverwicht kan creëren, dat slaat me toch wel met verstomming.
Het kan toch niet dat de Russische luchtmacht niet tot meer in staat is?
Ukrainian forces have liberated the towns of Prystin, Boldyrivka, Senok, Poidunivka, Osad'kivka, Tamarhanivka, Stinka, Prokopivka, Osynovo and Sadove south of Kup'yans'k.
🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦🇺🇦
⚡There is a transfer of equipment and personnel of the #Russian invaders to the #Kharkov direction .#UkraineWillWin #UkraineRussianWar#UkrainianArmy #Ukrainian #Ukraina #UkraineRussiaWar #Ukraine #UkraineWar pic.twitter.com/rPlAznk2wF
— 🇺🇦 UkraineNewsLive🇺🇦 (@UkraineNewsLive) 9 september 2022
Hopelijk weten ze te consolideren voordat deze reserves aankomen.
(locaties uit de filmpjes onbekend etc disclaimer)
PSN
Enorm hard.
Waarschijnlijk komen ze vrijwel geen weerstand tegen. Het lijkt wel of de russen massaal zijn gevlucht.
Ik hoop wel dat de support en bevo snel genoeg kunnen volgen.
Er is natuurlijk wel een grote kans dat de Oekrainse bevolking veel support geeft met betrekking tot eten etc, voor zover er nog wat over is na een half jaar russische bezetting. Echter ammo etc kunnen die natuurlijk niet leveren. Ook flink kans dat met het oprukkende leger de lokale bevolking ook meer verzet gaat bieden aan de russen en er meer partizanen akties komen.
Het is op zich wel veel spul, maar het ziet er wel uit als het zo van een museum komtYakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:12:
[Twitter]
nope
Een paar opvallende dingen aan deze beelden.YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:12:
[Twitter]
- Eerste deel is van een ontzettend brakke weg. Alsof de binnendoor rijden. Vraag me dus af waar deze versterkingen naar toe gaan.
- De markeringen O en O in een driehoek heb ik niet eerder gezien
- Ik geen geen troepen, alleen materieel
- Vooral brak en oud materieel
- Het hele filmpje is ge-edit en openlijk gefilmd. verbaas me eigenlijk dat de Russen dat laatste toelaten. Ben dus ook wel benieuwd wat de bron is. Is dit een Russiche poging om indruk te maken?
Denk dat het inmiddels wel tijd is voor dat biertje bij de Dnipro Oskil...Yesterday Ukrainian forces were fighting on the western side of Kup'yans'k.
That will give you an indication of how far they are today.
Filmpje is inderdaad een beetje vreemd. Overigens is het O symbool met een vierkant of driehoek als sinds het begin van de invasie in gebruik.Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:25:
[...]
Een paar opvallende dingen aan deze beelden.
- Eerste deel is van een ontzettend brakke weg. Alsof de binnendoor rijden. Vraag me dus af waar deze versterkingen naar toe gaan.
- Het hele filmpje is ge-edit en openlijk gefilmd. verbaas me eigenlijk dat de Russen dat laatste toelaten. Ben dus ook wel benieuwd wat de bron is. Is dit een Russiche poging om indruk te maken?
https://theguardian.com/w...-symbol-of-war-for-russia
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Waarschijnlijk om ze aan te sporen niet weg te vluchten:Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:25:
Het hele filmpje is ge-edit en openlijk gefilmd. verbaas me eigenlijk dat de Russen dat laatste toelaten. Ben dus ook wel benieuwd wat de bron is. Is dit een Russiche poging om indruk te maken?
Hou vol we komen er echt aan... echt waar....

As a way to increase morale, all Russian channels suddenly began reporting about the "mass transfer of vehicles and personnel into the Kharkiv area". pic.twitter.com/hOFFOriDsG
hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:29:
Tussen de regels door lees ik genoeg...[Twitter]Denk dat het inmiddels wel tijd is voor dat biertje bij de Dnipro Oskil...
It's wild poking around Twitter and seeing some of the shamelessly false tweets that are being posted out there. Yesterday saw one claiming proof of 74k ukr KIA and this morning saw this nugget of pure brown BS: pic.twitter.com/lATpJWu9Ut
— J.L. (@tai_rannical) 9 september 2022

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 13:35 ]
PSN
Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:25:
[...]
Een paar opvallende dingen aan deze beelden.
- De hoofdwegen in dat gebied zien er op sattelietbeelden al niet al te jofel uit, veel zand- of grindwegen.
- Wat betreft de markings: https://commons.wikimedia...Invasion_vehicle_markings
- Kan zijn dat de troepen in de trucks zitten, maar dat is een aanname. Je zou dan wel enige beweging verwachten. Misschien liggen ze vol met voorraaden voor de stukken artillerie.
- Een heel groot deel van hun moderne materieel is al ingezet (en vernietigd/buitgemaakt). Ze zullen niet veel modern spul hebben.
- In het filmpje zie je ook een paar Lada's met hele grote Z's rijden. Ik vermoed dat het filmpje is gefilmd vanuit die auto's en dat ze daardoor gewoon konden filmen. Een van de vrachtwagens in die kolonne seinde zelfs naar de cameraman. Dus erg druk om opsec leken ze zich niet te maken
Zijn ze zo gewend: werkelijk iedereen rijdt met een dashcam. Als er wat gebeurt staat de politie aan de kant van de hoogste bieder, vandaar.Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:25:
[...]
Het hele filmpje is ge-edit en openlijk gefilmd. verbaas me eigenlijk dat de Russen dat laatste toelaten. Ben dus ook wel benieuwd wat de bron is. Is dit een Russiche poging om indruk te maken?
Wel leuk dat de Russen nu een clownsneus als IFF gebruiken toch?Zewatanejo schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:25:
• De markeringen O en O in een driehoek heb ik niet eerder gezien
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ik moet meteen aan Baghdad Bob denken bij dit soort teksten.
"The cleaning of Kupyansk is going well"
Met Vesele vrijwel zeker in Oekraïense handen en de zuidelijke brug onder controle is de enige vraag: wat is er eerder, de omsingeling van Irzum of 5 uur borreltijd...RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:25:
updates rond Vesele maar wel in zuidelijke richting langs de rivier.
Als het lukt is het een huzarenstukje
Kwam ergens tegen dat ze vanuit het zuiden ook op weg zijn naar Oskol-stad, dat is de laatste doorgang.Indoubt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:30:
Ze zouden dan mogelijk in staat zijn Izyum grotendeels af te sluiten en van meerdere kanten te belagen.
Kan het alleen niet meer vinden helaas.
Deze?hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:32:
[...]
Kwam ergens tegen dat ze vanuit het zuiden ook op weg zijn naar Oskol-stad, dat is de laatste doorgang.
Kan het alleen niet meer vinden helaas.
🔻The immediate goal of the UA command is access to the villages of Vesele and Kunya, then to the Oskol reservoir. This will actually make it possible to encircle the grouping of the RF Armed Forces near Izyum, so the UA Army will soon throw all their efforts to achieve the plan. pic.twitter.com/IZ0ldAQxfa
— ДражаМ (@DrazaM33) 8 september 2022

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
https://liveuamap.com/en/...military-reached-kupiansk
Slechts 3 keer eerder maar met dit tempo is het niet ondenkbaar dat dit soort dingen vaker gepost wordenq-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:36:
Weet niet of het al is gepost, maar het leger van Oekraïne heeft Kupiansk inmiddels bereikt. Ze staan wel nog buiten de stad zo te zien.
https://liveuamap.com/en/...military-reached-kupiansk
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Lees eens terug...q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:36:
Weet niet of het al is gepost, maar het leger van Oekraïne heeft Kupiansk inmiddels bereikt. Ze staan wel nog buiten de stad zo te zien.
hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:30:
[...]
Met Vesele vrijwel zeker in Oekraïense handen en de zuidelijke brug onder controle is de enige vraag: wat is er eerder, de omsingeling van Irzum of 5 uur borreltijd...
De russen zijn er in ieder geval bang voor dat het snel gebeurd kan zijn.Indoubt schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:30:
@RoD Als dat waar is dan is het een gedurfde operatie. Ze zouden dan mogelijk in staat zijn Izyum grotendeels af te sluiten en van meerdere kanten te belagen. Mits voldoende vuursteun en bevo natuurlijk.
Als het lukt is het een huzarenstukje
Girkin zegt iets vergelijkbaars op zijn kanaal.Vladlen Tatarsky proposes to abandon Izyum 🤯🤯🤯https://t.co/VMpPjhvoV4 pic.twitter.com/WtYtyXluCQ
Als Girkin het zegt is dat praktisch een garantie dat ze dat niet gaan doen.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:50:
Girkin zegt iets vergelijkbaars op zijn kanaal.
Het zou best kunnen dat het nu zelfs te laat is om nog weg te komenRoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:50:
[...]
[...]
De russen zijn er in ieder geval bang voor dat het snel gebeurd kan zijn.
[Twitter] Girkin zegt iets vergelijkbaars op zijn kanaal.
Paar heli's voor hoge piefen en de rest is toast.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 09-09-2022 14:54 ]
PSN
Dit is de laatste rivierovergang voor ze bij Izyum zijn. Wachten op beeld dat geolocated kan worden.Russian sources report Ukrainian forces are in control of Horokhovatka which is on the road leading right to Izyum. pic.twitter.com/pgCfy099eq
Zelfs dat is twijfelachtig aangezien de laatste route (Oskol) binnen Oekraïens artilleriebereik ligt.YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:54:
Het zou best kunnen dat het nu zelfs te laat is om nog weg te komen
Kherson on steroids...
Het bruggetje bij Oskil zal niet heel veilig zijn inderdaad.hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:57:
[...]
Zelfs dat is twijfelachtig aangezien de laatste route (Oskol) binnen Oekraïens artilleriebereik ligt.
Kherson on steroids...
PSN
"According to preliminary data, the bridge over the Oskol in Kupyansk was broken." pic.twitter.com/9TxJD0ByfE
Het zou toch vervelend zijn als de Russen ook uit Kupyansk niet terug kunnen trekken zeg.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Denk eerder opgeblazen bij de terugtocht.Shabbaman schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:59:
Het zou toch vervelend zijn als de Russen ook uit Kupyansk niet terug kunnen trekken zeg.
De motivatie om Izyum te verdedigen zal ongetwijfeld hoog zijn.A Russian Telegram channel claims that the commander of the 2nd Motorized Rifle Division evacuated from Izyum two days ago even though some of his forces are still in the area. https://t.co/XKkgdPAKCW pic.twitter.com/fHsIReY1VE
Russia is allegedly using Mi-26 helicopters to bring reinforcements to Izyum and Kupyansk.https://t.co/wd2NoqwG3o pic.twitter.com/FEvNbaC7ky
Want ik bent te druk met mijn nieuwe job.
Goed om te lezen dat het Oekraïne zo vlot en plots progress maakt deze dagen, week alweer.
Ik deel toch nog even een berichtje van volyamedia.
https://t.me/volyamedia/352
Schijnbaar is de communicatie van de Russen volledig ingestort.Summary for the evening of September 8, night - morning of September 9
On the evening of September 8, the Armed Forces of Ukraine occupied the village of Senkovo (Senkovo) on the left bank of the Oskol River south of Kupyansk. According to information from Russian and Ukrainian sources, the Armed Forces of Ukraine managed to advance on the right bank of the river. This creates a threat to encircle Kupyansk.
During the night, units of the Armed Forces of Ukraine came close to Kupyansk, which, we recall, is the main logistics hub for the Izyum grouping of the RF Armed Forces. The entire supply of the group went through the railway station in Kupyansk.
Equipment and warehouses continue to be moved out of Kupyansk to the east.
As we assumed the night before, the Chkalovsky ledge was abandoned by the Armed Forces of the Russian Federation, Chkalovsk was liberated by the Armed Forces of Ukraine in the morning. Russian troops retreat to the east in the direction of the villages of Zhuravka and Nikolskoye.
To stabilize the defense, separate units were transferred all night near Kupyansk and Izyum from other directions and from the rear. By the time this post was published, the Russian troops had failed to organize a solid defense.
At night, units of the 3rd Army Corps from Biryuch (Belgorod Region) began to be transferred to reinforcements. The transfer is still ongoing.
According to the Russian military, communication between units, artillery and checkpoints in the Kharkiv region has been disrupted.
“We do not understand who is where. The mobs leave their positions at checkpoints and leave, as well as the Russian Guard,” says a Russian senior officer stationed in the Izyum area.
In the Russian rear, mobile mechanized groups of the Armed Forces of Ukraine operate, which destroy columns and attack garrisons in the villages.
“It looks like Grozny in the summer of 1996. No one understands anything, no one really knows where they are, where they are, ”says another Russian officer.
In the next 24 hours, if the situation does not change, only the arrived territorial battalions, recruited in the Russian regions, can throw into battle. While they are in the rear.
At the same time, in the Donetsk direction, the RF Armed Forces continue to attack Bakhmut and Avdeevka, where fresh units of motorized rifles and airborne forces were deployed at night.
In the Kherson region, the Armed Forces of Ukraine continue to expand the bridgehead on the southern bank of the Ingulets in the Sukhoi Stavka area.
Ik doe het ervoor, plop...hoevenpe schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:06:
Niet vervelend bedoeld, maar deze beroepspessimist trekt pas een biertje open als er beelden zijn van vrolijke Oekraïners met een vlag bij de Dnipro...
Oskil Reservoir
-Graphic imagery pic.twitter.com/kHrb6JG4Dv
Saint Stinger zal blij zijnhoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:06:
Zijn ze echt zo dom of alles voor de show?
[Twitter]
Die dingen zijn toch veel te groot en log om boven een actief slagveld te vliegen
Het zal eerder VIP exit transport zijn dan aanvoer van nieuw vlees.hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:06:
[Twitter]
PSN
Die is kapot https://twitter.com/i/status/1553367097228541953YakuzA schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:58:
[...]
Het bruggetje bij Oskil zal niet heel veilig zijn inderdaad.
Oh yes, hebbes.RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:01:
[Embed] De motivatie om Izyum te verdedigen zal ongetwijfeld hoog zijn.
Dat is een van de twee divisies die bij het 1ste gardistenstankleger hoort. En dat is belangrijk omdat die formatie uit de Moscou regio komt en daadwerkelijk gevuld is met etnische russen en niet de minderheden die hun dood ingestuurd worden. Verder kreeg die formatie vaak het betere materieel. De reden is ook vrij duidelijk.
De meeste Russische formaties hebben hun basis bij een van de vele en lange grenzen zitten. Dit leger is normaal gestationeerd nabij Moscou. In een imperiaal systeem geeft dit aan de formatie is die de rest in het gareel moet kunnen houden, zeker de formaties die bestaan uit etnische minderheden. Het hele punt van 1ste gardisten tankleger is dan ook om het regime in het Kremlin aan de macht houden naast dat het de operationele reserve moet zijn die ingezet kan worden voor offensieve operaties. Dus als die verpletterd worden, dan is dat op zijn zachts gezegd gevoelig.
Haha held, cheers 🥂hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:17:
Het is vrijdagmiddag, even mezelf quoten:
[...]
Ik doe het ervoor, plop...![]()
[Twitter]
nope
Alles voor de show.hoevenpe schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:06:
[Twitter]
Blijkbaar hoop geven aan de ingesloten troepen. Lees de tweet maar van 1 heli naar een andere heli.
In het filmpje zie je de nieuwe 'brug' ernaast, dus daar kunnen ze nog oversteken
PSN
Het kan natuurlijk als de russen zich echt volledig hebben teruggetrokken...There is unconfirmed reports of Ukrainian forces liberating Oskil.
"According to Oskol, everything is clear - ours are there. People called from there" pic.twitter.com/mNMEtOrngk
Im not so sure yet, Russian sources mentioned something similar.
It's massive news if proved to be true.
Dat betekent, stam + t .
Dat zou betekenen dat Izium inderdaad is omcirkelt door Oekraïne. Hopen op meer bevestigingen!RoD schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:31:
Dit lijkt me sterk, maar ik post het toch maar, omdat WarMonitor er bij dit offensief redelijk snel bij is en weinig onzin post.
[Embed] Het kan natuurlijk als de russen zich echt volledig hebben teruggetrokken...
Zat even op Deepstatemap met de liniaal te spelen. Het front was in het gebied rondom Charkiv zo'n 130km lang. Met de verschuiving naar de rivier is het front nog 70km. Dat is wellicht een stuk beter te behappen!
[ Voor 17% gewijzigd door Bo0bz op 09-09-2022 15:40 ]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Dacht 10kXWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:38:
Hoeveel Russische troepen zouden nog in Izyum zitten? Want een deel lijkt enkele dagen geleden al gevlucht te zijn.
Gevlucht of gewoon onbemand omdat Putin ze bijna allemaal naar Kherson heeft gestuurd?XWB schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:38:
Hoeveel Russische troepen zouden nog in Izyum zitten? Want een deel lijkt enkele dagen geleden al gevlucht te zijn.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Dit zou russische troepenbewegingen ten oosten van Izyum bemoeilijken.A Russian Telegram channel claims that the bridge in Oskol has been blown up and that it was the only bridge available (I've no idea if the bridge in Studenok was intact) https://t.co/8FaYrS2Atl
— English Luhansk (@loogunda) 9 september 2022
Gezien hoe snel Oekraïne nu overal doorheen stormt kan ik me niet voorstellen dat er nog echt grote groepen russen zitten. Ik ben dan ook vooral benieuwd hoeveel er nu daadwerkelijk nog zaten en vooral hoeveel materieel er is achter gebleven.
[removed]
Dit topic is gesloten.