Dat is ook niet zo vreemd misschien. Want ook aan dit front was dit onder andere de artillerie.
Ja dat zijn luchtafweerkanonnen die dezelfde patronen kunnen afvuren als de T-54 (en SU-100 uit WO2 zelf), uit de late jaren 1940.
Wat is dit voor een grap van een leger? Die dingen wegen bijna 10t en zijn daarmee nauwelijks fatsoenlijk te verplaatsen. Ze vuren een relatief licht projectiel in een vlakke baan waardoor ze erg beperkt effectief zijn tegen ingegraven posities. Dit heeft niks meer te zoeken op welk slagveld dan ook. Ik begin me inmiddels serieus af te vragen hoeveel er gestolen is in de jaren 90 dat deze letterlijk antieke stukken nog in gebruik zijn. Ik zou nog liever krombaan WO2 artillerie hebben dan dit...
AndereKoekoek schreef op woensdag 7 september 2022 @ 16:27:
Ben wel echt onder de indruk van het strategisch/tactisch inzicht waarmee de Oekraïense troepen worden ingezet.
Zolang de aanvoerlijnen vanuit het westen blijven draaien met munitie, voedsel etc kunnen ze wel echt goed doorpakken.
Hebben ze een mooie uitgangspositie voordat de winter start. Denk zelf dat Putin deze winter wel een mobilisatie gaat doen om zijn eer te redden. Het verlies erkennen zal hij nooit en te nimmer doen. Denk dat ie nog eerder zelfmoord zal plegen dan dat hij zijn verlies neemt.
Ik niet echt. Wat de Oekraïners laten zien is gewoon competent. Competentie die ze hebben opgebouwd na jaren van oorlog en heel veel hulp. Zonder die hulp was het heel anders afgelopen. Wat er nu waarschijnlijk gebeurd is dat de Oekraïners nieuwe formaties inzetten die tenminste gedeeltelijk getraind en uitgerust zijn door NAVO lidstaten. Waarschijnlijk hebben ze een kern van veteranen die als onderofficieren en officieren dienen, maar zijn veel troepen vrij "groen". Van die formaties hoef je geen wonderen te verwachten. Wat ze nu doen is meer wat ik in lijn der verwachting zou vinden. Ze presteren omdat ze relatief getraind zijn, vrij goed geleid, redelijk uitgerust en omdat het Russische leger een grap is.
Het is alleen wel duidelijk dat de Oekraïense generale staf wel wat meer aandacht verdient. Want wat ze nu doen is vooral erg slim. Cherson was zo overduidelijk en daar hebben ze de tijd genomen om het slagveld voor te bereiden. De Russen lijken er ook wel een beetje ingetrapt te zijn omdat er versterkingen naar Cherson gestuurd lijken te zijn. Vervolgens zijn de Oekraïners een langzame, meer methodische opmars begonnen. Het doel lijkt daar meervoudig te zijn.
1) Bevrijd het gebied met minimale verliezen.
2) Zorg ervoor dat de Russen niet de gevechten kunnen afbreken en kunnen vluchten. Druk erop houden dus.
3) Laat de Russen versterkingen en materieel naar de regio transporteren waar ze in een logistiek problematische manier moeten vechten. Immers zijn de bruggen vrij kapot.
En uit het niks opeens dit offensief. Deze is veel pijnlijker want als de Russen echt Izium moeten verlaten, dan gaat dat ook heel wat gevechtssterkte kosten. Je pint ze immers wederom tegen een rivier aan en dwingt ze tot overgave of vernietigd ze als ze over proberen te steken.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.