Wat is een fijn merk monoblock WP voor Dhz-er?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-04 18:26
Mijn vraag
Goedenavond, ik open mijn eerste topic hier. Daarom stel ik mij kort even voor. Jan, 55 jaar, vrachtwagenmonteur en DHZ-er in hart en nieren. Interesse in bijna alle techniek. Net huis gekocht van '69 2-onder-1-kap dat ik graag met WP ga verwarmen.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb cursus warmtepomp gedaan via Technische Unie en al redelijk veel gelezen op internet, waaronder ook de vele GT topics.

Op moment zie ik door de bomen het bos niet meer en vraag ik dus graag wat hulp.

Concreet: ik zou graag ervaring horen van mensen die alles zelf gedaan hebben met hun monoblock. Het ene merk zal wat toeschietelijker zijn met info / garantie dan het andere stel ik mij zo voor. Ook onderdelenvoorziening kan wellicht een punt van overwegen zijn?

Ik wil met monoblock straks plm 60m2 vloerverwarming gaan voeden. Gevoelsmatig denk ik aan 9Kw, we gebruikten nu met CV 1250m3 in 2021. Bovenverdieping zou ik in toekomst ook bij WP willen betrekken via grotere radiatoren.

Maar ik wil mij zoals gezegd eerst eens oriënteren welk merk (leverancier / dealer) gewoon prettig is voor DHZ-er.

Mvg Jan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik denk dat je met panasonic geen plank misslaat.

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2

Heb er zelf een geinstalleerd bij een vriend 3 jaar geleden.
Beetje getweaked met zwave relais voor de aansturing (pre-heishamon tijd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bKZykCvW-H_l-4mnJ0fjbgfMDfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9hk1CRdzMvumy9rrmoNKCks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e82-TlBCFPate2RVcyHo6BC--VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SsMgl7T3eRbcHhDE4d6AqoW.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen de subsidie aanvraag is wel een dingetje tegenwoordig als DHZ'er

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2022 18:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Dankjewel, nuttig leesvoer! Daar ga ik mij vast eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Panasonic Lucht/ Water Warmtepomp, dan is leidingwerk met koel-gas niet nodig.
Hier thuis heb ik de 7KW geplaatst.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Dat is voor mij ook een van de redenen voor monoblock te kiezen, geen gedoe met F-gassen. Ik val intussen van de ene verbazing in de andere verbazing als ik lees hoever sommigen gaan met electronische uitlezing, dashboards en fijn afregelen. RESPECT MENSEN!

Ben wel benieuwd trouwens welke weg de zelf-plaatser bewandeld om toch voor subsidie in aanmerking te komen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-04 21:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ubuntu schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:24:
Dat is voor mij ook een van de redenen voor monoblock te kiezen, geen gedoe met F-gassen. Ik val intussen van de ene verbazing in de andere verbazing als ik lees hoever sommigen gaan met electronische uitlezing, dashboards en fijn afregelen. RESPECT MENSEN!

Ben wel benieuwd trouwens welke weg de zelf-plaatser bewandeld om toch voor subsidie in aanmerking te komen....
een instalateur in gebruik laten nemen. maar dat is wat lastiger aan het worden omdat ze omkomen in het werk er zitten wel een aantal instalateurs op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 09:33
Hier ook team Panasonic en dhz.

Er zitten voldoende mensen op GoT die een factuur willen opmaken voor installatie.

Zou lekker een 9kW pakken en draaien maar.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Goed om te horen, ik heb nu inderdaad een panasonic als favoriet; WH-MXC09H3E8
Waarbij ik overigens nog aan het zoeken ben waar die aanduiding voor staat;
09 vermogen
H generatie / koudemiddel?
Maar de rest moet ik nog even uitvinden voor het geval er een aanbieder is met een "iets afwijkend" typenummer.....

Overigens wil ik een 3 fase 400V model WP, gezien ik 3x25A heb en ook mijn enphase 3 fase wil aansluiten (met een bescheiden 4400W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ubuntu schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:17:
Goed om te horen, ik heb nu inderdaad een panasonic als favoriet; WH-MXC09H3E8
Waarbij ik overigens nog aan het zoeken ben waar die aanduiding voor staat;
09 vermogen
H generatie / koudemiddel?
Maar de rest moet ik nog even uitvinden voor het geval er een aanbieder is met een "iets afwijkend" typenummer.....

Overigens wil ik een 3 fase 400V model WP, gezien ik 3x25A heb en ook mijn enphase 3 fase wil aansluiten (met een bescheiden 4400W).
De 2e H staat voor H serrie (nu de oude serrie)

tip. als je genoeg hebt aan 9KW en niet een hele schuur vol met 3 fase meuk hebt staan kies gewoon voor een 1 fase model. er zijn al zoveel mensen je voor geweest een huishouden kan op 3x25a met een 9kw wp. goedkoper, kan veder terug modeleren, kleiner, lichter. zonnepanelen en verbruikers hebben geen last van elkaar. ik zou een MDC09J3E5 pakken. maar 9KW uit een vloer van 60m2 persen met wp vriendelijke temp is zo makkelijk niet. uiteindelijk staart bijna iedere nieuweling zich blind op vermogen en daarna op minimaal vermogen, waar het toch echt bij de afgifte gaat beginnen. wat je niet je vloer in kan krijgen heb je geen klote aan.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 28-02-2022 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Dankjewel, hele opluchting dat ik het wiel niet op alle fronten zelf hoef uit te vinden!

Ik zal eens kijken naar het door jou voorgestelde model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ubuntu schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:56:
Dankjewel, hele opluchting dat ik het wiel niet op alle fronten zelf hoef uit te vinden!

Ik zal eens kijken naar het door jou voorgestelde model.
Heb je de topics die je gegeven zijn al gescreend? er zitten bakken met ervarings deskundige (en hier en daar een verdwaalde instalateur)

Ik heb een roze bril, dus deze link ik nog een keertje O-)
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 09:33
Ja wij van WC eend speelt hier ook wel.

Ik heb een 9kW J serie draaien en weet dat deze tot 400W opgenomen vermogen terug moduleert en afhankelijk van de buiten temperatuur komt er dan een thermisch vermogen uit waarmee je rekent.

Ik wilde eerst ook een 3F uitvoering, maar inderdaad boven genoemde nadelen, plus nog eens de veel hogere prijs, hebben mij gewoon een 1F laten kopen. Zo'n ding trekt over het algemeen helemaal niet veel vermogen tenzij het buiten stervenskoud is maar dat gebeurt in Nederland zo goed als nooit meer.

Je moet inderdaad wel goed kijken naar wat je aan vermogen kwijt kunt, maar zeker wat de Panasonic aangaat is algemeen bekend dat de 5-7-9 qua hardware zo goed als identiek zijn en zo goed als hetzelfde terug moduleren. De 5 iets dieper.

1250 kuub naar warmtepomp kom je eerder op de 7 uit als ik me niet vergis dus feitelijk volstaat die dan. Trek lekker boven er ook bij, koop die 9 bij rjtec, hark €3300 subsidie binnen en draaien.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Hahaha wc-eend effect ken ik, objectief bestaat haast niet. Ik kan er prima mee leven hoor. Als onder andere panasonic hier goed aangeschreven staat zal daar heus goede reden voor zijn ;-) een vleugje enthousiasme is dan ook wel leuk in mijn ogen.

Goede tips die ik krijg, zeker ook mbt 1 of 3 fase.

Ik zal eens kijkje nemen bij rjtec op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gieliovd520 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:10:

Je moet inderdaad wel goed kijken naar wat je aan vermogen kwijt kunt, maar zeker wat de Panasonic aangaat is algemeen bekend dat de 5-7-9 qua hardware zo goed als identiek zijn en zo goed als hetzelfde terug moduleren. De 5 iets dieper.
alleen de 5H de J doet exact het zelfde bij de 5 7 en 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Ubuntu schreef op maandag 28 februari 2022 @ 19:17:
Hahaha wc-eend effect ken ik, objectief bestaat haast niet. Ik kan er prima mee leven hoor. Als onder andere panasonic hier goed aangeschreven staat zal daar heus goede reden voor zijn ;-) een vleugje enthousiasme is dan ook wel leuk in mijn ogen.

Goede tips die ik krijg, zeker ook mbt 1 of 3 fase.

Ik zal eens kijkje nemen bij rjtec op de website.
Ik kan je wel vertellen waarom panasonic.. met name door de heisamon heeft het een heel erg hoog tweakers gehalte, veel kan je zelf aansturen/uitlezen als je daar behoefte aan hebt. dat is bij geen andere wp en al helemaal niet voor die prijs en inmiddels lijkt de kwaliteit dus ook prima te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
twain4me schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:51:
[...]

De 2e H staat voor H serrie (nu de oude serrie)

tip. als je genoeg hebt aan 9KW en niet een hele schuur vol met 3 fase meuk hebt staan kies gewoon voor een 1 fase model. er zijn al zoveel mensen je voor geweest een huishouden kan op 3x25a met een 9kw wp. goedkoper, kan veder terug modeleren, kleiner, lichter. zonnepanelen en verbruikers hebben geen last van elkaar. ik zou een MDC09J3E5 pakken. maar 9KW uit een vloer van 60m2 persen met wp vriendelijke temp is zo makkelijk niet. uiteindelijk staart bijna iedere nieuweling zich blind op vermogen en daarna op minimaal vermogen, waar het toch echt bij de afgifte gaat beginnen. wat je niet je vloer in kan krijgen heb je geen klote aan.
Die 60m2 vloer is benedenverdieping met (toekomstige) vloerverwarming, ik kan boven in ouderwetse radiatoren nog zat warmte kwijt, wil bovendien ook over 2 jaar voerverwarming in douche dus heb liever wat capaciteit over.

Maar ben blij met je opmerking want ik moet met de getalletjes nog helemaal gevoel opbouwen, :)

Ik zie net dat rjtec niet meer aan particulieren verstuurt, beetje googlen brengt mij bij de groene-energiewinkel.nl daar hebben ze een actieprijs die wel zeer aantrekkelijk is, iets meer dan rjtec maar gewoon in nederland is ook wel prettig wat mij betreft.

Wat het bufferen van warmte betreft voor de nacht ; ik liep gisteren met de vrouw wat te brainstormen over hoe de indianen het vroeger deden, die legden een grote steen bij het vuur en namen die s'nachts mee "in bed"als een warme kruik....
Ik ben van plan een schuimbetonvloer te storten van 50-60cm dikte met daarop een afwerkvloer met vloerverwarming en plavuizen van (pak hem beet) 10cm dikte. Dat is een grote steen :*) welke zoals bekend bij vloerverwarming een hoop energie kan bufferen.
Stel nu eens dat ik die laag 20cm maak, dus 40-50cm schuimbeton met als buffer er 20cm vloer op gestort. Het opwarmen zal uiteraard meer dan dubbel zoveel tijd nemen maar daarna dan heb je ook wat reserve.

Of maak ik nu een grote denkfout?

[ Voor 30% gewijzigd door Ubuntu op 28-02-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Je woont in een 2 onder één kap woning uit 1969... uit een tijdperk waar het woord isoleren nog niet bestond.
ipv beton storten moet je eerst je huis maar eens flink isoleren; vloer, dak, misschien tussenvloeren, wtw ventilatie ipv tocht ventilatie, tripleglas waar gestookt wordt anders normaal iso-glas.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Muren zijn reeds geïsoleerd, uitbouw welke achtergevel vervangt is volledig geïsoleerd. Dak is gedeeltelijk geïsoleerd en wil ik idd nog aanpakken. De vloer moet zoiets worden als de "Faber comfortvloer" door toepassing schuimbeton kan je goede isolatiewaardes halen. WTW op ventilatie is nog te overwegen, daar heb je gelijk in. Hetzelfde geldt voor de overige 2 ramen beneden waar nog ouderwets dubbelglas in zit.

Helaas hebben de vorige bewoners de geldboom uit de tuin meegenomen dus kan ik niet alles tegelijk uitvoeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Ubuntu op 28-02-2022 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Iemand bekend met https://www.groene-energiewinkel.nl/ ?
ik overweeg namelijk daar de Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC09J3E5 1-fase 9kW + SmartCloud interface te gaan bestellen / aanbetalen en dan maar hopen dat hij voor de herfst geleverd kan worden. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hebben mijn DJG RVS buffervat van 450 ltr met 3 spiralen geleverd.
Is prima verlopen een paar jaar geleden.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
dankjewel voor je reactie, website ziet er ook wel informatief en vertrouwenwekkend uit hoewel dat op zichzelf niet alles hoeft te zeggen natuurlijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvave
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 23-09-2024
ik heb afgelopen december bij Rene van Groene-energiewinkel precies dezelfde Monobloc besteld. Goede communicatie en advies gehad. Heb er zodoende ook een 300L sww vat besteld en 3-wegklep.

Verwachte levering week 12. Dus reken erop dat je flink lang moet wachten, de run op warmtepompen is gigantisch op het moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Sorry voor late reactie Ruvave, ik was druk met zonnepanelen aanleggen, het is me wat met de energie de laatste maanden....... Maar in elk geval goed te lezen dat er nog iets beweging in de warmtepompen zit ook al is het langzaam. Week 12 klinkt nog niet heel zorgwekkend voor een bestelling welke gedaan is in december. Als ik de mijne zou krijgen in week 30 zou ik mijn handen dichtknijpen ;-) We gaan het wel zien, kan er toch weinig invloed op uitoefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvave
Inmiddels al weer contact gehad met Rene..... Week 12 gaat het in elk geval niet worden. Wat het wel wordt kon hij ook niet zeggen. Dus we wachten maar af.

Wat heb je besteld?

[ Voor 8% gewijzigd door Ruvave op 15-03-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Ik heb deze besteld en aanbetaald; Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC09J3E5 1-fase 9kW

Het is wel teleurstelling voor je dat week 12 ook niet gehaald wordt. Zal voor mij dan wel richting herfst gaan ;-) Maar ja, er zijn ergere dingen in de wereld....

• Ubuntu
@ Ruvave, als ik de wachttijden-lijst bekijk ben jij nog steeds in afwachting van je Pana 9Kw of ben je druk aan het installeren en heb je geen tijd gehad de lijst te updaten?

Ik hoop het laatste maar ben bang dat jij ook nog wacht :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvave
Ubuntu schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:32:
@ Ruvave, als ik de wachttijden-lijst bekijk ben jij nog steeds in afwachting van je Pana 9Kw of ben je druk aan het installeren en heb je geen tijd gehad de lijst te updaten?

Ik hoop het laatste maar ben bang dat jij ook nog wacht :|
Helaas, ik ben nog steeds aan het wachten. Ik heb iedere week weer de hoop op een telefoontje, maar tot nu geen bericht.
Ik ben al wel druk aan het voorbereiden, alle materialen in huis. Ben nu bezig om alles aan te sluiten zodat als hij er is, het eigenlijk alleen nog maar buiten aansluiten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubuntu
Bedankt voor je reactie,echt jammer zeg! Denk je er vroeg bij te zijn....... Ik kan er in elk geval wel conclusies uit trekken; mijn bestelling is 2 maanden later gedaan dus als jij hem nog niet hebt hoef ik er wellicht voor de jaarwisseling nog niet op te rekenen. Bij mij is eigenlijk ook alles er al op voorbereid, zo goed als plug-and-play maar voorlopig dus nothing-to-plug-just-pray.

Gelukkig heb ik de gasketel nog hangen, helemaal in de kou hoeft dus niet.

Ik hoop echt voor je dat het verlossende telefoontje spoedig komt voor jou!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-04 16:14
@Ubuntu is het ondertussen geleverd en geïnstalleerd en viel het mee of tegen, kun je wat delen over kosten en zaken die je bent tegen gekomen?

@twain4me jij had het op de eerste pagina over dat het lastig is om 9kw te persen uit de 60m2 vv.

Zette me aan het denken ik heb straks 80m2 16mm buis bij een gemiddelde temp van 40graden (stel even het is echt steenkoud want die 40graden ga je denk ik maar heel sporadisch nodig hebben) dan heeft een 10-10 vloer met 16mm buis bij 20graden binnen temp 123w/m2 in mijn geval dus 9840w afgifte dat is dus exc de badkamer (radiator).

Ansich kan dat wel alleen vv op 45 graden aanvoer dat gebeurt eigenlijk nooit toch? Althans niet bij een redelijk geïsoleerd huis je voeten worden veel te warm dan toch?

Wat ik ook niet helemaal begrijp is de minimale afgifte stel panasonic 9kw geeft 2500w af kamer temp 20, gemm temp vloer 30 dan zit ik ket 80m2 nog ergens op 5kw ex badkamer.

Bron = https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Mis ik nu iets of klopt bovenstaande?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fantastic_fox schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:16:
@Ubuntu is het ondertussen geleverd en geïnstalleerd en viel het mee of tegen, kun je wat delen over kosten en zaken die je bent tegen gekomen?

@twain4me jij had het op de eerste pagina over dat het lastig is om 9kw te persen uit de 60m2 vv.

Zette me aan het denken ik heb straks 80m2 16mm buis bij een gemiddelde temp van 40graden (stel even het is echt steenkoud want die 40graden ga je denk ik maar heel sporadisch nodig hebben) dan heeft een 10-10 vloer met 16mm buis bij 20graden binnen temp 123w/m2 in mijn geval dus 9840w afgifte dat is dus exc de badkamer (radiator).

Ansich kan dat wel alleen vv op 45 graden aanvoer dat gebeurt eigenlijk nooit toch? Althans niet bij een redelijk geïsoleerd huis je voeten worden veel te warm dan toch?

Wat ik ook niet helemaal begrijp is de minimale afgifte stel panasonic 9kw geeft 2500w af kamer temp 20, gemm temp vloer 30 dan zit ik ket 80m2 nog ergens op 5kw ex badkamer.

Bron = https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf

Mis ik nu iets of klopt bovenstaande?
toon volledige bericht
40- 45 graden zou ik niet door een warmtepomp laten maken, en al helemaal niet middels een vloer aan de ruimte afgeven. maargoed het is jouw feestje. ik zou uitgaan van iets tussen de 25 en 30 graden en dan liever dichterbij 25 dat is iets van 50 watt per m2 (uit mijn hoofd dus kan er iets naast zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 08-11-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@twain4me in geval van max aanvoer van 35 en retour van 30 is het idd 61w/m2 en dan krijg je idd de 9kw niet kwijt max is dan 80m2 *60 =4,8kw.

Jouw conclusie is dus idd juist als je 9kw kwijt wil met aanvoer 35 moet je dus al 150m2 vv hebben liggen en dat hebben de meeste huizen niet zo snel.

Eventueel nog wat vermogen erbij voor de badkamer dan haal je idd die 9kw nooit.

Wat ik dan niet goed snap is het volgende misschien kun je me helpen.

1300m3 per jaar via koevlaas levert bij -10 6,3 kw dat is een panasonic 9kw zeg maar.

Als je dat doet bij 80m3 krijgt hij die 9kw nooit kwijt dus zal hij nooit op max draaien toch ? Is die pomp dan niet gewoon te zwaar en zou een 7kw beter zijn?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fantastic_fox schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:55:
@twain4me in geval van max aanvoer van 35 en retour van 30 is het idd 61w/m2 en dan krijg je idd de 9kw niet kwijt max is dan 80m2 *60 =4,8kw.

Jouw conclusie is dus idd juist als je 9kw kwijt wil met aanvoer 35 moet je dus al 150m2 vv hebben liggen en dat hebben de meeste huizen niet zo snel.

Eventueel nog wat vermogen erbij voor de badkamer dan haal je idd die 9kw nooit.

Wat ik dan niet goed snap is het volgende misschien kun je me helpen.

1300m3 per jaar via koevlaas levert bij -10 6,3 kw dat is een panasonic 9kw zeg maar.

Als je dat doet bij 80m3 krijgt hij die 9kw nooit kwijt dus zal hij nooit op max draaien toch ? Is die pomp dan niet gewoon te zwaar en zou een 7kw beter zijn?
Als dat ook het vermogen is bij -10 is 7 voldoende, maar dan moet je er niet teveel warm water bij verwachten. dat scheeld immers 5-9 kw per dag dat is dus al snel een uur of meer draaien voor je sww.
Voordeel van een non T-cap panasonic 7 vs 9 monoblock is dat het eigenlijk geen verschil maakt. veel mensen hebben dan ook een 9kw zodat ze sneller warm water kunnen maken. ze moduleren namelijk even ver terug en waren nagenoeg dezelfde prijs. als je graag een panasonic wil kan je misschien beter hier kijken :)
Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie #2

edit: met 18mm of zelfs 20 mm (lastiger plaatsen h.o.h. 100) is er trouwens nog wel wat meer uit een vloer te halen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 08-11-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Sorry mijn brein was vergeten te melden dat het alleen om verwarming gaat sww via wpb🫣.

Wat betreft de 18 of 20 buis dan gaat het idd wat omhoog maar niet schokkend 18= 71w/m2 en 20 74w/m2….

Jij verwacht dus zonder sww dat een 7kw makkelijk uit moet kunnen prijsverschil naar de 9kw is minimaal dat is het probleem natuurlijk niet minimaal vermogen lijkt niets uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@twain4me @Fantastic_fox Ik zeg het hier ook nog maar even voor de zekerheid, maar de Panasonic 5/7/9J hebben geen beperking op sww qua vermogen, alleen op heat, ze gaan alle drie even hard dus als ze sww moeten verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:46

timovd

Voorsprong door techniek

https://warmtepomp.myonli...-1-fase-incl-wifi-module/
@Carboy54 kan je wel e.e.a. vertellen, o.a. over subsidie.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ubuntu
Fantastic_fox schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:16:
Sorry voor late reactie, ik ben met van alles tegelijk bezig zoals gewoonlijk.
De warmtepomp is geleverd half november 2022, geheel naar wens, alles degelijk verpakt en daardoor ook onbeschadigd overgekomen.

Je vraagt naar de extra kosten, dat is in mijn geval beetje lastig te zeggen omdat ons hele huis op de schop gegaan is; complete vloer er uit op bgg en de kruipruimte vol gestort met isolerend schuimbeton. Daarop vloerverwarming in gietcementvloer. Doordat alle leidingwerk er toch nog ingemaakt moest worden tot aan WP is het niet aan te geven waar de "meerkosten" in zijn gaan zitten.

9KW is zwaar overbemeten voor 55m2 vloerverwarming, ik ben nu bezig om op 1e verdieping WARP muurverwarming aan te leggen en ook de nieuwe douche krijgt vloerverwarming maar dan nog is 9KW veel vermogen. Ik draai echter op silent mode 3 en rond het vriespunt loopt de WP continu op 19HZ, verbruikt daarbij 500W en doet bij vochtig weer soms iedere 2-3 uur een defrost.

Sind een maand is de gasleiding verwijderd. We hebben nu een jaarcontract van 0,- euro / mnd op basis van salderen en een super gerieflijk huis dus ik ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Ubuntu heb je het warme water ook op de panasonic staan of heb je dat op een andere manier opgelost? 9kw ver overbemeten is an sich geen probleem aangezien ze even ver terug moduleren als de 7kw versie bv.

hoe heb je eea afgeregeld met weerafhankelijke sturing of via een thermostaat? heb je iets van COP's die je haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubuntu
Warm water komt bij mij van een old-school Daalderop 100L boiler.
Ik heb de meest simpele installatie die je je voor kunt stellen;

55m2 vloerverwarming BGG
10m2 wandverwarming 1e verdieping (sinds 2 wkn Warp systems met eigen verdeler)

regeling is originele thermostaat die de watertemperatuur regelt.
eigenlijk werkt dat bijzonder stabiel; af en toe graadje naar beneden of juist naar boven als de ouderwetse thermometer in de huiskamer aangeeft dat het geen 20 graden meer is.

de ingestelde watertemperatuur is gemiddeld 26-27 graden.
Nachtverlaging doen we niet aan.

COP durf ik nog niet veel over te zeggen, ik kijk wel eens op de grafiek en dan zie ik dat de pomp op 19Hz een slordige 500W gebruikt en 2000-2500W levert.

De pana is bijna jarig, mag dan een kaarsje uitblazen en heeft tot dusver;

2723 draaiuren 1809 bedrijfscycli
64 uren backup heater á 3KW

Ik heb nog niet op de planning staan snel te sterven maar wil mijn vrouw geen huis achterlaten waar ze een systeembeheerder voor nodig heeft. Ik houdt alles bewust KISS en WYSIWYG, een toekomstig monteur kan in 2 minuten zien hoe simpel alles is.
Pagina: 1