Een template hebben is al een flinke tijdbesparing, de template invullen met specs, abeeldingen en up to date houden kost ook aardig wat tijd.
Persoonlijk vind ik een xx jaar line-up topic overzichtelijker, daarnaast oogt het ook deftiger/ professioneler.
Om tot een beslissing te komen zou ik graag veel meningen en feiten willen zien, o.a. hier op Tweakers. Voor LG is er een goed topic:
[LG OLED] Ervaringen & Discussie
Doordat LG een veel grotere marktaandeel heeft, zijn de Sony Bravia topics minder actief vergeleken met de LG OLED topic.
Ik ben geen expert wat Sony TV's betreft. Sinds een paar jaar volg ik de nieuwtjes, omdat ik een nieuwe 77" TV wil aanschaffen. Ik heb nu een oude 55" FHD LED Sony en ben niet ontevreden over de kwaliteit. Dus ik ben serieus aan het denken om straks een vrij dure TV van Sony te kopen.
Dan zullen de Samsung S95C en LG G3 waarschijnlijk onder de 3000 gaan (momenteel 3300), dus dan zou het bijna een verdubbeling zijn voor de A95L.
Naast dat we in Nederland het meeste betalen voor Sony televisies, betaal je wereldwijd altijd meer voor een Sony tv dit wordt ook wel de Sony tax genoemd.
Sony en Panasonic positioneren zich als premium merken, een hogere prijspositionering draagt bij aan het creëren van een premium branding. Doordat het marktaandeel van beide merken relatief laag is moeten ze het hebben van hogere marges in tegenstelling tot LG en Samsung die genoegen nemen met kleinere marges ten gunste van meer marktaandeel. Tel hierbij op dat LG Electronics en Samsung Electronics de OLED panelen goedkoper kunnen inkopen bij hun zusterbedrijven LG Display en Samsung Display en je hebt meer speelruimte om de markt te domineren.
Wat men vaak vergeet is dat de Japanners, traditiegetrouw, kwaliteit hoog in het vaandel hebben. Zo is o.a. de bouwkwaliteit een stuk beter en is de processing class leading.
De GoogleTV implementatie van Sony is intuïtiever en doordachter. Het is aanbevolen om de lichtsensor uit te zetten, hierdoor zul je vaker zelf de helderheid bij SDR content moeten aanpassen. Sony biedt een snelfucntie en in twee klikken is de helderheid aangepast, bij LG;s WebOS dien je een heel menu door te lopen. Een ander voorbeeld is dat alle instellingen direct goed staan wanneer je Sony's meest accurate pre-set kiest. Bij LG en Samsung dien je nog het een en ander aan te passen/ uit te zetten.
De vraag is dus of je bereid bent om een meerprijs te betalen voor o.a. de genoemde zaken. Een 77A8xL zal rond Black Friday voor ~ € 3000 euro te koop zijn. De drie belangrijkste/ grootste verschillen tussen QD-OLED en WOLED zijn een betere uniformiteit, betere near black handling en meer HDR impact (door o.a. hogere piekhelderheid, bredere kleurengamma en hogere kleurenvolume). Is dit het waard om ~ € 2000 euro meer uit te geven aan de 77A95L?
Wanneer geld geen rol speelt of wanneer je het beste van het beste wilt hebben omdat je bijv. een purist of enthousiast bent kun je de vraag met 'ja' beantwoorden. In alle andere situaties is het imo verstandiger om bijv. een 77A8xL te kopen, geld te besparen, en na een jaartje of 6 weer een mooie upgrade te doen.