Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even gekeken, laatste keer code rood voor een storm was in januari 2018:
Wikipedia: Storm van 18 januari 2018
En de code rood daarvoor was 2015:
Wikipedia: Storm van 25 juli 2015

FYI :P

Edit:
Het is overigens nog geen code rood hoor, ik loop op de zaken vooruit ;)

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 18-02-2022 09:23 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IkWilbert schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:15:
Code rood voor de kustprovincies gaat er waarschijnlijk later deze ochtend komen.
O. Dan zet ik de kruiwagen straks maar even binnen. Tuin ligt vol bouwafval, maar Corrie en D-nogwat deden eigenlijk niks, ook niet met de kruiwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 15:21

GG85

.......

Vorkie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:13:
[...]

We geven helemaal niet alleen maar Engelse namen hoor?

Corrieeeeeee

[...]

Dan heb je nog Herman, Kim, Tinneke en Willemien. (Waarbij Kim discutabel is)

:P
Ghehe, was ooit op vakantie in de VS toen er in NY een orkaan met mijn (super Nederlandse voornaam) aan land kwam.

Zie je ineens op Fox en CNN teksten als "GG85 wrecks havoc ...." >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:35
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Dan zit je zeker in De Dennen? Strand bij Ecomare dan. Misschien niet zo'n goed idee dan inderdaad.
Daar zitten we inderdaad tegenaan, aan de Pelikaanweg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:23:
[...]

O. Dan zet ik de kruiwagen straks maar even binnen. Tuin ligt vol bouwafval, maar Corrie en D-nogwat deden eigenlijk niks, ook niet met de kruiwagen.
Hier hebben ze de blauwe papierkliko's net geleegd, ben benieuwd of iedereen zn kliko opgehaald heeft voordat het straks losgaat :X

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Enige waar ik bij harde wind bang voor ben is de schutting. Waait altijd precies langs het huis op tussen schutting en huis dus ben altijd bang dat ie nog wat schever gaat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Chiron schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Hier hebben ze de blauwe papierkliko's net geleegd, ben benieuwd of iedereen zn kliko opgehaald heeft voordat het straks losgaat :X
Dat had ik 2 weken geleden, oeps, stond de kliko ineens midden op de weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:15
RodeStabilo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:16:
[...]
Zijn er goede redenen dat je niet eerder kan vertrekken? Je moet wel een l*l van een werkgever hebben die je echt tot 17.30 laat zitten.
Ik werk niet in de IT... andere functie.
Rond hoe laat zou je adviseren om weg te gaan dan? liefst zo laat mogelijk

[ Voor 3% gewijzigd door Aggressor op 18-02-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:57

Daniel36

vernieuwde formule

Chiron schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Ja, of heel gewaagd gokken dat het ding wel naar huis waait vanmiddag.
;)

Maar serieus:

We zijn een half jaar geleden verhuisd van een 110 jaar oud huis met een net zo oud pannendak etc.
naar een 10 jaar oud, betonnen huis.

Sindsdien slaap ik een stuk beter bij harde wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:41
Aggressor schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:29:
[...]

Ik werk niet in de IT... andere functie.
Rond hoe laat zou je adviseren om weg te gaan dan? liefst zo laat mogelijk
NS laat alle treinen om 14:00 stoppen, dus 13:00 naar huis ofzo?

edit: ligt er een beetje aan waar je woont in NL.

[ Voor 7% gewijzigd door dehardstyler op 18-02-2022 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Daniel36 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
[...]

;)

Maar serieus:

We zijn een half jaar geleden verhuisd van een 110 jaar oud huis met een net zo oud pannendak etc.

Ik snap dat je dat zo ervaart - tegelijk kun je ook stellen dat het 110 jaar oude huis al 110 jaar bewezen heeft tegen wind te kunnen :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel36 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
[...]

;)

Maar serieus:

Dat oude huis had 110 jaar bewezen dienst. :) Over 100 jaar weet je pas of je nieuwe huis echt beter is. De hele oude binnenstad staat hier vol met 80+ jaar oude huizen en het stormt hier wel vaker. Ik gok dat ze ook deze storm wel zullen overleven. Ons dak is in 2006 vernieuwd en de pannen zitten vast. Dat is hier in de regio wel een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

NiGeLaToR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Ik snap dat je dat zo ervaart - tegelijk kun je ook stellen dat het 110 jaar oude huis al 110 jaar bewezen heeft tegen wind te kunnen :+
Oh jee, een optimist... :+

Op zich wel hoor, maar elk jaar vielen er wel een paar pannen van het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Daniel36 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Oh jee, een optimist... :+

Op zich wel hoor, maar elk jaar vielen er wel een paar pannen van het dak
Das vervelend. En ik ben zeker geen fan van oude huizen :) en soms ook een optimist :+

Ik zit ondertussen paniek te zaaien in de buurtapp - we zitten in het 130km/u gebied :)

Edit: alsin: bind je hond, trampoline en kliko vast want de MoeDeR AlLeR STorMeN DeS DoODs KoMT eR aAn.

[ Voor 11% gewijzigd door NiGeLaToR op 18-02-2022 09:50 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Houten planken aan de gevel hier zijn verrot en zouden morgenochtend worden vervangen. De aannemer belde net op dat hij het niet zo verstandig vond om op de steigers te gaan staan (snap ik :)) en dat die hoopt dat de planken blijven hangen en geen schade gaan aanrichten. Verder moest ik maar bellen als er 1 vanaf komt vallen, dan kan die altijd even een spoedreparatie doen, overmorgen.

Stelt je wel gerust he :) De auto gaat wel even een metertje of twee verder van de gevel staan de komende 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
[...]

uurtje naar huis rijden.
Ik heb gevraagd of ik een uurtje eerder weg kan.
ik rij gewoon voorzichtig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Pazo

Mroaw?

Ga er vanuit dat ons huis de storm wel zal overleven, maar ik ben altijd een beetje bang voor de zonnepanelen op het dak met dit soort winden / stormen. Wind staat er waarschijnlijk precies schuin op, en we zitten op de hoek. :/

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

RodeStabilo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:16:
[...]
Zijn er goede redenen dat je niet eerder kan vertrekken? Je moet wel een l*l van een werkgever hebben die je echt tot 17.30 laat zitten.
Omdat de ambtenaren (die toch niet aanwezig zijn) toch echt hun telefoon moeten kunnen ophalen of hulp moeten krijgen met het ontgrendelen van hun telefoon... want dat moet echt nu en direct enzo.

Blergh

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:43:
Ga er vanuit dat ons huis de storm wel zal overleven, maar ik ben altijd een beetje bang voor de zonnepanelen op het dak met dit soort winden / stormen. Wind staat er waarschijnlijk precies schuin op, en we zitten op de hoek. :/
Ik heb hetzelfde trouwens. Heeft wel vaker een storm overleefd maar toch je ziet die dingen niet graag vliegen. Ben daarom blij dat de storm niet ergens in de nacht is kan je het toch nog een beetje in de gaten houden.

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 18-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

Pazo

Mroaw?

RodeStabilo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:48:
[...]

Ik heb hetzelfde trouwens. Heeft wel vaker een storm overleefd maar toch je ziet die dingen niet graag vliegen. Ben daarom blij dat de storm niet ergens in de nacht is.
Ja idd, enig 'voordeel' is nu dat de piek einde middag / begin avond lijkt te liggen, kan ik het nog een beetje in de gaten houden.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]
Ben daarom blij dat de storm niet ergens in de nacht is
Een bijkomende 'voordeel', in het kader van ramptoerisme :X , is dat we nu ook meer filmpjes te zien krijgen van omvallende bomen, wegscheurende daken en opzijwaaiende vrachtwagens ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:19

IkWilbert

Het is mij!

Eerste zware windstoten in de middag op het kou front.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLmMyww9-YerVIEsb5CrXoCnpos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U9mVuUNA1SvXfQauvg1ORf85.png?f=user_large

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:10

Bloodclot

Jawier!

Hmm zitten in het binnenland (overijssel)
Misschien dat het hier wel wat mee gaat vallen.

Wij hebben een dak (12 jaar oude woning) met zonnepanelen strak op zuid. Wind komt vanuit het zuiden, ben benieuwd.. we wonen wel midden in een woonwijk. Noord/oost/west van ons staan huizen en van de helft op zuid wordt ook geblokkeerd door een huis, wel een soort doorgang (20mtr breed) wat als trechter kan werken wat misschien nog hardere wind veroorzaakt.

edit: ik zie wel op modellen dat wind aan het draaien is, misschien op de toppunt dat het de wind uit het westen komt. dus vanaf de zijkant.

(heb net wel even polis opgezocht, zonnepanelen vallen onder verzekering)

[ Voor 19% gewijzigd door Bloodclot op 18-02-2022 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Code rood voor de kust (weeralarm)

https://www.knmi.nl/waarschuwingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LcgSTszbjEZN7etzYXgtyFIUaMQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nMowlX02KzkPy9Q8II16jexW.jpg?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door IkWilbert op 18-02-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11
Bad Gateway, blijkbaar overbelast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hcQd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Code rood: WEERALARM zeer zware windstoten
De provincies Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, Friesland, Flevoland, het IJsselmeergebied en het Waddengebied krijgen vanmiddag en vanavond te maken met zeer zware windstoten van 100-120 km/u, aan de kust tot 130 km/u. Hiervoor geldt vanaf 14 uur code rood, (weeralarm). In de rest van het land is code oranje van kracht, met uitzondering van de provincie Limburg, hier is code geel van kracht voor zware windstoten van 75-90 km/u. Er kunnen aanzienlijke schade en zeer gevaarlijke situaties ontstaan als gevolg van omvallende bomen en rondvliegende voorwerpen. De wind draait geleidelijk van zuidwest naar west.

Aan het einde van de avond en in de nacht naar zaterdag neemt de wind van het zuiden uit af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 22:22
hcQd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_PKEjbyMGe68NiCqWTxtnlDE0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UBHGzjcEvNdxicyiIi1bk6TU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
[...]

Ik heb hetzelfde trouwens. Heeft wel vaker een storm overleefd maar toch je ziet die dingen niet graag vliegen. Ben daarom blij dat de storm niet ergens in de nacht is kan je het toch nog een beetje in de gaten houden.
Dan kan je zien hoe ze eraf waaien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:53

HollovVpo1nt

I like gadgets

Hmm, dan moet ik uiterlijk 13.00 de deur uit met de auto. Dat wordt snel inpakken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Laatst online: 17:28

SambalBij

We're all MAD here

osmosis schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:09:
[...]

De angst cultuur zit er goed in!
Eind van de middag hoogst waarschijnlijk hier en daar een daktegel, een omgewaaide boom een fiets die om ligt een vrachtwagen op zijn zij . Nou nou poeh poeh.
Ja het wordt geloof ik eens tijd om weer betonnen in plaats van rubberen stoeptegels in de speeltuin onder het klimrek te leggen. Zodat de volgende generatie eens een keer niet bij het eerste de beste windvlaagje bibberend in foetushouding onder hun bed gaan liggen bang dat de wereld vergaat...

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Ja het wordt geloof ik eens tijd om weer betonnen ip plaats van rubberen stoeptegels in de speeltuin onder het klimrek te leggen. Zodat de volgende generatie eens een keer niet bij het eerste de beste windvlaagje bibberend in foetushouding onder hun bed gaan liggen bang dat de wereld vergaat...
Stoer hoor.

Zeker als het code rood is, is het geen kattenpis. De vorige keren zijn er elke keer doden gevallen door de storm. Laten we vooral hopen dat het nu meevalt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:33
En dat 't zo beperkt is komt vooral omdat het heel rustig is op de weg en zo. Met dit weer wil je zoveel mogelijk weg- en vrachtverkeer voorkomen. Door dan zo'n melding te geven, dwing je mensen om de juiste keuze te maken, zolang je 't niet te vaak/ alleen wanneer nodig inzet.

Vrachtwagens die van de weg geblazen worden/ bomen die op langsrijdende treinen vallen/ op 't spoor vallen terwijl 't spoorverkeer gewoon door gaat, dat wil je gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

anandus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Stoer hoor.

Zeker als het code rood is, is het geen kattenpis. De vorige keren zijn er elke keer doden gevallen door de storm. Laten we vooral hopen dat het nu meevalt!
Ja natuurlijk hoop ik dat ook, en het is ook vast geen kattenpis, maar kom op zeg; al een dag van te voren de angst bij alles en iedereen... Een westerstormpje... Is niet de eerste en ook zeker niet de laatste; welkom in Nederland...
Natuurlijk blijf je binnen als de dakpannen van de straat verderop horizontaal langskomen... Maar dat is een beetje common sense, daar hebben we geen panierzaaierij van de overheid voor nodig.
En ben je een domme l*l en ga je toch naar buiten, dan leer je daar iets van. Net als vroeger toen je als kind met je schedel op zo'n betontegel landde... Dat is nou evolutie, wordt de mensheid als geheel sterker van :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Jezus zeg, angstcultuur is ook weer zoiets. Er komt een dikke storm aan, er wordt gewaarschuwd. En jij doet alsof we nu collectief huilend de bunkers in rennen. Ik lees echt heel iets anders in code rood dan jij denk ik

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:28:
[...]

Ja natuurlijk hoop ik dat ook, en het is ook vast geen kattenpis, maar kom op zeg; al een dag van te voren de angst bij alles en iedereen... Een westerstormpje... Is niet de eerste en ook zeker niet de laatste; welkom in Nederland...
Natuurlijk blijf je binnen als de dakpannen van de straat verderop horizontaal langskomen... Maar dat is een beetje common sense, daar hebben we geen panierzaaierij van de overheid voor nodig.
En ben je een domme l*l en ga je toch naar buiten, dan leer je daar iets van. Net als vroeger toen je als kind met je schedel op zo'n betontegel landde... Dat is nou evolutie, wordt de mensheid als geheel sterker van :)
oh gelukkig, ik dacht ff dat je chargeerde.
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Nu online
[...]

Het is het werk van de KNMI om te waarschuwen, en dat doen ze dan ook. Dat meerdere media er liveblogs over laten lopen enzovoort en er 24/7 over rapporteren heeft niks met de KNMI te maken - of een slappe generatie. Daarvoor moet je bij Nu.nl, Nos.nl etc zijn omdat ze zo op hypes springen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:21
Bloodclot schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:55:
Hmm zitten in het binnenland (overijssel)
Misschien dat het hier wel wat mee gaat vallen.

Wij hebben een dak (12 jaar oude woning) met zonnepanelen strak op zuid. Wind komt vanuit het zuiden, ben benieuwd.. we wonen wel midden in een woonwijk. Noord/oost/west van ons staan huizen en van de helft op zuid wordt ook geblokkeerd door een huis, wel een soort doorgang (20mtr breed) wat als trechter kan werken wat misschien nog hardere wind veroorzaakt.

edit: ik zie wel op modellen dat wind aan het draaien is, misschien op de toppunt dat het de wind uit het westen komt. dus vanaf de zijkant.

(heb net wel even polis opgezocht, zonnepanelen vallen onder verzekering)
Ik kan het mis hebben, maar ik heb altijd begrepen dat het grootste "gevaar" juist aan de luwtekant van je dak zit. De wind die vol op je dak beukt "duwt" tegen je dak aan, en trekt niks los. Aan de andere kant ontstaat bij zware windstoten een zuigende werking wat de pannen (en andere spullen) er af kan trekken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
[...]

Nee, maar van deze orde komen ze niet vaak langs, laatste keer was vier jaar geleden.
Het punt is dat de overheid er op deze manier voor zorgt dat iedereen al binnen is.

Denk bijvoorbeeld aan scholen die vandaag eerder dicht gaan. Mensen die eerder naar huis gaan van werk. Boodschappenkarretjes die vandaag niet gaan bezorgen. Zonder waarschuwing van de overheid was dat echt niet gebeurd.

Er is ook een beetje sprake van een self-defeating prophecy. Juist vanwege de waarschuwing (en het handelen daarop) lijkt het vaak minder erg dan het is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Nat-Water schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Het is het werk van de KNMI om te waarschuwen, en dat doen ze dan ook. Dat meerdere media er liveblogs over laten lopen enzovoort en er 24/7 over rappoterenheeft niks met de KNMI te maken. Daarvoor moet je bij Nu.nl, Nos.nl etc zijn.
Tuurlijk is ook zo... Maar er is nog een beetje een verschil tussen "Hier volgt een waarschuwing: Kijk even uit her raam voor je naar buiten gaat" en de "WEERALARM!!!!!111111oneoneone" zoals het nu hoofdletters and all op de KNMI site staat... Het is de toon die de muziek maakt... En dit is gewoon panierzaaierij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krukar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-09 01:08
Nat-Water schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Het is het werk van de KNMI om te waarschuwen, en dat doen ze dan ook. Dat meerdere media er liveblogs over laten lopen enzovoort en er 24/7 over rappoteren heeft niks met de KNMI te maken - of een slappe generatie. Daarvoor moet je bij Nu.nl, Nos.nl etc zijn omdat ze zo op hypes springen.
Berichtgeving is toch ook gewoon het werk van de NOS etc. ?
Een storm is iets waar veel mensen last van hebben, geen treinverkeer o.a. Dan is het toch niet raar dat nieuwssites daar berichtgeving over doen.

Ik snap die kritiek nooit zo, je hoeft er niet op te klikken. Voor de mensen die het wel interesseert zijn die berichten er wel, iedereen tevreden toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Tuurlijk is ook zo... Maar er is nog een beetje een verschil tussen "Hier volgt een waarschuwing: Kijk even uit her raam voor je naar buiten gaat" en de "WEERALARM!!!!!111111oneoneone" zoals het nu hoofdletters and all op de KNMI site staat... Het is de toon die de muziek maakt... En dit is gewoon panierzaaierij.
Tja, het is een waarschuwing van de hoogste orde.
Er zijn zoveel mensen die denken 'oh, stormpje, hebben we wel vaker' dat ze het blijkbaar nodig achten om het extra te benadrukken ;)

Het heeft niets met panoekzaaien te maken, maar gewoon met mensen echt heel, HEEL goed waarschuwen dat er een heftige storm aankomt.

Een weeralarm is er gemiddeld een a tweemaal per jaar, laatste keer weeralarm voor storm was vier jaar geleden. Het is redelijk uitzonderlijk dus.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 18-02-2022 10:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:22

Punkrocker

Mostly harmless

Krukar schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Berichtgeving is toch ook gewoon het werk van de NOS etc. ?
Een storm is iets waar veel mensen last van hebben, geen treinverkeer o.a. Dan is het toch niet raar dat nieuwssites daar berichtgeving over doen.

Ik snap die kritiek nooit zo, je hoeft er niet op te klikken. Voor de mensen die het wel interesseert zijn die berichten er wel, iedereen tevreden toch?
Inderdaad, gewoon berichtgeving.
En je zal het zien. Vanavond weer beelden op het journaal van mensen die op het perron aan het wachten zijn op de trein... "Nee, ik wist het niet."

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
>Er zijn zoveel mensen die denken 'oh, stormpje, hebben we wel vaker'

Komt denk ik omdat het KNMI heeft uitgevonden dat ze zo lekker in het nieuws komen als ze "codes" roepen. Hoog boy who cried wolf gehalte, zeker als het om code geel gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:54

Licko

ZVDK

Punkrocker schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Inderdaad, gewoon berichtgeving.
En je zal het zien. Vanavond weer beelden op het journaal van mensen die op het perron aan het wachten zijn op de trein... "Nee, ik wist het niet."
Er zullen ook vast weer een aantal mafkezen zijn die bewust naar de kust gaan om 'het mee te maken'.

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Licko schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Er zullen ook vast weer een aantal mafkezen zijn die bewust naar de kust gaan om 'het mee te maken'.
Lekker uitwaaien toch

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 13:24

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fansrfauNtBLBto3UpnRqFcoHg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c9givjRTTNmcopbsfz9wmaAA.png?f=fotoalbum_large

Als jij al in paniek (of panier) raakt van een een woord in hoofdletters in een 10 punts font op een rode achtergrond denk ik dat het probleem vooral bij jezelf ligt _O-

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:22

Punkrocker

Mostly harmless

[...]

Gisteren op het journaal: kitesurfers die zin hadden in vandaag....

[ Voor 3% gewijzigd door Punkrocker op 18-02-2022 10:44 . Reden: kromme zin recht gezet ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

[...]

Ja geweldig toch? Uitwaaien voor gevorderden :)
En vlieg je weg en breek je je poot, dan zijn dat de consequenties van je eigen acties.
(En dat laatste is dan ook meteen de kern van het probleem, daar zijn de mensen niet meer aan gewend.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*knip* dit is niet grappig.

[ Voor 92% gewijzigd door defiant op 18-02-2022 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Nu online
Masvic schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:41:

Komt denk ik omdat het KNMI heeft uitgevonden dat ze zo lekker in het nieuws komen als ze "codes" roepen. Hoog boy who cried wolf gehalte, zeker als het om code geel gaat...
Nee, omdat mensen de stormcodes niet begrijpen en niet goed kunnen interpreteren.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Omdat veel mensen niet begrijpen wat de codes inhouden:

Code geel: Wees alert
Code oranje: Wees voorbereid
Code rood (weeralarm): Onderneem actie

Bij code geel hoef je feitelijk nog niet veel te doen, behalve een beetje opletten. Dat sommige mensen dan al denken dat de wereld vergaat, is niet de schuld van het KNMI.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online

Het hele punt van de kleurcodes is juist om dat Boy cried wolf tegen te gaan ;)

Vroeger waren er geen kleurcodes en was een 'weeralarm' veel vaker en vaak viel het inderdaad reuze mee. Dus gingen mensen er minder goed mee om.

Tegenwoordig heb je kleurcodes. Geel komt elke week wel voor, rood daarentegen een a tweemaal per jaar.

Er zou misschien meer voorlichting kunnen zijn dat niet alle kleurcodes een weeralarm is, en geel gewoon betekent 'opletten' , oranje betekent 'serieus opletten, binnenblijven als het even kan' en rood betekent 'probeer vooral niet naar buiten te gaan er kan serieus gevaar zijn'.

Daarom de hoofdletters om het extra te benadrukken dat dit geen code geel is.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 18-02-2022 10:50 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:17

Als meteoroloog kan ik je verklappen dat het KNMI dat absoluut niet doet om de kliks en de naamsbekendheid. En dat een weeralarm, en zeer zeker een code rood heel bewust en afgewogen genomen wordt. En ook in overleg met ander partijen. Waaronder ik ;)

Blijf veilig vandaag allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:05
Misschien een stomme vraag: ik heb parkieten. Zitten binnen in een grote kooi. Gaat straks om een uurtje of 19:00 een laken overheen, zoals elke nacht.
Houden andere vogel/huisdiereigenaren nog ergens rekening mee? Tochtroosters sluiten om windherrie te voorkomen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

Eagle Creek

Breathing security

[...]

Natuurlijk blijf je binnen als de dakpannen van de straat verderop horizontaal langskomen...
Dat zou je verbazen...
[...]
En blijkbaar willen we dat nu juist voorkomen tegenwoordig.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54

Eagle Creek

Breathing security

XFlame schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
Misschien een stomme vraag: ik heb parkieten. Zitten binnen in een grote kooi. Gaat straks om een uurtje of 19:00 een laken overheen, zoals elke nacht.
Houden andere vogel/huisdiereigenaren nog ergens rekening mee? Tochtroosters sluiten om windherrie te voorkomen o.i.d.?
Nooit gedaan met de vogels eigenlijk, maar kan me er iets bij voorstellen. Als je denkt dat ze er rustiger van worden kun je inderdaad proberen het geluid wat te beperken, maar in alle jaren dat ik vogels heb gehad nooit speciale maatregelen genomen.
(graspakieten 10 jaar)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:41

PinusRigida

I put the p in pool.

Nja, fantastsich hoor, deze ochtend m'n tuin 'stormklaar' gemaakt, bij het verzetten van bloempotten toch wel het verschot in m'n rug gekregen... ik dàcht dat ik ooit al 's rugpijn had... verrekking ofzo, wat spierpijn... da's niks vergeleken met hoe het nu aanvoelt. ik loop letterlijk krom, heb doordringende pijnscheuten bij elke stap en bij elke stap moet ik kunnen steunen.

...en dan moet die k**storm nog beginnen... :X

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn.s
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCGa-rS5JpAAxl7xHl9XrWT3zvI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j9qdCKDsqvVn230H1DEbeZY3.png?f=fotoalbum_large
Blijkbaar geven ze in Duitsland nog iets eerder code rood af. Of zou de storm echt een 90 graden bocht maken na Nederland? :P En in Luxemburg wonen blijkbaar alleen maar stoere mannen :P

[ Voor 18% gewijzigd door martijn.s op 18-02-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:05
Eagle Creek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Nooit gedaan met de vogels eigenlijk, maar kan me er iets bij voorstellen. Als je denkt dat ze er rustiger van worden kun je inderdaad proberen het geluid wat te beperken, maar in alle jaren dat ik vogels heb gehad nooit speciale maatregelen genomen.
(graspakieten 10 jaar)
OK thanks, het zal wel meevallen inderdaad. Ze slapen hier ook aardig door vuurwerkgeweld heen. Ik denk dat ik als eigenaar panischer ben voor het geluid/overlast dan de vogels zelf :+
martijn.s schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:52:
[Afbeelding]
Blijkbaar geven ze in Duitsland nog iets eerder code rood af. Of zou de storm echt een 90 graden bocht maken na Nederland? :P
In Duitsland bleven in bepaalde provincies de scholen ook dicht vandaag. Ze lijken meer maatregelen te nemen dan wij Nederlanders.

[ Voor 33% gewijzigd door XFlame op 18-02-2022 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Eagle Creek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:49:
[...]

Dat zou je verbazen...

[...]

En blijkbaar willen we dat nu juist voorkomen tegenwoordig.
Een paar jaar geleden kwamen op het werk de zonnepanelen van 8 hoog naar beneden zeilen. Daarop hebben we vanuit de BHV besloten om iedereen binnen te houden..

Je staat er van te kijken hoeveel mensen vinden dat ze een goede reden hebben om toch naar buiten te gaan (terwijl de zonnepanelen naar beneden vielen).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Tsjipmanz schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:42:
[...]

[Afbeelding]

Als jij al in paniek (of panier) raakt van een een woord in hoofdletters in een 10 punts font op een rode achtergrond denk ik dat het probleem vooral bij jezelf ligt _O-
Nee ik had het meer over de landingspagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jpvM6kJPXhjIgOqCas1tiIoQGfs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/jkcnlSbeFNzLWO96kujwiku5.png?f=fotoalbum_medium
Da's geen 10 punts hoor, dat is H1 46 pixels groot GESCHREEUW!!!!

(Waar ik niet van in paniek raak hoor... :O)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:55

weebl

YARR!

[Afbeelding]
Blijkbaar geven ze in Duitsland nog iets eerder code rood af. Of zou de storm echt een 90 graden bocht maken na Nederland? :P En in Luxemburg wonen blijkbaar alleen maar stoere mannen :P
Ook vreemd dat het per provincie gaat...
Ik woon in het noord-westelijke hoekje van provincie Utrecht tussen Noord- en Zuid-Holland in. Blijkbaar is hier minder storm dan 2 kilometer verderop 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11
[Afbeelding]
Duitsland heeft twee niveaus rood, donkerrood geldt alleen bij de Wadden.

[ Voor 5% gewijzigd door hcQd op 18-02-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Dan nog, het is de website van het KNMI, als je daar heen gaat ben je toch juist op zoek naar dit soort dingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aggressor
dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
[...]

Collega heeft geregeld dat ik om 14:30 weg mag :) Scheelt weer!
Normaal ben ik niet zo van het eerder weg :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Nog beelden van de vorige storm: ferry op rivier Elbe in Duitsland:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Nee ik had het meer over de landingspagina:
[Afbeelding]
Da's geen 10 punts hoor, dat is H1 46 pixels groot GESCHREEUW!!!!
Tja, blijkbaar willen mensen anders niet luisteren ;)
Het is om te benadrukken dat er echt een hevige storm aankomt. Er zijn teveel mensen die denken "oh, zal wel meevallen, het stormt wel vaker, een omgewaaide tuinstoel is vast het ergste, ik gebruik gewoon common sense".

Ik weet niet hoe ze anders beter kunnen duidelijk maken dat dit toch echt een weeralarm is?
Zou het nog groter moeten? :P

Zie net dat in zuid-Engeland windstoten van 148km/uur zijn gemeten. Poeh.

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 18-02-2022 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:59
anandus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:08:
[...]
Het is om te benadrukken dat er echt een hevige storm aankomt. Er zijn teveel mensen die denken "oh, zal wel meevallen, het stormt wel vaker, een omgewaaide tuinstoel is vast het ergste, ik gebruik gewoon common sense".

Ik weet niet hoe ze anders beter kunnen duidelijk maken dat dit toch echt een weeralarm is?
Geen weeralarmen meer afgeven als er achteraf niets aan de hand is :P Of weeralarmen afgeven als er wel iets aan de hands is (bv als half limburg wegspoeld)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:44
Denk dat ik mn katten vandaag maar even binnenhoud. Die beesten wegen sws niet zo veel, en zou zonde zijn als ze een boom of dakpan op hun kop krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:41
Aggressor schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:02:
[...]

Collega heeft geregeld dat ik om 14:30 weg mag :) Scheelt weer!
Nice, goed geregeld dan!
Normaal ben ik niet zo van het eerder weg :X
Op vrijdag niet? :o
Dit is toch een geweldig excuus om de VrijMiBo wat eerder te starten? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40

AvK

Ready Set Go

Bij mij in de wijk zijn de afgelopen pak em beet 3 jaar erg veel zonnepanelen geplaatst. Dit veelal op huizen met een relatief zwak dak. Hiermee bedoel ik vooral de kwaliteit van de dakpannen. Die zijn op zich prima (gaat al meer dan 20 jaar goed) maar zijn zeker niet gemaakt om zonnepanelen op te bevestigen. Vandaag zal het getest worden. De stormwind maakt ook nog een 90 graden draai begrijp ik. Bij de meeste huizen hier zullen de panelen op een ongunstige manier aangeblazen worden. Ik ben benieuwd...... :X

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
weebl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:58:
[...]

Ook vreemd dat het per provincie gaat...
Wat is daar vreemd aan? Uiteindelijk is het land opgedeeld in een aantal beheersbare regio's. Waarschuwingen tot op de gemeentegrens, postcode gebied of vierkantemeter schieten ook niet heel erg op. Aan elke keuze zitten wat nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

[...]

Zie net dat in zuid-Engeland windstoten van 148km/uur zijn gemeten. Poeh.
Ja wappert lekker daarzo... Toch maar even de weerradar in de gaten houden welke kant het hier op gaat, en misschien wat eerder naar huis :P

Maar alle gekheid.. Het zal vast bij de meeste mensen waarschijnlijk wél aankomen.

Alleen niet meer bij mijn cynische, soms licht recalcitrante geest - Hoe harder de betuttelingsheid euh overheid schreeuwt wat ik allemaal niet mag en wel moet (minder suiker, minder vlees, minder roken maar niet stoppen want accijns, meer bewegen, niet naar je werk want stormpje, met 100 tuffen op de snelweg want milieu) hoe minder ik nog geneigd ben me daar ook maar het minste van aan te trekken... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Ja geweldig toch? Uitwaaien voor gevorderden :)
En vlieg je weg en breek je je poot, dan zijn dat de consequenties van je eigen acties.
(En dat laatste is dan ook meteen de kern van het probleem, daar zijn de mensen niet meer aan gewend.)
Vanuit de hulpverleners gedachte .

Fijn weer een malloot die we moeten redden, terwijl we liever mensen helpen met echte problemen die ze zelf niet veroorzaakt hebben.

Dat de hulpverleners met gevaar voor eigenleven, onnodig uit moeten rukken voor mensen die zich bewust in gevaarlijke situaties plaatsen is er geen onderscheid en die mensen komen met de schrik maar voor de rest boete vrij ervanaf..

Je les leren hoeft niet te koste van anderen toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05

s3n

AvK schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:13:
Bij mij in de wijk zijn de afgelopen pak em beet 3 jaar erg veel zonnepanelen geplaatst. Dit veelal op huizen met een relatief zwak dak. Hiermee bedoel ik vooral de kwaliteit van de dakpannen. Die zijn op zich prima (gaat al meer dan 20 jaar goed) maar zijn zeker niet gemaakt om zonnepanelen op te bevestigen. Vandaag zal het getest worden. De stormwind maakt ook nog een 90 graden draai begrijp ik. Bij de meeste huizen hier zullen de panelen op een ongunstige manier aangeblazen worden. Ik ben benieuwd...... :X
Gelukkig zitten de panelen niet vast aan een dakpan, maar aan het onderliggende dak.
Alsnog ben ik benieuwd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:15
Hiermee bedoel ik vooral de kwaliteit van de dakpannen. Die zijn op zich prima (gaat al meer dan 20 jaar goed) maar zijn zeker niet gemaakt om zonnepanelen op te bevestigen.
Als een monteur de zonnepanelen aan de dakpannen vast maakt dan zou ik maar een andere monteur uitzoeken :X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
dehardstyler schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:13:

Dit is toch een geweldig excuus om de VrijMiBo wat eerder te starten? :D
VrijMiBo is code Geel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook in Noord Holland begint men zich wat drukker te maken. Veel haastend personeel naar de boot richting Texel, want die gaat er ook snel uit. Basisschool gaat al om 12:00 uur dicht.

Het zal met name om die windstoten gaan, want buienradar geeft hier nog steeds tot 16:00 uur ZW7 aan en dat is niets geks hier (zeker niet in deze tijd van het jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:55

weebl

YARR!

Napo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:16:
[...]

Wat is daar vreemd aan? Uiteindelijk is het land opgedeeld in een aantal beheersbare regio's. Waarschuwingen tot op de gemeentegrens, postcode gebied of vierkantemeter schieten ook niet heel erg op. Aan elke keuze zitten wat nadelen.
Volgens mij kan het KNMI prima op een kaart plotten hoe de hevigheid van de storm over heel Nederland is. Ik kan zelf prima op die kaart bepalen waar ik woon.
Dat Nederland opgedeeld is in provincies gaat de storm natuurlijk geen rekening mee houden. Dit is gewoon een administratieve handeling die m.i. niet aansluit bij een natuurlijk fenomeen als een storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37

Osxy

Holy crap on a cracker

Dit is toch niet de eerste storm met dit soort windsnelheden in 3 jaar?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weebl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:22:
[...]

Volgens mij kan het KNMI prima op een kaart te plotten hoe de hevigheid van de storm over heel Nederland is. Ik kan zelf prima op die kaart bepalen waar ik woon.
Dat Nederland opgedeeld is in provincies gaat de storm natuurlijk geen rekening mee houden. Dit is gewoon een administratieve handeling die m.i. niet aansluit bij een natuurlijk fenomeen als een storm.
Inderdaad. Moedertje natuur trekt zich niets aan van een arbitraire provinciegrens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SambalBij schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:17:
[...]

Ja wappert lekker daarzo... Toch maar even de weerradar in de gaten houden welke kant het hier op gaat, en misschien wat eerder naar huis :P

Maar alle gekheid.. Het zal vast bij de meeste mensen waarschijnlijk wél aankomen.

Alleen niet meer bij mijn cynische, soms licht recalcitrante geest - Hoe harder de betuttelingsheid euh overheid schreeuwt wat ik allemaal niet mag en wel moet (minder suiker, minder vlees, minder roken maar niet stoppen want accijns, meer bewegen, niet naar je werk want stormpje, met 100 tuffen op de snelweg want milieu) hoe minder ik nog geneigd ben me daar ook maar het minste van aan te trekken... :)
Je moest eens weten hoeveel mensen tegen zichzelf in beschermen moeten worden genomen :P

Om auto's te nemen: Als de overheid er niet was, hadden echt nog veel mensen geen gordel om, gingen rijden met een borreltje op, etc.

Betutteling moet natuurlijk beperkt blijven, maar de overheid heeft ook de plicht om te zorgen dat het goed gaat met de bevolking. En daar horen ook dingen als het bestrijden van roken en obesitas bij. Of zorgen voor een redelijk milieu.
Of, in dit geval, het bestrijden van cranial blunt force trauma door een dakpan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

[...]

Volgens mij kan het KNMI prima op een kaart plotten hoe de hevigheid van de storm over heel Nederland is. Ik kan zelf prima op die kaart bepalen waar ik woon.
Precies, ik woon in de kop van limburg, 2km afstand tot Noord Brabant en een paar kilometer tot gelderland. Het advies 'voor limburg' is op mij niet van toepassing denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:44
Osxy schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Dit is toch niet de eerste storm met dit soort windsnelheden in 3 jaar?
Zwaarste storm sinds 1990, dus eerder sinds 30 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 16:40

AvK

Ready Set Go

LordSinclair schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Als een monteur de zonnepanelen aan de dakpannen vast maakt dan zou ik maar een andere monteur uitzoeken :X
Sorry, dat snap ik ook wel. Het gaat ook om de onderliggende constructie die niet heel erg robuust is.
Voor een dakpannen dak is het prima maar voor zonnedaken? Daarbij, als de boel gaat wringen knappen de dakpannen in stukken. Zijn een soort rode klei dakpannen met een vrij grote grove korrel. Je hoeft maar 1 pan een beetje ongelukkig te bewerken (gaatje boren bijvoorbeeld) en ze breken.

Ik ben nog steeds benieuwd. ;)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

Natuurlijk kunnen ze dat maar hoe verwacht je dan dat je communicatie simpel kan houden. Als de kaartjes in de startpost gemaakt kunnen worden moet de KNMI het ook kunnen, daar hebben ze genoeg kennis en kunde voor. Wil je het echter gaan plotten in een gemakkelijk snel te interpreteren melding moet je het op een bepaald abstractieniveau brengen.

Het blijft altijd arbitrair waar je de grens legt tenzij je op het laagste detailniveau gaat rapporteren maar zelfs dan zit er een menselijke interpretatie overheen om de relevantie te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:17
Voor wie het trouwens leuk vindt om er naar te kijken. Kan ik de app "windy" aanbevelen

Met de slider onder kun je dan de tijd vooruit spoelen om de verwachting te bekijken. Is dus een modelberekening waar je naar kijkt . Je kunt dan ook mooi verschillende modellen vergelijken. ECMWF en GFS zitten er in, en nog wat andere. Harmonie het eigen model van het KNMI helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:46

de Peer

under peer review

LordSinclair schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Hoezo, dat is vrij gangbaar hoor. Ben zelf ook aan het leggen momenteel, en de dakhaken+rails hangen aan de dakpannen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 18-02-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Laatst online: 14:35
Helemaal relaxed zit ik hier nu ook niet... Zoals ik eerder postte ben ik nu op vakantie in Texel en ons huisje ligt tegen de bosrand aan. Een meter of 10 het bos in loopt een wandelpad dat niet al te lang geleden verbreed is en ik gok dat er toen ook wel wat bomen weggehaald zijn. De bomen (dennen, bovenin wat groen en de rest kaal) die er nog staan in die strook liggen nu dus meer in wind.

en maar hopen dat het thuis, in Limburg (Weert), ook echt meevalt, want daar staat nog wel wat spul los in de tuin

[ Voor 13% gewijzigd door Bramster op 18-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Het is natuurlijk ook een mooie gelegenheid om vergunningsloos van een boom af te komen in je tuin die in de weg staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Laatst online: 16:44
Er zijn teveel mensen die denken "oh, zal wel meevallen, het stormt wel vaker, een omgewaaide tuinstoel is vast het ergste, ik gebruik gewoon common sense".
Ik denk dat het een beetje komt omdat er best vaak niets aan de hand blijkt te zijn als er code geel of oranje wordt afgegeven. Als het dan wel een keer ernstig is (zoals nu naar alle waarschijnlijkheid) dan geloven de mensen het gewoon niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Precies, ik woon in de kop van limburg, 2km afstand tot Noord Brabant en een paar kilometer tot gelderland. Het advies 'voor limburg' is op mij niet van toepassing denk ik.
Oh, ik dacht eigenlijk in de andere richting. Woon in Noordoost-Brabant, hemelsbreed zo'n 25 km van de grens met Limburg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:24:
[...]

Woon relatief dicht bij de kust (tussen Rotterdam / Hoek van Holland in) .. merk nog niks ... helaas niet echt een oplossing voor "live" stream webcam van het gebeuren.

alleen de basis-school van de jonste telg is nog in volle gang, voortgezet onderwijs en vrouwlief zijn al naar huis gestuurt (mede omdat RET om 10:00 stopte met vervoer omdat alles 12:00 in de remise moet zijn.)

edit:
Druk op enter en de telefoon gaat, jongste telg komt ook huiswaarts, taxi stopt met rijden daarna

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 18-02-2022 11:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

Livestream London Heathrow. Kost de vliegtuigen flink moeite om te landen...

[ Voor 30% gewijzigd door IkWilbert op 18-02-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ErikT738 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Ik denk dat het een beetje komt omdat er best vaak niets aan de hand blijkt te zijn als er code geel of oranje wordt afgegeven. Als het dan wel een keer ernstig is (zoals nu naar alle waarschijnlijkheid) dan geloven de mensen het gewoon niet meer.
Ja, precies. Dat is inderdaad het probleem.
De vraag is natuurlijk hoe we zoiets kunnen voorkomen.
Blijkbaar werkt het systeem van kleurcodes niet heel goed? Misschien andere kleuren (groen-geel-rood)? Of een cijfergebaseerd systeem "geel is gevarenindex 3, rood is gevarenindex 8"?

Of misschien werkt het systeem eigenlijk toch wel al voldoende? :)
Wij mopperen erover, maar NS past z'n dienstregeling aan, scholen zijn dicht of eerder uit, er rijden geen boodschappenkarretjes over de weg, de meeste mensen gaan toch wel eerder naar huis en ankeren hun trampolines en katten vast, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:38
Basekid schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Zwaarste storm sinds 1990, dus eerder sinds 30 jaar :)
Had de januari storm van 2018 niet dezelfde windsnelheden?

Ik zit sowieso op de verkeerde plek vandaag, gewoon op kantoor in plaats van in de buurt van de brandweerkazerne, helemaal kut dus. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Laatst online: 17:15
de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Hoezo, dat is vrij gangbaar hoor. Ben zelf ook aan het leggen momenteel, en de dakhaken+rails hangen aan de dakpannen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XazkHijZaBJBY488XO6sAhUeX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fieRoT59YKRdWzgruFNUWtwB.png?f=fotoalbum_large

En ik maar denken dat montage aan de panlatten gangbaar is. Ben blij dat ze bij mij niet aan de dakpannen vast zitten in ieder geval!

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

IkWilbert schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:33:
Livestream London Heathrow. Kost de vliegtuigen flink moeite om te landen...

[YouTube: LIVE: Storm Eunice at London Heathrow Airport]
wat zijn de uitwijk mogelijkheden voor die dingen ? die zijn wellicht ook niet veel voorradig

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:21
de Peer schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Echt niet hoor....
De haken worden in de dakbalken geschroefd en die haken gaan uiteraard onder de dakpannen door.

ZEKER NIET AAN DE PANNEN VASTSCHROEVEN!
Dat gaat 100% zeker fout.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert

IkWilbert

Het is mij!

vso schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:36:
[...]

wat zijn de uitwijk mogelijkheden voor die dingen ? die zijn wellicht ook niet veel voorradig
Was een dreamliner onderweg, deze gaat nu naar Zwitserland.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste