Ik heb inmiddels ook wat geëxperimenteerd met de Atlantic Calypso split (200 l.) om het aantal draaiuren te beperken.
Standaard moet je een blok ingeven van minimaal 8 uur per dag waarbinnen de wpb actief mag zijn.
In de praktijk zie ik dan één lange run aan het begin van dit tijdsblok en dan later ook nog 2 of soms 3 korte runs.
Mijn doel is zo zuinig mogelijk te draaien, en in de toekomst ook zoveel mogelijk op PV.
Omdat de temperatuur al op de laagste stand staat (50 graden) en deze helaas niet lager in is te stellen bedacht ik dat die eerste lange run waarschij
nlijk wel voldoende is, we zitten immers nooit zonder warm water.
Door die latere korte runs over te slaan zal de gemiddelde temperatuur van het vat lager uitvallen waardoor het stilstandsverlies lager is. Bovendien moet de wp harder werken naarmate de afgiftetemperatuur omhoog moet, die korte latere runs gebruiken dus relatief meer stroom dan pakweg de eerste helft van die lange run.
Tenslotte het tijdstip van de dag waarop je gaat verwarmen, uiteraard wil je dit bij zo hoog mogelijke buitentemperatuur doen. Maar als je om 1 of 2 uur in de middag begint dan valt het einde van dat blok van 8 uur dus om 21 of 22 uur 's avonds, wanneer de buitentemperatuur alweer veel lager is en er bovendien geen PV meer is (behalve midden in de zomer misschien).
Anyway ik heb eerst geprobeerd alleen de buitenunit spanningsloos te maken omdat het binnendeel vanwege roestbescherming altijd aan 230v moet blijven. Het binnendeel schiet daardoor echter in storing die je eerst handmatig moet wissen voor je weer verder kunt.
Met de tip van @pixal echter een andere manier gevonden om te schakelen; met een aansluiting die eige
nlijk voor nachtstroom/daltariefsignaal is bedoeld. Het gaat om positie 11 en 12 op het aansluitblok.
Door op deze contacten 230v te zetten en de instelling "HP OP/ELEC OP" te gebruiken mag de wp gaan werken (en eventueel het element ook wanneer je dit vrijgegeven hebt, staat bij ons uit)
Er gaat nauwelijks stroom lopen door deze contacten, het is alleen een signaal dus je kunt met een dun snoertje en een slimme schakelaar zo zelf de tijd vrijgegeven waarin de WPB mag werken.
Ik heb zelf nu 1 blok ingesteld van 2,5 uur vroeg in de middag. Er wordt dan 1 run gemaakt en er is nog steeds voldoende warm water voor ons. Het verbruik per dag is hierdoor significant naar beneden gegaan, al is dat lastig te kwanitificeren.
Pixal schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:50:
Ik ben er nog niet helemaal uit wat er gebeurt als ik tijdens het verwarmen de schakelaar uitzet, volgens mij maakt de boiler wel gewoon de run af, dat vind ik geen probleem, de boiler wordt dan teminste niet afgekapt tijdens een legionella run.
Ik heb het geprobeerd en de run wordt helaas niet afgemaakt.
230v eraf en hij stopt met verwarmen.
edit: dat was misschien toeval dat hij net stopte met verwarmen.
Ik zie nu dat hij wel degelijk nog een tijdje doorloopt nadat de spanning van contact 11/12 wordt afgehaald.
Het zou best kunnen dat deze aanpassing ook mogelijk is voor de niet-split Atlantics.