Ja, het was echt een WTF momentje, al die momenten die ze met elkaar beleefd hebben, en dan zo… “en bedankt hè!”DennisD1973 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:09:
[...]
Deed mij denken aan TFA… Han is net overleden en de Falcon keert terug dat Leia dan als eerste Rey (iemand die ze amper kent) vastpakt en gaat troosten en Chewie links laat liggen….
Ja precies, Chewie werd niet eens bedankt, maar compleet genegeerd….🤔HyperTrophy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:44:
[...]
Ja, het was echt een WTF momentje, al die momenten die ze met elkaar beleefd hebben, en dan zo… “en bedankt hè!”
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat de schrijvers de verhaallijnen van de eerdere delen niet goed kenden… en dat de nieuwe held even in de spotlight moest worden gezet.(Reeeeey, klint als Reeeeva 😉 die laatste gaat echt een eigen serie krijgen, kan niet missen nu)
Ik ben net begonnen met de laatste aflevering, maar man man man wat is dat 'ruimtegevecht' slecht. Echt van het niveau pew pew pew en af en toe wat random explosies...
Ondanks dat ik wel leuke en herkenbare fragmenten voorbij heb zien komen was de serie zelf voor mij een grote deceptie en nog een pak slechter dan The Book of Boba Fett. Met name de onlogische sprongen die zijn gemaakt in het verhaal en i.c.m. erbarmelijke teksten waarmee de cast moest werken was echt treurig. Met zo'n cast en dito franchise valt er echt meer uit te halen dan dit.
Daarnaast zaten er ook echt storende elementen in:
Een mager 6-je krijgt het van mij omdat het Star Wars is.
spoiler:
In de laatste episode lijkt Roken Alzheimer te hebben. In de scene waarin ze op de vlucht zijn voor de Star Destroyer heeft hij het erover dat de schilden het niet langer kunnen houden. Nog geen 3 minuten later als Obi-Wan besluit Lord Vader weg te lokken geeft Roken aan dat hij alle tijd heeft. Dan kun je al niet acteren en krijg je deze shitzooi er nog bij
Lord Vader lijkt daarnaast in de eerste confrontatie met Obi-Wan galactisch kampioen snel wandelen te zijn maar in de laatste confrontatie maar heel moeizaam vooruit te komen als hij Obi-Wan onder het puin achter laat.
Lord Vader lijkt daarnaast in de eerste confrontatie met Obi-Wan galactisch kampioen snel wandelen te zijn maar in de laatste confrontatie maar heel moeizaam vooruit te komen als hij Obi-Wan onder het puin achter laat.
Een mager 6-je krijgt het van mij omdat het Star Wars is.
Heb je gelijk in!Zenomyscus schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:03:
Ik ben net begonnen met de laatste aflevering, maar man man man wat is dat 'ruimtegevecht' slecht. Echt van het niveau pew pew pew en af en toe wat random explosies...
Deed mij denken aan de Tantive IV in A New Hope en de Falcon run in ESB....
Waarom dat? Als het zo is ga ik het uit principe niet kijken. Reva rol had gewoon voor de Grand Inquisitor moeten zijn. Belachelijk dat zij al het grote werk deed.DennisD1973 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:07:
[...]
Ja precies, Chewie werd niet eens bedankt, maar compleet genegeerd….🤔
Enige verklaring die ik kan bedenken is dat de schrijvers de verhaallijnen van de eerdere delen niet goed kenden… en dat de nieuwe held even in de spotlight moest worden gezet.(Reeeeey, klint als Reeeeva 😉 die laatste gaat echt een eigen serie krijgen, kan niet missen nu)
Ik zit er ook niet op te wachten…ggj87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:50:
[...]
Waarom dat? Als het zo is ga ik het uit principe niet kijken. Reva rol had gewoon voor de Grand Inquisitor moeten zijn. Belachelijk dat zij al het grote werk deed.
spoiler:
Ze overleeft de serie en heeft nu ook een beginnende verhaallijn van darksider turns lightsider…
Verder is KK van Lucasfilm dol op sterke vrouwen gecentreerde star wars… persoonlijk gaat het mij meer om een sterk verhaal ongeacht of het man, vrouw, Jawa, Ewok is
Zou me niets verbazen als we een spin off gaan krijgen…
Verder is KK van Lucasfilm dol op sterke vrouwen gecentreerde star wars… persoonlijk gaat het mij meer om een sterk verhaal ongeacht of het man, vrouw, Jawa, Ewok is
Zou me niets verbazen als we een spin off gaan krijgen…
Dit was echt wel knullig hoor….Webgnome schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:19:
Euhm Star wars staat nou niet bekend om zijn hele goede gevechten in de ruimte of waar dan ook. Als je fatsoenlijke gevechten wil moet je naar The Expanse of iets dergelijks kijken.
Een zigzaggend scheepje met een Star Destroyer op de hielen….
Lanceer dan wat Tie Fighters of gebruik een tractor beam of schiet gewoon wat meer raak.
Ze hebben wel wat bijgeleerd in A New Hope, ze schakelen de Tantive IV uit door raak te schieten en gebruiken een tractorbeam… misschien zat er een team stagiairs achter de knoppen in Obi Wan 6 en die zijn in A New Hope afgestuurd, dat zal het wel zijn
Mijn afdronk is dat ze even iets moesten bedenken in het plot om tot een 1-op-1 duel te komen tussen Vader en Obi Wan…
[ Voor 7% gewijzigd door DennisD1973 op 24-06-2022 13:59 ]
De Tantive IV vloog echter pas echt gewoon in een rechte lijn, deed niet eens een poging schoten te ontwijken... Dat gebeurde in ep 6 van Obi wan tenminste wel. En verder is het "maar" Star Wars, realisme was altijd ver te zoeken.DennisD1973 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:57:
[...]
Dit was echt wel knullig hoor….
Een zigzaggend scheepje met een Star Destroyer op de hielen….
Lanceer dan wat Tie Fighters of gebruik een tractor beam of schiet gewoon wat meer raak.
Ze hebben wel wat bijgeleerd in A New Hope, ze schakelen de Tantive IV uit door raak te schieten en gebruiken een tractorbeam… misschien zat er een team stagiairs achter de knoppen in Obi Wan 6 en die zijn in A New Hope afgestuurd, dat zal het wel zijn
Obi-wan is slechts een 6 uur durende film met het budget van een 2 uur durende film, je zal altijd wel dingen vinden die beter kunnen met een vol budget.
Als je het mij vraagt zijn mensen massaal spijkers op laag water aan het zoeken.
Ik heb me iig uitzonderlijk goed vermaakt met de serie, m'n verwachtingen sloten goed aan bij het eindresultaat, aan het einde zelfs overtroffen. Maar ik vind het misschien ook wel goed zo, hoef niet zo nodig een seizoen 2..we zullen zien.
Blijft een goede serie. Ik ben tevreden. Nu vooruit kijken naar Bad Batch en Andor. Hopelijk wordt de Mandalorian ook minder elke aflevering een missie zoals deze serie.
Miki schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:04:
spoiler:Roken Alzheimer?
spoiler:
, maar was gisteren al heel laat dat ik de laatste aflevering heb gekeken dus misschien dat ik het juist niet goed gehoord heb...Da's volgens niet helemaal kloppend, volgens mij vraagt Ben hoeveel tijd Roken nog denkt nodig te hebben, antwoord is dan "Meer dan we hebben."
Ik heb wel, ondanks wat bedenkelijke dingen, genoten van deze serie. Maar Star Wars, dus dan is het voor mij al snel goed.....
[ Voor 11% gewijzigd door Stormtrooper op 24-06-2022 20:59 ]
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Dat laatste ben ik trouwens wel met je eens. Iedere aflevering een missie, in welke serie dan ook, is bloedirritant.alienfruit schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:05:
Blijft een goede serie. Ik ben tevreden. Nu vooruit kijken naar Bad Batch en Andor. Hopelijk wordt de Mandalorian ook minder elke aflevering een missie zoals deze serie.
Dat zit wel Schnorr.
Dat stoorde mij ook enorm tijdens het kijken van 'The Mandalorian'. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik die serie na zo'n vijf afleveringen links heb lagen liggen.Stukfruit schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:27:
[...]
Dat laatste ben ik trouwens wel met je eens. Iedere aflevering een missie, in welke serie dan ook, is bloedirritant.
Heel dat 'freak of the week-concept' is achterhaald en zóóó jaren '90.
Daarom vind ik Boba Fett en deze serie eigenlijk leuker dan The Mandalorian
Vanuit dat perspectief kan ik dan wel weer begrijpen dat jouw mening over deze series steeds zo opvallend het tegenovergestelde is 
Ik vermoed dat je voor de rest gewoon diehard Star Wars-fan moet zijn. Dat ben ik absoluut niet, dus dat kan verklaren waarom de meningen zo verschillen?
Ik vermoed dat je voor de rest gewoon diehard Star Wars-fan moet zijn. Dat ben ik absoluut niet, dus dat kan verklaren waarom de meningen zo verschillen?
[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 25-06-2022 02:08 ]
Dat zit wel Schnorr.
Beetje het recept van A-Team en Knight Rider inderdaad.Yonix schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:42:
[...]
Dat stoorde mij ook enorm tijdens het kijken van 'The Mandalorian'. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik die serie na zo'n vijf afleveringen links heb lagen liggen.
Heel dat 'freak of the week-concept' is achterhaald en zóóó jaren '90.
Recentere series hebben ook een probleem van de week met dan nog een rode draad die uiteindelijk leidt tot een climax in de laatste aflevering van een serie.
Nee hoor, kan me wel vinden in wat jij schrijft.Stukfruit schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 02:07:
Vanuit dat perspectief kan ik dan wel weer begrijpen dat jouw mening over deze series steeds zo opvallend het tegenovergestelde is
Als je dan een serie hebt met een beperkt aantal afleveringen is het leuker om een lang voortschrijdend verhaal te hebben ipv een probleem van de week waarbij het overall verhaal niets opschiet.
Helaas maar 6 afleveringen, dus even vlot achter elkaar kunnen kijken, maar vond het toch beter dan verwacht. Na de sequels had ik de hoop op iets goeds uit de Star Wars hoek wel een beetje laten varen. Tuurlijk gebeuren er geen verrassende dingen, want hoe knoop je het dan aan deel 4 etc? Gewoon leuk vermaak met voor mij toch wel het vertrouwde SW gevoel. Kreeg gelijk zin om deel 4 aan te zetten.
Net bij de laatste aflevering bij de donkere scenes echt even getwijfeld of mijn TV instellingen wel klopten. Maar na een aantal andere dingen van Disney+ te hebben gekeken lijkt het toch echt aan de serie te liggen. Vind het bloedirritant dat het zo donker is dat je moeite moet doen om wat schimmen van de personages op te vangen. Kan je net zo goed een audiobook luisteren. Haalt me echt uit de serie, heb dat stuk dan ook doorgespoeld na een tijdje.
Precies, waarom moet alles zo serieus genomen worden. Ik kijk (dit soort) series voor vermaak.pjlgt schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:12:
Helaas maar 6 afleveringen, dus even vlot achter elkaar kunnen kijken, maar vond het toch beter dan verwacht. Na de sequels had ik de hoop op iets goeds uit de Star Wars hoek wel een beetje laten varen. Tuurlijk gebeuren er geen verrassende dingen, want hoe knoop je het dan aan deel 4 etc? Gewoon leuk vermaak met voor mij toch wel het vertrouwde SW gevoel. Kreeg gelijk zin om deel 4 aan te zetten.
Alsof de originele star wars zo goed in elkaar zat

Ik heb me er ook mee vermaakt maar vond het allemaal maar erg magertjes. Enorm dun verhaal, slecht acteer werk. Ben benieuwd of Andor me meer kan vermaken.
YouTube: Andor | Teaser Trailer | Disney+
YouTube: Andor | Teaser Trailer | Disney+
Xbox Live: Miesjh NL
Met dat laatste ben ik het dan weer totaal niet eens!whiner schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:16:
[...]
Precies, waarom moet alles zo serieus genomen worden. Ik kijk (dit soort) series voor vermaak.
Alsof de originele star wars zo goed in elkaar zat, nostalgie. Daar konden ze net zo goed niet acteren.
Dat maakt voor mij de originele films ook goed: het gevoel van een aantal personages die samen de wereld gaan redden en er ZIN in hebben. Zonder een productieteam erachter met allemaal focus op het sturen van maximaliseren van emoties en gevoelens.
Dit klopt ook. Nu is het te geforceerd. Maar de beruchte scene 'no, iam your father' en daar de reactie opsegil schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:35:
[...]
Met dat laatste ben ik het dan weer totaal niet eens!Het acteren in de originele SW films was juist top. Ik krijg echt het gevoel dat de acteurs lol hebben en gewoon doen wat in hun opkomt, waardoor het erg authentiek overkomt. Terwijl tegenwoordig moet elke scene, elke emotie, helemaal uitgewerkt zijn en tot in den treure geoefend. Alle spontaniteit ontbreekt in het acteerwerk, waardoor het juist weer ongeloofwaardig wordt.
Dat maakt voor mij de originele films ook goed: het gevoel van een aantal personages die samen de wereld gaan redden en er ZIN in hebben. Zonder een productieteam erachter met allemaal focus op het sturen van maximaliseren van emoties en gevoelens.
Het blijven goede films, maar dat is naar mijn mening niet omdat het zo goed geacteerd is.
Prima scene toch? Wat scheelt eraan?whiner schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:13:
[...]
Dit klopt ook. Nu is het te geforceerd. Maar de beruchte scene 'no, iam your father' en daar de reactie op
Ze hadden dit gewoon een tv-film moet laten ipv. tv serie
Hallo zeg, wat een bak zuur kun je over iets uitgooienCnet schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:04:
[YouTube: Obi-Wan Kenobi - Another One Bites The Dust]
Sorry jongens, maar ik ben het eens met de Critical Drinker. Poor writing and bad direction.
Critical thinker is nu wel aan het extreme eind van het negatieve spectrum, mogelijk voor de views, dus ik neem die meningen met een vat zout.Miki schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:01:
Hallo zeg, wat een bak zuur kun je over iets uitgooien
Critical Drinker is 90% van de tijd negatief, maar vind het persoonlijk erg vermakelijk!
'"THE MESSAGE''!
'"THE MESSAGE''!
De punten zijn zeer zeker raak, hij is alleen weinig subtiel zeg maarCnet schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 19:04:
Hij is misschien vaak negatief. Maar de punten die hij aanhaalt heeft ie wel gelijk in. Vind ik.
Hoe fucking moeilijk kan het zijn om een coherent plot te schrijven? Je zou denken dat het met Disney's budget wel mogelijk moet zijn om een strak verhaal zonder gaten, karakters zonder motivatie en complete asspulls te schrijven...
Wat dingen waar ik me aan stoorde in de laatste vier afleveringen:
Overigens hebben meer grote series en films er de laatste tijd last van dat het plot ronduit slecht is. Ligt het dan toch aan te veel executive meddling en het gebruik van focus groups?
Wat dingen waar ik me aan stoorde in de laatste vier afleveringen:
- ik wist allang dat ze gingen ontsnappen en heb een tracker op de droid geplaatst!
- handgranaten werken alleen als je jezelf ook opblaast.
- we laten eerst een decoy-schip opstijgen!
- een lightsaber door je lichaam is niet zo ernstig en geeft de kracht om je naar andere planeten teleporteren.
- Reva. Het hele karakter, de actrice, alles. En nu willen ze haar mogelijk nog een spin-off geven ook...
Overigens hebben meer grote series en films er de laatste tijd last van dat het plot ronduit slecht is. Ligt het dan toch aan te veel executive meddling en het gebruik van focus groups?
Ik merk bij mezelf dat ik niet echt zin heb de laatste aflevering te kijken
Overigens voor het eerst met een Star Wars-serie, al moest ik bij zowel The Book of Boba Fett als bij de Mandalorian ook wel even doorbijten op een gegeven moment. Maar in dit geval deels omdat de serie niet heel erg sterk is, maar ook omdat ik niet wil dat het de magie van de films verpest ofzo. Ik merk nu al dat de serie afbreuk heeft gedaan aan het personage Ben en het afgezonderde bestaan van hem op Tatooine, of hun (nu niet meer) eerste ontmoeting in Episode 4.
Een serie als deze kan best oké zijn, maar had dan voor iets gekozen anders dan bekende personages. Een nieuw verhaal met op de achtergrond herkenbare momenten ofzo. Is het het waard om Obi-Wan Kenobi puur voor het verhaal af te kijken of mis ik er niet echt wat aan als ik het laat schieten?

Een serie als deze kan best oké zijn, maar had dan voor iets gekozen anders dan bekende personages. Een nieuw verhaal met op de achtergrond herkenbare momenten ofzo. Is het het waard om Obi-Wan Kenobi puur voor het verhaal af te kijken of mis ik er niet echt wat aan als ik het laat schieten?
Misschien gaan execs er van uit dat de kijker dom is ofzo? Van mijn videoproductie-opleiding weet ik nog dat we onze video's/films wel eens 'monkeyproof' moesten maken, wat er op neer kwam dat zelfs de grootste idioot nog moest snappen waar het om ging. Resultaat was vaak een flinterdun verhaaltje, of gewoon wat mooie beelden met letterlijk in een tekst of voiceover de uitleg op een zo simpel mogelijke manier. Werd vaak nog mooi gevonden ook, want mooie beeldenErikT738 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 21:25:
[ Voor 31% gewijzigd door SomerenV op 29-06-2022 00:45 ]
Ergste punten die mij stoorden in de serie, naast al de terechte opmerkingen van the critical drinker: de personages doen dingen omdat de schrijver wilt dat ze die dingen doen, niet omdat het in hun karakter past of omdat het een logische actie is.
Grootste voorbeeld is Obi-Wan zelf, die eigenlijk volledig afgebroken moet worden. Hoe vaak wordt die niet gewoon beledigd door quasi iedereen ? En dan dat eerste Benny Hill gevecht met Vader...
In de prequels en originele films was hij slim, anticiperend en een leiderstype. Maar in deze serie was hij gewoon een dweep die de plot maar gewoon onderging en te pas en te onpas rondgecommandeerd werd door kleine Leia.en anderen.
Maar ja, Strong Woman en De Plot enzo.
Ook Vader wordt afgebroken. Alsof er ook maar enige mogelijkheid bestaat dat die Reva zou laten leven. Maar ja, diversiteit en een spinoff enzo dus Vader moet dan maar even casual vergeten wat hem zelf overkomen is toen hij als een sappig stuk vlees lag te bakken op Mustafar na het gevecht met Obi-Wan en moet maar denken "mja, ze zal wel dood gaan zeker ?"
Dus niet Vader, want Strong Woman en De Plot enzo.
Soit ja, katheen kennedy heeft haar gemoeid met de serie en it shows. Owen verliest ook zijn gezond verstand nadat Beru (ontypisch) even wat wapens uit een verborgen departement haalt.
Een normale reactie zou zijn "nee, vrouw, wat gaan wij met ons 2 de geconcentreerde macht van het Empire kunnen tegen houden. Wij gaat hier geen zelfmoord plegen, fuck this, we zijn hier weg"
Ach ja, Strong Woman en De Plot enzo.
Ah ja, en Reva is opeens een "goed" persoon omdat ze Luke niet vermoord ? En al die jaren van mensen vermoorden gewoon om dichter bij Vader te geraken ? Dat moet geen gevolgen hebben ? Komaan seg
Als Anakin na het uitmoorden van de younglings zou zeggen "oei, da's er wat over, maar kijk ik heb er toch 1tje laten leven", dan zou echt niemand zeggen "Super, jij bent een toppertje, ga maar gewoon verder met je leven"
Maar voor Reva zijn er geen gevolgen van haar daden, Strong Woman en De Plot enzo.
En Disney mag wel eens stoppen met "we nemen iets jong of schattig en we sturen het hoofdpersonage op babysit missies"
Ergste van alles is dat de serie gewoon iedereen in een cirkeltje stuurt. Het eindigt gewoon zoals het begonnen is.
Pluspuntjes: het is keurig gefilmd, Ewan doet wat hij kan met dit lui script, Vader is bij momenten wél impressionant maar al bij al had deze serie niet hoeven te bestaan voor mij. Doet meer afbreuk aan een hoop personages dan wat anders.
Grootste voorbeeld is Obi-Wan zelf, die eigenlijk volledig afgebroken moet worden. Hoe vaak wordt die niet gewoon beledigd door quasi iedereen ? En dan dat eerste Benny Hill gevecht met Vader...
In de prequels en originele films was hij slim, anticiperend en een leiderstype. Maar in deze serie was hij gewoon een dweep die de plot maar gewoon onderging en te pas en te onpas rondgecommandeerd werd door kleine Leia.en anderen.
Ook Vader wordt afgebroken. Alsof er ook maar enige mogelijkheid bestaat dat die Reva zou laten leven. Maar ja, diversiteit en een spinoff enzo dus Vader moet dan maar even casual vergeten wat hem zelf overkomen is toen hij als een sappig stuk vlees lag te bakken op Mustafar na het gevecht met Obi-Wan en moet maar denken "mja, ze zal wel dood gaan zeker ?"
Soit ja, katheen kennedy heeft haar gemoeid met de serie en it shows. Owen verliest ook zijn gezond verstand nadat Beru (ontypisch) even wat wapens uit een verborgen departement haalt.
Een normale reactie zou zijn "nee, vrouw, wat gaan wij met ons 2 de geconcentreerde macht van het Empire kunnen tegen houden. Wij gaat hier geen zelfmoord plegen, fuck this, we zijn hier weg"
Ah ja, en Reva is opeens een "goed" persoon omdat ze Luke niet vermoord ? En al die jaren van mensen vermoorden gewoon om dichter bij Vader te geraken ? Dat moet geen gevolgen hebben ? Komaan seg
Als Anakin na het uitmoorden van de younglings zou zeggen "oei, da's er wat over, maar kijk ik heb er toch 1tje laten leven", dan zou echt niemand zeggen "Super, jij bent een toppertje, ga maar gewoon verder met je leven"
Maar voor Reva zijn er geen gevolgen van haar daden, Strong Woman en De Plot enzo.
En Disney mag wel eens stoppen met "we nemen iets jong of schattig en we sturen het hoofdpersonage op babysit missies"
Ergste van alles is dat de serie gewoon iedereen in een cirkeltje stuurt. Het eindigt gewoon zoals het begonnen is.
Pluspuntjes: het is keurig gefilmd, Ewan doet wat hij kan met dit lui script, Vader is bij momenten wél impressionant maar al bij al had deze serie niet hoeven te bestaan voor mij. Doet meer afbreuk aan een hoop personages dan wat anders.
Ja, mee eens… ze zouden gewoon George (en/of Dave Filoni) de verhalen moeten laten schrijven ipv deze gender-politiek correct en (hierdoor?) slecht geschreven scripts. Het maakt mij niet uit of een man, vrouw of wookie de hoofdrol heeft en welke kleur deze persoon heeft, als het maar een goed en bij Star Wars passend verhaal is. Genoeg Star Wars verhalen met een sterke vrouw/niet blank personage zonder dat het er te dik op hoeft te liggen.rouchken11 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:18:
Ergste punten die mij stoorden in de serie, naast al de terechte opmerkingen van the critical drinker: de personages doen dingen omdat de schrijver wilt dat ze die dingen doen, niet omdat het in hun karakter past of omdat het een logische actie is.
In deze serie en de sequels lijkt dit vaak ten koste te gaan van het script…. Ik denk dan aan out-of-the-blue supergirl Reeeeeeey! Hoezo ervaring/training Rey kan alles zonder enige moeite en overklast iedereen zonder uitleg hoe dat mogelijk is en wie ze nou eigenlijk is…. (Op het laatst bedenken ze we doen Opa Palpi wel)
Ik heb 'm ook gebinged. Let op, spoilers:
The Good
Nu ik er nog wat beter over nadenk, is het helemaal niet zo logisch dat Reva weet dat Darth Vader en Anakin dezelfde persoon is. Het enige wat ze als youngling ziet, is dat Anakin de kinderen vermoordt. Ze weet niks van de gebeurtenissen daarna. Ze zou juist alle jedi moeten haten (Anakin hoorde daar immers in haar ogen nog bij) omdat die een coup wilden plegen en gelukkig werden tegengehouden door de clones.
The Good
- Ik vind Leia leuk. Haar karakter is precies een jongere versie van haar. Nieuwsgierig, eigenwijs en koppig, maar heel slim.
- Dat Darth Vader niet doorzet bij het doden van Obi-Wan in ep3, dat had makkelijk gekund. Ik denk dat hij nog voelde voor z'n eerdere master en hem niet echt dood wilde.
- Omgekeerd, dat Obi-Wan niet doorzet bij het doden van Darth Vader, want dat had makkelijk gekund. De theorie dat Darth Vader de chosen one is, hang ik niet aan. Ik denk dat Obi-Wan gewoon nog teveel voor Anakin voelde.
- In tegenstelling tot de meesten hier, vond ik Reva wel een goed karakter. Het is best realistisch als je zoiets hebt meegemaakt als youngling, dat je de aanstichter daarvan wil straffen. En in het Star Wars universum is het niet realistisch om een gevecht met Darth Vader te beginnen, dat hebben alleen Obi-Wan en Ahsoka overleefd. En nu dus Reva. Het acteerwerk van het karakter had wel iets beter gemogen.
- Owen Lars was goed in-character, leuk om hem in dit deel van het verhaal te zien.
- Ik vond de manieren waarop de (laatste paar) Jedi reageren erg mooi in beeld gebracht. Je ziet onrecht en je WILT helpen, maar dat kan niet want dan verraad je jezelf. Wel realistisch. Ook hoe Obi-Wan in de eerste aflevering vernederd wordt door die opzichter en dat gewoon ondergaat, in het grotere belang.
- Mooie flashbacks naar oefengevechten tussen Obi-Wan en Anakin!
- De acties die de hoofdpersonen ondernemen (vooral Obi-Wan en Bail Organa) duiden er niet echt op dat de kinderen in het diepste geheim moeten blijven. Leia had permanent bewaakt moeten worden. En de Obi-Wan uit de oude trilogie zou Luke nooit uit het oog laten om Leia te redden. En WTF Bail, zend een bericht naar Obi-Wan dat afgeluisterd kan worden en vertel waar je naartoe gaat? Zelfs als dat de planeet is waar Luke is verborgen?
- Waar was die laatste scene met Reva voor nodig, dat ze probeert Luke te ontvoeren? Dat is niet logisch (want ze kent het belang van Luke niet) en alleen een opstapje naar een eigen serie. En zelfs daar was het niet voor nodig.
- De serie besmet het oorspronkelijke verhaal. Inderdaad, 'when I left you, I was but the learner'. Dat klopt nu niet meer. Hetzelfde als 'years ago, you served my father in the clone wars'. Dat is nu geen logische uitspraak meer, nu zou ze zoiets zeggen als 'years ago, I was kidnapped and you saved me'.
- Leia wordt gekidnapped in opdracht van Reva omdat ze Obi-Wan wil pakken. Maar niemand behalve Bail Organa, Obi-Wan en Yoda kennen de relatie tussen Leia en Obi-Wan. Vanuit de karakters is het een totaal onlogische actie.
- Waarom zou Bail Organa Obi-Wan inschakelen om Leia te redden? Hij heeft geld, dus hij kan beter een bounty hunter inhuren in plaats van het risico te lopen om Obi-Wan (en dus Luke) te exposen. Wat bezielde de schrijver van dit plot? Denken ze dat we allemaal debiel zijn?
Nu ik er nog wat beter over nadenk, is het helemaal niet zo logisch dat Reva weet dat Darth Vader en Anakin dezelfde persoon is. Het enige wat ze als youngling ziet, is dat Anakin de kinderen vermoordt. Ze weet niks van de gebeurtenissen daarna. Ze zou juist alle jedi moeten haten (Anakin hoorde daar immers in haar ogen nog bij) omdat die een coup wilden plegen en gelukkig werden tegengehouden door de clones.
[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 01-07-2022 04:27 ]
Net begonnen en tot nu toe vind ik het best aardig (twee afleveringen gezien). Ik word wel moe van het stukje verplichte freerunning in dit soort series.
Heel efficiënt om met vier salto's en een omweg via de muur ergens snel te komen....
Heel efficiënt om met vier salto's en een omweg via de muur ergens snel te komen....
Ik dus niet, ze kent 2 standen: "HEEL KWAAD BRULLEN" en proberen sinister te fluisterenPhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 04:10:
• In tegenstelling tot de meesten hier, vond ik Reva wel een goed karakter. Het is best realistisch als je zoiets hebt meegemaakt als youngling, dat je de aanstichter daarvan wil straffen. En in het Star Wars universum is het niet realistisch om een gevecht met Darth Vader te beginnen, dat hebben alleen Obi-Wan en Ahsoka overleefd. En nu dus Reva. Het acteerwerk van het karakter had wel iets beter gemogen.
Haar hele gedrag komt bijzonder labiel over. Niet onvoorspelbaar, wat prachtig kan werken (Heath Ledger als The Joker), nee eerder een kwade verwende peuter die zijn zin niet krijgt.
Er zat een heel goede verhaallijn verborgen in het karakter van Reva, daar ben ik het mee eens. Dat trauma, dat emotionele conflict, vervolgens de propaganda geloven van The Empire en zonder dat je het weet "slecht" worden, niet weten dat Anakin Vader is, dan de emotionele schok van die ontdekking en dan de opoffering om een force sensitive iemand te redden als redemption. Dat zou perfect standalone kunnen, zonder afbreuk te moeten doen aan legacy karakters.
Het zou ook gewoon leuker zijn voor ons, kijkers. Je hoofdpersonage moet toch moeilijke hindernissen overwinnen, persoonlijke groei doormaken, gevolgen ondervinden van zijn/haar acties,... Dat maakt zo iemand toch juist interessant als persoon ? Dat maakt toch juist dat je er sympathie voor kan krijgen en je erin wilt inleven ?
Maar deze Reva straalt niets uit, als je haar bezig ziet, komt ze niet over als een krachtige Jedi (Vader, Yoda), ze komt niet over als een berekende, kille psychopaat (Giancarlo Esposito in breaking bad en the mandalorian), niet als een wijs en evenwichtig persoon (Qui-gon Jinn of Obi-Wan). Nee, gewoon een kwade peuter.
Dat ligt deels aan het gruwelijk slechte script (de serie had trouwens "Reva" moeten heten, niet Obi-Wan, want het draait uiteindelijk om haar) en deels aan haar slecht acteerwerk.
Ik vind het jammer voor de actrice dat ze nu persoonlijk zoveel verwijten naar haar kop gesmeten krijgt, dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar Disney is hier wel deels mede-verantwoordelijk voor. Ze weten hoe fanatiek Star Wars fans zijn, ze weten hoe heilig het originele materiaal is, als je daar dan op zo'n manier wééral afbreuk aan doet, dan weet je dat daar een sterke tegenreactie op komt. (dat keurt alle haatreacties naar haar natuurlijk niet goed, maar Disney wist het verdomd goed, wat ook gewoon walgelijk is)
Obi-Wan was zo ongeveer het laatste niet bezoedelde populaire karakter (hij en Yoda), wat Ewan McGregor ermee deed in de prequels wordt zo ongeveer als het beste uit die prequels beschouwd en om dan dit als serie te krijgen... Heel jammer, zeker omdat er veel meer in zat.
Dit, heeel storend. Ik krijg het niet uit mijn hoofd. Al die uitspraken in de originele trilogie slaan nergens meer opDe serie besmet het oorspronkelijke verhaal. Inderdaad, 'when I left you, I was but the learner'. Dat klopt nu niet meer. Hetzelfde als 'years ago, you served my father in the clone wars'. Dat is nu geen logische uitspraak meer, nu zou ze zoiets zeggen als 'years ago, I was kidnapped and you saved me'.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)
Toen je dit zei schoot bij mij meteen de angst er in dat ze iets soortgelijks gaan uithalen met Yoda, die heeft tenslotte ook een jaar of wat in isolatie gezeten op Dagobah... Kan goed zijn om zijn avonturen daar uit te diepen maar de kans dat het de mystiek aan dat karakter wegvaagt is veel groter.rouchken11 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Obi-Wan was zo ongeveer het laatste niet bezoedelde populaire karakter (hij en Yoda)...
Het is de zoveelste Bait and Switch van Disney, neem een geliefd karakter en maak die ondergeschikt aan een sterke vrouw, vermoeiend. Of het nou Loki, Hawkeye of Kenobi is, ze lopen allemaal als een onbenul achter de vrouw aan die overal beter in is.
Reva, leuk dat ze zogenaamd een youngling was die wraak wil nemen, opzich een redelijke origin story, maar ze gaat om wraak te nemen op mensen die Jedi's vermoorden, andere Jedi's vermoorden, mensen martelen en mensen hun levens vernietigen.
En omdat ze opeens 1 "goeie" ingeving heeft op het einde zou ze automagisch redeemed moeten zijn? Waarom? Ik weet wel waarom, maar dat is juist waarom ik zo klaar ben met Disney
.
Reva, leuk dat ze zogenaamd een youngling was die wraak wil nemen, opzich een redelijke origin story, maar ze gaat om wraak te nemen op mensen die Jedi's vermoorden, andere Jedi's vermoorden, mensen martelen en mensen hun levens vernietigen.
En omdat ze opeens 1 "goeie" ingeving heeft op het einde zou ze automagisch redeemed moeten zijn? Waarom? Ik weet wel waarom, maar dat is juist waarom ik zo klaar ben met Disney
A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!
Ik ben het wel met je eens hoor. Het karakter heeft veel potentie, maar er wordt te weinig gebruik van gemaakt. En het deel waar wel gebruik van wordt gemaakt is slecht uitgevoerd, en dat komt maar voor een klein deel op conto van de actrice. Het script deugt ook niet.rouchken11 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:14:
[...]
Ik dus niet, ze kent 2 standen: "HEEL KWAAD BRULLEN" en proberen sinister te fluisteren
Haar hele gedrag komt bijzonder labiel over. Niet onvoorspelbaar, wat prachtig kan werken (Heath Ledger als The Joker), nee eerder een kwade verwende peuter die zijn zin niet krijgt.
Er zat een heel goede verhaallijn verborgen in het karakter van Reva, daar ben ik het mee eens. Dat trauma, dat emotionele conflict, vervolgens de propaganda geloven van The Empire en zonder dat je het weet "slecht" worden, niet weten dat Anakin Vader is, dan de emotionele schok van die ontdekking en dan de opoffering om een force sensitive iemand te redden als redemption. Dat zou perfect standalone kunnen, zonder afbreuk te moeten doen aan legacy karakters.
Het zou ook gewoon leuker zijn voor ons, kijkers. Je hoofdpersonage moet toch moeilijke hindernissen overwinnen, persoonlijke groei doormaken, gevolgen ondervinden van zijn/haar acties,... Dat maakt zo iemand toch juist interessant als persoon ? Dat maakt toch juist dat je er sympathie voor kan krijgen en je erin wilt inleven ?
Maar deze Reva straalt niets uit, als je haar bezig ziet, komt ze niet over als een krachtige Jedi (Vader, Yoda), ze komt niet over als een berekende, kille psychopaat (Giancarlo Esposito in breaking bad en the mandalorian), niet als een wijs en evenwichtig persoon (Qui-gon Jinn of Obi-Wan). Nee, gewoon een kwade peuter.
Dat ligt deels aan het gruwelijk slechte script (de serie had trouwens "Reva" moeten heten, niet Obi-Wan, want het draait uiteindelijk om haar) en deels aan haar slecht acteerwerk.
Het karakter op zich wordt niet echt bezoedeld, dus dat valt me dan weer mee. Obi-Wan blijft de hele serie wel redelijk in-character. Het is meer het verhaal er omheen, Bail Organa zou nooit de dekmantel van Luke op het spel zetten, hij had prima iemand anders kunnen sturen om Leia te vinden. Reva wist niks van Luke en Leia dus het is niet logisch dat ze Leia laat ontvoeren om Obi-Wan te lokken. Als ik haar was, dan zou ik enorme stennis schoppen op Tatooine en zorgen dat er flink wat doden vallen. Nu ik erover nadenk is dat ook onlogisch, want ze wist (toen) helemaal niet dat hij op Tatooine zat. Echt, hoe laat je een 6-jarige een script schrijven.Ik vind het jammer voor de actrice dat ze nu persoonlijk zoveel verwijten naar haar kop gesmeten krijgt, dat hoeft natuurlijk ook niet. Maar Disney is hier wel deels mede-verantwoordelijk voor. Ze weten hoe fanatiek Star Wars fans zijn, ze weten hoe heilig het originele materiaal is, als je daar dan op zo'n manier wééral afbreuk aan doet, dan weet je dat daar een sterke tegenreactie op komt. (dat keurt alle haatreacties naar haar natuurlijk niet goed, maar Disney wist het verdomd goed, wat ook gewoon walgelijk is)
Obi-Wan was zo ongeveer het laatste niet bezoedelde populaire karakter (hij en Yoda), wat Ewan McGregor ermee deed in de prequels wordt zo ongeveer als het beste uit die prequels beschouwd en om dan dit als serie te krijgen... Heel jammer, zeker omdat er veel meer in zat.
En verder wat kleinere dingen, 10 jaar the force niet gebruikt en nu binnen een paar dagen weer een gevecht met Darth Vader overleven, het is allemaal niet heel waarschijnlijk, maar ook weer niet onmogelijk. Obi-Wan was in z'n hoogtijdagen niet zomaar een gemiddelde Jedi.
Ik had overigens de naam 'Leia' gekozen als naam voor de serie, want zij is wel zo'n beetje de hoofdpersoon.
Ze wilde Yoda gebruiken voor een High Republic serie had ik ergens gelezen.SuddenlyNinja schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:39:
[...]
Toen je dit zei schoot bij mij meteen de angst er in dat ze iets soortgelijks gaan uithalen met Yoda, die heeft tenslotte ook een jaar of wat in isolatie gezeten op Dagobah... Kan goed zijn om zijn avonturen daar uit te diepen maar de kans dat het de mystiek aan dat karakter wegvaagt is veel groter.
Geloof dat dat project (van Kennedy) inmiddels gestopt is door Disney.
Klinkt ook weer als een bait and switch poging.
PhilipsFan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 04:10:
spoiler:
als je zelf al zegt Let op, spoilers...
Ik ben het wel met je eens hoor. Ik heb er nul problemen mee als de hoofd karakter een vrouw is.HeatWave schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:45:
Het is de zoveelste Bait and Switch van Disney, neem een geliefd karakter en maak die ondergeschikt aan een sterke vrouw, vermoeiend. Of het nou Loki, Hawkeye of Kenobi is, ze lopen allemaal als een onbenul achter de vrouw aan die overal beter in is.
En omdat ze opeens 1 "goeie" ingeving heeft op het einde zou ze automagisch redeemed moeten zijn? Waarom? Ik weet wel waarom, maar dat is juist waarom ik zo klaar ben met Disney.
Maar zet dan wel iets goeds neer. Leia was in de originele films ook een krachtig karakter en daar stoort niemand zich aan.
Maar je ziet nu zoveel ''krachtige'' vrouwen in hoofdrollen die eigenlijk niet krachtig zijn. Wel zijn de mannen totaal ondergeschikt aan de vrouwen, maar de reden waarom laten ze niet zien.

THE MESSAGE!
Het ligt er veel te dik op vind ik en komt kunstmatig over. Helpt het plot totaal niet en er is ook geen ontwikkeling van het personage. Rey is daar een voorbeeld van.Dubrillion schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:16:
[...]
Ik ben het wel met je eens hoor. Ik heb er nul problemen mee als de hoofd karakter een vrouw is.
Maar zet dan wel iets goeds neer. Leia was in de originele films ook een krachtig karakter en daar stoort niemand zich aan.
Maar je ziet nu zoveel ''krachtige'' vrouwen in hoofdrollen die eigenlijk niet krachtig zijn. Wel zijn de mannen totaal ondergeschikt aan de vrouwen, maar de reden waarom laten ze niet zien.![]()
THE MESSAGE!
The Force Awakens begon op zich prima.DennisD1973 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:21:
[...]
Het ligt er veel te dik op vind ik en komt kunstmatig over. Helpt het plot totaal niet en er is ook geen ontwikkeling van het personage. Rey is daar een voorbeeld van.
Rey kon goed klimmen, want is een scavenger.
Ze kan vechten met een stok, want heeft zichzelf altijd moeten verdedigen.
Prima skills die je mee neemt in de JEDI TRAINING.
Daarna heeft ze Luke flink op ze vingers getikt wat hij allemaal verkeerd deed en daarna tilde ze een berg aan stenen op. Ze trok nog geen geen Star Destroyer uit de lucht net als Galen Marek in de videogames

Oke zeur modus uit. Maar Disney legt het inderdaad te dik op. Al is het wel een tendens van heel veel media tegenwoordig. Men Bad, Woman Good!
Wat was dit een goede serie zeg! 
Persoonlijk vind ik dit de beste tot nu toe van de Star Wars series, misschien komt het ook wel door de setting waarin het afspeelt.
Persoonlijk vind ik dit de beste tot nu toe van de Star Wars series, misschien komt het ook wel door de setting waarin het afspeelt.
[ Voor 7% gewijzigd door G_Dragon op 08-07-2022 09:13 ]
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Nog even zeur modus aan: eh Rey deed alles zelfs toch zonder training? Even Falcon besturen hopsa , mind trick no problemo, even een goed getrainde Kylo verslaan easy peasy 😅 even wat vage dingen met Luke in deel 2, deel 3 even met Leia in het bos rondspringen…. Klaar om opa Palpy te verslaan, even Kylo tussendoor nogmaals ass kicken en zonder training even healen.Dubrillion schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 08:56:
[...]
The Force Awakens begon op zich prima.
Rey kon goed klimmen, want is een scavenger.
Ze kan vechten met een stok, want heeft zichzelf altijd moeten verdedigen.
Prima skills die je mee neemt in de JEDI TRAINING.
Daarna heeft ze Luke flink op ze vingers getikt wat hij allemaal verkeerd deed en daarna tilde ze een berg aan stenen op. Ze trok nog geen geen Star Destroyer uit de lucht net als Galen Marek in de videogames![]()
Oke zeur modus uit. Maar Disney legt het inderdaad te dik op. Al is het wel een tendens van heel veel media tegenwoordig. Men Bad, Woman Good!
Zeur modus uit
In Obi Wan deden ze het een stuk beter; dat hij weer in contact moet komen met zn Force powers enzo,
Helemaal mee eens, voor mij vooral vanwege de snelheid en actie. Vanaf het begin spannend en constant de spanning van de jacht op meerdere personages. Zeker in vergelijking met Mandalorian en Boba Fett spant deze echt de kroon. Jammer dat het zo weinig afleveringen zijn maar aan de andere kant is het prima zo, kom maar op met seizoen twee.G_Dragon schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:12:
Wat was dit een goede serie zeg!
Echt tenenkrullend vind ik het niet maar pfff... de serie heeft toch wel wat cringemomentjes;
1) Al van bij het begin vond ik het duidelijk dat Reva idd... als "slechterik" toch andere motieven heeft, later kwam dan idd. uit dat zij één van de younglings was in de bekende Anakin-scène in Revenge of the Sith en dus eigenlijk op Vader joeg.
Hoewel het in de eerste aflevering nog niet specifiek duidelijk was voordat dit werd bekendgemaakt in haar ontboezeming in een latere aflevering, aan Obi-Wan met de gesloten deur ertussen -wat ik sowieso al een cringy stukje explain-to-the-audience vond-, voelde ik de bui toch al lang hangen.
Ik heb er mijn eigen uitleg voor waarom ik dit al vanaf aflevering 1 wist, vanaf het eerste moment dat ze in beeld kwam zelfs, gecast als zwarte vrouwelijke antagonist in een nieuwe Disney SW productie wist ik zéker "die is niet écht slecht, hier zit meer achter, en als ze wél slecht is, zal ze het niet blijven" en low and behold... zonder voorkennis en toch zat ik er bovenop... call it premonition...
Het is een heet hangijzer maar als SW-fan van zowel nieuw, pre, als legacy, is het gebaseerd op niks meer dan een feitelijke, objectieve vaststelling van 97% content dat de laatste jaren vanuit Disney komt die zorgt voor 100% voorspelbaarheid. Ik ga er verder niet teveel op in.
2) Mensen sterven 'in-universe' van véél minder dan een door Darth-Vader vastgehouden lightsaber los door hun abdomen. Blijkbaar hangen je overlevingskansen af van het (toekomstig?) belang van je character. (niks nieuws en ook niks typerend voor SW, alleen ontzettend opvallend en
voorspelbaar alweer)
3) Zou Disney een kind van 10 ook ajb willen laten spreken als een kind van 10, en niet als een 40-jarige juridisch adviseur met assertiviteitstraining achter de kiezen?!
Dankjewel, het komt nl. ont-zet-tend ongeloofwaardig over; de manier waarop het 10-jarige snotjong haar neefje -en terecht hoor, daar gaat het me niet om, hij was positively annoying- op z'n plaats zet... Ik bedoel: herbekijk ajb die scène als je niet weet wat ik bedoel en vraag je af: is dit hoe een 10-jarige spreekt?!
Het antwoord is: "in geen enkel universum."
Het is weer een ontzettend cringy voorbeeldje van hoe 'bepaalde' mensen 'bepaalde' retoriek zelfs zonder nog een minimale moeite te doen om de tekst ietwat aan het character die het moet uitspreken, aan te passen en het haar gewoon letterlijk hebben laten instuderen en aframmelen...
Niet alleen dat het com-pleet ongeloofwaardig is, het is ook nog's belachelijk doorzichtig.
...ik word daar zo moe van... de gedwongen narratief die in-se niks met het SW universum te maken heeft maar met ons eigen real-life SJW universum.
4) Idem met het aanpraten van het schuldgevel aan Obi-Wan... "since I met you I have been chased, shot at, and almost fell to my death"... No sh*t Sherlock, moest je maar niet kwaad wegrennen met als énige reden: het zien van Obi-Wan die naar een "wanted" hologram van zichzelf zat te kijken waaruit kon afgeleid worden dat het keizerrijk -ook- naar hem op zoek was.... WTF?!
En dan is het Obi-Wan's fout ofzo dat je moest wegrennen, je laten beschieten en van een dak vallen?!
Een tantrum dus omdat zijn acties plots niet meer uitsluitend gingen om het 'Leia redden' maar The Empire blijkbaar ook naar Obi-Wan zélf op zoek waren?! Ik weet echt niet wat ik hier anders moet van maken behalve dat het een manier was om een -op dat moment- stilgevallen plot wat vooruit te stampen en via een absurde segway te tonen dat Obi-Wan z'n krachten toch nog niet helemààl kwijt was toen hij haar van een doodsmak behoedde.
Ook: Een meisje van 10 (en ik heb er zelf eentje van 9 en ik kan jullie zeggen dat Leia klein is voor een kind van 10!) die wordt achternagezeten door 3 volwassenen die haar blijkbaar niet zomaar te pakken krijgen wanneer ze het op een lopen zet... tja... pure fysica jongens... een kind van die grootte mag nog zo'n grote wilskracht hebben om te spurten maar met zulke korte beentjes heeft élke volwassene die niet morbide obees is, het kind in minder dan 10 meter ingehaald en vastgegrepen... pure biomechanische dynamiek, maar hey... het zal the force wel geweest zijn wellicht...
5) nog een kleintje en niet uniek aan SW, je ziet het zo vaak, soms als 'hulpmiddeltje' om verwarring bij het kijkpubliek te voorkomen maar toch: mij valt het op en doet het steeds met m'n ogen draaien:
Wanneer Leia's droid 'Lola' een spionage-chip van het keizerrijk wordt aangemeten verandert haar opvallend lichtgevend "oog/cameralens" plots van blauw naar rood... Waarom?
Is dat niet een ontzettende 'dead-givaway' dat de droid gehackt werd door de slechteriken (want blauw = goed en rood = slecht), je zou denken dat het iets is dat een organisatie als het keizerrijk kost-wat-kost zou willen vermijden; dat hun spionage/sabotage-technieken zichzelf met een letterlijk opvallend lichtgevend signaal zouden verklappen, toch?!
Maar ik focus hier idd. op een paar gripes... al-bij-al vond ik het helemaal niet slecht, 'sommige dingen' lagen er idd. niet zo vingerdik op als wat we van bepaalde films of 'nieuwere' characters gewoon zijn, er was zeker een verhaal en bepaalde dingen kwamen best geloofwaardig over zoals Obi-Wan's 'reluctance' om de strijdbijl terug op te nemen, zijn voeling met the force terugvinden.
Ook: je zal het misschien moeilijk geloven indien je de moeite deed om bovenstaand epistel te lezen maar ik heb wel wat 'glimlachmomenten' gehad bij bepaalde scènes met Leia, wanneer ze een beetje meer natuurlijk mocht reageren.
Iemand haalt hierboven The Mandalorian en The Book of Boba Fett aan als vergelijking, my 2 cents:
Obi-Wan Kenobi zit (op basis van het eerste seizoen natuurlijk!) tussen de twee vind ik; minder goed dan The Mandalorian, beter dan The Book of Boba Fett...
Om aan Andor (de serie) te tippen however... komt Obi-Wan Kenobi (de serie) i.m.h.o. serieus tekort.
1) Al van bij het begin vond ik het duidelijk dat Reva idd... als "slechterik" toch andere motieven heeft, later kwam dan idd. uit dat zij één van de younglings was in de bekende Anakin-scène in Revenge of the Sith en dus eigenlijk op Vader joeg.
Hoewel het in de eerste aflevering nog niet specifiek duidelijk was voordat dit werd bekendgemaakt in haar ontboezeming in een latere aflevering, aan Obi-Wan met de gesloten deur ertussen -wat ik sowieso al een cringy stukje explain-to-the-audience vond-, voelde ik de bui toch al lang hangen.
Ik heb er mijn eigen uitleg voor waarom ik dit al vanaf aflevering 1 wist, vanaf het eerste moment dat ze in beeld kwam zelfs, gecast als zwarte vrouwelijke antagonist in een nieuwe Disney SW productie wist ik zéker "die is niet écht slecht, hier zit meer achter, en als ze wél slecht is, zal ze het niet blijven" en low and behold... zonder voorkennis en toch zat ik er bovenop... call it premonition...
Het is een heet hangijzer maar als SW-fan van zowel nieuw, pre, als legacy, is het gebaseerd op niks meer dan een feitelijke, objectieve vaststelling van 97% content dat de laatste jaren vanuit Disney komt die zorgt voor 100% voorspelbaarheid. Ik ga er verder niet teveel op in.
2) Mensen sterven 'in-universe' van véél minder dan een door Darth-Vader vastgehouden lightsaber los door hun abdomen. Blijkbaar hangen je overlevingskansen af van het (toekomstig?) belang van je character. (niks nieuws en ook niks typerend voor SW, alleen ontzettend opvallend en

3) Zou Disney een kind van 10 ook ajb willen laten spreken als een kind van 10, en niet als een 40-jarige juridisch adviseur met assertiviteitstraining achter de kiezen?!
Dankjewel, het komt nl. ont-zet-tend ongeloofwaardig over; de manier waarop het 10-jarige snotjong haar neefje -en terecht hoor, daar gaat het me niet om, hij was positively annoying- op z'n plaats zet... Ik bedoel: herbekijk ajb die scène als je niet weet wat ik bedoel en vraag je af: is dit hoe een 10-jarige spreekt?!
Het antwoord is: "in geen enkel universum."
Het is weer een ontzettend cringy voorbeeldje van hoe 'bepaalde' mensen 'bepaalde' retoriek zelfs zonder nog een minimale moeite te doen om de tekst ietwat aan het character die het moet uitspreken, aan te passen en het haar gewoon letterlijk hebben laten instuderen en aframmelen...
Niet alleen dat het com-pleet ongeloofwaardig is, het is ook nog's belachelijk doorzichtig.
...ik word daar zo moe van... de gedwongen narratief die in-se niks met het SW universum te maken heeft maar met ons eigen real-life SJW universum.
4) Idem met het aanpraten van het schuldgevel aan Obi-Wan... "since I met you I have been chased, shot at, and almost fell to my death"... No sh*t Sherlock, moest je maar niet kwaad wegrennen met als énige reden: het zien van Obi-Wan die naar een "wanted" hologram van zichzelf zat te kijken waaruit kon afgeleid worden dat het keizerrijk -ook- naar hem op zoek was.... WTF?!
En dan is het Obi-Wan's fout ofzo dat je moest wegrennen, je laten beschieten en van een dak vallen?!
Een tantrum dus omdat zijn acties plots niet meer uitsluitend gingen om het 'Leia redden' maar The Empire blijkbaar ook naar Obi-Wan zélf op zoek waren?! Ik weet echt niet wat ik hier anders moet van maken behalve dat het een manier was om een -op dat moment- stilgevallen plot wat vooruit te stampen en via een absurde segway te tonen dat Obi-Wan z'n krachten toch nog niet helemààl kwijt was toen hij haar van een doodsmak behoedde.
Ook: Een meisje van 10 (en ik heb er zelf eentje van 9 en ik kan jullie zeggen dat Leia klein is voor een kind van 10!) die wordt achternagezeten door 3 volwassenen die haar blijkbaar niet zomaar te pakken krijgen wanneer ze het op een lopen zet... tja... pure fysica jongens... een kind van die grootte mag nog zo'n grote wilskracht hebben om te spurten maar met zulke korte beentjes heeft élke volwassene die niet morbide obees is, het kind in minder dan 10 meter ingehaald en vastgegrepen... pure biomechanische dynamiek, maar hey... het zal the force wel geweest zijn wellicht...
5) nog een kleintje en niet uniek aan SW, je ziet het zo vaak, soms als 'hulpmiddeltje' om verwarring bij het kijkpubliek te voorkomen maar toch: mij valt het op en doet het steeds met m'n ogen draaien:
Wanneer Leia's droid 'Lola' een spionage-chip van het keizerrijk wordt aangemeten verandert haar opvallend lichtgevend "oog/cameralens" plots van blauw naar rood... Waarom?
Is dat niet een ontzettende 'dead-givaway' dat de droid gehackt werd door de slechteriken (want blauw = goed en rood = slecht), je zou denken dat het iets is dat een organisatie als het keizerrijk kost-wat-kost zou willen vermijden; dat hun spionage/sabotage-technieken zichzelf met een letterlijk opvallend lichtgevend signaal zouden verklappen, toch?!

Maar ik focus hier idd. op een paar gripes... al-bij-al vond ik het helemaal niet slecht, 'sommige dingen' lagen er idd. niet zo vingerdik op als wat we van bepaalde films of 'nieuwere' characters gewoon zijn, er was zeker een verhaal en bepaalde dingen kwamen best geloofwaardig over zoals Obi-Wan's 'reluctance' om de strijdbijl terug op te nemen, zijn voeling met the force terugvinden.
Ook: je zal het misschien moeilijk geloven indien je de moeite deed om bovenstaand epistel te lezen maar ik heb wel wat 'glimlachmomenten' gehad bij bepaalde scènes met Leia, wanneer ze een beetje meer natuurlijk mocht reageren.
Iemand haalt hierboven The Mandalorian en The Book of Boba Fett aan als vergelijking, my 2 cents:
Obi-Wan Kenobi zit (op basis van het eerste seizoen natuurlijk!) tussen de twee vind ik; minder goed dan The Mandalorian, beter dan The Book of Boba Fett...
Om aan Andor (de serie) te tippen however... komt Obi-Wan Kenobi (de serie) i.m.h.o. serieus tekort.
[ Voor 23% gewijzigd door PinusRigida op 21-12-2022 15:44 ]