Toon posts:

Overlast houtkachels in de wijk

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 13.849 views

Vraag

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-01 22:54
Wij wonen in een wijk met voornamelijk huizen die gebouwd zijn in de jaren 60 en 70. Veel van de woningen hebben een openhaard en/of houtkachel. Helaas worden veel van deze open haarden en houtkachels actief gebruikt met overlast tot gevolg.
Mijn vrouw heeft astma en heeft last van de rooklucht. Zeker met de hoge gasprijzen lijkt het erger geworden. Nu wil ik anderen het plezier en genot van hout stoken niet ontnemen maar het heeft al een tijd problematische vormen aangenomen. Zelf moet ik ook hoesten als ik buiten kom en er hout gestookt wordt door buurtbewoners.

Mijn vrouw heeft er zoveel last van dat wij de deuren en ramen moeten sluiten als er in de buurt gestookt wordt. Onze slaapkamer ramen moeten ook hermetisch afgesloten worden om astma-aanvallen en benauwdheid te voorkomen.
Overdag en in de nacht niet kunnen ventileren is natuurlijk ook niet gezond. Daarom zoek ik naar oplossingen die ons zouden kunnen helpen.

Ik schat dat de helft van de huizen actief hun haard / houtkachel gebruiken. Buren aanspreken heeft weinig zin. Misschien dat een aantal bereid zijn om aanpassingen te doen in gedrag of installatie maar dan zijn er nog heel veel mensen die gewoon door blijven gaan zoals ze gewend zijn.

Zijn er (technische) oplossingen mogelijk zodat ik het huis en bijvoorbeeld de slaapkamer kan ventileren zonder dat de zware prikkelende lucht van de houtkachels binnen komt?

Alle reacties

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:29
Lastig probleem
Als je een heel Modern huis hebt dan is dat vaak zo luchtdicht dat je een ventilatiesysteem d hebt. Bij dat systeem wordt er op een centrale plek aangezogen en afgevoerd. Voordeel van dit centrale systeem ja dat je ook centraal kunt filteren.
Standaard ventilatiesysteem d is de filter beperkt maar je kunt er iets tussenzetten als

https://www.brinkclimates...en/ventilatie/pure-induct

Ik heb een keer analyse gelezen wat zoiets deed in een verzorgingstehuis met en zonder filter tijdens oud en nieuw. Resultaten zagen er goed uit

Je kunt eens contact met zon partij opnemen om te kijken wat ze voor jouw huis kunnen betekenen. Ik gelood dat er ook lokale oplossingen bestaan die dan per kamer met gat naar buiten gaan.

https://www.brinkairshop.nl/nl-nl/producten/ventilatie

Je kan ook luchtreiniger kopen en in de slaapkamer zetten. Vind het wat lastig of dat nu echt werkt. Moet je wel een goede kopen. Maat van mij heeft astma en merkt verschil me de iqair health pro. Hii zet hem ook vooral aan met houtrook
Ik heb een goedkopere (winix zero s) en merk niet heel veel verschil

[Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2022 11:33]

CISSP! Drop your encryption keys!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit probleem is niet op te lossen. Heb je in huis de boel flink aangepakt met filters luchtverversers, kom je buiten zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Ik mag hopen dat je je niet vrijwillig ieder half jaar gaat opsluiten.

Dit probleem is alleen op te lossen door te verhuizen, al is dat vast niet wat je wilt horen.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
Volledig oplossen niet maar verbeteren wel. Mensen zijn toch flink wat uren per dag binnen in hun woning dus dan gaat goede ventilatiefilters wel Helpen.

Ik denk ook dat mensen vaker savonds stoken. Probleem is beetje dat deze lucht dan in je kamer blijft hangen waar je snachts in slaapt.

Verhuizen is een oplossing maar dan wel naar middle
Of nowhere :p denk dat je in de meeste wijken wel houtstook tegenkomt. En dat zal met de gasprijzen idd vast meer worden

Ik lees echter wel steeds vaker politieke berichtgeving over de houtstook en er bestaat geloof ik ook zoiets als een filter op De houtkachel. Miss gaan ze het wel verbieden of filters verplicht maken?

gaat je op korte termijn alleen niet veel brengen. Daarom advies mbt luchtfilters

[Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 29-01-2022 11:44]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +26Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-05 10:28
Verhuizen

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:46
Is helaas in alle oude wijken zo. Echt ranzig die houtkachels. Blijkbaar houden ze zelf erg van rook. *knip*
Dergelijke tips laten we dus achterwege.

[Voor 41% gewijzigd door tweakduke op 30-01-2022 20:25]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verhuizen wordt hier genoemd maar in een wijk waar nu niet gestookt wordt kan in de toekomst ook wel gestookt worden. Ik ben zelf ook verhuisd en heb er op gelet maar toch verschijnen na een paar jaar van die blinkende RSV pijpen om dan de omgeving te gaan vervuilen. Antwoord van de stokers: "ja, maar ik stook enkel proper hout en dat vervuilt niet" of "Jij rijdt toch ook met een auto?"

Er is geen beginnen aan. Enige oplossing is ver van alle bewoning wonen of een ventilatie systeem D installeren met actieve koolstof filter en goede fijn stof filters.

Hier is de post van een andere tweaker die het zo heeft kunnen oplossen: jhead22 in "Ventilatieroosters automatisering"

Let op, dit is een zware investering en verbouwing want je hebt inblaas en afvoer nodig en dan nog de nodige filters.

[Voor 19% gewijzigd door Admiral Freebee op 30-01-2022 17:19]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
Een ventilatiesysteem met filters nemen, meer kan je niet doen.
Ventilatieroosters dichtdoen maak je het binnen een ongelooflijk slecht klimaat, hang maar eens een co2 meter op.

[Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 30-01-2022 17:23]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• multynoob
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:22

multynoob

Steam: ThePunkPantherNL

Ik woon ver buiten een woonwijk en hier heeft juist iedereen een kachel, dus daar naar toe verhuizen schiet niet op. Iedereen heeft wel laatst een folder gekregen dat je vooral met windstil of mist niet moet stoken. Ook heeft het RIVM een site ervoor.

https://www.rivm.nl/stookalert

Sinds een aantal bewoners daar rekening mee houden gaat het beter hier.

Steam: ThePunkPantherNL

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:11
multynoob schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:40: Iedereen heeft wel laatst een folder gekregen dat je vooral met windstil of mist niet moet stoken. Ook heeft het RIVM een site ervoor.

@HyperH Ik zou toch proberen in ieder geval je naaste buren (of buren van wie regelmatig rook jouw kant op komt) te informeren over het feit dat je vrouw er last van heeft. Dikke kans dat die mensen geen idee hebben van de impact op mensen met astma. Mogelijk kunnen zij er toch rekening mee houden, al is het maar door op dagen met ongunstige wind minder te stoken.

Verder lees ik met belangstelling mee voor oplossingen, maar dan om pollen beter buiten te houden.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou in iedergeval een klacht indienen bij de gemeente, zodat zij in iedergeval op de hoogte zijn.

Daarnaast zou je kunnen gaan investeren in een airco systeem die hepa filters heeft. Daarmee kun je gelijk ook je huis gaan verwarmen.

Ook een tochtsluis bij de voordeur met een hepa filter systeem kan helpen.

Daarnaast natuurlijk zoveel mogelijk isoleren/tocht. Voor ventilatie van lucht van buiten zou je kunnen kijken naar een systeem die de luchtkwaliteit meet en pas bij een bepaalde waarde een actieve rooster open zet.

Ook het plaatsen van zuurstof toevoer systeem (hoeven dus de ramen/roosters amper open) zou misschien voor de extra verlichting kunnen zorgen.

Grotendeels zou je dit dmv een energiedepot kunnen laten uitvoeren en/of duurzame lening via de gemeente.

Verhuizen lijkt mij tegenwoordig niet een goedkopere oplossing.

[Voor 4% gewijzigd door Falcon op 30-01-2022 19:19]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:00
Klacht indienen voor iets wat gewoon mag voor de wet, welk nut heeft dat?

Gezien de huidige energieprijzen verschiet ik er niets van dat dat gebeurt. Als je er echt last van hebt denk ik dat je enkel aan je ventilatie wat kan doen zoals hierboven gezegd.

• Falcon
  • Laatst online: 19:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Tarkin schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:49:

Gezien de huidige energieprijzen verschiet ik er niets van dat dat gebeurt. Als je er echt last van hebt denk ik dat je enkel aan je ventilatie wat kan doen zoals hierboven gezegd.
Overlast blijft overlast, daar mag je een klacht over indienen. Of daarna de gemeente er iets mee gaat doen, dat is afwachten.

Een te hoog fijnstofgehalte is nou eenmaal schadelijk voor de gezondheid. Dit bereik je niet met 1 houtkachel, maar wel met een flink aantal in dezelfde wijk.

Gezondheid in de stad of het dorp kan de gemeente echt wel tegen op treden. Of zij dat mag doen met de huidige gasprijzen, dat is nog maar even de vraag. En laten we daar nu rechters voor hebben.

Maar de vraag in dit topic ging om een technische oplossing en niet percee om een recht halen, dat heeft vaak een lange adem nodig (:+) en volgens mij is @HyperH nu opzoek naar een korte termijn oplossing ivm het seizoen waar we in leven.

De vraag is nu wel even of een korte termijn oplossing, eigenlijk wel dé oplossing gaat bieden. De oplossingen die ik aandraag zijn eerder gericht op het volgende herfstseizoen, gezien de levertijden en drukte bij installateurs.

[Voor 14% gewijzigd door Falcon op 30-01-2022 19:22]

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• Admiral Freebee
  • Niet online
Toke_gt schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:35:
[...]

@HyperH Ik zou toch proberen in ieder geval je naaste buren (of buren van wie regelmatig rook jouw kant op komt) te informeren over het feit dat je vrouw er last van heeft. Dikke kans dat die mensen geen idee hebben van de impact op mensen met astma. Mogelijk kunnen zij er toch rekening mee houden, al is het maar door op dagen met ongunstige wind minder te stoken.

Verder lees ik met belangstelling mee voor oplossingen, maar dan om pollen beter buiten te houden.
Pollen zijn makkelijker. Een ventilatiesysteem type D met goede filters houdt al heel veel tegen.

Bij houtrook gaat het om veel schadelijke stoffen, waaronder ultrafijn stof en ook nog eens de geur. En die laatste is erg moeilijk uit de lucht te krijgen.

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-05 21:18
Hier ook veel overlast. Niet alleen in de weekenden/avonden maar ook doordeweeks en in de ochtenden zijn mensen die hun openhaarden/houtkachels aansteken. Bedankt he!

Verhuizen naar een plek waar dit niet gebeurt is makkelijker gezegd dan gedaan: in zowel dorpen als steden, nieuwe wijken en oude wijken, en ook buitengebieden wordt (steeds meer?) gestookt. De meeste zekerheid heb je wat dat betreft dan nog door te verhuizen naar een plek met op het zuid-westen (hoofdwindrichting) geen bebouwing.

Verder kwam ik laatst nog deze video tegen over ventilatiesystemen: YouTube: Alles over ventilatiesystemen in huis. Rond minuut 8 gaat het over type B ventilatie (centrale aanvoer, afvoer via raamroosters, eventueel te realiseren door bij type C de buizen andersom aan te sluiten) en hoe dit kan helpen als je de aanvoer hebt zitten aan een kant waar de overlast niet/minder is.

Anoniem: 590973

Tarkin schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:49:

Als er meerdere mensen uit een wijk klagen kan er bijvoorbeeld wetgeving gemaakt worden. Stookverbod op bepaalde plekken, tijden etc.. er is veel mogelijk. Ook het feit dat je mag stoken betekent niet dat aan dit stoken verder geen regels hangen. Ligt vaak aan de gemeente.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
Wij proberen hier met de stokende buren toch echt wel zo min mogelijk overlast te geven aan de niet stokende - delen waar je goed droog hout kan krijgen en aangeven als er wel idioot veel rook uit iemands schoorsteen komt. En idd niet stoken als er een negatief stookadvies is.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Wij hebben/hadden het zelfde probleem.

Met de hout stokers praten leverde niets op. Gemeente wou ook niets doen.
We hadden toen nog 2 opties over. Of verhuizing, of een flinke verbouwing. We hebben voor het laatste gekozen aangezien er geen wijken in de buurt zijn waar houtstook verboden is.

We hebben ons huis omgebouwd naar balans ventilatie met daarvoor een koolstof filter en fijnstof filters.
Naar iedere kamer hebben we een inblaas buis aangelegd en er werd al afgezogen in de vieze ruimtes. (badkamer, keuken toilet en zolder) Voordat de lucht ons huis binnen komt wordt de lucht gefilterd door een koolstof filter (grote box met 4 koolstof patronen). Daarna gaat het door een fijnstof zakkenfilter, en daarna door een een hepa filter. Daarna gaat het de WTW in en komt het in de woning.

Het systeem bevalt erg goed. We hebben eindelijk weer frisse lucht in huis, hoe hard het buiten ook stinkt. Alle lucht roosters hebben we dicht gemaakt zodat er via deze kant geen lucht meer in huis komt. Helaas was het een flinke investering (lees ~10K) en zijn de filters ook niet goedkoop. Maar er is bij ons een hoop stress en ergernis weggenomen. Het liefst zou ik de rekening bij de buren willen leggen, maar dat gaat toch niet lukken dus dat hebben we maar niet gedaan. ;-) Heel toevallig zijn de achter buren net aan het verhuizen (niet onze schuld) maar de kachel en pijp zijn natuurlijk achter gebleven voor de volgende (vervuilers) bewoners.

Het bedrijf waar wij de apparatuur hebben gekocht en die het systeem hebben aangelegd: https://aerisluchtzuivering.nl/

Tip: Je krijgt 10% korting als je een donatie doen aan het longfonds.

Verder regelmatig melding doen bij de gemeente, stookwijzer en milieuklachten.nl

Het wordt echt tijd dat hout stoken in woonwijken verboden gaat worden!

[Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 30-01-2022 20:06]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:49
BCC schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:51:
Wij proberen hier met de stokende buren toch echt wel zo min mogelijk overlast te geven aan de niet stokende - delen waar je goed droog hout kan krijgen en aangeven als er wel idioot veel rook uit iemands schoorsteen komt. En idd niet stoken als er een negatief stookadvies is.
Het grootste probleem is meestal wat voor kachel het is en het hout dat wordt gestookt. Met een goede houtkachel (dus een dichte) met goed hout heb je al amper overlast, mits je inderdaad oplet dat er geen negatief stookadvies is. Maar pak je een open haard met vochtig en slecht hout kun je amper door de straat lopen. Enige regelgeving rond de kachel zelf en wat je mag stoken zou dus niet verkeerd zijn, alleen is dat natuurlijk wel heel lastig te controleren.

[removed]

• Admiral Freebee
  • Niet online
redwing schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Het grootste probleem is meestal wat voor kachel het is en het hout dat wordt gestookt. Met een goede houtkachel (dus een dichte) met goed hout heb je al amper overlast, mits je inderdaad oplet dat er geen negatief stookadvies is. Maar pak je een open haard met vochtig en slecht hout kun je amper door de straat lopen. Enige regelgeving rond de kachel zelf en wat je mag stoken zou dus niet verkeerd zijn, alleen is dat natuurlijk wel heel lastig te controleren.
Dat is natuurlijk prima maar de TS zit wel al in een problematische situatie en heeft weinig tot geen invloed op de buren.

• Rukapul
  • Nu online
Echte oplossingen zijn hierboven al aangehaald, maar in de tussentijd kun je een betere luchtreiniger proberen. Ik heb geen astma maar heb wel eens de luchtreiniger (Winix Zero met koolstof en HEPA filter) naar een slaapkamer met sterke openhaardlucht verplaatst. Dat leek prima te werken.

• redwing
Admiral Freebee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Dat is natuurlijk prima maar de TS zit wel al in een problematische situatie en heeft weinig tot geen invloed op de buren.
Het was ook meer om aan te geven dat niet zozeer houtkachels het grootste probleem zijn, maar dat het vooral is hoe er gestookt wordt.

Maar TS zal vooral naar filters moeten kijken en b.v. een airco of luchtreiniger kan ook al heel veel schelen.

[removed]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Falcon schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:46:
Daarnaast zou je kunnen gaan investeren in een airco systeem die hepa filters heeft. Daarmee kun je gelijk ook je huis gaan verwarmen.
Of gewoon een luchtreinigiger, sommige ontvochtigers kunnen het ook. Die dingen zijn bedoeld om fijnstof uit de lucht te halen. Met een hepafilter en koolstoffilter haal je geurtje en stofdeeltjes uit de lucht.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-11-2022
redwing schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Helaas een utopie, volgens de specificaties van de nieuwste (ecodesign) kachels zijn deze nog steeds extreem vervuilend. De overlast kan minder zijn maar ik merk dat mensen die geïnvesteerd hebben in nieuwe kachels deze veel vaker stoken omdat deze 'schoon' is.

• redwing
Biker_007 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:05:
[...]
Helaas een utopie, volgens de specificaties van de nieuwste (ecodesign) kachels zijn deze nog steeds extreem vervuilend. De overlast kan minder zijn maar ik merk dat mensen die geïnvesteerd hebben in nieuwe kachels deze veel vaker stoken omdat deze 'schoon' is.
Meer een kwestie van regelgeving en de wil om iets te veranderen. Als je een nieuwere kachel pakt en daar een filter bij plaatst zal er niemand meer last van hebben. Er zijn alleen nogal wat houtstokers en partijen zijn bang om kiezers te verliezen. Ondanks de mogelijkheden zie ik dat dan ook inderdaad niet veranderen.

Maar voor TS zal dit toch niet de oplossing zijn (zelfs als het aangepakt wordt is dat een meerjarenplan), dus ik zou kijken voor een goede luchfilter. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat als je er regelmatig last van hebt, het wel slim kan zijn om de wijkagent te informeren. Als er nl. iemand tussen zit die echt slecht stookt, kan die er nl. met de huidige regels wel degelijk op aangesproken worden.

[removed]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die filters moeten ook onderhouden worden, volgens mij moet het allemaal zo goedkoop mogelijk bij veel mensen die op hout stoken. En met de hoge gasprijzen zullen meer mensen op hout zijn gaan stoken en ook de pelletkachels zijn populair. Het wordt zelfs hernieuwbare energie genoemd, ja bomen kun je weer planten, maar fossiele grondstoffen zijn dan ook allemaal hiernieuwbaar. Het duurt alleen heel lang.

/▌

• Biker_007
redwing schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:36:
[...]
Als je een nieuwere kachel pakt en daar een filter bij plaatst zal er niemand meer last van hebben.
Heb je hier bewijs van? Want de studies/gegevens die ik gezien gezien heb tonen dit niet aan.

• redwing
Biker_007 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Heb je hier bewijs van? Want de studies/gegevens die ik gezien gezien heb tonen dit niet aan.
De meeste studies die ik heb gezien gan uit van de huidige mix/situatie en dan is houtstoken het gewoon belabbert voor de omgeving. Zodra er echter goede filters bijkomen (maar dan heb je het dus ook over onderhoud) geven de onderzoeken aan dat die overlast minimaal wordt.

Het probleem is alleen dat je dan dus voor minstens 500 euro extra kosten hebt aan zo goed als iedereen met een kachel. En ook voor het onderhoud komt er dan al snel een paar honderd euro per jaar bij. Heel realistisch dat dat gaat gebeuren is het dus niet, en dus focussen de meeste onderzoeken zich logischerwijze op de wel realistische opties. En dan kom je tot de conclusie dat houtkachels niet zo goed zijn.

[removed]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
Ik vraag me wel echt af wat en hoe die mensen dan stoken. We hebben sinds deze zomer een nieuwe inbouwkachel die aan alle eisen (duitsland) voldoet. Bij andere buurtbewoners zie ik nog wel eens wat smerige rook uit de schoorsteen komen maar bij ons helemaal niet. Je ruikt het ook niet, behalve bij het initiele aansteken. Zodra dat ding op temperatuur is gaat ie gewoon goed.

Misschien stoken die gewoon ook echt rotzooihout? "Jow ik heb nog laminaat over, gooi maar erin"..

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De_Bastaard schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:05:
Ik vraag me wel echt af wat en hoe die mensen dan stoken. We hebben sinds deze zomer een nieuwe inbouwkachel die aan alle eisen (duitsland) voldoet. Bij andere buurtbewoners zie ik nog wel eens wat smerige rook uit de schoorsteen komen maar bij ons helemaal niet. Je ruikt het ook niet, behalve bij het initiele aansteken. Zodra dat ding op temperatuur is gaat ie gewoon goed.

Misschien stoken die gewoon ook echt rotzooihout? "Jow ik heb nog laminaat over, gooi maar erin"..
Het grootste verschil is inderdaad wat je in die kachel stopt, ik stook soms met een oude godin en daar ruik je niks van als je er schoon en droog hout in gooit.

Ik zie wel veel mensen steeds vaker bruinkool stoken, aangezien dat vaak iets goedkoper is dan hout en langer warm blijft, maar dat stinkt wel erg.

Voor TS is eigenlijk de enige oplossing een goed filter in huis installeren zodat de lucht die binnenkomt schoon is.

[Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 31-01-2022 09:10]

• De_Bastaard
Ernemmer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Het grootste verschil is inderdaad wat je in die kachel stopt, ik stook soms met een oude godin en daar ruik je niks van als je er schoon en droog hout in gooit.

Ik zie wel veel mensen steeds vaker bruinkool stoken, aangezien dat vaak iets goedkoper is dan hout en langer warm blijft, maar dat stinkt wel erg.
Je zou inderdaad verwachten dat we met zijn allen station bruinkool wel gepasseerd waren, maar je ziet het gewoon bij de Hornbach nog liggen. Afgelopen week nog op de radio: als de shit de ventilator raakt in Oekraine moeten bedrijven er maar op voorbereid zijn om van energiebron te wisselen en bijv. bruinkool te stoken.

Mijn opa had vroeger ook een allesbrander. Die gooide er letterlijk ook echt alles in, schijt aan de buurt en had niets met houtstook te maken.

We hadden trouwens voorheen zelf een open haard en ik snap wel dat je die niet meer nieuw mag installeren nee. Onbranding is erg inefficiënt waardoor je juist van die stank krijgt.

Wat dat betreft moeten ze in Nederland er ook gewoon striktere wetten voor maken. Hier in Duitsland kun je niet zomaar een willekeurige ketel meer kopen in de winkel en die installeren, want hij moet echt aan een hoop eisen voldoen. Je bent dan ook snel 1k+ kwijt ipv 3-400 bij de bouwmarkt. Komt nog eens bij dat de schoorsteenveger dat ding elk jaar controleert en ook mandaat heeft om te zeggen: deze is niet meer goed, afgekeurd en je mag hem vanaf nu dus ook niet meer gebruiken.

• WouterG
  • Registratie: December 2000

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ernemmer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:08:
[...]

Je kunt bij de Hornbach gewoon bruinkool aanschaffen, dan weet je zeker dat het in de hele straat naar de Efteling stinkt...

Mogelijk toch de buren met houtkachels eens aanspreken, ik zou er persoonlijk best van balen als buren last hadden van mijn houtkachel. Die kans is bij mij niet heel groot, ik stook alleen als de wind gunstig staat, maar niets is zo veranderlijk als de wind :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Met elkaar leven, in de buurt hier bellen wij even aan als de buurman verderop weer een laminaatvloer probeert te verbranden met te weinig wind.

Is het een idee om dit was socialer op te pakken en langs de deur te gaan, of te starten met een vriendelijke brief waar je ze uitnodigt om gezamenlijk te praten?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De_Bastaard schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:12:
[...]

Wat dat betreft moeten ze in Nederland er ook gewoon striktere wetten voor maken. Hier in Duitsland kun je niet zomaar een willekeurige ketel meer kopen in de winkel en die installeren, want hij moet echt aan een hoop eisen voldoen. Je bent dan ook snel 1k+ kwijt ipv 3-400 bij de bouwmarkt. Komt nog eens bij dat de schoorsteenveger dat ding elk jaar controleert en ook mandaat heeft om te zeggen: deze is niet meer goed, afgekeurd en je mag hem vanaf nu dus ook niet meer gebruiken.
Mijn Petroleumkacheltje komt uit Duitsland. Ze zijn daar de helft goedkoper.

Volgens mij doen ze het in de VS beter (qua stankafdruk, hun ecologische voetafdruk is slechter). Geen diesels, al honderd jaar verwarming op airco's.
WouterG schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Je kunt bij de Hornbach gewoon bruinkool aanschaffen, dan weet je zeker dat het in de hele straat naar de Efteling stinkt...
Volgens mij gaan die in vuurkorven in de tuin en niet in kachels? (niet dat het dan minder overlast geeft, maar in de zomer wordt er ook gebbq'd)

[Voor 18% gewijzigd door Marzman op 31-01-2022 09:19]

/▌

• redwing
Marzman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:17:
[...]

Volgens mij doen ze het in de VS beter (qua stankafdruk, hun ecologische voetafdruk is slechter). Geen diesels, al honderd jaar verwarming op airco's.
In de stad misschien, maar op het platteland stoken ze daar juist heel veel. Wat ook niet zo gek is met een bos in je achtertuin waardoor je gratis je huis kunt verwarmen.

Ik ben zelfs een keer een houtgestookte generator gekomen waar een airco aan hing (maar dat is natuurlijk wel een heel grote uitzondering :+ )

[removed]

• De_Bastaard
[...]

[...]

Volgens mij gaan die in vuurkorven in de tuin en niet in kachels? (niet dat het dan minder overlast geeft, maar in de zomer wordt er ook gebbq'd)
In België was de verkoop van bruinkoolkachels weer gestegen nav hogere houtprijs. Verbaast me niets als dat in NL ook zo zou zijn. Overigens kun je niet in elke houtkachel bruinkool stoken toch?

• WouterG
  • Registratie: December 2000

WouterG

Dit is geen ondertitel

[...]

Dat zou goed kunnen, mijn collega heeft ze wel eens in zijn houtkachel gebruikt maar is dat is bij één keer gebleven, hij schaamde zich kapot voor de buren :o

Omschrijving van de Hornbach is wel dit:
Wil jij ook dat de open haard de hele dag/nacht blijft branden? Met bruinkool briketten zorg je ervoor dat de openhaard blijft branden zodat de ruimte niet afkoelt en je lekker warm thuis komt.
Niet best voor het imago van de houtstokers...

[Voor 27% gewijzigd door WouterG op 31-01-2022 09:28]

• Biker_007
Vorkie schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:16:
Met elkaar leven, in de buurt hier bellen wij even aan als de buurman verderop weer een laminaatvloer probeert te verbranden met te weinig wind.

Is het een idee om dit was socialer op te pakken en langs de deur te gaan, of te starten met een vriendelijke brief waar je ze uitnodigt om gezamenlijk te praten?
Dan ben je overgeleverd aan de goede wil van je buren. En hier heeft dat ondanks direct aanspreken buren op stookgedrag (bewerkt hout, meteo, etc...) weinig effect. Maar resulteert vooral in behoorlijk verslechterde relatie met buren.

Gelukkig zijn er technische oplossingen om overlast te beperken en werkt de fijnstof filter (ffu200) icm WTW met draagbare luchtreinigers goed. Maar wel een flinke kostenpost in aanschaf en onderhoud.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De_Bastaard schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:23:
[...]

In België was de verkoop van bruinkoolkachels weer gestegen nav hogere houtprijs. Verbaast me niets als dat in NL ook zo zou zijn. Overigens kun je niet in elke houtkachel bruinkool stoken toch?
In Belgie stinkt het ook in de winter. Als je dan even op de fiets er uit moet dan stinkt je jas en je kleding. Ik dacht dat het van hout was, maar dat is dan misschien wel bruinkool. Ik wist niet dat mensen die blokken in huis gebruikten.

[Voor 5% gewijzigd door Marzman op 31-01-2022 09:39]

/▌

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 25-05 20:14
De_Bastaard schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:05:

Ik stook nu ook veel op hout (in het buitengebied danwel, voordat ik hier gelynched word), en ik merk dat de temperatuur in de kachel veel uit maakt. Als ik er een te dik blok op leg dan zakt de temperatuur in de kachel, en gaat het smeulen, roken, en stinken. Hoewel het lijkt dat het rustig brandt.

Ik neem nu wat extra tijd om de stukken wat verder te splijten/kloven (ook fijn werk om het verstand even op null te zetten), en dan gaan er 4 a 5 kleinere stukken in. Het grotere verbrandingsoppervlak maakt dat het sneller op brandt en de temperatuur hoger blijf. Het vuur in de kachel lijkt dan bijna "vloeibaar" wanneer ik 'm dan heet op stook.
En dan ruik ik buiten niets, en ook wanneer ik het deurtje open trek is er geen last.

11.500Wp

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03
Ik draai 'm even om.
De buurman (ook hier) stookt al sinds 1987 in het huis hiernaast de houtkachel op. Want zo'n CV ketel is wel handig, maar is ook duur. Hout is gratis. Dan komt er iemand naast wonen die last heeft van de rook, en had kunnen weten dat men stookt. Het is niet dat de straat blank staat van de rook, maar je ruikt het wel.

Het is enorm vervelend, dat begrijp ik ook wel, maar ik acht de kans vrijwel nihil dat ik de buurman zover krijg om rekening te houden met de stand van de wind om te bepalen of hij dan wel of niet z'n huis mag verwarmen.

Ik zou kijken hoe ik zelf het huis meer schone lucht naar binnen haal, zoals ook voorgesteld..

prutsert

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@HyperH ik vind de startpost/discussie wel erg "anti-houtstook" met als zwakke reden de medische situatie van geen gezinslid .. ik ken iemand die hetzelfde verschijnsel heeft en die heeft toch wel zeker wat meer energie erin gestoken dan deze vraag op een forum te stellen.
daarnaast geven de astma (long)artsen specialeerd advies, ook advies in oplossing(en) die men kan doen voor een beter leefomstandigheden

ps ik weiger te twijfelen of je terecht/onterecht valide vraag stelt, het is de inzet en dus gebrek aan reactie van jou kant die vragen oproept.

Acuut zware astma heb je alleen in aanvallen, kortom het is niet van gisteren of een week.
ook bijzonder dat je geen enkele informatie geeft over wat je zelf hebt gedaan, behalve simpel wat roosters dichtdoen en klagen over anderen die stoken. Immers die schoorstenen zijn er niet sinds gisteren.

luchtfilters bestaan in 1001 vormen en maten, passief huis is ook niet nieuw. je hebt koelkast formaat filter(s) die in staat zijn een schone lucht in huis te behouden.

Dus beetje inzet van jou kant en informatie is wellicht prettig, kan begrijpen dat verhuizen wellicht niet de wens is maar de omgeving de schuld geven (buren/naast gelegen bedrijven) is ook achteroverleunend

@Señor Sjon je bracht me op een extra "puntje" met je reactie, goeie verbranding is wel minder overlast.
bij vrienden had men last van de zwembad pomp van de buren, ze hebben deze buren aangesproken en een nieuwe pomp aangeboden te betalen op voorwaarde dat deze stil zou zijn..

Wellicht dat de TS een stookcursus/wat stookhout aanbied aan buren met het verzoek op goeie verbranding te letten.

[Voor 18% gewijzigd door vso op 31-01-2022 11:01]

Tja vanalles

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

boxlessness schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Ik stook nu ook veel op hout (in het buitengebied danwel, voordat ik hier gelynched word), en ik merk dat de temperatuur in de kachel veel uit maakt. Als ik er een te dik blok op leg dan zakt de temperatuur in de kachel, en gaat het smeulen, roken, en stinken. Hoewel het lijkt dat het rustig brandt.

Ik neem nu wat extra tijd om de stukken wat verder te splijten/kloven (ook fijn werk om het verstand even op null te zetten), en dan gaan er 4 a 5 kleinere stukken in. Het grotere verbrandingsoppervlak maakt dat het sneller op brandt en de temperatuur hoger blijf. Het vuur in de kachel lijkt dan bijna "vloeibaar" wanneer ik 'm dan heet op stook.
En dan ruik ik buiten niets, en ook wanneer ik het deurtje open trek is er geen last.
Bij hervullen (liftdeur haard) laat ik hem altijd even op een kiertje om de verbranding van het nieuwe blok aan te jagen met extra zuurstof. Zo ontbrandt een nieuw blok veel sneller en eventuele smeul wordt door het aangewakkerde vuur gelijk verbrand. Zo blijft de overlast tot een minimum beperkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Modbreak:We hebben deze discussie eerder gehad in Houtstook in steden verbieden?. We willen wel openstaan voor een vervolg, mits het een normale discussie blijft met respect voor ieders standpunten. Notoire (on)ruststokers heb je altijd, evenals mensen die allergisch zijn voor alles wat een ander mens doet. Die extremen zijn al uitgebreid langsgekomen en gaan we niet herhalen.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-05 18:35
Volgens mij handhaven verschillende gemeenten wel hoor. Ik lees/hoor regelmatig dat stokers een bezoek krijgen van handhavers met de vraag of ze het houthok mogen bekijken, wat er gestookt wordt. Ik weet niet of het verplicht is om handhavers dan binnen te laten maar het gebeurd wel.

Ik denk dat 90% van de overlast komt uit verkeerd stoken.
Een nieuwe kachel met een schoorsteen met Abcat-filter geeft naar mijn weten een stuk minder/geen overlast.
Check bijvoorbeeld https://www.degroenestoker.nl/

Zelf stook ik sparrenhout wat 4 jaar heeft gedroogd in een nieuwe kachel.
Eerst met een paar hardhout brikketten goed de temperatuur erin en dan houtblokken.
Gaat uitstekend en nagenoeg niet te ruiken buiten.

Ik heb er per ongeluk wel eens een blok nat hout op gegooid maar dan is de stank niet te harden.

Als tip voor TS, wij gebruiken een filter van Dyson. Kost flink wat maar helpt echt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

@HyperH Je zou een WTW installatie kunnen overwegen i.c.m. het aanmerkelijk verbeteren van je kierdichting. Zo komt de lucht op een centraal punt EN gefilterd je huis binnen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Volgens mij is dit topic meer practisch bedoeld door TS. Wat hij zelf kan doen (lucht filteren, klagen bij gemeente).

Verkeerd stoken enzo daar heeft hij alleen wat aan als hij zijn buren kan leren hoe ze goed moeten stoken (dit lijkt me niet te doen). Houtstook verbieden in steden lijkt me ook niet iets dat hij er persoonlijk tegen kan doen.

/▌

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-05 16:24
Vervelend om te horen dat je er zoveel last van hebt. Qua technische oplossingen: wij stoken zelf volgens de Zwitserse methode: dit zorgt ervoor dat er bij het aanmaken minder uitstoot vrij komt. Misschien helpt dat al iets. Verder uiteraard alleen droog hout stoken en niet stoken als het windstil is. Je zou kunnen overwegen om een briefje door de deur / aanbellen met stooktips en aangeven dat je er als astma patient last van hebt.

Voor de rest, een air purifier kan binnenshuis helpen.

[Voor 15% gewijzigd door kipppertje op 31-01-2022 11:11]

Maar het had ook zo gekunt

Anoniem: 590973

Ik stook niet, dus hebben andere er sowieso geen last van. Doe met deze informatie wat je wilt :D

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Marzman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:04:
Volgens mij is dit topic meer practisch bedoeld door TS. Wat hij zelf kan doen (lucht filteren, klagen bij gemeente).

Verkeerd stoken enzo daar heeft hij alleen wat aan als hij zijn buren kan leren hoe ze goed moeten stoken (dit lijkt me niet te doen). Houtstook verbieden in steden lijkt me ook niet iets dat hij er persoonlijk tegen kan doen.
Klopt helemaal, maar topics als dit escaleren snel naar een discussie over houtstook algemeen. :)

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-05 15:56
jhead22 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:03:
Het wordt echt tijd dat hout stoken in woonwijken verboden gaat worden!
Het wordt hoog tijd dat stoken van afval en geschilderd hout eindelijk aangepakt wordt.
Dat zou al een hééél groot verschil maken.
Vervolgens leren je kachel correct te stoken, branden dus en niet de hele tijd laten smeulen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

cadsite schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Het wordt hoog tijd dat stoken van afval en geschilderd hout eindelijk aangepakt wordt.
Dat zou al een hééél groot verschil maken.
Vervolgens leren je kachel correct te stoken, branden dus en niet de hele tijd laten smeulen.
Mijn buren stoken 24/7 in de koude maanden, ze stoken met prima hout en laten de kachel nooit smeulen. Toch heb ik er last van: het stinkt en de fijnstof is ongezond. En nu we een kleintje hebben maak ik me ook zorgen over de fijnstof in huis, het is gewoon niet meer van deze tijd om zooi te verbranden midden in een woonwijk met alle kennis over de gezondheidsimpact van nu.. "Schoon stoken" bestaat gewoon niet, er komt hoe dan ook gevaarlijke fijnstof bij vrij.

@jhead22 dank voor de link naar dat bedrijf. Ik overweeg hier mn jaren 80 huis geschikt te maken voor een warmtepomp, dan zal een balansventilatie met WTW ook wel bij helpen, kan ik ook de lucht van de buren buiten de deur houden. Wel een dure grap gaat dat worden dan..

[Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-01-2022 12:17]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Marzman schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:04:
Houtstook verbieden in steden lijkt me ook niet iets dat hij er persoonlijk tegen kan doen.
Dat is wel hoe politiek werkt. je kan je verkiesbaar laten Stellen of aansluiten bij een partij die een stookverbod wil realiseren.

Offtopic, sowieso tijd om stoken binnen de bebouwde kom te verbieden

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik denk dat de opties van de TS neerkomen op het volgende:
  • Verhuizen naar een wijk/plek met minder kans op overlast door stoken. Een wijk met nieuwere woningen kan een goede gok zijn omdat die gebouwd zijn in een tijd dat niet iedereen nog per se een kachel wilde. Kijk goed rond of je veel schouwen/kachelpijpen ziet en vraag ook eens na in de buurt of er overlast is. Het is wel een drastische optie, mogelijk niet realistisch met de huidige huizenmarkt en er zijn geen garanties dat je op de nieuwe plek ook geen overlast gaat ervaren.
  • In gesprek gaan met de buren waar je het meeste last van hebt. Valt altijd te proberen maar wel kans op geen aanpassingen van het stookgedrag en mogelijk het verpesten van de burenrelatie. Mijn ervaringen hiermee zijn in ieder geval niet positief, zelfs niet als je niet op hoge poten komt aandraven maar gewoon een gesprek wil aangaan. In mijn ervaring zien best wel wat mensen met een kachel dit als een grondrecht waar niemand anders iets over te zeggen heeft.
  • Investeren in een ventilatiesysteem type D met filters en/of aanvoer aan de kant met de minst vervuilde lucht. Grote investering en je zal wellicht ook wat moeten doen aan de luchtdichtheid van je huis zodat je geen ongewenste lucht via kieren en spleten aanzuigt. Dit kan een oplossing zijn voor de lucht binnen. Zelf kan ik het hier vrij goed uithouden met de aanvoer aan de kant met het minste kachels en zonder speciale filters. Als de wind verkeerd staat of op mistige dagen blijf ik wel last ondervinden en moet ik het systeem uitschakelen.
  • De gemeente aanschrijven en het op de agenda van de lokale politiek proberen te krijgen. Deze heb ik nog niet geprobeerd maar ik acht de kans klein dat dit lukt omdat men angst heeft om stemmen te verliezen, zeker in deze tijden van hoge energieprijzen.
Zo heb je het al wel gehad denk ik. De geur van houtstook is erg indringend en ik kan me voorstellen dat je niet tevreden bent met gewoonweg een reductie maar de geur liefst helemaal weg wil hebben.

Voor wie nog twijfelt aan de schadelijke stoffen in houtrook:

[Voor 16% gewijzigd door Admiral Freebee op 31-01-2022 13:00]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

eL_Jay schreef op maandag 31 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Dat is wel hoe politiek werkt. je kan je verkiesbaar laten Stellen of aansluiten bij een partij die een stookverbod wil realiseren.

Offtopic, sowieso tijd om stoken binnen de bebouwde kom te verbieden
Dat is inderdaad hoe het werkt, maar dat is geen directe invloed :)

/▌

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:54
--WaaZaa-- schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:53:
Ik draai 'm even om.
De buurman (ook hier) stookt al sinds 1987 in het huis hiernaast de houtkachel op. Want zo'n CV ketel is wel handig, maar is ook duur. Hout is gratis. Dan komt er iemand naast wonen die last heeft van de rook, en had kunnen weten dat men stookt.
Ik vind het wat kort door de bocht om te stellen dat alleen buren last kunnen hebben van houtrook. Volgens mij moet je met jouw theorie, voordat je een huis koopt de hele buurt verkennen en rekening houden met alle windrichtingen.

@TS: Mijn aanpak als ik last heb iemand in de buurt z'n houtrook is:
1. Stookwijzer checken
2. Veroorzaker achterhalen
3. Aanbellen en netjes de dialoog aangaan

Edit: @Rukapul Terechte reactie. Mijn voorgestelde aanpak is minder geschikt voor kwetsbaren waarvoor er waarschijnlijk geen schoon genoege vorm van hout verbranden bestaat.

[Voor 10% gewijzigd door Jaer288 op 31-01-2022 16:52]

• Rukapul
  • Nu online
Jaer288 schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:59:
[...]

Ik vind het wat kort door de bocht om te stellen dat alleen buren last kunnen hebben van houtrook. Volgens mij moet je met jouw theorie, voordat je een huis koopt de hele buurt verkennen en rekening houden met alle windrichtingen.

@TS: Mijn aanpak als ik last heb iemand in de buurt z'n houtrook is:
1. Stookwijzer checken
2. Veroorzaker achterhalen
3. Aanbellen en netjes de dialoog aangaan
Werkt dat afdoende?

Kan me voorstellen dat het een beetje hit or miss is en alsnog alleen werkt voor de gemiddelde mens. Voor iemand als topicstarter en andere kwetsbaren bestaat er waarschijnlijk geen schoon genoege vorm van hout verbranden.

* Rukapul denkt dat de enige weg naar een oplossing een verbod op nieuwe installaties is of als variant op een verbod een vergunningsplicht. Een verbod op nieuwe installaties schijnt in sommige landen al te bestaan. Voordeel voor topicstarter en lotgenoten is dat er langzamerhand (nieuwbouw)wijken komen zonder houtrook.

[Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 31-01-2022 16:16]

• cadsite
Rukapul schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:13:
[...]
Voordeel voor topicstarter en lotgenoten is dat er langzamerhand (nieuwbouw)wijken komen zonder houtrook.
Nu nieuw bouwen met een kachel of haard is al onnozel. Dankzij de goede isolatie die tegenwoordig nodig is, is stoken met een kachel compleet overkill. Je smelt weg uit je zetel.

Verbieden zal nooit komen denk ik, maar een verplichte fijnstoffilter, zoals in Zwitserland zie ik wel nog gebeuren.

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11-2022

odan

The dark side is within all!

cadsite schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Nu nieuw bouwen met een kachel of haard is al onnozel. Dankzij de goede isolatie die tegenwoordig nodig is, is stoken met een kachel compleet overkill. Je smelt weg uit je zetel.

Verbieden zal nooit komen denk ik, maar een verplichte fijnstoffilter, zoals in Zwitserland zie ik wel nog gebeuren.
Pelletkachel aangesloten op de cv zou absoluut op mijn lijstje staan bij een nieuwbouwhuis.

Pulse mee voor GoT!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

odan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Pelletkachel aangesloten op de cv zou absoluut op mijn lijstje staan bij een nieuwbouwhuis.
Cv in een nieuwbouwhuis :?
En een Pelletkachel gaat natuurlijk ook verboden worden op den duur, gelukkig.

[Voor 14% gewijzigd door de Peer op 31-01-2022 19:32]

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:01
[...]

Haha en toch zie ik elke nieuwbouw van de categorie 500/600k een haard aanleggen.

En ok heus niet elke, maar ik heb diverse bedrijven als klanten die deze producten leveren, en het gaat er echt niet minder op worden.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-05 22:17
Mektheb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Haha en toch zie ik elke nieuwbouw van de categorie 500/600k een haard aanleggen.

En ok heus niet elke, maar ik heb diverse bedrijven als klanten die deze producten leveren, en het gaat er echt niet minder op worden.
Zolang je goud geld betaalt voor een kuubje superschoon aardgas, is dit probleem niet opgelost.
https://www.hornbach.nl/s...5-kg/3881991/artikel.html

Bruinkool: 19MJ /Kg, je betaalt 0,25 per kg, dus voor een euro 76MJ.
Gas: 38MJ/m3.

Als je dus meer dan 50 cent betaalt voor een kuubje gas, is bruinkool dus al goedkoper. Op dit moment dus zo'n 3x zo goedkoop. Zie hier waarom het zo naar stoomlocomotief ruikt in de gemiddelde woonwijk.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:45

mark-k

AKA markkNL

[...]

Meer een kwestie van regelgeving en de wil om iets te veranderen. Als je een nieuwere kachel pakt en daar een filter bij plaatst zal er niemand meer last van hebben. Er zijn alleen nogal wat houtstokers en partijen zijn bang om kiezers te verliezen. Ondanks de mogelijkheden zie ik dat dan ook inderdaad niet veranderen.

Maar voor TS zal dit toch niet de oplossing zijn (zelfs als het aangepakt wordt is dat een meerjarenplan), dus ik zou kijken voor een goede luchfilter. Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat als je er regelmatig last van hebt, het wel slim kan zijn om de wijkagent te informeren. Als er nl. iemand tussen zit die echt slecht stookt, kan die er nl. met de huidige regels wel degelijk op aangesproken worden.
Er zijn denk ik nog wel meer mensen met auto's en ook die worden vaak zat genaaid omwille van het milieu. Houtstook is de grootste fijnstofveroorzaker in NL: https://nos.nl/artikel/23...bron-van-fijnstofuitstoot

Bij mn ouders zit aan beide kanten van het huis ene die niet normaal kan stoken. Geen idee wat voor zooi die erin gooien maar het meurt nagenoeg altijd. Als je je auto wast is die na n paar uur weer zwart van de meuk die uit de kachel komt.

Zoals hier al een paar keer gezegd is kan TS helaas alleen proberen te praten met de buren, en als het er te veel zijn is verhuizen of veel geld in de ventilatie steken idd de enige optie. Succes ermee iig, die overlast is echt ram kut.

• cadsite
Mektheb schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Weet ik, maar ik ben genoeg actief op (ver)bouw fora om te zien dat er héél veel mensen spijt hebben van die actie.
1 keer zetten ze dat aan en ze smelten weg in hun zetel.
Nooit meer.

• De_Bastaard
cadsite schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Weet ik, maar ik ben genoeg actief op (ver)bouw fora om te zien dat er héél veel mensen spijt hebben van die actie.
1 keer zetten ze dat aan en ze smelten weg in hun zetel.
Nooit meer.
Haha hier dus een nieuwe kachel in een huis uit 59. Dat ding gaat zo hard dat we met de blote voeten op de bank zitten en om 23u de ogen dichtvallen :’)

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-11-2022

odan

The dark side is within all!

de Peer schreef op maandag 31 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Cv in een nieuwbouwhuis :?
En een Pelletkachel gaat natuurlijk ook verboden worden op den duur, gelukkig.
Wat is er zo vreemd aan cv in nieuwbouw?

Denk niet dat dat verbieden zo'n vaart zal maken.

Pulse mee voor GoT!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

odan schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Wat is er zo vreemd aan cv in nieuwbouw?
Mijn fout. Ik dacht dat je daar een cv-ketel en radiatoren mee bedoelde. Maar kan ook gewoon warmtepomp met vloerverwarming zijn natuurlijk. Ik zou dat zelf alleen niet zo snel cv noemen.
Denk niet dat dat verbieden zo'n vaart zal maken.
dat denk ik ook niet nee, en dat betreur ik.

Tibber-klant, 20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Nissan Leaf, Gasloos sinds 2018

• De_Bastaard
Trouwens we lopen hier nu wel te zeuren over fijnstof van houtstook maar als ik zie wat er op korte afstand van ons aan bruinkool wordt afgegraven en gestookt….

https://www.ad.nl/buitenl...nning-bruinkool~ad4cee4d/

Maar ja. Het stoken daarvan zal wel heel goed opgevangen worden door filters :X

• BaseLine
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:31
[...]

Woon zelf in een wijk uit 2015 waarbij redelijk wat huishoudens een houtkachel hebben vanwege de sfeer. Zelfde mensen die in de zomer tijdens een hittegolf hun vuurkorf aangooien als je wilt luchten 's avonds, want dat is zo gezellig.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:01
BaseLine schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:13:
[...]

Woon zelf in een wijk uit 2015 waarbij redelijk wat huishoudens een houtkachel hebben vanwege de sfeer. Zelfde mensen die in de zomer tijdens een hittegolf hun vuurkorf aangooien als je wilt luchten 's avonds, want dat is zo gezellig.
En mijn BBQ.

Sorry :+

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:21
BaseLine schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:13:
Ik heb 4 woningen in de nabije omgeving (pakweg binnen een cirkel met een straal van 50 meter en gelukkig allen in bezit van een HR-houtkachel en geen 'openhaard'), maar die stoken alle 4 echt geen vuurkorf in de tuin. Er zijn er wel in de omgeving die dat doen, maar gek genoeg niet de mensen die toch al op 'hout' stoken.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

Infant

It's a floating Dino!

HyperH schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 10:53:
Zijn er (technische) oplossingen mogelijk zodat ik het huis en bijvoorbeeld de slaapkamer kan ventileren zonder dat de zware prikkelende lucht van de houtkachels binnen komt?
Ik zelf heb geen astma, maar ik kom vaak op de weg. En waar ik dan last van heb zijn auto's. Overal rijden die dingen, en vooral die oude op diesel zijn erg.

Maar, mensen vinden het leuk om in verrotte diesel bakken rond te rijden, en dat gun ik ze ook.

Hepa filters. Dat is wat je wil. Bio defense mode aan. Weg diesel geur.

Ik verwacht dat zoiets ook wel bestaat voor in een raam. Je hebt bijv. raam montage aircos met hepa filter er in. Ik weet niet wat voor een stof grootte astma klachten veroorzaakt, maar qua geur werken ze goed.

• HyperH
laurens0619 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:20:
Lastig probleem
Als je een heel Modern huis hebt dan is dat vaak zo luchtdicht dat je een ventilatiesysteem d hebt. Bij dat systeem wordt er op een centrale plek aangezogen en afgevoerd. Voordeel van dit centrale systeem ja dat je ook centraal kunt filteren.
Standaard ventilatiesysteem d is de filter beperkt maar je kunt er iets tussenzetten als

https://www.brinkclimates...en/ventilatie/pure-induct
We wonen in een rijtjeshuis uit de jaren 70. Ventilatie geschied door roosters boven het raam, kieren en de ramen die open en dicht kunnen.
Centraal filteren in het ventilatiesysteem gaat in dit huis niet helpen maar ik zal er zeker opletten als wij ooit gaan verhuizen. Bedankt voor de tip!
Je kunt eens contact met zon partij opnemen om te kijken wat ze voor jouw huis kunnen betekenen. Ik gelood dat er ook lokale oplossingen bestaan die dan per kamer met gat naar buiten gaan.

https://www.brinkairshop.nl/nl-nl/producten/ventilatie
Het betreft een huurhuis en de verhuurder zal daar niet om staan te springen maar ik ga deze optie zeker onderzoeken. Misschien dat het op een soortgelijke manier als een airco kan worden geplaatst. De slaapkamer is eigenlijk de belangrijkste ruimte om te filteren.
Je kan ook luchtreiniger kopen en in de slaapkamer zetten. Vind het wat lastig of dat nu echt werkt. Moet je wel een goede kopen. Maat van mij heeft astma en merkt verschil me de iqair health pro. Hii zet hem ook vooral aan met houtrook
Ik heb een goedkopere (winix zero s) en merk niet heel veel verschil
Luchtreinigers voeg ik ook toe aan het lijstje om te onderzoeken. :)

• HyperH
sypie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 11:37:
Dit probleem is niet op te lossen. Heb je in huis de boel flink aangepakt met filters luchtverversers, kom je buiten zit je nog steeds met hetzelfde probleem. Ik mag hopen dat je je niet vrijwillig ieder half jaar gaat opsluiten.

Dit probleem is alleen op te lossen door te verhuizen, al is dat vast niet wat je wilt horen.
Verhuizen is ook een antwoord. Helaas zie ik daar met de huidige huizenmarkt voorlopig geen mogelijkheid. In de tussentijd wil ik het voor mijn vrouw dragelijker maken.

• HyperH
Admiral Freebee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:14:
Hier is de post van een andere tweaker die het zo heeft kunnen oplossen: jhead22 in "Ventilatieroosters automatisering"

Let op, dit is een zware investering en verbouwing want je hebt inblaas en afvoer nodig en dan nog de nodige filters.
Bedankt voor de verwijzing. Geen oplossing voor ons huurhuis maar zeker interessant om mee te wegen bij de keuze van een ander huis!

• HyperH
Toke_gt schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:35:
Er zijn veel redelijke mensen die bereid zijn om rekening te houden met de medemens. Er zijn echter ook heel veel haarden en houtkachels in onze wijk. Niet iedereen zal begrip op kunnen brengen of zijn stookgedrag willen aanpassen.
Met name een buurman waar wij veel overlast van ondervinden is niet voor rede vatbaar. Die man heeft ruzie met iedereen in de straat.
Daarom hoop ik op technische oplossingen die ik zelf zou kunnen toepassen om het probleem te mitigeren.

• HyperH
Falcon schreef op zondag 30 januari 2022 @ 18:46:

Ook een tochtsluis bij de voordeur met een hepa filter systeem kan helpen.
Een tochtsluis had ik zelf nooit aan gedacht. De voordeur tocht als een malle in de winter dus misschien sla ik daarmee twee vliegen in één klap.
Ik vrees dat het de luchtkwaliteit op de slaapkamer niet zal verbeteren.

• HyperH
Falcon schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:15:
Maar de vraag in dit topic ging om een technische oplossing en niet percee om een recht halen, dat heeft vaak een lange adem nodig (:+) en volgens mij is @HyperH nu opzoek naar een korte termijn oplossing ivm het seizoen waar we in leven.
Klopt. Een technische oplossing op de korte termijn zou fantastisch zijn. Een oplossingsrichting op de middellange termijn is ook zeker interessant als we daar naar toe kunnen werken.
Mocht dit probleem niet oplosbaar zijn met technische middelen dan is dat ook een antwoord waar ik conclusies aan kan verbinden.

• HyperH
Admiral Freebee schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:41:
[...]

Pollen zijn makkelijker. Een ventilatiesysteem type D met goede filters houdt al heel veel tegen.

Bij houtrook gaat het om veel schadelijke stoffen, waaronder ultrafijn stof en ook nog eens de geur. En die laatste is erg moeilijk uit de lucht te krijgen.
Zouden de eerder genoemde koolstoffilters dit wel kunnen filteren?

• HyperH
aljd3k schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:43:
Verder kwam ik laatst nog deze video tegen over ventilatiesystemen: YouTube: Alles over ventilatiesystemen in huis. Rond minuut 8 gaat het over type B ventilatie (centrale aanvoer, afvoer via raamroosters, eventueel te realiseren door bij type C de buizen andersom aan te sluiten) en hoe dit kan helpen als je de aanvoer hebt zitten aan een kant waar de overlast niet/minder is.
Bedankt voor de link. Die gaat ook op het lijstje om te onderzoeken. :)

• HyperH
jhead22 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 20:03:
We hebben ons huis omgebouwd naar balans ventilatie met daarvoor een koolstof filter en fijnstof filters.
Naar iedere kamer hebben we een inblaas buis aangelegd en er werd al afgezogen in de vieze ruimtes. (badkamer, keuken toilet en zolder) Voordat de lucht ons huis binnen komt wordt de lucht gefilterd door een koolstof filter (grote box met 4 koolstof patronen). Daarna gaat het door een fijnstof zakkenfilter, en daarna door een een hepa filter. Daarna gaat het de WTW in en komt het in de woning.

Het systeem bevalt erg goed. We hebben eindelijk weer frisse lucht in huis, hoe hard het buiten ook stinkt. Alle lucht roosters hebben we dicht gemaakt zodat er via deze kant geen lucht meer in huis komt. Helaas was het een flinke investering (lees ~10K) en zijn de filters ook niet goedkoop.

Het bedrijf waar wij de apparatuur hebben gekocht en die het systeem hebben aangelegd: https://aerisluchtzuivering.nl/

Tip: Je krijgt 10% korting als je een donatie doen aan het longfonds.
Erg interessant. Bedankt voor het delen!

• HyperH
Rukapul schreef op zondag 30 januari 2022 @ 22:22:
Echte oplossingen zijn hierboven al aangehaald, maar in de tussentijd kun je een betere luchtreiniger proberen. Ik heb geen astma maar heb wel eens de luchtreiniger (Winix Zero met koolstof en HEPA filter) naar een slaapkamer met sterke openhaardlucht verplaatst. Dat leek prima te werken.
Maakt het dan uit hoe je een dergelijke unit plaatst? Kun je hem willekeurig in de kamer zetten of zet je hem voor het raam?
Zou het helpen als je de lucht van buiten via een airco-slang bij de unit uit laat komen?

• HyperH
Aan de andere kant moet ik wel zeggen dat als je er regelmatig last van hebt, het wel slim kan zijn om de wijkagent te informeren. Als er nl. iemand tussen zit die echt slecht stookt, kan die er nl. met de huidige regels wel degelijk op aangesproken worden.
Er is een buurman die slecht stookt. Die gooit werkelijk alles in de haard wat brandbaar is. De vonken vliegen daar regelmatig uit de schoorsteen. Hij is niet het type dat naar de wijkagent of de politie gaat luisteren.
Die weg bewandelen is een heilloze zaak. Mijn energie kan ik beter steken in oplossingen die ik zelf kan (laten) realiseren.

• redwing
HyperH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Er is een buurman die slecht stookt. Die gooit werkelijk alles in de haard wat brandbaar is. De vonken vliegen daar regelmatig uit de schoorsteen. Hij is niet het type dat naar de wijkagent of de politie gaat luisteren.
Die weg bewandelen is een heilloze zaak. Mijn energie kan ik beter steken in oplossingen die ik zelf kan (laten) realiseren.
Als dat regelmatig gebeurt kan een wijkagent wel meer dan alleen langs de deur gaan. Nu zal het wel even duren voordat ze echt wat kunnen doen, want daarvoor moeten ze wat vaker langs zijn geweest, maar uiteindelijk kan het wel degelijk helpen.

[removed]

• Rukapul
  • Nu online
HyperH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Maakt het dan uit hoe je een dergelijke unit plaatst? Kun je hem willekeurig in de kamer zetten of zet je hem voor het raam?
Ergens in de kamer. Vervolgens kun je een beetje experimenteren. Lucht circuleert als het goed is ook door de luchtreiniger en zo wordt het redelijk homogeen verspreid.
Zou het helpen als je de lucht van buiten via een airco-slang bij de unit uit laat komen?
Dat zeker niet. Dan ga je namelijk heel veel vuile koude lucht aanzuigen wat een keer door de filters gaat. Je wilt juist de bestaande lucht zo vaak mogelijk door de filters laten gaan.

• HyperH
vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:44:
@HyperH ik vind de startpost/discussie wel erg "anti-houtstook" met als zwakke reden de medische situatie van geen gezinslid ..
Het was helemaal niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten en ik wil ook zeker niemand zijn plezier of genot van houtstook ontnemen. Er is een concreet probleem en met mijn vraag hoop ik technische oplossingen te vinden die ik zelf kan toepassen zodat wij in een geventileerde slaapkamer kunnen slapen zonder rookoverlast.
Ik heb mijn startpost nog eens teruggelezen en begrijp niet zo goed waarom je dat interpreteert als 'anti-rook'. Het is zoals gezegd niet mijn insteek geweest om houtstokers zwart te maken mocht die indruk gewekt zijn.
daarnaast geven de astma (long)artsen specialeerd advies, ook advies in oplossing(en) die men kan doen voor een beter leefomstandigheden
Getuige de vele posts voorafgaand aan jouw bijdrage zijn er ook veel tweakers die goede constructieve adviezen geven. De huisarts zijn we al geweest en die heeft een andere puffer meegegeven maar dat heeft niet geholpen.
ps ik weiger te twijfelen of je terecht/onterecht valide vraag stelt, het is de inzet en dus gebrek aan reactie van jou kant die vragen oproept.
Ik weet niet waar je op doelt maar ik was in het weekend niet in staat om te reageren en vandaag heb ik gewoon de hele dag gewerkt. Soms duurt het even voor ik kan antwoorden.
Acuut zware astma heb je alleen in aanvallen, kortom het is niet van gisteren of een week.
Over zwakke redenen gesproken. Dit is een voorbeeld van een drogreden. Je kunt deze conclusie niet trekken uit de premisse. Ik weet ook niet goed waar je met deze opmerking wilt zeggen.
ook bijzonder dat je geen enkele informatie geeft over wat je zelf hebt gedaan, behalve simpel wat roosters dichtdoen en klagen over anderen die stoken. Immers die schoorstenen zijn er niet sinds gisteren.
Mijn vraag was bewust open om zoveel mogelijk constructieve antwoorden te krijgen zonder in een bepaalde oplossingsrichting te sturen. Ik heb weinig verstand van ventilatie en luchtkwaliteit. Het is voor mij juist een startpunt om mee aan de slag te kunnen.
Dus beetje inzet van jou kant en informatie is wellicht prettig, kan begrijpen dat verhuizen wellicht niet de wens is maar de omgeving de schuld geven (buren/naast gelegen bedrijven) is ook achteroverleunend
Achteraf had ik wellicht meer informatie in de startpost kunnen geven. Nergens geef ik echter de omgeving de schuld. Het is een feit dat er in onze omgeving veel hout wordt gestookt. Dat gegeven zal niet zomaar veranderen dus moet ik proberen zelf iets te veranderen. Daarom mijn vraag wat ik zou kunnen doen om mijn probleem op te lossen.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:56
@HyperH het is mijn inziens een weeffout in lokale wetgeving dat stoken van hout in een woonwijk nog mag. We rijden 100km/u op de snelwegen in onze electrische autos om uitstoot te beperken en steken vervolgens hout in de fik omdat gas te duur is geworden. Dat ligt niet aan je buren of houtstokers op zich, maar gebrek aan vooruitzien van beleidsbepalers. We hebben best een mistige winter en al die dagen zou je geen hout moeten stoken.

Lichtpuntje: onze woning dus ook een WTW systeem en heb hier fijnstof filters naast de normale fiberdoek filters in gezet. Die witte watten werden al pikzwart maar deze werken nog beter. Ik ruik de rook niet meer binnen. Want ook hier installeren mensen houtkachels in nieuwbouwwoningen. Gelukkig wordt hout hierdoor net zo snel schaars en stopt het vanzelf. Hoop dat jullie woning met zoiets uit te rusten is.

[Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 31-01-2022 23:22]

My prediction: we'll evolve into a digital form.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:12

Punkrocker

Mostly harmless

multynoob schreef op zondag 30 januari 2022 @ 17:40:
Ik woon ver buiten een woonwijk en hier heeft juist iedereen een kachel, dus daar naar toe verhuizen schiet niet op. Iedereen heeft wel laatst een folder gekregen dat je vooral met windstil of mist niet moet stoken. Ook heeft het RIVM een site ervoor.

Dat hele stookalert is een lachertje.

Ten eerste is er bijna geen stoker die er rekening mee houdt en daarnaast :
In de laatste drie jaar is er voor onze provincie (Zeeland) slechts drie keer een alert afgegeven...
Alsof er zo weinig windstille dagen zijn. 8)7

"What do you get if you multiply six by nine..."

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:21
Anoniem: 590973 schreef op zondag 30 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Als er meerdere mensen uit een wijk klagen kan er bijvoorbeeld wetgeving gemaakt worden. Stookverbod op bepaalde plekken, tijden etc.. er is veel mogelijk. Ook het feit dat je mag stoken betekent niet dat aan dit stoken verder geen regels hangen. Ligt vaak aan de gemeente.
Dit is niet realistisch. Een klacht indienen is simpelweg verspilling van belastinggeld.

Een aantal dingen die kan overwegen:
1. Je woning luchtdichter maken
2. Ramen/deuren/roosters gesloten houden tijdens bepaalde tijden
3. Verhuizen (lijkt me wat extreem, maar verder van andere woningen afzitten zou beter zijn)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

HyperH schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:24:
[...]

Het was helemaal niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten en ik wil ook zeker niemand zijn plezier of genot van houtstook ontnemen. Er is een concreet probleem en met mijn vraag hoop ik technische oplossingen te vinden die ik zelf kan toepassen zodat wij in een geventileerde slaapkamer kunnen slapen zonder rookoverlast.
Ik heb mijn startpost nog eens teruggelezen en begrijp niet zo goed waarom je dat interpreteert als 'anti-rook'. Het is zoals gezegd niet mijn insteek geweest om houtstokers zwart te maken mocht die indruk gewekt zijn.
je stelt een vraag en verwacht dagen later het antwoord ? goed het leven loopt zoals het loopt .. laten we daar niet te veel woorden aan vuil maken ;) volgende keer houd het even in de gaten.

anti-rook --> zie andere reacties zoals je zelf ook aangeeft .. er is niet voor niks een modbreak ingesteld.

netalsof ik zou klagen over de boer die mest over het land uitrijd .. risico van het vak, nu zullen stokers iets vaker doen dan die boer maar je snapt de overeenkomst hopenlijk wel
Getuige de vele posts voorafgaand aan jouw bijdrage zijn er ook veel tweakers die goede constructieve adviezen geven. De huisarts zijn we al geweest en die heeft een andere puffer meegegeven maar dat heeft niet geholpen.
denk dat ik ook wel wat constructieve opmerkingen gaf toch ?
Over zwakke redenen gesproken. Dit is een voorbeeld van een drogreden. Je kunt deze conclusie niet trekken uit de premisse. Ik weet ook niet goed waar je met deze opmerking wilt zeggen.
drogredenatie is heel wat anders, zoiets als " mijn pet past op mijn hoofd, mijn pet past in mijn broekzak dus mijn hoofd past in mijn broekzak"

Astma is vaak aangeboren chronische luchtweg aandoening, acuut wil zeggen dat het "ineens" optreed en ineens weg kan zijn. Chronisch is min of meer de rest van je leven.

enige wat ik opmerk is dat astma zeer grote kans een chronisch (aangeboren) aandoening is dan acuut.
en zolang de medicatie niet aanslaat is zoeken op oplossingen in huis ook vrij lastig
Mijn vraag was bewust open om zoveel mogelijk constructieve antwoorden te krijgen zonder in een bepaalde oplossingsrichting te sturen. Ik heb weinig verstand van ventilatie en luchtkwaliteit. Het is voor mij juist een startpunt om mee aan de slag te kunnen.

Achteraf had ik wellicht meer informatie in de startpost kunnen geven. Nergens geef ik echter de omgeving de schuld. Het is een feit dat er in onze omgeving veel hout wordt gestookt. Dat gegeven zal niet zomaar veranderen dus moet ik proberen zelf iets te veranderen. Daarom mijn vraag wat ik zou kunnen doen om mijn probleem op te lossen.
beste advies is behandelde arts te vragen of een astma forum de kans is klein met deze post hier ..met name zonder meer achtergrond informatie ..
- wat helpt / niet helpt

vroeger had je verenigingen met een bepaalde ziekte die ook gespecialiseerde informatie / hulp konden bieden ..maar dat kan je beter aan de arts vragen gezien de posts hier meer over houtstoken gaan dan verwijzing naar astma hulp ..

Tja vanalles

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

NiGeLaToR schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:19:
@HyperH het is mijn inziens een weeffout in lokale wetgeving dat stoken van hout in een woonwijk nog mag. We rijden 100km/u op de snelwegen in onze electrische autos om uitstoot te beperken en steken vervolgens hout in de fik omdat gas te duur is geworden. Dat ligt niet aan je buren of houtstokers op zich, maar gebrek aan vooruitzien van beleidsbepalers. We hebben best een mistige winter en al die dagen zou je geen hout moeten stoken.

Lichtpuntje: onze woning dus ook een WTW systeem en heb hier fijnstof filters naast de normale fiberdoek filters in gezet. Die witte watten werden al pikzwart maar deze werken nog beter. Ik ruik de rook niet meer binnen. Want ook hier installeren mensen houtkachels in nieuwbouwwoningen. Gelukkig wordt hout hierdoor net zo snel schaars en stopt het vanzelf. Hoop dat jullie woning met zoiets uit te rusten is.
Houtstook bestaat dan ook al iets langer dan de capaciteit om überhaupt auto te rijden. ;) De overheid was tot een paar jaar terug nog actief houtstook via pelletkachels aan het promoten. Dat kan je niet opeens verbieden.
Punkrocker schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:23:
[...]

Dat hele stookalert is een lachertje.

Ten eerste is er bijna geen stoker die er rekening mee houdt en daarnaast :
In de laatste drie jaar is er voor onze provincie (Zeeland) slechts drie keer een alert afgegeven...
Alsof er zo weinig windstille dagen zijn. 8)7
Ja, denk omdat het per provincie gaat ipv gemeente. Ik check wel elke keer de stookwijzer voor ik de haard aansteek en kijk ook buiten wat er gaande is. Stookwijzer en werkelijkheid botsen geregeld. Soms zegt ie bij mist zelfs prima weer om te stoken. I beg to differ.

@HyperH Met een oude huurwoning heb je natuurlijk een heel ander probleem. Veel maatregelen zijn bouwkundig van aard en de verhuurder gaat dat niet oplossen voor je.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:14:
[...]

Houtstook bestaat dan ook al iets langer dan de capaciteit om überhaupt auto te rijden. ;) De overheid was tot een paar jaar terug nog actief houtstook via pelletkachels aan het promoten. Dat kan je niet opeens verbieden.
Met subsidies en al, dat begreep ik toen al niet.

/▌

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Marzman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Heilige overtuiging door de lobby van biomassa.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Voor de Europese cijfers wordt houtstook gezien als hernieuwbare energie dus dat verklaart voor een deel de tweespalt waar de overheid zich in bevindt.

En dat is het gekke ook. Als je kijkt naar het klimaat en de uitstoot van broeikasgassen is houtstook een goede zaak want de CO2 die uitgestoten wordt werd opgenomen tijdens de groei van het hout. Plant je dan weer nieuw hout dan neemt dat ook weer CO2 op, enzovoort.

Maar als je gaat kijken naar lokale vervuiling dan is houtstook een enorme ramp. Op vlak van fijnstof is het alsof je meerdere geladen vrachtwagens rondjes rond je huis laat rijden. En ja, dat geldt ook als je correct stookt. Alleen is het nog vele malen erger als je niet correct stookt. En dat is iets wat veel mensen niet weten of niet willen geloven. De meesten willen niet naast een drukke weg wonen of nabij vervuilende industrie maar als je naar vervuiling gaat kijken kan je beter ook niet in de buurt van houtstokers wonen. Spijtig genoeg kunnen die overal opduiken en tegen een nieuwe weg of industrie kan je tenminste nog bezwaar aantekenen.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:17

Sharky

Skamn Dippy!

Ik zie dat een aantal mensen al WTW adviseert, dat lijkt me voor binnen de beste oplossing. Als het technisch lastig kun je ook nog een decentrale WTW overwegen, maar ik weet niet hoe makkelijk je daar een laag filters aan kunt toevoegen die voorkomt dat het binnen naar kachel ruikt. Ook zal je dan je dan aan de slag moeten om je huis helemaal kierdicht te maken.

This too shall pass

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:11
vso schreef op maandag 31 januari 2022 @ 10:44:
Wat een vreemde reactie. Ik heb een lichtere vorm van astma, maar van rokerige lucht krijg ik het echt enorm benauwd. Ik heb een keer per ongeluk ramen en en balkondeur opengelaten toen buren hun buitenkachel aan hadden, maar die vergissing maak ik nooit weer. Ik kan me heel goed voorstellen dat TS een oplossing zoekt om het probleem letterlijk buiten de deur te houden. Ben erg blij dat hier geen houtkachels in de buurt zijn.

• tweakduke
  • Laatst online: 22:14

tweakduke

Modbreak:We kunnen vooral hier technische oplossingen aandragen en geen medisch advies of gaan oordelen hoeveel iemand er last van zou hebben wegens astma of een andere reden.

De TS vraagt naar een technsiche oplossing hou het daar dan ook bij.

Tweakers Discord

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nevermind

[Voor 97% gewijzigd door vso op 01-02-2022 11:11]

Tja vanalles

• aljd3k
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-05 21:18
Sharky schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:54:
Ik zie dat een aantal mensen al WTW adviseert, dat lijkt me voor binnen de beste oplossing. Als het technisch lastig kun je ook nog een decentrale WTW overwegen, maar ik weet niet hoe makkelijk je daar een laag filters aan kunt toevoegen die voorkomt dat het binnen naar kachel ruikt. Ook zal je dan je dan aan de slag moeten om je huis helemaal kierdicht te maken.
Heb sinds kort decentrale WTW unit (Suedwind Ambientika). Standaard zit hier een lullig filtertje G3 filtertje bij. Suedwind verkoopt zelf actieve koolstoffilters. Die zouden wel tegen geur moeten helpen maar filteren geen fijnstof. Wij hebben zeer recent zelf F7 filters gekocht en op maat geknipt. Omdat de ventilator niet heel sterk is merk je wel dat hij er moeite mee heeft om er lucht doorheen te krijgen. Moet nog even aankijken hoe goed dit daadwerkelijk werkt.

• HyperH
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:14:
@HyperH Met een oude huurwoning heb je natuurlijk een heel ander probleem. Veel maatregelen zijn bouwkundig van aard en de verhuurder gaat dat niet oplossen voor je.
Veel oplossingen vergen inderdaad bouwkundige / technische aanpassingen aan de woning waar een verhuurder dan mee akkoord moet willen gaan.
Daarom ben ik erg blij dat er in een aantal reacties luchtreinigers werden genoemd. Er zijn een aantal genoemd:
  • Iqair Health Pro
  • Winix Zero
  • Dyson
Ik ben mij nu aan het verdiepen in deze luchtreinigers. Ik heb wel eens een Dyson zuil zien staan in een winkel en toen kon ik mij niet voorstellen dat het werkelijk effectief zou zijn. Een luchtreiniger voor op de slaapkamer zou op de korte termijn wel een uitkomst zijn mits deze voldoende effectief is.
Het vergt geen aanpassingen aan het huis en ze zijn mobiel dus verplaatsbaar in het huis.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee