Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:44
Matched: LP
JustMyOpinion schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 20:29:
Oh serieus? Haha ik zat aan uren te denken, niet aan dagen. Maar met een gezin met 2 kids gaat de boiler toch elke dag gebruikt worden.

Dus dan is het de kunst om hem op juiste moment te verwarmen? Of doen jullie dat eigenlijk direct als het nodig is. (Dus zonder uitstel)
400L vat staat hier nu zonder start/stop tijd (tip van @Andrehj ) op 49°, bij >8° daling start SWW, wat een iets betere COP oplevert dan elke dag om 12:00 (wat ik had). Als de 4 kinderen normaal douchen kan prima of 2 uitgebreid, met een klein uur is douchen voor 2 weer mogelijk (gezin van 6).
Met het douche ritme hier is 2 dagen gemiddeld met een SWW run en 3 na de LP.

[ Voor 9% gewijzigd door _RRM_ op 31-03-2022 22:04 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_RRM_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:56:
400L vat staat hier nu zonder start/stop tijd (tip van @Andrehj ) op 49°, bij >8° daling start SWW, wat een iets betere COP oplevert dan elke dag om 12:00 (wat ik had). Als de 4 kinderen normaal douchen kan prima of 2 uitgebreid, met een klein uur is douchen voor 2 weer mogelijk (gezin van 6).
Met het douche ritme hier is 2 dagen gemiddeld met een SWW run en 3 na de LP.
Datzelfde lukt hier ook, maar dan met 2 pubers en 300L. SWW run draait meestal elke twee dagen, behalve na de LP.
Je zou je SWW-rendement nog wat verder kunnen verhogen door de temperatuur te verlagen naar 47°C en pas bij een >10°C daling weer te verwarmen. Vergeet niet dat er dan nog altijd een flinke bel warmer water boven de sensor zit. Hier gaat dat probleemloos, er heeft nog nooit iemand lauw gedoucht.
Blackraven schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:33:
Nergens niet om, maar een COP van 3 met alleen SWW?
Ik houd me aanbevolen om dat voor elkaar te krijgen.
Ik had in maart 3.39 (excl de 4 kWh die het dompelelement heeft verbruikt, als ik die meetel zit ik op 3.01).
Gebaseerd op de waardes uit de WP zelf draai ik best-case-scenario met SWW+verwarming max. 4,3.
Mijn ervaring is dat de Mitsubishi wat te pessimistisch is. Als je nauwkeurig wilt meten moet je een externe warmte- en een externe kWh meter installeren.
Midden in de zomer daalt dit naar 1,6 met alleen SWW.
Hij is gescript om rond 12u z'n dagelijkse run te doen, dit om m'n zonnepanelen opbrengst en COP wat op te krikken. Daarna mag hij tot middernacht op verbruik weer draaien indien nodig, daarna staat ie weer geblokkeerd van 00-12u.
Daar zit een deel van je probleem. Je verwarmt het vat elke dag. Dat is niet efficiënt, want dan is het water nog veel te warm en loopt je WP bijzonder beroerd. Een Mitsu vind het niet leuk om met zo'n hoge watertemperatuur te starten.
Legionella doe ik een keer per maand daarna ook met script, omdat ik er achter kwam dat 1 run te lang was en het element dan bij springt. Nu dus de normale run naar 50 en dan anderhalf uur later nog een naar 60.
Valt me op dat met het scripten de eco-modus voor SWW wegvalt uit de instellingen van de unit, wat doet deze precies?
Die laat je WP op een lagere frequentie SWW maken. Hoeveel lager moet ik ook nog eens bekijken.
Verder kun je nog flink besparen door je WP op 75% te begrenzen. Daar staat die van mij standaard op, en daarmee draait de SWW run op 50 Hz. Op 17 maart had ik een storing in een relais wat ervoor zorgde dat mijn SWW-run ineens vol gas ging. Toen draaide had ik ineens een COP van 2.91 ipv ca 3.5 twee dagen eerder en later.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:44
Andrehj schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:08:
[...]

Datzelfde lukt hier ook, maar dan met 2 pubers en 300L. SWW run draait meestal elke twee dagen, behalve na de LP.
Je zou je SWW-rendement nog wat verder kunnen verhogen door de temperatuur te verlagen naar 47°C en pas bij een >10°C daling weer te verwarmen. Vergeet niet dat er dan nog altijd een flinke bel warmer water boven de sensor zit. Hier gaat dat probleemloos, er heeft nog nooit iemand lauw gedoucht.
Lager dan 48° lukt hier niet goed. Wel mee gestart, maar toch 2-3x in het jaar de kreet; "Lauw" waarmee de WP en de hobbyist een deuk oploopt, dus 49° O-)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:28
Andrehj schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:38:
[...]

Dat laatste kun je toch even handmatig testen door gewoon je SWW setpoint te verzetten en kijken hoe de WP daarop reageert? Ben ook wel benieuwd namelijk.
Het script draait inmiddels twee dagen en het werkt prima! 's avonds wordt het SWW setpoint verlaagd tot 30 graden (tenzij er al een SWW of LP run loopt). Vanaf 11:00 verhoog ik het setpoint weer. Alleen als het SWW vat voldoende is afgekoeld (o.b.v. de ingestelde max. temperatuurdaling) start de SWW run na het verhogen van het setpoint.

Ik ga het nog wat intelligenter maken i.c.m. de weersvoorspelling; overdag wordt er niet gedouched, dus ik ga het setpoint verhogen op het warmste moment van de dag, om zo optimale COP te halen.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biljoenblik
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23-03 11:29
Blackraven schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:54:
Ok, dat snap ik. Maar als ik het in 1 lange run doe, duurt de run te lang en schakelt het element ook bij, dat was mijn overweging om het in 2 runs te doen.
Bij mij ging het element ook te vroeg aan. De instalateur heeft toen met Alklima gebeld. En volgens hun kon het element voor SWW gewoon uitgezet worden via het vinkje, voor een PUHZ SW75YAA.

De LP gaat altijd met element. Ongeacht vinkje aan of uit.

Dus dan hoef je geen 2 stappen te doen. En dus ook een start/stop minder.

Dit ter info.

SCM60ZS-W (SRK50ZS-WF+ SRK20ZS-WF), SCM40ZS-W (2X SRK20ZS-WF), 120L electrische boiler. Drive-in woning 1975 Gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-06 12:38

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

en wat ik te zien krijg links bovenin het scherm. Een LP die knippert. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPlO7KN03wexBnZyL4O0YLmC0k4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGsoJaDenBatCKOmj1MwuhNr.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:10:
en wat ik te zien krijg links bovenin het scherm. Een LP die knippert. [Afbeelding]
En wat zegt de handleiding over die code?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Dit is wat er in de handleiding staat van de L9 code:

Ik mag er toch vanuit gaan dat deze nog in tact is, alles is nieuw.

L9 Laag debiet in primair circuit gedetecteerd door stroomschakelaar (stroomschakelaars 1 2 3.)
Zie actie voor L3. Als de stroomschakelaar zelf niet werkt, vervang hem dan.
Let op: Wees voorzichtig: de pompkleppen kunnen warm zijn

En ik kom de codes wel tegen, maar geen LP.

LC Bescherming tegen oververhitting van het ketelcirculatiewater Controleer of de ingestelde verwarmingstemperatuur van de Ketel de
beperking overschrijdt. (Zie de handleiding van de thermistors PACTH011HT-E)
Het debiet van het ketelverwarmingscircuit kan verlaagd zijn. Controleer op
• waterlekkage,
• verstopte Filter
• werking van de watercirculatiepomp.

LD Defect thermistor van de boilertemperatuur (THWB1, THWB2) Controleer de weerstand van de thermistor.

LE Storing Stookketel Zie actie voor L8. Controleer de status van de Stookketel

LH Bescherming tegen bevriezing van het boilercirculatiewater Het debiet van het boilerverwarmingscircuit kan verlaagd zijn. Controleer op
• waterlekkage
• verstopte Filter
• werking van de watercirculatiepomp.

LL Instellingsfouten van dipswitches op het regelpaneel van de FTC4 Controleer voor boilerbedrijf dat Dip SW1-1 op AAN staat (met boiler) en
Dip SW2-6 op AAN (met mengtank).
Controleer voor 2-zone temperatuurcontrole dat Dip SW2-7 op AAN staat
(2-zone) en Dip SW2-6 op AAN (met mengtank).
Controleer bij meerdere buitenunits of Dip SW 1-3 op AAN staat op de
slave-unit die SWW-bedrijf draait

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:10:
en wat ik te zien krijg links bovenin het scherm. Een LP die knippert. [Afbeelding]
LP = Legionella Preventie, blz 26 - Hoofdstuk 5 - gelijk bovenaan. (Dikke boek)

LP = Storing, blz 28 - Hoofdstuk 7

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 05-10-2022 19:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:02:
[...]
Maar niet als foutmelding!
Als er LP knippert op het display is dat ook een flowgerelateerde fout, zoals in de installatiehandleiding van mijn binnenunit wordt uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:02:
[...]

Ben momenteel niet thuis. Maar zal wel even posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

Als er LP knippert op het display is dat ook een flowgerelateerde fout, zoals in de installatiehandleiding van mijn binnenunit wordt uitgelegd.
Sorry je hebt inderdaad gelijk!
Over LP bij storingen heen gekeken 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

De ontluchters zijn geplaats. Ben vanaf vanmorgen een uurtje of 10uur al bezig om het systeem draaiende te krijgen.
Alle stappen doorlopen zoals door jullie aangegeven, maar na een paar minuten springt de LP weer aan en vervolgens de storing L9.
Als ik vervolgens het boekje erbij pak blz. 28 service en onderhoud.
Dan staat erbij LP: buiten het waterdebietbereik voor de buiten-warmtepompunit.
Controleer installatietabel 4.3.1. Stel het systeem zo af dat het debiet in het primaire circuit geschikt is voor de geinstalleerde buitenunit. Voor de Puhz-SW75YAA is dit 10.2-22.9.L/min Deze staat nu op 5L/min tot 100L/min kan ik dit terugzetten naar max 30L/min

Ik heb een vloerverdeler met 9 groepen en ik zit dan op zo'n 96m2 @ 100m2 aan vloerverwarming oppervlakte met de badkamer erbij. De leidingen zijn 16mm.

Ik heb nu alle radiatoren erbij opengezet om te kijken of hij zijn debiet kwijt kan.
Want kan het zo zijn dat de pomp te veel druk opbouwt?. En dan de storing geeft.

Dit zou volgens mij raar zijn want de buurman verderop heeft het zelfde systeem en een 6 groepen verdeler en daar draait alles gewoon.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 08-10-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-06 21:53
Vandaag kreeg ik de melding "LP" te zien op onze FTC. Dit nadat de installateur een koelvloeistof- lek in de buiten-unit had gedicht. Gevuld en afgeperst dus.

Heeft iemand enig idee wat "LP" betekend? Hij dacht zelf "Low presure" en heeft de waterpomp vervangen (binnen-unit). Na vervanging ging de melding niet gelijk weg. Pas na circa 1 uur. Als ik de documentatie erbij pak, lijkt het erop dat dit ook "Legionella Preventie" kan betekenen. Wie weet hoe het echt zit?

[ Voor 5% gewijzigd door John.S op 23-11-2022 17:49 ]

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

John.S schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:34:
Vandaag kreeg ik de melding "LP" te zien op onze FTC. Dit nadat de installateur een koelvloeistof- lek in de buiten-unit had gedicht. Gevuld en afgeperst dus.

Heeft iemand enig idee wat "LP" betekend? Hij dacht zelf "Low presure" en heeft de waterpomp vervangen (binnen-unit). Na vervanging ging de melding niet gelijk weg. Pas na circa 1 uur. Als ik de documentatie erbij pak, lijkt het erop dat dit ook "Legionella Preventie" kan betekenen. Wie weet hoe het echt zit?
Flow problemen, zoek maar op in de handleiding bij storingen.
Of type in het topic zoekvenster: LP

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op woensdag 23 november 2022 @ 16:34:
Je zou natuurlijk eens kunnen overwegen om de installatie- of servicehandleiding erbij te pakken. Daar staan die meldingen namelijk allemaal in.
Of je typt "LP" even hierboven in de zoekbalk, en dan zie je dat dit een dikke maand geleden nog uitgebreid in dit topic is behandeld:
Speedyace in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:04:
[...]

Je zou natuurlijk eens kunnen overwegen om de installatie- of servicehandleiding erbij te pakken. Daar staan die meldingen namelijk allemaal in.
Of je typt "LP" even hierboven in de zoekbalk, en dan zie je dat dit een dikke maand geleden nog uitgebreid in dit topic is behandeld:
Idd een groot flow probleem bij mij en continu het LP teken in het display. Er zat bij mij een dubbele dop in één van de koperen leidingen. Die ik dus niet had gezien, maar er dus voor zorgende dat de retour bijna geen flow had.

• John.S
Andrehj schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:04:
[...]

Ik bleef stomgenoeg haken in de handleiding op de afkorting voor Legionella Preventie. Zie inderdaad dat ik niet de eerste ben geweest die gestoeid heeft met dit stukje.
Speedyace schreef op woensdag 23 november 2022 @ 22:22:
[...]

Idd een groot flow probleem bij mij en continu het LP teken in het display. Er zat bij mij een dubbele dop in één van de koperen leidingen. Die ik dus niet had gezien, maar er dus voor zorgende dat de retour bijna geen flow had.
Oké, mij is nu duidelijk waar het vandaan kan komen. Ik heb je eerdere bericht gevonden. Ik zie alleen geen link met mijn situatie. Wellicht had ik gewoon pech.. Ik zie geen link tussen het vullen van koelmiddel in de buiten-unit, en het opspelen van flowproblem / falen van de waterpomp in de binnen-unit. Mijn debiet staat nog wel ingesteld op min 5 liter, max 100 liter /min (puhz sw75yaa). Ik probeer nu te berekenen of dit wel een match is.

[ Voor 37% gewijzigd door John.S op 24-11-2022 06:33 ]

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
@John.S Ivm je LP melding: wat IS je huidige flow (code 540)?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

• John.S
LeonTebbens schreef op donderdag 24 november 2022 @ 19:13:
@John.S Ivm je LP melding: wat IS je huidige flow (code 540)?
Hij zit nu op 20 L/min (hij komt van max 19 L/min met de oude pomp met een schoon filter). Het lijkt er toch echt op dat de pomp stuk was. Volgens mij ben ik de eerste op dit forum (het kan dus wel binnen 3 jaar). Blijf het vreemd vinden dat dit ontstond nadat het systeem spanningsloos was gedacht ivm werkzaamheden aan de buitenunit :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 12:20
Denbach schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 10:37:
[...]

Bedankt ! ik zal deze instelling controleren, voor als nog laat ik de unit gewoon uit, heb het bij de installateur neergelegd om op te lossen.

Ik begrijp de aannemer ook voor wat betreft een passende oplossing, maar in mijn optiek als de meest passende oplossing is de na regeling te verwijderen dan moeten we dat doen. Op deze manier doorgaan kost mij verlofdagen ( dus geld ) en elke keer de installateur over de vloer kost aannemer en installateur ook geld.

We gaan het wel zien, word vervolgd...
@DutchWing Instelling heb ik nu gewijzigd.

Begint nu toch wel af te koelen in huis, installateur vergeet voor het gemakt maar even terug te bellen .. er moest overlegd worden omdat de situatie nogal complex gemaakt is voor hem om op te lossen..

Ik dacht, ik knoop de draadloze thermostaat er weer, dus stroom eraf, stekker erin, dipswitch om. stroom erop, Thermostaat opnieuw kopellen. Geen response op vaste Ta, warmtepomp neemt draadloze thermostaat wel over als ruimte thermostaat.

Ik denk dan probeer ik ruimteadaptie regeling, pomp begint te lopen om vervolgens LP ( low pressure storing aan te geven. ) Dus van L9 waar er niet genoeg debiet is naar een LP storing.. kan het zijn dat ze ergens lucht in mijn systeem gebracht hebben, manometer op de kast staat nu ook op 2,5 bar die stond op 1,5 bar tot de installateur is langs geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Denbach schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:00:
[...]

@DutchWing Instelling heb ik nu gewijzigd.

Begint nu toch wel af te koelen in huis, installateur vergeet voor het gemakt maar even terug te bellen .. er moest overlegd worden omdat de situatie nogal complex gemaakt is voor hem om op te lossen..

Ik dacht, ik knoop de draadloze thermostaat er weer, dus stroom eraf, stekker erin, dipswitch om. stroom erop, Thermostaat opnieuw kopellen. Geen response op vaste Ta, warmtepomp neemt draadloze thermostaat wel over als ruimte thermostaat.

Ik denk dan probeer ik ruimteadaptie regeling, pomp begint te lopen om vervolgens LP ( low pressure storing aan te geven. ) Dus van L9 waar er niet genoeg debiet is naar een LP storing.. kan het zijn dat ze ergens lucht in mijn systeem gebracht hebben, manometer op de kast staat nu ook op 2,5 bar die stond op 1,5 bar tot de installateur is langs geweest.
Die LP storing zal wel komen doordat er kleppen dicht zitten. Ergens in je systeem zal de installateur zonekleppen hebben toegevoegd. Of hij heeft van die stelmotortjes op je VVW-verdeler gemonteerd. Die kun je er makkelijk afhalen.
Grote zonekleppen hebben vaak ook wel een handmatige manier om ze open te krijgen. Jouw uitdaging is eerst om de leidingen langs te lopen en te checken waar de flow tegen wordt gehouden. Als je weet welke kleppen dit doen, kun je met een fotootje in dit topic wel raad krijgen hoe dat bij die specifieke klep is op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Laatst online: 12:20
DutchWing schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:12:
@Denbach
Maak eens een foto van je vloerverwarmingsverdeler beneden en boven.
Ik zou de servo/thermische klepjes van je vloerverwarmingsverdeler woonkamer groep eraf halen.
Slaapkamer kan eventueel naregelen als master-slave regeling. Maar dan heb je tenminste flow.
Andrehj schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:20:
[...]

Die LP storing zal wel komen doordat er kleppen dicht zitten. Ergens in je systeem zal de installateur zonekleppen hebben toegevoegd. Of hij heeft van die stelmotortjes op je VVW-verdeler gemonteerd. Die kun je er makkelijk afhalen.
Grote zonekleppen hebben vaak ook wel een handmatige manier om ze open te krijgen. Jouw uitdaging is eerst om de leidingen langs te lopen en te checken waar de flow tegen wordt gehouden. Als je weet welke kleppen dit doen, kun je met een fotootje in dit topic wel raad krijgen hoe dat bij die specifieke klep is op te lossen.
Bedankt heren, ik was in de veronderstelling dat als ze eenmaal elektrisch afgekoppeld waren ze open stonden. Maar goed, de servo motoren zijn normally closed .. dus die vlieger gaat dan niet op.. voor nu de motoren los gekoppeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNcIYxp4eu4Hc5IjaYpOqROL1UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbZXTCWb77sspTVPfLN69Psq.jpg?f=fotoalbum_large

Boven 1e verdieping is zelfde, een groep van 8 en op zolder een groep van 4

[ Voor 20% gewijzigd door Denbach op 26-11-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-06 09:10
Geen matches
Andrehj schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:18:
[...]

Vandaag defrosts?
Je hebt toch niet toevallig je WP in zo'n schoorsteen op het dak zitten? :'(
Je WP lijkt op max vermogen te draaien, wat niet logisch is bij deze buitentemperatuur. Vertel eens wat meer over je huis en afgiftesysteem? Hoe is het vermogen van de WP bepaald?
Vvw hele beganegrond en 1e verdieping. 8 groep beganegrond en 5 groep 1e verdieping. Alles open. 1250m2 vorige winter incl sww 2 mensen. Pomp is op 5 en 22 l/p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Elegit schreef op woensdag 30 november 2022 @ 19:24:
Vvw hele beganegrond en 1e verdieping. 8 groep beganegrond en 5 groep 1e verdieping. Alles open. 1250m2 vorige winter incl sww 2 mensen. Pomp is op 5 en 22 l/p
Hoeveel m² vloerverwarming is dat? 30° klinkt als een hele hoge temperatuur. Hoe wordt de temperatuur eigenlijk geregeld? Zit er nog een thermostaat op?

Te veel defrosts kan ook duiden op een tekort aan koelmiddel. Hoe lang is je koelmiddelleiding? Is er bij installatie nog bijgevuld?

Begin maar eens met die temperatuur een flink eind naar beneden te brengen, naar 25 of 26 graden en kijk of je huis nog warm blijft.

Overigens, als 1250 m³ het verbruik van de afgelopen "winter" is, dan is die WP vrij krap. Want afgelopen "winter" was geen winter, maar meer een soort lange herfst, die naadloos overging in het voorjaar. Dan zou je in een normale winter misschien wel 1500 m³ hebben verstookt, waarbij je eerder aan een 7.5 kW moet denken.
Maar bij de huidige milde temperaturen zou je ook met een wat krappe WP geen problemen mogen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 30-11-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-06 17:43
Geen matches
Is ook wat veel, zet svp ook maar op pompstand 4.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:00
Andrehj schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:12:
[...]

He! Die heb ik inmiddels ook bij het maken van SWW, je verwacht het niet 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FrancD schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:44:
Dit is niet de juiste tabel daarvoor!

Dit betreft de flow in je CV systeem, dus de snelheid van het water door je leidingen.

De 5-100 betreft de instelling van de sensor zelf.
Er waren altijd 2 instellingen met 5L/min tot 100L/min.

1. Vind je onder extra instellingen >> debietsensor, die moet je altijd op 5L/min en 100L/min laten staan.

2. Vind je onder instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter warmtepomp, die kun je dus aanpassen maar je flow blijft gelijk.

Je flow is laten we zeggen 15 liter per minuut, zet je de minimale flow boven de 15 je krijgt knipperende LP.
Zet je de maximale flow onder de 15 je krijgt knipperende LP.
Is je flow onder de 5 L/min onafhankelijk van de minimale/maximale flow instelling bij punt 2. Dan zal de warmtepomp eerst LP knipperen en vervolgens de L9 storing optreden.

Overigens staat punt 2 bij mij ook gewoon op 5 en 100 L/min, net even getest alleen een signalering, maar geen blokkering of vergrendeling van de warmtepomp totdat de oorzaak is verholpen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 15-03-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerryJuice
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:33
DutchWing schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:35:
[...]

Er waren altijd 2 instellingen met 5L/min tot 100L/min.

1. Vind je onder extra instellingen >> debietsensor, die moet je altijd op 5L/min en 100L/min laten staan.

2. Vind je onder instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter warmtepomp, die kun je dus aanpassen maar je flow blijft gelijk.

Je flow is laten we zeggen 15 liter per minuut, zet je de minimale flow boven de 15 je krijgt knipperende LP.
Zet je de maximale flow onder de 15 je krijgt knipperende LP.
Is je flow onder de 5 L/min onafhankelijk van de minimale/maximale flow instelling bij punt 2. Dan zal de warmtepomp eerst LP knipperen en vervolgens de L9 storing optreden.

Overigens staat punt 2 bij mij ook gewoon op 5 en 100 L/min, net even getest alleen een signalering, maar geen blokkering of vergrendeling van de warmtepomp totdat de oorzaak is verholpen.
Ik heb alleen de instelling onder punt 2 aangepast, de extra instellingen >> debietsensor staat nog op 5l/min tot 100l/min.

instellingen warmtepomp >> Bereik debietmeter heeft dus geen invloed op de flow? Dan lijkt mij dat het verder opendraaien van de verdelers vloerverwarming het verschil heeft gemaakt.

Installatie draait verder nog zonder storing met een flow van 9l/min tijdens verwarmen. Idealiter moet deze dus omhoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vandaag is de 4groeps verdeler met pomp vervangen voor een 5groeps verdeler zonder pomp.

De installatie ging makkelijk, door alle lucht in de buizen gaf de WP wel LP knipperend aan.
Na ontluchten ging ie lekker pruttelen, ipv een flow van 18l/m voorheen zit ie nu op 21l/m. En dat met 15mm buizen. _/-\o_

De groepen zijn ook mooi ingeregeld. Als de aanbouw komt zijn we meteen voorbereid met de extra groep.

Met de hogere flow kan de aanvoertemp ook misschien 1 graden naar beneden, daar ga ik nog mee testen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaWizza schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:29:
Vandaag is de 4groeps verdeler met pomp vervangen voor een 5groeps verdeler zonder pomp.

De installatie ging makkelijk, door alle lucht in de buizen gaf de WP wel LP knipperend aan.
Na ontluchten ging ie lekker pruttelen, ipv een flow van 18l/m voorheen zit ie nu op 21l/m. En dat met 15mm buizen. _/-\o_

De groepen zijn ook mooi ingeregeld. Als de aanbouw komt zijn we meteen voorbereid met de extra groep.

Met de hogere flow kan de aanvoertemp ook misschien 1 graden naar beneden, daar ga ik nog mee testen.
Goed bezig, maareh, met 10 cm HoH (aanbevolen voor bestaande bouw, zeker in een aanbouw met naar verhouding meer buitenoppervlak) en 80 meter per groep, zit je op 8 m² per groep. Meestal worden aanbouwen groter. Had je niet een 6-groeps verdeler moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 18:30
Hallo,

Ik krijg een blinkend LP melding links boven, daarna een L9 FTC 0 error. Blijft zich herhalen helaas.

Flow staat op 5 en kan niet hoger, alle leidingen staan open.

Waterdruk staat in standby op 1.5 en onder druk 1.8, doet die al heel de zomer zo dus geen verandering in de druk.

In de unit zelf ook geen waterlek of iets gevonden, alles droog en open.

Pompje rechts midden staat op stand 2 (80w) weet niet of zinvol is deze te verhogen of te verlagen, stand 1 is 60w en 3 95w dacht ik.

Weet effe niet meer waar ik nog moet zoeken. Iemand nog een tip?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Bschnitz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:05:
Hallo,

Ik krijg een blinkend LP melding links boven, daarna een L9 FTC 0 error. Blijft zich herhalen helaas.

Waterdruk staat in standby op 1.5 en onder druk 1.8, doet die al heel de zomer zo dus geen verandering in de druk.

Pompje rechts midden staat op stand 2 (80w) weet niet of zinvol is deze te verhogen of te verlagen, stand 1 is 60w en 3 95w dacht ik.

Weet effe niet meer waar ik nog moet zoeken. Iemand nog een tip?
Als er LP knippert op het display is dat een flowgerelateerde fout, zoals in de installatiehandleiding.

In de link hieronder wordt ook de storing LP besproken.

Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

[ Voor 11% gewijzigd door Speedyace op 23-08-2024 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bschnitz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:05:
Dat is een flow error, zoiets gaat niet vanzelf over.
Maar als je gewoon de flow even uitleest (service menu, informatie werking, code 540), wat staat daar dan?
De standbydruk is prima, maar dat die 1.8 bar wordt als de pomp gaat lopen geeft wel te denken. Ik zie nooit drukverhoging met de pomp aan.
Het lijkt er dus op dat die pomp ergens tegen een dichte leiding aan het pompen is.
Uiteraard niet, want dan had je geen 1.5 bar waterdruk gehad.
Geen idee wat je hier bedoelt. Is dit een secundaire pomp na een buffervat? Maar dan zou er, door dat buffervat, altijd flow moeten zijn.

Plaats eens een schema én een foto van je installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 18:30
Andrehj schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Dat is precies het probleem van je zoneregeling. Je hebt daar meer last dan profijt van. Want bij verwarming is probleem hetzelfde. Je watertemperatuur zal nu ook onnodig hoog staan, om in een (te) klein oppervlak het minimum vermogen van de WP kwijt te kunnen.
Op een lagere watertemperatuur is je COP (veel) hoger, waardoor je energiekosten lager zijn zonder die zoneregeling.

Als start kun je al (veel) meer zones altijd open zetten, door daarvan gewoon de motortjes van de verdeler te halen. Dan kan de zoneregeling van die zones nog wel vraag genereren, maar staan de zones dus altijd open.

[...]

Daar wordt het minimum vermogen niet lager van, dus dit helpt niet tegen pendelen.

[...]

Dat geeft alleen maandresultaten qua cop, maar daarmee kun je niet zien of de WP pendelt. Ik zou iets meer doen (te beginnen met de 1e twee items van bovengenoemde link, die vereisen geen IT-kennis, zijn weinig moeite en geen al veel inzicht).
Om het een of ander verder uit te sluiten heb ik nog het volgende gedaan.

- ontluchten via pomp1 (10 min)
- bijgevuld tot 1.8-2.0 bar
- filter schoon gemaakt
- pomp gecheckt op rode lichtjes, maar alles blijft groen
- settings gecheckt voor flow opties (geen rare dingen, staan allemaal op 5L minimaal)

Blijft op 17-18L.

Dus lijkt er inderdaad op dat heel toevallig na 2 jaar op eens door een combinatie van temperatuur en vraag naar maar 1 kamer de flow zo laag is dat die crasht.

Mijn watertemperatuur staat niet onnodig hoog, denk ik. Heb dit destijds op basis van jullie advies ingesteld op de juiste WAR curve.

Alleen koeling doe ik op setpoint temp, weer terug op 19 gezet nu. Bij 18 krijg ik condensatie, dus kan niet lager.

Dat blinken LP is nu wel weg, laatste 3 dagen 1x L9 terug gekomen.

Qua monitoring heb ik helaas geen meter op die groep, kan wel kijken via de P1 live meter. Zie geen extreem pendel gedrag. Soms wel effe een kort dipje van 100/200w maar dat is pas na een paar uur. Lijkt op jou grafiek zeg maar.

Zal effe checken hoe dat zit met die motortjes.

Bedankt voor je hulp!

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecodansetup
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-01 10:48
Beste Ecodan specialisten. Ik heb een warmtepomp 6kw SUZ buitenunit en een binnenunit 200L boiler. Onlangs had ik dezelfde L9 en LP fouten. Ik heb de vloerverwarming opengezet tot 2 1/2 en voor nu is het geen fout.
Maar ik heb geen vertrouwen in 3 specifieke set-up:
1. moet de controle waterdebiet op ON of UIT staan?
2. Instelling externe invoer: A. Opvraging controle (IN4) , momenteel OFF. Klopt het? en B. Buitentermostaat (IN5), momenteel ingesteld op Boiler. Klopt het? 3. Extra instelling / debietsensor MINIMUM/MAXIMUM. Welke waarden moeten worden ingesteld voor min en max? Momenteel heb ik e min 5 max 100. Zal max 17.2 zijn volgens tabel 4.3.1/ Instalatie pg 20?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Laatst online: 15:26
Ecodansetup schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:04:
Beste Ecodan specialisten. Ik heb een warmtepomp 6kw SUZ buitenunit en een binnenunit 200L boiler. Onlangs had ik dezelfde L9 en LP fouten. Ik heb de vloerverwarming opengezet tot 2 1/2 en voor nu is het geen fout.
Maar ik heb geen vertrouwen in 3 specifieke set-up:
1. moet de controle waterdebiet op ON of UIT staan?
2. Instelling externe invoer: A. Opvraging controle (IN4) , momenteel OFF. Klopt het? en B. Buitentermostaat (IN5), momenteel ingesteld op Boiler. Klopt het? 3. Extra instelling / debietsensor MINIMUM/MAXIMUM. Welke waarden moeten worden ingesteld voor min en max? Momenteel heb ik e min 5 max 100. Zal max 17.2 zijn volgens tabel 4.3.1/ Instalatie pg 20?
L9 error is lage flow.
Heb je de flow gecontroleerd via informatie werking code 540?
En heb je een naregeling die afgifte dicht kan zetten?

LP staat in de service manual voor "Legionella prevention mode". Dus geen error. :?

De wat meer geavanceerde instellingen die je noemt zou ik niet zomaar van default halen als je niet precies weet wat het gevolg en risico is. Eerst eens bedenken waardoor die error wordt veroorzaakt.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecodansetup
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 25-01 10:48
[quote]SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:31:
[...]

L9 error is lage flow.

Hi @SebastiaanPs Toen ik eenmaal meer kleppen opende, had ik 8,10, zelfs 19 L. Legionellaprogramma is over een andere dag. Ik begrijp dat intermitterende LP eigenlijk een fout is.
Betreffende Legionellaprogramma is over een andere dag. Ik begrijp dat intermitterende LP eigenlijk een fout is.
Regarding LP fout, handeling is (pag38) : controller de instellingen van de afstandbediening / service menu/bereik debitmeterwarmtepomp. on tabel 4.3.1 pag 20, they say - als het waterdebiet minder is dan 5L, wordt de debietfout geactiveerd. daarom veranderde ik MIN in 6 L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Ecodansetup schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:19:
[quote]SebastiaanPs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 16:31:
[...]

L9 error is lage flow.

Hi @SebastiaanPs Toen ik eenmaal meer kleppen opende, had ik 8,10, zelfs 19 L. Legionellaprogramma is over een andere dag. Ik begrijp dat intermitterende LP eigenlijk een fout is.
Betreffende Legionellaprogramma is over een andere dag. Ik begrijp dat intermitterende LP eigenlijk een fout is.
Regarding LP fout, handeling is (pag38) : controller de instellingen van de afstandbediening / service menu/bereik debitmeterwarmtepomp. on tabel 4.3.1 pag 20, they say - als het waterdebiet minder is dan 5L, wordt de debietfout geactiveerd. daarom veranderde ik MIN in 6 L
Ik snap niet alles wat je schrijft maar je moet vooral zorgen dat er altijd voldoende afgifte (vloerverwarming en/of radiatoren) open is, zodat er altijd voldoende flow is.
Dus tenminste een groot deel van je afgifte zonder naregeling. Vaak kiezen mensen woonkamer, keuken en badkamer bijv.
Of gewoon alles open en dan waterzijdig regelen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 23:34
SebastiaanPs schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:08:
[...]

Ik denk het. Ta en Tr beide boven de 20 gr bedoel ik dan.
Zie deze post van @Technician- vandaag:
Technician- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Schijnbaar zijn er meerdere warmtepomp fabrikanten die onder de 20 gr de BUH inschakelen bij een defrost. Daar kwam die grens die ik noemde vandaan.

Edit: en @Andrehj en anderen (jij ook @Knowbody ?) doen ook elke dag defrosts met een Tr van 21 gr, al hebben zij (vrijwel) alle vvw open en heel veel massa. Maar toch.
Vandaag geprobeerd. 1/3 verdelers open, rest dicht. Op de verdeler 3 groepen geopend. Kreeg hele tijd LP melding. Uiteindelijk alle groepen (6) op deze verdeler geopend en LP melding is weg.

TH1A 13
TH2 19
THW 30
THW 18

THW5A 44
THW5B 43
TH7 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:15:
[...]

Vandaag geprobeerd. 1/3 verdelers open, rest dicht. Op de verdeler 3 groepen geopend. Kreeg hele tijd LP melding. Uiteindelijk alle groepen (6) op deze verdeler geopend en LP melding is weg.

TH1A 13
TH2 19
THW 30
THW 18

THW5A 44
THW5B 43
TH7 1
Dat is wel een extreem hoge dT voor alleen de BUH? Hoeveel flow zie je per groep op de verdeler? En hoeveel flow in menu > service > informatie werking > code 540?

Heb je droogbouw of vvw in zandcement? Hoeveel m2 bedient deze verdeler? Staat echt alleen de BUH aan (bliksem) of is de compressor al gestart?

TH1A = kamertemperatuur (Zone 1)
TH2 = koelmiddel retourtemperatuur
THW1 = water aanvoer temperatuur
THW2 = water retour temperatuur
THW5A en B = SWW vat
TH7 = buitentemp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xmoo schreef op maandag 20 januari 2025 @ 16:15:

TH1A 13
TH2 19
THW 30
THW 18

THW5A 44
THW5B 43
TH7 1
Je moet niet alle groepen op één verdeler openen, maar alle groepen op alle verdelers!
Dan kun je met je Ta flink naar beneden en veel rendement winnen.

Je deltaT is nu maar liefst 12 graden, dat duidt op een veel te lage flow. (En de Tr van 18 graden op een erg koud huis).

Mocht het dan ergens te warm worden, dan kun je die groep een beetje dichtdraaien.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-01-2025 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-06 17:35
Iemand enig idee waarom ik een knipperende lp melding heb maar mijn flow constant 19/lm is? Buitendeel vervangen en vanaf dat moment is de melding er. Na resetten is die even weg maar komt ook weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:50
Dsbwouter schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
Iemand enig idee waarom ik een knipperende lp melding heb maar mijn flow constant 19/lm is? Buitendeel vervangen en vanaf dat moment is de melding er. Na resetten is die even weg maar komt ook weer terug.
Als ik hier zoek kom ik op:

- Flow is goed maar er zijn luchtbellen.
- Je hebt het bereik aangepast die op 5 tot 100 stond? (Extra instellingen -> debietsensor)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@gr8-jen

Dat vond ik ook idd. Instellingen staan gewoon goed en heb ik ook niks aan veranderd. Heb overal automatische ontluchters en hoor ook geen lucht in de leidingen. Draait verder prima en valt dus ook niet op flow storing alleen de lp melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dsbwouter schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
Ik zou dit melden bij degene die je buitendeel vervangen heeft.
Waarom is de buitenunit vervangen?
En is die buitenunit vervangen door eenzelfde type? Of een ander type? En zo ja, is dat wel ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dsbwouter
@xoror

Nee helemaal niks. Draait verder ook prima alleen die lp melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Dsbwouter schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
@xoror

Nee helemaal niks. Draait verder ook prima alleen die lp melding.
sommige settings worden gebruikt na keer spanningsloos te zijn geweest. al een keer zo gereboot? wellicht is dat ook zo voor die flow ranges

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Pagina: 1

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero