_RRM_ schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:56:
400L vat staat hier nu zonder start/stop tijd (
tip van @
Andrehj ) op 49°, bij >8° daling start SWW, wat een iets betere COP oplevert dan elke dag om 12:00 (wat ik had). Als de 4 kinderen normaal douchen kan prima of 2 uitgebreid, met een klein uur is douchen voor 2 weer mogelijk (gezin van 6).
Met het douche ritme hier is 2 dagen gemiddeld met een SWW run en 3 na de
LP.
Datzelfde lukt hier ook, maar dan met 2 pubers en 300L. SWW run draait meestal elke twee dagen, behalve na de
LP.
Je zou je SWW-rendement nog wat verder kunnen verhogen door de temperatuur te verlagen naar 47°C en pas bij een >10°C daling weer te verwarmen. Vergeet niet dat er dan nog altijd een flinke bel warmer water boven de sensor zit. Hier gaat dat probleemloos, er heeft nog nooit iemand lauw gedoucht.
Ik had in maart 3.39 (excl de 4 kWh die het dompelelement heeft verbruikt, als ik die meetel zit ik op 3.01).
Gebaseerd op de waardes uit de WP zelf draai ik best-case-scenario met SWW+verwarming max. 4,3.
Mijn ervaring is dat de Mitsubishi wat te pessimistisch is. Als je nauwkeurig wilt meten moet je een externe warmte- en een externe kWh meter installeren.
Midden in de zomer daalt dit naar 1,6 met alleen SWW.
Hij is gescript om rond 12u z'n dagelijkse run te doen, dit om m'n zonnepanelen opbrengst en COP wat op te krikken. Daarna mag hij tot middernacht op verbruik weer draaien indien nodig, daarna staat ie weer geblokkeerd van 00-12u.
Daar zit een deel van je probleem. Je verwarmt het vat elke dag. Dat is niet efficiënt, want dan is het water nog veel te warm en loopt je WP bijzonder beroerd. Een Mitsu vind het niet leuk om met zo'n hoge watertemperatuur te starten.
Legionella doe ik een keer per maand daarna ook met script, omdat ik er achter kwam dat 1 run te lang was en het element dan bij springt. Nu dus de normale run naar 50 en dan anderhalf uur later nog een naar 60.
Valt me op dat met het scripten de eco-modus voor SWW wegvalt uit de instellingen van de unit, wat doet deze precies?
Die laat je WP op een lagere frequentie SWW maken. Hoeveel lager moet ik ook nog eens bekijken.
Verder kun je nog flink besparen door je WP op 75% te begrenzen. Daar staat die van mij standaard op, en daarmee draait de SWW run op 50 Hz. Op 17 maart had ik een storing in een relais wat ervoor zorgde dat mijn SWW-run ineens vol gas ging. Toen draaide had ik ineens een COP van 2.91 ipv ca 3.5 twee dagen eerder en later.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.