Toon posts:

Driestandenschakelaar MV op timer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GeneralBurrito
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 13:08
Hi all!

Ik heb een mechanische ventilatie, welke via een perilex, naar een driestandenschakelaar (Busch Jaeger) in de keuken gaat.

Idealiter wil ik dit ding op een timer aangesloten hebben, zodat hij gewoon vanaf 08:00 tot een uur of 11:00 op standje drie gaat (ivm douchen etc) en daarna gewoon op standje 1.

Er zijn draadloze zenders van de fabrikant, maar die zijn vrij pricey. Idealiter wilde ik dit via klikaanklikuit of een andere slimme schakelaar fixen.

Ik zat er zelf aan te denken om een KaKu schakelaar te pakken en die in te bouwen ipv de driestanden schakelaar in de keuken. In theorie zou ik dan enkel stand 1 (uit) en stand 3 (aan) kunnen selecteren, maar dat is m.i. prima, daar het dan op een timer kan.

Zou bovenstaand werken? Of heeft iemand anders slimme aanraders?

Thanks!

[Voor 25% gewijzigd door GeneralBurrito op 21-01-2022 13:14]

Alle reacties

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

SA007

Moderator Tweaking
Move naar Smart Home.

Klok is stuk :(

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37
Je zou een Shelly 2.5 kunnen gebruiken en die achter je Perilex aan te sluiten. Deze kan de stand van de schakelaar afvangen, maar ook los daarvan schakelen. Zo kan je schakelaar op stand 1 staan, en stand 3 via de Shelly. Wel is het zo dat de Shelly maar 2 standen aankan. De meeste hebben Stand 1 (laag) als standaard en niet aangesloten op de Shelly, stand 2 (medium) en stand 3 (hoog) schakelbaar via de Shelly. Als je "poort 1" aanzet, gaat hij op stand 2, zet je "poort 2" aan, dan gaat de ventilatie op stand 3.

Hier is een iets beter beschrijving hoe ik het op mijn WTW (met Perilex) heb aangesloten:
daxy in "[Shelly] Ervaringen & Discussie"

Aansluit "schema": https://scontent-amt2-1.x...1CV-9baRr8LTA&oe=620F8784

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• GeneralBurrito
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-01 13:08
Hee dit klinkt interessant, thnx! Een paar vragen;
- Als ik je goed begrijp heb je effectief gezien dus de shelly achter de driestandenschakelaar ingebouwd (in mijn geval in de keuken) en deze tussen je schakelaar en de MV in gezet.
- De schakelaar an sich kun je dan alsnog gebruiken?
- heeft de shelly schakelaar zelf voeding nodig? Zo ja, hoe? (of zit er een battterij in oid?)

P.S. Ik heb te maken met een MV van Zehnder.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:37
GeneralBurrito schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:57:
[...]
Hee dit klinkt interessant, thnx! Een paar vragen;
- Als ik je goed begrijp heb je effectief gezien dus de shelly achter de driestandenschakelaar ingebouwd (in mijn geval in de keuken) en deze tussen je schakelaar en de MV in gezet.
Zo kan je dit het beste zien inderdaad. Hij zit tussen de schakelaar en de MV in.
- De schakelaar an sich kun je dan alsnog gebruiken?
Zeker! De laatst gebruikte "methode" wordt gebruikt. Met andere woorden, als je schakelaar op stand 2 staat en je schakelt de Shelly App op Stand 3, dan gaat de MV harder. Zet je de schakelaar weer op stand 1, dan gaat de MV zacht draaien.
- heeft de shelly schakelaar zelf voeding nodig? Zo ja, hoe? (of zit er een battterij in oid?)
Ja, deze gebruikt stroom en moet dus op de blauwe draad aangesloten worden. Vandaar dat je hem bij de MV wilt plaatsen en niet direct achter de schakelaar (tenzij je een blauwe draad van de MV naar beneden wilt trekken 😀 ).
Volgens mij werkt dit ook met de Zednder, maar 100% garantie kan ik niet geven want ik heb die niet, ik heb een Brink. (kleine disclaimer 😀).

Let wel, de Shelly app kan (volgens mij) niet een uitgang aanzetten voor X minuten. Wel kan je vaste tijden voor-programmeren. Uiteraard kan je in de app gewoon schakelen en kan je dus via de app de MV op stand 2 of 3 zetten.
Als je meer wilt automatiseren (MV op stand 3 voor 30 minuten als luchtvochtigheid >70% is), dan heb je tools nodig als Home-Assistant (of andere, ik vind HA erg fijn).

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je zou ook een temperatuurschakelaar op de warmwaterleiding kunnen plaatsen. Zodra de leiding warm wordt schakelt het contact in en laat je de box op stand 3 draaien. Leiding koelt na gebruik langzaam weer af waardoor de ventilatie nog een tijdje draait en dan weer uitschakelt. Volgens mij heeft @wizzopa hier wel eens e.e.a. over gepost. Of het was @migjes Ik doe dat zelf ook, maar dat is wat ingewikkelder (DS18B20, ESP8266, domotica ertussen e.d.: ThinkPad in "[SHOWCASE] DIY Vraag gestuurd, Duo Zone ventilatie systeem")

Stand 1 is voor overdag waarschijnlijk te weinig overigens, volgens mij is die voor slapen/afwezig en bij aanwezigheid van één of meerdere mensen moet je hem op twee zoeken. Met een CO2-meter kun je inzicht krijgen of je voldoende ventileert.

[Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 21-01-2022 14:34]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 11:23
@GeneralBurrito en @ThinkPad

mijn basis ventilatie staat standaard in stand 2. (stand 1 kan niet hoog genoeg voor mijn huis, dus gebruik ik nooit.)
dit doe ik door een brug tussen 2 pinnen van de 230V te bruggen met een stukje draad.
zet ik dan op de volgende pin ook 230V, door middel van een schakelaar dan gaat de ventilatie naar stand 3 en word stand 2 overruled.
(ik doe dit omdat ik graag meer ventilatie wil als ik een douche pak.
de waterbuis word dan warm en daar zit de schakelaar ook mee verbonden.
het duurt even voordat de buis weer is afgekoeld, en zo heb ik een leuke na draai tijd.
ik gebruik hier een simpele omgebouwde vloerverwarming pompschakelaar voor.)

allen alle apparatuur is weer net iets anders, die moet je dus zelf uit zoeken.
je kunt het zo gek maken als je wil, maar let wel op wat je doet.
(voor mij zelf houd ik het liever KISS. >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Die kun je dan zeer waarschijnlijk direct aansturen met een 0-10V signaal. Hier kun je bijvoorbeeld een dimmer voor pakken. Of voor een paar euro zelf iets in elkaar zetten met een ESP.

Je kunt dan traploos je MV aansturen en het is ook nog eens simpeler aan te sluiten (twee draadjes op de printplaat) dan aan de kant van de perilex knutselen.

In dit topic staat ook nog een manier om hem radiografisch aan te sturen: Zehnder comfofan s aansturen via RPi, Arduino

edit: omdat je het zelf over KaKu hebt: 0-10V dimmer van KaKu.

En als het je echt alleen erom te doen is om de MV op maximale snelheid te laten draaien (en anders gewoon de stand van de knop te volgen): pak een 10V-voeding, sluit die aan op je MV. Schakel vervolgens de 10V-voeding met een tijdklokje.

Maar traploos kunnen aansturen is uiteindelijk wel fijn. Hier wordt de Zehnder traploos aangestuurd op basis van 3 CO2-sensoren (huiskamer met open keuken/slaapkamer/kantoor), fijnstofsensor (keuken) en luchtvochtigheid (badkamer). Heel fijn :) 3 standen is nogal lomp :P

[Voor 47% gewijzigd door Gizz op 21-01-2022 15:07]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
@GeneralBurrito De schakeling die ik gebruik is voor een Itho CVE Eco RFT.

Wat schakel of regelt de schakeling.

In de open keuken en woonkamer:
Stand 1 continue
Stand 2 handmatig
Stand 3 continue of via een timer 40 minuten

CO2 meting:

Stand 2 bij 700 ppm terug naar 1 bij 600 ppm
Stand 3 bij 1200 ppm terug naar 2 bij 1100 ppm

Douche:

Naar stand 3 voor 40 minuten als het licht in de douche uit gaat en de RV boven de 65 % komt/is
Klep in de afzuiging van de kamer gaat dicht zodat ik de volle capaciteit van de Itho voor de douche kan gebruiken zonder dat de warmte uit de kamer wordt gezogen.

Alles met elkaar en door elkaar te gebruiken.

Alles uit om 23:00 uur en aan om 7:00 uur

[Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 21-01-2022 15:10]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Allissey
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-01 23:57
[b]
Maar traploos kunnen aansturen is uiteindelijk wel fijn. Hier wordt de Zehnder traploos aangestuurd op basis van 3 CO2-sensoren (huiskamer met open keuken/slaapkamer/kantoor), fijnstofsensor (keuken) en luchtvochtigheid (badkamer). Heel fijn :) 3 standen is nogal lomp :P
@Gizz Nice. Hier ook een Zehnder en ik zou deze ook intelligenter willen aansturen. Zou je kunnen toelichten hoe je dit voor elkaar hebt gekregen? Welke sensoren en hoe stuur je de Zehnder traploos aan? Via welke domotica controller?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:50

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Allissey

Mijn CO2-sensoren zijn op basis van een ESP8266 (microcontrollerbordje van €5 met wifi) en MH-Z19B sensor. Meer info: CO2-meters voor in huis

De fijnstofsensor is wederom een ESP8266, waaraan een SDS011-fijnstofsensor is gekoppeld. Meer info: Fijnstof meters (zelf meten luchtkwaliteit)

Luchtvochtigheid in de badkamer meet ik met een simpele zigbee-sensor van Aqara

Alle data komt via MQTT bij Node-red en Home Assistant terecht. In Node-red worden de waardes van alle sensoren vergeleken en op basis van de hoogste waarde wordt de mechanische ventilatie aangestuurd op een bepaald percentage. Dit kan ook met alleen Home Assistant, maar omdat ik ooit begonnen ben in Node-red draait daar mijn programmaatje voor de ventilatie.

De Zehnder stuur je vervolgens aan met een apparaatje dat 0-10V kan uitsturen. Ik heb dat zelfgebouwd voor enkele euro's (wederom met een ESP8266), maar je kunt ook kant-en-klare 0-10V dimmer gebruiken; bijvoorbeeld KaKu op 433Mhz, een Qubino dimmer (z-wave) of een van de vele 0-10V zigbee-dimmers op Aliexpress.

Ben overigens wel benieuwd voor welke oplossing je uiteindelijk bent gegaan @GeneralBurrito :)

edit:
Idealiter wil ik dit ding op een timer aangesloten hebben, zodat hij gewoon vanaf 08:00 tot een uur of 11:00 op standje drie gaat (ivm douchen etc) en daarna gewoon op standje 1.
Het was al licht aangestipt door @migjes: standaard stand 1 gebruiken is niet gezond. Ja, het kan midden in de zomer als je toch alle ramen en deuren open hebt, maar de rest van het jaar is stand 1 alleen te gebruiken als er niemand thuis is. Dat staat ook zo vermeld in de handleiding van de mechanische ventilatie.

Hierbij een voorbeeldje van de laatste 24 uur hoe hard de mechanische ventilatie moet draaien om de CO2-niveaus op een gezond niveau te houden (<1000 ppm). Huishouden met 2 volwassenen die met het raam open (!) slapen:

Toelichting: de piek gisterochtend was dat we gingen douchen. Daarna waren we vanaf 13:00 tot 22:00 niet thuis. De piek van vanochtend is pannenkoeken bakken voor ontbijt (fijnstofmeter).

Je ziet dat als we beiden thuis zijn je toch wel aan minimaal 30 á 40% vermogen moet denken voor gezonde lucht. Ter referentie: stand 1 is bij de Zehnder 12%..

[Voor 27% gewijzigd door Gizz op 06-02-2022 10:10]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee