Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens om het zo te stellen dat je '
teveel' vertrouwen zou kunnen hebben in je partner waar je mee samen wil blijven.
Ik vrees dat als je erkent dat je partner niet kunt vertrouwen er toch wel een behoorlijke bom onder je relatie zal blijven liggen
Hooguit als je stelt dat vertrouwen nooit 'absoluut' is en je ook niet met iemand die je vertrouwt soms een verschil van mening kunt hebben over afspraken en uitvoering daarvan.
Ook over specifieke uitgaven zullen er in de beste relaties best nog vaak verschillen van meningen bestaan.
Meestal is controle of die afspraken kloppen en goed werken, of dat er fouten plaatsvinden of afspraken gebroen worden, geen teken dat je geen vertrouwen hebt of kunt hebben, maar wel dat er iets te verbeteren is;
Bv in veel managementtheorieen voor organisaties geld vertrouwen als één van de allerbelangrijkstze methoden een succesvol bedrijf te leiden, maar mag dat nooit in de plaats van control-management komen.
Hierbij kan ook het 'principal Agent-probleem' zichtbaar worden, dat voorkomt uit het delegeren van taken (de 'eigenaar' van een asset delegeert de verantwooordelijkheid naar een ander met bepaalde verwachtingen:
Wikipedia: Principal–agent problem )
bv dit boekje van het Ministerie van Financieen is misschien een ander terein maar wat betreft deze issue best interessant
https://www.famo.org/file...rouwen_Hoe_doe_je_dat.pdf
veel conflicten of verschillen kunnen ook ontstaan door verschillende verwachtingen, inzicht in eigen capaciteiten en sterke punten qua Uitgavenbeheer of juist goed overzicht over de noodzaak tot uitgaven.
Het blijkt essentieel dat partijen altijd in communicatie blijven en dat deze communicatie gebaseerd is op een positief beeld (wat je ook 'vertrouwen' kunt noemen)..
als bv de TS aaangeeft zich 'niet comfortabel te voelen' is dat volgens mij een behoorlijk probleem in de relatie, dat opgelost moet worden door dat gevoel te laten verdwijnen, bv door beter te communiceren over uitgaven.
Daarin hebben bv maatschapppelijke zaken, oranisatiestructuren in het bedrijfsleven eigenlijk wel een overeenkomst met relatiezaken...
Zeker als een relatie ontstaat vanuit twee individueen die gaan samenwonen vanuit een situatie waarin ze lang vooral gewend zijn enkel hun eigen zaakjes te regelen en nu dat 'samen' moeten doen...
Vertrouwen is hierin volgens mij een vand e belangrijkse basis van die samenwerking en onmisbaar...
dat betekent echter ook dat je elkaar niet ook moet kunnen en durven controleren en soms ook conflicten ontstaan, die dan uitgesproken moeten worden
Overigens, ter verduidelijking, ik zeg dit niet omdat ik denk dat je _altijd_ alles moet delen, en bv TS beter zijn partner toegang tot zijn rekening moet geven;
sterker nog _als_ hij aangeeft zich daarbij nu niet prettig te voelen, is het des te meer reden dat niet 'zomaar' te doen.... maar wat ik wel probeer duidelijk te maken is dat het meestal niet slim is je 'neer te leggen' bij het gebrek aan vertrouwen jegens je partner, dat je dan manieren moet vinden om dat wél te krijgen... het eerste adviies dat ik dan zou geven is veel praten en goede afspraken maken, zodat dat vertrouwen wel ontwikkeld wordt Eledhrim schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:59:
[...]
Mijn angst zit hem in het feit dat met de pinpas en pincode combinatie ook toegang tot mijn bankrekening krijgt. Online is vervolgens alles zonder restricties te wijzigen. Ik ben dus niet bang voor het betalen met mijn pinpas in een winkel want daar kan een limiet op gezet worden.
Het probleem is dat met die pinpas en pincode die limiet ook gewoon uitgezet kan worden en nog veel riskanter het spaargeld en de spaarpot voor onze dochter toegankelijk is.
Maar dat betekent ook dat je 'aanneemt' dat je partner zoiets ook daadwerkelijk zou kunnen gaan doen..
Niet alleen dat de mogelijkheid er is, maar dat ze dat ook daadwerkelijk zou doen.
Ondanks dat je duidelijke afspraken kunt maken, verwacht je dat je partner die afspraken relatief makkelijk kan schenden...?
Aangezien te verwachten valt dat zo'n aktie erg snel tot beeindiging van de relatie zou gaan leiden, neem je ook aan dat je partner je geld zou kiezen boven de relatie voortzetten?
Wat zegt je partner zelf daarover...?
Zowel of dat idd een risico zou kunnen zijn, alswel dat jij dat openlijk denkt, ik neem aan dat je daarover ook praat?
Het lijkt me heel moeilijk om samen te leven met iemand die je op zulk een mate ook wantrouwt.
En eigenlijk ook aanneemt dat zij makkelijk de relatie beeindigt als dat een klein financieel voordeltje bied (ze je geld en dat van je dochter zou stelen)
[
Voor 17% gewijzigd door
RM-rf op 12-01-2022 15:38
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen