Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 21:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DataGhost schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:03:
[...]
Uit enkele reacties hier proef ik dat trouwen in volledige gemeenschap van goederen de enige echte mogelijkheid is, anders is je relatie sowieso gedoemd te mislukken.
Dit, maar zelfs als je zeker weet dat je nooit meer uit elkaar gaat, is dat geen reden om het niet te regelen. En ook geen reden om het zomaar allemaal op een hoop te gooien.

Het is zelfs m.i. onjuist om van een ander te verlangen om alles op een hoop te gooien. Het is juist heel fijn om beide een eigen domein te behouden en zorgt juist voor een goede en gezonde verstandhouding.

Financiële afspraken staan los van vertrouwen.

En alles op een hoop is een leuk idee, maar als je daar geen afspraken over hebt, komt de sowieso gezeik. Ik kan me niet voorstellen hoe dit werkt als de een iets duurs wil kopen waar de ander het niet mee eens is...

Wij hebben geen ruzie over financiën, juist omdat we het afgesproken/opgedeeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 18:56
Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Maar geef je haar dan je privé pas?
Als mijn vriendin een pas zou lenen, dan zou dat de gezamenlijke pas zijn.

Ik vertrouw haar, maar zonder verklaring geef ik principieel aan helemaal niemand mijn privé pas. En dat respecteert zij ook (zij zal dit zonder verklaring ook nooit naar vragen en volgensmij is dat andersom ook zo).

Maar dat is het punt, we vertrouwen elkaar zodanig dat we het respecteren dat we niet alles op een hoop hoeven gooien.
Je hebt juist van die mensen die heel graag al het geld op een hoop willen gooien, dat zou ik juist niet vertrouwen.
Ja ze heeft haar eigen pas van de en/of rekening; maar als iets nadrukkelijk van mijn rekening mag (zoals de zorg voor de kat, zoals we onderling hebben afgesproken) is het soms makkelijker dan gewoon de pas even te geven. Tuurlijk zou het ook een optie zijn het bedrag in kwestie klaar te zetten op de gedeelde rekening, maar da's wel heel betuttelend en blijk van wantrouwen imho.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Meller schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:15:
edit 2: Maar we weten van elkaar wel de pincode van de prive rekening, mocht het om wat voor een reden nodig zijn.
Deze hebben wij niet op voorhand gedeeld, wel via de notaris de erving van vastgelegd.

Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar welk scenario ik dan niet zou dekken. Persoonlijk weet ik vrij zeker dat zij mijn pin weet, maar ik wil die van haar niet weten omdat het simpelweg haar domein is en ik zelf al 2 passen + 1 cc heb.

En eindelijk meer mensen die begrijpen dat het hebben van meerdere rekeningen niet gaat om vertrouwen/wantrouwen.

Maar bij gescheiden privé+samen rekeningen komt het juist niet vaak voor dat je je privé-pas zonder reden uitleent aan je relatie.

En dat heeft weinig met vertrouwen te maken, maar meer met principes en dat het eigenlijk niet voor komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 09:36

Meller

Much to learn, you still have

Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:28:
[...]

Deze hebben wij niet op voorhand gedeeld, wel via de notaris de erving van vastgelegd.

Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar welk scenario ik dan niet zou dekken. Persoonlijk weet ik vrij zeker dat zij mijn pin weet, maar ik wil die van haar niet weten omdat het simpelweg haar domein is en ik zelf al 2 passen + 1 cc heb.

En eindelijk meer mensen die begrijpen dat het hebben van meerdere rekeningen niet gaat om vertrouwen/wantrouwen.

Maar bij gescheiden privé+samen rekeningen komt het juist niet vaak voor dat je je privé-pas zonder reden uitleent aan je relatie.

En dat heeft weinig met vertrouwen te maken, maar meer met principes en dat het eigenlijk niet voor komt.
Wow bij de notaris vastgelegd!? Nee zover gaan we niet en volgens mij kan je eenvoudig de pincode wijzigen als je dat wil.

Meerdere rekeningen vinden wij alleen maar makkelijk en beide hoeven we geen rekening te houden met de rest van het gezin als je een weekendje weg ben met vrienden/vriendinnen en de prive rekening plundert :P .

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ShitHappens schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:20:
[...]

Ja ze heeft haar eigen pas van de en/of rekening; maar als iets nadrukkelijk van mijn rekening mag (zoals de zorg voor de kat, zoals we onderling hebben afgesproken) is het soms makkelijker dan gewoon de pas even te geven. Tuurlijk zou het ook een optie zijn het bedrag in kwestie klaar te zetten op de gedeelde rekening, maar da's wel heel betuttelend en blijk van wantrouwen imho.
Tja, we hebben geen kat.
Wellicht dat als we samen kinderen zouden hebben we sneller geneigd zouden zijn tot alles op een hoop gooien maar ik denk niet dat ik snel af zou stappen van deze constructie.

Als m'n vriendin iets puur voor mij privé zou kopen, dan doet ze dat van haar privé of van de gezamenlijke rekening.
En ik boek het dan terug of ze stuurt een Tikkie.
Niet vanwege wantrouwen (mijn pincode weet ze, maar ik hoef die van haar niet te weten) maar omdat ik maar 1 privé pasje heb en die zit altijd in mijn portemonnee in mijn broekzak (en anders is er paniek).

Wat betreft je slot, juist als je elkaars principes respecteert en waardeert zou het eigenlijk nooit betuttelend moeten zijn?

Persoonlijk vindt ik het altijd vervelend als mensen gevoel gaan gebruiken als argument tegen een rationele beslissing. Juist die argumenten vertrouw ik niet (;

Vandaar dat ik zo tegen het principe: "Maar je vertrouwt elkaar toch, dus waarom niet alles op een hoop" ben. Het is geen argument om het niet te scheiden (of gescheiden te houden).

Wellicht dat het komt omdat we beide veel spaargeld hadden en daardoor nog steeds een beetje een 'eigen stukje' voelen of het fijn vinden om iets 'voor jezelf' te kunnen sparen en uit te kunnen geven zonder dat de ander indirect meebetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Meller schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:40:
[...]
Wow bij de notaris vastgelegd!?
Uhm, niet de pincode van de rekening vastgelegd, maar de erving van de rekening vastgelegd. :X

Wellicht niet helemaal de juiste verwoording, als ik het zo teruglees.

Ben wel benieuwd of mensen (die hun pincode veel delen) die ook wel regelmatig aanpassen?

Als ik zou weten dat mijn ex buurman en oude vriend de pincode kennen, zou ik 'm toch een keer wijzigen.

[ Voor 107% gewijzigd door Accretion op 11-01-2022 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 23:43

Barrycade

Through the...

Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Telefoon ook moeite mee?

Hier is de unlock 0000 of de vinger. Maargoed. Dat weten we ook.
Geen geheimen
Behalve rond de kerst ivm bestellen van cadeau of tickets ofzo soms. In die tijd houden we er rekening mee. Verder echt 0 problemen mee. Soms ook handig. Even wat foto's kijken die ze heeft gemaakt van onze dochter zonder dat mijn galerij ook meteen vol staat.
Met hond uitlaten pak ik net zo makkelijk die van haar als die van mijzelf. Als ik maar bereikbaar ben en een noodsignaal kan verzenden (3xpowerbutton)

Die van mijzelf is handiger ivm medische gegevens op t lock screen dan. Maar verder? Wat zou het probleem zijn?

Ik heb eerder problemen ermee dat ze mijn mes zou pakken in de keuken :+. Of mijn koffiekopje. (Ja wij zijn een raar stel maar het werkt). Ik zou het niet kunnen daar iemand anders koffie uit te zien drinken. Zelfs m'n vrouw of kind niet.
Begrijp me niet verkeerd ben al bijna 30 jaar samen met mijn vrouw en hopelijk nog minimaal dezelfde hoeveelheid. En totaal geen geheimen en alle financiële zaken bespreken we.

Dus ook hier zijn de telefoon codes bekend (geen 4x0, maar ik denk alleen al basis van dit gegeven dat wij hier iets anders in staan). En we delen veel, sowieso de foto's via Google photos. Maar met elkaars telefoon de deur uit? No-way.

En we hebben bv ook allemaal onze eigen pc's die wel allemaal gelockt zijn en de logins zijn onderling bekend, maar we delen de pc's normaal gesproken niet.

Dus als het moet kan het, maar we houden ondanks alles toch een bepaald privé domein in acht.

Edit:
Trouwens in dezelfde lijn; kinderen hebben ook pinpas en/of NFC op telefoon dus als die een boodschap gaan doen betalen ze met hun eigen pas/telefoon en pincode en wij maken daarna geld over via betaal verzoek of overmaken. Leren ze ook de waarde van het geld mee en meteen wat financiële vaardigheden. En leren ze ook dat je niet alles kan kopen door de pas van papa mee te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Barrycade op 12-01-2022 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:09
@Eledhrim mijn vraag is eigenlijk voor welk feit je bang bent.
Samen leven is ook dingen samen delen. Wat is het 'ergste' wat je vriendin met je pas zou kunnen doen?
Als ze 'ns iets zou kopen waar je het niet mee eens bent, kan je dat toch samen bespreken?

Goed beheer van een betaalrekening betekent ook dat je het saldo in de gaten houdt. Hoog genoeg zodat je alles van de maand kunt betalen, niet te hoog zodat bij eventuele diefstal zo min mogelijk geld afgeschreven kan worden. Grote fouten zouden daardoor ook al beperkt worden.

Of ben je bang dat ze bij wijze van spreken een kledingwinkel zou leegkopen als het haar eigen pas niet is?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 09:36

Meller

Much to learn, you still have

Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:46:
[...]

Uhm, niet de pincode van de rekening vastgelegd, maar de erving van de rekening vastgelegd. :X

Wellicht niet helemaal de juiste verwoording, als ik het zo teruglees.

Ben wel benieuwd of mensen (die hun pincode veel delen) die ook wel regelmatig aanpassen?

Als ik zou weten dat mijn ex buurman en oude vriend de pincode kennen, zou ik 'm toch een keer wijzigen.
;) kan ook aan mij liggen dat ik er te snel overheen las. :)

Maar al met al, denk dat ieder stel zijn of haar eigen gedachten erover heeft met bijpassende regelingen die ze met elkaar afgesproken hebben. Dat staat idd los van vertrouwen.

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Barrycade schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:52:
[...]
Dus als het moet kan het, maar we houden ondanks alles toch een bepaald privé domein in acht.
Ja, dit.

Helemaal niemand komt aan mijn telefoon zonder mijn toezicht. Dat heeft niets meer met vertrouwen te maken.

Juist het feit dat we zodanig op elkaar vertrouwen dat we niet elkaars berichten hoeven te lezen (of elkaars pincodes hoeven weten) zonder achterdochtig te worden (en alle twijfels rustig, zonder verwijten) kunnen bespreken, is pas echt vertrouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Het hebben van meerdere rekeningen is sowieso wel handig. Als je je pas onder dwang moet afstaan, of een louche bedrijf gaat ongevraagd afschrijven, etc. is het wel fijn dat ze niet direct overal bij kunnen.

Wij hebben dan ook twee gedeelde rekeningen: eentje voor de vaste lasten, en eentje voor boodschappen.
Voor alle andere uitgaven hebben wij onze eigen rekeningen.

Meer direct antwoord aan TS: als dat je enige rekening is, zou ik die pas niet uitlenen. Sterker nog, je zou er zelf ook niet mee op straat moeten lopen. Open samen een en/of rekening waar je een laag saldo aanhoud. (Kan altijd via je telefoon bijvullen als dat echt nodig blijkt). Veel veiliger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fonsoy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:57:
Samen leven is ook dingen samen delen. Wat is het 'ergste' wat je vriendin met je pas zou kunnen doen?
Als ze 'ns iets zou kopen waar je het niet mee eens bent, kan je dat toch samen bespreken?

Of ben je bang dat ze bij wijze van spreken een kledingwinkel zou leegkopen als het haar eigen pas niet is?
Het argument "waarvoor ben je bang" is een drogreden.
De enige reden om je pas af te geven is omdat het soms gemakkelijk is.

Het is naïef/onjuist/risico om je pas+pin te delen, je kunt d'r vaak ook meer mee dan je denkt/weet.

Het is ook een principe ding. Niets wat een ander doet zou jou in de positie moeten brengen om jou pas+code af te staan. Ik wil de pincode van m'n vriendin niet weten. En als ik er naar zou vragen zou ik het eerder stom van d'r vinden als ze het zomaar zou geven.

Wij komen ook niet in die situatie omdat we een gedeelde rekening hebben naast onze eigen privé rekeningen.
Daarnaast boek ik over naar haar/samen-rekening of kan zij een Tikkie sturen.

Je pas aan iemand uitlenen heeft dus wat mij betreft niks met vertrouwen te maken maar eerder met laksheid. En juist lakse mensen zonder principes vertrouw ik niet.

Redenen om niet elkaars prive pin te weten (in voorbeeld met gezamenlijke rekening maar elk een privé rekening) :
- wat als ze 'per ongeluk' of onder dwang jou pincode afstaat?
- nu vertrouw je elkaar nog, statistisch gezien is er een grote kans dat dat niet voor eeuwig is.
- eigen ingebrachte spaargeld beter geborgen
- bij (onverhoopt) faillissement partner (wellicht, zou ik moeten nalezen) zou jou eigen spaargeld geen risico lopen
- handig qua boekhouding, beter overzicht per persoon maar ook qua gezamenlijke uitgaven en gezamenlijk sparen
- geen discussie over uitgaven eigen gedeelte (anders zou men vriendin de helft van mijn nieuwe auto/laptop/telefoon betalen, wellicht zou zij zelf nooit zo'n dure auto/laptop/telefoon kopen).

Geen reden om het te delen:
- vertrouwen (staat hier los van, lees onderaan)
- makkelijk (waardeloos argument om niet iets te regelen)
- erven van geld bij overlijden (dit kun je prima vastleggen bij samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/trouwen) zelfs al zou je alles samen op een rekening storten, zou de familie van je partner 50% daarvan kunnen erven?

Het delen van je pincode is wat mij betreft dus juist niet tactisch of logisch.

Financiële afspraken maken is belangrijk.

Vertrouwen staat los van financiële afspraken.

Je pincode delen is geen manier om aan je vriendin te laten zien dat je d'r vertrouwt. Dat lijkt mij echt een rode vlag.

[ Voor 34% gewijzigd door Accretion op 12-01-2022 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:09
Accretion schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:10:
[...]

Het argument "waarvoor ben je bang" is een drogreden.
De enige reden om je pas af te geven is omdat het soms gemakkelijk is.

Het is naïef/onjuist/risico om je pas+pin te delen, je kunt d'r vaak ook meer mee dan je denkt/weet.
[...]
Vertel eens, wat kan jij meer met mijn pincode & pas dan in een winkel producten kopen? En inderdaad, risico is het. Echter als je goed je rekening inricht is in het ergste geval de schade een paar honderd euro. En je bent wel een les rijker, want iedereen is anders. Mijn vriendin is bijvoorbeeld bijzonder voorzichtig met dit soort dingen, mijn pinpas is veiliger in haar zak dan de mijne ;(

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:37
Gescheiden financiën met gezamenlijke rekening voor gezamelijke uitgeven. Dus nee, het zal nooit nodig zijn. Overigens vind het raarder dat jouw partner ervan uitgaat dat jij dat wel even doet raarder dan de vraag zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

fonsoy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:13:
[...]

Vertel eens, wat kan jij meer met mijn pincode & pas dan in een winkel producten kopen? En inderdaad, risico is het. Echter als je goed je rekening inricht is in het ergste geval de schade een paar honderd euro. En je bent wel een les rijker, want iedereen is anders. Mijn vriendin is bijvoorbeeld bijzonder voorzichtig met dit soort dingen, mijn pinpas is veiliger in haar zak dan de mijne ;(
Tja als je de pinpas en code hebt kun je ook je limiet aanpassen en de spaarrekening doorsluizen via de betaalrekening of een extra pas aanvragen of toestemming geven voor het koppelen van een app.

Maar wellicht is jou bank beter beveiligd, dat is nog steeds geen reden om je authenticatie te vergeven.

In een eerder bericht had iemand het ook over het aanpassen van hypotheek e.d.

Maar ik snap niet waarom het uitlenen van pincode+pas gevoelsmatig zo gekoppeld wordt aan vertrouwen.
Het enige wat je echt laat zien is dat je naïef bent en laks omgaat met beveiliging.
Vertrouwen is daar in ver te zoeken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
fonsoy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:13:
[...]

- Leningen afsluiten

- Je online identificeren (bijvoorbeeld voor het openen van nieuwe rekeningen)

- Bestaande rekeningen sluiten

- Spaarrekening plunderen bij dezelfde bank

- Beleggingstransacties doen bij dezelfde bank

- Je gehele rekening historie downloaden (en dus fysieke locatie achterhalen)

Althans, dat is bij sommige banken mogelijk als je bijbehorende externe token (e.g. Raboscanner) hebt. De pinpas en pincode combinatie vormt daarmee het hoogste niveau van authenticatie op afstand.

En je breekt ook nog de voorwaarden van de bank. Grove nalatigheid, en dan hoeft je bank mogelijk niet uit te keren als je op een andere manier gefraudeerd wordt (en bekend wordt dat iemand anders toegang tot je pinpas en pincode had). Zelfs een briefje met je pincode is grove nalatigheid https://www.kifid.nl/file...012/Uitspraak_2012-45.pdf

Oh ja, en als je partner echt kwade bedoelingen heeft kan je rekening nog in het criminele circuit gebruikt worden. Dan kan je een geldezel worden waardoor je als crimineel bestempeld wordt en bij banken op een zwarte lijst komt.

https://www.politie.nl/ni...ben-jij-een-geldezel.html

https://www.ing.nl/de-ing...betaalrekening/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Verwijderd1 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:38:
[...]
- Leningen afsluiten

- Je online identificeren (bijvoorbeeld voor het openen van nieuwe rekeningen)

- Bestaande rekeningen sluiten

- Spaarrekening plunderen bij dezelfde bank

- Beleggingstransacties doen bij dezelfde bank

- Je gehele rekening historie downloaden (en dus fysieke locatie achterhalen)
Klopt, je hebt simpelweg de keuze uit:

"Mijn schatje zou zoiets nooit doen, dus ik geef haar mijn privé pas+pincode zonder goede reden."

Of

"Mijn schatje zou zoiets nooit doen, maar ik geef haar nog steeds niet mijn privé pas+pincode (zonder goede reden)."

En dan nog zo'n 20 andere varianten met wel/niet een gedeelte van de rekeningen samen en een gedeelte privé. Of waarbij alles toch al op een hoop (ook weer andere discussie).

Maar ik heb nog geen een sterk argument gehoord behalve:
- het is handig
- ik ben niet bang
- "vertrouwen"
- ja maar als er een dood gaat (heb je überhaupt een probleem als je niks geregeld hebt bij notaris)

Terwijl ik nooit de noodzaak heb gehad om dit te delen (omdat beide gezamenlijke rekening met beide een pas hebben) en je altijd nog achteraf kunt verheffen via Tikkie/bankoverschrijving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 13:57

DataGhost

iPL dev

Met je pas en pincode (en reader of whatever je bank gebruikt) kan je je tegenwoodig ook identificeren met iDIN, een soort mini-DigiD. Dat kan al bij een stapel verzekeraars, woonstichtingen, andere banken en op den duur ook bij de Belastingdienst, volgens de FAQ is in ieder geval het plan dat ze die manier van inloggen gaan aanbieden naast DigiD. Hoe wenselijk dat is laat ik even in het midden, maar je kan tegenwoordig echt behoorlijk veel met je pinpas en code. Ik zou dan bijna de vraag willen stellen of iedereen die de pincode met de partner deelt daar ook zo makkelijk over denkt bij DigiD. Die twee identificatiemiddelen zijn namelijk behoorlijk op weg om bijna dezelfde kracht te krijgen. En alles wat daarmee gebeurt, ook als dat niet door de beugel kan om wat voor reden dan ook, wordt dus in eerste instantie naar jou als persoon herleid omdat ook de overheid en banken ervan uitgaan dat deze gegevens strikt persoonlijk bewaard worden.

[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 12-01-2022 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:27:
[...]

Exact.

Het is rationeel onjuist. Een ander dient dat te erkennen en moet jou niet in die positie brengen.

Als de ander dat niet erkent, betekend het dus dat hij/zij niet rationeel na kan denken over risico's en dus überhaupt beter niet met jou pas (of iets anders) rond kan lopen.

Helemaal leuk is het als mensen dan boos worden, omdat je ze niet 'vertrouwt'.
[...]

Uit jouw bericht: "Als ik zoveel financiele zorgen zou hebben om mijn partner, zou ik de partner veranderen en niet de pinpas."

Kun je toch niet anders dan concluderen dat TS z'n relatie maar moet beëindigen omdat z'n partner minder verdient (volgens zijn startpost)?
Je kan heel anders concluderen. Dat je je relatie moet beeindigen als er niet eens genoeg vertrouwen is om haar toegang te geven tot een heel gelimiteetd deel van je financien, in dit geval zelfs alleen tot de betaalrekening, alle spaarrekeningen daargelaten.

Als enige nuance is het natuurlijk wel van belang in welk stadium de relatie zich bevind, maar uit de topicstart kan ik niet opmaken dat het om een beginnende relatie gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:56
Helaas ontbreekt de optie die het meest gebruikt wordt. Ieder eigen rekening en een gezamenlijke rekening.

Feitelijk komt praktisch alles op 1 hoop. Dus als mijn vriendin wat wil kopen of ik wat wil kopen dan is het even polsen bij elkaar. ( Pas vanaf een X bedrag ) Ik verdien misschien wel het meest. Maar ik zeg altijd, we werken er net zo hard voor.

Een pinpas geven van eigen rekening is dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 18:03
We hebben ieder een eigen rekening (vrouwlief heeft een gat in haar hand).

Als ik om wat voor reden als hoofdkostwinner niet met haar mee kan voor de boodschappen / noodzakelijke aanschaf geef ik haar mijn pinpas mee. Gaat al dik tien jaar goed zo. Want ze weet beter dan mijn pas te gebruiken voor onzin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Hier komt het salaris op een gedeelde rekening binnen en daar gaan ook alle afschrijvingen van af. Is ook gekoppeld aan onze spaarrekening.

We hebben beide een paar en hebben allebei dezelfde pincode, wel zo makkelijk. Ook onze telefoons hebben dezelfde pincode.

Hebben we iets nodig dan kopen we dat, is nog nooit ook maar één woord over gevallen. Maar; we zijn allebei financieel bewust en geven geen onnodig geld uit (nouja, vrouw koopt bijvoorbeeld wel eens kindersurprise eieren en dat soort gekkigheid). Dat scheelt misschien wel. Maar getrouwd in gemeenschap van goederen en twee kinderen.

We gebruiken elkaars pinpas eigenlijk nooit (waarom zouden e, we hebben beiden NFC telefoon) en zitten ook niet op elkaars telefoon. Kan dus overal eigen pincode voor instellen, maar zie daar geen nut in. Zelfs mijn oudste kan de telefoon met pincode ontgrendelen, haha.

Daarnaast regel ik vooral de financiën, heb ik de DigiD account van vrouw en kinderen, kan ik op haar mail, etc. Geen idee of zij mijn wachtwoorden weet, maar ben niet bang dat ze er iets geks mee gaat doen.

Edit:
- we hebben ook dezelfde huis sleutels en gebruiken deze ook wel eens van elkaar
- idem met de 2 auto's die we hebben

[ Voor 15% gewijzigd door President op 12-01-2022 07:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier ook ieder een eigen rekening en een gezamenlijke rekening.

Desalniettemin gaat mijn pinpas van vrouw naar dochter naar zoon, laatste waar ik mij druk om ga maken, leven is al kort genoeg. Alleen de creditcards blijven tussen mijn vrouw en ik, waarbij ik de accounthouder ben en alles van mijn rekening afgaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 06:35:
[...]

Je kan heel anders concluderen. Dat je je relatie moet beeindigen als er niet eens genoeg vertrouwen is om haar toegang te geven tot een heel gelimiteetd deel van je financien, in dit geval zelfs alleen tot de betaalrekening, alle spaarrekeningen daargelaten.

Als enige nuance is het natuurlijk wel van belang in welk stadium de relatie zich bevind, maar uit de topicstart kan ik niet opmaken dat het om een beginnende relatie gaat.
Waarom zou je de relatie moeten beëindigen als je een deel van je eigen leven wilt behouden ipv alles samensmelten tot 1 geheel?

Dit heeft geen zak met vertrouwen te maken. Dat is emotie. Dit is gezond verstand, ratio. Het is mijn rekening, ik ga haar ook m'n paspoort niet mee geven bijvoorbeeld. Er is 0 reden om haar mijn pinpas te geven noch de pincode. Wederom, niets met vertrouwen te maken, het hoort simpelweg niet. Volgens mij teken jij bij de bank waar je begint dat je dat ding voor jezelf houdt. Nergens staat dat je het wel met je partner MOET delen want anders vertrouw je elkaar niet en moet je maar uit elkaar...

Al was ik 30 jaar getrouwd, dan nog is mijn rekening de mijne, en haar rekening de hare. Gezamenlijke dingen gaan van de gezamenlijke rekening, zo simpel is het. Ik hou graag een stuk van mijn eigen identiteit. En zou het fijn vinden als mijn vrouw dat ook behoudt. Van die stellen die 100% álles samen doen, brr. Niet mijn ding.

[ Voor 5% gewijzigd door SmurfLink op 12-01-2022 07:42 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28
Eledhrim schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Bij welke bank kun je een aparte code + limiet instellen? Kun je met die pas dan wel in de online omgeving inloggen of is dat dan ook uitgeschakeld?
Hij bedoelt dat hij zijn code tijdelijk heeft aangepast en een limiet heeft ingesteld (kan bij de ABN AMRO).
Maar wat wil je nu met dit topic nog verder bereiken? Ze kan je in geval van geldnood toch even bellen, boek jij wat over, kan zij pinnen, klaar.
Vorkie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:06:
Desalniettemin gaat mijn pinpas van vrouw naar dochter naar zoon, laatste waar ik mij druk om ga maken, leven is al kort genoeg.
[...]
Als de bank hier achter zou komen dan ben je niet meer gedekt als er iets met je rekening zou gebeuren door scammers/fraude e.d.
Waarom niet gewoon een tikkie of het geld overboeken als er iets nodig is?

[ Voor 36% gewijzigd door jongetje op 12-01-2022 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Wij hebben een gezamelijke rekening voor de boodschappen. Verder hebben we elk een eigen rekening en een gezamelijke spaarrekening waar we elke maand elk het zelfde inleggen.

Ik betaal de vaste lasten en mijn vrouw vaak de uitjes (uit eten of nu eten bestellen), kleren voor de kinderen, cadeaus voor verjaardagen.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
worldfastest schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:54:
Wij hebben een gezamelijke rekening voor de boodschappen. Verder hebben we elk een eigen rekening en een gezamelijke spaarrekening waar we elke maand elk het zelfde inleggen.

Ik betaal de vaste lasten en mijn vrouw vaak de uitjes (uit eten of nu eten bestellen), kleren voor de kinderen, cadeaus voor verjaardagen.
Dat hoort meer hier: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Het gaat hier vooral over een stuk 'wat deel je fysiek wel en wat deel je niet met je partner'. Meer een stukje privacy: bank, telefoon, etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:46:
[...]

....

[...]

Als de bank hier achter zou komen dan ben je niet meer gedekt als er iets met je rekening zou gebeuren door scammers/fraude e.d.
Waarom niet gewoon een tikkie of het geld overboeken als er iets nodig is?
Daar maak ik mij niet echt druk om, die paar keer per jaar dat ze hem gebruiken om een cadeau te kopen voor moeders / broertje / zusje / oma.

Een scammer zou hoogstens 500 euro winnen (ik controleer rond zulke dagen de rekening wat meer en er staat nooit veel op de betaalrekening) en fraude zal wel heel gek lopen, geldezels is al uitgelegd en ze gaan er niet mee naar de kroeg :)

Tikkie / geld overboeken gaat nogal lastig, de 2 kinderen zijn nog onder de 16 en onnodig om ze een eigen rekening te geven en mijn vrouw gebruikt hem zelden en dan vaak als wij samen ergens zijn en ze de portemonnee is vergeten.

Ik snap je zorgen! Maar die heb ik nog niet (ja misschien als ze ouder zijn, maar dan krijgen ze een eigen rekening) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

mwa

Hier hebben wij ook gezamenlijke rekeningen (bunq!) en daarnaast onze privé rekeningen (ook bij bunq). Dat werkt voor ons het beste. Daarnaast hebben we elkaars pincode ergens genoteerd (in een password manager) voor het geval dat.. maar tegenwoordig is vrijwel alles via Apple Pay dus er komt geen pasje aan te ..... pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:23
Mijn vrouw mag in principe alles weten, als ze mijn pinpas nodig heeft geen probleem. We hebben een gezamenlijke rekening waar onze beiden salarissen op binnenkomen en een bedrag daarvan storten we maandelijks naar onze privé rekeningen.

We hebben ook een gezamenlijke wachtwoordenmanager waar alle wachtwoorden in staan mocht er iets met 1 van ons gebeuren. Dus in principe kunnen we overal bij van elkaar. Ik zou ook niet anders willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-06 12:04
Vorkie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:53:
Een scammer zou hoogstens 500 euro winnen (ik controleer rond zulke dagen de rekening wat meer en er staat nooit veel op de betaalrekening) en fraude zal wel heel gek lopen, geldezels is al uitgelegd en ze gaan er niet mee naar de kroeg :)
Grootste risico is als een crimineel de pas + code te pakken krijgt. Dan kan ie doodleuk de spaarrekening plunderen via internet bankieren......

Mijn (vermoedelijke dementerende) schoonmoeder heeft dat een keer gedaan bij een vreemde. Gelukkig was die niet helder genoeg om haar spaarrekening leeg te plukken.
Dat geval was voor mijn partner & ik (haar enige kind) de druppel geweest om haar de pas af te pakken.

Mijn partner en ik hebben beide onze eigen rekeningen en ook een gezamenlijke rekening.
Alle gezamenlijke kosten gaan van de gezamenlijke rekening. Die passen worden dan ook het meeste gebruikt.
Als extra laag van beveiliging werken de passen van de gezamenlijke rekening ook niet voor internet-bankieren, alleen de privé-kassen. Dus als een keer de code afgekeken wordt + pas gerold blijft de schade beperkt.

[ Voor 21% gewijzigd door hackerhater op 12-01-2022 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
hackerhater schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:59:
[...]

Grootste risico is als een crimineel de pas + code te pakken krijgt. Dan kan ie doodleuk de spaarrekening plunderen via internet bankieren......
Ze hebben ook een ABN reader nodig...

Of bij kleine bedragen mijn telefoon...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Het is hier al genoemd, maar eigenlijk zou de discussie gewoon klaar moeten zijn bij: het mag niet volgens de voorwaarden van de bank waarmee je akkoord bent gegaan.

Nog los van het feit dat als een derde misbruik van je rekening weet te maken en de bank erachter komt en kan bewijzen dat jij de pin hebt gedeeld, ook al kunnen ze niet bewijzen dat het met die specifieke derde is, ze de schade niet meer hoeven te vergoeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

President schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Ik heb ook een ABN reader en dat ding leent mijn familie als ze bij mij thuis geld over maken. M.a.w. dat ding is niet uniek, dus biedt op zich geen beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Anoniem: 63072 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Ik heb ook een ABN reader en dat ding leent mijn familie als ze bij mij thuis geld over maken. M.a.w. dat ding is niet uniek, dus biedt op zich geen beveiliging.
Klopt. Maar het is wel weer een extra handeling.

Maar, voor mij is het simpel. Ik heb liever dat iemand inbreekt, mijn bank dingen jat (los dat pincode nergens staat) en geld van mijn rekening haalt dan dat ze mij thuis gegijzeld houden.

Krijg ik een mes op mijn keel dan mogen ze mijn geld hebben, ik hecht meer waarde aan mijn leven.

Los dat er toch een limiet zit in hoeveel cash er per dag opgenomen kan worden, sowieso kan ik dat niet aanpassen bij bank machines van een andere bank dan de ABN. En bij de ABN maximaal 10.000, maar ik neem aan dat er dan wel ergens een alarmpje afgaat omdat ik dat nog nooit heb gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
[...]

@hackerhater in mijn geval zit de spaar niet gekoppeld aan de ING betaalrekening en ze moeten dan dus ook mijn telefoon bemachtigen voor goedkeuring van de opdracht.

Er is wel ietsjes over nagedacht natuurlijk :)

Verder blijft dit mijn inziens iets heel persoonlijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28
[...]

Die reader kun je gewoon ophalen/gratis bestellen bij de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

President schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:28:
[...]

Los dat er toch een limiet zit in hoeveel cash er per dag opgenomen kan worden, sowieso kan ik dat niet aanpassen bij bank machines van een andere bank dan de ABN. En bij de ABN maximaal 10.000, maar ik neem aan dat er dan wel ergens een alarmpje afgaat omdat ik dat nog nooit heb gedaan.
Ik heb dat wel gedaan en moet je teleurstellen; ik heb nog nooit - ook de eerste keer niet - een waarschuwing gekregen of een controle. Dit in tegenstelling tot de eerste keer dat ik een echt grote uitgave met CC deed en ik gebeldnwerd ter controle.

Alles wat hiervoor nodig is is pinpas en pincode en ze halen 10k van je rekening. En het is ook nog eens razendsnel geregeld, binnen een uur kon ik pinnen. Dus als je niet door hebt dat het weg is, of je ligt vastgebonden thuis is het al te laat.

Je hebt wel gelijk dat als ik bedreigd wordt ik ook de pin afgeef, het is maar geld. Het gaat vooral om de gelegenheidsdieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
President schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 08:52:
[...]

Dat hoort meer hier: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Het gaat hier vooral over een stuk 'wat deel je fysiek wel en wat deel je niet met je partner'. Meer een stukje privacy: bank, telefoon, etc
Wij delen alles met elkaar. Als je geen vertrouwen in elkaar hebt waarom bij elkaar blijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

worldfastest schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Wij delen alles met elkaar. Als je geen vertrouwen in elkaar hebt waarom bij elkaar blijven...
Wij ook, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen het niet doen. Sowieso hebben we ieder ook nog een eigen rekening met een paar duizend euro er op want als er wat fataals gebeurd met een van beiden dan blokkeert de bank je gezamelijke rekening voor onderzoek en kun je daar niet meer bij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Eledhrim Hoe hebben jullie de financiën verdeeld binnen jullie relatie? Je geeft al aan dat je de meeste vaste lasten en grote uitgaven voor jouw rekening neem. Is het verhouding 60-40 of 95-5?

De oplossing is natuurlijk waar je jezelf prettig bij voelt. Als jij je prettig voelt om iedere maand een X bedrag over te maken op haar rekening, dan doe je dat. Maar let wel op dat het door de vrienden van de belastingdienst niet als een schenking o.i.d. wordt beschouwd. Overigens heb je dan (alsnog) geen zicht op waar het geld naartoe gaat, aangezien het buiten jouw "bereik" valt.
Een en/of rekening is dan inderdaad wellicht net zo handig. Jullie kunnen beide een x bedrag op de rekening storten en kunnen daar beide zaken mee kopen.
Of je geeft inderdaad je pinpas en code mee aan je partner. Dan zie je precies waar je partner het geld aan heeft uitgegeven. Maar ben je bang dat ze je partner zaken koopt die te duur zijn, niet nodig, of wat...

Onder aan de streep zullen dingen betaald moeten worden. Dan maakt het weinig uit of je geld overmaakt, een en/of rekening hebt, je pinpas (of cash geld) meegeeft of welke andere optie dan ook.

Maar door de zin:
Mijn partner vind dat ik mijn pinpas en pincode zo nu en dan aan haar moet meegeven. Ik vind dit geen oplossing. Is het raar dat ik mij daar niet comfortabel bij voel?
lees ik iets van "wantrouwen" richting je partner. Waarom voel jij je niet comfortabel in het meegeven van je pinpas? Bang dat je rekening straks wordt geplunderd?

Hier gaat alles gewoon op één grote hoop. Ik kan mij er totaal niet druk over maken als mijn vrouw iets wilt kopen. En ik heb ook geen moeite om zelf iets "groots" of "duurs" te kopen en dat ik dan later verantwoording voor moet afleggen.
Mijn inkomen is een factor 3 hoger dan dat van mijn vrouw, maar ik heb mede dat hogere inkomen omdat zij weer andere dingen (thuis) voor haar rekening neemt, waardoor ik aan mijn carriere heb kunnen werken. Dan mag ze daar dus ook de vruchten van plukken vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 13:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Eledhrim schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:20:

Mijn partner vind dat ik mijn pinpas en pincode zo nu en dan aan haar moet meegeven. Ik vind dit geen oplossing. Is het raar dat ik mij daar niet comfortabel bij voel?
Dat 'niet prettig' voelen vind ik heel eerlijk gezegd op de lange termijn wel iets dat me moeilijk lijkt in een relatie.

Niet dat ik het gevoel niet begrijp, maar ik denk wel dat in een relatie vertrouwen heel belangrijk is en strevenswaardig; Als het vertrouwen ontbrekt lijkt me dat je dat moet oplossen en er niet omheen moet werken.

Dat betekent zeker dat het een mogelijke bron voor conflict kan zijn.
Maar dat ik denk dat het betere is daar dan een eventueel conflict uit te spreken dan het 'weg te drukken' door te vooorkomen dat je het al tezeer merkt... het 'conflict' is namelijk altijd wel daar.

Hoe raar het ook klinkt, mij lijkt het betere ook soms een stevige discussie te hebben over waaraan je uitgaven doet en daar beiden ook inzicht in te hebben (daarbij respecterend dat ook binnen een relatie je nog altijd gewoon een deel 'eigen' uitgaven wilt kunnen doen)...

Juist omdat volgens mij daaruit de relatie ook bestaat en je juist beter tot elkaar groeit daardoor.
Juist ook door het maken van afspraken en te vertrouwen dat mondelinge afspraken met je partner ook werken...
is dat niet het geval, zou je daaraan vooral moeten werken, anders gaat het zeker mis op termijn.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
Er is zoiets als "Te veel vertrouwen". Je moet jezelf en je partner ook beschermen voor de toekomst.

Je kan *nu* wel op goede voet met elkaar leven, maar dat is geen garantie dat dat altijd zo blijft.
Ik zou er dus altijd voor kiezen om niet mijn pincode af te geven, omdat je niet weet hoe dat over misschien wel een paar jaar effect kan hebben.

Net als dat je geen afstand mag doen van alimentatie op voorhand, omdat je niet weet vantevoren wat de gevolgen daarvan zijn.

Evenzo wil ik het 'master' password van mijn vrouw haar LastPass account echt gewoon niet weten, hoe graag ze ook wil dat ik het voor haar regel. Het is haar zaak, en dat moet zo blijven.

Mijn punt is dus vooral: Vertrouwen is goed, en moet er zeker zijn, maar je zaakjes goed regelen is belangrijker ;)

Even niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

Alles met elkaar delen heeft geen zak te maken met elkaar wel of niet vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Je vriendin klinkt als iemand die een beter baan moet regelen. Als ze samenwonend al niet in staat is om af en toe boodschappen te doen, dan leeft madam op een te grote voet, of moet ze misschien gaan bijklussen.

Kortom: ze leeft boven haar stand.

En dat moet je ook gewoon kunnen aangeven in een relatie, als dat zo is.

Wat is d'r alternatief, de relatie uitmaken en dakloos gaan zijn? :*

Ik zou me bijna gaan afvragen of ze geen misbruik van je maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]
Prachtige drogreden, chapeau _O-

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:51

Polycom

Poes van goud

Dit topic is inmiddels een grote vergaarbak geworden van Tweakers die even komen vertellen hoe goed ze hun zaakjes wel niet op orde hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Heeft ze ook een eigen sleutel van het huis? Of delen jullie 1 sleutel?

Bankpas delen is gewoon verschrikkelijk onhandig. Simpel op te lossen met een en/of rekening (met twee pinpassen) voor de boodschappen en andere gezamenlijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Pazo

Mroaw?

Zoveel mensen, zoveel verschillen manieren / opvattingen :) Ben van mening dat iedereen het moet doen zoals hij / zij zich goed bij voelt binnen de relatie.

Wij hebben nog steeds alles gescheiden. Stamt nog uit de tijd dat we elkaar nog niet kende, allebei een eigen rekening en dat is eigenlijk nooit veranderd. We zijn nu bijna 20 jaar samen (ik word oud...). Ik verdien meer dan mijn partner, maar vrijwel alle vaste lasten gaan van mijn rekening, op de boodschappen en haar eigen zorgverzekering na. Het komt eigenlijk bijna nooit voor dat ze geld te kort komt. Echter weet ze wel mijn pincode en ook die van haar. Eigenlijk heb ik altijd mijn pinpas bij me, behalve als ik thuis ben. Een keer kwamen ze de boodschappen bezorgen en was de maand net te kort door eerder wat onverwachte uitgaven. Pakt ze even mijn pinpas en betaald. Geen problemen mee. Geld overschrijven is dan ook zo zinloos.

Het is zo gegroeid. Zouden misschien en/of rekening kunnen nemen, maar het gaat al 20 jaar goed en voelen ons er beide prettig bij, dus zien de noodzaak niet :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-06 17:37
"Ja, maar..."
... dat moet wel een uitzondering zijn. Zoals velen in dit topic hebben mijn partner en ik een en/of rekening en daarnaast onze eigen rekeningen.
Juridisch gezien is het één hoop, want we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd maar toch voelen wij ons er allebei veel prettiger bij om die eigen rekeningen te hebben. Ongeveer 40% van het inkomen gaat automatisch naar de gezamenlijke rekening en daar worden de gezamenlijke dingen van betaald. Als een grote uitgave niet lukt dan storten we bij vanaf onze eigen rekeningen, meestal allebei hetzelfde bedrag maar niet altijd.

Mocht dan om wat voor reden dan ook toch nodig zijn om elkaars pinpas te gebruiken, dan doen we dat gewoon. Maar dat is in 10+ jaar maar een paar keer voorgekomen. Als het structureel voor zou komen zou ik er wel moeite mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Alles met elkaar delen heeft geen zak te maken met elkaar wel of niet vertrouwen.
In de context van deze discussie wel.... TS deelt niet graag zijn pin pas.. lijkt me toch een vertrouwen kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
worldfastest schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:26:
[...]

In de context van deze discussie wel.... TS deelt niet graag zijn pin pas.. lijkt me toch een vertrouwen kwestie.
Wat een rare conclusie.

De TS deelt niet graag zijn pinpas. Die houdt zich dus keurig netjes aan de regels van zijn bank, hoe het hoort. En gaat verstandig om met zijn financien. d:)b

Het heeft niets met vertrouwen te maken. Ik deel mijn pas met niemand. Welke band of welk vertrouwen dan ook. Het mag niet. Dus doe ik het niet. Net als dat ik mijn paspoort aan niemand geef. Ook niet voor even. Het mag simpelweg niet. Heeft dus totaal werkelijk niets met vertrouwen te maken. Niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:23
Blue-eagle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:50:
Je vriendin klinkt als iemand die een beter baan moet regelen. Als ze samenwonend al niet in staat is om af en toe boodschappen te doen, dan leeft madam op een te grote voet, of moet ze misschien gaan bijklussen.

Dat is nogal een aanname. Je weet de situatie van de dame in kwestie toch niet. Misschien is ze niet in staat meer te werken door lichamelijke/geestelijke beperkingen? Is ze van een ander land en moet ze hier nog de taal/cultuur machtig worden etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:24
Blue-eagle schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:50:

beetje rare comment dit wel? Mijn vrouw verdient aanzienlijk minder dan ik, en die kan nu dingen doen die ze single financieel niet kon.

Dingen zoals:
- Wonen in een (nieuwbouw) koophuis
- Op vakantie (met of zonder mij)
- Een iphone kopen ipv een 150 euro moto

Leeft ze dan boven haar stand?

Laat haar baan ook nog eens een maatschappelijk belangrijke baan zijn, in tegenstelling tot die van mij. Niet belangrijk je leeft boven je stand ga eens meer verdienen?
Wat is d'r alternatief, de relatie uitmaken en dakloos gaan zijn?
Dat noemen ze ook wel financieel misbreuk :F

[ Voor 14% gewijzigd door jessy100 op 12-01-2022 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Eledhrim schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:20:

Als mijn partner "dat zou vinden", zou ik daar zeker niet in mee gaan. Niemand bepaalt aan wie ik mijn pas en code geef. Misschien dat haar bewoording anders/genuanceerder was, maar iets vinden over andermans bankrekening, gaat mij persoonlijk te ver.

Gewoon een en/of-rekening waar ieder naar rato maandelijks een bedrag op stort.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 11:49
Kijk ik weet niet hoe oud je bent en hoelang jullie samen zijn,
maar ik heb zelf geen moeite met het afgeven van mijn pas hoor.

Wij hebben een gezamelijke rekening waar we elke maand pp een bedrag op zetten.
Daar zit boodschappen/hypotheek/spaar allemaal bij in. (ik hoef mijn pas nooit af te geven, want we hebben er allebei 1 van de gezamelijke)
Maar stel het is ooit nodig dan heb ik geen moeite met mijn pas afgeven.

Moet er wel bij zeggen dat mijn vrouw een prima inkomen heeft en daar is niet zo'n verschil als bij jullie.

Vind je zelf dat je vrouw meer moet werken om voor haar zelf ook geld over te houden?

[ Voor 39% gewijzigd door flyyy op 12-01-2022 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:58
Ik kan me werkelijk niets bedenken wat ik niet zo aan mijn vrouw zou meegeven, maar misschien ben ik wel te makkelijk? Telefoon, laptop, huissleutels, fiets, auto, ik denk dat ze alles weleens geleend heeft.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-06 18:58
Wij hebben een gezamelijke rekening bij Bunq, was zo opgezet. Hier betalen we bijna alles van, zelf hebben we nog een mooi eigen potje, waarbij we leuke dingen van kopen voor onszelf!

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-05 15:13
monsieurpinot schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:59:
Waarom niet met partner open het gesprek hierover voeren? Geef je straks ook aan: "je mag de pinpas wel/niet (doorhalen wat niet van toepassing is) meenemen want 60% van tweakers zegt wel/niet (doorhalen wat niet van toepassing is)."
Dat gesprek gaan wij nog voeren. Ik wilde alleen peilen of het in een relatie echt zo normaal is om een pinpas met pincode te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 23:18
Wij delen alles. Twee rekeningen, maar wel allebei een pas van beide rekeningen. Ligt eraan hoe je partner om gaat met geld uiteraard. Als je bang bent dat ze de rekening leeg trekt, snap ik je wel. Dit betekent niet gelijk dat de relatie rot is, niet ieder mens kan gewoonweg goed omgaan met geld (impuls aankopen, te gevoelig voor kortingsacties etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Outerspace schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:02:
Ik vraag mij wel af @Eledhrim wat je wil bereiken met het topic. Is het puur verzamelen van data of wil je graag weten hoe anderen dit doen? Dan heb je jouw doel nu al bereikt met je poll.
Ik wilde peilen of ik een erg afwijkende opvatting over dit onderwerp had. Dat er zo snel zoveel reacties zouden komen had ik niet verwacht. De poll geeft aan dat ik niet uniek ben in mijn opvatting maar wel een minderheid vertegenwoordig.

Ik stel het overigens ook enorm op prijs dat er gedeeld wordt hoe andere tweakers dit thuis doen!
Dank jullie voor het delen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Wat een rare conclusie.

De TS deelt niet graag zijn pinpas. Die houdt zich dus keurig netjes aan de regels van zijn bank, hoe het hoort. En gaat verstandig om met zijn financien. d:)b

Het heeft niets met vertrouwen te maken. Ik deel mijn pas met niemand. Welke band of welk vertrouwen dan ook. Het mag niet. Dus doe ik het niet. Net als dat ik mijn paspoort aan niemand geef. Ook niet voor even. Het mag simpelweg niet. Heeft dus totaal werkelijk niets met vertrouwen te maken. Niets.
Nooit niet? Never niet?
Een voorbeeld wat me nu al te binnen schiet: je vrouw/vriendin is de corona test voor de aanstaande vakantie aan het boeken. Ze heeft je documentnummer nodig. Pak je dan de laptop zelf over om dat in te vullen, en weiger je om je paspoort aan haar te geven zodat ze het even kan overtypen?

Mag je vrouw/vriendin je jas uit de auto voor je pakken waar je paspoort in zit?

Wel een heel zwart/witte wereld.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:24:
Als je getrouwd bent en jij jouw partner niet vertrouwd dan hebben jullie geen goede relatie en zal dit ook niet lang standhouden.

Mijn vrouw en ik delen alles, zoals het hoort. Goede afspraken maken (en nakomen!) is heel belangrijk.
Je gelijk dat een goede relatie niet mogelijk is zonder vertrouwen. Jullie delen nu alles maar zou je dat ook doen als een van jullie schulden had of juridisch aansprakelijk gesteld kan worden met een boeteclausule of schadevergoeding claim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Zebby schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:28:
*Om ook nog wat nuttigs voor TS achter te laten - maak dit in godensnaam bespreekbaar met elkaar! Financien en gevoelens daaromtrent moeten niet geheim zijn, zeker met een inkomensgat koestert dat wrok. Praat met elkaar, leg je gevoelens uit, begrijp elkaar! Alleen dan kun je een goede oplossing vinden.
Ik ben transparant over mijn financiën hoor. Toch vind ik in dit geval controle beter dan vertrouwen omdat de impact zo groot kan zijn als er iets mis gaat. Zelfs als het onbedoeld mis gaat door een geskimde pas kan het voor veel stress en druk in de relatie geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Jeroenneman schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:39:
[...]

Nooit niet? Never niet?
Een voorbeeld wat me nu al te binnen schiet: je vrouw/vriendin is de corona test voor de aanstaande vakantie aan het boeken. Ze heeft je documentnummer nodig. Pak je dan de laptop zelf over om dat in te vullen, en weiger je om je paspoort aan haar te geven zodat ze het even kan overtypen?

Mag je vrouw/vriendin je jas uit de auto voor je pakken waar je paspoort in zit?

Wel een heel zwart/witte wereld.
Wat een onzinnige voorbeelden. :') Dan geef je toch gewoon het documentnummer? Stuk sneller dan dat ding aangeven. Die staat hier overigens ook gewoon digitaal dus heeft ze met 1 copy paste te pakken. Terwijl het ding zelf boven in een lade ligt.

Waarom zou ze die jas niet mogen pakken? :F Echt, ik snap niet waarom je alles tot in het idiote doortrekt gelijk. En vervolgens compleet negeert waar de post over ging. Dat het uitlenen van spullen die je niet mag uitlenen niets te maken hebben met een gebrek aan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-06 21:01

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Wat een onzinnige voorbeelden. :') Dan geef je toch gewoon het documentnummer? Stuk sneller dan dat ding aangeven. Die staat hier overigens ook gewoon digitaal dus heeft ze met 1 copy paste te pakken. Terwijl het ding zelf boven in een lade ligt.

Waarom zou ze die jas niet mogen pakken? :F Echt, ik snap niet waarom je alles tot in het idiote doortrekt gelijk. En vervolgens compleet negeert waar de post over ging. Dat het uitlenen van spullen die je niet mag uitlenen niets te maken hebben met een gebrek aan vertrouwen.
Volgens mij is jouw redenering zo krom als een hark. Je paspoort wil je niet uitlenen, maar met het digitaal kopieeren van je document nummer (onderdeel van jouw paspoort) heb je geen problemen? In feite leen je het daarmee toch ook uit aan je vrouw.

Of in elk geval een deel daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
thisegzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Volgens mij is jouw redenering zo krom als een hark. Je paspoort wil je niet uitlenen, maar met het digitaal kopieeren van je document nummer (onderdeel van jouw paspoort) heb je geen problemen? In feite leen je het daarmee toch ook uit aan je vrouw.

Of in elk geval een deel daarvan.
Nee. Je mag je paspoort niet uitlenen. Maar een kopie daarvan wel. Het documentnummer valt in dit geval gewoon onder een kopie maken. En gezien het nodig is om op vakantie te gaan niet meer dan logisch om te doen. Ik ga mijn vrouw echter niet met mijn paspoort laten rondlopen. En bij de gemeente kan ze ook die van mij niet ophalen. Dat moet ik zelf doen. Omdat het een persoonsgebonden object is. Net als de pinpas. Daar gelden nou eenmaal regels voor en daar hou ik me graag aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eledhrim
fonsoy schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:57:

Goed beheer van een betaalrekening betekent ook dat je het saldo in de gaten houdt. Hoog genoeg zodat je alles van de maand kunt betalen, niet te hoog zodat bij eventuele diefstal zo min mogelijk geld afgeschreven kan worden. Grote fouten zouden daardoor ook al beperkt worden.

Mijn angst zit hem in het feit dat met de pinpas en pincode combinatie ook toegang tot mijn bankrekening krijgt. Online is vervolgens alles zonder restricties te wijzigen. Ik ben dus niet bang voor het betalen met mijn pinpas in een winkel want daar kan een limiet op gezet worden.
Het probleem is dat met die pinpas en pincode die limiet ook gewoon uitgezet kan worden en nog veel riskanter het spaargeld en de spaarpot voor onze dochter toegankelijk is.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Laatst online: 20-06 13:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

FireDrunk schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:38:
Er is zoiets als "Te veel vertrouwen". Je moet jezelf en je partner ook beschermen voor de toekomst.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens om het zo te stellen dat je 'teveel' vertrouwen zou kunnen hebben in je partner waar je mee samen wil blijven.
Ik vrees dat als je erkent dat je partner niet kunt vertrouwen er toch wel een behoorlijke bom onder je relatie zal blijven liggen

Hooguit als je stelt dat vertrouwen nooit 'absoluut' is en je ook niet met iemand die je vertrouwt soms een verschil van mening kunt hebben over afspraken en uitvoering daarvan.
Ook over specifieke uitgaven zullen er in de beste relaties best nog vaak verschillen van meningen bestaan.

Meestal is controle of die afspraken kloppen en goed werken, of dat er fouten plaatsvinden of afspraken gebroen worden, geen teken dat je geen vertrouwen hebt of kunt hebben, maar wel dat er iets te verbeteren is;
Bv in veel managementtheorieen voor organisaties geld vertrouwen als één van de allerbelangrijkstze methoden een succesvol bedrijf te leiden, maar mag dat nooit in de plaats van control-management komen.
Hierbij kan ook het 'principal Agent-probleem' zichtbaar worden, dat voorkomt uit het delegeren van taken (de 'eigenaar' van een asset delegeert de verantwooordelijkheid naar een ander met bepaalde verwachtingen: Wikipedia: Principal–agent problem )

bv dit boekje van het Ministerie van Financieen is misschien een ander terein maar wat betreft deze issue best interessant
https://www.famo.org/file...rouwen_Hoe_doe_je_dat.pdf

veel conflicten of verschillen kunnen ook ontstaan door verschillende verwachtingen, inzicht in eigen capaciteiten en sterke punten qua Uitgavenbeheer of juist goed overzicht over de noodzaak tot uitgaven.

Het blijkt essentieel dat partijen altijd in communicatie blijven en dat deze communicatie gebaseerd is op een positief beeld (wat je ook 'vertrouwen' kunt noemen)..
als bv de TS aaangeeft zich 'niet comfortabel te voelen' is dat volgens mij een behoorlijk probleem in de relatie, dat opgelost moet worden door dat gevoel te laten verdwijnen, bv door beter te communiceren over uitgaven.

Daarin hebben bv maatschapppelijke zaken, oranisatiestructuren in het bedrijfsleven eigenlijk wel een overeenkomst met relatiezaken...

Zeker als een relatie ontstaat vanuit twee individueen die gaan samenwonen vanuit een situatie waarin ze lang vooral gewend zijn enkel hun eigen zaakjes te regelen en nu dat 'samen' moeten doen...
Vertrouwen is hierin volgens mij een vand e belangrijkse basis van die samenwerking en onmisbaar...
dat betekent echter ook dat je elkaar niet ook moet kunnen en durven controleren en soms ook conflicten ontstaan, die dan uitgesproken moeten worden

Overigens, ter verduidelijking, ik zeg dit niet omdat ik denk dat je _altijd_ alles moet delen, en bv TS beter zijn partner toegang tot zijn rekening moet geven;
sterker nog _als_ hij aangeeft zich daarbij nu niet prettig te voelen, is het des te meer reden dat niet 'zomaar' te doen.... maar wat ik wel probeer duidelijk te maken is dat het meestal niet slim is je 'neer te leggen' bij het gebrek aan vertrouwen jegens je partner, dat je dan manieren moet vinden om dat wél te krijgen... het eerste adviies dat ik dan zou geven is veel praten en goede afspraken maken, zodat dat vertrouwen wel ontwikkeld wordt
Eledhrim schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Mijn angst zit hem in het feit dat met de pinpas en pincode combinatie ook toegang tot mijn bankrekening krijgt. Online is vervolgens alles zonder restricties te wijzigen. Ik ben dus niet bang voor het betalen met mijn pinpas in een winkel want daar kan een limiet op gezet worden.
Het probleem is dat met die pinpas en pincode die limiet ook gewoon uitgezet kan worden en nog veel riskanter het spaargeld en de spaarpot voor onze dochter toegankelijk is.
Maar dat betekent ook dat je 'aanneemt' dat je partner zoiets ook daadwerkelijk zou kunnen gaan doen..
Niet alleen dat de mogelijkheid er is, maar dat ze dat ook daadwerkelijk zou doen.
Ondanks dat je duidelijke afspraken kunt maken, verwacht je dat je partner die afspraken relatief makkelijk kan schenden...?

Aangezien te verwachten valt dat zo'n aktie erg snel tot beeindiging van de relatie zou gaan leiden, neem je ook aan dat je partner je geld zou kiezen boven de relatie voortzetten?

Wat zegt je partner zelf daarover...?
Zowel of dat idd een risico zou kunnen zijn, alswel dat jij dat openlijk denkt, ik neem aan dat je daarover ook praat?

Het lijkt me heel moeilijk om samen te leven met iemand die je op zulk een mate ook wantrouwt.
En eigenlijk ook aanneemt dat zij makkelijk de relatie beeindigt als dat een klein financieel voordeltje bied (ze je geld en dat van je dochter zou stelen)

[ Voor 17% gewijzigd door RM-rf op 12-01-2022 15:38 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Milo85 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Dat is nogal een aanname. Je weet de situatie van de dame in kwestie toch niet. Misschien is ze niet in staat meer te werken door lichamelijke/geestelijke beperkingen? Is ze van een ander land en moet ze hier nog de taal/cultuur machtig worden etc.
Dat zijn nogal wat aannames, en statistisch gezien redelijk onwaarschijnlijk, en ook niet vermeld als zodanig in de topic-start. Als dat zo was dan had TS dat ongetwijfeld aangegeven, niet?
jessy100 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:37:
[...]

beetje rare comment dit wel? Mijn vrouw verdient aanzienlijk minder dan ik, en die kan nu dingen doen die ze single financieel niet kon.

Dingen zoals:
- Wonen in een (nieuwbouw) koophuis
- Op vakantie (met of zonder mij)
- Een iphone kopen ipv een 150 euro moto

Leeft ze dan boven haar stand?
Ja, als ze jouw pinpas nodig heeft of ander geen boodschappen kan betalen.
Laat haar baan ook nog eens een maatschappelijk belangrijke baan zijn, in tegenstelling tot die van mij. Niet belangrijk je leeft boven je stand ga eens meer verdienen?
Als ik een vriendin had die heel maatschappelijk soep uitdeelt bij de daklozenopvang maar praktisch geen cent verdient dan zou ik inderdaad zeggen: "Tijd voor een echte baan, lieverd. Of ga studeren en dus investeren in je toekomst."

Maar zeer zeker niet klakkeloos mijn eigen pinpas afstaan als ze niet eens boodschappen kan betalen. Dan leeft ze inderdaad boven d'r stand.
[...]

Dat noemen ze ook wel financieel misbreuk :F
Ik noem het emotioneel misbruik dat zij van d'r partner verwacht dat hij behoort zijn pinpas en pincode af te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Eledhrim schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:59:
[...]

***members only***
Waarmee je in principe aangeeft dat je je partner niet vertrouwt met je pinpas omdat ze wellicht met je knaken aan de haal gaat. Of ze dat via internetbankieren of bij de geldautomaat doet, doet er niet ter zake.

Dat is wat je moet bespreken. Niet het al dan niet delen van je pinpas. Lijkt me in jou situatie hartstikke duidelijk dat je dat niet gaat doen, poll uitkomst of geen poll uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 12:23

_Apache_

For life.

We hebben een gedeelde rekening, dus we hebben elkaars geld niet direct nodig. Maar als daar te weinig op staat vraagt zij ook wel eens of ik er een keer wat extra op wil zetten. Geen probleem, soms betaalt ze ook wel eens dingen zelf.

Zolang het bestedingspatroon maar bij het inkomen past, dan is het ok. Soms heb je gewoon eens een dure maand, soms meevallers.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Laatst online: 18-06 21:01

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Nee. Je mag je paspoort niet uitlenen. Maar een kopie daarvan wel. Het documentnummer valt in dit geval gewoon onder een kopie maken. En gezien het nodig is om op vakantie te gaan niet meer dan logisch om te doen. Ik ga mijn vrouw echter niet met mijn paspoort laten rondlopen. En bij de gemeente kan ze ook die van mij niet ophalen. Dat moet ik zelf doen. Omdat het een persoonsgebonden object is. Net als de pinpas. Daar gelden nou eenmaal regels voor en daar hou ik me graag aan.
Stel je hebt een bankrekening en een bijbehorende pinpas. De pinpas geeft toegang tot jouw bankrekening. Wat als jouw pincode komt te vervallen en je via je telefoon betaalt. Die hele pinpas (die persoonsgebonden is) is niet meer in gebruik. Je werkt uitsluitend digitaal.

Is er dan nog een reden om de toegang tot je bankrekening (of dat nu door middel van pinpas is, of door middel van een andere verificatiemethode) voor je partner te ontzeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
thisegzz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Stel je hebt een bankrekening en een bijbehorende pinpas. De pinpas geeft toegang tot jouw bankrekening. Wat als jouw pincode komt te vervallen en je via je telefoon betaalt. Die hele pinpas (die persoonsgebonden is) is niet meer in gebruik. Je werkt uitsluitend digitaal.

Is er dan nog een reden om de toegang tot je bankrekening (of dat nu door middel van pinpas is, of door middel van een andere verificatiemethode) voor je partner te ontzeggen?
Dan krijgt ze dus ook m'n telefoon niet mee. Mijn bankrekening is van mij en niemand anders komt daarbij. Het is een stukje eigen identiteit. Ik ben mezelf, niet alleen maar een onderdeel van een twee eenheid.

Hiervoor is de en/of rekening uitgevonden. Zo simpel kan het zijn. Allebei een pas van dezelfde rekening. Je stort er samen naar draagkracht geld op en kan dat allebei uitgeven. Er is echt 0 reden voor mij om ooit mijn bankpas aan iemand uit te lenen.

[ Voor 3% gewijzigd door SmurfLink op 12-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-06 13:57

DataGhost

iPL dev

worldfastest schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:26:
[...]

Kennelijk vertrouw jij in zo'n soort situatie niet dat de redenen die je partner ervoor zou kunnen hebben om niet graag een pinpas/pincode te delen niet direct/primair/überhaupt met jou wel of niet vertrouwen te maken hebben. Ik word persoonlijk altijd heel kriebelig van iemand die meent dat principes die ik heb niets waard zijn, dus dan zou dat inderdaad qua relatie geen goede koers zijn. En dat kan ook als je elkaar volledig vertrouwt gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 19:36
RM-rf schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens om het zo te stellen dat je 'teveel' vertrouwen zou kunnen hebben in je partner waar je mee samen wil blijven.
Ik vrees dat als je erkent dat je partner niet kunt vertrouwen er toch wel een behoorlijke bom onder je relatie zal blijven liggen

Hooguit als je stelt dat vertrouwen nooit 'absoluut' is en je ook niet met iemand die je vertrouwt soms een verschil van mening kunt hebben over afspraken en uitvoering daarvan.
Ook over specifieke uitgaven zullen er in de beste relaties best nog vaak verschillen van meningen bestaan.

Meestal is controle of die afspraken kloppen en goed werken, of dat er fouten plaatsvinden of afspraken gebroen worden, geen teken dat je geen vertrouwen hebt of kunt hebben, maar wel dat er iets te verbeteren is;
Bv in veel managementtheorieen voor organisaties geld vertrouwen als één van de allerbelangrijkstze methoden een succesvol bedrijf te leiden, maar mag dat nooit in de plaats van control-management komen.
Hierbij kan ook het 'principal Agent-probleem' zichtbaar worden, dat voorkomt uit het delegeren van taken (de 'eigenaar' van een asset delegeert de verantwooordelijkheid naar een ander met bepaalde verwachtingen: Wikipedia: Principal–agent problem )

bv dit boekje van het Ministerie van Financieen is misschien een ander terein maar wat betreft deze issue best interessant
https://www.famo.org/file...rouwen_Hoe_doe_je_dat.pdf

veel conflicten of verschillen kunnen ook ontstaan door verschillende verwachtingen, inzicht in eigen capaciteiten en sterke punten qua Uitgavenbeheer of juist goed overzicht over de noodzaak tot uitgaven.

Het blijkt essentieel dat partijen altijd in communicatie blijven en dat deze communicatie gebaseerd is op een positief beeld (wat je ook 'vertrouwen' kunt noemen)..
als bv de TS aaangeeft zich 'niet comfortabel te voelen' is dat volgens mij een behoorlijk probleem in de relatie, dat opgelost moet worden door dat gevoel te laten verdwijnen, bv door beter te communiceren over uitgaven.

Daarin hebben bv maatschapppelijke zaken, oranisatiestructuren in het bedrijfsleven eigenlijk wel een overeenkomst met relatiezaken...

Zeker als een relatie ontstaat vanuit twee individueen die gaan samenwonen vanuit een situatie waarin ze lang vooral gewend zijn enkel hun eigen zaakjes te regelen en nu dat 'samen' moeten doen...
Vertrouwen is hierin volgens mij een vand e belangrijkse basis van die samenwerking en onmisbaar...
dat betekent echter ook dat je elkaar niet ook moet kunnen en durven controleren en soms ook conflicten ontstaan, die dan uitgesproken moeten worden

Overigens, ter verduidelijking, ik zeg dit niet omdat ik denk dat je _altijd_ alles moet delen, en bv TS beter zijn partner toegang tot zijn rekening moet geven;
sterker nog _als_ hij aangeeft zich daarbij nu niet prettig te voelen, is het des te meer reden dat niet 'zomaar' te doen.... maar wat ik wel probeer duidelijk te maken is dat het meestal niet slim is je 'neer te leggen' bij het gebrek aan vertrouwen jegens je partner, dat je dan manieren moet vinden om dat wél te krijgen... het eerste adviies dat ik dan zou geven is veel praten en goede afspraken maken, zodat dat vertrouwen wel ontwikkeld wordt

[...]

Maar dat betekent ook dat je 'aanneemt' dat je partner zoiets ook daadwerkelijk zou kunnen gaan doen..
Niet alleen dat de mogelijk er is, maar dat ze dat ook zou doen dan.
Ondanks dat je duidelijke afspraken kunt maken, verwacht je dat je partner die afspraken relatief makkelijk kan schenden...?

Aangezien te verwachten valt dat zo'n aktie erg snel tot beeindiging van de relatie zou gaan leiden neem je ook aan dat je partner je geld zou kiezen boven de relatie voortzetten?

Wat zegt je partner zelf daarvan...? Het lijkt me heel moeilijk om samen te leven met iemand die je op zulk een mate ook wantrouwt.
En eigenlijk ook aanneemt dat zij makkelijk de relatie beeindigt als dat een klein financieel voordeltje bied (ze je geld en dat van je dochter zou stelen)
"te veel vertrouwen" stond ook met die reden tussen quotes. Er kan inderdaad niet genoeg vertrouwen zijn, het gaat om de handelingen die je uitvoert ten gevolge van dat vertrouwen.

Ik vertrouw mijn vrouw ook blind, maar dat wil niet zeggen dat ik haar ook vanwege het feit dat ik dat doe, alle vrijheid geef in mijn eigen zaken. Precies wat jij al zegt met: "je *moet* niet alles delen".

In een gesprek met de notaris scherpten zij dat ook nog eens aan. Je kunt elkaar nu wel 100% vertrouwen, maar wie weet wat er in de toekomst gebeurt. Bij een vechtscheiding komt er soms een rare kant in mensen naar boven. Hoeveel je iemand nu ook vertrouwd, wie weet wat er dan gebeurt.

Natuurlijk moet je ook dat weer als een beetje FUD zien vanuit de notaris, maar er zit een kern van waarheid in.

Verder goede toevoegingen!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter.a
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03:11
Anoniem: 472287 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:19:
[...]Waarmee je in principe aangeeft dat je je partner niet vertrouwt met je pinpas omdat ze wellicht met je knaken aan de haal gaat. Of ze dat via internetbankieren of bij de geldautomaat doet, doet er niet ter zake.
Dat vind ik kort door de bocht.

Als je je pas nooit aan je partner uitleent, kan je ook niet in de situatie komen dat je (al dan niet terecht!) boos wordt op je partner omdat hij/zij de pas heeft laten skimmen en iemand heeft laten meekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
BlazeMuis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:24:
Als je getrouwd bent en jij jouw partner niet vertrouwd dan hebben jullie geen goede relatie en zal dit ook niet lang standhouden.

Mijn vrouw en ik delen alles, zoals het hoort. Goede afspraken maken (en nakomen!) is heel belangrijk.
JIJ vindt dat het zo hoort, dus IS het zo. Hele simpele reactie. Niet iedereen leeft exact hetzelfde als jij, kom eens uit je bubbel :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zoals ik eerder ook aangaf is er eigenlijk geen enkele noodzaak om je bankpas+pincode te delen met je partner. Ik zie verschillende scenario's waarbij die noodzaak er zou kunnen zijn:
  1. je hebt geen gezamenlijke rekening óf je kunt niet snel genoeg geld overmaken naar je partner
  2. je partner is zijn/haar pinpas kwijt en kan tijdelijk niet pinnen
De oplossing voor a) is een gezamenlijke rekening openen en hier beiden een individuele pinpas voor nemen.
Een oplossing voor b) kan zijn om je eigen pinpas+pincode te delen met je partner.

Mij persoonlijk interesseert het mij weinig dat mijn partner mijn pinpas+pincode leent, simpelweg omdat ze het alleen zou doen als ze hier een erg goede reden voor heeft (portemonnee gestolen bijv.), de andere oplossing is een gezamenlijke rekening welke we ook hebben en tot op heden is het niet voorgekomen dat ik met haar de pinpas+pincode moet delen én dus hebben we dat niet gedaan.

Toen we vroeger op vakantie gingen en nog niet een gezamenlijk huishouden hadden had ik een tweede bankrekening bij N26, waarbij ik haar ook de pincode gaf voor het geval dat het handig was tijdens de vakantie (buitenland). Maar dit scenario is ook niet relevant meer met de gezamenlijke rekening.

Als laatste mag ze van mij aankopen doen met mijn creditcard i.v.m. de betere leverings- en garantievoorwaarden. Hier is de noodzaak voor directe handeling weg en is het prima mogelijk hiermee even te wachten tot je je partner kan vragen of dit oké is.

In mijn optiek is dit een discussie die simpelweg onnodig is, de meeste scenario's zijn overkomelijk door simpelweg een gezamenlijke rekening te nemen. Denk je die niet te hebben én moet je je pinpas+pincode uitlenen? Misschien is het dan toch handig er eentje te nemen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:53
stin00 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:32:
[...]

JIJ vindt dat het zo hoort, dus IS het zo. Hele simpele reactie. Niet iedereen leeft exact hetzelfde als jij, kom eens uit je bubbel :z
Als je mijn andere post had gelezen dan heb je gezien dat ik het anders had moeten verwoorden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
BlazeMuis schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Als je mijn andere post had gelezen dan heb je gezien dat ik het anders had moeten verwoorden ;)
Was even scrollen, maar gevonden. En ik ben akkoord met je antwoord :D

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Niet alles gelezen, maar ik werd even getriggerd door deze zin in de OP:
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Ik zou maandelijks huishoudgeld kunnen storten op haar rekening.
Ik heb als kind jarenlang meegemaakt dat mijn ouders dit zo deden (vader stortte huishoudgeld naar moeder met laag tot geen inkomen i.v.m. arbeidsongeschiktheid en ziekte).

Mijn moeder heeft mij na hun scheiding verteld dat zij dit altijd als heel denigrerend/onwaardig heeft ervaren. Zij moest altijd om geld vragen (en dan bedoel ik niet eens om te shoppen maar bijv. voor boodschappen of kleding voor kinderen) en kreeg bij wijze van tot op de 50 cent genoeg om te kopen wat op het lijstje stond en that's it. Als ze tijdens het boodschappen doen spontaan een ijsje voor mij wilde kopen was het niet toereikend en moest ze om extra vragen.

Mjin advies: kies deze optie in ieder geval niet. Een en/of rekening is veel vriendelijker en kan net zo goed jouw belangen behartigen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 12-01-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:00
True schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:37:
Zoals ik eerder ook aangaf is er eigenlijk geen enkele noodzaak om je bankpas+pincode te delen met je partner. Ik zie verschillende scenario's waarbij die noodzaak er zou kunnen zijn:
  1. je hebt geen gezamenlijke rekening óf je kunt niet snel genoeg geld overmaken naar je partner
  2. je partner is zijn/haar pinpas kwijt en kan tijdelijk niet pinnen
De oplossing voor a) is een gezamenlijke rekening openen en hier beiden een individuele pinpas voor nemen.
Een oplossing voor b) kan zijn om je eigen pinpas+pincode te delen met je partner.

Mij persoonlijk interesseert het mij weinig dat mijn partner mijn pinpas+pincode leent, simpelweg omdat ze het alleen zou doen als ze hier een erg goede reden voor heeft (portemonnee gestolen bijv.), de andere oplossing is een gezamenlijke rekening welke we ook hebben en tot op heden is het niet voorgekomen dat ik met haar de pinpas+pincode moet delen én dus hebben we dat niet gedaan.

Toen we vroeger op vakantie gingen en nog niet een gezamenlijk huishouden hadden had ik een tweede bankrekening bij N26, waarbij ik haar ook de pincode gaf voor het geval dat het handig was tijdens de vakantie (buitenland). Maar dit scenario is ook niet relevant meer met de gezamenlijke rekening.

Als laatste mag ze van mij aankopen doen met mijn creditcard i.v.m. de betere leverings- en garantievoorwaarden. Hier is de noodzaak voor directe handeling weg en is het prima mogelijk hiermee even te wachten tot je je partner kan vragen of dit oké is.

In mijn optiek is dit een discussie die simpelweg onnodig is, de meeste scenario's zijn overkomelijk door simpelweg een gezamenlijke rekening te nemen. Denk je die niet te hebben én moet je je pinpas+pincode uitlenen? Misschien is het dan toch handig er eentje te nemen.
Precies dit ^^^

Kleine aanvulling: Mocht een en/of rekening ongewenst zijn, je kan ook iemand machtigen om bij je rekening te kunnen. Die krijgt dan ook een pasje + pincode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kalentum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Precies dit ^^^

Kleine aanvulling: Mocht een en/of rekening ongewenst zijn, je kan ook iemand machtigen om bij je rekening te kunnen. Die krijgt dan ook een pasje + pincode.
Waarom zou het ongewenst kunnen zijn in jouw optiek? Ik kan enkel de kosten bedenken en die zijn bij de ING (mijn bank) 42€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
True schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:50:
[...]

Waarom zou het ongewenst kunnen zijn in jouw optiek? Ik kan enkel de kosten bedenken en die zijn bij de ING (mijn bank) 42€.
Een en/of rekening is formeel op naam van twee personen. Een rekening met 1 gemachtigde is formeel op naam van 1 persoon.

Dus als je begint aan een nieuwe relatie en je de behoefte aan pinpas uitlenen neemt toe, dan kun je die persoon machtigingen. Of de buurvrouw helpt je met boodschappen doen omdat je niet meer kan lopen ofzo, dan kun je die machtigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kalentum op 12-01-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kalentum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:52:
[...]

Een en/of rekening is formeel op naam van twee personen. Een rekening met 1 gemachtigde is formeel op naam van 1 persoon.

Dus als je begint aan een nieuwe relatie en je de behoefte aan pinpas uitlenen neemt toe, dan kun je die persoon machtigingen

Of de buurvrouw helpt je met boodschappen doen, dan kun je die machtigen.
Mijn notaris gaf aan dat het geld op een en/of rekening niet van beiden is, maar van degene die het geld er opgezet heeft. Juridisch gezien moet je in het navolgende jaar ook aanspraak maken op de door de partner gedane uitgaven indien je het hier niet mee eens bent.

Ik zou in een prille relatie juist meer vertrouwen hebben in een en/of rekening waarbij je enkel het broodnodige (pun intended) overboekt en nooit meer kwijt kunt zijn dan dat. Nog los van het feit of je formeel je geld terug kunt krijgen of niet. Als mijn prille relatie bij mijn volledige rekening+spaarrekening kan zou ik snappen dat men 'm knijpt totdat de machtiging ingetrokken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
True schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Mijn notaris gaf aan dat het geld op een en/of rekening niet van beiden is, maar van degene die het geld er opgezet heeft. Juridisch gezien moet je in het navolgende jaar ook aanspraak maken op de door de partner gedane uitgaven indien je het hier niet mee eens bent.

Ik zou in een prille relatie juist meer vertrouwen hebben in een en/of rekening waarbij je enkel het broodnodige (pun intended) overboekt en nooit meer kwijt kunt zijn dan dat. Nog los van het feit of je formeel je geld terug kunt krijgen of niet. Als mijn prille relatie bij mijn volledige rekening+spaarrekening kan zou ik snappen dat men 'm knijpt totdat de machtiging ingetrokken is.
In dit topic gaat het meer om het derdengebruik van een bankpas toch? Dus in principe gaat het dan om het doen van betalingen door persoon X van de rekening van persoon Y.

Bij en/of zijn X en Y gelijkwaardig: ze kunnen precies hetzelfde met de bankrekening. Er is geen 'hoofdeigenaar' ofzo. Beide eigenaren kunnen alles met de rekening.

Als persoon Y een machtiging geeft aan persoon X dan zijn de rechten een stuk beperkter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

SmurfLink schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Vanuit mijn optiek zijn jouw voorbeelden echter net zo onzinnig als mijn voorbeelden. Waarom zou ze die jas niet mogen pakken? Nou, omdat je paspoort erin zit, en ze dan dus ook je paspoort in handen heeft.
Vergeet je niet om de lade iedere nacht op slot te doen? Je vrouw/vriendin zou er maar een keer verkeerd naar kunnen kijken! 8)7

Het verbaast me soms hoe "hoekig" men op Tweakers kan zijn. Als m'n vriendin haar pinpas kaduuk is, dan geen enkel probleem om de pas uit te lenen. No matter what de bank in haar regeltjes heeft staan. Die regeltjes zijn er niet om jou als consument te dienen, die regeltjes zijn er om de bank in te dekken.

Er is wel een fundamenteel verschil voor mij om iets uit te lenen aan de persoon met wie je je leven deelt, en het regeltje van de bank bedoelt om ervoor te zorgen dat jij fraude niet uitlokt door je pinpas aan een willekeurige vreemde kennis te geven.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02:24
Mijn partner en ik hebben een en/of rekening. Daar komen de inkomsten binnen en worden alle uitgaven van gedaan. Simpel, overzichtelijk en lekker makkelijk.

Wel houd ik een Excel bij wie welke uitgave heeft gedaan. Vaste lasten, boodschappen, grote uitgaven e.d. gaan gewoon door tweeën ondanks dat ik het dubbele verdien. De reden voor het in tweeën delen is dat zij een een aardig vermogen heeft ingebracht, en ik niet bij een eventuele scheiding op moet draaien voor het gros van de kosten (en zij nog méér vermogen overhoudt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Ardana op 12-01-2022 18:03 . Reden: mo-tags toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

cadsite schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Wacht, je vertrouwt je vrouw niet met jouw geld en je vertrouwt haar ook niet met het geld van jullie dochter?
Ik denk dat er een ander gesprek nodig is dan het al dan niet delen van een pinpas.
Het MO stukje gemist? Die argwaan komt vast niet voort uit gezonde financiële keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-06 16:19
Neen, niet gemist.
Maar als je al preventieve maatregelen neemt over de spaarcenten van je gezamelijk kind(eren) dan is er toch wel wat meer aan de hand dan "geef ik mijn pinpas mee om naar de AH te gaan?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10:29
sh4d0wman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:31:
want in verschillende landen rekeningen hebben lopen is een drama bij overlijden/toegang verkrijgen.
De bank blokkeert - bij mijn weten - alsnog elke rekening waar tegoeden op staan die bij de nalatenschap van de overledene (kunnen) horen. Dus met eigen pinpas of met pinpas van overledene, van een rekening waar de overledene (mede)eigenaar van was, haal je na het overlijden niet zomaar iets af, tot dat officieel weer vrijgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

bdbfz schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:15:
[...]

De bank blokkeert - bij mijn weten - alsnog elke rekening waar tegoeden op staan die bij de nalatenschap van de overledene (kunnen) horen. Dus met eigen pinpas of met pinpas van overledene, van een rekening waar de overledene (mede)eigenaar van was, haal je na het overlijden niet zomaar iets af, tot dat officieel weer vrijgegeven wordt.
Dan moeten ze wel weten dat je dood bent. Dat gaat hier allemaal niet zo snel (Zuid-Oost Azie) ;) En het zijn betaalrekeningen waar we over praten dus relatief kleine bedragen. Dat pin je nog wel leeg. Daarom voor deposito bewust wel gezamelijk afgesloten.

Eigenlijk pinnen we hier nooit. Alles gaat cash of via apps.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wij hebben een gedeelde rekening waarmee we alle gezamenlijke uitgaven betalen, van die rekening hebben we ook allebei een pinpas. Verder ook nog onze oude aparte rekeningen, maar het grootste deel van onze inkomsten gaat naar gedeelde zicht- en spaarrekeningen.

Eigen aankopen (kleren, 'persoonlijke' elektronica, boeken en CD's bv.) doen we gewoon met onze privé-budgetten.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-06 22:46
Wij hebben een en/of rekening met eigen pinpassen. Desondanks 'moet' ik toch regelmatig mijn pinpas uitlenen omdat ze haar pas vergeten is :').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:10
EJlol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:33:
Wij hebben een en/of rekening met eigen pinpassen. Desondanks 'moet' ik toch regelmatig mijn pinpas uitlenen omdat ze haar pas vergeten is :').
Haha, zelfde hier :D

Maar dit geheel lijkt met vooral afhankelijk van de duur van de relatie. Een one-night stand geef je niet de volgende ochtend je pin pas mee, maar als je hier na 8 jaar huwelijk en twee kinderen nog aan twijfelt ben je ook vreemd bezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Kalentum schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Precies dit ^^^

Machtigen kan ook zonder pas overigens. Dan kun je dus als gemachtigde niet pinnen in winkels en geen contant uit de muur halen, maar wel bij de rekening via je eigen bank app of internetbankieren/iDeal. Wij hebben geen pas van de rekening van de ander. Vinden we niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:31

JME

zeg maar Jamie

Ingewikkeld allemaal zeg. Wij doen niet even veel uren betaald werk, maar daar staat dan weer tegenover dat degene die het meeste thuis is, ook het meeste aan het huishouden doet. Sterker nog, dat maakt het voor de ander zelfs gemakkelijker om meer betaald werk te doen. Ergens onder de streep werken we beiden ongeveer even veel uren, alleen brengt de een daarmee meer geld naar binnen dan de ander. Boeien, dat heet een huishouden. Daarom hebben wij een en/of rekening waarop alles binnenkomt en waar alle gezamenlijke uitgaven vanaf gaan (hypotheek, boodschappen, grote uitgaven). En vanuit die en/of rekening ontvangen we beiden op onze persoonlijke rekeningen maandelijks ieder exact hetzelfde bedrag aan "zakgeld". Daar kunnen we mee doen wat we willen, geen enkele verantwoording over verschuldigd, nooit scheve gezichten of gedoe met "wie betaalt wat", en - om terug te keren naar TS - nooit het dilemma van pinpassen uitlenen. Ik vind het heerlijk zo!

[ Voor 4% gewijzigd door JME op 12-01-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David.S
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2024
Ik verdien ongeveer twee keer zo veel als mijn vriendin en werk ook meer. Dit is voor mij nooit een punt geweest. Zij doet ook meer in het huishouden en draagt meer zorg voor ons kind, dat stelt mij weer in staat om meer uren te maken en zo dus meer geld te verdienen. Ik heb al lang geen eigen rekening meer en zij ook niet. Alles komt op 1 rekening en ze mag uitgeven wat ze wil. Toegegeven: ze gaat verantwoord om met geld. Maar als zij een keer een grote uitgave doet dan moet ze dat zelf weten en als ik een grote uitgave doe hoef ik mij ook niet te verantwoorden. Belangrijkste is dat wij rond kunnen komen en dat onze zoon voorzien is van al zijn behoeften. Buiten dat om kan mij het echt niets uitmaken waar het geld heen gaat zo lang wij elkaar maar vertrouwen en gelukkig zijn. Mochten wij wel uit elkaar gaan dan krijgt zij ook gewoon de helft van alles, dat is wel zo eerlijk.
Pagina: 1 2 3 Laatste