Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-05 15:13
Mijn partner heeft een klein inkomen. De meeste vaste lasten en grote uitgaven zijn voor mijn rekening. Zij betaald natuurlijk ook dingen. Helaas is haar saldo vaak niet toereikend om bijvoorbeeld boodschappen te kunnen doen.

Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Ik zou maandelijks huishoudgeld kunnen storten op haar rekening. We zouden een en/of rekening kunnen openen.

Mijn partner vind dat ik mijn pinpas en pincode zo nu en dan aan haar moet meegeven. Ik vind dit geen oplossing. Is het raar dat ik mij daar niet comfortabel bij voel?

Hoe normaal wordt het gevonden om een pinpas met pincode mee te geven aan een (huwelijks)partner? Ik hoor graag hoe jullie mening.

Poll: Geef jij je pinpas en pincode mee aan je partner?
Ja hoor, wij delen alles
Ja, maar ...
Nee, maar ik zou er geen moeite mee hebben
Nee, onze financiën zijn gescheiden
Nee, ik heb geen partner
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=404164&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Alle reacties

Acties:
  • +99 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 11:43

Knetterhard

Dedicated

Ik denk dat er nog een optie bij moet.. Namelijk; we hebben een gezamenlijke rekening waar we oa. boodschappen, hypotheek e.d. van betalen.

Als mijn partner niet zou werken; zou ze daar boodschappen van kunnen doen. Verder storten wij 50/50, ondanks dat ik meer verdien. Ik betaal dan ook wel weer de uitjes en dergelijke.

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eledhrim schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:20:
Er zijn meerdere oplossingen mogelijk. Ik zou maandelijks huishoudgeld kunnen storten op haar rekening. We zouden een en/of rekening kunnen openen.
Ik mis een optie als "Nee, we hebben wel een gezamenlijke rekening met eigen pinpassen" in de poll.

Acties:
  • +52 Henk 'm!

Anoniem: 1641394

Ben je twee weken of twee decennia samen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dit topic heeft veel overlap: Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Wij hebben beide een eigen rekening én een gezamenlijke rekening, we hebben beiden een eigen pinpas en pincode van de gezamenlijke rekening. Onze bank (ING) staat het ook niet toe om de pinpas/code te delen. Gezamenlijke zaken gaan van de gezamenlijke rekening af (boodschappen maar ook vaste lasten).

Je poll is behoorlijk bevooroordeeld. Er mist een optie voor 'geen noodzaak' of 'we hebben al een toereikende eigen pas'.. Zoals @erwn al aangeeft :)

[ Voor 15% gewijzigd door True op 11-01-2022 16:27 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zit het probleem niet in het vertrouwen naar jouw partner en niet zozeer in die paar miezerige centen die ze misschien (terecht of onterecht) met jouw pas zou betalen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-06 09:43
Een pinpas is persoongebonden. Deze hoor je niet te delen en als je dit wel doet gaat dit in tegen de voorwaarden van de bank. Ik vind de oplossing die je hebt aangedragen om een en/of rekening voor dit soort zaken te openen en daarbij een pas aan te vragen (desnoods alleen voor je partner), de beste oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 11:43

Knetterhard

Dedicated

MAX3400 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:27:
Zit het probleem niet in het vertrouwen naar jouw partner en niet zozeer in die paar miezerige centen die ze misschien (terecht of onterecht) met jouw pas zou betalen?
Volgens mij wilt TS gewoon weten wat de meerderheid doet, althans zo doet het overkomen, niet zo zeer of er vertrouwen is ja of de nee. Volgens mij heeft iedereen die een relatie aan ging dit wel onderzocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-06 21:30
Ligt eraan wat ervan betaald moet worden. Je hebt het over boodschappen. Als zij die niet kan afrekenen, zul jij dit moeten doen, en daar iets voor moeten regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:11
Daar is een en/of rekening voor. Als je je pinpas deelt, is dat tegen de voorwaarden van de bank en kun je ervan uit gaan dat ze je eruit trappen als je tegen de lamp loopt. Een bank die dat absoluut niet wil hebben is bunq, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:08
Wij hebben een gezamenlijke boodschappenpas. Hier wordt maandelijks (automatisch) naar rato bijgeschreven van onze persoonlijke rekeningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Knetterhard schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:29:
[...]

Volgens mij wilt TS gewoon weten wat de meerderheid doet, althans zo doet het overkomen, niet zo zeer of er vertrouwen is ja of de nee. Volgens mij heeft iedereen die een relatie aan ging dit wel onderzocht :)
+
Is het raar dat ik mij daar niet comfortabel bij voel?
Nope, het gaat er niet om wat de meerderheid doet; topicstarter heeft er geen goed gevoel bij...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:08
Extra bankrekening openen en daar gezamenlijk geld op storten naar rato, twee pinpassen er aankoppelen en klaar ben je. Zo hebben wij dit geregeld, geen gedoe en als er extra geld nodig is storten we wat extra.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:00

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

ja maar...
wij zijn gehuwd en ik weet van mijn partner dat ze geen gat in haar hand heeft. Er zijn ook vrouwen welke winkelen als hobby hebben en daar zou ik meer moeite mee hebben.... Dan moet je er voor zorgen dat er weinig op die rekening staat. Voor structureel gebruik is het inderdaad tegen de voorwaarden en loop je daar een risico mee.

Hier hebben we beiden eigen betaalrekeningen met pinpas. Deposito is gezamenlijk. Wel weten we pincodes van elkaar want in verschillende landen rekeningen hebben lopen is een drama bij overlijden/toegang verkrijgen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Waarom een pinpas meegeven? Mocht mijn vrouw (wij hebben allebei een eigen rekening) ergens staan zonder voldoende saldo, dan kan ze gewoon met de bank app wat geld van mijn rekening naar die van haar boeken.... of van haar spaarrekening. Ze is gewoon gemachtigd voor mijn rekening en ik voor die van haar. Toch 1 pot nat.

We kunnen zelfs voor een iDeal betaling gewoon kiezen van welke rekening het af mag. Daar hebben we elkaars pas echt niet voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
Wij hebben het geregeld met een en/of rekening. Daarnaast hebben wij onze eigen rekeningen waar maandelijks het loon op gestort wordt. Omdat ik meer verdien hebben we een afspraak over het deel welke we beiden iedere maand inleggen op de en/of rekening. Hiermee betalen we alle vaste lasten.
Extratjes doen we vanuit de persoonlijke rekeningen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
Gewoon even een en/of rekening fixxen toch? Anno 2022 is het echt niet meer nodig om pasjes te gaan delen.

Edit: Overigens zou ik ook niet zoveel moeite hebben iemand een keer mijn pinpas mee te geven voor een eenmalige aankoop, gewoon ff een aparte code+limiet instellen en klaar. Maar in de praktijk is het veel makkelijker als mensen gewoon met eigen middelen betalen en de betaling doorsturen als verzoekje. Een structurele oplossing is het iig sowieso niet.

[ Voor 62% gewijzigd door mcDavid op 11-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:16

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Een gezamenlijk rekening lijkt mij de beste oplossing. En uiteraard ieder een privé rekening.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

mcDavid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:31:
Gewoon even een en/of rekening fixxen toch? Anno 2022 is het echt niet meer nodig om pasjes te gaan delen.
Een en/of rekening is ook niet nodig. Met wederzijdse machtigingen ben je er ook al. Alleen als je vrouw écht absoluut niet aan je rekening mag zitten, dan zou je een en/of rekening kunnen overwegen. Kost je nou ook weer niet de kop, paar tientjes per jaar.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pennywiser
TheDudez schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:32:
Een gezamenlijk rekening lijkt mij de beste oplossing. En uiteraard ieder een privé rekening.
Uiteraard?

Wij hebben 1 eo rekening met 2 passen, ipv 3 keer de kosten voor allerhande rekeningen.

[ Voor 4% gewijzigd door pennywiser op 11-01-2022 16:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik sluit mij aan bij de gezamenlijke / en/of rekening. Hartstikke handige oplossing voor deze situatie. (allene een pincode extra te onthouden :P)

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 63072

sjtienuh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:31:
Wij hebben het geregeld met een en/of rekening. Daarnaast hebben wij onze eigen rekeningen waar maandelijks het loon op gestort wordt. Omdat ik meer verdien hebben we een afspraak over het deel welke we beiden iedere maand inleggen op de en/of rekening. Hiermee betalen we alle vaste lasten.
Extratjes doen we vanuit de persoonlijke rekeningen
Kijk wel uit met en/of rekeningen als 1 van de rekening houders schulden heeft!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Knetterhard schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:23:
Ik denk dat er nog een optie bij moet.. Namelijk; we hebben een gezamenlijke rekening waar we oa. boodschappen, hypotheek e.d. van betalen.

Als mijn partner niet zou werken; zou ze daar boodschappen van kunnen doen. Verder storten wij 50/50, ondanks dat ik meer verdien. Ik betaal dan ook wel weer de uitjes en dergelijke.
Dat doen wij ook, maar dan naar rato van inkomen naar een gezamelijke rekening.
Daar gaan alle vaste lasten vanaf. Geld wat overblijft kan eenieder zelf opmaken en soms bijspringen bij elkaar indien nodig. Het is binnen 1 seconden van de ene naar de andere rekening overgemaakt, dus pinpas uitwisselen is absoluut niet nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

pennywiser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:33:
[...]

Uiteraard?

Wij hebben 1 eo rekening met 2 passen, ipv 3 keer de kosten voor allerhande rekeningen.
Iedereen zijn keuze natuurlijk. Maar als je bijvoorbeeld iets koopt voor je vriendin haar verjaardag. En ze ziet dit in het rekening overzicht staan. Heb je weer wat uit te leggen. Dus vandaar ook een prive rekening die paar eurootjes wat dat kost is het wel waard.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
[...]

Uiteraard?

Nou poe hee, je zou eens een paar euro per jaar moeten betalen om je financiën fatsoenlijk te kunnen scheiden...

Wij hebben gewoon beiden bunq-rekeningen met een stuk of wat eigen en en/of rekeningen met elkaar en anderen. Net hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Uiteraard?

Wij hebben 1 eo rekening met 2 passen, ipv 3 keer de kosten voor allerhande rekeningen. Maar we doen iets verkeerd dan?
Ik weet niet of "vertrouwen" verkeerd is. Wij hebben dan geen en/of rekening, maar kunnen allebei gewoon overal bij. Ik zou in theorie nu 500 euro van de betaalrekening van mijn vrouw over kunnen boeken naar mijn betaalrekening. En dan.... tjsa.... wat dan eigenlijk? Dan krijg ik waarschijnlijk binnenkort de vraag waarom ik dat precies gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 14:35
Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Kijk wel uit met en/of rekeningen als 1 van de rekening houders schulden heeft!
Geen idee waarom er dan een gevaar schuilt, maar we kennen elkaars financiele situatie en weten dat we beiden een nette spaarcent hebben. Grote uitgaven worden namelijk vanuit die rekeningen gefinancierd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
mcDavid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Nou poe hee, je zou eens een paar euro per jaar moeten betalen om je financiën fatsoenlijk te kunnen scheiden...

Wij hebben gewoon beiden bunq-rekeningen met een stuk of wat en/of rekeningen met elkaar en anderen.
Haha lol, alsof ik het wil scheiden. Ik vind dat persoonlijk nogal armoede maar ieder zijn keus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 15:33
Ik mis mijn optie, alles op een ''kleine'' hoop :).

Er komt geld binnen en er gaat geld uit op beide betaalrekeningen (2) altijd voldoende geld om alle normale zaken te kunnen betalen en de rest wegzetten en vanaf welke rekening dit wordt aangevuld is niet van belang je bent beide oud en wijs genoeg en hebben ook beide toegang tot alles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003

DataGhost

iPL dev

Throwback naar vroeger: "Je mag alles van me weten, behalve m'n pincode!"
Ik zit zelf nu niet in die situatie, toen dat wel was hadden we een en/of-rekening met eigen passen. Mijn pincodes/wachtwoorden krijgt niemand te weten en omgekeerd wil ik die van anderen ook niet eens per ongeluk te weten komen. Dat betekent niet dat ik m'n partner niet vertrouw, maar mocht daar ooit een grond voor zijn heb je in ieder geval een deel van de schade beperkt. Ook kan je je partner behoorlijk uitsluiten als verdachte als er toch iets raars gebeurt met je pinpas/code/whatever.

Mocht je toch geen zin hebben in losse passen is contant geld opnemen en geven ook een oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wahloh
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-06 00:04

Wahloh

Professioneel Nietsnut

rdfeij schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Dat doen wij ook, maar dan naar rato van inkomen naar een gezamelijke rekening.
Daar gaan alle vaste lasten vanaf. Geld wat overblijft kan eenieder zelf opmaken en soms bijspringen bij elkaar indien nodig. Het is binnen 1 seconden van de ene naar de andere rekening overgemaakt, dus pinpas uitwisselen is absoluut niet nodig.
Dit doen wij ook. Wij hebben een gezamelijke rekening waar wij beide 50% van ons inkomen op storten. Hiervan worden alle vaste lasten betaald maar ook de boodschappen, onder boodschappen vallen bij ons geen persoonlijk aankopen zoals kleding, speeltjes (tech, hobby), etc.

Het bedrag dat je dan zelf overhoud spendeer je op dingen die je zelf wil, een deel wordt gespaard of belegd.

Van het bedrag dat op de gezamelijke rekening terecht komt zetten we ook een vast bedrag over naar een gezamelijke spaarrekening zodat we ook meteen sparen voor vakanties, onverwachte uitgaven, etc.

Mijn vriendin heeft als enige een pinpas van deze gezamelijke rekening op zak want zij doet de boodschappen maar ik kan met mijn eigen pinpas (aangezien ik zelf bij dezelfde bank zit) ook digitaal betalen met de gezamelijke rekening.

Verder heb ik, omdat ik wel graag onze uitgaven in de gaten houd, push notificaties ingesteld bij afschrijvingen groter dan X euro en wanneer de rekening onder X bedrag komt. Dit om er voor te zorgen dat er waar nodig geld van de spaarrekening naar de betaalrekening gezet wordt.

Al met al vind ik dit niks minder dan normaal. Je moet je partner kunnen vertrouwen met een pinpas, als dit niet je prive pinpas is natuurlijk, maar je mag best een oogje op de uitgaven houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Wahloh op 11-01-2022 16:50 ]

Hoge kwaliteit 3D geprinte miniaturen en bustes voor de painting en tabletop role-playing enthusiasten. https://empireofminis.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
TheDudez schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:37:
[...]

Iedereen zijn keuze natuurlijk. Maar als je bijvoorbeeld iets koopt voor je vriendin haar verjaardag. En ze ziet dit in het rekening overzicht staan. Heb je weer wat uit te leggen. Dus vandaar ook een prive rekening die paar eurootjes wat dat kost is het wel waard.
Creditcard of contant pinnen. Of Klarna, mogelijkheden zat.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 11-01-2022 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MAX3400 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:27:
Zie hier ook een dubbele vraag, maar om toch antwoord te geven op de ts met: 'Ja maar...'
  • Woon niet samen (lange afstandsrelatie) en hebben dus ook geen gedeelde rekening etc. M'n pinpas met pincode krijgt ze een enkel keer gerust wel bijvoorbeeld:
  • We zitten in een restaurant maar willen een beetje vlot weg, ik zou betalen maar moet nog naar de WC, ik ga naar de WC, zij betaald met mijn pas.
  • Bovenstaande maar dan met tanken.
  • Wil iets hebben van een winkel oid terwijl we bij elkaar op bezoek gaan en zij gaat de stad in, kan het geld of naar d'r overmaken of gewoon m'n pinpas mee geven, beetje afhankelijk van wat het is/hoe duur etc.
Allemaal dingen dus waar zij voor dingen voor mij (of ons beide) betaald met mijn geld. Niet waar ze dingen voor zichzelf betaald van mijn geld.

Qua gezamelijke huishoudpot/hogere bijdrage van de een dan de ander voor iets gedeeld waar het andere deel van de vraag over lijkt te gaan: Die hebben we niet, vakanties etc. gaan 50-50 maar we verdienen netto ongeveer het zelfde op het moment. Voor dit is het eerder genoemde andere topic denk ik relevanter

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 11-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51
Ik ben al ruim 15 jaar getrouwd (gemeenschap van goederen) en we hebben allebei nog een eigen rekening :). Hoef je nooit verantwoording af te leggen over een (kleine) aankoop. Daarnaast een gezamenlijke rekening met 1 pinpas. Van die gezamenlijke gaat de hypotheek, verzekeringen etc. af. 15 jaar geleden legden we allebei de helft in. Nu is zij minder gaan werken en ik (veel) meer gaan verdienen. Ik stort dus alleen nog op de gezamenlijke een zij betaald de huishoudelijke dingen. Mocht ze wat te kort hebben kan ze met de gezamenlijke pas pinnen. Ik hoef daar geen pas van te hebben.

Ik begrijp het gevoel van de TS wel en dit geeft ons wat financiële vrijheid omdat ik haar rekening ook niet wil zien. Als ze schoenen of kleding koopt moet ze dat zelf weten. En als ik een keer luxe lunch met collega's of vrienden dan is dat ook gewoon prima.

[ Voor 18% gewijzigd door jongetje op 11-01-2022 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb er geen moeite mee.
Of ze met haar pas pint of met die van mij, het gaat van dezelfde rekening af.

Wil ze de pas van mijn privé rekening? Prima. Die is leeg 😅. Maar anders mag ze ook best vragen of ik wat extra wil overmaken naar de gezamenlijke rekening.

Ik weet haar pincode en zei ook die van mij.

Naïef? Misschien. Mochten we gaan scheiden onhandig? Misschien. Maar zoveel geld staat er niet op dus is weinig geld om ruzie over te maken.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• caspervc
  • Laatst online: 15:02
Wij hebben een gezamenlijke en/of rekening voor huishoud zaken, en beiden een privé rekening voor eigen lol. Maar zo vaak dat mijn vrouw mijn pas even meeneemt, of ik de hare. Als je hebt besloten met elkaar het leven te delen, het huis te delen, de inboedel te delen, waarom dan zo strikt gescheiden met geld?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

pennywiser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Creditcard of contant pinnen. Of Klarna, mogelijkheden zat.
Creditcard is dan toch een aparte rekening? Komt op het zelfde neer. Credid card is trouwens ook duur. Bijna net zo duur als die paar eurotjes die je kwijt bent aan die extra rekening.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

TheDudez schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Creditcard is dan toch een aparte rekening? Komt op het zelfde neer. Credid card is trouwens ook duur. Bijna net zo duur als die paar eurotjes die je kwijt bent aan die extra rekening.
Dat wisselt. Mijn creditcard bij de rabobank is gratis bij de rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nee, ik ben m'n pinpas structureel kwijt :F |:(

[ Voor 5% gewijzigd door kamerplant op 11-01-2022 16:54 ]

🌞🍃

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:54:
Dat wisselt. Mijn creditcard bij de rabobank is gratis bij de rekening.
Droom fijn verder. Vergelijk de kosten van een betaalrekening zonder CC eens met die van een rekening met CC.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37
kamerplant schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:54:
Vraag eens aan je partner, misschien heeft die hem :+

On a more serious note:

Het voordeel van een en/of rekening, is dat deze na overlijden van één van de partners, toegankelijk blijft voor de andere rekeninghouder. Een rekening op één naam wordt geblokkeerd bij overlijden, en kan pas na de nodige formaliteiten benaderd worden.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
[...]

Uiteraard?

Maar dat is toch helemaal niet goedkoper dan twee aparte rekeningen? Als dat zo was, zou ik dat ook al met mijn vrouw gedaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
Knetterhard schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:23:
erwn schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:23:
Ik mis een optie als "Nee, we hebben wel een gezamenlijke rekening met eigen pinpassen" in de poll.
Door meerdere Tweakers opgemerkt. De vraagstelling van deze poll had beter gekund. Ik kan hem helaas niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
TheDudez schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Duur en bijna net zo duur als een paar eurootjes. Het zal allemaal wel. Nee, het is geen extra rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Weissbier schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:58:
[...]

Maar dat is toch helemaal niet goedkoper dan twee aparte rekeningen? Als dat zo was, zou ik dat ook al met mijn vrouw gedaan hebben.
Ligt aan de bank denk ik? Wel goedkoper dan 3 rekeningen neem ik zo aan, maar wij willen gewoon niet meer rekeningen dan nodig: 1.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 11-01-2022 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Droom fijn verder. Vergelijk de kosten van een betaalrekening zonder CC eens met die van een rekening met CC.
Dat hebben we toendertijd gedaan. Maar toen was het voor een en/of rekening slimmer om voor t rabo basispakket te gaan ipv directpakket. Bij basis zit er dus 1 bij en was het voordeliger om 2 passen te hebben. Iets wat wij wilden bij de e/o rekening.

Ik baseer dit nu wel op info van enkele jaren oud. Hoe het nu is zou ik moeten nakijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:04
DataGhost schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:42:
Throwback naar vroeger: "Je mag alles van me weten, behalve m'n pincode!"
Na 2 decennia delen * Rukapul and Mrs. Rukapul veel - en financieel alles - maar niet de pincodes.

Ook nergens voor nodig want een gezamenlijke rekening is in no-time geopend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-06 09:24

Basszje

Reisvaap!]

Poll: Geef jij je pinpas en pincode mee aan je partner?
Nee, maar we hebben ook geen gescheiden financien.

Als je partner zelfs niet genoeg eigen inkomen heeft om boodschappen van te doen, zou ik vooral het probleem / oplossing daar eens gaan zoeken.

Anders de en/of rekeningen die al aangeraden worden.

Even nog redenen

- Overzicht houden op eigen uitgaven
- Kijken of er niet geld 'weglekt' denkend dat het je partnet is ( als er onbevoegden iets incasseren bv )
- Ik hoef niet te weten wat partner doet

Ah tot slot, een relatie waar een partner de andere partner regelmatig moet vragen / bedelen ( voelt het emotioneel ) is een moeilijke relatie. Beter daar goede afspraken over maken en op gezette tijden zonder gezeur iets doen.

[ Voor 41% gewijzigd door Basszje op 11-01-2022 17:11 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Volgens mij is het simpel: voor TS voelt het niet goed, om z'n vriendin z'n pas en pincode te geven. Simpelste oplossing: even geld overboeken naar een rekening waar vriendin een pas van heeft (dat moet in deze tijd van Instant Payments toch geen probleem zijn)? Als het regelmatig voorkomt en dat teveel gedoe is (en er wel een soort van basis van vertrouwen is op financieel vlak), een gezamenlijke rekening.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
Knetterhard schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:29:
Klopt. Door te zien hoe de stemming uitvalt weet ik of mijn gevoel uitzonderlijk is of algemeen voorkomend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Nee, mijn pinpas en code blijven persoonlijk. Een gedeelde rekening lijkt me een stuk logischer.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik vind het wel raar dat je je levenspartner niet zonder blikken of blozen je pinpas mee geeft om boodschappen te doen, om op die vraag antwoord te geven.

Als ik die twijfel wel zou hebben, dan zou ik op zoek gaan naar waar die twijfel zijn oorsprong heeft. Ik vind het geen teken van een gezonde relatie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-06 12:45
Wij hebben twee eigen rekeningen, e/o rekening en een gezamenlijke zakelijke rekening.

Maar in de praktijk beheert mevrouw Bulder de zakelijke rekening waar het volledig inkomen op binnenkomt, dus die bepaalt hoeveel geld er naar de overige rekeningen gaat. Ik heb me dus maar te schikken aan het geld dat zij overmaakt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:13
Voor iedereen met een machtiging ipv en/of rekening: houden jullie er rekening mee dat, mocht de ander niet meer wilsbekwaam zijn of komen te overlijden, je bij veel banken een probleem hebt? Een en/of rekening is veel veiliger in deze situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eledhrim
Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:31:
Waarom een pinpas meegeven? Mocht mijn vrouw (wij hebben allebei een eigen rekening) ergens staan zonder voldoende saldo, dan kan ze gewoon met de bank app wat geld van mijn rekening naar die van haar boeken.... of van haar spaarrekening. Ze is gewoon gemachtigd voor mijn rekening en ik voor die van haar. Toch 1 pot nat.

We kunnen zelfs voor een iDeal betaling gewoon kiezen van welke rekening het af mag. Daar hebben we elkaars pas echt niet voor nodig.
Jullie hebben elk een eigen rekening maar toch kan de partner geld afboeken van jouw rekening met de bank app door de machtiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eledhrim
mcDavid schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:31:

Edit: Overigens zou ik ook niet zoveel moeite hebben iemand een keer mijn pinpas mee te geven voor een eenmalige aankoop, gewoon ff een aparte code+limiet instellen en klaar. Maar in de praktijk is het veel makkelijker als mensen gewoon met eigen middelen betalen en de betaling doorsturen als verzoekje. Een structurele oplossing is het iig sowieso niet.
Bij welke bank kun je een aparte code + limiet instellen? Kun je met die pas dan wel in de online omgeving inloggen of is dat dan ook uitgeschakeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Pizza_Boom schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:23:
Voor iedereen met een machtiging ipv en/of rekening: houden jullie er rekening mee dat, mocht de ander niet meer wilsbekwaam zijn of komen te overlijden, je bij veel banken een probleem hebt? Een en/of rekening is veel veiliger in deze situaties.
We houden er rekening mee. :P

Hier gebeurt het ook wel eens als we naar de supermarkt gaan en de dame heeft de pas nog thuis liggen. Zonder twijfel deel ik de pas en pin.

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
We hebben een en/of rekening bij dezelfde bank als waar mijn eigen rekening op staat, mijn vrouw heeft dus toegang tot beide rekeningen. Ze kan overschrijvingen maken, maar is daar principieel tegen en ik moet daardoor alle overschrijvingen naar onze en/of rekening zelf maken.

We verdienen beide ruim boven modaal als het niet elk 2x is. Heb mij al meer dan 10 jaar geleden neergelegd bij het feit dat als we uit elkaar gaan ik in een kartonnen doos mag slapen onder de brug. :P (De positie van de man in het Nederlands rechtssysteem als je getrouwd en een kind hebt). Ondanks dat heb ik mijn eigen pincode. yay

[ Voor 3% gewijzigd door init6 op 11-01-2022 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:37
Wij hebben een e/o-rekening en elk eigen rekeningen. Van mijn eigen rekening geef ik gerust mijn partner m'n pinpas of pincode, als dat uitkomt op de locatie zelf. Dus alleen wanneer we in hetzelfde pand zijn.

Waarom? Omdat ik enkel de pincode geef als ik de ander vertrouw (wat ik bij mijn partner doe), maar in het verleden vaak zat merkte hoe verdraaid irritant het is als je je pas aan iemand hebt meegegeven en er bij een ander pinapparaat achterkomt dat je 'm mist :+ Als betreffend persoon dan in hetzelfde pand is, is dat minder een issue.

Beetje hetzelfde als sleutels. Ik vertrouw mijn partner er prima mee, maar omdat ik zo gewoon ben dat ik ze bij me heb, zou ik ze niet graag uitlenen, omdat ik mezelf dan vast buitensluit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, al onze rekeningen zijn en/of rekeningen en weten zo ongeveer alles van elkaar. Behalve de pincodes van onze pinpassen. :D
Ik heb mijn vrouw denk ik één keer mijn pincode verteld, maar die was ze vergeten voordat ze moest betalen. Haar pincode heb ik nog nooit gehoord of nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:19
Hier alles gescheiden, maar geen moeite om mijn pinpas mee te geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

odan

The dark side is within all!

Ligt toch echt aan het scenario.

Net samen: nee. Als ze geld nodig heeft voor belangrijke dingen ja dan kan daar uiteraard naar gekeken worden.

Langer samen: misschien. Dat zal echt aan de relatie liggen en hoe de partner omgaat met geld.

Getrouwd/samenlevingscontract/etc.: Ja. Een en/of rekening, maar mocht de partner bijvoorbeeld een probleem met geld hebben zou je kunnen kijken naar een extra aparte rekening.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Eledhrim schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Jullie hebben elk een eigen rekening maar toch kan de partner geld afboeken van jouw rekening met de bank app door de machtiging?
Ja, precies. Zelfde met iDeal, daarmee kan ik ook betalen vanaf de rekening van mijn vrouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:26
Waarom niet met partner open het gesprek hierover voeren? Geef je straks ook aan: "je mag de pinpas wel/niet (doorhalen wat niet van toepassing is) meenemen want 60% van tweakers zegt wel/niet (doorhalen wat niet van toepassing is)."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

kamerplant schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:54:
Die heeft je partner blijkbaar geconfisqueerd :P

Hier alles open en bloot. Mijn vrouw (14 jaar samen) weet mijn pincode en ik de hare ondanks onze gescheiden rekeningen. Ik betaal de meeste vaste lasten, zij de kleding (al is dat met kinderen ook een vaste last :+).

Ik vraag mij wel af @Eledhrim wat je wil bereiken met het topic. Is het puur verzamelen van data of wil je graag weten hoe anderen dit doen? Dan heb je jouw doel nu al bereikt met je poll.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
Mijn partner weet mijn code (en ook waar mijn pas is). Maar ik heb geen zin dat ze continu mijn pas pakt, niet omdat ik haar niet vertrouw maar omdat ik niet mis wil grijpen en zij al gerust haar eigen pas nogal eens kwijt is (jaszak, broekzak, tasje, auto,...). Dus dat gebeurt dan ook niet.

Een tweede pas (of wat dan ook voor constructie met een gezamenlijke rekening) regelen is tegenwoordig niet zo lastig meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

sjtienuh schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Geen idee waarom er dan een gevaar schuilt, maar we kennen elkaars financiele situatie en weten dat we beiden een nette spaarcent hebben. Grote uitgaven worden namelijk vanuit die rekeningen gefinancierd
Partner van een kennis bleek verborgen gokverslaving te hebben. Ondanks dat ze niet getrouwd waren en beide de helft hadden bijgedragen aan de en/of rekening werd het volledige saldo toegewezen aan de partner en in beslag genomen om de gokschuld af te betalen.

Geen relatie of huwelijkse voorwaarden maken niet uit, rechters en overheid kunnen het volledige saldo van een en/of rekening toedelen aan degene die ze het best uitkomt als ze een vordering hebben.

Dus zet er of niet meer op dan nodig voor de dagelijkse boodschappen of werk met een machtiging ipv een en/of rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Euh, die is net zo hoog (andere bank). Maar wellicht dat het wat uitmaakt dat ik veel geld op mijn rekening heb staan en er maandelijks ruim 2x modaal binnenkomt. Ze willen me blijkbaar graag binden.

Ik betaal iig geen cent minder als ik een rekening zonder CC afneem. Ik ging ook geen cent meer betalen toen ik de kaart kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Anoniem: 63072 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:27:
[...]

Euh, die is net zo hoog (andere bank). Maar wellicht dat het wat uitmaakt dat ik veel geld op mijn rekening heb staan en er maandelijks ruim 2x modaal binnenkomt. Ze willen me blijkbaar graag binden.

Ik betaal iig geen cent minder als ik een rekening zonder CC afneem. Ik ging ook geen cent meer betalen toen ik de kaart kreeg.
Ik verdien zeker geen 2x modaal.
Juist niet. En ook niet altijd een positief saldo.

Maar wat je schrijft is bij mij ook.
Dus tenzij ze mij ook graag houden omdat ik soms rente mag betalen is het gewoon voor alle klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 08:43
Tsja: samen een huis, getrouwd in gemeenschap van goederen, kids, etx. En of rekening voor gemeenschappelijk (99% centen) en een eigen rekening voor zakgeld. Pinpas uitlenen, als het echt moet.

In het begin hadden we een huishoud portemonnee. Boodschappen werden eruit betaald, leeg betekende allebei pinnen en inleggen. Was het meteen inzichtelijk hoeveel we uitgaven (student, geld was opletten)
Vertrouwde ik de ander? Ja, had de huissleutel. Vertrouw ik een ander met mijn volledige rekening? Dat duurt echt wel een paar jaar. Is overigens wederzijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 01:12

DirtyBird

Praktiserend denker

Tja, ik geef mn pinpas ook wel aan vrienden als dat zo uitkomt. Hoe boeiend is dat nou? Je ziet toch gelijk wat iemand doet op je rekening?

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon geen pincode er bij? kan het alleen contactloos tot set max?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 23:43

Barrycade

Through the...

Beide onze oorspronkelijke betaalrekeningen en 1 gezamenlijke e.o. met 2 passen (en eigen en gezamenlijke spaarrekeningen).

Net zo handig in een normale wereld waar je vaak zonder de ander ergens komt.

Pas met pin meegeven, voelt als je unlockte telefoon afgeven. En hoewel er niets opstaat dat schokkend is, voelt het als een inbreuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Barrycade schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:32:
Beide onze oorspronkelijke betaalrekeningen en 1 gezamenlijke e.o. met 2 passen (en eigen en gezamenlijke spaarrekeningen).

Net zo handig in een normale wereld waar je vaak zonder de ander ergens komt.

Pas met pin meegeven, voelt als je unlockte telefoon afgeven. En hoewel er niets opstaat dat schokkend is, voelt het als een inbreuk.
Telefoon ook moeite mee?

Hier is de unlock 0000 of de vinger. Maargoed. Dat weten we ook.
Geen geheimen
Behalve rond de kerst ivm bestellen van cadeau of tickets ofzo soms. In die tijd houden we er rekening mee. Verder echt 0 problemen mee. Soms ook handig. Even wat foto's kijken die ze heeft gemaakt van onze dochter zonder dat mijn galerij ook meteen vol staat.
Met hond uitlaten pak ik net zo makkelijk die van haar als die van mijzelf. Als ik maar bereikbaar ben en een noodsignaal kan verzenden (3xpowerbutton)

Die van mijzelf is handiger ivm medische gegevens op t lock screen dan. Maar verder? Wat zou het probleem zijn?

Ik heb eerder problemen ermee dat ze mijn mes zou pakken in de keuken :+. Of mijn koffiekopje. (Ja wij zijn een raar stel maar het werkt). Ik zou het niet kunnen daar iemand anders koffie uit te zien drinken. Zelfs m'n vrouw of kind niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik vertrouw mijn vriendin. Maar toch zorg ik er voor dat we alles goed geregeld hebben.

Niet omdat ik geloof dat we zonder elkaar zouden kunnen, maar omdat het juist is om te doen.

Ik zorg dat ik mijn vriendin niet in een positie zet waarin zij mij blindelings moet vertrouwen. Zij zorgt dat zij mij niet in een positie zet waarin ik haar blindelings moet vertrouwen.

Dat is juist de reden dat ik haar vertrouw. Mensen die makkelijk doen over een ander z'n verantwoordelijkheden, die vertrouw ik niet.

Dus ja, we hebben beide onze eigen rekening maar ook een samen rekening. Ja, dit kost een/twee euro in de maand, maar naast dat het juist is, geeft het ons beide de mogelijkheid om zelf het e.e.a te sparen en zelf te kunnen genieten, zonder schuine ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 08:46
Er is wat mij betreft een verschil tussen zaken omtrent privacy en de functionele zaken. Voor beide geld - vertrouwen. Als je je partner niet vertrouwt met je pinpas vind ik dat een vreemd gegeven in een (langdurige, zeker gehuwde situatie) tenzij er een historie is wat betreft financieel mismanagement of gokverslaving.

Ik vind het dus gek, ja. Maak afspraken over de uitgaven als daar je wantrouwen ligt, of maak een gezamenlijke boodschappen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
SMSfreakie schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:31:
gewoon geen pincode er bij? kan het alleen contactloos tot set max?
Iedere x keer moet je toch alsnog je pin invoeren? Kan maar net precies die keer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Als ik zoveel financiele zorgen zou hebben om mijn partner, zou ik de partner veranderen en niet de pinpas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Je schrijft partner, en 'zij' dus ik ga gokken niet getrouwd? Want anders had je wel 'mijn vrouw' geschreven.

Mijn vrouw en ik hebben gewoon één CJ (compte jointe) met ieder een eigen pinpas (met voor het gemak wel dezelfde pincode). Zij brengt geen geld binnen maar koopt wel de kinderkleding, schoenen enzo, heel veel zaken voor verjaardagen (binnen en buiten het gezin) en ga zo maar door. We weten beiden wat er op de rekening staat al ben ik de enige die een app gebruikt om dat soort dingen te regelen.

Ik zie het probleem niet zo - als jij het geld gewoon met haar wil delen naargelang behoefte is een gezamenlijke rekening echt ontzettend handig en kun je gewoon je eigen pas en code hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

caspervc schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:52:
Wij hebben een gezamenlijke en/of rekening voor huishoud zaken, en beiden een privé rekening voor eigen lol. Maar zo vaak dat mijn vrouw mijn pas even meeneemt, of ik de hare. Als je hebt besloten met elkaar het leven te delen, het huis te delen, de inboedel te delen, waarom dan zo strikt gescheiden met geld?
Neemt jou vrouw de pas van de gezamenlijke rekening of de pas van jou privé rekening?

We hebben een samen rekening, maar ook beide een privé rekening. Dit vinden we beide ideaal, maar we vinden het ook allebei leuk om te sparen (voor onszelf?). Ook boeit het haar dus volledig niets wat ik koop van mijn privé gedeelte.

We vertrouwen elkaar, maar we verwachten dit niet van elkaar in een onnodige situatie.
We vinden beide dat iets goed regelen belangrijk is en we respecteren dit van elkaar.
Simpelweg zou ik m'n vriendin nooit opzadelen met een onnodig risico of d'r onder druk zetten met "maar je vertrouwt me toch, dus kun je je pincode best vertellen...".
Daarnaast zorgen wij zelf goed voor onze eigen pas(sen), dus hoeven we elkaar niet in de situatie te brengen dat je de pas van een ander nodig hebt.

Dat is juist de reden dat ik haar zo vertrouw. Ze zorgt voor haar eigen pas, is niet afhankelijk van mij, vindt het belangrijk dat dingen juist geregeld zijn, voelt zich niet aangevallen als we iets rationaal willen regelen.

Maar juist daarom, in hoge uitzondering zou ik haar wel mijn pas vertrouwen, maar dit is simpelweg niet een normale situatie, dus zal bijvoorbeeld wel vragen waar zij dan haar pas gelaten heeft.

Inboedel delen we ja, die hebben we samen ook gekocht (:

Mijn auto staat op mijn naam, haar auto op haar naam. Ik weet niet eens of je een auto echt 'samen' kunt bezitten? Maar ja, ik rij wel eens in haar auto (als die voor de oprit staat), maar dat vraag ik haar dan wel.

We hebben wel in een samenlevingscontract geregeld dat we het e.e.a erven bij overlijden, maar in elk ander geval niet. Wederom, het is niet dat ik haar niet vertrouw, maar we vinden het belangrijk dat het goed geregeld is en willen elkaar niet opzadelen met een (gevoelsmatig verwaarloosbaar) 'risico'. Niet omdat we elkaar niet vertrouwen, maar juist uit respect voor elkaar.

En is het niet ook gewoon onhandig? Ik heb mijn pas altijd in mijn portemonnee, ik moet dat niet aan denken dat ik 'm niet bij heb omdat men vriendin 'm toevallig even geleend heeft. Of geeft ze dit dan altijd aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:50:
Als ik zoveel financiele zorgen zou hebben om mijn partner, zou ik de partner veranderen en niet de pinpas.
Dat is wel lekker makkelijk natuurlijk.
Alsof je niet verliefd kunt worden op mensen die minder geld verdienen (maar wellicht net zo hard werken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:04
Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:13:
Haha, ik sta er heel anders in dan de meesten hier, zie ik.

Ik zie een pinpas totaal niet als iets 'persoonlijks'. Het is gewoon een pasje wat je kunt gebruiken om te betalen.
Ik geef mijn pasje gerust mee aan iedereen die ik goed ken, als dat handig is. Mijn vrouw, als dat nodig zou zijn, maar ook m'n zwager, kameraad, directe collega, noem maar op. Gewoon als je aan het klussen bent ofzo.
Het voelt (voor mij) hetzelfde als een biljet van €50 uit de portemonnee trekken en in goed vertrouwen overhandigen. :)
Het ligt een beetje aan de bank, maar bij een aantal kun je met pas + PIN praktisch alle bankzaken autoriseren.

Als ik het me goed herinner onderteken je bv bij Rabo een verhoging van de hypotheeklening door beide digitaal akkoord te geven.

Het punt is, je weet vaak niet eens welk risico je precies loopt door argeloos authenticatiemiddelen te delen. Goed gebruik is om dat dus gewoon niet te doen, en al zeker niet bij financiele of overheidszaken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zebby schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:18:
Er is wat mij betreft een verschil tussen zaken omtrent privacy en de functionele zaken. Voor beide geld - vertrouwen. Als je je partner niet vertrouwt met je pinpas vind ik dat een vreemd gegeven in een (langdurige, zeker gehuwde situatie) tenzij er een historie is wat betreft financieel mismanagement of gokverslaving.
Het is in onze relatie niet normaal dat zij van alles koopt van mijn privé pinpas. Wellicht juist omdat we ook een gezamenlijke rekening hebben.

Maar dat heeft niets te maken met vertrouwen, juist met het respecteren van elkaars eigen domein. Zij heeft mijn pas niet nodig en ik die van haar niet.
Als ik 'm wel nodig zou hebben dan leg ik dat uit, hoeft zij niet na te gaan vragen.
Ik vraag niet naar haar pincode, zeker niet "maar schat je vertrouwt me toch"

Maar ik heb ook wel eens iets op haar PC betaald met mijn PayPal, ik klik dan wel 'wachtwoord onthouden' uit. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar omdat ik het graag in eigen beheer houdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:59:
[...]

Dat is wel lekker makkelijk natuurlijk.
Alsof je niet verliefd kunt worden op mensen die minder geld verdienen (maar wellicht net zo hard werken).
Wat heeft verliefd worden er mee te maken? Of het inkomen van diegene?

Mijn punt gaat geheel aan jou voorbij denk ik. Ik heb het over vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:55
Als je getrouwd bent en jij jouw partner niet vertrouwd dan hebben jullie geen goede relatie en zal dit ook niet lang standhouden.

Mijn vrouw en ik delen alles, zoals het hoort. Goede afspraken maken (en nakomen!) is heel belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Rukapul schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:14:
[...]
Het punt is, je weet vaak niet eens welk risico je precies loopt door argeloos authenticatiemiddelen te delen. Goed gebruik is om dat dus gewoon niet te doen, en al zeker niet bij financiele of overheidszaken
Exact.

Het is rationeel onjuist. Een ander dient dat te erkennen en moet jou niet in die positie brengen.

Als de ander dat niet erkent, betekend het dus dat hij/zij niet rationeel na kan denken over risico's en dus überhaupt beter niet met jou pas (of iets anders) rond kan lopen.

Helemaal leuk is het als mensen dan boos worden, omdat je ze niet 'vertrouwt'.
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:20:
[...]

Wat heeft verliefd worden er mee te maken? Of het inkomen van diegene?

Mijn punt gaat geheel aan jou voorbij denk ik. Ik heb het over vertrouwen.
Uit jouw bericht: "Als ik zoveel financiele zorgen zou hebben om mijn partner, zou ik de partner veranderen en niet de pinpas."

Kun je toch niet anders dan concluderen dat TS z'n relatie maar moet beëindigen omdat z'n partner minder verdient (volgens zijn startpost)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 08:46
Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:15:
[...]

Het is in onze relatie niet normaal dat zij van alles koopt van mijn privé pinpas. Wellicht juist omdat we ook een gezamenlijke rekening hebben.

Maar dat heeft niets te maken met vertrouwen, juist met het respecteren van elkaars eigen domein. Zij heeft mijn pas niet nodig en ik die van haar niet.
Als ik 'm wel nodig zou hebben dan leg ik dat uit, hoeft zij niet na te gaan vragen.
Ik vraag niet naar haar pincode, zeker niet "maar schat je vertrouwt me toch"

Maar ik heb ook wel eens iets op haar PC betaald met mijn PayPal, ik klik dan wel 'wachtwoord onthouden' uit. Niet omdat ik haar niet vertrouw, maar omdat ik het graag in eigen beheer houdt.
Daar gaat het in de redenatie wat mij betreft al mis. Zij koopt niet "van alles" met jouw pinpas omdat ze die heeft, ze doet dat niet omdat jullie elkaar respecteren en vertrouwen, los van welke pinpas ze ook in de hand heeft.

Ik weet de pincode van mijn vrouw niet, zij de mijne wel denk ik? Er zijn gewoon afspraken over uitgaven, en bovengemiddelde zaken die bespreek je eerst. Het is immers niet jouw geld, maar jullie geld. Althans, indien getrouwd met gedeelde goederen etc. Of als jullie andere afspraken hebben natuurlijk, maar ook dan is de basis vertrouwen geen wantrouwen zoals de post van TS een beetje doet aanvoelen.

*Om ook nog wat nuttigs voor TS achter te laten - maak dit in godensnaam bespreekbaar met elkaar! Financien en gevoelens daaromtrent moeten niet geheim zijn, zeker met een inkomensgat koestert dat wrok. Praat met elkaar, leg je gevoelens uit, begrijp elkaar! Alleen dan kun je een goede oplossing vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Zebby op 11-01-2022 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

BlazeMuis schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:24:
Als je getrouwd bent en jij jouw partner niet vertrouwd dan hebben jullie geen goede relatie en zal dit ook niet lang standhouden.

Mijn vrouw en ik delen alles, zoals het hoort. Goede afspraken maken (en nakomen!) is heel belangrijk.
En als je niet getrouwd bent?

Wat mij betreft gaat het niet om vertrouwen maar juist om het respecteren van elkaars domein. Dat doen we al 7,5 jaar zo en dat is langer dan een aantal getrouwde stellen.

"Mijn vrouw en ik delen alles, zoals het hoort. Goede afspraken maken (en nakomen!) is heel belangrijk."

Hoezo, hoort het zo? Waarom zou je alles op een hoop moeten willen gooien? Het is juist fijn om ook je eigen stukje te hebben naast de gezamenlijke rekening.

En goede afspraken maken is echt veel meer dan maar alles op een hoop gooien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:23
Leuke relatie wanneer je je partner niet vertrouwd...

Leuk zo'n poll, maar je kunt er net zo goed aan toevoegen "nee, ik vertrouw mijn partner niet"...

Financiële afspraken zijn echt iets anders dan je pinpas niet mee willen geven.

[ Voor 63% gewijzigd door Inverted_World op 11-01-2022 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:55
Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:32:
[...]

En als je niet getrouwd bent?

Wat mij betreft gaat het niet om vertrouwen maar juist om het respecteren van elkaars domein. Dat doen we al 7,5 jaar zo en dat is langer dan een aantal getrouwde stellen.

"Mijn vrouw en ik delen alles, zoals het hoort. Goede afspraken maken (en nakomen!) is heel belangrijk."

Hoezo, hoort het zo? Waarom zou je alles op een hoop moeten willen gooien? Het is juist fijn om ook je eigen stukje te hebben naast de gezamenlijke rekening.

En goede afspraken maken is echt veel meer dan maar alles op een hoop gooien.
Oké, niet iedereen heeft uiteraard dezelfde mening. Mijn post had ik misschien anders moeten verwoorden.

Ik ben van mening dat het zo hoort, en het werkt heel goed in onze relatie, dat kan in een andere relatie anders zijn.

Het lijkt mij dat je alleen trouwt als je elkaar volledig kan vertrouwen, maar again, dat is mijn mening :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:33
Ik heb gestemd op wij delen alles.

Da's maar deels waar, ik verdien, zij geeft uit, ik ben dus vrijgesteld van winkelen 8) 8) En/of rekening. Zeker bij partners belangrijk dat je geld/kapitaal niet geblokkeerd wordt bij evt overlijden vanwege dan vervallen machtiging oid, ja ook op jonge leeftijd bestaat dat risico.

Ieder een eigen pas met zelf instelbare limieten. We kunnen ieder ook aan alle spaarrekeningen. Dat hele wat is van wie is in een goede relatie een papieren exercitie. Uitzondering als 1 vd partners een extra hoog financieel risico loopt maar dan komen ook contractuele afspraken/huwelijkse voorwaarden in beeld ter bescherming van de partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zebby schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:28:
[...]

Daar gaat het in de redenatie wat mij betreft al mis. Zij koopt niet "van alles" met jouw pinpas omdat ze die heeft, ze doet dat niet omdat jullie elkaar respecteren en vertrouwen, los van welke pinpas ze ook in de hand heeft.
Ja, wellicht mist er nuance.

Met mijn privé pas koop ik alleen privé items.
Het is onwaarschijnlijk dat zij mijn privé pas leent om iets voor mij te kopen.

Spullen voor ons samen gaan ook van de samen rekening.

Dus nee inderdaad, ze koopt niet van alles van mijn privé rekening, maar dat is dus ook geen toeval, juist omdat we het zo duidelijk gescheiden hebben, hoeft zij nooit mijn pas te lenen.

We vertrouwen elkaar maar we zien dat niet als reden om alle rationaliteit maar over boord te gooien. Het enige argument dat ik hoor is "ja maar vertrouwen".
Als je zo'n relatie (en zeker trouwen) zakelijk bekijkt slaat het volledig nergens op (maar dan zal ik wel weer ongevoelig zijn ofzo).

Eens met je tweede deel, communicatie is key.

Stel ze zou mijn pas lenen (om welke reden dan ook), dan vraagt ze dit altijd. En zou ze dit (haar kennende) op de cent nauwkeurig teruggestort hebben voordat ik d'r erg in heb.

En dan niet dat ik achteraf moet vragen van: "hee, ik had een rare afschrijving, heb jij toevallig mijn pas gehad?"
En dat je dan zoiets terugkrijgt als: "ooh, jaa, nee, ik was die van mij even kwijt en wou ik nog tegen je vertellen maar was ik vergeten."

Want dat soort mensen krijgen minpunten bij mij, m'n vriendin vertrouw ik juist omdat ze met respect omgaat met 'mijn' domein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-06 18:56
Een "Ja, maar...".

We hebben een en/of rekening voor vaste lasten en boodschappen, dus daarvan gaat praktisch alles. Maar ik vertrouw m'n partner wel dusdanig dat het uitlenen van m'n eigen pas geen punt is. Is dan wel heel sporadisch, voor een zak kattenvoer of iets kleins. Maar sinds we die en/of rekening hebben willen we eigenlijk niet meer zonder :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51
DjoeC schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:38:
En/of rekening. Zeker bij partners belangrijk dat je geld/kapitaal niet geblokkeerd wordt bij evt overlijden vanwege dan vervallen machtiging oid, ja ook op jonge leeftijd bestaat dat risico.
Dat gebeurd dan ook erg vaak dat je partner overlijdt? In dat geval heb je altijd je eigen rekening nog of leen je voor die paar dagen af geld voor boodschappen. Maar hoop dat je sowieso dan al door vrienden / familie wordt opgevangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Anoniem: 221425 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:13:
Haha, ik sta er heel anders in dan de meesten hier, zie ik.

Ik zie een pinpas totaal niet als iets 'persoonlijks'. Het is gewoon een pasje wat je kunt gebruiken om te betalen.
Ik geef mijn pasje gerust mee aan iedereen die ik goed ken, als dat handig is. Mijn vrouw, als dat nodig zou zijn, maar ook m'n zwager, kameraad, directe collega, noem maar op. Gewoon als je aan het klussen bent ofzo.
Het voelt (voor mij) hetzelfde als een biljet van €50 uit de portemonnee trekken en in goed vertrouwen overhandigen. :)
Same here.

Als je vrienden of een partner hebt die je niet vertrouwt met je pincode, dan zijn het niet de juiste vrienden of partner.

En mocht er toch een keer een rotte appel tussen zitten: de schade op de lopende rekening is beperkt, en dan kan ik die "vriend" gelijk afschrijven bij funny business.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003

DataGhost

iPL dev

jongetje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Dat gebeurd dan ook erg vaak dat je partner overlijdt? In dat geval heb je altijd je eigen rekening nog of leen je voor die paar dagen af geld voor boodschappen. Maar hoop dat je sowieso dan al door vrienden / familie wordt opgevangen.
Nee dat gebeurt niet erg vaak nee, maar het kan wel knap lastig zijn als je opeens je normale betalingen niet kan doen waarbij het onbekend is hoe lang die situatie gaat duren. Ook kan het afhankelijk van je afspraken zo zijn dat jij geen aanspraak meer hebt op een substantieel deel van het geld op die rekening en dat dat naar de familie gaat. Je zal niet de eerste zijn waar dit nieuwe spanningen en problemen gaat opleveren. Waarom zou je dat soort situaties niet gewoon voor zijn door het op "de juiste manier" te regelen? Op dezelfde manier worden er samenlevingscontracten en huwelijkse voorwaarden gesloten, op het moment dat het met beiden nog goed gaat en ze het beste met elkaar voor hebben. Dat is ook precies het moment om ervoor te zorgen dat het bij scheiding of overlijden net zo goed is geregeld, juist omdat je van elkaar houdt, toch?

Uit enkele reacties hier proef ik dat trouwen in volledige gemeenschap van goederen de enige echte mogelijkheid is, anders is je relatie sowieso gedoemd te mislukken. Dat mag, die mening, maar als realist en met wat statistieken in de hand kan je best snel beredeneren dat dat een naief idee is. Iedereen denkt dat zijn relatie supergoed is, totdat dat niet meer zo is. Iedereen denkt dat die zijn/haar partner goed kent, totdat dat niet zo blijkt te zijn. Hell, veel mensen kennen zichzelf nog niet eens tot ver in hun leven. Hoe wil je dan je partner 100% kennen? Zelfs iets "simpels" als geaardheid of andere dingen waarvan je dacht dat dat ondertussen allemaal wel uitgegroeid en in steen geschreven was kunnen later in je leven nog veranderen, en nu is het moment om daar rationele beslissingen over te nemen.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 11-01-2022 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ShitHappens schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:53:
Een "Ja, maar...".

We hebben een en/of rekening voor vaste lasten en boodschappen, dus daarvan gaat praktisch alles. Maar ik vertrouw m'n partner wel dusdanig dat het uitlenen van m'n eigen pas geen punt is. Is dan wel heel sporadisch, voor een zak kattenvoer of iets kleins. Maar sinds we die en/of rekening hebben willen we eigenlijk niet meer zonder :p
Maar geef je haar dan je privé pas?
Als mijn vriendin een pas zou lenen, dan zou dat de gezamenlijke pas zijn.

Ik vertrouw haar, maar zonder verklaring geef ik principieel aan helemaal niemand mijn privé pas. En dat respecteert zij ook (zij zal dit zonder verklaring ook nooit naar vragen en volgensmij is dat andersom ook zo).

Maar dat is het punt, we vertrouwen elkaar zodanig dat we het respecteren dat we niet alles op een hoop hoeven gooien.
Je hebt juist van die mensen die heel graag al het geld op een hoop willen gooien, dat zou ik juist niet vertrouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-06 15:15
Mijn partner en ik hebben beide onze eigen rekeningen en een gezamenlijke rekening. Zo zijn onze financiën gescheiden, maar voor het gedeelde huishouden toch een soort van gedeeld.

Ik zou er overigens geen probleem mee hebben mijn eigen pinpas en code mee te geven aan mijn partner, die vergeet toch na 10 minuten de pincode weer :+

Ik ben van mening dat het gezond is om ieder je eigen financiën te hebben (zeker als je niet getrouwd bent), maar dat je elkaar ook dusdanig moet kunnen vertrouwen dat je zonder problemen je pinpas kan meegeven mocht het incidenteel nodig zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 09:36

Meller

Much to learn, you still have

Wij hebben beide een privé rekening en een gezamenlijke rekening waar alle vaste lasten en boodschappen van gaan. Prive rekening is meer zodat we niet bij elkaar hebben "wat heb je daar gekocht etc..". Doe lekker je ding en grote uitgaven sparen we beide extra via de spaarrekening gekoppeld aan onze gezamenlijke rekening.

edit: door de gezamenlijke rekening met beide eigen passen krijg ik ook nooit de vraag of ze mijn pinpas wil hebben ;).

edit 2: Maar we weten van elkaar wel de pincode van de prive rekening, mocht het om wat voor een reden nodig zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Meller op 11-01-2022 23:17 ]

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

Pagina: 1 2 3 Laatste