Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:55:
[...]

Droom fijn verder. Vergelijk de kosten van een betaalrekening zonder CC eens met die van een rekening met CC.
Nee, als je een creditcard hebt die maandelijks vereffend wordt (lees: openstaande credit van je rekening afgeschreven) Dan kost die helemaal niets. (kan bij mij tot max 2000 euro)
Je hebt dan alleen niet de overige voordelen zoals aankoopverzekering e.d.

[ Voor 8% gewijzigd door rdfeij op 12-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 08:10
rdfeij schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Nee, als je een creditcard hebt die maandelijks vereffend wordt (lees: openstaande credit van je rekening afgeschreven) Dan kost die helemaal niets. (kan bij mij tot max 2000 euro)
Je hebt dan alleen niet de overige voordelen zoals aankoopverzekering e.d.
Het ging niet om de evetuele rente, maar om de vaste kosten van een credit card. Deze zijn natuurlijk gewoon in de kosten van je betaalpakket verrekend.

Overigens geld de aankoopverzekering nog steeds als je elke maand je volledige saldo betaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 16:03

GG85

.......

Valt me op dat alles hier gelijk in het extreme wordt getrokken.
Wij zijn in (beperkte) gemeenschap van goederen getrouwd en in de basis is dus het meeste "sam-sam" maar mijn pinpas/pincode, telefoon en computer zijn prive.
Dat houdt niet in dat ze nóóit mijn code zou krijgen of iets op mijn telefoon of computer zou mogen doen/zien maar in de basis is dat van mij en weet ik haar pincodes niet en zij die van mij niet.
Wachtwoord voor de password manager is beschikbaar op een gezamenlijk bekende locatie voor noodgevallen en als ze zou vragen "wat app je" (wat ze overigens nooit doet en ik ook niet) dan laat ik mijn telefoon zien maar in principe zijn een aantal dingen gewoon prive en daar voel ik me prettig bij.

Zelfde voor email en digid, die is prive en dat houdt ik zo, al is het alleen maar om er zeker van te zijn dat ik de enige ben die hem weet en dat een stuk veiliger is dan meerdere personen.

Qua financien hebben we gezamelijke (beleggings) rekeningen voor ons en de kleine en verder onze eigen prive rekening. Heb totaal de behoefte niet om te gaan checken wat er op haar prive spul staat (ook al is de helft van mij) en andersom ook niet.
Een pinpas + code is persoonlijk en aangezien je daarmee ongeveer alles online kunt doen is het gewoon slim die voor jezelf te houden en er veilig mee om te gaan. In een noodgeval zou ze hem heus wel krijgen maar dan heeft ze haar eigen pas wel of maak ik geld over of vul zelf in.
Vrienden krijgen al helemaal mijn pas en code niet, net als dat ze mijn wachtwoorden niet krijgen. Waarom zou je?

Sommige mensen vinden het gewoon fijn om niet alles standaard maar te delen maar dat heeft niet gelijk met wantrouwen te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door GG85 op 12-01-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:55
Hier ook naar alle tevredenheid een gezamenlijke huishoudrekening waar we beide al naar behoefte en gelang op kunnen storten/opnemen/sparen en beide onze eigen rekening.
Daarnaast diverse spaardoelen gekoppeld aan gezamenlijk en zo ook voor onze privérekeningen.
Zou niet anders (meer) willen.
Van de gezamenlijke rekening hebben we 2 passen, voor ieder 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:33
jongetje schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Dat gebeurd dan ook erg vaak dat je partner overlijdt? In dat geval heb je altijd je eigen rekening nog of leen je voor die paar dagen af geld voor boodschappen. Maar hoop dat je sowieso dan al door vrienden / familie wordt opgevangen.
Ja, in mijn situatie lijkt er een 100% kans op te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:56
De vaste lasten betaal ik. Boodschappen en kleding betaalt mijn vrouw. Het komt wel eens voor dat ze geld te kort komt, bijvoorbeeld een dure maand (december). Dan pakt ze gewoon mijn pinpas.

Of ze daarmee dan een transactie van 50 euro of van 500 euro doet maakt mij verder niets uit. Kennelijk heeft ze dat geld op dat moment nodig.

Onder welke optie valt dat?

[ Voor 24% gewijzigd door c-nan op 12-01-2022 17:28 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:55
c-nan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:26:
De vaste lasten betaal ik. Boodschappen en kleding betaalt mijn vrouw. Het komt wel eens voor dat ze geld te kort komt, bijvoorbeeld een dure maand (december). Dan pakt ze gewoon mijn pinpas.

Onder welke optie valt dat?
Onder de optie die TS dus liever niet wil ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:33
DataGhost schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Uit enkele reacties hier proef ik dat trouwen in volledige gemeenschap van goederen de enige echte mogelijkheid is, anders is je relatie sowieso gedoemd te mislukken. Dat mag, die mening, maar als realist en met wat statistieken in de hand kan je best snel beredeneren dat dat een naief idee is.
Nee, dat is niet de enig reele mogelijkheid maar (voor mij) wel een vertrekpunt. Bij half-half, niet gecommiteerd, deel ook ik m'n centen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DjoeC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:26:
[...]

In ieders situatie.
Onsterfelijk bestaat nog niet.
Het is alleen de vraag wie er eerst gaat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:51
DjoeC schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:26:
[...]

Dat het vaak gebeurd? Dat hoop ik niet voor je. En als iemand overlijdt heb je vaak nog een eigen bankrekening, dus geen probleem. En als je die niet hebt dan duurt het altijd even voordat het sterfgeval wordt gemeld door de uitvaartverzorger en is er gewoon tijd om te pinnen indien nodig (wat eigenlijk niet mag omdat de overledene zijn pincode met niemand mag delen volgens de voorwaarden). En als je er echt bang voor hebt dan leg je 200 euro in een kluisje zodat je boodschappen kunt doen de dagen voordat je de papieren hebt opgestuurd en zijn beoordeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 13-01-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:08
Wat een gedoe allemaal zeg imho.. natuurlijk vinden de meeste mensen dat een vreemde situatie en staan de meesten er heel anders in. Daar heb je geen poll voor nodig :P Maar goed, het blijkt nu ook wel zo te zien.

Wij werken beide, niet evenveel. Gedurende de jaren ook nooit evenveel verdiend, sterker nog, ik stond zelfs even op 0 want ging weer een jaar studeren (omscholing). Wij gooien alles op één hoop, hebben alleen een gezamenlijke spaarrekening en een gezamenlijke lopende rekening met 2 pasjes. Als een van de twee dus meer gaat verdienen is het winst voor beide, minder gaat verdienen/werken is dus gezamenlijk verlies, althans: financieel dan. Er is meer in het leven dan geld natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:34
remzor schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:05:
Wat een gedoe allemaal zeg imho.. natuurlijk vinden de meeste mensen dat een vreemde situatie en staan de meesten er heel anders in. Daar heb je geen poll voor nodig :P Maar goed, het blijkt nu ook wel zo te zien.

Wij werken beide, niet evenveel. Gedurende de jaren ook nooit evenveel verdiend, sterker nog, ik stond zelfs even op 0 want ging weer een jaar studeren (omscholing). Wij gooien alles op één hoop, hebben alleen een gezamenlijke spaarrekening en een gezamenlijke lopende rekening met 2 pasjes. Als een van de twee dus meer gaat verdienen is het winst voor beide, minder gaat verdienen/werken is dus gezamenlijk verlies, althans: financieel dan. Er is meer in het leven dan geld natuurlijk ;)
Ben jij mijn partner? :+

Hier net zo: alles op 1 hoop, ik hou van eenvoud en overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:08
renegrunn schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Ben jij mijn partner? :+

Hier net zo: alles op 1 hoop, ik hou van eenvoud en overzicht.
Denk het niet want zij was de door haar (en mij!) gekochte kleding aan het passen en het moet blijkbaar weer terug. No joke :+

Nee maar ieder zijn ding natuurlijk, wij zouden het er alleen mega benauwd van krijgen en moeten er niet aan denken. Af en toe koop ik (in een opwelling) iets geks, af en toe zij. Echt grotere aankopen als in honderden euro’s+ melden we/overleggen we.
Maar boodschappen…. Al koopt ze er elke keer een paar schoenen bij voor zichzelf, als ik ze niet hoef te doen alsnog pure winst O+

Wij verdienen samen wel prima dus hebben ook makkelijk lullen. Als je krap bij kas zit kan ik me voorstellen dat je een stuk zuiniger bent en ook veel meer bespreekt. Echter zou dat voor ons het op één hoop en het vertrouwensprincipe niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Accretion schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:06:
[...]

Ik vertrouw haar, maar zonder verklaring geef ik principieel aan helemaal niemand mijn privé pas. En dat respecteert zij ook (zij zal dit zonder verklaring ook nooit naar vragen en volgensmij is dat andersom ook zo).
Waar is dat principe op gebaseerd? Ik kan me er verdraaid lastig iets bij voorstellen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 16:40
Ik zou zelf als ik jou was een en/of rekening openen. Dan heb je ook meer inzicht in wat er gebeurt qua financien (mocht het mislopen ook handig).

Verder geef ik mijn pinpas niet mee aan mijn partner, zij heeft meer geld dan ik dus dat heeft weinig zin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• altijdbezig
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18-06 00:35
Ik geef je na je toevoeging groot gelijk dat je graag zelf de controle houdt @Eledhrim en vind het je sieren als vader dat je de belangen van je dochter in het oog houdt.

omdat je aangaf persoonlijke ervaringen te waarderen oook nog even onze situatie:
in het geval van 2 financieel gezonde partners zonder problematiek zoals beschreven vind ik vertrouwen normaal. In mijn thuissituatie ben ik de minst verdienende en is mijn partner kostwinner, zijn we al 21 jaar samen (jeugdliefde) en hebben we 1 en/of rekening en 1 pretrekening (mijn rekening). Ik houd tegenwoordig de financiën bij en heb geen pinpas van de en/of, maar verricht wel betalingen middels mijn telefoon. Pinpas is dus niet nodig. Omgekeerd weet mijn partner de pincode van de pretrekening maar gebruikt hem echt nooit. Dingen voor mezelf en dochter haal ik zoveel mogelijk van de pretrekening en als dat saldo onvoldoende is boek ik over van de en/of.

Kijkende naar mijn relatie zou ik het een enorme motie van wantrouwen vinden als partner mij geen toegang tot de rekening zou geven en andersom. Maar zoals gezegd; jij doet er voorlopig even goed aan.

Ik wens je een constructief gesprek toe met je vrouw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Wij hebben een gedeelde rekening voor de boodschappen. Waar wij ook beiden een pinpas voor hebben.

Het gebeurt weleens dat zij haar tas niet bij zich heeft en ik dan mijn pinpas aan haar meegeef, ze weet ook de pincode daarvan. Maar ja, dat boeit verder niet, omdat het toch van onze gezamenlijke rekening is.

De pas van mijn eigen rekening geef ik niet zo snel mee... al heb ik dat vroeger weleens gedaan (toen we nog geen gezamenlijke rekening hadden).

Het was overigens nooit omdat zij geen geld had, maar omdat ze simpelweg vaak niks bij zich had. Bijvoorbeeld in de zomer als ze alleen een jurkje ofzoiets aan heeft, dan heeft ze geen zin om een hele tas met spullen mee te sjouwen als we ergens heengaan (strand ofzo).

Nu we een dochter hebben, ben ik meestal degene die ijsjes gaat halen etc, maar vroeger wisselden we elkaar af en dan gaf ik gewoon mijn pas mee... anders kon ze geen ijsjes halen :)

Ach ja... long story short: ik deed er niet heel moeilijk over. Wat moet ze ermee doen dan? Het valt immers meteen op als er iets niet klopt.

En we hebben het hier over onze partners.

Ik heb ook weleens de pinpas van mijn werkgever meegekregen om ergens iets te kopen _O- Dat vind ik nog een hele stap verder gaan. Maar ja, die gaat er ook vanuit dat hij mij kan vertrouwen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:03
't is voor mij geen kwestie van vertrouwen, want dat is er toch wel. Het is meer een kwestie van delen. We delen onze levens met elkaar en daar hoort (iets onbelangrijks als) geld ook bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
StarC schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:38:
't is voor mij geen kwestie van vertrouwen, want dat is er toch wel. Het is meer een kwestie van delen. We delen onze levens met elkaar en daar hoort (iets onbelangrijks als) geld ook bij.
Geld iets onbelangrijks noemen gaat mij dan wel weer te ver. Maar dat komt omdat mijn vrouw een andere visie op geld heeft als ik (ze geeft het een stuk makkelijker uit en daar ben ik in het verleden weleens gefrustreerd door geraakt).

Dus wij hebben naast de gezamenlijke rekening nog steeds onze eigen rekeningen en de lasten worden ook zo verdeeld dat we beiden evenveel te besteden hebben. (inkomens - vaste lasten) / 2 mag je zelf besteden aan wat je wil (om de vrede te bewaren in huis).

Maar we vertrouwen elkaar wel met een pinpas en dat soort dingen.

Mag ook wel... we hebben ook samen een huis gekocht en hebben een dochter van bijna 6 jaar oud. Alles is zo verweven met elkaar dat er geen ruimte voor echt wantrouwen is. Dan klapt het uit elkaar denk ik.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 23:43

Barrycade

Through the...

StarC schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:38:
Dat is dus voor mensen niet hetzelfde. Zeker dus niet voor TS waar financiële problemen zijn, dan wel qua gedrag of qua schulden.

Zelfs als het geld over de randen klotst kan geld tot grote problemen leiden. Zeker als er gedragsproblemen rondom geld zijn (verslaving, impulsproblemen etc).

Maar geld onbelangrijk noemen is wel erg kort door de bocht.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zakkenjongen
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-05 20:00
Zoals onze notaris dat zegt, juridische/financiële zaken leg je niet vast omdat je het zo goed kan vinden op dat moment. Je legt het vast omdat het kan veranderen in de toekomst.

Partner gaat vreemd (zou hij/zij nooit doen!), Partner krijgt schulden (maar hij/zij gaat zo goed om met geld!), Bedrijf van partner gaat failliet en er kan beslag worden genomen op gezamenlijke bezittingen (maar het bedrijf wordt uitstekend gerund!), Familie krijgt ruzie over erfenis na overlijden (maar we waren zo hecht!), ga zo maar door.

Het is de basis van een relatie om elkaar te vertrouwen, natuurlijk. Maar je regelt juridische en financiële zaken goed voor het geval dat. En dat is pure ratio, heeft niks met wantrouwen te maken.

En als je denkt dat jij die gene bent die dat allemaal nooit zou kunnen overkomen, heb je mogelijk gelijk, maar bedenk je wel, alle mensen die het toch wél overkomt dachten dat ooit ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door zakkenjongen op 13-01-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06 00:06

PcDealer

HP ftw \o/

@Eledhrim waarom heeft je vriendin te weinig saldo?

Ik geef mijn pincode aan niemand. Mijn digid geef ik aan niemand, ik log zelf in. Mijn bankpad geef ik hooguit uit gemak om iets wat ik wil betalen maar ik mijn vriendin in de gelegenheid is om contactloos te betalen.

Ik had met mijn ex-vrouw een en/of rekenng, ieder met een eigen pas en we werkten allebei. Op een gegeven moment vloeide er steeds meer geld weg van de rekening. Ik zag, door het inlezen van de rekeningen in Afas Personal dat de boodschappen tussen de EUR 800,00 op zijn op EUR 1.200,00 per maand kosten!

Ik kon de vaste lasten niet meer voldoen omdat het geld daarvoor al eerder weg was dan de rekening kwam. Ze had een gat in haar hand. Mogelijk had dit te maken met haar geestelijke toestand op dat moment. Dan kun je wel afspraken hebben, maar schieten hun doel voorbij.

Om te voorkomen dat we verder in de financiële misère zouden komen (en dat zaten we), heb ik haar pas ingenomen en haar een maandelijks budget gegeven op haar eigen rekening voor boodschappen. Daarmee waren de financiën weer stabiel.

Was ze daar blij mee? Nee. Hadden we daar ruzie om? Ja. Gaf ik daar iets om? Nee. We stonden gelukkig niet op straat.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:35
Twintig jaar getrouwd, één en/of rekening met ieder een eigen pas en ieder een eigen creditcard, daarnaast nog één spaarrekening. Verder geen bankrekeningen, wel allebei altijd iets van 100 tot 200 euro cash in de portemonnee.
Geen idee wat haar Persoonlijk Identificatie Nummer is en dat is andersom ook zo. Ken ook haar vijfcijferige code niet voor de bank app en zij die van mij niet. Zeg nooit nooit maar pinpassen worden hier in principe niet van elkaar geleend/gebruikt. Er zal iets heel speciaals aan de hand moeten zijn wil dat gaan gebeuren en ik kan me op dit moment geen situatie voorstellen waarbij dat nodig zou zijn en niet op een andere manier opgelost kan worden.

Bij de bank is het overigens goed zichtbaar dat er echt een scheiding is op het individu ondanks de en/of rekening. Alles zit in één pakket maar haar creditcard overzicht kan ik niet zien en andersom ook niet. De afschrijvingen zie je uiteraard eens per maand maar meer ook niet.
Daarnaast ben ik gemachtigd door mijn moeder voor betaal en spaarrekening (geen pas, alleen online bij dezelfde bank) en dat ziet mijn vrouw ook niet in haar app maar in mijn app kan ik alles voor mijn moeder regelen.

Zag ook voorbij komen dat een en/of rekening niet geblokkeerd wordt bij overlijden, die van mijn ouders werd dat dus wel tien jaar geleden na het overlijden van mijn vader. Spaargeld en een (kleine) hypotheek was voldoende om dat in gang te zetten, na het aanleveren van een verklaring van erfrecht kon de rekening omgezet naar één persoon en was deze weer te gebruiken. Incasso liep door, contant geld kon ze halen bij de bank voor boodschappen en dergelijke.
Nog wat langer geleden kreeg een oom die net weduwnaar was geworden te horen bij de bank dat beide personen moesten tekenen voor het opheffen/aanpassen van een (ook geblokkeerde) en/of rekening.
Dat werd een enorme bos bloemen en er ging iemand hoog in de boom heel diep door het stof.
Pagina: 1 2 3 Laatste