Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Scherp. Dan moeten ze wel heel flink die kachels aan hebben gehad tijdens de bouw. Als je dan uberhaupt al uit komt...Aiolos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Eerste bewoner en dan een beginstand van 4443 + 5256 = 9699kWh. Dat vind ik veel als ik er vanuit ga dat er (in nieuwbouw) een nieuwe meter opgehangen is door de netbeheerder. Weet je ook of je buren ook zo'n hoge beginstand op hun meter hebben?
Stel de kachels zouden continue 2000W verstoken dan duurt 9500 kWh al 198 dagen.
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 05-01-2022 16:36 ]
Jep dit viel mij ook al op, @Moeder85 misschien vanavond als het donker is alle zekeringen uitzetten en dan kijken of het licht in de algemene ruimtes is uitgaan.Aiolos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Eerste bewoner en dan een beginstand van 4443 + 5256 = 9699kWh. Dat vind ik veel als ik er vanuit ga dat er (in nieuwbouw) een nieuwe meter opgehangen is door de netbeheerder. Weet je ook of je buren ook zo'n hoge beginstand op hun meter hebben?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
En: veel sterkte. Iets zegt me dat je niet uit vrije wil in deze situatie terecht bent gekomen.
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Die overweging kan TS niet zelf maken, maar zal de verhuurder moeten maken.Van der Berg schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:36:
Wij krijgen binnenkort zonnepanelen en dan wordt het al bijna gratis (gas gaat eruit). Misschien kan TS hier ook een overweging in maken. Ik huur gelukkig wordt allemaal betaald door de woningbouw. Maar je kan snel terugverdienen in een aantal jaren. Dat help nog veel meer op het besparen van elektriciteit
[ Voor 98% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2022 18:40 ]
Als het zo moet ga ik wel een paar keer minder uit eten. Wat een (energie)armoede.Van der Berg schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
Dit is hoge verbruik inderdaad. Je kan alles uitzetten. Wij hebben dit ook gedaan en stoken het gehele jaar niet. Wij douchen ook heel kort en tussendoor tijdens het douchen zetten de we de kraan uit bij het wassen. Het is zonde als het warm water maar blijft doorlopen tijdens het douchen (In verband met gas).
..
Koken doen wij ook niet dagelijks, vaak ook uit eten of ik laat op werk bezorgen.
Ik douche trouwens ook lang niet elke dag (denk 2,3 keer per week, voor de rest uiteraard wel wastafel voor de natte ruimtes
Voorheen was het 2.200kwh en 600m3 gas.
Even uitgaande van 8kwh per m3 gas zou het ook uitkomen op 8*600=4.800kwh voor verwarming/warmwater.
Ben nog wel benieuwd hoe het warmwater precies wordt gemaakt.
Als snelle test zou je je radiatoren en boiler even op moeten meten met bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/nl...bg_0_32.42.ProductPageUrl
Makkelijk vingerwijzen bedoel je? (Naar de TS).Gramser schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Je kunt wel zien dat er elektrische verwarming hangt, maar als je niet bekend bent met hoeveel verbruik dat met zich meebrengt, is het moeilijk vingerwijzen vind ik.
Eh ja - teruglezend staat het er wat raar, dank voor de correctieFreakNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:56:
[...]
Makkelijk vingerwijzen bedoel je? (Naar de TS).

En die boiler, zit die niet per ongeluk op jouw meterkast?Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:09:
Die hoge beginstand is inderdaad ook al wel vreemd bij een nieuw appartement. Het was inderdaad dit of niks anders, en soms zit je in een situatie dat je blij bent een dak boven je hoofd te krijgen. Maar uiteraard wel een lering voor een volgende keer. 2 van de 3 kachels staan uit en 1 staat op 18c dus dit nog verder verlagen zie ik niet zo zitten. De verlichting op de gang en gezamenlijke ruimtes gaan automatisch uit gezien deze op sensoren werken maar ik kan wel testen of ze aan springen als ik alles uit heb staan en m’n voordeur open.
Wat een klote zooi trouwens. Je mag iets meer verwachten van een huis uit 2021!
Nee zo bedoel ik het niet.warhamstr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Hoe, word je energierekening onverklaarbaar hoog? Je verbruikt toch iets? En daar betaal je voor. Wil je dat voorkomen moet je monitoren en meten en bewust met je verbruik omgaan.
Je trekt in een gloednieuw appartement en gaat er vanuit dat het goed geisoleerd is en dat je weinig stookkosten gaat krijgen. Als je dan zelf weinig verbruikt met de inboedel aan apparatuur, dan schrik je wel even dat je energierekening 'onverklaarbaar' hoog is of gaat worden door een electrische verwarming of andere niet deugende verwarmingsinstallatie.
Je ziet het steeds vaker die niet deugende verwarmingsinstallatie want geen gas of warmtenet.
Het was laatst ook op Tv. Appartementen complex met warmtepomp.
Warmtepomp die geinstalleerd was in opdracht van de eigenaar, had te weinig vermogen en was eigenlijk niet bedoeld voor het doel verwarming + ik meen sanitair warm water. Met als gevolg dat die warmtepomp de hele dag kei hard aan het buffelen was met een skyhigh energierekening als gevolg. Die reportage was pre-energie crisis dus mits een oplossing zijn ze daar nu ook sjagerijnig als de pest door een dikke energierekening.
Maar ja het bespaar wel denk ik, dan het stromende water door te laten lopen. Wij doet dit ook niet om meer uit eten te kunnenFreakNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Als het zo moet ga ik wel een paar keer minder uit eten. Wat een (energie)armoede.
Ik douche trouwens ook lang niet elke dag (denk 2,3 keer per week, voor de rest uiteraard wel wastafel voor de natte ruimtes) maar ik ga niet beginnen aan douche aan- en uitzetten….
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2022 21:29 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik vermoed een centrale boiler al dan niet electrisch of op gas welke het warme water levert voor alle appartementen. De andere optie was per appartement een electrische boiler maar kan efficiënter zijn om 1 grote centrale boiler te plaatsen. Minder stilstandsverliezenDapdodo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:02:
Niet alle pagina's gelezen, maar heeft zij een warmtepompboiler die niet deugt. Zij noemt het dan een boiler.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Alle (sociale) appartementen in mijn stad zijn vorig jaar opgeleverd met Eltherm convectorkacheltjes en een 100L Tesy boiler. En dat zijn er echt honderden. Per complex (zo'n 60 app) is een Alfen 630kVA neergezet om het geheel van stroom te voorzienoverhyped schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:10:
[...]
En die boiler, zit die niet per ongeluk op jouw meterkast?
Wat een klote zooi trouwens. Je mag iets meer verwachten van een huis uit 2021!
[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 05-01-2022 22:29 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Als TS daar gebruik van maak, zou dat ook kunnen helpen om een andere ketel te kiezen. Boilers staan erom bekend te veel gebruik en hogere kosten.
[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 06-01-2022 01:13 ]
Het appartement is gasloos en heeft een centrale boiler.Van der Berg schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:12:
Wij hebben gelukkig geen boiler in huis en dat scheelt ook behoorlijk in het verbruik en prijs daarvan. Bij ons gaat warm water pas lopen als je de kraan aanzet via de Cv-ketel A+++ en deze staat bij ons op de economische stand.
Als TS daar gebruik van maak, zou dat ook kunnen helpen om een andere ketel te kiezen. Boilers staan erom bekend te veel gebruik en hogere kosten.
<drop the mic>
A'dam PVOutput
Herkenbaar.Jim423 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:28:
[...]
Alle (sociale) appartementen in mijn stad zijn vorig jaar opgeleverd met Eltherm convectorkacheltjes en een 100L Tesy boiler. En dat zijn er echt honderden. Per complex (zo'n 60 app) is een Alfen 630kVA neergezet om het geheel van stroom te voorzienMaar volgens de folders ''duurzaam'' verwarmd zonder gas.
Nu met de energiecrisis krijg je via de media genoeg schrijende verhalen voorgeschoteld van energiearmoede.
Het stereotype beeld daarbij is een oude sociale huurwoning, slecht geisoleerd, met torenhoge, haast onbetaaldbare stookkosten als gevolg. Sommige bewoners durven hun verwarming niet eens meer aan te zetten.
Probleem is dat velen en uitgerekend de politiek niet door lijkt te hebben dat deze energiearmoede ook bij nieuwe woningen c.q. van het gas of woningen aan het ontstaan is. Maar een nieuwe woning is toch 'nieuw' 'geisoleerd' en 'duurzaam'!? Niet wetende dat met een geforceerde, eigenlijk niet rendabele of niet geschikte verwarmingsinstallatie 'want van het gas af' (zoals het voorbeeld van TS, voorbeeld hierboven of het voorbeeld van mij van een vriendin van mij) je eigenlijk weinig opschiet en misschien zelfs wel nieuwe problemen creert.
Ik heb een woning uit 71 die half nageisoleerd is (het dak moet nog en de ramen van de huiskamer ook al zitten die niet aangesloten op een echte buitenruimte) en mijn variabele kosten voor verwarmen zijn deze winter nog niet boven de 1 euro per dag uitgekomen. Het zal duurder worden bij een contractverlenging maar zelfs als het verdubbeld zit het niet bij de schrijnende verhalen.
[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 06-01-2022 09:03 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het probleem zit hem in de hele keten. Die heeft er een sport van gemaakt om net binnen de regels te blijven. Projectontwikkelaars (en/of verhuurders) willen een hoge marge, een deel van de installatiebranche loopt nog hopeloos achter en dat gaat ten koste van huurders/kopers die een lage energierekening willen.kelly.hipolito schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:38:
[...]
Herkenbaar.
Nu met de energiecrisis krijg je via de media genoeg schrijende verhalen voorgeschoteld van energiearmoede.
Het stereotype beeld daarbij is een oude sociale huurwoning, slecht geisoleerd, met torenhoge, haast onbetaaldbare stookkosten als gevolg. Sommige bewoners durven hun verwarming niet eens meer aan te zetten.
Probleem is dat velen en uitgerekend de politiek niet door lijkt te hebben dat deze energiearmoede ook bij nieuwe woningen c.q. van het gas of woningen aan het ontstaan is. Maar een nieuwe woning is toch 'nieuw' 'geisoleerd' en 'duurzaam'!? Niet wetende dat met een geforceerde, eigenlijk niet rendabele of niet geschikte verwarmingsinstallatie 'want van het gas af' (zoals het voorbeeld van TS, voorbeeld hierboven of het voorbeeld van mij van een vriendin van mij) je eigenlijk weinig opschiet en misschien zelfs wel nieuwe problemen creert.
Politiek is aan zet om de branche te dwingen (en te controleren) om werkelijk duurzame keuzes te maken.
Je kan een stuk duurder bouwen met betere isolatie of je kan twee zonnepanelen op het dak leggen voor dezelfde score. Dan komen er dus twee zonnepanelen op het dak, maar dat is niet een nieuwe ontwikkeling denk ik.Joris748 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:08:
[...]
Het probleem zit hem in de hele keten. Die heeft er een sport van gemaakt om net binnen de regels te blijven. Projectontwikkelaars (en/of verhuurders) willen een hoge marge, een deel van de installatiebranche loopt nog hopeloos achter en dat gaat ten koste van huurders/kopers die een lage energierekening willen.
Politiek is aan zet om de branche te dwingen (en te controleren) om werkelijk duurzame keuzes te maken.
Elke branche werkt zo, opleidingen veranderen elke paar jaar van systeem. Niet omdat het beter is voor de leerlingen maar omdat ze dan opnieuw subsidies krijgen. Voor de leerlingen is het alleen maar nadelig, als ze een vak over moeten doen valt dat in een nieuw systeem, overlapt het niet helemaal en worden het drie vakken die ze over moeten doen. Dat was 25 jaar geleden al, ik was zo'n leerling
/▌
Hoeveel verbruik is er dan geweest in de 3 weken dat je wel de sleutel had maar nog niet in het appartement bent geweest? Stonden de radiatoren en de boiler toen wel aan? Je huidige gebruik lijkt redelijk in lijn met de verwachtingen te zijn. Als het echt nieuwbouw is, zeker in het begin is er vrij veel energie nodig om het vocht te verdrijven. En als de omliggende appartementen dan ook nog niet bewoond zijn stook je ook voor je buren.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
Gezien ik heel erg zuinig om ga met de radiatoren en amper apparaten aan heb staan vermoed ik toch dat er ergens een lek/fout is in mijn appartement. Ook gezien het verbruik de 1e bijna 3 weken dat ik er nog niet ingetrokken was (wel sleuteloverdracht gehad) al torenhoog is. Dit hoort niet in een leegstaand appartement zonder apparatuur lijkt mij. Dankjullie wel voor alle tips waar ik mee aan de slag kan.
Zit er een stekker aan? Ik heb een tijdje geleden de homewizzard p1 meter gekocht en dan heb je het best wel inzichtelijk, je kan ook de variabele bedragen invoeren die je betaald. Ze hebben ook sockets die je in een stopcontact kan steken als dat kacheltje een losse stekker heeft. Maar met de p1 meter zul je het ook al zien omdat het instant het verbruik weergeeft.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
Gezien ik heel erg zuinig om ga met de radiatoren en amper apparaten aan heb staan vermoed ik toch dat er ergens een lek/fout is in mijn appartement. Ook gezien het verbruik de 1e bijna 3 weken dat ik er nog niet ingetrokken was (wel sleuteloverdracht gehad) al torenhoog is. Dit hoort niet in een leegstaand appartement zonder apparatuur lijkt mij. Dankjullie wel voor alle tips waar ik mee aan de slag kan.
/▌
De enige manier om daar achter te komen is alle convectorkachels (je noemt ze radiatoren, maar dat zijn het niet) los te halen voor een paar dagen en dan je meter te monitoren. Dan zie je of er ergens anders nog een grootverbruiker is (eventueel per ongeluk buiten je appartement.)Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
Eerder haalde je verlichting aan, maar als je LED-verlichting hebt, gaat dat gewoon geen deuk slaan in je verbruik, al zou je ze de hele dag aan hebben. Met 7W per lampje gebruikt dat ruim 1 kWh per week als je ze continue laat branden. Heb je 10 lampjes is dat dus 12 kWh per week, mits ze niet uit gaan.
Die 12 kWh per week slaan bij jou geen deuk in een pakkie boter. Verlichting in je appartement is dus het probleem niet.
Dat verbruik lijkt me onmogelijk voor 21 dagen.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
9500 kWh / 21 dagen / 24 h/dag = 18 kW continu (oftewel 9 radiatoren zoals je hebt, die 21 dagen continu op vol vermogen hebben gedraaid).
Ik vermoed dat er tijdens de bouw ook al volop verbruikt is voor bouwstroom.
Dat is een beweging die allang bezig is, maar dat wil niet zeggen dat het OK is. Dat betekent dat de regelgeving en normering (en mentaliteit) te kort schieten. Er is ruimte om het zo te doen en daarom wordt die ruimte genomen. En dat is niet in het belang van de eindklant.Marzman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:31:
[...]
Je kan een stuk duurder bouwen met betere isolatie of je kan twee zonnepanelen op het dak leggen voor dezelfde score. Dan komen er dus twee zonnepanelen op het dak, maar dat is niet een nieuwe ontwikkeling denk ik.
Elke branche werkt zo, opleidingen veranderen elke paar jaar van systeem. Niet omdat het beter is voor de leerlingen maar omdat ze dan opnieuw subsidies krijgen. Voor de leerlingen is het alleen maar nadelig, als ze een vak over moeten doen valt dat in een nieuw systeem, overlapt het niet helemaal en worden het drie vakken die ze over moeten doen. Dat was 25 jaar geleden al, ik was zo'n leerling
Ik zal inderdaad eens kijken wat mijn verbruik doet wanneer ik de 3e ook geheel uit zet. Is het dan nog steeds zo hoog; dan moet er iets anders aan de hand zijn.
de opmerking van @Aiolos heeft mij wel aan het denken gezet.
Aiolos in "Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?"
dus er zijn mischien een paar dingen aan de hand.
ik wil dat je de volgende zaken uitzoekt, of oplost als het daar zit.
dus bel je leverancier (nuon essent greenchoise budgetenegrie etc etc nog 100 anderen, welke je hebt dus) met de volgende vragen.
1. staat het vinkje van de verblijf functie aan bij je leverancier.
dit vinkje regelt dat je de belastingvermindering op energie krijgt (voorheen werd dit heffing korting genoemd.)
2. word er rekening gehouden in het voorschot dat het huis elektrische word verwarmt.
de uitleg:
1. je meter is dus duidelijk al een keer gebruikt.
dit kan door de bouwer zijn gebeurd en als dat zo is, dan staat de meter nog geregistreerd als bedrijf meter.
dan krijg je geen heffing korting, en dat is toch al snel 830€ per jaar, dus 70€ per maand.
deze over zetten naar particulier is misschien vergeten.
(het is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar het gebeurd echt maar heel weinig.
maar goed waar mensen werken worden fouten gemaakt.)
2. doordat je begint met je energie rekening in de winter.
en je stookt met elektra en er nog geen historische gegevens zijn van het gebruik op dit adres (of verkeerde gegevens) word er nog geen rekening gehouden dat je gewoon veel elektra gebruikt in de winter maar niet in de zomer.
hier door krijg je veel te hoge voorschotten.
op zich zelf is dat niet erg, dit gaat zich zelf geheel automatisch corrigeren.
je hebt een slimme meter, dus in de zomer zien ze van zelf dat je gebruik helemaal niet zo hoog is en dalen je voor schotten (dubbel zo hard).
dus ik raad je eigenlijk aan om dit gedeelte gewoon automatisch te laten gaan, maar kom je dan financieel in de problemen dan heb er een goed gesprek over met je leverancier en is het voorschot wel aan te passen.
verder:
ja je systeem is niet het beste en ja dit is duurder als er een warmtepomp word gebruikt.
maar overdrijven daar zijn Tweakers ook goed in, het valt vaak in de praktijk wel mee.
heb ik al meer discussies overgehad met @ericplan.
dus volg ook goed de woorden die hij schrijft, die kun je echt vertrouwen en die heeft echt minder last van een ego als sommige hier.
met onze ervaring samen zal het wel mee vallen wat je uiteindelijk moet betalen voor je energie.
blijft duur maar dan hebben we het over een paar 10tjes per maand, hoogstens.
laat a.u.b weten wat lukt en wat niet.
ik heb desnoods nog wel wat meer trukjes op de achterhand voor als het moet.
maar laten we eerst de normale weg belopen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Sluipverbruik zit ergens kan niet zo zijn dat je zoveel energie verbruikt in die weken dat je er niet eens leefde (tenzij die kachels gewoon aan stonden zonder dat je het wist?), dus ergens verbruikt een apparaat stroom wat je niet ziet. Lijkt me sterk dat als je 1 vd 3 elektrische kachels aan zet dat je dan tot dat verbruik komt. Heb je al eens gekeken wat de slimme meter aangeeft als je kachel bezig is met verwarmen? Heb je meerdere groepen en kan je ze een voor een in-/uitschakelen en zo de groep vinden die het meeste verbruikt? Als de groep voor de kachels het bijvoorbeeld niet is weet je het zeker dat het ergens in de installatie fout zit. Je kunt ook op eigen kosten misschien een elektricien laten langskomen om te kijken of hij iets kan vinden.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:06:
@ Joris: ik heb er 3 waarvan er 2 uitstaan en 1 op 18 graden.
Ik zal inderdaad eens kijken wat mijn verbruik doet wanneer ik de 3e ook geheel uit zet. Is het dan nog steeds zo hoog; dan moet er iets anders aan de hand zijn.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
199 kWh + 220 kWh = 419 kWh (alleen voor verwarming?)Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:13:
Beginstanden:
13-12: stroom 1: 4443, stroom 2: 5256.
Nu: stroom 1: 4642, stroom 2: 5476
Van 13 Dec tot 5 Jan.
In De Bilt waren er in die periode 302 graaddagen.
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Gemiddeld waren er in De Bilt 2724 graaddagen per jaar. Dus jaarverbruik voor verwarmen is (2724/302)*419 kWh = 3779 kWh per jaar.
Verder verbruik je wellicht nog eens 1500 kWh voor andere zaken dus je jaarrekening gaat als je verder niet veel verbruikt niet ver over de 5000 kWh.
3779 kWh vind ik geen gek getal voor een appartement met elektrische kacheltjes. Ik heb een warmtepomp in een vrijwel vrijstaand huis van 585 m3 inhoud en verbruik ongeveer 3000 kWh voor verwarming en warm tapwater samen. 3x groter huis maar een warmtepomp is 3 a 4 keer efficiënter dan een elektrisch kacheltje.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ter vergelijking, in een gemiddelde flat zou je 920 M3 gas per jaar verbruiken. Als daar ook nog 2000 kWh bij komt ben je daar momenteel bij de goedkoopste aanbieder bijna 2400 euro voor kwijt. En huiseigenaren moeten dan ook nog eens per 15 jaar de CV ketel vervangen en jaarlijks onderhouden. Een elektrisch kacheltje kost niet wat en gaat niet snel kapot.
Je verbruik is niet gek.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
:strip_exif()/f/image/AuS1ihQfzjOHs7Mf6GER1ZX9.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij vertellen of dit actuele verbruik normaal is? Hij schommelt normaliter rond de 00.250 maar geeft soms ook een kwartier dit verbruik aan met soms uitschieters van ruim een minuut met ongeveer 05.200
Sorry, ik ben niet technisch onderlegd dus als dit een domme vraag is… bij voorbaat excuses🤣
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat zal je boiler zijn.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:22:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen of dit actuele verbruik normaal is? Hij schommelt normaliter rond de 00.250 maar geeft soms ook een kwartier dit verbruik aan met soms uitschieters van ruim een minuut met ongeveer 05.200
Sorry, ik ben niet technisch onderlegd dus als dit een domme vraag is… bij voorbaat excuses🤣
Wat voor stekker zit daar aan?
TS geeft aan geen eigen boiler te hebben in haar appartement.MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Dat zal je boiler zijn.
Wat voor stekker zit daar aan?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Oh my bad, verkeerd onthouden. Dacht dat die er wel in zat. Excuus.GermanPivo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:26:
[...]
TS geeft aan geen eigen boiler te hebben in haar appartement.
nop geen domme vraag.
02.189kW betekend:
2189W, doe je dit 1 uur lang dan heb je 2,189kWh gebruikt.
en met een gemiddelde prijs van 0,50€/kWh is dat 1€ per uur.
klinkt heftig, maar zo als je zelf al zegt, dit zijn uit schieters van maar een aantal minuten.
het duurt best lang een uur.
zo als je al aan gaf gebruik je een +/- 18kWh per dag, dus het gemiddelde is een stuk lager.
heb je al kans gehad, om mijn tips eens uit te zoeken?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
"Hij schommelt normaliter rond de 00.250 maar geeft soms ook een kwartier dit verbruik aan met soms uitschieters van ruim een minuut met ongeveer 05.200"migjes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:29:
klinkt heftig, maar zo als je zelf al zegt, dit zijn uit schieters van maar een aantal minuten.
het duurt best lang een uur.
Een kwartier dit verbruik en soms nog hoger van meer dan een minuut.
Als er niks in het appartement aan staat aan kachels of wasmachine ofzo, dan is vraag 1 wat ik zou willen weten: waar komt dit vandaan.
Het kan niet zijn dat een kwartier je huis 2000+ W verbruikt terwijl je niks aan hebt staan.
@Moeder85 wat had je op dat moment allemaal aan staan ?
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 07-01-2022 10:37 ]
Nu wil ik niet het verbruik goed praten, het is veel namelijk. Is er de mogelijkheid een verbruiksmeter aan een kachel (let wel op maximum vermogen apparaat en verbruiksmeter) en/of boiler te hangen voor een dag om te zien welk apparaat dit verbruik veroorzaakt?
@Plenkske
Die 2 kW zou kunnen in de vorm van de electrische radiator/kachel. De boiler zal alleen zodanig lang aanspringen na veel waterverbruik.
[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 07-01-2022 10:40 ]
Stond op het moment van meten je verwarming aan?
Er is wel een boiler voor warm water in het appartementencomplex maar waar ik die kan vinden? Die zou dan in een ruimte extern mijn appartement moeten staan waar ik niet bij kan komen.
Je convector kachel stond aan, dus dan kan het verbruik best 2000 W zijn.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
Op dat moment stond de TV aan, 1 LEDlamp en 1 convectorkachel op 16 graden. Op dit moment overigens ook en hij staat nu al een half uur op dat verbruik.
Er is wel een boiler voor warm water in het appartementencomplex maar waar ik die kan vinden? Die zou dan in een ruimte extern mijn appartement moeten staan waar ik niet bij kan komen.
18 kWh verbruik op een koude dag als vandaag is prima
Je zou de de verhurende partij kunnen vragen om dit een keer te mogen bekijken, maar vermoed dat iemand onbekend met de techniek erachter er weinig uit zal halen.
@Moeder85
Is er wellicht een merk/type beschikbaar van de radiator/kachel? Of een foto van het typeplaatje voor specificaties hiervan?
Extra vraag, bent u de enige bewoner van het complex op dit moment, zo niet, hoe zit dit bij andere bewoners?
[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 07-01-2022 11:02 ]
18 kWh op een koude dag als vandaag om je woning op een koude 16C te hebben is prima?busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Je convector kachel stond aan, dus dan kan het verbruik best 2000 W zijn.
18 kWh verbruik op een koude dag als vandaag is prima
Je zou even met een rolmaat of iets dergelijks moeten opnemen welke afmeting je kachel heeft. Onderstaand opgenomen vermogen van je kachel. Volgens de tabel afhankelijk van de afmetingen verstookt jouw kachel 500-3000W. Daar moet je dan nog de rest van de apparaten bij optellen. Misschien sprong je vriezer wel net aan om bij te koelen. Vergeet ook koelkast enzo niet, maar die verbruiken niet super veel.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
Op dat moment stond de TV aan, 1 LEDlamp en 1 convectorkachel op 16 graden. Op dit moment overigens ook en hij staat nu al een half uur op dat verbruik.
https://www.dimplex.nl/pr.../wandconvector-plx-serie/
Type Artikelnr. EAN nr. Opgenomen vermogen (kW) Aansluitsnoer Afmetingen mm (H x B x D) Gewicht (kg)
PLX050E D1007020 4015627376182 0,5 1,5m 430x450x108 4,6
PLX075E D1007030 4015627376199 0,75 1,5m 430x620x108 6,5
PLX100E D1007040 4015627376205 1,0 1,5m 430x620x108 6,5
PLX150E D1007050 4015627376212 1,5 1,5m 430x690x108 6,7
PLX200E D1007060 4015627376229 2,0 1,5m 430x860x108 8,4
PLX300E D1007070 4015627376236 3,0 1,5m 430x860x108 9,8
18 kWh verbruik ik vandaag zelf ook voor verwarming, maar heb het dan wel op 20 graden.Brontosaurus99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:55:
[...]
18 kWh op een koude dag als vandaag om je woning op een koude 16C te hebben is prima?
3x groter huis maar wel een warmtepomp.
Op een dag als vandaag bespaar je denk ik ongeveer 20% door de verwarming op 16 graden ipv 18 graden te zetten.
Wat verbruik je vandaag zelf?
Is de aansluiting op dit adres misschien gebruikt tijdens de bouwwerkzaamheden (bouwaansluiting)? Dit zou het verbruik voor bewoning wel verklaren.Aiolos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Overigens, die kacheltjes staan aan (== max vermogen), of uit (== geen vermogen). De temperatuur die je instelt heeft invloed op hoelang ze aanstaan (ze slaan immers af als de gevraagde temperatuur bereikt is), maar niet op het vermogen dat ze verbruiken terwijl ze aanstaan.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
Met andere woorden, of je nu 16, 18 of 20 graden instelt, als de kachel aanstaat, zal ie hetzelfde vermogen gebruiken. Alleen op een lagere temperatuur is de gevraagde temperatuur eerder bereikt, dus zal de kachel korter aanstaan.
Als je wilt weten wat echt je sluipverbruik is, trek alle stekkers eruit, doe alle lampen uit, kachel uit, en check dan het actuele vermogen op de meter. Dat zou nagenoeg 0 moeten zijn.
18 kWh is niet ok voor een all-electric nieuwbouwappartement van 49 m2.busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:59:
[...]
18 kWh verbruik ik vandaag zelf ook voor verwarming, maar heb het dan wel op 20 graden.
3x groter huis maar wel een warmtepomp.
Op een dag als vandaag bespaar je denk ik ongeveer 20% door de verwarming op 16 graden ipv 18 graden te zetten.
Wat verbruik je vandaag zelf?
18 kWh is ok voor een vrijstaande all-electric nieuwbouwwoning van 240 m2 (mijn situatie).
Als je verwarmt met COP 1 dan kan het wel kloppen.Joris748 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:21:
[...]
18 kWh is niet ok voor een all-electric nieuwbouwappartement van 49 m2.
18 kWh is ok voor een vrijstaande all-electric nieuwbouwwoning van 240 m2 (mijn situatie).
Met een warmtepomp in een all electric nieuwbouw woning is het een andere situatie.
Gezien de info die we van TS gekregen hebben, klopt het zeker. Maar dat wil niet zeggen dat het verbruik ok is. Ik vind het niet ok en eigenlijk schandalig om mensen willens en wetens met een hogere energierekening dan nodig op te zadelen.D-dark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:37:
[...]
Als je verwarmt met COP 1 dan kan het wel kloppen.
Met een warmtepomp in een all electric nieuwbouw woning is het een andere situatie.
Het is een compromis tussen aanlegkosten, variabele kosten en geluid.Joris748 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Gezien de info die we van TS gekregen hebben, klopt het zeker. Maar dat wil niet zeggen dat het verbruik ok is. Ik vind het niet ok en eigenlijk schandalig om mensen willens en wetens met een hogere energierekening dan nodig op te zadelen.
Iedere woning een airco in de woonkamer zou al een heel flinke verlaging van de energie kosten opleveren. Maja dat is duurder voor de verhuurder en kans op klachten over geluid.
Geluid is een gelegenheidsargument wat er aan de haren bijgesleept wordt. Ja, die units maken geluid. Onder de streep gaat het altijd over de euro's (voor de mensen aan de verdienende kant).busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]
Het is een compromis tussen aanlegkosten, variabele kosten en geluid.
Iedere woning een airco in de woonkamer zou al een heel flinke verlaging van de energie kosten opleveren. Maja dat is duurder voor de verhuurder en kans op klachten over geluid.
"Ja mevrouwtje, dat doen we niet omdat die dingen herrie maken." Komt heel anders over dan: "Ja mevrouwtje, dat doen we niet omdat anders onze marges te klein1 worden."
1 Definieer te klein
Maar dit is geen gemiddelde flat, dit is een nieuwbouw flatje van 49m2. Daar zou je echt geen 920 kuub per jaar aan kwij moeten zijn. Denk dat je met een kuub per dag al hoog zit.busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:05:
Ter vergelijking, in een gemiddelde flat zou je 920 M3 gas per jaar verbruiken. Als daar ook nog 2000 kWh bij komt ben je daar momenteel bij de goedkoopste aanbieder bijna 2400 euro voor kwijt. En huiseigenaren moeten dan ook nog eens per 15 jaar de CV ketel vervangen en jaarlijks onderhouden. Een elektrisch kacheltje kost niet wat en gaat niet snel kapot.
Je verbruik is niet gek.
Als het een gemiddelde flat was dan was er wel een CV ketel in gekomen. Dit appartement is erg goed geïsoleerd, waardoor COP1 een optie werd.celshof schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:02:
[...]
Maar dit is geen gemiddelde flat, dit is een nieuwbouw flatje van 49m2. Daar zou je echt geen 920 kuub per jaar aan kwij moeten zijn. Denk dat je met een kuub per dag al hoog zit.
Maar als er ondanks dat toch een CV ketel in gezet was dan was er in plaats van 3700 kWh ongeveer 400 M3 gasverbruik geweest. 1 m3 gas = +/- 8 kWh.
En dat betwijfel ik.busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:50:
[...]
Als het een gemiddelde flat was dan was er wel een CV ketel in gekomen. Dit appartement is erg goed geïsoleerd, waardoor COP1 een optie werd.
Maar als er ondanks dat toch een CV ketel in gezet was dan was er in plaats van 3700 kWh ongeveer 400 M3 gasverbruik geweest. 1 m3 gas = +/- 8 kWh.
Zou niet de eerste keer zijn dat een oud complex flink gerenoveerd wordt en men verplicht op all electric moet overschakelen. Dan is straalkachels en keramische kookplaat wel de meest goedkope oplossing die men toepast.
Op Funda genoeg oude panden te vinden waar de gas cv ketel 1 op 1 vervangen is door een electrische cv ketel.
Plus het is geen 3700 voor verwarming.
De beginstanden van de meter waren al niet 0. Dat is al een indicatie dat die al gebruikt is.
uit een eerdere post
(4642-4443)+(5476-5256) = 419 kWh
13-12 - 05-01 = 24 dagen
Dat komt al dichter in de buurt van de 50 m3 en dan reken ik stroom voor andere dingen nog niet mee.
[ Voor 17% gewijzigd door D-dark op 07-01-2022 13:17 ]
Het gaat om een nieuw huis.D-dark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:14:
[...]
En dat betwijfel ik.
Zou niet de eerste keer zijn dat een oud complex flink gerenoveerd wordt en men verplicht op all electric moet overschakelen. Dan is straalkachels en keramische kookplaat wel de meest goedkope oplossing die men toepast.
Op Funda genoeg oude panden te vinden waar de gas cv ketel 1 op 1 vervangen is door een electrische cv ketel.
Plus het is geen 3700 voor verwarming.
De beginstanden van de meter waren al niet 0. Dat is al een indicatie dat die al gebruikt is.
uit een eerdere post
(4642-4443)+(5476-5256) = 419 kWh
13-12 - 05-01 = 24 dagen
Dat komt al dichter in de buurt van de 50 m3 en dan reken ik stroom voor andere dingen nog niet mee.
Leer alsjeblieft even wat graaddagen zijn, anders zaai je alleen maar verwarring. (Met alle goede bedoelingen)
[ Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 07-01-2022 13:25 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
heb je het topic ook doorgelezen?frisianstar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:23:
Is al duidelijk welke woning de ts nu huurt? compleet nieuw, verbouwd kantoor/winkelpand? hoekhuis of aan 4 zijden buren?
Enige dat bekend is:frisianstar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:23:
Is al duidelijk welke woning de ts nu huurt? compleet nieuw, verbouwd kantoor/winkelpand? hoekhuis of aan 4 zijden buren?
"- nieuw appartement van 49m."
en
"Appartement is uit bouwjaar 2021.
Alleen stroom, geen gas. "
- compleet nieuw
- aan 4 zijden buren
Weet iemand of dat normaal is? Dit is niet tijdens het douchen of wanneer er een was aanstaat maar gewoon random.
[ Voor 25% gewijzigd door Moeder85 op 11-01-2022 12:12 ]
Is deze boiler alleen voor jou of ook voor anderen ?Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
Inmiddels ben ik er achter dat er in een externe ruimte buiten mijn appartement een boiler aanwezig is. Als ik deze uitschakel, ik heb gevonden op welke groep deze zit, dan gaat het verbruik na 30 seconden ontzettend naar beneden. Ik vermoed dit dit een elektrische boiler is, en ongeveer 10 minuten per uur neemt deze tussen de 02.000 en 05.000 kWh. Hoe dat verder werkt weet ik niet. Overal lees ik ook dat deze boilers zorgen voor hoge energiekosten.
Heb ik als huurder hier iets over te zeggen of is dit gewoon een gevalletje ‘pech’ en betalen.
In het laatste geval zou ik niet accepteren dat jij het volledige verbruik ervan moet betalen.
In het eerste geval: wellicht is er nog iets aan in te stellen qua temperatuur en hoevaak die zichzelf inschakeld. Misschien met een timer alleen op bepaalde tijdstippen. Maar dat ligt waarschijnlijk wel aan het type boiler. Wellicht dat iemand anders hier je er beter mee kan helpen.
Overigens, qua verbruik van dat ding:
Als ik van je getallen "tussen 2kW en 5kW " het gemiddelde pak: 3,5kW , en dat 10 minuten per uur. Dan is dat 0,583 kWh. Per dag is dat dan 13,9 kWh.
Ik heb geen idee of dat normaal is voor een elektrische boiler. Maar dat zal sterk liggen aan het type en hoeveel liter die is.
[ Voor 12% gewijzigd door Plenkske op 11-01-2022 12:19 ]
Dat zal wel zijn om de voorraad warm water op temperatuur te houden.Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
Inmiddels ben ik er achter dat er in een externe ruimte buiten mijn appartement een boiler aanwezig is. Als ik deze uitschakel, ik heb gevonden op welke groep deze zit, dan gaat het verbruik na 30 seconden ontzettend naar beneden. Ik vermoed dit dit een elektrische boiler is, en ongeveer 10 minuten per uur neemt deze tussen de 02.000 en 05.000 kWh. Dit duwt mijn energieverbruik uiteraard extreem omhoog.
Weet iemand of dat normaal is? Dit is niet tijdens het douchen of wanneer er een was aanstaat maar gewoon random.
Het is niet zo als met een gasketel dat er alleen verwarmd wordt op de momenten dat er warm water gevraagd wordt.
Deze berekening is natuurlijk niet zo exact doordat we niet precies weten wat die boiler nou per uur verbruikt.Plenkske schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:12:
Overigens, qua verbruik van dat ding:
Als ik van je getallen "tussen 2kW en 5kW " het gemiddelde pak: 3,5kW , en dat 10 minuten per uur. Dan is dat 0,583 kWh. Per dag is dat dan 13,9 kWh.
Ik heb geen idee of dat normaal is voor een elektrische boiler. Maar dat zal sterk liggen aan het type en hoeveel liter die is.
Maar het verklaart denk ik wel voor een groot deel je verbruik. Eerder werd berekend dat het ongeveer 18 kWh per dag is. Daarvan zou dus ~14 kWh door de boiler zijn en nog 4 door jezelf. Dat is, zeker met elektrische radiatoren, in ieder geval heel normaal.
Een electrisch appartement welke voor de verhuurder op de meest goedkope manier is opgeleverd en niet voor de huurder.
Betere oplossing voor warm water was dit topic geweest: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Toen ik nog een 80l boiler gebruikte kwam ik op 5kWh van koud naar 65 graden, na gebruik zette ik hem uit.
De 13kWh die ik hier lees is absurd veel, dan verliest de boiler veel warmte (koude locatie) en/of is hij heel erg groot en/of op 80 graden ingesteld.
Ik zou hem zelf wel willen zien en dan kijken wat voor element er in zit.
Wil je dit anders dan zou je een kleine boiler in het appartement moeten plaatsen.
Ik lees net dat mijn wpboiler topic voorbij kwam, zo'n apparaat is in een appartement best lastig.
Wellicht kan het op de plek waar de boiler hangt, maar dan zal er veel lucht aan- en afgevoerd moeten worden.
Wie dat dan gaat betalen is een ander verhaal
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Maar euh, een 16A automaat wil niet zeggen dat het apparaat dan ook 16A staat te verstoken natuurlijk. WP hier heeft een aansluitwaarde van 16A maar zelfs met deze buitentemperaturen (huis van 240m2 uit 1980, middelmatig geïsoleerd) stookt die gemiddeld ongeveer 2kWh/h weg. Ik ben ter referentie dus een kWh of 20-25 kwijt per dag met deze temperaturen, waar mijn CV ketel er rustig 12-14 kuub doorheen zou jagen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:17:
Als je weet welke groep het is dan kan je op de schakelaar zien hoe 'zwaar' hij is (16A of hoger?).
Toen ik nog een 80l boiler gebruikte kwam ik op 5kWh van koud naar 65 graden, na gebruik zette ik hem uit.
De 13kWh die ik hier lees is absurd veel, dan verliest de boiler veel warmte (koude locatie) en/of is hij heel erg groot en/of op 80 graden ingesteld.
Ik zou hem zelf wel willen zien en dan kijken wat voor element er in zit.
Wil je dit anders dan zou je een kleine boiler in het appartement moeten plaatsen.
Ik lees net dat mijn wpboiler topic voorbij kwam, zo'n apparaat is in een appartement best lastig.
Wellicht kan het op de plek waar de boiler hangt, maar dan zal er veel lucht aan- en afgevoerd moeten worden.
Wie dat dan gaat betalen is een ander verhaal
Bij onze ketel (Nefit Topline Aquapower ii+ CW6) zit er iig een warmwater boiler bij van 40 liter ongeveer denk ik, ik hoor de ketel 2x per dag heel even aanspringen om dat op temp te houden. Dus verbruik van TS lijkt me hoe dan ook wel hoog. Maar onderschat niet wat elektrisch verwarmen kost (zeker met COP1)..
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Zo kunnen we zien wat het verbruik is en hoeveel liter.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:19:
@ plenske; dankjewel voor je antwoord. De boiler is alleen voor mij. Ik zal de huisbaas eens vragen want ik kan niet in die externe ruimte komen gezien de huurvereniging de boiler onderhoud. Het type en de inhoud kan ik dus niet inzien. Het lijkt mij in ieder geval dat dit zuiniger moet kunnen.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Oké, wel apart dat deze buiten staat. Mijn dochter woont ook op zichzelf en heeft een 80L boiler tussen de keuken kastjes binnen. samen met haar vriend, verbruikt ze +- 2500kWh aan stroom. verwarming is stadsverwarming, via Kilojoule meter(E40,- p/md). Appartement is ongeveer even groot. (52m2).Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:31:
Zodra ik dat weet, laat ik het weten. Ik heb geen sleutel van de ruimte waar de boiler staat. Die heeft alleen de verhurende partij…
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
het warmwaterverbruik en dat heb je helemaal zelf in de hand, en in de tweede plaats de stilstandsverliezen die worden bepaald door hoe goed de boiler is geïsoleerd en de omgevingstemperatuur.
Wanneer die boiler in een onverwarmde en tochtige ruimte staat dan gaat een boiler meer elektriciteit verbruiken om op temperatuur te blijven, zelfs wanneer je helemaal geen warm water gebruikt.
Echt treurig dat een appartement zo slecht gebouwd wordt met zulke totaal inefficiënte (en voor de bewoner onnodig kostbare) warmteoplossingen.
[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 11-01-2022 14:02 ]
In elk geval wel een vervelende en dure situatie.
Het verbruik hiervan was rond die tijd extreem hoog gezien dan het water opnieuw warm wordt gemaakt.
Toen ik dit verder onderzocht kwam ik erachter dat je ook de temperatuur kon instellen van de boiler van bijvoorbeeld 65 tot 90 graden. Het verschil hiervan in stroomverbruik was aanzienlijk. Dit had wel als resultaat dat ik minder lang warm water kon gebruiken zonder opnieuw op te warmen. (Hier was een knop voor) maar dit was meer dan voldoende voor mij en mijn vriendin.
Hoogstwaarschijnlijk staat je boiler op de maximale temperatuur. Echter moet ik wel een kanttekening geven dat je ook weer niet moet verwachten dat het verbruik naderhand niks is.
En ook voor een groot deel door de ingestelde watertemperatuur en of de boiler op eco- of comfortstand staat.ASW1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:54:
en in de tweede plaats de stilstandsverliezen die worden bepaald door hoe goed de boiler is geïsoleerd en de omgevingstemperatuur.
Ieder appartement heeft een eigen boiler in een afgesloten ruimte, naast het appartement.
Tips om dit verbruik te verlagen:
- Temp verlagen naar 45 - 50 graden (hoe hoger de temp hoe meer er weglekt meet hoe minder je kan douchen - simpel)
- Enkel opwarmen op nachttarief voor goedkopere energie (via relais en schakelklok - gemiddeld)
- Enkel opwarmen op vaste tijden net voor douchebeurt (Je douched elke dag om 7u? Dan enkel opwarmen om 6u tot 45 graden en bijverwarmen on demand - geavanceerd)
Dat laatste doe ik nu via een raspberry pi icm node-red. Mijn stilstandverliezen zijn minimaal omdat de boiler minimaal warm is. Dit kan omdat de douchetijden van het gezin voorspelbaar zijn. De boiler warmt wel op met zon (zonneboiler) wanneer de zon zich aanbiedt in de zomer (COP 30) en dan op geplande tijden met zwembad warmtepomp (COP 3) en bij vriesweer met elektriciteit (COP 1).
COP = Coefficient of performance. Aka hoeveel warmte krijg je terug voor een KWh elektriciteit. Mijn jaarlijks elektriciteitsverbruik voor de boiler is nog maar <1000 KWh en we gebruiken ook hot fill op de vaatwasser en wasmachine.
Dat zijn allemaal schitterende adviezen.larsg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:06:
Vroeger had ik ook een warmwaterboiler voor een gezin van 3 (2 + kind), 150L. Deze trok op jaarbasis gemiddeld 2500KWh. Nu een zonneboiler van 200L.
Tips om dit verbruik te verlagen:
- Temp verlagen naar 45 - 50 graden (hoe hoger de temp hoe meer er weglekt meet hoe minder je kan douchen - simpel)
- Enkel opwarmen op nachttarief voor goedkopere energie (via relais en schakelklok - gemiddeld)
- Enkel opwarmen op vaste tijden net voor douchebeurt (Je douched elke dag om 7u? Dan enkel opwarmen om 6u tot 45 graden en bijverwarmen on demand - geavanceerd)
Dat laatste doe ik nu via een raspberry pi icm node-red. Mijn stilstandverliezen zijn minimaal omdat de boiler minimaal warm is. Dit kan omdat de douchetijden van het gezin voorspelbaar zijn. De boiler warmt wel op met zon (zonneboiler) wanneer de zon zich aanbiedt in de zomer (COP 30) en dan op geplande tijden met zwembad warmtepomp (COP 3) en bij vriesweer met elektriciteit (COP 1).
COP = Coefficient of performance. Aka hoeveel warmte krijg je terug voor een KWh elektriciteit. Mijn jaarlijks elektriciteitsverbruik voor de boiler is nog maar <1000 KWh en we gebruiken ook hot fill op de vaatwasser en wasmachine.
Waar je even aan voorbijgaat, is het feit dat @Moeder85 er niet bij kan.
Laatste wat ik las was dat hij nog even met de verhuurder er langs moestGramser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:21:
[...]
Dat zijn allemaal schitterende adviezen.
Waar je even aan voorbijgaat, is het feit dat @Moeder85 er niet bij kan.
Het aansturen van de tijden van die boiler kan je trouwens makkelijk vanuit je stoppenkast.
Eigenlijk zou ik een nieuw appartement zoeken. Minstens iets met een warmtepomp. Convectorkachels zijn alleen leuk als je in FR woont en op elke hoek een kerncentrale hebt.
Dat is (gelukkig) een normale 16A groep, nu weten we wat de boiler maximaal verbruikt.Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:23:
@ Speedy-andre
Ik neem aan 16? Maar toch maar even een foto toegevoegd als leek zijnde 😇
[Afbeelding]
Als je straks bij de boiler kan even je hand erop houden, voelt ie warm dan is het goedkope rommel.
Is de ruimte waar hij hangt/staat koud dan verliest de boiler daardoor warmte.
Alle 'oplossingen' die ik lees van schakelen enz. kan je vergeten met een gehuurde boiler en stoppenkast.
Je mag daar niets aan wijzigen omdat de verhuurder verantwoordelijk is voor de goede werking en veiligheid.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Dat is een beetje te zwart-wit. Je mag vaak een aanpassing doen als je die makkelijk kan terugdraaien of als die de waarde van het huis (hier appartement) hoger maakt.Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:28:
Alle 'oplossingen' die ik lees van schakelen enz. kan je vergeten met een gehuurde boiler en stoppenkast.
Je mag daar niets aan wijzigen omdat de verhuurder verantwoordelijk is voor de goede werking en veiligheid.
Als je een beetje normaal contact hebt met de verhuurder kan je toch een voorstel doen en als hij die dan maakt of ter plekke goedkeurt na "installatie", dan is het ook goed.
Volgens mij is "hij" een "zij"larsg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:25:
[...]
Laatste wat ik las was dat hij nog even met de verhuurder er langs moest![]()
Het aansturen van de tijden van die boiler kan je trouwens makkelijk vanuit je stoppenkast.
Eigenlijk zou ik een nieuw appartement zoeken. Minstens iets met een warmtepomp. Convectorkachels zijn alleen leuk als je in FR woont en op elke hoek een kerncentrale hebt.
Ik kleineer of verwijt TS toch nergens van?Gramser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:39:
[...]
Volgens mij is "hij" een "zij"Maar, toch ook weer even verder inlezen in het topic, want "een nieuw appartement zoeken" komt (onbedoeld) een beetje belerend over wanneer je weet dat TS er niet voor gekozen heeft om met deze situatie te dealen, en al lang blij is met een dak boven het hoofd. Toegegeven, als dit niet kan worden opgelost, loont het op de lange termijn wel om om je heen te kijken.
Ik vind het juist enorm rot dat er zo appartementen worden opgeleverd en dat dit überhaupt legaal is in NL. In BE kom je hier niet zomaar mee weg namelijk. Ook triest dat er mensen door die verkeerde keuzes mee geconfronteerd worden in deze tijden van dure energieprijzen.
Hoe je het wend of keert. De enige oplossing is dan om op termijn iets anders te zoeken, nu weet TS waarop te letten.
Sorry nee, dat bedoelde ik ook niet te beweren. Maar op de lezer die vanaf "het begin" betrokken is bij dit topic wist al dat een nieuw appartement zoeken nou juist iets is dat TS al gedaan had, tegen wil en dank.larsg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:51:
[...]
Ik kleineer of verwijt TS toch nergens van?
Ik vind het juist enorm rot dat er zo appartementen worden opgeleverd en dat dit überhaupt legaal is in NL. In BE kom je hier niet zomaar mee weg namelijk. Ook triest dat er mensen door die verkeerde keuzes mee geconfronteerd worden in deze tijden van dure energieprijzen.
Hoe je het wend of keert. De enige oplossing is dan om op termijn iets anders te zoeken, nu weet TS waarop te letten.
Mogelijk staat de boiler nu op "max" ingesteld, dat betekent +/- 80 graden. Je kunt hem dan op "min" zetten, dan wordt het +/- 60 graden. Dan kun je iets korter douchen maar zo te horen is dat geen probleem. Bij lage temperatuur heb je minder stilstandverlies. Het verschil in energieverbruik zal merkbaar zijn maar meer ook niet.
Al met al denk ik overigens nog steeds niet dat je energierekening echt heel hoog wordt.