Je schrijft een heel betoog van een situatie waar de dame TS niet in zit. Ze verwarmt elektrisch met COP 1. Dan kan je ledlampen draaien wat je wil, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat.Van der Berg schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:27:
[...]
Nou, ik bedoelde het niet slecht. Ik wilde alleen maar mee vertellen hoe wij het hier bij mij doen. Ik vind het zelf persoonlijk heel belangrijk dat we stoppen met verspilling van stroom en gas. Ik dacht ik deel de tips.
ik weet niet of @Plenkske dit gezien heeft?Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:33:
@ plenske: die 100kWh waar jij het over hebt. Hoe lees ik die af? Vanochtend met alleen de TV aan en verder niks (ventilatoren ook uit) schommelde het actuele verbruik rond de 00.263 maar hij schoot soms ook omhoog naar 00.950
maar hij reageert zo vast wel.
pas wel op: 100kWh of 100kW of 100W het zijn heel andere dingen.
1000W = 1kW
1kW dit 1 uur lang = 1kWu of 1kWh.
probeer die benaming goed te gebruiken, anders kun je heel vreemde antwoorden krijgen.
dan zal 00.950 die je geeft vast wel 950W zijn, doe je dat 1 uur lang dan is dat 0,95kWh.
263W voor 1 uur is dan 0,263kWh, dit 24 uur maakt dan 0,263x24=6,3kWh.
om jouw 17 tot 18kWh per dag te halen, dan doe je gemiddeld dus:
18 x 1000 / 24 = 750W.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 05-01-2022 14:53 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dus als mijn actuele verbruik schommelt rond de 265W is met alleen de TV aan en verder niks… weet iemand of dat dan normaal is?
Mijn broer had dit, woonde op nr1 van het appartementencomplex. Was nog wel lastig om te splitsenQuattroNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:43:
[...]
Het is niet toevallig zo dat die boiler op jouw meterkast is aangesloten en dat jij dus betaald voor het hele appartement?
(ik herinner me een ander topic waarbij de gallerijverlichting van een (verdieping van een) flat op de meterkast van 1 bewoner was aangesloten).
QuattroNL; enig idee hoe ik daar achter kom?
Lijkt me redelijk normaal:Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:53:
Dus als mijn actuele verbruik schommelt rond de 265W is met alleen de TV aan en verder niks… weet iemand of dat dan normaal is?
265 W * 24 uur/dag = 6360 W/dag ==> 6360 W/dag / 1000 = 6,36 kW/dag
365 dagen/jaar * 6,36 kWh/dag = 2321 kWh/jaar
Met alleen TV (en gok ook nog koelkast/vriezer?) is dat redelijk normaal (afhankelijk van de TV)Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:53:
Alle groepen/aardlek in de meterkast uitzetten en kijken of je nog (langdurig, want het water in de boiler is natuurlijk nog warm) warm water krijgtMoeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:55:
[ Voor 5% gewijzigd door Puc van S. op 05-01-2022 15:00 ]
Lijkt me niet aan de orde. Een boiler die het hele appartementencomplex (hoeveel appartementen?) van warm water voorziet, verbruikt een veelvoud van die 17-18 kWh per dag.Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:55:
@migjes legde het al goed uit.Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:33:
@ plenske: die 100kWh waar jij het over hebt. Hoe lees ik die af? Vanochtend met alleen de TV aan en verder niks (ventilatoren ook uit) schommelde het actuele verbruik rond de 00.263 maar hij schoot soms ook omhoog naar 00.950
Dat actuele verbruik van 263 is vrij normaal.
Maar het omhoog schieten naar 950, als je verder niks aan hebt, is wel een vreemde.
Dan vraagt een apparaat dus kort vrij veel.
Die boiler: enig idee voor hoeveel appartementen die is ?
Heb je niet nog een kleine boiler in je keuken ?
[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 05-01-2022 15:04 ]
Dankjullie wel, dat van die boiler zal ik achteraan gaan, sowieso vast dank voor het meedenken 😃
Hij schoot maar enkele seconden omhoog en er was inderdaad niks verder aan.. ja, alleen de TV..
Ik kan in het hele huis geen boiler vinden, snel klaar met 49m2😜 vandaar dat ik uitga van een gezamenlijke, dat staat ook in het huurcontract vermeld
[ Voor 8% gewijzigd door Moeder85 op 05-01-2022 15:07 ]
dit is aardig hoog voor alleen een TV, maar het kan goed zo zijn is erg verschillend per model.Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:53:
weet je zeker dat er niet ergens nog een klok aan staat, of een deurbel (kan ook behoorlijk zuigen in een appartement) en zit die TV verbonden met een settop box (ziggo kastje of kpn kastje, die kunnen ook aardig zuigen), misschien is er ook nog een module die aan staat aanwezig, en dat allemaal samen is dan 265W.
dus dit vind ik geen vreemd getal.
pas wel op met ijskasten, die zijn al snel een 600-800W.
maar die zijn wel continu koud, maar werken vaak maar 3x per uur een 5 minuten lang.
en dat kan het even naar de 950W laten schieten.
maar normaal is erg persoonlijk.
ik zit nu wel even iets hoger, denk een 900W, maar vrouw zit naast me te werken tv staat aan.
en de warmtepomp staat te draaien (is alleen als 300W).
gelukkig heb ik nu uit de zonnepanelen ook nog een beetje stroom, helaas maar 300W dus die slurpt mijn huis nu even geheel op.
als ik naar jouw rekening kijk, dan ja dan denk ik oei, word aardig duur.
4000kWh ga je wel gebruiken, maar een 6000kWh is ook goed mogenlijk.
maar schrik daar ook weer niet te veel van, je gaat komend jaar door de regering een extra korting van 230€ krijgen op de energie rekening, dat dempt de prijs flink.
(en als je inkomen echt laag is, dan is er nog een extra 200€ via de gemeente, nog niet helemaal duidelijk hoe die geregeld gaat worden, moet nog bekend gemaakt worden.)
dus paniek niet, zo erg is het allemaal nu ook weer niet, maar wel opletten wat je doet.
verder vind ik @Van der Berg zijn verhaal ook niet slecht.
Van der Berg in "Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?"
er is vaak veel te halen als je weet wat je doet, uit zetten van apparaten als ze niet gebruikt worden, kan zeker lekker veel besparen.
(en ja dan heb je altijd van die mensen die vinden dat dit er niet in hoort, negeer ze, doe ik ook.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het zijn inmiddels misschien wat veel pagina's en antwoorden om nog allemaal door te lezen, maar is er geen close-in boiler in de keuken, of een Quooker ofzo?Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:05:
Hij schoot maar enkele seconden omhoog en er was inderdaad niks verder aan.. ja, alleen de TV..
Edit: excuus, was al gevraagd maar heb je ook daadwerkelijk in een keuken(onder)kastje gekeken? Kan best eens weggewerkt zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Gramser op 05-01-2022 15:13 ]
Het klopt wel als je alleen elektrisch verbruikt.
Ik had in december 667 kwh verbruikt. En maar 2kwh teruggeleverd met zonnepanelen. (klote zon...)
En we hebben een halfvrijstaande woning met luchtpomp verwarming(lees: airco) op elke verdieping. Verder elektrische boiler voor douchen en warmwater in de keuken en badkamer. En inductiekookplaat.
Ik heb nog een infraroodpaneel die ik op mn kantoor soms aan zet, maar dat ding gebruikt veel te veel stroom, 1 dag dat ding aan en ik kan daar drie airco's mee draaien.
Alleen dat kun je dus niet keer 12 doen. November december januari en februari zijn vergelijkbaar, en daarna keldert het naar beneden.
Ik had in december 667 kwh verbruikt. En maar 2kwh teruggeleverd met zonnepanelen. (klote zon...)
En we hebben een halfvrijstaande woning met luchtpomp verwarming(lees: airco) op elke verdieping. Verder elektrische boiler voor douchen en warmwater in de keuken en badkamer. En inductiekookplaat.
Ik heb nog een infraroodpaneel die ik op mn kantoor soms aan zet, maar dat ding gebruikt veel te veel stroom, 1 dag dat ding aan en ik kan daar drie airco's mee draaien.
Alleen dat kun je dus niet keer 12 doen. November december januari en februari zijn vergelijkbaar, en daarna keldert het naar beneden.
Something something
@Moeder85
Nu je iets beter zicht hebt op het verwachte totaalverbruik, hoe hoog denk je dat hiermee per maand (gemiddeld, dus niet specifiek de wintermaanden) je lasten gaan zijn? Zou mij niets verbazen als deze ondanks de onefficiënte manier van verwarmen namelijk nog best mee gaan vallen. Je hebt immers geen vastrecht voor gas en geen gasstookkosten. Zelfs als je op die astronomische 7300kwh zou uitkomen dan gaat het denk ik om 50-60 euro per maand? Niet gering voor 49m2 maar ook niet absurd hoog lijkt mij toch?
EDIT: Zat verkeerd te rekenen
Nu je iets beter zicht hebt op het verwachte totaalverbruik, hoe hoog denk je dat hiermee per maand (gemiddeld, dus niet specifiek de wintermaanden) je lasten gaan zijn? Zou mij niets verbazen als deze ondanks de onefficiënte manier van verwarmen namelijk nog best mee gaan vallen. Je hebt immers geen vastrecht voor gas en geen gasstookkosten. Zelfs als je op die astronomische 7300kwh zou uitkomen dan gaat het denk ik om 50-60 euro per maand? Niet gering voor 49m2 maar ook niet absurd hoog lijkt mij toch?
EDIT: Zat verkeerd te rekenen
[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 05-01-2022 16:33 ]
Hoe kom je aan 50-60 euro per maand? Zelfs met een kWh prijs van 20 cent zit je al op €122 per maand (excl. leveringskosten). Dan hebben we het nog even niet over de huidige tarievenValorian schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:39:
@Moeder85
Groet
Vincent
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
7300kWh kost €230,- per maand. Voor mij ontbetaalbaar en naar mijn mening wel absurd hoog 🤨
Via Gaslicht.com vind ik bij een verbruik van 7300 kWh geen enkele aanbieder onder de 2500 EUR/jaar.Valorian schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:39:
@Moeder85
Groet
Vincent
Bij een meer reële schatting van 3500 kWh zit je nog altijd rond de 1100 EUR/jaar. Dat is ca 90 EUR/maand. Wat nog steeds stevig is, aangezien TS waarschijnlijk ook nog apart betaald voor warm water.
7300kWh x 0,50€/kWh = 3650€Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:45:
7300kWh kost €230,- per maand. Voor mij ontbetaalbaar en naar mijn mening wel absurd hoog 🤨
klopt, maar daar komt dan nog 250€ bij voor de netbeheerder en dan nog 100€ voor de leverancier.
maar gaat ook nog een 830€ weer van af.
maar jij gaat niet op 7300kWh uitkomen, dat is nu in de winter, dus ook veel gaat naar warm houden.
dit ga je niet doen in de zomer, dus een 4000-6000kWh is door mij de beste gok die ik kan doen met de huidige gegevens.
(je hebt waarschijnlijk het volgende probleem.
je hebt slimme meter, die geeft de standen door naar de leverancier.
die denk oei oei veel stroom gebruik, maar heeft totaal niet door dat jij je huis elektrisch verwarmt die verwachten dat je dat met gas doet, dus die schatten je verkeerd in en je krijgt een te hoog voorschot en dan schrik je.
bekend al met slimmemeterportal.nl?
Verbruik van toen zie je niet meer, altijd met 1 dag vertraging. Maar best wel slick, en oh het is gratis.
Duurt wel een dag of 10 voor het up and running is.
Verbruik van toen zie je niet meer, altijd met 1 dag vertraging. Maar best wel slick, en oh het is gratis.
Duurt wel een dag of 10 voor het up and running is.
Dit had je bij de bezichtiging natuurlijk ook wel makkelijk zelf kunnen zien.Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:45:
Je zou eens kunnen polsen of er een mogelijkheid is om een warmtepomp te laten installeren. Van het gas af gaan is een mooie ambitie, maar in plaats daarvan verwarmen met elektriciteit lijkt me niet helemaal de bedoeling

Is best normaal hoor. Als je het lijstje maakt van spulletjes die verbruik hebben heb je er snel veel.Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:53:
Vb Internet router, modem, koelkast , ... etc
Ik heb geen bezichtiging gehad, ivm nieuwe oplevering was dat geen optie 🙂
Je kunt wel zien dat er elektrische verwarming hangt, maar als je niet bekend bent met hoeveel verbruik dat met zich meebrengt, is het moeilijk vingerwijzen vind ik.q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Dit had je bij de bezichtiging natuurlijk ook wel makkelijk zelf kunnen zien.
Je zou eens kunnen polsen of er een mogelijkheid is om een warmtepomp te laten installeren. Van het gas af gaan is een mooie ambitie, maar in plaats daarvan verwarmen met elektriciteit lijkt me niet helemaal de bedoeling
Dus je bent de eerste bewoner? En huurster?Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:11:
Nee daar ben ik totaal niet mee bekend, dus een bedrag van plusminus €200,- had ik niet verwacht voor een appartement wat ik grotendeels alleen bewoon
Nu je het weet, kun je er misschien wat mee. Het zal niet de enige verwarmingsunit in het appartement zijn, schat ik zo in - misschien kun je alleen de belangrijkste aanzetten? En een graadje minder warm stoken? En: heb je normaal gesproken zon in de woning? Zoninstraling door ramen kan al heel veel doen met de temperatuur, en dat heb jij denk ik nog niet meegemaakt daar.
Puur uit interesse: hoe is dit appartement aan je "verkocht", wat werd er opgeleverd aan documentatie voordat je besloot het te gaan huren? Of was het "dit, en anders niks"?
Puur uit interesse: hoe is dit appartement aan je "verkocht", wat werd er opgeleverd aan documentatie voordat je besloot het te gaan huren? Of was het "dit, en anders niks"?
Zonder bezichtiging een woning huren of kopen is natuurlijk al geen goed idee. Maar zelfs dan had je wel kunnen vragen hoe het met de verwarming zat. Heel vervelend dat dit nu rauw op je dak komt vallen, maar feit is wel dat je ook zelf een rol hebt gespeeld bij deze onverwachte kostenpost. Een les voor volgende keer zullen we maar zeggenMoeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:11:
Nu is het vooral hopen dat de verhuurder of gemeente wil meedenken met een zuinigere oplossing zoals een warmtepomp. Want als je die helemaal zelf moet betalen ben je ook al snel duizenden euro's kwijt.
Eerste bewoner en dan een beginstand van 4443 + 5256 = 9699kWh. Dat vind ik veel als ik er vanuit ga dat er (in nieuwbouw) een nieuwe meter opgehangen is door de netbeheerder. Weet je ook of je buren ook zo'n hoge beginstand op hun meter hebben?
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Scherp. Dan moeten ze wel heel flink die kachels aan hebben gehad tijdens de bouw. Als je dan uberhaupt al uit komt...Aiolos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Eerste bewoner en dan een beginstand van 4443 + 5256 = 9699kWh. Dat vind ik veel als ik er vanuit ga dat er (in nieuwbouw) een nieuwe meter opgehangen is door de netbeheerder. Weet je ook of je buren ook zo'n hoge beginstand op hun meter hebben?
Stel de kachels zouden continue 2000W verstoken dan duurt 9500 kWh al 198 dagen.
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 05-01-2022 16:36 ]
Jep dit viel mij ook al op, @Moeder85 misschien vanavond als het donker is alle zekeringen uitzetten en dan kijken of het licht in de algemene ruimtes is uitgaan.Aiolos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Die hoge beginstand is inderdaad ook al wel vreemd bij een nieuw appartement. Het was inderdaad dit of niks anders, en soms zit je in een situatie dat je blij bent een dak boven je hoofd te krijgen. Maar uiteraard wel een lering voor een volgende keer. 2 van de 3 kachels staan uit en 1 staat op 18c dus dit nog verder verlagen zie ik niet zo zitten. De verlichting op de gang en gezamenlijke ruimtes gaan automatisch uit gezien deze op sensoren werken maar ik kan wel testen of ze aan springen als ik alles uit heb staan en m’n voordeur open.
Wellicht voor 3 tientjes een WiFi P1 meter kopen van HomeWizard? Krijg je van stroom realtime inzichten van het totaalverbruik.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Dan de komende tijd goed in de gaten houden op de meter, en slim met je warmte omgaan. Heb je een oven? Lekker open laten staan als je overschoten klaar is. Misschien werkt een kachelventilator ook wel op een elektrische kachel om de warmte sneller te verspreiden. Trek een extra trui aan. Maak het gezellig met wat kaarsen aan.
En: veel sterkte. Iets zegt me dat je niet uit vrije wil in deze situatie terecht bent gekomen.
En: veel sterkte. Iets zegt me dat je niet uit vrije wil in deze situatie terecht bent gekomen.
Wij krijgen binnenkort zonnepanelen en dan wordt het al bijna gratis (gas gaat eruit). Misschien kan TS hier ook een overweging in maken. Ik huur gelukkig wordt allemaal betaald door de woningbouw. Maar je kan snel terugverdienen in een aantal jaren. Dat help nog veel meer op het besparen van elektriciteit
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Die overweging kan TS niet zelf maken, maar zal de verhuurder moeten maken.Van der Berg schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:36:
Wij krijgen binnenkort zonnepanelen en dan wordt het al bijna gratis (gas gaat eruit). Misschien kan TS hier ook een overweging in maken. Ik huur gelukkig wordt allemaal betaald door de woningbouw. Maar je kan snel terugverdienen in een aantal jaren. Dat help nog veel meer op het besparen van elektriciteit
Dubbel
[ Voor 98% gewijzigd door FreakNL op 05-01-2022 18:40 ]
Als het zo moet ga ik wel een paar keer minder uit eten. Wat een (energie)armoede.Van der Berg schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:20:
Dit is hoge verbruik inderdaad. Je kan alles uitzetten. Wij hebben dit ook gedaan en stoken het gehele jaar niet. Wij douchen ook heel kort en tussendoor tijdens het douchen zetten de we de kraan uit bij het wassen. Het is zonde als het warm water maar blijft doorlopen tijdens het douchen (In verband met gas).
..
Koken doen wij ook niet dagelijks, vaak ook uit eten of ik laat op werk bezorgen.
Ik douche trouwens ook lang niet elke dag (denk 2,3 keer per week, voor de rest uiteraard wel wastafel voor de natte ruimtes
Wij hadden in ons appartement (47m2 uit 1984) een totaalverbruik van ongeveer 4.000kwh inclusief ventilatiewarmtepomp en monoblock airco (Qlima Monoblock WDH 229)
Voorheen was het 2.200kwh en 600m3 gas.
Even uitgaande van 8kwh per m3 gas zou het ook uitkomen op 8*600=4.800kwh voor verwarming/warmwater.
Ben nog wel benieuwd hoe het warmwater precies wordt gemaakt.
Als snelle test zou je je radiatoren en boiler even op moeten meten met bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/nl...bg_0_32.42.ProductPageUrl
Voorheen was het 2.200kwh en 600m3 gas.
Even uitgaande van 8kwh per m3 gas zou het ook uitkomen op 8*600=4.800kwh voor verwarming/warmwater.
Ben nog wel benieuwd hoe het warmwater precies wordt gemaakt.
Als snelle test zou je je radiatoren en boiler even op moeten meten met bijvoorbeeld
https://www.bol.com/nl/nl...bg_0_32.42.ProductPageUrl
Makkelijk vingerwijzen bedoel je? (Naar de TS).Gramser schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:11:
[...]
Je kunt wel zien dat er elektrische verwarming hangt, maar als je niet bekend bent met hoeveel verbruik dat met zich meebrengt, is het moeilijk vingerwijzen vind ik.
Eh ja - teruglezend staat het er wat raar, dank voor de correctieFreakNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:56:
[...]
Makkelijk vingerwijzen bedoel je? (Naar de TS).

En die boiler, zit die niet per ongeluk op jouw meterkast?Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:09:
Die hoge beginstand is inderdaad ook al wel vreemd bij een nieuw appartement. Het was inderdaad dit of niks anders, en soms zit je in een situatie dat je blij bent een dak boven je hoofd te krijgen. Maar uiteraard wel een lering voor een volgende keer. 2 van de 3 kachels staan uit en 1 staat op 18c dus dit nog verder verlagen zie ik niet zo zitten. De verlichting op de gang en gezamenlijke ruimtes gaan automatisch uit gezien deze op sensoren werken maar ik kan wel testen of ze aan springen als ik alles uit heb staan en m’n voordeur open.
Wat een klote zooi trouwens. Je mag iets meer verwachten van een huis uit 2021!
Nee zo bedoel ik het niet.warhamstr schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:21:
[...]
Hoe, word je energierekening onverklaarbaar hoog? Je verbruikt toch iets? En daar betaal je voor. Wil je dat voorkomen moet je monitoren en meten en bewust met je verbruik omgaan.
Je trekt in een gloednieuw appartement en gaat er vanuit dat het goed geisoleerd is en dat je weinig stookkosten gaat krijgen. Als je dan zelf weinig verbruikt met de inboedel aan apparatuur, dan schrik je wel even dat je energierekening 'onverklaarbaar' hoog is of gaat worden door een electrische verwarming of andere niet deugende verwarmingsinstallatie.
Je ziet het steeds vaker die niet deugende verwarmingsinstallatie want geen gas of warmtenet.
Het was laatst ook op Tv. Appartementen complex met warmtepomp.
Warmtepomp die geinstalleerd was in opdracht van de eigenaar, had te weinig vermogen en was eigenlijk niet bedoeld voor het doel verwarming + ik meen sanitair warm water. Met als gevolg dat die warmtepomp de hele dag kei hard aan het buffelen was met een skyhigh energierekening als gevolg. Die reportage was pre-energie crisis dus mits een oplossing zijn ze daar nu ook sjagerijnig als de pest door een dikke energierekening.
Niet alle pagina's gelezen, maar heeft zij een warmtepompboiler die niet deugt. Zij noemt het dan een boiler.
Maar ja het bespaar wel denk ik, dan het stromende water door te laten lopen. Wij doet dit ook niet om meer uit eten te kunnenFreakNL schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:40:
[...]
Als het zo moet ga ik wel een paar keer minder uit eten. Wat een (energie)armoede.
Ik douche trouwens ook lang niet elke dag (denk 2,3 keer per week, voor de rest uiteraard wel wastafel voor de natte ruimtes) maar ik ga niet beginnen aan douche aan- en uitzetten….
[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 05-01-2022 21:29 ]
X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB
Ik vermoed een centrale boiler al dan niet electrisch of op gas welke het warme water levert voor alle appartementen. De andere optie was per appartement een electrische boiler maar kan efficiënter zijn om 1 grote centrale boiler te plaatsen. Minder stilstandsverliezenDapdodo schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:02:
Niet alle pagina's gelezen, maar heeft zij een warmtepompboiler die niet deugt. Zij noemt het dan een boiler.
Maar wel weer flinke leidingverliezen, dus dat moet dan wel even goed uitgerekend worden.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Alle (sociale) appartementen in mijn stad zijn vorig jaar opgeleverd met Eltherm convectorkacheltjes en een 100L Tesy boiler. En dat zijn er echt honderden. Per complex (zo'n 60 app) is een Alfen 630kVA neergezet om het geheel van stroom te voorzienoverhyped schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:10:
[...]
En die boiler, zit die niet per ongeluk op jouw meterkast?
Wat een klote zooi trouwens. Je mag iets meer verwachten van een huis uit 2021!
[ Voor 5% gewijzigd door Jim423 op 05-01-2022 22:29 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Wij hebben gelukkig geen boiler in huis en dat scheelt ook behoorlijk in het verbruik en prijs daarvan. Bij ons gaat warm water pas lopen als je de kraan aanzet via de Cv-ketel A+++ en deze staat bij ons op de economische stand.
Als TS daar gebruik van maak, zou dat ook kunnen helpen om een andere ketel te kiezen. Boilers staan erom bekend te veel gebruik en hogere kosten.
Als TS daar gebruik van maak, zou dat ook kunnen helpen om een andere ketel te kiezen. Boilers staan erom bekend te veel gebruik en hogere kosten.
[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 06-01-2022 01:13 ]
Het appartement is gasloos en heeft een centrale boiler.Van der Berg schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:12:
Wij hebben gelukkig geen boiler in huis en dat scheelt ook behoorlijk in het verbruik en prijs daarvan. Bij ons gaat warm water pas lopen als je de kraan aanzet via de Cv-ketel A+++ en deze staat bij ons op de economische stand.
<drop the mic>
@Moeder85 In ons gasloze appartement uit 1989 stoken we ook met electrische radiatoren. Verbruik dit stookseizoen(vanaf 1-10-21) is tot nu toe 466 kWh. We stoken zuinig, appartement is inmiddels voorzien van HR++glas en het dak is nageïsoleerd. Het hele stookseizoen van 2019-2020 kwam uit op 1457 kWh. Appartement is ca 90 m2, we stoken alleen in badkamer, woonkamer en eetkeuken, circa 55 m2.
A'dam PVOutput
Herkenbaar.Jim423 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 22:28:
[...]
Alle (sociale) appartementen in mijn stad zijn vorig jaar opgeleverd met Eltherm convectorkacheltjes en een 100L Tesy boiler. En dat zijn er echt honderden. Per complex (zo'n 60 app) is een Alfen 630kVA neergezet om het geheel van stroom te voorzienMaar volgens de folders ''duurzaam'' verwarmd zonder gas.
Nu met de energiecrisis krijg je via de media genoeg schrijende verhalen voorgeschoteld van energiearmoede.
Het stereotype beeld daarbij is een oude sociale huurwoning, slecht geisoleerd, met torenhoge, haast onbetaaldbare stookkosten als gevolg. Sommige bewoners durven hun verwarming niet eens meer aan te zetten.
Probleem is dat velen en uitgerekend de politiek niet door lijkt te hebben dat deze energiearmoede ook bij nieuwe woningen c.q. van het gas of woningen aan het ontstaan is. Maar een nieuwe woning is toch 'nieuw' 'geisoleerd' en 'duurzaam'!? Niet wetende dat met een geforceerde, eigenlijk niet rendabele of niet geschikte verwarmingsinstallatie 'want van het gas af' (zoals het voorbeeld van TS, voorbeeld hierboven of het voorbeeld van mij van een vriendin van mij) je eigenlijk weinig opschiet en misschien zelfs wel nieuwe problemen creert.
Volgens mij komen die schrijnende verhalen uit de (belgische, maar de nederlandse is denk ik hetzelfde want het is allemaal in belgische handen) media uit theoretische berekeningen gemaakt op het piekmoment van de prijzen (de meeste mensen hebben hun contract op een ander moment afgesloten, de piek is nu ook al weer voorbij) of mensen die er totaal geen rekening mee houden. Ook in een slecht geisoleerd huis kun je nog tussendeuren dicht houden, ramen dicht houden, tochtstrips plakken, eventueel een isolerende folie op de ramen en de verwarming vooral aan doen als je zit (als je slaapt, weg bent of druk bezig hoeft de verwarming niet hoog te staan).
Ik heb een woning uit 71 die half nageisoleerd is (het dak moet nog en de ramen van de huiskamer ook al zitten die niet aangesloten op een echte buitenruimte) en mijn variabele kosten voor verwarmen zijn deze winter nog niet boven de 1 euro per dag uitgekomen. Het zal duurder worden bij een contractverlenging maar zelfs als het verdubbeld zit het niet bij de schrijnende verhalen.
Ik heb een woning uit 71 die half nageisoleerd is (het dak moet nog en de ramen van de huiskamer ook al zitten die niet aangesloten op een echte buitenruimte) en mijn variabele kosten voor verwarmen zijn deze winter nog niet boven de 1 euro per dag uitgekomen. Het zal duurder worden bij een contractverlenging maar zelfs als het verdubbeld zit het niet bij de schrijnende verhalen.
[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 06-01-2022 09:03 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Het probleem zit hem in de hele keten. Die heeft er een sport van gemaakt om net binnen de regels te blijven. Projectontwikkelaars (en/of verhuurders) willen een hoge marge, een deel van de installatiebranche loopt nog hopeloos achter en dat gaat ten koste van huurders/kopers die een lage energierekening willen.kelly.hipolito schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:38:
[...]
Herkenbaar.
Nu met de energiecrisis krijg je via de media genoeg schrijende verhalen voorgeschoteld van energiearmoede.
Het stereotype beeld daarbij is een oude sociale huurwoning, slecht geisoleerd, met torenhoge, haast onbetaaldbare stookkosten als gevolg. Sommige bewoners durven hun verwarming niet eens meer aan te zetten.
Probleem is dat velen en uitgerekend de politiek niet door lijkt te hebben dat deze energiearmoede ook bij nieuwe woningen c.q. van het gas of woningen aan het ontstaan is. Maar een nieuwe woning is toch 'nieuw' 'geisoleerd' en 'duurzaam'!? Niet wetende dat met een geforceerde, eigenlijk niet rendabele of niet geschikte verwarmingsinstallatie 'want van het gas af' (zoals het voorbeeld van TS, voorbeeld hierboven of het voorbeeld van mij van een vriendin van mij) je eigenlijk weinig opschiet en misschien zelfs wel nieuwe problemen creert.
Politiek is aan zet om de branche te dwingen (en te controleren) om werkelijk duurzame keuzes te maken.
Gezien ik heel erg zuinig om ga met de radiatoren en amper apparaten aan heb staan vermoed ik toch dat er ergens een lek/fout is in mijn appartement. Ook gezien het verbruik de 1e bijna 3 weken dat ik er nog niet ingetrokken was (wel sleuteloverdracht gehad) al torenhoog is. Dit hoort niet in een leegstaand appartement zonder apparatuur lijkt mij. Dankjullie wel voor alle tips waar ik mee aan de slag kan.
Je kan een stuk duurder bouwen met betere isolatie of je kan twee zonnepanelen op het dak leggen voor dezelfde score. Dan komen er dus twee zonnepanelen op het dak, maar dat is niet een nieuwe ontwikkeling denk ik.Joris748 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:08:
[...]
Het probleem zit hem in de hele keten. Die heeft er een sport van gemaakt om net binnen de regels te blijven. Projectontwikkelaars (en/of verhuurders) willen een hoge marge, een deel van de installatiebranche loopt nog hopeloos achter en dat gaat ten koste van huurders/kopers die een lage energierekening willen.
Politiek is aan zet om de branche te dwingen (en te controleren) om werkelijk duurzame keuzes te maken.
Elke branche werkt zo, opleidingen veranderen elke paar jaar van systeem. Niet omdat het beter is voor de leerlingen maar omdat ze dan opnieuw subsidies krijgen. Voor de leerlingen is het alleen maar nadelig, als ze een vak over moeten doen valt dat in een nieuw systeem, overlapt het niet helemaal en worden het drie vakken die ze over moeten doen. Dat was 25 jaar geleden al, ik was zo'n leerling
/▌
Hoeveel verbruik is er dan geweest in de 3 weken dat je wel de sleutel had maar nog niet in het appartement bent geweest? Stonden de radiatoren en de boiler toen wel aan? Je huidige gebruik lijkt redelijk in lijn met de verwachtingen te zijn. Als het echt nieuwbouw is, zeker in het begin is er vrij veel energie nodig om het vocht te verdrijven. En als de omliggende appartementen dan ook nog niet bewoond zijn stook je ook voor je buren.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
Gezien ik heel erg zuinig om ga met de radiatoren en amper apparaten aan heb staan vermoed ik toch dat er ergens een lek/fout is in mijn appartement. Ook gezien het verbruik de 1e bijna 3 weken dat ik er nog niet ingetrokken was (wel sleuteloverdracht gehad) al torenhoog is. Dit hoort niet in een leegstaand appartement zonder apparatuur lijkt mij. Dankjullie wel voor alle tips waar ik mee aan de slag kan.
Zit er een stekker aan? Ik heb een tijdje geleden de homewizzard p1 meter gekocht en dan heb je het best wel inzichtelijk, je kan ook de variabele bedragen invoeren die je betaald. Ze hebben ook sockets die je in een stopcontact kan steken als dat kacheltje een losse stekker heeft. Maar met de p1 meter zul je het ook al zien omdat het instant het verbruik weergeeft.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
/▌
De enige manier om daar achter te komen is alle convectorkachels (je noemt ze radiatoren, maar dat zijn het niet) los te halen voor een paar dagen en dan je meter te monitoren. Dan zie je of er ergens anders nog een grootverbruiker is (eventueel per ongeluk buiten je appartement.)Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
Eerder haalde je verlichting aan, maar als je LED-verlichting hebt, gaat dat gewoon geen deuk slaan in je verbruik, al zou je ze de hele dag aan hebben. Met 7W per lampje gebruikt dat ruim 1 kWh per week als je ze continue laat branden. Heb je 10 lampjes is dat dus 12 kWh per week, mits ze niet uit gaan.
Die 12 kWh per week slaan bij jou geen deuk in een pakkie boter. Verlichting in je appartement is dus het probleem niet.
Dat verbruik lijkt me onmogelijk voor 21 dagen.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
9500 kWh / 21 dagen / 24 h/dag = 18 kW continu (oftewel 9 radiatoren zoals je hebt, die 21 dagen continu op vol vermogen hebben gedraaid).
Ik vermoed dat er tijdens de bouw ook al volop verbruikt is voor bouwstroom.
Dat is een beweging die allang bezig is, maar dat wil niet zeggen dat het OK is. Dat betekent dat de regelgeving en normering (en mentaliteit) te kort schieten. Er is ruimte om het zo te doen en daarom wordt die ruimte genomen. En dat is niet in het belang van de eindklant.Marzman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:31:
[...]
Je kan een stuk duurder bouwen met betere isolatie of je kan twee zonnepanelen op het dak leggen voor dezelfde score. Dan komen er dus twee zonnepanelen op het dak, maar dat is niet een nieuwe ontwikkeling denk ik.
Elke branche werkt zo, opleidingen veranderen elke paar jaar van systeem. Niet omdat het beter is voor de leerlingen maar omdat ze dan opnieuw subsidies krijgen. Voor de leerlingen is het alleen maar nadelig, als ze een vak over moeten doen valt dat in een nieuw systeem, overlapt het niet helemaal en worden het drie vakken die ze over moeten doen. Dat was 25 jaar geleden al, ik was zo'n leerling
@ Joris: ik heb er 3 waarvan er 2 uitstaan en 1 op 18 graden.
Ik zal inderdaad eens kijken wat mijn verbruik doet wanneer ik de 3e ook geheel uit zet. Is het dan nog steeds zo hoog; dan moet er iets anders aan de hand zijn.
Ik zal inderdaad eens kijken wat mijn verbruik doet wanneer ik de 3e ook geheel uit zet. Is het dan nog steeds zo hoog; dan moet er iets anders aan de hand zijn.
@Moeder85
de opmerking van @Aiolos heeft mij wel aan het denken gezet.
Aiolos in "Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?"
dus er zijn mischien een paar dingen aan de hand.
ik wil dat je de volgende zaken uitzoekt, of oplost als het daar zit.
dus bel je leverancier (nuon essent greenchoise budgetenegrie etc etc nog 100 anderen, welke je hebt dus) met de volgende vragen.
1. staat het vinkje van de verblijf functie aan bij je leverancier.
dit vinkje regelt dat je de belastingvermindering op energie krijgt (voorheen werd dit heffing korting genoemd.)
2. word er rekening gehouden in het voorschot dat het huis elektrische word verwarmt.
de uitleg:
1. je meter is dus duidelijk al een keer gebruikt.
dit kan door de bouwer zijn gebeurd en als dat zo is, dan staat de meter nog geregistreerd als bedrijf meter.
dan krijg je geen heffing korting, en dat is toch al snel 830€ per jaar, dus 70€ per maand.
deze over zetten naar particulier is misschien vergeten.
(het is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar het gebeurd echt maar heel weinig.
maar goed waar mensen werken worden fouten gemaakt.)
2. doordat je begint met je energie rekening in de winter.
en je stookt met elektra en er nog geen historische gegevens zijn van het gebruik op dit adres (of verkeerde gegevens) word er nog geen rekening gehouden dat je gewoon veel elektra gebruikt in de winter maar niet in de zomer.
hier door krijg je veel te hoge voorschotten.
op zich zelf is dat niet erg, dit gaat zich zelf geheel automatisch corrigeren.
je hebt een slimme meter, dus in de zomer zien ze van zelf dat je gebruik helemaal niet zo hoog is en dalen je voor schotten (dubbel zo hard).
dus ik raad je eigenlijk aan om dit gedeelte gewoon automatisch te laten gaan, maar kom je dan financieel in de problemen dan heb er een goed gesprek over met je leverancier en is het voorschot wel aan te passen.
verder:
ja je systeem is niet het beste en ja dit is duurder als er een warmtepomp word gebruikt.
maar overdrijven daar zijn Tweakers ook goed in, het valt vaak in de praktijk wel mee.
heb ik al meer discussies overgehad met @ericplan.
dus volg ook goed de woorden die hij schrijft, die kun je echt vertrouwen en die heeft echt minder last van een ego als sommige hier.
met onze ervaring samen zal het wel mee vallen wat je uiteindelijk moet betalen voor je energie.
blijft duur maar dan hebben we het over een paar 10tjes per maand, hoogstens.
laat a.u.b weten wat lukt en wat niet.
ik heb desnoods nog wel wat meer trukjes op de achterhand voor als het moet.
maar laten we eerst de normale weg belopen.
de opmerking van @Aiolos heeft mij wel aan het denken gezet.
Aiolos in "Energieverbruik appartement: 7300 kWh !?"
dus er zijn mischien een paar dingen aan de hand.
ik wil dat je de volgende zaken uitzoekt, of oplost als het daar zit.
dus bel je leverancier (nuon essent greenchoise budgetenegrie etc etc nog 100 anderen, welke je hebt dus) met de volgende vragen.
1. staat het vinkje van de verblijf functie aan bij je leverancier.
dit vinkje regelt dat je de belastingvermindering op energie krijgt (voorheen werd dit heffing korting genoemd.)
2. word er rekening gehouden in het voorschot dat het huis elektrische word verwarmt.
de uitleg:
1. je meter is dus duidelijk al een keer gebruikt.
dit kan door de bouwer zijn gebeurd en als dat zo is, dan staat de meter nog geregistreerd als bedrijf meter.
dan krijg je geen heffing korting, en dat is toch al snel 830€ per jaar, dus 70€ per maand.
deze over zetten naar particulier is misschien vergeten.
(het is niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren, maar het gebeurd echt maar heel weinig.
maar goed waar mensen werken worden fouten gemaakt.)
2. doordat je begint met je energie rekening in de winter.
en je stookt met elektra en er nog geen historische gegevens zijn van het gebruik op dit adres (of verkeerde gegevens) word er nog geen rekening gehouden dat je gewoon veel elektra gebruikt in de winter maar niet in de zomer.
hier door krijg je veel te hoge voorschotten.
op zich zelf is dat niet erg, dit gaat zich zelf geheel automatisch corrigeren.
je hebt een slimme meter, dus in de zomer zien ze van zelf dat je gebruik helemaal niet zo hoog is en dalen je voor schotten (dubbel zo hard).
dus ik raad je eigenlijk aan om dit gedeelte gewoon automatisch te laten gaan, maar kom je dan financieel in de problemen dan heb er een goed gesprek over met je leverancier en is het voorschot wel aan te passen.
verder:
ja je systeem is niet het beste en ja dit is duurder als er een warmtepomp word gebruikt.
maar overdrijven daar zijn Tweakers ook goed in, het valt vaak in de praktijk wel mee.
heb ik al meer discussies overgehad met @ericplan.
dus volg ook goed de woorden die hij schrijft, die kun je echt vertrouwen en die heeft echt minder last van een ego als sommige hier.
met onze ervaring samen zal het wel mee vallen wat je uiteindelijk moet betalen voor je energie.
blijft duur maar dan hebben we het over een paar 10tjes per maand, hoogstens.
laat a.u.b weten wat lukt en wat niet.
ik heb desnoods nog wel wat meer trukjes op de achterhand voor als het moet.
maar laten we eerst de normale weg belopen.
Sluipverbruik zit ergens kan niet zo zijn dat je zoveel energie verbruikt in die weken dat je er niet eens leefde (tenzij die kachels gewoon aan stonden zonder dat je het wist?), dus ergens verbruikt een apparaat stroom wat je niet ziet. Lijkt me sterk dat als je 1 vd 3 elektrische kachels aan zet dat je dan tot dat verbruik komt. Heb je al eens gekeken wat de slimme meter aangeeft als je kachel bezig is met verwarmen? Heb je meerdere groepen en kan je ze een voor een in-/uitschakelen en zo de groep vinden die het meeste verbruikt? Als de groep voor de kachels het bijvoorbeeld niet is weet je het zeker dat het ergens in de installatie fout zit. Je kunt ook op eigen kosten misschien een elektricien laten langskomen om te kijken of hij iets kan vinden.Moeder85 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:06:
@ Joris: ik heb er 3 waarvan er 2 uitstaan en 1 op 18 graden.
Ik zou nog even niemand langs laten komen en voor nu beginnen met dagelijks op hetzelfde tijdstip meterstanden opschrijven en de enige kachel die aanstaat even uitzetten. Vermogens aflezen heeft vrij weinig nut: het vermogen is rond de 260 watt en dit is vrij normaal. Stel je hebt een aantal dagen nog steeds een exorbitant verbruik met de kachels uit zit er iets mis.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ik heb niet alles gelezen maar zag dat het woord graaddag nog niet voorkwam in dit topic. Dat is namelijk de enige accurate manier om een jaarverbruik te voorspellen.
Van 13 Dec tot 5 Jan.
In De Bilt waren er in die periode 302 graaddagen.
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Gemiddeld waren er in De Bilt 2724 graaddagen per jaar. Dus jaarverbruik voor verwarmen is (2724/302)*419 kWh = 3779 kWh per jaar.
Verder verbruik je wellicht nog eens 1500 kWh voor andere zaken dus je jaarrekening gaat als je verder niet veel verbruikt niet ver over de 5000 kWh.
3779 kWh vind ik geen gek getal voor een appartement met elektrische kacheltjes. Ik heb een warmtepomp in een vrijwel vrijstaand huis van 585 m3 inhoud en verbruik ongeveer 3000 kWh voor verwarming en warm tapwater samen. 3x groter huis maar een warmtepomp is 3 a 4 keer efficiënter dan een elektrisch kacheltje.
199 kWh + 220 kWh = 419 kWh (alleen voor verwarming?)Moeder85 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 10:13:
Beginstanden:
13-12: stroom 1: 4443, stroom 2: 5256.
Nu: stroom 1: 4642, stroom 2: 5476
Van 13 Dec tot 5 Jan.
In De Bilt waren er in die periode 302 graaddagen.
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation
Gemiddeld waren er in De Bilt 2724 graaddagen per jaar. Dus jaarverbruik voor verwarmen is (2724/302)*419 kWh = 3779 kWh per jaar.
Verder verbruik je wellicht nog eens 1500 kWh voor andere zaken dus je jaarrekening gaat als je verder niet veel verbruikt niet ver over de 5000 kWh.
3779 kWh vind ik geen gek getal voor een appartement met elektrische kacheltjes. Ik heb een warmtepomp in een vrijwel vrijstaand huis van 585 m3 inhoud en verbruik ongeveer 3000 kWh voor verwarming en warm tapwater samen. 3x groter huis maar een warmtepomp is 3 a 4 keer efficiënter dan een elektrisch kacheltje.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
De momenteel goedkoopste aanbieder op gaslicht moet momenteel € 1600,- per jaar hebben voor 5000 kWh per jaar. € 133 per maand.
Ter vergelijking, in een gemiddelde flat zou je 920 M3 gas per jaar verbruiken. Als daar ook nog 2000 kWh bij komt ben je daar momenteel bij de goedkoopste aanbieder bijna 2400 euro voor kwijt. En huiseigenaren moeten dan ook nog eens per 15 jaar de CV ketel vervangen en jaarlijks onderhouden. Een elektrisch kacheltje kost niet wat en gaat niet snel kapot.
Je verbruik is niet gek.
Ter vergelijking, in een gemiddelde flat zou je 920 M3 gas per jaar verbruiken. Als daar ook nog 2000 kWh bij komt ben je daar momenteel bij de goedkoopste aanbieder bijna 2400 euro voor kwijt. En huiseigenaren moeten dan ook nog eens per 15 jaar de CV ketel vervangen en jaarlijks onderhouden. Een elektrisch kacheltje kost niet wat en gaat niet snel kapot.
Je verbruik is niet gek.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
:strip_exif()/f/image/AuS1ihQfzjOHs7Mf6GER1ZX9.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan iemand mij vertellen of dit actuele verbruik normaal is? Hij schommelt normaliter rond de 00.250 maar geeft soms ook een kwartier dit verbruik aan met soms uitschieters van ruim een minuut met ongeveer 05.200
Sorry, ik ben niet technisch onderlegd dus als dit een domme vraag is… bij voorbaat excuses🤣
@Moeder85 Stond op dit moment je verwarming aan?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat zal je boiler zijn.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:22:
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen of dit actuele verbruik normaal is? Hij schommelt normaliter rond de 00.250 maar geeft soms ook een kwartier dit verbruik aan met soms uitschieters van ruim een minuut met ongeveer 05.200
Sorry, ik ben niet technisch onderlegd dus als dit een domme vraag is… bij voorbaat excuses🤣
Wat voor stekker zit daar aan?
TS geeft aan geen eigen boiler te hebben in haar appartement.MikeyMan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:25:
[...]
Dat zal je boiler zijn.
Wat voor stekker zit daar aan?
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Oh my bad, verkeerd onthouden. Dacht dat die er wel in zat. Excuus.GermanPivo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:26:
[...]
TS geeft aan geen eigen boiler te hebben in haar appartement.
@Moeder85
nop geen domme vraag.
02.189kW betekend:
2189W, doe je dit 1 uur lang dan heb je 2,189kWh gebruikt.
en met een gemiddelde prijs van 0,50€/kWh is dat 1€ per uur.
klinkt heftig, maar zo als je zelf al zegt, dit zijn uit schieters van maar een aantal minuten.
het duurt best lang een uur.
zo als je al aan gaf gebruik je een +/- 18kWh per dag, dus het gemiddelde is een stuk lager.
heb je al kans gehad, om mijn tips eens uit te zoeken?
nop geen domme vraag.
02.189kW betekend:
2189W, doe je dit 1 uur lang dan heb je 2,189kWh gebruikt.
en met een gemiddelde prijs van 0,50€/kWh is dat 1€ per uur.
klinkt heftig, maar zo als je zelf al zegt, dit zijn uit schieters van maar een aantal minuten.
zo als je al aan gaf gebruik je een +/- 18kWh per dag, dus het gemiddelde is een stuk lager.
heb je al kans gehad, om mijn tips eens uit te zoeken?
"Hij schommelt normaliter rond de 00.250 maar geeft soms ook een kwartier dit verbruik aan met soms uitschieters van ruim een minuut met ongeveer 05.200"migjes schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:29:
Een kwartier dit verbruik en soms nog hoger van meer dan een minuut.
Als er niks in het appartement aan staat aan kachels of wasmachine ofzo, dan is vraag 1 wat ik zou willen weten: waar komt dit vandaan.
Het kan niet zijn dat een kwartier je huis 2000+ W verbruikt terwijl je niks aan hebt staan.
@Moeder85 wat had je op dat moment allemaal aan staan ?
[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 07-01-2022 10:37 ]
Ik begrijp dat het nieuwbouw betreft, toen ik in 2019 mijn woning kreeg opgeleverd heb ik de eerste maanden ook meer gestookt dan later, dit had te maken dat de muren en vloeren eigenlijk nog niet goed gedroogd (uitgehard) waren (aannemers zijn veelal te gretig op geld i.p.v. kwaliteit, dit was ook erg leuk met schilderen). Na een maand of 2/3 zakte het verbruik flink.
Nu wil ik niet het verbruik goed praten, het is veel namelijk. Is er de mogelijkheid een verbruiksmeter aan een kachel (let wel op maximum vermogen apparaat en verbruiksmeter) en/of boiler te hangen voor een dag om te zien welk apparaat dit verbruik veroorzaakt?
@Plenkske
Die 2 kW zou kunnen in de vorm van de electrische radiator/kachel. De boiler zal alleen zodanig lang aanspringen na veel waterverbruik.
Nu wil ik niet het verbruik goed praten, het is veel namelijk. Is er de mogelijkheid een verbruiksmeter aan een kachel (let wel op maximum vermogen apparaat en verbruiksmeter) en/of boiler te hangen voor een dag om te zien welk apparaat dit verbruik veroorzaakt?
@Plenkske
Die 2 kW zou kunnen in de vorm van de electrische radiator/kachel. De boiler zal alleen zodanig lang aanspringen na veel waterverbruik.
[ Voor 16% gewijzigd door Suicyder op 07-01-2022 10:40 ]
Dit is normaal als er een verbruiker als een wasmachine, vaatwasser, en/of, hee, een elektrische verwarming (of twee, of drie) aanstaat.
Stond op het moment van meten je verwarming aan?
Stond op het moment van meten je verwarming aan?
Op dat moment stond de TV aan, 1 LEDlamp en 1 convectorkachel op 16 graden. Op dit moment overigens ook en hij staat nu al een half uur op dat verbruik.
Er is wel een boiler voor warm water in het appartementencomplex maar waar ik die kan vinden? Die zou dan in een ruimte extern mijn appartement moeten staan waar ik niet bij kan komen.
Er is wel een boiler voor warm water in het appartementencomplex maar waar ik die kan vinden? Die zou dan in een ruimte extern mijn appartement moeten staan waar ik niet bij kan komen.
Je convector kachel stond aan, dus dan kan het verbruik best 2000 W zijn.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
Op dat moment stond de TV aan, 1 LEDlamp en 1 convectorkachel op 16 graden. Op dit moment overigens ook en hij staat nu al een half uur op dat verbruik.
18 kWh verbruik op een koude dag als vandaag is prima
Als de boiler/warmwatervoorziening centraal in het complex geregeld is zou deze op de centrale meterkast moeten zitten, niet bij die van het appartement op.
Je zou de de verhurende partij kunnen vragen om dit een keer te mogen bekijken, maar vermoed dat iemand onbekend met de techniek erachter er weinig uit zal halen.
@Moeder85
Is er wellicht een merk/type beschikbaar van de radiator/kachel? Of een foto van het typeplaatje voor specificaties hiervan?
Extra vraag, bent u de enige bewoner van het complex op dit moment, zo niet, hoe zit dit bij andere bewoners?
Je zou de de verhurende partij kunnen vragen om dit een keer te mogen bekijken, maar vermoed dat iemand onbekend met de techniek erachter er weinig uit zal halen.
@Moeder85
Is er wellicht een merk/type beschikbaar van de radiator/kachel? Of een foto van het typeplaatje voor specificaties hiervan?
Extra vraag, bent u de enige bewoner van het complex op dit moment, zo niet, hoe zit dit bij andere bewoners?
[ Voor 10% gewijzigd door Suicyder op 07-01-2022 11:02 ]
18 kWh op een koude dag als vandaag om je woning op een koude 16C te hebben is prima?busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:50:
[...]
Je convector kachel stond aan, dus dan kan het verbruik best 2000 W zijn.
18 kWh verbruik op een koude dag als vandaag is prima
Je zou even met een rolmaat of iets dergelijks moeten opnemen welke afmeting je kachel heeft. Onderstaand opgenomen vermogen van je kachel. Volgens de tabel afhankelijk van de afmetingen verstookt jouw kachel 500-3000W. Daar moet je dan nog de rest van de apparaten bij optellen. Misschien sprong je vriezer wel net aan om bij te koelen. Vergeet ook koelkast enzo niet, maar die verbruiken niet super veel.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
https://www.dimplex.nl/pr.../wandconvector-plx-serie/
Type Artikelnr. EAN nr. Opgenomen vermogen (kW) Aansluitsnoer Afmetingen mm (H x B x D) Gewicht (kg)
PLX050E D1007020 4015627376182 0,5 1,5m 430x450x108 4,6
PLX075E D1007030 4015627376199 0,75 1,5m 430x620x108 6,5
PLX100E D1007040 4015627376205 1,0 1,5m 430x620x108 6,5
PLX150E D1007050 4015627376212 1,5 1,5m 430x690x108 6,7
PLX200E D1007060 4015627376229 2,0 1,5m 430x860x108 8,4
PLX300E D1007070 4015627376236 3,0 1,5m 430x860x108 9,8
18 kWh verbruik ik vandaag zelf ook voor verwarming, maar heb het dan wel op 20 graden.Brontosaurus99 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:55:
[...]
18 kWh op een koude dag als vandaag om je woning op een koude 16C te hebben is prima?
3x groter huis maar wel een warmtepomp.
Op een dag als vandaag bespaar je denk ik ongeveer 20% door de verwarming op 16 graden ipv 18 graden te zetten.
Wat verbruik je vandaag zelf?
Is de aansluiting op dit adres misschien gebruikt tijdens de bouwwerkzaamheden (bouwaansluiting)? Dit zou het verbruik voor bewoning wel verklaren.Aiolos schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:24:
Overigens, die kacheltjes staan aan (== max vermogen), of uit (== geen vermogen). De temperatuur die je instelt heeft invloed op hoelang ze aanstaan (ze slaan immers af als de gevraagde temperatuur bereikt is), maar niet op het vermogen dat ze verbruiken terwijl ze aanstaan.Moeder85 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:45:
Met andere woorden, of je nu 16, 18 of 20 graden instelt, als de kachel aanstaat, zal ie hetzelfde vermogen gebruiken. Alleen op een lagere temperatuur is de gevraagde temperatuur eerder bereikt, dus zal de kachel korter aanstaan.
Als je wilt weten wat echt je sluipverbruik is, trek alle stekkers eruit, doe alle lampen uit, kachel uit, en check dan het actuele vermogen op de meter. Dat zou nagenoeg 0 moeten zijn.
Dank jullie wel allemaal weer voor jullie reacties en meedenken. Er is net een monteur geweest voor iets anders en die heeft ook naar de convector kachel gekeken. Deze staat op 3000w en was niet aan te passen anders had hij hem lager gezet. Overigens gaf dhr aan dat hij alle medebewoners ook hoort over de hoge verbruiken, dus weet ik in ieder geval dat het niet alleen aan mij ligt/bij mij zit
18 kWh is niet ok voor een all-electric nieuwbouwappartement van 49 m2.busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:59:
[...]
18 kWh verbruik ik vandaag zelf ook voor verwarming, maar heb het dan wel op 20 graden.
3x groter huis maar wel een warmtepomp.
Op een dag als vandaag bespaar je denk ik ongeveer 20% door de verwarming op 16 graden ipv 18 graden te zetten.
Wat verbruik je vandaag zelf?
18 kWh is ok voor een vrijstaande all-electric nieuwbouwwoning van 240 m2 (mijn situatie).
Als je verwarmt met COP 1 dan kan het wel kloppen.Joris748 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:21:
[...]
18 kWh is niet ok voor een all-electric nieuwbouwappartement van 49 m2.
18 kWh is ok voor een vrijstaande all-electric nieuwbouwwoning van 240 m2 (mijn situatie).
Met een warmtepomp in een all electric nieuwbouw woning is het een andere situatie.
Gezien de info die we van TS gekregen hebben, klopt het zeker. Maar dat wil niet zeggen dat het verbruik ok is. Ik vind het niet ok en eigenlijk schandalig om mensen willens en wetens met een hogere energierekening dan nodig op te zadelen.D-dark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:37:
[...]
Als je verwarmt met COP 1 dan kan het wel kloppen.
Met een warmtepomp in een all electric nieuwbouw woning is het een andere situatie.
Het is een compromis tussen aanlegkosten, variabele kosten en geluid.Joris748 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:40:
[...]
Gezien de info die we van TS gekregen hebben, klopt het zeker. Maar dat wil niet zeggen dat het verbruik ok is. Ik vind het niet ok en eigenlijk schandalig om mensen willens en wetens met een hogere energierekening dan nodig op te zadelen.
Iedere woning een airco in de woonkamer zou al een heel flinke verlaging van de energie kosten opleveren. Maja dat is duurder voor de verhuurder en kans op klachten over geluid.
Geluid is een gelegenheidsargument wat er aan de haren bijgesleept wordt. Ja, die units maken geluid. Onder de streep gaat het altijd over de euro's (voor de mensen aan de verdienende kant).busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]
Het is een compromis tussen aanlegkosten, variabele kosten en geluid.
Iedere woning een airco in de woonkamer zou al een heel flinke verlaging van de energie kosten opleveren. Maja dat is duurder voor de verhuurder en kans op klachten over geluid.
"Ja mevrouwtje, dat doen we niet omdat die dingen herrie maken." Komt heel anders over dan: "Ja mevrouwtje, dat doen we niet omdat anders onze marges te klein1 worden."
1 Definieer te klein
Maar dit is geen gemiddelde flat, dit is een nieuwbouw flatje van 49m2. Daar zou je echt geen 920 kuub per jaar aan kwij moeten zijn. Denk dat je met een kuub per dag al hoog zit.busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:05:
Je verbruik is niet gek.
Als het een gemiddelde flat was dan was er wel een CV ketel in gekomen. Dit appartement is erg goed geïsoleerd, waardoor COP1 een optie werd.celshof schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:02:
[...]
Maar dit is geen gemiddelde flat, dit is een nieuwbouw flatje van 49m2. Daar zou je echt geen 920 kuub per jaar aan kwij moeten zijn. Denk dat je met een kuub per dag al hoog zit.
Maar als er ondanks dat toch een CV ketel in gezet was dan was er in plaats van 3700 kWh ongeveer 400 M3 gasverbruik geweest. 1 m3 gas = +/- 8 kWh.
En dat betwijfel ik.busscherski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:50:
[...]
Als het een gemiddelde flat was dan was er wel een CV ketel in gekomen. Dit appartement is erg goed geïsoleerd, waardoor COP1 een optie werd.
Maar als er ondanks dat toch een CV ketel in gezet was dan was er in plaats van 3700 kWh ongeveer 400 M3 gasverbruik geweest. 1 m3 gas = +/- 8 kWh.
Zou niet de eerste keer zijn dat een oud complex flink gerenoveerd wordt en men verplicht op all electric moet overschakelen. Dan is straalkachels en keramische kookplaat wel de meest goedkope oplossing die men toepast.
Op Funda genoeg oude panden te vinden waar de gas cv ketel 1 op 1 vervangen is door een electrische cv ketel.
Plus het is geen 3700 voor verwarming.
De beginstanden van de meter waren al niet 0. Dat is al een indicatie dat die al gebruikt is.
uit een eerdere post
(4642-4443)+(5476-5256) = 419 kWh
13-12 - 05-01 = 24 dagen
Dat komt al dichter in de buurt van de 50 m3 en dan reken ik stroom voor andere dingen nog niet mee.
[ Voor 17% gewijzigd door D-dark op 07-01-2022 13:17 ]
Het gaat om een nieuw huis.D-dark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:14:
[...]
En dat betwijfel ik.
Zou niet de eerste keer zijn dat een oud complex flink gerenoveerd wordt en men verplicht op all electric moet overschakelen. Dan is straalkachels en keramische kookplaat wel de meest goedkope oplossing die men toepast.
Op Funda genoeg oude panden te vinden waar de gas cv ketel 1 op 1 vervangen is door een electrische cv ketel.
Plus het is geen 3700 voor verwarming.
De beginstanden van de meter waren al niet 0. Dat is al een indicatie dat die al gebruikt is.
uit een eerdere post
(4642-4443)+(5476-5256) = 419 kWh
13-12 - 05-01 = 24 dagen
Dat komt al dichter in de buurt van de 50 m3 en dan reken ik stroom voor andere dingen nog niet mee.
Leer alsjeblieft even wat graaddagen zijn, anders zaai je alleen maar verwarring. (Met alle goede bedoelingen)
Is al duidelijk welke woning de ts nu huurt? compleet nieuw, verbouwd kantoor/winkelpand? hoekhuis of aan 4 zijden buren?
[ Voor 6% gewijzigd door frisianstar op 07-01-2022 13:25 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
heb je het topic ook doorgelezen?frisianstar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:23:
Is al duidelijk welke woning de ts nu huurt? compleet nieuw, verbouwd kantoor/winkelpand? hoekhuis of aan 4 zijden buren?
Enige dat bekend is:frisianstar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:23:
"- nieuw appartement van 49m."
en
"Appartement is uit bouwjaar 2021.
Alleen stroom, geen gas. "
Verder:
- compleet nieuw
- aan 4 zijden buren
- compleet nieuw
- aan 4 zijden buren