Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moeder85
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01-2022
Inmiddels ben ik er achter dat er in een externe ruimte buiten mijn appartement een boiler aanwezig is. Als ik deze uitschakel, ik heb gevonden op welke groep deze zit, dan gaat het verbruik na 30 seconden ontzettend naar beneden. Ik vermoed dit dit een elektrische boiler is, en ongeveer 10 minuten per uur neemt deze tussen de 02.000 en 05.000 kWh. Dit duwt mijn energieverbruik uiteraard extreem omhoog.
Weet iemand of dat normaal is? Dit is niet tijdens het douchen of wanneer er een was aanstaat maar gewoon random.

[ Voor 25% gewijzigd door Moeder85 op 11-01-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:21
Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
Inmiddels ben ik er achter dat er in een externe ruimte buiten mijn appartement een boiler aanwezig is. Als ik deze uitschakel, ik heb gevonden op welke groep deze zit, dan gaat het verbruik na 30 seconden ontzettend naar beneden. Ik vermoed dit dit een elektrische boiler is, en ongeveer 10 minuten per uur neemt deze tussen de 02.000 en 05.000 kWh. Hoe dat verder werkt weet ik niet. Overal lees ik ook dat deze boilers zorgen voor hoge energiekosten.
Heb ik als huurder hier iets over te zeggen of is dit gewoon een gevalletje ‘pech’ en betalen.
Is deze boiler alleen voor jou of ook voor anderen ?
In het laatste geval zou ik niet accepteren dat jij het volledige verbruik ervan moet betalen.
In het eerste geval: wellicht is er nog iets aan in te stellen qua temperatuur en hoevaak die zichzelf inschakeld. Misschien met een timer alleen op bepaalde tijdstippen. Maar dat ligt waarschijnlijk wel aan het type boiler. Wellicht dat iemand anders hier je er beter mee kan helpen.

Overigens, qua verbruik van dat ding:
Als ik van je getallen "tussen 2kW en 5kW " het gemiddelde pak: 3,5kW , en dat 10 minuten per uur. Dan is dat 0,583 kWh. Per dag is dat dan 13,9 kWh.
Ik heb geen idee of dat normaal is voor een elektrische boiler. Maar dat zal sterk liggen aan het type en hoeveel liter die is.

[ Voor 12% gewijzigd door Plenkske op 11-01-2022 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moeder85
@ plenske; dankjewel voor je antwoord. De boiler is alleen voor mij. Ik zal de huisbaas eens vragen want ik kan niet in die externe ruimte komen gezien de huurvereniging de boiler onderhoud. Het type en de inhoud kan ik dus niet inzien. Het lijkt mij in ieder geval dat dit zuiniger moet kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
Inmiddels ben ik er achter dat er in een externe ruimte buiten mijn appartement een boiler aanwezig is. Als ik deze uitschakel, ik heb gevonden op welke groep deze zit, dan gaat het verbruik na 30 seconden ontzettend naar beneden. Ik vermoed dit dit een elektrische boiler is, en ongeveer 10 minuten per uur neemt deze tussen de 02.000 en 05.000 kWh. Dit duwt mijn energieverbruik uiteraard extreem omhoog.
Weet iemand of dat normaal is? Dit is niet tijdens het douchen of wanneer er een was aanstaat maar gewoon random.
Dat zal wel zijn om de voorraad warm water op temperatuur te houden.
Het is niet zo als met een gasketel dat er alleen verwarmd wordt op de momenten dat er warm water gevraagd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Plenkske schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:12:

Overigens, qua verbruik van dat ding:
Als ik van je getallen "tussen 2kW en 5kW " het gemiddelde pak: 3,5kW , en dat 10 minuten per uur. Dan is dat 0,583 kWh. Per dag is dat dan 13,9 kWh.
Ik heb geen idee of dat normaal is voor een elektrische boiler. Maar dat zal sterk liggen aan het type en hoeveel liter die is.
Deze berekening is natuurlijk niet zo exact doordat we niet precies weten wat die boiler nou per uur verbruikt.
Maar het verklaart denk ik wel voor een groot deel je verbruik. Eerder werd berekend dat het ongeveer 18 kWh per dag is. Daarvan zou dus ~14 kWh door de boiler zijn en nog 4 door jezelf. Dat is, zeker met elektrische radiatoren, in ieder geval heel normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:01
Maar mijn conclusie blijft ongewijzigd
Een electrisch appartement welke voor de verhuurder op de meest goedkope manier is opgeleverd en niet voor de huurder.

Betere oplossing voor warm water was dit topic geweest: Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je weet welke groep het is dan kan je op de schakelaar zien hoe 'zwaar' hij is (16A of hoger?).
Toen ik nog een 80l boiler gebruikte kwam ik op 5kWh van koud naar 65 graden, na gebruik zette ik hem uit.
De 13kWh die ik hier lees is absurd veel, dan verliest de boiler veel warmte (koude locatie) en/of is hij heel erg groot en/of op 80 graden ingesteld.
Ik zou hem zelf wel willen zien en dan kijken wat voor element er in zit.
Wil je dit anders dan zou je een kleine boiler in het appartement moeten plaatsen.

Ik lees net dat mijn wpboiler topic voorbij kwam, zo'n apparaat is in een appartement best lastig.
Wellicht kan het op de plek waar de boiler hangt, maar dan zal er veel lucht aan- en afgevoerd moeten worden.
Wie dat dan gaat betalen is een ander verhaal :9

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeder85
Dit is inderdaad zo goedkoop mogelijk voor de verhuurder en voor de huurder belachelijk duur… als ieder appartement eenzelfde boiler heeft; dan staan er overal boilers voor 4-persoons huishoudens (met meer dan 4 personen mag je hier niet wonen) of je nu alleen bent of met 4 personen. Dat zal ook verklaren waarom ik met mijn gemiddelde van een 2-persoons huishouden verbruik voor zeker 4 mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeder85
@ Speedy-andre
Ik neem aan 16? Maar toch maar even een foto toegevoegd als leek zijnde 😇

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0YnrFVxuCYHQlirBbJt9Ah9bxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6jhUhBWZQ3QJ59sm2Ga9fyBO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:17:
Als je weet welke groep het is dan kan je op de schakelaar zien hoe 'zwaar' hij is (16A of hoger?).
Toen ik nog een 80l boiler gebruikte kwam ik op 5kWh van koud naar 65 graden, na gebruik zette ik hem uit.
De 13kWh die ik hier lees is absurd veel, dan verliest de boiler veel warmte (koude locatie) en/of is hij heel erg groot en/of op 80 graden ingesteld.
Ik zou hem zelf wel willen zien en dan kijken wat voor element er in zit.
Wil je dit anders dan zou je een kleine boiler in het appartement moeten plaatsen.

Ik lees net dat mijn wpboiler topic voorbij kwam, zo'n apparaat is in een appartement best lastig.
Wellicht kan het op de plek waar de boiler hangt, maar dan zal er veel lucht aan- en afgevoerd moeten worden.
Wie dat dan gaat betalen is een ander verhaal :9
Maar euh, een 16A automaat wil niet zeggen dat het apparaat dan ook 16A staat te verstoken natuurlijk. WP hier heeft een aansluitwaarde van 16A maar zelfs met deze buitentemperaturen (huis van 240m2 uit 1980, middelmatig geïsoleerd) stookt die gemiddeld ongeveer 2kWh/h weg. Ik ben ter referentie dus een kWh of 20-25 kwijt per dag met deze temperaturen, waar mijn CV ketel er rustig 12-14 kuub doorheen zou jagen.

Bij onze ketel (Nefit Topline Aquapower ii+ CW6) zit er iig een warmwater boiler bij van 40 liter ongeveer denk ik, ik hoor de ketel 2x per dag heel even aanspringen om dat op temp te houden. Dus verbruik van TS lijkt me hoe dan ook wel hoog. Maar onderschat niet wat elektrisch verwarmen kost (zeker met COP1)..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Een 16A groep kan dat prima verbruiken.
Type + inhoud boiler is denk ik nodig om verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Moeder85 Wat is het typenummer van je boiler ?
Zo kunnen we zien wat het verbruik is en hoeveel liter.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:03
@Hackus
Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:19:
@ plenske; dankjewel voor je antwoord. De boiler is alleen voor mij. Ik zal de huisbaas eens vragen want ik kan niet in die externe ruimte komen gezien de huurvereniging de boiler onderhoud. Het type en de inhoud kan ik dus niet inzien. Het lijkt mij in ieder geval dat dit zuiniger moet kunnen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeder85
Zodra ik dat weet, laat ik het weten. Ik heb geen sleutel van de ruimte waar de boiler staat. Die heeft alleen de verhurende partij…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:31:
Zodra ik dat weet, laat ik het weten. Ik heb geen sleutel van de ruimte waar de boiler staat. Die heeft alleen de verhurende partij…
Oké, wel apart dat deze buiten staat. Mijn dochter woont ook op zichzelf en heeft een 80L boiler tussen de keuken kastjes binnen. samen met haar vriend, verbruikt ze +- 2500kWh aan stroom. verwarming is stadsverwarming, via Kilojoule meter(E40,- p/md). Appartement is ongeveer even groot. (52m2).

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:49
Het verbruik van zo'n boiler bestaat uit 2 componenten;
het warmwaterverbruik en dat heb je helemaal zelf in de hand, en in de tweede plaats de stilstandsverliezen die worden bepaald door hoe goed de boiler is geïsoleerd en de omgevingstemperatuur.
Wanneer die boiler in een onverwarmde en tochtige ruimte staat dan gaat een boiler meer elektriciteit verbruiken om op temperatuur te blijven, zelfs wanneer je helemaal geen warm water gebruikt.

Echt treurig dat een appartement zo slecht gebouwd wordt met zulke totaal inefficiënte (en voor de bewoner onnodig kostbare) warmteoplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 11-01-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik vind het nog wel vreemd dat dus elk appartement een aparte boiler heeft - heeft elk appartement dan een aparte afgesloten ruimte met die boiler (lijkt me nogal warmte verspilling...) of is er 1 afgesloten ruimte met dus heel veel boilers (lekker warme ruimte dan neem ik aan...)

In elk geval wel een vervelende en dure situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 16:19
Ik had in mijn vorige appartement ook een elektrische boiler die aanging wanneer het nachttarief in ging en zo de gehele nacht rustig bezig was.

Het verbruik hiervan was rond die tijd extreem hoog gezien dan het water opnieuw warm wordt gemaakt.

Toen ik dit verder onderzocht kwam ik erachter dat je ook de temperatuur kon instellen van de boiler van bijvoorbeeld 65 tot 90 graden. Het verschil hiervan in stroomverbruik was aanzienlijk. Dit had wel als resultaat dat ik minder lang warm water kon gebruiken zonder opnieuw op te warmen. (Hier was een knop voor) maar dit was meer dan voldoende voor mij en mijn vriendin.

Hoogstwaarschijnlijk staat je boiler op de maximale temperatuur. Echter moet ik wel een kanttekening geven dat je ook weer niet moet verwachten dat het verbruik naderhand niks is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:01
ASW1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:54:
en in de tweede plaats de stilstandsverliezen die worden bepaald door hoe goed de boiler is geïsoleerd en de omgevingstemperatuur.
En ook voor een groot deel door de ingestelde watertemperatuur en of de boiler op eco- of comfortstand staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moeder85
Mijn warmwaterverbruij is laag. Ik douche 5 minuten per dag en de kinderen om de dag a 5 minuten per kind. Gemiddeld word er dus 10 minuten per dag gedoucht. Geen vaatwasser. 1 x per 2 dagen 1 x de wasmachine aan. Lijkt mij niks geks.

Ieder appartement heeft een eigen boiler in een afgesloten ruimte, naast het appartement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:33
Je kunt de boiler nog inpakken met isolatiemateriaal om de verliezen, en dus elektra verbruik, te verminderen. Ik weet zo 1.2.3. niet wat de stand-verliezen zijn van de goedkoopste el-cheapo-boiler die er te krijgen is, maar dit zou kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:27
Vroeger had ik ook een warmwaterboiler voor een gezin van 3 (2 + kind), 150L. Deze trok op jaarbasis gemiddeld 2500KWh. Nu een zonneboiler van 200L.

Tips om dit verbruik te verlagen:
- Temp verlagen naar 45 - 50 graden (hoe hoger de temp hoe meer er weglekt meet hoe minder je kan douchen - simpel)
- Enkel opwarmen op nachttarief voor goedkopere energie (via relais en schakelklok - gemiddeld)
- Enkel opwarmen op vaste tijden net voor douchebeurt (Je douched elke dag om 7u? Dan enkel opwarmen om 6u tot 45 graden en bijverwarmen on demand - geavanceerd)

Dat laatste doe ik nu via een raspberry pi icm node-red. Mijn stilstandverliezen zijn minimaal omdat de boiler minimaal warm is. Dit kan omdat de douchetijden van het gezin voorspelbaar zijn. De boiler warmt wel op met zon (zonneboiler) wanneer de zon zich aanbiedt in de zomer (COP 30) en dan op geplande tijden met zwembad warmtepomp (COP 3) en bij vriesweer met elektriciteit (COP 1).
COP = Coefficient of performance. Aka hoeveel warmte krijg je terug voor een KWh elektriciteit. Mijn jaarlijks elektriciteitsverbruik voor de boiler is nog maar <1000 KWh en we gebruiken ook hot fill op de vaatwasser en wasmachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-06 03:10
larsg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:06:
Vroeger had ik ook een warmwaterboiler voor een gezin van 3 (2 + kind), 150L. Deze trok op jaarbasis gemiddeld 2500KWh. Nu een zonneboiler van 200L.

Tips om dit verbruik te verlagen:
- Temp verlagen naar 45 - 50 graden (hoe hoger de temp hoe meer er weglekt meet hoe minder je kan douchen - simpel)
- Enkel opwarmen op nachttarief voor goedkopere energie (via relais en schakelklok - gemiddeld)
- Enkel opwarmen op vaste tijden net voor douchebeurt (Je douched elke dag om 7u? Dan enkel opwarmen om 6u tot 45 graden en bijverwarmen on demand - geavanceerd)

Dat laatste doe ik nu via een raspberry pi icm node-red. Mijn stilstandverliezen zijn minimaal omdat de boiler minimaal warm is. Dit kan omdat de douchetijden van het gezin voorspelbaar zijn. De boiler warmt wel op met zon (zonneboiler) wanneer de zon zich aanbiedt in de zomer (COP 30) en dan op geplande tijden met zwembad warmtepomp (COP 3) en bij vriesweer met elektriciteit (COP 1).
COP = Coefficient of performance. Aka hoeveel warmte krijg je terug voor een KWh elektriciteit. Mijn jaarlijks elektriciteitsverbruik voor de boiler is nog maar <1000 KWh en we gebruiken ook hot fill op de vaatwasser en wasmachine.
Dat zijn allemaal schitterende adviezen.

Waar je even aan voorbijgaat, is het feit dat @Moeder85 er niet bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Gramser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:21:
[...]

Dat zijn allemaal schitterende adviezen.

Waar je even aan voorbijgaat, is het feit dat @Moeder85 er niet bij kan.
Laatste wat ik las was dat hij nog even met de verhuurder er langs moest :)
Het aansturen van de tijden van die boiler kan je trouwens makkelijk vanuit je stoppenkast.

Eigenlijk zou ik een nieuw appartement zoeken. Minstens iets met een warmtepomp. Convectorkachels zijn alleen leuk als je in FR woont en op elke hoek een kerncentrale hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Moeder85 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:23:
@ Speedy-andre
Ik neem aan 16? Maar toch maar even een foto toegevoegd als leek zijnde 😇

[Afbeelding]
Dat is (gelukkig) een normale 16A groep, nu weten we wat de boiler maximaal verbruikt.
Als je straks bij de boiler kan even je hand erop houden, voelt ie warm dan is het goedkope rommel.
Is de ruimte waar hij hangt/staat koud dan verliest de boiler daardoor warmte.
Alle 'oplossingen' die ik lees van schakelen enz. kan je vergeten met een gehuurde boiler en stoppenkast.
Je mag daar niets aan wijzigen omdat de verhuurder verantwoordelijk is voor de goede werking en veiligheid.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Speedy-Andre schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:28:
Alle 'oplossingen' die ik lees van schakelen enz. kan je vergeten met een gehuurde boiler en stoppenkast.
Je mag daar niets aan wijzigen omdat de verhuurder verantwoordelijk is voor de goede werking en veiligheid.
Dat is een beetje te zwart-wit. Je mag vaak een aanpassing doen als je die makkelijk kan terugdraaien of als die de waarde van het huis (hier appartement) hoger maakt.
Als je een beetje normaal contact hebt met de verhuurder kan je toch een voorstel doen en als hij die dan maakt of ter plekke goedkeurt na "installatie", dan is het ook goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gramser
larsg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Laatste wat ik las was dat hij nog even met de verhuurder er langs moest :)
Het aansturen van de tijden van die boiler kan je trouwens makkelijk vanuit je stoppenkast.

Eigenlijk zou ik een nieuw appartement zoeken. Minstens iets met een warmtepomp. Convectorkachels zijn alleen leuk als je in FR woont en op elke hoek een kerncentrale hebt.
Volgens mij is "hij" een "zij" ;) Maar, toch ook weer even verder inlezen in het topic, want "een nieuw appartement zoeken" komt (onbedoeld) een beetje belerend over wanneer je weet dat TS er niet voor gekozen heeft om met deze situatie te dealen, en al lang blij is met een dak boven het hoofd. Toegegeven, als dit niet kan worden opgelost, loont het op de lange termijn wel om om je heen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Gramser schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Volgens mij is "hij" een "zij" ;) Maar, toch ook weer even verder inlezen in het topic, want "een nieuw appartement zoeken" komt (onbedoeld) een beetje belerend over wanneer je weet dat TS er niet voor gekozen heeft om met deze situatie te dealen, en al lang blij is met een dak boven het hoofd. Toegegeven, als dit niet kan worden opgelost, loont het op de lange termijn wel om om je heen te kijken.
Ik kleineer of verwijt TS toch nergens van?
Ik vind het juist enorm rot dat er zo appartementen worden opgeleverd en dat dit überhaupt legaal is in NL. In BE kom je hier niet zomaar mee weg namelijk. Ook triest dat er mensen door die verkeerde keuzes mee geconfronteerd worden in deze tijden van dure energieprijzen.

Hoe je het wend of keert. De enige oplossing is dan om op termijn iets anders te zoeken, nu weet TS waarop te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
larsg schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:51:
[...]

Ik kleineer of verwijt TS toch nergens van?
Ik vind het juist enorm rot dat er zo appartementen worden opgeleverd en dat dit überhaupt legaal is in NL. In BE kom je hier niet zomaar mee weg namelijk. Ook triest dat er mensen door die verkeerde keuzes mee geconfronteerd worden in deze tijden van dure energieprijzen.

Hoe je het wend of keert. De enige oplossing is dan om op termijn iets anders te zoeken, nu weet TS waarop te letten.
Sorry nee, dat bedoelde ik ook niet te beweren. Maar op de lezer die vanaf "het begin" betrokken is bij dit topic wist al dat een nieuw appartement zoeken nou juist iets is dat TS al gedaan had, tegen wil en dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Ik denk dat de kans klein is dat je iets kunt doen met een timer.
Mogelijk staat de boiler nu op "max" ingesteld, dat betekent +/- 80 graden. Je kunt hem dan op "min" zetten, dan wordt het +/- 60 graden. Dan kun je iets korter douchen maar zo te horen is dat geen probleem. Bij lage temperatuur heb je minder stilstandverlies. Het verschil in energieverbruik zal merkbaar zijn maar meer ook niet.
Al met al denk ik overigens nog steeds niet dat je energierekening echt heel hoog wordt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1 2 3 Laatste