robkrekel schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:24:
Nu herken ik wel wat spul, het filter, de verwarming zie ik. Dat gele ding, geen idee
Verder ook voeding voor tetra's, dat komt mooi uit, want die (de neon variant) wil ik er ook in gaan doen. Een stuk of 10 op zo'n bakje begrijp ik. Eigenlijk wou ik goudvissen/sluierstaarten, maar daar is een bakje van 60 liter eigenlijk te klein voor begrijp ik langzamerhand.
En hoe ik een beginnend bakje kan starten?
Ik heb begrepen eerst de inrichting van de bak.
Welke bodembedekker, welke plantjes, en wat zouden de waterwaarden ongeveer moeten zijn, en welke temperatuur zou ik ongeveer aan moeten houden?
Het gele ding is om verontreiniging van je bodem af te hevelen.
Je stopt het grote stuk in je bak, net boven de bodem, houdt het andere eind boven een emmer, en aan dat andere eind boven de emmer zuig je dan snel wat water in. Truc is dat je er genoeg opzuigt zodat het begint te stromen, maar niet zoveel dat je er in je mond, maag, longen... krijgt

Het water zal in de emmer lopen, en intussen beweeg je met het grote ding over de bodem van het aquarium om vervuiling mee op te zuigen.
Goudvissen zijn inderdaad geen optie in een kleine bak. Eigenlijk heb je voor goudvissen echt een zeer zeer grote bak nodig.
Neons : goede keuze.
Mijn vrouw heeft ook Pygmee Coridoras (aanrader, zeer leuke visjes) en garnalen (op zicht zou dat mogelijk moeten zijn met je filter, dat hij ze niet opzuigt) in haar 40 liter bak.
Zoals je zelf aangeeft : eerst decoratie (bodem, stenen, hout...) en planten.
Dan je bak een twee à drie weken laten "indraaien" om ervoor te zorgen dat er zich een biologisch evenwicht in kan stellen (kan je kickstarten met vb. filtermateriaal uit een al ingedraaid aquarium, maar als je hier basic vragen post ga ik ervan uit dat je niet iemand in je nabije kenniskring hebt die dat kan leveren). Dan kunnen er vissen in.
Bodem : je moet in wezen kiezen tussen zand of grint.
Zand is wat minder ideaal voor planten, maar voor de meeste vissen beter en voor sommigen zelfs aan te raden.
Grind is beter voor planten (maar soort afhankelijk), en laat ook toe dat je eronder een voedingslaag voor planten legt (met zand zal dat vermengen en problemen geven van oververzadiging van je water met voedingsstoffen).
Mijn advies : kijk voor zand, en geeft je planten elke week vloeibare bemesting, maar grint kan in wezen evengoed.
Temperatuur : tussen 23°C en 25°C (beetje lager en hoger kan, maar is voor sommige vissen minder ideaal).
Wat voor planten : ik durf in elk geval Anubias soorten aanraden. Cryptocorine soorten zijn ook vrij makkelijk en komen in vele varianten.
Ik zou geen rode planten nemen. Ze hebben strengere vereisten met betrekking tot voeding, licht, afstand tot wateroppervlak...
Maar er zitten hier op dit forum leden die je daar veel beter in kunnen adviseren.