De VPS heeft de juiste key niet. Als je dus SSH'd naar de VPS en ssh 123.my.home.ip.45 intikt zal de SSH verbinding geweigerd worden. Echter, als je vanop een ander systeem de VPS als proxyjump gebruikt dan geraak je er wél op omdat dat systeem wél over de juiste key beschikt.
Hetzner heeft nieuwe Intel CPU's voor hun cloud servers. De CX22, CX32, CX42 en CX52 gaan de bestaande Intel reeks CX11, CX21, CX31, CX41 en CX51 vervangen. Het mooiste daarvan vind ik de prijs. Persoonlijk koos ik tot nu toe meestal voor de AMD variant vanwege de prijs/prestatie verhouding. De nieuwe Intel series bieden echter veel meer bang for buck! Zie hier screenshots van mijn prijslijst waarop ook de oude modellen nog worden verkocht.
Ik zou nu bijvoorbeeld mijn CPX21 kunnen upgraden naar een CX32 waarbij ik een verdubbeling in het geheugen krijg en 1 extra vCPU voor een lager maandbedrag.
/f/image/fAj0WfsLcFNnJhiXIIDPW0q8.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou nu bijvoorbeeld mijn CPX21 kunnen upgraden naar een CX32 waarbij ik een verdubbeling in het geheugen krijg en 1 extra vCPU voor een lager maandbedrag.
/f/image/fAj0WfsLcFNnJhiXIIDPW0q8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0Hp1vgbjJgv5NbbMa2bLm6B1.png?f=fotoalbum_large)
Momenteel helaas mijn eerste langdurige storing bij Hetzner. Er is iets mis met de bediening van de cloud servers. Helaas was ik op dat moment net bezig met het afsluiten van een server, die nu dus blijft hangen in de "stopping..." status. Ik kan helemaal niets met de server, die uiteraard onbereikbaar is.
Ondertussen lijkt alles weer te werken en heb ik een CPX21 geupgraded naar een CX32. De benchmark resultaten kun je hier vinden: 3raser in "[VPS] Opzetten en onderhouden"
TLDR; De CX32 is 2,1Ghz en de CPX is 2,5Ghz dus de single core prestaties zijn slechter. Maar de extra core en het geheugen maakt veel goed.
TLDR; De CX32 is 2,1Ghz en de CPX is 2,5Ghz dus de single core prestaties zijn slechter. Maar de extra core en het geheugen maakt veel goed.
De upgrade naar CX32 werd gemonitord door Grafana. De server load laat duidelijk zien dat de upgrade vooral een hogere load als resultaat had. De 15 minute load ging van ~0,006 naar 0,095. Ook lijkt de load een stuk grilliger. De uitschieters zijn flink hoger. Al met al ben ik nog geen grote fan van de nieuwe serie.
/f/image/B2Hh07pra2HQdebInjYUXfPA.png?f=fotoalbum_large)
Toevallig een goede vergelijking kunnen maken met de ARM serie? Die zijn qua prijs vrijwel identiek nu.3raser schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:17:
De upgrade naar CX32 werd gemonitord door Grafana. De server load laat duidelijk zien dat de upgrade vooral een hogere load als resultaat had. De 15 minute load ging van ~0,006 naar 0,095. Ook lijkt de load een stuk grilliger. De uitschieters zijn flink hoger. Al met al ben ik nog geen grote fan van de nieuwe serie.
[Afbeelding]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Hier kun je een benchmark vinden voor de CAX11: 3raser in "[VPS] Opzetten en onderhouden"amphora schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:55:
[...]
Toevallig een goede vergelijking kunnen maken met de ARM serie? Die zijn qua prijs vrijwel identiek nu.
En in deze post laat ik zien wat een ARM server met mijn database prestaties heeft gedaan. Ik ben echter wel van mening dat de winst vooral afhangt van de applicaties die je op de server draait. Ik heb ook een Nginx server geupgraded naar ARM maar die werd er juist iets trager van, al was het verschil niet heel groot. De kosten geven dan de doorslag om toch voor ARM te gaan.
Docker is geen virtualisatie he3raser schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 23:05:
In dat geval...
[...]
Je moet er rekening mee houden dat dit een ARM cpu is. Niet alle software is daar compatible mee. Dat kun je mogelijk weer oplossen door te gaan virtualiseren met Docker natuurlijk, maar ik weet niet of deze VPS daar heel geschikt voor is door zijn beperkte resources.
Verder zou ik zeggen, probeer het gewoon. Je wordt gefactureerd per uur, dus als je er na 2 dagen klaar mee bent zijn de kosten te verwaarlozen.
Heb zojuist een CPX11 (2 AMD CPU, 2 GB Ram) gedowngrade/geupgrade naar de nieuwe CX22 (2 Intel CPU, 4 GB Ram) en een voor en na benchmark gedaan:
Voor:
Na:
CPU Benchmarks duren twee keer zo lang!
Disk write speeds drie keer zo traag!
Leuk die 2 GB extra RAM maar of dat genoeg is om de CPU/Disk performance te compenseren?
Voor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| ------------------------------------------------- nench.sh v2019.07.20 -- https://git.io/nench.sh benchmark timestamp: 2024-08-02 08:50:03 UTC ------------------------------------------------- Processor: AMD EPYC Processor CPU cores: 2 Frequency: 2445.404 MHz RAM: 1.9Gi Swap: 1.0Gi Kernel: Linux 5.4.0-190-generic x86_64 Disks: sda 38.2G SSD CPU: SHA256-hashing 500 MB 2.232 seconds CPU: bzip2-compressing 500 MB 3.823 seconds CPU: AES-encrypting 500 MB 0.895 seconds ioping: seek rate min/avg/max/mdev = 76.9 us / 205.4 us / 1.44 ms / 46.9 us ioping: sequential read speed generated 8.00 k requests in 5.00 s, 1.95 GiB, 1.60 k iops, 399.9 MiB/s dd: sequential write speed 1st run: 1811.98 MiB/s 2nd run: 1907.35 MiB/s 3rd run: 1907.35 MiB/s average: 1875.56 MiB/s IPv4 speedtests your IPv4: 162.55.56.xxxx Cachefly CDN: 625.00 MiB/s Leaseweb (NL): 0.35 MiB/s Softlayer DAL (US): 0.00 MiB/s Online.net (FR): 172.77 MiB/s OVH BHS (CA): 24.03 MiB/s IPv6 speedtests your IPv6: 2a01:4f8:1c1c:xxxx Leaseweb (NL): 0.53 MiB/s Softlayer DAL (US): 0.00 MiB/s Online.net (FR): 171.22 MiB/s OVH BHS (CA): 24.59 MiB/s ------------------------------------------------- |
Na:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| ------------------------------------------------- nench.sh v2019.07.20 -- https://git.io/nench.sh benchmark timestamp: 2024-08-02 09:10:08 UTC ------------------------------------------------- Processor: Intel Xeon Processor (Skylake, IBRS, no TSX) CPU cores: 2 Frequency: 2099.998 MHz RAM: 3.7Gi Swap: 1.0Gi Kernel: Linux 5.4.0-190-generic x86_64 Disks: sda 38.2G SSD CPU: SHA256-hashing 500 MB 3.882 seconds CPU: bzip2-compressing 500 MB 7.397 seconds CPU: AES-encrypting 500 MB 1.626 seconds ioping: seek rate min/avg/max/mdev = 156.3 us / 284.3 us / 1.86 ms / 64.1 us ioping: sequential read speed generated 7.34 k requests in 5.00 s, 1.79 GiB, 1.47 k iops, 367.0 MiB/s dd: sequential write speed 1st run: 617.98 MiB/s 2nd run: 606.54 MiB/s 3rd run: 648.50 MiB/s average: 624.34 MiB/s IPv4 speedtests your IPv4: 162.55.56.xxxx Cachefly CDN: 502.51 MiB/s Leaseweb (NL): 0.48 MiB/s Softlayer DAL (US): 0.00 MiB/s Online.net (FR): 167.61 MiB/s OVH BHS (CA): 22.79 MiB/s IPv6 speedtests your IPv6: 2a01:4f8:1c1c:xxxx Leaseweb (NL): 0.44 MiB/s Softlayer DAL (US): 0.00 MiB/s Online.net (FR): 166.73 MiB/s OVH BHS (CA): 20.15 MiB/s ------------------------------------------------- |
CPU Benchmarks duren twee keer zo lang!
Disk write speeds drie keer zo traag!
Leuk die 2 GB extra RAM maar of dat genoeg is om de CPU/Disk performance te compenseren?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Ik heb sinds kort een Hetzner Storage Box (Robot) en borgbackup/rsync werkt prima maar als smb mounten lukt me niet op mijn MacBook.
Update: SMB werkt niet omdat Ziggo dat blijkbaar blokkeert...
[ Voor 78% gewijzigd door amphora op 07-08-2024 10:05 ]
SMB is ook niet echt gemaakt om te gebruiken over het internet. Met een honeypot zie ik daar ook heel veel misbruik op; constante bruteforcing, wannacry aan de lopende band geupload etc.amphora schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:43:
Ik heb sinds kort een Hetzner Storage Box (Robot) en borgbackup/rsync werkt prima maar als smb mounten lukt me niet op mijn MacBook.
Wat wellicht een betere oplossing is: SSHFS. Werkt ook prima met een Hetzner Storage Box.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Hoopte op een native oplossing zonder weer externe software maar misschien dat maar eens proberen dan.jurroen schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
SMB is ook niet echt gemaakt om te gebruiken over het internet. Met een honeypot zie ik daar ook heel veel misbruik op; constante bruteforcing, wannacry aan de lopende band geupload etc.
Wat wellicht een betere oplossing is: SSHFS. Werkt ook prima met een Hetzner Storage Box.
Hmm, is er geen beter alternatief? Om macFUSE aan de praat te krijgen moet je allereerst je Mac beveiliging omlaag schroeven en sshfs is al 10 jaar niet geüpdatet en vereist rosetta 2 want natuurlijk ook niet geoptimaliseerd voor apple silicon...jurroen schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:44:
[...]
WebDAV? SFTP? FTPS?amphora schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:55:
Hmm, is er geen beter alternatief?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Wil gewoon via finder kunnen slepen dus SFTP/FTPS niet echt praktisch. Denk toch maar webdav dan ja.
Damn! Sorry - ik wist niet dat dit de staat op macOS is. De laatste release van sshfs is van 2022, de laatste commits zijn van een paar maanden geleden. Dit is ook niet een applicatie die heel vaak geupdate hoeft te worden; het is eigenlijk een vrij simpele "koppeling" tussen FUSE en OpenSSH.amphora schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:55:
[...]
Hmm, is er geen beter alternatief? Om macFUSE aan de praat te krijgen moet je allereerst je Mac beveiliging omlaag schroeven en sshfs is al 10 jaar niet geüpdatet en vereist rosetta 2 want natuurlijk ook niet geoptimaliseerd voor apple silicon...
Maar dan is WebDAV inderdaad op macOS een simpelere en elegantere oplossing om je doel te bereiken.
Ik heb sinds twee weken ook een VPS bij Hetzner. Een CAX11 met 4GB die Ubuntu draait. Voorlopig heel blij mee!
Ik heb sinds enkele dagen wel een probleem... als ik de web-console gebruik lijkt hij niet verder te geraken dan de systemd output. Alsof er dmesg geoutput wordt, of alsof hij vastloopt bij het booten?
Een login shell krijg ik niet te zien. Echter, als ik er naar SSH kan ik er gewoon in...
Iemand dit al eerder gehad? Aan wat zou dit kunnen liggen?
Een reboot lost het probleem niet op.
Ik heb sinds enkele dagen wel een probleem... als ik de web-console gebruik lijkt hij niet verder te geraken dan de systemd output. Alsof er dmesg geoutput wordt, of alsof hij vastloopt bij het booten?
Een login shell krijg ik niet te zien. Echter, als ik er naar SSH kan ik er gewoon in...
Klinkt meer als een software probleem dan iets waar Hetzner iets aan kan doen. Dus misschien even een topic aanmaken in Linux en overige clients ?Opifex schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 16:43:
Ik heb sinds twee weken ook een VPS bij Hetzner. Een CAX11 met 4GB die Ubuntu draait. Voorlopig heel blij mee!
Ik insinueerde niet dat Hetzner er iets aan kon doen hoor. Maar misschien heb ik ergens iets verkeerd ingesteld waardoor hun webconsole niet meer werkt? Of misschien zijn er verborgen keys waar ik nog niet van af weet? Vandaar dat ik het hier postte
Maar misschien heb je gelijk, ik zal er een aparte post voor maken. Thanks!
Maar misschien heb je gelijk, ik zal er een aparte post voor maken. Thanks!
Al ruim een jaar heb ik een Hyper Backup task op mijn Synology naar een Hetzner Storage Box draaien. Vrijwel altijd zonder problemen, tot afgelopen donderdag.
Iedere backup task mislukt omdat er geen ssh verbinding gelegd kan worden met Hetzner. Ik heb alle settings, zowel bij Hetzner als de Synology, gecontroleerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Ik heb afgelopen week geen aanpassingen gedaan aan mijn settings, dus ik heb geen idee waar de oorzaak kan liggen.
Heeft iemand dezelfde problemen of wellicht tips waar te kijken voordat ik Hetzner support inschakel?
Iedere backup task mislukt omdat er geen ssh verbinding gelegd kan worden met Hetzner. Ik heb alle settings, zowel bij Hetzner als de Synology, gecontroleerd, maar het probleem blijft zich voordoen. Ik heb afgelopen week geen aanpassingen gedaan aan mijn settings, dus ik heb geen idee waar de oorzaak kan liggen.
Heeft iemand dezelfde problemen of wellicht tips waar te kijken voordat ik Hetzner support inschakel?
Odido toevallig? Meer mensen ervaren issues: Dennisweb in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"mrwolf schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:51:
Ja, inderdaad. Hier werkt het helaas nog niet, maar de klachten komen overeen met de meldingen daar. Geen moment aan Odido als oorzaak gedacht, thanksking006 schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:09:
[...]
Odido toevallig? Meer mensen ervaren issues: Dennisweb in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Hallo, vraag: ik zoek een vervanging van StackIP met opslag (wordt steeds duurder en trager). De storage box oplossing lijkt mij een mooie vervanging voor WebDav sync vanaf mijn Synology lokaal. Echter de prijs is per maand en per uur, weet iemand wat de afrekenen? Is de maandprijs de max prijs en bij minder gebruik/idle dat je per uur afrekent? Of telt het op? Dit is niet echt duidelijk bij de storage box specs.
Iemand ervaring met de storage box oplossing van Hetzner? Lijkt mij stuk goedkoper dan StackIP, maar wil er niet op achteruit gaan, andere alternatieven zoals iCloud zijn niet echt bruikbaar voor mijn foto archief van 5TB.
dank voor reactie en meedenken
Iemand ervaring met de storage box oplossing van Hetzner? Lijkt mij stuk goedkoper dan StackIP, maar wil er niet op achteruit gaan, andere alternatieven zoals iCloud zijn niet echt bruikbaar voor mijn foto archief van 5TB.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Die uurtarieven zie je meer bij Hetzner. Het komt erop neer dat je een maandprijs hebt maar dat als je een product eerder opzegt je dus niet voor die volledige maand betaald. Je betaald alleen voor de gebruikte uren. De factuur is dus nooit hoger dan de maandprijs, en het telt zeker niet op.peterpijpelink schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:19:
Hallo, vraag: ik zoek een vervanging van StackIP met opslag (wordt steeds duurder en trager). De storage box oplossing lijkt mij een mooie vervanging voor WebDav sync vanaf mijn Synology lokaal. Echter de prijs is per maand en per uur, weet iemand wat de afrekenen? Is de maandprijs de max prijs en bij minder gebruik/idle dat je per uur afrekent? Of telt het op? Dit is niet echt duidelijk bij de storage box specs.
Ik gebruik zelf een storage box die gekoppeld is aan een Cloud server voor opslag en dit werkt voor mij prima. Webdav heb ik nooit getest.
Maar zoals je leest kun je dus prima een storage box aanschaffen en testen. Bevalt het niet, zeg je hem op. Je betaald per uur, dus de kosten voor het testen zijn peanuts.
Aannemende dat je Stack (OwnCloud) van TransIP bedoelt: is Storage Share (Nextcloud) geen geschiktere vervanging?peterpijpelink schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 10:19:
Hallo, vraag: ik zoek een vervanging van StackIP met opslag (wordt steeds duurder en trager).
Jazeker.Iemand ervaring met de storage box oplossing van Hetzner?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
mogelijk wel, maar ik doe puur een sync van nas naar extern dus alles werkt wel denk ik zo, ik hoef niets te delen, puur nas backup extern hebben. Heb nu 2x nas op 2 locaties, maar wel in 1 netwerk en wil externe copy.
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Ik heb als opvolging voor mijn huidige TransIP Stack eens gekeken naar de Storage Box van Hetzner. Ik denk in principe genoeg te hebben aan een Storage Box (puur voor maken van backups, welke ik bijv. met FreeFileSync tussen een lokale backup-PC en cloud zou synchroniseren), maar zou graag mijn/onze telefoons ook automatisch alle foto's laten backuppen wanneer verbonden per WiFi zonder al te complexe scripts/oplossinen.
Maar ik werd in het TransIP topic geadviseerd te kijken naar de Storage Share, omdat dit laatste dan via de NextCloud applicatie geregeld zou zijn (waarin ik ook applicaties zou kunnen draaien).
Maar klopt het dat ik met zo'n Storage Share bijvoorbeeld ook de onderstaande DuplicateFinder app kan installeren en "event-based" kan laten scannen op duplicaten?
https://docs.hetzner.com/...share/faq/additional-apps (hierin wordt i.i.g. DuplicateFinder niet apart benoemd).
https://apps.nextcloud.com/apps/duplicatefinder
Dit zou o.a. voor organiseren van foto's erg handig zijn, dus dan lijkt het mij de meerwaarde per maand t.o.v. een Storage Box wel waard. Maar kan me voorstellen dat dit de nodige processing power met zich meebrengt welke op die Storage Share misschien beperkt aanwezig is, waardoor het in de praktijk minder gunstig uitpakt dan verwacht.
Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft (of met apps in een Hetzner Storage Share / Nextcloud in het algemeen, zoals een agenda)?
Maar ik werd in het TransIP topic geadviseerd te kijken naar de Storage Share, omdat dit laatste dan via de NextCloud applicatie geregeld zou zijn (waarin ik ook applicaties zou kunnen draaien).
Maar klopt het dat ik met zo'n Storage Share bijvoorbeeld ook de onderstaande DuplicateFinder app kan installeren en "event-based" kan laten scannen op duplicaten?
https://docs.hetzner.com/...share/faq/additional-apps (hierin wordt i.i.g. DuplicateFinder niet apart benoemd).
Dit zou o.a. voor organiseren van foto's erg handig zijn, dus dan lijkt het mij de meerwaarde per maand t.o.v. een Storage Box wel waard. Maar kan me voorstellen dat dit de nodige processing power met zich meebrengt welke op die Storage Share misschien beperkt aanwezig is, waardoor het in de praktijk minder gunstig uitpakt dan verwacht.
Weet niet of iemand daar ervaring mee heeft (of met apps in een Hetzner Storage Share / Nextcloud in het algemeen, zoals een agenda)?
Agenda en contacten boek kun je syncen met dav5x.Gydeon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:46:
Ik heb hetzelfde pad bewandeld een tijdje terug, om de simpele reden dat Stack eigenlijk best wel duur geworden was. Dus ik ben ook naar een Storage Box gegaan. Wat daar vervelend aan is, is dat Hetzner de wachtwoorden voor je genereert. Je kan deze wel vervangen voor een nieuw, gegenereerd, wachtwoord. Daar ben ik niet zo van, dus er moest bij mij nog een encryptielaag tussen in de vorm van Duplicati.Gydeon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:46:
Ik heb als opvolging voor mijn huidige TransIP Stack eens gekeken naar de Storage Box van Hetzner. Ik denk in principe genoeg te hebben aan een Storage Box (puur voor maken van backups, welke ik bijv. met FreeFileSync tussen een lokale backup-PC en cloud zou synchroniseren), maar zou graag mijn/onze telefoons ook automatisch alle foto's laten backuppen wanneer verbonden per WiFi zonder al te complexe scripts/oplossinen.
Misschien iets om rekening mee te houden.
Ja die duplicate finder heb ik ook draaien in de storage share. Bevalt goed, goedkoper dan TransIP en met WebDav vanaf Synology was de sync in paar dagen weer in orde. Bevalt goed, alleen bij updates van apps moet je soms een upgrade via ssh commando uitvoeren. Maar algemene indruk en resultaten zijn erg goed.Gydeon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:46:
Volgens mij kun je tegenwoordig je eigen wachtwoord instellen (or er een laten genereren).dehardstyler schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:53:
[...]
Ik heb hetzelfde pad bewandeld een tijdje terug, om de simpele reden dat Stack eigenlijk best wel duur geworden was. Dus ik ben ook naar een Storage Box gegaan. Wat daar vervelend aan is, is dat Hetzner de wachtwoorden voor je genereert. Je kan deze wel vervangen voor een nieuw, gegenereerd, wachtwoord. Daar ben ik niet zo van, dus er moest bij mij nog een encryptielaag tussen in de vorm van Duplicati.
Misschien iets om rekening mee te houden.
Teven is storage-box niet encrypted at rest (mocht dit een probleem zijn encrypt je data).
Ik denk dat je mijn reactie nog een keer moet lezen, maar dan rustiger. Dit is letterlijk wat ik zeg.Xanthorax schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:20:
[...]
Volgens mij kun je tegenwoordig je eigen wachtwoord instellen (or er een laten genereren).
Teven is storage-box niet encrypted at rest (mocht dit een probleem zijn encrypt je data).
Inderdaad te kort door de bocht.
[ Voor 4% gewijzigd door dehardstyler op 09-01-2025 09:33 ]
@Xanthorax zegt dat je een eigen wachtwoord in kan stellen, of er een kan laten genereren. Jij zegt dat je geen eigen wachtwoord in kunt stellen maar alleen een nieuwe kan genereren.dehardstyler schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:24:
[...]
Ik denk dat je mijn reactie nog een keer moet lezen, maar dan rustiger. Dit is letterlijk wat ik zeg.
@Xanthorax zegt dat de opslag niet versleuteld is. Jij zegt dat je duplicati gebruikt, maar niet waarom je dat gebruikt.
[ Voor 0% gewijzigd door 3raser op 09-01-2025 09:28 . Reden: typo ]
Oke fair enough. Maar nee dat kan niet, je kan alleen genereren. En Duplicati is inderdaad voor de encryptie.3raser schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:28:
[...]
@Xanthorax zegt dat je een eigen wachtwoord in kan stellen, of er een kan laten genereren. Jij zegt dat je geen eigen wachtwoord in kunt stellen maar alleen een nieuwe kan genereren.
@Xanthorax zegt dat de opslag niet versleuteld is. Jij zegt dat je duplicati gebruikt, maar niet waarom je dat gebruikt.
In dat geval ga ik de Storage Share denk ik een kleinschalige poging geven.peterpijpelink schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Ja die duplicate finder heb ik ook draaien in de storage share. Bevalt goed, goedkoper dan TransIP en met WebDav vanaf Synology was de sync in paar dagen weer in orde. Bevalt goed, alleen bij updates van apps moet je soms een upgrade via ssh commando uitvoeren. Maar algemene indruk en resultaten zijn erg goed.
Toevallig ook ervaring met meerdere gebruikers?
Wat ik zo snel vond in de link hieronder, is dat dat "gewoon" op per-gebruikers-basis zou moeten werken.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Nee geen ervaring mee. alles draait met webdav sync als externe copy.
Op de website van Hetzner zelf staat onder het kopje Features:Gydeon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:24:
[...]
In dat geval ga ik de Storage Share denk ik een kleinschalige poging geven.
Toevallig ook ervaring met meerdere gebruikers?
Wat ik zo snel vond in de link hieronder, is dat dat "gewoon" op per-gebruikers-basis zou moeten werken.
https://www.reddit.com/r/...&utm_content=share_button
Beantwoord dat je vraag?You can use our Storage Shares with an unlimited number of users, and put them together into user groups. It's easy to edit documents together with other users, to share documents with your team, or to move documents to other Storage Share or Nextcloud instances.
In mijn geval ging het meer over de data-scope van de apps die ik (en/of evt. medegebruikers) erop zou installeren. Maar ik heb ondertussen een Storage Share draaien, en ben mijn eerste files aan het uploaden ter test (met name "dubbelingen" in foto's met afwijkende bestandsnamen/mappen). Volgens instellingen is het "controle interval" eens per ong. 12 uur, dus ik ben benieuwd of ze uiteindelijk gedetecteerd worden.3raser schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:45:
[...]
Op de website van Hetzner zelf staat onder het kopje Features:
[...]
Beantwoord dat je vraag?
Ik heb ondertussen via WinSCP een behoorlijke upload richting de Share lopen (gezien tegenvallende prestaties van native Windows WebDAV, wil in de loop van de test FreeFileSync Donation editie proberen met meerdere parallele operaties, kijken of dat daarmee ook voldoende snel mijn volledige backups kan migreren, want dit is voor mij een bekende/prettige tool die langs de "vrije ruimte op C-schijf" beperking per transfer op kan werken).peterpijpelink schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Ja die duplicate finder heb ik ook draaien in de storage share. Bevalt goed, goedkoper dan TransIP en met WebDav vanaf Synology was de sync in paar dagen weer in orde. Bevalt goed, alleen bij updates van apps moet je soms een upgrade via ssh commando uitvoeren. Maar algemene indruk en resultaten zijn erg goed.
Maar vooralsnog zie ik, ook ruim na de 12 uur, nog geen duplicaten in het dashboard verschijnen, terwijl ik zeker weet dat ze er zijn (ook als ik ze bewust via de webbrowser open in beide afwijkende locaties).
Kan het zijn dat dit proces wacht totdat er X-minuten geen file transfers zijn gedaan, of moet ik handmatig instellen welke folders wel/niet gecontroleerd moeten worden?
Kan in de instellingen, behalve een "Find all duplicates" knop onder de "Advanced Settings (use with caution)" in ieder geval niks terugvinden, en die knop ben ik gezien de "use with caution" wel huiverig voor
Iemand al ervaring met de S3 storage van Hetzner?
Nog niet, wil ik wel gaan testen. Ik heb de afgelopen maanden een leuke setup neergezet bij Hetzner (2 x dedicated server met bakken resources). Voornamelijk voor virtualisatie / Plesk. Volgende stap die ik wil nemen is checken of ik betrouwbare Veeam backups kan maken naar de Object Storage binnen Hetzner. Dat zou best een gamechanger zijn.amphora schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:06:
Iemand al ervaring met de S3 storage van Hetzner?
Ga je ook Windows desktops virtualiseren toevallig? Ik ben benieuwd hoe je prestaties dan zijn. Vooral bij het gebruik van GPU intensieve processen.Amens schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:25:
Voornamelijk voor virtualisatie...
Dat ligt nog niet echt in de planning. Ik heb nu vooral de plannen om mijn RMM (Monitoring), backup, Nextcloud en SOC te verhuizen naar Hetzner. Daarnaast heb ik nog voor een aantal klanten een Gitlab server, die kan daar ook prima naartoe.3raser schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:52:
[...]
Ga je ook Windows desktops virtualiseren toevallig? Ik ben benieuwd hoe je prestaties dan zijn. Vooral bij het gebruik van GPU intensieve processen.
@Amens Ik heb zelf een dedicated server met Proxmox draaien bij Hetzner. Dat is de variant met HDD's in plaats van SSD's en die is helaas niet enorm vlot. De resources zijn verder gewoon super, maar de HDD haalt het zaakje onderuit. En met een Windows desktop merk je dan ook dat er geen GPU in zit. Grappig pluspuntje aan mijn server is dat ik 2 x 2TB bestelde en 2 x 4TB kreeg. Handig omdat ik hem ook voor backups gebruik van de Proxmox server thuis.
Misschien wel leuk om toe te voegen.
Ik heb een dedicated server uit de auction
Specs:
CPU Intel XEON E-2176G
PLUS NIC 1 Gbit - Intel I219-LM
HDD 2x SSD U.2 NVMe 960 GB (In software raid 1)
RAM 2x RAM 32768 MB DDR4 ECC
IPV4 2x (extra ipv4 in ander subnet)
IPV6 1x /64
Alma 9 + Directadmin
10 Manual snapshots
2 auto snapshots
1TB Storage BOX in gebruik als Backup-space
€ 48.88 p/m (ex Directadmin Licentie)
Ik ben zeer tevreden over Hetzner. Let wel, dit is natuurlijk dedicated en niet shared/cloud hosting. Hoe het daar zit, dat weet ik niet.
Ik heb een dedicated server uit de auction
Specs:
CPU Intel XEON E-2176G
PLUS NIC 1 Gbit - Intel I219-LM
HDD 2x SSD U.2 NVMe 960 GB (In software raid 1)
RAM 2x RAM 32768 MB DDR4 ECC
IPV4 2x (extra ipv4 in ander subnet)
IPV6 1x /64
Alma 9 + Directadmin
10 Manual snapshots
2 auto snapshots
1TB Storage BOX in gebruik als Backup-space
€ 48.88 p/m (ex Directadmin Licentie)
Ik ben zeer tevreden over Hetzner. Let wel, dit is natuurlijk dedicated en niet shared/cloud hosting. Hoe het daar zit, dat weet ik niet.
[ Voor 3% gewijzigd door DennisV1984 op 16-01-2025 17:15 ]
Ik heb vandaag uitvoerig contact gehad met Hetzner en ben heel blij met hun support. Voor jullie beeld: Ik host bedrijfsmatig nu een aantal servers (eigen hardware) in NL. Ik ben aan colo kosten zo'n 250 euro p/m kwijt. Bij Hetzner heb ik voor dat bedrag 4 servers zo'n beetje.. Ik heb vandaag afgestemd dat al mijn servers naar 1 rack gaan en ik heb een extra auction server besteld die als PFSense gaat dienen. De andere servers komen dan achter de PFSense appliance te hangen
Hier geen support aangevraagd, ging om een simpele Storagebox. Dit weekend had ik het ineens nodig i.v.m. noodzakelijk backup, van jawel, 100mb. Niet te doen om te downloaden. Niet via SSH/WinSCP/FTP/SMB... Bleef rond de 50Kb/s en na 15 min connectie kwijt. Ook via andere hosts en ip's geprobeerd zelfde verhaal.
Gelukkig had ik op locatie hier (en ergens anders) nog een backup, daar moest ik iets meer moeite voor doen (ik denk ik log even in bij Hetzner en klaar), maar de Storagebox heb ik gelijk opgezegd. Data verwijderd. Verschrikkelijke ervaring. Denk je goed te zitten met je 1tb+ aan data. Nu heb ik thuis nog een lokale backup en 1 offsite, maar ik sta nog wel open voor een (snelle en Europese) stroragebox provider.
Gelukkig had ik op locatie hier (en ergens anders) nog een backup, daar moest ik iets meer moeite voor doen (ik denk ik log even in bij Hetzner en klaar), maar de Storagebox heb ik gelijk opgezegd. Data verwijderd. Verschrikkelijke ervaring. Denk je goed te zitten met je 1tb+ aan data. Nu heb ik thuis nog een lokale backup en 1 offsite, maar ik sta nog wel open voor een (snelle en Europese) stroragebox provider.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
En niet even gevraagd waarom het zo traag werkte? Ik neem aan dat je voor die tijd wel een betere verbinding had. Of had je de storagebox letterlijk diezelfde dag aangemaakt om die backup te maken?Kecin schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:44:
Hier geen support aangevraagd, ging om een simpele Storagebox. Dit weekend had ik het ineens nodig i.v.m. noodzakelijk backup, van jawel, 100mb. Niet te doen om te downloaden. Niet via SSH/WinSCP/FTP/SMB... Bleef rond de 50Kb/s en na 15 min connectie kwijt. Ook via andere hosts en ip's geprobeerd zelfde verhaal.
Had het al wel eens vaker meegemaakt dat de upload traag was. Heb nu een UNAS Pro besteld bij Unifi en die hang ik bij iemand anders neer voor offsite backup.3raser schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:51:
[...]
En niet even gevraagd waarom het zo traag werkte? Ik neem aan dat je voor die tijd wel een betere verbinding had. Of had je de storagebox letterlijk diezelfde dag aangemaakt om die backup te maken?
Ben nogal rigoureus als het op dat soort dingen aankomt.
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Ik ben net ook over van STACK naar Hetzner storage share en tot nu toe nog niks te klagen.peterpijpelink schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:02:
[...]
Lees nu net over die duplicate finder app en heb hem direct geïnstalleerd.
Maar vraag me af na het drukken op de "find all duplicates" knop hoe lang duurt het voordat er gemiddeld resultaten zichtbaar zijn? en verwijderd de app automatisch duplicates? Want dat kan ik zo snel nergens vinden namelijk.
AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4
Vragen over de Duplicate finder mogen in een ander topic. Dat is geen feature van Hetzner zelf.copywizard schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:15:
[...]
Ik ben net ook over van STACK naar Hetzner storage share en tot nu toe nog niks te klagen.
Lees nu net over die duplicate finder app en heb hem direct geïnstalleerd.
Maar vraag me af na het drukken op de "find all duplicates" knop hoe lang duurt het voordat er gemiddeld resultaten zichtbaar zijn? en verwijderd de app automatisch duplicates? Want dat kan ik zo snel nergens vinden namelijk.
Ik ben van plan om een AMD VPS te huren. Mijn vraag is of er een aanzienlijk verschil zit in hops en latency tussen Falkenstein en Nürnberg? Ik zit zelf bij KPN, de routing van je provider maakt ook nog wat uit natuurlijk, maar het zou wel fijn zijn om een soort van vergelijking te hebben.
It takes one to know one...
Ik geloof het niet maar kan wel wat voor je testen vanaf een KPN FttH voor je. Wil je een ping of ook traceroute?Dubbeldrank schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:54:
Ik ben van plan om een AMD VPS te huren. Mijn vraag is of er een aanzienlijk verschil zit in hops en latency tussen Falkenstein en Nürnberg? Ik zit zelf bij KPN, de routing van je provider maakt ook nog wat uit natuurlijk, maar het zou wel fijn zijn om een soort van vergelijking te hebben.
Ik heb 11 hops naar Nürnberg met een ping van 16, op zich niet slecht. Heb jij de mogelijkheid om Falkenstein te pingen en tracerouten?jurroen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:22:
[...]
Ik geloof het niet maar kan wel wat voor je testen vanaf een KPN FttH voor je. Wil je een ping of ook traceroute?
Kun je niet gewoon een VPS aanmaken, testen en 5 minuten later weer weggooien? Kost je een paar cent.
Ik heb zelf geen KPN en de endpoint die ik normaal gebruik was offline - dus dit is over een WG VPN (op een KPN lijn):Dubbeldrank schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:38:
[...]
Ik heb 11 hops naar Nürnberg met een ping van 16, op zich niet slecht. Heb jij de mogelijkheid om Falkenstein te pingen en tracerouten?
Traceroute Falkenstein:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| 1 192.168.3.1 (192.168.3.1) 7.541 ms 14.875 ms 22.008 ms 2 195-190-228-35.fixed.kpn.net (195.190.228.35) 21.917 ms 21.876 ms 21.843 ms 3 * * * 4 * * * 5 core21.fsn1.hetzner.com (213.239.224.109) 28.459 ms core24.fsn1.hetzner.com (213.239.224.93) 27.742 ms core23.fsn1.hetzner.com (213.239.224.77) 28.387 ms 6 * * * 7 spine8.cloud2.fsn1.hetzner.com (213.239.239.42) 52.623 ms spine7.cloud2.fsn1.hetzner.com (213.239.239.106) 76.356 ms spine8.cloud2.fsn1.hetzner.com (213.239.239.38) 76.299 ms 8 * * * 9 18825.your-cloud.host (162.55.112.119) 75.468 ms 30.265 ms 26.635 ms 10 hostname (IP) 33.427 ms 33.310 ms 40.367 ms |
Traceroute Nuremberg:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| traceroute to 142.132.171.211 (142.132.171.211), 30 hops max, 60 byte packets 1 192.168.3.1 (192.168.3.1) 9.347 ms 17.275 ms 23.872 ms 2 195-190-228-35.fixed.kpn.net (195.190.228.35) 23.879 ms 23.824 ms 23.818 ms 3 * * * 4 * * * 5 core11.nbg1.hetzner.com (213.239.224.233) 30.191 ms core12.nbg1.hetzner.com (213.239.224.237) 30.193 ms 30.165 ms 6 * * * 7 spine5.cloud1.nbg1.hetzner.com (85.10.250.78) 23.306 ms spine6.cloud1.nbg1.hetzner.com (213.133.114.2) 29.724 ms spine6.cloud1.nbg1.hetzner.com (85.10.246.126) 29.548 ms 8 * * * 9 19606.your-cloud.host (168.119.217.154) 37.384 ms 25.481 ms 31.180 ms 10 hostname (IP) 38.112 ms 25.817 ms 31.402 ms |
Ping Falkenstein:
code:
1
2
3
4
| 64 bytes from [IP]: icmp_seq=1 ttl=54 time=21.7 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=2 ttl=54 time=20.7 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=3 ttl=54 time=61.1 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=4 ttl=54 time=20.7 ms |
Ping Nuremberg:
code:
1
2
3
4
| 64 bytes from [IP]: icmp_seq=1 ttl=54 time=21.5 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=2 ttl=54 time=21.2 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=3 ttl=54 time=20.8 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=4 ttl=54 time=21.2 ms |
Als ik het zonder VPN doe heb ik ietwat lagere latency, Falkenstein zit dan rond de 16ms en Nuremberg rond de 12ms - zowel qua traceroute als ping.
Al met al lijkt Nuremberg op dit moment ietwat minder latency te hebben. Dat kan morgen anders zijn. En ik heb maar 1 eindpoint in Falkenstein ten opzichte van 8 in Nuremberg
[ Voor 3% gewijzigd door jurroen op 12-03-2025 22:54 ]
Top, dankjewel voor je antwoord. Ik heb een VPS aangemaakt in Nürnberg en die doet het uitstekend!jurroen schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:49:
[...]
Ik heb zelf geen KPN en de endpoint die ik normaal gebruik was offline - dus dit is over een WG VPN (op een KPN lijn):
Traceroute Falkenstein:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 192.168.3.1 (192.168.3.1) 7.541 ms 14.875 ms 22.008 ms 2 195-190-228-35.fixed.kpn.net (195.190.228.35) 21.917 ms 21.876 ms 21.843 ms 3 * * * 4 * * * 5 core21.fsn1.hetzner.com (213.239.224.109) 28.459 ms core24.fsn1.hetzner.com (213.239.224.93) 27.742 ms core23.fsn1.hetzner.com (213.239.224.77) 28.387 ms 6 * * * 7 spine8.cloud2.fsn1.hetzner.com (213.239.239.42) 52.623 ms spine7.cloud2.fsn1.hetzner.com (213.239.239.106) 76.356 ms spine8.cloud2.fsn1.hetzner.com (213.239.239.38) 76.299 ms 8 * * * 9 18825.your-cloud.host (162.55.112.119) 75.468 ms 30.265 ms 26.635 ms 10 hostname (IP) 33.427 ms 33.310 ms 40.367 ms
Traceroute Nuremberg:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 traceroute to 142.132.171.211 (142.132.171.211), 30 hops max, 60 byte packets 1 192.168.3.1 (192.168.3.1) 9.347 ms 17.275 ms 23.872 ms 2 195-190-228-35.fixed.kpn.net (195.190.228.35) 23.879 ms 23.824 ms 23.818 ms 3 * * * 4 * * * 5 core11.nbg1.hetzner.com (213.239.224.233) 30.191 ms core12.nbg1.hetzner.com (213.239.224.237) 30.193 ms 30.165 ms 6 * * * 7 spine5.cloud1.nbg1.hetzner.com (85.10.250.78) 23.306 ms spine6.cloud1.nbg1.hetzner.com (213.133.114.2) 29.724 ms spine6.cloud1.nbg1.hetzner.com (85.10.246.126) 29.548 ms 8 * * * 9 19606.your-cloud.host (168.119.217.154) 37.384 ms 25.481 ms 31.180 ms 10 hostname (IP) 38.112 ms 25.817 ms 31.402 ms
Ping Falkenstein:
code:
1 2 3 4 64 bytes from [IP]: icmp_seq=1 ttl=54 time=21.7 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=2 ttl=54 time=20.7 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=3 ttl=54 time=61.1 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=4 ttl=54 time=20.7 ms
Ping Nuremberg:
code:
1 2 3 4 64 bytes from [IP]: icmp_seq=1 ttl=54 time=21.5 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=2 ttl=54 time=21.2 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=3 ttl=54 time=20.8 ms 64 bytes from [IP]: icmp_seq=4 ttl=54 time=21.2 ms
Als ik het zonder VPN doe heb ik ietwat lagere latency, Falkenstein zit dan rond de 16ms en Nuremberg rond de 12ms - zowel qua traceroute als ping.
Al met al lijkt Nuremberg op dit moment ietwat minder latency te hebben. Dat kan morgen anders zijn. En ik heb maar 1 eindpoint in Falkenstein ten opzichte van 8 in Nuremberg