Toon posts:

[Hetzner] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 14:33

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Hetzner is een hostingbedrijf gevestigd in Duitsland.

Ze bieden onder andere:
  • Dedicated servers
  • Cloud (VPS) servers
  • Webhosting
Ze hebben een aantal opties die het cloud hosting extra interessant maken zoals:
  • Private networks (gratis)
  • Load balancers
  • Firewalls (gratis)
  • Floating IP's
Ze bieden (helaas) geen servers aan in Nederland. De locaties waar ze op dit moment servers aanbieden is in:
  • Neurenberg, Duitsland
  • Falkenstein, Duitsland
  • Helsinki, Finland
  • Ashburn, Virginia, VS

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Omdat ik de openingspost niet wilde beginnen met een vraag, hierbij de echte vraag.

Heeft iemand ervaring met de load balancers van Hetzner? Hoe zijn de prestaties? Werken ze goed als je ze gebruikt voor SSL/TLS offloading? De goedkoopste load balancer is volgens de website krachtig genoeg voor 10.000 open connecties. Blijft dit zo als je gebruik maakt van SSL/TLS offloading? 10.000 open connecties betekend natuurlijk niet 10.000 bezoekers. Als je de load balancer gebruikt voor webservers dan kunnen browsers makkelijk meerdere connecties per bezoeker open houden. Ik vraag me daarom ook af hoeveel daadwerkelijke bezoekers je met de goedkoopste load balancer aan zou kunnen.

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:18
Hetzner verhoogt zijn prijzen wegens de verhoogde stroomprijs

https://twitter.com/emman...tatus/1485733980746010628

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@ikbenjoeri Dit geldt niet voor alle diensten volgens mij. Ik heb zelf bijvoorbeeld nog geen e-mail gehad dat mijn cloud vps duurder wordt.

• Lucas
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 24-03 00:19
3raser schreef op maandag 31 januari 2022 @ 15:17:
@ikbenjoeri Dit geldt niet voor alle diensten volgens mij. Ik heb zelf bijvoorbeeld nog geen e-mail gehad dat mijn cloud vps duurder wordt.
Is inderdaad alleen van toepassing op de 'Server Auction' servers

• cat_byte
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hetzner heeft ook net de nextcloud ( storage share) pakketten aangepast. Dit was NX10, NX20 etc. (staan nu nog op de mobiele site tijdens het typen) https://www.hetzner.com/storage/storage-share-mobile

De nieuwe pakketten zijn NX11, NX21 en NX 31.
Ter vergelijking: de oude NX30 (1 TB opslag) kostte 9,56 euro incl BTW per maand, en de NX11 (1 TB opslag) 4,56 euro. Ook de data traffic limiet verdwijnt (ik neem aan FUP).

Goed, ik wilde zojuist een pakket aanvragen. Ik had een account aangemaakt op konsoleh en ik krijg tot mijn grote verbazing een mail met de vraag een kopie van mijn ID op te sturen?! Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij het aanvragen van hosting. Is dit gebruikelijk voor Hetzner? Ik vind het ook helemaal niet prettig om te mailen, ook al beloven ze mijn bestand na de check te vernietigen. En dat voor een huis-tuin-en-keuken- nextcloud-abootje

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
cat_byte schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:54:
Goed, ik wilde zojuist een pakket aanvragen. Ik had een account aangemaakt op konsoleh en ik krijg tot mijn grote verbazing een mail met de vraag een kopie van mijn ID op te sturen?! Ik heb dit nog nooit meegemaakt bij het aanvragen van hosting. Is dit gebruikelijk voor Hetzner? Ik vind het ook helemaal niet prettig om te mailen, ook al beloven ze mijn bestand na de check te vernietigen. En dat voor een huis-tuin-en-keuken- nextcloud-abootje
Ik heb dit zelf nooit hoeven doen maar ik heb het wel eerder gelezen. Misschien doen ze dit steekproefsgewijs. Je kunt bepaalde delen van je ID afplakken/onleesbaar maken om je privacy enigszins te waarborgen.

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-03 22:32
cat_byte schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:54:
Hetzner heeft ook net de nextcloud ( storage share) pakketten aangepast. Dit was NX10, NX20 etc. (staan nu nog op de mobiele site tijdens het typen) https://www.hetzner.com/storage/storage-share-mobile
Storage boxes zijn ook interessanter geworden, je kan nu 1TB met unlimited traffic voor 3,51 per maand. Dit was, als ik het me goed herinner, 100GB met 1TB traffic voor diezelfde prijs.

• cat_byte
  • Niet online
3raser schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Ik heb dit zelf nooit hoeven doen maar ik heb het wel eerder gelezen. Misschien doen ze dit steekproefsgewijs. Je kunt bepaalde delen van je ID afplakken/onleesbaar maken om je privacy enigszins te waarborgen.
Ik ben intussen na wat rondstruinen op internet wat wijzer geworden. Dit zijn geen steekproeven, maar blijkbaar vinden ze dat ik verdacht ben :/ . Misschien vinden ze mijn achternaam te exotisch?! Gezien de gegevens die je opgeeft bij het aanmaken van een account, zal dat het wel zijn. Adres in NL (en ip-adres uit NL, geen VPN) lijkt me geen rode vlag. Net zo min als mijn mobiele nummer. Meer hoefde ik niet in te voeren.

Ik heb moeite met dit soort bedrijven, die een kopie id eisen voor zoiets kleins als een nextcloud shared hosting account en zonder opgaaf van reden weigeren. Ik denk dat ik ergens anders heen ga, want het gaat me juist om mijn privacy. Bovendien is er in het verleden al eens misbruik gemaakt van mijn bankrekening/id dus ik ben voorzichtig hiermee. Plus het concept dat ik bij voorbaat verdacht ben geeft me weinig vertrouwen in deze club. En dat terwijl ik alleen maar mijn wat bestanden, een agenda en adresboek wil syncen. 8)7

Ik heb ze gevraagd welke gegevens ze wilden zien op de kopie, maar vervolgens kreeg een mail terug dat ik via een derde partij (idenfy.com) het in orde kan maken. Zint me net zo min. Ik wacht nog even het echte antwoord op mijn vraag af en anders wordt het cloudamo ofzo. Dan maar minder opslagruimte, maar wel meer vertrouwen.

EDIT: blijkbaar vinden ze me te kritisch, dus mág ik nu niet meer iets blurren en móet mijn id-bewijs zonder iets af te dekken naar idenfy.com. :( Wat een gedoe zeg voor een lullig abootje. Ik ga verder shoppen, Bye bye Hetzner.

[Voor 6% gewijzigd door cat_byte op 10-02-2022 14:36. Reden: reactie van Hetzner gehad]

• larsomen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-03 11:56
cat_byte schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Ik ben intussen na wat rondstruinen op internet wat wijzer geworden. Dit zijn geen steekproeven, maar blijkbaar vinden ze dat ik verdacht ben :/ . Misschien vinden ze mijn achternaam te exotisch?! Gezien de gegevens die je opgeeft bij het aanmaken van een account, zal dat het wel zijn. Adres in NL (en ip-adres uit NL, geen VPN) lijkt me geen rode vlag. Net zo min als mijn mobiele nummer. Meer hoefde ik niet in te voeren.

Ik heb moeite met dit soort bedrijven, die een kopie id eisen voor zoiets kleins als een nextcloud shared hosting account en zonder opgaaf van reden weigeren. Ik denk dat ik ergens anders heen ga, want het gaat me juist om mijn privacy. Bovendien is er in het verleden al eens misbruik gemaakt van mijn bankrekening/id dus ik ben voorzichtig hiermee. Plus het concept dat ik bij voorbaat verdacht ben geeft me weinig vertrouwen in deze club. En dat terwijl ik alleen maar mijn wat bestanden, een agenda en adresboek wil syncen. 8)7

Ik heb ze gevraagd welke gegevens ze wilden zien op de kopie, maar vervolgens kreeg een mail terug dat ik via een derde partij (idenfy.com) het in orde kan maken. Zint me net zo min. Ik wacht nog even het echte antwoord op mijn vraag af en anders wordt het cloudamo ofzo. Dan maar minder opslagruimte, maar wel meer vertrouwen.

EDIT: blijkbaar vinden ze me te kritisch, dus mág ik nu niet meer iets blurren en móet mijn id-bewijs zonder iets af te dekken naar idenfy.com. :( Wat een gedoe zeg voor een lullig abootje. Ik ga verder shoppen, Bye bye Hetzner.
Ikzelf ben zeer te spreken over Hetzner, maar het ID verificatie verhaal is wel vervelend inderdaad. Dit doen ze om een extra "roadblock" neer te gooien voor eventuele spammers en scammers op hun platforms. Het account wat je aanmaakt heeft uiteindelijk niet alleen de mogelijkheid om deze storage boxes aan te schaffen, maar ook Dedicated servers, Cloud servers, Webhosting etc etc. En daar willen ze graag kwaadwillende op weren.

Performance van de Cloud servers is echt uitstekend voor de prijs, zijn weinig partijen die daarbij in de buurt komen. Support is ook altijd vrij vlot geweest, eigenlijk niks te klagen. Met de load balancers helaas geen ervaring.

Misschien Stack van TransIP een mooi alternatief voor je?

[Voor 55% gewijzigd door larsomen op 16-02-2022 09:56]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
De strenge controle is denk ik omdat je met je Hetzner account alles kan bestellen wat er te bestellen is en dus ook in een paar minuten een bak servers de lucht in kan hijsen.

Persoonlijk vind ik het wel fijn als budget hosters hun klanten verifiëren, hierdoor is er minder kans op vervuilde ip's of complete blokken

• cat_byte
  • Niet online
Tsja, ik heb er een hele nare bijsmaak aan over gehouden. Temeer omdat alles klopt en ik geen gebruik maak van VPN o.i.d., dus dan is er een rode vlag op mijn achternaam blijkbaar. Ik vind het ook behoorlijk ver gaan om een selfie in te moeten sturen waarin je je id-bewijs naast je smoel moet houden, omdat ik een kritische vraag stel over het waarom en wat ik kan blurren. Dit alles mag dan ook naar een onbekende partij gestuurd worden via een app.

Onder het mom van 'er zijn ook mensen die er een potje van maken' vragen ze klanten met bepaalde kenmerken hierom. Communicatie hierover is onmogelijk. Doet me ook denken aan een zekere overheidsinstantie die mensen op niet ter zake doende kenmerken bij voorbaat als fraudeur aanmerkt. Principieel hoef ik daarom niet meer met Hetzner in zee; laat ze dan gewoon élke klant verifiëren als ze het zo belangrijk vinden.

Ik ga nog een poging doen om gebruik te maken van 'het recht om vergeten te worden', want mijn gegevens blijven natuurlijk staan. De hele reden voor cloudhosting was nu juist om mijn privacy beter te waarborgen (geen Google of MS die door mijn gegevens snuffelt).

Dat betekent ongetwijfeld elders meer betalen, maar dat is dan het lot. @larsomen dank nog voor de tip van Stack bij TransIP, maar volgens mij is dat meer voor bestanden en geen caldav/cardav toch?

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:29
Je maakt er wel beetje een drama van hoor :p. Belangrijke info kan je gewoon afschermen met de kopie id app van de overheid.

Stack is trouwens ook gebaseerd op owncloud/nextcloud. Je zou eens in Stack topic kunnen vragen of het contacten en agenda ondersteund.

Idempotent.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ik kan mij de reactie wel voorstellen. Het heeft iets van vals beschuldigd worden, vooral ook als je bedenkt dat het ogenschijnlijk vaak voorkomt dat Hetzner na het verstrekken van de documenten alsnog overgaat tot weigering, zonder dat duidelijk wordt waarom.

Hetzner heeft een kosten/baten-analyse gedaan en een beleid opgesteld waardoor men op basis van voor ons onbekende selectiecriteria extra (strenge) controle doet bij bepaalde nieuwe aanmeldingen. Hierbij is duidelijk ingecalculeerd dat bij X% tegengehouden fraudeurs ook een bepaald percentage onschuldigen onterecht zal worden geweerd, doordat ofwel de potentiële klant na deze controle alsnog niet wordt geaccepteerd zonder dat daar een voor ons aanwijsbare reden voor is, ofwel dat deze vanwege een gevoel van onbehagen (privacy, "gedoe", enz.) besluit hun heil elders te zoeken. Wat het precies is dat deze alarmbellen doet afgaan, wil Hetzner niet delen, omdat men vreest dat de effectiviteit van deze maatregelen dan zal afnemen (of dit soort security-through-obscurity een goed idee is, laat ik nu maar even in het midden). Blijkbaar levert dit beleid onder de streep voor Hetzner een positief resultaat op en aanvaardt men in die zin dat ze hierdoor handel mislopen. Hetzner had het anders kunnen doen, wellicht rechtvaardiger, maar het ligt voor de hand dat dit kostbaarder zou zijn, wat weer doorberekend zou moeten worden in de prijzen voor iedereen. Daar mag je een mening over hebben, maar dit is nu eenmaal wat ze hebben gekozen.

Dat iemand voor zichzelf als enige mogelijke rode vlag ziet het hebben van een "vreemde" achternaam, betekent al snel dat er gehint wordt naar discriminatie (en dit zou naar mijn idee ook een zeer kwalijke zaak zijn), maar ik heb ook regelmatig mensen buiten dit spectrum "onbegrijpelijk" geweigerd zien worden. Het internet staat er vol mee, en dat zijn heus niet allemaal fraudeurs. Het jammere voor de ongelukkigen is dat Hetzner niet verplicht is om wie dan ook van dienst te zijn en je nooit hard kunt maken dat je om een "verkeerde" reden geweigerd bent of überhaupt als quasi-verdachte eruit bent gepikt. Het kan maarzo een algoritme zijn met een (onbedoelde) vooringenomenheid tegen iets volslagen krankzinnigs.

Hoe klein het percentage ook, het is duidelijk dat het in absolute zin regelmatig voorkomt dat mensen zonder duidelijke reden door Hetzner geweerd worden. Als je dan weet dat er massa's mensen en bedrijven zonder enig probleem als klant worden aangenomen, kan ik mij heel goed indenken dat je je als brave burger afvraagt waarom jij "als enige" door allerlei hoepeltjes moet springen en kopieën van privacygevoelige documenten moet overhandigen om gewoon een simpele cloudserver te kunnen huren. Daarnaast kan ik mij heel goed voorstellen dat je na het niet krijgen van enige inhoudelijke reactie omtrent de extra controle i.c.m. een vermeende discriminerende reden "want wat zou het anders kunnen zijn?!" vervolgens aan dit hele gebeuren een nare smaak overhoudt.

• GrooV
  • Laatst online: 24-03 15:45
Volgens mij vragen ze bijna iedereen voor een kopie ID dit staat los van alles.

Beetje sneu om dit meteen op discriminatie te gooien. Ik denk eerder dat als je moeilijk gaat doen dat ze inderdaad niet meer genoeg nemen met een kopie maar dan via een erkend verificatie bedrijf laten lopen om zo nog wat extra checks te doen.

De argumentatie die hier gevoerd wordt is het zelfde als dat je geen ID aan je bank wil geven omdat je maar iedere maand 5 euro stort of opneemt.

Maar goed niks staat je in de weg om zelf een hosting bedrijf op te richten met makkelijkere eisen uiteraard

• cat_byte
  • Niet online
MainframeX schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:59:
Je maakt er wel beetje een drama van hoor :p. Belangrijke info kan je gewoon afschermen met de kopie id app van de overheid.

Stack is trouwens ook gebaseerd op owncloud/nextcloud. Je zou eens in Stack topic kunnen vragen of het contacten en agenda ondersteund.
Dat afschermen kon niet. Omdat ik een vraag stelde over een kopie van een ID opsturen (wat kan ik blurren? + =onveilig via mail), mocht ik niet meer mailen. De enige optie was nog via Idenfy, waarbij je NIETS mag blurren en zelfs een selfie moet maken waarbij je je ID-bewijs naast je hoofd houdt.

Wat Stack betreft, is er vooralsnog geen agenda-functionaliteit. I.i.g. dank voor de tip!

Ze communiceren uiteraard niet over het waarom van mijn rode vlag. Van het gebruik van een VPN of ip-adres uit verdachte landen is bekend dat dit rode vlaggen zijn voor Hetzner. Allemaal niet het geval bij mij. NL-ip adres, adres van NL-provider, huisadres in NL. Alles correct.

Na dit gedoe heb ik een beste berg reviews gelezen. Natuurlijk staat het commerciële bedrijven (helaas, nog) vrij om er dit soort praktijken op na te houden. Dat zal vast gecalculeerd gebeuren zoals @Jordi schrijft, en dan ben ik weer één van die vals-positieven. Naast dit gedoe bij aanmelden, gebeurt het ook dat Hetzner achteraf je account (en dus je server/websites/mail etc.) kan stopzetten, zonder dat je weet waarom. Geen waarschuwing, niks. Doet mee een beetje aan het MS-gebeuren denken.

Dus mocht je in zee gaan: ik zou de reviews checken.

@Jordi je legt inderdaad de vinger op de zere plek en weet het beter dan ik te verwoorden. Het voelt idd onrechtvaardig, want ik ben gewoon een nette burger die netjes zijn rekeningen betaalt en geen illegale zaken onderneemt. Ik ben wel vaker dan anderen ergens voor afgewezen (mobiel abo, verzekering, creditcard etc.). Dat gebeurde ineens niet meer toen ik de (Nederlandse) achternaam van mijn partner gebruikte :+ Maar ja intussen gescheiden, dus die kan ik niet meer gebruiken. Als dit je niet of zelden overkomt, snap ik dat mijn reactie dramatisch kan overkomen. Maar keer-op-keer zonder duidelijke uitleg, laat me niet koud.
GrooV schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:47:
.... Ik denk eerder dat als je moeilijk gaat doen dat ze inderdaad niet meer genoeg nemen met een kopie maar dan via een erkend verificatie bedrijf laten lopen om zo nog wat extra checks te doen.
Ze beweren zich te houden aan de strenge privacywetten die gelden, maar vragen wel doodleuk om een kopie van ID te mailen, zonder te vermelden welke gegevens geblurd mogen worden. Ik vind het niet "moeilijk" dat ik daar een vraag over stel. Dat zal voor Hetzner wellicht een rode vlag zijn, dus je moet je misschien vooral maar niet te veel aantrekken van privacy. (of de mogelijkheid dat iemand met jouw identeit wat gaat uitvreten. Been there done that, dus daarom voorzichtig met ID mailen). In NL mag een bedrijf niet eens vragen om de volledige kopie, tenzij daar een wettelijke plicht toe is.

Ze geven zelf toe dat ze bij aanmeldingen voor nieuwe accounts verschillende categorieën hebben. Cat. A mag door zonder ID-bewijs in te leveren, de rest moet aan strenge eisen voldoen. Vergelijkbaar met een bank vind ik het niet. Banken zijn wettelijk verplicht om van iedereen de gegevens van het ID-bewijs te registreren.

Beetje flauw dat ik dan maar zelf een hostingbedrijf moet beginnen. Ik ga gewoon op zoek naar een ander hostingbedrijf waar ze mij wel als klant waarderen.

Misschien zit ik er wel helemaal naast en is mijn huisnummer een rode vlag. :D

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@cat_byte Je doet wel erg zuur. Ik heb mijn bedrijf aangemeld bij Hetzner en moest mij ook legitimeren. Dit kon ook middels een "aanbetaling" via PayPal. En omdat het bedrijf geen PayPal account heeft heb ik dit gewoon met mijn privé account gedaan. Niks aan de hand, verificatie voltooid. Dus ik zie het probleem niet zo. Je wordt dus echt niet gediscrimineerd, de kans dat je jezelf niet hoeft te legitimeren is waarschijnlijk erg klein of zelfs niet-bestaand. Ik zie het eigenlijk wel als een nuttig middel om spammers en hackers te weren van je platform.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rsoeting
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-02 23:39
Om weer even on-topic te gaan, ik heb geen ervaring met de loadbalancer diensten van Hetzner maar wel al jaren gebruiker van verschillende servers. De helpdesk heeft veel kennis en is ook zeker niet te beroerd om de vraag die je hier in het forum stelt voor je te beantwoorden. Ik zou dus gewoon even de vraag aan hen sturen.

Security staat wel hoog op de agenda, had een keer een poortje teveel open staan (rdp oeps) en werd daar heel netjes op gewezen.

Ook heb ik "nog" geen email gehad dat de stroom prijzen voor een verhoging zouden zorgen. Wel al eerder de prijs van IPv4 adressen.

Ik heb tot nu toe geen klachten en ben blij met de dienst die ze leveren. Maar ja, zo heeft iedereen natuurlijk een andere verwachting en ervaring.

• zx9r_mario
  • Laatst online: 26-03 22:29
Ik heb de AX41 in locatie FI en DE geprobeerd. Deze maand rekenen ze trouwens geen setup kosten.

Hardware: AMD Ryzen 5-3600
64GB ram
2x 480GB NVME SAMSUNG MZVL2512HCJQ

Locatie DE

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
# ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## ## #
#              Yet-Another-Bench-Script              #
#                     v2022-02-18                    #
# https://github.com/masonr/yet-another-bench-script #

Tue 22 Mar 2022 01:49:47 PM CET

Basic System Information:
---------------------------------
Processor  : AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
CPU cores  : 12 @ 3606.107 MHz
AES-NI     : ✔ Enabled
VM-x/AMD-V : ✔ Enabled
RAM        : 62.7 GiB
Swap       : 6.0 GiB
Disk       : 15.1 GiB

fio Disk Speed Tests (Mixed R/W 50/50):
Block Size | 4k            (IOPS) | 64k           (IOPS)
  ------   | ---            ----  | ----           ---- 
Read       | 118.82 MB/s  (29.7k) | 131.15 MB/s   (2.0k)
Write      | 119.13 MB/s  (29.7k) | 131.84 MB/s   (2.0k)
Total      | 237.96 MB/s  (59.4k) | 262.99 MB/s   (4.1k)
           |                      |                     
Block Size | 512k          (IOPS) | 1m            (IOPS)
Read       | 128.07 MB/s    (250) | 150.75 MB/s    (147)
Write      | 134.87 MB/s    (263) | 160.79 MB/s    (157)
Total      | 262.94 MB/s    (513) | 311.54 MB/s    (304)

iperf3 Network Speed Tests (IPv4):
Provider        | Location (Link)           | Send Speed      | Recv Speed     
                |                           |                 |                
Clouvider       | London, UK (10G)          | 617 Mbits/sec   | 934 Mbits/sec  
Online.net      | Paris, FR (10G)           | 937 Mbits/sec   | 937 Mbits/sec  
WorldStream     | The Netherlands (10G)     | 935 Mbits/sec   | 937 Mbits/sec  
WebHorizon      | Singapore (400M)          | 805 Mbits/sec   | 425 Mbits/sec  
Clouvider       | NYC, NY, US (10G)         | 891 Mbits/sec   | 530 Mbits/sec[/quote]

Locatie FI

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
#              Yet-Another-Bench-Script              #
#                     v2022-02-18                    #
# https://github.com/masonr/yet-another-bench-script #

Tue 22 Mar 2022 01:49:23 PM CET

Basic System Information:
Processor  : AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
CPU cores  : 12 @ 3600.000 MHz
AES-NI     : ✔ Enabled
VM-x/AMD-V : ✔ Enabled
RAM        : 62.7 GiB
Swap       : 6.0 GiB
Disk       : 15.1 GiB

fio Disk Speed Tests (Mixed R/W 50/50):
Block Size | 4k            (IOPS) | 64k           (IOPS)
Read       | 596.01 MB/s (149.0k) | 1.03 GB/s    (16.2k)
Write      | 597.58 MB/s (149.3k) | 1.04 GB/s    (16.3k)
Total      | 1.19 GB/s   (298.3k) | 2.08 GB/s    (32.5k)
           |                      |                     
Block Size | 512k          (IOPS) | 1m            (IOPS)
Read       | 1.27 GB/s     (2.4k) | 2.18 GB/s     (2.1k)
Write      | 1.34 GB/s     (2.6k) | 2.33 GB/s     (2.2k)
Total      | 2.61 GB/s     (5.1k) | 4.51 GB/s     (4.4k)

iperf3 Network Speed Tests (IPv4):
Provider        | Location (Link)           | Send Speed      | Recv Speed     
                |                           |                 |                
Clouvider       | London, UK (10G)          | 926 Mbits/sec   | 795 Mbits/sec  
Online.net      | Paris, FR (10G)           | 924 Mbits/sec   | 526 Mbits/sec  
WorldStream     | The Netherlands (10G)     | 924 Mbits/sec   | 775 Mbits/sec  
WebHorizon      | Singapore (400M)          | 792 Mbits/sec   | 404 Mbits/sec  
Clouvider       | NYC, NY, US (10G)         | 882 Mbits/sec   | 198 Mbits/sec  
Velocity Online | Tallahassee, FL, US (10G) | 833 Mbits/sec   | 233 Mbits/sec  
Clouvider       | Los Angeles, CA, US (10G) | 754 Mbits/sec   | 141 Mbits/sec  
Iveloz Telecom  | Sao Paulo, BR (2G)        | 603 Mbits/sec   | 98.8 Mbits/sec

Wat opvalt is dat de NVME performance belabbert is voor locatie DE :? . Beide NVME's zijn zowat versleten terwijl die van FI hagelnieuw zijn:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
SMART/Health Information (NVMe Log 0x02)
Critical Warning:                   0x00
Temperature:                        46 Celsius
Available Spare:                    100%
Available Spare Threshold:          10%
Percentage Used:                    97%
Data Units Read:                    519,722,511 [266 TB]
Data Units Written:                 378,455,817 [193 TB]
Host Read Commands:                 3,085,424,922
Host Write Commands:                4,079,862,962
Controller Busy Time:               54,299
Power Cycles:                       43
Power On Hours:                     20,866
Unsafe Shutdowns:                   16
Media and Data Integrity Errors:    0
Error Information Log Entries:      0
Warning  Comp. Temperature Time:    42
Critical Comp. Temperature Time:    0
Temperature Sensor 1:               46 Celsius

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
zx9r_mario schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:10:
Wat opvalt is dat de NVME performance belabbert is voor locatie DE :? . Beide NVME's zijn zowat versleten terwijl die van FI hagelnieuw zijn:
Wat een extreem verschil inderdaad. Die van locatie DE zijn amper NVME waardig te noemen.

Zou je ook eens deze Nench benchmark kunnen draaien op zo'n dedicated server? Dan kan ik het resultaat vergelijken met de Cloud VPS servers. Nench doet ook wat CPU's testen.

• zx9r_mario
DE server:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
-------------------------------------------------
 nench.sh v2019.07.20 -- https://git.io/nench.sh
 benchmark timestamp:    2022-03-22 17:07:50 UTC

Processor:    AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
CPU cores:    12
Frequency:    3600.000 MHz
RAM:          62Gi
Swap:         6.0Gi
Kernel:       Linux 5.13.19-6-pve x86_64

Disks:
nvme0n1  476.9G  SSD
nvme1n1  476.9G  SSD

CPU: SHA256-hashing 500 MB
    1.733 seconds
CPU: bzip2-compressing 500 MB
    3.145 seconds
CPU: AES-encrypting 500 MB
    0.582 seconds

ioping: seek rate
    min/avg/max/mdev = 36.9 us / 76.7 us / 2.54 ms / 29.5 us
ioping: sequential read speed
    generated 23.3 k requests in 5.00 s, 5.68 GiB, 4.65 k iops, 1.14 GiB/s

dd: sequential write speed
    1st run:    256.54 MiB/s
    2nd run:    106.81 MiB/s
    3rd run:    241.28 MiB/s
    average:    201.54 MiB/s

IPv4 speedtests
    your IPv4:    188.40.105.xxxx

Cachefly CDN:         108.23 MiB/s
    Leaseweb (NL):        60.02 MiB/s
    Softlayer DAL (US):   13.84 MiB/s
    Online.net (FR):      72.69 MiB/s

FI server

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
 nench.sh v2019.07.20 -- https://git.io/nench.sh
 benchmark timestamp:    2022-03-22 17:10:41 UTC

Processor:    AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor
CPU cores:    12
Frequency:    3600.000 MHz
RAM:          62Gi
Swap:         6.0Gi
Kernel:       Linux 5.13.19-6-pve x86_64

Disks:
nvme0n1  476.9G  SSD
nvme1n1  476.9G  SSD

CPU: SHA256-hashing 500 MB
    1.731 seconds
CPU: bzip2-compressing 500 MB
    3.150 seconds
CPU: AES-encrypting 500 MB
    0.577 seconds

ioping: seek rate
    min/avg/max/mdev = 20.4 us / 39.5 us / 1.24 ms / 5.03 us
ioping: sequential read speed
    generated 48.8 k requests in 5.00 s, 11.9 GiB, 9.76 k iops, 2.38 GiB/s

dd: sequential write speed
    1st run:    1239.78 MiB/s
    2nd run:    1239.78 MiB/s
    3rd run:    1144.41 MiB/s
    average:    1207.99 MiB/s

IPv4 speedtests
    your IPv4:    65.108.138.xxxx

Cachefly CDN:         106.72 MiB/s

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@zx9r_mario Bedankt! De resultaten van de Cloud VPS vallen me dan niet eens zo erg tegen. De dedicated server is sneller uiteraard maar het is geen wereld van verschil als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de Hetzner CPX31.

Ga je nog contact opnemen met Hetzner over de traag functionerende schijf van de DE server? Ben wel benieuw wat zij daarover zullen zeggen. Als ik daar een dedicated server zou willen bestellen en de kans bestaat dat ik die prestaties krijg dan zou ik er wel 2 keer over nadenken.

• zx9r_mario
3raser schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:33:
@zx9r_mario Bedankt! De resultaten van de Cloud VPS vallen me dan niet eens zo erg tegen. De dedicated server is sneller uiteraard maar het is geen wereld van verschil als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de Hetzner CPX31.

Ga je nog contact opnemen met Hetzner over de traag functionerende schijf van de DE server? Ben wel benieuw wat zij daarover zullen zeggen. Als ik daar een dedicated server zou willen bestellen en de kans bestaat dat ik die prestaties krijg dan zou ik er wel 2 keer over nadenken.
Ik heb de servers gecancelled. Het viel verder op dat de pingtijden van de FI server gedurende de nacht opliepen naar zo'n 100ms continue. Sowieso zijn de pingtijden hoger naar FI dan naar DE. Als latency belangrijk is, valt FI af. Enige reden om voor FI te kiezen is dat FI dedicated servers 5 euro goedkoper zijn ivm stroomprijs.

• CB-Services
  • Laatst online: 23-03 19:31
zx9r_mario schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb de servers gecancelled. Het viel verder op dat de pingtijden van de FI server gedurende de nacht opliepen naar zo'n 100ms continue. Sowieso zijn de pingtijden hoger naar FI dan naar DE. Als latency belangrijk is, valt FI af. Enige reden om voor FI te kiezen is dat FI dedicated servers 5 euro goedkoper zijn ivm stroomprijs.
Dan ben je dus 1 maand max kwijt aan kosten?

Wat zouden de resultaten van de NVMe moeten zijn? Ik ben zelf aanstaande de AX51-NVMe te orderen...

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:44

jurroen

Security en privacy geek

Toevallig iemand ervaring met de SX machines? Ik ben de SX64 aan het eyeballen, maar krijg niet helemaal duidelijk of de disks nieuwer zijn dan de disks in auction hardware.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Update: proef op de som genomen. De SX64 is geleverd met 4 x Seagate Exos X16, volgens smartmontools is de power on hours 3750; vrij netjes!

• clanerz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-03 22:08
Met Hetzner als "Budget" provider de afgelopen jaren redelijk goede ervaringen gehad. Veel support moet je niet verwachten voor het geld.

Nu dat er een iets groter project op de plank ligt (Onlineshop met ca 90000 Artikelen en 500 categorieën) is Hetzner niet aan te raden. De Xeon CPU slaapt, RAM verbruik is maar 30% maar toch laden de pagina's pas na seconden of we krijgen een Timeout. Volgens Hetzner is dit allemaal binnen de normen, verdere ondersteuning was er niet.
Gezien de managed root, waren veel configuratie opties van ons uit ook niet in te zien.

We stappen nu over op Managed Cloud (vRoot) van Vega systems. Bij de transfer merken wij dat we absoluut niet gebruik mogen maken van bandbreedte. De Transfer is traag, ca 40GB Data (Veel foto bestanden van de Producten) en de Upload loopt al sinds 22.04 16:30 van Server -> Server.

Voor kleinere projecten, jaren tevreden geweest. Maar nu nemen wij afscheid :)

Verder hebben ze een voorval met data verlies gehad:
https://www.bleepingcompu...-gave-20-as-compensation/

Als ik als klant zoiets huur, ga ik er toch echt van uit dat de data veilig is (Eventueel de verkeerde gedachte maar goed)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
clanerz schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:57:
De Transfer is traag, ca 40GB Data (Veel foto bestanden van de Producten) en de Upload loopt al sinds 22.04 16:30 van Server -> Server.
Als dit echt waar is dan ligt daar waarschijnlijk ook de reden van je traag ladende pagina's. 40GB / 28 uur = 3,17Mbps. Een ADSL lijn werkt nog sneller. Als je zeker weet dat dit niets met de configuratie van je eigen server te maken heeft dan zou je eens aan Hetzner kunnen vragen wat hier de oorzaak van is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-03 20:58
Hoe verloopt de route tussen de servers? En hoe verplaats je de data? Want dat is wel erg traag :? Doe dagelijks iets van 25GB en altijd volle snelheid vanuit hun Neurenberg datacenter

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

clanerz schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 22:57:
Met Hetzner als "Budget" provider de afgelopen jaren redelijk goede ervaringen gehad. Veel support moet je niet verwachten voor het geld.

Nu dat er een iets groter project op de plank ligt (Onlineshop met ca 90000 Artikelen en 500 categorieën) is Hetzner niet aan te raden.
Voor een project van die omvang zou ik aanraden om sowieso een partij te gebruiken die gespecialiseerd is in de stack die je gebruikt (Magento?) en niet een willekeurige managed hosting provider. Het klinkt namelijk alsof het project het brood van een aantal mensen kan zijn, een partij die alle ins- en outs kent van de gehele stack (en bijvoorbeeld updates eerst test alvorens ze uit te rollen) lijkt mij dan wenselijk.
Erulezz schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:44:
Hoe verloopt de route tussen de servers? En hoe verplaats je de data? Want dat is wel erg traag :? Doe dagelijks iets van 25GB en altijd volle snelheid vanuit hun Neurenberg datacenter
Same here, elke nacht ongeveer 150GB naar een ander datacenter (in Nederland) en dat gaat met line-speed.

[Voor 50% gewijzigd door jurroen op 27-04-2022 09:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een "limit change"? Ik heb nu een aanvraag gedaan om de mail poorten open te zetten en ik ben benieuwd hoe lang het ongeveer duurt voordat je daar een reactie op krijgt.

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
3raser schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:27:
Heeft iemand ervaring met het aanvragen van een "limit change"? Ik heb nu een aanvraag gedaan om de mail poorten open te zetten en ik ben benieuwd hoe lang het ongeveer duurt voordat je daar een reactie op krijgt.
Blijkbaar is mijn aanvraag goedgekeurd zonder verdere berichtgeving. Ik zie nu in mijn controlpanel dat er niet langer een melding wordt getoond dat de poorten geblokkeerd zijn en tests wijzen uit dat de poorten open staan. Bijzonder dat ik daar niet even een mail van krijg.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-03 22:36

Koenvh

Hier tekenen: ______

Heeft iemand hier een Hetzner storagebox? Ik was op zoek naar een plek voor en backup met meer dan 2 TB aan data, en het viel me op dat een downloadtest bij ca. ~30 MB/s begint, maar snel (seconden) terugvalt naar ~2 MB/s.
code:
1
wget --output-document=/dev/null http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin

Ter vergelijking, die van Tele2 houdt constant ~100 MB/s (wat ik met gigabit ook ongeveer als hoogste snelheid verwacht).
code:
1
wget --output-document=/dev/null http://speedtest.tele2.net/50GB.zip

Merken anderen dit ook? 'k Zou het nogal onhandig vinden om twee weken in plaats van een paar uur bezig te zijn om een backup terug te plaatsen :)

🠕 This side up

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Koenvh schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:27:
Heeft iemand hier een Hetzner storagebox? Ik was op zoek naar een plek voor en backup met meer dan 2 TB aan data, en het viel me op dat een downloadtest bij ca. ~30 MB/s begint, maar snel (seconden) terugvalt naar ~2 MB/s.
code:
1
wget --output-document=/dev/null http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin

Ter vergelijking, die van Tele2 houdt constant ~100 MB/s (wat ik met gigabit ook ongeveer als hoogste snelheid verwacht).
code:
1
wget --output-document=/dev/null http://speedtest.tele2.net/50GB.zip

Merken anderen dit ook? 'k Zou het nogal onhandig vinden om twee weken in plaats van een paar uur bezig te zijn om een backup terug te plaatsen :)
Ik heb een storagebox maar heb nooit een echte speedtest gedaan. Ik heb de box ook aan een VPS gekoppeld en gebruik hem dus "intern" wat qua snelheid nogal scheelt. Maar wat test je nu eigenlijk? De downloadsnelheid van het Hetzner netwerk? Of is die downloadlink echt bedoeld om een storagebox te testen?

• Koenvh

Koenvh

3raser schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:49:
[...]

Ik heb een storagebox maar heb nooit een echte speedtest gedaan. Ik heb de box ook aan een VPS gekoppeld en gebruik hem dus "intern" wat qua snelheid nogal scheelt. Maar wat test je nu eigenlijk? De downloadsnelheid van het Hetzner netwerk? Of is die downloadlink echt bedoeld om een storagebox te testen?
Dat zijn testbestanden die Hetzner aanbiedt om je downloadsnelheid vanaf Hetzner (FSN) te testen. Ik neem toch aan dat de storage box niet magisch sneller is (maar zo wel, dan hoor ik 't graag). Die link komt van https://www.reddit.com/r/...s/uhmk3v/comment/i79ntzs/

🠕 This side up

• Koenvh

Koenvh

Ha, via Cloudflare WARP krijg ik wel een fatsoenlijke snelheid.

Ter vergelijking, dit is direct via T-Mobile Thuis:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
koen@DELTA:~$ time wget --output-document=/dev/null http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin
Will not apply HSTS. The HSTS database must be a regular and non-world-writable file.
ERROR: could not open HSTS store at '/home/koen/.wget-hsts'. HSTS will be disabled.
--2022-08-24 18:18:54--  http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin
Resolving fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)... 78.46.170.2, 2a01:4f8:0:a232::2
Connecting to fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)|78.46.170.2|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 200 OK
Length: 10737418240 (10G) [application/octet-stream]
Saving to: ‘/dev/null’

/dev/null                     100%[=================================================>]  10.00G  1.56MB/s    in 73m 47s

2022-08-24 19:32:41 (2.31 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [10737418240/10737418240]

real    73m47.338s
user    0m5.469s
sys     0m22.922s

Dit is via Cloudflare WARP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
koen@DELTA:~$ time wget -4 --output-document=/dev/null http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin
Will not apply HSTS. The HSTS database must be a regular and non-world-writable file.
ERROR: could not open HSTS store at '/home/koen/.wget-hsts'. HSTS will be disabled.
--2022-08-24 21:23:06--  http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin
Resolving fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)... 78.46.170.2
Connecting to fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)|78.46.170.2|:80... connected.

/dev/null                     100%[=================================================>]  10.00G  46.9MB/s    in 3m 26s

2022-08-24 21:26:33 (49.6 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [10737418240/10737418240]

real    3m26.536s
user    0m5.156s
sys     0m23.500s

🠕 This side up

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@Koenvh Ik heb 2 testen uitgevoerd via mijn Raspberry Pi 4 thuis en de resultaten lijken me niet heel schokkend. Maar waarom bestel je niet gewoon een storagebox en test je die in plaats van alleen maar te kijken naar die ene downloadtest. Voor hetzelfde geldt zijn er tientallen mensen diezelfde test aan het uitvoeren waardoor de resultaten niet heel representatief zijn.

Eerst 1GB download.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
user@device:~ $ time wget --output-document=/dev/null http://fsn.icmp.hetzner.c                                                                                                                               om/1GB.bin
--2022-08-25 08:26:06--  http://fsn.icmp.hetzner.com/1GB.bin
Resolving fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)... 2a01:4f8:0:a232::2, 78.                                                                                                                               46.170.2
Connecting to fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)|2a01:4f8:0:a232::2|:80                                                                                                                               ... connected.
Length: 1073741824 (1.0G) [application/octet-stream]

/dev/null                                           100%[==================================================================================================================>]   1.00G  26.8MB/s    in 32s

2022-08-25 08:26:38 (31.8 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [1073741824/1073741824]

real    0m32.298s
user    0m1.438s
sys     0m10.124s

Daarna 10GB download.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
user@device:~ $ time wget --output-document=/dev/null http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin
--2022-08-25 08:26:54--  http://fsn.icmp.hetzner.com/10GB.bin
Resolving fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)... 2a01:4f8:0:a232::2, 78.46.170.2
Connecting to fsn.icmp.hetzner.com (fsn.icmp.hetzner.com)|2a01:4f8:0:a232::2|:80... connected.

/dev/null                                           100%[==================================================================================================================>]  10.00G  21.8MB/s    in 7m 34s

2022-08-25 08:34:28 (22.6 MB/s) - ‘/dev/null’ saved [10737418240/10737418240]

real    7m33.884s
user    0m18.208s
sys     2m3.219s

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:24
@Koenvh Een download van een ~1GB bestand op een storagebox in FSN krijg ik 41.0MB/s
Dat speedtest linkje komt op 50MB/s uit, op een 500mbit lijn.

Ik verwacht niet dat het heel veel zal afwijken. Wel zou je vanaf T-Mobile thuis nog even een traceroute kunnen draaien. Blijkbaar heeft een van de twee partijen zijn peering niet zo best op orde.

(Vanaf OVH krijg ik gewoon de volledige 1 gigabit binnen, dus aan Hetzner zelf zou het niet moeten liggen)

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-03 23:09
Thijn41 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:33:
Dat speedtest linkje komt op 50MB/s uit, op een 500mbit lijn.

[...]

(Vanaf OVH krijg ik gewoon de volledige 1 gigabit binnen, dus aan Hetzner zelf zou het niet moeten liggen)
Je krijgt 1 Gbit/s binnen op een 500 Mbit/s lijn? :?

[Voor 11% gewijzigd door Lrrr op 25-08-2022 16:09]

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:57
Bedoelt hij niet dat hij vanaf z'n ovh server naar die hetzner machine 1Gbit krijgt? ;)

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Lrrr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

Nee, hij krijgt 1Gbit/s binnen op een server bij OVH.

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:24
Lrrr schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:09:
[...]

3raser schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:20:
[...]

Nee, hij krijgt 1Gbit/s binnen op een server bij OVH.
Dit dus.

Op kantoor heb ik die storagebox en speedtest gedaan op een 500mbit lijn.
Via een OVH server krijg ik 1gbit binnen.

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-03 23:09
Thijn41 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 17:05:
[...]

[...]

Dit dus.

Op kantoor heb ik die storagebox en speedtest gedaan op een 500mbit lijn.
Via een OVH server krijg ik 1gbit binnen.
Ah, verkeerd begrepen dan :)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-03 20:13
Ik ben al enkele jaren klant bij Digitalocean. Ook met Vultr heb ik wat gespeeld, maar dat is in principe vrijwel identiek (qua prijzen en ervaring) aan DO. Aangezien ik de meeste servers al bij DO had staan, was het voor mij niet de moeite waard om over te stappen.

Nu ga ik waarschijnlijk binnenkort uitbreiden (aantal servers). En de rekening per maand is bij DO al opgelopen tot meer dan $50. Nu had ik nog nooit van Hetzner gehoord, maar de prijzen zijn wel zeer interessant.

Ik heb nu 1 server als test draaien, maar voor ik alle moeite ga doen om te migreren wil ik natuurlijk eerst even weten of het een betrouwbare partij is. Snelheid maakt me niet zo heel veel uit. Het gaat eigenlijk enkel om UniFi, Omada en UISP servers. Een van de redenen dat ik meerdere UniFi server wil gaan toepassen is omdat bij een herstart van de controller alle hardware die daar aan hangt gaat provisionen en eindgebruikers dus echt even een minuut geen verbinding hebben. Ik wil dat splitsen in een server waar ik doordeweeks onderhoud aan kan doen en in het weekend. Het laatste wat ik wil is natuurlijk dat dit spontaan gebeurd.

Iemand ervaringen met Hetzner voor dit soort gebruik?

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08
Ik had en UniFi controller draaien op een Cloud instance van Hetzner, zonder enig probleem. Trouwens heb ik nooit problemen ondervonden als de controller niet bereikbaar is - het netwerk draaide gewoon door.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-03 12:30
@mfkne,

Kun je een UniFi controller dan in de cloud draaien terwijl de apparatuur elders hangt? Kun je dat nader toelichten? :)

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:08
Ja, zo heb ik dat gedaan - de controller draaide op de VPS bij Hetzner en op de apparatuur heb ik dan het adres van de controller via set-inform ingevoerd. Een paar momenten later was alles via de nieuwe controller bestuurbaar. Zie ook https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-set-inform

Trouwens heb ik eerst de laatste backup van de controller op de nieuw controller (op de VPS dus) gerestored voordat ik met set-inform aan de slag ben gegaan.

[Voor 21% gewijzigd door mfkne op 17-10-2022 11:59]

• Qlimaxxx
mfkne schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:11:
Ik had en UniFi controller draaien op een Cloud instance van Hetzner, zonder enig probleem. Trouwens heb ik nooit problemen ondervonden als de controller niet bereikbaar is - het netwerk draaide gewoon door.
Als de controller offline gaat dan draait alles (op guest portal en throttlen van clients na) inderdaad gewoon door.

Wanneer je echter de controller weer opstart, zullen alle devices weer verbinding maken en een provision triggeren. Tijdens een provision is WiFi niet beschikbaar. Weliswaar voor minder dan een minuut, maar als een klant een belangrijke call heeft of op zondagavond 80 tablets met een digitale menukaart heeft draaien dan is dat erg vervelend. Aan mijn productie controller hangen nu meer dan 150 AP’s verdeeld over 70 klanten, dus er is altijd wel iemand waarbij het even niet schikt dat dat gebeurd.
king006 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:02:
@mfkne,

Kun je een UniFi controller dan in de cloud draaien terwijl de apparatuur elders hangt? Kun je dat nader toelichten? :)
Uiteraard kan dat. Ik gebruikte in het begin altijd deze guide:
https://www.crosstalksolu...ide-to-hosted-unifi-2021/

[Voor 6% gewijzigd door Qlimaxxx op 18-10-2022 11:21]

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 25-03 12:30
@Qlimaxxx,

Dat klinkt interessant! Maar als ik goed begrijp heb jij 1 server (cloud key) en daarop 70 klanten? Hoe verdeel je dat dan als klantnaam?

• Qlimaxxx
king006 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:21:
@Qlimaxxx,

Dat klinkt interessant! Maar als ik goed begrijp heb jij 1 server (cloud key) en daarop 70 klanten? Hoe verdeel je dat dan als klantnaam?
In principe kun je heel makkelijk meerdere clients kwijt op 1 controller (multi-site staat tegenwoordig uit op een CloudKey, maar zelfs op een cloud-key kan dat). Je hebt alleen wel meer power nodig dan een CloudKey voor zoveel devices, vandaar een VPS (kan ook gewoon een fysiek server zijn).

Let wel op: als je gebruikt maakt van een UDM of UDM Pro, die kun je niet aan een andere controller hangen. Ook ondersteund de ingebakken controller geen meerdere sites.

Ik kan dus gewoon bovenaan selecteren voor welke site (locatie) ik alles wil zien.

[Voor 5% gewijzigd door Qlimaxxx op 18-10-2022 19:56]

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-03 12:58
Qlimaxxx schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 19:55:
[...]

In principe kun je heel makkelijk meerdere clients kwijt op 1 controller (multi-site staat tegenwoordig uit op een CloudKey, maar zelfs op een cloud-key kan dat). Je hebt alleen wel meer power nodig dan een CloudKey voor zoveel devices, vandaar een VPS (kan ook gewoon een fysiek server zijn).

Let wel op: als je gebruikt maakt van een UDM of UDM Pro, die kun je niet aan een andere controller hangen. Ook ondersteund de ingebakken controller geen meerdere sites.

Ik kan dus gewoon bovenaan selecteren voor welke site (locatie) ik alles wil zien.
Ik gebruik dit sinds kort ook naar volle tevredenheid als vervanger van cloud-keys op locatie. De cloud-keys zijn lang niet goed leverbaar geweest (wellicht is dat nog zo), dus dan is dit een perfecte oplossing.

• Koenvh

Koenvh

Ik heb contact gehad met zowel T-Mobile en Hetzner, en hoewel geen van beide partijen zegt iets gedaan te hebben, is het probleem toch opeens magisch opgelost. Heel toevallig (;)), maar toch wel 'ns fijn als toeval in je voordeel werkt :)

🠕 This side up

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Koenvh schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:16:
Ik heb contact gehad met zowel T-Mobile en Hetzner, en hoewel geen van beide partijen zegt iets gedaan te hebben, is het probleem toch opeens magisch opgelost. Heel toevallig (;)), maar toch wel 'ns fijn als toeval in je voordeel werkt :)
Weet je hoe lang dit gespeeld heeft? Kan bijvoorbeeld ook een peering issue geweest zijn die ze opgelost hebben "ergens".

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04:04
Zit zelf te twijfelen of ik ga Hetzner ga met ax41 (en een ECC upgrade) met Duitsland als locatie. Kost me wel € 58.44 per maand, met helaas set-up kosten. Ik zit op dit moment bij Netcup met een Root server waarbij ik ongeveer 39 euro per maand betaal.

https://browser.geekbench...8023553?baseline=18082615

Verschil tussen Netcup (Root server) met Hetzner AX41. Wel een verbetering.

• freakshock88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-03 08:47
Een vraagje voor de mede Hetzner gebruikers hier..

Ik ervaar lage download/upload snelheden op mijn dedicated Hetzner server vanuit huis.
Ik huur een server in Falkenstein (Duitsland).

Als ik een speedtest direct vanuit de server naar speedtest.net doe haal ik netjes dichtbij de 1GBit/s.
Als ik een speedtest vanuit mijn huis doe naar speedtest.net haal ik netjes mijn abbo snelheid van 300MBit/s.

Echter, als ik een bestand upload of download naar mijn server via bijvoorbeeld WinSCP haal ik maar max 36 Mbit/s. Andere test manieren zoals iperf of streamen via plex komen ongeveer op dezelfde snelheden uit.
Wanneer ik echter via mijn browser thuis naar de officiele test download bestanden van hetzner (http://fsn.icmp.hetzner.com) download haal ik wel 140 Mbit/s.

De vraag is dus, waarom haal ik maar 36Mbit/s tussen mijn huis en de server?
Is er iemand hier die heel andere snelheden haalt?

Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met support maar die kunnen vrij weinig voor mij betekenen:

"We are sorry but we are only responsible for our network and to our uplink partners. The MTR also does not show an issue."

Valt er nog iets te testen of zal ik naar een andere provider moeten als ik hogere snelheden wil halen? ;(

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:57
freakshock88 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:30:
Een vraagje voor de mede Hetzner gebruikers hier..

Ik ervaar lage download/upload snelheden op mijn dedicated Hetzner server vanuit huis.
Ik huur een server in Falkenstein (Duitsland).

Als ik een speedtest direct vanuit de server naar speedtest.net doe haal ik netjes dichtbij de 1GBit/s.
Als ik een speedtest vanuit mijn huis doe naar speedtest.net haal ik netjes mijn abbo snelheid van 300MBit/s.

Echter, als ik een bestand upload of download naar mijn server via bijvoorbeeld WinSCP haal ik maar max 36 Mbit/s. Andere test manieren zoals iperf of streamen via plex komen ongeveer op dezelfde snelheden uit.
Wanneer ik echter via mijn browser thuis naar de officiele test download bestanden van hetzner (http://fsn.icmp.hetzner.com) download haal ik wel 140 Mbit/s.

De vraag is dus, waarom haal ik maar 36Mbit/s tussen mijn huis en de server?
Is er iemand hier die heel andere snelheden haalt?

Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met support maar die kunnen vrij weinig voor mij betekenen:

"We are sorry but we are only responsible for our network and to our uplink partners. The MTR also does not show an issue."

Valt er nog iets te testen of zal ik naar een andere provider moeten als ik hogere snelheden wil halen? ;(
Ik heb dit recentelijk gehad met een CX31 VPS van Hetzner. Ook in Falkenstein. Ik weet niet wat daar aan de hand is, maar ik heb duidelijk minder problemen met de servers in Nuremberg. Het maakt ook uit welke dedicated server je hebt. Het is me al vaker opgevallen dat dedicated servers uit de Server-veiling minder snel en stabiel zijn dan de servers die je buiten de veiling kunt huren. Welke dedicated server heb je precies?

Overigens heb ik mijn dedicated servers bij Hetzner opgezegd sinds een paar jaar. In plaats daarvan heb ik twee servers in het datacenter hangen. Ik wilde flink uitbreiden, waardoor de kosten van colocatie nu voordeliger zijn dan maandelijks een sever huren die je toch niet in je bezit hebt. Wel heb ik nog een CX31 VPS voor RTMP-streaming en een Storage Box voor backups van de servers in het datacenter hier. Ik ga er niet vanuit dat er ooit iets verkeerd gaat, maar het kan verkeren. Kijk maar eens bij de brand in het OVH datacenter. Better safe than sorry...

• freakshock88
Ik heb een SB32, dus wel eentje uit de veiling.
Interessante info, dank!
Misschien toch een keertje een tweede server huren in Nuremberg om te kijken of het beter gaat.
Zal natuurlijk wel weer een tikje duurder zijn, maar wel het proberen waard misschien.

EDIT:
Voor de lol eens de goedkoopste Cloud VPS in Nuremberg gehuurd.
Draai ik een testje met winscp en met iperf, haal ik exact dezelfde snelheid van 36Mbit/s..
Whaaat.. 8)7
EDIT2: En in Helsinki exact dezelfde snelheid...

[Voor 30% gewijzigd door freakshock88 op 28-12-2022 21:43]

• zx9r_mario
freakshock88 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:07:
Ik heb een SB32, dus wel eentje uit de veiling.
Interessante info, dank!
Misschien toch een keertje een tweede server huren in Nuremberg om te kijken of het beter gaat.
Zal natuurlijk wel weer een tikje duurder zijn, maar wel het proberen waard misschien.

EDIT:
Voor de lol eens de goedkoopste Cloud VPS in Nuremberg gehuurd.
Draai ik een testje met winscp en met iperf, haal ik exact dezelfde snelheid van 36Mbit/s..
Whaaat.. 8)7
EDIT2: En in Helsinki exact dezelfde snelheid...
Welke provider heb je thuis als ik vragen mag? Ik heb zelf een hele rits Hetzner servers en haal daar de volle snelheid mee.

[Voor 5% gewijzigd door zx9r_mario op 02-01-2023 20:52]

• freakshock88
zx9r_mario schreef op maandag 2 januari 2023 @ 20:10:
[...]

Welke provider heb je thuis als ik vragen mag? Ik heb zelf een hele rits Hetzner servers en haal daar de volle snelheid mee.
Ik heb Ziggo 300 MBit down 30 MBit up.
Ik heb nog wat nieuwe testen gedraaid en nu haal ik 90 MBit/s down via pscp. Nog lang geen derde van de download die ik maximaal zou moeten kunnen halen. Maar wel een verbetering ten opzichte van eerder ;)
Toch vreemd.. ik haal op deze machine via speedtest netjes 292 MBit/s.

• zx9r_mario
freakshock88 schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 19:53:
[...]

Ik heb Ziggo 300 MBit down 30 MBit up.
Ik heb nog wat nieuwe testen gedraaid en nu haal ik 90 MBit/s down via pscp. Nog lang geen derde van de download die ik maximaal zou moeten kunnen halen. Maar wel een verbetering ten opzichte van eerder ;)
Toch vreemd.. ik haal op deze machine via speedtest netjes 292 MBit/s.
Via SSH haal je nooit de max performance. Probeer eens iperf3.

• freakshock88
zx9r_mario schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 21:54:
[...]

Via SSH haal je nooit de max performance. Probeer eens iperf3.
Thanks, met iperf3 komt het weer meer in de goede richting. Daar haal ik zon 120-150 Mbit/s.

• Vincent1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-02 18:31
Hi Allemaal,

Ik zoek wat ervaringen met de storage share van hetzner. Ik wil grotendeels van iCloud af omdat dat meer een sync platform is en wat ik zoek is een cloud oplossing die werkt als een externe hdd. Iemand ervaring hiermee en is dat mogelijk?

• MrWouterNL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-03 22:32
Vincent1983 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:33:
Hi Allemaal,

Ik zoek wat ervaringen met de storage share van hetzner. Ik wil grotendeels van iCloud af omdat dat meer een sync platform is en wat ik zoek is een cloud oplossing die werkt als een externe hdd. Iemand ervaring hiermee en is dat mogelijk?
Er zijn genoeg mogelijkheden om te verbinden met de storage share, zoals SFTP. Het ligt er een beetje aan wat je besturingssysteem ondersteund, Windows doet bijvoorbeeld niet SFTP in Explorer (dacht ik). je hebt in ieder geval samba, webdav en sftp

[Voor 3% gewijzigd door MrWouterNL op 04-02-2023 13:32]

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Vincent1983 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:33:
Hi Allemaal,

Gezien je het over iCloud gaat, neem ik aan dat je met Apple devices werkt. Met de iOS/iPadOS Nextcloud app voegt ie het toe alsof het een extra opslaglocatie is, zoals met iCloud Drive ook het geval is. Op macOS grotendeels hetzelfde.

Wel de kantopmerking: laat je niet te snel uit het veld slaan. Nextcloud doet óók synchronisatie maar is heel fijnmazig in te stellen. Je kunt er bijvoorbeeld ook een heel samenwerkingsplatform mee instellen, waarbij je een gebruiksvriendelijke en privacyvriendelijke alternatief hebt voor Google Docs/MS Office Online.

Ik gebruik het persoonlijk meer als synchronisatieplatform, die onder andere automatisch mijn foto's backupt en agenda/contacten tussen apparaten synchroniseert. Maar het kan zóveel meer dan dat!

• Vincent1983
MrWouterNL schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:31:
[...]

Er zijn genoeg mogelijkheden om te verbinden met de storage share, zoals SFTP. Het ligt er een beetje aan wat je besturingssysteem ondersteund, Windows doet bijvoorbeeld niet SFTP in Explorer (dacht ik). je hebt in ieder geval samba, webdav en sftp
Storage share heeft geen SFTP alleen Webdav. Die kun je direct in finder mounten maar dat is extreem traag door een slechte implementatie van webdav. Ik heb transmit en mountainduck geprobeerd waarbij ik met mountainduck (variant van cyberduck) de beste resultaten haal 25-30MB upload via de wifi. Mountainduck kan het volume mounten in de finder en dat werkt heel prettig.

• Vincent1983
jurroen schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Gezien je het over iCloud gaat, neem ik aan dat je met Apple devices werkt. Met de iOS/iPadOS Nextcloud app voegt ie het toe alsof het een extra opslaglocatie is, zoals met iCloud Drive ook het geval is. Op macOS grotendeels hetzelfde.

Wel de kantopmerking: laat je niet te snel uit het veld slaan. Nextcloud doet óók synchronisatie maar is heel fijnmazig in te stellen. Je kunt er bijvoorbeeld ook een heel samenwerkingsplatform mee instellen, waarbij je een gebruiksvriendelijke en privacyvriendelijke alternatief hebt voor Google Docs/MS Office Online.

Ik gebruik het persoonlijk meer als synchronisatieplatform, die onder andere automatisch mijn foto's backupt en agenda/contacten tussen apparaten synchroniseert. Maar het kan zóveel meer dan dat!
Nadeel van de nextcloud app is dat dit geen virtual drive oplevert alleen een gesyncte map. Per saldo schiet je hiermee niks op als je extern bestanden op wilt slaan om lokaal ruimte te besparen. Nu is er wel een nextcloud voor windows die een virtual drive kent maar die functie is alleen nog experimenteel (sinds 2019) in nextcloud desktop voor macos.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee