Ik heb er ooit wat over gelezen.
Ik heb overigens ook een Homewizzard kWh meter in de meterkast gezet om de opbrengst van mijn 4 extra panelen op oost te monitoren (3x350 Watt, Micro IQ7+, puur oost). De meter werkt prima.
Ik denk dat de kWh meter de correcte opbrengst doorgeeft, hij is volgens de site ook geschikt voor afrekening wat betekent dat de foutmarge klein genoeg is.
Dat de Goodwe app wat meer aangeeft zou te maken kunnen hebben met het meetpunt: waar wordt vermogen gemeten? Als het aan de voorkant berekend/gemeten wordt, dan worden de omvormerverliezen nog niet meegenomen en geeft Goodwe een iets te positieve opbrengst aan.
Een ander minder vaak voorkomend punt is dat er kabelverliezen optreedt door te dunne of te lange kabels naar je meterkast. Maar dan moet je wel lange kabels hebben. Voor 100 meter kabel totaal (50 heen en 50 terug bij 2 aderig) is dat circa 1,5% voor 4 mm2. Bij dikkere kabels 6 mm2 nog minder natuurlijk, maar verlies is dus wel iets.
Edit: Duiven vol in de zon momenteel
Kleine oost set 4 panelen: 2,8 kW al opgewekt (2 punter)
[
Voor 18% gewijzigd door
Shocked op 03-05-2022 10:40
]
Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120