Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Door de bomen het bos niet meer zien: woning verduurzamen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-11 20:12
Ik hoop dat mensen mij een beetje op weg kunnen helpen cq. gerust kunnen stellen.

Ik heb vanuit verschillende installateurs een aantal offertes. Het idee is om onze woning te verduurzamen door middel van het plaatsen van zonnepanelen, een nieuwe CV + hybride warmtepomp (1 offerte is voor full electric).

Wij wonen in een vrijstaand huis van +/- 155m2 waar de benedenverdieping vloerverwarming heeft en de bovenverdieping amper gestookt word (m.u.v. badkamer maar dat is elektrische vloerverwarming).
Huidig verbruik is ong. 3600kWh en 2300m3 gas.
Het huis is uit 1918 (aanbouw is uit 1985) en met voorzetwanden geisoleerd en met stucwerk aan de buitenzijde. Beneden zijn de 2 grootste ramen inmiddels HR++ en de overige ramen dubbelglas minimaal.
Daarnaast hebben we een stortdouche en een bad in de badkamer die nogal eens gebruikt word.

Wij hebben achter in onze tuin een loods/bijgebouw waar we ong. 15 a 16 panelen op kwijt kunnen.
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar 1 leverancier die het volgende allemaal aanbiedt (komt uit mijn excelvergelijk):
Zonnepanelen aantal 16
Zonnepanelen merk Jinko
Zonnepanelen kWp 365
Zonnepanelen totaal opwek 5840
Afmetingen panelen 1855 × 1029 mm
Vermogensgarantie na 25jaar % min. 87%
Omvormer Solis 3P-5K-4G
Warmtepomp type Hybride
Warmtepomp merk Remeha Elga Ace
Warmtepomp vermogen 4 kW
CV Ketel Remeha Avanta ACE 35C
CV Ketel comfort warmwater waarde CW5

Bedrag komt netto net over de 11kEUR. Naar mijn inziens een nette prijs vergeleken met andere opties.
Nu een aantal vragen:
1. Kunnen jullie op basis van deze informatie inschatten (op basis van vergelijkebare praktijkervaring?) of we minimaal de 50% gasbesparing kunnen halen?
2. Zou 4kW voldoende zijn? Of kunnen we beter naar een iets grotere (of gaat hij dan teveel pendelen) of een variant die tot een lagere temperatuur kan (dus bij meer vorst)?
3. Wat zijn de ervaringen met het voorgestelde zonnepanelen pakket? Jinko lijkt mij een goede balans tussen prijs en performance? Mensen ervaringen hiermee en in hoeverre bevalt Solis?

De overige aanbiedingen waren op basis van bijv.
- Solarwatt + SMA omvormer. (zelfde warmtepomp opzet)
- NSP/URE + Growatt omvormer. (zelfde warmtepomp opzet)

De full electric was:
- Sunpower + Sofar omvormer, daarbij een Alpha Innotec warmtepomp opzet, totaalbedrag hiervan komt netto ongeveer 24,5kEUR (waarvan 3,5kEUR ivm. airco is die bijgeregeld zal worden).

Sorry voor de hoeveelheid vragen maar het is zo lastig hier iets zinvols over te lezen en ben vooral bang dat we een keuze maken die ons kan teleurstellen.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat je een paar stappen terug moet, omdat je opties hebt die naar mijn idee compleet tegenovergesteld zijn aan elkaar.

- Waarom een nieuwe CV-ketel plaatsen? Het idee is dat we van het gas af moeten over een aantal jaren, waarom dan geld steken in iets waarvan je weet dat het over een aantal jaren weer van de muur gaat worden gesloopt? Hoe oud is je huidige ketel?
- Zonnepanelen staan naar mijn idee los van het verwarmen. Het is handiger om daar een eigen topic voor aan te maken, conform de richtlijnen van Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Als je denkt aan een warmtepomp dan kan ik al één hint geven: leg je dak vol

Daarnaast denk ik dat je toch ook eens kritisch moet kijken naar verdere isolatiemogelijkheden. 2300m3 is nog steeds erg veel gas. Met de huidige gasprijzen echt geen lachertje, alleen aan gas ben je al €250 p/m kwijt :X Hoe zit het met je dakisolatie? Vloerisolatie? En vergeet voor je eigen gezondheid ook vooral ventilatie (wellicht WTW mogelijk?) niet.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 08-12-2021 14:48 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Sowieso voor full electric gaan (niet per se deze offerte, maar in het algemeen).
Nu nog gaan investeren in gas is niet handig.
Bedenk dat je dan ook geen gas vastrecht meer betaalt al die jaren, dat tikt aan!!

hybride niet aan beginnen. je blijft dubbel vastrecht betalen en bent 2 systemen in de lucht aan het houden (onderhoudskosten etc)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Investeren in gas is wat mij betreft iets waar je vrij vlot spijt van gaat krijgen... Hoewel het een woning is met erg pittig verbruik, weet je de erg pittige wamtevraag (12kW volgens koevlaas formule: 2300*8/1650) via vloerverwarming de woning in te brengen. Dat is hoopvol, want afgiftesysteem is de grootste horde naar full-electric, zeker bij hoge warmtevraag.

Wel heb je heel veel meer stroom nodig... Ergens tussen 4600 en 5800kWh bij een L/W warmtepomp.
Maar met zoveel vraag vermoed ik dat een W/W pomp zoveel beter presteert dat het de hogere investering vrij snel waard is. Kan zomaar dik 1000kWh schelen namelijk.

Hoe dan ook: je wil echt veel meer PV realiseren. Is er een reden dat je alleen het bijgebouw wil gebruiken?
PV is met afstand de goedkoopste bron van stroom en indirect dus warmte... Ook zonder saldering en toestanden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou gewoon dat hele hybride verhaal laten varen en het meteen fatsoenlijk doen.

dus een 5~7kW "echte" warmtepomp neerzetten met een SWW tank. dat is zou goedkoper uit moeten vallen.
helemaal als je gewoon een losse warmtepompboiler neerzet voor warm water. kan je met kleine warmptomp wel uit en kan je dubbel subsidie terugvragen.

ik zou ook eens ff goed kijken naar het gasverbruik. das wel heel veel. loopt je verwarming wel tof?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:37

Tazzios

..

Sincere1983 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:38:
...
Daarnaast hebben we een stortdouche en een bad in de badkamer die nogal eens gebruikt word.
...
Waar je je douche vandaan hebt gehaald is niet heel relevant maar leuk om te weten. :+

/Flauw

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 13:57
Ik denk dat je persoonlijk iets te hard gaat, en dat kan kostbaar worden..
1: Elektriciteit, panelen staan los van de rest van wat je gaat doen, maar ik zou er wel rekening mee houden. Vooralsnog = meer beter zolang je kan salderen, dus een paar panelen extra is geen luxe. Zolang je maar een scherpe offerte pakt.
2: Warmte. Ik zou geen gasketel meer nemen, maar richting een WP gaan.. Je panelen gaan je dan veel opleveren, dus in die zin zou ik dat meewegen..

Besluit eerst of je een hybride/gas/full-electric wil. Baseer daar het aantal panelen op. Vervolgens kijk je naar je warmtevraag en wat je allemaal moet doen om full electric te gaan.. Moet je extra isoleren? VV leggen? Andere radiatoren en leidingen aanleggen etc.? Als je dat weet, kan je uitrekenen wat dat gaat kosten. Alles hangt samen met hoelang je hier wilt blijven wonen.. Is dat nog wel even, dan kan je het direct goed doen. Ga je sneller weg, dan zou ik meer kijken wat je het waard vindt, en het wellicht alleen bij panelen houden..

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-11 20:12
Bedankt voor de antwoorden! Ondanks dat het de twijfel alleen maar vergroot heeft :).

De CV vervangen wil ik sowieso want deze is al 15jaar+ oud.

We weten ook nog niet 100% zeker dat we hier nog 10+ jaar wonen. Dat is ook mede waarom we wat moeite hebben 'even' 25kEUR uit te geven aan full electric.
Ik begrijp dat we van het gas af moeten uiteindelijk, maar ik geloof niet dat dat al in 5 jaar zo'n vaart zal lopen, laat ze dan eerst maar eens met een goed alternatief komen ;).
Ik ben er namelijk van overtuigt dat waterstof een prachtige oplossing is in de toekomst. Ik wil dus eigenlijk een situatie hebben waar we de komende 5 a 10 jaar mee overbruggen om dan of onze huidige woning te verduurzamen of daadwerkelijk full electric te gaan (of waterstof).

We hebben vooral moeite met een 13kEUR verschil.

Stel we besparen met een hybride oplossing 50% gas waar dit met full electric uiteraard 100% gas is.
Bij hybride is dit +/- 1200 euro per jaar, bij full electric loopt dit dus op tot ergens rond de 2800 euro per jaar met huidige gasprijzen (er vanuitgaande dat de zonnepanelen minimaal 5500kWh opleveren).
Dat betekent dat een full electric +/- 8 jaar extra TVT heeft.

Of zie ik iets over het hoofd?

Kijken naar het gasverbruik zijn we inmiddels aan het doen. Denk hierbij aan de CV 1,5 graad lager (21 naar 19,5), vloerverwarmingtemp. iets lager gezet (van 38 naar 33 ong.) en bijv. de kelder (die alleen onder de keuken zit) geisoleerd, hier zat een aardige koudebrug).
Ik weet dus bijv. niet wat dakisolatie verder nog doet aangezien we boven nooit stoken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ja je topic heet woning verduurzamen

Isoleren, ventileren, hr++(+) wtw's zijn dan de woorden die ik zou verwachten. je woning wordt met name duurzamer als het verbruik afneemt. Op dit moment is de kolenstroom in de mix nog toegenomen ook. Het zou mij niets verbazen als een plofketel 1 op 1 vervangen voor een wp nu niet duurzamer is.
Hoe dan ook: isoleren isoleren isoleren anders wordt het weinig duurzamer.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:41
Sincere1983 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:33:
Bedankt voor de antwoorden! Ondanks dat het de twijfel alleen maar vergroot heeft :).

De CV vervangen wil ik sowieso want deze is al 15jaar+ oud.

We weten ook nog niet 100% zeker dat we hier nog 10+ jaar wonen. Dat is ook mede waarom we wat moeite hebben 'even' 25kEUR uit te geven aan full electric.
Ik begrijp dat we van het gas af moeten uiteindelijk, maar ik geloof niet dat dat al in 5 jaar zo'n vaart zal lopen, laat ze dan eerst maar eens met een goed alternatief komen ;).
Ik ben er namelijk van overtuigt dat waterstof een prachtige oplossing is in de toekomst. Ik wil dus eigenlijk een situatie hebben waar we de komende 5 a 10 jaar mee overbruggen om dan of onze huidige woning te verduurzamen of daadwerkelijk full electric te gaan (of waterstof).

We hebben vooral moeite met een 13kEUR verschil.

Stel we besparen met een hybride oplossing 50% gas waar dit met full electric uiteraard 100% gas is.
Bij hybride is dit +/- 1200 euro per jaar, bij full electric loopt dit dus op tot ergens rond de 2800 euro per jaar met huidige gasprijzen (er vanuitgaande dat de zonnepanelen minimaal 5500kWh opleveren).
Dat betekent dat een full electric +/- 8 jaar extra TVT heeft.

Of zie ik iets over het hoofd?

Kijken naar het gasverbruik zijn we inmiddels aan het doen. Denk hierbij aan de CV 1,5 graad lager (21 naar 19,5), vloerverwarmingtemp. iets lager gezet (van 38 naar 33 ong.) en bijv. de kelder (die alleen onder de keuken zit) geisoleerd, hier zat een aardige koudebrug).
Ik weet dus bijv. niet wat dakisolatie verder nog doet aangezien we boven nooit stoken.
Je zoekt een hybride warmtepomp.

Verder, alles wat je nu aan isolatie doet zorgt voor een beter energielabel als je je woning gaat verkopen en dat levert ook weer geld op voor als je je huis toch binnen 10 jaar verkoopt. Zeker met de huidige energieprijzen. Daarbij gaan de subsidies op isolatie per 2022 fors omhoog waardoor de tvt verder verlaagd wordt.

Ga je nu aan het isoleren, doe het dan in een dusdanige mate dat je de energievraag zover mogelijk beperkt. Dat zorgt sowieso al voor een lagere energierekening en hoger comfort.
Pagina: 1