Toon posts:

Wat mag je verwachten van auto onderhoud bij een garage?

Pagina: 1
Acties:

• Rtje84
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Ik heb even een vraag over auto onderhoud, want het is altijd maar een lastig kwestie, vind ik persoonlijk. Ik ben even benieuwd naar meningen van anderen.

Ik laat de naam van de garage even in het midden, want dat is niet belangrijk. Dit is de situatie:

Ik heb mijn auto 1 jaar geleden laten onderhouden bij een garagebedrijf. Dit was een grote beurt + apk.

Nu, 1 jaar en nog geen 5000 kilometer later, heb ik mijn auto hier weer naartoe gebracht, ditmaal voor een kleine beurt + apk. Wat blijkt nu, hij is afgekeurd omdat de remschijf + remblokken aan 1 kant voor helemaal kapot (verbrand) zijn. Dit is blijkbaar gekomen omdat de zuiger van de remklauw vast is komen te zitten, en de rem is gaan blijven hangen.

Dit is best een dure reparatie als ik het bij de garage laat uitvoeren.

Maar, nu heb ik toch zoiets van, je laat je auto toch niet voor niets onderhouden, om dure reparaties te voorkomen?

Is het normaal, dat 1 jaar na een grote beurt, en heel weinig kilometer, de zuiger vast kan komen te zitten en deze schade tot gevolg heeft? Of mag ik van een grote onderhoudsbeurt verwachten dat dit onderdeel goed meegenomen is, schoongemaakt en ingevet is, waardoor dit niet zou moeten gebeuren?

Ik heb dit al wel aangegeven bij de garage, en het antwoord is dat dit kan gebeuren als een auto vaker stil staat. Hier zit natuurlijk iets in, ik geloof echt wel dat het niet het beste is om je auto niet dagelijks te gebruiken, hij heeft wel eens een paar weken stil gestaan bij mij, maar is dit zo slecht dat gelijk een als het goed is, goed onderhouden remsysteem vast gaat zitten, met grote schade tot gevolg? (is een goed onderhouden auto echt zo kwetsbaar?)

(Ik had eerder al een topic over een warm wordende velg. Hoe dat kwam is nu dus duidelijk, ik heb wel even een nieuw topic gemaakt, anders wordt het zo onoverzichtelijk. Nog bedankt voor de antwoorden trouwens, maar ik wil dat topic niet omhoog bumpen.)

[Voor 10% gewijzigd door Rtje84 op 25-11-2021 13:52]

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:15
Er kan altijd iets kapot gaan. Ze zullen je remblokken en schijven gecontroleerd hebben tijdens de vorige beurt en toen waren die waarschijnlijk prima. Als er na ~1000km een zuiger vast is gaan zitten kunnen zij daar ook vrij weinig aan doen (of preventief iets aan gedaan hebben).

Bij een grote beurt wordt niet preventief jouw voltallige auto demonteerd om elk onderdeeltje te gaan poetsen en smeren. Uiteraard kan dat wel, maar krijg je daar zelf dan de rekening voor.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:48
Wat versta jij onder een grote beurt?

Want er is natuurlijk maar beperkt hoeveelheid dingen die ze kunnen voor het bedrag wat ze vragen.

De term grote beurt zegt mij niks zonder een lijst van werkzaamheden.
Het invetten van remgeleider-pinnen doet bijna geen enkele garage bij een “grote beurt”.
Dat kan wel op verzoek maar reken op 30min per remklauw.
Bij een “grote beurt” wordt meestal wel gekeken of de remmen niet aanlopen maar dat is het dan.

[Voor 37% gewijzigd door leonbong op 25-11-2021 13:35]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waar ik ook wel benieuwd naar ben is om wat voor auto het gaat en wat het bouwjaar is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-03 10:38

JustFogMaxi

Geld moet rollen

Bij Ford staat in de officele checklist zelfs 'controle met wielen erop'. Dus (om het jaar) checken ze terwijl ze de wielen er niet eens vanaf halen.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Remmen worden visueel gecontroleerd. Vast komen te zitten van een zuiger zie je niet van te voren..

• leonbong
En geeft nog slinger aan het wiel om te constateren of deze niet aanlopen.

Lopen deze aan -> klant bellen voor extra werkzaamheden

• Rtje84
leonbong schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:32:
Wat versta jij onder een grote beurt?

Want er is natuurlijk maar beperkt hoeveelheid dingen die ze kunnen voor het bedrag wat ze vragen.

De term grote beurt zegt mij niks zonder een lijst van werkzaamheden.
Ik heb de lijst met werkzaamheden van die beurt liggen. Er staat aangevinkt dat de remcilinders zijn gecontroleerd. Verder staat er bij "remblokken, zadels en tangen", "reinigen" maar staat er geen vinkje. Ik weet eigenlijk niet helemaal hoe ik dat moet lezen, is dat nu wel of niet gebeurd?

Het gaat om een kia picanto uit 2012

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:38:
[...]
Verder staat er bij "remblokken, zadels en tangen", "reinigen" maar staat er geen vinkje. Ik weet eigenlijk niet helemaal hoe ik dat moet lezen, is dat nu wel of niet gebeurd?
Geen vinkje = niet gebeurd. En als het wel gebeurd zou zijn was dat geen garantie dat je probleemloos een jaar zou rijden. Er zijn nou eenmaal niet te voorkomen dingen, ook wel "pech" genoemd. Ik denk dat je verwachtingen misschien wat onrealistisch zijn: een grote beurt + APK is geen 100% garantie voor een probleemloos jaar sturen.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:28:
Ik heb even een vraag over auto onderhoud, want het is altijd maar een lastig kwestie, vind ik persoonlijk. Ik ben even benieuwd naar meningen van anderen.

Ik laat de naam van de garage even in het midden, want dat is niet belangrijk. Dit is de situatie:

Ik heb mijn auto 1 jaar geleden laten onderhouden bij een garagebedrijf. Dit was een grote beurt + apk.

Nu, 1 jaar en nog geen 5000 kilometer later, heb ik mijn auto hier weer naartoe gebracht, ditmaal voor een kleine beurt + apk. Wat blijkt nu, hij is afgekeurd omdat de remschijf + remblokken aan 1 kant voor zijn helemaal kapot (verbrand) zijn. Dit is blijkbaar gekomen omdat de zuiger van de remklauw vast is komen te zitten, en de rem is gaan blijven hangen.

Dit is best een dure reparatie als ik het bij de garage laat uitvoeren.

Maar, nu heb ik toch zoiets van, je laat je auto toch niet voor niets onderhouden, om dure reparaties te voorkomen?

Is het normaal, dat 1 jaar na een grote beurt, en heel weinig kilometer, de zuiger vast kan komen te zitten en deze schade tot gevolg heeft? Of mag ik van een grote onderhoudsbeurt verwachten dat dit onderdeel goed meegenomen is, schoongemaakt en ingevet is, waardoor dit niet zou moeten gebeuren?

Ik heb dit al wel aangegeven bij de garage, en het antwoord is dat dit kan gebeuren als een auto vaker stil staat. Hier zit natuurlijk iets in, ik geloof echt wel dat het niet het beste is om je auto niet dagelijks te gebruiken, hij heeft wel eens een paar weken stil gestaan bij mij, maar is dit zo slecht dat gelijk een als het goed is, goed onderhouden remsysteem vast gaat zitten, met grote schade tot gevolg? (is een goed onderhouden auto echt zo kwetsbaar?)

(Ik had eerder al een topic over een warm wordende velg. Hoe dat kwam is nu dus duidelijk, ik heb wel even een nieuw topic gemaakt, anders wordt het zo onoverzichtelijk.)
je hebt een factuur ontvangen, daar staat op wat er is gebeurt/gedaan aan onderhoud. Staat erbij dat bij een grote beurt de remmen zijn gereinigd en 'ingevet' ?

oa hier op de site van AMWB staat een globale omschrijving ven beide https://www.anwb.nl/auto/...age/grote-en-kleine-beurt

verder kan het door weinig rijden, of langere tijd auto stil laten staan eerder schade.
wat uit dit topic ook bleek Velg rechtsvoor wordt warm tijdens het rijden?

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 25-11-2021 13:45]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:31
Je laat je auto onderhouden om hem veilig en in goede staat te houden, niet om dure reparaties te voorkomen.

Hij voldeed vorig jaar dus nog aan de gestelde eisen (boven minimale dikte) en zullen ze ingeschat hebben dat dit nog 1 jaar meekan. Nu is er toch iets gebeurt, en zijn ze versleten.

Een vastzittende zuiger kan dit veroorzaakt hebben, en had ook nieuwere remmen de vernieling ingeholpen.

Dat zeggende: heb je niks gemerkt dat een auto scheeftrok, slecht wegreed ed?

Mijn conclusie; pech dor vastzittende remzuiger, verlies slikken en laten repareren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En juist vanwege weinig kilometers kan een remzuigertje vast komen te zitten. Helaas, vervelend, maar niet vreemd of ongewoon.

Wise enough to play the fool

• Rtje84
TMDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:41:
[...]

Er zijn nou eenmaal niet te voorkomen dingen, ook wel "pech" genoemd. Ik denk dat je verwachtingen misschien wat onrealistisch zijn: een grote beurt + APK is geen 100% garantie voor een probleemloos jaar sturen.
Nee, misschien heb je gelijk, vandaar ook mijn vraag natuurlijk, ik weet niet helemaal hoe ik hierover moet denken.

Aan de ene kant denk ik, tja, er kan altijd iets gebeuren, pech, inderdaad. Aan de andere kant denk ik, misschien is het onderdeel niet goed onderhouden bij de onderhoudsbeurt, en kom ik daardoor nu op hoge kosten. Lijkt mij persoonlijk eigenlijk wel logisch om zoiets bij een grote onderhoudsbeurt even goed te controleren, en zonodig schoon te maken en in te vetten, als zoiets zo eenvoudig een dure schade tot gevolg kan hebben?

[Voor 13% gewijzigd door Rtje84 op 25-11-2021 13:49]

• TMDC
  • Niet online
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:46:
[...]
Aan de ene kant denk ik, tja, er kan altijd iets gebeuren, pech, inderdaad. Aan de andere kant denk ik, misschien is het onderdeel niet goed onderhouden bij de onderhoudsbeurt, en kom ik daardoor nu op hoge kosten.
Ja/nee ;)

Gegeven dat je auto uit honderden bewegende onderdelen bestaat moet je als garage ook een afweging maken. Dus snelle check of alle onderdelen bewegen zoals verwacht: yep. Vier keer een remklauw uit elkaar halen, inspecteren, invetten en weer in elkaar zetten als daar geen aanleiding voor is: nope.

Daar komt nog bij dat dingen (zonder noodzaak) uit elkaar halen en in elkaar zetten ook niet altijd bevorderlijk is.

Kijk, als je garage 3 jaar achter elkaar het oliefilter niet wisselt en je blok in de soep loopt dan heb je een andere case. Idem in dit geval als de remzuigers een algemeen zwak punt zijn bij Picanto's uit die serie, en de garage dat redelijkerwijs zou moeten kunnen weten (vakmanschap...).

Maar je kunt niet van je garage verwachten dat ze een vrijlopend wiel+ophanging gaan ontleden omdat er misschien wel iets mis is met de zuiger. Want dan kunnen ze je hele auto wel gaan strippen (en een vette rekening sturen) >:)
Lijkt mij persoonlijk eigenlijk wel logisch om zoiets bij een grote onderhoudsbeurt even goed te controleren, en zonodig schoon te maken en in te vetten, als zoiets zo eenvoudig een dure schade tot gevolg kan hebben?
Dan is het einde zoek, dat begrijp je toch hopelijk wel?

[Voor 19% gewijzigd door TMDC op 25-11-2021 13:54]

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:51
Dit klinkt niet als oplichting. Een remklauw die komt vast te zitten is een gevalletje pech. Misschien had het voorkomen kunnen worden door de remklauw te reinigen en in te vetten, maar dat is niet een standaardhandeling tijdens elke onderhoudsbeurt. Ik heb het ook een keer gehad. Je merkt dit tijdens het rijden heel goed, tijdens het uitrollen vertraagt de auto meer dan anders. Ik ben toen meteen gestopt, de remschijf stond roodgloeiend, maar omdat ik er maar kort mee had gereden was er verder niks beschadigd. Na het schoonmaken van de remmen werkte alles weer als vanouds.

Stilstaan is ook een risicofactor. Ik heb ooit eens nieuwe remschijven en -blokken gekregen, een jaar later stond er 'ontroesten remschijven' op de factuur. Wat bleek, ik had dat jaar niet zoveel gereden en dan rem je de roest er niet genoeg af. Auto's worden echt wel gemaakt om te worden gebruikt, niet om lang stil te staan, zeker niet in de open lucht. Weer wat geleerd, minimaal elke week even een ritje maken :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:16

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

teacher schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:43:
En juist vanwege weinig kilometers kan een remzuigertje vast komen te zitten. Helaas, vervelend, maar niet vreemd of ongewoon.
Dit.
9 jaar oude auto, afgelopen tijd weinig gereden. Dan past een vastzittend remzuiger wel. Die dingen worden liever regelmatig gebruikt. En zelfs dan kan het nog.
Zelf ook wel eens gehad op mijn, toen nog wat oudere, auto. En die reed wel regelmatig. Daarbij rook ik op snelweg dat er wat mis was. Gelukkig had ik mijn gereedschapskist toen toevallig bij me :D

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Rtje84
TMDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:51:
[...]

Ja/nee ;)

Gegeven dat je auto uit honderden bewegende onderdelen bestaat moet je als garage ook een afweging maken. Dus snelle check of alle onderdelen bewegen zoals verwacht: yep. Vier keer een remklauw uit elkaar halen, inspecteren, invetten en weer in elkaar zetten als daar geen aanleiding voor is: nope.

Daar komt nog bij dat dingen (zonder noodzaak) uit elkaar halen en in elkaar zetten ook niet altijd bevorderlijk is.

Kijk, als je garage 3 jaar achter elkaar het oliefilter niet wisselt en je blok in de soep loopt dan heb je een andere case. Idem in dit geval als de remzuigers een zwak punt zijn bij Picanto's uit die serie, en de garage dat redelijkerwijs zou moeten kunnen weten (vakmanschap...).

Maar je kunt niet van je garage verwachten dat ze een vrijlopend wiel+ophanging gaan ontleden omdat er misschien wel iets mis is met de zuiger. Want dan kunnen ze je hele auto wel gaan strippen (en een vette rekening sturen) >:)
Hmmm... ok, ok. Dit klinkt ergens wel logisch, hoewel ik het toch een beetje moeilijk blijf vinden dat een soepel lopende remzuiger niet bij een grote onderhoudsbeurt zou moeten horen, maar ok. Ik kan daar verder over doorzeuren, maar dat gaat me niet helpen.

Blijf ik over met het besef dat dan dus eigenlijk de enige optie is om zoiets te voorkomen, om regelmatig zelf een onderdeel als dit te controleren, zonodig schoonmaken/in te vetten, en je anders (vooral bij auto die soms even stilstaat) gewoon een redelijke kans loopt op een dure reparatie, ook al laat je je auto jaarlijks onderhouden. Dus eigenlijk is echt goed onderhoud alleen weggelegd voor doe het zelfers, of mazzelaars met zeer kundige en fanatieke monteurs bij de garage.

Bedankt voor de antwoorden allemaal. Voor de duidelijkheid, ik wilde alleen even weten hoe anderen over deze situatie dachten, en daar heb ik nu een aardig idee van. Ik zie deze situatie ook niet zomaar als "oplichting", maar vind het, zoals ik al zei, soms gewoon wat lastig hoe ik het nu moet bekijken. Maar nu heb ik een beter idee, dus bedankt daarvoor. _/-\o_

[Voor 9% gewijzigd door Rtje84 op 25-11-2021 14:03]

• TMDC
  • Niet online
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:00:
[...]
Hmmm... ok, ok. Dit klinkt ergens wel logisch, hoewel ik het toch een beetje moeilijk blijf vinden dat een soepel lopende remzuiger niet bij een grote onderhoudsbeurt zou moeten horen, maar ok. Ik kan daar verder over doorzeuren, maar dat gaat me niet helpen.
Dus jouw voorstel is om alles wat prima werkt maar preventief uit elkaar te halen?
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:00:
Blijf ik over met het besef dat dan dus eigenlijk de enige optie is om zoiets te voorkomen, om regelmatig zelf een onderdeel als dit te controleren, zonodig schoonmaken/in te vetten, en je anders (vooral bij auto die soms even stilstaat) gewoon een redelijke kans loopt op een dure reparatie, ook al laat je je auto jaarlijks onderhouden. Dus eigenlijk is echt goed onderhoud alleen weggelegd voor doe het zelfers, of mazzelaars met zeer kundige en fanatieke monteurs bij de garage.
Ja, of je neer te leggen bij het feit dat auto's soms pech hebben. Ik snap dat je baalt van de situatie, maar niemand heeft hier schuld aan. Shit happens.

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:35
Ik denk dat je sowieso rekening moet houden met zo nu en dan een dure reparatie. Auto's zijn complexe stukken techniek en daar gaat soms wat kapot aan. Preventief onderhoud helpt daarbij, maar kan ook niet alles voorkomen.

• leonbong
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:38:
[...]

Ik heb de lijst met werkzaamheden van die beurt liggen. Er staat aangevinkt dat de remcilinders zijn gecontroleerd. Verder staat er bij "remblokken, zadels en tangen", "reinigen" maar staat er geen vinkje. Ik weet eigenlijk niet helemaal hoe ik dat moet lezen, is dat nu wel of niet gebeurd?

[Afbeelding]

Het gaat om een kia picanto uit 2012
Nou remgeleiders zijn dus niet ingevet. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht meestal wordt dat alleen gedaan als daadwerkelijk de remblokken worden gewisseld.
Of als er op andere wijze aanleiding voor is.

• rfdbeintema
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2021
*weg* offtopic rant over geheel andere casus *weg*

[Voor 97% gewijzigd door deepbass909 op 25-11-2021 14:51]

• Rtje84
TMDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:51:
[...]

Dan is het einde zoek, dat begrijp je toch hopelijk wel?
Nee, hier ben ik hier niet per se mee eens.
TMDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:06:
[...]

Dus jouw voorstel is om alles wat prima werkt maar preventief uit elkaar te halen?
Nee, dat heb ik niet voorgesteld. Ik geef alleen aan dat ik het helemaal niet onlogisch zou vinden als zo'n onderdeel, dat ook nog eens direct met je veiligheid te maken heeft, gecontroleerd zou worden op een soepele werking, en eventueel vervuiling, smering etc. Zeker als het zomaar een flinke schade kan veroorzaken als het vast komt te zitten. Misschien is dit wel gewoon gecontroleerd, en was het inderdaad een jaar geleden in orde, en is het nu vast komen te zitten, dat kan dan gebeuren, en is dan pech.

Ik krijg wel een beetje het idee alsof je vind dat ik hele vreemde dingen roep. Dat mijn verwachting enigszins onrealistisch is dat zou best wel kunnen, dat geef ik ook toe, maar daarom heb ik dit topic ook geopend, om te horen hoe anderen daarover denken en daarvan te leren. Maar... zo raar is het nu toch ook weer niet wat ik zeg? Onderhouden doe je toch in principe met heel veel onderdelen? Dingen vervangen.... motorolie verversen... filters vervangen... enz, om te voorkomen dat de boel stuk loopt? Dat je niet alles kan voorkomen dat begrijp ik natuurlijk, maar ik zie niet in wat er vreemd is aan de staat en werking van een belangerijk onderdeel goed te controleren tijdens onderhoud.

Maar je punt is dus wel duidelijk hoor. Uiteraard baal ik er gewoon een beetje van, maar ga ik er niet verder over zeuren. Ik heb de garage gevraagd om de remcilinder weer gangbaar te maken, ik heb besloten zelf de schijven en de blokken vervangen om de kosten te drukken.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als jij onder 'onderhoud' verstaat dat alle bewegende of anderszins aan slijtage onderhevige onderdelen worden nagekeken op werking en standaard worden gesmeerd/gereinigd, dan snap ik je gedachtengang. De praktijk is echter anders; voor die € 120 die een onderhoudsbeurtje kost mag een monteur daar 45-60 minuten aan besteden van de baas. Hij begint met een visuele controle, hoppa daar zijn de eerste 20 minuten weg. Dan vloeistofniveaus controleren en bijvullen, weer een kwartier/20 minuten voorbij. Tot slot de verlichting en toen stond de volgende auto alweer klaar.

Als je dus onderhoud wilt zoals jij dat voor je ziet, mag je de portemonnee gaan trekken. Een monteur die een hele dag met je auto bezig is kost je al snel € 500 aan arbeidsloon en dan zit het klein materiaal er nog niet eens bij. En misschien red ie het wel niet eens in die dag. Er is niemand die jaarlijks een beurt van € 600-750 aan een Picanto van 9 jaar oud ziet zitten, daar is geen markt voor. Dus bieden garages die € 120-optie aan met bijbehorende simpele controles.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet om ontzettend vervelend te klinken maar zodra een remblokje "te warm" wordt, dan ruik je dat. Letterlijk. En bij 99% van de auto's ruik je dat zelfs tijdens het rijden. Of, bij 100% van de auto's ruik je dat dan ook zodra je geparkeerd en uitgestapt bent.
maar ik zie niet in wat er vreemd is aan de staat en werking van een belangerijk onderdeel goed te controleren tijdens onderhoud.
Daar wringt elke schoen. En dan kijk ik naar mezelf; aantal jaar geleden nieuwe set remschijven & blokken laten monteren. Allemaal goed. Nog geen 3 dagen later trilling tijdens het remmen. "Boos" naar garage terug. Leuk, 1 remschijf was vervormd. Hoe dan. In 3 dagen? Gloednieuw spul van 1000 Euro aanschaf. Tot ik eens ging nadenken. Ja, blokken en schijven "ingereden" volgens voorschriften en slimme ideeen van anderen. Maar ja, dan worden ze wel wat warm tijdens die procedure. En laat ik nou net met 1 wiel door een flinke plas water zijn gereden. Daar kon de schijf niet tegen.

Onderhoud & APK: het zijn moment-opnames van de brug op rijden tot de brug afrijden en afrekenen bij de balie. Sorry, de overige 364 dagen en 14 uur ben je (tot op zekere hoogte) zelf verantwoordelijk om je auto te kennen, onder controle te houden en "minimaal" erop te letten dat je geen afwijkingen constateert.

Semi-zijdelings: dat is 1 van de eisen van je rijbewijs. Dat je standaard vloeistoffen, brandstoffen, rubbers, lichtjes, etc. eigenljk allemaal weet aan te wijzen en het liefst ook regelmatig controleert. Hiermee is het verkeer veilig(er) voor jezelf en voor de mensen om je heen.
timmert26 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:31:
Bij een grote beurt wordt niet preventief jouw voltallige auto demonteerd om elk onderdeeltje te gaan poetsen en smeren. Uiteraard kan dat wel, maar krijg je daar zelf dan de rekening voor.
Klinkt bekend; ook preventief een pomp laten uitbouwen, controleren en inbouwen. Ben je al 5 uur loon verder. Oh, en dan moet er ook nog nieuwe vloeistof in (want dat hadden ze afgetapt). En nieuwe boutjes (want die oude waren toch wat roestig). Oh, en even de computer resetten. Ja, dan loopt "preventief demonteren" snel in de kosten :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Ultraman schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:57:
[...]

Dit.
9 jaar oude auto, afgelopen tijd weinig gereden. Dan past een vastzittend remzuiger wel. Die dingen worden liever regelmatig gebruikt. En zelfs dan kan het nog.
Zelf ook wel eens gehad op mijn, toen nog wat oudere, auto. En die reed wel regelmatig. Daarbij rook ik op snelweg dat er wat mis was. Gelukkig had ik mijn gereedschapskist toen toevallig bij me :D
Wat zij zeggen. Eigenlijk moet je zeker om de week wel even een rondje rijden om zulke dingen voor te zijn. Weinig kilometers zijn oke, geen kilometers niet. Ook niet voor je banden, olie, accu e.d.

En een beurt is klein onderhoud, je auto wordt niet op zijn kop gezet ofzo. En APK is een heel oppervlakkige veiligheidsinspectie.

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:00
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:35:

Nee, dat heb ik niet voorgesteld. Ik geef alleen aan dat ik het helemaal niet onlogisch zou vinden als zo'n onderdeel, dat ook nog eens direct met je veiligheid te maken heeft, gecontroleerd zou worden op een soepele werking, en eventueel vervuiling, smering etc. Zeker als het zomaar een flinke schade kan veroorzaken als het vast komt te zitten. Misschien is dit wel gewoon gecontroleerd, en was het inderdaad een jaar geleden in orde, en is het nu vast komen te zitten, dat kan dan gebeuren, en is dan pech.

Ik krijg wel een beetje het idee alsof je vind dat ik hele vreemde dingen roep. Dat mijn verwachting enigszins onrealistisch is dat zou best wel kunnen, dat geef ik ook toe, maar daarom heb ik dit topic ook geopend, om te horen hoe anderen daarover denken en daarvan te leren. Maar... zo raar is het nu toch ook weer niet wat ik zeg? Onderhouden doe je toch in principe met heel veel onderdelen? Dingen vervangen.... motorolie verversen... filters vervangen... enz, om te voorkomen dat de boel stuk loopt? Dat je niet alles kan voorkomen dat begrijp ik natuurlijk, maar ik zie niet in wat er vreemd is aan de staat en werking van een belangerijk onderdeel goed te controleren tijdens onderhoud.

Maar je punt is dus wel duidelijk hoor. Uiteraard baal ik er gewoon een beetje van, maar ga ik er niet verder over zeuren. Ik heb de garage gevraagd om de remcilinder weer gangbaar te maken, ik heb besloten zelf de schijven en de blokken vervangen om de kosten te drukken.
Ik snap je punt dat onderdelen die belangrijk zijn voor de veiligheid gecheckt moeten worden, maar je gaat er vanuit dat er op het moment van het onderhoud dus iets gezien had kunnen worden om het probleem te voorkomen. Dat is niet het geval. Je remmen waren prima op het moment van het onderhoud. Daarna heeft de auto weinig gereden, wat waarschijnlijk de oorzaak is dat ze zijn vastgelopen. Auto's zijn niet goedkoop en ik snap dat je baalt omdat je denkt met jaarlijks onderhoud genoeg te doen om je Auto in tiptop conditie te houden maar dat is niet genoeg. Neem je auto wekelijks (of misschien 2-wekelijks in de zomer) even mee voor een ommetje lang genoeg dat alles warm is en dan voorkom je dit soort problemen ook.

• leonbong
@Rtje84
De remgeleiders invetten kost 30min per remklauw omdat je de gehele klauw eraf moet halen. Zeker als je dan ook nog de zuigerafdichting wil schoonmaken en invetten niet alleen de geleiders.

Reken dan op 200€ extra voor een onderhoudsbeurt.

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
leonbong schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:47:
@Rtje84
De remgeleiders invetten kost 30min per remklauw omdat je de gehele klauw eraf moet halen. Zeker als je dan ook nog de zuigerafdichting wil schoonmaken en invetten niet alleen de geleiders.

En dan kom je uiteindelijk op kosten/baten. Het loont bij normaal gebruik niet om zulk intensief onderhoud uit te voeren. Jammer voor TS, maar dat hoort bij het bezitten van een auto :)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:22
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je uiteindelijk voor die APK en 'grote beurt' moest aftikken.
Gezien het toch wel hoge werkplaatstarief moet je bij een echte grote onderhoudsbeurt (waar ook het e.e.a. vervangen wordt) toch wel op zo'n 1000 euro rekenen. Een auto slijt namelijk, ook als 'tie stilstaat.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Rtje84
De garage heeft de werking van je remmen getest door te meten of de wielen vrij kunnen draaien en voldoende remmen. Indirect weet je dan dat de remklauwen in orde zijn. Maar na verloop van tijd kan door vuil en roest een zuiger alsnog vast gaan zitten, zelfs als het perfect onderhouden is. Daar kan de garage niks tegen doen. En hoe minder een auto gebruikt wordt, hoe groter het risico daarop is.
Zet een auto een jaar lang buiten stil, en de kans is heel groot dat één of meerdere remmen vast zullen zitten, maar ook dat andere onderdelen met rubber verhoogde slijtage zullen vertonen.

De urban myth dat je het beste een auto van een oud omaatje kan kopen, is ook zeker niet waar. Dergelijke auto's zijn zo weinig gebruikt dat heel veel onderdelen juist vergaan zijn. Een rubber droogt uit als het stil ligt, beweging activeert componenten in het rubber die het soepel houden.
leonbong schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:47:
@Rtje84

Geleidepennen van een remklauw smeer je normaal alleen als je ook de blokken vervangt. Als afdichtingen in goede conditie zijn en het juiste smeermiddel is gebruikt, dan blijft dit doorgaans gedurende de levensduur van een remblok goed.
Zuigerafdichtingen komt een monteur tijdens onderhoud niet aan, want dan moet hij de stofhoes eerst weghalen, en ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat die stofhoezen een bitch zijn om te monteren. Meestal moet dan de hele zuiger eruit en ben je eigenlijk de remklauw aan het reviseren.
De zuigerafdichtingen zijn zo ontworpen dat ze gesmeerd worden met de remvloeistof en zolang de stofhoes dicht is en de zuiger goede werking laat zien, is er absoluut geen reden voor een monteur om daar aandacht aan te besteden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Rtje84
Goede informatie en tips lees ik hierboven.

Ik heb in ieder geval weer wat geleerd, en dacht blijkbaar toch te makkelijk over auto onderhoud en de invloed daarop van een auto die veel stilstaat.

Problemen met de accu had ik al wel getackled, ik heb er een kastje ingebouwd waarmee ik via een afstandsbediening de hele accu kan ontkoppelen, die wordt tijdens het stilstaan dus niet meer leeg getrokken door electrische systemen (alarm, voorkeuze zenders op de radio etc.) en kan zo wel een tijdje aan. Verder wist ik natuurlijk al wel dat het ook voor de olie niet zo goed is om weinig te rijden, maar heb ik het idee dat dat met jaarlijks vervangen toch ok zou moeten zijn. Dat stilstaan ook slecht is voor je banden is eigenlijk wel nieuw voor mij, hoe zit dat precies?

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:00
Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:22:
Goede informatie en tips lees ik hierboven.

Ik heb in ieder geval weer wat geleerd, en dacht blijkbaar toch te makkelijk over auto onderhoud en de invloed daarop van een auto die veel stilstaat.

Problemen met de accu had ik al wel getackled, ik heb er een kastje ingebouwd waarmee ik via een afstandsbediening de hele accu kan ontkoppelen, die wordt tijdens het stilstaan dus niet meer leeg getrokken door electrische systemen (alarm, voorkeuze zenders op de radio etc.) en kan zo wel een tijdje aan. Verder wist ik natuurlijk al wel dat het ook voor de olie niet zo goed is om weinig te rijden, maar heb ik het idee dat dat met jaarlijks vervangen toch ok zou moeten zijn. Dat stilstaan ook slecht is voor je banden is eigenlijk wel nieuw voor mij, hoe zit dat precies?
Als de auto lang stiltstaat staan je banden dus constant op 1 positie op de grond te drukken. Zo kunnen de banden misvormen. Je kan ze wel wat extra oppompen van te voren om het tegen te gaan maar dat is ook geen perfecte oplossing.

• Rtje84
wuzzy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:25:
[...]

Als de auto lang stiltstaat staan je banden dus constant op 1 positie op de grond te drukken. Zo kunnen de banden misvormen. Je kan ze wel wat extra oppompen van te voren om het tegen te gaan maar dat is ook geen perfecte oplossing.
Ok, thnx. Nooit van gehoord eigenlijk.

Nou ja, wekenlijks in ieder geval even een stukje rijden kan dus in ieder geval geen kwaad voor verschillende redenen, kun je wel stellen.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:44
Wanneer is de remvloeistof voor het laatst vervangen? Dat wil eigenlijk ook elke 2 jaar doen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:31:
[...]

Nou ja, wekenlijks in ieder geval even een stukje rijden kan dus in ieder geval geen kwaad voor verschillende redenen, kun je wel stellen.
Lees je dan ook nog even in over de E10 & E5 brandstoffen. Ook daarvan zeggen verschillende bronnen ook dat door hygroscopische eigenschappen je deze brandstoffen ook niet "al te lang" in een stilstaande auto moet hebben. De meningen verschillen maar lopen uiteen van eens in de twee weken even een stukje rijden tot enkele maanden stilstaan.

Ook hiervoor geldt weer: raadpleeg ook de handleidingen van je auto, eventueel overleg met een (goede) garage en ga er zelf het meest praktische mee om ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:53

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Lijkt mij persoonlijk eigenlijk wel logisch om zoiets bij een grote onderhoudsbeurt even goed te controleren, en zonodig schoon te maken en in te vetten, als zoiets zo eenvoudig een dure schade tot gevolg kan hebben?
Als jij je auto bij mij brengt, en ik moet op elke hoek alles gaan demonteren, schoonmaken, waar nodig opnieuw invetten en monteren... En dat moet dan allemaal gebeuren voor die ~200 euro? Dat gaat hem niet worden. De werking wordt gecontroleerd, als-ie op dat moment goed werkt (goed remt, niet aanloopt) dan is dat een pass en ga je verder met 't volgende.

Een APK is inderdaad géén garantie voor een jaar lang probleemloos rijden. Dat kan ook niet, want je kunt nou eenmaal niet uitsluiten dat er kort na een APK toch iets kapot gaat, dat bij de APK nog perfect aan de eisen voldeed.

Mijn auto is krap 2 maanden geleden gekeurd, en gues what.. Bij mijn auto hoor ik nu ook iets als ik wat harder moet remmen. De rem loopt niet aan, maar er zit dus iets niet helemaal goed. Kon dat bij de APK al duidelijk zijn, nee dus. Zelf gebruik ik mijn auto ook niet dagelijks (hij staat regelmatig een week stil bijvoorbeeld), dit kan dus gewoon gebeuren. Stil staan is achteruit gaan, dat zegt men niet voor niks. Het verschil is dat ik zelf monteur ben (geweest), dus ik haal op korte termijn de remklauw er even af om e.e.a te controleren/schoon te maken/whatever.

Als je voor alles naar een garage moet kan ik me goed voorstellen dat je ervan baalt, maar nee... Een rechtszaak tegen de garage gaat je weinig opleveren. Behalve dan misschien, dat je na die rechtszaak bij die garage niet meer welkom bent :+

Citroen Berlingo 2.0HDi '05 | Yamaha FZS600 Fazer '00 | Gravity is a myth, earth sucks.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:25

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

wuzzy schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:25:
[...]

Dat speelt, een band kan een vlakke plek ontwikkelen op de positie waarop hij stilstaat (dit kan al met een paar weken gebeuren).
Ander punt bij banden is, net als de overige rubberdelen die ik al benoemde, dat in het rubber chemicaliën zitten die het rubber soepel houden en tegen UV beschermen. Dit zijn vluchtige stoffen die over tijd aan het oppervlak verdwijnen en daardoor het rubber niet meer kan beschermen. Tijdens rijden wordt het rubber gekneed (het vervormd), wat tot gevolg heeft dat deze stoffen door het rubber naar het oppervlak komen en de verloren stoffen weer aanvullen. Als een auto stil staat, komt dit proces ook tot stilstand en verouderen banden veel sneller dan bij een auto die regelmatig gebruikt wordt.

En band die 2 jaar in weer en wind stil ligt zal meer uitdrogen, dan een vergelijkbare band die in weer en wind gebruikt wordt.
MAX3400 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:40:
[...]

Lees je dan ook nog even in over de E10 & E5 brandstoffen. Ook daarvan zeggen verschillende bronnen ook dat door hygroscopische eigenschappen je deze brandstoffen ook niet "al te lang" in een stilstaande auto moet hebben. De meningen verschillen maar lopen uiteen van eens in de twee weken even een stukje rijden tot enkele maanden stilstaan.

Ook hiervoor geldt weer: raadpleeg ook de handleidingen van je auto, eventueel overleg met een (goede) garage en ga er zelf het meest praktische mee om ;)
Voor E10 geldt een maximale houdbaarheid in de benzinetank van 3 tot 6 maanden (afhankelijk of het gepoduceerd is uit natte of droge alcohol). Daarna begint het serieus te bederven en kan je last krijgen van algengroei. Dat is een bekend probleem voor bezitters van van youngtimers die wel op deze benzine kunnen rijden, maar die gedurende de winter gestald staan.
Houdbaarheid van E5 is doorgaans gelijk aan dat van alcoholvrije benzine, E5 staat voor max 5% ethanol en op dit moment is de praktijk dat er in dergelijke brandstoffen nauwelijks ethanol zit.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• TMDC
  • Niet online
Ik geef alleen aan dat ik het helemaal niet onlogisch zou vinden als zo'n onderdeel, dat ook nog eens direct met je veiligheid te maken heeft
(...)
Misschien is dit wel gewoon gecontroleerd, en was het inderdaad een jaar geleden in orde, en is het nu vast komen te zitten, dat kan dan gebeuren, en is dan pech.
Daar is dus precies waar de APK voor is verzonnen. Als je remmen toen niet in orde waren had je dat echt wel te horen gekregen, hetzij in een adviespunt, hetzij in een afkeur.
Dat je niet alles kan voorkomen dat begrijp ik natuurlijk, maar ik zie niet in wat er vreemd is aan de staat en werking van een belangerijk onderdeel goed te controleren tijdens onderhoud.
Je lijkt het slippery slope argument niet mee te krijgen. In en aan een auto zitten honderden belangrijke onderdelen, waar de APK een groot aantal van afvangt (basale veiligheid & milieu), en (groot) onderhoud een aantal andere zaken van afvangt (geprogrammeerd onderhoud, slijtageonderdelen, etc).

En al die andere punten zijn óf niet te controleren (want zou je de hele motor uit moeten bouwen bijvoorbeeld), óf de kans dat er iets mis mee gaat bij normaal gebruik is gewoon minimaal. Maar áls er iets mis gaat met die onderdelen, dan heb je iets wat men in vakjargon ook wel autopech noemt.

• Rtje84
.Maarten schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:35:
Wanneer is de remvloeistof voor het laatst vervangen? Dat wil eigenlijk ook elke 2 jaar doen.
Dat is wel meegenomen in de grote beurt vorig jaar volgens de papieren. December 2020 dus.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:43

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Nee, misschien heb je gelijk, vandaar ook mijn vraag natuurlijk, ik weet niet helemaal hoe ik hierover moet denken.

Aan de ene kant denk ik, tja, er kan altijd iets gebeuren, pech, inderdaad. Aan de andere kant denk ik, misschien is het onderdeel niet goed onderhouden bij de onderhoudsbeurt, en kom ik daardoor nu op hoge kosten. Lijkt mij persoonlijk eigenlijk wel logisch om zoiets bij een grote onderhoudsbeurt even goed te controleren, en zonodig schoon te maken en in te vetten, als zoiets zo eenvoudig een dure schade tot gevolg kan hebben?
Ja, is gewoon pech.

Maar ook een afweging: En even een snelle rekensom:
auto op brug, wiel demonteren, klauw loshalen, blokken eruit, klauw uit elkaar, zuiger eruit, alles schoonmaken, invetten, in elkaar zetten, terugmonteren, wiel terug. Dat 4 keer, dan je remmen ontluchten en remvloeistof bijvullen. Half uur per hoek + ontluchten; inc de btw plm 280 euro.

Je kan er vrij zeker van zijn dat de garage er op het moment van controleren geen noodzaak in zag om je voor bovenstaande kosten op te laten draaien, dus dat je remklauw op dat moment nog prima vrij liep. Hadden ze dat wel gedaan had je toen een ander topic geopend. :D

Wise enough to play the fool

• Rtje84
Destruction schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:40:
[...]

Als jij je auto bij mij brengt, en ik moet op elke hoek alles gaan demonteren, schoonmaken, waar nodig opnieuw invetten en monteren... En dat moet dan allemaal gebeuren voor die ~200 euro? Dat gaat hem niet worden. De werking wordt gecontroleerd, als-ie op dat moment goed werkt (goed remt, niet aanloopt) dan is dat een pass en ga je verder met 't volgende.
Ja, dit is wel zo'n beetje de les die ik hieruit geleerd heb. Hier dacht ik dus wat te makkelijk over, maar nu weet ik beter. Ik dacht er nooit zo over na, maar het is wel een logisch verhaal. Als het hele remsysteem ontmanteld moet worden bij ieder wiel dan kan zo'n beurtje nooit voor een euro of 200 natuurlijk. Het klinkt ook zo interresant: "Grote beurt - olie/filter enz vervangen en - 35 controlepunten" Komt toch een beetje over alsof je auto flink wordt verwend, maar dat valt toch tegen dus. :+
Als je voor alles naar een garage moet kan ik me goed voorstellen dat je ervan baalt, maar nee... Een rechtszaak tegen de garage gaat je weinig opleveren. Behalve dan misschien, dat je na die rechtszaak bij die garage niet meer welkom bent :+
Nou, een rechtzaak was ik zeker niet van plan! Ik vind het al vervelend dat ik nu mijn twijfel geuit heb richting de garage of dit nu normaal is na de grote beurt van vorig jaar, eigenlijk dezelfde vraag heb gesteld als in dit topic... terwijl hen dus hoogstwaarschijnlijk gewoon niets kwalijk is te nemen. Maar goed, ik ben ook maar gewoon een leek die verrast wordt met een hoge rekening, terwijl hij dacht goed bezig te zijn met het op tijd laten onderhouden van zijn auto. Maar da's ook de precies de reden dat ik dit topic heb geopend.... een beetje helderheid krijgen in hoe ik zo ongeveer naar dit soort dingen moet kijken. Had ik alleen even moeten doen voor het bellen na de garage, haha, maar goed, ik wist ook niet dat ik zo snel zoveel reactie's zou krijgen!

Nu hopen dat het een beetje lukt om zelf de schijven en blokken te vervangen. Nog nooit gedaan, maar ben niet onhandig en na wat internetten, video bekijken etc, lijkt het een klus die goed te doen moet zijn.

[Voor 4% gewijzigd door Rtje84 op 25-11-2021 16:10]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30

MLLL

Palm Treo 650

Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:05:
[...]

Nu hopen dat het een beetje lukt om zelf de schijven en blokken te vervangen. Nog nooit gedaan, maar ben niet onhandig en na wat internetten, video bekijken etc, lijkt het een klus die goed te doen moet zijn.
Voorzijde is makkelijk ,voor de achterzijde heb je doorgaans een terugstelsetje nodig om de remzuiger terug te draaien,

• Rtje84
MLLL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:09:
[...]

Voorzijde is makkelijk ,voor de achterzijde heb je doorgaans een terugstelsetje nodig om de remzuiger terug te draaien,
Dat is mooi. d:)b

Achter heb ik niet eens schijven trouwens.

[Voor 8% gewijzigd door Rtje84 op 25-11-2021 16:10]

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:30

MLLL

Palm Treo 650

Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:10:
[...]

Dat is mooi. d:)b

Achter heb ik niet eens schijven trouwens.
Da's mooi.

Laat je remklauw niet aan de remleiding hangen maar maak hem vast met een tywrap aan een draagarm oid .

• Icephase

Icephase

[...]

[knip] Het klinkt ook zo interresant: "Grote beurt - olie/filter enz vervangen en - 35 controlepunten" Komt toch een beetje over alsof je auto flink wordt verwend, maar dat valt toch tegen dus. :+

[knip]
Welkom in de wondere wereld van de marketing!

• Rtje84
MLLL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:14:
[...]

Da's mooi.

Laat je remklauw niet aan de remleiding hangen maar maak hem vast met een tywrap aan een draagarm oid .
Ja, die tip had ik al ergens gezien inderdaad. Ga ik doen.

Ik heb nog een vraagje. Toen ik laatst (vanwege die warm wordende velg) mijn remblokken wilde controleren leek het mij wel een goed idee om de auto aan de voorkant zowel links als rechts op assteunen te zetten. (ook om gewoon eens onder de auto te kunnen kijken, om in de toekomst misschien zelf olie en filter te vervangen.)

Maar, toen liep ik tegen een probleempje aan. Ik krikte de auto op met een garagekrik, en zette de eerste assteun eronder, geen probleem. Maar, toen ik de auto aan de andere kant opkrikte merkte ik dat de auto tijdens het opkrikken een beetje (zijwaarts dus) naar mij toekomt, waardoor de assteun aan de andere kant scheef komt te staan. Daardoor durfde ik dus niet verder te gaan, omdat hij dan aan de andere kant van de assteun af kan vallen.

Zie ik iets over het hoofd, of heb ik nou echt 2 garagekrikken nodig om er dan vervolgens aan beide kanten assteunen onder te kunnen zetten? 8)7

• Icephase

Icephase

Dan denk ik dat je de assteun steun niet op de juiste plek eronder had gezet want dit zou niet moeten mogen.

/edit: het is niet per se een assteun want je zet hem niet onder de assen maar onder de chassispunten waar ze horen en die versterkt zijn.

[Voor 45% gewijzigd door Icephase op 25-11-2021 16:25]

• Rtje84
Icephase schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:23:
Dan denk ik dat je de assteun niet op de juiste plek eronder had gezet want dit zou niet moeten mogen.
Hm, ik vond het op zich ook apart.

Maar er is een duidelijk plekje in die rand aan de onderkant bij het wiel dat aangeeft waar je de krik/(as)steun hoort plaatsen, dus dat is het denk ik toch niet.

• Icephase

Icephase

Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:25:
[...]

Hm, ik vond het op zich ook apart.

Maar er is een duidelijk plekje in die rand aan de onderkant dat aangeeft waar je de krik/assteun hoort plaatsen, dus dat is het denk ik toch niet.
Heb je een foto? Want meestal moeten de steunen ACHTER de rand en niet er direct onder. Juist vanwege die rand kan hij kantelen

[Voor 4% gewijzigd door Icephase op 25-11-2021 16:27]

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:37
En vergeet niet de handrem er op te zetten of de bak in 1.

• Rtje84
Icephase schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:26:
[...]

Heb je een foto? Want meestal moeten de steunen ACHTER de rand en niet er direct onder.
Aha.

Nee ik heb even geen foto, die kan ik later wel maken. Morgen krijg ik de remschijven en blokken binnen. Aangezien mijn auto nu afgekeurd is ben ik niet van plan er lang mee te wachten.

Maar niet onder de rand dus? Dan doe ik dus toch iets verkeerd blijkbaar.
Japiooo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:27:
En vergeet niet de handrem er op te zetten of de bak in 1.
Ja, doe meestal beide, of zelfs nog houtjes voor/achter de wielen, just in case. (y)

[Voor 21% gewijzigd door Rtje84 op 25-11-2021 16:30]

• Rtje84
Na even snel googlen kwam ik al gauw een topic tegen van iemand die hetzelfde heeft ondervonden met verschuivende steunen.

https://forum.vwpassat.nl...-waar-assteunen-plaatsen/

Weer wat geleerd, dus. :P

• TMDC
  • Niet online
Wel klasse dat je meteen je mouwen opstroopt en je er in verdiept om er zelf handig in te worden 8)

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Hij/Hem/Zijn (Hoofdletters!)

[...]

Ja, dit is wel zo'n beetje de les die ik hieruit geleerd heb. Hier dacht ik dus wat te makkelijk over, maar nu weet ik beter. Ik dacht er nooit zo over na, maar het is wel een logisch verhaal. Als het hele remsysteem ontmanteld moet worden bij ieder wiel dan kan zo'n beurtje nooit voor een euro of 200 natuurlijk. Het klinkt ook zo interresant: "Grote beurt - olie/filter enz vervangen en - 35 controlepunten" Komt toch een beetje over alsof je auto flink wordt verwend, maar dat valt toch tegen dus. :+

[...]
Nou ja, een beetje verwennen van de auto is het wel en nodig om de boel in goede staat te houden. En ik weet niet hoe mijn garage het flikt maar mijn auto rijdt serieus fijner als die van een beurt terug komt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Rtje84
TMDC schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:34:
Wel klasse dat je meteen je mouwen opstroopt en je er in verdiept om er zelf handig in te worden 8)
Thanks. (y)

Is ook een beetje noodgedwongen. Zit even in een situatie waarin het financieel even wat lastiger is, vandaar dat ik ook een beetje schrok van de rekening. Maar daarnaast ben ik het ook wel een beetje zat om er geen verstand van te hebben, terwijl ik helemaal geen 2 linkerhanden heb. Als je eenmaal zelf dingen doet is het vaak nog best leuk ook, vooral als het lukt, haha.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:53
Aanlopende remklauwen. Ik heb het erger gehad met een auto.
Remdruk waarschuwing + stop melding een paar dagen voor de volgende onderhouds-beurt. Tijdens een remactie op de uitvoeger van de snelweg..............

Blijkbaar een lekkage opgetreden in het jaar van gebruik. De ene APK was de boel nog in orde en ergens in het jaar was de boel lek gegaan.

• Icephase

Icephase

Rtje84 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:38:
[...]

Thanks. (y)

Is ook een beetje noodgedwongen. Zit even in een situatie waarin het financieel even wat lastiger is, vandaar dat ik ook een beetje schrok van de rekening. Maar daarnaast ben ik het ook wel een beetje zat om er geen verstand van te hebben, terwijl ik helemaal geen 2 linkerhanden heb. Als je eenmaal zelf dingen doet is het vaak nog best leuk ook, vooral als het lukt, haha.
Klopt, en mechanische dingen als remklauwen lukt vaak wel aardig als je er even de tijd voor neemt. Ik zit nu zelf met een airbag storing in het stuur (komt soms op, gaat dan vanzelf weer weg) dus ik vermoed een slechte verbinding ergens. Alleen is dát nou typisch iets waar ik zelf niet aan ga sleutelen, als die airbag afgaat zit je flink met de gebakken peren. Dat mag de garage dus doen.

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-02 13:32

tilburgs82

carpe florem

Kijk. Je kan het ook zo zien.
Zoals hierboven staat, is het ongeveer een half uur werk per remklauw om deze te demonteren, schoonmaken, invetten en weer monteren. 2 uur werk per onderhoudsbeurt, elk jaar weer. Dat kost je in 9 jaar (leeftijd auto) 18 uur. Dat is waarschijnlijk duurder dan nu deze reparatie 😉

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-03 14:02
-

[Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:27]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee