Zijn hier mensen die bij een "urenfabriek" werken? Waarom wel en waarom niet? Bevalt het of juist niet?
Strict gezien werk ik bij een urenfabriek, maar praktisch gezien niet.CloudPrutser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:14:
Zijn hier mensen die bij een "urenfabriek" werken? Waarom wel en waarom niet? Bevalt het of juist niet?
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Wat bedoel je precies? Projecten op basis van uren?CloudPrutser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:14:
Ik niet, werk al jaren bij bedrijven die een eigen product hebben en daar zelf de sales van doen. Issues worden niet in uren gepland, kwaliteit is belangrijk en is tijd voor (opruimen tech debt bv, goede tests etc). En ik hoef geen uren te schrijven.
Ik neem aan een bedrijf waar met "uurtje factuurtje" gewerkt wordt en je voornamelijk zoveel mogelijk uren moet boeken en dus niet naar zaken kunt kijken (/niet aan kunt werken) waar geen facturabele uren uit rollen.Caelorum schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:26:
Wat is een "urenfabriek"?
Ahja, nee, al een tijdje niet. Wel de bekende midlance, dus eigenlijk werken met groot provisiecomponent, en dan zit je dus wel soort van in een uurtje-factuurtje, maar er is nagenoeg geen druk vanuit de organisatie of klant om die uren te maken.
In het verleden gewerkt voor een digital agency. Op zich was het wel een leuke werkgever. Mooi kantoor, goed verzorgde lunch, fijne collega's, leuke projecten. Maar je moest daar per ticket bijhouden hoeveel tijd je daarmee bezig was. Was een constante druk om productief te zijn omdat je anders mag uitleggen waarom een ticket of bug zoveel tijd kostte. Ook werd er weinig gedocumenteerd en werden er geen tests geschreven. Daar was geen tijd voor.CloudPrutser schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 12:14:
Dan is via detachering wat fijner. Dan kom je bij de klant in een scrum-team en ligt de focus iets meer op de kwaliteit van het werk en minder op de tijd dat je ergens mee bezig bent.
[ Voor 15% gewijzigd door WernerL op 12-02-2025 14:56 ]
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Leg uit?.oisyn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Strict gezien werk ik bij een urenfabriek, maar praktisch gezien niet.
Het is inderdaad een bedrijf waar je jouw uren moet klokken en over alles verantwoording af moet leggen.Caelorum schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:26:
Wat is een "urenfabriek"?
Vandaag is een stressvolle dag voor mij. Het is echt een geweldige club en ik hou van mijn collega's, maar als er een keer iets over de uren heen gaat voel je de hete adem nogal in je nek. Je voelt dat je met de nek aan wordt gekeken en dat is heel stressvol, want dan gaat 't geld kosten.WernerL schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:55:
[...]
In het verleden gewerkt voor een digital agency. Op zich was het wel een leuke werkgever. Mooi kantoor, goed verzorgde lunch, fijne collega's, leuke projecten. Maar je moest daar per ticket bijhouden hoeveel tijd je daarmee bezig was. Was een constante druk om productief te zijn omdat je anders mag uitleggen waarom een ticket of bug zoveel tijd kostte. Ook werd er weinig gedocumenteerd en werden er geen tests geschreven. Daar was geen tijd voor.
Dan is via detachering wat fijner. Dan kom je bij de klant in een scrum-team en ligt de focus iets meer op de kwaliteit van het werk en minder op de tijd dat je ergens mee bezig bent.
Dat klinkt toxic? Opbouwend is gewoon de schatting volgende keer verbeteren / meer verkopen of marge inbouwen / uitvragen hoe efficiëntie verbeteren.
Ik werk niet bij een urenfabriek, maar gemaakte uren zijn feiten, kom maar op met constuctrieve ideeen voor de toekomst.
Ik werk niet bij een urenfabriek, maar gemaakte uren zijn feiten, kom maar op met constuctrieve ideeen voor de toekomst.
{signature}
Ik werk technisch gezien voor een detacheerder en schrijf uren, maar ik ben aangenomen voor een specifieke functie bij Philips en was ook niet van plan iets anders te gaan doen voor hun
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Probleem is dat ontwikkelaars vaak niet de gelegenheid krijgen om een juiste planning te geven.Voutloos schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:02:
Dat klinkt toxic? Opbouwend is gewoon de schatting volgende keer verbeteren / meer verkopen of marge inbouwen / uitvragen hoe efficiëntie verbeteren.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Dan is t heel simpel: it's done when it's done en anders moet je beter afstemmen met je developers of niet zeiken.DevWouter schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:20:
[...]
Probleem is dat ontwikkelaars vaak niet de gelegenheid krijgen om een juiste planning te geven.
***members only***
Heb 15+ jaar bij een agency gewerkt en daar gebeurde t aan de lopende band. Ik kreeg opdrachten om technische oplossingen voor te bedenken, uren in te schatten en daarna te begeleiden. Stel ik begroot 800 uur development, krijg ik push back dat er budget is voor 400. Prima, dan schrappen we feature x, y en z. Vervolgens lever je alles op, klant boos dat feature x, y en z er niet zijn ondanks dat dit wel afgestemd was. Vervolgens moeten die features toch gemaakt worden en gaat iedereen dik over de uren. Klant ontevreden over proces en timings, developers ontevreden over de plotselinge haast en management ontevreden over de marge. Gelukkig ging bij mij communicatie altijd per mail en kon ik altijd verwijzen naar de waarschuwingen die ik vooraf heb gegeven.
Ik ben er niet rouwig om dat ik nu bij een klein bedrijf (geen agency) werk waar we globaal wat uren bijhouden maar niemand op je vingers kijkt. De focus ligt op toffe dingen maken in n hele goede sfeer.
Dat klinkt zo omdat het ook zo is. Een bedrijfsveteraan vertelde me dat ze €30,- onder het marktgemiddelde zitten.Voutloos schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 18:02:
Dit project is voor te weinig uren (120, had 180~ moeten zijn naar mijn mening) en te weinig geld verkocht en nu is het panic
Toen de uren op waren was het van "gooi 't maar door ChatGPT heen dan" en nu ben ik persoonlijk de controle kwijt. De logica is uiterst complex en nu dus bijna niet meer te volgen. Niet mijn schuld want dit had nooit mijn keuze geweest.
[ Voor 18% gewijzigd door CloudPrutser op 13-02-2025 09:15 ]
Ik werk inmiddels een jaar of acht niet meer voor een urenfabriek, maar krijg wel nachtmerries als ik terugdenk aan de tijd dat ik dat wel deed. Ergens denk ik dat ik er een boek over zou kunnen schrijven over de gekke dingen die ik daar meegemaakt heb.
Het meest bizarre van alles was dat ik als developer gevraagd werd om een ureninschatting af te geven.
Ik: "Op basis van deze requirements kan ik geen goede inschatting maken. Het kan zomaar zijn dat de inschatting die ik maak de helft is van wat het daadwerkelijk gaat kosten. Kunnen we niet met de prospect zitten om wat meer duidelijkheid te krijgen?"
Sales: "Nee, dat is niet mogelijk. We moeten snel handelen, want anders is die weg."
Ik: "Prima, dit is echt een grove schatting omdat ik geen goede requirements heb. Om dit te bouwen denk ik x uur nodig te hebben"
Sales: "De klant heeft maar budget voor x - 20% uur. Kan het echt niet minder?"
Ik: "Nee, want missende requirements..."
Sales:"Maar dan gaan we deze klant niet binnenhalen."
Ik: "Tja, jammer dan, we hebben genoeg andere projecten"
Het project werd dan alsnog verkocht voor x - 20% van de uren omdat de verkoper bang was z'n commissie te missen, maar het kon gewoon niet uit. En omdat het niet uitkon, had je een klant die over de zeik was omdat er allemaal 'meerwerk' was.
Nu werk ik, niet echt meer als developer, bij een SaaS bedrijf waar we absoluut geen urenfabriek zijn. De afgelopen maanden heb ik diverse sollicitanten op gesprek gehad die bijna allemaal bij urenfabrieken werken. Allemaal zeggen ze hetzelfde: 'ik wil gewoon leuke, mooie dingen bouwen en daar goed de tijd voor kunnen nemen.' En allemaal zijn ze de werkwijze van de urenfabriek kostbeu.
Je zou bijna denken dat je als developer niet bij een urenfabriek moet willen zitten.
Het meest bizarre van alles was dat ik als developer gevraagd werd om een ureninschatting af te geven.
Ik: "Op basis van deze requirements kan ik geen goede inschatting maken. Het kan zomaar zijn dat de inschatting die ik maak de helft is van wat het daadwerkelijk gaat kosten. Kunnen we niet met de prospect zitten om wat meer duidelijkheid te krijgen?"
Sales: "Nee, dat is niet mogelijk. We moeten snel handelen, want anders is die weg."
Ik: "Prima, dit is echt een grove schatting omdat ik geen goede requirements heb. Om dit te bouwen denk ik x uur nodig te hebben"
Sales: "De klant heeft maar budget voor x - 20% uur. Kan het echt niet minder?"
Ik: "Nee, want missende requirements..."
Sales:"Maar dan gaan we deze klant niet binnenhalen."
Ik: "Tja, jammer dan, we hebben genoeg andere projecten"
Het project werd dan alsnog verkocht voor x - 20% van de uren omdat de verkoper bang was z'n commissie te missen, maar het kon gewoon niet uit. En omdat het niet uitkon, had je een klant die over de zeik was omdat er allemaal 'meerwerk' was.
Nu werk ik, niet echt meer als developer, bij een SaaS bedrijf waar we absoluut geen urenfabriek zijn. De afgelopen maanden heb ik diverse sollicitanten op gesprek gehad die bijna allemaal bij urenfabrieken werken. Allemaal zeggen ze hetzelfde: 'ik wil gewoon leuke, mooie dingen bouwen en daar goed de tijd voor kunnen nemen.' En allemaal zijn ze de werkwijze van de urenfabriek kostbeu.
Je zou bijna denken dat je als developer niet bij een urenfabriek moet willen zitten.
Eigenlijk wat ik ook beschreef ja, zo herkenbaar. Wat ook regelmatig gebeurde was dat je het dan technisch dicht timmert qua requirements en scope en dat in de design fase allemaal leuke dingetjes bedacht worden. Vervolgens gaat t naar de klant, die keurt het goed en vind het prachtig, dan komt het bij mij en zeg ik: maar dit, dit en dit is niet in scope dus dat gaan we niet doen. "Ja maar de klant heeft al akkoord gegeven". En dan maar weer de discussie starten dat dit qua volgorde even andersom moet dat zij het niet eerder moeten zien dan dat techniek het ook heeft goedgekeurd. Vervolgens ben ik de spelbrekerdev10 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:26:
Ik werk inmiddels een jaar of acht niet meer voor een urenfabriek, maar krijg wel nachtmerries als ik terugdenk aan de tijd dat ik dat wel deed. Ergens denk ik dat ik er een boek over zou kunnen schrijven over de gekke dingen die ik daar meegemaakt heb.
<scenario>

En je bent spelbreker meerdere keren:Cartman! schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:38:
[...]
Eigenlijk wat ik ook beschreef ja, zo herkenbaar. Wat ook regelmatig gebeurde was dat je het dan technisch dicht timmert qua requirements en scope en dat in de design fase allemaal leuke dingetjes bedacht worden. Vervolgens gaat t naar de klant, die keurt het goed en vind het prachtig, dan komt het bij mij en zeg ik: maar dit, dit en dit is niet in scope dus dat gaan we niet doen. "Ja maar de klant heeft al akkoord gegeven". En dan maar weer de discussie starten dat dit qua volgorde even andersom moet dat zij het niet eerder moeten zien dan dat techniek het ook heeft goedgekeurd. Vervolgens ben ik de spelbreker
1. Wanneer je initieel tegenstribbelt
2. Wanneer je protesteert wanneer ze het alsnog verkocht hebben en jij aangeeft dat het niet kan
3. Wanneer je niet tijdig oplevert
4. Wanneer je er op wijst dat het nooit haalbaar was
En met een beetje pech ben je in elk van die scenario's in de minderheid, want de klant en sales zijn tegen je.
De truc is door te zorgen dat je niet de spelbreker kan zijn.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ik was daar altijd heel makkelijk in; op momenten x, y en z heb ik hiervoor gewaarschuwd en er werd niet naar geluisterd. Ik heb de werkzaamheden voor mijn baan aantoonbaar goed uitgevoerd en jij die van jou niet. Ook wel weer de ervaring dat mensen uiteindelijk toch heel graag met je werken omdat je integer werkt en van je op aan kunnen.DevWouter schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:30:
[...]
En je bent spelbreker meerdere keren:
1. Wanneer je initieel tegenstribbelt
2. Wanneer je protesteert wanneer ze het alsnog verkocht hebben en jij aangeeft dat het niet kan
3. Wanneer je niet tijdig oplevert
4. Wanneer je er op wijst dat het nooit haalbaar was
En met een beetje pech ben je in elk van die scenario's in de minderheid, want de klant en sales zijn tegen je.
De truc is door te zorgen dat je niet de spelbreker kan zijn.
Cartman! schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:24:
[...]
Ik was daar altijd heel makkelijk in; op momenten x, y en z heb ik hiervoor gewaarschuwd en er werd niet naar geluisterd. Ik heb de werkzaamheden voor mijn baan aantoonbaar goed uitgevoerd en jij die van jou niet. Ook wel weer de ervaring dat mensen uiteindelijk toch heel graag met je werken omdat je integer werkt en van je op aan kunnen.
offtopic:
Laat ik beginnen door te zeggen dat wat je omschrijft juist en correct is, en ten tweede dat ik te weinig inzicht heb om een oordeel over jou te vormen. Dus elke kritiek die ik mogelijk hier zou schrijven is hoe dan ook niet op jou van toepassing.
Laat ik beginnen door te zeggen dat wat je omschrijft juist en correct is, en ten tweede dat ik te weinig inzicht heb om een oordeel over jou te vormen. Dus elke kritiek die ik mogelijk hier zou schrijven is hoe dan ook niet op jou van toepassing.
Het probleem met dat men je blijft ervaren alsof jij de spelbreker bent. Terwijl de truc (correctie: mijn truc) is door te zorgen dat je het nooit de spelbreker kan worden. De reden dat ik het zo omschrijf is omdat als je als spelbreker gezien wordt, je vooral als een last ervaren wordt.
Dit terwijl je in werkelijkheid uitstekend werk levert en je best doet. Kwaliteiten die beloond zouden moeten worden. En met belonen bedoel ik dat vrij letterlijk. In salaris, aanzien, senioriteit, etc.
Helaas is er geen simpele oplossing. Het ligt aan de omstandigheden, hoe jij als persoon bent, maar ook hoe de anderen zijn. Wat ik wel uiteindelijk kan herinneren van mijn oplossing, was dat ik iedereen met de neus dezelfde kant op kreeg. En dat er aan het einde het resultaat gevierd werd met z'n allen. Dus niet alleen op de ontwikkel afdeling of bij sales. Maar bij iedereen, jij, sales, de klant.
En de eerste keer dat ik dat deed, moest ik vooral over de grenzen springen van wat eigenlijk mijn functie was. Het was vooral veel proactief handen. En zorgen dat ik eerder was dan de rest. Waardoor men uiteindelijk mijn tempo overnam. Overigens, ik heb dit later nog een keer geprobeerd. Op bijna exact dezelfde manier. En toen ging het compleet verkeerd. Dus nogmaals, er is geen één oplossing die echt werkt.
Hmm... Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de andere oude rotten in deze topic naar dit soort problemen kijken. Ik heb in het verleden wel eens een keer met een vriend erover gehad en die had een compleet andere oplossing en aanpak dan ik. Sterker nog, ik ben 100% overtuigd dat als ik zijn oplossing had toegpeast, het compleet in mijn gezicht opgeblazen zou zijn.
offtopic:
En nogmaals ter herinnering, lees het bovenstaande niet als kritiek op jou, dat zou veel te makkelijk zijn. Ik kan me niet eens beginnen met voorstellen in welke situatie jij zit en welke unieke problemen jij hebt. Dus mocht het overkomen alsof ik het beter zou weten en dat ik jou moet vertellen hoe het gedaan moet worden, absoluut niet.
En nogmaals ter herinnering, lees het bovenstaande niet als kritiek op jou, dat zou veel te makkelijk zijn. Ik kan me niet eens beginnen met voorstellen in welke situatie jij zit en welke unieke problemen jij hebt. Dus mocht het overkomen alsof ik het beter zou weten en dat ik jou moet vertellen hoe het gedaan moet worden, absoluut niet.
Dat lukte soms ook wel maar zeker niet altijd, dat hangt vooral ook af van de rest van je project team. Als ze eerst naar mij komen met ux/design ipv naar de klant dan kun je een hoop voorkomen. Ik heb altijd enorm veel (over)uren in mn projecten gestopt om het tot n goed einde te brengen en dat werd inderdaad meestal zeer gewaardeerd. Toen het, terug on-topic, toch een uren bijhouden bedrijf werd (ondanks de belofte dat dit niet zou gebeuren) ben ik qua overuren ook maar gestopt. Overuren mocht je namelijk niet meer schrijven op n project want dan zouden we over de uren gaan. Als alles volgens de regeltjes en uren moet dan hou ik me daar ook aan, beetje malicious compliance eigenlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 13-02-2025 13:57 ]
De Linux Kernel community is weer eens shit. Goh.
https://marcan.st/2025/02...asahi-linux-project-lead/
https://marcan.st/2025/02...asahi-linux-project-lead/
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ach het gaat maar door en door: https://www.phoronix.com/...ernel-s-toxic-environment
Zo zie je maar dat de politiek toch wel een impact heeft op free software
Zo zie je maar dat de politiek toch wel een impact heeft op free software
[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 16-02-2025 11:17 ]
Ik ben niet zo politiek-correct, en ik flap nog weleens iets voortijdig eruit. Soms ook waar een klant bij zit. Wordt overigens soms door alle partijen ook wel gewaardeerd hoor. Zal niet voor het eerst zijn als ik hoor "ja, dacht ik al hoor, maar ja sales wil natuurlijk verkopen". Vriend van me is wat politiek correcter en mailt heel veel (en bewaard mails dan ook....) zodat hij altijd iets heeft om op terug te vallen. Dat zou ik eigenlijk soms ook wat vaker moeten doen. Al gebeurt het gelukkig steeds minder. Ten 1e omdat ik 8 jaar als zzp'er bezig ben geweest in omgevingen waarin je gewoon ingehuurd wordt en dat blijft gedaan worden tot het af is, of tot niemand meer zin heeft om door te gaanDevWouter schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:52:
Hmm... Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de andere oude rotten in deze topic naar dit soort problemen kijken. Ik heb in het verleden wel eens een keer met een vriend erover gehad en die had een compleet andere oplossing en aanpak dan ik. Sterker nog, ik ben 100% overtuigd dat als ik zijn oplossing had toegpeast, het compleet in mijn gezicht opgeblazen zou zijn.
In de tijd voordat ik als zzp'er begon, was mijn motto is ook regelmatig "het is wat het is". Een kindje laten groeien in een mama-buik kost om en nabij de 9 maanden. Maar met 9 mama's duurt dat ook nog steeds 9 maanden. Not-my-problem als je dingen hard belooft. Als wij inschatten dat iets 3 weken duurt, jij als verkoper het voor 2 weken verkoopt om de opdracht maar binnen te halen en zegt dat als je er 2 man op zet, het met met een week wel af is, moet je gewoon niet bij mij aankloppen. Los het zelf maar op, dikke vette punt. Gelukkig werd ik daar destijds ook in bijgestaan door de operationeel manager, die (vanaf het moment dat die de manager was) ook altijd onze inschattingen erbij hield als er gepland moest worden, en niet de offerte.
Zit nu toevallig in een traject waarbij er gestopt gaat worden met een pakket, en het wordt vervangen door een "standaard product". Nou ja, low-code platform dus waarin het geconfigureerd wordt. Dikke prima, bouw het, na 8 jaar ben ik het op zich ook wel zat. Maar die projectleider is dus ook wel van het type dat alles wordt "bevestigd" per mail. Maar dus ook als je in een overleg zegt "ja, ik denk dat dat het wel is" wordt dat dus gemaild als "Crazy D heeft bevestigd dat....". Ja, ho eventjes...
Qua "uren fabriek": uiteindelijk is iedereen wel een uren fabriek. Je hebt een x aantal mensen om iets te bouwen, er is y budget en we hebben een z met wensen en eisen. Dat moet op 1 of andere manier samenkomen. Volgens mij is als het gaat over uren fabrieken vooral de klacht, dat je elk uurtje in je werkweek gedekt moet hebben met of een project waarop je bezig was. Maar gewoon een keer 6 uur schrijven omdat er die dag niet zoveel uit je handen kwam, dat wordt vaak niet geaccepteerd. Als die acceptatie er wel is (samen met als er iets is verkocht, dat er niet gerekend wordt in de planning met bedrag/uur tarief = zoveel dagen heb je de tijd...) dan is er volgens mij een prima omgeving om je werk te kunnen doen. En dan schrijf je een keer 6 uur, maar daar staat ook een keer 9 uur tegenover als je net lekker bezig was. Geef je personeel vertrouwen, je werkt met professionals behandel ze dan ook zo. En dat zal vast een keer misgaan, nou ja, aan diegene die de boel verneukt had je dan toch al niet zoveel. Maar in al die andere gevallen zijn de mensen blijer.
Exact expert nodig?
Ik schrijf geen 6 uur omdat ik een mindere dag had. Dat zijn gewoon 8 minder effectieve uren.
Hetzelfde als dat ik geen 10 uur schrijf als ik een productieve dag heb.
Nog los van dat de klant helemaal niet heeft aan mijn uren schrijven, behalve om te weten hoeveel ze moeten betalen. Sterker nog door het rigide urensysteem moeten we creatief boekhouden, dus het is goed mogelijk dat ze voor 40 uur betalen, maar effectief die maand 37 uur per week hebben gekregen. Maarja, zolang het resultaat goed is zal het ze en mijn werkgever weinig boeien of ik dat werk in 10 uur of 80 uur doe (nouja, dat laatste is arbo-technisch niet zo handig)
Dus nee, niet iedereen zit in een urenfabriek. Ja, er is maar zoveel dat iemand kan doen, maar het gaat erom dat je niet alles moet verantwoorden in termen van uren of kosten
Hetzelfde als dat ik geen 10 uur schrijf als ik een productieve dag heb.
Nog los van dat de klant helemaal niet heeft aan mijn uren schrijven, behalve om te weten hoeveel ze moeten betalen. Sterker nog door het rigide urensysteem moeten we creatief boekhouden, dus het is goed mogelijk dat ze voor 40 uur betalen, maar effectief die maand 37 uur per week hebben gekregen. Maarja, zolang het resultaat goed is zal het ze en mijn werkgever weinig boeien of ik dat werk in 10 uur of 80 uur doe (nouja, dat laatste is arbo-technisch niet zo handig)
Dus nee, niet iedereen zit in een urenfabriek. Ja, er is maar zoveel dat iemand kan doen, maar het gaat erom dat je niet alles moet verantwoorden in termen van uren of kosten
Dit was bij ons in het bedrijf ook zo, ook verwachtten ze (klanten) zonder dat e.e.a. is utigewerkt, of ze eigenlijk zelf een dee hebben wat ze vragen, dat we een planning afgeven. Voorheen werden op basis van die geschatte verwachtingen deadlines gesteld, maar veranderde tussendoor steeds de specificaties (en prioriteringen.Cartman! schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 06:42:
[...]
Dan is t heel simpel: it's done when it's done en anders moet je beter afstemmen met je developers of niet zeiken.
Heb 15+ jaar bij een agency gewerkt en daar gebeurde t aan de lopende band. Ik kreeg opdrachten om technische oplossingen voor te bedenken, uren in te schatten en daarna te begeleiden. Stel ik begroot 800 uur development, krijg ik push back dat er budget is voor 400. Prima, dan schrappen we feature x, y en z. Vervolgens lever je alles op, klant boos dat feature x, y en z er niet zijn ondanks dat dit wel afgestemd was. Vervolgens moeten die features toch gemaakt worden en gaat iedereen dik over de uren. Klant ontevreden over proces en timings, developers ontevreden over de plotselinge haast en management ontevreden over de marge. Gelukkig ging bij mij communicatie altijd per mail en kon ik altijd verwijzen naar de waarschuwingen die ik vooraf heb gegeven.
Ik ben er niet rouwig om dat ik nu bij een klein bedrijf (geen agency) werk waar we globaal wat uren bijhouden maar niemand op je vingers kijkt. De focus ligt op toffe dingen maken in n hele goede sfeer.
Maar er wordt van geleerd, want de stelling we moeten zo snel mogelijk deadlines/ projecten afronden, in combinatie met we willen kwaliteit leveren pas niet zo goed bij elkaar.
Gelukkig nu veel meer agile aan het werkenn, (ruim) vooraf gaan we met specs aan de slag, we prioriteren de dingen die we moeten doen, die gaan we schatten en plannen. Maar planning is altijd voorlopig, niet definitief. Het is pas af als het af/ goed is, maar niet meer wanneer het verwacht werd. Dit scheelt veel druk/ stress bij de meeste mensen.
Klanten vinden deze omschakeling nog lastig, maar projectmatig software bouwen levert eigenlijk altijd alleen maar stress op aan alle kanten en wrijving, omdat het nooit loopt zoals het zou moeten lopen.
[ Voor 13% gewijzigd door jbdeiman op 17-02-2025 09:36 ]
Wanneer je 8 uur aan het werk bent en 6 uur op een project kunt schrijven, heb je 2 uur toch wat anders gedaan. Ook al komt er niet iets uit je handen, je bent toch ergens mee bezig.
Punt is dat het niet altijd gerelateerd is aan een project of activiteit waar een code voor is ( of er wel is, maar je er niet op kunt schrijven ). Daarbij kost elke minuut verantwoorden meer dan het IMHO oplevert.Jolijter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:39:
Wanneer je 8 uur aan het werk bent en 6 uur op een project kunt schrijven, heb je 2 uur toch wat anders gedaan. Ook al komt er niet iets uit je handen, je bent toch ergens mee bezig.
Ik heb er zo vaak discussies over gehad dat ik op een algemene post boekte, maar als Architect had ik van alles en nog wat waar ik voor gevraagd werd, en no way dat ik dan elke keer bij de administratie ga zeuren om ook op een project te mogen schrijven. Daarbij ging ik echt niet bijhouden voor elk gesprek van 5 minuten waar het voor was, laat staan gewoon de koffie automaat gesprekken die wel nuttig zijn, maar niet direct op een project gerelateerd zijn.
Ik wil best een beetje ball-park schrijven, maar echt niet in detail alles bijhouden. Gelukkig heb ik daar nu geen last meer van.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Oh ja, ik ben absoluut tegen het verantwoorden van elke minuut. Ik verdeel mijn dag grotendeels in blokken en kleine delen daarvan waarin ik met iets anders bezig ben gaat toch onder het project waar ik het grootste gedeelte mee bezig was.
In mijn ervaring is dat exact het type ongein dat een urenfabriek een urenfabriek maakt. Een feitelijke juiste uren verantwoording schrijven is niet zo problematisch, maar als er ook het hele politieke spelletje bij komt kijken om een sales-technisch wenselijke factuur te genereren dan word het een hoop gedoe.Woy schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:30:
[...]
Punt is dat het niet altijd gerelateerd is aan een project of activiteit waar een code voor is ( of er wel is, maar je er niet op kunt schrijven ). Daarbij kost elke minuut verantwoorden meer dan het IMHO oplevert.
En zeker als sales en project management allebei wegkijken en het dilemma van "waar schrijf ik wat" aan iedere individuele developer overlaten, en dan aan het einde van het jaar de developers gaan beoordelen op hoe goed ze hun concrete werkweken in de bedrijfstechnisch wenselijke werkelijkheid hebben weten te puzzelen. Dan kom je op een gegeven moment wel op een punt dat je je werkweek meer gaat inrichten op hoeveel facturabele uren je kan schrijven i.p.v. op hoe je zoveel mogelijk waarde kan creeren voor de klant.
Als er niets uit je handen komt omdat het gewoon niet lukt, houdt het op bij 6 uur gewerkt die dagJolijter schreef op maandag 17 februari 2025 @ 09:39:
Ik was berucht om mijn 7:45 productief, en 0:15 op "collega helpen" of "uren boeken". Aardig wat discussies over gehad, werkwijze nooit aangepast. Duidelijk aantoonbaar niet bezig geweest voor die klant is niet schrijven. Dus even naar de wc, koffie halen, mee naar buiten als de klant toevallig rookt, allemaal werktijd. Maar als ik een kwartier aan de telefoon zit omdat een collega een vraag had, was dat dus niet een kwartier waar de klant voor betaald. Man, dat heeft uren discussie gekost en ik weigerde. "Ja.Maar dat gebeurt andersom ook, dat levelt dan toch uit". Ja, en als we in dat geval beiden 7:45 schrijven levelt dat ook heel mooi
En tel daar een beloningssysteem bij op dat afhangt van het gefactureerde bedrag, en je kunt je lol op. Zoveel mogelijk uren maken in het begin van het traject, en als een ander de puntjes op de i komt zetten is het budget opeens op. Maar dan wel tegen die gene klagen dat ie zo weinig facturabel is geweest.RagingPenguin schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:45:
[...]
In mijn ervaring is dat exact het type ongein dat een urenfabriek een urenfabriek maakt. Een feitelijke juiste uren verantwoording schrijven is niet zo problematisch, maar als er ook het hele politieke spelletje bij komt kijken om een sales-technisch wenselijke factuur te genereren dan word het een hoop gedoe.
En zeker als sales en project management allebei wegkijken en het dilemma van "waar schrijf ik wat" aan iedere individuele developer overlaten, en dan aan het einde van het jaar de developers gaan beoordelen op hoe goed ze hun concrete werkweken in de bedrijfstechnisch wenselijke werkelijkheid hebben weten te puzzelen. Dan kom je op een gegeven moment wel op een punt dat je je werkweek meer gaat inrichten op hoeveel facturabele uren je kan schrijven i.p.v. op hoe je zoveel mogelijk waarde kan creeren voor de klant.
Exact expert nodig?
De "mooiste" die ik ooit heb meegemaakt heb was een project wat een jaar zou lopen waar een platform moest komen wat ze volledig zelf konden beheren met allemaal eigen content en paginas, prima, kan.Crazy D schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:36:
[...]
En tel daar een beloningssysteem bij op dat afhangt van het gefactureerde bedrag, en je kunt je lol op. Zoveel mogelijk uren maken in het begin van het traject, en als een ander de puntjes op de i komt zetten is het budget opeens op. Maar dan wel tegen die gene klagen dat ie zo weinig facturabel is geweest.
Vervolgens zijn ze ruim 9 maanden bezig geweest met ux en design fase en daarna konden we pas met development aan de slag omdat het toen pas afgetekend was. Het zag er prachtig uit maar door alle animatie met content en soms uitschuifbare/klikbare items tot 8 niveaus diep was er qua management geen chocola van te maken, zeker niet in de 6 weken die we hadden om t te maken. Het moet immers ook nog getest worden en naar productie. Uiteindelijk net platform opgeleverd qua looks maar daarna boze klant dat er bijna niks aanpasbaar was.
Tja, dat vond ik jammer maar voelde ik me echt niet verantwoordelijk voor want mijn team heeft binnen de beschikbare tijd een enorme prestatie geleverd waar we trots op kunnen zijn.
Heeft iemand hier wel eens een oud-collega geinterviewd voor een sollicatie? Ik heb binnenkort een gesprek met een vrouw die ik niet ken (denk ik) maar waar ik wel een half jaar overlap mee heb bij mijn vorige werkgever. Ik heb al wel bedacht dat ik de technische vragen over haar huidige werkgever niet ga stellen, dat mag mijn mede-interviewer doen, maar toch, een beetje gek is het wel.
Geïnterviewd niet, maar er is wel eens gevraagd om te oordelen over een oud-collega waarbij duidelijk werd aangegeven een negatief advies ook overgenomen zou worden.
Dat was uiteindelijk ook een negatief advies.
Dat was uiteindelijk ook een negatief advies.
Man, de gedachte alleen al om dit allemaal bij te moeten gaan zitten houden. Wij moesten uren registreren voor de WBSO, daar was ik ook altijd al notoir slecht in. Dan zit je op een gegeven moment de backlog van een paar maanden bij te werken. Schemaatje ernaast met PRs, vrije dagen en evt ziekteverzuim om te achterhalen wat je ook alweer gedaan hadCrazy D schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:36:
[...]
Als er niets uit je handen komt omdat het gewoon niet lukt, houdt het op bij 6 uur gewerkt die dag
Ik was berucht om mijn 7:45 productief, en 0:15 op "collega helpen" of "uren boeken". Aardig wat discussies over gehad, werkwijze nooit aangepast. Duidelijk aantoonbaar niet bezig geweest voor die klant is niet schrijven. Dus even naar de wc, koffie halen, mee naar buiten als de klant toevallig rookt, allemaal werktijd. Maar als ik een kwartier aan de telefoon zit omdat een collega een vraag had, was dat dus niet een kwartier waar de klant voor betaald. Man, dat heeft uren discussie gekost en ik weigerde. "Ja.Maar dat gebeurt andersom ook, dat levelt dan toch uit". Ja, en als we in dat geval beiden 7:45 schrijven levelt dat ook heel mooiNatuurlijk zijn dingen niet altijd zwart-wit, maar de discussie over uren boeken die je niet hebt gewerkt.. prima als de baas meer wil factureren hoor, maar dat regel je dan zelf maar. Niet in mijn uren verantwoording. Had wel gedoe gescheelt want we moesten natuurlijk ook wel precies 40 uur boeken. Of meer. Maar nooit minder.
[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 18-02-2025 23:25 ]
Als je haar niet kent maakt 't niet zo heel veel uit toch? Ben je zelf ergens bang voor? Als je enige "voorkennis" hebt kun je dat volgens mij gebruiken, maar je moet een slag om de arm houden want je weet immers niet hoe het er na je vertrek aan toe is gegaan daar.Kalentum schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:53:
Heeft iemand hier wel eens een oud-collega geinterviewd voor een sollicatie? Ik heb binnenkort een gesprek met een vrouw die ik niet ken (denk ik) maar waar ik wel een half jaar overlap mee heb bij mijn vorige werkgever. Ik heb al wel bedacht dat ik de technische vragen over haar huidige werkgever niet ga stellen, dat mag mijn mede-interviewer doen, maar toch, een beetje gek is het wel.
Oh, en ik vind wel dat je het bijna meteen moet zeggen. Zo kort als praktisch mogelijk nadat je elkaar de handen hebt geschud zeg maar.
Ohja, WBSO... even m'n uren van afgelopen dagen even bijwerken.oisyn schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:25:
[...]
Man, de gedachte alleen al om dit allemaal bij te moeten gaan zitten houden. Wij moesten uren registreren voor de WBSO, daar was ik ook altijd al notoir slecht in. Dan zit je op een gegeven moment de backlog van een paar maanden bij te werken. Schemaatje ernaast met PRs, vrije dagen en evt ziekteverzuim om te achterhalen wat je ook alweer gedaan had
Ja het is alweer een paar jaar geleden, dat klopt. Grootste nadeel vind ik dat er een kans is dat je nog minder objectief bent maar het zal wel meevallen. En mijn collega gaat wat meer in op recente werkervaring en ik ga wat algemene onderwerpen aansnijden.Patriot schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:38:
[...]
Als je haar niet kent maakt 't niet zo heel veel uit toch? Ben je zelf ergens bang voor? Als je enige "voorkennis" hebt kun je dat volgens mij gebruiken, maar je moet een slag om de arm houden want je weet immers niet hoe het er na je vertrek aan toe is gegaan daar.
Oh, en ik vind wel dat je het bijna meteen moet zeggen. Zo kort als praktisch mogelijk nadat je elkaar de handen hebt geschud zeg maar.
:strip_exif()/f/image/o1PbBXMNeKvcfLKRUCykVc0l.png?f=user_large)
Als je iemand niet kent lijkt het me niet zo'n probleem. Ik zit nu op een klus waar ik en twee anderen via een referentie zijn aangedragen en dan is het wel gebruikelijk dat die referentie de inhoudelijke gesprekken niet doet om belangenverstrengeling te voorkomen.Kalentum schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 17:53:
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Het viel inderdaad wel mee. Wel grappig dat bij bepaalde voorbeelden die ze noemde ik nog wel zo ongeveer wist hoe het ooit bedacht was en met elkaar moest samenwerken.Mugwump schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:56:
[...]
Als je iemand niet kent lijkt het me niet zo'n probleem. Ik zit nu op een klus waar ik en twee anderen via een referentie zijn aangedragen en dan is het wel gebruikelijk dat die referentie de inhoudelijke gesprekken niet doet om belangenverstrengeling te voorkomen.
Bij ons zul je inderdaad ook nooit betrokken raken bij mensen die je zelf aandraagt (zit een financiele beloning aan vast) en je wordt ook geacht om gesprekken te weigeren als je de persoon kent.
Geen gebruiker, maar toch even zitten kijken. Vooral naar https://docs.orbstack.dev/compare/docker-desktop omdat ik geen flauw idee had wat het verschil is.CloudPrutser schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:23:
Wie gebruikt hier OrbStack?
Maar volgens mij is het vooral een wrapper om docker heen die bepaalde zaken wat makkelijker maakt. Het is dus eerder een alternatief voor "docker desktop"
Wat vervolgens weer een voordeel is aangezien Docker Desktop tegenwoordig niet meer licentievrij is. Ik gebruik nu Colima, maar ik ga hier ook eens even naar kijken.DevWouter schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:15:
Maar volgens mij is het vooral een wrapper om docker heen die bepaalde zaken wat makkelijker maakt. Het is dus eerder een alternatief voor "docker desktop"
[ Voor 7% gewijzigd door Janoz op 10-03-2025 14:44 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik ga deze week eindelijk eens beginnen met Docker. Ik heb begrepen dat je vooral moet werken via de terminal en het beter is de GUI links te laten liggen.
Orbstack is ook niet licentievrij zo te zien: https://orbstack.dev/pricingJanoz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Wat vervolgens weer een voordeel is aangezien Docker Desktop tegenwoordig niet meer licentievrij is. Ik gebruik nu Colima, maar ik ga hier ook eens even naar kijken.
Tip: Als het alleen Docker is (en dus niet kubernetes) dan raad ik vooral docker compose aan. De GUI gebruik ik alleen om docker te resetten en om docker te updaten.CloudPrutser schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:27:
Ik ga deze week eindelijk eens beginnen met Docker. Ik heb begrepen dat je vooral moet werken via de terminal en het beter is de GUI links te laten liggen.
Docker Desktop != DockerJanoz schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Wat vervolgens weer een voordeel is aangezien Docker Desktop tegenwoordig niet meer licentievrij is. Ik gebruik nu Colima, maar ik ga hier ook eens even naar kijken.
En volgens mij was Docker zelf weer wel licentievrij (of in elk geval open source), maar ik weet niet hoe en wat het zit per versie.
Yeps, omdat MacOS geen native ondersteuning voor Docker heeft, en Docker Desktop een nachtmerrie is.CloudPrutser schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:23:
Wie gebruikt hier OrbStack?
Het GUI gedeelte gebruik ik eigenlijk alleen om een bepaalde container snel te verwijderen. Verder alles via de CLI.
Hoewel de VM feature die ze hebben wel erg handig is zo af en toe.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Weet ik, maar zoals @Firesphere ook al aangeeft draait Docker niet native op de Mac en zul je iets moeten virtualiseren. Docker Desktop deed dat, Colima doet dat en je zou zelfs nog kunnen gaan kloten met VirtualBox. Orbstack was leuk geweest, maar aangezien deze, zoals @Cartman! al aangeeft, ook keen licentie nodig heeft blijf ik wel bij ColimaDevWouter schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:41:
[...]
Docker Desktop != Docker
En volgens mij was Docker zelf weer wel licentievrij (of in elk geval open source), maar ik weet niet hoe en wat het zit per versie.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Ik kan deze tutorial enorm aanraden voor PHP ontwikkelaars: https://www.youtube.com/p...HB396mS8xRQ5gih5iqkQw-4aV
Aanraden voor wat precies? Ik schrijf wel (aardig) wat PHP, maar waarom ik dat zou moeten kijken kan ik niet halen uit jouw bericht.CloudPrutser schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:54:
Ik kan deze tutorial enorm aanraden voor PHP ontwikkelaars: https://www.youtube.com/p...HB396mS8xRQ5gih5iqkQw-4aV
Als je een PHP project wil draaien op Docker, is DDEV de snelste oplossing.
Het zal grotendeels je hele dev-stack opzetten met mailpit, XHProf, XDebug, database, en SSL, etc., zonder dat je er zelf teveel tijd aan hoeft te besteden.
En als je Elastic/Solr/Typesense/Memcached en nog veel meer, nodig hebt, is't een kwestie van "gewoon toevoegen"
Het zou nu ook moeten werken voor Python web projecten trouwens.
Het zal grotendeels je hele dev-stack opzetten met mailpit, XHProf, XDebug, database, en SSL, etc., zonder dat je er zelf teveel tijd aan hoeft te besteden.
En als je Elastic/Solr/Typesense/Memcached en nog veel meer, nodig hebt, is't een kwestie van "gewoon toevoegen"
Het zou nu ook moeten werken voor Python web projecten trouwens.
[ Voor 23% gewijzigd door Firesphere op 13-03-2025 00:10 ]
Fijne π-dag aan al die arme stakkers met de verschrikkelijkste datumnotatie die je kunt overkomen
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Er is zojuist een ontzettende flapdrol langs geweest met een ontiegelijke bullshit-job. €5000,- om gegevens uit AFAS te trekken en vervolgens eens na te gaan denken wat ze nou eigenlijk precies willen met die gegevens.
Het beste idee waar die gast mee kon komen was "hoeveel projecten iedereen gedraaid heeft". Ik krijg er koppijn van.
Ik krijg dan het gevoel dat ik zelf een bullshit-job heb ofzo...
Het beste idee waar die gast mee kon komen was "hoeveel projecten iedereen gedraaid heeft". Ik krijg er koppijn van.
Ik krijg dan het gevoel dat ik zelf een bullshit-job heb ofzo...
[ Voor 27% gewijzigd door CloudPrutser op 19-03-2025 14:10 ]
Stel je voor dat tijd, geld en targets even niet bestaan. Wat zou jij geprogrammeerd willen zien worden?
Een programma dat kan bepalen of een ander programma wel of niet stopt met een gegeven invoer.CloudPrutser schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:57:
Stel je voor dat tijd, geld en targets even niet bestaan. Wat zou jij geprogrammeerd willen zien worden?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Kan je hem een beetje verduidelijken? Hebben we het hier over iets heel low-level?RayNbow schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:03:
[...]
Een programma dat kan bepalen of een ander programma wel of niet stopt met een gegeven invoer.
Dit is het Halting Problem.CloudPrutser schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 14:09:
[...]
Kan je hem een beetje verduidelijken? Hebben we het hier over iets heel low-level?
Uit een net iets eenvoudigere categorie zou ik wel interesse hebben in een daadwerkelijke SAT solver
[ Voor 15% gewijzigd door dcm360 op 19-03-2025 14:13 ]
Haha. 
Het halting problem is voor mij soort van wel bekend, SAT resolver hoor ik voor het eerst maar het klinkt wel logisch.
Ik ben helaas nooit in de positie geweest om de èchte computerwetenschappen te studeren, maar wellicht komt dat nog.
Ik zoek meer iets in de richting van een systeemapplicatie, iets van cliënt <> server of weet ik niet wat. Sowieso moet ik me beperken tot Laravel.
Het halting problem is voor mij soort van wel bekend, SAT resolver hoor ik voor het eerst maar het klinkt wel logisch.
Ik ben helaas nooit in de positie geweest om de èchte computerwetenschappen te studeren, maar wellicht komt dat nog.
Ik zoek meer iets in de richting van een systeemapplicatie, iets van cliënt <> server of weet ik niet wat. Sowieso moet ik me beperken tot Laravel.
Ah, PHP.
Aangezien een nieuwe Wordpress nog een tijdje op zich laat wachten, kun je vast wel een nieuwe CMS maken voordat die versie er is. Plus een eigen CMS is ook iets uit de hobbyproject top 10.
Of een AI chatapp, die poppen nu ook veel op.
Aangezien een nieuwe Wordpress nog een tijdje op zich laat wachten, kun je vast wel een nieuwe CMS maken voordat die versie er is. Plus een eigen CMS is ook iets uit de hobbyproject top 10.
let the past be the past.
Er zijn hier meer users die een eigen CMS ontwikkelen, ik zou met klem adviseren: doe het nietSPee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:12:
Ah, PHP.

Ik dacht dat elk boek na de verplichte "Hello World" hiermee begon.Cartman! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Er zijn hier meer users die een eigen CMS ontwikkelen, ik zou met klem adviseren: doe het niet
Waarom niet? Alles beter dan WordPress.Cartman! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Er zijn hier meer users die een eigen CMS ontwikkelen, ik zou met klem adviseren: doe het niet
Stuk leerzamer ook.
Nee. De volgorde is: Hello world -> ToDo app -> CMS -> eigen programmeertaalZpAz schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:48:
[...]
Ik dacht dat elk boek na de verplichte "Hello World" hiermee begon.
Eventueel nog een editor ertussen.
let the past be the past.
Ah, de eigen todo-app vergeten, dan wordt ik eindelijk productief! Want dat is hetgeen wat me altijd heeft tegengehouden.SPee schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 23:20:
[...]
Nee. De volgorde is: Hello world -> ToDo app -> CMS -> eigen programmeertaal
Eventueel nog een editor ertussen.
Waarom niet?Cartman! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Goed, kleine kans dat het een wereldsuccess wordt, maar het is wel een leuk project om te doen, en leerzaam. Als je't dan ook nog doet in een taal die je minder machtig bent, sla je twee vliegen in 1 klap.
Zet het daarna op Codeberg en vergeet dat't bestaat en gebruik het nergens.
True, je hebt gelijk dat t leerzaam is maar de nadruk op t laatste stukje: gebruik het nergens.Firesphere schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:39:
[...]
Waarom niet?
Goed, kleine kans dat het een wereldsuccess wordt, maar het is wel een leuk project om te doen, en leerzaam. Als je't dan ook nog doet in een taal die je minder machtig bent, sla je twee vliegen in 1 klap.
Zet het daarna op Codeberg en vergeet dat't bestaat en gebruik het nergens.
Dat laatste, van mijn kant tenmiste, was een beetje tongue-in-cheek. Ik zou't zelf niet zomaar doen, maar als je echt een goed product weet te maken...Cartman! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 06:33:
[...]
True, je hebt gelijk dat t leerzaam is maar de nadruk op t laatste stukje: gebruik het nergens.
Als niemand ooit meer start, komt er ook nooit weer een nieuw systeem
Flask, Statamic, etc., zou niet bestaan zonder iemand die het gewoon doet en uiteindelijk iets bruikbaars weet te maken
Uitzonderingen zijn zeer zeldzaam.Firesphere schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 08:34:
[...]
Dat laatste, van mijn kant tenmiste, was een beetje tongue-in-cheek. Ik zou't zelf niet zomaar doen, maar als je echt een goed product weet te maken...
Als niemand ooit meer start, komt er ook nooit weer een nieuw systeem
Flask, Statamic, etc., zou niet bestaan zonder iemand die het gewoon doet en uiteindelijk iets bruikbaars weet te maken
Ik zit zelf niet echt te wachten op een CMS knutselprojectje.
Why not? Het is niet dat Wordpress tegenwoordig nog zo geweldig en begrijpelijk is voor iedereen. Laat staan de neverending stream van bogus plugins met hun security issues.Cartman! schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Een simpel CMS wat alleen doet wat je nodig hebt en verder niets maakt het leven voor velen een stuk eenvoudiger. En scheelt je (mij) een hoop werk.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Wordpress heeft ons wel een van de meest bizarre soaps van de laatste jaren opgeleverd.Tjolk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Why not? Het is niet dat Wordpress tegenwoordig nog zo geweldig en begrijpelijk is voor iedereen. Laat staan de neverending stream van bogus plugins met hun security issues.
Een simpel CMS wat alleen doet wat je nodig hebt en verder niets maakt het leven voor velen een stuk eenvoudiger. En scheelt je (mij) een hoop werk.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
De kwaliteit van de meeste zelfbouw CMS-en zijn een heel stuk lager nog dan Wordpress in mijn ervaring. Het is vaak een gevalletje Not Invented Here met alle valkuilen waar bestaande CMS-en/frameworks allang goed overna gedacht hebben.Tjolk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:18:
[...]
Why not? Het is niet dat Wordpress tegenwoordig nog zo geweldig en begrijpelijk is voor iedereen. Laat staan de neverending stream van bogus plugins met hun security issues.
Een framework is toch iets anders dan een CMS. Je kunt prima op bijv. Symfony of Laravel een homemade CMS bouwen is mijn ervaring, waarbij je met composer en yarn alles binnenhaalt wat je nodig hebt, zonder de clutter van de meeste kant-en-klare CMS'en.
Het is een keuze en kan soms prima uitpakken maar, been there done that, zijn bestaande oplossingen vaak op lange termijn makkelijker qua support en onderhoud. Hangt misschien ook af van wensen en budget van je klanten natuurlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Cartman! op 20-03-2025 13:23 ]
Ah, maar dan heb je het over klanten, budgetten, en support. Ik heb het over familie, vrienden en verenigingsverband.
Ik heb meerdere mensen in die sfeer geholpen aan een CMS op maat en daar vervolgens hooguit 1x per jaar een uurtje onderhoud aan hoeven doen. Kosten zijn dan geen kwestie (ik ga mijn vader of mijn vrouw geen factuur sturen bijvoorbeeld) en ze weten wat ze hebben en daar zijn ze blij mee. Af en toe komt er eens een vraagje voorbij maar dan is een uitleg via WhatsApp of "Yo, als ik je binnenkort toch zie dan kijken we dan wel ff" voldoende.
Commercieel werkt dat natuurlijk heel anders.
Ik heb meerdere mensen in die sfeer geholpen aan een CMS op maat en daar vervolgens hooguit 1x per jaar een uurtje onderhoud aan hoeven doen. Kosten zijn dan geen kwestie (ik ga mijn vader of mijn vrouw geen factuur sturen bijvoorbeeld) en ze weten wat ze hebben en daar zijn ze blij mee. Af en toe komt er eens een vraagje voorbij maar dan is een uitleg via WhatsApp of "Yo, als ik je binnenkort toch zie dan kijken we dan wel ff" voldoende.
Een security update vereist dat er iets aan de security verbeterd moet worden. Complex applicaties hebben vaak wat meer uitdagingen dan je eigen (vaak zeer) specifieke applicatie.Cartman! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:12:
Wie doet de security updates daarvoor of gewoon vertrouwen dat het geen interessant doelwit is?
Er komen genoeg exploits uit voor OS-en, runtimes en frameworks. Het is een keuze daar niet naar om te kijken natuurlijk.DevWouter schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:23:
[...]
Een security update vereist dat er iets aan de security verbeterd moet worden. Complex applicaties hebben vaak wat meer uitdagingen dan je eigen (vaak zeer) specifieke applicatie.
Je hebt gelijk, maar dat zijn elementen die niet door deze hypothetisch developer geschreven zijn en dus sowieso bijgewerkt moeten worden.Cartman! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:25:
[...]
Er komen genoeg exploits uit voor OS-en, runtimes en frameworks. Het is een keuze daar niet naar om te kijken natuurlijk.
Ik denk dat bij dit soort discussies altijd na over de "oppervlakte" van een applicatie. En de meeste externe producten (ook OS-en, runtimes, etc) hebben vaak een extreem grote oppervlakte in verhoudingen tot interne producten.
Ik maak me sneller zorgen over dat iemand de database hackt dan dat iemand mijn applicatie hackt met een zelf geschreven authenticatie laag. Maar goed, ik heb inmiddels ook genoeg ervaring op dat gebied dat als iemand suggereert dat we onze eigen authenticatie laag schrijven mijn eerste reactie: "6 maanden extra looptijd"
Iets wat Teams kan vervangen: ScreenSharing, AudioCall, VideoCall, Chat, GroupChat en P2P-file transfer. Bonuspunten als het federatie doet en ik het makkelijk achter een reverse proxy kan stoppen.CloudPrutser schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 13:57:
Het stomme is dat de laatste keer dat ik hier naar kijk het niet eens zo verdomd ingewikkeld hoeft te zijn dankzij moderne web-tech. Waarschijnlijk ga ik hier dan ook komend weekend aan beginnen.
Een composer update en yarn update is natuurlijk niet het meeste werk, zeker niet als je op LTS versies zit. En nee, die doe ik niet iedere week voor een site waarbij ik als ik een keertje in de logs kijk vooral zie dat er tig aanroepen zijn naar een WP admin en WP login die niet bestaan op de server.Cartman! schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:25:
[...]
Er komen genoeg exploits uit voor OS-en, runtimes en frameworks. Het is een keuze daar niet naar om te kijken natuurlijk.
En heel eerlijk: bij een gemiddeld CMS kom je daar gewoon niet mee weg om daar maandenlang niet naar om te kijken.
En dan heb je het ook nog eens over sites waarbij de impact van een hack of deface is dat ze zien wat het emailadres van de beheerder is of dat ik een keer een backup moet terugzetten. Het is niet dat er dan hele gevoelige data op straat ligt ofzo, of dat er weet-ik-hoeveel euro's aan omzet verloren gaat.
Voor wie de hele Wordpress saga heeft gemist: https://wpvswpe.report/
En dat is echt nog maar een fractie van alles wat ik voorbij heb zien komen.
En dat is echt nog maar een fractie van alles wat ik voorbij heb zien komen.
Ja heb ik ook gedaan voor mijn eigen site, Laravel en Filament als admin. Ook voor wat opdrachten die methode ingezet.Tjolk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:57:
Een framework is toch iets anders dan een CMS. Je kunt prima op bijv. Symfony of Laravel een homemade CMS bouwen is mijn ervaring, waarbij je met composer en yarn alles binnenhaalt wat je nodig hebt, zonder de clutter van de meeste kant-en-klare CMS'en.
Moet er niet denken om een CMS te maken vanaf plain PHP.
[ Voor 4% gewijzigd door Marc3l op 20-03-2025 18:18 ]
Matrix + Jitsi in feiteDevWouter schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 14:42:
[...]
Iets wat Teams kan vervangen: ScreenSharing, AudioCall, VideoCall, Chat, GroupChat en P2P-file transfer. Bonuspunten als het federatie doet en ik het makkelijk achter een reverse proxy kan stoppen.
Het stomme is dat de laatste keer dat ik hier naar kijk het niet eens zo verdomd ingewikkeld hoeft te zijn dankzij moderne web-tech. Waarschijnlijk ga ik hier dan ook komend weekend aan beginnen.
Is een bestaande integratie, dus zou je als referentie kunnen gebruiken.
Die heb ik eerder deze week geprobeerd. En ik vond dat nogal vrij zware applicaties om te gebruiken en niet zo simpel op te zetten.mrdemc schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:32:
[...]
Matrix + Jitsi in feite
Maar... Inderdaad, het zijn goede referenties.
Matrix & BigBlueButton plus Wormhole for de P2Pmrdemc schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:32:
[...]
Matrix + Jitsi in feite
Ik heb zoiets voor mn ouders enzo wel gedaan, maar ben nu toch overgestapt naar een static site generator. Nog eenvoudiger te onderhouden, nauwelijks dynamische content (die ik toch zelf moet updaten), en dan lekker gratis door Cloudflare oid laten hosten. Dat maakt het soort "familiewerk" wel een stuk beter te doen.Tjolk schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:32:
Ah, maar dan heb je het over klanten, budgetten, en support. Ik heb het over familie, vrienden en verenigingsverband.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Eindelijk effe een mooie NextCloud instance opgezet in mijn thuis-datacenter. Heerlijk!
Ik heb een goud idee die ik misschien wil gaan vermarkten. Hoe zou je een geïnteresseerde investeerder kunnen vinden?
Door jezelf geen prutser te noemen en het idee goed uit te werken met een businesscase
of.... Wikipedia: Dragons' Den .....CloudPrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:07:
Ik heb een goud idee die ik misschien wil gaan vermarkten. Hoe zou je een geïnteresseerde investeerder kunnen vinden?
[ Voor 6% gewijzigd door eheijnen op 24-03-2025 12:08 ]
Wie du mir, so ich dir.
Heel slecht plan, mensen zijn niet zo eerlijk.Cartman! schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:49:
Misschien hier even delen, beoordelen wij wel of t wat is?
Als je zorgen maakt over dat het gejat wordt dan wil ik vooral er op wijzen dat een merknaam belangrijker is.CloudPrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:03:
[...]
Heel slecht plan, mensen zijn niet zo eerlijk.
Overigens geloven investeerders eerder in een persoon dan een product.
git fetch be like:
Remote is een lokale dir op mijn (NVMe) disk
. Waarom duurt dit zo lang
Receiving objects: 6% (294/4703), 495.84 MiB | 3.85 MiB/s
Remote is een lokale dir op mijn (NVMe) disk

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.