Firesphere schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:47:
Het verbaasd me nogal hier.
Het aantal mensen dat trots een Large Lying Machine gebruikt en naar mijn idee totaal blind is voor de desastreuze gevolgen.
[...]
Ik zie het bij m'n collega's een beetje, vooral de juniors, dat hoe meer ze copy-paste doen van welke willekeurige Algemene Irritatie-generator ze gebruiken, ze eigenlijk geen idee hebben wat ze eigenlijk doen, en de code-review opmerkingen niet begrijpen, of afdoen als "Afschuwelijk Incompetent hater".
A-fucking-men.
Doodmoe word ik van de ellenlange, zielloze comments die wel beschrijven wat er gebeurt in een stuk code, maar niet waarom. Moedeloos word ik van modellen die met alle liefde meer code genereren, maar refactoren, verminderen, verbeteren, kritisch nadenken, ho maar.
Los van de auteursrechten-issues (ik heb een paar duizend Stack Overflow-posts; ik krijg mijn eigen code terug als ik C# laat genereren), los van het energiegebruik, los van de honderden miljarden die erin gepompt worden en er nooit uit gaan komen (en de bijbehorende machtsconcentratie bij big tech), word ik nog het meest moe van mensen die mij menen te moeten vertellen dat ik gewoon niet goed genoeg prompt, of het verkeerde model gebruik, of de verkeerde verwachtingen heb.
Rot de fuck op. Ik ben geboren in prompten, ben erdoor gevormd. Ik heb de opkomst van Altavista en Google meegemaakt, ik kom van Encarta, ik gebruik "AI" (het is geen AI)/LLM's al twee jaar lang dagelijks om dingen te onderzoeken, samen te vatten, teksten en plaatjes te genereren. Het gaat ook niet om mijn verwachtingen, maar om die van het volledige publiek. Ik weet dat ik het niet moet gebruiken om mijn hele codebase mee te laten genereren, maar slechts ter inspiratie moet gebruiken en de output met een emmer zout moet nemen. "Are you sure about that?" (Herschrijft de helft van de code zonder aanleiding.)
Ik wéét hoe het werkt en hoe ik het kan laten doen wat ik wil. Ik ben in al die tijd nog steeds niet onder de indruk geraakt van de uitvoer, en heb een steeds minder hoge pet op van mensen die dat wel zijn.
[
Voor 10% gewijzigd door
CodeCaster op 30-03-2025 13:07
]