De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
.oisyn schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:04:
git fetch be like:
Receiving objects:   6% (294/4703), 495.84 MiB | 3.85 MiB/s

Remote is een lokale dir op mijn (NVMe) disk |:(. Waarom duurt dit zo lang
Git ondersteund bij mijn weten sowieso wel wat dingen om dat "sneller" te maken. Of anders gezegd: bij mijn weten kun je meerdere working directories hebben van dezelfde repository. Dus 1 directory bevat dan een volledige .git map (met dus alle "objecten"), en de andere working directories bevatten maar een "kleine" .git map waar alleen de state van de workinf directory in wordt bijgehouden (dus welke branch is uitgecheckt, welke changes je gestaged hebt, ...). Bij grote repositories hoef je dan dus niet alles dubbel op te slaan.
Niet dat ik daarmee wil zeggen dat 495MB groot is.

En wellicht dat die zo traag is door het kopieren van meerdere kleine files? Alhoewel 3MB/s natuurlijk wel heel traag is. Een pack zou dat kunnen oplossen als dat het geval is. git gc doet mogelijk dus de boel "converteren" en "comprimeren" in een pack?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:15

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RobertMe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:41:
[...]

Git ondersteund bij mijn weten sowieso wel wat dingen om dat "sneller" te maken. Of anders gezegd: bij mijn weten kun je meerdere working directories hebben van dezelfde repository. Dus 1 directory bevat dan een volledige .git map (met dus alle "objecten"), en de andere working directories bevatten maar een "kleine" .git map waar alleen de state van de workinf directory in wordt bijgehouden (dus welke branch is uitgecheckt, welke changes je gestaged hebt, ...). Bij grote repositories hoef je dan dus niet alles dubbel op te slaan.
Ik weet (inmiddels) dat je met clone --local hardlinked .git files kunt krijgen. Ik moet idd even kijken hoe ik dit anders kan inrichten. Maar sowieso, 3 MB/s voor een lokale copy slaat natuurlijk nergens op.

Ik had eerst gewoon 2 clones van dezelfde repo, een dev versie en een main om als lokale dependency te dienen voor een andere repo die hiervan afhankelijk is (en dus een specifieke versie vereist). Ik wilde een change verplaatsen naar de dev versie dus ik dacht gewoon even een remote toe te voegen naar de lokale folder. Aangezien het dezelfde repo is dacht ik sowieso wel dat hij identieke dingen zou overslaan?
dat ik daarmee wil zeggen dat 495MB groot is.
Dat is wat ie al gedaan had, hij is een paar GB helaas :'(

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 24-03-2025 20:46 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
CloudPrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:03:
[...]

Heel slecht plan, mensen zijn niet zo eerlijk.
De :+ gaf niet erg dat ik n grapje maakte?

Vraag je bij een gouden idee vooral af of jij het vooral leuk vind of dat je er echt geld mee kunt verdienen. Als je echt serieus bent moet je investeren in marktonderzoek en een business plan schrijven en daarmee naar bijvoorbeeld een bank gaan voor een lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:22
CloudPrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 11:07:
Ik heb een goud idee die ik misschien wil gaan vermarkten. Hoe zou je een geïnteresseerde investeerder kunnen vinden?
Eerst uitvogelen of er wel vraag is naar je gouden idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 14:35
CloudPrutser schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:03:
[...]
Heel slecht plan, mensen zijn niet zo eerlijk.
Eigenlijk is dat de enige manier om erachter te komen óf er wel behoefte is aan jouw "gouden idee".
Ja, je kunt het voor jezelf houden. Maar als er geen behoefte aan is, dan krijg je geen klanten. Dus door met anderen te sparren kun je achterhalen of ze dat ook een goed idee vinden en daar geld voor over hebben.
Als een investeerder al datzelfde idee heeft uitgewerkt en erachter is gekomen dat het niet haalbaar is, dan is het zonde van zijn tijd als iemand met datzelfde "gouden idee" aankomt en dat (nog) niet uitgewerkt heeft.

Het probleem zijn niet de ideeën. Die zijn er vaak in overvloed. Het probleem is meestal het idee daadwerkelijk uitwerken en uitvoeren. Of de economisch/wettelijke levensvatbaarheid van je idee.
Slidebean is een site/platform die startups helpt. Daar zijn veel goede tips om te starten en heeft interessante video's op hun YT kanaal, zoals "Most business ideas don't pass this test". Dus kijk daar eens wat voor tips ze daar geven.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Als de secret sauce van je idee zo eenvoudig te stelen of te kopiëren is, is het statistisch gezien praktisch kans 0 dat jij de eerst of enige bent.

Daarmee zeg ik niet dat devschuur de plek is. Maar als je niemand in vertrouwen kan nemen en kan vinden, nou ja.. dan is dat de reden dat je niet slaagt. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Voutloos op 25-03-2025 12:33 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
Nee het is echt origineel en een gat in de markt. Kan het ook wellicht uitvoeren bij mijn werkgever, maar dan wil ik eerst weten hoe we dingen netjes gaan regelen. Had het al gedeeld met mijn team en die zijn flink enthousiast.

Volgens mijn contract had ik namelijk net zo goed de schoonmaker kunnen zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door CloudPrutser op 25-03-2025 13:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:04
CloudPrutser schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:10:
Nee het is echt origineel en een gat in de markt. Kan het ook wellicht uitvoeren bij mijn werkgever, maar dan wil ik eerst weten hoe we dingen netjes gaan regelen. Had het al gedeeld met mijn team en die zijn flink enthousiast.

Gedeeld met je team, dus besproken op het werk, aangezien je denkt dat je het kan uitvoeren bij je werknemer, vast in je werkgevers branche. Het klinkt alsof je dit onder werktijd doet, wat het je baas z'n eigendom maakt.

https://kagi.com/search?q=does+my+boss+own+my+idea

;)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
ZpAz schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:23:
[...]

Gedeeld met je team, dus besproken op het werk, aangezien je denkt dat je het kan uitvoeren bij je werknemer, vast in je werkgevers branche. Het klinkt alsof je dit onder werktijd doet, wat het je baas z'n eigendom maakt.

https://kagi.com/search?q=does+my+boss+own+my+idea

;)
Ja klopt, heb ik het ook al over gehad met een vriend van me. Het zijn echter zeer menselijke mensen en ik weet zeker dat er wat te regelen valt zakelijk gezien.

Maar ik loop voor mijn gevoel veel te ver op de zaken vooruit. Eerst eens kijken of we het gewoon in-house kunnen gaan maken en de buit delen met elkaar als het een succes wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
CloudPrutser schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:10:
Nee het is echt origineel en een gat in de markt.
Herhaling van zetten. Origineel en gat
In de markt kan je zeggen als marktonderzoek gedaan is.
Kan het ook wellicht uitvoeren bij mijn werkgever, maar dan wil ik eerst weten hoe we dingen netjes gaan regelen.
Netjes regelen; goed idee. Spoiler: je werkgever gaat ook melden dar executie alles is.
Nee, dat was misschien zelfs beter geweest, want dat voorkomt de valkuil mbt IP onder werktijd.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Voutloos schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:28:
[...]
Herhaling van zetten. Origineel en gat
In de markt kan je zeggen als marktonderzoek gedaan is.
[...]
Netjes regelen; goed idee. Spoiler: je werkgever gaat ook melden dar executie alles is.
[...]
Nee, dat was misschien zelfs beter geweest, want dat voorkomt de valkuil mbt IP onder werktijd.
Oh sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik wel degelijk wat op LinkedIn heb gegooid, maar dat was maar een deel van de functionaliteit (wat ook al behoorlijk innovatief is). Maar daar heb ik het universele SaaS verhaal buiten gelaten.

Een deel is overigens in eigen tijd gemaakt. Wat heeft dat voor invloed op de IP?

[ Voor 6% gewijzigd door CloudPrutser op 25-03-2025 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CloudPrutser schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:31:
[...]

Oh sorry, ik ben vergeten te vermelden dat ik wel degelijk wat op LinkedIn heb gegooid, maar dat was maar een deel van de functionaliteit (wat ook al behoorlijk innovatief is). Maar daar heb ik het universele SaaS verhaal buiten gelaten.
En de reacties daar waren "daar zou ik X euro per maand voor over hebben" ?
Een deel is overigens in eigen tijd gemaakt. Wat heeft dat voor invloed op de IP?
Waarschijnlijk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:05

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

https://blog.iusmentis.co...ten-werkuren-programmeer/

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
[...]

Wat @Cartman! ook al aangaf, iets vragen om te willen gebruiken en echt te gebruiken is een wereld van verschil. Ik had bijvoorbeeld ook een keer iets gemaakt, ik heb een onderzoek gedaan en iedereen was ook enthousiast. Toen ik het product klaar had gebruikte niemand het :/ Uiteindelijk bij doorvragen, zat er gewoon niet genoeg 'pijn' in om te tool te gebruiken.
Dus zo'n onderzoek is ook geen garantie dat ze je tool gaan gebruiken.

Ik denk ook dat het niet verkeerd is om iets te bouwen zonder onderzoek, maar alleen als je het ook leuk vind om het te bouwen en/of er iets van wilt leren. Als je er puur geld mee wilt verdienen, dan kan je beter wat te veel tijd in een onderzoek stoppen dan nog veel meer tijd kwijt te zijn in het bouwen en het niet gebruikt zal worden / niets opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
[...]

IK zou voorzichtig zijn op dit moment met het openbaar maken van het idee. Het zou niet de eerste keer zijn dat anderen met iemand zijn idee aan de haal gaan. En dan is de pret er vanaf.

Buiten een idee waar ook nog eens anderen enthousiast van worden heb je ook een business case nodig. Het zal tenslotte commercieel levensvatbaar moeten zijn. Kan goed zijn dat er veel geld in de ontwikkeling en het naar de markt brengen gaat zitten en dat moet goed onderbouwd zijn. B.v. hoelang gaat het duren voordat de investeringen zich vertalen in winst. Welke overhead genereert dit product (arbeid, commercie, hardware, etc) die telkens weer terugverdient moet worden.

Als je een gesprek met je baas hierover aangaat zullen dit ook zaken zijn waarnaar gekeken / over gesproken zal worden....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

RayNbow

Kirika <3

Marc3l schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:26:
Toen ik het product klaar had gebruikte niemand het :/ Uiteindelijk bij doorvragen, zat er gewoon niet genoeg 'pijn' in om te tool te gebruiken.
Klinkt als de change function = F(Perceived Crisis / Perceived Pain of Adoption)... :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
RayNbow schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:24:
[...]

Klinkt als de change function = F(Perceived Crisis / Perceived Pain of Adoption)... :p
Het was ook geen directe pijn. Het was in de Corona tijd. Had toen een lokale (web)app gemaakt waar lokale winkeliers hier een aanbieding konden plaatsen. Omdat je niet naar de winkels mocht, alleen kon afhalen.
Ik had al via een landingspage + Facebook advertenties een mailing lijst, dus direct exposure. Maar zo zwaar hadden de winkeliers het waarschijnlijk niet hier.

Ook een lokale jobboard gemaakt. Via Facebook ook bedrijven benaderd die daar wel vacatures plaatsten.
Daar ook verrassende reacties. Stond bij een vacature 'delen graag'. Ze konden via mijn jobboard de eerste vacature ook plaatsen (en wilde dit ook voor ze doen). Reactie: 'nee bedankt'
Ook hier had ik al een mailinglijst, dus gratis exposure.

Bij een opdrachtgever hebben ze meerdere webshops. 1 niet hardlopende shop had te weinig resources waardoor klanten niet konden afrekenen. Daar kwamen ze pas na 4 weken achter.
Ik heb ook een applicatie gemaakt, een dashboard overzicht van alle webshops waar real-time orders op binnen komen. Je kan dan meteen zien wanneer de laatste order was / of rare orders.
Ook geen reponse, dus waarschijnlijk is 4 weken opzet minder pijnlijk.

Wel altijd deze projecten gestart om iets nieuws te leren (framework/library) dus ook niet helemaal voor niets.
Maar conclusie is, mensen zijn raar. :+

Uiteraard eerder mijn kijk op de wereld natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:18

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik raad mensen aan om vooral met een marketeer te praten.

Als je geld wilt verdienen aan je eigen product dan is het doel niet om iets op te lossen, maar om het product verkocht te krijgen. Daarom zijn sales/marketing afdeling vaak ook zulke grote onderdelen van elk willekeurig bedrijf.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Nou laat dat sprookje over loyaliteit enzo maar gaan. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze alleen voor een bepaalde termijn willen verlengen (zal wel 1 of 2 jaar zijn), en me geen vast contract willen geven. Contract van halfjaar eindigt over anderhalve maand.

Ik had een halfjaar geleden afgesproken dat we hem om zouden zetten naar vast na het tijdelijke contract bij wederzijdse tevredenheid. Dit was dus niet de afspraak. Als ik dit had geweten had ik liever even verder gezocht.

Een headhunter nodig hebben om mij te vinden en dan niet vast aanbieden :') x 1000

[ Voor 12% gewijzigd door CloudPrutser op 26-03-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
CloudPrutser schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:41:
Nou laat dat sprookje over loyaliteit enzo maar gaan. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ze alleen voor een bepaalde termijn willen verlengen (zal wel 1 of 2 jaar zijn), en me geen vast contract willen geven. Contract van halfjaar eindigt over anderhalve maand.

Ik had een halfjaar geleden afgesproken dat we hem om zouden zetten naar vast na het tijdelijke contract bij wederzijdse tevredenheid. Dit was dus niet de afspraak. Als ik dit had geweten had ik liever even verder gezocht.

Een headhunter nodig hebben om mij te vinden en dan niet vast aanbieden :') x 1000
Nou mooi, kun je meteen keihard je plan uitvoeren voor je eigen product. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 21:25

Dat is ook gelijk een pijnlijke les dat je dit soort dingen op papier moet hebben, anders bestaat het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 21:25
Zorg dan ook gelijk dat je zwart op wit hebt dat zij geen claim kunnen leggen op je eigen product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Als ik er echt wat mee wil gaan doen zal ik toch eerst echt een paar maanden tijd moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Niet netjes maar toch ook niet het eind van de wereld? Als je t naar je zin hebt verder zou ik m'n ongenoegen uiten maar wel accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Cartman! schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:04:
[...]

Niet netjes maar toch ook niet het eind van de wereld? Als je t naar je zin hebt verder zou ik m'n ongenoegen uiten maar wel accepteren.
Zeker, maar dan moeten ze ook accepteren dat je weggeplukt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:28
Zorg dus wel dat er een opzegbeding in het contract staat waarmee jij als werknemer binnen dat jaar kan vertrekken als je een betere werkgever hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CloudPrutser schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:02:
[...]

Zeker, maar dan moeten ze ook accepteren dat je weggeplukt kan worden.
Dat kan toch sowieso? Daar heb je n opzegtermijn voor. Daar verandert voor de werkgever niks aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Krijg ik gisteravond deze email:
Hey Simon.

Any way we could get a new release published on https://codeberg.org/Firesphere please? Alternatively, I'm happy to be given maintainer access and do it myself rather than expecting you to do work for nothing :)
Ehm, geen probleem, ik kan wel een nieuwe tag maken, maar...
1. Wie de fuck ben jij?
2. Nogal brutaal om direct te zeggen dat je wel maintainer wil zijn?
3. Als je me niet gratis wil laten werken... betaal me dan?
Dus ik stuur terug dat ik een tag heb aangemaakt, met de vraag waarom hij niet gewoon een issue had aangemaakt
Sure I can tag a new release. I'm however not sure why you emailed instead of making an issue?

Without actual issues to track, I don't know if there are any (There are no functional issues, as far as I'm currently aware).
Krijg ik dit terug
Yeah there’s no issue I’m aware of on dev/master (it's main, red), but there are ones you’ve previously fixed. That tricky spot where it’s an issue but it’s also not an issue.

Also I don’t have a codeberg login so here we are.
Ehm, sorry? Als je een issue hebt, in dit geval "ik zou graag een release zien", dan is dat een issue, interesseert me niet of't code of release of iets anders is.
En verder... Je schoof jezelf al direct naar voren als maintainer, maar je hebt geen account? Hoe de fuck denk je dat dat zou gaan werken?

/rant

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sph6uX04Rgv9dBiXp01wNcKLwd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFpUlC6UmVQGGoUaOTUf6s2P.jpg?f=fotoalbum_large

_o-

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 14:35
Firesphere schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:38:
Ehm, geen probleem, ik kan wel een nieuwe tag maken, maar...
1. Wie de fuck ben jij?
2. Nogal brutaal om direct te zeggen dat je wel maintainer wil zijn?
3. Als je me niet gratis wil laten werken... betaal me dan?
Dus ik stuur terug dat ik een tag heb aangemaakt, met de vraag waarom hij niet gewoon een issue had aangemaakt

/rant
1. Een hacker die een bestaand product met gebruikers wil overnemen
2. Hoe krijg je anders makkelijk schrijfrechten
3. Hahahaha, tuurlijk niet

Dit is de gemakkelijke manier om het te kunnen overnemen. Hij had ook jaren de tijd kunnen nemen met kleine changes om in een binair bestand malafide code toe te voegen om zo toegang tot servers van je gebruikers te kunnen krijgen. (check: XZ utils hack saga)

Aan de andere kant heb je ook vaak maintainers die zelfs kant-en-klare fixes niet mergen of een release publiceren en je dus een library in je code hebt, dat vrijwel abandomware is. Dus hopelijk kun je met zo'n bericht het project weer nieuw leven in blazen.
In mijn project zit zo'n js library. Jaren geen nieuwe versie in npm, ondanks de "ik ga het binnenkort doen" en PR's met versie updates. Zit je dan met je Angular 18 project, met een library voor versie 13. /rant

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

SPee schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 00:42:
[...]

1. Een hacker die een bestaand product met gebruikers wil overnemen
2. Hoe krijg je anders makkelijk schrijfrechten
3. Hahahaha, tuurlijk niet
Nou, als je die specifieke code wil "hacken" en zo mijn "product" dat open source is met de licentie LGPL-with-attribution, veel plezier met het overnemen van mijn Packagist naam :D Dat gaat toch even niet door.
In mijn project zit zo'n js library. Jaren geen nieuwe versie in npm, ondanks de "ik ga het binnenkort doen" en PR's met versie updates. Zit je dan met je Angular 18 project, met een library voor versie 13. /rant
Net een nieuwe RedHat 8 server aan't deployen... hebben ze verdorie PGSQL10 als default. Doe effe normaal!

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 20:13

Matis

Rubber Rocket

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Ik heb een vraag. Wellicht dat ik beter naar een ander topic kan hiermee, maar dat hoor ik dan graag:

Loyaliteit en eerlijkheid moeten van twee kanten komen. Ik heb me van mijn beste kant laten zien en prachtige dingen gemaakt waar de monden open van vielen. Maar kennelijk hoor ik toch niet bij de club, alleen maar tijdelijk.

Dit is wat ik zoek in mijn eventueel volgende baan. Geen standaard werkgever/werknemersrelatie waarbij je een minion bent die doet wat hem opgedragen wordt, maar eerder een partnerschap als gelijken. Waarbij ook hoort dat je wordt beloond naar prestaties, bovenop je standaard vergoeding. Ik mis dat op dit moment enorm en voel me beperkt door deze arbeidsrelatie. Het is stom.

Hoe zou je zoiets kunnen vinden? Oproepje LinkedIn? :)

[ Voor 3% gewijzigd door CloudPrutser op 27-03-2025 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:22:
Ik heb een vraag. Wellicht dat ik beter naar een ander topic kan hiermee, maar dat hoor ik dan graag:

Loyaliteit en eerlijkheid moeten van twee kanten komen. Ik heb me van mijn beste kant laten zien en prachtige dingen gemaakt waar de monden open van vielen. Maar kennelijk hoor ik toch niet bij de club, alleen maar tijdelijk.

Dit is wat ik zoek in mijn eventueel volgende baan. Geen standaard werkgever/werknemersrelatie waarbij je een minion bent die doet wat hem opgedragen wordt, maar eerder een partnerschap als gelijken. Waarbij ook hoort dat je wordt beloond naar prestaties, bovenop je standaard vergoeding. Ik mis dat op dit moment enorm en voel me beperkt door deze arbeidsrelatie. Het is stom.

Dat jij goed presteert betekent nog niet dat het bedrijf goed presteert.

Wat je zoekt zijn aandelen of partners. Dat betekent dus jij je moet inkopen bij een bedrijf.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
DevWouter schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Dat jij goed presteert betekent nog niet dat het bedrijf goed presteert.

Wat je zoekt zijn aandelen of partners. Dat betekent dus jij je moet inkopen bij een bedrijf.
Ik hoor zeer regelmatig dat werknemers als secundaire voorwaarden aandelen of een winstdeling afspreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja, specifiek 4o, heeft een image upgrade gehad. Moet je wel een betaald account voor hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Ik hoor zeer regelmatig dat werknemers als secundaire voorwaarden aandelen of een winstdeling afspreken.
Dat is meestal vooral bij startups, of als je wat hoger in het management komt.

Maar als je deze wensen hebt dan klinkt het meer alsof je zelf wat zou kunnen ondernemen, daarbij kan het inderdaad wel fijn zijn als je een of meerdere partners vindt om de verschillende kanten van een onderneming wat beter te kunnen dekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
[...]

Ligt heel erg aan de sector en het bedrijf zelf. Ik had b.v. ook kunnen participeren in het fonds dat de PE partij die een meerderheidsbelang heeft in mijn werkgever aanbiedt, maar ik vond de voorwaarden daarvoor echt gewoon een wurgconstructie.

Ik denk dat als je serieus denkt dat je meer rendeert dan dat in loondienst geboden wordt je een aantal opties hebt:
  1. Verzin je eigen idee en richt een bedrijf op. Laat het uitgroeien tot unicorn, verkoop de boel en je kunt lekker met pensioen.
  2. Kijk rond in de start-up markt. Daar bestaat vaak nog meer de mogelijkheid om vroegtijdig te participeren en kun je daar een leuk bedrag aan overhouden als het bedrijf flink weet te groeien en / of financiering weet binnen te halen.
  3. Wordt ZZP'er en verhuur jezelf. Als je goed genoeg bent kun je een leuk tarief vragen.
  4. Ga midlancen. Je hebt enige zekerheid met een vaak wel relatief laag maandsalaris, maar wel met een percentage van de omzet die je zelf genereert door inzet

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
[...]
* Zoek eens naar vacatures die dit soort emolumenten aanbieden en wat ze daar voor retour verwachten.
* Denk eens na over wat het zou betekenen als je voor jezelf begint (voor- EN nadelen)
* Als je erg doordrongen bent van het mogelijke succes van je eerder genoemde idee kijk dan eens naar
de mogelijkheid om dit in eigen beheer te doen. Misschien starten op een kleine schaal en naar gelang het succes af- of opschalen. Mocht dat idee van een grootte zijn dat je als veelbelovende start-up voor de dag komt dan zal het vinden van een partner een stuk makkelijker worden.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l

Ik denk ook een beetje geluk hebben maar ik zou als ik weer in loondienst zou gaan weer op zoek gaan naar een kleine organisatie en geen softwarefabriek maar als inhouse developer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Let op: nofi, en ik weet dat ik aannames maak, maar een goed bedoelde realitycheck:

Ik denk dat je het allemaal wat persoonlijk maakt. Je bent er nu paar dagen over aan het malen, maar misschien is vanuit managerkant wel business as usual; mondeling wat toezeggen, mogelijk zelfs zo ambigu dat het op beide manieren kan interpreteren, maar puntjes bij paaltje volgens het boekje het minimale aanbieden. Wat wellicht niet enkel bij jou gebeurt, maar iedereen!

Dit is niet om het goed te praten, en de deal moet helder zijn voor beide partijen. En het is ruk dat soms de onderhandeling oneerlijk lijkt omdat de business meer info heeft, of jou voor het blok zet, en de andere skillset heeft: Jij bent de nerd, de ander de prater die het ook nog vaker doet. Rara wie heeft het voordeel in het gesprek voeren tijdens een onderhandeling? ;)

Wat betreft deal zei @Kriekel het al:
Kriekel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:53:
Dat is ook gelijk een pijnlijke les dat je dit soort dingen op papier moet hebben, anders bestaat het niet.
Paper trail or didn’t happen.

Maar ook dat is some kip/ei: Zaken afdwingen gaat makkelijker als je je sporen al verdient hebt, en ironisch genoeg misschien dus minder nodig hebt. Alhoewel de gemiddelde engineer sollicitant, zeker niet te mondig is.

Dus naast gegeven opties kan je ook gewoon doorgaan en vooral niet bruggen verbranden, maar nu leren hoe aan te geven wat je wil en dat voortaan wel op papier krijgen. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Aandelen voor personeel is niet super gebruikelijk als men een competitief salaris kan aanbieden. En bij winstdeling heb je vaak een lager salaris. Zie verder ook Mugwump in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬".

Wat ik ook denk dat relevant is om na te denken waarom je zo'n constructie wilt hebben. Is dat vanuit de overtuiging dat je onvoldoende beloont wordt, of vanuit de overtuiging dat je inzet naar ratio beloont wordt, of is het een ego verhaal.

Om eerlijk te zijn is het in mijn persoonlijke ervaring (en de mensen waar ik gesproken mee heb) het bijna altijd een ego verhaal, het salaris voor ontwikkelaars is meestal riant genoeg en naar ratio betekent ook dat het je geld kan kosten. Dat het de ego is hoeft niet erg te zijn (want een ego hebben kan zowel gezond als ongezond zijn), maar door er bewust op te zijn weet je wat voor jou belangrijk is.

En inderdaad wat Voutloos in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" schrijft: Verbrand geen bruggen. Iets in de fik steken kost tijd en geld en de wereld is dusdanig klein dat je elkaar altijd wel een keertje tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
DevWouter schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:10:
[...]

Aandelen voor personeel is niet super gebruikelijk als men een competitief salaris kan aanbieden. En bij winstdeling heb je vaak een lager salaris. Zie verder ook Mugwump in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬".

Wat ik ook denk dat relevant is om na te denken waarom je zo'n constructie wilt hebben. Is dat vanuit de overtuiging dat je onvoldoende beloont wordt, of vanuit de overtuiging dat je inzet naar ratio beloont wordt, of is het een ego verhaal.

Om eerlijk te zijn is het in mijn persoonlijke ervaring (en de mensen waar ik gesproken mee heb) het bijna altijd een ego verhaal, het salaris voor ontwikkelaars is meestal riant genoeg en naar ratio betekent ook dat het je geld kan kosten. Dat het de ego is hoeft niet erg te zijn (want een ego hebben kan zowel gezond als ongezond zijn), maar door er bewust op te zijn weet je wat voor jou belangrijk is.

En inderdaad wat Voutloos in "De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬" schrijft: Verbrand geen bruggen. Iets in de fik steken kost tijd en geld en de wereld is dusdanig klein dat je elkaar altijd wel een keertje tegen komt.
Het ligt eraan waar je gaat werken en wat je gaat doen. In mijn geval ben ik goed in het besparen van tijd en kosten. Ik vind echter wel dat wanneer je een nieuw platform op gaat zetten of echt iets maakt dat veel geld gaat besparen, dat de winst gedeeld moet worden uiteindelijk. Jij doet immers het werk, niet de manager.

Als ik nu tegen huidig salaris iets maak waar de baas mee binnen loopt, moet dat gewoon netjes worden geregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door CloudPrutser op 27-03-2025 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:26:
[...]

Het ligt eraan waar je gaat werken en wat je gaat doen. In mijn geval ben ik goed in het besparen van tijd en kosten. Ik vind echter wel dat wanneer je een nieuw platform op gaat zetten of echt iets maakt dat veel geld gaat besparen, dat de winst gedeeld moet worden uiteindelijk. Jij doet immers het werk, niet de manager.

Als ik nu tegen huidig salaris iets maak waar de baas mee binnen loopt, moet dat gewoon netjes worden geregeld.
Je ziet het denk ik iets te rooskleurig. Je wordt aangenomen voor een bepaalde taak, wat het is doet er eigenlijk niet eens veel toe. Daar krijg je een bepaald salaris voor zodat jij geld verdient en het bedrijf waar je werkt (hopelijk) winst kan maken. Onder de streep zou je met dit salaris allebei tevreden moeten zijn. Dat is hoe een werkgever/werknemer relatie normaliter werkt.

Als jij een dag er niet lekker in zit of ziekt bent ga je toch ook niet naar je baas "t ging niet zo lekker, betaal me vandaag maar niet". Dat is het risico van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Cartman! schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Je ziet het denk ik iets te rooskleurig. Je wordt aangenomen voor een bepaalde taak, wat het is doet er eigenlijk niet eens veel toe. Daar krijg je een bepaald salaris voor zodat jij geld verdient en het bedrijf waar je werkt (hopelijk) winst kan maken. Onder de streep zou je met dit salaris allebei tevreden moeten zijn. Dat is hoe een werkgever/werknemer relatie normaliter werkt.

Als jij een dag er niet lekker in zit of ziekt bent ga je toch ook niet naar je baas "t ging niet zo lekker, betaal me vandaag maar niet". Dat is het risico van de werkgever.
Nee snap ik heel goed. Ik heb op zich een redelijk salaris en ben helemaal happy.

Het is ook geen 'must', zolang het maar fatsoenlijk betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Nee snap ik heel goed. Ik heb op zich een redelijk salaris en ben helemaal happy.

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen hier; je uit flink ongenoegen vorige posts maar toch ben je helemaal happy :?

Alternatieven zijn genoemd ook als je niet voor een baas wilt werken maar is uiteraard niet zonder risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Cartman! schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:36:
[...]

Je spreekt jezelf wel een beetje tegen hier; je uit flink ongenoegen vorige posts maar toch ben je helemaal happy :?

Alternatieven zijn genoemd ook als je niet voor een baas wilt werken maar is uiteraard niet zonder risico.
Ik bedoel alleen: als jij de baas rijk maakt, is het niks meer dan normaal dat je de makers ook financieel spekt. Ik zou het zelf wel doen.

Anders is de baas met de noorderzon vertrokken en zit jij nog tot je 67e in de rat-race.

[ Voor 8% gewijzigd door CloudPrutser op 27-03-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online
CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Klinkt toch naar wat impulsief reageren op veranderingen. Wat op zich best kan zijn.
Maar in het geval dat ze zich anders uitten over een contractverlenging ipv. een vast contract kun je daar ook eens gewoon, als dat aan de orde komt, naar vragen wat daar de aanleiding voor is. Dat is nooit slecht om te weten. Misschien komen daar zaken naar voren die op termijn toch nog een vast contract mogelijk maken.

Probeer er de rust in te houden, dat is goed voor jezelf en je omgeving....

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Ik bedoel alleen: als jij de baas rijk maakt, is het niks meer dan normaal dat je de makers ook financieel spekt. Ik zou het zelf wel doen.

Anders is de baas met de noorderzon vertrokken en zit jij nog tot je 67e in de rat-race.
Zoals ik zei; dat is het risico want een werkgever neemt en als ze het goed doen pakken ze meer dan jij. Als je dit ook wil moet je "gewoon" ook werkgever worden als je denkt dat het zo makkelijk is. Jij krijgt salaris, dat is het "spekken" van jou waar jij vrijwel geen risico loopt het niet te krijgen. Als je dat te weinig vind dan ben je vrij om een andere werkgever te zoeken, geen garantie dat die er is.

edit: het voelt alsof je aan t begin van je carriere zit, klopt dat? niet erg maar het geeft eea wel meer context dan.

[ Voor 22% gewijzigd door Cartman! op 27-03-2025 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

CloudPrutser schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:43:
[...]

Helaas, zo werkt het niet.

Allereerst heeft de werkgever met allerlei onzekerheden te maken. Veel van de sociale vangnetten waar je als personeel van geniet zijn niet van toepassing als je eigenaar bent. Vaak is het bedrijf zijn pensioen. Ook voor hem is het rat-race.

Ten tweede er is geen enkele reden om het personeel extra te belonen als het bedrijf succesvol is. Immers het personeel wordt ook niet gestraft als het bedrijf een slechte jaar heeft en in het rood staat.

Ten derde: De werkgever betaalt het personeel voor hun tijd. Niet hun kunde (of onkunde). Als je die beloning structuur wilt hebben moet je een eigen bedrijf beginnen worden waarbij je op project basis betaalt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Cartman! schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Zoals ik zei; dat is het risico want een werkgever neemt en als ze het goed doen pakken ze meer dan jij. Als je dit ook wil moet je "gewoon" ook werkgever worden als je denkt dat het zo makkelijk is. Jij krijgt salaris, dat is het "spekken" van jou waar jij vrijwel geen risico loopt het niet te krijgen. Als je dat te weinig vind dan ben je vrij om een andere werkgever te zoeken, geen garantie dat die er is.

edit: het voelt alsof je aan t begin van je carriere zit, klopt dat? niet erg maar het geeft eea wel meer context dan.
Nee zit niet aan het begin van mijn carrière, en ik begrijp hoe werkgeverschap eruit ziet en welke risico's er aan verbonden zijn. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Hoe zie jij dan die niet-standaard relatie? Er zijn bedrijven waar je als werknemer gewoon aandelen krijgt als onderdeel van je beloningspakket (eigenlijk opties maar goed). En die kunnen (bij mij in elk geval wel) prestatie-afhankelijk zijn. Dan heb je het niet over dat je schathemeltje rijk wordt , dat is in loondienst uitzonderlijk. Goed verdienen, zorgeloos leven kan natuurlijk wel.

Het miniongevoel, ligt ook aan de autonomie die een bedrijf de werknemers gunt. Bedrijven met een eigen product hebben bv teams die rond 1 aspect georganiseerd zijn, bv 'betalingen', en die hebben dan autonomie op dat stukje. Hoe loopt de flow, hoe is de UX, wat werkt en wat werkt niet, database ontwerp, koppeling met third parties, koppeling met boekhouding enzo. Dan ben je echt geen minion maar wordt van je verwacht dat je zelf met voorstellen komt en feedback van anderen kan verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Nu online
DevWouter schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:09:
[...]
Ten tweede er is geen enkele reden om het personeel extra te belonen als het bedrijf succesvol is. Immers het personeel wordt ook niet gestraft als het bedrijf een slechte jaar heeft en in het rood staat.
Het is prima mogelijk om mee te delen in winst en niets te krijgen als er dus geen winst is. Het is een hele gebruikelijke beloningsmethodiek met het idee dat mensen zelf een stap extra zetten om bij te dragen aan die winstgevendheid. Dat lijkt me ook een prima reden. Geen verplichting, maar wel de reden dat dit bij veel werkgevers (waaronder die van mij) gebruikelijk is.
Ten derde: De werkgever betaalt het personeel voor hun tijd. Niet hun kunde (of onkunde). Als je die beloning structuur wilt hebben moet je een eigen bedrijf beginnen worden waarbij je op project basis betaalt wordt.
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Het is veelal iets dat de wetgever in bepaalde mate afdwingt middels minimumlonen en dergelijke, maar stukloon is nog steeds prima mogelijk zolang je maar minimaal het minimumloon betaalt en bestaat ook nog steeds.
Daarbij zijn er genoeg banen met een bonuscomponent (denk alleen al aan de saleswereld) waarmee significant verdient kan worden.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Mugwump schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:51:
[...]

Het is prima mogelijk om mee te delen in winst en niets te krijgen als er dus geen winst is. Het is een hele gebruikelijke beloningsmethodiek met het idee dat mensen zelf een stap extra zetten om bij te dragen aan die winstgevendheid. Dat lijkt me ook een prima reden. Geen verplichting, maar wel de reden dat dit bij veel werkgevers (waaronder die van mij) gebruikelijk is.

[...]

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Het is veelal iets dat de wetgever in bepaalde mate afdwingt middels minimumlonen en dergelijke, maar stukloon is nog steeds prima mogelijk zolang je maar minimaal het minimumloon betaalt en bestaat ook nog steeds.
Daarbij zijn er genoeg banen met een bonuscomponent (denk alleen al aan de saleswereld) waarmee significant verdient kan worden.
Sales is dan ook bij uitstek een functie waarbij je dat in theorie goed kunt meten. In de praktijk is dat al lastiger. Als jij een consultant meeneemt voor een flitsende demo en de opdracht valt, wiens verdienste was het dan?
En als sales een opdracht scoort tegen een laag tarief, en consultants krijgen bonus op basis van hun omzet, wiens verlies is dat dan? Ik kom weinig eerlijke bonusregelingen tegen eigenlijk. Er is altijd genoeg op af te dingen dat het nergens op slaat :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Nu online
Crazy D schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Sales is dan ook bij uitstek een functie waarbij je dat in theorie goed kunt meten. In de praktijk is dat al lastiger. Als jij een consultant meeneemt voor een flitsende demo en de opdracht valt, wiens verdienste was het dan?
En als sales een opdracht scoort tegen een laag tarief, en consultants krijgen bonus op basis van hun omzet, wiens verlies is dat dan? Ik kom weinig eerlijke bonusregelingen tegen eigenlijk. Er is altijd genoeg op af te dingen dat het nergens op slaat :P
Oh maar dat zei ik ook niet natuurlijjk. :P
Met 'incentives' als bonussen moet je echt heel goed uitkijken. Heb in de verkoophoek b.v. vaak genoeg gezien dat er b.v. of incentives waren op gesloten deals en hele agressieve telefonische verkoop werd beloond waarbij dan het gros van de contracten weer geannuleerd werd binnen 10 dagen, dat er totaal onrealistische zaken werden verkocht zoals projecten voor 3 maanden die eigenlijk 3 jaar gingen kosten en ga zo maar door.

Feit blijft dat er bij genoeg bedrijven sprake is van bonusstructuren. Bij ons zijn ze afgestapt van allerlei gerichte stimuleringsmaatregelen op b.v. percentage facturabele uren, want ja, dan gaat niemand die belangrijke interne projecten waar geen facturabele uren op geschreven mogen worden doen. In plaats daarvan is er gewoon een bedrijfsbreed EBITDA doel en afhankelijk van de mate waarin dat gehaald wordt is er tot 1 maandsalaris aan bonus voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

.oisyn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:36:
Ja, specifiek 4o, heeft een image upgrade gehad. Moet je wel een betaald account voor hebben.
Je hebt het stuk gemaakt
nieuws: OpenAI begrenst ChatGPT-beeldgenerator tijdelijk vanwege te veel verz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zag het ja. Kreeg vandaag al allemaal vage foutmeldingen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

.oisyn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 21:35:
Ik zag het ja. Kreeg vandaag al allemaal vage foutmeldingen :'(
Allemaal de schuld van Folder. Stoute robot 🤖

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Copilot blijft me verbazen.

Ik ben een algoritme uit een paper aan het implementeren voor polygon triangulation. Ik heb nog geen enkele referentie naar dat paper gebruikt, en ik ben nog niet klaar. Ik wilde wat comments typen bovenaan de file om wat conventies vast te stellen. Suggereert copilot om een referentie naar precies dat paper te includen wat ik aan het implementeren ben 8)7.

Bij de daadwerkelijke implementatie ervan is ie echter nog niet heel erg nuttig :P

[ Voor 12% gewijzigd door .oisyn op 27-03-2025 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 22:54:
Copilot blijft me verbazen.

Ik ben een algoritme uit een paper aan het implementeren voor polygon triangulation. Ik heb nog geen enkele referentie naar dat paper gebruikt, en ik ben nog niet klaar. Ik wilde wat comments typen bovenaan de file om wat conventies vast te stellen. Suggereert copilot om een referentie naar precies dat paper te includen wat ik aan het implementeren ben 8)7.

Bij de daadwerkelijke implementatie ervan is ie echter nog niet heel erg nuttig :P
Deze week een heel stuk code geschreven met "Copilot Edit" en zolang je het op via de TDD methode doet en echt hele kleine stapjes blijft maken werkt het redelijk goed. Het is nog wel zo dat ik alles moet dubbel checken en soms zelf wat kleine aanpassingen moet maken. Maar zolang de wijziging en code ongeveer 10 regels per keer is, kan het goed gebruikt worden.

Mijn grootste frustratie was dat hij mijn TreeNode<T> telkens zag als een list ipv een LinkedList

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
class TreeNode<T>  {
   parent?: TreeNode<T>;
   firstChild?: TreeNode<T>;
   lastChild?: TreeNode<T>;
   prevSibling?: TreeNode<T>;
   nextSibling?: TreeNode<T>;
   constructor(public value: T){}|
}

// Wat Copilot de hele tijd dacht
class TreeNode<T> {
   parent?: TreeNode<T>;
   children: TreeNode<T>[];
   constructor(public value: T){}|
}

Ook was het overtuigd dat ik jest gebruik terwijl ik vitest geinstalleerd had.

Het was een beetje alsof ik de hele tijd een nieuwe junior developer aan het opleiden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:00:
Het was een beetje alsof ik de hele tijd een nieuwe junior developer aan het opleiden was.
Dit is waar ik ook wel vaak tegenaan loop. Was bezig met een schema voor DynamoDB en had een specifieke secondary index nodig en ondanks 3 keer sturen bleef die maar verkeerde antwoorden geven. Alsnog heeft het me tijd bepaard maar ook wel weer fijn dat AI m'n baan nog niet helemaal kan overnemen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Cartman! schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Dit is waar ik ook wel vaak tegenaan loop. Was bezig met een schema voor DynamoDB en had een specifieke secondary index nodig en ondanks 3 keer sturen bleef die maar verkeerde antwoorden geven. Alsnog heeft het me tijd bepaard maar ook wel weer fijn dat AI m'n baan nog niet helemaal kan overnemen ;)
Als "AI" mij voor 2 weken zou vervangen dan wil ik niet eens weten wat voor puinhoop het is als ik terug kom van vakantie. Zoals het nu is zou ik niet eens 30 seconden alleen vertrouwen met mijn code. En dan wil ik niet eens beginnen over legacy of domein specifieke applicaties.

Het tijd besparen zit hem vooral in het feit dat we andere inzichten krijgen of omdat we niet door zeer ingewikkelde documentatie heen moeten worstelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
Het ligt er ook een beetje welke A.I. je gebruikt en waarvoor. Met Claude krijg ik veel betere resultaten dan met Co-Pilot of de Jetbrains A.I. assistant.
Laravel.Filament krijg ik vaker verkeerde resultaten dan juiste dus dat snappen 'ze' nog niet zo goed.

Voor simpele taken zoals gooi deze data even in een array / object, regex opdrachten, geef even een rijtje kleuren terug in hex formaat, maak een formulier je met velden x, y en z, enz.. Dit soort taken/opdrachten werkt altijd wel prima

[ Voor 3% gewijzigd door Marc3l op 28-03-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Nu online
Ik heb de afgelopen dagen deze mafkezen een beetje gevolgd terwijl ze in een watertoren met behulp van Cursor een Tower defense card game aan het bouwen waren in 7 dagen. Best grappig en de AI was zeker niet helemaal nutteloos. :P
YouTube: Day 1 - VIBE CODING A GAME IN 7 DAYS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:45

Haan

dotnetter

We zijn op mijn werk bezig met evalueren van de Agent modus van Github Copilot. Dat is best indrukwekkend wat die kan. Software engineeren wordt op die manier meer 'prompt engineeren' . Als je daar een beetje handig mee wordt kan dat echt een boost in productiviteit geven verwacht ik. En dat is hard nodig, want het is lastig om goede developers te vinden.
En het is met AI heel makkelijk om de kwaliteit van je projecten op te krikken door het generen van unit tests en het generen van documentatie (zowel in code als ook readme files voor een repository).
Ik vind het persoonlijk wel lastig dat er allerlei modellen zijn, dus dan moet je gaan uitzoeken welk model voor welke taak het meest geschikt is. Voor documentatie gebruik ik nu Claude 3.7 Sonnet, default GPT4-0 is prima. Maar nu zie ik ook al weer dat er een Gemini 2.0 Flash model beschikbaar is gekomen, moet ik weer gaan uitzoeken waar die handig voor is :P

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik vind t momenteel nog eng om het direct vanuit m'n IDE te doen; je geeft zo'n tool wel leesrechten tot je hele filesystem en geen idee wat die allemaal oppakt en doorstuurt of ben ik te paranoide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

@Cartman! Ik ben met mijn team onderdeel van een groot internationaal bedrijf. Ik heb het even opgezocht net, de business unit waar wij onder vallen heeft 17.1k repositories in GitHub, bijna 4k members en 25 security members.
Waar ik mee wil zeggen dat het qua security en compliance ongetwijfeld zeer grondig doorgelicht is voor het is uitgerold binnen het bedrijf en dat je waarschijnlijk inderdaad te paranoïde bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Haan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:02:
@Cartman! Ik ben met mijn team onderdeel van een groot internationaal bedrijf. Ik heb het even opgezocht net, de business unit waar wij onder vallen heeft 17.1k repositories in GitHub, bijna 4k members en 25 security members.
Waar ik mee wil zeggen dat het qua security en compliance ongetwijfeld zeer grondig doorgelicht is voor het is uitgerold binnen het bedrijf en dat je waarschijnlijk inderdaad te paranoïde bent ;)
Maar heb je ook prive spullen staan op het device waar je die tools op draait of is dat een dichtgetimmerd corporate device? Dat laatste zou me niet uitmaken maar op m'n prive device staan ook m'n bankafschriften en belastingaangiftes bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Cartman! schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Maar heb je ook prive spullen staan op het device waar je die tools op draait of is dat een dichtgetimmerd corporate device? Dat laatste zou me niet uitmaken maar op m'n prive device staan ook m'n bankafschriften en belastingaangiftes bijvoorbeeld.
Ik mag redelijk doen met mijn bedrijslaptop wat ik wil, maar ik wil daar niet te veel persoonlijke dingen op doen om 3 redenen:

1) Mijn werkgever hoeft geen inzicht te hebben in mijn prive
2) Mijn bedrijfslaptop kan om veiligheidsredenen remote gewiped worden, daarbij wil ik geen persoonlijke bestanden kwijt raken (om deze reden heb ik ook een aparte werktelefoon)
3) Psychologische scheiding tussen werk en prive is voor mij mentaal erg fijn (merk ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Haan schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:02:
Ongetwijfeld....

Of het is iemand die dacht: oh daar kun je tijd mee winnen, security? Boeien. :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Gropah schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 23:10:
[...]

Ik mag redelijk doen met mijn bedrijslaptop wat ik wil, maar ik wil daar niet te veel persoonlijke dingen op doen om 3 redenen:

1) Mijn werkgever hoeft geen inzicht te hebben in mijn prive
2) Mijn bedrijfslaptop kan om veiligheidsredenen remote gewiped worden, daarbij wil ik geen persoonlijke bestanden kwijt raken (om deze reden heb ik ook een aparte werktelefoon)
3) Psychologische scheiding tussen werk en prive is voor mij mentaal erg fijn (merk ik)
Dat bedoel ik dus, ik develop voornamelijk op m'n prive device en daar staat naast code ook prive spul op. Een tool die bekend staat op data uit te lezen voelt dan niet helemaal oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Cartman! schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Op mijn werk laptop doe ik geen privé zaken inderdaad. Maar het is niet zo dat een copilot tool je hele pc gaat indexeren hè 8)7 alleen context waar je mee bezig bent op dat moment. Je kunt in de logs ook precies zien wat er over de lijn gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Haan schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:39:
[...]

Op mijn werk laptop doe ik geen privé zaken inderdaad. Maar het is niet zo dat een copilot tool je hele pc gaat indexeren8)7 alleen context waar je mee bezig bent op dat moment. Je kunt in de logs ook precies zien wat er over de lijn gaat.
Famous last words

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Dat je dingen kan controleren is gewoon onwaar; Dat is niet continu te doen en een te groot volume. Dus het is uiteindelijk gewoon vertrouwen en een beetje dissonantie dat iemand anders het wel controleert. Dat kan ook gewoon een keuze zijn!

Werk en privé laptops mixen.. brrr. Moet je echt niet willen, zelfs de slimste mensen kunnen in phishing of wat dan ook trappen op een zwak moment. Het risico dat een privé-activiteit escaleert in een bedrijfsdatalek of wat dan ook..
Je leeft echt nog in 1999 als je dit niet uit sluit. En hardware tov alle andere kosten voor je werkplek is totaal niet significant.

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 33% gewijzigd door Voutloos op 29-03-2025 11:56 ]

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Voutloos schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:42:
Werk en privé laptops mixen.. brrr. Moet je echt niet willen,
Het is gewoon gemakzucht ook wat dat betreft. M'n eigen desktop is simpelweg sneller dan m'n laptop en staat klaar ipv kabeltjes aansluiten. Maar je hebt helemaal gelijk, moet me er even toe aanzetten om m'n werklaptop ook te voorzien van alle tools en dan is t inderdaad minder/geen probleem als een tool alles zou indexeren meer ook.
Ik zie dat niet zo zwart/wit. Ik ga gerust in de avond en weekend verder met m'n werk omdat ik er heel veel plezier in heb. Tussendoor even gamen, biertje erbij, helemaal prima. Juist dat soort dedication levert bij mij pluspunten op bij een sollicitant. De code zelf kan me gestolen worden, daar zitten geen secrets in oid.

As we speak de werklaptop even aan t bijwerken en dan wordt die primair incl AI tooling en desktop blijf ik wel gebruiken incidenteel maar dan zonder dergelijke tooling. Ik ben momenteel sowieso gewend om ChatGPT 4o los te gebruiken tijdens development en dat vind ik ook helemaal niet verkeerd. Neemt niet weg dat productiviteit misschien nog hoger kan worden als ik er meer/beter gebruik van kan maken. Nog even kijken welke plugin voor PhpStorm (Intellij) het beste werkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Cartman! op 29-03-2025 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ik had het over mixen op 1 laptop. Leef/werk balans hebben wij t vaker over gehad. ;)
En ik bijt zelf ook maar al te graag in uitdagende puzzels vast die ik dan niet per se om 17:00 stipt los kan laten. Zolang de balans gezond is, is het een pré inderdaad.
Cartman! schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:48:
De code zelf kan me gestolen worden, daar zitten geen secrets in oid.
Dit is ook moeilijk zwart/wit te zeggen! Voor een groot deel van je repo geldt dat misschien. Maar ook al doe je je env variabelen perfect etc., gooi de code door Mend of whatever en je vind altijd wel wat. Of definities van je pipelines etc. Of je machine is uberhaupt via je browser nog ingelogd om die env variabelen in te stellen etc B)

Los van al deze aannames of grijze gebieden: Ik wil gewoon uitsluiten dat ik aan de CISO moet zeggen dat er een incident is, vermoedelijk na een rare privemail of mindere koosjere game.exe ;)
0 kans op issues is een utopie, dus je kan maar beter een muurtje hanteren of op de blast radius letten.

{signature}

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Het verbaasd me nogal hier.

Het aantal mensen dat trots een Large Lying Machine gebruikt en naar mijn idee totaal blind is voor de desastreuze gevolgen. En mensen die prive en werk zaken door elkaar halen op een werk danwel prive apparaat.

Prive email op m'n werk laptop, gaat fijn in een eigen compartiment, met een eigen Thunderbird profiel. Zelfs ondanks dat er geen echte policy is omtrent werk/prive mail etc.
Prive fotos gaan allemaal fijn in een Syncthing die naar m'n prive-cloud een kopie stuurt. Werk zaken gaan zeker niet mijn prive cloud in, of andersom.

Alle werk-gerelateerde zaken die ik op m'n prive-telefoon moet hebben, gaan in een aparte app. Voor e-mail een aparte app, met alleen werk email. Deze gaat op slot buiten werktijd, tenzij ik on-call ben. Zelfde voor Slack etc.
Op m'n prive laptop kan ik als het echt moet inloggen via web op Slack, of open ik KMail. KMail heeft alleen werk-gerelateerde zaken, en zo ingesteld dat't niet automatisch dingen doet zoals contacts of eml bestanden openen, etc.

Lastige Leugen Machines komen er bij mij domweg niet in, of in ieder geval zo min mogelijk. Mijn prive laptop sowieso niet, werk alleen als ik er niet onder uit kan komen. Maar gebruiken? Zo min mogelijk, als het even kan niet.

Ik zie het bij m'n collega's een beetje, vooral de juniors, dat hoe meer ze copy-paste doen van welke willekeurige Algemene Irritatie-generator ze gebruiken, ze eigenlijk geen idee hebben wat ze eigenlijk doen, en de code-review opmerkingen niet begrijpen, of afdoen als "Afschuwelijk Incompetent hater".

Dit vloeit in z'n geheel door naar de meer ervaren engineers, die een veel grotere werkdruk krijgen door al de half gare code (hoofdzakelijk gedocumenteerd met emojis of standaard teksten die ook copy-paste zijn) die ze moeten reviewen en herschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Ik ben verbaasd dat er bedrijven zijn die werk op privépullen toelaten. Er kan al dan niet bewust toch klantdata of interne data op zo'n laptop belanden en dat kan grote problemen opleveren als dingen op straat komen te liggen. Bij ons moet je een werklaptop gebruiken die beheert wordt door eigen office IT en alleen in uitzonderingssituaties (defecte werklaptop ofzo) worden daar tijdelijke uitzonderingen op gemaakt.

Maar goed, er zijn vast ook wel bedrijven die security niet serieus nemen of het teveel gedoe / geld ivndenkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Kalentum schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Ik ben verbaasd dat er bedrijven zijn die werk op privépullen toelaten. Er kan al dan niet bewust toch klantdata of interne data op zo'n laptop belanden en dat kan grote problemen opleveren als dingen op straat komen te liggen. Bij ons moet je een werklaptop gebruiken die beheert wordt door eigen office IT en alleen in uitzonderingssituaties (defecte werklaptop ofzo) worden daar tijdelijke uitzonderingen op gemaakt.

Maar goed, er zijn vast ook wel bedrijven die security niet serieus nemen of het teveel gedoe / geld ivndenkosten.
Er zijn omstandigheden waar ik het wel kan begrijpen. Dingen als on-call, dan is het voor kleine bedrijven handiger en goedkoper om te kiezen voor een app die iedereen op z'n prive-telefoon heeft, en daar is email dan een soort verlengde van, waar het in on-call situaties nodig is (hoewel ik dan zeg "pak je laptop er lekker bij").
Hetzelfde voor 2FA codes. Ik gebruik verschillende apps, 1 voor werk, 1 voor prive, maar wel beide op m'n prive telefoon (geen werk telefoon helaas, hoewel ik van mening ben dat ik er wel 1 verdien >:) )

Code/presentaties/documentatie/RFPs/etc., dat snap ik daarentegen totaal niet. En dat communiceer ik ook regelmatig. Inclusief dat als het van mij wordt "verwacht" dat ik "dat wel even op m'n prive laptop doe". Mooi niet dus.
Het dichtste bij "even op m'n prive laptop", was inloggen op git om een review te doen in een geval dat ik tweede lijn ben en m'n werklaptop niet bij de hand had. Maar dat is zeer zeldzaam, meestal zeul ik 2 laptops mee in gevallen dat ik eerste of tweede lijn heb, en niet thuis ben. (Het is me 1x overkomen. Domweg werk laptop vergeten, dus via wat omwegen toch inloggen en een hotfix doorzetten naar productie, zonder dat er iets op m'n prive laptop is achter gebleven, afgezien van wat cookies die ondertussen wel overdatum zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door Firesphere op 30-03-2025 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Firesphere schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:47:
Het verbaasd me nogal hier.

Het aantal mensen dat trots een Large Lying Machine gebruikt en naar mijn idee totaal blind is voor de desastreuze gevolgen.
[...]
Ik zie het bij m'n collega's een beetje, vooral de juniors, dat hoe meer ze copy-paste doen van welke willekeurige Algemene Irritatie-generator ze gebruiken, ze eigenlijk geen idee hebben wat ze eigenlijk doen, en de code-review opmerkingen niet begrijpen, of afdoen als "Afschuwelijk Incompetent hater".
A-fucking-men.

Doodmoe word ik van de ellenlange, zielloze comments die wel beschrijven wat er gebeurt in een stuk code, maar niet waarom. Moedeloos word ik van modellen die met alle liefde meer code genereren, maar refactoren, verminderen, verbeteren, kritisch nadenken, ho maar.

Los van de auteursrechten-issues (ik heb een paar duizend Stack Overflow-posts; ik krijg mijn eigen code terug als ik C# laat genereren), los van het energiegebruik, los van de honderden miljarden die erin gepompt worden en er nooit uit gaan komen (en de bijbehorende machtsconcentratie bij big tech), word ik nog het meest moe van mensen die mij menen te moeten vertellen dat ik gewoon niet goed genoeg prompt, of het verkeerde model gebruik, of de verkeerde verwachtingen heb.

Rot de fuck op. Ik ben geboren in prompten, ben erdoor gevormd. Ik heb de opkomst van Altavista en Google meegemaakt, ik kom van Encarta, ik gebruik "AI" (het is geen AI)/LLM's al twee jaar lang dagelijks om dingen te onderzoeken, samen te vatten, teksten en plaatjes te genereren. Het gaat ook niet om mijn verwachtingen, maar om die van het volledige publiek. Ik weet dat ik het niet moet gebruiken om mijn hele codebase mee te laten genereren, maar slechts ter inspiratie moet gebruiken en de output met een emmer zout moet nemen. "Are you sure about that?" (Herschrijft de helft van de code zonder aanleiding.)

Ik wéét hoe het werkt en hoe ik het kan laten doen wat ik wil. Ik ben in al die tijd nog steeds niet onder de indruk geraakt van de uitvoer, en heb een steeds minder hoge pet op van mensen die dat wel zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 30-03-2025 13:07 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kalentum schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:22:
Ik ben verbaasd dat er bedrijven zijn die werk op privépullen toelaten. Er kan al dan niet bewust toch klantdata of interne data op zo'n laptop belanden en dat kan grote problemen opleveren als dingen op straat komen te liggen.
Ik ben verbaasd dat er (onbewust) klant data op een developer device kan belanden. Sommige bedrijven nemen security blijkbaar niet serieus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:12

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Firesphere schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:47:

Ik moet hierbij enorm denken aan een post die ik laatst op Reddit tegenkwam met ruwweg de boodschap "I don't understand why all the top tier developers do not seem to recognise the amazing value of LLMs" :+

Die discussie over werk/privé data is ook wel interessant: in de academische wereld heeft dat echt nog totaal geen aandacht. Voor (gepubliceerd) onderzoekswerk is de hele IP-discussie natuurlijk al heel anders omdat de resultaten normaliter aan individuele onderzoekers wordt toegeschreven ipv aan een universiteit of onderzoeksinstituut. Als mensen wisselen van instituut blijven ze vaak wel inhoudelijk hetzelfde werk doen, met dezelfde collega's, en dezelfde data. Er is gelukkig wel goede aandacht voor privacy-aspecten in data, maar verder is de scheiding tussen "werk" en "privé" eigenlijk afwezig :P

Nou is het hier in Groningen wel zo dat de IT-afdeling meer professionele best practices wil introduceren, en zich nu vooral richt op het tegengaan van shadow IT, maar dat stuit op nogal wat weerstand :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Doe op je werkmachine gewoon een dual-boot met desnoods een gedeeld volume voor je data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Vandaag nadat ik m'n jongste collega hoorde praten over hoe de laatste versie van GPT zulke toffe Studio Ghibli afbeeldingen kan maken (Toch wel een van de meest respectloze dingen...) deze maar even gemaakt (in The GIMP) en opgehangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxCO-rR8bis53PULbmM2U9-vCls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pTAElwGXYKK7IVzYCzyzEXRl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Firesphere schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:25:
Vandaag nadat ik m'n jongste collega hoorde praten over hoe de laatste versie van GPT zulke toffe Studio Ghibli afbeeldingen kan maken (Toch wel een van de meest respectloze dingen...) deze maar even gemaakt (in The GIMP) en opgehangen.
[Afbeelding]
Je had t ook met ChatGPT kunnen maken, veel sneller ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Cartman! schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:41:
[...]

Je had t ook met ChatGPT kunnen maken, veel sneller ;)
:F ALs je nou " >:) " had gebruikt...
Ik ga geen energie verspillen aan zo'n Langzaam Lerend Misbaksel

[ Voor 3% gewijzigd door Firesphere op 31-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Nu online
Cartman! schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben verbaasd dat er (onbewust) klant data op een developer device kan belanden. Sommige bedrijven nemen security blijkbaar niet serieus ;)
Nou ja, heel flauw gezegd komt klantdata op een developer device indien je een analyse moet doen op dat soort data, tenzij je echt fysiek een serverruimte in moet lopen en daar via een terminal die analyse moet doen.
Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat er gevoelige data naar een dev device (of omgeving) wordt gekopieerd om daar lokaal mee aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn ella 👌

Niets mis mee om AI te gebruiken. Maar een LLM daarentegen, weinig toegevoegde waarde in het dagelijkse werk of leven, voor mij althans.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
De aap is uit de mouw: vandaag te horen gekregen dat ze niet willen verlengen om bedrijfseconomische redenen.

Het is niet anders. Krijg wel een referentie mee met gouden lintje waar je U tegen zegt gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CloudPrutser schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:58:
De aap is uit de mouw: vandaag te horen gekregen dat ze niet willen verlengen om bedrijfseconomische redenen.

Het is niet anders. Krijg wel een referentie mee met gouden lintje waar je U tegen zegt gelukkig.
Balen man :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CloudPrutser
Zeker, voel me ook helemaal niet zo lekker. Maar gelukkig ligt het niet aan mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 17:15

Wat anders moeten zoeken is niet leuk, sterkte daarmee. Gelukkig is er genoeg te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Een referentie is fijn, maar toch, verteld krijgen dat je mag vertrekken is lastig om een positieve spin te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Niet online

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 18:24

Koenvh

Hier tekenen: ______

Zoals jullie weten worden de meeste problemen veroorzaakt door de DNS. Daarom presenteer ik met trots: Het telefoonboek van het internet

Afbeeldingslocatie: https://nlnetlabs.nl/static/images/phonebook-of-the-internet.jpg

Een back-up voor wanneer de DNS niet werkt, ook als de stroom uitvalt. :*)

Je kunt 'm hier downloaden: https://nlnetlabs.nl/~koen/phonebook-of-the-internet.pdf
Tweakers staat op pagina 2799 :p

offtopic:
Voor de toekomstreizigers: het is 1 april

[ Voor 3% gewijzigd door Koenvh op 01-04-2025 15:17 ]

🠕 This side up

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Koenvh schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:16:
Zoals jullie weten worden de meeste problemen veroorzaakt door de DNS. Daarom presenteer ik met trots: Het telefoonboek van het internet
Het doet me denken aan die boekjes die je eind jaren 90 in de kiosken kon vinden en waar lange lijsten websites in te vinden waren met bijbehorende URL's. Een soort telefoonboek voor het internet voordat Google bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
downtime schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:12:
[...]

Het doet me denken aan die boekjes die je eind jaren 90 in de kiosken kon vinden en waar lange lijsten websites in te vinden waren met bijbehorende URL's. Een soort telefoonboek voor het internet voordat Google bestond.
Nooit gebruikt. Gingen mensen dan dingen overtypen?

Voordat Google bestond waren er zoekmachines. Altavista. Hotbot, Webcrawler. Ilse voor Nederland

En natuurlijk Yahoo die een handmatige lijst van sites bijhield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Kalentum schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:26:
[...]

Nooit gebruikt. Gingen mensen dan dingen overtypen?
Exact. Alles was op rubriek gesorteerd en dan ging je maar gewoon URL's overtypen.
Voordat Google bestond waren er zoekmachines. Altavista. Hotbot, Webcrawler. Ilse voor Nederland

En natuurlijk Yahoo die een handmatige lijst van sites bijhield.
Klopt. Maar hoe vind je Altavista als jij niet weet dat Altavista bestaat? Zover ik me kan herinneren (ongetwijfeld gaat iemand me nu vertellen dat mijn herinnering niet klopt) hadden browsers in die tijd geen ingebouwde zoekfunctie. Je moest maar gewoon de URL kennen.
Pagina: 1 ... 44 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.