Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Helaas niet. Ik heb al paar jaar geen Angular meer aangeraakt. Tegenwoordig doe ik React en heb eerst nog een tussenstop bij Vue gedaan. Veel plezier gewenst!Otherside1982 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 15:29:
Is er hier iemand die aanwezig zal zijn volgende week op https://ng-be.org/?
Advent of Code is terug gestart
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
En dan is Copilot not de slechtste in genereren van fatsoe lijke code van alle tools/llms die ik heb gebruikt.
[ Voor 37% gewijzigd door Caelorum op 15-12-2024 22:46 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Ik was er ook verbaasd over; ik wilde bijvoorbeeld een stuk validatie uitbreiden of een unit test toevoegen en kreeg exact de boilerplate die ik nodig had, op basis van mijn eigen functies, coding style en de juiste regexes voor de situatie. Ik check alles extra zorgvuldig als copilot wat genereert maar elke dag lijkt het beter te gaan..oisyn schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:22:
Ik heb via m'n werk nu ook een Copilot subscription, en hoewel ik daar nog niet echt bezig ben geweest met heel veel nieuwe code schrijven en de code die ik schreef veel te niche was, ben ik nu wat Rust code aan het refactoren en ik verbaas me echt over de suggesties waar hij mee komt, en hoe precies dat aansluit bij wat ik wil. Ik was altijd wat sceptisch maar het is zo'n enorme productivity boost
Enige waar ik nog tegenaan loop is dat copilot erg goed is in het hallucineren van functies in AWS-libraries en onze eigen libraries; dat er een "save" of "get" die helemaal niet bestaat of net anders heet wordt aangeroepen met een logisch-klinkende input. Alsof er gehallucineerd "dat het best logisch zou zijn dat deze functie en paramters in de library zitten". In VSCode heb ik daar met Cline en Sonnet 3.5 iets meer geluk mee gehad; dat kost op maandbasis in mijn gebruik echter vijf keer zoveel
Ik gebruik zelf 99% van de tijd TabNine, die heeft nu de mogelijkheid om Claude, ChatGPT of hun eigen model te gebruiken. Werkt erg lekker, en je gebruikt hun API-keys dus het kost je alleen de abonnementskosten (die heel redelijk zijn).Merethil schreef op maandag 16 december 2024 @ 04:40:
[...]
Ik was er ook verbaasd over; ik wilde bijvoorbeeld een stuk validatie uitbreiden of een unit test toevoegen en kreeg exact de boilerplate die ik nodig had, op basis van mijn eigen functies, coding style en de juiste regexes voor de situatie. Ik check alles extra zorgvuldig als copilot wat genereert maar elke dag lijkt het beter te gaan.
Enige waar ik nog tegenaan loop is dat copilot erg goed is in het hallucineren van functies in AWS-libraries en onze eigen libraries; dat er een "save" of "get" die helemaal niet bestaat of net anders heet wordt aangeroepen met een logisch-klinkende input. Alsof er gehallucineerd "dat het best logisch zou zijn dat deze functie en paramters in de library zitten". In VSCode heb ik daar met Cline en Sonnet 3.5 iets meer geluk mee gehad; dat kost op maandbasis in mijn gebruik echter vijf keer zoveel
Neemt niet weg dat er nog veel hallucinaties zijn, maar als je de hybride optie gebruikt wordt het wel echt heel goed en ook aangesloten op je eigen codebase
Nee?.oisyn schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:41:
Invalideert dat mijn ervaring?
Oh zo klonk het een beetje. Met X is het misschien goed, maar met Y waardeloos, dus is het kut
Er zijn idd altijd wel dingen die niet helemaal kloppen. Dus als je niet weet wat je aan het doen bent dan weet je die dingen ook niet te spotten.
[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 16-12-2024 09:09 ]
En veel van de issues kan je ook wel ondervangen met goede ontwikkelprincipes zoals TDD, etc.
Welke ervaring?.oisyn schreef op maandag 16 december 2024 @ 00:41:
Invalideert dat mijn ervaring?
Als je als ervaren programmeur een onbekende taal leert dan heeft een LLM meer “ervaring”. Maar ik vind LLM meestal ondergeschikt. Het is vaak een enthousiaste junior. Met duidelijke instructies vrij capabel, maar ongeschikt om als medior in te zetten.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
De productivitiyboost die ik ervaarde met copilot, maar die opmerking berustte op een misverstand bij de interpretatie van Caelorum's post
[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 16-12-2024 13:38 ]
Oooh, ik snapte je zin ook niet door die "not", maar dat moest dus "nog" zijn. Nu snap ik je helemaalCaelorum schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:16:
Het waren meer scenario's waarbij het nog beter is. Het is inderdaad niet foutloos en als je geen kennis ergens van hebt is het lastig die te spotten, maar dan nog is het zoveel makkelijker om iets nieuws te doen in het vakgebied met een LLM.
En veel van de issues kan je ook wel ondervangen met goede ontwikkelprincipes zoals TDD, etc.
Iemand nog koffie?

Zonet dit tegengekomen: https://regexcrossword.com Want jullie zijn vast allemaal regex fans
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Nou, dat zo werkt het dus niet...Je kunt simpelweg de link opnemen in de text-eigenschap van je post. Bluesky herkent de URL automatisch en maakt er een klikbare link van.
Ik las al iets over 'facets', maar ik dacht eens: Weet Grok van X (jawel, de concurrent van BlueSky) het dan wel?
Sure...
Dankjewel ElonOm een link toe te voegen [....] moet je de link expliciet definiëren als een 'facet' binnen de post. Dit komt omdat BlueSky niet automatisch links in de tekst herkent en activeert zoals sommige andere platforms dat wel doen.

Alleen van reg-ex'jes heeft Grok niet veel kaas gegeten, op naar ChatGPT, want ikzelf ben ook geen ervaren reg-exp held...
Maar eerst: Op naar bed!
[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 18-12-2024 01:14 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
[ Voor 3% gewijzigd door farlane op 18-12-2024 23:11 ]
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Als jij nu lokaal (of in een vm in Azure) phi-4 gaat draaien kom je best goed mee. Zeker als je er een goede knowledge base aan weet te hangen.
In de categorie nutteloze kerstprojecten presenteer ik: DialNS - bel uw DNS.
Leuk om te maken en absoluut niet nuttig. Mocht je het zelf willen proberen kun je +31853695573 bellen (gebruikelijke belkosten)
🠕 This side up
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
WAUW! Vertel me alsjeblieft meer! Wat heb je voor technieken gebruikt?Koenvh schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:47:
Om dit topic maar weer eens wat leven in te blazen:
In de categorie nutteloze kerstprojecten presenteer ik: DialNS - bel uw DNS.
[YouTube: DialNS - Call your recursive DNS resolver]
Leuk om te maken en absoluut niet nuttig. Mocht je het zelf willen proberen kun je +31853695573 bellen (gebruikelijke belkosten)
Ik heb een langere versie hier geschreven: https://blog.koenvh.nl/dialns-a-dns-resolver-over-the-phoneCloudPrutser schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:16:
[...]
WAUW! Vertel me alsjeblieft meer! Wat heb je voor technieken gebruikt?
De korte versie is dat ik een telefoonnummer heb gekocht bij CheapConnect, daarmee via SIP verbind met sipsorcery in C# (.NET 8 ) - daardoor heb ik vrij low-level toegang tot het gesprek (en alles daaromheen). Dat geheel draait op een Raspberry Pi 2 in mijn woonkamer.
🠕 This side up
Vanaf versie 8.0 is de Apache 2 licentie veranderd naar een betaalde licentie.
Read the code, write the code, be the code!
de auteur @dennisdoomen kan hier misschien iets meer over zeggen?wackmaniac schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 09:17:
Het leek de maintainers van FluentAssertions een leuk idee om het nieuwe jaar te beginnen met een klein bommetje: https://github.com/fluent...luentassertions/pull/2943
Vanaf versie 8.0 is de Apache 2 licentie veranderd naar een betaalde licentie.
Zie ook voor meer info: https://github.com/fluent...luentassertions/pull/2943
Voor een unittesting library bijna evenveel betalen als een full IDE?!?
Wijzelf gaan over shouldly: https://github.com/shouldly/shouldlyFor a syntax sugar library to cost almost as much as a full IDE is bonkers insane.
Kwa syntax lijkt het vrij makkelijk een find & replace t doen, bv: https://github.com/Messag...ck-CSharp/pull/2124/files
Ik zou eerder even wachten tot er een antwoord komt omtrent de license price, want de huidige pricing is buiten proporties. Op een fork zou ik niet gaan rekenen; er zullen ongetwijfeld nu enkele gemaakt worden, maar die zullen zeer waarschijnlijk aan een stille dood sterven.Caelorum schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:30:
Wij gebruiken helaas wat meer diepgaande functionaliteit waardoor dat niet zo snel gaat.
Of je betaald voor een license (op termijn) of je migreert naar een andere oplossing.
Momenteel je versie pinnen op v7 en je kan even verder.
Ik heb de policy in ons bedrijf uitgedragen om FluentAssertions volledig te gaan verwijderen. We gebruiken geen geavanceerde zaken, en een simpele find/replace met gebruik van Shouldly is voldoende.
-> Ik ben voorstander van sustainable open source.
-> Ik heb geen problemen om een license af te nemen, als de pricing in lijn ligt met de waarde dat je krijgt. Naar mijn mening wringt daar net het schoentje bij FluentAssertions.
Hopelijk bezint Xceed zich en passen ze de prijs aan.
[ Voor 14% gewijzigd door Styxxy op 15-01-2025 17:20 ]
Een fork geef ik 50% kans. Die van Specflow is ook gelukt. Al is dat wel ook voor een groot deel doordat de originele ontwikkelaars erbij betrokken zijn. Zoiets zou bij FluentAssertions ook kunnen gebeuren.
Ik acht dat een fork een kleine kans van slagen heeft. Vooral omdat mensen vergeten hoeveel tijd er in zo’n project gaat zitten en dan vrij snel de handdoek in de ring gooien.Caelorum schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:06:
Yes, shouldly is een prima alternatief en met wat werk ook bij ons wel in te zetten.
Een fork geef ik 50% kans. Die van Specflow is ook gelukt. Al is dat wel ook voor een groot deel doordat de originele ontwikkelaars erbij betrokken zijn. Zoiets zou bij FluentAssertions ook kunnen gebeuren.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Dit. Hier ben ik het absoluut mee eens :-).OMX2000 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:18:
[...]
Ik acht dat een fork een kleine kans van slagen heeft. Vooral omdat mensen vergeten hoeveel tijd er in zo’n project gaat zitten en dan vrij snel de handdoek in de ring gooien.
Ik vind overigens het bashing in de Git repo van FluentAssertions op momenten wel beschamend. Het is wel mijn mening dat de verandering een stuk beter aangepakt had kunnen worden (als in, vroeger communiceren, en de community hiervan eerst verwittigen). Maar achteraf is alles natuurlijk makkelijk te zeggen wat er gedaan had moeten worden :-).
Sowieso verdient de (primaire) ontwikkelaar(s) veel respect voor wat ze afgelopen jaren hebben gedaan.
Zeker nadat er al meerdere (en ook recente) voorbeelden zijn geweest van hoe je het dus niet doet.
Met E13 per jaar hadden ze waarschijnlijk meer over gehouden en minder backlash gekregen. Desnoods zonder 'priority support', aangezien die vaak ook wel via andere kanalen te vinden is.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Het (enige) voordeel dat ik zie in primary constructors, is het feit dat je wat minder code moet schrijven.
Echter, de parameters van een 'primary constructor' zijn wel scoped tot de volledige class, wat -imho- een groot nadeel is. Enige plaats waar ik primary constructors zou toepassen, is in DTO classes.
Ben benieuwd naar de meningen daarover
Of moet ik hier een apart topic voor maken
[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 16-01-2025 14:42 ]
https://fgheysels.github.io/
Het is IMHO vooral jammer dat er geen modifiers op mogelijk zijn zoals private/internal/public of readonly, maar de meeste dingen zijn prima af te vangen door static code analyzers, dus ik gebruik ze zelf wel, hoewel ze zeker beter hadden kunnen zijn. Nu is het IMHO nogal een beetje verwarrend met de record syntax.whoami schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:42:
Ik vraag me af wat jullie meningen zijn over 'Primary Constructors' in C#.
Het (enige) voordeel dat ik zie in primary constructors, is het feit dat je wat minder code moet schrijven.
Echter, de parameters van een 'primary constructor' zijn wel scoped tot de volledige class, wat -imho- een groot nadeel is. Enige plaats waar ik primary constructors zou toepassen, is in DTO classes.
edit:
Of moet ik hier een apart topic voor maken
[ Voor 3% gewijzigd door Woy op 16-01-2025 14:48 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wij gebruiken de primary constructors redelijk veel, voor alle type classes (DTO, logica, controllers, etc.). Voor de niet DTO classes zijn het voornamelijk zaken die via DI geïnjecteerd worden die in de primary constructors staan. Het was even wennen, maar ik vind het voor nu prima.whoami schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:42:
Ik vraag me af wat jullie meningen zijn over 'Primary Constructors' in C#.
Waar ik minder over te spreken ben is dat het in feite parameters zijn, en geen fields. Dat heeft als gevolg dat je ze niet kunt zien in de debugger. Maar om voor alle primary constructor parameters dan weer fields aan te maken en deze te initiëren middels de parameters vind ik dan weer lelijk qua leesbaarheid (dat is wel de suggestie die VS doet als je 'old school' fields aanmaakt en maar 1 constructor maakt in de klasse die die fields initieert).
Mijns inziens hadden ze het beter kunnen implementeren als fields en een standaard initialisatie daarvan, maar dan wel met de mogelijkheid om de modifiers mee te geven, zoals @Woy ook al aangeeft.
There's no place like 127.0.0.1
Een bank waarmee we in contact staan raadt echter af om zo'n koppeling zelf te bouwen omdat ze er geen support op kunnen leveren.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Kan je geen payment provider gebruiken die SEPA Direct Debit ondersteunt? Dan hoef je dat niet zelf te maken. Ik weet dat de payment provider Mollie deze betaalmethode ondersteunt. Andere payment providers mogelijk ook.Sebazzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:28:
Iemand hier ervaringen met het implementeren van een koppeling met SEPA direct debit (incassomachtegingen.nl)? Op het eerste gezicht lijkt het heel erg op de iDEAL v1 koppeling, die vrij gemakkelijk was te bouwen vond ik.
Een bank waarmee we in contact staan raadt echter af om zo'n koppeling zelf te bouwen omdat ze er geen support op kunnen leveren.
Zelf bouwen zou ik ook niet zo snel aanraden. Je moet ook rekening houden met de unhappy flows, bijvoorbeeld
- Klant heeft niet genoeg saldo op bankrekening.
- Klant storneert de betaling.
- Rekening wordt opgeheven.
[ Voor 15% gewijzigd door Azer op 17-01-2025 20:28 ]
Natuurlijk kan dat wel maar bij iDEAL was de implementatie niet zo ingewikkeld. De implementatiegids was vrij duidelijk (van v1) in ieder geval.Azer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:04:
[...]
Kan je geen payment provider gebruiken die SEPA Direct Debit ondersteunt? Dan hoef je dat niet zelf te maken. Ik weet dat de payment provider Mollie deze betaalmethode ondersteunt. Andere payment providers mogelijk ook.
Erg spannend. Dat heb ik bij ideal ook gedaan. Dat was echt niet ingewikkeld.Zelf bouwen zou ik ook niet zo snel aanraden. Je moet ook rekening houden met de unhappy flows, bijvoorbeeld als de klant niet genoeg saldo op zijn bankrekening heeft of als de klant de betaling storneert.
Storneren kan overigens niet bij B2B incasso, en dat staat ook los hiervan. Dit gaat alleen over het binnenhalen van de toestemming, niet het incasseren van geld.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
AhaSebazzz schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 20:30:
[...]
Natuurlijk kan dat wel maar bij iDEAL was de implementatie niet zo ingewikkeld. De implementatiegids was vrij duidelijk (van v1) in ieder geval.
[...]
Erg spannend. Dat heb ik bij ideal ook gedaan. Dat was echt niet ingewikkeld.
Storneren kan overigens niet bij B2B incasso, en dat staat ook los hiervan. Dit gaat alleen over het binnenhalen van de toestemming, niet het incasseren van geld.
Ik maak gebruik van payment providers omdat ik ook andere betalingsmogelijkheden naast SEPA Direct Debit moet aanbieden. Daarnaast bieden payment providers extra features zoals het maken van facturen met huisstijl etc. Gebruik maken van zo'n payment provider is niet gratis, maar de tijd die je spendeert om zelf een koppeling te implementeren ook niet
Ik neem aan dat je met de mandates uiteindelijk geld wilt gaan incasseren toch? Mandates kunnen teruggetrokken worden om verschillende redenen. Daar moet je wel rekening mee houden in je flow. Nu weet ik natuurlijk de functionele requirements niet en wat je precies gaat bouwen, dus wellicht zijn dit non-issues voor jullie use-case.
Ik heb helaas verder geen ervaring met het bouwen van een directe koppeling met SEPA Direct Debit.
[ Voor 12% gewijzigd door Azer op 17-01-2025 22:45 ]
Ja maar dat zal allemaal via bijvoorbeeld AFAS verlopen. Vandaar: alleen het binnenhalen van het mandaat telt. Daarna is het aan AFAS om de normale facturering te doen zoals dat al gaat.Azer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:53:
[...]
Ik neem aan dat je met de mandates uiteindelijk geld wilt gaan incasseren toch? Mandates kunnen teruggetrokken worden om verschillende redenen.
Al die payment providers doen dus dingen die niet nodig zijn voor het proces.
Kwam er helaas deze week achter dat met payment provider alleen ik er niet was. Maar goed, ik ben ook bezig om een product te bouwen die wereldwijd verkocht gaat worden. En dan kom je achter de wondere wereld van internationale belastingen. Dus je klikt wat rond en ziet dat meevalt, in de meeste landen hoef je geen belastingaangifte te doen als je onder een bepaald bedrag blijft. En dan klik je op het VK... En dan leer je dat je niet alleen bij 1 transactie het al moet melden, maar ook dat wanneer je denkt dat je daar iets gaat verkopen.Azer schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:53:
Ik maak gebruik van payment providers omdat ik ook andere betalingsmogelijkheden naast SEPA Direct Debit moet aanbieden. Daarnaast bieden payment providers extra features zoals het maken van facturen met huisstijl etc. Gebruik maken van zo'n payment provider is niet gratis, maar de tijd die je spendeert om zelf een koppeling te implementeren ook niet
Dat was dus een dikke NOPE. Gelukkig bestaat zoiets als een Merchant Of Records (een wederverkoop partij). Dat kost wel meer geld maar dan ben je hoef in elk geval geen expert te worden op internationale belastingen
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
:strip_exif()/f/image/pvamJj13bHwb7EaqEAMMr1j0.png?f=user_large)
Wees die gek met dat onmogelijke idee!!!!
^ Wat hij zegt.
Kijkend naar de tarieven in Europa is het kennelijk toch niet zo zeldzaam als ik dacht. Dit was in elk geval het eerste waar ik aan moest denken. Zou niet de eerste keer zijn dat er regels worden gemaakt zonder na te denken over de technische implicaties.
[ Voor 7% gewijzigd door Z-Dragon op 29-01-2025 08:00 ]
^ Wat hij zegt.
en da's maar goed ook dat men niet óók nog 'ns over technische implicaties moet nadenken als je regels maaktZ-Dragon schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:58:
O, echt, haha. 19% lijkt voor mij al een eeuwigheid geleden.![]()
Kijkend naar de tarieven in Europa is het kennelijk toch niet zo zeldzaam als ik dacht. Dit was in elk geval het eerste waar ik aan moest denken. Zou niet de eerste keer zijn dat er regels worden gemaakt zonder na te denken over de technische implicaties.
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Iedereen heeft nog tot eind dit jaar de tijd:We’re writing to inform you that all Google reCAPTCHA keys will need to be migrated to a Google Cloud project by the end of 2025. This will unite all reCAPTCHA customers under a single set of terms, a consistent pricing structure, and provide access to advanced security features.
Maar ik vrees dat veel afnemers, die masaal veel gebruik hebben, opeens de portemonnee moeten gaan trekken.At that time, we will automatically create a Google Cloud project for you and associate your keys to it.
Niet dat ik iets tegen Google heb. Maar misschien is Hcaptcha wel beter, en minder Google-ish.
[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 29-01-2025 10:02 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Dus deed ik het beste alternatief wat iedere techie zou doen: lezen erover
Anyway, long story short, ik ben nu een Atari Lynx emulator aan het maken
Ik heb nu de hele 65C02 geimplementeerd met accurate timings en geverifieerd middels https://github.com/SingleStepTests/65x02 (duizenden tests voor elke instructie met data over wat de memory bus moet doen elke cycle, echt geweldig dat dit allemaal bestaat
Ik haal met de CPU iets van 85MHz op mijn 5800X. Viel me wat tegen aangezien ik posts zag van 250MHz en mensen dit ook implementeren op microcontrollers e.d., maar ik zag al dat veel emulators niet de moeite nemen om de timing correct te doen. Ik denk dat veel performance verloren gaat doordat ik alle cycles individueel emuleer, dus is er effectief een state machine waar hij elke keer opnieuw doorheen moet. Maar de Lynx draait op 4MHz dus het is sowieso snel zat, en beter zo correct mogelijk en daarna shortcuts nemen, dan andersom.
Ik weet nu nog niet zo goed hoe ik de rest van de componenten precies wil implementeren. Misschien dat ik het omschrijf naar een multithreaded systeem die gepumpt wordt door een globale clock, dan kun je gewoon synchronisatiepunten in de code stoppen en heb je geen ingewikkelde statemachine, wat de code zowel simpeler als efficienter maakt. Ik heb nog even zitten kijken naar coroutines maar ik had al besloten het in Rust te doen en die ondersteunt dat nog niet (je hebt wel awaitable functions maar die zijn echt ontworpen om async te zijn, en het maakt het onderwater alsnog een statemachine).
Doen anderen aan simulatie of emulatie? Het klinkt namelijk eerder alsof jij een simulator bouwt en je qua performance dezelfde verwachting hebt als een emulator.oisyn schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:00:
Ik haal met de CPU iets van 85MHz op mijn 5800X. Viel me wat tegen aangezien ik posts zag van 250MHz en mensen dit ook implementeren op microcontrollers e.d., maar ik zag al dat veel emulators niet de moeite nemen om de timing correct te doen. Ik denk dat veel performance verloren gaat doordat ik alle cycles individueel emuleer, dus is er effectief een state machine waar hij elke keer opnieuw doorheen moet. Maar de Lynx draait op 4MHz dus het is sowieso snel zat, en beter zo correct mogelijk en daarna shortcuts nemen, dan andersom.
Emulatie. Het ding is, de memory bus doet altijd wat. Instructies kosten meerdere cycles, en soms doet de CPU een operatie die geen memory access vereist, maar dan nog steeds is er memory access. De adres-bits op de bus blijven actief dus er wordt dan een read gedaan van whatever adres er is gekoppeld intern in de CPU. Vaak is dat de program counter, of nog een keer een read die de instructie al veroorzaakt. Er zijn twee NOP instructies die reads doen naar een vast adres (wel in de zero page, daar zitten geen hardware registers), en er is een situatie waarbij je een adres kan indexen met een register, en de potentiele carry van de low byte naar de high byte bij de optelling kost mogelijk een extra cycle, en dan doet ie een dummy read van een adres waarbij de low byte al is geupdate maar de high byte nog nietDevWouter schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:45:
[...]
Doen anderen aan simulatie of emulatie? Het klinkt namelijk eerder alsof jij een simulator bouwt en je qua performance dezelfde verwachting hebt als een emulator

Dan kun je zeggen dat je bij een dummy read niets hoeft te doen want er wordt nooit wat met die data gedaan, maar die dummy read kan naar een memory mapped hardware register gaan en dan zijn er mogelijk alsnog side effects. Een game zou daar op kunnen rekenen.
Het is misschien allemaal wat te theoretisch, maar ik doe het liever eerst goed en dan pas kijken welke shortcuts ik kan nemen, dan dat ik allemaal aannames maak over dingen die niet nodig zijn en vervolgens me afvraag waarom een game niet werkt.
[ Voor 33% gewijzigd door .oisyn op 29-01-2025 11:02 ]
Je geeft het endpoint met alle bijhorende (herbruikbare) logica op en het ding maakt aan de hand van de gegevens die binnen komen automatisch de models en migraties aan. Vervolgens kun je zonder tussenkomst van een mens het endpoint in sync houden door je eigen logica in te injecteren.
Het gaat hier intern honderden uren per jaar schelen.

Er zijn verschillende AI detectie tools en ik gooi die texten erin en dan krijg ik steevast 100% hit. Sowieso is de switch naar perfecte interpunctie en hoofdlettergebruik voor sommige mensen natuurlijk al een hint.
Persoonlijk vind ik dit enorme minachting naar je mede-collega's. Maar binnen deze organisatie lijkt men dit normaal te vinden.
[ Voor 16% gewijzigd door armageddon_2k1 op 07-02-2025 01:25 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
😂armageddon_2k1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 01:24:
[...] Sowieso is de switch naar perfecte interpunctie en hoofdlettergebruik voor sommige mensen natuurlijk al een hint.
Helaas, maar hartstikke waar. Ik moet geregeld de mensen die verantwoordelijk zijn voor teksten hier nog verbeteren als het gaat om zaken als spatiegebruik.
Read the code, write the code, be the code!
het is ook een beetje tijdverspilling als iemand een proxy voor ChatGPT wil zijn.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 01:24:
Wat vinden jullie van collega's die middels ChatGPT/OpenAI/whatever antwoorden op emails en vragen in Teams? Ik heb nu een paar keer gehad, met vooral 1 groep binnen het bedrijf, dat ik in Teams een vraag stel en ik vervolgens een vet bizar antwoord krijg van een collega. Ik ga er dan op in en dan krijg ik zo'n mega generiek LLM antwoord: "Je hebt helemaal gelijk, ....., als je nog meer vragen hebt laat gerust weten."
Er zijn verschillende AI detectie tools en ik gooi die texten erin en dan krijg ik steevast 100% hit. Sowieso is de switch naar perfecte interpunctie en hoofdlettergebruik voor sommige mensen natuurlijk al een hint.
Persoonlijk vind ik dit enorme minachting naar je mede-collega's. Maar binnen deze organisatie lijkt men dit normaal te vinden.
Dan kan je beter de vraagsteller uitleggen hoe die zelf het antwoord kan vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 07-02-2025 09:28 ]
Dat moet wel werken.
{signature}
Ik zie dit ook in communicatie naar klanten toe. Ik vind het geen porum. Alsof men niet de tijd en moeite wil nemen om een persoonlijk bericht te maken.armageddon_2k1 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 01:24:
Kweenie...
[ Voor 10% gewijzigd door .oisyn op 08-02-2025 01:04 ]
Nee..oisyn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:56:
Wat een piece of crap is RustRover, zeg. Zijn alle JetBrains IDE's zo kut?
Over het algemeen zijn ze wel allemaal hetzelfde. Dus zonder specifiek ervaring met RustRover te hebben zou ik zeggen "is hetzelfde". Dat het kut is vind ik dan weer niet. Maar... de nieuwe UI die ze vorig jaar geforceerd hebben vind ik wel beduidend minder dan de oude..oisyn schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 00:56:
Wat een piece of crap is RustRover, zeg. Zijn alle JetBrains IDE's zo kut?
Ik vind die nieuwe lay-out wel fijn.RobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Over het algemeen zijn ze wel allemaal hetzelfde. Dus zonder specifiek ervaring met RustRover te hebben zou ik zeggen "is hetzelfde". Dat het kut is vind ik dan weer niet. Maar... de nieuwe UI die ze vorig jaar geforceerd hebben vind ik wel beduidend minder dan de oude.
De geforceerde AI en de nieuwe terminal daarentegen mogen ze van mij wel zo snel mogelijk terug draaien.
Vooral die verdomde "AI" die elke paar dagen weer in de sidebar verschijnt. Elke keer weer moeten "verbergen"...
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Daar was ik ook snel genoeg klaar mee dat ik de AI-plugin maar verwijderd heb. De inline-completion-AI waar ik wel gretig gebruik van maak heeft de AI-plugin gelukkig niet nodig.Firesphere schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:26:
[...]
Vooral die verdomde "AI" die elke paar dagen weer in de sidebar verschijnt. Elke keer weer moeten "verbergen"...
Ik heb de plugin niet geinstalleerd, maar het "fingerprint" icon blijft maar terug komendcm360 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:46:
[...]
Daar was ik ook snel genoeg klaar mee dat ik de AI-plugin maar verwijderd heb. De inline-completion-AI waar ik wel gretig gebruik van maak heeft de AI-plugin gelukkig niet nodig.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik snap hem nog niet helemaal maar het klinkt interessant. Wat bedoel je precies met “eigen logica injecteren” en heb je misschien een minimalistisch voorbeeld?CloudPrutser schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:27:
Ik heb afgelopen dagen iets gemaakt dat echt heel dik is: een vol automatische API synchronisatietool.
Je geeft het endpoint met alle bijhorende (herbruikbare) logica op en het ding maakt aan de hand van de gegevens die binnen komen automatisch de models en migraties aan. Vervolgens kun je zonder tussenkomst van een mens het endpoint in sync houden door je eigen logica in te injecteren.
Het gaat hier intern honderden uren per jaar schelen.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Die wordt standaard meegeleverd, maar kun je ook uitzetten, zie https://www.jetbrains.com...disable-ai-assistant.htmlFiresphere schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:58:
[...]
Ik heb de plugin niet geinstalleerd, maar het "fingerprint" icon blijft maar terug komen
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
En dan heb je eens een helpdesk nodig en ben jij de klant, waarna je wordt afgescheept met een canned reply. Maar wel met "Uit je vraag begrijp ik dat [gruwelijke misinterpretatie]", smileys en vriendelijke groetjes. Wat een vooruitgang.farlane schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:39:
[...]
Ik zie dit ook in communicatie naar klanten toe. Ik vind het geen porum. Alsof men niet de tijd en moeite wil nemen om een persoonlijk bericht te maken.
Kweenie...
Ik vind iets van mensen die hun teksten laten schrijven door LLM's. Je gebruikt taal om een idee over te brengen. Het is iets dat je actief moet gebruiken, een skill die je door de jaren heen ontwikkelt. Ja, d/t- en spatiefouten zijn om te janken, maar als mensen gegenereerde poep jouw kant gaan opsturen, wordt het pas echt een belediging. De LLM verwoordt niet of nauwelijks jouw gedachten, het kan die immers niet lezen.
Uitnodigingen, felicitaties, documentatie, pull requests, e-mails: wat mij betreft één pot nat, namelijk not done. Ik vind ondertussen ook nog steeds iets van mensen die daadwerkelijk zwaar onder de indruk zijn van deze zielloze, gegenereerde teksten.
Schrijven is niet zo moeilijk, je moet het alleen oefenen.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Het ding vreet geheugen (klein projectje, 10k loc, 3GB), en de debugger valt niet mee te werken (crasht om de haverklap, en er staat al meer dan een jaar een bug open dat unsigned ints als signed worden weergegevenRobertMe schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Over het algemeen zijn ze wel allemaal hetzelfde. Dus zonder specifiek ervaring met RustRover te hebben zou ik zeggen "is hetzelfde". Dat het kut is vind ik dan weer niet. Maar... de nieuwe UI die ze vorig jaar geforceerd hebben vind ik wel beduidend minder dan de oude.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 09-02-2025 23:53 ]
Bedoelt hij niet "Führer"?

Persoonlijk vind ik het woord "master" in de context van een "master" branch als problematisch zien nogal knee-jerky, aangezien het duidelijk verwijst naar dezelfde terminologie als een "master recording", waarin het woord "master" een oudere betekenis heeft dan die uit het slaventijdperk. Anders dan bijvoorbeeld de master/slave terminologie bij devices.
Dat gezegd hebbende, "main" bekt wel lekkerder en dus rename ik de branch vaak wel voor nieuwe repos
[ Voor 59% gewijzigd door .oisyn op 10-02-2025 13:55 ]
Wat ik niet snap is dat er niet ooit voor trunk is gekozen, als je het toch al over branches hebt. Maar goed, er valt inderdaad wel te leven met main en master
Het is verder dus maar net hoe je jouw environment hebt ingericht.--initial-branch=<branch-name>
Use <branch-name> for the initial branch in the newly created repository. If not specified, fall back to the default name (currently master, but this is subject to change in the future; the name can be customized via the init.defaultBranch configuration variable).
En velen zullen niet eens zelf de repo initialiseren. Gewoon in GitHub / Forgejo / GitLab / Gitea / ... op "New repository" klikken en daarna een clone doen. En veel velen zijn GitHub en Git uberhaupt synoniemen.Caelorum schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:41:
Tja..
[...]
Het is verder dus maar net hoe je jouw environment hebt ingericht.
Zekers, komt neer op dit:armageddon_2k1 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:32:
[...]
Ik snap hem nog niet helemaal maar het klinkt interessant. Wat bedoel je precies met “eigen logica injecteren” en heb je misschien een minimalistisch voorbeeld?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
| $endpoints = collect([ (new JSONEndpoint( new AFASFirstSynchronisation(), new AFASNormalSynchronisation(), 'GET', 'https://api.collared-dove.cloud/endpoint-example', 'App\\Models', 'AfasProfitArticle', 'afas_profits_articles', [ // Leave empty if the result rows are directly in the array's root. // 'data', If applied it would be $response['data']['saleHistoryRows'] 'rows', ], 'ItemCode', Alphanumeric::STRING, //Numeric::getRanges()['UNSIGNED_BIG_INTEGER'], $auth, ))->setManualMappingToTableColumns([ //'isSecretlyAnEurasianCollaredDove' => 'is_secretly_an_eurasian_collared_dove_lol', ])->setManuallySetColumnDataTypes([ 'Productbeschrijving' => Alphanumeric::TEXT, 'Gebruiksinformatie' => Alphanumeric::TEXT, 'Film_1_titel' => Alphanumeric::STRING, 'Film_1_youtube_link' => Alphanumeric::STRING, 'Film_2_titel' => Alphanumeric::STRING, 'Film_2_youtube_link' => Alphanumeric::STRING, 'Film_3_titel' => Alphanumeric::STRING, 'Film_3_youtube_link' => Alphanumeric::STRING, 'Variabele' => Alphanumeric::STRING, 'Variabele_2' => Alphanumeric::STRING, 'Duurzaamheid' => Alphanumeric::STRING, 'Afbeelding' => Alphanumeric::BINARY, 'Afbeelding_2' => Alphanumeric::BINARY, 'Afbeelding_3' => Alphanumeric::BINARY, 'Afbeelding_4' => Alphanumeric::BINARY, 'Afbeelding_5' => Alphanumeric::BINARY, 'Afbeelding_6' => Alphanumeric::BINARY, 'Afbeelding_7' => Alphanumeric::BINARY, ]) ]); |
In new AFASFirstSynchronisation() en new AFASNormalSynchronisation() staat logica die beschrijft hoe een eerste fetch en vervolg-syncs eruit moeten zien. Er hangt boven deze classes abstractie.
Ik weet dat dat kan maar ik heb het nooit uitgezocht, dus na een git init doe ik een git branch -m mainCaelorum schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:41:
Tja..
[...]
Het is verder dus maar net hoe je jouw environment hebt ingericht.
Vanaf Git 2.28.0 (juli 2020):.oisyn schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:09:
[...]
Ik weet dat dat kan maar ik heb het nooit uitgezocht, dus na een git init doe ik een git branch -m main
1
| git config --global init.defaultBranch main |
There's no place like 127.0.0.1
Het is gewoon supercool hoe Microsoft na het success van Github, de git cli heeft gedeeld met de wereld!RobertMe schreef op maandag 10 februari 2025 @ 15:07:
[...]
En velen zullen niet eens zelf de repo initialiseren. Gewoon in GitHub / Forgejo / GitLab / Gitea / ... op "New repository" klikken en daarna een clone doen. En veel velen zijn GitHub en Git uberhaupt synoniemen.
{signature}
Ze hebben natuurlijk wel echt iets bijgedragen, denk ik. In de zin van libgit2. Volgens mij wordt dat toch wel hier en daar gebruikt, en origineel ontwikkeld door Microsoft, direct als open source.Voutloos schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Het is gewoon supercool hoe Microsoft na het success van Github, de git cli heeft gedeeld met de wereld!
RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:03:
[...]
Ze hebben natuurlijk wel echt iets bijgedragen, denk ik. In de zin van libgit2. Volgens mij wordt dat toch wel hier en daar gebruikt, en origineel ontwikkeld door Microsoft, direct als open source.
Denk ik? Dat klinkt alsof je het niet weet.
Microsoft is pas gaan bijdragen toen hun eigen ontwikkelaars steeds afwijzender werden tegen TFS en er steeds meer om GIT gevraagd werd. Maar uiteindelijk bleek alles in GIT zetten ook geen optie en moest Microsoft wat zaken aangepast hebben in GIT. Tot die tijd was het vooral werk in de vrije tijd die medewerkers van Microsoft in GIT stopte.
De tijd dat ik de ontwikkeling van libgit2 een beetje volgde is dan ook alweer een jaartje of 15 geleden.DevWouter schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:13:
[...]
offtopic:
Denk ik? Dat klinkt alsof je het niet weet.
Dat het voor / in relatie met Git support in TFS was is mij inderdaad bekend. Of die Microsoft medewerkers vervolgens "in de baas zijn tijd" er aan werkten durf ik niet te zeggen, maar gezien het voor TFS was lijkt het mij toch van wel.Microsoft is pas gaan bijdragen toen hun eigen ontwikkelaars steeds afwijzender werden tegen TFS en er steeds meer om GIT gevraagd werd. Maar uiteindelijk bleek alles in GIT zetten ook geen optie en moest Microsoft wat zaken aangepast hebben in GIT. Tot die tijd was het vooral werk in de vrije tijd die medewerkers van Microsoft in GIT stopte.
Ik meen me zelfs te herinneren dat er toen gesproken werd over het inzetten van libgit2 in de officiële git CLI. Omdat de Git CLI dus niet echt bruikbaar is door tooling en je daardoor altijd risico's houd dat een willekeurige implementatie (waarvan er velen zijn) iets verkeerd doet. Als bv alle (grote) IDEs + Git tooling / Git UIs + de Git CLI zelf dan allemaal gebruik maakten van libgit2 is er ook een veel kleiner risico op incompatibiliteit.
RobertMe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:21:
[...]
De tijd dat ik de ontwikkeling van libgit2 een beetje volgde is dan ook alweer een jaartje of 15 geleden.
Tja, dan zijn wij beide een beetje op die leeftijd dat ons geheugen vol begint te raken
Vanuit mijn hoofd. Wat ik nog *denk* te weten was dat werken aan GIT maar minimaal aandacht kreeg van corporate. Ik weet dan ook vrij zeker dat veel Microsoft medewerkers er onbetaald aan werkte, maar het kan ook wezen dat er een paar in hun vrije uurtjes betaald er aan werkte.[...]
Dat het voor / in relatie met Git support in TFS was is mij inderdaad bekend. Of die Microsoft medewerkers vervolgens "in de baas zijn tijd" er aan werkten durf ik niet te zeggen, maar gezien het voor TFS was lijkt het mij toch van wel.
Ik meen me zelfs te herinneren dat er toen gesproken werd over het inzetten van libgit2 in de officiële git CLI. Omdat de Git CLI dus niet echt bruikbaar is door tooling en je daardoor altijd risico's houd dat een willekeurige implementatie (waarvan er velen zijn) iets verkeerd doet. Als bv alle (grote) IDEs + Git tooling / Git UIs + de Git CLI zelf dan allemaal gebruik maakten van libgit2 is er ook een veel kleiner risico op incompatibiliteit.
De reden dat ik die claim durf te maken is vooral vanwege de tijdlijn en integratie van GIT in Visual Studio. Ook was er een podcast (Hanselminutes of RunAs radio) die wat dieper ingingen op de intergratie. Daar werd volgens mij nog een knipoog gemaakt naar de top van product management die liever TFS wilde verkopen dan Git integreren.
Overigens, ben ik even snel door de geschiedenis van het project gegaan, maar het lijkt er op dat vooral de oorspronkelijk werknemers van GitHub er aan gewerkt hebben. (Dus franssen)
En dat klinkt mij logisch in de oren, want ik heb verschillende GitLib achtige implementaties gezien.
Enfin, neem het bovenstaande wel met een zak zout (het liefst twee scheppen) want ook voor mij geldt: Denken is niet weten.
Wat bedoel je? Franssen? Is GitHub van oorsprong Frans? Ik dacht Amerikaans.DevWouter schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:29:
Overigens, ben ik even snel door de geschiedenis van het project gegaan, maar het lijkt er op dat vooral de oorspronkelijk werknemers van GitHub er aan gewerkt hebben. (Dus franssen)
Uh... Whoops, ik was in de war met Docker.Kalentum schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:37:
[...]
Wat bedoel je? Franssen? Is GitHub van oorsprong Frans? Ik dacht Amerikaans.
Pak nog maar een extra zak zout, ik vrees dat we het nodig hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door DevWouter op 11-02-2025 17:37 ]
Weer wat geleerd. Docker heeft Franse rootsDevWouter schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:36:
[...]
Uh... Whoops, ik was in de war met Docker.
Pak nog maar een extra zak zout, ik vrees dat we het nodig hebben.
Ah dus het is eigenlijk wel gewoon "Dockeurrrr" ?Kalentum schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:30:
[...]
Weer wat geleerd. Docker heeft Franse roots
Ik die Fransozen op FOSDEM maar apart vinden in hun uitspraak
*badum*tss*
Is een container opspinnen niet gewoon geautomatiseerd een draaiboek aan scripts afdraaien die je normaal handmatig in de terminal tikt?
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 12-02-2025 11:40 ]
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.