Helemaal eens, elke taal heeft wel weer zijn voor en nadelen.Caelorum schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:00:
Ach .NET is synoniem aan C# tegenwoordig. Mensen vergeten de tientallen andere talen die ervoor bestaan. Al zijn die talen op een paar uitzonderingen na niet echt fatsoenlijk bruikbaar.
Wat betreft voor de GPU zaken schrijven. Tja, met dingen als Alea GPU (.NET, F# sluit er goed op aan btw), of Rust CUDA kan je prima de GPU gebruiken voor compute doeleinden zonder op c++ terug te hoeven vallen. En zo heb je ze voor vrijwel elke taal wel.
Ik zie C# meer een opgezette taal als "tool" om applicatiebouwers compleet in te kapselen.(Microsoft Ecosysteem Jail)
Als Microsoft C# zoooo geweldig zou vinden. Waarom zijn de meest belangrijke applicaties van Microsoft nog altijd in C/C++ en niet C#?
(Zou bijvoorbeeld Microsoft Word in C++ beter of slechter werken, dan wanneer je hem zou schrijven in C#?)
C# is gewoon een taal voor hun ecosysteem gebouwd om hun C/C++ applicaties te laten verbinden met elkaar, en ervoor te zorgen dat men vast gaat zitten in hun ecosysteem. Een soort Microsoft Ecosysteem lijmtaal dat wel hogere performance heeft als andere scripttalen vanwege de runtime met bytecode.
Daarnaast heb je Systeemtalen, Applicatietalen, Scripttalen. Elke zijn voor en tegens, en kunnen bepaalde talen ook wel dingen overlappen. En je hebt altijd legacy code, dus C/C++ blijft sterk. Altijd goed om die 2 talen te kunnen schrijven. Die gaan nooit weg, en er blijft werk in te vinden.
Veel drivers zijn nog altijd in assembly/C geschreven, daarom zit je met de C ABI. Rust heeft meestal ook voor veel bibliotheken gewoon een Rust wrapper om een C library of driver heen. Zal denk ik ook wel zo blijven ook voor GPU's. Deze drivers worden toch door de hardware leverancier geschreven, en zie ze daar niet zo gauw denk ik overstappen op Rust. (En misschien heb ik dat wel mis... zou wat zijn. Van C naar Rust in die wereld zou een stap zijn die eens in de 50 jaar zou voorkomen?)
En waarom is Microsoft bijvoorbeeld core libraries aan het herschrijven in Rust, waarom niet in C#? Microsoft heeft C# om geld te verdienen niet om echt zelf te gebruiken in hun eigen producten zoals Windows, Microsoft Office e.d.
https://www.theregister.c...7/microsoft_windows_rust/
Denk ook meer dat C# en Java zoiets is als: Ik ga een huis maken, en koop mijn materialen en kant en klare doe het zelf pakketjes bij de Gamma. In plaats van dat je zelf in detail het huis laat ontwerpen bij een prominenten architect, zelf materialen groot inkoopt vaak van wat hogere kwaliteit en alles van de grond af zelf bouwd.
Of dat wanneer je gaat koken, een knor pakketje koopt. In plaats van compleet alles vers zelf klaarmaakt en kookt wat meer tijd kost. Beide hebben zo zijn voordelen en is er vraag naar. Daarom zie ik zelf C# en Java meer als een soort halve script taal. Uiteindelijk heb ik toch liever een kwaliteit huis, en kwaliteit eten.
Het is hier en daar wel een beetje van, een drugs dealer die zelf zijn drugs wel verkoopt maar het zelf niet wil gebruiken.
[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 27-08-2023 11:36 ]