De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 49 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:09
.oisyn schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 20:58:
[...]
Niet op exacte duur. Je hebt 3 categorieën, dat is het :/[...]
Vrij zeker dat er ooit een custom optie was daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Er is overigens iemand die een countdown timer heeft gemaakt voor alle lengtes tot aan 12 minuten ofzo. De videos zijn de duur van de timer + 15s. Mocht je het jezelf makkelijk willen maken.
spoiler:
Gewoon even googlen op "Youtube countdown 124 seconds" enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het is gewoon echt niet te doen. In elke YT url zit wel een chemisch element en/of een romeins cijfer. Helaas accepteert de game geen url encoding of url shorteners oid.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Echt, Microsoft en accountmanagement. :') Ik gebruik al een decennium of wat het e-mailadres microsoft@mijndomein.tld voor mijn accounts daar, volgens mij nog sinds het ".NET Passport"-tijdperk. Toen web-wide SSO nog eng was, en Microsoft evil. Nu geven we ons e-mailadres via LinkedIn, of volledige naam via Google of Facebook aan Jan en alleman, zolang we maar geen wachtwoord hoeven te onthouden. Maar goed.

Plots, ook alweer een jaar of tien geleden, werden eigen domeinen ineens niet meer geaccepteerd, dus moest ik voor mijndomein.tld een "bedrijf" inrichten. Prima, maar sindsdien krijg ik de vraag bij het inloggen of het een privé- of bedrijfsaccount betreft. Want het privé-account bestaat ook nog, en kan niet worden samengevoegd ofzo.

Soit, één keer extra klikken tijdens de vijf keer klikken die het elke keer kost kan er ook nog wel bij (waarom staat hij altijd standaard op mijn outlook.com-adres, hoe vaak ik ook klik op "minder inloggen" ozfo?).

Maar nu. Nu wilde ik mijn maildomeinen bij Google weghalen en bij Exchange onderbrengen. Dus ik braaf die 3 euro nogwat aan Microsoft betalen, maar hey, je kunt maar één hoofdadres instellen, en dat wordt ook gebruikt als afzenderadres. Dus ik heb "microsoft@mijndomein.tld" veranderd in "info@mijndomein.tld".

Dat verandert dus niet alleen het mailadres in Exchange, maar het accountadres binnen heel Microsoft. Okay, bedankt. Waarschuw daar dan even voor?

Nu log ik in in Visual Studio, en plots is daar mijn account óók (wel automagisch, interessant) veranderd naar info@. Okay. Maar daaraan hangt geen licentie, want die staat nog op microsoft@, dus ik kan Visual Studio niet meer gebruiken. Wil ik inloggen in het Partner Center, hangt dat nog aan het microsoft@-adres waarmee ik niet meer kan inloggen. Dus ik kan het ook niet veranderen, want ik kan het e-mailadres niet kiezen noch veranderen, men vraagt enkel om het bij microsoft@ behorende wachtwoord.

Het laten mailen van een inlogcode werkt wel. Is die layout wéér eens volledig veranderd (rot óp met je Tour op elk scherm!), en kan ik niet meer terugvinden waar je licenties aan accounts koppelt...

Tot zover mijn productiviteit van vandaag.

Edit:
This user is already assigned a subscription
RRRREEEEEEEEEE

Ok, de oplossing:
  1. Inloggen met microsoft@ en recovery-code
  2. Account-email binnen Partner Network veranderen naar info@
  3. Mailwijziging bevestigen door op de link in de mail te klikken
  4. Visual Studio-licentie verwijderen van microsoft@-account (kan pas 90 dagen na het assignen, anders ben je dus proper fucked)
  5. Visual Studio-licentie toewijzen aan info@-account
  6. Huilen over je catch-all

En ondertussen kan ik vanuit Outlook nog steeds niet mailen vanaf info@ :')

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 29-06-2023 13:45 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11:02

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@CodeCaster
En in die lijn mag je eens https://www.jeffgeerling....ersonal-microsoft-account lezen. Het is inderdaad een onoverzichtelijk puinhoop.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Goeiemorgen! * ElkeBxl zat een grote pot koffie en thee voor iedereen

In de reeks "nooit gedacht dat zoiets in een Jira ticketje zou staan": dat de e-mailadres validatie op frontend fout is omdat het adres
code:
1
postmaster@[123.123.123.123]

aangegeven wordt als invalid... I had no idea!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:02
Ah, e-mailadresvalidatie. Altijd een feest. Ja, in e-mailadressen mag eigenlijk veel meer dan de meeste validaties toestaan, incl de validaties die in browsers en programmeertalen zijn ingebakken.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:13
ElkeBxl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:11:

In de reeks "nooit gedacht dat zoiets in een Jira ticketje zou staan": dat de e-mailadres validatie op frontend fout is omdat het adres
code:
1

En niet vergeten ook IPv6 te ondersteunen. En zaken als ...@localhost waarbij er dus geen puntjes in de domeinnaam zitten etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Onze huidige regex is
code:
1
/^\S+@\S+\.\S+$/

Die heeft dus zeker een upgrade nodig want die ondersteund inderdaad niet de voorbeelden die @RobertMe aanhaalt :D Tijd om eens een goede regex te zoeken.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ElkeBxl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:20:
Onze huidige regex is
code:
1
/^\S+@\S+\.\S+$/

Die heeft dus zeker een upgrade nodig want die ondersteund inderdaad niet de voorbeelden die @RobertMe aanhaalt :D Tijd om eens een goede regex te zoeken.
Die is echt wel heel simpel :X, die ondersteund niet eens subdomeinen, en volgens mij komt dat in het wild toch best vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
ElkeBxl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:20:
Onze huidige regex is
code:
1
/^\S+@\S+\.\S+$/

Wij checken enkel of er een @ in voorkomt, met minimaal één teken daarvoor en daarna. Of het verder wel of niet een geldig email address is zoekt de mailserver maar lekker uit. Als ze niets ontvangen omdat ze zelf hun email adres fout ingevuld hebben is dat jammer maar niet ons probleem 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:55
Beste email validatie die ik weet is:

1. Bevat het een '@' waarvoor een of meer tekens staat en daarachter 1 of meer tekens staat.
2. Confirm email sturen en wacht op gebruiken confirmed klikt.

Precies wat @ThomasG ook aangeeft :)

[ Voor 9% gewijzigd door P-Storm op 12-07-2023 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:39
ThomasG schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:57:
[...]
Wij checken enkel of er een @ in voorkomt, met minimaal één teken daarvoor en daarna. Of het verder wel of niet een geldig email address is zoekt de mailserver maar lekker uit. Als ze niets ontvangen omdat ze zelf hun email adres fout ingevuld hebben is dat jammer maar niet ons probleem 8)7
Mijn ervaring is dat het altijd jouw probleem wordt als iemand iets belangrijks niet van je ontvangt in de mailbox ;) .

Support die wordt platgebeld omdat mensen hun factuur/offerte/verzendbevestiging oid niet ontvingen op hun gmail.cm

Voor sommige klanten werd zelfs gebouwd dat veelvoorkomende typo's werden gecorrigeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
BarôZZa schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:02:
[...]

Voor sommige klanten werd zelfs gebouwd dat veelvoorkomende typo's werden gecorrigeerd.
Dit is zo irritant. Mijn achternaam word nog wel eens gecorrigeerd en de TLD heel vaak. Ja website ik weet zeker dat ik .eu heb en niet .com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Je kunt natuurlijk ook in het geval van een domeinnaam kijken of er een MX record is. En daarin kun je ook weer verder gaan door de mailserver te resolven. En dan onafhankelijk van domein of IP ook nog eens kijken of je kunt verbinden met dat IP adres en poort 25. En IIRC kun je zelfs gewoon een (MAIL FROM &) RCPT TO sturen en zou je potentieel al een error op de RCPT TO krijgen. Zolang je geen DATA doet stuur je geen mail dus merkt de ontvanger niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ealanrian schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Dit is zo irritant. Mijn achternaam word nog wel eens gecorrigeerd en de TLD heel vaak. Ja website ik weet zeker dat ik .eu heb en niet .com
"Bedoelde u achternaam.nl in plaats van achternaam.info"?

Nee, ik had geen € 1000 over voor de .nl, laat me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
ElkeBxl schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:11:

code:
1

Er zijn zo verschrikkelijk veel dingen die je in een e-mailadres mag doen (quotes, commentaar, hosts als IP adressen), maar twee punten achter elkaar in het eerste deel (zolang 't niet gequote is) mag dan weer niet 8)7

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:45
He jammer, deze gouwe ouwe (uit de jaren 90) werkt niet met ipv6 adressen

https://metacpan.org/dist...e/lib/Email/Valid.pm#L407

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remyz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
Jan Schaumann heeft in 2021 een mooie blog geschreven over "Your E-Mail Validation Logic is Wrong": https://www.netmeister.org/blog/email.html. Daar valt een hoop van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
remyz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:
Jan Schaumann heeft in 2021 een mooie blog geschreven over "Your E-Mail Validation Logic is Wrong": https://www.netmeister.org/blog/email.html. Daar valt een hoop van te leren.
Ik ben het volledig eens met @ThomasG oplossing: gewoon het meest basale valideren (een @ en wat er voor /achter, hoewel mijn eigen servertje ook emailadressen zonder @ accepteert) en valideren door de gebruiker te laten klikken

Eventueel twee keer in laten voeren... maar ja, als ik dat moet doen dan ga ik kopieren en plakken dus evt typefouten in mijn email worden gewoon gekopieerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
remyz schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:35:
If you disagree, or have any other comments, feel free to email me at '*+-/=?^_`{|}~#$@[IPv6:2001:470:30:84:e276:63ff:fe72:3900] -- if your mail client lets you, that is.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ealanrian schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Dat is iets heel anders. Ik heb het over hardcoded @gmail.cm, @gmail.cmo, @gmal.com etc. Die kan je gewoon doorknallen naar @gmail.com.

Dito voor nog een handjevol domeinnamen waar het gros van de mails naartoe moeten. De kans dat iemand een emailadres heeft met werkelijk dat domein is 0. En de kans dat iemand een typo heeft gemaakt en belangrijke mails misloopt is ongeveer 100%.

[ Voor 7% gewijzigd door BarôZZa op 12-07-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het gevaar met alles toestaan is natuurlijk wel dat je potentieel een vulnerability creëert in je emailservice.
RobertMe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:45:
[...]

Die is echt wel heel simpel :X, die ondersteund niet eens subdomeinen, en volgens mij komt dat in het wild toch best vaak voor.
/S is non-whitespace he, dus die matcht ook de punt. Iets als bla@bla.bla.bla zal dus wel valideren.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
.oisyn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:43:
[...]

/S is non-whitespace he, dus die matcht ook de punt. Iets als bla@bla.bla.bla zal dus wel valideren.
Woeps, inderdaad. Vandaar natuurlijk ook de "als je een probleem oplost met een regex, heb je daarna twee problemen" :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Getoonde regex is helemaal perfect. Voorkomt de ergste onzin en limiteert geen reallife gevallen. Los van syntax validatie, de enige controle blijft een verificatiemail.

Een ticket voor input die niet langs deze regex komt, decline ik in een hartbeat. Leuk dat je een puur theoretisch valide adres wist te verzinnen, maar je zoekt gewoon problemen op, dus hier heb je een eeuwig known issue ter bevestiging.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:43:
Het gevaar met alles toestaan is natuurlijk wel dat je potentieel een vulnerability creëert in je emailservice.
Ja, en nee. Het is potentieel gevaarlijk. Maar wij hebben altijd een locale postfix server tussen onze applicatie en de daadwerkelijke uitgaande mailserver zitten. In postfix kun je gewoon instellen wat je wel en niet toelaat in de email-adressen. Zo kun je volgens de RFC relays opgeven in je email adres, dat kun je postfix gewoon laten negeren. En zo zijn er nog een hoop instellingen.

Onze SaaS applicatie stuurt dus een email naar een locale postfix server, die valideert en "sanitized" het email adres, en vervolgens stuurt deze postfix server het naar een van onze uitgaande mail servers, de uitgaande mail server van een klant, of een email service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:23:
[...]
Ja, en nee. Het is potentieel gevaarlijk.
Dus ja ;)

Belangrijk is dat je er verder wel over nadenkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:35:
[...]

Dus ja ;)

Belangrijk is dat je er verder wel over nadenkt :).
Vijf seconden is toch meer dan voldoende? 8)7

Een tijdje terug mocht ik als extern een afstudeerproject beoordelen die vooral over security leek te gaan. Uiteindelijk zijn ze over gegaan omdat het project niet over security ging, maar ik heb die toch echt op hart moeten drukken dat ze de volgende keer eerst met een security expert gaan praten, desnoods extern, voordat ze iets met cryptografie gaan doen.

Want een bericht signeren met hash gebaseerd waarbij je de inhoud van je bericht als secret gebruikt is een domme fout die je heel veel kan kosten.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DevWouter schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Vijf seconden is toch meer dan voldoende? 8)7

Een tijdje terug mocht ik als extern een afstudeerproject beoordelen die vooral over security leek te gaan. Uiteindelijk zijn ze over gegaan omdat het project niet over security ging, maar ik heb die toch echt op hart moeten drukken dat ze de volgende keer eerst met een security expert gaan praten, desnoods extern, voordat ze iets met cryptografie gaan doen.

Want een bericht signeren met hash gebaseerd waarbij je de inhoud van je bericht als secret gebruikt is een domme fout die je heel veel kan kosten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
Doet het gros van de auditors niet precies hetzelfde? Daarna de resultaten copy pasten in een templatedocumentje en als pdf opsturen. Paar duizend euro aftikken svp.

Volgens mij kunnen ze er meteen aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

BarôZZa schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:48:
[...]

Doet het gros van de auditors niet precies hetzelfde? Daarna de resultaten copy pasten in een templatedocumentje en als pdf opsturen. Paar duizend euro aftikken svp.

Members only:

Verder denk ik dat het probleem eerder is dat men standaard zo veel fouten maakt dat een extern al bergen kan verzetten door een standaard tooltje te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Pentest die vorige maand op onze codebase is uitgevoerd is wel uitgebreid incl. allemaal verwijzingen naar de code waar zaken scheef gaan. Of dat ze onderzocht hebben of gebruik van functie X ook veilig is (en ook bv voor een klein deel SQL gecontroleerd of we parameterized queries gebruiken etc).

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 20:54
[...]

Ik ben er meestal ook niet erg van onder de indruk. Ze doen vaak een subset van de checks die wij zelf al simpelweg in onze pipelines hebben zitten (dingen als Owasp dependency checks, sonar security vulnerabilities e.d.) en waar ze dan mee komen zijn dingen als dat er in een build runner image wat kwetsbaarheden zitten die uit zo'n automatische scan komen rollen.
Ja klopt, die staan bij ons vrij laag op de prioriteitenlijst, want die zijn op geen enkele wijze toegankelijk vanuit de buitenwereld.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
P-Storm schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:57:
Beste email validatie die ik weet is:

1. Bevat het een '@' waarvoor een of meer tekens staat en daarachter 1 of meer tekens staat.
2. Confirm email sturen en wacht op gebruiken confirmed klikt.

Precies wat @ThomasG ook aangeeft :)
Evt tussendoor nog checken of er überhaupt mx records bestaan voor het domain.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remyz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30
Evt tussendoor nog checken of er überhaupt mx records bestaan voor het domain.
Die methode is niet waterdicht, want mx records zijn niet verplicht. Ik geef direct toe dat de meeste domeinen waarvoor een mailserver draait heus wel één of meerdere mx records zullen hebben, maar het hóeft dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Laatst online: 13:55
Zoals andere al hebben gezegd, ergens moet je wellicht een grens trekken tussen wat de RFC toelaat, en wat jij toelaat als wat oke is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:14:
[...]

Pentest die vorige maand op onze codebase is uitgevoerd is wel uitgebreid incl. allemaal verwijzingen naar de code waar zaken scheef gaan. Of dat ze onderzocht hebben of gebruik van functie X ook veilig is (en ook bv voor een klein deel SQL gecontroleerd of we parameterized queries gebruiken etc).

***members only***
Vanuit business natuurlijk wel logisch: geld blijft in eigen kring, waarschijnlijk wat goedkoper en je krijgt iig iemand die begrijpt hoe het systeem in elkaar steekt. En het ligt aan het doel van de pentest: daadwerkelijk het veiliger maken of zo makkelijk mogelijk een certificering binnenhalen om zo meer klanten te kunnen aantrekk3n?

Maar wel enorme bias natuurlijk. Ook wel eens meegemaakt dat een 1 persoonsdevteam dat in het verleden alles had gebouwd nogal wat moeite had met veranderingen (lees: heel veel legacy troep eruit gehaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ff klein vraagje tussendoor. Ik ben bezig geweest met caching implementeren gebaseerd op de route, request en eventueel sessie momenteel. Dit scheelt aanzienlijk van 250ms-450ms naar 15ms / 17 ms op netwerk. Maar hoe gaan jullie om met cold starts ? Gewoon wat routes requesten die dan gewoon in de cache komen ? Hoe pakken jullie dat aan ?

Ik zat zelf te denken aan een event trigger op de cache:clear.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2023 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Welke developer-evenementen (niet specifiek taalgerelateerd) of Microsoft-technology related evenementen zoals NDC kennen jullie die op auto-afstand zijn? Ik zoek dus Benelux, Duitsland of Frankrijk. Ik heb intern geprobeerd NDC te regelen maar dat is helaas niet gelukt omdat je daar eigenlijk alleen vliegend naartoe kan. Wat voor evenementen of congressen kennen jullie die op rijafstand zitten?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sebazzz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:30:
Welke developer-evenementen (niet specifiek taalgerelateerd) of Microsoft-technology related evenementen zoals NDC kennen jullie die op auto-afstand zijn? Ik zoek dus Benelux, Duitsland of Frankrijk. Ik heb intern geprobeerd NDC te regelen maar dat is helaas niet gelukt omdat je daar eigenlijk alleen vliegend naartoe kan. Wat voor evenementen of congressen kennen jullie die op rijafstand zitten?
Er zijn in Nederland verschillende dotnet usergroups. Maar ik vermoed dat je iets van het onderstaande bedoel:

https://dev.events/EU/NL/dotnet
https://www.meetup.com/nl-NL/topics/dotnet/
https://www.eventbrite.nl...4597?aff=ebdssbdestsearch

Verder is Linkedin vaak ook waar geadverteerd wordt.

Zodra je weet waar je een beetje moet zoeken vind je ze wel. Het zijn vaak dezelfde partijen die het organiseren en als je ze aanschrijft weten ze vast meer events waar je heen kan gaan.

offtopic:
NDC is vrij duur. Was alleen het vliegen een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DevWouter schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:15:
[...]

offtopic:
NDC is vrij duur. Was alleen het vliegen een probleem?
Dat is waar het voornamelijk om ging (milieuoogpunt).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Techorama?
En Goto amsterdam.

[ Voor 50% gewijzigd door Caelorum op 17-07-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Eerste dat in mij opkomt is inderdaad Techorama, is dit jaar in oktober in Utrecht.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:50
Sebazzz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:30:
Waarschijnlijk niet in jouw straatje, maar bij mij komt natuurlijk de BCTechdays naar voren.
Ieder jaar in Antwerpen (dit jaar net geweest, volgend jaar ook weer ergens in 13-14 juni).

Ikzelf ben een BC-ontwikkelaar :) Maar komt ook veel Azure spul voorbij natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
MatHack schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:52:
Eerste dat in mij opkomt is inderdaad Techorama, is dit jaar in oktober in Utrecht.
Er is er ook 1 in Antwerpen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 00:49:
Ik ben bezig geweest met caching implementeren gebaseerd op de route, request en eventueel sessie momenteel. Dit scheelt aanzienlijk van 250ms-450ms naar 15ms / 17 ms op netwerk. Maar hoe gaan jullie om met cold starts ? Gewoon wat routes requesten die dan gewoon in de cache komen ?
Hangt ook van operationele kant af en in hoeverre de ‘thundering herd’ het omver kan trekken.
Het kan pragmatisch zijn om gewoon te accepteren dat als een bak weer in de pool gaat, dat deze een paar seconden wat zwaarder belast is / trager is dan de rest.

Heel theoretische strawman: Als het over eigen metaal gaat, en het qua resources zo bemeten wordt dat je straks enkel met perfecte cachehits binnen acceptabele load blijft: Opwarmen gaat je niet redden, er zullen altijd kleine storingen of bezette resources voorkomen, dus misschien moet je dan maar direct merken dat je capaciteit niet voldoende is.

Ergo, hangt veel af van context. Hardware, dependencies, SLA en responsetime verwachtingen..

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Sebazzz schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:32:
[...]

Dat is waar het voornamelijk om ging (milieuoogpunt).
Duidelijk. Overigens komen de meeste sessies online.
https://www.youtube.com/@NDC/videos

Overigens heb ik het idee dat de meeste sessies dit jaar tegen vallen. Begin dit jaar hadden wij ook een uitje en die sessies waren toch allemaal vrij simpel, nu waren wij niet kieskeurig toen we de conferentie uitkozen (want gaan met die banaan), maar het niveau was veel gericht op beginners (dit was onze fout) maar ook waren de sprekers niet erg soepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DevWouter schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:33:
[...]

Overigens heb ik het idee dat de meeste sessies dit jaar tegen vallen. Begin dit jaar hadden wij ook een uitje en die sessies waren toch allemaal vrij simpel, nu waren wij niet kieskeurig toen we de conferentie uitkozen (want gaan met die banaan), maar het niveau was veel gericht op beginners (dit was onze fout) maar ook waren de sprekers niet erg soepel.
Ja, ik zag wel wat herhaling erin zitten, zeker bij de laatste conferentie en aankomende conferentie. Qua hoger niveau valt het aantal talks wel een beetje tegen - maar we wilde toch graag gaan voor de inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Al een tijdje bezig om wat te doen met GoLang...

Toch wel een aardig taaltje hoor. Maar geef mij maar Python.

Totdat DDEV overschakelt naar Python, doe ik't maar :D

*Trouwens, wat ziet mijn ava er beroert uit in dark-mode!

[ Voor 15% gewijzigd door Firesphere op 18-07-2023 06:58 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Firesphere schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 06:58:
Al een tijdje bezig om wat te doen met GoLang...

Toch wel een aardig taaltje hoor. Maar geef mij maar Python.

Totdat DDEV overschakelt naar Python, doe ik't maar :D

*Trouwens, wat ziet mijn ava er beroert uit in dark-mode!
Ik heb de aantrekkingskracht van Python echt nooit gesnapt (nou ja, tenzij je hobbyniveau 'data science' doet :P ). Van GoLang, Rust, Typescript, Kotlin en ga zo maar snap ik de charme wel, maar van Python gaan m'n haren echt recht overeind staan.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:53

RayNbow

Kirika <3

Mugwump schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb de aantrekkingskracht van Python echt nooit gesnapt
De lagere drempel om snel iets in elkaar te zetten.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RayNbow schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Dáár is het inderdaad krachtig in. Een scriptje hier en daar (bijv voor het genereren van data en/of berekeningen), een interne tool voor een bepaalde taak, etc. etc. Als het groter wordt dan dat blijkt vaak toch dat dynamische talen daar niet de geschikte keuze voor zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:09

F.West98

Alweer 16 jaar hier

En dan kom je dus ineens deze youtube video tegen... :D

En dan blijken er dus ook speedrunners te zijn _O-

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mugwump schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 08:49:
[...]

Ik heb de aantrekkingskracht van Python echt nooit gesnapt (nou ja, tenzij je hobbyniveau 'data science' doet :P ). Van GoLang, Rust, Typescript, Kotlin en ga zo maar snap ik de charme wel, maar van Python gaan m'n haren echt recht overeind staan.
Ik vind Python geweldig. En om't een "hobby taaltje" te noemen gaat me wel wat te ver. Het is een volwassen taal en doet zeker niet onder voor Go.

Maargoed, ieder z'n ding natuurlijk.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik schaar het perwoonlijk in dezelfde hoek als php. Het is productief omdat er om de 1 of andere reden veel libraries voor geschreven zijn, maar voor besrijfskritieke systemen zie ik liever iets met meer runtime garanties worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:14:
Ik schaar het perwoonlijk in dezelfde hoek als php. Het is productief omdat er om de 1 of andere reden veel libraries voor geschreven zijn, maar voor besrijfskritieke systemen zie ik liever iets met meer runtime garanties worden gebruikt.
Wel er zijn twee concrete dingen die Python beter doet dan de meeste talen: simpele C++ intergratie en generators/generator-expressions. En dat maakt het best wel goed in simpele glue tussen verschillende data science toepassingen die dan al het zware werk in C++ doen.

Maar verder is wel een beetje populair omdat het nu eenmaal populair is, en daardoor populair blijft (net als PHP :P).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
Ik kan het niet laten om hier toch even op te reageren, als enthousiast PHP én Python gebruiker; en ik krijg 'n beetje het gevoel dat je hiermee zegt dat je PHP minderwaardig is omdat het in een bepaalde situatie niet ideaal is.

Ga je iets met web doen? Dan is PHP waarschijnlijk perfect. Moet het crossplatform worden gedraaid? Dan is Python (en Java) prima. Moet iets in de browser draaien? Gebruik Javascript. Wil je een low-level driver schrijven? Kies dan rust. Et cetera. Elke taal heeft z'n eigen gebied waar het tot z'n recht komt.

Ik vind PHP niet minderwaardig omdat het niet gekozen wordt om de linux-kernel in te schrijven, net zoals C niet minderwaardig is omdat het meer werk kost om 't cross-platform te krijgen.

Ja PHP heeft z'n eigenaardigheden, maar wordt gelukkig nog heel actief ontwikkeld en versie wordt het mogelijk om steeds stricter te werken en nette code te schrijven. Zijn er beunhazen die PHP gebruiken? Absoluuut, maar dat is niet de schuld van de taal PHP.

Bijvoorbeeld van zo'n beunhaas:
barbuj at NOSPAM dot yahoo dot com
In my specific situation, I wanted to be able to pass some data from page to page, but without relying on a session variable. The answer I came up with was to serialize() the object in question, pass it on to the next page as a hidden form field, then unserialize() it

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zelfde hoek? Ze zitten niet eens op dezelfde planeet. Goed, ik snap je punt dat je liever compilerende talen in productie gebruikt, maar php (een uit de klauwen gegroeid hobby projectje van iemand die zijn html pagina iets slimmer wilde maken en geen zin hat in perl) en Python (een vanuit het Centrum voor Wiskunde en Informatica ontwikkelde taal op basis van de inzichten van professor Lambert Meertens met als doel leesbare code te ontwikkelen) zijn verder onvergelijkbaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
DaFeliX schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:52:
[...]

Ik kan het niet laten om hier toch even op te reageren, als enthousiast PHP én Python gebruiker; en ik krijg 'n beetje het gevoel dat je hiermee zegt dat je PHP minderwaardig is omdat het in een bepaalde situatie niet ideaal is.

Ga je iets met web doen? Dan is PHP waarschijnlijk perfect. Moet het crossplatform worden gedraaid? Dan is Python (en Java) prima. Moet iets in de browser draaien? Gebruik Javascript. Wil je een low-level driver schrijven? Kies dan rust. Et cetera. Elke taal heeft z'n eigen gebied waar het tot z'n recht komt.

Ik vind PHP niet minderwaardig omdat het niet gekozen wordt om de linux-kernel in te schrijven, net zoals C niet minderwaardig is omdat het meer werk kost om 't cross-platform te krijgen.

Ja PHP heeft z'n eigenaardigheden, maar wordt gelukkig nog heel actief ontwikkeld en versie wordt het mogelijk om steeds stricter te werken en nette code te schrijven. Zijn er beunhazen die PHP gebruiken? Absoluuut, maar dat is niet de schuld van de taal PHP.

Bijvoorbeeld van zo'n beunhaas:

[...]
Python en PHP zijn dynamische talen. Voor veel toepassingen zal dat óf geen probleem zijn, óf juist een voordeel. Om de vergelijking met de linux-kernel door te trekken, het is niet PHP vs C, maar eigenlijk: dynamisch vs statische taal. Op het moment dat de code-base een dusdanige omvang krijgt waarbij je verschillende subsystemen hebt en het geheel teveel is voor een persoon om te lezen, wordt een dynamische taal eerder een nadeel. En veel van die nadelen worden weggenomen door een statische taal. Dit hebben ze bij PHP waarschijnlijk ook in de gaten, want dat gaat sinds PHP 7 en 8 steeds meer in de richting van een statische taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
DaFeliX schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:52:
[...]
Ik kan het niet laten om hier toch even op te reageren, als enthousiast PHP én Python gebruiker; en ik krijg 'n beetje het gevoel dat je hiermee zegt dat je PHP minderwaardig is omdat het in een bepaalde situatie niet ideaal is.[...]
Dat is niet wat ik zeg.
Janoz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 08:59:
[...]
Zelfde hoek? Ze zitten niet eens op dezelfde planeet. Goed, ik snap je punt dat je liever compilerende talen in productie gebruikt, maar php (een uit de klauwen gegroeid hobby projectje van iemand die zijn html pagina iets slimmer wilde maken en geen zin hat in perl) en Python (een vanuit het Centrum voor Wiskunde en Informatica ontwikkelde taal op basis van de inzichten van professor Lambert Meertens met als doel leesbare code te ontwikkelen) zijn verder onvergelijkbaar.
Het maakt mij geen reet uit wie het heeft verzonnen :) Als taal hebben ze enorm veel overlap.Ze hadden net zo goed betere integratie met C in PHP of javascript kunnen bouwen en dan daar alle data science dingen in kunnen doen. Ik vermoed echter dat precies wat jij nu aanhaalt de reden is waarom dat niet is gedaan en niet zozeer de taal zelf.
ThomasG schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:16:
[...]

Python en PHP zijn dynamische talen. Voor veel toepassingen zal dat óf geen probleem zijn, óf juist een voordeel. Om de vergelijking met de linux-kernel door te trekken, het is niet PHP vs C, maar eigenlijk: dynamisch vs statische taal. Op het moment dat de code-base een dusdanige omvang krijgt waarbij je verschillende subsystemen hebt en het geheel teveel is voor een persoon om te lezen, wordt een dynamische taal eerder een nadeel. En veel van die nadelen worden weggenomen door een statische taal. Dit hebben ze bij PHP waarschijnlijk ook in de gaten, want dat gaat sinds PHP 7 en 8 steeds meer in de richting van een statische taal.
Dit dus. En ja, je kan er omheen proberen te werken door dan meerdere kleine codebases te maken, maar dan verleg je de complexiteit alleen maar naar cross-codebase i.p.v. in de codebase zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:27:
[...]

Dat is niet wat ik zeg.

[...]

Het maakt mij geen reet uit wie het heeft verzonnen :) Als taal hebben ze enorm veel overlap.Ze hadden net zo goed betere integratie met C in PHP of javascript kunnen bouwen en dan daar alle data science dingen in kunnen doen. Ik vermoed echter dat precies wat jij nu aanhaalt de reden is waarom dat niet is gedaan en niet zozeer de taal zelf.
Ik denk dat je hier toch wel een beetje té simpel denk over taaldesign. Zo beetje alles wat onder "data science dingen" zou vallen zijn zwakke punten van PHP (<5.6), en de filosofie van beide talen is op veel punten tegenstrijdig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
RagingPenguin schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:55:
[...]
Ik denk dat je hier toch wel een beetje té simpel denk over taaldesign. Zo beetje alles wat onder "data science dingen" zou vallen zijn zwakke punten van PHP (<5.6), en de filosofie van beide talen is op veel punten tegenstrijdig.
Laat ik het zo zeggen: Er zijn talen beter geschikt voor datascience taken die het niet zijn geworden. En dat ligt niet aan de taal zelf, maar het verhaal er omheen. Persoonlijk snap ik niet waarom iemand Python zou kiezen ervoor, behalve dan dat er nu eenmaal een hele hoop libraries voor zijn. Waren die libraries er voor PHP geweest was het PHP geweest waar we het nu over hadden gehad.
Ik heb zelf niet de illusie dat het design van de taal de doorslaggevende factor is in waarom een bepaalde taal het wint van een ander voor die specifieke usecase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Caelorum Success is vaker geluk dan vaardigheid. PHP werd op het juist moment populair (voor mijn gevoel rond versie 4/5 dus 2000) terwijl Python in juist wat ongelukkiger vaarwater was gekomen (foundation, rebranding, overstappen naar versie 2).

Daarbij werd web development ook weer populair (dotcom bubble brak 5 jaar eerder) en PHP was juist een taal die daar zeer geschikt voor was voor websites. Internet werd gemeen goed en een goeie webserver waar men veel controle over werd vereist. Tevens was men nog niet bereid om echt te investeren in websites.

Dit terwijl google en facebook toen live gingen en laat Facebook nou gebouwd te zijn op PHP. Dat dreef de populariteit omhoog.

Verder werd vanuit de PHP community ook veel geïnvesteerd in het makkelijk onboarden van nieuwe developers (LAMP, WAMP, et cetera) waardoor nieuwe ontwikkelaars niet eerst hun hele machine hoefde te configureren aan de hand van complexe handleidingen. De goeie intergratie met MySql hielp ook en het feit dat phpMyAdmin voor de meeste webdevelopers een introductie was met SQL (in die periode) zorgde er alleen maar voor dat PHP aan populariteit won. Tot op het punt dat men zelfs probeerde om het een taal te maken voor desktop tools.

Python daarin tegen bleef vooral focussen op de brede inzet en veel materiaal was erg gericht op de wetenschappelijke kant (vooral wiskundige taken) waardoor bedrijven die vooral goedkoop een website wilde hebben geen zin hadden om daarin te investeren. Het feit dat Python vooral bezig was met het formaliseren (iets wat PHP later ook deed) bracht een beginner vooral veel verwarring.

Zo koos ik in die tijd eerder voor Delphi (wiens maker later C# creëerde) en Pascal omdat Python toen te veel tijd koste om te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DevWouter schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:29:
@Caelorum Success is vaker geluk dan vaardigheid.
Aan de ene kant eens, maar aan de andere kant denk ik dat programmeertalen ook te vaak puur als een specsheet worden beoordeerd. Het "verhaal", de onboarding, ecosysteem, het inspelen op de markt, oog hebben voor de problemen van de gewone developer zijn net zo goed 'vaardigheden'. Traditionele "goede" programmeertalen zijn best vaak oplossingen zonder probleem, en veel van de mediocre populaire talen zijn pracktische oplossingen voor pracktische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
DevWouter schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 10:29:
Zo koos ik in die tijd eerder voor Delphi (wiens maker later C# creëerde) en Pascal omdat Python toen te veel tijd koste om te leren.
Ik denk dat dit wel zo ongeveer het gemiddelde tech stack selectieproces samenvat :)

Ik vraag me wel eens af hoevaak er überhaupt diep over tech stacks wordt nagedacht bij een nieuw project. Meestal is het toch zo dat er gebruikt wordt wat het meest praktisch is, wat het snelst een MVC oplevert. Waarbij 'kennis aanwezig' een vrij grote factor is. Als jij 4 developers beschikbaar hebt die allemaal Python doen dan ga je niet opeens je applicatie in Java doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Kalentum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:35:
[...]

Ik denk dat dit wel zo ongeveer het gemiddelde tech stack selectieproces samenvat :)

Ik vraag me wel eens af hoevaak er überhaupt diep over tech stacks wordt nagedacht bij een nieuw project. Meestal is het toch zo dat er gebruikt wordt wat het meest praktisch is, wat het snelst een MVC oplevert. Waarbij 'kennis aanwezig' een vrij grote factor is. Als jij 4 developers beschikbaar hebt die allemaal Python doen dan ga je niet opeens je applicatie in Java doen.
Yup, in mijn ervaring is het de cool-factor of de familiar-factor dat alles bepaalt.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Caelorum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 09:27:
Het ging mij er niet om wie het was. Het ging me in eerste instantie over de achterliggende motivatie om de taal te maken, daarna ging het me niet om wie de mensen zijn, maar wat de mensen zijn.

Als je denkt dat het enige verschil tussen php en Python de beschikbare libraries en integratie met C is doe je in mijn opinie taal design ernstig te kort.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
PHP is inderdaad verzonnen om iets gedaan te krijgen. Da’s best goed gelukt.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Voutloos schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:17:
PHP is inderdaad verzonnen om iets gedaan te krijgen. Da’s best goed gelukt.
Nouja... Allemaal die verloren tijd aan PHP discussies had ook nuttiger besteed kunnen worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

RayNbow schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:08:
[...]

Dat is Powershell voor mij ook, maar ik ga er geen webapplicaties mee maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Sebazzz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:39:
[...]

https://github.com/Badgerati/Pode Gewoon doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Oh god... what did I do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Het is meer dat ik de vergelijking trok met PHP, of eigenlijk het in hetzelfde mandje gooi met PHP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Sebazzz schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 17:39:
[...]

Omdat de drempel om een webapplicatie in PowerShell te maken een stukje hoger ligt dan in Python? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

RayNbow schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:05:
[...]

Omdat de drempel om een webapplicatie in PowerShell te maken een stukje hoger ligt dan in Python? ;)
Nouja, kennelijk niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Sebazzz schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 08:24:
[...]

Nouja, kennelijk niet ;)
[...]
Dat het kan wil niet zeggen dat de drempel meteen lager is. :p

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Styxxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:57
Ah, weer een fijne dag gespendeerd aan OSS miserie:

https://github.com/moq/moq/issues/1372
https://github.com/moq/moq/issues/1374

Neem vooral wat popcorn, and enjoy the ride. :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Duplicatevover bovenstaande…

[ Voor 92% gewijzigd door Falcon op 09-08-2023 21:30 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:09

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik vond het zelf toch wel heel jammer dat de Devschuur sinds kort (voelt kort, maar geen idee hoe lang eigenlijk) zn paarse jasje is verloren, dus toen ik de afgelopen week mn custom CSS stijlen aan het afstoffen was heb ik ook meteen iets gemaakt om die kleurtjes weer terug te krijgen: F.West98 in "[verzamel] CSS-styles; 'Hoe ziet jouw T.net eruit?'"

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf programmeer al jaren in php. Heb op school, assembly, Pascal en Java gehad. Pascal vond ik gaaf en intuïtief. Assembly een drama en verleert. Wat mij opvalt aan programmeertalen: het heeft bijna altijd een framework nodig. Wat ik momenteel jammer vind is dat de ai code volgens mij in Python is geschreven. Wellicht maar ff gaan aanroepen met een andere taal. Net zoals de speech to text engine van openai. Ik heb voor mezelf een aantal jaren geleden de keuze gemaakt: ik maak een framework / cms, daar is dan weer een template taal ontwikkeld. Ga zo maar door. Je moet denk ik wel de libraries kiezen die bij je passen. Op mijn vorige werk gewerkt met node en react. Wat is dat onnodig complex gemaakt vooral in combinatie met typescript en some configuration checkers.

Sommige dingen werken bij node best mooi, maar als je kijkt naar de kwaliteit van de packages, de dependency hell die je gaat krijgen vanwege de omvang van de aantallen die gebruikt worden. En de vele security problemen. Zou ik bijna zeggen dat je dat bijna niet kunt gebruiken in productie.

Composer, php packages worden in mijn ogen kwalitatief beter. Ook na de gemaakte afspraken daar, wordt het langzaam beter.
Symfony en Laravel, doctrine hebben mooie packages en updaten regelmatig.

Wat ik bij Java niet begrijp is: je maakt een button, de ene keer reageert het instant, de andere keer pas 2 seconde later. Was 2002 maar goed. Ik vond Java eigenlijk niets.

Ik heb naar filmpjes van Umbraco gekeken, dat als basis zag er duidelijk uit.

Als je er gewoon voor zorgt dat jou software via rest / cli kan werken dan ben je er toch ?

PHP:
1
$record = (object) [];

is dit luiheid of staat dit gewoon mooier dan new StdClass() ?

Ik had trouwens gehoord dat microsoft de bariere van 1 billion tokens voorbij is, als invoer bij ai _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2023 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Wat een hoop verschillende onderwerpen in 1 post haha.

Je beeld van Java is achterhaald overigens. AI is niet geschreven in Python. Vrijwel alle Python ml packages zijn wrappers om C(++) code heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Volgens mij is dat omdat c(++) vrijwel de enige programmeertaal is om (goed) de GPU te te gebruiken voor compute zaken. En dat is toch wel nodig als je met grote data wil rekenen.
Ik zag laatst een presentatie over Rust in AI/ML (op YT), maar dat was meer een soort "introductie van rust" dan wat ze er daadwerkelijk ermee doen op AI/ML gebied. Wat dat betreft zijn er meer presentaties met Jupyter Notebook icm Python snippets die dieper op AI/ML ingaan.
Ook zie ik weinig library/tools omtrend rust en GPU programmeren. W(eb)GPU lijkt de enige te zijn die nog echt iets doet. Maar ook dat is niet optimaal. Dus wil je echt GPU compute zaken doen, is het c(++) of via een wrapper.

let the past be the past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

SPee schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:21:
Volgens mij is dat omdat c(++) vrijwel de enige programmeertaal is om (goed) de GPU te te gebruiken voor compute zaken. En dat is toch wel nodig als je met grote data wil rekenen.
Ik zag laatst een presentatie over Rust in AI/ML (op YT), maar dat was meer een soort "introductie van rust" dan wat ze er daadwerkelijk ermee doen op AI/ML gebied. Wat dat betreft zijn er meer presentaties met Jupyter Notebook icm Python snippets die dieper op AI/ML ingaan.
Ook zie ik weinig library/tools omtrend rust en GPU programmeren. W(eb)GPU lijkt de enige te zijn die nog echt iets doet. Maar ook dat is niet optimaal. Dus wil je echt GPU compute zaken doen, is het c(++) of via een wrapper.
Niet echt, het is meer dat low-level programming voor een lange tijd in C of C++ gedaan wordt en dus daar zit nu nog de meeste kennis en kunde. Wel moet low-level programmeer talen vaak aan specefieke eisen voldoen. Rust en C++ kennen op dat gebied redelijk wat overlap.

Python, Dotnet, Go, et cetera zijn niet super geschikt als systeemtaal en doen het vaker beter als applicatietaal. Maar ook die zijn ingezet als systeemtaal (zoek maar op "<taal> operating system kernel").

Verder kennen de meeste GPU een eigen programmeertaal. Shaders worden ook gecompiled en de SteamDeck download zelfs geoptimaliseerde shaders ipv dat ze op de machine gecompiled worden.

Los van low-level vs high-level is een discussie over de keuze voor een bepaalde programmeer taal vaak een combinatie van pragmatisme ("we hebben meer ervaring") en dogmatisme ("het is de beste taal").

Zo heb ik een systeem gebouwd waarbij andere ontwikkelaars plugins in dotnet, C++, JavaScript, Python of SQL (don't ask) kan schrijven. Dit zodat de dev-user zelf kon bepalen en niet begon te balken dat de plugin in taal XYZ geschreven moest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Pffff, net geprobeerd tickets te regelen voor Devoxx. Dat was een partij kansloos...

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
Kleine nuane: .NET is geen taal, maar een framework. De onderliggende taal is C#.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Ach .NET is synoniem aan C# tegenwoordig. Mensen vergeten de tientallen andere talen die ervoor bestaan. Al zijn die talen op een paar uitzonderingen na niet echt fatsoenlijk bruikbaar.

Wat betreft voor de GPU zaken schrijven. Tja, met dingen als Alea GPU (.NET, F# sluit er goed op aan btw), of Rust CUDA kan je prima de GPU gebruiken voor compute doeleinden zonder op c++ terug te hoeven vallen. En zo heb je ze voor vrijwel elke taal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:49

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Sito schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:46:
Kleine nuane: .NET is geen taal, maar een framework. De onderliggende taal is C#.
Nog kleinere nuance: C# is een van de onderliggende talen :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sito
Bensjero schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Nog kleinere nuance: C# is een van de onderliggende talen :z
Scherp :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

En 10 minuten later toch weer ineens tickets beschikbaar voor Devoxx. Man man man, alsof iedereen stipt om 09.00 uur hun bestel scripts aftrappen ofzo.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RRREEEEEE MICROSOFT

Ik start m'n laptop weer eens op, heeft het (gepinde) Teams-icoon een niet weg te krijgen (1). Mijn OCD/ADD kan hier niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsySWC_HPsv0sqMBASWXp15q_F0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T1W5fyoqdbTKN6Pnn4ekj8Xw.png?f=user_large

En dan weer dat Microsoft-forum (waarbij je altijd twee keer snel op back moet klikken om er weg te komen, omdat de techgigant hun SSO na twee decennia nog steeds niet op orde heeft):
Good day!

I'm Christine, an Independent Advisor and a Teams user like you. I can see here that there's still an active notification on your Teams icon from taskbar even though you have already opened it. No worries, I'll do my best to help you.

(Generiek antwoord om de cache te clearen)
Antwoord van OP:
I tried both of your methods but the "teams" folder does not seem to exist.
Antwoord van de zzp'er die per post betaald krijgt:
Thank you so much for your response. Appreciated.

Please follow the steps below:

(Generieke stappen om Teams te verwijderen)
Nee, Christine, je bent niet behulpzaam.

Maar goed, zelfs de betaalde support van Microsoft is om over naar huis te huilen. Ik heb eens een paar weken heen en weer gemaild om een oud adres te laten verwijderen uit mijn account, waarnaar nog gemaild en gefactureerd werd terwijl het nergens aan te passen was. :') Uiteindelijk gesloten zonder oplossing.

Over techteksten gesproken: LinkedIn is bezig met ... nou ja, hoe moet je het noemen?

Ze zijn onder de noemer "Pulse" hun site met GPT aan het volknallen met zinloze programmeertutorials, kijk:
https://www.linkedin.com/...rated-query-(linq)-s3505/

Gebruikers wordt om feedback gevraagd.

Het zijn enorm generieke teksten die met veel wol nauwelijks detail aanstippen. Het enige doel lijkt het hebben van content te zijn. En uiteraard kwam ik alweer een artikel tegen waarbij een gebruiker zijn feedback met ChatGPT heeft gegenereerd. _O-

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 21-08-2023 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Meer dan twee jaar moeten wachten tot een verlopen creditcard kon worden verwijdert en ik een oud adres dat daaraan gekoppeld was kom weghalen. Ik kon beide niet aanpassen of verwijderen want ze waren aan elkaar gekoppeld.. Uiteindelijk kon het magisch ineens wel. Dank je Microsoft :)

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 21-08-2023 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Draadloos betalen werkt niet meer met mijn ING betaalpas, dus ik wil een vervangende pas aanvragen. "Als je een voorkeur voor Maestro/V-Pay hebt moet je contact opnemen" - oké, ik neem dus contact op dat ik een Maestro-pas wil. De ING chatbot begrijpt direct wat ik bedoel en vraagt of ik een "collega" wil spreken. De ING chat duurt lang en de medewerkers begrijpen er niet zo veel van - u kunt toch zelf een nieuwe pas aanvragen? Uiteindelijk maar gebeld, vele menu's die allemaal neerkomen op "u kunt het ook zelf". Uiteindelijk iemand gesproken, blijkbaar werkt het zo:

Ze kunnen niet kiezen welk type pas je krijgt. Ik kan nu wel zelf een nieuwe pas aanvragen, en als dat een V-Pay pas is kan ik weer opbellen en kan ik hem kostenloos door een Maestro-pas laten vervangen. Top systeem |:(

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Koenvh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:54:
Draadloos betalen werkt niet meer met mijn ING betaalpas, dus ik wil een vervangende pas aanvragen. "Als je een voorkeur voor Maestro/V-Pay hebt moet je contact opnemen" - oké, ik neem dus contact op dat ik een Maestro-pas wil. De ING chatbot begrijpt direct wat ik bedoel en vraagt of ik een "collega" wil spreken. De ING chat duurt lang en de medewerkers begrijpen er niet zo veel van - u kunt toch zelf een nieuwe pas aanvragen? Uiteindelijk maar gebeld, vele menu's die allemaal neerkomen op "u kunt het ook zelf". Uiteindelijk iemand gesproken, blijkbaar werkt het zo:

Ze kunnen niet kiezen welk type pas je krijgt. Ik kan nu wel zelf een nieuwe pas aanvragen, en als dat een V-Pay pas is kan ik weer opbellen en kan ik hem kostenloos door een Maestro-pas laten vervangen. Top systeem |:(
Maar eigenlijk wil je een MasterCard Debit pas? Maar die levert geen enkele grootbank dan weer ondanks dat MasterCard sinds 1-8 gestopt is met het uitgeven van Maestro passen.
/rant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

RobertMe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:29:
[...]

Maar eigenlijk wil je een MasterCard Debit pas? Maar die levert geen enkele grootbank dan weer ondanks dat MasterCard sinds 1-8 gestopt is met het uitgeven van Maestro passen.
/rant
Nee juist niet, ik wil één van elk type pas, en Mastercard Debit heb ik al :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08

Mjah vanaf de good old postbank is het niet bepaald uphill gegaan met die club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Koenvh schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Nee juist niet, ik wil één van elk type pas, en Mastercard Debit heb ik al :P
Ook dat kan natuurlijk. Maar persoonlijk heb ik dan liever een MasterCard van Rabo en mijn OpenBank Maestro weer activeren dan andersom (wat ik nu heb, Maestro van OB gratis, MasterCard gekocht laten opsturen voor 2 euro, Maestro staat uit). Dan kan ik tenminste online aankopen doen & diensten afsluiten waarbij ik een MasterCard heb met Nederlands BIN gebruik. Want bij OpenBank is het dus een Spaans BIN dat al 2x geweigerd is (F1TV & Apple TV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

gekkie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Mjah vanaf de good old postbank is het niet bepaald uphill gegaan met die club.
Daarom ziet mijn betaalpas er ook zo uit. Gelukkig werd het ontwerp goedgekeurd :*)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pEN286s5B7O78rSvcrPBS_DngE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sIOAIfVBtELSYv6NykelMjeN.png?f=user_large

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Draadloos betalen werkt niet meer met mijn ING betaalpas
Ik heb sowieso nog nooit een bekabelde betaalpas gehad. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG

Raar dat dát bij de ING los is. Bij de Rabobank krijg je ze alle vier (op dezelfde pas).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Omdat het echt zo'n week is, heb ik maar even
https://whataweek.firesphere.dev
gemaakt

Pagina: 1 ... 30 ... 49 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.