Hmmm sjips de bonenmaler is nu verstopt, een Ollander heeft er een tas bonen in gestopt.
Lol, klinkt als die number input waar het hierboven over gingCaelorum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:24:
[...]
Ze geven je dus beide mogelijkheden met 1 setting

En dat in een stuk software gericht op developers nota bene...
ik begrijp de theorie achter ligatures icm met code niet. In 'normale' tekst ziet het er mooi uit, maar bij code leid het bij mij alleen maar af. Bovendien vind ik dat de code er niet leesbaarder door wordt, zeker niet als je een kleinere fontgrootte gebruikt.Lethalis schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:57:
@ElkeBxl @Ryur
[...]
En tsja, die "ligatures" vind ik eigenlijk niet zo boeiend
[...]
Is er hier iemand die er wel fan van is, en mij kan uitleggen waarom ie het gebruikt?
Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet
Lekker verwarrendCaelorum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:24:
[...]
Ze geven je dus beide mogelijkheden met 1 setting
Maar het werkt wel inderdaad:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| { "git.enableSmartCommit": true, "git.confirmSync": false, "workbench.editorAssociations": { "*.ipynb": "jupyter.notebook.ipynb" }, "editor.tabSize": 2, "editor.fontFamily": "JetBrains Mono", "editor.fontSize": 13, "editor.lineHeight": 1.2, "editor.fontLigatures": true } |
Goede kans dat ik die ligatures binnenkort weer uitzet. Ik ben nog steeds geen enorme fan, maar ga het gewoon eens uitproberen. Oude font terugzetten is immers zo gepiept.
PS
Voor Visual Studio 2019 én 2022 zie ik nergens een line height setting

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 08-12-2021 10:13 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
:fill(white):strip_exif()/f/image/oAEquWRBkJKRgY099Pg97vOb.png?f=user_large)
Bij mij klaagt hij alleen maar als ik 1.2 of 1,2 ofzo wil invoeren
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
https://code.visualstudio.com/updates/v1_58ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:24:
[Afbeelding]
Bij mij klaagt hij alleen maar als ik 1.2 of 1,2 ofzo wil invoeren
https://github.com/microsoft/vscode/pull/125601
Het zit er pas een paar maanden in. Heb je VS Code wel bijgewerkt?
[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 08-12-2021 10:38 ]
Omdat het er mooier uitziet?DaFeliX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:03:
Is er hier iemand die er wel fan van is, en mij kan uitleggen waarom ie het gebruikt?
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ik liep wat versies achter blijkbaar, thanks!Lethalis schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:38:
[...]
https://code.visualstudio.com/updates/v1_58
https://github.com/microsoft/vscode/pull/125601
Het zit er pas een paar maanden in. Heb je VS Code wel bijgewerkt?
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Ik vind het leesbaarder als ik veel in F# werk met libraries die veel dingen als de fish operator '>=>' gebruiken en voor consistentie zet ik het dan maar overal aan.DaFeliX schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:03:
[...]
Tja. Met syntax als <||| en <=< e.d. snap ik wel dat iedereen die zo'n taal gebruikt naar ligatures grijpt. Maar het voelt toch als een oplossing voor ene first world problem dat zo'n taal eigenlijk zelf veroorzaakt heeft.Caelorum schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:31:
[...]
Ik vind het leesbaarder als ik veel in F# werk met libraries die veel dingen als de fish operator '>=>' gebruiken en voor consistentie zet ik het dan maar overal aan.
Net zoals method names een ander kleurtje geven?ThomasG schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:14:
[...]
Tja. Met syntax als <||| en <=< e.d. snap ik wel dat iedereen die zo'n taal gebruikt naar ligatures grijpt. Maar het voelt toch als een oplossing voor ene first world problem dat zo'n taal eigenlijk zelf veroorzaakt heeft.
Mjah in python hou ik volgens mij != <= >= zo ongeveer over, dat is de moeite niet en voelt alleen maar gek als je zaken bekijkt op plaatsen waar er dan weer geen ondersteuning is voor ligatures.
Ik vind ligatures er wel geinig uit zien en gebruik ze daarom. Ik merk niet dat switchen naar code zonder ligatures er lastig door wordt, of dat het veel invloed heeft op de leesbaarheid van code.
Het maakt in Javascript het verschil tussen == en === wel wat duidelijker, maar bij de eerste begint ESLint tegen me te schreeuwen, dus dat valt sowieso wel op.
Omdat ik wel benieuwd ben naar hoe populair ze hier zijn:
Poll: Ligatures?
• Ja
• Nee
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Het maakt in Javascript het verschil tussen == en === wel wat duidelijker, maar bij de eerste begint ESLint tegen me te schreeuwen, dus dat valt sowieso wel op.
• Ja
• Nee
Tussenstand:
[ Voor 37% gewijzigd door Vihaio op 08-12-2021 15:29 ]
Lol, dat ding heeft het nog over een IPv4 adres
Ach, na 404066 polls is de tool nog steeds in ontwikkeling.. En van de collega tool weten we dat de server nog up and running is (maar dat is het ook wel).Hipska schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:39:
En check vooral ook de lijst met polls. Die staan op volgorde van aanmaken (lijkt het). In ieder geval de eerste over politieke partijen staan een hoop in waar ik nog nooit van heb gehoord.
[ Voor 23% gewijzigd door Caelorum op 08-12-2021 15:45 ]
Haha, iedereen heeft na 20 jaar toch wel IPv6, toch? Het is gelukkig niet zo dat een grote in-Nederland-opererende ISP nog steeds geen plannen heeft voor IPv6... dat zou wel heel vreemd zijn. Gelukkig zijn die er niet, toch?Hipska schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:39:

🠕 This side up
Toevallig had ik van de week JetBrains Mono geïnstalleerd.Vihaio schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:27:
Ik vind ligatures er wel geinig uit zien en gebruik ze daarom. Ik merk niet dat switchen naar code zonder ligatures er lastig door wordt, of dat het veel invloed heeft op de leesbaarheid van code.
• Ja
• Nee
Tussenstand:
[Afbeelding]
Het verschil tussen == en === is inderdaad wel duidelijker, alleen het verschil tussen == en = is nu een stuk kleiner geworden.
Ik kijk het even aan, met arrow functions enzo wordt het er mijns inziens wel wat beter op met zo'n mooi pijltje..
https://www.lunasec.io/docs/blog/log4j-zero-day/
Leuke vrijdag zo
Om een probleem met loggen te hebben moet je wel eerst loggen

🠕 This side up
Wat ik op verschillende plekken las is ElasticSearch ook impacted.........Koenvh schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:12:
[...]
Om een probleem met loggen te hebben moet je wel eerst loggen![]()
En dat lijkt gezien de lekken van de afgelopen jaren sowieso al een vergiet (of het nou de code is, of kennelijk lastig te overziene configuratie perikelen).hackerhater schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:35:
[...]
Wat ik op verschillende plekken las is ElasticSearch ook impacted.........
Wat dacht je van wat kabeltjes lostrekken, of wat één regeltje veranderen waardoor het niet meer werkt?Wilf schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:23:
Ik werkte bij een bedrijf waar ik hart voor de zaak voor had. Daar heb ik een pythonscript voor geschreven in mijn vrije tijd en naar dat bedrijf genoemd. Nou is dat bedrijf failliet gegaan en alles is verkocht, maar de curator gaf mij het script terug omdat ik daar aantoonbaar zelf aan gewerkt had in vrije tijd en op eigen titel.
Nou heeft iemand de bedrijfsnaam gekocht en die beweert nu bij oude klanten dat het script proprietary is (want de naam die zij gekocht hebben staat er op).
Ik weet niet wat ik met deze situatie aan moet. Mijn script gaat nu gebruikt worden bij nieuwe klanten bij een nieuw bedrijf die onze oude naam gekocht heeft en daarbij wordt beweerd dat zij het gemaakt hebben. Ik ben even van slag hiervan en snap natuurlijk dat het best naïef is om zoiets te doen maar het was een privétool die in 4 jaar tijd was uitgegroeid in 6k lijnen code om mijn werk makkelijker te maken. Daar heb ik heel wat ‘echtelijke’ rust voor opgeofferd (“NU!! NAAR!! BED!!” - “Ja zometeen, ik ben nog een bug aan het oplossen!” Volgende ochtend… net doen alsof ik al vroeger op ben gestaan en laptop verstoppen). En nou denk ik dus: Had ik maar…
Het voelt vies en oneerlijk.
Ik wil tüteren, tüteren grote blij.
Doen android apps eigenlijk ook nog aan log4j of is en was daar een andere logger meer gebruikelijk ?
Ik meen gelezen te hebben dat Android niet vatbaar is omdat de log4j daar minder kan (ofzo).
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Yep, maar je kan een environment variable zetten (LOG4J_FORMAT_MSG_NO_LOOKUPS=true):hackerhater schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:35:
[...]
Wat ik op verschillende plekken las is ElasticSearch ook impacted.........
https://www.docker.com/blog/apache-log4j-2-cve-2021-44228/
Alleen jammer dat ik dat pas vandaag heb gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 12-12-2021 09:58 ]
Ik zie nu wel in wat het nut van een monorepo kan zijn.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Je had het ook gewoon tijdens kantooruren kunnen doen, dan had het nog langer geduurdLethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 09:56:
Alleen jammer dat ik dat pas vandaag heb gedaan
We gebruiken Logback dus het is vooral leedvermaak hier. Maar hoe dan ook volkomen debiel dat die feature er uberhaupt in zit en ook nog eens default aan staat.
https://niels.nu
Wat doen mensen hier (en voornamelijk, de bedrijven waar ze voor werken) eigenlijk kwa opensource sponsorship? Zeker nu er een hoop gerommel is omtrent het gebrek aan geld dat log4j eigenlijk ontving om het project te onderhouden. Wij draaien hier voorbeeld eens in de zoveel tijd cargo-fund om te kijken welke open source crates wij gebruiken die om sponsorship vragen. Zijn dat soort tools ook te vinden voor andere talen?
Ja ach, ik heb ook geen zin in de situatie dat het "te laat" is. Dan kost het veel meer tijd.thlst schreef op zondag 12 december 2021 @ 12:28:
[...]
Je had het ook gewoon tijdens kantooruren kunnen doen, dan had het nog langer geduurd
Snap ik, maar wees niet te hard voor jezelf dat je het "pas" op zondag hebt gefixed (in eigen tijd neem ik aan)Lethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:02:
[...]
Ja ach, ik heb ook geen zin in de situatie dat het "te laat" is. Dan kost het veel meer tijd.
Dat is natuurlijk geneuzel in de marge. Als je niet het geld hebt om het goed te doen dan moet je ermee stoppen. Gewoon aangeven dat je de boel niet meer support, dat gebruik ontraden wordt en geheel op eigen risico is.PrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:15:
Zeker nu er een hoop gerommel is omtrent het gebrek aan geld dat log4j eigenlijk ontving om het project te onderhouden.
Dat bedrijven meer kunnen doen om OSS te sponsoren staat wel buiten kijf maar dan zou log4j waarschijnlijk nog steeds problemen hebben. Een logging library is nu eenmaal niet erg sexy en gaat niet erg veel sponsoren krijgen.
... Waarom niet? Je zou ook kunnen stellen, een logging library is enorm fundamenteel en bruikbaar voor veel projecten, waarom zou het niet enorm veel sponsors hebben?downtime schreef op zondag 12 december 2021 @ 15:47:
Een logging library is nu eenmaal niet erg sexy en gaat niet erg veel sponsoren krijgen.
Mjah voor het gevoel is het misschien een beetje dat die "batteries included" zouden moeten zijn bij je platform, niet snel iets wat je als los klein project gaat sponsorenPrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:44:
[...]
... Waarom niet? Je zou ook kunnen stellen, een logging library is enorm fundamenteel en bruikbaar voor veel projecten, waarom zou het niet enorm veel sponsors hebben?
En als je wat gaat sponsoren voor de goede sier, is een logging lib nou ook niet iets wat direct snel hoge ogen gooit.
Open source is aan het sterven. Althans die indruk krijg ik.PrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 21:44:
[...]
... Waarom niet? Je zou ook kunnen stellen, een logging library is enorm fundamenteel en bruikbaar voor veel projecten, waarom zou het niet enorm veel sponsors hebben?
Zodra er een mooi open source product is, wordt er binnen de kortste keren een beperkte "community edition" van gemaakt en proberen ze een pro versie te verkopen aan je.
Heb dit nu al met meerdere producten meegemaakt.
Dan heb je nog het probleem dat je geen vrijwilligers meer vindt... open source maintainen is verschrikkelijk ondankbaar werk. Zeker als je als developer gewend bent leuk geld te verdienen, heb je al gauw geen zin meer in het geneuzel.
Dus is open source steeds meer een PR dingetje van grote bedrijven aan het worden waar gewoon mensen voor worden betaald. Met alle risico's van dien. Want met die schaalvergroting komt ook het embrace, extend en extinguish scenario in beeld.
Het pionieren is ervan af.
En nog even bedrijfstechnisch: je wil garanties. Bijvoorbeeld dat een library of product ook goed zal worden onderhouden. Kortom: je betaalt er sowieso voor. Investeer je dit geld dan in een betrouwbare commerciële partner of in een open source project waarvan je geen flauw idee hebt of het er morgen nog is?
Don't get me wrong... ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rang, dus ik kijk regelmatig hoe ik kan profiteren van bestaande open source oplossingen. Ik ben niet anti open source. Maar mijn vertrouwen in de toekomst ervan brokkelt langzamerhand af.
Het hangt er denk ik een beetje vanaf of er genoeg gemenedeler is waarbij gezamelijk (en dus ook opensource) ontwikkelen voordeliger is dan ieder voor zich.Lethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
[...]
Open source is aan het sterven. Althans die indruk krijg ik.
Zodra er een mooi open source product is, wordt er binnen de kortste keren een beperkte "community edition" van gemaakt en proberen ze een pro versie te verkopen aan je.
Dan heb je nog het probleem dat je geen vrijwilligers meer vindt... open source maintainen is verschrikkelijk ondankbaar werk. Zeker als je als developer gewend bent leuk geld te verdienen, heb je al gauw geen zin meer in het geneuzel.
Dus is open source steeds meer een PR dingetje van grote bedrijven aan het worden waar gewoon mensen voor worden betaald. Met alle risico's van dien. Want met die schaalvergroting komt ook het embrace, extend en extinguish scenario in beeld.
En nog even bedrijfstechnisch: je wil garanties. Bijvoorbeeld dat een library of product ook goed zal worden onderhouden. Kortom: je betaalt er sowieso voor. Investeer je dit geld dan in een betrouwbare commerciële partner of in een open source project waarvan je geen flauw idee hebt of het er morgen nog is?
Don't get me wrong... ik zit graag voor een dubbeltje op de eerste rang, dus ik kijk regelmatig hoe ik kan profiteren van bestaande open source oplossingen. Ik ben niet anti open source. Maar mijn vertrouwen in de toekomst ervan brokkelt langzamerhand af.
Wat ook niet helpt is dat een hoop kleine dienstverleners met opensource producten en ontwikkelaars het lastig hebben tegen de grote jongens die niet allemaal op dezelfde wijze bijdragen zullen we maar zeggen.
Ik denk niet dat het zo'n vaart loopt. Ik denk wel dat de community zich iets meer mag afvragen wie hun project trekt. Soms wordt zo'n groot deel van de code ingebracht door een enkel bedrijf dat zij in wezen nog volledige controle over het product hebben. Want als ontwikkelaar ben je vrij om je eigen product nog een keer onder een ander (gesloten) licentie uit te brengen en als het hele product afkomstig is van dezelfde ontwikkelaar dan houdt die de feitelijke controle over de code.Lethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
[...]
Wat is jouw definitie van open source dan? Want er is niks binnen de gangbare definitie van open source dat het commercieel aanbieden van je project verbiedt.Lethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
[...]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Of investeer je het in een project waarvan source-code altijd beschikbaar is en je het kunt forken en fixen als het niet doet wat je wilt? Ik weet wel welke ik kies en gekozen heb: namelijk degene waarbij ik we zelf alle controle behouden en niet afhankelijk zijn van een derde die een dikke fee moet hebben voor last minute support. 100 Keer liever zelfs, mijn deadline, mijn klanten, mijn probleem. Niks is zo stressvol als van een ander afhankelijk moeten zijn als je een deadline moet halen.Lethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
[...]
Maar hoe realistisch is dat? Vaak gebruik je juist bepaalde libraries omdat die dingen kunnen doen waar je zelf de expertise niet voor in huis hebt.PrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:47:
[...]
Of investeer je het in een project waarvan source-code altijd beschikbaar is en je het kunt forken en fixen als het niet doet wat je wilt?
Dan koop je daar specifiek expertise op in. Dan houdt je alsnog zelf de regie. Of je sponsort het project om iets voor je te doen. Zoals het ministerie van defensie een paar jaar terug ook bij libreoffice heeft gedaan.Lethalis schreef op maandag 13 december 2021 @ 06:50:
[...]
Maar hoe realistisch is dat? Vaak gebruik je juist bepaalde libraries omdat die dingen kunnen doen waar je zelf de expertise niet voor in huis hebt.
Ik afgelopen week vol trots gemeld dat de log4j 0-day exploit voor ons geen impact heeft, want wij draaien onze software op PHP.
Realiseer ik me zojuist dat we Elastic Search hebben draaien. Een op Java-gebaseerde search engine met log4j.
Oeps
Gelukkig is de (tijdelijke) fix redelijk triviaal: https://github.com/elasti...18#issuecomment-990570546
Realiseer ik me zojuist dat we Elastic Search hebben draaien. Een op Java-gebaseerde search engine met log4j.
Oeps
Gelukkig is de (tijdelijke) fix redelijk triviaal: https://github.com/elasti...18#issuecomment-990570546
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik vind het een heel lastig verhaal. Ik vind dat iedereen - die dat wil - beloond moet kunnen worden voor zijn/haar werk. Ik ben alleen een beetje bang dat het een verplaatsing van het probleem is; nu is "big corp" die geld verdient met het werk van de maintainer. Stel dat de maintainer via een keurig licentiemodel inkomsten krijgt dan is het een maintainer die geld verdient met het werk van de contributors.PrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:15:
Wat doen mensen hier (en voornamelijk, de bedrijven waar ze voor werken) eigenlijk kwa opensource sponsorship? Zeker nu er een hoop gerommel is omtrent het gebrek aan geld dat log4j eigenlijk ontving om het project te onderhouden. Wij draaien hier voorbeeld eens in de zoveel tijd cargo-fund om te kijken welke open source crates wij gebruiken die om sponsorship vragen. Zijn dat soort tools ook te vinden voor andere talen?
Maar misschien dat ik een beetje een doemdenker ben.
Read the code, write the code, be the code!
Expertise is ook maar een relatief begrip natuurlijk - uiteindelijk is het allemaal code die je kunt aanpassen en waar je met een debugger door heen kunt steppen.Lethalis schreef op maandag 13 december 2021 @ 06:50:
[...]
Maar hoe realistisch is dat? Vaak gebruik je juist bepaalde libraries omdat die dingen kunnen doen waar je zelf de expertise niet voor in huis hebt.
Voor frontend is er npm fund. Ik krijg tegenwoordig standaard te zien of een van de gebruikte dependencies funding nodig hebben bij een npm install.PrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:15:
Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.
Had je ook een bron waar dat over Log4j geschreven staat? Dan helpt anderen het aankaarten in de organisatie.PrisonerOfPain schreef op zondag 12 december 2021 @ 14:15:
Ik vind het lastig een goede bron te vinden. Ik vind wel deze blog:
https://ariadne.space/202...ou-must-properly-fund-it/
[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 13-12-2021 13:09 ]
Ik kwam dit tegen:CurlyMo schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:53:
[...]
Had je ook een bron waar dat over Log4j geschreven staat? Dan helpt anderen het aankaarten in de organisatie.
https://thenextweb.com/ne...rce-contributors-analysis
Inclusief deze klassieke XKCD:

En tja:
This is the maintainer who fixed the vulnerability that's causing millions(++?) of dollars of damage.
— Filippo Valsorda @filippo.abyssdomain.expert (@FiloSottile) 10 december 2021
"I work on Log4j in my spare time"
"always dreamed of working on open source full time"
"3 sponsors are funding @rgoers's work: Michael, Glenn, Matt"
People, what are we doing. pic.twitter.com/2hAxUWCjuC
Ik weet niet of het sterft...Lethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
[...]
Er is natuurlijk een stuk vrijwilligerswerk / hobbyisme. Niet alleen maar Kodi of Home Assistant maar ook blijkbaar iets kritisch als Log4j.
Maar OSS zoals de Linux kernel, PostgreSQL en dergelijke, daar zitten betaalde developers op, in elk geval een deel, en die worden betaald door bedrijven die er belang bij hebben dat er bepaalde software is (bv omdat ze consultancy verkopen ofzo).
En voor het overige moet je zelf ook een beetje opletten. Als ik voor mijn werk een bepaalde library wil gebruiken die open source is dan check ik wel even of het een one-man-show is, of er recent nog gecommit is en hoe er op PR's van anderen gereageerd wordt.
En ja het gaat wel eens mis. Ik gebruik voor een persoonlijk project een webapplicatie Redash. Dat was een zelfstandig bedrijf dat geld probeerde te verdienen met betaalde hosting van die webapplicatie. Maar nu zijn ze overgenomen en zie je dat er nog maar 1 persoon aan de opensource code zit te werken, dikke kans dat het sterft als commercieel project... Maar het kan in elk geval nog geforkt worden en als er genoeg users zijn dan blijft het wel bestaan.
Nou ja aan de andere kant valt er natuurlijk wat voor te zeggen dat het jammer is dat iemand nog een full-time baan moet hebben naast het ontwikkelen van een cruciaal stuk infrastructuur. Ik vind namelijk niet dat open-source development per se vrijwilligerswerk of hobbyisme hoeft te zijn, en ook niet dat het per se vanuit de grote bedrijven hoeft te komen. Als kleiner software bedrijf kun je best een budget van een paar 1000 euro per maand opmaken om uit te geven aan open source developers - dat zijn als bedrijf nou niet bepaald de kosten namelijk.Kalentum schreef op maandag 13 december 2021 @ 15:00:
[...]
Er is natuurlijk een stuk vrijwilligerswerk / hobbyisme. Niet alleen maar Kodi of Home Assistant maar ook blijkbaar iets kritisch als Log4j.
Als gemiddelde webdev toko heb je daar toch ook baat bij? Linux kernel is gratis, postgres is gratis, random javascript componentje is gratis, cms waar je 't op bouwt is gratis etc. Kun je mijns inziens best wel wat voor terug geven hoor.Maar OSS zoals de Linux kernel, PostgreSQL en dergelijke, daar zitten betaalde developers op, in elk geval een deel, en die worden betaald door bedrijven die er belang bij hebben dat er bepaalde software is (bv omdat ze consultancy verkopen ofzo).
[ Voor 23% gewijzigd door PrisonerOfPain op 13-12-2021 16:12 ]
https://twitter.com/FiloSottile/status/1469441487175880711CurlyMo schreef op maandag 13 december 2021 @ 12:53:
[...]
Had je ook een bron waar dat over Log4j geschreven staat? Dan helpt anderen het aankaarten in de organisatie.
Eindelijk. mijn luie kont die geen zin heeft in het opzetten van logging betaald zich uit
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Grrr... Ik probeer te vinden of er voor Java HTTPS servers bestaan die SNI ondersteunen. Alleen SNI staat voor Server Name Identification, dus bijna alle resultaten gaan over clients.

🠕 This side up
https://netty.io/4.1/api/...ndler/ssl/SniHandler.htmlKoenvh schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 01:18:
Grrr... Ik probeer te vinden of er voor Java HTTPS servers bestaan die SNI ondersteunen. Alleen SNI staat voor Server Name Identification, dus bijna alle resultaten gaan over clients.
https://dzone.com/articles/sni-in-tomcat
^ Wat hij zegt.
Zo hadden collega's van me die vertikken ooit ook maar iets te upgraden daar nu eens profijt van omdat Log4J uit de prehistorie deze feature en dus de kwetsbaarheid sowieso niet heeft.Firesphere schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:02:
Eindelijk. mijn luie kont die geen zin heeft in het opzetten van logging betaald zich uit
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Wij hadden een klant die ons vroeg "is onze versie ook impacted?" - zij draaien een versie van 8 jaar oud die al 5 jaar EOL is. Daar zat log4j-1.prehistorie in ofzo.Mugwump schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:57:
[...]
Zo hadden collega's van me die vertikken ooit ook maar iets te upgraden daar nu eens profijt van omdat Log4J uit de prehistorie deze feature en dus de kwetsbaarheid sowieso niet heeft.
Blijkt dat ze één component hebben waar 'ie stiekem wél in zit terwijl de leverancier daar niets over zei. Waarom zei de leverancier niets? Omdat die versie al 3 jaar EOL is
Ze melden zaken pas wanneer software minimaal 5 jaar EOL is?Merethil schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:02:
[...]
Wij hadden een klant die ons vroeg "is onze versie ook impacted?" - zij draaien een versie van 8 jaar oud die al 5 jaar EOL is. Daar zat log4j-1.prehistorie in ofzo.
Blijkt dat ze één component hebben waar 'ie stiekem wél in zit terwijl de leverancier daar niets over zei. Waarom zei de leverancier niets? Omdat die versie al 3 jaar EOL is
Nee, de leverancier heeft voor allebei geen informatie gegeven - omdat ze al tijden EOL zijn. Maar in de versie van 8 jaar geleden (en dus 5 jaar EOL) zat sowieso geen log4j2, want die is pas in een versie een paar jaar later toegevoegd.Mugwump schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:35:
[...]
Ze melden zaken pas wanneer software minimaal 5 jaar EOL is?
Ze hebben nu gewoon de scannertool gedraaid en daarmee de boel opgelost, want support vanuit de leverancier gingen ze niet meer krijgen.
Edit: ik zie nu hoe je dit zo kan lezen, mijn fout. We wisten van tevoren al dat de versie die 5 jaar EOL is geen log4j2 bevatte, dus zou de leverancier daar sowieso niets over melden - of ze nou wel of niet zo ver terug gingen in hun check. Maar ze hebben dus ook de nieuwere versie (3 jaar EOL) niet vermeld omdat ze al EOL zijn en geen interesse hadden verder terug te kijken.
[ Voor 25% gewijzigd door Merethil op 14-12-2021 10:42 ]
Voor degene die ElasticSearch draaien, release v7.16.1 is sinds gisteren beschikbaar. Hierin staat het volgende over Log4j:
Lijkt er dus op dat de vulnerability van Log4j is gepatched. Zoals uit issue #81629 blijkt is het niet zo dat ze Log4j hebben geupgrade naar 2.15.0 (wegens incompatibility issues), maar ze hebben de JAR gepatched totdat ze 2.15.0 hebben geïmplementeerd.
Naar mijn mening nemen ze het probleem serieus, maar ik ontvang regelmatig minor release updates en helaas niets over deze vulnerability. Misschien heb ik mijn ElasticSearch notificaties niet op orde, dus mocht iemand me kunnen wijzen naar de juiste link hiervoor, dan graag
code:
1
2
| - Disable JNDI lookups via the log4j2.formatMsgNoLookups system property #81622 - Patch log4j jar to remove the JndiLookup class from the classpath #81629 |
Lijkt er dus op dat de vulnerability van Log4j is gepatched. Zoals uit issue #81629 blijkt is het niet zo dat ze Log4j hebben geupgrade naar 2.15.0 (wegens incompatibility issues), maar ze hebben de JAR gepatched totdat ze 2.15.0 hebben geïmplementeerd.
Naar mijn mening nemen ze het probleem serieus, maar ik ontvang regelmatig minor release updates en helaas niets over deze vulnerability. Misschien heb ik mijn ElasticSearch notificaties niet op orde, dus mocht iemand me kunnen wijzen naar de juiste link hiervoor, dan graag
Het is net alsof ik de microsoft argumenten van 15 jaar geleden hoorLethalis schreef op zondag 12 december 2021 @ 22:22:
En nog even bedrijfstechnisch: je wil garanties. Bijvoorbeeld dat een library of product ook goed zal worden onderhouden.
Propriatary code bevat net zo goed fouten. Alleen weet je daar niet van.
Verder is het gewoon zo dat een heel groot deel van de open source door bedrijven onderhouden wordt. Het is geen gratis gehobby. In ieder geval niet in het Java ecosysteem.
https://niels.nu
Wij draaien een managed variant op AWS die we kennelijk handmatig moeten patchen omdat het nog een pre-opensearch service versie is.reputatio schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:05:
Voor degene die ElasticSearch draaien, release v7.16.1 is sinds gisteren beschikbaar. Hierin staat het volgende over Log4j:
code:
1 2 - Disable JNDI lookups via the log4j2.formatMsgNoLookups system property #81622 - Patch log4j jar to remove the JndiLookup class from the classpath #81629
Ik heb het verdorie pas een paar maanden geleden opgezetFiresphere schreef op maandag 13 december 2021 @ 23:02:

Met Graylog en Elasticsearch.
U juicht te vroeg: CVE-2021-4104. Wel alleen in heel specifieke configuraties met JMSAppender; maar toch, ook met deze antieke versies is de rust danig verstoord.Merethil schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:02:
[...]
Wij hadden een klant die ons vroeg "is onze versie ook impacted?" - zij draaien een versie van 8 jaar oud die al 5 jaar EOL is. Daar zat log4j-1.prehistorie in ofzo.
Gaat nog een beetje verder met de luizenkam.
Het Node ecosysteem daarentegen heeft zo zijn issuesHydra schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:19:
[...]
Het is net alsof ik de microsoft argumenten van 15 jaar geleden hoor
Propriatary code bevat net zo goed fouten. Alleen weet je daar niet van.
Verder is het gewoon zo dat een heel groot deel van de open source door bedrijven onderhouden wordt. Het is geen gratis gehobby. In ieder geval niet in het Java ecosysteem.
Open source is ook een beetje een verkeerde omschrijving van wat ik bedoel. Op mijn werk gebruiken we bijvoorbeeld DevExpress en dat is volledig commercieel, maar dan krijgen we ook de broncode erbij.
Maar als we 1 of andere library van NuGet plukken die door een groepje programmeurs in hun vrijetijd is gemaakt, dan lopen we daar simpelweg meer risico mee. En soms staan er echt hele handige dingen, maar ja... net zoals in het Node ecosysteem kan het dan zijn dat de ontwikkelaars het project verlaten en niemand het echt overneemt. Of als je heel veel pech hebt, iemand met slechte bedoelingen.
Als het project daarentegen een succes is, dan duurt het meestal niet lang voordat het commercieel wordt.
Ik ben wat dat betreft toch wel fan van wat ze bij Golang en ook Python als filosofie gebruiken van een grote basis SDK. Batteries included. En niet dat je van her en der allemaal kleine packages moet plukken om tot een geheel te komen.
Terwijl Java en .NET steeds meer juist de andere kant op bewegen. Alles wordt een package, waardoor elk project een soort puzzel wordt van dependencies.
Dat klinkt niet als "vermijdt open source / proprietary" maar gewoon als "knal niet zonder 3 seconden na te denken zomaar een dependency je software in".Lethalis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:49:
Maar als we 1 of andere library van NuGet plukken die door een groepje programmeurs in hun vrijetijd is gemaakt, dan lopen we daar simpelweg meer risico mee.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Dat klopt, maar vaak wordt dat dus al voor je gedaan. Zeker in het Node ecosysteem. Als je bij een gemiddeld Angular project gaat kijken welke projecten er allemaal om funding schreeuwen of deprecated zijn, dan is dat toch enigszins schrikbarend.bwerg schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:00:
[...]
Dat klinkt niet als "vermijdt open source / proprietary" maar gewoon als "knal niet zonder 3 seconden na te denken zomaar een dependency je software in".
Maar goed, ik zal wel een dinosaurus zijn geworden inmiddels. Ik mis de goede oude tijd dat ik gewoon bijna alles kon doen met 1 framework en dat je een project van 5 jaar geleden gewoon zonder problemen kon openen en builden.
Ik werk inmiddels aan een nieuwe versie / prototype van 1 van onze core producten. Het moet een nieuw webproject worden (oude systeem is Windows Forms) en ik heb nu voor Angular in het frontend gekozen en .NET 6 op de backend.
Ben er alleen wel bang voor dat ik straks in de problemen kom als over 3 jaar alles anders is. Ik begin in principe dit jaar met ontwikkelen aan iets dat we over 5 jaar opleveren ofzo. Nou succes met het kiezen van de juiste tools dan. Ik ben er als de dood voor dat Angular straks weer helemaal op de schop gaat en durfde er eigenlijk al bijna niet voor te kiezen. Maar ja, wat moet je anders als je een goede webapplicatie wil bouwen die behoorlijk complex kan worden.
Maar Google interesseert dit geen reet. Die bouwen straks gewoon weer iets anders dat op dat moment hip is en veel geluk ermee.
Ach ja... ik moet ook stoppen mijn negativiteit hier te tentoonspreiden. Ik ben enigszins overwerkt. Heb behoorlijk wat weken van 50+ uur er opzitten met een hoop eigen tijd er in.
Als de scholen een week eerder dichtgaan en ik mijn dochter weer moet opvangen, geef ik het ook gewoon op voor dit jaar. Dan ga ik vrije dagen opnemen. Ik had er sowieso nog veel te veel over

PS
Over Google gesproken:
nieuws: Google brengt Chrome-update uit die actief misbruikt lek in V8-engine...
Misschien maar tijdelijk even Firefox gebruiken dan
[ Voor 9% gewijzigd door Lethalis op 14-12-2021 13:32 ]
Ruik jij ook vallend waterLethalis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:17:
[...]
Ben er alleen wel bang voor dat ik straks in de problemen kom als over 3 jaar alles anders is. Ik begin in principe dit jaar met ontwikkelen aan iets dat we over 5 jaar opleveren ofzo.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Tsja, je kunt agile zijn wat je wilt, maar als je 5 jaar aan werk hebt liggen wordt dat er niet ineens minder door. Het oude systeem wordt al 20 jaar aan gewerkt en nu wordt het tijd voor een web versie die in een cloud gehost kan worden, van overal benaderbaar is, enzovoorts.
Wat ik vooral ruik, is teveel werk voor te weinig ontwikkelaars
We gaan het wel voorzichtig doen. In die zin dat we eerst een aantal modules naar het web gaan brengen en dit aan klanten gaan laten zien. Maar ik ga er vanuit dat als dit een succes mocht zijn, dat de rest ook over moet.
Dat is gewoon erg veel werk. En dan wil je niet dat de tools / libraries / frameworks die je daarvoor gebruikt een soort drijfzand zijn.
Ach, maak er direct een monorepo van met een hoop microfrontends! Dat lost direct alle problemen op die je ooit zal hebben! Elke microfrontend kan dan elk hun eigen versie hebben van Angular, Vue, React, Svelte, Ember, Alpine, Backbone,... En om zeker te zijn, maak een paar van de microfrontends in whatever ander frontend frameworkje met 3 GitHub stars dat belooft "the future of webdevelopment" te zijn. Zo ben je zeker dat als er iets op de schop gaat, je niet 100% van je app moet herbouwen maar slechts een paar procent, zeker als je zorgt dat er genoeg frameworks gebruikt worden!Lethalis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:17:
[...]
Ben er alleen wel bang voor dat ik straks in de problemen kom als over 3 jaar alles anders is. Ik begin in principe dit jaar met ontwikkelen aan iets dat we over 5 jaar opleveren ofzo. Nou succes met het kiezen van de juiste tools dan. Ik ben er als de dood voor dat Angular straks weer helemaal op de schop gaat en durfde er eigenlijk al bijna niet voor te kiezen. Maar ja, wat moet je anders als je een goede webapplicatie wil bouwen die behoorlijk complex kan worden.
Voordeel is dan ook als je in een team moet werken, ieder op zijn eigen eilandje kan werken! Geen afhankelijkheden van mekaar! Meet the team:
Frank vindt unit tests allemaal niet nodig en is 100% zeker van zijn code kwaliteit. Frank geeft zichzelf elke dag een schouderklopje omdat hij niet zoals de rest van de watjes unit tests moet schrijven om goede code te hebben.
Rik kan dan in zijn eigen microfrontend eindelijk eens werk maken van een design system dat dan natuurlijk van de grond af gebouwd wordt. Zo bouwt hij dan hippe components zoals Header1, Header2, Paragraph, Anchor. Vergeet niet al die mooie nieuwe components in zijn HyperTextMarkupLanguage component te steken voor de beste component tree ooit te kunnen maken!
Olivier gaat in zijn microfrontend enkel JavaScript gebruiken in plaats van dat overhypte TypeScript. Hij weet wat zijn type is: die mooie blondine van aan de receptie. Daar heeft hij geen programmeertaal voor nodig om dat te weten. JavaScript is voor echte mannen!
Nestor is nog eentje van de oudere garde. Hij besluit in zijn microfrontend een Java Applet te gebruiken. In zijn hoofd gebruikt iedereen nog Internet Explorer dus dat is geen probleem dat hij de microfrontend voor een submit button maakt, je zal wel zien hoe vlot dat werkt!
Theodorus is de beste vriend van Nestor, sinds ze ooit nog samen Pong speelden op de TV thuis (dat was pas een game!). Maar hij is het met 1 ding oneens: Java Applets zijn niet het beste wat het web ooit overkomen is. ActiveX, dat is zijn sweetheart! Blijf wel IE gebruiken want het feit dat Microsoft support dropte in Edge was echt verraad van de bovenste plank...
Ewout wil in zijn microfrontend altijd het nieuwste hebben. Wordt er ergens een patch version gereleased? Reken er maar op dat hij alles laat updaten! Het heeft geen zin om te wachten op minor versions. Steeds mee zijn op elke patch version is wat indruk maakt op de baas! Zie eens hoeveel commits hij doet! Is "commit" een verbastering van het woord "commissie"? vraagt hij zich soms af, hij zou eens moeten praten met de baas hierover...
Nick, de hippie van de groep gaat ook meedoen met de microfrontends. Doe maar rustig aan, je kan alles nog in script tags schrijven met inline JavaScript. Geen framework nodig joh! Al die tijd uitzoeken hoe iets geschreven kan worden met een framework en al die tijd om te updaten en mee te zijn met de nieuwe features? Die kan je evengoed spenderen aan een rookpauze. Zijn bijnaam is niet voor niks Nickotine!
Daan is dan als laatste de helper van de groep en weet eigenlijk niet meer voor welke microfrontend hij verantwoordelijk is. Hij spendeert meer tijd aan anderen hun bureau om aan pairprogramming te doen dan productief op zijn eentje te zijn. Maar niks is beter dan mensen die "DAANk u" kunnen zeggen waarna hij vrolijk met "graag geDAAN" roepend kan antwoorden!
Mooi frontend team he
/einde sarcastische rant
* ElkeBxl heeft als frontender al wat heel rare karakters tegengekomen op de werkvloer en is soms gefrustreerd. It's not you, it's her.
ElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:08:
[...]
Ach, maak er direct een monorepo van met een hoop microfrontends! Dat lost direct alle problemen op die je ooit zal hebben! Elke microfrontend kan dan elk hun eigen versie hebben van Angular, Vue, React, Svelte, Ember, Alpine, Backbone,... En om zeker te zijn, maak een paar van de microfrontends in whatever ander frontend frameworkje met 3 GitHub stars dat belooft "the future of webdevelopment" te zijn. Zo ben je zeker dat als er iets op de schop gaat, je niet 100% van je app moet herbouwen maar slechts een paar procent, zeker als je zorgt dat er genoeg frameworks gebruikt worden!
Voordeel is dan ook als je in een team moet werken, ieder op zijn eigen eilandje kan werken! Geen afhankelijkheden van mekaar! Meet the team:
Frank vindt unit tests allemaal niet nodig en is 100% zeker van zijn code kwaliteit. Frank geeft zichzelf elke dag een schouderklopje omdat hij niet zoals de rest van de watjes unit tests moet schrijven om goede code te hebben.
Rik kan dan in zijn eigen microfrontend eindelijk eens werk maken van een design system dat dan natuurlijk van de grond af gebouwd wordt. Zo bouwt hij dan hippe components zoals Header1, Header2, Paragraph, Anchor. Vergeet niet al die mooie nieuwe components in zijn HyperTextMarkupLanguage component te steken voor de beste component tree ooit te kunnen maken!
Olivier gaat in zijn microfrontend enkel JavaScript gebruiken in plaats van dat overhypte TypeScript. Hij weet wat zijn type is: die mooie blondine van aan de receptie. Daar heeft hij geen programmeertaal voor nodig om dat te weten. JavaScript is voor echte mannen!
Nestor is nog eentje van de oudere garde. Hij besluit in zijn microfrontend een Java Applet te gebruiken. In zijn hoofd gebruikt iedereen nog Internet Explorer dus dat is geen probleem dat hij de microfrontend voor een submit button maakt, je zal wel zien hoe vlot dat werkt!
Theodorus is de beste vriend van Nestor, sinds ze ooit nog samen Pong speelden op de TV thuis (dat was pas een game!). Maar hij is het met 1 ding oneens: Java Applets zijn niet het beste wat het web ooit overkomen is. ActiveX, dat is zijn sweetheart! Blijf wel IE gebruiken want het feit dat Microsoft support dropte in Edge was echt verraad van de bovenste plank...
Ewout wil in zijn microfrontend altijd het nieuwste hebben. Wordt er ergens een patch version gereleased? Reken er maar op dat hij alles laat updaten! Het heeft geen zin om te wachten op minor versions. Steeds mee zijn op elke patch version is wat indruk maakt op de baas! Zie eens hoeveel commits hij doet! Is "commit" een verbastering van het woord "commissie"? vraagt hij zich soms af, hij zou eens moeten praten met de baas hierover...
Nick, de hippie van de groep gaat ook meedoen met de microfrontends. Doe maar rustig aan, je kan alles nog in script tags schrijven met inline JavaScript. Geen framework nodig joh! Al die tijd uitzoeken hoe iets geschreven kan worden met een framework en al die tijd om te updaten en mee te zijn met de nieuwe features? Die kan je evengoed spenderen aan een rookpauze. Zijn bijnaam is niet voor niks Nickotine!
Daan is dan als laatste de helper van de groep en weet eigenlijk niet meer voor welke microfrontend hij verantwoordelijk is. Hij spendeert meer tijd aan anderen hun bureau om aan pairprogramming te doen dan productief op zijn eentje te zijn. Maar niks is beter dan mensen die "DAANk u" kunnen zeggen waarna hij vrolijk met "graag geDAAN" roepend kan antwoorden!
Mooi frontend team he
/einde sarcastische rant
* ElkeBxl heeft als frontender al wat heel rare karakters tegengekomen op de werkvloer en is soms gefrustreerd. It's not you, it's her.
Als mensen de mogelijkheid hebben om allemaal maar te doen wat ze zelf leuk vinden i.p.v. een strategie te volgen dan gaat er volgens mij ook wel wat mis op management niveau. Iets wat ik over de jaren heen wel heb geleerd is dat het vermogen van je managers om vreemde developers in toom te houden belangrijker is dan dat er wel of niet wat vreemde snuiters tussen je collega's zitten. Als die maar vaak genoeg het deksel op hun neus krijgen en er gewoon duidelijke en harde lijnen worden getrokken verdwijnen ze toch vanzelf wel weer.
Mijn grootste ergernis zijn doorgaans de 'ik klop enkel code'-developers. 
Ik zit nu in een migratietraject van een legacysysteem dat echt enorm complex is geworden en zeker 30-40% functionaliteit bevat die al lang en breed niet meer relevant is. Dat vereist heel veel analyse- en uitzoekwerk en je zult je ook heel erg moeten verdiepen in hoe code relateert aan daadwerkelijke processen. Daarin heb ik dan heel weinig aan mensen die alleen maar volledig uitgekauwde technische specificaties kunnen implementeren. Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je op zo'n manier kunt werken. Als ik niet snap wat software die ik bouw doet in de echte wereld, dan kan ik mijn werk niet fatsoenlijk doen in ieder geval.
Ik zit nu in een migratietraject van een legacysysteem dat echt enorm complex is geworden en zeker 30-40% functionaliteit bevat die al lang en breed niet meer relevant is. Dat vereist heel veel analyse- en uitzoekwerk en je zult je ook heel erg moeten verdiepen in hoe code relateert aan daadwerkelijke processen. Daarin heb ik dan heel weinig aan mensen die alleen maar volledig uitgekauwde technische specificaties kunnen implementeren. Ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je op zo'n manier kunt werken. Als ik niet snap wat software die ik bouw doet in de echte wereld, dan kan ik mijn werk niet fatsoenlijk doen in ieder geval.
Ik ken een paar van die mensen geloof ik

Bij ons op de zaak is Angular de de facto standard voor frontend development trouwens. Ik ben alleen enigszins beduusd door de grote verandering naar Angular 2+. We hebben alle Angular 1.x projecten moeten herschrijven.
1 collega van mij is er inmiddels berucht voor. Beetje jouw Ewout. We hebben het gevoel dat hij meer tijd besteed aan het herschrijven dan daadwerkelijk nieuwe features bouwen.
Dat kunnen wij ons met de core producten niet veroorloven. Dan gaan we failliet. Zo simpel is het.
Dit is trouwens 1 van mijn grootste uitdagingen momenteel... ik ben vrij lang zo'n developer geweest die eigenlijk programmeerde om het programmeren en de dingen die hij maakte minder interessant vond. Dus ik leverde de meeste waarde op voor mijn werkgever door te focussen op de -ilities (system quality attributes).Mugwump schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:56:
Mijn grootste ergernis zijn doorgaans de 'ik klop enkel code'-developers.
Mijn collega's maakten iets en ik zorgde ervoor dat het ook echt blijft werken
Maar naarmate ik ouder word en de seniors hier zo naderhand met pensioen gaan, wordt het toch echt tijd voor mij om te focussen op de inhoud. Want er is straks niet veel meer tussen mij en de klant.
De eerste stap is al geweest dat ik van alles heb geleerd over boekhouden, omdat we daar veel mee te maken hebben. En daarmee verdiep ik mij ook meteen al een stuk in de verschillende bedrijfsprocessen.
Het is alleen wel wennen. Je kan niet alles tegelijk doen. Dus moet je je ergens gaan afvragen wat jouw rol nou precies is. Ben je echt een developer of eigenlijk een soort consultant die ook programmeert?
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is hoor en het is ook zeker een kwestie van 'mate van'. Ik verwacht niet van iemand met een paar jaar werkervaring dat ze al een volledig overzicht hebben van de impact van het werk dat ze doen. Ik probeer ze ook vaak meer te coachen om die blik wat te verbreden. De frustratie is ook vooral dat ik er een paar in m'n team heb nu die echt nul vooruitgang laten zien op dat vlak in pakweg anderhalf jaar tijd.Lethalis schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 16:25:
[...]
Dit is trouwens 1 van mijn grootste uitdagingen momenteel... ik ben vrij lang zo'n developer geweest die eigenlijk programmeerde om het programmeren en de dingen die hij maakte minder interessant vond. Dus ik leverde de meeste waarde op voor mijn werkgever door te focussen op de -ilities (system quality attributes).
Mijn collega's maakten iets en ik zorgde ervoor dat het ook echt blijft werken
Maar naarmate ik ouder word en de seniors hier zo naderhand met pensioen gaan, wordt het toch echt tijd voor mij om te focussen op de inhoud. Want er is straks niet veel meer tussen mij en de klant.
De eerste stap is al geweest dat ik van alles heb geleerd over boekhouden, omdat we daar veel mee te maken hebben. En daarmee verdiep ik mij ook meteen al een stuk in de verschillende bedrijfsprocessen.
Het is alleen wel wennen. Je kan niet alles tegelijk doen. Dus moet je je ergens gaan afvragen wat jouw rol nou precies is. Ben je echt een developer of eigenlijk een soort consultant die ook programmeert?
Ik ben inderdaad consultant, maar zit vaak in de rol van lead developer / software architect bij klanten. Al blijf ik code schrijven ook erg leuk vinden, dus als het kan doe ik dat ook wel.
<sarcastisch-advies>ElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:08:
[...]
Ach, maak er direct een monorepo van met een hoop microfrontends! Dat lost direct alle problemen op die je ooit zal hebben! Elke microfrontend kan dan elk hun eigen versie hebben van Angular, Vue, React, Svelte, Ember, Alpine, Backbone,... En om zeker te zijn, maak een paar van de microfrontends in whatever ander frontend frameworkje met 3 GitHub stars dat belooft "the future of webdevelopment" te zijn. Zo ben je zeker dat als er iets op de schop gaat, je niet 100% van je app moet herbouwen maar slechts een paar procent, zeker als je zorgt dat er genoeg frameworks gebruikt worden!
Mooi frontend team he
/einde sarcastische rant
Frank moet vanaf nu bij elke release het volledige test doorlopen. Op elk numeriek veld moet hij elke mogelijke waarde controleren. Als hij niet automatisch wilt testen dan maar handmatig.
Rik krijgt nu brownfield projecten toegewezen waarbij de klant aangegeven heeft dat de features die vervangen worden exact hetzelfde er uit zien als de orginele versie.
Oliver wordt verplicht om zijn code te documenteren en tevens moet hij elke module publiseren via een (interne) npm-feed. Een buildserver controleert niet alleen of zijn types correct zijn, maar ook of er een "d.ts" aangeleverd wordt.
Nestor moet voor elke build de a11y guidelines naleven. We zijn lief en alleen de basis versie. Hij test dit met een screenreader.
Theodorus mag kiezen updaten naar Windows11 of naar Mac.
De PRs van Ewout krijgen een required reviewer namelijk: Frank! Dit omdat Frank veel "kennis" heeft van kwaliteit. En klachten worden eerst intern besproken en anders wordt Frank de aangewezen onderzoeken (maar niet mediator) van het probleem. Dit natuurlijk omdat ze veel samenwerken...
Nick wordt verantwoordelijk voor alignment van de tech visie en controlleert of die nagevolgd wordt.
Daan aangewezen als architect en zal vanaf vandaag over elke beslissing een plasje moeten doen.
</sarcastisch-advies>
Overigens mis ik nog:
- Alex - Die het probleem nooit kan reproduceren en de schuld altijd bij de klant legt, maar vreemd genoeg wilt hij zijn laptop nooit aan de klant geven.
- Bartof - Claimt dat hij geen dyslexie heeft maar elke tekst die hij kopieert en plakt zit vol fouten.
- Chris - Wilt altijd de perfecte voorbereiding. Hij twijfelt nog steeds of het analyse paralysis is.
- Daan - Zie hierboven
- Ewout - Zie hierboven
- Frank - Zie hierboven
- Gerard - Hoorde ooit iets over patterns en anti-patterns. Is nog steeds zoekende.
- Hans - Begonnen als DBA en omgeschoold. Gebruikt de database om HTML te generen.
- Ilma - Heeft 1001 processen geintroduceerd sinds een training agile coach heeft gevolgd
- Jurgen - Krijgt bij elke commit voor elkaar om een merge conflict te krijgen.
- Klaas - Schrijft testen voor zijn testen, maar niet zijn implementaties
- Louis - Wilt dat elke JWT secure moet zijn. Dit doen we natuurlijk met MD5. HTTPS? Pff... Dat wordt continue gehackt.
- Marcel - Update zijn taken pas nadat hij ze opgeleverd en klaagt toch dat anderen mensen zijn taken pikken.
- Nestor / Nick - ZIe hierboven
- Olivier - Zie hierboven
- Patrick - Luidruchting. De reden waarom de overige developers een noise canceling headphone hebben.
- Quinten - Die roept dat het beter moet maar wiens output vaak de oorzaak is dat iemand anders het roept.
- Ranma - Vooral bezig met het aantonen hoe onveilig de code is, maar nooit bezig om de code veilig te maken. Werkt graag samen met Louis.
- Steve - Schrijft code, maar verwijdert nooit iets "want mogelijk hebben we het later nodig". Commit ook één keer in de week.
- Theodorus - Zie hierboven
- Ursala - Golft en dus is elke (toetsaan)slag er één te veel.
- Vincent - Grootste klant bij Google. Zijn oplossing is elke mogelijke oplossing van stackoverflow proberen.
- Wouter - De enige nuttige developer en extreem bescheiden. Doet ook nooit aan stereotypes.
- Xavier - Wilt vooral leren "beter" te worden, maar wordt het nooit.
- Yaron - "Living on the edge!" en dus schakel je warnings uit.
- Zana - Zijn "Hello World" bestaat uit een k8 cluster met 12 pods... voor configuratie.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Ondanks dat het sarcastisch is leg ik soms wel degelijk dat soort regeltjes op. Als er bijvoorbeeld duidelijk afspraken zijn over wat je controleert bij een MR, maar je hebt er een paar bij die twee seconden kijken en goedkeuring geven zonder dat er enig benul is van wat de MR beoogt en of het dat ook doet, dan voer ik gewoon heel kinderachtig administratieve processen in de vorm van checklistjes in of iets dergelijks.
Holy moly, daar zat wat dwars of nietElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:08:
[...]
Mooi frontend team he
/einde sarcastische rant
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Cabaret hok op FOSDEM laten plannen ?armageddon_2k1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:41:
[...]
Holy moly, daar zat wat dwars of niet?. Heb je ooit eraan gedacht om standup te doen alleen voor ontwikkelaars? Ik moest heel erg hard lachen.
@DevWouter zo ken ik er ook een paar
Het is fascinerend en tegelijk ook dramatisch en demotiverend wat voor karikaturen er in het echte leven rondlopen...
En standup lijkt me niks voor mij. Al geef ik soms wel eens een talk en dan probeer ik er wel iets tussen te steken van humor. Maar mijn stijl gaat al snel naar sarcasme en cynisme en dat pakt niet bij iedereen even goed. Zo'n sarcastische en cynische opmerkingen sijpelen soms een beetje door op de werkvloer en heeft er al voor gezorgd dat: sommige me fantastisch vonden, anderen me een bitch vonden en waarschijnlijk nog een ander groepje me fantastisch vonden maar eigenlijk schrik hadden van mij 
Iets dwars? Eeeeeecht niet....armageddon_2k1 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 18:41:
[...]
Holy moly, daar zat wat dwars of niet?. Heb je ooit eraan gedacht om standup te doen alleen voor ontwikkelaars? Ik moest heel erg hard lachen.

RagingPenguin schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:39:
[...]
Als mensen de mogelijkheid hebben om allemaal maar te doen wat ze zelf leuk vinden i.p.v. een strategie te volgen dan gaat er volgens mij ook wel wat mis op management niveau.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Geef me een bak bier en ik ben misschien wel om te kopen
Ohhh je wilt op de bieravond op het podium gehesen wordenElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:47:
Naar welke gefermenteerde granengazpacho met hopextracten zou uw voorkeur uitgaan?ElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:47:
Delerium gok ik 
Zo lopen er nog genoeg buitenlanders op FOSDEM rond de volgende ochtend
Al mag je mij wakker maken voor een Karmeliet
Zo lopen er nog genoeg buitenlanders op FOSDEM rond de volgende ochtend
Al mag je mij wakker maken voor een Karmeliet
[ Voor 22% gewijzigd door gekkie op 14-12-2021 21:15 ]
Ik wil de crowdunding wel organiseren voor die bak bier en hem gaan afleveren bij @ElkeBxl, zo ver woont ze toch niet
Ondertussen woon ik in Gent he @azerty , al wat verder verwijderd van FOSDEM
Ergens wel grappig dat ik nooit naar FOSDEM ben geweest ook al was dat op 200m van mijn deur jaren lang...
En alles wat blond is heeft voorkeur. Bruin bier ben ik kieskeuriger. Kom af met iets zoals Gueuze en het zal zeker wel in orde zijn! Maar dat is al meer gedoe voor daar een goede bak van te vinden.
"gefermenteerde granengazpacho met hopextracten", bwahaha, geweldigroeleboel schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:11:
[...]
Naar welke gefermenteerde granengazpacho met hopextracten zou uw voorkeur uitgaan?
En alles wat blond is heeft voorkeur. Bruin bier ben ik kieskeuriger. Kom af met iets zoals Gueuze en het zal zeker wel in orde zijn! Maar dat is al meer gedoe voor daar een goede bak van te vinden.
[ Voor 56% gewijzigd door ElkeBxl op 14-12-2021 23:02 ]
I know, ik ook, dus niet zo ver
Een bak bier in Brussel gaan afleveren zou ik al minder hebben zien zitten
[ Voor 17% gewijzigd door azerty op 14-12-2021 23:07 ]
Mja eigenlijk is er niks echt ver in België, ons landje is maar een scheet groot. Het zijn die files die de ritten soms heel lang maken
En files komen van de ploffende banden door wat jullie "asfalt" noemen zeker?ElkeBxl schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:07:
[...]
Mja eigenlijk is er niks echt ver in België, ons landje is maar een scheet groot. Het zijn die files die de ritten soms heel lang maken
Ik moest altijd naar de tandarts als ik weer eens naar Antwerpen was geweest voor conferentie (NAV Techdays in die tijd), want mijn vullingen lagen er weer eens uit
Ik geloof dat onderhand een aardig deel van dat beton door asfalt vervangen zou moeten zijn (laatste keer FOSDEM, wat inmiddels al wel weer even geleden is), waren ze daar wel mee bezig.Ryur schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:14:
[...]
En files komen van de ploffende banden door wat jullie "asfalt" noemen zeker?
Ik moest altijd naar de tandarts als ik weer eens naar Antwerpen was geweest voor conferentie (NAV Techdays in die tijd), want mijn vullingen lagen er weer eens uit
Maar bij de grens was er inderdaad nog genoeg "welkomst strook" over. Valt me ook altijd op hoeveel auto/vrachtwagen onderdelen daar langs de weg liggen en kennelijk blijven liggen, waar onder een hoop restanten van klapbanden.
Om nog maar te zwijgen van hun klaverbladkunsten en dat je eerst om Jezus z'n eik heen moet glibberen.
[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 15-12-2021 00:29 ]
Dat is om de zwakkeren eruit te filterenRyur schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:14:
[...]
En files komen van de ploffende banden door wat jullie "asfalt" noemen zeker?
Jezus z'n eikgekkie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:21:
[...]
Om nog maar te zwijgen van hun klaverbladkunsten en dat je eerst om Jezus z'n eik heen moet glibberen.

Het Zoniënwoud omgeving Jezus-Eik is wel echt prachtig om te wandelen. In het verleden ook al tot daar gaan lopen toen ik nog in Brussel woonde, heerlijk!

[ Voor 11% gewijzigd door ElkeBxl op 15-12-2021 00:55 ]
Even opgezocht, ja dat ding ja, ik als eigenwijze ollander dacht de navi te overrulen om uit dat oversized dorp te geraken, via dezelfde weg als dat ik er ooit ingekomen was. Dat was behoorlijk "Meh", een rondweg/snelweg kruispunt zonder linksaf, je maakt bij de volgende afrit maar een U-bocht om die eik van jezus heen en probeert het dan nog eens met rechtsaf, zeker in het donker met sneeuw, wat bij deElkeBxl schreef op woensdag 15 december 2021 @ 00:53:
Jezus z'n eikJe hebt het over het Leonard kruispunt zeker? Dat is wel een pareltje. Geen klaverblad maar wel iets anders beginnend met een k: kunst

(wel grappig al die lui met kletspoten op hun gypies in de sneeuw en plassen op die campus, werkten m'n bergwandelschoenen toch beduidend beter)
Vast wel, maar ik ben er in het donker met sneeuw alleen maar met een ruime u-bocht doorheen geglibberd en de eik gelukkig gemistHet Zoniënwoud omgeving Jezus-Eik is wel echt prachtig om te wandelen. In het verleden ook al tot daar gaan lopen toen ik nog in Brussel woonde, heerlijk!
Een andere keer de navi wel vertrouwd en half Brussel door mogen crossen alvorens ergens weer eens op iets wat lijkt op een rondweg annex snelweg te belanden. Achja die weg die zo kunstig ophoudt rond Delta (kennelijk iets mis met de planning ?!?), tsja, het is allemaal uiterst creatief, ik was altijd weer blij als ik heelhuids weer de grens overkwam
[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 15-12-2021 01:26 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Goed, we mogen de hele riedel nogmaals door want toch nog een issue met de oplossing voor het log4j2-probleem. https://www.lunasec.io/do...update-on-cve-2021-45046/
[ Voor 20% gewijzigd door Merethil op 15-12-2021 09:18 ]
Al die lookup features hadden er natuurlijk nooit in moeten zitten. Het is een beetje achteraf praten, maar gelukkig is de "oplossing" dan ook dat ze het gaan verwijderen.Merethil schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:17:
Goed, we mogen de hele riedel nogmaals door want toch nog een issue met de oplossing voor het log4j2-probleem. https://www.lunasec.io/do...update-on-cve-2021-45046/
Ja, dat is een golden oldie en die komt elke keer weer terug als mensen op Java willen hakken
https://bugs.java.com/bugdatabase/view_bug.do?bug_id=4434494 (2001 !!!)
URL heeft een idiote implementatie en je moet dus URI gebruiken. Maakt het niet minder ruk en idioot....
[ Voor 4% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-12-2021 09:41 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Eens. En hetzelfde voor wat @.oisyn hierboven post. De tijdelijke oplossing is echter verwijderen; de permanente oplossing lijkt "standaard niet aan hebben staan" van de functionaliteit te zijn. Ik ben benieuwd wat er vanaf 2.16.x gaat gebeurenThomasG schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:35:
[...]
Al die lookup features hadden er natuurlijk nooit in moeten zitten. Het is een beetje achteraf praten, maar gelukkig is de "oplossing" dan ook dat ze het gaan verwijderen.
Ik ben blij gisteren toch nog de switch naar 2.16.0 te maken, ipv 2.15.xMerethil schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:17:
Heel die zone van op- en afritten en kruispunten gaat op de schop: https://www.werkenaandering.be/nl/ring-oost2 Al weet je in België nooit of we het er over eens geraken wat we uiteindelijk gaan doen, ze zijn er al heel wat jaren over beziggekkie schreef op woensdag 15 december 2021 @ 01:13:
[...]
Even opgezocht, ja dat ding ja, ik als eigenwijze ollander dacht de navi te overrulen om uit dat oversized dorp te geraken, via dezelfde weg als dat ik er ooit ingekomen was. Dat was behoorlijk "Meh", een rondweg/snelweg kruispunt zonder linksaf, je maakt bij de volgende afrit maar een U-bocht om die eik van jezus heen en probeert het dan nog eens met rechtsaf, zeker in het donker met sneeuw, wat bij detoch ook wat anders werkt dan bij
.
Dus de volgende keer toch maar die navi volgen
* Ghehe woont in de rand rond Brussel en passeert er bijna dagelijks

Ah ik begrijp dat het ook alweer helft Brussel, helft Vlaanderen isGhehe schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:05:
[...]
Heel die zone van op- en afritten en kruispunten gaat op de schop: https://www.werkenaandering.be/nl/ring-oost2 Al weet je in België nooit of we het er over eens geraken wat we uiteindelijk gaan doen, ze zijn er al heel wat jaren over bezig
Mwah zo snel zal het niet gaan, eer ze zullen beginnen met werkzaamheden, maar als die er eenmaal zijn is het waarschijnlijk verstandig om uberhaupt niet in de buurt te komen voor een paar jaar met al die wilde tunnel plannenDus de volgende keer toch maar die navi volgen
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.