De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

Matis

Rubber Rocket

Ik vind het toch wel een beetje storend
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVenyTrx_xEtlYyAGHGYczRGEk8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lsWwL1dYpRmajfHjgOnitR9r.png?f=user_large

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Antrax schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:18:
[...]

Zou die move actie dan een soort clone zijn ipv. id's aanpassen ofzo? :/
Klinkt als een bug :+ @crisp

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat een ouderwetsch decimaal bijgeloof. Dit is gewoon deel 0xD. :p

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Of 'verplaatst naar een topic dat jij niet kan zien' word gezien als hetzelfde als 'verwijderd'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Antrax schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:18:
[...]

Zou die move actie dan een soort clone zijn ipv. id's aanpassen ofzo? :/
Nee als je verplaatst naar een topic in TC dan krijg je als gebruiker het bericht dat je post is verwijderd. Leugens zijn het! :P

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 30-11-2021 14:11 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Al onze onbetaalbare epistels, zomaar via de kliko. :'(
(Message id's zijn publiek zichtbaar, dus dat het geen nieuwe id's zijn kan iedereen zelf zien)

Ik hoop maar dat je thuis niet alles via de vuilnisbak verplaatst. :D

[ Voor 27% gewijzigd door Voutloos op 30-11-2021 14:13 ]

{signature}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:24

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Matis schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:51:
[...]

Ik vind het toch wel een beetje storend
[Afbeelding]
Je moet dus ⓭ hebben ipv ⑬. Maar at some point zullen we moeten wisselen naar de witte versie - die loopt nog door tot 50

http://xahlee.info/comp/unicode_circled_numbers.html

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:04

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die hebben ook al zo'n rare overgang van 20 naar 21.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 16:15
.oisyn schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:35:
Die hebben ook al zo'n rare overgang van 20 naar 21.
Daarom kunnen wij nu lekker spammen tot deeltje 50 en daarna zien wij wel weer :+

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Voutloos schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:12:
Al onze onbetaalbare epistels, zomaar via de kliko. :'(
(Message id's zijn publiek zichtbaar, dus dat het geen nieuwe id's zijn kan iedereen zelf zien)

Ik hoop maar dat je thuis niet alles via de vuilnisbak verplaatst. :D
De prullenbak is mijn documenten map. Living on the edge! :9

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Antrax schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:46:
[...]
Daarom kunnen wij nu lekker spammen tot deeltje 50 en daarna zien wij wel weer :+
Door zo'n attitude hebben we nu global warming :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 14:54

OverloadOfRed

Bla, blabla

Om vandaag maar samen te vatten: AAHHH WEBPACK

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:33

DevWouter

Creator of Todo2d.com

RagingPenguin schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:50:
[...]

Ja ik vroeg me ook al af wat ik nu weer verkeerd had gedaan :P Volgens mij was de laatste php-is-kut of tabs-vs-spaces flamewar toch al weer even geleden :+
Wat is er nu weer verkeerd aan de Filipijnse Peso? Tabs-vs-spaces is natuurlijk onzin. Je gebruikt gewoon 4 tabs ipv 4 spaties. En stelt de tabwidth in op 1. Klaar met dat gezeik. Maar de Filipijnse Peso "kut" noemen gaat echt te ver! :+

spoiler:
De ₱ is een Filipijnse valuta die in ISO-4217 beschreven wordt als PHP. Net zoals dat de $ voor Amerika wordt beschreven als USD.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

DevWouter schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 18:47:
[...]
Je gebruikt gewoon 4 tabs ipv 4 spaties. En stelt de tabwidth in op 1.
So evil, I love it >:)

Over die hele tabs-vs-spaces discussie, there is another way:

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/1jh2k8j4dzo71.jpg?auto=webp&s=b95be105231768a950948ed30987bf70ff19f7f3

* ElkeBxl rent

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

En natuurlijk in je text editor instellen dat redundant semicolons dezelfde kleur hebben als de achtergrond :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:07
Je ziet dat we in een nieuw deeltje zitten, alle memes kunnen weer herpost worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Wat is er nu weer verkeerd aan de Filipijnse Peso? Tabs-vs-spaces is natuurlijk onzin. Je gebruikt gewoon 4 tabs ipv 4 spaties. En stelt de tabwidth in op 1. Klaar met dat gezeik. Maar de Filipijnse Peso "kut" noemen gaat echt te ver! :+

spoiler:
De ₱ is een Filipijnse valuta die in ISO-4217 beschreven wordt als PHP. Net zoals dat de $ voor Amerika wordt beschreven als USD.
Gebruik je dan de spatiebalk om vier tabs in te voegen? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
Mensen die spaties gebruiken zijn dezelfde die in Word op enter blijven drukken tot je op een nieuwe pagina bent _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
[...]
Dus eigenlijk moeten var names beginnen met ₱ ipv $. Tijd voor een fork!
ElkeBxl schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 19:12:
[...]
Over die hele tabs-vs-spaces discussie, there is another way:

[Afbeelding]

* ElkeBxl rent
Ik heb liever 8 semicolons.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 18:24

Koenvh

Hier tekenen: ______

Geen inspringing, kost alleen maar ruimte :Y)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JRMBelgium
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 09:03
Ik heb gisteren mijn eerste discord botje gelanceerd. Ik had gevraagd of er misschien interesse was voor de Tweakers discord maar ze lieten mij weten dat het een beetje zou concurreren met de website/forum functionaliteit dus begrijp ik wel dat ze het geen kans willen geven. Met discord users heb je dan ook geen advertentieinkomsten.

Is trouwens een bot om je rig te tonen op discord met één simpel commando.

Nu kom ik er achter dat ik al mag gaan beginnen aan het hershrijven van de bot en het toevoegen van slash commands want blijkbaar wordt dat weldra verplicht. :D

Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_--uEXGj16E5ILFNwUcXMIFsEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDIyDQKoY9ZLozcpwp06FbCH.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand koffie?

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Yes please, ik geraakte niet uit bed daarnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
Please, mijn lijf heeft geen zin in werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Koenvh schreef op woensdag 1 december 2021 @ 02:17:
Geen inspringing, kost alleen maar ruimte :Y)
Precies! Daarom voeg ik ook nooit comments toe en gebruik bij voorkeur var name a,b,c,d, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 14:56

Knutselsmurf

LED's make things better

thlst schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:33:
[...]

Precies! Daarom voeg ik ook nooit comments toe en gebruik bij voorkeur var name a,b,c,d, enz.
I (uppercase i) en l (lowercase L) gebruiken om je variabelen een naam te geven volgens een binair systeem. Met al je variabele namen 8 tekens lang heb je 256 variabelen tot je beschikking. Probeer maar eens IIllIlIll en llIIlIllI uit elkaar te houden :)

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-09 12:36

DaFeliX

Tnet Devver
Knutselsmurf schreef op woensdag 1 december 2021 @ 09:38:
[...]

I (uppercase i) en l (lowercase L) gebruiken om je variabelen een naam te geven volgens een binair systeem. Met al je variabele namen 8 tekens lang heb je 256 variabelen tot je beschikking. Probeer maar eens IIllIlIll en llIIlIllI uit elkaar te houden :)
Maar dan heb je van die devvers die speciale fonts gebruiken zodat I en l van elkaar te distancieren zijn. Beter ga je het UTF8 ruim in, zoals A en Α (of gebruik je https://util.unicode.org/UnicodeJsps/confusables.jsp)

Oh, en ik moest (natuurlijk) aan https://xkcd.com/1105/ denken :+

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
DaFeliX schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:48:
[...]

Maar dan heb je van die devvers die speciale fonts gebruiken zodat I en l van elkaar te distancieren zijn. Beter ga je het UTF8 ruim in, zoals A en Α (of gebruik je https://util.unicode.org/UnicodeJsps/confusables.jsp)

Of bij een collega de punt-comma (;) vervangen door het Griekse vraagteken (;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
ThomasG schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:24:
[...]
Of bij een collega de punt-comma (;) vervangen door het Griekse vraagteken (;) :+
Dat doet mij denken aan deze gist: https://gist.github.com/aras-p/6224951

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm6_PDojGXUG_cfHaDT3OOhURLg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ke8xthA12XYRWdKOhCKDUpU8.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand nog een tas koffie na de lunch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ThomasG schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:36:
Mensen die spaties gebruiken zijn dezelfde die in Word op enter blijven drukken tot je op een nieuwe pagina bent _O-
Oh, kan dat ook met enter? Weer wat geleerd, nu hoef ik geen spaties meer te gebruiken!

Ik moet even terugdenken aan de nieuwsbrieven die ijverige vrijwillge ouders typten bij sportverenigingen vroeger, waarbij die itemize-bolletjes in word 95 soms wegvielen (gaan ze tegenwoordig nog steeds, trouwens, maar dat terzijde) en ze de volgende regel dan maar insprongen met spaties. Waarbij de uitlijning altijd nét niet klopte.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Graag, een opkikkertje kan geen kwaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Schenk nog maar eens vol :9 Heb vorig weekend mijn desktop geherinstalleerd dus een perfect moment om mijn local dev workflow eens te herzien voor mijn hobbyprojectjes. Heb de laatste 8 jaren eigenlijk altijd gewoon een soort van Vagrant gedraaid (maar dan mijn eigen script) en ik denk er nu over om zoals de cool kids ook eens naar een Docker setup te gaan. Gaat weer prullen worden (8>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Rondom de tijden dat je't aanbied, heb ik persoonlijk liever een biertje...

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Firesphere schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:35:
[...]

Rondom de tijden dat je't aanbied, heb ik persoonlijk liever een biertje...
Gelukkig bestaat er koffiebier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Het is conference koffie vandaag… heeft iemand iets beters? Er is wel ontbijt bij! :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkASx3vDU5fVjigI8Lwbl6t31Mg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nyxAlZvF1afm2B27yp6GR8Vo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AcxrzuzoWcBupLmk4Um8qhieQN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XCPRREV0t1Yg4fwd321gTEdv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Hoe durf jij eigenlijk in "volle crisis" op conferentie te gaan :+

En nee, hier enkel maar Senseo, waarom denk je dat ik de afgelopen dagen zo graag aanschoof bij jou koffie? :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 11:53
Ghehe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:35:
[...]

Schenk nog maar eens vol :9 Heb vorig weekend mijn desktop geherinstalleerd dus een perfect moment om mijn local dev workflow eens te herzien voor mijn hobbyprojectjes. Heb de laatste 8 jaren eigenlijk altijd gewoon een soort van Vagrant gedraaid (maar dan mijn eigen script) en ik denk er nu over om zoals de cool kids ook eens naar een Docker setup te gaan. Gaat weer prullen worden (8>
Docker is even prutsen om onder de knie te krijgen, maar als het eenmaal klikt is het een verademing!
Veel success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:00
Ghehe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:35:
[...]

Nou dat ben ik ook aan het doen. Heb nu een aantal hobby projectjes op een VPS staan maar ik wil die wel wat beter scheiden. Ik draai mijn persoonlijke development op Windows en heb wat tijd besteed om mijn WSL te fixen en de integratie met Docker en Visual Studio Code goed te krijgen. Volgende stap is Dockerfiles maken voor elk project maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

Kalentum schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:34:
[...]

Nou dat ben ik ook aan het doen. Heb nu een aantal hobby projectjes op een VPS staan maar ik wil die wel wat beter scheiden. Ik draai mijn persoonlijke development op Windows en heb wat tijd besteed om mijn WSL te fixen en de integratie met Docker en Visual Studio Code goed te krijgen. Volgende stap is Dockerfiles maken voor elk project maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.
Mijn desktop OS is al Linux dus met WSL moet ik gelukkig al niet klooien. Ik wil eigenlijk gewoon op een key-combo drukken in Vim waarna de code wordt gecompileerd en getest in een Docker container en ik de results in mijn terminal zie. Met een andere key-combo kan ik de app ook zelf launchen in een container (via een docker multi-stage build vermoed ik) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ghehe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:04:
[...]

Mijn desktop OS is al Linux dus met WSL moet ik gelukkig al niet klooien. Ik wil eigenlijk gewoon op een key-combo drukken in Vim waarna de code wordt gecompileerd en getest in een Docker container en ik de results in mijn terminal zie. Met een andere key-combo kan ik de app ook zelf launchen in een container (via een docker multi-stage build vermoed ik) :Y)
Eigenlijk wil je dan een docker-compose waarin je al je dependencies in containers stop zoals databases e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

En dan de hele nacht wakker liggen zeker? Nee dankje! :P

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

azerty schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:46:
Hoe durf jij eigenlijk in "volle crisis" op conferentie te gaan :+
Covid Safe Ticket, temperatuurtest en ook constant mondmaskers aan. Hopelijk is dat genoeg :p

Schol he mannekes! Gin&Tonicske om het weekend te starten :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oo-qN1COCKa9JAoCazLs4LNm9VA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UslIMcuK3JLGzAQaDNo9VMch.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghehe

Ghehe

400 pound hacker

RagingPenguin schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:08:
[...]

Eigenlijk wil je dan een docker-compose waarin je al je dependencies in containers stop zoals databases e.d.
:Y Jup dat zal inderdaad voor enkele project(idee)tjes nodig zijn. Voor nu heb ik genoeg aan een container die Clojure/Java kan builden en tests kan runnen. En dan de artifact hiervan in een andere minimale container met jre kan draaien. Allez, dat is het idee in mijn hoofd :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
DaFeliX schreef op woensdag 1 december 2021 @ 10:48:
[...]

uhhh... is dat iets "speciaals"? Ik mag toch hopen dat in de Devschuur niemand nog Courier New als daily driver gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
mcDavid schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:57:
[...]
uhhh... is dat iets "speciaals"? Ik mag toch hopen dat in de Devschuur niemand nog Courier New als daily driver gebruikt?
Comic Sans toch?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

[...]

Nee.. denk ik? Geen idee wat het standaardlettertype tegenwoordig is, ik vind het wel prima. :P

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
Het is eigenlijk wel grappig dat intern bij Microsoft een discussie gaande was dat C en C++ niet modern genoeg meer waren voor kritische applicaties en dat er veel bugs uit kwamen.
En omdat C# niet te gebruiken is om grote applicaties te schrijven zoals Word/Excel en andere kritische software. https://twitter.com/natpryce/status/1271746474116874240 (Blijkbaar vinden ze C# zelf niet echt geweldig om applicaties te schrijven anders schreven ze zelf alles wel in C#. Maar praktisch gezien is alles C/C++ en zijn ze ook bezig geweest met net ontwikkelen van een C / C++ alternatief:
Wikipedia: Project Verona

Majha volgens mij zijn ze nu helemaal in de hemel van Rust bij Microsoft.
https://techbeacon.com/se...osoft-secure-code-project
https://medium.com/@tinoc...dopting-rust-e0f8816566ba
https://cloudblogs.micros...ft-joins-rust-foundation/

Eigenlijk elk groot bedrijf heeft gigantische interesse om intern alle kritische gedeeltes om te zetten in Rust.

Zijn er hier al mensen in Nederland die dagelijks Rust op hun werk gebruiken? Vraag me af of Nederlandse bedrijven hier al op inspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Immutable schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:27:
Zijn er hier al mensen in Nederland die dagelijks Rust op hun werk gebruiken? Vraag me af of Nederlandse bedrijven hier al op inspelen?
Mijn hele bedrijf is Rust focussed (en we werken ook samen met onder andere Microsoft om de Rust bindings die ze hebben zo goed & bruikbaar mogelijk te maken). We investeren zelf ook flink in het Rust ecosysteem en de toekomst van die taal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 14:18
Nee, er is hier geen animo voor het omschrijven naar Rust. Gelukkig. :P

Wel om onze core functionaliteit opnieuw te maken, "maar nu wel goed en met moderne technieken (spring boot + postgresql + openshift).". Nu ben ik niet tegen het gebruik van die technieken, maar wel tegen het "opnieuw maken". :/ Iets dat door 4 teams van 7 gedurende 3+ jaar is ontwikkeld is niet zomaar te vervangen.
Er zitten wel oudere technieken tussen, maar met JavaEE is het modern genoeg om sneller dit bij te werken dan opnieuw te beginnen. :F

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 14:18
Het is eigenlijk wel grappig dat intern bij Microsoft een discussie gaande was dat C en C++ niet modern genoeg meer waren voor kritische applicaties en dat er veel bugs uit kwamen.
En omdat C# niet te gebruiken is om grote applicaties te schrijven zoals Word/Excel en andere kritische software. https://twitter.com/natpryce/status/1271746474116874240 (Blijkbaar vinden ze C# zelf niet echt geweldig om applicaties te schrijven anders schreven ze zelf alles wel in C#.
Zou dat aan de taal (syntax) liggen, of omdat het een VM-taal is wat een performance penalty heeft?

Je zou namelijk ook een variant kunnen maken die direct op de hardware draait, zonder de .Net Runtime. Of waar je met een extra compileerslag dat kan maken.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 23:30
Ik zou ook graag willen werken bij een bedrijf dat alles in Rust doet.

spoiler:
Lekker slapend rijk worden, heerlijk lijkt me dat.

I'll leave myself out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
SPee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:52:
Nee, er is hier geen animo voor het omschrijven naar Rust. Gelukkig. :P

Wel om onze core functionaliteit opnieuw te maken, "maar nu wel goed en met moderne technieken (spring boot + postgresql + openshift).". Nu ben ik niet tegen het gebruik van die technieken, maar wel tegen het "opnieuw maken". :/ Iets dat door 4 teams van 7 gedurende 3+ jaar is ontwikkeld is niet zomaar te vervangen.
Er zitten wel oudere technieken tussen, maar met JavaEE is het modern genoeg om sneller dit bij te werken dan opnieuw te beginnen. :F
Zou je als je van Java naar Java gaat niet alle spannende business logic kunnen los trekken van alle JavaEE specifieke dingen (als dat al niet het geval is) en er dan een nieuwe applicatie om heen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
SPee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:59:
[...]

Zou dat aan de taal (syntax) liggen, of omdat het een VM-taal is wat een performance penalty heeft?

Je zou namelijk ook een variant kunnen maken die direct op de hardware draait, zonder de .Net Runtime. Of waar je met een extra compileerslag dat kan maken.
Waarschijnlijk niet aan de syntax, C# is gewoon een c-style taal zonder echt vreemde dingen. Ik denk dat het inderdaad de runtime is, maar ik twijfel wel of het in de praktijk ook wel zo makkelijk is om een port te maken naar native zonder dingen stuk te maken. De CLR is behoorlijk complex en daarnaast zitten er ook in dotnet (MVC) een hoop features die direct afhandelijk zijn van DLL's en asemblies. En het is bv. ook mogelijk om op runtime een een AST te compilen en uit te voeren (naast alle reflectie dingen). Dat allemaal porten naar een versie zonder runtime lijkt mij praktisch onmogelijk zonder een heel groot deel van de C# en dotnet spec aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:19
RagingPenguin schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:05:
[...]

Zou je als je van Java naar Java gaat niet alle spannende business logic kunnen los trekken van alle JavaEE specifieke dingen (als dat al niet het geval is) en er dan een nieuwe applicatie om heen zetten?
Het is sowieso altijd raadzaam om je business logica gescheiden te houden van frameworks en specifieke infrastructurele implementaties.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

En omdat C# niet te gebruiken is om grote applicaties te schrijven zoals Word/Excel en andere kritische software. https://twitter.com/natpryce/status/1271746474116874240 (Blijkbaar vinden ze C# zelf niet echt geweldig om applicaties te schrijven anders schreven ze zelf alles wel in C#.
Is het probleem niet dat er achter Word/Excel een oude codebase zit die lastig te converteren is naar C#? En alles herschrijven is kapitaalvernietiging. Ik dacht dat Rust veel makkelijker met klassiek C/C++ te combineren is dan C#.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

En omdat C# niet te gebruiken is om grote applicaties te schrijven zoals Word/Excel en andere kritische software. https://twitter.com/natpryce/status/1271746474116874240 (Blijkbaar vinden ze C# zelf niet echt geweldig om applicaties te schrijven anders schreven ze zelf alles wel in C#. Maar praktisch gezien is alles C/C++ en zijn ze ook bezig geweest met net ontwikkelen van een C / C++ alternatief:
Wikipedia: Project Verona

Majha volgens mij zijn ze nu helemaal in de hemel van Rust bij Microsoft.
https://techbeacon.com/se...osoft-secure-code-project
https://medium.com/@tinoc...dopting-rust-e0f8816566ba
https://cloudblogs.micros...ft-joins-rust-foundation/

Eigenlijk elk groot bedrijf heeft gigantische interesse om intern alle kritische gedeeltes om te zetten in Rust.

Meh... Dat is wel héél erg overtrokken verhaal met erg weining nuance.

Je wilt namelijk niet weten hoeveel talen er binnen Microsoft gebruikt wordt. Zeker als je bedenkt hoeveel talen ze daar adopteren en promoten. En C# wordt binnen Office gebruikt en andere platformen *kuch*azure*kuch*, maar het is echt niet de enige taal.

Microsoft heeft intressante use cases voor Rust, maar dat hebben ze met elke taal. Het is eerder dat voor lowlevel driver stuf, maar goed dat is voor mij al oud nieuws (zeker een jaar oud).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:42:
[...]

Je wilt namelijk niet weten hoeveel talen er binnen Microsoft gebruikt wordt. Zeker als je bedenkt hoeveel talen ze daar adopteren en promoten. En C# wordt binnen Office gebruikt en andere platformen *kuch*azure*kuch*, maar het is echt niet de enige taal.
Microsoft heeft ook een best grote onderszoeksgroep die zich bezig houden met programmeertalen. De meeste dingen die zij maken zijn enkel voor acedemische doeleinden en niet voor gewone productie software. Zoals bijvoorbeeld Project Verona, Bosque, P, Q#, Jennisys, Boogie, Chalice etc. En vaak als een microsoft medewerker iets zegt over de toekomst van programeertalen dan is het vaak in de context van deze onderzoeken en niet zo zeer dat het bedrijf de hele strategie om wilt gooien (maar het maakt natuurlijk wel mooie headlines).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Mugwump schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:39:
[...]

Het is sowieso altijd raadzaam om je business logica gescheiden te houden van frameworks en specifieke infrastructurele implementaties.
Natuurlijk, maar bij legacy software dat herschreven moet worden is dat vaker dan eens niet het geval. En dan is de keuze om of helemaal overnieuw te beginnen of eerst de bestaande codebase te refactoren in herbruikbare modules niet altijd even makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
RobertMe schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:04:
Ik zou ook graag willen werken bij een bedrijf dat alles in Rust doet.
Je weet me te vinden :P
downtime schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:50:
[...]

Is het probleem niet dat er achter Word/Excel een oude codebase zit die lastig te converteren is naar C#? En alles herschrijven is kapitaalvernietiging. Ik dacht dat Rust veel makkelijker met klassiek C/C++ te combineren is dan C#.
Het verschil is vooral inderdaad voor dat soort dingen dat Rust best veel geinvesteerd heeft in C/C++ interop die geen overhead heeft (geen marshalling) en waar goede tools voor beschikbaar zijn (bindgen) die C en C++ headers kunnen digesten om er "eenvoudige" Rust crates van te maken.

Verder dient het een beetje dezelfde markt als C en C++, native, low level use-cases waarbij een GC enorm in de weg zit en waarbij performance belangrijk is (inb4 "maar C# is ook snel" - klopt, I know).
SPee schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:59:
[...]

Ik zou eerder zeggen dat 't verschil is dat 't een voorspelbare performance profile heeft; e.g. geen random GC stalls of tijd daaraan gespendeerd, geen JIT die "ineens" besluit code anders to optimizen etc etc. Verder is het dezelfde oude discussie over compiled vs JIT vs de rest, niet super interessant. Rust komt goed uit de verf maar dat is niet 't grote selling point wdb (packages, semver, docs, simpel build system, borrow checker, built-in linter etc etc wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Visual Studio is een combinatie van .NET (C#), C++/CLI. Dit is dus ook native en managed in één applicatie, waarbij het zwaartepunt volgens mij steeds verder naar managed verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:21
ElkeBxl schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:07:
[...]

Covid Safe Ticket, temperatuurtest en ook constant mondmaskers aan. Hopelijk is dat genoeg :p

Schol he mannekes! Gin&Tonicske om het weekend te starten :)
[Afbeelding]
NG-BE? Ik wilde eigenlijk ook gaan, maar te laat aangevraagd op het werk, de conferenceday was al uitverkocht :(
Voor volgend jaar eens beter in de gaten houden en op tijd aanvragen O-)

Ik ben ondertussen al twee jaar aan de slag als Angular developer, na 13 jaar desktop applicaties met Delphi. Het blijft toch nog altijd wennen en nog zo veel te leren. Zo'n conference leek me daarom wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
RagingPenguin schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:44:
[...]

Natuurlijk, maar bij legacy software dat herschreven moet worden is dat vaker dan eens niet het geval. En dan is de keuze om of helemaal overnieuw te beginnen of eerst de bestaande codebase te refactoren in herbruikbare modules niet altijd even makkelijk.
Vertel mij wat, ik zit alweer een jaar in zo'n traject. :P

Op zich valt de vermenging van frameworkspecifieke zaken met businesslogica wel mee, maar daarentegen is die businesslogica wel volkomen verwoven met een relationele database, staan de (string concatenated) SQL statements overal waar ze niet horen en ga zo maar door.
Achter ogenschijnlijk simpele methodes in de trant van 'getProducts(String customerCode)' zit een bak logica verstopt die deels in een centrale class van een kleine 10k regels code zit en soms weer in stored procedures in of queries op de databases. Encapsulation was ook niet echt een overweging, want die centrale class zit vol met state die vanaf duizenden verschillende plekken in de applicatie wordt gemuteerd.
Zie dat maar eens geleidelijk aan te ontrafelen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qredent
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-07-2022
Mugwump schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:24:
[...]

Vertel mij wat, ik zit alweer een jaar in zo'n traject. :P

Op zich valt de vermenging van frameworkspecifieke zaken met businesslogica wel mee, maar daarentegen is die businesslogica wel volkomen verwoven met een relationele database, staan de (string concatenated) SQL statements overal waar ze niet horen en ga zo maar door.
Achter ogenschijnlijk simpele methodes in de trant van 'getProducts(String customerCode)' zit een bak logica verstopt die deels in een centrale class van een kleine 10k regels code zit en soms weer in stored procedures in of queries op de databases. Encapsulation was ook niet echt een overweging, want die centrale class zit vol met state die vanaf duizenden verschillende plekken in de applicatie wordt gemuteerd.
Zie dat maar eens geleidelijk aan te ontrafelen.
En dan nog te bedenken dat er constructies inzitten die überhaupt niet te begrijpen zijn, dan kun je ook nog op zoek waar de data vandaan komt. Mijn hersenpan begint al af te haken zodra het woord 'Legacy systeem' wordt benoemd in een meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Qredent schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:28:
[...]

En dan nog te bedenken dat er constructies inzitten die überhaupt niet te begrijpen zijn, dan kun je ook nog op zoek waar de data vandaan komt. Mijn hersenpan begint al af te haken zodra het woord 'Legacy systeem' wordt benoemd in een meeting.
Op zich valt dat hier nog mee afgezien van het feit dat het gewoon heel veel tijd kost om iets uit te pluizen.
De makkelijkste migratiestrategie van de 6 R's is 'retire'. Het is in mijn ogen dan ook cruciaal om te kunnen achterhalen wat er nou precies nog gebruikt wordt. Bij dit systeem is er bijvoorbeeld nog iets van logging over de toegepaste business logica. Die kunnen we analyseren om te zien wat er überhaupt niet meer gebruikt wordt. Ook heeft businesslogica een bepaalde uitwerking die je weer terug zou moeten kunnen zien in de data, dus graven in de data om te kijken of je bepaalde situaties nog wel tegenkomt. Zo niet, dan is dat ook een reden om de boel lekker achterwege te laten. En gelukkig valt er ook best te praten met stakeholders. Soms lees je stukken code waarin letterlijk honderden edge cases worden afgedicht met allerlei onverwachte side-effects, want gedegen unit tests schrijven, daar deden ze tien jaar geleden kennelijk nog niet aan. Als je dan eens gaat praten met wat stakeholders blijkt bijvoorbeeld dat de helft van die edge cases al niet meer van toepassing is omdat diensten of producten al lang niet meer bestaan en de boel helemaal niet zo complex hoeft te zijn als het is geworden.

Het blijft monnikenwerk, maar geleidelijk aan steeds meer stukjes functionaliteit in een elegante stuk software op een cloud-native zien ontstaan geeft wel een voldaan gevoel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Otherside1982 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 09:39:
[...]

NG-BE? Ik wilde eigenlijk ook gaan, maar te laat aangevraagd op het werk, de conferenceday was al uitverkocht :(
Voor volgend jaar eens beter in de gaten houden en op tijd aanvragen O-)

Ik ben ondertussen al twee jaar aan de slag als Angular developer, na 13 jaar desktop applicaties met Delphi. Het blijft toch nog altijd wennen en nog zo veel te leren. Zo'n conference leek me daarom wel interessant.
Jup, NG-BE. Het was een gemiddelde conferentie. Sommige talks waren interessant (zoals de eerste 3), andere gingen niet door (die van Scully was lastminute vervangen met een andere over PWAs) en sommige waren veel te hoog niveau voor 95% van de attendees (hoe Angular intern aan type checking doet in templates is wat best boeiend kan zijn voor de juiste mensen maar waar bijna al mijn collega's over dachten "daar zijn we niks mee in onze job"). Algemeen wel ok editie. Als je NG-BE doet, zeker proberen de workshop day erbij te doen, dan is het zoveel interessanter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

[...]

Fira Code for the win!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:07
Heb ik ook jarenlang gebruikt. Ikzelf gebruik nu Jetbrains Mono omdat dat de default is van de Jetbrains pakketten en hij mij goed bevalt.

(Ben van oorsprong een Ruby on Rails ontwikkelaar, dus ik zit veel in RubyMine, maar ook de andere Jetbrains pakketten gebruik ik vaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb geen bijzondere voorkeur qua font hoor. Maar als ik ergens Courier New (of een ander font waarbij 1, I en l of 0 en O niet te onderscheiden zijn) tegen kom dan pas ik het wel aan.

In de praktijk is dat ook Jetbrains Mono of Fira Code afhankelijk van wat ik voor mijn neus heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Ik gebriukte meestal Consolas overal (VS adept dan krijg je dat :+ ), maar tegenwoordig gaat mijn voorkeur toch zeker uit naar Cascadia Code. Goed leesbaar maar ook stijlvol in bijv. documentatie enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:06
DevWouter schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:42:
[...]

Meh... Dat is wel héél erg overtrokken verhaal met erg weining nuance.

Microsoft heeft intressante use cases voor Rust, maar dat hebben ze met elke taal. Het is eerder dat voor lowlevel driver stuf, maar goed dat is voor mij al oud nieuws (zeker een jaar oud).
Je hebt helemaal gelijk. Was gewoon benieuwd of het hier in Nederland al veel opgepakt wordt in veel bedrijven. In de zin dat er wel echt noodzaak voor moet zijn natuurlijk, of dat ze vanaf nul beginnen.

Zit zelf beetje in de industriële kant. Dat is wat anders als enterprise forms maken met databases. Daar spelen nu allemaal talen die bijvoorbeeld geen dynamische geheugen kent of default uit staat. En pointers zijn evil. Daar wordt ook wel veel ADA gebruikt of C met MISRA regels. Of C++. Maar in die wereld is Rust echt een verheldering. Zou jij aan ziekenhuis apparatuur willen hangen waarbij de aansturing voor je apparatuur geschreven is in C#? Met een programma geschreven met dynamisch geheugen, en een GC?

Daarnaast geeft het deze ouderwetse en conservatieve wereld ineens een opening naar de C# Java wereld. Via WebAssembly and dat de syntax een stuk hoger ligt dan bij C. Wat ook belangrijk is in die wereld is data scheiden van logica. Iets wat niet zo goed gaat met C++ en andere "class" achtige talen. Maar Rust gebruikt traits wat daar veel beter op aansluit en op C.

Maar denk dat in Nederland pas meer Rust programmeurs komen over 10 of 20 jaar...

[ Voor 15% gewijzigd door Immutable op 05-12-2021 10:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
Immutable schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:04:
[...]
Zou jij aan ziekenhuis apparatuur willen hangen waarbij de aansturing voor je apparatuur geschreven is in C#? Met een programma geschreven met dynamisch geheugen, en een GC?
Ik denk dat je het nieuwe fallable allocation werk wel interessant zult vinden wat er voor (o.a.) de Linux kernel gedaan word. (Tracking RFC: https://github.com/rust-lang/rust/issues/32838)
Maar denk dat in Nederland pas meer Rust programmeurs komen over 10 of 20 jaar...
Er zijn wel wat bedrijven die al bezig zijn met Rust in Nederland, vooral in the performance / embedded space zitten er wat, maar ook een hoop web / devops gebeurt al in Rust. Pre covid waren er wat meer meetups en dingen, nu is het vooral online. RustFest is (als nederlandse organisatie) bijvoorbeeld een leuke conferentie om in de gaten te houden. Inmiddels wordt er (in samenwerking met ons) op de BUAs in Breda ook projecten gedaan in Rust. Het is misschien een beetje zoeken, vooral omdat er hier op tweakers niet heel veel mee lijkt te gebeuren, maar het is er zeker wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Koffie? :)
Afbeeldingslocatie: https://dynaimage.cdn.cnn.com/cnn/c_fill,g_auto,w_1200,h_675,ar_16:9/https%3A%2F%2Fcdn.cnn.com%2Fcnnnext%2Fdam%2Fassets%2F150929101049-black-coffee-stock.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Wel overgeschakeld op stock images ipv authentieke afbeeldingen zie ik, maar toch: graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Soms moet je gewoon voor efficientie gaan :+
Elke dag authentieke afbeelding is ook gedoe, tenzij er anderen af en toe de taak willen overnemen? Eens koffie setups delen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:02
Aan het begin van het Covid-gedoe ging mijn koffiezetter stuk en heb ik direct een bonenmaler gekocht ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Dat vind ik een groot voordeel van thuiswerken: goede koffie!
Die op het werk is ook wel redelijk, maar ik krijg er snel last van. En ook maar steeds dezelfde smaak wordt ik ook niet heel happy van.

Heb hier zelf een Nespresso, wel duur maar ik hou van variantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Lol. Na een online speurtocht over number parsing (something something thousands separator) kwam ik een bijzondere GH issue tegen, en na wat lezen kwam ik zomaar onze @RobIII tegen :P

https://github.com/dotnet/runtime/issues/4762

Zeker een interessante thread :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/81aXc7aUc1L._SX500_.jpg
Koffie? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

F.West98 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:34:
Lol. Na een online speurtocht over number parsing (something something thousands separator) kwam ik een bijzondere GH issue tegen, en na wat lezen kwam ik zomaar onze @RobIII tegen :P

Thousand seperators hebben nogal wat afwijkende regels/varianten. Zo zijn onderstaande allemaal valide.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpO89XPquVgJh2hh_Uk75qXBEhM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Py04sbNDT6fLi0RsoZ4zrxyz.png?f=user_large

Sterker ik mis volgens mij de variant waar ik toen tegen aanliep.
code:
1
123.45.678

[ Voor 6% gewijzigd door DevWouter op 07-12-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
DevWouter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:23:
[...]

Thousand seperators hebben nogal wat afwijkende regels varianten. Zo zijn onderstaande allemaal valide.
[Afbeelding]
De eerste 3 kan ik wel verklaren.
Maar die laatste, dat die ook valide is wist ik niet. Wat voor formaat is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
Ryur schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:26:
[...]

Indisch volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ryur schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:26:
[...]

Werd gebruikt in India, Zuid-Afrika of ergens in het Midden-Oosten gezien daar toen veel klanten van ons zaten.

Ik geloof mij uiteindelijke oplossing was om te zoeken naar de eerste non-numeric aan de rechter kant en dat te beschouwen als de decimal seperator om vervolgens de overige tekens er uit te gooien. Dat werkt totdat iemand "10,5k" invulde |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:40
DevWouter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:29:
[...]

Werd gebruikt in India, Zuid-Afrika of ergens in het Midden-Oosten gezien daar toen veel klanten van ons zaten.

Ik geloof mij uiteindelijke oplossing was om te zoeken naar de eerste non-numeric aan de rechter kant en dat te beschouwen als de decimal seperator om vervolgens de overige tekens er uit te gooien. Dat werkt totdat iemand "10,5k" invulde |:(
12k34k56k789 werkt toch prima? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 07:27
PrisonerOfPain schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:49:

[...]

Het verschil is vooral inderdaad voor dat soort dingen dat Rust best veel geinvesteerd heeft in C/C++ interop die geen overhead heeft (geen marshalling) en waar goede tools voor beschikbaar zijn (bindgen) die C en C++ headers kunnen digesten om er "eenvoudige" Rust crates van te maken.

Verder dient het een beetje dezelfde markt als C en C++, native, low level use-cases waarbij een GC enorm in de weg zit en waarbij performance belangrijk is (inb4 "maar C# is ook snel" - klopt, I know).
Ik ben ook vanuit de embedded hoek aan het kijken naar Rust omdat ik juist verwacht dat we er heen gaan. Ergens in de loop van volgend jaar hoop ik mijn eerste opdracht binnen te halen waarbij ik vooral in Rust ga werken, weer eens een leuke verandering na C en Assembly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ealanrian schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:13:
[...]

Ik ben ook vanuit de embedded hoek aan het kijken naar Rust omdat ik juist verwacht dat we er heen gaan. Ergens in de loop van volgend jaar hoop ik mijn eerste opdracht binnen te halen waarbij ik vooral in Rust ga werken, weer eens een leuke verandering na C en Assembly.
Vanuit de web hoek ben ik ook aan het kijken naar Rust. Maar dat is dan vooral voor moest ik de kans krijgen op een project te werken met WebAssembly. Dan lijkt Rust wel 1 van de populaire keuzes te zijn (al is een survey met maar 250 responses mss niet zo representatief). Zelf werk ik constant in TypeScript en dan zou het gebruik van AssemblyScript een logische keuze zijn (gezien het een variant is van TypeScript). Maar ik wil mijn kennis verruimen en me niet vastzetten in 1 taal.

Ik heb die constante uitdaging nodig van met andere dingen bezig te zijn. Het is allemaal wat complexer en ik moet meer nadenken over de types, references, mutability, ... maar ik vind de uitdaging leuk. En het is niet dat ik mijn tijd verloren acht door eens meer naar Rust te kijken, zorgt voor flashbacks naar toen ik op unief zat en met C, C++, Assembly en dergelijke in aanraking kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Merethil schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:59:
[...]

12k34k56k789 werkt toch prima? :+
De persoon was gewend om in een ander programma formules te kunnen invullen.
Zo vulde die ook in 5M - 300k en in mijn code werd dat toen gezien als 5300 en als dat een betaling is dan gaat iemand zitten klagen.
Het was ook mijn eerste jaar dat ik echt fulltime software ontwikkelde dus elke keer als ik een oplossing had bewees iemand anders mij ongelijk. ;)

Uitendelijk had ik het aangepast dat je complete formules kon invoeren, maar toen kwam de thousand seperator weer om de hoek (het was niet één keer maar meerdere keren) en toen had ik zo iets, van "fluff it, de gebruiker mag niet langer meer seperators invoeren behalve die ene die ik toelaat."
Compleet herschreven om vervolgens tijdens de checkin te realiseren dat ik nog iets met negatieve getallen moest doen.

Ik verwachte toen dat ik nogal wat klachten kreeg, maar na een maand nog niks gehoord. Wat bleek? Die ene persoon die het continue deed werkte niet meer voor die ene klant _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Het is wel handig als 5e6 werkt ipv 5000000

Scheelt toch weer typewerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

F.West98 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 00:34:

8)7

Wat een interessante "discussie".

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh

Koenvh

thlst schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:36:
Het is wel handig als 5e6 werkt ipv 5000000

Scheelt toch weer typewerk
Ja, maar wat als ik hex wil gebruiken‽

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:53
Koenvh schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:14:
[...]

Ja, maar wat als ik hex wil gebruiken‽
Of binair?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:50
Of octaal, rectaal, de mogelijkheden zijn schier eindeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 18:35:
Of octaal, rectaal, de mogelijkheden zijn schier eindeloos.
Dat is allemaal zo benaal zei de granaal bij zijn laatste maal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@ElkeBxl @Ryur
Ik heb daarnet zowel Fira Code, JetBrains Mono en ook nog Monoid uitgeprobeerd, maar ik vind in Visual Studio de simpele Consolas font eigenlijk het prettigst om te lezen.

Bij JetBrains Mono maken ze reclame met "increased height for a better reading experience", maar ik vind dat juist irritant. Het staat zo schreeuwerig. Als de characters minder hoog zijn, kun je juist de regels beter lezen vind ik.

En tsja, die "ligatures" vind ik eigenlijk niet zo boeiend :P
[...]
Ik gebruik Consolas :+ Niet zo lelijk als Courier New, maar ook geen speciale "programmeur font" ofzo. Het is sinds Windows 8 de default font van Notepad _O-

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 07-12-2021 22:00 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Lethalis schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:57:
En tsja, die "ligatures" vind ik eigenlijk niet zo boeiend :P
Dan snap ik wel dat Fira Code niet echt je ding is, ik moest er ff aan wennen maar nu voelt het zo normaal aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Afbeeldingslocatie: https://media.techeblog.com/images/coffee_cups.jpg
Koffie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
Lethalis schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:57:

Ik gebruik Consolas :+ Niet zo lelijk als Courier New, maar ook geen speciale "programmeur font" ofzo. Het is sinds Windows 8 de default font van Notepad _O-
Die moest ik ff opzoeken. Vind 'm niet zo mooi. Onderscheid tussen I, l en 1 is minimaal maar vooruit het is er.

Heb nu n.a.v. deze discussie ook ff Fira aangezet in phpstorm, maar 't is me echt om het even. De ligatures heb ik wel direct uitgezet inderdaad. Ik wil zien wat ik commit, en niet allemaal bijzondere karakters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:53:
[...]

Dan snap ik wel dat Fira Code niet echt je ding is, ik moest er ff aan wennen maar nu voelt het zo normaal aan :)
Wat de fonthoogte betreft, heb ik iets ontdekt: JetBrains raadt een line spacing van 1.2 aan voor hun font. Het lijkt er op dat je dit in Visual Studio 2019 niet in kunt stellen (in 2022 misschien wel, moet ik ff uitzoeken).

Zou iig verklaren waarom het er bij mij zo "schreeuwerig" uitziet.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Lethalis schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:06:
[...]

Wat de fonthoogte betreft, heb ik iets ontdekt: JetBrains raadt een line spacing van 1.2 aan voor hun font. Het lijkt er op dat je dit in Visual Studio 2019 niet in kunt stellen (in 2022 misschien wel, moet ik ff uitzoeken).
VS Code kan je lineheight instellen maar is het zo te zien geen relatieve waarde zoals 1.2 maar iets vast zoals 16 terwijl mijn font op 14 staat . Maar lijkt wel goed mee te schalen bij het in/uitzoomen. Ipv het dan direct relatief te doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:48
ElkeBxl schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:13:
[...]

VS Code kan je lineheight instellen maar is het zo te zien geen relatieve waarde zoals 1.2 maar iets vast zoals 16 terwijl mijn font op 14 staat . Maar lijkt wel goed mee te schalen bij het in/uitzoomen. Ipv het dan direct relatief te doen 8)7
Jawel..
[...]
Controls the line height.

Use 0 to automatically compute the line height from the font size.
Values between 0 and 8 will be used as a multiplier with the font size.
Values greater than or equal to 8 will be used as effective values.
[..]
Ze geven je dus beide mogelijkheden met 1 setting
Pagina: 1 2 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.