De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
ElkeBxl schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Als echte Belg, jeej frietjes! :)B

Al ga ik in de frituur standaard voor een kleintje met andalouse, bicky cheese, mexicano en spicy viandel _/-\o_ Maar dat is misschien wat raar op een taart :+
Wat geen bicky double cheese? En ipv van de andalouse, heb ik graag een samourai.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Wat geen bicky double cheese? En ipv van de andalouse, heb ik graag een samourai.
Maar enkel als de samourai van vandemoortele is!

En amai, wat een bestelling, dat krijg ik niet op :9

Gelukkige verjaardag @ElkeBxl!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

azerty schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:14:
[...]

3 stukken vlees? :o

Petje af :p
roeleboel schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:38:
[...]
En amai, wat een bestelling, dat krijg ik niet op :9
Een vriend van mij zei ooit: "ik sport zodat ik meer kan eten". Daarom dat ik dus vaak probeer te gaan lopen en actief te zijn :D Om die 3 vleesjes te verwerken :D
kwaakvaak_v2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Wat geen bicky double cheese?
I've never considered it.... Ga ik dan toch eens iets moeten aanpassen aan mijn vaste formule? :o

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Goed idee! Zodadelijk maar even naar de donerzaak lopen :+1:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:39
[...]
Al ga ik in de frituur standaard voor een kleintje met andalouse, bicky cheese, mexicano en spicy viandel _/-\o_ Maar dat is misschien wat raar op een taart :+
Ik kende een Bicky Cheese niet (als NL'er zijnde).
Wat ziet dat er lekker uit! Binnenkort ga ik toch weer naar Spa en dan zoek ik wel ergens een snackbar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 21:08
mcDavid schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:58:
Goed idee! Zodadelijk maar even naar de donerzaak lopen :+1:
Lopen is in België "rennen" en niet zoals jij denkt "wandelen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Hipska schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Zo ver naar het zuiden ben ik inderdaad niet gelopen, dus het klopt nog wat ik schreef :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
[...]

Als echte Belg, jeej frietjes! :)B

eerst frietjes, dan taart :P

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:56
Hipska schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:26:
[...]

Het blijft toch altijd grappig hoe ze in België totaal andere betekenissen aan een word kunnen hebben. De leukste vind ik altijd nog: poepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
ThomasG schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:28:
[...]
Het blijft toch altijd grappig hoe ze in België totaal andere betekenissen aan een word kunnen hebben. De leukste vind ik altijd nog: poepen.
Achja .. Duitsers die alleen op een paard kunnen rijden en op de autobahn menen te moeten varen, aquaplanning liefhebbers :p
Om nog maar niet te spreken van hoe een plasje water te benoemen, een meer, lac, lake, see. Of dan een zee, mer, meer, sea. Over een oceaan kunnen we het geloof ik wel redelijk eens worden :+.

Ben nu wel benieuwd wat voor snelheid een Belgische hardloper dient te halen om dat predicaat eer aan te doen :+

En qua poepen is het dan de vraag welke fetisj een Belg weet te maken van het oer-Hollandsche "spijkerpoepen" >:)

[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 24-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 09:39
gekkie schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 11:36:
[...]

Achja .. Duitsers die alleen op een paard kunnen rijden en op de autobahn menen te moeten varen, aquaplanning liefhebbers :p
Om nog maar niet te spreken van hoe een plasje water te benoemen, een meer, lac, lake, see. Of dan een zee, mer, meer, sea. Over een oceaan kunnen we het geloof ik wel redelijk eens worden :+.
Of tussen Amerikaans Engels en UK Engels zit ook veel verschil :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Of een Franse cul-de-sac, waarbij ik dan zou vermoeden dat er altijd nog wel een gaatje is :+
Achja taal een bijzonder fenomeen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ghehe
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 15:58

Ghehe

400 pound hacker

Tasje koffie iemand? :9 Waarbij "tasje" natuurlijk in de betekenis van "kopje" wordt bedoeld :) (En "kopje" niet in de betekenis van "een klein hoofd")

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-cxzvnnR0JwIZTYuwHHFNLop4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/CuchVKH0IjaHc5sLdVhvz2He.gif?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ghehe op 28-03-2022 11:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
Ghehe schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:54:
Tasje koffie iemand? :9 Waarbij "tasje" natuurlijk in de betekenis van "kopje" wordt bedoeld :) (En "kopje" niet in de betekenis van "een klein hoofd")

[Afbeelding]
Ja!

Waarbij "ja" geen afkorting is van Japan (ISO 639-1), en ISO dan geen afkorting is van de bestandsindeling (hoewel dat dan wel weer ISO-9660 is) ofzo

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 21:46

Matis

Rubber Rocket

DaFeliX schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:35:
Ja!

Waarbij "ja" geen afkorting is van Japan (ISO 639-1), en ISO dan geen afkorting is van de bestandsindeling (hoewel dat dan wel weer ISO-9660 is) ofzo
ISO-9660 goed bouwjaar :Y)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:39
Even weer zuchten over de self proclaimed blog posts die alles beter weten.

Ik ben momenteel bezig met java Spring Boot, vanwege de DI. Dit werkt allemaal best tof, maar nu kom ik op het deel dat ik iets moet hebben om mijn service running te houden. Omdat ik geen Web application aan het maken ben maar een console application, zocht ik naar een goede oplossing om de SIGTERM af te wachten. En hier komen de afgrijselijke adviezen:
  • Doe een hele grote thread sleep, dat komt wel goed toch!
  • Maak een loop (eerste kwam aanzetten zonder een Thread sleep erin 8)7 )
  • Maak er een web applicatie van (nee, ik wil juist geen web applicatie)
En zo de search continues. ;( . Als iemand een goede link voor mij heeft hoor ik het graag!

Aan de andere kant, ik moet ook wel eens positief zijn, dus: Het Java Spring Boot framework is best wel een verademing om mee te werken! Vooral de structuur die mijn voorganger hiervan gemaakt had, deze code spaggeti te veranderen, prima te doen!
offtopic:
behalve bovenstaande dan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 20:54
P-Storm schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:50:

Ik ben momenteel bezig met java Spring Boot, vanwege de DI. Dit werkt allemaal best tof, maar nu kom ik op het deel dat ik iets moet hebben om mijn service running te houden. Omdat ik geen Web application aan het maken ben maar een console application, zocht ik naar een goede oplossing om de SIGTERM af te wachten. En hier komen de afgrijselijke adviezen:
  • Doe een hele grote thread sleep, dat komt wel goed toch!
  • Maak een loop (eerste kwam aanzetten zonder een Thread sleep erin 8)7 )
  • Maak er een web applicatie van (nee, ik wil juist geen web applicatie)
En zo de search continues. ;( . Als iemand een goede link voor mij heeft hoor ik het graag!

Aan de andere kant, ik moet ook wel eens positief zijn, dus: Het Java Spring Boot framework is best wel een verademing om mee te werken! Vooral de structuur die mijn voorganger hiervan gemaakt had, deze code spaggeti te veranderen, prima te doen!
offtopic:
behalve bovenstaande dan :+
Wat doet je applicatie precies? Draaien er periodieke processen, wordt er iets gemonitord als een filesystem, queue of whatever of nog iets anders?

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
^ dat, is wat je wilt niet meer de taak van je host dan van je applicatie? Bv. systemd of een cron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
RagingPenguin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:16:
^ dat, is wat je wilt niet meer de taak van je host dan van je applicatie? Bv. systemd of een cron?
Een cron hoeft niet eens. Je kunt in spring boot ook prima gewoon @EnableScheduling en @Scheduled gebruiken om periodieke processen te draaien.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
Als Spring Boot niet automatisch een Thread start, waardoor die niet wordt afgesloten, dan zou je dat ook zelf kunnen doen.
Of zoiets:
Java:
1
2
3
4
5
6
static CountDownLatch countDownLatch = new CountDownLatch(1);

public void main(String[] args) throws InterruptedException{
    // run Spring boot
    countDownLatch.await(); // wait for countDown to reach 0 (which never happens) or an interrupt
}

Wachten totdat een teller op 0 wordt gezet, wat dus nooit gebeurd.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mugwump schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:29:
[...]

Een cron hoeft niet eens. Je kunt in spring boot ook prima gewoon @EnableScheduling en @Scheduled gebruiken om periodieke processen te draaien.
Maar dan impliceer je een systemd(-achtige) oplossing die ervoor zorgt dat er altijd een spring proces draait wat de scheduling kan doen. En voor een web applicatie is dat imho de beste oplossing, maar voor een console applicatie hangt het er maar net vanaf wat het handigst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
RagingPenguin schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:53:
[...]

Maar dan impliceer je een systemd(-achtige) oplossing die ervoor zorgt dat er altijd een spring proces draait wat de scheduling kan doen. En voor een web applicatie is dat imho de beste oplossing, maar voor een console applicatie hangt het er maar net vanaf wat het handigst is.
Klopt, dat heeft voor- en nadelen. Wat wenselijk is hangt af van wat je ermee beoogt. Als je elke vijf seconden iets wilt pollen is elke keer weer de applicatie starten waarschijnlijk loze overhead, als je één keer per week een procesje van een half uur draait is dat niet zo relevant en is een continu draaiend proces juist weer verspilling van je resources.
Maar goed, laten we de reactie van de vraagsteller afwachten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
In dit geval wordt er een applicatie gebruikt die zijn eigen UDP Listener gebruikt, die gewrapt is in een library. Ik heb helaas vanuit die package geen mogelijkheid om een blocking actie te doen. Het is dus een continue lopende service die niet periodiek is, geen filesystem monitoring, geen http server. Zover ik tot nu toe heb kunnen debuggen is het dat het een nieuwe thread aanmaakt.en daarom niet de blocking actie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
P-Storm schreef op maandag 28 maart 2022 @ 22:21:
In dit geval wordt er een applicatie gebruikt die zijn eigen UDP Listener gebruikt, die gewrapt is in een library. Ik heb helaas vanuit die package geen mogelijkheid om een blocking actie te doen. Het is dus een continue lopende service die niet periodiek is, geen filesystem monitoring, geen http server. Zover ik tot nu toe heb kunnen debuggen is het dat het een nieuwe thread aanmaakt.en daarom niet de blocking actie heeft.
Is dat een eigen geschreven library of een third party lib? Ik zou allereerst kijken of er daarin geen configuratiemogelijkheden zijn om de boel daarin blocking te maken. Ook qua beheer lijkt het me handig dat je enige indicatie hebt dat de boel nog aan het draaien is. Als er een listener wordt opgestart in een achtergrondthread en je verder geen idee hebt of dat proces nog up and running is, dan moet je weer op een andere manier gaan monitoren of je service nog draait, je socket nog wel open is en meer van dat soort ongein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
Mugwump schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:18:
[...]

Is dat een eigen geschreven library of een third party lib? Ik zou allereerst kijken of er daarin geen configuratiemogelijkheden zijn om de boel daarin blocking te maken. Ook qua beheer lijkt het me handig dat je enige indicatie hebt dat de boel nog aan het draaien is. Als er een listener wordt opgestart in een achtergrondthread en je verder geen idee hebt of dat proces nog up and running is, dan moet je weer op een andere manier gaan monitoren of je service nog draait, je socket nog wel open is en meer van dat soort ongein.
Het is een third party lib. Ik heb rond zitten struinen, maar ik zie vooralsnog geen mogelijkheid om het naar een blocking om te zetten :| .Ik heb een issue geopend voor github, en voor nu de countdown latch in gebruik. Zal ook een topic openen wanneer ik er meer mee ga worstelen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
P-Storm schreef op maandag 28 maart 2022 @ 16:50:

Wat je doet is gewoon niet zo gangbaar. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden :) In de basis is het in Java zo dat je applicatie pas stopt als alle niet-daemon threads gestopt zijn. Als je Spring Boot applicatie moet stoppen, moet je dus zorgen dat alle threads stoppen.

En als je niet wil dat 'ie stopt, moet je dus zorgen dat er 1 thread sowieso blijft draaien :) Dus zo heel gek is een loop met gewoon een Thread.sleep niet bijvoorbeeld (een busy wait natuurlijk wel).

Wat handig is, is een beetje afhankelijk van wat je applicatie verder doet. Als je een webservice maakt, wordt er een threadpool gestart voor de connecties. Die voorkomt dus ook dat de applicatie meteen afsluit. Als je zelf bijvoorbeeld een scheduler start, sluit 'ie waarschijnlijk ook niet direct af.

Als je Spring echt alleen puur voor de DI wil gebruiken, moet je dus zelf zorgen dat je main thread niet stopt.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
Hydra schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 12:00:
[...]

Wat je doet is gewoon niet zo gangbaar. Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden :) In de basis is het in Java zo dat je applicatie pas stopt als alle niet-daemon threads gestopt zijn. Als je Spring Boot applicatie moet stoppen, moet je dus zorgen dat alle threads stoppen.

En als je niet wil dat 'ie stopt, moet je dus zorgen dat er 1 thread sowieso blijft draaien :) Dus zo heel gek is een loop met gewoon een Thread.sleep niet bijvoorbeeld (een busy wait natuurlijk wel).

Wat handig is, is een beetje afhankelijk van wat je applicatie verder doet. Als je een webservice maakt, wordt er een threadpool gestart voor de connecties. Die voorkomt dus ook dat de applicatie meteen afsluit. Als je zelf bijvoorbeeld een scheduler start, sluit 'ie waarschijnlijk ook niet direct af.

Als je Spring echt alleen puur voor de DI wil gebruiken, moet je dus zelf zorgen dat je main thread niet stopt.
Fair, het is ook dat ik dit heb moeten aanpakken zonder collega's te hebben die java ervaring hebben. Ik heb een beetje rond zitten zoeken, en het leek erop dat Spring er best oke in was.(en ook zeker is). Momenteel heb ik het losse logging gedeelte, de configuratie inladen, command line inlezen allemaal tot dit ene framework kunnen brengen.

Dus ik denk meer dat mijn frustratie zit in het niet kennen van het framework en het erg gewend ben om in dotnet op een bepaalde manier te doen. Maar thanks voor de pointers allemaal :)

In dit soort momenten merk ik gewoon hoe fijn het is om een collega te hebben waar ik mee kan sparren met een bepaalde framework.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

P-Storm schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Fair, het is ook dat ik dit heb moeten aanpakken zonder collega's te hebben die java ervaring hebben. Ik heb een beetje rond zitten zoeken, en het leek erop dat Spring er best oke in was.(en ook zeker is). Momenteel heb ik het losse logging gedeelte, de configuratie inladen, command line inlezen allemaal tot dit ene framework kunnen brengen.

Dus ik denk meer dat mijn frustratie zit in het niet kennen van het framework en het erg gewend ben om in dotnet op een bepaalde manier te doen. Maar thanks voor de pointers allemaal :)

In dit soort momenten merk ik gewoon hoe fijn het is om een collega te hebben waar ik mee kan sparren met een bepaalde framework.
Het heeft ook tot Core geduurd voordat daar enige lijn in zat.

Gebruik bijvoorbeeld Microsoft.Extensions.Configuration/DependencyInjection/Logging.Abstractions, en dan kijk je zelf maar welke provider je erin hangt, of je koppelt die van je standaard console/webhost builder.

Je had wel de Enterprise Libraries, maar ja. Nee.

Begrijp ik nu goed dat je een configuratiecomponent van een webframework gebruikt, waardoor het niet lekker werkt in een console-app?

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 29-03-2022 15:45 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
CodeCaster schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:41:
[...]

Het heeft ook tot Core geduurd voordat daar enige lijn in zat.

Gebruik bijvoorbeeld Microsoft.Extensions.Configuration/DependencyInjection/Logging.Abstractions, en dan kijk je zelf maar welke provider je erin hangt, of je koppelt die van je standaard console/webhost builder.

Je had wel de Enterprise Libraries, maar ja. Nee.

Begrijp ik nu goed dat je een configuratiecomponent van een webframework gebruikt, waardoor het niet lekker werkt in een console-app?
Klopt dat ze bij core een hele grote overhaul hebben gebracht, maar ik kan mij nog herinneren dat we autofac gebruikte toen core nog niet uit was gekomen.

Eigenlijk werkt nu alles best prima, alleen dat ik geen blocking mogelijkheid heb, waardoor ik een eigen blocking in moet bouwen.

Wat ik momenteel tijdelijk heb gebruikt is het volgende snippet:

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    public static void main(String[] args) {
        SpringApplication app = new SpringApplication(MyApplication.class);

try {
            app.run(args);
            countDownLatch.await();
        }
        catch (Exception e){
            LOG.error("Fatal exception", e);
            System.exit(1);
        }
    }

@PreDestroy
    public void onDestroy() throws Exception {
        LOG.info("Shutting down.");
        countDownLatch.countDown();
    }

Met de volgende maven packages:
  • spring-boot-starter
  • spring-boot-starter-validation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:10
CodeCaster schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:41:
[...]
Spring bestaat uit verschillende libraries/modules die met elkaar samen werken.
In de basis (Spring framework) zit een onderdeel voor configuratie.
Daarnaast heb je Spring boot wat gebruikt wordt om runnable applications te maken. Dit bestaat ook uit verschillende modules. Waaronder een uitbreiding op de confguratie wat in Spring framework zit.
En hoewel Spring boot vaak gebruikt wordt om een webservice te maken, kan dat ook geheel zonder.

Wat je alleen automatisch krijgt als je het webframework gedeelte gebruikt, is dat er een server wordt gestart waardoor je applicatie blijft draaien.
Anders wordt het framework gestart, wordt jouw code uitgevoerd en is de console-app klaar en wordt gestopt. Tenzij je dus zelf iets maakt (of iets anders hebt) wat dat voorkomt.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 10:25

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

We gaan een weekje naar NYC in de meivakantie. Het scheelt gewoon €800 (op 4 tickets) of je 's avonds of midden in de nacht de vliegtickets boekt 8)7

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
.oisyn schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:27:
We gaan een weekje naar NYC in de meivakantie. Het scheelt gewoon €800 (op 4 tickets) of je 's avonds of midden in de nacht de vliegtickets boekt 8)7
Het scheelt ook vaak of je in een incognito venster probeert. Het is bizar dat daar geen betere regels in zijn. De hele reisindustrie is echt gaar wat betreft hun scammy methoden om je geld af te troggelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hydra schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:41:
[...]

Het scheelt ook vaak of je in een incognito venster probeert. Het is bizar dat daar geen betere regels in zijn. De hele reisindustrie is echt gaar wat betreft hun scammy methoden om je geld af te troggelen.
Dit was dan direct bij klm.nl, daar heb ik niet van dat soort fratsen kunnen ontdekken.

Wel een waardeloze UX. Ik had 's ochtends gezocht op tickets, maar toen had ik de boeking nog niet afgerond en op een gegeven moment was m'n sessie expired. Toen ik opnieuw zocht een paar uur later waren de tickets alweer een stuk duurder, dus ik liet het maar even voor wat het was.

Toen afgelopen nacht rond een uur of 2:00 opnieuw geprobeerd, en hoewel de prijzen idd een stuk lager waren, was alles ineens zonder handbagage en ruimbagage (inclusief voor de duurdere varianten waar je juist ruimbagage bij zou moeten krijgen). Dit probleem loste zichzelf pas op nadat ik mijn cookies had verwijderd |:( (terwijl hij wel nog allemaal info van mij had onthouden, zoals de reisdetails en alle persoonsgegevens). En ik ga er vanuit dat het een foutje is, het klopt natuurlijk van geen kant dat je zelfs geen handbagage kunt meenemen.

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 30-03-2022 10:53 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

.oisyn schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Toen afgelopen nacht rond een uur of 2:00 opnieuw geprobeerd, en hoewel de prijzen idd een stuk lager waren, was alles ineens zonder handbagage en ruimbagage (inclusief voor de duurdere varianten waar je juist ruimbagage bij zou moeten krijgen). Dit probleem loste zichzelf pas op nadat ik mijn cookies had verwijderd |:( (terwijl hij wel nog allemaal info van mij had onthouden, zoals de reisdetails en alle persoonsgegevens). En ik ga er vanuit dat het een foutje is, het klopt natuurlijk van geen kant dat je zelfs geen handbagage kunt meenemen.
Nee, dat is waarschijnlijk geen foutje. Dit soort werk gebeurd door partijen als Flyr labs. Die proberen een gepersonaliseerd aanbod te doen waardoor je sneller over de streep gehaald zou moeten worden. Als je techneut bent krijg je waarschijnlijk sneller gratis wifi of zoiets, leef je minimalistisch dan krijg je minder bagage voor een lagere prijs, dat soort dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Lang geleden dat ik hier me gezicht heb laten zien :w

Wij zijn inmiddels een kleine twee jaar bezig met een migratie van Mnesia (mnesia) naar Postgres (AWS Aurora) en de eindstreep is eindelijk in zicht *O* Niet eerder heb ik aan een project gewerkt waar de "The Ninety-Ninety Rule of Project Schedules - the first ninety percent of the task takes ninety percent of the time, and the last ten percent takes the other ninety percent." meer waar was dan in dit project :+

De eindstreep bleef zich maar verplaatsen maar we zijn nu slechts weken verwijderd van de zero-downtime switch (met rollback mogelijkheid uiteraard) die we in April gaan maken *O*

[ Voor 4% gewijzigd door Swedish Clown op 30-03-2022 12:22 . Reden: members only tag weggehaald, eigenlijk niet nodig :-) ]

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Swedish Clown schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:15:
Lang geleden dat ik hier me gezicht heb laten zien :w

***members only***
Ter lering ende vermaeck nog enige insights in waarom van de migratie en wat die laatste 10% betrof ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:21:
[...]

Ter lering ende vermaeck nog enige insights in waarom van de migratie en wat die laatste 10% betrof ?
De migratie levert een enorme versimpeling van de huidige architectuur op alsmede een behoorlijke mate van schaalbaarheid. Mnesia is blazingly fast maar een mnesia database van 10+TB is tamelijk ongehoord. We draaien op een combinatie van mnesia en leveldb op het moment en zelfs leveldb begint hier en daar scheuren te vertonen. We zijn simpelweg de use-case van Mnesia inmiddels al jaren ontgroeid en ondanks de gedeeltelijke migratie naar leveldb, was het tijd om de onderliggende storage eens goed op de schop te nemen.

Hoewel we nu van local storage naar remote storage gaan, merken we alsnog een behoorlijke speedup met name in multi-read, multi-write en multi-delete operaties :) Daar zit hem echter ook gelijk de crux van het verhaal. Veel van de business code is geoptimaliseerd voor Mnesia waar single-key lookups/deletes/writes echt dirt cheap zijn. Zodra dat telkens over het netwerk richting Postgres moet, gaat een deel volledig op ze gat. Dus we hebben veel meer business logic moeten aanpassen dan oorspronkelijk de bedoeling was en dit op een dergelijke manier moeten doen dat de boel voor zowel Mnesia als Postgres vlot draait.

Members only: Talk over dit onderwerp
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Swedish Clown schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 12:35:
[...]
De migratie levert een enorme versimpeling van de huidige architectuur op alsmede een behoorlijke mate van schaalbaarheid. Mnesia is blazingly fast maar een mnesia database van 10+TB is tamelijk ongehoord. We draaien op een combinatie van mnesia en leveldb op het moment en zelfs leveldb begint hier en daar scheuren te vertonen. We zijn simpelweg de use-case van Mnesia inmiddels al jaren ontgroeid en ondanks de gedeeltelijke migratie naar leveldb, was het tijd om de onderliggende storage eens goed op de schop te nemen.

Hoewel we nu van local storage naar remote storage gaan, merken we alsnog een behoorlijke speedup met name in multi-read, multi-write en multi-delete operaties :) Daar zit hem echter ook gelijk de crux van het verhaal. Veel van de business code is geoptimaliseerd voor Mnesia waar single-key lookups/deletes/writes echt dirt cheap zijn. Zodra dat telkens over het netwerk richting Postgres moet, gaat een deel volledig op ze gat. Dus we hebben veel meer business logic moeten aanpassen dan oorspronkelijk de bedoeling was en dit op een dergelijke manier moeten doen dat de boel voor zowel Mnesia als Postgres vlot draait.
Het locking circus is wel interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gropah schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Nee, dat is waarschijnlijk geen foutje. Dit soort werk gebeurd door partijen als Flyr labs. Die proberen een gepersonaliseerd aanbod te doen waardoor je sneller over de streep gehaald zou moeten worden. Als je techneut bent krijg je waarschijnlijk sneller gratis wifi of zoiets, leef je minimalistisch dan krijg je minder bagage voor een lagere prijs, dat soort dingen.
Het kan niet anders dan een foutje zijn. Je krijgt helemaal niets extra's.

Normaal krijg je zo'n keuze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aczw689yxkV62WeR_eajqySgy2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DvbgU5ecwWNgOkvbluyy26uu.png?f=fotoalbum_large

Voor mijn cookie clear was die keuze er ook, maar waren alle vinkjes rode kruisjes. Óók voor de duurdere pakketten. En dus ook exclusief handbagage. Na mijn cookie clear waren deze prijzen exact identiek, maar deden de vinkjes wel gewoon hun werk.

De site heeft al de hele tijd probleem met dat keuzescherm. Ook als je refresht en de prijzen zijn ondertussen geüpdatet, dan laat hij in dat scherm de oude prijzen zien ipv de nieuwe prijzen. Als je dan eentje selecteert dan geeft ie op de volgende pagina dat er iets fout is gegaan en dat je het helemal opnieuw moet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 30-03-2022 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Als ik die keuzes zie dan zakt m'n broek weer af van hoe kut de vliegtuigsector toch is.

"Snel weer uit het vliegtuig". Fucking hell.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
In another world:
https://github.com/svg/svgo/issues/1128

Een issue van mij die al meer dan 2,5 jaar openstaat. En het is een kleine moeite om te fixen, maar de maintainers zijn helemaal geil van een paar bytes sparen in een SVG ten koste van hoe het eruit komt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:55:
In another world:

Een issue van mij die al meer dan 2,5 jaar openstaat. En het is een kleine moeite om te fixen, maar de maintainers zijn helemaal geil van een paar bytes sparen in een SVG ten koste van hoe het eruit komt te zien.
8)7 Er zijn momenten en plekken waar enkele bytes besparen de verkeerde keuze is... Een paar bytes op een svg, zijn dat in de frontend wereld nou echt de plekken waar winst te behalen is? En waar dat de default zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Swedish Clown schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 16:56:
[...]

8)7 Er zijn momenten en plekken waar enkele bytes besparen de verkeerde keuze is... Een paar bytes op een svg, zijn dat in de frontend wereld nou echt de plekken waar winst te behalen is? En waar dat de default zou moeten zijn?
Niet alleen dat, de maintainer heeft gewoon geen idee wat viewBox doet in een SVG.

Ik heb niks met SVGO van doen, maar onze applicatie genereerde SVG's welke door afnemers wel in tools gebruikt worden welke weer SVGO gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door armageddon_2k1 op 30-03-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Het pikken van "sane defaults" is nog altijd lastig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
gekkie schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:01:
Het pikken van "sane defaults" is nog altijd lastig :)
Niet helemaal als het uitgangspunt is dat het de rendering van de SVG's niet beinvloedt, wat letterlijk in hun Readme staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 17:33:
[...]
Niet helemaal als het uitgangspunt is dat het de rendering van de SVG's niet beinvloedt, wat letterlijk in hun Readme staat.
Nope, al hebben ze misschien een geprefereerde applicatie waar dat nog prima werkt :p, staat er ook dat dat in de meest gebruikte SVG viewers (browsers gokje) zo moet zijn ?

Maar goed javascript, npm en vervolgens goede smaak ..

[ Voor 6% gewijzigd door gekkie op 30-03-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Whoop whoop, HP heeft een nieuwe Realtek wlan driver beschikbaar gesteld voor mijn AMD laptop. Voor het eerst sinds een jaar dat ik Hyper V, WSL2 en Docker op die laptop kan draaien zonder BSOD te krijgen :X

Toen ik de laptop kocht, was ik druk met andere dingen waardoor ik hem niet volledig heb getest de eerste 30 dagen anders was hij retour gegaan.

Ach ja. Nu kan ik er tenminste alsnog alles mee :)

De wanhoop was groot bij mensen. Ik vond op internet ook mensen die de wlan module hadden vervangen door eentje van Intel, hele laptop uit elkaar etc. Stond nog op mijn todo lijst :)

Nu gelukkig niet meer nodig (ja ja I know ben geen echte Tweaker meer, heb helemaal geen zin om hem open te schroeven :P ).

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
armageddon_2k1 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:55:
In another world:

[...]

maar de maintainers zijn helemaal geil van een paar bytes sparen in een SVG ten koste van hoe het eruit komt te zien.
Ik zie vooral een maintainer die vooral niet toe wil geven dat een ander misschien wel gelijk heeft. Als op een gegeven moment je argument is dat de README maar aangepast moet worden in plaats van de PR te mergen, kun je de discussie maar beter stoppen. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:16

RayNbow

Kirika <3

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
RayNbow schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:48:
[...]

3D glasses filter werkt niet. :(
Jawel. Ik krijg er hoofdpijn van. Net zoals in de bios :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Hydra schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:00:
[...]

Jawel. Ik krijg er hoofdpijn van. Net zoals in de bios :D
Zelf kan ik prima omgaan met 3D-beelden. Sterker nog, een deel van mijn werkzaamheden bestaat uit het ontwikkelen/onderhouden van 3D-karteersoftware.

Het resultaat van het filter "3D glasses" is in ieder geval geen correct anaglyf beeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
Net die hele Log4J ellende achter de rug, krijgen we weer kwetsbaarheden in Spring. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:16
Mugwump schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:54:
Net die hele Log4J ellende achter de rug, krijgen we weer kwetsbaarheden in Spring. :(
Aan de andere kant is het wel lekker dat er veel kwetsbaarheden gevonden worden. Ik slaap er wel beter door :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Tja, wederom een parsing dingetje lijkt het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 05:51
Ik weet niet waarom, maar hier gaat mijn hart toch iets sneller van kloppen: The Quite OK Image Format
Heerlijk om te zien dat zelfs compleet ingeburgerde dingen zoals een PNG afbeelding nog verbeterd kunnen worden door gewoon eens heel simplistisch naar de data te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ytterx schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:22:
Ik weet niet waarom, maar hier gaat mijn hart toch iets sneller van kloppen: The Quite OK Image Format
Heerlijk om te zien dat zelfs compleet ingeburgerde dingen zoals een PNG afbeelding nog verbeterd kunnen worden door gewoon eens heel simplistisch naar de data te kijken.
Iemand heeft Reducible gekeken van het weekend? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 05:51
Iemand heeft Reducible gekeken van het weekend? ;)
Haha ja, was het kanaal nog niet eerder tegen gekomen, gelijk maar eens geabboneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ytterx schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:59:
[...]

Haha ja, was het kanaal nog niet eerder tegen gekomen, gelijk maar eens geabboneerd.
Me too...
Interessant dat we allebei getarget zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ytterx schreef op maandag 4 april 2022 @ 10:22:
Nog even hierop terugkijkend. Ik vond het ook enorm indrukwekkend. Het is heel leuk om te zien dat er een lossless compressie-schema bedacht is door een "buitenstaander" met een complexiteit waarvan ik denk... "Mwah, dat kan ik ook nog wel verzinnen.". En dan performed ie ook nog eens heel erg goed.

De spec is even groot als een grote Advent of Code opdracht....

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 04-04-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

armageddon_2k1 schreef op maandag 4 april 2022 @ 11:35:
[...]
Ik besef net dat ik de AoC van 2021 nog niet afgewerkt heb... Ik ben door omstandigheden gestopt op dag 18 om dan niet meer eraan te denken verder te werken. Misschien in de komende dagen weer eens oppikken :)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Dat is hoe ze altijd eindigen bij mij ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
[...]

Nog even hierop terugkijkend. Ik vond het ook enorm indrukwekkend. Het is heel leuk om te zien dat er een lossless compressie-schema bedacht is door een "buitenstaander" met een complexiteit waarvan ik denk... "Mwah, dat kan ik ook nog wel verzinnen.". En dan performed ie ook nog eens heel erg goed.

Dat is vaak met zulke dingen. Als je het ziet ligt het er voor de hand, en denk je: "ja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken..." Maar ik heb het niet bedacht, en vele andere ook niet. Dat is nu net de kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Antrax schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 17:21:
[...]
Aan de andere kant is het wel lekker dat er veel kwetsbaarheden gevonden worden. Ik slaap er wel beter door :)
Het schijnt volgens Ars wel mee te vallen allemaal:
https://arstechnica.com/i...rity-disaster-that-wasnt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
ThomasG schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 09:56:
[...]
Dat is vaak met zulke dingen. Als je het ziet ligt het er voor de hand, en denk je: "ja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken..." Maar ik heb het niet bedacht, en vele andere ook niet. Dat is nu net de kunst.
Ja, maar dat is dus het leuke eraan. Ik ben er niet op gekomen maar begrijp het wel in 1 oogopslag. Dat is heel knap van de bedenker en geeft ook aan hoe bizar moeilijk dingen als PNG en JPG zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abeker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32

abeker

...

[...]
Het is leuk bedacht maar om nou te zegen dat het heel erg goed performed... De encoding/decoding speed is wel goed maar de compressie zelf is gewoon slecht. Ik weet niet wat voor settings voor libpng gebruikt zijn in de benchmarks, maar met een fatsoenlijke encoder (zoals OptiPNG) worden de PNG-bestanden véél kleiner.

images/textures_photo/IMGP5493_seamless_2.png
libpng: 911kb
qoi: 1349kb
optipng: 750kb

images/textures_pk01/pk01_vent_wall03_s.png
libpng: 201kb
qoi: 117kb
optipng: 73kb

the less one forgets, the less one remembers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

abeker schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:36:
[...]

Het is leuk bedacht maar om nou te zegen dat het heel erg goed performed... De encoding/decoding speed is wel goed maar de compressie zelf is gewoon slecht. Ik weet niet wat voor settings voor libpng gebruikt zijn in de benchmarks, maar met een fatsoenlijke encoder (zoals OptiPNG) worden de PNG-bestanden véél kleiner.

images/textures_photo/IMGP5493_seamless_2.png
libpng: 911kb
qoi: 1349kb
optipng: 750kb

images/textures_pk01/pk01_vent_wall03_s.png
libpng: 201kb
qoi: 117kb
optipng: 73kb
Ik ben niet bekend met PNG optimizers, maar hoe word die optimalisatie van opslaggrootte bereikt?
Overigens is het maar net waar je de nadruk op wilt leggen, performance of opslaggrootte en wat vaker gebeurd.

Enigzins relevant anekdote; ik heb wel eens met een data generator voor een simulatie gewerkt die 1 object per keer genereerde, voor elke stap in de simulatie 1 line. Het inlezen gebeurd veel vaker, dus is handig als dat goed geoptimaliseerd is. Een line bevatte alle info voor 1 simulatie stap, dus handig bij het verwerken. Maar niet zo handig bij het generen. Het probleem daarmee was, dat als je meer dan 1 object genereerde (en daar was die data generator zeker voor geschreven), hij dus voor elk object alle lines bij langs ging. Ik had 400 objecten nodig, voor ongeveer 260k stappen. Gevolg; hij ging 400 keer alle 260k lines langs, voor 10+ bestanden om een getalletje aan het eind toe te voegen. Traag als ik weet niet wat.

Ik heb daarna voor eigen gebruik hem omgeschreven dat hij alle data van 1 object op 1 lijn uitdraaide. Bij het inlezen deed ik een transpose op de data en voila. Zelfde beginstand, en een paar ordes van groottes sneller. Ja, je moet dan wel alle info op het begin al in je geheugen kunnen laden, dus het legde een paar memory constraints op, maar dat was voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Gropah schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:48:
[...]

Ik ben niet bekend met PNG optimizers, maar hoe word die optimalisatie van opslaggrootte bereikt?
Omschakelen naar een colordepth als de content daar ook in past, wat heuristiek van bepaalde encodings die een betere compressie geven met deflate, en het aanpassen van deflate parameters door meerdere pogingen te doen. De performance impact hiervan zit vooral aan de encoding-kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abeker

abeker

...

Gropah schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:48:
[...]
Overigens is het maar net waar je de nadruk op wilt leggen, performance of opslaggrootte en wat vaker gebeurd.
PNG is een heel complex formaat, met veel verschillende mogelijkheden om data te comprimeren. Welke mogelijkheden het beste resultaat opleveren is alleen achter te komen door ze allemaal uit te proberen en dat kost erg veel tijd. De meeste encoders maken daarom gebruik van heuristics om snel te bepalen met welke mogelijkheden binnen een redelijk tijdsbestek een redelijke compressie-ratio is te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:29

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Absoluut!
De specificaties voor PNG is wel meer dan een BMP of een TIFF TGA. ;)

Edit: Zie opmerking van RayNbow die verwijst naar de specs voor dat formaat
abeker schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:36:
[...]

Dat en als ik kijk naar de specificaties krijg ik ook het idee dat het voor een bepaalde categorie afbeeldingen is geoptimaliseerd. Zie ook deze afbeelding met pixel art waar die een slechte performance heeft.

code:
1
2
3
4
5
images/screenshot_game/Freedom_Planet_Cutscene.png 852x480
        decode ms   encode ms   decode mpps   encode mpps   size kb    rate
libpng:       1.7        17.8        239.41         23.00        49    4.1%
stbi:         1.7        19.1        246.00         21.42        67    5.7%
qoi:          1.0         1.4        394.69        300.47       169   14.2%

[ Voor 3% gewijzigd door DevWouter op 06-04-2022 13:42 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

DevWouter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:37:
[...]

De specificaties voor PNG is wel meer dan een BMP of een TIFF. ;)
TIFF is inderdaad een simpel bestandsformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BMP is ook vreselijk.

TIFF en BMP zijn vooral handig om je image data in weg te schrijven. Omdat ze gewoon ieder voorstelbaar pixelformaat ondersteunen. Ze zijn absoluut niet handig om image data in te lezen, tenzij je slechts een subset van geldige bestanden ondersteunt.

PNG doet het wat dat betreft echt wel beter, zo heel veel permutaties zijn er niet.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 06-04-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Anyway, ik voorzie alweer een Advent of Code opdracht waar we een Qualitative Optimistic Icicle - encoder of iets dergelijks moeten bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

:? :F _O-

Ik bedoelde TGA. Daar heb ik toen meerdere writers/readers voor geschreven. Voor TIFF ben ik er mee gestopt toen ik er achter kwam dat het formaat complexer was.

Bedankt voor de correctie. Het is nogal wat jaartjes geleden en ze begonnen allebei met een T :+

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
TIFF is inderdaad een grote kitchensink geworden - tiled, niet tiled, jpeg er in, lzw compression etc, 't is een giga formaat en jammer genoeg is een hoop GIS data er in opgeslagen omdat 't dus ook een hogere bitdepth ondersteund.

Een van de dingen die png optimizers ook nog doen soms naast LZ / huffman (deflate) optimalisaties, is simpelweg chunks verwijderen die niet bijdragen aan de afbeelding. Ik weet ook niet of encoders altijd naar de verschillende filters kijken, of dat ze daar bepaalde heuristics voor gebruiken, anders zou je daar dat nog naar kunnen bruteforcen met je optimizer.
armageddon_2k1 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:24:
Anyway, ik voorzie alweer een Advent of Code opdracht waar we een Qualitative Optimistic Icicle - encoder of iets dergelijks moeten bouwen.
In minder dan 100 regels C code ben je daar wel mee klaar gelukkig ;)
DevWouter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:41:
[...]

:? :F _O-

Ik bedoelde TGA. Daar heb ik toen meerdere writers/readers voor geschreven. Voor TIFF ben ik er mee gestopt toen ik er achter kwam dat het formaat complexer was.

Bedankt voor de correctie. Het is nogal wat jaartjes geleden en ze begonnen allebei met een T :+
TGA readen is inderdaad mega simpel met de juiste resticties, ik moest heel even zoeken, maar kwam deze nog tegen van vroeger ;)

C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
pixel* tga(const char *filename, int *w, int *h)
{
    u8 *buffer = (u8*)file(filename);

*w = buffer[12] + (buffer[13] << 8);
    *h = buffer[14] + (buffer[15] << 8);

int type = buffer[2];
    int bpp = buffer[16];
    int desc = buffer[17];

if (type != TgaUncompressedBmp) 
    {
        printf("Incorrect type");
        breakpoint();
    }
    if (!*w || !*h || bpp != 32)
    {
        printf("%d %d %d\n", *w, *h, bpp);
        breakpoint();
    }

int s = *w * *h * sizeof(pixel);
    pixel *p = (pixel*)malloc(s);
    memcpy(p, buffer + TgaHeaderSize + buffer[0], s);
    free(buffer);

if (!(desc & TgaUpsideDown)) hflip(p, *w, *h);

return p;
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:20
DevWouter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:37:
Dat en als ik kijk naar de specificaties krijg ik ook het idee dat het voor een bepaalde categorie afbeeldingen is geoptimaliseerd. Zie ook deze afbeelding met pixel art waar die een slechte performance heeft.

code:
1
2
3
4
5
images/screenshot_game/Freedom_Planet_Cutscene.png 852x480
        decode ms   encode ms   decode mpps   encode mpps   size kb    rate
libpng:       1.7        17.8        239.41         23.00        49    4.1%
stbi:         1.7        19.1        246.00         21.42        67    5.7%
qoi:          1.0         1.4        394.69        300.47       169   14.2%
Qoi is wel veel beter te comprimeren:
code:
1
2
3
4
 55458 images/screenshot_game/Freedom_Planet_Cutscene.png
 54009 images/screenshot_game/Freedom_Planet_Cutscene.png.gz
173639 images/screenshot_game/Freedom_Planet_Cutscene.qoi
 28709 images/screenshot_game/Freedom_Planet_Cutscene.qoi.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

PrisonerOfPain schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:52:
[...]

In minder dan 100 regels C code ben je daar wel mee klaar gelukkig ;)

[...]

TGA readen is inderdaad mega simpel met de juiste resticties, ik moest heel even zoeken, maar kwam deze nog tegen van vroeger ;)
We (jij en ik) hebben het ook vaak genoeg gebruikt tijdens onze opleiding ;)
Ik had volgens mij op een gegeven moment ook één die met compressie kon omgaan omdat de editor die ik gebruikte standaard compressed TGA uitspuugde.
Eärendil schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:15:
[...]

code:
1
2
3
4
Pak een uncompressed bmp in en dan doet die het ook vaak beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abeker

abeker

...

Eärendil schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:15:
[...]
code:
1
2
3
4
Interessant! Ik zie nu inderdaad bij de set Test images (dus niet die voor de benchmark) dat bij alle afbeeldingen waar geen alpha transparency wordt gebruikt, de .qoi beter wordt comprimeerd dan de .png (zelfs in vergelijking met .png's gegenereerd door optipng).
DevWouter schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:38:
[...]
Pak een uncompressed bmp in en dan doet die het ook vaak beter.
Alleen met hele simpele graphics, met lange runs van pixels of herhalende patronen.

[ Voor 0% gewijzigd door abeker op 07-04-2022 10:35 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PrisonerOfPain schreef op woensdag 6 april 2022 @ 13:52:
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
pixel* tga(const char *filename, int *w, int *h)
{
    u8 *buffer = (u8*)file(filename);

*w = buffer[12] + (buffer[13] << 8);
    *h = buffer[14] + (buffer[15] << 8);

int type = buffer[2];
    int bpp = buffer[16];
    int desc = buffer[17];

if (type != TgaUncompressedBmp) 
    {
        printf("Incorrect type");
        breakpoint();
    }
    if (!*w || !*h || bpp != 32)
    {
        printf("%d %d %d\n", *w, *h, bpp);
        breakpoint();
    }

int s = *w * *h * sizeof(pixel);
    pixel *p = (pixel*)malloc(s);
    memcpy(p, buffer + TgaHeaderSize + buffer[0], s);
    free(buffer);

if (!(desc & TgaUpsideDown)) hflip(p, *w, *h);

return p;
}
Die functie heeft een leuke bug als w en h naar dezelfde int wijzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

abeker schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:03:
[...]

Alleen met hele simpele graphics, met lange runs van pixels of herhalende patronen.
Bedenk dat de discussie begon over bepaalde categorie afbeeldingen ;)

Persoonlijk vind ik het formaat gewoon weg niet interessant genoeg. Het is namelijk niks meer dan een vrij beperkte compressie voor een bepaalde categorie data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:18:
[...]

Die functie heeft een leuke bug als w en h naar dezelfde int wijzen :P
Het is niet voor niets C code natuurlijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:57:
[...]
Het is niet voor niets C code natuurlijk :o
Nou ja dit gaat natuurlijk mis in elke taal die op deze manier references oid ondersteunt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
.oisyn schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:13:
[...]

Nou ja dit gaat natuurlijk mis in elke taal die op deze manier references oid ondersteunt :P.
Dat klopt. Maar geheugen toewijzen/uitlezen van een verkeerde grootte is wel een van de trademarks van C code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

* RayNbow comprimeert beelden maar met DXT1... :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

nieuws: Play Store gaat apps verbergen die twee jaar geen update hebben gehad

Leuk, ik verheug me nu al op alle zinloze updates. Maar eens kijken hoe lastig het is om een paar apps van mij een hoger versienummer te geven. Is het echt zo vreemd dat sommige software gewoon af kan zijn? :/

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
Koenvh schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:38:

Leuk, ik verheug me nu al op alle zinloze updates. Maar eens kijken hoe lastig het is om een paar apps van mij een hoger versienummer te geven. Is het echt zo vreemd dat sommige software gewoon af kan zijn? :/
Nou ja, software kan functioneel 'af' zijn, maar in de meeste gevallen ontstaan er in de loop der tijd wel security issues met gebruikte dependencies en dergelijke. Op zich niet heel gek om enige vorm van patching te verwachten, ook op apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 00:57

Koenvh

Hier tekenen: ______

Mugwump schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:39:
[...]

Nou ja, software kan functioneel 'af' zijn, maar in de meeste gevallen ontstaan er in de loop der tijd wel security issues met gebruikte dependencies en dergelijke. Op zich niet heel gek om enige vorm van patching te verwachten, ook op apps.
Dat vind ik wel een beetje overdreven, niet alle apps vereisen namelijk internet of hebben een sloot aan afhankelijkheden.

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
Koenvh schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:41:
[...]

Dat vind ik wel een beetje overdreven, niet alle apps vereisen namelijk internet of hebben een sloot aan afhankelijkheden.
Ook geen updates nodig voor compatibiliteit met nieuwere Android versies, bv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
[...]

Klopt, maar je smartphone heeft wel een internetverbinding en de meeste apps die net iets meer doen dan hello world! hebben toch al wel snel een paar afhankelijkheden. Nou moet een app in de basis natuurlijk permissies vragen en krijgen, maar ook op dat vlak kunnen er kwetsbaarheden ontstaan die uitgebuit kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThomasG
RobertMe schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:42:
[...]

Ook geen updates nodig voor compatibiliteit met nieuwere Android versies, bv?
Android telefoons krijgen toch nooit nieuwe versies :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:44
ThomasG schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:54:
[...]
Android telefoons krijgen toch nooit nieuwe versies :+
Maar er zijn wel mensen die een nieuwe telefoon kopen met een nieuwe Android versie :+

En ook updates voor nieuwe telefoons kunnen wel eens nodig zijn. Een of andere exotische nieuwe resolutie of schermverhouding, de vouwbare telefoons, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Koenvh schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:38:

Bugs in Hello world

Het is nooit af of zoals ik mijn mensen leer: Zodra er iets veranderd en dat kan letterlijke de stand van de maand zijn is er een situatie waarin je applicatie mogelijk niet werkt. Een aanpassing van het OS waarin je applicatie draait is dan ook wel iets meer.

Mocht de stand van de maan als een vreemd voorbeeld zijn, bedenk dat er aardig wat bugs in software zijn die met tijd te maken heeft en dat de stand van de maan de voortgang van tijd weergeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 21:46

Matis

Rubber Rocket

DevWouter schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:30:
Bugs in Hello world

Het is nooit af of zoals ik mijn mensen leer: Zodra er iets veranderd en dat kan letterlijke de stand van de maand zijn is er een situatie waarin je applicatie mogelijk niet werkt. Een aanpassing van het OS waarin je applicatie draait is dan ook wel iets meer.

Mocht de stand van de maan als een vreemd voorbeeld zijn, bedenk dat er aardig wat bugs in software zijn die met tijd te maken heeft en dat de stand van de maan de voortgang van tijd weergeeft
Soms re-releasen we ook onze eigen software omdat er een CVE is gefixt in een library die we gebruiken.

Inhoudelijk verandert er niets aan "onze" kant, maar wel voor de gebruiker.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Niet alles. Maar er is tegenwoordig weinig meer dat ergens draait waar er helemaal geen internetverbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Matis schreef op donderdag 7 april 2022 @ 13:54:
[...]

Soms re-releasen we ook onze eigen software omdat er een CVE is gefixt in een library die we gebruiken.

Inhoudelijk verandert er niets aan "onze" kant, maar wel voor de gebruiker.
Wellicht dat dat hier ook de rationale is, aardige kans dat je applicatie in de afgelopen 2 jaar wel een dependency heeft gehad waarvoor een CVE is uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reputatio
  • Laatst online: 09:31
Wij zijn opzoek naar een object storage provider, die S3-API compatible is, in Nederland voor het neerzetten van geautomatiseerde backups. Veel bekende providers zitten natuurlijk in de VS met servers in Nederland, waar nu ook backups geplaatst zijn. Maar we willen een tweede locatie, met voorkeur voor EU/NL, om ze neer te zetten.

Daarnaast uiteraard ook off-site, maar dan hebben we het in ieder geval op meerdere plekken :)

Iemand suggesties voor een goede provider in Europa / Nederland?
Ik zag zelf bijvoorbeeld OVH Cloud & PCExtreme, maar liefst hoor ik natuurlijk ervaringen van anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:01

Pizzalucht

Snotneus.

reputatio schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:34:
Wij zijn opzoek naar een object storage provider, die S3-API compatible is, in Nederland voor het neerzetten van geautomatiseerde backups. Veel bekende providers zitten natuurlijk in de VS met servers in Nederland, waar nu ook backups geplaatst zijn. Maar we willen een tweede locatie, met voorkeur voor EU/NL, om ze neer te zetten.

Daarnaast uiteraard ook off-site, maar dan hebben we het in ieder geval op meerdere plekken :)

Iemand suggesties voor een goede provider in Europa / Nederland?
Ik zag zelf bijvoorbeeld OVH Cloud & PCExtreme, maar liefst hoor ik natuurlijk ervaringen van anderen!
Kan waarschijnlijk beter in een eigen topic, maar wellicht is Open Telekom Cloud (Deutsche Telekom) een optie? (https://open-telekom-clou...es/object-storage-service)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:20
reputatio schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:34:
Wij zijn opzoek naar een object storage provider, die S3-API compatible is, in Nederland voor het neerzetten van geautomatiseerde backups.
https://www.scaleway.com/en/docs/storage/object/quickstart/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
.oisyn schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:13:
[...]

En dus nooit in (safe) Rust O-)
Pagina: 1 ... 15 ... 48 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.