Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 17:35
Ik ben aan het overwegen of een elektrische auto iets voor ons is (gezin met twee tieners). Omdat ik zelf een oprit heb gaat het mij met name om de werkelijke actieradius tijdens vakanties.

Zo heb ik de app ABRP geïnstalleerd en als auto de Hyundai Ionic 5 long range opgeven. Volgens allerlei praktijk testen zou deze met gemak 400 km ver moeten komen.

Volgens de app (en ik heb ook andere apps geprobeerd) moet je met een volledig opgeladen accu 281km ver komen en zou je dan nog een schamele 4% overhouden. Lijkt mij erg weinig.

Na een laadsessie van 21 minuten is de accu weer 82%. Prima toch. Echter, volgens de apps kom je hier nog geen 200km ver mee (2% resterend).

Zijn deze cijfers realistisch? Is het gebruik van deze apps anno 2022 überhaupt nodig of moet je gewoon rijden tot 10% en dan een laadpaal zoeken?

Hoe zijn de ervaringen met wachttijden op zwarte zaterdagen/hoogseizoen? Afgelopen zomer bijvoorbeeld kon ik bijvoorbeeld regelmatig niet eens een parkeerplaats vinden langs de snelweg...

Ik ben echt niet anti elektrisch rijden maar wil gewoon een weloverwogen beslissing maken of elektrisch rijden nu al iets voor ons is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Wat voor route heb je ingevoerd? Met alleen maar snelweg kilometers met 120+ km/u ga je minder dan verwacht redden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Goede vraag. Snelweg met een maximum van 140 en de optie verlaag snelheid aan. De andere app had ik op een gemiddelde van 110 km/h staan. Denk trouwens dat ik gemiddeld net 100km/h rijd maar ook wel met stukken van max 140 km/h.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:16
Dat zijn realistische cijfers ja. Ik moet met een Model 3 LR ook om de ~ 200 km laden op lange ritten als ik 130 rij op de Franse tolweg. Dat komt natuurlijk ook omdat je doorgaans van ~80% tot ~10% gaat

Zie ook; https://www.autoreview.nl...emeten-bij-100-en-130-kmh

Ook nog bij goede condities. 70% is 50kWh en dan bij 130 zit hij op 27kWh per 100. Dus krap 200 km.

In de winter kun je hier nog wel 20% afhalen in het slechtste geval.

Leuker kunnen we het niet maken. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Inspired op 15-11-2021 22:47 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

zeezuiper schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:35:
Goede vraag. Snelweg met een maximum van 140 en de optie verlaag snelheid aan. De andere app had ik op een gemiddelde van 110 km/h staan. Denk trouwens dat ik gemiddeld net 100km/h rijd maar ook wel met stukken van max 140 km/h.
Hmm, met 110km/h moet je echt wel een stuk verder komen. Boven de 130 keldert de range. Dan haal je met elke EV nog maar 2/3e of minder van de opgegeven range.

Je ziet hier https://www.autoreview.nl...en-het-verst-in-onze-test

trouwens ook hoeveel aerodynamica gaat uitmaken bij hogere snelheden. Waar een SUV als de Mach-e het bij 100km/u nog redt tot testwinnaar, valt dezelfde bij 130km/u door de mand, als zelfs de 100kWh accu het frontale oppervlak niet meer kan compenseren. De Audi e-tron GT is daarentegen bij 100km/u niet zo efficiënt, maar door de goede stroomlijn bij 130km/u dan weer verassend goed (of minder slecht)

EV's zijn nog niet voor de echte Autobahn-rijder die vol 160 wil doorknallen naar vakantie. (Maar de rest van het jaar zijn ze zo veel fijner dat je dat op de koop toeneemt).

Besides, wil je na 200 km /anderhalf uur niet weer even strekken?

[ Voor 43% gewijzigd door Jeroenneman op 15-11-2021 23:06 ]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Jeroenneman schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:50:
[...]

Hmm, met 110km/h moet je echt wel een stuk verder komen. Boven de 130 keldert de range. Dan haal je met elke EV nog maar 2/3e of minder van de opgegeven range.
Maar 110 km/h gemiddeld is hele stukken 120 km/h rijden. De RWD kwam in Bjorns test op iets van 350km en de AWD op 290 km. Hij reed 120 km/h op cruise en kwam op 114 km/h gemiddeld.

Bij lange ritten kun je die range dus keer 0,7 doen.

ABRP zit vaak wel in de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Meestal rijden we tussen de 2 en 3 uur om daarna een half uur te stoppen. Maar het gebeurt ook wel eens dat we alleen wisselen van bestuurder en na 5 min. weer doorrijden.

Voor de wintersport hebben we "uiteraard" ook nog een skibox op het dak. Zal ook niet echt bevorderlijk voor de range zijn.

Vind het erg lastig om mezelf te overtuigen dat nu een elektrische auto de juiste keus is. Qua bijtelling (2022) is die net zo duur als een vergelijkbare benzineauto, maar qua leaseprijs is die 100 euro per maand duurder (die ik bruto weer bij mijn salaris krijg). Dus voor 51 euro netto per maand netto kan ik elektrisch rijden maar daar staan dus wel wat nadelen/beperkingen in de vakantie tegenover zoals dus de actieradius, kleinere kofferbak en meer gedoe met laden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 23:41
dan regel je voor de vakantie toch een andere auto (huren / ruilen met collega of familie). en dan de rest van het jaar lekker een EV.

[ Voor 36% gewijzigd door 107mb op 16-11-2021 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b17b
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Exact dezelfde overwegingen gehad als regelmatige rijder van lange stukken autosnelweg.

Maar ook ik gezwicht voor elektrisch per einde dit jaar.

Benieuwd hoe het gaat bevallen. Ik ben wel een "doorrijder" op de snelweg. Onlangs nog een lange buitenlandse rit met een benzine auto gemaakt. Dan rijd ik 1000km met max 3 stops.

Dat zal nu niet meer gaan en is prima. Oh... een week nadat de elektrische komt een paar dagen op wintersport (als Corona het toelaat). Toch maar een benzine auto van een collega geclaimd :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
@zeezuiper box op het dak is weer zo 15% minder range. Met box kun je sowieso beter mag 100 km/h gaan rijden. Anders gaat het wel heel snel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

zeezuiper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:20:
Meestal rijden we tussen de 2 en 3 uur om daarna een half uur te stoppen. Maar het gebeurt ook wel eens dat we alleen wisselen van bestuurder en na 5 min. weer doorrijden.

Voor de wintersport hebben we "uiteraard" ook nog een skibox op het dak. Zal ook niet echt bevorderlijk voor de range zijn.

Vind het erg lastig om mezelf te overtuigen dat nu een elektrische auto de juiste keus is. Qua bijtelling (2022) is die net zo duur als een vergelijkbare benzineauto, maar qua leaseprijs is die 100 euro per maand duurder (die ik bruto weer bij mijn salaris krijg). Dus voor 51 euro netto per maand netto kan ik elektrisch rijden maar daar staan dus wel wat nadelen/beperkingen in de vakantie tegenover zoals dus de actieradius, kleinere kofferbak en meer gedoe met laden.
Klinkt als iemand die juist (nog) niet moet gaan switchen naar EV.

"Kleinere kofferbak" en dan heb je het over een Ioniq 5?
Een skibox mee op vakantie?
Gewend om veel door te rijden met alleen een bestuurderwissel.

Het gaat je even wat moeite kosten om die leefstijl los te laten vermoed ik. Luxe went snel, maar er zijn genoeg gezinnen die ook zonder skibox op vakantie kunnen en die een Ioniq 5 al een lel van een wagen vinden. Jij zult nog even moeten wachten op een EV stationwagon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Dank voor je antwoord @Jeroenneman , ik was juist op zoek naar iemand die mij kon overtuigen van het tegendeel ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02:38
Neem in je overweging ook de nog niet optimale verdeling van snelladers mee in het buitenland. Op dit moment is Noord Frankrijk nog een uitdaging, zeker in het hoogseizoen. Er zijn simpelweg te weinig snelladers en die dingen geven ook nog wel eens problemen. Buiten de vakantie om is een elektrische auto een zeer fijne auto, maar bij twee vakantie naar Zuid Frankrijk was vooral de laatste keer behoorlijk frusterend met snelladers en straatpalen die weigerden om goed te werken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 16:39
Ok, ik doe een poging.

Het is absoluut niet hetzelfde, de reis is langer maar in mijn ervaring een stuk ontspannender. De stops van iets meer dan 20 min voelen niet als wachten, even plassen, broodje, nu al klaar? In mijn ervaring stop je rond de 250km. Je rijdt niet meer 130 maar wat langzamer voor een optimale range (zo rond de 110). Het is stiller en comfortabeler, de aandrijflijn voelt als de duurste Rolls Royce en de acceleratie als een Porsche 911. In de bergen is het genieten met one pedal drive. Bij de stoplichten ga je balen als er een benzine auto voor staat “waarom ga je er nou voor, moet ik weer zo lang wachten bij het optrekken”.

Als het koud wordt warmt de auto vanzelf op, en hoef je niet meer te krabben. Met een eigen oprit (en zonnepanelen), lach je naar de pompstations en de prijzen. Nooit meer stinkende benzine schoenen/handen.

Ik ben overgestapt van e-segment benzine/diesel auto’s naar elektrisch. En het is echt something else. Als je eenmaal elektrisch rijdt voelt dat eerste wel zo verschrikkelijk verouderd, dat je nooit meer terug wilt. Die range gaat je werkelijk 0 problemen opleveren, op zijn hoogst moet je even wennen aan een andere mindset (als je die eerste keer op vakantie gaat).

Nog niet overtuigd? Vraag een proefritje aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:03
Wij zijn in de herfstvakantie met de Volvo XC40 P8 naar Duitsland geweest. Vier personen en een hond in de auto en de nodige bagage. De temperatuur was rond de 10 graden. Op de Autobahn hebben we zo'n 130 km/u aangehouden. Op 270 km hebben we de accu van 100% naar 7% gereden. Een theoretisch bereik van 290 km dus. Dat was ongunstiger dan ik verwachtte, maar we hebben het gered. Gelukkig was er een Wallbox op onze bestemming.

In Duitsland zijn er laadstations langs de snelwegen, maar ook in steden komen er steeds meer, bijvoorbeeld van Aral Pulse. En midden in het hartje van Hameln heeft de auto aan een 50 kW lader gestaan terwijl we aan het winkelen waren. Dat kost dus geen tijd, omdat de auto toch stil staat. Benzine tanken kost dan wel tijd.

Overigens is de laadruimte van de XC40 P8 vergelijkbaar met die van een XC40 met ECI.

Ik ben nog wel wat huiverig voor de wintersport. Met nog lagere temperaturen, bergop rijden en alle wintersporters tegelijk op de Autobahn... :?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:50
Ja voor wintersport is het niet handig om een EV te nemen.
Afhankelijk van de auto kan het verbruik vele malen hoger zijn dan je had verwacht.
Er is wel wat planning voor nodig (wat je nu al aan het doen bent).

Maar het ligt ook eraan wat jij ziet als begin van je vakantie. Sommige vinden de reis naar bestemming al het begin van hun vakantie. Ze zijn niet tijdsgebonden en vinden het fijn om her en der een extra stop te maken om even rond te wandelen.

Persoonlijk was ik altijd van: bestemming = begin vakantie. Dus de reis ernaar toe moest zo snel mogelijk gebeuren. Dan is met een EV niet fijn. Naar Parijs kost het mij nu 1,5 uur meer reistijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
zeezuiper schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:26:
Ik ben aan het overwegen of een elektrische auto iets voor ons is (gezin met twee tieners). Omdat ik zelf een oprit heb gaat het mij met name om de werkelijke actieradius tijdens vakanties.

Zo heb ik de app ABRP geïnstalleerd en als auto de Hyundai Ionic 5 long range opgeven. Volgens allerlei praktijk testen zou deze met gemak 400 km ver moeten komen.

Volgens de app (en ik heb ook andere apps geprobeerd) moet je met een volledig opgeladen accu 281km ver komen en zou je dan nog een schamele 4% overhouden. Lijkt mij erg weinig.

Na een laadsessie van 21 minuten is de accu weer 82%. Prima toch. Echter, volgens de apps kom je hier nog geen 200km ver mee (2% resterend).

Zijn deze cijfers realistisch? Is het gebruik van deze apps anno 2022 überhaupt nodig of moet je gewoon rijden tot 10% en dan een laadpaal zoeken?

Hoe zijn de ervaringen met wachttijden op zwarte zaterdagen/hoogseizoen? Afgelopen zomer bijvoorbeeld kon ik bijvoorbeeld regelmatig niet eens een parkeerplaats vinden langs de snelweg...

Ik ben echt niet anti elektrisch rijden maar wil gewoon een weloverwogen beslissing maken of elektrisch rijden nu al iets voor ons is.
Ik rij zelf een elektrische Kona en heb 3 kinderen waarvan 1 klein, 1 tiener, 1 puber.
Vakantie binnen Nederland, geen probleem.
Vakantie binnen 300km, geen probleem.
Vakantie verder weg, zou ik een benzineauto huren. Wij zijn sowieso afhankelijk van de schoolvakanties zoals heel veel anderen. Ik moet er niet aan denken om in de rij bij een lader te moeten staan met kinderen in de auto, zeker niet als het koud is.

Als er geen kinderen zouden zijn en we zouden buiten het hoogseizoen gaan, zou ik het best aandurven met een elektrische auto.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
talkatoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:45:
Bij de stoplichten ga je balen als er een benzine auto voor staat “waarom ga je er nou voor, moet ik weer zo lang wachten bij het optrekken”.
Even los ervan dat je ook met een benzine auto rustiger kan rijden en dat je ook dan een langere pauze mag houden, dus dat moeten doen als een voordeel rekenen wel heel creatief is, maar als je zo optrekt bij een stoplicht dan moet je je rijstijl heroverwegen.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals een stoplicht voor een oprit van een snelweg waar je probleemloos door kan trekken. Maar ik rij hybride, oftewel ik trek echt niet zo snel op als volledig elektrisch, maar kan zo ongeveer elke standaard schakelauto bij stoplicht eruit trekken. En dat doe ik echt niet. Het is gewoon onverantwoord om dat te doen. Gezien de rest van jouw post is hoe lekker het is om gewoon rustig te rijden, misschien dat ook doen bij het optrekken bij een stoplicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:48
zeezuiper schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:35:
Dit hakt er in. Wij hebben ook een EV sinds dit jaar (tweedehands Leaf, die komt in de praktijk zo'n 140km ver), en snelwegrijden "slurpt" energie vergeleken met rijden in een stad. Als vuistregel kun je zeggen dat een verdubbeling van de snelheid, een halvering is van je range.

"Oude-stijl" kilometers vreten is toch anders met een EV, je bent meer bezig met de performance/range van je auto. Voor oude-stijl vakanties is de tech en infrastructuur nog niet klaar.

Daarentegen, voor woon-werk en binnenlands rijden is het ideaal en per kilometer ook significant goedkoper.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

talkatoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:45:
Ok, ik doe een poging.

Het is absoluut niet hetzelfde, de reis is langer maar in mijn ervaring een stuk ontspannender. De stops van iets meer dan 20 min voelen niet als wachten, even plassen, broodje, nu al klaar? In mijn ervaring stop je rond de 250km. Je rijdt niet meer 130 maar wat langzamer voor een optimale range (zo rond de 110). Het is stiller en comfortabeler, de aandrijflijn voelt als de duurste Rolls Royce en de acceleratie als een Porsche 911. In de bergen is het genieten met one pedal drive. Bij de stoplichten ga je balen als er een benzine auto voor staat “waarom ga je er nou voor, moet ik weer zo lang wachten bij het optrekken”.

Als het koud wordt warmt de auto vanzelf op, en hoef je niet meer te krabben. Met een eigen oprit (en zonnepanelen), lach je naar de pompstations en de prijzen. Nooit meer stinkende benzine schoenen/handen.

Ik ben overgestapt van e-segment benzine/diesel auto’s naar elektrisch. En het is echt something else. Als je eenmaal elektrisch rijdt voelt dat eerste wel zo verschrikkelijk verouderd, dat je nooit meer terug wilt. Die range gaat je werkelijk 0 problemen opleveren, op zijn hoogst moet je even wennen aan een andere mindset (als je die eerste keer op vakantie gaat).

Nog niet overtuigd? Vraag een proefritje aan. ;)
Als tegengas, als EV rijder stap ik zonder veel problemen terug in een benzine/diesel, zelfs een handbak. Dit leest wel heel erg als een evangelie.

Ik wil gewoon 130 rijden, en het voelt toch wel vaak als een domper dat ik bewust moet afremmen omdat de auto tegenwerkt.

Je ergeren bij het stoplicht omdat er een benzine auto voor je staat? Dan zou ik niet meer in de auto stappen, want je staat meer in de file dan dat je vooruitkomt.

@zeezuiper
Waarom wil je overtuigd worden? Lijkt elektrisch rijden je echt leuk, en ben je bereid daarvoor compromissen te sluiten, of wil je er in alles wel op vooruit gaan?

Even om te waken voor het feit dat iedereen hier de EV de hemel in lult, terwijl jij er na twee vakanties achter komt dat het met een skibox en twee kinderen én volle belading én geen Supercharger netwerk toch wel errug lastig wordt om te genieten van de rit naar vakantie.

Ik zie graag meer mensen in een EV stappen, maar wel op basis van valide argumenten, niet op basis van "soepel als een Royce, snel als een 911" (beide alleen waar voor zeer specifieke EV's).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• talkatoo
Sissors schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:13:
[...]

Even los ervan dat je ook met een benzine auto rustiger kan rijden en dat je ook dan een langere pauze mag houden, dus dat moeten doen als een voordeel rekenen wel heel creatief is, maar als je zo optrekt bij een stoplicht dan moet je je rijstijl heroverwegen.

En natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals een stoplicht voor een oprit van een snelweg waar je probleemloos door kan trekken. Maar ik rij hybride, oftewel ik trek echt niet zo snel op als volledig elektrisch, maar kan zo ongeveer elke standaard schakelauto bij stoplicht eruit trekken. En dat doe ik echt niet. Het is gewoon onverantwoord om dat te doen. Gezien de rest van jouw post is hoe lekker het is om gewoon rustig te rijden, misschien dat ook doen bij het optrekken bij een stoplicht?
Misschien wekte het woord "Porsche 911" een verkeerde indruk in mijn post. Maar ik heb niet gezegd dat ik zo hard mogelijk bij elk stoplicht optrek. Ik bedoel te zeggen: als je gewoon normaal optrekt in een elektrische auto is dat sneller dan 90% van alle niet elektrische rijders én daarmee is een benzine auto bij een stoplicht gewoon echt traag in vergelijking met een elektrische auto.

Ander bijkomend voordeel als elektrische rijder, je gaat je echt meer bewust zijn van verbruik en gaat het veelal als sport zien om zo zuinig mogelijk van A naar B te rijden (en dan nog ben je sneller bij stoplichten :+ ).
Jeroenneman schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:33:
[...]

Als tegengas, als EV rijder stap ik zonder veel problemen terug in een benzine/diesel, zelfs een handbak. Dit leest wel heel erg als een evangelie.

Ik wil gewoon 130 rijden, en het voelt toch wel vaak als een domper dat ik bewust moet afremmen omdat de auto tegenwerkt.

Je ergeren bij het stoplicht omdat er een benzine auto voor je staat? Dan zou ik niet meer in de auto stappen, want je staat meer in de file dan dat je vooruitkomt.

@zeezuiper
Waarom wil je overtuigd worden? Lijkt elektrisch rijden je echt leuk, en ben je bereid daarvoor compromissen te sluiten, of wil je er in alles wel op vooruit gaan?

Even om te waken voor het feit dat iedereen hier de EV de hemel in lult, terwijl jij er na twee vakanties achter komt dat het met een skibox en twee kinderen én volle belading én geen Supercharger netwerk toch wel errug lastig wordt om te genieten van de rit naar vakantie.

Ik zie graag meer mensen in een EV stappen, maar wel op basis van valide argumenten, niet op basis van "soepel als een Royce, snel als een 911" (beide alleen waar voor zeer specifieke EV's).
Je ontkracht hier je eigen argumenten. Waarom ergeren als je niet 130 kan rijden als je toch alleen maar in de file staat?

Heb ik het nog niet eens over het feit dat je overdag maar 100 mag in NL.

Hoewel mijn Porsche/Rolls vergelijking erg overtrokken is zit er wel een bron van waarheid in. Een EV is gewoon veel soepeler dan een benzine variant en de hoge koppel laat het een stuk vlotter voelen.

De actieradius van een beetje gerenommeerde EV gaat in de dagelijkse praktijk gewoon 0 problemen leveren. Misschien op vakantie? maar ik heb alleen maar voordelen ervaren (en dit komt van iemand die met 3 kinderen op vakantie gaat en altijd over de 1000KM).

Je kunt altijd wel beren op de weg zien. Als je nu kunt kiezen en het kunt betalen voor 50 euro meer per maand. Dan wist ik het wel. Soms vragen nieuwe dingen een aanpassing, dat is niet meteen slechter of beter. Al kan ik niet geloven dat jij elke andere benzine auto verkiest boven je EV omdat je dan 130 KM per uur naar je werk kan rijden (op een bepaald tijdstip).

[ Voor 42% gewijzigd door talkatoo op 16-11-2021 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:06
Wat ik mis in je OP is of je gaat leasen of kopen. Als je gaat leasen kun je voor vakantie tijdelijk een andere (en direct ook een grotere) auto krijgen, dan is je probleem opgelost.

https://www.alphabet.com/nl-nl/tijdelijk-andere-auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

talkatoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:38:
Misschien wekte het woord "Porsche 911" een verkeerde indruk in mijn post. Maar ik heb niet gezegd dat ik zo hard mogelijk bij elk stoplicht optrek. Ik bedoel te zeggen: als je gewoon normaal optrekt in een elektrische auto is dat sneller dan 90% van alle niet elektrische rijders én daarmee is een benzine auto bij een stoplicht gewoon echt traag in vergelijking met een elektrische auto.
Een vriendin van me heeft een prachtige full electric Audi Q4.
Ik ben aan het kijken naar een mooie plugin hybride Volvo S60.
Aanschafprijs is bijna gelijk. Q4 doet 0-100 is ongeveer 8 seconden. S60 doet dat in 5.6.
Hoezo is die electrische auto "zo snel" volgens jou?

@zeezuiper is het een optie om naar plugin hybride te kijken? De voordelen van electrisch op de korte afstand met het voordeel dat je alsnog 1000 kilometer kunt rijden voordat je hoeft te tanken. En dan is de S60 mischien niet ideaal maar kijk eens naar de Megane estate bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakyTwat
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-10-2022
Wij krijgen in januari onze Peugeot e208 en gaan daarmee naar Zuid-Frankrijk richting de zomer.

Als ik een rit naar Lyon plan (locatie waar we een nacht zullen overbruggen) ben ik zo'n 9,5 uur onderweg bij een snelheid van rond de 100 km/u. Sneller rijden betekent een lagere actieradius, waardoor je meer moet bijladen, en per saldo langer onderweg bent. Oftewel: lekker rustig doortuffen is het devies.

Overigens ben je met een brandstofauto z'n 8 uur onderweg naar dezelfde locatie, zonder stops mee te reken. Als je elke 2-3 uur even stopt (wat een verstandig en ontspannen uitgangspunt is) ga je ook al heel snel richting die 9,5 uur reistijd. Wij zien het dus niet echt als een belemmering. Maar we hebben dan ook geen jankende kinderen op de achterbank zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
@Jeroenneman Ik heb nog steeds wel het idee dat een EV wat beter voor het milieu is dan een ICE, vandaar mijn overweging. Maar als het resultaat inderdaad is dat ik liever met het vliegtuig ga kan ik beter nog even benzine rijden.

In principe heb ik de keuze uit (zakelijke) lease of een mobiliteitsbudget. @HenkEisDS Bij zakelijke lease is een ICE voor de vakantie iig geen optie. Volgens mij (?) bestaat zo'n optie ook niet voor private lease.

@Croga Een PHEV (stekker hybride dus) heb ik overwogen maar die kan ik niet zakelijk leasen (iets met het Outlander fiasco). Daarnaast is een PHEV met nog een beetje knap rijbereik, zoals de Octavia, pas leverbaar in 2023.

En overigens is het voor ons pas vakantie als we op onze eindbestemming zijn. Vandaar ook, en dat geldt zeker voor die 7 dagen wintersport, ik het zonde vind om onnodig lang onderweg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:41:
[...]

Aanschafprijs is bijna gelijk. Q4 doet 0-100 is ongeveer 8 seconden. S60 doet dat in 5.6.

@zeezuiper is het een optie om naar plugin hybride te kijken? De voordelen van electrisch op de korte afstand met het voordeel dat je alsnog 1000 kilometer kunt rijden voordat je hoeft te tanken. En dan is de S60 mischien niet ideaal maar kijk eens naar de Megane estate bijvoorbeeld.
Deze vergelijking van mij gaat natuurlijk niet altijd op. Helemaal niet als je EV en Hybride vergelijkt. Daarnaast kunnen we het natuurlijk hebben over absolute cijfers en gevoelsmatig. EV's hebben direct koppel wat de illusie geeft dat het sneller kan dan het daadwerkelijk kan in een 0 tot 100 sprint. Hybrides hebben dat koppel natuurlijk ook dus daar vergelijk ik niet mee.

In mijn ogen gaat het daar ook om, dat gemak van het optrekken in de eerste meters. Want dat merk je in de dagelijkse praktijk. We zitten niet hele dag met vol vermogen op te trekken naar 100kmh in het dagelijks verkeer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:06
zeezuiper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:59:

In principe heb ik de keuze uit (zakelijke) lease of een mobiliteitsbudget. @HenkEisDS Bij zakelijke lease is een ICE voor de vakantie iig geen optie. Volgens mij (?) bestaat zo'n optie ook niet voor private lease.
Een collega van mij privateleased een auto en kan deze tijdelijk omwisselen voor een grotere benzine voor vakantie.

Zakelijk kan het ook.

Zullen we kosten aan verbonden zijn, maar dit kan je leasemaatschappij je beter uitleggen denk ik. Bel ze eens en laat het ons weten. :)

Ik lease een benzine, precies om de redenen die jij omschrijft, maar hoorde achteraf dat vakantie in elk geval geen argument was. (ik kan ook mijn auto niet voor de deur parkeren, dus had nog een andere factor die meewoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:03
[...]

[...]
De XC40 P8 doet 0-100 in 4,9 seconden en de Polestar 2 nog iets sneller. Dat is best snel.

Maar ik heb het nog nooit gedaan. In het dagelijks verkeer is het gewoon gevaarlijk. En je accu is zo snel leeg...

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

@Jeroenneman...
En overigens is het voor ons pas vakantie als we op onze eindbestemming zijn. Vandaar ook, en dat geldt zeker voor die 7 dagen wintersport, ik het zonde vind om onnodig lang onderweg te zijn.
Dan moet je gewoon een hotelletje in Zoetermeer of Landgraaf boeken :p

Maar met die mindset zou ik toch kijken of je dan niet beter met een ICE op vakantie kan, want ik vermoed dat je een met een EV jezelf alleen maar frustreert.

Ik heb zelf vakantie zodra ik de deur achter mij dicht trek en heb ook geen enkele moeite om lekker binnendoor over N wegen te rijden. Zeker niet wanneer de bergen beginnen. Ik ben met min 28Kwh Ioniq (200km range max) in ~10 uur naar Oostenrijk gereden en het was heerlijk.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

zeezuiper schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:26:

Voor vragen over ervaringen met een Hyundai Ioniq 5, kun je het beste hier vragen Het grote Hyundai Ioniq 5 topic
vergeet niet dat tijdens koude dagen, het verbruik minder ideaal wordt. zie ook hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

talkatoo schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:38:

Je kunt altijd wel beren op de weg zien. Als je nu kunt kiezen en het kunt betalen voor 50 euro meer per maand. Dan wist ik het wel. Soms vragen nieuwe dingen een aanpassing, dat is niet meteen slechter of beter. Al kan ik niet geloven dat jij elke andere benzine auto verkiest boven je EV omdat je dan 130 KM per uur naar je werk kan rijden (op een bepaald tijdstip).
Dan betaalt TS dus 50 euro meer voor een auto die: - moet laden (alleen met een eigen oprit is dit een pluspunt, publiek laden is toch meer moeite dan even langs het tankstation).
- minder kofferruimte biedt voor TS dan andere modellen uit zijn analyse
- minder bereik heeft
- met een skibox nóg veel minder bereik heeft

Ik vind mijn EV erg fijn rijden, maar ik stap zonder al te veel problemen weer in een brandstofauto. Die kun je tegenwoordig ook voorverwarmen via een app. En m'n EV rij ik toch alleen in langzame modus, dat is al meer dan snel genoeg voor het optrekken. Dus met een beetje potente PHEV kom je ook aan 6-7 sec naar de 100.

Het gaat overigens niet alleen om lekker doorrijden zonder dat je de range ziet kelderen, het gaat ook vooral om tegenwicht te bieden aan je hyperbool verhaal. En TS dus geen valse voorstelling te geven van de realiteit.

Een paar jaar geleden was het financieel een no-brainer, zou ik nu voor 50 euro per maand willen klooien met laden? (Even ervan uit gaande dat je geen oprit hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
Bij zakelijke lease kan een ICE voor vakantie wel degelijk. Hangt een beetje af van de leasemaatschappij, leasplan heeft zo'n optie bijv. (https://www.leaseplan.com/nl-nl/autoextraplan/)
Heb wel een aantal collega's die dat hebben gekozen. Maargoed er worden bij ons wel vaker electrische auto's en ICE's onderling geruild onder andere voor Wintersport tripjes.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
@Standeman , ergens doen wij het dan verkeerd. Maar was dat op een zwarte zaterdag in de krokusvakantie met temperaturen van op of onder het vriespunt? Overigens kan ik, als ik de tijd heb, best wel genieten van een mooie autorit alleen daar denken de kinderen daar echt compleet anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het is al eerder geopperd, maar alle ritjes in NL bij elkaar is veel meer dan je paar vakanties. Dus ik zou echt sterk overwegen om na te denken over auto huur en/of leen/ruil als je op vakantie gaat en de rest van het jaar voordeel hebben van electrisch rijden.

Ik zelf heb eind vorig jaar toch een benzine aangeschaft. Dat klinkt dan misschien tegenstrijdig, maar:
1. Zelf gekocht en geen lease (en de overheid subsidieert alleen zakelijk EV in redelijke mate)
2. jong occassion en die zijn er met EV bijna niet. Nieuw is te duur.
3. Geen eigen oprit, wat laden een drama maakt. (ik moet een straat verderop parkeren, maar met 2 kleine kinderen is dat natuurlijk een logistiek drama, want ik kan het huis niet uit om de auto even te verzetten na het doen van boodschappen.)

Dat heeft mij het voordeel opgeleverd van een hele ruime station, maar als deze argumenten niet relevant waren, dan had ik zeker EV genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

@Croga Een PHEV (stekker hybride dus) heb ik overwogen maar die kan ik niet zakelijk leasen (iets met het Outlander fiasco).
Jammer dat enthousiastelingen nog afgerekend worden op fiascos van 6 jaar geleden :-(
Daarnaast is een PHEV met nog een beetje knap rijbereik, zoals de Octavia, pas leverbaar in 2023.
Mwah..... Zo'n beetje iedere PHEV heeft een beetje knap rijbereik hoor. Daar heb je echt geen Octavia voor nodig. Ga er gerust vanuit dat als je een auto pakt en de benzinemotor door een PHEV vervangt, je +20% bereik hebt. Als het tenminste een goede PHEV is. Het is niet alleen het electrisch bereik wat hoger wordt maar de ICE wordt ook een stuk zuiniger als je electrische ondersteuning beschikbaar hebt.
Venomer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:17:
De XC40 P8 doet 0-100 in 4,9 seconden en de Polestar 2 nog iets sneller. Dat is best snel.
True, dat is best aardig. De truuk is vooral dat een PHEV ook gewoon electrisch accelereert. Mijn punt was dat je geen full electric nodig hebt om behoorlijk op te kunnen trekken en dat de meeste standaard full electrics zelfs helemaal niet zo bijzonder zijn vergeleken met ICE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:32
@Jeroenneman Ik heb nog steeds wel het idee dat een EV wat beter voor het milieu is dan een ICE, vandaar mijn overweging. Maar als het resultaat inderdaad is dat ik liever met het vliegtuig ga kan ik beter nog even benzine rijden.

@Croga Een PHEV (stekker hybride dus) heb ik overwogen maar die kan ik niet zakelijk leasen (iets met het Outlander fiasco). Daarnaast is een PHEV met nog een beetje knap rijbereik, zoals de Octavia, pas leverbaar in 2023.

Ik denk dat het toch vooral een afweging is of je bij je vakantie reis iets wilt inleveren om er de rest van het jaar comfort voor terug te krijgen. Zelf vind ik het bijvoorbeeld erg fijn dat een EV 's ochtends je kinderen niet in de half ontbrande dampen zet. Iets dat bij hybrids vaak nog wel gebeurt omdat die al snel de verbrandingsmotor aan gooien om de cabine warm te stoken (bij onze Outlander <10 graden).

Zorg in elk geval dat je kiest voor een EV die bloedsnel kan laden en die een goede stroomlijn heeft. Het verschil in verbruik op hoge snelheid tussen de verschillende EV's zal behoorlijke impact hebben op de range tussen 2 stops.

En die zwarte zaterdagen, dat is natuurlijk een keuze. Als dat je ding is, dan is wachten bij het laadplein extra bonus toch? ;)
Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:00:
[...]

Jammer dat enthousiastelingen nog afgerekend worden op fiascos van 6 jaar geleden :-(

[...]
Eens, de PHEV is een prima concept. Jammer dat er zo horkerig (niet) mee werd geladen door de gemiddelde lease-rijder. Onze Outlander doet ongeveer de helft van zijn km's elektrisch (al 7 jaar lang).

[ Voor 10% gewijzigd door Pierz op 16-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik zag ook op tegen de vakantie met de EV omdat ik ook zo snel mogelijk van A naar B wil. Afgelopen zomer vond ik het heerlijk om +/- elke 2 uur even te stoppen. Vrijwel elke keer moesten we eerder instappen omdat de auto vol was dan dat we klaar waren met iets eten, even plassen en spelen in de speeltuin.

Ik ben nog nooit zo uitgerust aangekomen....

Maar als je dat heel erg tegen staat dan kom je juist gefrustreerder aan, iedereen z'n voorkeur daar in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12:19
Ik rij een BMW i3 met 4% bijtelling, ik kan iets duurder leasen, maar het is ook vooral wat tussen je oren zit, die ene dag... dat heb je zo terug met al die keren dat je niet naar een fuel pomp gaat. Luchtvervuiling, vooral door auto's kost ongeveer 8miljoen mensen per jaar hun leven en als we niks doen dan ga we allemaal dood: [YouTube: Climate and Ecological Crisis: Heading for Extinction]

Een keertje iets langer onderweg zijn, lijkt me dan toch echt de minste problemen.

Uiteindelijk vind ik het ook echt niet erg om in de toekomst auto-vrij te gaan, meer doen met de trein, is helemaal niet zo erg. :)

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
In de 12% regeling is een EV het nog wel waard, rij je een ID4 (49k) voor hetzelfde geld als een Golf van rond de 32k. In de 16% regeling ga je al richting/over Tiguan (of vergelijkbaar) prijzen voor een ID4/Enyaq/Q4/Mustang/Polestar, dan zou ik lekker de Tiguan nemen, ookal vind ik mijn ID4 heerlijk rijden. EV rijden moet je simpelweg rekening mee blijven houden met het laden als je regelmatig verder dan de actieradius rijdt.

Let wel, dit geldt alleen voor als je ermee op vakantie gaat. Persoonlijk rij ik nooit meer dan 400km aan een stuk met m'n ID4 (vliegvakantie/ of ik ruil hem met een collega met een benzineauto voor de vakantie). Wanneer je nooit meer dan 400km rijdt en een eigen oprit hebt, heeft een EV alleen maar voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-06 14:53
Je kunt ook niet doorrijden tot het "brandstodlampje", omdat er simpelweg minder (geschikte en beschikbare) oplaadpunten zijn. dus als je range 400 is moet je na 300 al gaan kijken of je ergens kan plannen.

Netto is het dus nooit 400, los van snelheid/bagage/tempratuur/winterbanden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Sniffels schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:39:
Je kunt ook niet doorrijden tot het "brandstodlampje", omdat er simpelweg minder (geschikte en beschikbare) oplaadpunten zijn. dus als je range 400 is moet je na 300 al gaan kijken of je ergens kan plannen.

Netto is het dus nooit 400, los van snelheid/bagage/tempratuur/winterbanden etc.
Moet? Ik ben vaak zat met tussen de 1 en 5% accu thuisgekomen, dat is tussen de 4 en 20km range ongeveer.
Voor die een of twee keer per jaar op vakantie moet iedereen zelf maar een afweging maken of je elke 2 a 3 uur wilt stoppen, maar bij 75% al gaan plannen.. Dan ben je niet klaar voor een EV inderdaad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-06 14:53
Thomas18GT schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:46:
[...]

Moet? Ik ben vaak zat met tussen de 1 en 5% accu thuisgekomen, dat is tussen de 4 en 20km range ongeveer.
Voor die een of twee keer per jaar op vakantie moet iedereen zelf maar een afweging maken of je elke 2 a 3 uur wilt stoppen, maar bij 75% al gaan plannen.. Dan ben je niet klaar voor een EV inderdaad :+
Klopt! haha, moet er vanwege de zaak afentoe met verschillende types mee rijden, dus kan ook nooit echt een feel krijgen.

Maar heb wel eens op het punt gestaan op een uber te bellen en dat ding achter te laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Een vakantieauto is echt geen optie bij mijn leaseregeling. Dus of je gaat er volledig voor en veranderd je mindset of je gaat gewoon voor een ICE.

Overigens heb ik nooit enig comfort gemist bij mijn huidige ICE. Zelfs met een 1.0 motor ben ik nog sneller dan 80% van de andere automobilisten en met mijn standkachel hoef ik nooit te krabben of koud in te stappen. Of dat nu zo goed voor het milieu is laat ik even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

[...]

Plugin hybride, ik zou het niet meer doen in deze tijd. Hopeloos vaak inpluggen, elektrische actieradius is om te huilen of niet aanwezig. Ik heb er nu twee jaar in gereden en het is echt hopeloos verouderd als je het mij vraagt. Het enige voordeel is wat acceleratiehulp van de elektromotor. De S60 is overigens erg betaalbaar, maar ook erg onbetrouwbaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
zeezuiper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:58:
Een vakantieauto is echt geen optie bij mijn leaseregeling. Dus of je gaat er volledig voor en veranderd je mindset of je gaat gewoon voor een ICE.

Overigens heb ik nooit enig comfort gemist bij mijn huidige ICE. Zelfs met een 1.0 motor ben ik nog sneller dan 80% van de andere automobilisten en met mijn standkachel hoef ik nooit te krabben of koud in te stappen. Of dat nu zo goed voor het milieu is laat ik even in het midden.
Lijkt erop dat je je keuze al hebt gemaakt, heel veel plezier ermee! En laat ons even weten wat voor ICE het is geworden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:09:
Plugin hybride, ik zou het niet meer doen in deze tijd. Hopeloos vaak inpluggen, elektrische actieradius is om te huilen of niet aanwezig. Ik heb er nu twee jaar in gereden en het is echt hopeloos verouderd als je het mij vraagt. Het enige voordeel is wat acceleratiehulp van de elektromotor. De S60 is overigens erg betaalbaar, maar ook erg onbetrouwbaar.
Ten opzichte van een ICE heeft een plugin hybride, ook zonder inpluggen, al een behoorlijk efficiëntie voordeel.

Daarnaast;
- Hopeloos vaak inpluggen? Elektro rijders zeggen "Stilstaan is laden". Doe dat met een PHEV ook en je merkt er weinig van
- Actieradius om van te huilen? Mijn GTE deed in de zomer gewoon 54km en in de winter meer dan 40. Dat is voor 80% van mijn ritten voldoenden (YMMV, literally). De S60 heeft 91km WLTP (de GTE had er 50).
- Onbetrouwbaar is bij een lease auto geen factor.

Mijn Passat GTE liep minder dan 4.8l/100km in een auto van 1600kg. Dat is ongeveer hetzelfde als mijn Megane Diesel deed alleen dan op benzine. Het voordeel van een *goede* PHEV (dus niet die mitsubishi ramp van een paar jaar terug!) is dat hij een stuk zuiniger is dan zijn pure-ICE counterpart. Daarnaast kun je ook nog eens laden als je wilt.

Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel voor een puur-ICE ten opzichte van een PHEV. De PHEV versus BEV is er eentje van pros en cons afwegen maar de PHEV heeft geen enkele con ten opzichte van pure-ICE.

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 16-11-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 11:42
Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:20:
[...]

Ten opzichte van een ICE heeft een plugin hybride, ook zonder inpluggen, al een behoorlijk efficiëntie voordeel.

Daarnaast;
- Hopeloos vaak inpluggen? Elektro rijders zeggen "Stilstaan is laden". Doe dat met een PHEV ook en je merkt er weinig van
- Actieradius om van te huilen? Mijn GTE deed in de zomer gewoon 54km en in de winter meer dan 40. Dat is voor 80% van mijn ritten voldoenden (YMMV, literally). De S60 heeft 91km WLTP (de GTE had er 50).

Mijn Passat GTE liep minder dan 4.8l/100km in een auto van 1600kg. Dat is ongeveer hetzelfde als mijn Megane Diesel deed alleen dan op benzine. Het voordeel van een *goede* PHEV (dus niet die mitsubishi ramp van een paar jaar terug!) is dat hij een stuk zuiniger is dan zijn pure-ICE counterpart. Daarnaast kun je ook nog eens laden als je wilt.

Persoonlijk zie ik geen enkel voordeel voor een puur-ICE ten opzichte van een PHEV. De PHEV versus BEV is er eentje van pros en cons afwegen maar de PHEV heeft geen enkele con ten opzichte van pure-ICE.
Tsja, 4.8l/100KM kun je ook halen met een Toyota hybride, heb je ook geen stekker nodig :9
Dat terzijde, als je meeste ritjes electrtisch gedaan kunnen worden met een PHEV dan zou het een voordeel kunnen zijn. Zeker als je zelf dat ding ook structureel laad. Zo niet dan is het gewoon een hele zware auto met benzine motor.

Er staat hier in de wijk een Ford C-max PHEV, ding heeft nog nooit aan een oplader gehangen. Puur voor de bijtelling gekozen door buurman.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:20:
[...]

Daarnaast;
Hopeloos vaak is bij mij (ik rij nu nog een plugin hybride) 2 keer per dag bij woon/werk-verkeer van +/- 50km. Dat zou bij een beetje EV nog iets meer dan eens in de week zijn. Die 80% ondervangen in die minieme range is fijn, maar betekent wel met grote regelmaat laden.
Zuiniger zeker, dat is al een stap vooruit :)
Vaak laden vs zelden tanken is zo'n voordeel als je het mij vraagt. Tegelijkertijd is met jouw usecase een EV de beste oplossing, denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gormenghast
  • Laatst online: 10-05 06:41
Standeman schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:36:
[...]

Ik heb zelf vakantie zodra ik de deur achter mij dicht trek en heb ook geen enkele moeite om lekker binnendoor over N wegen te rijden. Zeker niet wanneer de bergen beginnen. Ik ben met min 28Kwh Ioniq (200km range max) in ~10 uur naar Oostenrijk gereden en het was heerlijk.
Ik benijd je om je relaxte rijstijl. Die heb ik zeker niet en eerlijk gezegd zou het me ook moeilijk vallen om me aan te passen aan het elektrisch rijden. Ik voor mezelf bepaald dat de ev voor mij vooralsnog niet voldoet.

Wat betreft het rijden naar Oostenrijk in 10 uur. Dat lijkt me wel mogelijk (zonder je een leugenaar te willen noemen) maar ook nogal optimistisch? Zelfs de meest korte afstand is 660 kilometer, minimaal drie stops dus. Zelfs als je een gemiddelde haalt van 90 km per uur zit zit je al op 8,5 uur. En dat is dus het absolute minimum, met louter en alleen snelweg kilometers.

On topic: Volgens mij hebben beide kampen er een handje van om de nadelen te bagatelliseren of de voordelen te overdrijven. Ik denk dat het voor iedereen een persoonlijk afweging is om te kiezen voor auto x.

Kijk goed naar jezelf, je huishouden en je leefomgeving etc. etc Start Excel op en maak een lijst met voordelen/nadelen van beide. Geef punten al naar gelang hoe belangrijk je iets vindt en voila, je hebt een gedegen afweging voor jezelf gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:30:
Hopeloos vaak is bij mij (ik rij nu nog een plugin hybride) 2 keer per dag bij woon/werk-verkeer van +/- 50km. Dat zou bij een beetje EV nog iets meer dan eens in de week zijn. Die 80% ondervangen in die minieme range is fijn, maar betekent wel met grote regelmaat laden.
Je doet net alsof laden heel ingewikkeld is. Maar als je thuis en op het werk een paal hebt staan is het gewoon een kwestie van parkeren net als anders en dan een kabeltje trekken.
Vaak laden vs zelden tanken is zo'n voordeel als je het mij vraagt. Tegelijkertijd is met jouw usecase een EV de beste oplossing, denk je niet?
Vaak laden is een keuze. Als je een pure-ICE en een PHEV beiden rijdt zonder te laden dan heeft de PHEV al een voordeel (grofweg 20% zuiniger omdat juist de onzuinige ICE toeren niet meer nodig zijn).

Met mijn use case zou een EV een interessante optie zijn ware het niet dat ik vaak bij klanten dicht bij huis en soms bij klanten heel ver weg zit. Die laatste categorie is heel slecht met EV te doen als je het risico loopt dat die geen laadpaal heeft. En dus is PHEV de perfecte oplossing. 80% van de tijd electrisch maar ook de optie om gewoon op en neer te rijden naar die klant in Groningen.

(Of, zoals TS, van Zuid-tirol naar huis rijden met maar één keer tanken)
Meekoh schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:26:
Tsja, 4.8l/100KM kun je ook halen met een Toyota hybride, heb je ook geen stekker nodig :9
Yup. En dat is een deel van mijn argumentatie: Je hoeft niet te laden om toch al beter uit te komen dan een pure-ICE
Dat terzijde, als je meeste ritjes electrtisch gedaan kunnen worden met een PHEV dan zou het een voordeel kunnen zijn. Zeker als je zelf dat ding ook structureel laad. Zo niet dan is het gewoon een hele zware auto met benzine motor.
Een hele zware auto met een benzine motor die ondanks dat toch nogsteeds zuiniger is.....

[ Voor 21% gewijzigd door Croga op 16-11-2021 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Gormenghast schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:44:
[...]

Ik benijd je om je relaxte rijstijl. Die heb ik zeker niet en eerlijk gezegd zou het me ook moeilijk vallen om me aan te passen aan het elektrisch rijden. Ik voor mezelf bepaald dat de ev voor mij vooralsnog niet voldoet.
Dat is inderdaad heel persoonlijk en het maakt veel uit of een EV wat voor je is of niet.
Wat betreft het rijden naar Oostenrijk in 10 uur. Dat lijkt me wel mogelijk (zonder je een leugenaar te willen noemen) maar ook nogal optimistisch? Zelfs de meest korte afstand is 660 kilometer, minimaal drie stops dus. Zelfs als je een gemiddelde haalt van 90 km per uur zit zit je al op 8,5 uur. En dat is dus het absolute minimum, met louter en alleen snelweg kilometers.
...
Ik zei dan ook ~10 uur. Zou best wel 10,5 uur kunnen zijn en het waren voornamelijk snelweg kilometers van Maastricht naar Salzburg met vier stops. Net voor de Oostenrijkse grens de snelweg afgegaan om wat meer van het landschap te genieten :)

Normaal rij ik dat soort afstanden liever met een overnachting zodat ik veel meer binnendoor kan, maar dat kwam logistiek weer niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:44:
[...]

Je doet net alsof laden heel ingewikkeld is. Maar als je thuis en op het werk een paal hebt staan is het gewoon een kwestie van parkeren net als anders en dan een kabeltje trekken.
Je hoeft me niet uit te leggen hoe een plugin-hybride werkt, zoals ik al zei ik rijd er een. En ik deel mijn praktijkervaring dat met hoge regelmaat laden in mijn beleving geen plezierige gebruikerservaring is. Zo eenvoudig is het dan weer wel.
[...]

Vaak laden is een keuze. Als je een pure-ICE en een PHEV beiden rijdt zonder te laden dan heeft de PHEV al een voordeel (grofweg 20% zuiniger omdat juist de onzuinige ICE toeren niet meer nodig zijn).
Dat ligt er heel erg aan welke PHEV je rijdt denk ik. Ik ken de statistiek die je noemt niet.
Met mijn use case zou een EV een interessante optie zijn ware het niet dat ik vaak bij klanten dicht bij huis en soms bij klanten heel ver weg zit. Die laatste categorie is heel slecht met EV te doen als je het risico loopt dat die geen laadpaal heeft. En dus is PHEV de perfecte oplossing. 80% van de tijd electrisch maar ook de optie om gewoon op en neer te rijden naar die klant in Groningen.

Voor mij is 20% niet de doorslaggevende factor, laden is net als tanken uitstekend planbaar. Maar je hebt je keuze al gemaakt, ik heb niet het idee dat je open staat voor nieuwe inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

FirePuma142 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:04:
Voor mij is 20% niet de doorslaggevende factor, laden is net als tanken uitstekend planbaar. Maar je hebt je keuze al gemaakt, ik heb niet het idee dat je open staat voor nieuwe inzichten.
Het verschil tussen plannen van tanken en plannen van laden is dat die eerste een stuk flexibeler is. Op en neer naar een klant waarbij ik geen garantie heb dat ik daar kan laden betekend dat ik ergens onverwacht een minuut of 20 kwijt zal zijn. Op en neer naar een klant en de dag van te voren gepland tanken is een ander verhaal.
Net zo goed als dat een reis vanuit Zuid Tirol met ergens 5 minuten tanken en ergens een half uurtje pauze heel wat anders is dan diezelfde reis met minstens 4 keer 20 minuten stil staan. Waarbij de range waartussen ik die tankbeurt kan doen enorm flexibel is terwijl die 4 keer laden binnen een afstand van een kilometer of 50 moet gebeuren.

Ik heb, heel eerlijk, mijn keuze nog niet gemaakt. Er is voor mij één hele belangrijke andere factor: Ik vind hoge autos bloed lelijk. Wat betekend dat ik in BEV land maar één keuze heb en dat is een Model 3. In PHEV land heb ik een hele berg keuze (S60, 508, Arteon, Megane). Ook dat speelt voor mij een rol. Maar dat gaat voor @zeezuiper redelijk off-topic.

[ Voor 7% gewijzigd door Croga op 16-11-2021 14:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 13:20

backupdevice

Boeh!

Wij zijn net van een V90 naar een Polestar geswitched.

Waar de V90 een heerlijke reisauto was die ons zonder problemen naar Oostenrijk en Zuid Frankrijk bracht, waren die tripjes maar 2 x per jaar. 1 x in de Zomer en 1 x in de winter. De rest van het jaar was die wagen gewoon veel te groot, te zwaar, te duur en te vervuilend.

Nu rijden wij electrisch. En dat rijdt top. Wij hebben wel een eigen oprit maar nog geen laapdpaal vanwege de levertijden. Maar ik rij 100KM per dag en laad om de 2 dagen de accu van 30% naar 80 %. Als wij in Nederland op stap gaan rij je met een 80% accu overal naar toe. Op locatie kan je 9 van de 10 x laden, kan dit niet dan laden wij langs de weg net zolang op om thuis te komen. Meestal zo'n 15 minuten. Net genoeg om ff te plassen of om een snoepje te kopen voor de kids. Meestal hou ik genoeg over om of bij ons in de buurt te laden of op het werk. Echt geen centje pijn.

De Polestar voldoet nu voor 99% van onze jaarlijkse ritten , dus bijna een 100% fit, ipv een auto rijden die 2 x per jaar ver moet kunnen komen om maar zo min mogelijk te moeten stoppen.
Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:44:
[...]

In mijn geval was het gewoon een switch in denken en plannen. Ik rij gemiddeld 100KM per dag, maar ook soms dagen van 300KM.

Voor de dagen dat ik 100 KM rij is het gewoon zorgen dat ik de week op 80% begin. Kan ik 2 a 3 x mee op en neer rijden op dit moment.

Als ik weet dat ik morgen 300Km moet rijden zorg ik dat de auto 100% geladen is , en heb ik voor de terugweg al een snellader op mijn radar staan om ff te laden. En again, dit is max 15-20 Minuten. Dan kom ik meestal met ongeveer 25% terug. Dan weet ik dat of in de buurt ff moet kijken of er een paal vrij is. Als dit niet het geval is weet ik dat ik genoeg charge heb om op het werk weer op te laden.

Anders plannen . Ik dacht eerst dat het teveel moeite zou zijn, maar het is echt super easy en totaal geen impact.

[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 16-11-2021 14:42 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 06-06 23:11

PinusRigida

I put the p in pool.

Er zit verbetering in, maar er blijft toch nog een relatief grote discrepantie tussen de door constructeur opgegeven actieradius, en de reële actieradius. Bij sommige merken minder, bij anderen meer... algemeen gezien kan je rekenen dat je van de cijfers van constructeur, zo'n 20 tot 30% moet aftrekken om op veilig te spelen en niet zonder stroom te vallen zonder charger in de buurt. (zéker als je op vakantie bent: gans het gezin in wagen + bagage + warme locatie dus airco, of koude locatie, bvb. skivakantie = chauffage)

Moesten de percentages van, pakweg, waterzuivering, even nauw genomen worden als bij verbruikscijfers van wagens, mensen werden vergiftigd. ...maar goed, er zijn een aantal uitzonderingen die wél (meer) realistische cijfers opgeven.

"is het het waard"... dat moet je voor jezelf beslissen... als je een maandelijkse aflossing van +300Euro ziet zitten (in NL wellicht duurder, NL is raar met autoprijzen. O-) ) is een Model 3 kandidaat... In alle opzichten een ongelooflijk degelijke wagen maar ook hier zit een verschil op actieradius opgegeven door Tesla vs. reëel...

Het grote voordeel is: Tesla software biedt je de beste, meest volledige en meest realistische informatie over je resterende traject in correlatie met je resterende accucapaciteit, in correlatie met je rijstijl, actieve stroomverbruikers,... ...en waar je oplaadpunten hebt binnen je huidige actieradius etc... + toegang tot Tesla Supercharger punten...

Andere merken zijn aan een inhaalbeweging bezig maar op gebied van software is er nog geen competitie.

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 16-11-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:04:
[...]

. Maar je hebt je keuze al gemaakt, ik heb niet het idee dat je open staat voor nieuwe inzichten.
Als ik niet openstond voor nieuwe inzichten had ik dit topic niet gestart...

Ik ben juist op zoek naar nieuwe inzichten en naar iemand die mij kan overtuigen dat ik het wel of niet moet doen. Probleem is dat de manier van op vakantie gaan erg persoonlijk is en veel meningen daarom ook erg gekleurd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

PinusRigida schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:45:
Er zit verbetering in, maar er blijft toch nog een relatief grote discrepantie tussen de door constructeur opgegeven actieradius, en de reële actieradius. Bij sommige merken minder, bij anderen meer... algemeen gezien kan je rekenen dat je van de cijfers van constructeur, zo'n 20 tot 30% moet aftrekken om op veilig te spelen en niet zonder stroom te vallen zonder charger in de buurt. (zéker als je op vakantie bent: gans het gezin in wagen + bagage + warme locatie dus airco, of koude locatie, bvb. skivakantie = chauffage)

Moesten de percentages van, pakweg, waterzuivering, even nauw genomen worden als bij verbruikscijfers (niet alleen van e-wagens trouwens, ref: Dieselgate >:) ), mensen werden vergiftigd. ...maar goed, er zijn een aantal uitzonderingen die wél (meer) realistische cijfers opgeven.

"is het het waard"... dat moet je voor jezelf beslissen... als je een maandelijkse aflossing van +300Euro ziet zitten (in NL wellicht duurder, NL is raar met autoprijzen. O-) ) is een Model 3 kandidaat... In alle opzichten een ongelooflijk degelijke wagen maar ook hier zit een verschil op actieradius opgegeven door Tesla vs. reëel...

Het grote voordeel is: Tesla software biedt je de beste, meest volledige en meest realistische informatie over je resterende traject in correlatie met je resterende accucapaciteit, in correlatie met je rijstijl, actieve stroomverbruikers,... ...en waar je oplaadpunten hebt binnen je huidige actieradius etc... + toegang tot Tesla Supercharger punten...

Andere merken zijn aan een inhaalbeweging bezig maar op gebied van software is er nog geen competitie.
Sorry niet helemaal mee eens.

Ja , er zit een verschil tussen de WLTP en echte range, net als bij benzine auto's. Maar in Nederland is een Tesla niet perse nodig. Het charger netwerk is het beste van de wereld, je kan tegenwoordig overal laden. De afstanden die je normaal in Nederland rijdt zijn van die mate dan je echt je best moet doen om zonder stroom te komen te zitten.

Ik ben het wel met je eens dat als je elke dag 300KM+ rijdt , een Tesla de beste keuze is. Dit van vanwege de zuinigheid en het SC netwerk.

Maar het valt en staat bij veel mensen bij het laden. Het stoppen om te laden is iets wat wij niet gewent zijn en maken dit een top prio om te voorkomen. En dan kom ik terug op Tesla. Als je elke dag veel rijdt, dan is een Tesla de beste keuze . Rij je elke dag minder dan zeg 250KM kan je met elke middenklasse EV door Nederland rijden zonder in de problemen te komen.

Waar ik met de V90 stopte om een broodje te eten, stop ik nu ook om een broodje te eten terwijl de Polestar aan een snellader hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bijzonder discussie, het gaat juist bij vakantie toch vooral om de totale reistijd, de range tussen de laadstops lijkt mij minder relevant.

Als je een EV hebt met een hoge efficiëntie en hoge laadsnelheid loont het juist om een hoge gemiddelde snelheid te halen en te laden op je optimale laadcurve, korte stretches bevorderen de totale reistijd.

Ik heb vorig jaar 1250km in 13:30 afgelegd. Strategie was 2x korte stops van 10-15min (laden van <5% tot 50-60%) waarbij het gezin in de auto bleef gevolgd door 1 lange stop van <5% naar 80-90% zodat we even rustig konden eten.

Stints varieerde van 100km tot 200km.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 16-11-2021 15:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

revolution-nl schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 15:15:
Bijzonder discussie, het gaat juist bij vakantie toch vooral om de totale reistijd, de range tussen de laadstops lijkt mij minder relevant.

Als je een EV hebt met een hoge efficiëntie en hoge laadsnelheid loont het juist om een hoge gemiddelde snelheid te halen en te laden op je optimale laadcurve, korte stretches bevorderen de totale reistijd.

Ik heb vorig jaar 1250km in 13:30 afgelegd. Strategie was 2x korte stops van 10-15min (laden van <5% tot 50-60%) waarbij het gezin in de auto bleef gevolgd door 1 lange stop van <5% naar 80-90% zodat we even rustig konden eten.

Stints varieerde van 100km tot 200km.
Ja idd, hoge snelheid om te profiteren van een lage SOC met het snelladen. Dat zie je vaak op vakantie trips omdat je dan veel aan de snellader hangt.

Bjorn laat zien dat als je voor korte reistijd het beste de SOC laag moet houden om te profiteren van de hoogste snelheden aan de snalladers

[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 16-11-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:32
Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:26:
[...]

Het verschil tussen plannen van tanken en plannen van laden is dat die eerste een stuk flexibeler is. Op en neer naar een klant waarbij ik geen garantie heb dat ik daar kan laden betekend dat ik ergens onverwacht een minuut of 20 kwijt zal zijn. Op en neer naar een klant en de dag van te voren gepland tanken is een ander verhaal.
Net zo goed als dat een reis vanuit Zuid Tirol met ergens 5 minuten tanken en ergens een half uurtje pauze heel wat anders is dan diezelfde reis met minstens 4 keer 20 minuten stil staan. Waarbij de range waartussen ik die tankbeurt kan doen enorm flexibel is terwijl die 4 keer laden binnen een afstand van een kilometer of 50 moet gebeuren.

Ik heb, heel eerlijk, mijn keuze nog niet gemaakt. Er is voor mij één hele belangrijke andere factor: Ik vind hoge autos bloed lelijk. Wat betekend dat ik in BEV land maar één keuze heb en dat is een Model 3. In PHEV land heb ik een hele berg keuze (S60, 508, Arteon, Megane). Ook dat speelt voor mij een rol. Maar dat gaat voor @zeezuiper redelijk off-topic.
Polestar 2 en EV6 gemist?

of een Corsa/208? O-)

-edit- en de classic Ioniq natuurlijk, al laadt de nieuwe wel erg traag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

zeezuiper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:47:
[...]

Ik ben juist op zoek naar nieuwe inzichten en naar iemand die mij kan overtuigen dat ik het wel of niet moet doen. Probleem is dat de manier van op vakantie gaan erg persoonlijk is en veel meningen daarom ook erg gekleurd zijn.
Als bij jou de keuze voor een type auto gemaakt wordt op waar je naar toe gaat op vakantie, EN dat je op die reis niet wilt stoppen om te laden dan moet je geen EV nemen.

Niet omdat je met een EV niet op vakantie kan, want dat kan gewoon . Maar meer dat jij graag Electrisch wilt rijden met een range van een ICE. En dat is er gewoon nog niet.

Technisch en qua charger netwerk in dit gedeelte van Europa is een EV gewoon een perfecte vervanging van een ICE>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

hmmmm... Ze heten Crossovers dus had ik verwacht dat ze ook wel crossovers zouden zijn. Maar qua hoogte zijn deze nog best netjes.... Damn, wordt m'n lijstje weer langer :'(
of een Corsa/208? O-)
-edit- en de classic Ioniq natuurlijk, al laadt de nieuwe wel erg traag.
Met een WLTP bereik van 300KM en minder gaat dat mijn laadstress niet verminderen :D
We hebben het in dit topic over autos met een WLTP bereik van 500KM die na 200KM aan de paal moeten. De Corsa/208/Ioniq gaan dan dus iedere 120KM moeten laden. Wil ik dan een keer naar Groningen dan zal ik 3 keer moeten laden die dag en hopen dat het niet te koud is.

Leuke autos hoor, die je daar noemt, maar niet geschikt voor veel meer dan boodschappen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-06 19:49
Ik ben juist afgelopen zomer vanuit een Model 3 terug gegaan naar een ICE. Had als reden dat de baan die bij de Model 3 hoorde niet zo m'n ding was, maar als het had gekunt had ik 'em wel gehouden, want het voelde inderdaad als heel veel stappen terug het verleden in.

Ik kan niet inschatten hoe het snellaadnetwerk ondertussen is voor andere merken, maar in z'n algemeenheid denk ik dat je iets langer onderweg bent met een EV als je richting wintersport gaat. De invloed van files e.d. (of eigenlijk, het tijdstip van vertrek) had bij mij veel meer invloed op hoe lang en hoe relaxed je onderweg bent. Afgelopen zomer deed ik over 300 km in Italie en Zwitserland net zo lang als over praktisch heel Duitsland. In Duitsland kon je namelijk gewoon ook in het donker op de autopilot doorblazen en elke 2 uur even 20 minuten snelladen.

De afweging die TS moet maken (zoals meer mensen al aangaven) is of je de geneugten de rest van het jaar vind opwegen tegen iets meer reistijd richting vakantiebestemming. Zelf vind ik het altijd nogal bijzonder dat we voor de gebruikerscase die 2x per jaar optreed al je eisen op worden aangepast. Als een leukere baan betekend dat je 2x per jaar een uur extra reistijd hebt is dat meestal ook geen doorslaggevende reden om 't niet te doen. Maar da's zijn mijn two cents.
Kinderen kan je overigens wel enthousiast krijgen als je je laadstops in de buurt van de McDonalds plant ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
Croga in "Werkelijke actieradius elektrische auto's op vakantie"

Met een WLTP bereik van 300KM en minder gaat dat mijn laadstress niet verminderen :D
We hebben het in dit topic over autos met een WLTP bereik van 500KM die na 200KM aan de paal moeten. De Corsa/208/Ioniq gaan dan dus iedere 120KM moeten laden. Wil ik dan een keer naar Groningen dan zal ik 3 keer moeten laden die dag en hopen dat het niet te koud is.

Leuke autos hoor, die je daar noemt, maar niet geschikt voor veel meer dan boodschappen doen.
Corsa/208 etc zijn denk ik toch al een heel ander segment dan waar TS naar keek.

Eigen ervaring was met Model 3 SR dat je prima vanaf Randstad in een ruk naar Heereveen kon rijden. 2 uurtjes vergaderen, en je kon zonder laadstops terug. De meeste EV's met een range van >300km WLTP moeten ondertussen redelijk vergelijkbaar zijn, dus misschien verminderd dat een beetje je laadstress.
Range van 500 WLTP en 200 km reele range lijkt me vrij extreem voor de meest voorkomende Nederlandse situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:28
Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 16:34:
[...]

hmmmm... Ze heten Crossovers dus had ik verwacht dat ze ook wel crossovers zouden zijn. Maar qua hoogte zijn deze nog best netjes.... Damn, wordt m'n lijstje weer langer :'(

[...]

Zelfs mijn klassieke Ioniq met een 28kWh batterij doet op snelwegsnelheden gemakkelijk 170km tussen stops aan normale snelwegsnelheden. Toegegeven, ik zit alleen in de wagen en dat maakt ook een beetje verschil maar wagens zoals een Ioniq 5 of een e208 zouden vlot over de 200km per stint moeten kunnen als je over de 80% gaat met je lading.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat mij verschrikkelijk lijkt met EVs is dat je langere routes écht moet plannen. De laatpalen staan niet altijd op een leuke plek (alleen, in the middle of nowhere, in het donker) en je hoort ook vaak genoeg dat ze stuk zijn, of als het druk is dat je achteraan de rij moet aansluiten.

Is een nieuwe Tesla Model 3 beter dan een 2e-hands Golf 7 uit 2017? Ik denk het niet, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik die laatste heb :+ Maar ik zal het even opsommen:

Aanschafwaarde: long range Model 3 met opties €60k, Golf import uit Duitsland €20k.

Je betaalt dus grofweg 3x zoveel voor een Tesla. Goed, we kijken verder.

Range: Tesla tot 600km in ideale condities, Golf 900km in ideale condities.

Gemak: De Golf heb je ook met dode hoek sensoren, achteruitrijcamera, lane assist, adaptive cruise control, verkeersbordherkenning, navigatie. En je kan het handschoenenvakje openen zonder die optie op je touch screen te moeten opzoeken :+ De Golf kan ook de ruitenwissersnelheid aanpassen. De Golf is beschikbaar met zaken zoals een standkachel, DynAudio surround sound (met subwoofer) systeem. De Golf heeft automatisch groot licht, bochtenverlichting, sproeiers op de koplampen. De Golf is al heel erg lang in de maak en heeft daardoor een nagenoeg perfecte constructie zonder panel gaps (zoals wat je bij de Tesla's nog wel vaak hoort, hoewel een stuk minder in recente maanden).

En opnieuw opladen: Met de Golf ben je in 5 minuten klaar op stations door heel de wereld. Ja, het kost meer geld dan elektrisch opladen, maar daar krijg je wel wat voor: +900km range in 5 minuten tanken. Met een EV kost het je ruim een half uur voor nog niet de helft van de range.

Kortom, ik ben fan van Tesla, echt 100%, maar al ik d'r vandaag 1 zou krijgen zou ik hem direct verkopen. Teveel gedoe voor te weinig profijt. Teveel kleine ergernissen (gebrekkige user experience) voor te weinig profijt.

Elektrische auto's gaan (voor mij) pas de moeite waard worden als een volle batterij een range van 1000km of meer geeft tegen een bedrag van maximaal €30k. Maar daar zijn we nog láng niet. Je betaalt gruwelijk veel geld voor een goede EV en levert daar enorm veel gemakken voor in.

En dan hebben we het nog niet eens over het drama wat je bij de Volkswagen group ziet met hun ID.3 misbaksels :D Vol softwareproblemen, alles is een touch screen waar je iedereen over hoort mopperen, het interieur ziet er plastic-fantastic uit alsof het gemaakt is voor 50-jarige huismoeders die hip willen zijn, de range is belachelijk slecht, de accelleratie is voor een EV lachwekkend...

En het ergste is eigenlijk nog dit: Een EV zou enorm veel goedkoper moeten zijn in fabrikage, want de fabrikant hoeft geen complexe en grote en dure en veel-metaal-vereisende ICE's meer te bouwen en leveren. Elektrische motortjes zijn supersimpel, licht van gewicht, etc. Waarom zijn EV's dan zo gruwelijk duur? Misschien omdat de consument hip wil zijn en daar graag onnodig veel marge extra voor betaalt?

Schijnbaar niet: https://insideevs.com/new...-more-expensive-make-ice/

Dus een EV is veel duurder om te maken dan een ICE. En dat zie je terug in het prijskaartje. En daar denk je als consument dus over langere tijd op te kunnen besparen omdat elektriciteit goedkoper is dan brandstof.

https://zerauto.nl/wat-kost-elektrisch-rijden-per-kilometer/

En zo te zien liggen die cijfers niet zóver uit elkaar dat elektrisch in no-time die afstand kan overbruggen.

Maar ga je daar blij mee zijn als je voor de 5e keer deze week in de kou staat te kleumen in het donker terwijl je de uitlaatgassen van voorbij rijdende ICE's inademt? Veel plezier hoor, mijn Golf gaat nog wel 10 jaar mee en die rijdt 1 op 22 als ik rustig doe. Die kost mij per maand: €0,00 aan leasekosten, want hij is gewoon van mij, cash betaald. Hoeveel zijn jullie kwijt aan de lease van een EV die je na 3 of 4 jaar weer mag inleveren voor helemaal niks? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PietervSk
Tsjonge, wat een positief verhaal van een 100% Tesla-fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• romon
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 02-06 21:37
Misschien helpt het las je voor jezelf de tijd van alle tankbeurten in één jaar wegstreept tegen de tijd voor de 2 à 3x snelladen per enkele vakantiereis?

Persoonlijk vind ik die 20 minuten snelladen na 2 à 2,5 uur rijden best fijn: het maakt de reis relaxed. Maar dat hebben anderen ook al aangedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:24
Blue-eagle schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:20:
Wat mij verschrikkelijk lijkt met EVs is dat je langere routes écht moet plannen. De laatpalen staan niet altijd op een leuke plek (alleen, in the middle of nowhere, in het donker) en je hoort ook vaak genoeg dat ze stuk zijn, of als het druk is dat je achteraan de rij moet aansluiten.

Is een nieuwe Tesla Model 3 beter dan een 2e-hands Golf 7 uit 2017? Ik denk het niet, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik die laatste heb :+ Maar ik zal het even opsommen:

Aanschafwaarde: long range Model 3 met opties €60k, Golf import uit Duitsland €20k.

Gemak: De Golf heb je ook met dode hoek sensoren, achteruitrijcamera, lane assist, adaptive cruise control, verkeersbordherkenning, navigatie. En je kan het handschoenenvakje openen zonder die optie op je touch screen te moeten opzoeken :+ De Golf kan ook de ruitenwissersnelheid aanpassen. De Golf is beschikbaar met zaken zoals een standkachel, DynAudio surround sound (met subwoofer) systeem. De Golf heeft automatisch groot licht, bochtenverlichting, sproeiers op de koplampen. De Golf is al heel erg lang in de maak en heeft daardoor een nagenoeg perfecte constructie zonder panel gaps (zoals wat je bij de Tesla's nog wel vaak hoort, hoewel een stuk minder in recente maanden).

En opnieuw opladen: Met de Golf ben je in 5 minuten klaar op stations door heel de wereld. Ja, het kost meer geld dan elektrisch opladen, maar daar krijg je wel wat voor: +900km range in 5 minuten tanken. Met een EV kost het je ruim een half uur voor nog niet de helft van de range.

Kortom, ik ben fan van Tesla, echt 100%, maar al ik d'r vandaag 1 zou krijgen zou ik hem direct verkopen. Teveel gedoe voor te weinig profijt. Teveel kleine ergernissen (gebrekkige user experience) voor te weinig profijt.

Elektrische auto's gaan (voor mij) pas de moeite waard worden als een volle batterij een range van 1000km of meer geeft tegen een bedrag van maximaal €30k. Maar daar zijn we nog láng niet. Je betaalt gruwelijk veel geld voor een goede EV en levert daar enorm veel gemakken voor in.

En dan hebben we het nog niet eens over het drama wat je bij de Volkswagen group ziet met hun ID.3 misbaksels :D Vol softwareproblemen, alles is een touch screen waar je iedereen over hoort mopperen, het interieur ziet er plastic-fantastic uit alsof het gemaakt is voor 50-jarige huismoeders die hip willen zijn, de range is belachelijk slecht, de accelleratie is voor een EV lachwekkend...

En het ergste is eigenlijk nog dit: Een EV zou enorm veel goedkoper moeten zijn in fabrikage, want de fabrikant hoeft geen complexe en grote en dure en veel-metaal-vereisende ICE's meer te bouwen en leveren. Elektrische motortjes zijn supersimpel, licht van gewicht, etc. Waarom zijn EV's dan zo gruwelijk duur? Misschien omdat de consument hip wil zijn en daar graag onnodig veel marge extra voor betaalt?

Dus een EV is veel duurder om te maken dan een ICE. En dat zie je terug in het prijskaartje. En daar denk je als consument dus over langere tijd op te kunnen besparen omdat elektriciteit goedkoper is dan brandstof.

En zo te zien liggen die cijfers niet zóver uit elkaar dat elektrisch in no-time die afstand kan overbruggen.

Maar ga je daar blij mee zijn als je voor de 5e keer deze week in de kou staat te kleumen in het donker terwijl je de uitlaatgassen van voorbij rijdende ICE's inademt? Veel plezier hoor, mijn Golf gaat nog wel 10 jaar mee en die rijdt 1 op 22 als ik rustig doe. Die kost mij per maand: €0,00 aan leasekosten, want hij is gewoon van mij, cash betaald. Hoeveel zijn jullie kwijt aan de lease van een EV die je na 3 of 4 jaar weer mag inleveren voor helemaal niks? ;)
Goed verhaal, het is duidelijk dat een EV niets voor jou is en aan je verhaal te lezen vermoed ik dat je ook nog nooit hebt gereden in een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Alleen... Rij je dan een Golf. ;)

*Overigens moet je afschrijving/onderhoud etc wel even tellen bij een eigen auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Zag een lang verhaal met veel linkjes waar mee je laat zien dat je je mening goed onderbouwd.

Duidelijk dat een EV niet voor jou is op dit moment. 900km gewenste range voor 30K . Voordat die er zijn kan je nog lang Golf rijden

Heb alleen bovenstaande ff uit je verhaal gehaald. Dit is gewoon niet waar. Als je moet laden kan je tegenwoordig bij 9 van de 10 pompstations langs de snelweg 2 of meer snelladers vinden . De Shells hebben recharge tegen de winkel staan en Fastned zit op het parkeer terrein.

[ Voor 4% gewijzigd door backupdevice op 16-11-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Blokker_1999 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:52:
Zelfs mijn klassieke Ioniq met een 28kWh batterij doet op snelwegsnelheden gemakkelijk 170km tussen stops aan normale snelwegsnelheden. Toegegeven, ik zit alleen in de wagen en dat maakt ook een beetje verschil maar wagens zoals een Ioniq 5 of een e208 zouden vlot over de 200km per stint moeten kunnen als je over de 80% gaat met je lading.
In de zomer mischien. En plots is laden dan ook een heel stuk langzamer. 20 minuten laden met die 28KWh versie levert zo'n 120km op. Da's dus op snelwegsnelheden 20 minuten laden voor ieder uur wat je rijdt. 33% extra reistijd is nou niet echt prettig te noemen.

De ioniq 5 gaat inderdaad verder maar dat is weer een crossover. De e208 heeft een iets grotere range dan de 28KWh ioniq maar nou ook weer niet zoveel; absolute maximum op de snelweg is 250km maar met airco aan gaat dat alweer snel omlaag. En ook daar weer: In 20 minuten pomp je daar maar 100km extra in. Dat gaat geen zoden aan de dijk zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Croga schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:27:
[...]

In de zomer mischien. En plots is laden dan ook een heel stuk langzamer. 20 minuten laden met die 28KWh versie levert zo'n 120km op. Da's dus op snelwegsnelheden 20 minuten laden voor ieder uur wat je rijdt. 33% extra reistijd is nou niet echt prettig te noemen.

De ioniq 5 gaat inderdaad verder maar dat is weer een crossover. De e208 heeft een iets grotere range dan de 28KWh ioniq maar nou ook weer niet zoveel; absolute maximum op de snelweg is 250km maar met airco aan gaat dat alweer snel omlaag. En ook daar weer: In 20 minuten pomp je daar maar 100km extra in. Dat gaat geen zoden aan de dijk zetten....
Je kiest je EV op de KM-ERS die je maakt hè .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Appels met appels is een nieuwe Golf R van 66K ;) Dan valt dat prijsverschil vies tegen. Hoe dan ook, elektrisch rijden komt met voor en nadelen, de afweging die je maakt zal persoonlijk zijn. Het is wel verstandig om gelijkwaardige vergelijkingen te maken waar geen bias in opgesloten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-06 12:55

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

FirePuma142 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:42:
[...]

Appels met appels is een nieuwe Golf R van 66K ;) Dan valt dat prijsverschil vies tegen. Hoe dan ook, elektrisch rijden komt met voor en nadelen, de afweging die je maakt zal persoonlijk zijn. Het is wel verstandig om gelijkwaardige vergelijkingen te maken waar geen bias in opgesloten zit.
Mijn EV komt over een paar weken. Als ik nu een Corolla hybrid zou kopen voor 40K dan speel ik quitte qua kosten per jaar volgens de statistieken maarrrr.... dankzij de compensatie maatregelen voor de hoge energieprijzen kost een volle accu van 73kwh mij ongeveer €7 voor 325-400 km.

En dan geen wegenbelasting, onderhoud mag geen naam hebben en minder dan 2 cent per kilometer aan stroom.

En dan moet je daar eens een aangeklede Golf naast zetten of eigenlijk een Tiguan of T-roc. Ik blijf lachen :+

Mensen die bizarre eisen stellen aan de range van een EV voor 4 x per jaar een piek moment in het gebruik die moeten lekker een ice blijven rijden en veel verbruiken. Wij gesubsidieerde ev rijders danken u voor de sponsoring >:)

[ Voor 19% gewijzigd door de meester01 op 17-11-2021 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:19
De auto keuze blijft natuurlijk zeer persoonlijk. Voor de een moet het vooral zo goedkoop per km mogelijk, de ander gaat meer voor rijplezier, weer een ander voor de meeste ruimte in zijn klasse en er zijn ook mensen voor wie het infotainmentsysteem juist doorslaggevend is.

Persoonlijk zou ik voor het dagelijkse vervoer zeker een EV nemen, als ik een eigen laadmogelijkheid zou hebben. Het hoeft dan echt geen grote wagen te zijn, A of B-segment is prima voor A naar B. Voor de leuke ritjes en de vakantieritjes pak ik dan wel de ICE zondagsauto. Want dat is een optie die ik eigenlijk te weinig voorbij zie komen in dit soort topics, splits het gewoon op in een dagelijkse vervoerauto (lekker goedkoop rijden in een EV) en daarnaast een plezier auto. Zo heb je het beste van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zeezuiper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:47:
[...]

Of een EV je ICE 1 op 1 kan vervangen hangt helemaal van je use case af. Nu is de tijd dat ev's een range hadden van 100km en daarna 8 uur moesten laden wel een beetje voorbij, maar feit is dat je met een EV niet 800km kan rijden, 5 minuten tanken en weer 800km kan rijden.

Alles binnen Nederland is echt prima te doen; misschien moet je een keer een straat verder naar een laadpaal, of hij is bezet, maar dat is het ook wel. Het probleem zit hem buiten onze grenzen; andere laadinfrastructuur, niet elk laadpasje werkt overal, en iedereen die in luxemburg 30 minuten in de rij heeft gestaan voor goedkope vakantiebenzine kan dan ook bedenken dat je soms in een laadfile kan staan op de terugweg van vakantie. En ja, je moet dus laden en dat kost tijd. Als je de 1000km tests van bjorn nyland even nagaat zie je dat 10 uur geen uitzondering meer is: Wintersport in sankt anton kan je dus ook prima in een dagje rijden halen. Maar rijden - ff tanken halverwege - en door tot de eindbestemming zit er (nog) niet in.

Dus ja, enige aanpassing is nodig en jij zal moeten bedenken hoeveel aanpassingen je wil doen.
Je krijgt er overigens ook wat voor terug: het rijdt echt heerlijk. Reizen in een EV is relaxt, rustig en soepeltjes. In de stad onverslaanbaar en als eerste weg bij het stoplicht.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 17-11-2021 00:00 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Laatst online: 12:39
Het lijkt er in dit topic op neer te komen dat je wel redelijk wat offers dient te maken.
Even naar Berlijn blazen met de cruise control op 160 km/h zit er echt niet in. Best een eye-opener dat de rit naar de bestemming voor zovelen hier ook onderdeel is voor de vakantie. Voordat ik hier 600 km vandaan ben heb ik nog zeker geen vakantiegevoel.

Vergeet ook niet dat de meeste elektrische auto's geen caravans of aanhangwagens kunnen hebben waarbij je nog een redelijke actieradius overhoudt. Ook een veelvoorkomend probleem voor vakanties.

[ Voor 7% gewijzigd door fonsoy op 17-11-2021 00:14 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fewips
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 17:34

fewips

Huurautospecialist

Huilend lees ik dit topic.
5 minuten tanken en 800km rijden.
Achthonderd kilometer.
Wel eens geprobeerd?
Naar Munich zonder te plassen. Ik zal me zéker niet meer in de discussie hier mengen, maar ik wil één reactie achterlaten:

Toevallig was ik in het stralende München met mijn mede-tweaker @nannoe, recent ook nog.
Lekker volgeladen tussen de politieke pamfletten die ons overtuigden van het -verbrenner- rijden, ja ze gaan lekker daar in DE.
Het voertuig: de ŠKODA ENYAQ, mét de grote accu. (Gehuurd bij Sixt in Lille, voor 160/week, ja het was een actie, Honda E krijg je daar mee voor onder de 150 in de week).
Volgepakt met betalende BlaBlaCar-passagiers op de enorme achterbank en lekker wat bagage in de enorme achterbak.
Autobahn strak 130km/h (als we niet dik in de file stonden, dankzij Waze zelfs nog stuk lokaal gereden om te ontsnappen).
Ná Frankfurt zit één van de mooiste Fastned-stations van Duitsland. Mét schitterende pizzeria, met uitzicht op de laders vanaf het terras.
Aangekomen met zo'n 3%, punktlandung anyone?
Volgeladen (kostte als Gold Member 25 euro) en een pizza gegeten.
Plankgas naar huis gereden (Utrecht/Amsterdam). Ieder hier succes met z'n keuze!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5Qj5E7vbg5O40it0fFaXLXjJ1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DaqiouN3eIcRHA6ESLHROxvG.jpg?f=fotoalbum_large
teacher schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:48:
[...]

Of een EV je ICE 1 op 1 kan vervangen hangt helemaal van je use case af. Nu is de tijd dat ev's een range hadden van 100km en daarna 8 uur moesten laden wel een beetje voorbij, maar feit is dat je met een EV niet 800km kan rijden, 5 minuten tanken en weer 800km kan rijden.

Alles binnen Nederland is echt prima te doen; misschien moet je een keer een straat verder naar een laadpaal, of hij is bezet, maar dat is het ook wel. Het probleem zit hem buiten onze grenzen; andere laadinfrastructuur, niet elk laadpasje werkt overal, en iedereen die in luxemburg 30 minuten in de rij heeft gestaan voor goedkope vakantiebenzine kan dan ook bedenken dat je soms in een laadfile kan staan op de terugweg van vakantie. En ja, je moet dus laden en dat kost tijd. Als je de 1000km tests van bjorn nyland even nagaat zie je dat 10 uur geen uitzondering meer is: Wintersport in sankt anton kan je dus ook prima in een dagje rijden halen. Maar rijden - ff tanken halverwege - en door tot de eindbestemming zit er (nog) niet in.

Dus ja, enige aanpassing is nodig en jij zal moeten bedenken hoeveel aanpassingen je wil doen.
Je krijgt er overigens ook wat voor terug: het rijdt echt heerlijk. Reizen in een EV is relaxt, rustig en soepeltjes. In de stad onverslaanbaar en als eerste weg bij het stoplicht.

Reisplannen met EV? Lees mijn nieuwsbrief en blog! electricfelix.com - FeWipS®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

teacher schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:48:
[...]

Zelfs met stevig doorrijden is het mij a) maar zelden gelukt om gemiddeld boven de 100-110 km/h reisgemiddelde te komen en b) heb ik nog nooit 800 km in 1 ruk gereden, laat staan dat ik na 5 minuten tanken ( en ws 15 minuten plassen >:)) weer zo'n eind zou rijden. Ik krijg de indruk dat dit vooral van die verhalen zijn in het kader van wie de langste plasser heeft. Ik 'ren' het hele jaar al, mijn vakantie begint als ik mijn oprit verlaat ;)

Ik had niks aan/met een EV totdat een relatief grote range betaalbaar werd én ze supersnel kunnen laden. Zelfs mijn buurman met zijn Tesla X geeft aan dat hij vaak eerder gaat laden dan strikt noodzakelijk is voor een bakkie / eten / wc bezoek / even uit de stoel te zijn op ritten naar zuid Europa.

En eerlijk gezegd rijdt mijn nieuwe EV comfortabeler dan mijn Mercedes youngtimer (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:31

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

fewips schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:19:
Huilend lees ik dit topic.
5 minuten tanken en 800km rijden.
Achthonderd kilometer.
Wel eens geprobeerd?
Naar Munich zonder te plassen.
Wellicht zit er een stijlfiguur in mijn reactie, voor het theatrale effect. :9
Enneh... naar munchen zonder te plassen? Moet je ook niet willen; mijn vakanties beginnen zodra ik van huis weg rij.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zeezuiper
Wat mij zo erg tegenvalt is (puur technisch gezien) het rijbereik dat een elektrische auto anno 2022 overhoudt op het moment dat de omstandigheden wat minder gunstig zijn. Denk aan zaken zoals 130 km/h ipv 100 km/h, skibox op het dak, 0 graden ipv 20, tegenwind ipv meewind, veel bagage etc etc. Dit hakt echt in op het rijbereik en verklaart waarom inderdaad de routeplanners met 200 km minder rekenen. Nu snap ik dat dit ook voor ICE auto's geldt maar daar is de marge nu eenmaal veel ruimer en ook veel sneller weer aan te vullen.

Veel mensen hoor ik roepen, waar maak je je druk om tijdens de vakantie, dit is maar 2 keer per jaar. Echter, als ik kijk naar het aantal km's dat ik per jaar rijd is hiervan wel 25% vakantieritjes. Daarnaast is vakantie voor mij vakantie. Tuurlijk ben ik wel bereid om een aantal concessies te doen, maar als dit meer begint te lijken op een soort auto rally haak ik liever af.

Wat ik nog wel mis zijn de ervaringen op een zwarte zaterdag. Staan er files op deze mooie laadpleinen? Haal je inderdaad het maximale laadvermogen op het moment dat je met iedereen staat te laden en hoe erg is dat? Helaas zijn wij de komende jaren echt gebonden aan de schoolvakanties en kan je 80% van de huisjes uitsluitend van zaterdag tot zaterdag huren. De zwarte zaterdag vermijden is helaas dus niet altijd een optie en ook hierin moet een auto gewoon in voorzien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

zeezuiper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:55:
Wat mij zo erg tegenvalt is (puur technisch gezien) het rijbereik dat een elektrische auto anno 2022 overhoudt op het moment dat de omstandigheden wat minder gunstig zijn. Denk aan zaken zoals 130 km/h ipv 100 km/h, skibox op het dak, 0 graden ipv 20, tegenwind ipv meewind, veel bagage etc etc. Dit hakt echt in op het rijbereik en verklaart waarom inderdaad de routeplanners met 200 km minder rekenen. Nu snap ik dat dit ook voor ICE auto's geldt maar daar is de marge nu eenmaal veel ruimer en ook veel sneller weer aan te vullen.

Veel mensen hoor ik roepen, waar maak je je druk om tijdens de vakantie, dit is maar 2 keer per jaar. Echter, als ik kijk naar het aantal km's dat ik per jaar rijd is hiervan wel 25% vakantieritjes. Daarnaast is vakantie voor mij vakantie. Tuurlijk ben ik wel bereid om een aantal concessies te doen, maar als dit meer begint te lijken op een soort auto rally haak ik liever af.

Wat ik nog wel mis zijn de ervaringen op een zwarte zaterdag. Staan er files op deze mooie laadpleinen? Haal je inderdaad het maximale laadvermogen op het moment dat je met iedereen staat te laden en hoe erg is dat? Helaas zijn wij de komende jaren echt gebonden aan de schoolvakanties en kan je 80% van de huisjes uitsluitend van zaterdag tot zaterdag huren. De zwarte zaterdag vermijden is helaas dus niet altijd een optie en ook hierin moet een auto gewoon in voorzien.
Als al die dingen voor jou super belangrijk zijn dan is een EV niets voor jou, zo simpel is het. Ik weet niet zo goed wat je nog meer wil horen. De meeste ervaringsdeskundigen vertellen hier dat het super rijd, die noodzakelijke stops helemaal niet zo erg zijn en zelfs erg relaxed. Als je je dat niet kan voorstellen dan moet je het óf een keer proberen of gewoon ICE blijven rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik denk dat daar heel weinig over te zeggen is door de groei in zowel snelladers als het toenemende aantal EV's op de weg en hoeverre die in balans is. Komend jaar is absoluut niet te vergelijken met twee jaar geleden. Snelladers schieten al paddenstoelen uit de grond in NL en DE (van Frankrijk en België heb ik geen idee, maar ik heb het gevoel dat het daar veel minder is) en het aantal verkochte elektrische auto's groeit ook gestaag.
Om nog maar over het effect van Corona op vakanties te zwijgen.

Maar goed, op zwarte zaterdag sta je ook makkelijk 3 uur vast op de periferie, dan maakt dat half uurtje laden ook geen bal meer uit. Kan je na het laden zo weer op dezelfde plek in de file aansluiten. :p

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• talkatoo
Ergens irriteert dit topic mij. In je begin post leek je oprecht open te staan, maar je blijft maar scenario’s aanhalen die gewoon bijna nooit voorkomen én waaruit blijkt dat je geen enkele (gedrag) aanpassing wil maken. Waarom zou je sowieso perse op zwarte zaterdag weg willen? Lijkt mij sowieso geen goed idee. Daarnaast is sowieso een goed idee (helemaal met kinderen) om om de zoveel tijd even te stoppen.

De klimaat situatie wordt alleen maar erger door dit soort gedrag. Alles moet hetzelfde blijven als voorheen, dat is zo belangrijk voor sommige dat elk ding wat van het normaal afwijkt ineens een nadeel lijkt. Ook al heeft het voordelen.

Cognitieve dissonantie. Gewoon lekker blijven doen wat we altijd al deden.

[ Voor 4% gewijzigd door talkatoo op 17-11-2021 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

De use case van TS is niet geschikt voor een EV.

Nee is ook een antwoord toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:20
dhrto schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 23:14:
De auto keuze blijft natuurlijk zeer persoonlijk. Voor de een moet het vooral zo goedkoop per km mogelijk, de ander gaat meer voor rijplezier, weer een ander voor de meeste ruimte in zijn klasse en er zijn ook mensen voor wie het infotainmentsysteem juist doorslaggevend is.

Persoonlijk zou ik voor het dagelijkse vervoer zeker een EV nemen, als ik een eigen laadmogelijkheid zou hebben. Het hoeft dan echt geen grote wagen te zijn, A of B-segment is prima voor A naar B. Voor de leuke ritjes en de vakantieritjes pak ik dan wel de ICE zondagsauto. Want dat is een optie die ik eigenlijk te weinig voorbij zie komen in dit soort topics, splits het gewoon op in een dagelijkse vervoerauto (lekker goedkoop rijden in een EV) en daarnaast een plezier auto. Zo heb je het beste van beide werelden.
Iedereen 2 auto's voor de deur is geen oplossing. Die ICE kost ook verzekering, onderhoud en MRB. Als je dat budget hebt kan je net zo goed in een hoger segment winkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
talkatoo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:33:
Ergens irriteert dit topic mij. In je begin post leek je oprecht open te staan, maar je blijft maar scenario’s aanhalen die gewoon bijna nooit voorkomen én waaruit blijkt dat je geen enkele (gedrag) aanpassing wil maken. Waarom zou je sowieso perse op zwarte zaterdag weg willen? Lijkt mij sowieso geen goed idee. Daarnaast is sowieso een goed idee (helemaal met kinderen) om om de zoveel tijd even te stoppen.

De klimaat situatie wordt alleen maar erger door dit soort gedrag. Alles moet hetzelfde blijven als voorheen, dat is zo belangrijk voor sommige dat elk ding wat van het normaal afwijkt ineens een nadeel lijkt. Ook al heeft het voordelen.

Ik kan het niet meer met je eens zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
de meester01 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:41:
De use case van TS is niet geschikt voor een EV.

Nee is ook een antwoord toch?
Als TS niet geschikt is voor een EV, dan is (bijna) niemand geschikt voor een EV. Daarnaast is de use case scenario's (grotendeels) totaal onrealistisch en puur hypothetisch.

"Wat als ik een keer naar Berlijn wil en ik heb haast en het is super rustig op de weg. Kan ik dan met 160 km'h even snel op en neer zonder te stoppen?"

Nee? Ok, dan is ICE inderdaad wel een betere optie die past bij mijn leven. Wat een gedoe die EV's. :+

[ Voor 28% gewijzigd door talkatoo op 17-11-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:24
talkatoo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:33:

Helemaal mee eens.

OP wil helemaal niet over worden gehaald dat een EV de juiste keuze is. OP wil gewoon een ICE auto en zoekt redenen waarom dat de betere keuze is t.o.v. een EV.

Koop gewoon een ICE, niemand die je vreemd zal aanstaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:40
Je kan ook nog voor vakantie een afspraak met vrienden / familie etc maken (of een auto huren)
- jij zonder range-anxiety onderweg met een ICE
- zij een weekje of 3 genieten van electrisch rijden.
Wel ff met de verzekering regelen.

Best of both worlds toch?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

talkatoo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:46:
[...]

Als TS niet geschikt is voor een EV, dan is (bijna) niemand geschikt voor een EV. Daarnaast is de use case scenario's (grotendeels) totaal onrealistisch en puur hypothetisch.
Hoe denk je dat je iemand over de streep trekt om 45-70K in een auto te storten die hij niet ziet zitten? Je kunt alleen maar je ervaring delen. Als iemand dat niet kan vertalen naar zijn eigen situatie of dat niet zit zitten dan niet toch?

Ik zit niet vast aan schoolvakanties, heb een eigen oprit en de techniek is nu waar we willen. Ik zou er echter niet aan moeten denken om een auto zoals een Corsa E te rijden als hoofd auto in ons gezin. Met de ioniq 5 kan ik 325 km rijden op een volle accu. Berlijn is 2 korte stops. Maar als dat 3 of 4 lange stops zouden zijn haak ik af omdat dit ook betekent dat we bij zakelijke ritten in Nederland regelmatig die accu staan vol te kijken langs de snelweg.

Een Tesla Y kan ik niet betalen afgezien van een handvol andere argumenten waardoor je mij geen Tesla zult zien rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door de meester01 op 17-11-2021 09:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
de meester01 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:57:
[...]

Hoe denk je dat je iemand over de streep trekt om 45-70K in een auto te storten die hij niet ziet zitten? Je kunt alleen maar je ervaring delen. Als iemand dat niet kan vertalen naar zijn eigen situatie of dat niet zit zitten dan niet toch?

Ik zit niet vast aan schoolvakanties, heb een eigen oprit en de techniek is nu waar we willen. Ik zou er echter niet aan moeten denken om een auto zoals een Corsa E te rijden als hoofd auto in ons gezin. Met de ioniq 5 kan ik 325 km rijden op een volle accu. Berlijn is 2 korte stops. Maar als dat 3 of 4 lange stops zouden zijn haak ik af omdat dit ook betekent dat we bij zakelijke ritten in Nederland regelmatig die accu staan vol te kijken langs de snelweg.

Een Tesla Y kan ik niet betalen afgezien van een handvol andere argumenten waardoor je mij geen Tesla zult zien rijden.
Niet iedereen kan het betalen inderdaad en niet iedereen heeft een eigen oprit. Ik heb het specifiek over de TS die het volgende aangeeft.
  • Heeft een eigen oprit
  • Kost hem 50 euro per maand meer voor een nieuwe Hyundai Ionic 5 Long Range
  • Maakt zich vooral druk over de 2 vakanties in het jaar, maar geeft aan sowieso al om de 2/3 uur een half uur te stoppen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aschja
de meester01 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:57:
[...]

Ik zit niet vast aan schoolvakanties, heb een eigen oprit en de techniek is nu waar we willen. Ik zou er echter niet aan moeten denken om een auto zoals een Corsa E te rijden als hoofd auto in ons gezin. Met de ioniq 5 kan ik 325 km rijden op een volle accu. Berlijn is 2 korte stops. Maar als dat 3 of 4 lange stops zouden zijn haak ik af.

Zoals eerdere tweakers ook al aangaven. Wanneer gaan we met z'n allen ons eens afvragen waar we in godsnaam mee bezig zijn? Ik moet dit, ik moet dat. Ik moet minstens 2x per jaar op vakantie. Ik zie dit topic dat ook als puur een gedragskwestie. Ik zal en wil eigenlijk niet veranderen. Zeg me alsjeblieft dat een ICE het beste voor me is, want dan hoef ik mijn eigen gedrag niet te veranderen. Zo gaat het huidige kabinet ook met de klimaatambities om. Ze roepen actie, actie, actie, maar doen geen reet. En noem mij maar een evangelist, maar ik word inmiddels spuugziek van mensen die niet willen veranderen.

- En een PHEV dan? Is dat wat? NEEEE. Want na verloop van tijd is het heel simpel. Dat wordt tanken op kosten van de baas. Ik durf te wedden dat meer dan de helft van alle PHEV rijders bij wijzen van spreken niet eens weten hoe een laadstekker er uit ziet.

- Dan neem je toch een zondagsauto. Ja, tuurlijk. Laten we met het hele land nog meer autos voor de deur zetten, omdat we dan 2x per jaar met die auto op vakantie kunnen.

- Als je zo goed in de was zit dat je een auto van 50K kan uitzoeken bij de baas en ook nog 2x per jaar op vakantie kan, kan er vast wel wat geld worden vrijgemaakt voor een huurauto als doorblazen zo belangrijk voor je is.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Nogmaals, ik sta/stond wel degelijk open voor een EV auto, alleen niet tegen elke prijs. Zowel letterlijk, financieel dus, als praktisch.

En als ik alle plussen en minnen voor mezelf tegenover elkaar zet kan ik helaas niet anders concluderen dat voor mij inderdaad een ICE auto de simpelste, goedkoopste en meest praktische oplossing is. En dat vind ik oprecht jammer, want ik ben het ook eens dat er wat moet veranderen en we niet met zijn allen zo door kunnen gaan. Mocht het enige troost bieden, de ICE auto moet wel een A label hebben.

Overigens, en dat speelt ook mee in mijn overweging, ben ik niet overtuigd van de mate waarin zo'n elektrische auto daadwerkelijk bijdraagt aan een beter milieu. Ik geloof best dat het beter is dan een ICE, maar als ik alleen al denk aan de accu's, het gewicht hiervan wat je meesleept en de wellicht discutabele bron van de stroom waarmee ik oplaad. Maar dat verdient wellicht een eigen topic :D

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Thomas18GT
zeezuiper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:16:
Nogmaals, ik sta/stond wel degelijk open voor een EV auto, alleen niet tegen elke prijs. Zowel letterlijk, financieel dus, als praktisch.

En als ik alle plussen en minnen voor mezelf tegenover elkaar zet kan ik helaas niet anders concluderen dat voor mij inderdaad een ICE auto de simpelste, goedkoopste en meest praktische oplossing is. En dat vind ik oprecht jammer, want ik ben het ook eens dat er wat moet veranderen en we niet met zijn allen zo door kunnen gaan. Mocht het enige troost bieden, de ICE auto moet wel een A label hebben.

Overigens, en dat speelt ook mee in mijn overweging, ben ik niet overtuigd van de mate waarin zo'n elektrische auto daadwerkelijk bijdraagt aan een beter milieu. Ik geloof best dat het beter is dan een ICE, maar als ik alleen al denk aan de accu's, het gewicht hiervan wat je meesleept en de wellicht discutabele bron van de stroom waarmee ik oplaad. Maar dat verdient wellicht een eigen topic :D
Als je nou gewoon gelijk zei dat je voor simpel, goedkoop en praktisch ging hadden we je allemaal een starlet uit 1994 aan kunnen raden :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aschja
zeezuiper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:16:

Ik ben dan wel ontzettend nieuwsgierig naar een pro en cons lijstje. Want wat je hierboven beschrijft slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:05
@zeezuiper heb je al ket de ICE en EVs gereden waartussen je kiest?
Ik vind een EV zo lekker rijden dat ik niet terug hoef naar een ICE.

Dan komt het echter op de vakanties aan. Ik zou gewoon je zomervakanties met de EV doen, en voor je wintersport met skibox met een ICE. Door te ruilen met iemand of via de leasemaatschappij.

Wij doen overigens vakanties met een camper, maar onze EV kan 400km bij goede omstandigheden en niet te hard rijden. Heb ik geen moeite mee om in de zomer 800km op een dag te doen.
Echter in de winter 1000km ritten in 1 dag met het gezin zou ik ook niet van staan te springen. Maar de rest van het jaar is heerlijk. En ICEs voelen dan ouderwets om te rijden, ook al rij ik er zo mee weg, waaronder de camper.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

aschja schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:11:
[...]

Zoals eerdere tweakers ook al aangaven. Wanneer gaan we met z'n allen ons eens afvragen waar we in godsnaam mee bezig zijn? Ik moet dit, ik moet dat. Ik moet minstens 2x per jaar op vakantie. Ik zie dit topic dat ook als puur een gedragskwestie. Ik zal en wil eigenlijk niet veranderen. Zeg me alsjeblieft dat een ICE het beste voor me is, want dan hoef ik mijn eigen gedrag niet te veranderen. Zo gaat het huidige kabinet ook met de klimaatambities om. Ze roepen actie, actie, actie, maar doen geen reet. En noem mij maar een evangelist, maar ik word inmiddels spuugziek van mensen die niet willen veranderen.

- En een PHEV dan? Is dat wat? NEEEE. Want na verloop van tijd is het heel simpel. Dat wordt tanken op kosten van de baas. Ik durf te wedden dat meer dan de helft van alle PHEV rijders bij wijzen van spreken niet eens weten hoe een laadstekker er uit ziet.

- Dan neem je toch een zondagsauto. Ja, tuurlijk. Laten we met het hele land nog meer autos voor de deur zetten, omdat we dan 2x per jaar met die auto op vakantie kunnen.

- Als je zo goed in de was zit dat je een auto van 50K kan uitzoeken bij de baas en ook nog 2x per jaar op vakantie kan, kan er vast wel wat geld worden vrijgemaakt voor een huurauto als doorblazen zo belangrijk voor je is.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Sorry dat ik je idealisme niet deel maar voor mij zijn de centen leidend. Het milieu is leuk meegenomen maar als het gas nog steeds een kwartje had gekost had ik geen 30K in isolatie, warmtepomp airco's, LTV en PV panelen geïnvesteerd maar hooguit 20-30% van het bedrag om mijn wooncomfort te verhogen.

Ik zal dan ook niet veranderen in zo'n milieu apostel die op elke verjaardag hetzelfde riedeltje afdraait waarin mijn fantastische gedrag centraal staat noch zal ik mij transitie professor wanen.

Neemt niet weg dat de techniek mij erg boeit en dat mijn aanstaande EV een erg fijne auto is. Het financiële aspect en de inpasbaarheid in mijn leven waren de enige criteria en zo zullen er veel mensen zijn met die mindset.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

fonsoy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:13:
Het lijkt er in dit topic op neer te komen dat je wel redelijk wat offers dient te maken.
Even naar Berlijn blazen met de cruise control op 160 km/h zit er echt niet in. Best een eye-opener dat de rit naar de bestemming voor zovelen hier ook onderdeel is voor de vakantie. Voordat ik hier 600 km vandaan ben heb ik nog zeker geen vakantiegevoel.

Vergeet ook niet dat de meeste elektrische auto's geen caravans of aanhangwagens kunnen hebben waarbij je nog een redelijke actieradius overhoudt. Ook een veelvoorkomend probleem voor vakanties.
Dit is een mooi voorbeeld, en dat bedoel ik niet negatief. Als je stoppen om te laden als een offer ziet, dan moet je geen EV nemen.

Ik zie op lange ritten stoppen als een relax moment. En met een ICE stopte ik ook elke 2 uur om mijzelf en gezin een half uur te laten relaxen buiten de auto. Voor de bestuurder goed voor de concentratie, voor het gezin goed voor de sfeer. Dus als je met ICE al elke 2 uur stopt omdat het gewoon goed voor je is, dan is het geen offer. Met een ICE stop je om je benen te strekken, met een EV ook en je laadt meteen je auto weer op.

Jij moet gewoon geen EV nemen.

Ook voor je vakantie ritten kan je met een middenklasse EV gewoon naar Zuid Frankrijk of verder rijden, mits je gewoon elke 2 uur ff stopt. Als je dat met een ICE al deed dan is er geen aanpassing. Doe je dit niet dan moet je gewoon niet aan een EV beginnen want dan ben je alleen maar jezelf aan het opfokken als je weer moet stoppen.

Pagina: 1 2 Laatste