Wat mij verschrikkelijk lijkt met EVs is dat je langere routes écht moet plannen. De laatpalen staan niet altijd op een leuke plek (alleen, in the middle of nowhere, in het donker) en je hoort ook vaak genoeg dat ze stuk zijn, of als het druk is dat je achteraan de rij moet aansluiten.
Is een nieuwe Tesla Model 3 beter dan een 2e-hands Golf 7 uit 2017? Ik denk het niet, maar ik ben bevooroordeeld omdat ik die laatste heb

Maar ik zal het even opsommen:
Aanschafwaarde: long range Model 3 met opties €60k, Golf import uit Duitsland €20k.
Je betaalt dus grofweg 3x zoveel voor een Tesla. Goed, we kijken verder.
Range: Tesla tot 600km in ideale condities, Golf 900km in ideale condities.
Gemak: De Golf heb je ook met dode hoek sensoren, achteruitrijcamera, lane assist, adaptive cruise control, verkeersbordherkenning, navigatie. En je kan het handschoenenvakje openen zonder die optie op je touch screen te moeten opzoeken

De Golf kan ook de ruitenwissersnelheid aanpassen. De Golf is beschikbaar met zaken zoals een standkachel, DynAudio surround sound (met subwoofer) systeem. De Golf heeft automatisch groot licht, bochtenverlichting, sproeiers op de koplampen. De Golf is al heel erg lang in de maak en heeft daardoor een nagenoeg perfecte constructie zonder panel gaps (zoals wat je bij de Tesla's nog wel vaak hoort, hoewel een stuk minder in recente maanden).
En opnieuw opladen: Met de Golf ben je in 5 minuten klaar op stations door heel de wereld. Ja, het kost meer geld dan elektrisch opladen, maar daar krijg je wel wat voor: +900km range in 5 minuten tanken. Met een EV kost het je ruim een half uur voor nog niet de helft van de range.
Kortom, ik ben fan van Tesla, echt 100%, maar al ik d'r vandaag 1 zou krijgen zou ik hem direct verkopen. Teveel gedoe voor te weinig profijt. Teveel kleine ergernissen (gebrekkige user experience) voor te weinig profijt.
Elektrische auto's gaan (voor mij) pas de moeite waard worden als een volle batterij een range van 1000km of meer geeft tegen een bedrag van maximaal €30k. Maar daar zijn we nog láng niet. Je betaalt gruwelijk veel geld voor een goede EV en levert daar enorm veel gemakken voor in.
En dan hebben we het nog niet eens over het drama wat je bij de Volkswagen group ziet met hun ID.3 misbaksels

Vol softwareproblemen, alles is een touch screen waar je iedereen over hoort mopperen, het interieur ziet er plastic-fantastic uit alsof het gemaakt is voor 50-jarige huismoeders die hip willen zijn, de range is belachelijk slecht, de accelleratie is voor een EV lachwekkend...
En het ergste is eigenlijk nog dit: Een EV zou enorm veel goedkoper moeten zijn in fabrikage, want de fabrikant hoeft geen complexe en grote en dure en veel-metaal-vereisende ICE's meer te bouwen en leveren. Elektrische motortjes zijn supersimpel, licht van gewicht, etc. Waarom zijn EV's dan zo gruwelijk duur? Misschien omdat de consument hip wil zijn en daar graag onnodig veel marge extra voor betaalt?
Schijnbaar niet:
https://insideevs.com/new...-more-expensive-make-ice/
Dus een EV is veel duurder om te maken dan een ICE. En dat zie je terug in het prijskaartje. En daar denk je als consument dus over langere tijd op te kunnen besparen omdat elektriciteit goedkoper is dan brandstof.
https://zerauto.nl/wat-kost-elektrisch-rijden-per-kilometer/
En zo te zien liggen die cijfers niet zóver uit elkaar dat elektrisch in no-time die afstand kan overbruggen.
Maar ga je daar blij mee zijn als je voor de 5e keer deze week in de kou staat te kleumen in het donker terwijl je de uitlaatgassen van voorbij rijdende ICE's inademt? Veel plezier hoor, mijn Golf gaat nog wel 10 jaar mee en die rijdt 1 op 22 als ik rustig doe. Die kost mij per maand: €0,00 aan leasekosten, want hij is gewoon van mij, cash betaald. Hoeveel zijn jullie kwijt aan de lease van een EV die je na 3 of 4 jaar weer mag inleveren voor helemaal niks?