Werkelijke actieradius elektrische auto's op vakantie

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:35

PinusRigida

I put the p in pool.

backupdevice schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:52:
[...]

Sorry niet helemaal mee eens.

Ja , er zit een verschil tussen de WLTP en echte range, net als bij benzine auto's. Maar in Nederland is een Tesla niet perse nodig. Het charger netwerk is het beste van de wereld, je kan tegenwoordig overal laden. De afstanden die je normaal in Nederland rijdt zijn van die mate dan je echt je best moet doen om zonder stroom te komen te zitten.

Ik ben het wel met je eens dat als je elke dag 300KM+ rijdt , een Tesla de beste keuze is. Dit van vanwege de zuinigheid en het SC netwerk.

Maar het valt en staat bij veel mensen bij het laden. Het stoppen om te laden is iets wat wij niet gewent zijn en maken dit een top prio om te voorkomen. En dan kom ik terug op Tesla. Als je elke dag veel rijdt, dan is een Tesla de beste keuze . Rij je elke dag minder dan zeg 250KM kan je met elke middenklasse EV door Nederland rijden zonder in de problemen te komen.

Waar ik met de V90 stopte om een broodje te eten, stop ik nu ook om een broodje te eten terwijl de Polestar aan een snellader hangt.
Tuurlijk niet in Nederland waar, zoals je zegt, de infra best in orde is. maar TS heeft het over vakanties dus tenzij hij in NL blijft -wat perfect mogelijk is natuurlijk- zal de infra er elders ook anders uit zien... dan wordt het al veel meer zaak om te gaan opletten en uitrekenen en op dat gebied is het gewoon allesbehalve ideaal als je vertrouwt op theoretische actieradius waarbij je makkelijk 120km eerder verrast wordt met een low power modus dan dat je gepland had indien je de fout maakte om niet echt op je reële verbruik te letten.. en dan maar hopen dat je nog net genoeg juice hebt om een charger te bereiken.
Als je met je e-wagen in het buitenland bent, op vakantie, 3 gezinsleden + bagage, airco, zal een groot deel van je vrije tijd ingepakt worden door range anxiety en dat moet je maar willen natuurlijk.

Het moeten stoppen om op te laden... persoonlijk zie ik het ook niet anders dan te moeten stoppen om bij te tanken... zeker nu met snellaad systemen waar je op 20 min, of pakweg een half uurtje al aan 80% zit... 20 min... binnen gaan... kakje doen :P , koffietje drinken, en 20 minuten zijn voorbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:17

backupdevice

Boeh!

Tja je moet met een EV iets meer voobereiding doen dan met een ICE.

FF een voorbeeld zoals ik een reis naar ST Tropez zou aanpakken.

ZO Brabant naar ST Tropez is 1250 KM en een kleine 13 uur rijden als je in 1 x door zou rijden. Met een ICE zou ik elke 2 uur stoppen voor 30 minuten. Dit zijn dan 6 stops

Met de PS2 , en daarbij zo plannen dat ik bij elke snellader met een SOC van 15 % aankom voor noodgevallen , moet ik 7 x stoppen voor 40 minuten. Voor mij geen probleem want ik stopte met een ICE ook al om de twee uur.

[ Voor 71% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 11:29 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:07
zeezuiper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:16:
Nogmaals, ik sta/stond wel degelijk open voor een EV auto, alleen niet tegen elke prijs. Zowel letterlijk, financieel dus, als praktisch.

En als ik alle plussen en minnen voor mezelf tegenover elkaar zet kan ik helaas niet anders concluderen dat voor mij inderdaad een ICE auto de simpelste, goedkoopste en meest praktische oplossing is. En dat vind ik oprecht jammer, want ik ben het ook eens dat er wat moet veranderen en we niet met zijn allen zo door kunnen gaan. Mocht het enige troost bieden, de ICE auto moet wel een A label hebben.

Overigens, en dat speelt ook mee in mijn overweging, ben ik niet overtuigd van de mate waarin zo'n elektrische auto daadwerkelijk bijdraagt aan een beter milieu. Ik geloof best dat het beter is dan een ICE, maar als ik alleen al denk aan de accu's, het gewicht hiervan wat je meesleept en de wellicht discutabele bron van de stroom waarmee ik oplaad. Maar dat verdient wellicht een eigen topic :D
Heb je eigenlijk al eens in een EV gereden?

Wat je laatste punt betreft, ik denk dat deze studie van Auke Hoekstra en Maarten Steinbuch wel een interessante is voor je (het is een antwoord is op een aantal Duitse studies waar data ontbrak in het voordeel van ICE's). Op pagina 5 vind je een tabel waar verschillende EV's vergeleken worden met gelijkwaardige ICE's. Zo hoef je niet meer te 'geloven', maar kan je zelf beslissen welk offer je brengt en wat het oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zeezuiper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:55:
Wat mij zo erg tegenvalt is (puur technisch gezien) het rijbereik dat een elektrische auto anno 2022 overhoudt op het moment dat de omstandigheden wat minder gunstig zijn. Denk aan zaken zoals 130 km/h ipv 100 km/h, skibox op het dak, 0 graden ipv 20, tegenwind ipv meewind, veel bagage etc etc. Dit hakt echt in op het rijbereik en verklaart waarom inderdaad de routeplanners met 200 km minder rekenen. Nu snap ik dat dit ook voor ICE auto's geldt maar daar is de marge nu eenmaal veel ruimer en ook veel sneller weer aan te vullen.

Veel mensen hoor ik roepen, waar maak je je druk om tijdens de vakantie, dit is maar 2 keer per jaar. Echter, als ik kijk naar het aantal km's dat ik per jaar rijd is hiervan wel 25% vakantieritjes. Daarnaast is vakantie voor mij vakantie. Tuurlijk ben ik wel bereid om een aantal concessies te doen, maar als dit meer begint te lijken op een soort auto rally haak ik liever af.

Wat ik nog wel mis zijn de ervaringen op een zwarte zaterdag. Staan er files op deze mooie laadpleinen? Haal je inderdaad het maximale laadvermogen op het moment dat je met iedereen staat te laden en hoe erg is dat? Helaas zijn wij de komende jaren echt gebonden aan de schoolvakanties en kan je 80% van de huisjes uitsluitend van zaterdag tot zaterdag huren. De zwarte zaterdag vermijden is helaas dus niet altijd een optie en ook hierin moet een auto gewoon in voorzien.
Dat effect in verbruik op snelweg, met caravan, met dakkoffer heb je imderdaad ook met benzineautos, dat is niet specifiek EV. Zou je benzineauto een tank van 15 liter hebben in plaats van 50 heb je exact hetzelfde probleem. Nu worden benzineautos wel zuiniger op de snelweg, maar dat is omdat ze in de stad ontzettend onzuinig zijn. EV is altijd efficiënt, maar van natuurkunde win je het niet: hogere snelheid = meer verbruik.

Voor wat betreft laadpleinen: ja, je zal wel een keertje moeten wachten. Zeker als je bij een laadplein naast de snelweg gaat staan. Of je rijdt 5km verder naar een dorpje met een lader en een pizzeria ernaast.

Enneh... niet echt een ev vs ice discussie, maar je kan prima op donderdag/vrijdag gaan rijden, hotelletje pakken halverwege, beetje stappen door de omgeving en zo de zwarte zaterdag vermijden.

Ondertussen kunnen de (hoog segment) EV bijna 1 op 1 een ICE vervangen. Je zal er wel iets voor moeten aanpassen. Dat moet je kunnen en willen.

* teacher vraagt zich wel af met welk scenario @zeezuiper nu gaat komen in het nadeel van een EV... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:07
teacher schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:33:
[...]

Enneh... niet echt een ev vs ice discussie, maar je kan prima op donderdag/vrijdag gaan rijden, hotelletje pakken halverwege, beetje stappen door de omgeving en zo de zwarte zaterdag vermijden.

Ondertussen kunnen de (hoog segment) EV bijna 1 op 1 een ICE vervangen. Je zal er wel iets voor moeten aanpassen. Dat moet je kunnen en willen.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat iemand die zwarte zaterdag ziet als onvermijdbaar, beter ICE kan blijven rijden zo lang het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:51
Voor de overstap naar BEV (september 2019) was ik ook wel wat sceptisch, met 70.000km per jaar (pre-corona). Wat mij hielp was het gaan ervaren. Is het een optie om voor een aankomende vakantie eens een auto te gaan huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04
Ik denk niet dat zeezuiper pertinent tegen de EV is, maar zich afvraagt of het op dit moment al een goede vervanger is voor een ICE met zijn gebruikswensen.

Zelf heb ik begin dit jaar ook die afweging gemaakt (privé aanschaf) en uiteindelijk tot de conclusie gekomen: voor mij op dit moment ook nog niet, wellicht over 5 jaar. Hopelijk gaat de ontwikkeling van EV's naar meer km's/bereik en niet per sé meer vermogen / koppel (zijn nu al snel zat) en een lager gewicht (< 1.000 kg zou ideaal zijn). Want reken er maar op dat als het merendeel over is op EV, extra belastingen/accijnzen op EV's wel zullen volgen.
Verder denk ik dat we over een x aantal jaar er niet meer omheen kunnen, en dat is ook niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 18:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Eddos schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:49:
Voor de overstap naar BEV (september 2019) was ik ook wel wat sceptisch, met 70.000km per jaar (pre-corona). Wat mij hielp was het gaan ervaren. Is het een optie om voor een aankomende vakantie eens een auto te gaan huren?
Als ik denk aan mijn "EV begin-dagen" zou ik niet als eerste rit op vakantie gaan. Range anxiety, hannesen met laders, het verrassende effect van forse tegenwind, etc is toch iets waar ik aan moest wennen toen ik mijn EV net had.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
de meester01 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:38:
[...]

Sorry dat ik je idealisme niet deel maar voor mij zijn de centen leidend. Het milieu is leuk meegenomen maar als het gas nog steeds een kwartje had gekost had ik geen 30K in isolatie, warmtepomp airco's, LTV en PV panelen geïnvesteerd maar hooguit 20-30% van het bedrag om mijn wooncomfort te verhogen.

Ik zal dan ook niet veranderen in zo'n milieu apostel die op elke verjaardag hetzelfde riedeltje afdraait waarin mijn fantastische gedrag centraal staat noch zal ik mij transitie professor wanen.

Neemt niet weg dat de techniek mij erg boeit en dat mijn aanstaande EV een erg fijne auto is. Het financiële aspect en de inpasbaarheid in mijn leven waren de enige criteria en zo zullen er veel mensen zijn met die mindset.
Centen maken allang niets meer uit. Een EV is inmiddels niet duurder meer dan een ICE. Fact. Ik kan mijn Auris Hybrid niet goedkoper rijden dan onze aanstaande E-C4. Dat was voor ons ook geen drijfveer. Maar eerder mooi meegenomen. En ja, jij mag dat zo vinden en je mag mij ook een apostel noemen. Interesseert me vrij weinig. Maar het is een feit dat dit het grootste probleem van de mensheid is. We willen ons gedrag niet veranderen.

Ik ben zeker geen heilig boontje. Er zijn heel veel zaken die ik ook kan verbeteren en die TS en velen van jullie wel doen. Maar iedereen moet een steentje gaan bijdragen hoe dan ook. En als je dan EV kan gaan rijden en je gaat lopen miepen dat je er niet mee op vakantie kan, gaat er bij mij niet in.

[ Voor 10% gewijzigd door aschja op 17-11-2021 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zeezuiper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:16:
Nogmaals, ik sta/stond wel degelijk open voor een EV auto, alleen niet tegen elke prijs. Zowel letterlijk, financieel dus, als praktisch.

En als ik alle plussen en minnen voor mezelf tegenover elkaar zet kan ik helaas niet anders concluderen dat voor mij inderdaad een ICE auto de simpelste, goedkoopste en meest praktische oplossing is. En dat vind ik oprecht jammer, want ik ben het ook eens dat er wat moet veranderen en we niet met zijn allen zo door kunnen gaan. Mocht het enige troost bieden, de ICE auto moet wel een A label hebben.

Overigens, en dat speelt ook mee in mijn overweging, ben ik niet overtuigd van de mate waarin zo'n elektrische auto daadwerkelijk bijdraagt aan een beter milieu. Ik geloof best dat het beter is dan een ICE, maar als ik alleen al denk aan de accu's, het gewicht hiervan wat je meesleept en de wellicht discutabele bron van de stroom waarmee ik oplaad. Maar dat verdient wellicht een eigen topic :D
Dat kan, mijn ervaring is overigens dat ICE eigenaren de "problemen" die zich vaak maar een paar keer jaar aandoen enorm uitvergroten maar de dagelijkse voordelen niet zien.

Ik zou bijv. nooit meer teruggaan door de dagelijkse voordelen en het comfort die een EV mij biedt, die 2x per jaar dat ik met een volle aanhanger even moet snelladen of het autobahn jakkeren redelijk snel moet onderbreken door een laadstop neem ik dan maar voor lief. Voorlopig kan de EV functioneel hetzelfde als een ICE en is de inzetbaarheid praktisch gelijk bij mijn profiel, zelfs in een dag naar talie boenderen is dus prima mogelijk waarbij de totale reistijd met gezin amper langzamer is dan dat van een ICE.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pierz schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:43:
[...]

Heel eerlijk gezegd denk ik dat iemand die zwarte zaterdag ziet als onvermijdbaar, beter ICE kan blijven rijden zo lang het nog kan.
Treffende post die eigenlijk alles zegt _/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

revolution-nl schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:17:
[...]

Treffende post die eigenlijk alles zegt _/-\o_
Mwah, niet helemaal mee eens. Als je je aan schoolvakanties moet houden dan zit je vaak vast aan aankomstdagen op zaterdag in het buitenland he .

Denk dat als je 1200KM in 13 a 14 uur wilt rijden je niet aan een EV moet beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:33
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:21:
[...]

Mwah, niet helemaal mee eens. Als je je aan schoolvakanties moet houden dan zit je vaak vast aan aankomstdagen op zaterdag in het buitenland he .
Precies. Veel accomodaties houden vast aan de zaterdag als wissel. Dan zit je op de drukke dagen op de weg. Ook met overnachting. De vr/za/zo gaan gewoon lekker druk worden bij de snelladers. Helemaal als in 2022 weer wat meer mensen op vakantie gaan mocht het dan kunnen. Er zijn de laatste tijd flink wat BEVs bij gekomen.

Een 1100-1200 km kan ik met de Tesla nog wel redelijk doen. Maar in de toekomst is dat nog maar de vraag idd.

[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 17-11-2021 12:23 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:23:
[...]

Precies. Veel accomodaties houden vast aan de zaterdag als wissel. Dan zit je op de drukke dagen op de weg. Ook met overnachting. De vr/za/zo gaan gewoon lekker druk worden bij de snelladers. Helemaal als in 2022 weer wat meer mensen op vakantie gaan mocht het dan kunnen. Er zijn de laatste tijd flink wat BEVs bij gekomen.
Maar het punt is natuurlijk dat dat geen reden zou moeten zijn om een ICE boven een EV te verkiezen.

Die ritjes maak je 1 a 2 x per jaar, terwijl je de rest van het jaar in nederland en omstreken rijdt. Het is in mijn ogen ook van de zotten om daar je auto keuze van af te laten hangen.

Zeker als je de mogelijkheid hebt om EV te rijden

[ Voor 18% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:24:
[...]

Maar het punt is natuurlijk dat dat geen reden zou moeten zijn om een ICE boven een EV te verkiezen.
Nou ja, dat moet iedereen zelf weten. :) Hele volksstammen stappen in een onzuinige SUV als BEV. Zou ik persoonlijk ook niet doen. Maar anderen doen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:25:
[...]

Nou ja, dat moet iedereen zelf weten. :) Hele volksstammen stappen in een onzuinige SUV als BEV. Zou ik persoonlijk ook niet doen. Maar anderen doen het wel.
Tuurlijk moet iedereen dat zelf weten . Maar de TS vraagt om feedback he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:37
[...]

Denk dat als je 1200KM in 13 a 14 uur wilt rijden je niet aan een EV moet beginnen.
Het is niet elke week zwarte zaterdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

aschja schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:29:
[...]

Het is niet elke week zwarte zaterdag.
Dat klopt.

Maar ja heren. TS heeft nu genoeg argumenten gegeven en gerkegen. Denk dat hij wel een keuze kan maken.

[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:25:
[...]

Tuurlijk moet iedereen dat zelf weten . Maar de TS vraagt om feedback he ;)
Ja, maar dan kan het verplicht stoppen om de twee uur op weg naar vakantie best een overweging zijn om het niet te doen. Ik ben heel blij met mijn BEV tegen 4%. Zou ik hem tegen 16% ook nemen nu? Weet het oprecht niet. Verplicht stoppen, plannen, rekening houden met laden, uitzoeken van Hotel met laadpaal, niet gewoon 's avonds even lekker wat harder rijden als het ook nog koud is. Etc etc. Gemak is me best wat waard. Dus zou nu wellicht nog lekker weer een ICE pakken voor 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:32:
[...]

Ja, maar dan kan het verplicht stoppen om de twee uur op weg naar vakantie best een overweging zijn om het niet te doen. Ik ben heel blij met mijn BEV tegen 4%. Zou ik hem tegen 16% ook nemen nu? Weet het oprecht niet. Verplicht stoppen, plannen, rekening houden met laden, uitzoeken van Hotel met laadpaal, niet gewoon 's avonds even lekker wat harder rijden als het ook nog koud is. Etc etc. Gemak is me best wat waard. Dus zou nu wellicht nog lekker weer een ICE pakken voor 4 jaar.
Dat is exact wat ik en andere EV-ers zeggen . As je normaal niet stopt om de 2 uur en je ziet dat als een probleem tijdens jouw vakantie trip, dan moet je gewoon geen EV nemen en ICE blijven rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:03

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:24:
[...]

Die ritjes maak je 1 a 2 x per jaar, terwijl je de rest van het jaar in nederland en omstreken rijdt. Het is in mijn ogen ook van de zotten om daar je auto keuze van af te laten hangen.

Zeker als je de mogelijkheid hebt om EV te rijden
Als je maar 1 auto hebt, dan zoek je dus een alleskunner. Anders reden er wel veel meer twizzy's op de weg... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

teacher schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:35:
[...]

Als je maar 1 auto hebt, dan zoek je dus een alleskunner. Anders reden er wel veel meer twizzy's op de weg... ;)
Dat klopt, maar dit topic gaat over EV's en vakantie trips. De TS wilt weten of een EV een belemmering zou zijn tijdens zijn vakantie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:35:
[...]

Dat is exact wat ik en andere EV-ers zeggen . As je normaal niet stopt om de 2 uur en je ziet dat als een probleem tijdens jouw vakantie trip, dan moet je gewoon geen EV nemen en ICE blijven rijden.
Dat is te simpel. Ik wil best om de twee uur stoppen als ik dan binnen 30 minuten weer door kan. Maar ik heb jonge kinderen en moet dus in de drukke periode op vakantie. De kans dat ik moet wachten gaat steeds groter worden. Komt bij dat het niet alleen het stoppen is. Je moet veel meer plannen en rekening houden met laden. Ook als je even ergens wilt overnachten.

In het begin is dat overigens best allemaal leuk. Na een paar jaar is "lol" er (voor mij) wel vanaf.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 17-11-2021 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:41:
[...]

Dat is te simpel. Ik wil best om de twee uur stoppen als ik dan binnen 30 minuten weer door kan. Maar ik heb jonge kinderen en moet dus in de drukke periode op vakantie. De kans dat ik moet wachten gaat steeds groter worden. Komt bij dat het niet alleen het stoppen is. Je moet veel meer plannen en rekening houden met laden. Ook als je even ergens wilt overnachten.
Ik heb ook twee jonge kinderen.

Wat ik zeg is dat ik met een ICE ook al om de 2 uur stop. Dus voor mij is om de 2 uur laden geen probleem omdat ik het stoppen al gewend ben.

Dus als je dit niet wilt , moet je geen EV nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:44:
[...]

Ik heb ook twee jonge kinderen.

Wat ik zeg is dat ik met een ICE ook al om de 2 uur stop. Dus voor mij is om de 2 uur laden geen probleem omdat ik het stoppen al gewend ben.

Dus als je dit niet wilt , moet je geen EV nemen.
Als je niet om de twee uur wilt stoppen moet je inderdaad sowieso geen BEV nemen. Maar als je dat wel wilt kan het best zo zijn dat een ICE nog steeds de betere keuze is. Je zet het imho wat te simpel neer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:46:
[...]

Als je niet om de twee uur wilt stoppen moet je inderdaad sowieso geen BEV nemen. Maar als je dat wel wilt kan het best zo zijn dat een ICE nog steeds de betere keuze is. Je zet het imho wat te simpel neer.
Ik zet het zo neer dat het de vraag van de TS beantwoordt.

Tuurlijk is een ICE veel makkelijker omdat je niks hoeft veranderen. En met een EV moet je dat wel. Tuurlijk weet ik ook wel dat je meer voorbereiding moet doen met een EV.

Maar bottemline , je kan gewoon met een EV naar Zuid Frankrijk rijden. Duurt het langer als met een ICE . Ja, zeker als je normaal niet vaak stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:03
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:35:
[...]

Gewoon voor mijn interesse; stel je stopt elke twee uur 20/30 minuten (wat ik sowieso al doe op lange trips) en hangt je auto aan de lader, hoeveel krijg je dan gemiddeld geladen?

Ik bedoel, krijg je in die 20/30 minuten geladen wat je in die twee uur verbruikt? Komt er niet een punt dat je niet meer genoeg bij laadt?

(ik ben niet voor of tegen, vraag het me gewoon af :) )

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

iamerwin schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:50:
[...]

Gewoon voor mijn interesse; stel je stopt elke twee uur 20/30 minuten (wat ik sowieso al die op lange trips) en hangt je auto aan de lader, hoeveel krijg je dan gemiddeld geladen?

Ik bedoel, krijg je in die 20/30 minuten geladen wat je in die twee uur verbruikt? Komt er niet een punt dat je niet meer genoeg bij laadt?

Met de Polestar laad je aan een snellader ongeveer 200KM range in 30 a 40 minuten.

Van het weekend naar Zee gereden. 212KM enkele reis. Met 90 % Accu vertrokken en op de terugweg voor 12 minuten aan een snellader gehangen om thuis te komen met 12 % SOC. . Tijdens die 12 minuten heeft Papa de voorruit schoongemaakt, om daarna met zijn allen naar het toilet te gaan en een blikje drinken te kopen.

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixxx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:07
Bij de eerste vakantie met onze EV 2x een laadpaal file gehad en 1x een defecte paal. Dat beviel ons zo slecht (vooral die files) dat we nu altijd een bezine auto huren voor de vakanties.

With an eye made quiet by the power of harmony, we see into the life of things

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ja dat is zuur en dan is een ICE regelen een optie.

En dan regel je dus voor die vakantie trip een auto , en rij je de rest van het jaar een EV.

[ Voor 80% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
backupdevice schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:49:
[...]

Ik zet het zo neer dat het de vraag van de TS beantwoordt.

Tuurlijk is een ICE veel makkelijker omdat je niks hoeft veranderen. En met een EV moet je dat wel. Tuurlijk weet ik ook wel dat je meer voorbereiding moet doen met een EV.

Maar bottemline , je kan gewoon met een EV naar Zuid Frankrijk rijden. Duurt het langer als met een ICE . Ja, zeker als je normaal niet vaak stopt.
Hij vraagt ook ervaringen en zaken als wachttijden. Dus plat slaan tot wil je om de twee uur stoppen of niet is niet het hele verhaal. Je kunt met een BEV tegenwoordig overal komen zo'n beetje. Ben tot in Benidorm gekomen dus heb wel de nodige ervaring. Waar ben jij al geweest in de paar weken dat je de BEV hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:58
[...]

Gewoon voor mijn interesse; stel je stopt elke twee uur 20/30 minuten (wat ik sowieso al doe op lange trips) en hangt je auto aan de lader, hoeveel krijg je dan gemiddeld geladen?

Twixxx schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:52:
Bij de eerste vakantie met onze EV 2x een laadpaal file gehad en 1x een defecte paal. Dat beviel ons zo slecht (vooral die files) dat we nu altijd een bezine auto huren voor de vakanties.
In de meeste EV's kun je tegenwoordig gewoon filteren op een station met minimaal zoveel palen. Kun je zien welke vrij zijn. En rijdt je dus eigenlijk altijd naar stations toe waar je weet dat het vrij is. Op vakantie in het hoogseizoen heb ik het als luxe ervaren. Iedereen bij de pompstations vechten om parkeerplekken terwijl de rijen lege (zeer brede) Ionity laad punten waren. In Oostenrijk waren er regelmatig op touristische plekken, gratis laden en parkeren voor EV rijdens (zoals bij de Krimmler wasserfälle). In de bergen verbruik je (iig tot ICE) nauwelijks meer brandstof accu omdat je het weer terugwint bij dalen.

Hier kun je de laadsnelheid van de auto's terugvinden: https://ev-database.nl/

Algemene regel bij laden onderweg is dat je niet te vroeg gaat laden. En niet meer dan 80% (omdat na de 80% de laadsnelheid heel erg afneemt). Denk dat je gemiddeld genomen moet rekening houden met 250KM in 30 min.

[ Voor 32% gewijzigd door talkatoo op 17-11-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:47

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

aschja schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:01:
[...]

Centen maken allang niets meer uit. Een EV is inmiddels niet duurder meer dan een ICE. Fact. Ik kan mijn Auris Hybrid niet goedkoper rijden dan onze aanstaande E-C4. Dat was voor ons ook geen drijfveer. Maar eerder mooi meegenomen. En ja, jij mag dat zo vinden en je mag mij ook een apostel noemen. Interesseert me vrij weinig. Maar het is een feit dat dit het grootste probleem van de mensheid is. We willen ons gedrag niet veranderen.

Ik ben zeker geen heilig boontje. Er zijn heel veel zaken die ik ook kan verbeteren en die TS en velen van jullie wel doen. Maar iedereen moet een steentje gaan bijdragen hoe dan ook. En als je dan EV kan gaan rijden en je gaat lopen miepen dat je er niet mee op vakantie kan, gaat er bij mij niet in.
Ik noem jou geen apostel want ik ken je niet 8) en we komen elkaar ws niet tegen op verjaardagen of aan de bar. Ik zie het alleen wel in mijn privé sfeer en zo links en rechts op het www. Mensen met een EV die zich ineens gewapend voelen om anderen de maat te nemen qua CO2 footprint. Diezelfde figuren die dan een diesel camper hebben of later op de avond vertellen de hele wereld rond te vliegen om andere culturen te proeven 8) De mensen die jouw overtuiging delen doen al het maximale denk ik?

Het is maar een auto ;)

Terug naar de kern: het past bij je of niet. Je zou eens een EV kunnen huren en een gezellig hotelletje in Berlijn boeken met de misses (of mister, ik oordeel niet). Lijkt me nog het beste overtuigingsmiddel. Of afknapper.

Dat is voor mij ook de lakmoesproef volgend jaar. Ik heb er namelijk nog een youngtimer naast. Die gaat pas weg als ik overtuigd ben van inzetbaarheid van de Ioniq 5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:56:
[...]

Hij vraagt ook ervaringen en zaken als wachttijden. Dus plat slaan tot wil je om de twee uur stoppen of niet is niet het hele verhaal. Je kunt met een BEV tegenwoordig overal komen zo'n beetje. Ben tot in Benidorm gekomen dus heb wel de nodige ervaring. Waar ben jij al geweest in de paar weken dat je de BEV hebt?
Ik ben zeker een NOOB met naar het buitenland rijden in een EV. Ben blij dat jij die ervaring wel hebt en dat met de TS kan delen.

De wachtijden heb ik dus niet meegemaakt en ik neem aan dat de TS ook niet zo naief is dat die deze niet zal verwachten he. En ik zeg ook nergens dat die wachttijden niet bestaan. Ik heb met de V90 ook wel eens op zwarte zaterdag in de Benzine pomp file gestaan.

Mijn input is meer gericht op het feit dat IK mijn keuze om de V90 te vervangen voor een EV niet heb laten afhangen van die 1 a 2 trips boven de 1500KM per jaar.

Ik heb dus in mijn keuze meegenomen dat je elke twee uur moet stoppen en dat dit wel eens langer kan duren.
Wat ik dus terugkoppel naar de TS, wil je zowiezo al niet elke twee uur stoppen dan is een EV al niet de beste keuze. En dat kan 2 uur rijden in Nederland zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:47

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

talkatoo schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:05:
[...]

Niet iedereen kan het betalen inderdaad en niet iedereen heeft een eigen oprit. Ik heb het specifiek over de TS die het volgende aangeeft.
  • Heeft een eigen oprit
  • Kost hem 50 euro per maand meer voor een nieuwe Hyundai Ionic 5 Long Range
  • Maakt zich vooral druk over de 2 vakanties in het jaar, maar geeft aan sowieso al om de 2/3 uur een half uur te stoppen.
Ik denk dat we mensen moeten verleiden tot een EV en ze niet geforceerd die kant op moeten duwen met allerhande klimaatalarmistische verwijten of argumenten. Een beetje masseren in de richting kan natuurlijk maar ik denk dat er wel valide argumenten zijn om het te doen maar ook om het niet te doen. Dat moeten we dan ook respecteren en zeggen: jij bent er nog niet aan toe, het past nu nog niet bij je lifestyle.

Maar ik vraag me ook wel af wat er staat te gebeuren als er bijvoorbeeld een paar miljoen EV's in Europa gaan rondkarren met zaken als infra en beschikbaarheid van laadpalen in drukke periodes. Die zorg snap ik wel. Ik zou daar ook bere sjaggo van worden als ik 3 kwartier moet wachten om überhaupt in te kunnen pluggen. Maar ik ga buiten de bouwvak, als de scholen weer begonnen zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door de meester01 op 17-11-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-06 07:16
[...]

Ik vermoed eerlijk gezegd van niet, al zou je natuurlijk ook wat harder kunnen rijden om het verbruik wat om hoog te krijgen. :9 Dan weet je zeker van niet. :+

Maar uiteindelijk zijn er een aantal factoren, die daar invloed op hebben in mijn ogen de 3 belangrijkste: 1. verbruik; 2. capaciteit snellader; 3. laadcurve.

Ik merk bij onze auto dat we na de 80% terugvallen naar normale laadsnelheden, komt nog een aanpassing voor naar 90% was een veiligheidsmarge vanuit de fabrikant om de accu te beschermen.

Ons verbruik ligt ergens tussen de 35 en 40% bij 2 uur, normaal met climate control aan, rijden. Ik schat dat wij de eerste keer ca. 25 tot 30% zouden kunnen laden in die tijd. Maar hoe leger de accu wordt hoe meer we bij zouden kunnen laden in kortere tijd. De keer dat we het getest hebben kwamen we op 65% in 40 minuten geladen. (van 15 naar 80%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 18:37

Standeman

Prutser 1e klasse

Inspired schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:56:
[...]

Zoals ik al eerder opmerkte is dat echt koffiedik kijken. Snelladers schieten als paddenstoelen uit de grond en BEV's gaan als warme broodjes over de toonbank. Geen idee hoe de verhouding is komende zomers. Het is zeker een risico dat je kan lopen.

Het enige voordeel dat je wel hebt is dat je kan zien hoeveel snelladers er bezet zijn bij de volgende stop. Als dat continu is, heb je ~200Km de tijd om een ander laadplein op te zoeken. :)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
[...]

Verschilt dus weer erg per auto en lader.
Sommige auto's kunnen max 100kwh snelladen, andere tot 270kwh.
Hetzelfde voor laadpalen, sommige "snelladers" geven 50kwh, andere kunnen tot 300kwh.

Mocht het je echt boeien, hier leuke en duidelijke leesstof: https://ev-database.nl/informatie/opladen-elektrische-auto

Voorbeeldje van die URL:

Snellaadsnelheid (10% tot 80%) van een Audi e-tron
Snellaadvermogen: 146 kW - Energieverbruik: 23.2 kWh/100km
146 kW / 23.2 kWh/100km = 630 km/u

Toegevoegde actieradius na 10 minuten: ong. 100 kilometer
Toegevoegde actieradius na 15 minuten: ong. 150 kilometer
Toegevoegde actieradius na 24 minuten: ong. 250 kilometer

De Kia EV6 en de Hyundai Ioniq5 kunnen een stuk sneller laden, dan zit je weer eerder rond de 160km per 10 minuten, dan moet de snellader dat wel kunnen handelen overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomas18GT op 17-11-2021 13:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32
Interessante discussie.. 2 jaar geleden heb ik bewust gekozen voor een ICE als auto van mijn werkgever voor 5 jaar. Nu we 2,5 jaar verder zijn is er toch een hoop veranderd en wil ik eigenlijk niet nog 2,5 jaar wachten op een EV (ook niet ivm de kosten die alleen maar hoger worden).

Dus toch maar eens gevraagd of ik niet eerder kon wisselen en gelukkig denken ze mee. Afgelopen week een proefrit gemaakt van een half uur en ik ben verkocht. Nu hopen dat alles nog lukt voor het eind van het jaar.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]
Dat is dus onzin, vorig jaar 1250km met een totale reistijd van 13:30 uur. Moet je niet met een e-golf aankomen natuurlijk :+

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 18-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

revolution-nl schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:38:
[...]

Dat is dus onzin, vorig jaar 1250km met een totale reistijd van 13:30 uur. Moet je niet met een e-golf aankomen natuurlijk :+
Jij noemt het onzin, ik noem het common sense om die afstanden over meer uren te spreiden.

Maar dat hangt ook van je situatie af he, mijn gezin vind het fijn om na een paar uur te stoppen en te relaxen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

backupdevice schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:35:
[...]

Jij noemt het onzin, ik noem het common sense om die afstanden over meer uren te spreiden.

Maar dat hangt ook van je situatie af he, mijn gezin vind het fijn om na een paar uur te stoppen en te relaxen.
Precies de reden waarom het gezin erg content was met de verplichte pauzes richting Italië.

Conclusie, ik was als bestuurder erg uitgerust door verplichte laadpauzes, het gezin was blij omdat regelmatig de benen gestrekt konden worden. De reistijd was amper langer dan met een ICE.

Pagina: 1 2 Laatste