Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-01 16:16
Ik heb mijn antwoord, dank iedereen. :)

[ Voor 106% gewijzigd door Savkate op 08-11-2021 20:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Salarisonderhandeling doen? Met je manager praten?

Moet het allemaal van hen uit komen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zie ook: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) & Salarisgroei van de ICT'er / GoT'er?

Ik zou wisselen, ik vind het sowieso matige lonen (zeker als ik naar die WO-collega kijk). Dat je nieuwe collega hetzelfde krijgt als jij komt door de vragende markt, dat kun je ook gebruiken om te wisselen of te dreigen om te wisselen.

Ga jezelf tijdens het gesprek niet vergelijken op salaris met je nieuwe collega, maar met je inzet, motivatie, effort en resultaten, kom hierna terug op je loon en eis meer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Laat het los, laat het gaan

Misschien heeft ze gewoon een beter verkooppraatje gehouden.
Je kan bij je volgende gesprek eens beginnen over je loon, maar ik zou haar niet als voorbeeld gebruiken.

En qwa geld, minder uitgeven 600 euro aan reparatie is niks.
Dus minder uitgeven, meer als backup houden. En daardoor minder stress

[ Voor 26% gewijzigd door jack zomer op 05-11-2021 12:07 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:02
Het los laten. In principe voelde jij je helemaal prima bij het salaris dat je verdiende totdat je vernam wat een ander verdiende. Dat is allerminst het probleem van de werkgever.

Ignorance is bliss. Laat het een toekomstige les zijn voor je wanneer je over salarissen begint met je directe collega's dat je ook iets kunt horen waar je niet blij mee bent.

En nu voel je je benadeelt en heb je het idee dat je iets te kort komt of te kort gedaan wordt.

Onderhandelen over je salaris kun je alleen maar doen door zaken feitelijk en meetbaar te maken. En als dat gene wat je geboden wordt je niet aan staat, ga je op zoek naar een andere baan.

Niet alles draait om geld.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Verwijderd schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:04:
Salarisonderhandeling doen? Met je manager praten?

Moet het allemaal van hen uit komen?
Oh sorry ik zie dat ik het niet duidelijk verwoord heb. Maandag heb ik een gesprek met hem en wil ik het aankaarten, maar ik weet zo goed hoe ik het moet brengen aangezien ik nog niet eerder een functioneringsgesprek gehad heb. Uiteraard wil ik het zelf aanpakken maar ben nog een beetje onzeker hoe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

m-vw

Dus?

Hebben jullie functie/salarisschalen? Klopt het salaris met de schaal?
Je noemt 2100 tot 2900 is dat wellicht van trede 1 tot boven?

Denk dat ze zich goed verkocht heeft.

Als je denkt dat je meer doet dan dat men van je mag verwachten gezien je functie(omschrijving) moet je in gesprek met je leidinggevende.

Er vinden in deze tijd van het jaar veel van dit soort gesprekken plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
loewie1984 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:06:
[...]

Het los laten. In principe voelde jij je helemaal prima bij het salaris dat je verdiende totdat je vernam wat een ander verdiende. Dat is allerminst het probleem van de werkgever.

Ignorance is bliss. Laat het een toekomstige les zijn voor je wanneer je over salarissen begint met je directe collega's dat je ook iets kunt horen waar je niet blij mee bent.

En nu voel je je benadeelt en heb je het idee dat je iets te kort komt of te kort gedaan wordt.

Onderhandelen over je salaris kun je alleen maar doen door zaken feitelijk en meetbaar te maken. En als dat gene wat je geboden wordt je niet aan staat, ga je op zoek naar een andere baan.

Nou ja ik was al niet helemaal tevreden want ik vond het aan de lage kant dus ik voel me nu al helemaal beledigd eerlijk gezegd.

En nee niet alles draait om geld maar ik heb nu gewoon wat stress omdat ik bijna niet kan sparen dus ik zou het fijn vinden als ik heel iets breder zou kunnen zitten. Ik heb hier wel een vast contract dus van baan wisselen durf ik niet echt, heb niet bepaald een denderende vooropleiding gedaan namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:39

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:06:
[...]

Oh sorry ik zie dat ik het niet duidelijk verwoord heb. Maandag heb ik een gesprek met hem en wil ik het aankaarten, maar ik weet zo goed hoe ik het moet brengen aangezien ik nog niet eerder een functioneringsgesprek gehad heb. Uiteraard wil ik het zelf aanpakken maar ben nog een beetje onzeker hoe. :)
Aangeven wat jouw waarde is binnen de organisatie, wat je meer bent gaan doen en vragen wat het groeipad is qua salaris omdat jouw idee is dat het salaris niet meer marktconform is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
m-vw schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:07:
Hebben jullie functie/salarisschalen? Klopt het salaris met de schaal?
Je noemt 2100 tot 2900 is dat wellicht van trede 1 tot boven?

Denk dat ze zich goed verkocht heeft.

Als je denkt dat je meer doet dan dat men van je mag verwachten gezien je functie(omschrijving) moet je in gesprek met je leidinggevende.

Er vinden in deze tijd van het jaar veel van dit soort gesprekken plaats.
Ja we hebben een CAO. Ze vertelde me dat ze niet onderhandeld heeft en dat ze dit gewoon had gekregen, want onderhandelen durfde ze ook niet echt, ze was allang blij dat ze werk had (we hebben niet de beste opleiding gedaan).

En ja ik ga maandag dus in gesprek en zoek vooral wat manieren hoe ik dat aan moet pakken want ik heb nog nooit eerder een functioneringsgesprek gehad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:51

Honesty

kattenneus!

Als jij vind dat je meer waard bent gewoon dat aankaarten, zeker omdat je vind dat je heel veel doet en kan. Dat een starter meteen begint bij waar jij nu bent na 2 jaar klinkt inderdaad oneerlijk.
Dat je nu veel onkosten hebt heeft niks met opslag te maken want dat zijn je uitgaven. Dat is beter budgetteren en zal ik ook nooit als argument geven voor opslag.
Gewoon laten zien welke vooruitgang je hebt gemaakt en 400 euro bruto is natuurlijk hoog maar je zet het in en kan best zijn dat je dan op 250 bruto uitkomt.
Niet onzeker zijn en gewoon goed voorbereid het gesprek ingaan.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:01

Aganim

I have a cunning plan..

Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:11:
[...]

Ze vertelde me dat ze niet onderhandeld heeft en dat ze dit gewoon had gekregen, want onderhandelen durfde ze ook niet echt
Ik heb het in de afgelopen jaren nog niet meegemaakt dat het eerste bod van een werkgever definitief was en er geen onderhandelingsruimte was. Klinkt als goed nieuws, dan is er waarschijnlijk nog wel wat ruimte voor een verhoging. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Jij hebt dus de basis gelegd qua salaris en leeftijd lijkt het.

Maar in het kort is het leven niet altijd eerlijk.
Er zijn 1000-en voorbeelden van mensen die goed kunnen babbelen. Of op een later moment instappen en ergens profijt van hebben.

Belangrijkste is dat je alleen naar jezelf kijkt.
Je moet zelf aantonen dat je meer waard bent. En niet verwijzen naar andere.

Gewoon kijken naar je functie, je groei, je waarde en die bespreken.
Als blijkt dat je er niet uitkomt dan kijken wat het jouw waard is om te switchen
Er is meer belangrijke factoren dan alleen geld (locatie, sec arbeidsvoorwaarde, werk/prive balans etc)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het hangt er vanaf hoeveel je er bij je eind 2e jaar bij krijgt.
Bij indienst kreeg jij 2350 en de nieuwe collega die nu in dienst komt krijgt 2400?

Dat is toch geen heel bijzonder verschil qua vers in dienst salaris?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
True schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:
Zie ook: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) & Salarisgroei van de ICT'er / GoT'er?

Ik zou wisselen, ik vind het sowieso matige lonen (zeker als ik naar die WO-collega kijk). Dat je nieuwe collega hetzelfde krijgt als jij komt door de vragende markt, dat kun je ook gebruiken om te wisselen of te dreigen om te wisselen.

Ga jezelf tijdens het gesprek niet vergelijken op salaris met je nieuwe collega, maar met je inzet, motivatie, effort en resultaten, kom hierna terug op je loon en eis meer.
Wisselen vind ik lastig. Heb namelijk erg veel baat bij structuur in m'n leven en de zekerheid van een vast contract vind ik erg fijn. Vooral omdat ik alleen woon, moet er niet aan denken wat ik moet doen als ik wisselen en dan niet een vast contract kan krijgen.

Maar zoals anderen ook zeggen, goede tip om inderdaad niet te vergelijken/benoemen wat zij verdient. Ik ga m'n best doen om inderdaad te laten zien wat ik allemaal toevoeg aan het bedrijf en aan m'n inzet ligt het echt niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:02
Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:11:
[...]

En ja ik ga maandag dus in gesprek en zoek vooral wat manieren hoe ik dat aan moet pakken want ik heb nog nooit eerder een functioneringsgesprek gehad. :)
Maak het feitelijk zoals ik al zei.

Bekijk, beschroef en benoem de verrichtingen die je hebt gedaan het afgelopen jaar, je mijlpalen, de ontwikkelingen die je hebt gedaan, of iets wat jij op hebt gezet binnen de organisatie. Spiegel/evalueer je zelf. Laat blijken dat je kritisch bent en je voor feedback open staat. En geef duidelijk aan wat je groeipad is, waar wil je naar toe (indien er mogelijkheden zijn om door te groeien) en wat betekent dat voor jou. HR/ team managers zijn verzot op mensen die alles tot in de puntjes voorbereid hebben. Dat scheelt hun werk en ze kunnen het alleen maar waarderen. Iemand die serieus met zich zelf bezig is.

Een CAO betekent vaak dat je niet op je individuele talenten beoordeeld wordt. Er zijn vaste schalen, je nieuwe collega is dus hoger ingeschaald bij binnenkomst bij het bedrijf. Dat vind ik bij gelijke functie wel een verschil dan bij een commercieel bedrijf met vrije marktwerking.

Een CAO betekent dus aan het einde van het jaar periodiek erbij bij goed functioneren. Dus eigenlijk staat al vast wat je gaat krijgen of je nou heel hard je best doet of niet.

Persoonlijk is dat wat me tegenhoudt om voor een bedrijf te werken met een CAO zeker aan het begin van je carriere. Ook al steek je met je hoofd boven het maaiveld uit, aan het einde van het jaar krijg je net zoveel erbij als de klaploper van een collega (bij wijze van spreken)

Argumenten als: ja maar zij, of dan ga ik weg, of ik heb een aanbod gekregen van een ander bedrijf... daar zou ik als werkgever maling aan hebben. Voor jou 10 anderen.

discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-09 13:36

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Het beste is om je manager met een voorstel te laten komen. Geef dus aan dat je hebt vernomen dat je nieuwe collega hoger ingeschaald staat dan jij, waarbij je meld dat jijzelf ruime werkervaring hebt en dit meer waard is dan de 80 euro bruto verschil die nu tussen de salarissen staat.

Geef ook direct aan dat de vacature een salaris beschreef tot 2900 euro per maand.

Op deze manier leg je het balletje bij de manager neer en zal je waarschijnlijk snel een aanbod krijgen.

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:28
Aankaarten is het beste wat je kunt. Wel op een normale toon uiteraard, niet zeggen dat de ander een nietsnut is of iets dergelijks. Goed duidelijk maken waarom jij meer moet verdienen, som bijvoorbeeld op wat je allemaal doet. Als het mondeling niet lukt een duidelijke mail sturen naar je manager.
Adviezen als "laat het gaan" begrijp ik niet, want dan bestaat de kans dat het gaat etteren. Op den duur voel je je slecht en je manager heeft het niet door en/of boeit het hem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Honesty schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:16:
Als jij vind dat je meer waard bent gewoon dat aankaarten, zeker omdat je vind dat je heel veel doet en kan. Dat een starter meteen begint bij waar jij nu bent na 2 jaar klinkt inderdaad oneerlijk.
Dat je nu veel onkosten hebt heeft niks met opslag te maken want dat zijn je uitgaven. Dat is beter budgetteren en zal ik ook nooit als argument geven voor opslag.
Gewoon laten zien welke vooruitgang je hebt gemaakt en 400 euro bruto is natuurlijk hoog maar je zet het in en kan best zijn dat je dan op 250 bruto uitkomt.
Niet onzeker zijn en gewoon goed voorbereid het gesprek ingaan.
Dat van de onkosten ga ik ook zeker niet benoemen, ik noemde het meer als een reden/motivatie voor mezelf om er nu wel actief eens achteraan te gaan en eens voor mezelf op te komen.

Dank!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42
Doet me denken aan een verhaal uit de Bijbel:

Matteüs 20

1 Jezus zei: ‘Dit voorbeeld leert je iets over Gods nieuwe wereld.
Er is een man die een wijngaard heeft. Vroeg in de ochtend gaat hij op weg. Hij zoekt arbeiders om in zijn wijngaard te werken. 2 Hij spreekt een bedrag met hen af: het normale loon voor een dag werken. En hij stuurt ze naar zijn wijngaard. 3 Later die ochtend gaat de eigenaar van de wijngaard weer op weg. Hij ziet mannen op straat die nog geen werk hebben. 4 Hij zegt tegen hen: ‘Ga maar in mijn wijngaard werken. Ik zal jullie een eerlijk loon geven.’ 5 De mannen gaan aan het werk.
Om twaalf uur en om drie uur ’s middags gaat de man opnieuw op weg. Weer stuurt hij de mannen die hij tegenkomt, naar zijn wijngaard. 6 Als de dag bijna om is, gaat de man nog één keer op weg. Weer ziet hij mannen op straat staan. Hij vraagt: ‘Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?’ 7 De mannen antwoorden: ‘Niemand heeft ons vandaag werk gegeven.’ Dan zegt de man: ‘Ga maar in mijn wijngaard werken.’ 8 Als het avond is, zegt de eigenaar van de wijngaard tegen de man die zijn zaken regelt: ‘Roep alle arbeiders en geef ze hun loon. Betaal eerst de mannen die het laatst gekomen zijn. En als laatste de mannen die het eerst kwamen.’ 9 De mannen die maar kort gewerkt hebben, zijn dus het eerst aan de beurt. Zij krijgen het normale loon voor een dag werken. 10 De mannen die de hele dag gewerkt hebben, zijn het laatst aan de beurt. Zij denken: Wij zullen dan wel meer krijgen. Maar ook zij krijgen het normale loon voor een dag werken. 11-12 Met het geld in hun hand komen ze bij de eigenaar van de wijngaard. Ze zeggen: ‘Het is niet eerlijk! Die anderen hebben maar één uur gewerkt. Wij hebben de hele dag hard gewerkt in de hete zon. En nu krijgen zij evenveel als wij!’ 13 De eigenaar zegt tegen één van die mannen: ‘Beste vriend, ik heb jullie niet oneerlijk behandeld. We hadden toch het normale loon afgesproken? 14 Ga rustig naar huis met je geld. Ik wilde de mannen die het laatst kwamen, net zo veel geven als jullie. 15 Het is mijn geld. Ik mag ermee doen wat ik wil. Waarom zijn jullie jaloers als ik anderen goed behandel?’ 16 Zo zal het gaan in de nieuwe wereld. Mensen die nu het laatst komen, zullen dan vooropgaan. En mensen die nu het eerst komen, komen dan achteraan.’

Ik zou gewoon in gesprek gaan over een persoonlijk groeiplan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Aganim schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:17:
[...]

Ik heb het in de afgelopen jaren nog niet meegemaakt dat het eerste bod van een werkgever definitief was en er geen onderhandelingsruimte was. Klinkt als goed nieuws, dan is er waarschijnlijk nog wel wat ruimte voor een verhoging. ;)
Denk het wel ja, ik heb die 2100 toen ook maar gewoon geaccepteerd zonder onderhandeling omdat ik zó onzeker was en dacht dat ik nergens een baan zou krijgen, zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:11

m-vw

Dus?

Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:21:
[...]

Denk het wel ja, ik heb die 2100 toen ook maar gewoon geaccepteerd zonder onderhandeling omdat ik zó onzeker was en dacht dat ik nergens een baan zou krijgen, zucht.
Dan ligt het dus aan jou en niet aan haar.
Denk dat de huidige arbeidsmarkt ook wel meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:50
Wat zegt de cao over treden en minimum loon? Is die verhoging van afgelopen januari niet gewoon de inflatiecorrectie van de cao geweest?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 12:01
<Mijn mening>
Je gaat voorbij aan de meest belangrijke vraag, ben je blij met jouw werk?
Want je kunt er van leven want je bent er na 2 jaar nog.

Als het antwoord Ja is, dan zou ik over jouw groeiplan hebben.
Onder het mom van de nieuwe vacature ging tot 2900 euro, hoe kom ik daar?
Laat je manager maar vertellen wat hij/zij daar voor terug wil zien.
als je die lijst hebt dan vul je in wat je nu al doet, en weet je dus hoe ver je nog moet.
Doe je alles al? dan vraag je een tweede gesprek aan waar je verteld dat in jouw beleving je alles al doet voor de 2900 euro en je graag wilt weten hoe de manager dat ziet.
</Mijn mening>

[ Voor 0% gewijzigd door Jewest op 05-11-2021 12:33 . Reden: typ-o ]

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Jewest schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:32:
<Mijn mening>
Je gaat voorbij aan de meest belangrijke vraag, ben je blij met jouw werk?
Want je kunt er van leven want je bent er na 2 jaar nog.

Als het antwoord Ja is, dan zou ik over jouw groeiplan hebben.
Onder het mom van de nieuwe vacature ging tot 2900 euro, hoe kom ik daar?
Laat je manager maar vertellen wat hij/zij daar voor terug wil zien.
als je die lijst hebt dan vul je in wat je nu al doet, en weet je dus hoe ver je nog moet.
Doe je alles al? dan vraag je een tweede gesprek aan waar je verteld dat in jouw beleving je alles al doet voor de 2900 euro en je graag wilt weten hoe de manager dat ziet.
</Mijn mening>
Oh ja ik ben wel blij met m'n werk en wil dus ook niet naar een andere werkgever. Ik ben ook voor dit werk naar een andere provincie verhuisd, dus ik wil het hier nog wel even uitzitten. Het is meer dat ik meestal nooit voor mezelf op kom en dat ik het laatste jaar mentaal wat aan mezelf gewerkt heb en nu wat sterker in m'n schoenen sta.

Ik vind het wel een hele goede om inderdaad te vragen hoe ik tot die 2900 kan komen! Daar had ik nog niet over nagedacht. Ik ben inderdaad wel heel benieuwd wat ze verwachten van iemand die dat zou verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
m-vw schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:27:
[...]

Dan ligt het dus aan jou en niet aan haar.
Denk dat de huidige arbeidsmarkt ook wel meespeelt.
Oh ja het was ook vrij dom dat ik dat toen geaccepteerd had maar ja ik wist toen ook niet beter. Ben zelfs verhuisd naar een andere provincie voor dit werk omdat ik nergens werd aangenomen.

Huidige arbeidsmarkt kan wellicht wel in haar voordeel hebben gewerkt ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
DarkSide schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:18:
Jij hebt dus de basis gelegd qua salaris en leeftijd lijkt het.

Maar in het kort is het leven niet altijd eerlijk.
Er zijn 1000-en voorbeelden van mensen die goed kunnen babbelen. Of op een later moment instappen en ergens profijt van hebben.

Belangrijkste is dat je alleen naar jezelf kijkt.
Je moet zelf aantonen dat je meer waard bent. En niet verwijzen naar andere.

Gewoon kijken naar je functie, je groei, je waarde en die bespreken.
Als blijkt dat je er niet uitkomt dan kijken wat het jouw waard is om te switchen
Er is meer belangrijke factoren dan alleen geld (locatie, sec arbeidsvoorwaarde, werk/prive balans etc)
Ik wou het verwijzen inderdaad ook niet als reden benoemen 'dat ik daarom meer zou moeten krijgen'. Ik wou al vragen hoe hij m'n functie voor zich ziet en nu ik dat hoorde over dat salaris heb ik alleen maar nóg meer motivatie voor mezelf om het er eens over te hebben.

Voor dit werk ben ik naar een andere provincie verhuisd dus ik wil hier ook zeker nog wel even blijven. De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn niet heel denderend, maar de werk/privébalans is wel heel erg fijn en ik denk niet dat ik dat zo snel ergens anders ook krijg zoals het hier gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
loewie1984 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:19:
[...]

Maak het feitelijk zoals ik al zei.

Bekijk, beschroef en benoem de verrichtingen die je hebt gedaan het afgelopen jaar, je mijlpalen, de ontwikkelingen die je hebt gedaan, of iets wat jij op hebt gezet binnen de organisatie. Spiegel/evalueer je zelf. Laat blijken dat je kritisch bent en je voor feedback open staat. En geef duidelijk aan wat je groeipad is, waar wil je naar toe (indien er mogelijkheden zijn om door te groeien) en wat betekent dat voor jou. HR/ team managers zijn verzot op mensen die alles tot in de puntjes voorbereid hebben. Dat scheelt hun werk en ze kunnen het alleen maar waarderen. Iemand die serieus met zich zelf bezig is.

Een CAO betekent vaak dat je niet op je individuele talenten beoordeeld wordt. Er zijn vaste schalen, je nieuwe collega is dus hoger ingeschaald bij binnenkomst bij het bedrijf. Dat vind ik bij gelijke functie wel een verschil dan bij een commercieel bedrijf met vrije marktwerking.

Een CAO betekent dus aan het einde van het jaar periodiek erbij bij goed functioneren. Dus eigenlijk staat al vast wat je gaat krijgen of je nou heel hard je best doet of niet.

Persoonlijk is dat wat me tegenhoudt om voor een bedrijf te werken met een CAO zeker aan het begin van je carriere. Ook al steek je met je hoofd boven het maaiveld uit, aan het einde van het jaar krijg je net zoveel erbij als de klaploper van een collega (bij wijze van spreken)

Argumenten als: ja maar zij, of dan ga ik weg, of ik heb een aanbod gekregen van een ander bedrijf... daar zou ik als werkgever maling aan hebben. Voor jou 10 anderen.
Ga ik zeker doen, dankjewel voor de tips. :) Ik zou ook heel blij zijn met feedback en wat ik beter kan doen want ik krijg nu alleen maar complimenten. Erg leuk natuurlijk, maar wat ik moet dan doen om te kunnen groeien?

En ja m'n vader zei wellicht kan je een trede overslaan als je echt vind dat je goed je best doet. Ik had niet bepaald m'n werk voor het uitkiezen toen ik begon dus ik heb ook niet stilgestaan bij de CAO eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Ook een 'leuk detail' is trouwens dat de vacature achteraf helemaal niet overeenkomt met mijn werkzaamheden. Kan ik daar ook nog wat mee doen/wat van zeggen? Bij HR wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

Het is altijd goed om je salaris in de gaten te houden.
zelf ook regelmatig voor herijking van salaris gevraagd als ik vond dat ik dat waard was.

Qua inhoud van de vacature zou ikzelf me daar niet bezig houden.
Zou puur kijken naar jouw functie omschrijving. En de verwachtingen binnen die functie.
En hoe jij die invult. En welke extra's je doet. En zo aan tonen dat je meer doet.

Je kunt wel kijken of er functies zijn die hoger geschaald zijn, waarin (deels) verwoord staat de extra taken di je nu al doet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:53:
Ook een 'leuk detail' is trouwens dat de vacature achteraf helemaal niet overeenkomt met mijn werkzaamheden. Kan ik daar ook nog wat mee doen/wat van zeggen? Bij HR wellicht?
Ik neem aan dat HR de input voor de vacaturetekst van je leidinggevende krijgt. Dus je zou aan kunnen bieden om bij een volgende vacature eens mee te kijken naar de tekst die hij/zij doorgeeft aan HR.

Maar het toont waarschijnlijk ook een probleem aan: als de tekst daadwerkelijk van je leidinggevende af gekomen is, heeft hij/zij dus geen goed beeld van wat jij doet, als hij de illusie heeft een goede tekst aangeleverd te hebben.
Tenzij ze echt iemand aan hebben genomen om ander werk dan het jouwe te doen. Of je doet inmiddels zoveel andere dingen dat ze nu iemand zoeken om het werk waar je eigenlijk voor aangenomen bent te gaan doen.

Zet dus voor jezelf op een rijtje wat je allemaal doet. Neem dat maandag mee het gesprek in. Nog liever: stuur het ruim voor het gesprek naar je leidinggevende en zeg dat je het daar even over wil hebben in relatie tot je salaris. (Is natuurlijk lastig als je dat gesprek maandagmorgen om 8 uur hebt ;) ).
Daarmee overval je je leidinggevende niet met een salaris-eis en komt er duidelijkheid over jouw functie. Want misschien ben je wel bezig met dingen waar je je niet mee bezig hoort te houden!?! Het opent ook de deur naar een gesprek over hoe je je verder kan ontwikkelen, wat jij moet doen om een hoger salaris te krijgen (of meer vrije uren, of een leuke opleiding), terwijl je leidinggevende weet dat jij meer wil dan alleen maar achter je burootje zitten (gechargeerd om even een punt te maken).

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daivdav11
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 14:33
Laten we even omdenken

Je kan uit deze situatie vrij veel profijt halen. Ten eerste vind ik je salaris karig, maar of er bij deze werkgever veel rek in zit weet ik niet. Je hebt er wel een nieuw collega bij.

Wat je kan doen is het grootste deel van je workload dumpen op je nieuwe collega, onder het nom, iemand in het diepe gooien (Populaire term onder werkgevers :X ) en het zelf wat rustiger aandoen. Daarnaast kan je misschien wat inzicht opdoen qua zzp'en en als content creator/ copywriter ervaring opdoen. Hierin is altijd wel werk te vinden en tegen zeer goede tarieven als je het een beetje onder de knie hebt.

De ecommerce sector kennende verdient je baas genoeg om jou een goed salaris te geven, maar heeft die liever dat de winstmarges hoog blijven.

Je moet hiervoor wel een amorele houding aannemen tegen je werkgever. Ik doe dit zelf door jezelf te zien als onderneming, net als je baas die zijn onderneming draait. Het draait in het eind altijd om geld. Volgens mij ben jij nu veel te verbonden met je werk, dus een beetje afstand nemen zou je wel eens kunnen helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:53:
Je bent spijkers op laag water aan het zoeken en daarmee scoor je meestal geen punten. Weet niet wat voor manager je hebt, maar dit soort wijzen naar anderen zonder zelfinzicht/reflectie op het eigen functioneren wordt meestal niet zo op prijs gesteld.

Zoals meerdere malen vermeld, ga uit van je eigen kwaliteiten, en denk na over een groeipad. Ga hiermee het gesprek in met je manager. Dus hoe kom jij zo snel mogelijk aan het einde van je schaal of in een hogere functie. En welk gedrag en behaalde doelen horen daarbij.

Kom hogerop door je behaalde vooruitgang en niet door je te vergelijken met anderen. Dat werkt meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:02
Beschouw dit ook als leergeld. Niemand onderhandeld in zijn 1e baan een topsalaris binnen. Onderhandelen over salaris is geen vak op school dat is de praktijk.Hoe om te gaan met collega's is ook een praktijkvak.

Lees komend weekend dit topic rustig door en noteer de tips die je mee wilt nemen naar het gesprek op maandag. Maak er een gesprek van, geen discussie. Geef duidelijk aan wat je dwars zit en vraag hoe ze je daar mee kunnen helpen. De beste tip die ik las was vragen hoe jij naar die €2900 bruto gaat die zij denken dat deze functie uiteindelijk waard is.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-09 11:36
Ik zou ergens anders gaan kijken wat je daar kunt krijgen. Volgens mij moet je met een HBO en 2+ jaar werkervaring een heel stuk meer kunnen verdienen, eerder richting of over de 3000.

Als je dan heel graag hier wilt blijven weet je in ieder geval wat je waard bent en kun je prima 28/2900 eisen of opstappen.

Geld is dan wel niet het belangrijkste, maar je ondergewaardeerd voelen gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Daarnaast zit je daar uiteindelijk wel voor je salaris, als ik het niet nodig had zou ik in ieder geval iets anders aan het doen zijn. Ook kan het werk nog zo leuk zijn, zonder passende beloning is het plezier er zo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:16

Barrycade

Through the...

Thomas18GT schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:27:
Ik zou ergens anders gaan kijken wat je daar kunt krijgen. Volgens mij moet je met een HBO en 2+ jaar werkervaring een heel stuk meer kunnen verdienen, eerder richting of over de 3000.

Als je dan heel graag hier wilt blijven weet je in ieder geval wat je waard bent en kun je prima 28/2900 eisen of opstappen.

Geld is dan wel niet het belangrijkste, maar je ondergewaardeerd voelen gaat je ook niet in de koude kleren zitten. Daarnaast zit je daar uiteindelijk wel voor je salaris, als ik het niet nodig had zou ik in ieder geval iets anders aan het doen zijn. Ook kan het werk nog zo leuk zijn, zonder passende beloning is het plezier er zo af.
Krijg niet echt het gevoel dat TS voldoende vertrouwen heeft in het vinden van een beter betaalde job. Dus wellicht is vertrekken een optie. Maar beter om te doen als een nieuwe beter betaalde job is gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Barrycade schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:46:
[...]

Krijg niet echt het gevoel dat TS voldoende vertrouwen heeft in het vinden van een beter betaalde job. Dus wellicht is vertrekken een optie. Maar beter om te doen als een nieuwe beter betaalde job is gevonden.
Daarom zeg ik: Eerst ergens anders kijken wat je daar kunt krijgen (lees: solliciteren). Wil je dan heel graag hier blijven mag je baas het matchen/in de buurt komen bij dat aangeboden salaris.

Als ze dat niet doen, maar je op deze 2480 willen houden, heb je een hoger aanbod liggen die je kunt aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:36

Managelorian

“This is the workflow.”

Je ziet het meer verdienen van een ander als iets slechts, maar vergeet niet dat als anderen meer verdienen dan jij, het makkelijker wordt voor jou om ook meer te gaan verdienen. Andersom geldt dit ook: als iedereen hetzelfde verdient dan is de kans dat jij er ineens bovenuit komt heel erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas18GT
Managelorian schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:58:
Je ziet het meer verdienen van een ander als iets slechts, maar vergeet niet dat als anderen meer verdienen dan jij, het makkelijker wordt voor jou om ook meer te gaan verdienen. Andersom geldt dit ook: als iedereen hetzelfde verdient dan is de kans dat jij er ineens bovenuit komt heel erg klein.
Volgens mij ziet de TS het bijna evenveel verdienen van iemand met een stuk minder ervaring als iets slechts, en dat lijkt me geheel terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:00

macnerd

No Apples please :-)

Ora et Labora schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:21:

Matteüs 20

1 Jezus zei: ‘Dit voorbeeld leert je iets over Gods nieuwe wereld.
Er is een man die een wijngaard heeft. Vroeg in de ochtend gaat hij op weg. Hij zoekt arbeiders om in zijn wijngaard te werken. 2 Hij spreekt een bedrag met hen af: het normale loon voor een dag werken. En hij stuurt ze naar zijn wijngaard. 3 Later die ochtend gaat de eigenaar van de wijngaard weer op weg. Hij ziet mannen op straat die nog geen werk hebben. 4 Hij zegt tegen hen: ‘Ga maar in mijn wijngaard werken. Ik zal jullie een eerlijk loon geven.’ 5 De mannen gaan aan het werk.
Om twaalf uur en om drie uur ’s middags gaat de man opnieuw op weg. Weer stuurt hij de mannen die hij tegenkomt, naar zijn wijngaard. 6 Als de dag bijna om is, gaat de man nog één keer op weg. Weer ziet hij mannen op straat staan. Hij vraagt: ‘Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?’ 7 De mannen antwoorden: ‘Niemand heeft ons vandaag werk gegeven.’ Dan zegt de man: ‘Ga maar in mijn wijngaard werken.’ 8 Als het avond is, zegt de eigenaar van de wijngaard tegen de man die zijn zaken regelt: ‘Roep alle arbeiders en geef ze hun loon. Betaal eerst de mannen die het laatst gekomen zijn. En als laatste de mannen die het eerst kwamen.’ 9 De mannen die maar kort gewerkt hebben, zijn dus het eerst aan de beurt. Zij krijgen het normale loon voor een dag werken. 10 De mannen die de hele dag gewerkt hebben, zijn het laatst aan de beurt. Zij denken: Wij zullen dan wel meer krijgen. Maar ook zij krijgen het normale loon voor een dag werken. 11-12 Met het geld in hun hand komen ze bij de eigenaar van de wijngaard. Ze zeggen: ‘Het is niet eerlijk! Die anderen hebben maar één uur gewerkt. Wij hebben de hele dag hard gewerkt in de hete zon. En nu krijgen zij evenveel als wij!’ 13 De eigenaar zegt tegen één van die mannen: ‘Beste vriend, ik heb jullie niet oneerlijk behandeld. We hadden toch het normale loon afgesproken? 14 Ga rustig naar huis met je geld. Ik wilde de mannen die het laatst kwamen, net zo veel geven als jullie. 15 Het is mijn geld. Ik mag ermee doen wat ik wil. Waarom zijn jullie jaloers als ik anderen goed behandel?’ 16 Zo zal het gaan in de nieuwe wereld. Mensen die nu het laatst komen, zullen dan vooropgaan. En mensen die nu het eerst komen, komen dan achteraan.’

Voor "eerlijk loon" vind ik de factor tijd ook belangrijk...

MacNerd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:58

de Peer

under peer review

Ik heb hetzelfde gehad. 5 jaar lang 'opgewerkt' en toen bleek dat het bedrijf door moeilijke arbeidsmarkt tegenwoordig structureel mensen zonder werkervaring aanneemt voor hetzelfde salaris wat ik dus pas na 5 jaar had.
Heb het een jaar lang aangekaart (dat ik een flinke opslag wil) maar men wilde er niets aan doen.

Ik heb toen uit principe ontslag genomen. Toen wilden ze me opeens wel iets tegemoet komen (10% opslag) maar dat vond ik onvoldoende, dus ben ik weg gegaan. Ik had toen overigens nog geen nieuwe baan, dus ben toen een tijdje thuis komen te zitten, maar dat vond ik niet erg.

Ging om grote multinational, met een vast salarishuis. HR-beleid was 'heilig' en uitzonderingen konden dus niet gemaakt worden, aldus HR.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 05-11-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Gezien je behoefte aan structuur en rust zou ik eerst beginnen met een iets groter spaarpotje aanleggen. Spaar elke maand een vast bedrag waar je verder niet meer aankomst, behalve bij onverwachte kosten. Een rekening van 600 euro voor je auto of 150 euro voor de tandarts zijn, in mijn optiek, niet dusdanig schrikbarende bedragen dat je daar direct stress van hoeft te krijgen als je een net spaarpotje voor dit soort zaken aanlegt.

Dat gezegd hebbende;

Ik zou in het gesprek met je manager aangeven dat je dankbaar bent voor de positie, het werk leuk vindt en graag wilt groeien. Aangeven dat je graag wat meer wilt verdienen en dat je in de markt ziet dat je, met je werkervaring en takenpakket, ook wat meer hoort te verdienen dan je nu krijgt. En dan kun je ook vragen wat van je wordt verwacht als je een trede/schaal omhoogt wilt. Ik zou opteren om de specifieke situatie van je nieuwe collega buiten de discussie te houden. De kleuterinvalshoek van "ja, maar hij mag het wel van zijn moeder" doet het in dit soort gesprekken niet zo sterk: iedereen is anders en vraag/aanbod verschilt met een tekort aan handjes.

Ga uit van je eigen kracht. Gezien het feit dat je hier met een forumpost al naar voren komt en de dialoog aangaat geeft al aan dat je veel sterker bent en staat dan je zelf denkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 05-11-2021 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
De beste manier om beter salaris te krijgen is naar een ander bedrijf te gaan.
Maar alles komt neer op onderhandelingen.

Blijkbaar heeft je nieuwe collega beter onderhandeld tijdens de sollicitatie. Normaal is er elk jaar een review en salarisonderhandeling bij een bedrijf, dus daar kun je je op gaan focussen. Maak alvast een bewijs van wat je doet en gedaan hebt en bespreek vanuit dat punt het salaris wat jij in gedachte hebt. Bedrijf kan mee bewegen of niet.

Wat je overigens niet meeweegt is de markt van nu. Er is een groot tekort aan allerlei mensen en dat weegt mee bij het aantrekken van mensen en daardoor kan het zijn dat nieuwe mensen gelijk instromen op dezelfde salarisschaal.

Als ze niet meebewegen bij een salarisbespreking zul je je er bij neer moeten leggen of actie ondernemen door te gaan solliciteren bij een ander bedrijf en daarbij goed te onderhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Vergelijken heeft helemaal geen zin, en maakt je alleen maar ongelukkig.

Je salaris is een resultaat wat tussen jouw baas en jij totstand is gekomen.

Zorg ervoor dat je een meetbare afspraak met je baas maakt, zodat het voorspelbaar is of je je volgende loonsverhoging gaat krijgen of niet. Nu maar iets eisen? Nouja, je voelt zelf dat er geen onderbouwing, en dus geen voorspelbaarheid is.

Baas, zoals je weet, ik wil nar 3500 toe. Ik ga het komende jaar mij vol inzetten met xx aan sales, of xx gewerkte uren, of xx .. Als ik dat haal, hoe kun je mij daarvoor belonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Blasterxp schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:18:
Vergelijken heeft helemaal geen zin, en maakt je alleen maar ongelukkig.

Je salaris is een resultaat wat tussen jouw baas en jij totstand is gekomen.

Zorg ervoor dat je een meetbare afspraak met je baas maakt, zodat het voorspelbaar is of je je volgende loonsverhoging gaat krijgen of niet. Nu maar iets eisen? Nouja, je voelt zelf dat er geen onderbouwing, en dus geen voorspelbaarheid is.

Baas, zoals je weet, ik wil nar 3500 toe. Ik ga het komende jaar mij vol inzetten met xx aan sales, of xx gewerkte uren, of xx .. Als ik dat haal, hoe kun je mij daarvoor belonen?
Tsja dat is natuurlijk 1 manier. Maar als je je marktwaarde kent en er dus achter komt dat je behoorlijk onderbetaald wordt, dan kun je ook gewoon volgende maand bij de concurrent aan de slag voor dat gewenste salaris. Wel afhankelijk van de branche natuurlijk en of je uberhaupt van baan wilt wisselen.

Ik vind vergelijken juist erg nuttig, het leert je meer over je marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-09 22:14
Misschien heeft je collega unieke skills die jij niet hebt, Op de man spelen is niet de bedoeling.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 05-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:39
Gewoon ergens anders soliciteren en veel meer eisen.

Het probleem is zoals jezelf ook al aangeeft, je bent onzeker. De persoon aan de andere kant heeft waarschijnlijk tientallen van dit soort gesprekken gehad en merkt je onzekerheid en maakt daar ook gebruik van. Het is jammer maar zo gaat het wel bij 9 van de 10 organisaties.

Goed praten en onderhandelen telt veel zwaarder dan meer ervaring. Er zijn natuurlijk limieten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

m2011 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:34:
Misschien heeft je collega unieke skills die jij niet hebt, <knip>
Dat is flauw. TS probeert gewoon zijn marktwaarde in te schatten. Praten met collega's over salaris kan daar goed bij helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 05-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brontosaurus99
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:36
Misschien heeft je collega unieke skills die jij niet hebt, <knip>
Nuttige opmerking dit.
De meeste mensen die tegen openheid van salaris zijn zijn degene die het moeten betalen. Als niemand van elkaar weet wat ze verdienen, is het ook lastiger om te weten dat ze te weinig verdienen.
de Peer schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:37:
[...]

Dat is flauw. TS probeert gewoon zijn/haar marktwaarde in te schatten. Praten met collega's over salaris kan daar goed bij helpen.
Precies, niks mis met praten over salaris met collegas. Het is ook niet zozeer dat de nieuwe collega teveel verdient, maar als jij hard werkt, meer doet, en meer ervaring hebt, en dan minder krijgt, dan ga je je ondergewaardeerd voelen, wat ook terecht is.
Jammergenoeg heeft het niks met je waarde te maken, maar 99% van de tijd gaat het erom of je kunt onderhandelen en voor jezelf wilt opkomen of niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Ardana op 05-11-2021 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:43
Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:01:
Ik heb wat meningen nodig over mijn salaris, ik werk als content marketeer voor een webshop. Januari 2020 begon ik als vers hbo afgestudeerde op ong. 2100 bruto, mijn functie was nieuw en nog niet ingeschaald. 8 maand later kreeg ik een vast contract en een verhoging naar ong. 2350 en in januari dit jaar ging ik naar ong. 2480 bruto per maand.

In bijna 2 jaar tijd heb ik functie helemaal eigen gemaakt. Ik doe best veel dingen, heb mezelf veel aangeleerd, neem initiatieven, leer ook dingen buiten mijn functie om en kan zo meerdere collega's en afdelingen goed helpen.

Vorige maand begon er een nieuwe collega, ook in mijn functie. We zijn even oud, hebben dezelfde opleiding gedaan en ze heeft 0 werkervaring. We hadden het over salaris en blijkbaar krijgt zij nu al 2400. De vacature had het over 2100 tot 2900 bruto.
Okee, hier wil ik wel graag opmerken dat de arbeidsmarkt van 2 jaar geleden een hele andere is dan die van nu. Het is lastiger aan mensen te komen, en dat betekent vaak dat bedrijven een hoger salaris moeten bieden - of dat potentiële nieuwe medewerkers een betere onderhandelingspositie hebben. Bedenk dat ze voor jouw startsalaris mogelijk niemand hadden kunnen aantrekken.
Ligt het aan mij of voelt dat oneerlijk? Ik begon op exact dezelfde positie en heb 2 jaar moeten werken - en heb nu dus bijna 2 jaar werkervaring - om op 2480 te komen en zij krijgt het nu al terwijl ze geen werkervaring heeft. Niks ten nadele van haar, maar ik kan veel meer. Ik heb veel meer vaardigheden en begon met een bredere skill set dan zij nu doet.
Dit ligt niet aan jou, dit voelt oneerlijk. Wel moet je bedenken dat jouw waardestijging voor het bedrijf (uitgedrukt in een hoger salaris) niet per se in verhouding staat tot de looneisen op de bredere arbeidsmarkt.
Zelf denk ik dat HR en mijn manager eigenlijk helemaal niet weten wat ik allemaal wel niet doe. En dat ze dachten 'oh ja die nieuwe collega doet dezelfde dingen als Savkate, laten we haar hetzelfde loon geven'. En hier ben ik het dus niet mee eens en ik zou een verhoging willen. Maar hoeveel? Hoe pak ik dit aan? Een vriend van me zei dat ik 400 bruto moest eisen, maar dat voelt als veel te veel.
Nee, ik denk dat dat een aanname is. Niets uitsluiten natuurlijk - maar de kans is groot dat dit minder te maken heeft met onkunde van de HR-persoon, en meer te maken heeft met de bredere arbeidsmarkt.

Wat moet je doen... Ik ben niet de eerste die gaat zeggen dat je met je manager in gesprek kunt gaan. Persoonlijk ben ik van de open vragen. Ik begreep dat het startsalaris van [die leuke nieuwe medewerker] ongeveer mijn huidige salaris is? Hoe zit dat? Wat zegt dat over jullie waardering voor de ervaring die ik inmiddels heb opgebouwd? Wat zegt dat over de zaken die ik inmiddels allemaal voor jullie heb gedaan? (Benoem daar een aantal zaken!) Kunnen we het daar over hebben? En, niet onbelangrijk, Hoe kunnen we dat samen het beste oplossen?

Een slimme manager neemt die vraag serieus, en komt er in een later gesprek op terug. Sommige managers kaatsen de bal terug: Wat had je zelf in gedachte? Ik denk dat het redelijk is om, bovenop je huidge salaris nog één jaar extra compensatie voor werkervaring te vragen. Vorig jaar kreeg je ongeveer 5% extra salaris. Het is niet onredelijk om éénmalig nogmaals een extra verhoging van 5% te vragen. Als je hard wilt onderhandelen kun je ook op twee jaar inzetten - een compensatie dus van 10%, met de mogelijkheid natuurlijk in het midden uit te komen.

Dat is dus bovenop hetgeen je wellicht op basis van je functioneren zou kunnen tegemoet zien in 2022 :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Pietervs schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:16:
[...]

Ik neem aan dat HR de input voor de vacaturetekst van je leidinggevende krijgt. Dus je zou aan kunnen bieden om bij een volgende vacature eens mee te kijken naar de tekst die hij/zij doorgeeft aan HR.

Maar het toont waarschijnlijk ook een probleem aan: als de tekst daadwerkelijk van je leidinggevende af gekomen is, heeft hij/zij dus geen goed beeld van wat jij doet, als hij de illusie heeft een goede tekst aangeleverd te hebben.
Tenzij ze echt iemand aan hebben genomen om ander werk dan het jouwe te doen. Of je doet inmiddels zoveel andere dingen dat ze nu iemand zoeken om het werk waar je eigenlijk voor aangenomen bent te gaan doen.

Zet dus voor jezelf op een rijtje wat je allemaal doet. Neem dat maandag mee het gesprek in. Nog liever: stuur het ruim voor het gesprek naar je leidinggevende en zeg dat je het daar even over wil hebben in relatie tot je salaris. (Is natuurlijk lastig als je dat gesprek maandagmorgen om 8 uur hebt ;) ).
Daarmee overval je je leidinggevende niet met een salaris-eis en komt er duidelijkheid over jouw functie. Want misschien ben je wel bezig met dingen waar je je niet mee bezig hoort te houden!?! Het opent ook de deur naar een gesprek over hoe je je verder kan ontwikkelen, wat jij moet doen om een hoger salaris te krijgen (of meer vrije uren, of een leuke opleiding), terwijl je leidinggevende weet dat jij meer wil dan alleen maar achter je burootje zitten (gechargeerd om even een punt te maken).
De kern van de functie is nog wel hetzelfde, maar de nevenactiviteiten niet. Ik werd aangenomen omdat er voor 30k producten teksten moeten worden geschreven. Ik heb er vrij veel gedaan in 1 jaar, maar er kwamen meer taken bij, meer contact met andere afdelingen, etc. waardoor ik niet meer fulltime kon schrijven (gelukkig maar want dat was vrij saai). Nu is er dus een collega bij die ook weer heel veel gaat schrijven en ook later misschien wat van mijn dingen gaat overnemen.

Zondag wou ik de boel voorbereiden, vind het op zich wel een goed idee om het al naar hem te sturen ja. Kan hij het even doornemen. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Daivdav11 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:17:
Laten we even omdenken

Je kan uit deze situatie vrij veel profijt halen. Ten eerste vind ik je salaris karig, maar of er bij deze werkgever veel rek in zit weet ik niet. Je hebt er wel een nieuw collega bij.

Wat je kan doen is het grootste deel van je workload dumpen op je nieuwe collega, onder het nom, iemand in het diepe gooien (Populaire term onder werkgevers :X ) en het zelf wat rustiger aandoen. Daarnaast kan je misschien wat inzicht opdoen qua zzp'en en als content creator/ copywriter ervaring opdoen. Hierin is altijd wel werk te vinden en tegen zeer goede tarieven als je het een beetje onder de knie hebt.

De ecommerce sector kennende verdient je baas genoeg om jou een goed salaris te geven, maar heeft die liever dat de winstmarges hoog blijven.

Je moet hiervoor wel een amorele houding aannemen tegen je werkgever. Ik doe dit zelf door jezelf te zien als onderneming, net als je baas die zijn onderneming draait. Het draait in het eind altijd om geld. Volgens mij ben jij nu veel te verbonden met je werk, dus een beetje afstand nemen zou je wel eens kunnen helpen.
Het bedrijf groeit als een tierelier dus aan de omzet ligt het niet, ze zijn gewoon wat zuinig qua salaris.

Toevallig heb ik een tijdje freelance SEO teksten geschreven, maar dat vond ik zelf niet heel fijn want ik snap niet zo veel van de belasting, verdiende te weinig om een accountant o.i.d. in te huren en nu ik alleen woon vind ik de zekerheid van een vast contract ook wel prettig. Verder wel een goede tip hoor, maar had er al eens naar gekeken.

En dat laatste klopt wel. Ik ben altijd super loyaal en dat ten nadele van mezelf. Ik weet ook zeker dat ik soms veel te veel doe maar ik heb gewoon altijd passie voor wat ik doe haha! Alleen heeft m'n werkgever er nu meer profijt van dan ikzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Barrycade schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:18:
[...]

Je bent spijkers op laag water aan het zoeken en daarmee scoor je meestal geen punten. Weet niet wat voor manager je hebt, maar dit soort wijzen naar anderen zonder zelfinzicht/reflectie op het eigen functioneren wordt meestal niet zo op prijs gesteld.

Zoals meerdere malen vermeld, ga uit van je eigen kwaliteiten, en denk na over een groeipad. Ga hiermee het gesprek in met je manager. Dus hoe kom jij zo snel mogelijk aan het einde van je schaal of in een hogere functie. En welk gedrag en behaalde doelen horen daarbij.

Kom hogerop door je behaalde vooruitgang en niet door je te vergelijken met anderen. Dat werkt meestal niet.
Was ook niet mijn bedoeling om de vergelijking als uitgangspunt te nemen, dat is meer een interne motivatie voor mezelf. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Barrycade schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:46:
[...]

Ja vind het lastig. Ik wil per se in een bepaalde sector zitten met m'n baan en daar zijn gewoon niet mega veel bedrijven in. Voor dit werk ben ik verhuisd naar een andere provincie, woon ook voor het eerst op mezelf dus kan nu eindelijk m'n leven een beetje opbouwen. Ik houd zeker wel m'n ogen open naar vacatures om me heen! Maar er komt gewoon niet heel veel vrij op het moment. Ik ben niet actief bezig met dat ik hier weg wil in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Mr. Stom schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:10:
Gezien je behoefte aan structuur en rust zou ik eerst beginnen met een iets groter spaarpotje aanleggen. Spaar elke maand een vast bedrag waar je verder niet meer aankomst, behalve bij onverwachte kosten. Een rekening van 600 euro voor je auto of 150 euro voor de tandarts zijn, in mijn optiek, niet dusdanig schrikbarende bedragen dat je daar direct stress van hoeft te krijgen als je een net spaarpotje voor dit soort zaken aanlegt.

Dat gezegd hebbende;

Ik zou in het gesprek met je manager aangeven dat je dankbaar bent voor de positie, het werk leuk vindt en graag wilt groeien. Aangeven dat je graag wat meer wilt verdienen en dat je in de markt ziet dat je, met je werkervaring en takenpakket, ook wat meer hoort te verdienen dan je nu krijgt. En dan kun je ook vragen wat van je wordt verwacht als je een trede/schaal omhoogt wilt. Ik zou opteren om de specifieke situatie van je nieuwe collega buiten de discussie te houden. De kleuterinvalshoek van "ja, maar hij mag het wel van zijn moeder" doet het in dit soort gesprekken niet zo sterk: iedereen is anders en vraag/aanbod verschilt met een tekort aan handjes.

Ga uit van je eigen kracht. Gezien het feit dat je hier met een forumpost al naar voren komt en de dialoog aangaat geeft al aan dat je veel sterker bent en staat dan je zelf denkt.
Ja de 'stress' zit hem er meer in dat ik nu elke maand iets heb, en daardoor m'n spaargeld al 8 maand stil staat. Ik heb ongeveer 3,5 duizend op m'n spaarrekening. k leg nu +- 200 euro apart per maand maar zoals ik zei komt er telkens iets tussen, de APK in juli was ook 600 euro. En dan nu weer 600 aan reparatie en 150 aan de tandarts en ik zie net dat mijn eigen risico ook eraf is gegaan pfff.

Moet ook zeggen dat ik m'n loon per 4 weken krijg en ik dat echt super irritant vind voor een goed overzicht, maar goed. In the end verandert het bedrag niet natuurlijk.

Dankjewel!! En nee ik wil ook niet een 'ja maar' gesprek aan gaan en echt m'n best doen om het goed te verwoorden. Nu hopen dat ik maandag ook zo zelfverzekerd kan zijn als ik hier probeer te doen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
SunnieNL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:11:
De beste manier om beter salaris te krijgen is naar een ander bedrijf te gaan.
Maar alles komt neer op onderhandelingen.

Blijkbaar heeft je nieuwe collega beter onderhandeld tijdens de sollicitatie. Normaal is er elk jaar een review en salarisonderhandeling bij een bedrijf, dus daar kun je je op gaan focussen. Maak alvast een bewijs van wat je doet en gedaan hebt en bespreek vanuit dat punt het salaris wat jij in gedachte hebt. Bedrijf kan mee bewegen of niet.

Wat je overigens niet meeweegt is de markt van nu. Er is een groot tekort aan allerlei mensen en dat weegt mee bij het aantrekken van mensen en daardoor kan het zijn dat nieuwe mensen gelijk instromen op dezelfde salarisschaal.

Als ze niet meebewegen bij een salarisbespreking zul je je er bij neer moeten leggen of actie ondernemen door te gaan solliciteren bij een ander bedrijf en daarbij goed te onderhandelen.
Ben me bewust dat wisselen nog sneller nog meer geld oplevert, maar ivm verschillende redenen is dat niet per se de oplossing die ik zoek.

M'n nieuwe collega gaf aan dat ze eigenlijk niet onderhandeld heeft en dat dit het aanbod van HR was. Daar is ze mee akkoord gegaan. Dat van de markt is wel een goede natuurlijk.

Mocht er écht niks uit dit gesprek komen, dan heb ik wel meer redenen om toch te overwegen om ergens anders te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Misschien heeft je collega unieke skills die jij niet hebt, [mbr]Op de man spelen is niet de bedoeling.[/]
Ze is wel socialer dan mij, dat zeker. En ze voldoet ook wel aan de eisen van de functie, ik had er gewoon nog wat vaardigheden bij die goed uitkwamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Brontosaurus99 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:37:
[...]

Nuttige opmerking dit.
De meeste mensen die tegen openheid van salaris zijn zijn degene die het moeten betalen. Als niemand van elkaar weet wat ze verdienen, is het ook lastiger om te weten dat ze te weinig verdienen.

[...]

Precies, niks mis met praten over salaris met collegas. Het is ook niet zozeer dat de nieuwe collega teveel verdient, maar als jij hard werkt, meer doet, en meer ervaring hebt, en dan minder krijgt, dan ga je je ondergewaardeerd voelen, wat ook terecht is.
Jammergenoeg heeft het niks met je waarde te maken, maar 99% van de tijd gaat het erom of je kunt onderhandelen en voor jezelf wilt opkomen of niet.
M'n collega begon er zelf over, ze was namelijk verbaasd dat er 'zoveel belasting vanaf gaat', dat wist ze niet haha. Dus ze was nogal teleurgesteld in haar loonstrookje en zodoende hadden we het erover. Ze vond het niet erg om haar salaris te delen en andersom heb ik het ook verteld. Ze vond het zelfs nog raar dat ik niet meer verdiende en vond dat ik er wel echt wat van moest gaan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Helixes schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 15:19:
[...]

Okee, hier wil ik wel graag opmerken dat de arbeidsmarkt van 2 jaar geleden een hele andere is dan die van nu. Het is lastiger aan mensen te komen, en dat betekent vaak dat bedrijven een hoger salaris moeten bieden - of dat potentiële nieuwe medewerkers een betere onderhandelingspositie hebben. Bedenk dat ze voor jouw startsalaris mogelijk niemand hadden kunnen aantrekken.

[...]

Dit ligt niet aan jou, dit voelt oneerlijk. Wel moet je bedenken dat jouw waardestijging voor het bedrijf (uitgedrukt in een hoger salaris) niet per se in verhouding staat tot de looneisen op de bredere arbeidsmarkt.

[...]

Nee, ik denk dat dat een aanname is. Niets uitsluiten natuurlijk - maar de kans is groot dat dit minder te maken heeft met onkunde van de HR-persoon, en meer te maken heeft met de bredere arbeidsmarkt.

Wat moet je doen... Ik ben niet de eerste die gaat zeggen dat je met je manager in gesprek kunt gaan. Persoonlijk ben ik van de open vragen. Ik begreep dat het startsalaris van [die leuke nieuwe medewerker] ongeveer mijn huidige salaris is? Hoe zit dat? Wat zegt dat over jullie waardering voor de ervaring die ik inmiddels heb opgebouwd? Wat zegt dat over de zaken die ik inmiddels allemaal voor jullie heb gedaan? (Benoem daar een aantal zaken!) Kunnen we het daar over hebben? En, niet onbelangrijk, Hoe kunnen we dat samen het beste oplossen?

Een slimme manager neemt die vraag serieus, en komt er in een later gesprek op terug. Sommige managers kaatsen de bal terug: Wat had je zelf in gedachte? Ik denk dat het redelijk is om, bovenop je huidge salaris nog één jaar extra compensatie voor werkervaring te vragen. Vorig jaar kreeg je ongeveer 5% extra salaris. Het is niet onredelijk om éénmalig nogmaals een extra verhoging van 5% te vragen. Als je hard wilt onderhandelen kun je ook op twee jaar inzetten - een compensatie dus van 10%, met de mogelijkheid natuurlijk in het midden uit te komen.

Dat is dus bovenop hetgeen je wellicht op basis van je functioneren zou kunnen tegemoet zien in 2022 :Y)
De arbeidsmarkt had ik inderdaad niet aan gedacht, meerdere mensen benoemen dit en goed punt wel.

Goede vragen, dankjewel, daar kan ik wel wat van gebruiken. :) Ik ben ook heel benieuwd wat mijn manager er überhaupt op gaat zetten want hij heeft het liever niet over dit soort zaken. Maar ja had hij maar geen manager moeten worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Je noemt " je best doen" gezegd door je vader. Dit is niet relevant. Duidelijk kwantificeren wat je meerwaarde is met het gesprek over wat je moet doen om in een hogere schaal te komen.

Dus wat bereik je nu voor het bedrijf
Wat zouden je objectives/deliverables zijn voor een schaal hoger.

Maak het "meetbaar"
Wat je best doen en inzet betekent allemaal weinig.
Dus schijf eens voor jezelf op wat je nu doet wat meer is dan logischerwijs van je verwacht mag worden. Niet altijd makkelijk. Maar dan kom je voorbereid op het gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Hann1BaL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:08:
Je noemt " je best doen" gezegd door je vader. Dit is niet relevant. Duidelijk kwantificeren wat je meerwaarde is met het gesprek over wat je moet doen om in een hogere schaal te komen.

Dus wat bereik je nu voor het bedrijf
Wat zouden je objectives/deliverables zijn voor een schaal hoger.

Maak het "meetbaar"
Wat je best doen en inzet betekent allemaal weinig.
Dus schijf eens voor jezelf op wat je nu doet wat meer is dan logischerwijs van je verwacht mag worden. Niet altijd makkelijk. Maar dan kom je voorbereid op het gesprek.
Zondag ga ik ermee bezig en kijken of ik alles een soort van meetbaar op papier kan zetten. Ik wil niet te specifiek over m'n werkzaamheden beginnen hier, maar dat is inderdaad wel mijn insteek. Ook wat ik moet doen of hogerop te kunnen komen, wat ze van mij verwachten. Wel lastig inderdaad, dus vandaar ook dat ik daar zondag even goed voor ga zitten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:56
Brontosaurus99 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:37:
[...]

Nuttige opmerking dit.

[...]

Of collega's die teveel verdienen voor hun eigenlijke doen.
Zo heb ik er direct twee welke er niks over loslaten, maar indirect kom je er toch achter en dat maakt hun alleen maar meer wantrouwend. En ze verdienen ook gewoon een goeie 20% boven de markt, al 10 jaar.
Met directe collega's heb je het gewoon over belasting en hypotheken en daar kun je heel goed uit op maken hoe de vlag er bij hangt.

OT:
TS zou gewoon voor zichzelf op kunnen komen, nee heb je, ja kun je krijgen.
Maar doe het wel onderbouwd, en begin idd niet aan een welles nietes, alhoewel het argument dat een exact zelfde persoon met minder ervaring hetzelfde verdient wel vreemd is natuurlijk. En ik nog wel enigszins terecht zou kunnen vinden.

Ondergewaardeerd voelen is killing voor alles.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:33
Ik zou het als een kans zien om meer salaris te vragen. Ik zie dit echt niet als iets brutaals. Je werkgever komt er makkelijk van af als je er niets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:31
Ora et Labora schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:21:
...

De enige moraal die ik uit dit verhaal kan halen is dat ieder akkoord is gegaan met een vooraf afgesproken loon vs werk. Maar waarom de laatsten zo nodig als eersten moeten gaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:00

Zenix

BOE!

Dit had ik ook toen ik binnenkwam bij mijn huidige werkgever, mijn salaris was gelijk aan mensen die er al 5-6 jaar werkte, terwijl ik maar twee jaar ervaring had. Diegene werken er nog steeds en verdienen nog steeds hetzelfde. Uiteindelijk had ik een betere onderhandelingspositie, omdat die andere daar kwamen werken na het afstuderen, dan heb je wat te bewijzen. Maar na een paar jaar werken de overstap maken, loont bijna altijd. Helaas is dat overstappen vaak noodzakelijk om stappen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je werkt nu "pas" 2 jaar en zit (hopelijk) nog in een leercurve. Ik vind het eerlijk gezegd zorgwekkend dat je blijkbaar van mening bent dat je alles al beheert ? Dan vraag ik me af hoe je de resterende 40 jaar vol gaat maken zonder je sierlijk te vervelen.
Ik zou eerder kijken hoe je verdieping en/of verbreding van je functie kunt krijgen (teamleider/manager?), eventueel aangevuld met cursussen. Dan komt die salaris stap richting 3,5k vanzelf wel als je overstapt van werkgever met goede ervaring + kennis .

Salarisstappen binnen je werkgever zijn echt maar beperkt mogelijk, daar zou ik niet al teveel energie insteken .

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 05-11-2021 22:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
True schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:05:

Ik vind het ook vrij karig voor geschoold werk. Mijn vriendin zit in de schoonmaak, verdient ruim 14 euro per uur. Gisteren in het nieuws dat iedereen in dienst van de gemeente, dus ook het personeel dat op de schoffel hangt in de plantsoenendienst, minimaal 14 euro per uur krijgt. Als je dan 40 uur per week volmaakt zit je op 2440. Dan vind ik 40 euro extra voor 4 jaar studie en 2 jaar werkervaring toch best wel karig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Ieder mens wil gewaardeerd worden. Als dat niet zo is, word je ongelukkig. Ik denk dat je slachtoffer bent van de markt. De spoeling is dun in arbeidskrachten, dus gaan de startsalarissen omhoog.

In mijn ogen heb je drie opties:
1. Aan de orde stellen dat je ontevreden bent over het verschil met je collega. Dat wordt geen prettig gesprek en kent waarschijnlijk geen winnars.
2. Jezelf verkopen en uiteindeijk daarom een extra stap krijgen. Daar kun je een tevreden gevoel van krijgen, maar grote kans dat je collega gewoon meehobbelt.
3. Solliciteren bij een andere werkgever, dan kun je die jump in salaris maken die je voor ogen hebt, bij je nieuwe werkgeven of bij je huidige door je marktwaarde op tafel te leggen.

Optie 3 is naar mijn mening je beste optie, ook met het oog op de toekomst. 400 euro extra per maand * 12 *1.08 * ca. 40 jaar = 200.000 euro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
loewie1984 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:06:
[...]

Wat een onzin, beetje TS de schuld geven. Een goede werkgever zou gewoon naar waarde moeten belonen, dan ontstaan dit soort problemen niet. Ik weet ook dat dit veel voor komt, maar dat maakt het nog niet goed.

Eindconclusie is hetzelfde, ga op zoek naar een andere baan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
sbmuc schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 14:37:
Gewoon ergens anders soliciteren en veel meer eisen.

Het probleem is zoals jezelf ook al aangeeft, je bent onzeker. De persoon aan de andere kant heeft waarschijnlijk tientallen van dit soort gesprekken gehad en merkt je onzekerheid en maakt daar ook gebruik van. Het is jammer maar zo gaat het wel bij 9 van de 10 organisaties.

Goed praten en onderhandelen telt veel zwaarder dan meer ervaring. Er zijn natuurlijk limieten..
Dit.

Zelf ook mee gemaakt. Werkte al 15 jaar braaf bij een werkgever en loonsverhoging was maar moeilijk. Komt er een nieuwe collega binnen die niet eens zoveel beter is en verdient gewoon klap geld meer.
Later toch weer proberen te onderhandelen maar het kon echt niet (denk je een hart voor de zaak te hebben). Zag later een mooie vacature daarop gesolliciteerd en een mooie betere baan gekregen en ook veel meer geld.

Als je ergens eenmaal werkt hebben ze je gewoon bij de ballen. Dan is het moeilijker om te onderhandelen. Ook al schreeuwt het bedrijf om personeel.
iamcj schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 23:50:
[...]

Een goede werkgever zou gewoon naar waarde moeten belonen, dan ontstaan dit soort problemen niet.
Toch werkt dit helaas niet. En de eigenaar van het bedrijf wrijft lekker in z'n handjes als 'goedkope' werknemers blijven plakken. Ze bluffen gewoon gigantisch.

[ Voor 14% gewijzigd door Prutzertje op 06-11-2021 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dus... tijd voor een functioneringsgesprek. En je wil meer loon.

Maak eens een opsomming van alles wat je gedaan hebt, alles wat goed gegaan is en waar je extra trots op bent. Neem dat mee. Noem ook nog wat plannen voor de toekomst, eventuele procesverbeteringen, etc.

Verder heb je natuurlijk, omdat je destijds begrip had voor de situatie van het bedrijf, genoegen genomen met een bescheiden loon, ook omdat je het leuk vind om te pionieren... ;) maar nu je wat goeds hebt neergezet, waar het bedrijf ook van profiteert wordt het tijd om je senioriteit te benadrukken met een senior loon. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:55

Yucon

*broem*

Zie het positief. Je werkgever heeft je nu een aardig sterk argument voor loonsverhoging gegeven, namelijk dat je nu afgaande op je collega een startsalaris verdient. "En wordt het na 2 jaar niet tijd voor een serieuze stap omhoog?" :)

[ Voor 5% gewijzigd door Yucon op 06-11-2021 07:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Bedrijven zullen je altijd het minimum geven, uit zichzelf, waarvan ze denken dat het genoeg is om je niet direct om je heen te laten kijken. Bij jou hebben ze er dus kennelijk op gegokt dat je geloofde in het "we praten niet over ons salaris" taboe.

Je moet denk ik echt leren hier zakelijker in te staan. Je zou zeker meer moeten verdienen dan iemand die niet die 2 jaar ervaring heeft. En ik denk dat het ook terecht is dat, als je erachter komt dat je eigenlijk gewoon onderbetaald wordt, om meer gaat vragen.

Ik heb ook iets soortgelijks gehad. Overstap gemaakt naar een nieuwe werkgever en er een half jaar later achtergekomen dat iemand met hetzelde profiel, evenveel ervaring en veel minder inzet, gewoon 500 per maand meer kreeg. Heb toen bij mijn manager aangegeven dat ik kennelijk niet goed onderhandeld had en er 500 bij wou, en dit eigenlijk zonder problemen gekregen.

Vergeet niet; de markt is enorm krap en werkgevers zijn als de dood dat goede werknemers weggaan.

https://niels.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Savkate
Nou dames en heren en alles ertussen in, daar ben ik weer. Gesprek is achter de rug.

Boos en verdrietig ben ik.

Ik begon blijkbaar met een laag loon 'omdat ik doorstroomde vanuit de winkels', wat nergens op slaat want ik heb gewoon hbo gedaan en heb daarna 2 maand in hun winkel gewerkt omdat ik geen hbo werk kon vinden in eerste instantie.

Mijn nieuwe collega verdient evenveel als mij, omdat zij direct vanuit de opleiding komt en 'geluk had met de markt'.

Wat nog veel erger is, is dat de kandidaat die we eigenlijk wilden uitnodigen, nog méér salaris als mij had gekregen! Zonder ervaring! Met dezelfde opleiding! Van dezelfde school! Even oud als ik!

Ik kon wel merken dat mijn manager écht van de situatie baalt. Hij wou het er eigenlijk niet over hebben, maar ik drong door. Hij had gepleit bij HR dat de nieuwe collega lager zou beginnen, maar daar ging HR niet mee akkoord. Ik word dus gestraft omdat ik vanuit 'de winkel kom'? En omdat ik 'pech had met de markt'?

Manager gaat z'n best doen maar ik heb al wel door dat dit niet in zijn handen ligt. Ik moet afwachten wat de wijze mensen van directie of whatever erover gaat beslissen. Ik was vrij loyaal aan het bedrijf en ik ben blij met alle vrijheden die ik hier heb, maar wat een verschrikkelijke naaistreek dit. Ik was al vrij onzeker dus je snapt dat dit er wel even in hakt. Twee jaar lang de functie gevormd en dan een starter een hoger loon aanbieden oMdaT dE mArKt BeTeR iS.

Ik krijg dus nog te horen wat er bij kan komen, dat wacht ik nog even af. Maar ik voel me wel genaaid. Ze moeten wel met echt een leuk bod komen, anders zet ik m'n LinkedIn open en zoek ik wel wat anders. Enige voordeel is dat er hier wel heel fijn wordt omgegaan met mijn mentale problemen, maar ik voel me wel erg kut nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:56
Balen voor je dat het gesprek niet is gelopen zoals je wil. Wel fijn dat je directe manager blijkbaar wel op een lijn met je zit.

Mocht dit echt een dealbreaker voor je zijn zit er maar 1 ding op: wat anders zoeken. Ik zou je wel adviseren er nog (een paar) nachtjes over te slapen voordat je actie gaat ondernemen. Je handelt nu vooral uit de emotie denk ik. Misschien is het voor jou ook mogelijk om een gesprek direct met HR/management aan te gaan, zodat je zelf je case kunt maken?

Succes.

Bedenk overig wel dat een fijne werkomgeving/collega's/leuk werk/aandacht voor persoonlijke problemen ook veel waard kan zijn wat zich niet direct op je bankrekening vertaalt. Dat kan bij een volgende werkomgeving zomaar anders zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Bartske op 08-11-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Bartske schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:33:
Balen voor je dat het gesprek niet is gelopen zoals je wil. Wel fijn dat je directe manager blijkbaar wel op een lijn met je zit.

Mocht dit echt een dealbreaker voor je zijn zit er maar 1 ding op: wat anders zoeken. Ik zou je wel adviseren er nog (een paar) nachtjes over te slapen voordat je actie gaat ondernemen. Je handelt nu vooral uit de emotie denk ik. Misschien is het voor jou ook mogelijk om een gesprek direct met HR/management aan te gaan, zodat je zelf je case kunt maken?

Succes.

Bedenk overig wel dat een fijne werkomgeving/collega's/leuk werk/aandacht voor persoonlijke problemen ook veel waard kan zijn wat zich niet direct op je bankrekening vertaalt. Dat kan bij een volgende werkomgeving zomaar anders zijn.
Nee ik durf nu ook niet zomaar weg te gaan hoor, ik ben erg blij met de zekerheid van een vast contract wat ik nu heb dus dat ga ik niet zo weggooien. Daarnaast is de werkomgeving inderdaad heel prettig, leuke collega's, geen gezeur, dus het is ook niet dat ik het per se om het geld wil doen.

Maar ik baal als een stekker dat ze iemand met 0 ervaring een hoger loon hadden geboden, met exáct dezelfde ervaring als ik. En dat ik als het ware ben gestraft omdat ik 'vanuit de winkel kom'. Wat ik al zei, manager baalt ook als een stekker en wou dit eigenlijk niet met me delen omdat hij wist dat dit me zou raken. Ik waardeer zijn eerlijkheid.

Vooral omdat ik dus ook met m'n manager niet over het loon kan praten want hij is afhankelijk van de budgetten. Hij zei dat met HR zitten ook geen zin zou hebben. Wellicht dat er wel een goed bod mijn kant op komt, moet het allemaal even afwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Balen!
Hoewel je manager natuurlijk steun moet krijgen binnen het bedrijf, kan het een makkelijk uitweg voor je manager zijn om maar te zeggen dat het buiten zijn macht ligt. Als de manager maar graag genoeg wil, is er vaak wel beweging te krijgen. Dus het kan een makkelijke manier zijn om tegen jou te zeggen dat hij er niets aan kan doen. Want dan heb je meteen een doodlopend gesprek.

Eerst even afkoelen nu om rationeel je volgende plannen uit te werken en niet uit emotie te handelen.

Als je meer wilt verdienen, moet je van baan wisselen, wordt wel eens gezegd en dit soort voorbeelden lijken weer te geven waarom dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:38

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Ja, dat is natuurlijk niet fijn om te horen. Zoals @Bartske al aangeeft laat het even een paar dagen / weken rusten.. neem desnoods even een paar vrije dagen op.

Onderaan de streep, klinkt natuurlijk lullig, heb je twee opties:

- Verder met hetzelfde salaris bij deze werkgever.
- Ander werk zoeken en daar goed onderhandelen.

Ook een leermomentje voor jezelf om niet nieuwsgierig te zijn naar salarissen van andere. Dit geeft zoals je nu zelf ervaart alleen maar onrust. Als jij gelukkig bent met je huidige salaris dan is dat zo :-). Wat iemand anders maandelijks krijgt maakt dan vrij weinig uit. Wellicht zijn haar maandlasten zoveel hoger dat jij netto alsnog meer te besteden hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:56
Savkate schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:37:
[...]

Nee ik durf nu ook niet zomaar weg te gaan hoor, ik ben erg blij met de zekerheid van een vast contract wat ik nu heb dus dat ga ik niet zo weggooien. Daarnaast is de werkomgeving inderdaad heel prettig, leuke collega's, geen gezeur, dus het is ook niet dat ik het per se om het geld wil doen.

Maar ik baal als een stekker dat ze iemand met 0 ervaring een hoger loon hadden geboden, met exáct dezelfde ervaring als ik. En dat ik als het ware ben gestraft omdat ik 'vanuit de winkel kom'. Wat ik al zei, manager baalt ook als een stekker en wou dit eigenlijk niet met me delen omdat hij wist dat dit me zou raken. Ik waardeer zijn eerlijkheid.

Vooral omdat ik dus ook met m'n manager niet over het loon kan praten want hij is afhankelijk van de budgetten. Hij zei dat met HR zitten ook geen zin zou hebben. Wellicht dat er wel een goed bod mijn kant op komt, moet het allemaal even afwachten.
Goedzo. Als je hard wil doorgroeien in salaris zul je inderdaad ook van baan moeten gaan wisselen, als zittend persoon zul je toch minder snel de kans krijgen op een goede salarisverhoging. Wat je ook kan doen is met een aanbod van een ander bedrijf bij hr langsgaan met de vraag of ze dit kunnen matchen, maar dan moet je ook wel echt bereid zijn om ook weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Budgetten binnen bedrijven zijn doorgaans "afgesproken prioriteiten", want als het echt moet is er echt wel een paar duizend euro te vinden om dit op te lossen en je wat extra's te geven.

Geen budget is ook wederom vaak een makkelijk antwoord. Ze hebben namelijk wel budget om een nieuw persoon aan te nemen voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Kan oneerlijk voelen. Het is ook maar net hoe diegene over salaris praat ( mogelijk vlotte babbel of goede reden) , misschien extra certificeringen, gunfactor etc. Je weet het niet. Zijn ze hard op zoek naar die collega en is die persoon de enige die komt solliciteren? Het is waarschijnlijk een combinatie van factoren.

Je kunt het alleen maar proberen los te laten.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Dynazap schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:40:
Ja, dat is natuurlijk niet fijn om te horen. Zoals @Bartske al aangeeft laat het even een paar dagen / weken rusten.. neem desnoods even een paar vrije dagen op.

Onderaan de streep, klinkt natuurlijk lullig, heb je twee opties:

- Verder met hetzelfde salaris bij deze werkgever.
- Ander werk zoeken en daar goed onderhandelen.

Ook een leermomentje voor jezelf om niet nieuwsgierig te zijn naar salarissen van andere. Dit geeft zoals je nu zelf ervaart alleen maar onrust. Als jij gelukkig bent met je huidige salaris dan is dat zo :-). Wat iemand anders maandelijks krijgt maakt dan vrij weinig uit. Wellicht zijn haar maandlasten zoveel hoger dat je netto meer te besteden hebt.
Ja dat zijn mijn opties inderdaad.

En ook dat is zeker waar, ik ben gewoon veel te nieuwsgierig en flap altijd al mijn gedachtes en vragen eruit. Dat heeft nu niet goed uitgepakt. Toevallig hadden we het laatst ook even over maandlasten en ze huurt goedkoop het huis van haar zus en rijdt gratis in een auto van de zaak van haar vader, dus ik maak ook nog eens veel meer kosten. :') Maar goed, dat is niet relevant voor salaris verder natuurlijk.

Ik baal gewoon omdat ik al zo onzeker ben en dit nu niet heel goed is voor m'n zelfvertrouwen. Maar ja, zelfbeeld ga ik ook nog aan werken met een psycholoog haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij kan het geen kwaad om met HR of met een directeur het gesprek aan te gaan en de situatie uit te leggen. Lijkt erop dat je manager niet voor je op de bres wil. Maar daar moet je uiteraard wel zelf achter staan. Vraag is wat je zelf wilt, en of je bereid bent uiteindelijk de deur achter je dicht te trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Vergeet 1 ding niet:

Plezier in je werk is meer waard dan geld. Je geeft aan dat je blij bent dat dit bedrijf flexibel omgaat met je mentale problemen --> Dat is heel erg veel waard.

Als je geen plezier hebt en het financiele aanbod klopt volgens jou niet, dan zou ik pas gaan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:14
Ik zou lekker snel iets anders opzoeken. Je baantje zeg je pas op nadat je elders iets hebt gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Nu kan een vast contract heel waardevol zijn (huizen enzo), maar met alle respect naar je collega's, leuke mensen zijn niet exclusief voorbehouden aan je huidige werkgever. Als je op zoek gaat naar een nieuwe baan is de kans vrij groot dat je gewoon weer met mensen samenwerkt waar je het prima mee kan vinden.

Een beetje hetzelfde voor nieuwsgierig zijn naar salarissen. Ja, het kan een hoop onrust geven als je te weinig betaald krijgt. Maar de oplossing daarvoor is om genoeg betaald te krijgen, niet om net te doen alsof. Als je nu bij je werkgever blijft dan is toch nog altijd dat knagende gevoel dat je te weinig betaald krijgt voor wat je doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 16:54

dragonhaertt

@_'.'

Savkate schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:27:
Nou dames en heren en alles ertussen in, daar ben ik weer. Gesprek is achter de rug.

Boos en verdrietig ben ik.

Ik begon blijkbaar met een laag loon 'omdat ik doorstroomde vanuit de winkels', wat nergens op slaat want ik heb gewoon hbo gedaan en heb daarna 2 maand in hun winkel gewerkt omdat ik geen hbo werk kon vinden in eerste instantie.

Mijn nieuwe collega verdient evenveel als mij, omdat zij direct vanuit de opleiding komt en 'geluk had met de markt'.

Wat nog veel erger is, is dat de kandidaat die we eigenlijk wilden uitnodigen, nog méér salaris als mij had gekregen! Zonder ervaring! Met dezelfde opleiding! Van dezelfde school! Even oud als ik!

Ik kon wel merken dat mijn manager écht van de situatie baalt. Hij wou het er eigenlijk niet over hebben, maar ik drong door. Hij had gepleit bij HR dat de nieuwe collega lager zou beginnen, maar daar ging HR niet mee akkoord. Ik word dus gestraft omdat ik vanuit 'de winkel kom'? En omdat ik 'pech had met de markt'?

Manager gaat z'n best doen maar ik heb al wel door dat dit niet in zijn handen ligt. Ik moet afwachten wat de wijze mensen van directie of whatever erover gaat beslissen. Ik was vrij loyaal aan het bedrijf en ik ben blij met alle vrijheden die ik hier heb, maar wat een verschrikkelijke naaistreek dit. Ik was al vrij onzeker dus je snapt dat dit er wel even in hakt. Twee jaar lang de functie gevormd en dan een starter een hoger loon aanbieden oMdaT dE mArKt BeTeR iS.

Ik krijg dus nog te horen wat er bij kan komen, dat wacht ik nog even af. Maar ik voel me wel genaaid. Ze moeten wel met echt een leuk bod komen, anders zet ik m'n LinkedIn open en zoek ik wel wat anders. Enige voordeel is dat er hier wel heel fijn wordt omgegaan met mijn mentale problemen, maar ik voel me wel erg kut nu.
Ik snap dat de situatie natuurlijk niet prettig is, maar ik snap niet zo goed waar de boosheid en verdrietigheid vandaan komen?

'De markt is beter'
Misschien is de markt nu inderdaad beter voor jouw functie. Dan zou jij ook meer mogen verdienen. Goed argument om een verhoging te vragen.

'Iemand anders krijgt een beter aanbod'
Waarom ben je gefocust op het (fictieve) aanbod dat iemand anders krijgt? Misschien vind de directie dat wel gewoon waard om iemand binnen te halen? Goed argument om een verhoging te vragen. (aangezien iemand behouden minstens zo belangrijk is als nieuwe mensen binnen halen)

'Hij pleit bij HR dat het bod lager moest zijn?'
Prima dat dat niet lukt. Dat is geen naaistreek richting jouw, maar een bonus voor iemand anders.
Prima argument om verhoging te vragen.

Ik denk dat je even bij moet komen en nadenken over wat er nou werkelijk gebeurd is. Je bent even wakker geschud, doordat iemand anders een goed aanbod heeft gekregen.
Hiermee besef je je dat jij ook een beter aanbod kan krijgen. Ideaal!
Ik denk dat je een wijze les leert dat jij de enige bent die actief voor een loonsverhoging kan vechten. Management zal niet zo snel uit zichzelf grote verhogingen aanbieden.

Je hebt vanuit deze situatie open een gesprek kunnen voeren, kunnen aangeven wat je wil, en dit gaat overwogen worden. Is dat niet precies wat je wilde bereiken?

Een prima wakker-word moment, geen schade geleden, goed standpunt om een verhoging te vragen met het gratis voorwerk van de sollicitanten. Je kan het ook van de andere kant bekijken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Hann1BaL schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:41:
[...]

Budgetten binnen bedrijven zijn doorgaans "afgesproken prioriteiten", want als het echt moet is er echt wel een paar duizend euro te vinden om dit op te lossen en je wat extra's te geven.

Geen budget is ook wederom vaak een makkelijk antwoord. Ze hebben namelijk wel budget om een nieuw persoon aan te nemen voor dat geld.
Haha ja ik weet het ook niet helemaal. Corona heeft ons bedrijf HEEL goed gedaan en de winst is als nooit te voren. Maar zoals ik zei was m'n manager het ook echt niet met de situatie eens en vindt hij ook dat ik meer verdien. Dus time will tell.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat is oneerlijk? Klinkt alsof ze gewoon beter heeft onderhandeld.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
dragonhaertt schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:51:
[...]

Ik snap dat de situatie natuurlijk niet prettig is, maar ik snap niet zo goed waar de boosheid en verdrietigheid vandaan komen?

'De markt is beter'
Misschien is de markt nu inderdaad beter voor jouw functie. Dan zou jij ook meer mogen verdienen. Goed argument om een verhoging te vragen.

'Iemand anders krijgt een beter aanbod'
Waarom ben je gefocust op het (fictieve) aanbod dat iemand anders krijgt? Misschien vind de directie dat wel gewoon waard om iemand binnen te halen? Goed argument om een verhoging te vragen. (aangezien iemand behouden minstens zo belangrijk is als nieuwe mensen binnen halen)

'Hij pleit bij HR dat het bod lager moest zijn?'
Prima dat dat niet lukt. Dat is geen naaistreek richting jouw, maar een bonus voor iemand anders.
Prima argument om verhoging te vragen.

Ik denk dat je even bij moet komen en nadenken over wat er nou werkelijk gebeurd is. Je bent even wakker geschud, doordat iemand anders een goed aanbod heeft gekregen.
Hiermee besef je je dat jij ook een beter aanbod kan krijgen. Ideaal!
Ik denk dat je een wijze les leert dat jij de enige bent die actief voor een loonsverhoging kan vechten. Management zal niet zo snel uit zichzelf grote verhogingen aanbieden.

Je hebt vanuit deze situatie open een gesprek kunnen voeren, kunnen aangeven wat je wil, en dit gaat overwogen worden. Is dat niet precies wat je wilde bereiken?

Een prima wakker-word moment, geen schade geleden, goed standpunt om een verhoging te vragen met het gratis voorwerk van de sollicitanten. Je kan het ook van de andere kant bekijken.
Haha ja ik ben een zeer emotioneel persoon. Ik moet het even laten zakken.

De focus op de vergelijking komt omdat iedere sollicitant afkomstig was van dezelfde obscure opleiding die ik heb gedaan. Ik weet dus wat je daar leert en met welke vaardigheden je afstudeert. En die zijn bagger. Dus ik heb tijdens mijn opleiding hard gewerkt om meer vaardigheden te vergaren om zo mijn baankans te verhogen. Ik voel me dus gewoon weinig waard als ik hoor dat iemand met diezelfde opleiding, minus 2 jaar werkervaring, meer krijgt met dus een meer karigere achtergrond. Mede ook omdat ik al zo'n laag zelfbeeld heb dus dit werkt me helemaal de grond in.

Ik moet inderdaad wel zeggen dat ik blij ben dat ik het gesprek ben aangegaan. Ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen en meer kan ik ook niet doen. Ik hoop dus ook van harte dat de manager wat kan regelen want ik heb ook eerlijk gezegd dat ik anders wel elders werk zoek en hij zei dat ze me graag willen houden. Ik ben gewoon 99% zeker dat er geen goed aanbod uit gaat komen, haha. Dus ik zie het gewoon niet zo rooskleurig in hier zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savkate
Oon schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:52:
Wat is oneerlijk? Klinkt alsof ze gewoon beter heeft onderhandeld.

***members only***
Wederom, er is niet onderhandeld. Mijn manager kan dit bevestigen en ik ben 100% zeker dat hij niet liegt.

Ik had het minder 'vervelend' gevonden als iemand ouder was met meer werkervaring. Maar dit was iemand van mijn leeftijd, met dezelfde opleiding, op dezelfde school met MINDER werkervaring dan ik heb. Dat is toch raar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 25-09 16:57
Savkate schreef op maandag 8 november 2021 @ 16:45:
[...]

Ik baal gewoon omdat ik al zo onzeker ben en dit nu niet heel goed is voor m'n zelfvertrouwen. Maar ja, zelfbeeld ga ik ook nog aan werken met een psycholoog haha.
Ik weet niet of het goed is om te zeggen voor het zelfvertrouwen, maar ik baal van mensen die vinden dat 'ze iets zijn' en daarom niks doen. Iedereen is onzeker over iets van zichzelf, maar het zijn de mensen die er niet passief mee omgaan die deze onzekerheid weten te veranderen in iets goeds.

Je wil iets en dat vraag om actie. Doe je het fout dan leer je, doe je het goed dan krijg je wat je wil. 9/10x kom je er dan ook achter in beide gevallen dat het wel meevalt met die onzekerheid. Vaker is het gewoon puur het ontbreken van motivatie, ondanks dat we super goed zijn in het omschrijven hiervan (e.g. willen afvallen als top onderwerp hierin).

edit: ik ben ook redelijk labiel, maar ik word eerder boos/kritisch op mijzelf na een flater dan dat ik mij verschuil achter 'ik ben gewoon eenmaal emotioneel'. Ik forceer mijzelf om van deze dingen, die niet leuk zijn, te leren.

[ Voor 10% gewijzigd door Furion2000 op 08-11-2021 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dit soort situaties komen vaak voor, dit is dus niet iets uniek wat jou overkomt.
Het bedrijfsleven is niet eerlijk of logisch en salaris is vaak niet evenredig met ervaring en kunde. Je moet dit begrijpen want ik merk dat je gefrustreerd bent en je bent eigenlijk maar pas begonnen met werken.
Andere instapmomenten (andere vraag en aanbod momenten) en onderhandelen (hier niet het geval) kunnen een groot deel van je instapsalaris bepalen.
Bij de meeste bedrijven is het moeilijk om grote stappen te maken met je salaris als je er al werkt. Weinig bedrijven geven je een salarisverhoging uit zichzelf, je moet hier zelf om vragen en vaak doen ze dan moeilijk. Pas als je ander werk hebt gevonden kunnen ze je ineens meer bieden maar ook niet altijd. Soms laten ze je ook gaan en nemen ze daarna iemand aan voor veel meer geld en minder ervaring wat dus ook niet logisch is want het kost ze dan meer tijd en geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
Twee jaar lang de functie gevormd en dan een starter een hoger loon aanbieden oMdaT dE mArKt BeTeR iS.
Maar ze willen jou dus niet vasthouden, begrijp ik uit dit gesprek? Immers, ze weten dat ze meer moeten bieden om in deze markt aan personeel te komen, dat hebben ze zelf al aangegeven. Schijnbaar heeft alleen niemand de link gelegd dat ook voor jou de markt beter is.
Je linkedin kan je natuurlijk altijd open zetten. En gewoon eens een gesprek gaan voeren op korte termijn kan natuurlijk ook altijd. Reken maar dat jouw directe leidinggevende, als jij nu opeens in nettere kleding komt en vroeg weg moet, door heeft wat er gaande is. Of gewoon eens op je werkplek bellen. Ik heb het lang afgehouden, maar op het laatst ben ik dat soort telefoontjes gewoon gaan aannemen onder werktijd.

Je hoeft niet weg hè. Als je een concrete aanbieding krijgt, kan je die ook altijd op tafel knallen in het gesprek met jouw leidinggevende: "Kijkt, dit is wat die betere markt, die het voor jullie noodzakelijk maakte om nieuwe mensen meer te geven, mij kan bieden. Ik hoef niet persé weg, maar ik verwacht wel actie van jullie kant om mijn marktwaarde te matchen in mijn huidige salaris." Dan leg je het balletje volledig bij hun terug, maar voer je wel de druk op.
Let wel: dat geintje kan je niet jaarlijks uithalen. Een risico is dat men zegt: "Okee, succes in je nieuwe baan."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:36

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan het ook als kans zien.

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Met veel pijn en moeite binnenkomen op loon-X en schaal-Y. Markt verandert en schaarste treedt op, komen er ineens 2 gelijkwaardige collega’s binnen op een schaal hoger en ook hoger salaris. Tegen manager gezegd “da’s leuk en aardig maar dat gaat dus ook voor mij gelden hé..”. Binnen 2 jaar de boel ingehaald inc schaal.

Willen ze dat niet, dan vertrekken. Zeker als je jong bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29

Tazzios

..

Indien salaris niet mogelijk is, kun je ook kijken naar secundaire dingen zoals vaste thuiswerkdag, laptop van de zaak, opleidingen.
Verder zoals aangegeven gericht vragen wat je moet doen om is salaris te groeien en dat met je leidinggevende vastleggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 08-11-2021 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 15:21
Savkate schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:01:
Ik heb wat meningen nodig over mijn salaris, ik werk als content marketeer voor een webshop. Januari 2020 begon ik als vers hbo afgestudeerde op ong. 2100 bruto, mijn functie was nieuw en nog niet ingeschaald. 8 maand later kreeg ik een vast contract en een verhoging naar ong. 2350 en in januari dit jaar ging ik naar ong. 2480 bruto per maand.

In bijna 2 jaar tijd heb ik functie helemaal eigen gemaakt. Ik doe best veel dingen, heb mezelf veel aangeleerd, neem initiatieven, leer ook dingen buiten mijn functie om en kan zo meerdere collega's en afdelingen goed helpen.

Vorige maand begon er een nieuwe collega, ook in mijn functie. We zijn even oud, hebben dezelfde opleiding gedaan en ze heeft 0 werkervaring. We hadden het over salaris en blijkbaar krijgt zij nu al 2400. De vacature had het over 2100 tot 2900 bruto.

Ligt het aan mij of voelt dat oneerlijk? Ik begon op exact dezelfde positie en heb 2 jaar moeten werken - en heb nu dus bijna 2 jaar werkervaring - om op 2480 te komen en zij krijgt het nu al terwijl ze geen werkervaring heeft. Niks ten nadele van haar, maar ik kan veel meer. Ik heb veel meer vaardigheden en begon met een bredere skill set dan zij nu doet.

Nu ben ik erg onzeker en is dat ook 1 van m'n grootste problemen, voor mezelf opkomen doe ik niet snel. Aankomende maandag heb een functioneringsgesprek met m'n manager. Hij is niet zo goed in zulke gesprekken, dus wil er voor zorgen dat ik goed voorbereid het gesprek in ga.

Zelf denk ik dat HR en mijn manager eigenlijk helemaal niet weten wat ik allemaal wel niet doe. En dat ze dachten 'oh ja die nieuwe collega doet dezelfde dingen als Savkate, laten we haar hetzelfde loon geven'. En hier ben ik het dus niet mee eens en ik zou een verhoging willen. Maar hoeveel? Hoe pak ik dit aan? Een vriend van me zei dat ik 400 bruto moest eisen, maar dat voelt als veel te veel. Een WO collega werkt hier nu 3,5 jaar en zit op 2980 bruto ongeveer (ter vergelijking). Ik weet dat ik hier geen vetpot ga krijgen maar verder ben ik wel heel blij met m'n werk. Mn collega's, de sector is leuk en m'n manager is ontzettend chill (kan gewoon sporten of shoppen als ik thuiswerk, als ik de uren maar maak).

Daar komt ook nog eens bij dat ik door de lockdown bijna overspannen was geraakt en op advies van de bedrijfsarts naar 36 uur ben gegaan, heel erg fijn maar ik zit financieel nu best wel krap waardoor ik best veel stress heb. Zoals afgelopen maand waarin de auto 600 euro aan reparaties had en de tandarts me ook 150 euro kostte...

Tips? Adviezen?

EDIT: zie dat ik het niet duidelijk heb gezegd maar aankomende maandag heb ik een functioneringsgesprek met m'n manager en ik vind het lastig om die voor te bereiden/met goede argumenten te komen.
Tja. Miss lullig om te zeggen maar je had jezelf tijdens je eerste gesprek beter moeten 'verkopen', iets wat je nieuwe collega schijnbaar goed heeft gedaan.

Het is niet echt eerlijk maar dit is de harde wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
Herkenbaar,
Zat ook in een vergelijkbare situatie bij een familie bedrijf ben er meer dan 10 jaar gebleven met veel plezier.
Lager (on)geschoolde collega kon "groeien" op dezelfde (HBO) functie terwijl ik meer (internationale) taken naast mijn werk kreeg. Manager kwam jaren achter een met dat het aan de "bond" lag omdat zij dwars lagen met "treden en schalen". Argumenten zoals je moet blij zijn met je CAO verhoging.
Gevraagd om trainingen om verder te professionaliseren maar deze waren niet nodig voor mijn functie.

Heb toen mijn eigen plan getrokken, wat mentoren gezocht en in mijn vakanties, weekenden IT trainingen ,certificaten gehaald, glasvezel leren lassen op een outdoor event. Dit alles voor mijn zelf gehouden geen idee van de waarde van bv een CISSP certificaat of glasvezel.
Uiteindelijk ben ik zelf teruggezet in functie met behoud van salaris tijdens een reorganisatie. Dat is pas rot voor je nieuwe directe collega's loopt er iemand in de werkplaats te lassen die WO geschoold is.
Uiteindelijk met opgeheven hoofd en een goed pak ontslagvoorwaarden de toko verlaten.

Bovenstaand certificaat vragen ze nu ze nu voor een Senior Security Specialist met "als aanbieding een barista op kantoor" ipv een werkplaats medewerker.

Er van uit gaan dat u nog jong bent en zoals u aangeeft erg onzeker.
Gewoon hulp vragen bij anderen. (misschien maar eens een Tweakers topic maken over mentorschap)
Het is echt geen schande om wat mensen om u heen te verzamelen die met u willen meedenken.
Waar u maandelijks bv een opdracht van krijgt, terecht kunt met vragen.

Uit laten zoeken of zelf onderzoek doen wat de voor en na delen zijn als u plotseling vertrekt bij het bedrijf waar u werkzaam bent. Zijn er clausules waar u zich aan dient te houden geheimhouding, concurrentie bedinging enz. Secundaire arbeidsvoorwaarden opzoeken die bij u passen of die u graag zou willen hebben.
Maak eens lijstje van 10 bedrijven waar u graag zou willen werken en plaats deze in volgorde voor voorkeur.
Suffel eens op https://tweakers.net/carriere/it-banen/zoeken/ "Blijf anoniem en ontvang passende voorstellen; De perfecte match, op basis van jouw wensen;"
Als u er aan toe bent begint u bij nr. 10 en zoekt u informatie over dit bedrijf wie werkt er. Wie neemt mensen aan enz.

Gelijk een nieuwe betrekking aannemen zou ik niet doen maar wel laten weten dat u benaderbaar bent voor een nieuwe uitdaging in uw 'netwerk". Niet gaan klagen over uw huidige werkgever u wilt u zelf verder professionaliseren en daar past moddergooien niet bij
Dat netwerk hoeft niet perse iets LinkedIn te zijn maar kan ook bv u sportclub zijn.
Meeste banen worden gevonden via via en niet met advertenties.

[ Voor 3% gewijzigd door onno oliver op 08-11-2021 20:01 . Reden: linkje naar tweakers carriere gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Nogmaals, om wat verwarring te voorkomen. Mijn nieuwe collega heeft NIET onderhandeld. Dit aanbod kreeg ze en het was hoger dat ze had verwacht, dus ze heet het geaccepteerd. Ik heb zelf het sollicitatiegesprek met haar gevoerd met HR, dus ik weet wat ze te bieden heeft. Ze was ook niet onze voorkeurskandidaat, maar kandidaat 1 ging toch liever ergens anders heen.

Ook vind ik het natuurlijk niet erg als iemand meer verdient. Maar het is toch niet gek dat ik het raar vind dat iemand met exact dezelfde opleiding op dezelfde school, met 0 jaar werkervaring, met 0 relevante bijbaantjes/vaardigheden evenveel verdient als ik, met inmiddels 2 jaar werkervaring en die met meer vaardigheden werd aangenomen? Nog raarder dat kandidaat 1 een hoger aanbod kreeg dan mijn huidige loon, met dezelfde opleiding, 0 jaar werkervaring en wel relevante bijbaantjes (die net zo relevant waren als mijn bijbaantjes, again, ik heb de gesprekken gevoerd voor deze vacature. Haar vaardigheden kwamen overeen met toen ik begon hier).

Mij werd verteld dat ik zo laag begon omdat de functie nog niet was ingeschaald, nu hoor ik dus dat het komt 'omdat ik ben doorgestroomd als winkelmedewerker'. Waar ik 2 maand heb gewerkt voordat ik naar kantoor ging.

Ik voel me gewoon ondergewaardeerd. M'n manager had geen negatieve punten, zegt dat ik super goed werk en kon me dus ook niet vertellen wat ik moet doen om hogerop te komen. Hij ziet ook dat ik veel doe, veel dingen oppak en veel gegroeid ben sinds mijn start. Ze zeggen dat mijn werkzaamheden veel achter de schermen plaatsvindt, maar dat ik wel heel belangrijk ben voor het bedrijf. Maar jammer dat het alleen bij woorden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savkate
Furion2000 schreef op maandag 8 november 2021 @ 17:06:
[...]

Ik weet niet of het goed is om te zeggen voor het zelfvertrouwen, maar ik baal van mensen die vinden dat 'ze iets zijn' en daarom niks doen. Iedereen is onzeker over iets van zichzelf, maar het zijn de mensen die er niet passief mee omgaan die deze onzekerheid weten te veranderen in iets goeds.

Je wil iets en dat vraag om actie. Doe je het fout dan leer je, doe je het goed dan krijg je wat je wil. 9/10x kom je er dan ook achter in beide gevallen dat het wel meevalt met die onzekerheid. Vaker is het gewoon puur het ontbreken van motivatie, ondanks dat we super goed zijn in het omschrijven hiervan (e.g. willen afvallen als top onderwerp hierin).

edit: ik ben ook redelijk labiel, maar ik word eerder boos/kritisch op mijzelf na een flater dan dat ik mij verschuil achter 'ik ben gewoon eenmaal emotioneel'. Ik forceer mijzelf om van deze dingen, die niet leuk zijn, te leren.
Ik vind het lastig om het hier op een forum te verwoorden maar ik probeer me zeker niet te verschuilen achter emoties en dergelijke. Het is gewoon makkelijk om de frustraties hier even van me af te zetten. Het is ook zeker een leerproces, maar ik mag er toch wel van balen? Ik ga er een paar nachten over slapen en dan eens goed nadenken wat ik vind dat ik zelf waar ben. Want voor dit bedrijf ben ik niet zoveel waard blijkt wel.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.