Hi allemaal! Ik ben (gelet op de energieprijs en verduurzaming) bezig met zonnepanelen. Ik heb al diverse offertes ontvangen en heb me goed ingelezen. Ik weet veel over de 'theorie' maar heb nog wat vragen. Eerst de topicrelvante vragen beantwoorden. De vragen die ik heb komen onderaan./f/image/eKtEHuxtbZZPw1jXV10FpyOZ.png?f=fotoalbum_large)
De dakpannen zijn 30cm breed x 32cm hoog.
:strip_exif()/f/image/IflkDUIMrBKb1Hl48qxpCqRN.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is mogelijkheid tot het plaatsen van een extra groep met aardlek. Sommige bedrijven verplichten een nieuwe meterkast vanwege de NEN1010-norm. Zoals te zien is dit niet de nieuwste groepenkast meer. Zolang een extra groep veilig kan, gaat daar de voorkeur naar uit. Nieuwe groepenkast is al snel zo'n €800 en dat is 1,5 jaar extra terugverdientijd. Elektrisch koken, elektrische auto e.d. zijn de komende jaren zeker nog niet aan de orde.
:fill(white):strip_exif()/f/image/OqOHiuenwhSli3YSgcvBu77p.png?f=user_large)
Verder denk ik dat ik alles wel weet, maar correct me if I'm wrong. De keuze gaat sowieso vallen op een SolarEdge systeem, met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Garantie, certificering e.d. speelt hierin een rol. Van alle glas-folie panelen springen Jinko, DMEGC en JA Solar er voor mij wel uit vanwege de garantievoorwaarden. Inhoudelijk las ik dat er slechts 3% verschil zit in het beste of slechtste paneel qua rendenent.
Het enige wat ik niet snap is welke optimizers bij welke panelen horen. De Jinko N-type panelen hebben 25-30 jaar garantie (en 85%+ vermogensopbrengst). In die offerte zitten P401 optimizers. Is dat een kwestie van max. voltage per paneel vergelijken met het max. voltage per optimizer?
Zijn P401's goed genoeg, of is er dan toch een P404 nodig? De meeste panelen zijn 120 cell zonnepanelen, in de datasheets van de power optimizers zie ik overal "60/72 cells"). Of geldt een veelvoud hiervan? Via https://solarclarity.com/...zer-past-bij-mijn-paneel/ heb ik vier punten vergeleken en alle vier de waardes van de panelen vallen onder de maximum van de optimizer. Is dat voldoende?
Foto's
/f/image/eKtEHuxtbZZPw1jXV10FpyOZ.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto bovenstand. Oriëntatie is zuid-west, provincie Zuid-Holland. Dakkapel en dakraam zitten "in de weg", de zwarte ventilatiepijp gaat weg. Jammer aan deze constructie is dat er slechts 160cm van de dakgoot naar dakkapel zit. Portrait boven de dakkapel is mogelijk, maar de panelen mogen dan niet te groot zijn. Het zal aan de onderkant van het dak dus landscape worden. Ik wil geen panelen plaatsen op de dakkapel om gedoe te voorkomen in de toekomst.De dakpannen zijn 30cm breed x 32cm hoog.
Jaarverbruik
2200-2500KWh. Zal stijgen bij eventuele uitbreiding of meerverbruik.Woon nu nog alleen, maar kan ooit veranderen.Huidige elektriciteitsaansluiting
1X35A, zie foto (negeer de slechte cable management).:strip_exif()/f/image/IflkDUIMrBKb1Hl48qxpCqRN.jpg?f=fotoalbum_large)
Er is mogelijkheid tot het plaatsen van een extra groep met aardlek. Sommige bedrijven verplichten een nieuwe meterkast vanwege de NEN1010-norm. Zoals te zien is dit niet de nieuwste groepenkast meer. Zolang een extra groep veilig kan, gaat daar de voorkeur naar uit. Nieuwe groepenkast is al snel zo'n €800 en dat is 1,5 jaar extra terugverdientijd. Elektrisch koken, elektrische auto e.d. zijn de komende jaren zeker nog niet aan de orde.
Budget en doel
Budget tussen de €3000 en 4500 (ex btw). Doel is een langetermijninvestering en een stukje verduurzaming.Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf. Ikzelf doe niks, vind het te risicovol op het dak.Bijhouden van data
Ik wil via een WiFi-module in de omvormer (mySolarEdge) gaan monitoren.Reeds verkregen offertes
De lijst is lang, want ik heb er heel wat opgevraagd. Onderstaand een screenshot van het overzicht.:fill(white):strip_exif()/f/image/OqOHiuenwhSli3YSgcvBu77p.png?f=user_large)
Regio
Zuid-Holland.Mijn vragen
Goed, ik heb dus aardig wat offertes. Afhankelijk van de paneelafmetingen passen er tussen de 7 en de 10 panelen. Ik wil sowieso SolarEdge, serieel vind ik geen fijne optie (ook ivm veiligheid) en micro-omvormers zijn m.i. niet nodig. Er komt geen uitbreiding (dak komt al vol te liggen) en de andere dakzijde is niet interessant vanwege schaduw en Noord-Oostligging.Verder denk ik dat ik alles wel weet, maar correct me if I'm wrong. De keuze gaat sowieso vallen op een SolarEdge systeem, met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Garantie, certificering e.d. speelt hierin een rol. Van alle glas-folie panelen springen Jinko, DMEGC en JA Solar er voor mij wel uit vanwege de garantievoorwaarden. Inhoudelijk las ik dat er slechts 3% verschil zit in het beste of slechtste paneel qua rendenent.
Het enige wat ik niet snap is welke optimizers bij welke panelen horen. De Jinko N-type panelen hebben 25-30 jaar garantie (en 85%+ vermogensopbrengst). In die offerte zitten P401 optimizers. Is dat een kwestie van max. voltage per paneel vergelijken met het max. voltage per optimizer?
Zijn P401's goed genoeg, of is er dan toch een P404 nodig? De meeste panelen zijn 120 cell zonnepanelen, in de datasheets van de power optimizers zie ik overal "60/72 cells"). Of geldt een veelvoud hiervan? Via https://solarclarity.com/...zer-past-bij-mijn-paneel/ heb ik vier punten vergeleken en alle vier de waardes van de panelen vallen onder de maximum van de optimizer. Is dat voldoende?
[ Voor 6% gewijzigd door Processorkoeler op 23-10-2021 01:06 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/wRDcObWmMPyhU9Y3cCFN16SN.png?f=user_large)
/f/image/89d5AS2nmrSM5meLPWHkUlrf.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Zdzr3tAvoXvqing8e39DYFrp.png?f=user_large)
/f/image/HXoIkjmXyVv9Gv6t0Dw5gNSI.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Y8qYkBxH3AeiirLiE1oCwF74.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0SDHwvRSCkNBumyaa73p7du6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VihfvJRmqrDbjcOI5FgvwJDN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rFDpbU65qmd2KPcGx6gfHY2b.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/RQHRiOdDnf05evH1ERr6cIlN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L2ZHLg0GMITam9pdEwFgLFZy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QyqJB3yCS4bEP4uE5wxys0nM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1Z5xCXKAGaViRo2hVoSwef9u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LKXJhSFntliksHAMI2ObEW4t.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/U4kStodhB6sQmz8U4Ff4pdEw.png?f=user_large)