Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offertevraag zonnepanelen - power optimizers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Processorkoeler
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-11 16:05

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hi allemaal! Ik ben (gelet op de energieprijs en verduurzaming) bezig met zonnepanelen. Ik heb al diverse offertes ontvangen en heb me goed ingelezen. Ik weet veel over de 'theorie' maar heb nog wat vragen. Eerst de topicrelvante vragen beantwoorden. De vragen die ik heb komen onderaan.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNhxu3g8kEo1DpSr97yv3BtWz1Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKtEHuxtbZZPw1jXV10FpyOZ.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie foto bovenstand. Oriëntatie is zuid-west, provincie Zuid-Holland. Dakkapel en dakraam zitten "in de weg", de zwarte ventilatiepijp gaat weg. Jammer aan deze constructie is dat er slechts 160cm van de dakgoot naar dakkapel zit. Portrait boven de dakkapel is mogelijk, maar de panelen mogen dan niet te groot zijn. Het zal aan de onderkant van het dak dus landscape worden. Ik wil geen panelen plaatsen op de dakkapel om gedoe te voorkomen in de toekomst.

De dakpannen zijn 30cm breed x 32cm hoog.
Jaarverbruik
2200-2500KWh. Zal stijgen bij eventuele uitbreiding of meerverbruik.Woon nu nog alleen, maar kan ooit veranderen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1X35A, zie foto (negeer de slechte cable management).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z45sU2UHhVyeSUHQyscS2iZdpQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IflkDUIMrBKb1Hl48qxpCqRN.jpg?f=fotoalbum_large

Er is mogelijkheid tot het plaatsen van een extra groep met aardlek. Sommige bedrijven verplichten een nieuwe meterkast vanwege de NEN1010-norm. Zoals te zien is dit niet de nieuwste groepenkast meer. Zolang een extra groep veilig kan, gaat daar de voorkeur naar uit. Nieuwe groepenkast is al snel zo'n €800 en dat is 1,5 jaar extra terugverdientijd. Elektrisch koken, elektrische auto e.d. zijn de komende jaren zeker nog niet aan de orde.
Budget en doel
Budget tussen de €3000 en 4500 (ex btw). Doel is een langetermijninvestering en een stukje verduurzaming.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf. Ikzelf doe niks, vind het te risicovol op het dak.
Bijhouden van data
Ik wil via een WiFi-module in de omvormer (mySolarEdge) gaan monitoren.
Reeds verkregen offertes
De lijst is lang, want ik heb er heel wat opgevraagd. Onderstaand een screenshot van het overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQi4THxCRpFwMvGyrvoksOpF6Ao=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OqOHiuenwhSli3YSgcvBu77p.png?f=user_large
Regio
Zuid-Holland.
Mijn vragen
Goed, ik heb dus aardig wat offertes. Afhankelijk van de paneelafmetingen passen er tussen de 7 en de 10 panelen. Ik wil sowieso SolarEdge, serieel vind ik geen fijne optie (ook ivm veiligheid) en micro-omvormers zijn m.i. niet nodig. Er komt geen uitbreiding (dak komt al vol te liggen) en de andere dakzijde is niet interessant vanwege schaduw en Noord-Oostligging.

Verder denk ik dat ik alles wel weet, maar correct me if I'm wrong. De keuze gaat sowieso vallen op een SolarEdge systeem, met de beste prijs/kwaliteit verhouding. Garantie, certificering e.d. speelt hierin een rol. Van alle glas-folie panelen springen Jinko, DMEGC en JA Solar er voor mij wel uit vanwege de garantievoorwaarden. Inhoudelijk las ik dat er slechts 3% verschil zit in het beste of slechtste paneel qua rendenent.

Het enige wat ik niet snap is welke optimizers bij welke panelen horen. De Jinko N-type panelen hebben 25-30 jaar garantie (en 85%+ vermogensopbrengst). In die offerte zitten P401 optimizers. Is dat een kwestie van max. voltage per paneel vergelijken met het max. voltage per optimizer?

Zijn P401's goed genoeg, of is er dan toch een P404 nodig? De meeste panelen zijn 120 cell zonnepanelen, in de datasheets van de power optimizers zie ik overal "60/72 cells"). Of geldt een veelvoud hiervan? Via https://solarclarity.com/...zer-past-bij-mijn-paneel/ heb ik vier punten vergeleken en alle vier de waardes van de panelen vallen onder de maximum van de optimizer. Is dat voldoende?

[ Voor 6% gewijzigd door Processorkoeler op 23-10-2021 01:06 ]

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Zo uit het hoofd kan uit deze lijst alleen de Hyundai op p404, maar die aanbieder heeft andere prioriteiten dan jouw een systeem verkopen tegen eerlijke prijs.

Nieuwe meterkast kost verre van 800 euro... Voor je eigen veiligheid... Vervang dit ding... Oud is op zich niet erg, maar de functionaliteit van bijvoorbeeld aardlekschakelaars is behoorlijk verbeterd.
https://www.sandervunderi...iliging.html?options=cart

En dan heb je meteen een kast die niet door de zonnepaneken overbelast kan worden, iets wat PV instalateurs altijd 'vergeten' te doen.

Bij een Solaredge systeem, met daadwerkelijke schaduw, is het van belang dat er genoeg optimizers in het systeem zitten. Met p401/s440 volgens Solaredge minimaal 8. Mijn advies is om zeker richting 10 proberen te gaan... Solaredge heeft een ruime jas nodig om het superieure schaduw beheer ook uit te kunnen voeren zonder tegen de nadelen van hun systeem aan te lopen. Het is nogal een complex systeem.

Kom je niet verder dan 8, kijk dan naar Apsystems QS1A quad micro omvormers. Moet niet duurder zijn dan een 8 paneel Solaredge systeem.

Garantie op vrijwel alle panelen is een wassen neus. Wie gaat het dak op om het paneel te vervangen na 13 jaar?
Als je daar echt waarde aan hecht dan moet je naar iets als REC twinpeak 4. REC doet daadwerkelijk garantie geven dat het paneel op jouw dak vervangen wordt... Niet alleen dat er een vervangend paneel in je garage komt (of niet meer dan geld terug, waar je nog minder mee kan)

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 23-10-2021 02:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Panasonic hit met 1590x1053 had mooi gepast op 1600x5400
Helaas niet meer leverbaar.

Je hebt nog steeds serieel en 380 VDC op het dak met solaredge. Dus veiliger?

Neem deze ook even door
https://library.e.abb.com...nt_Aansluiten%20PV_LR.pdf

Mooi moment om te vernieuwen.
Wellicht kan je ook de btw erover terugvragen.

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 07:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 05:38:

Ik zoverre dat als de omvormer niet aan staat, dat de string spanning maximaal 1V per paneel is.
Neem deze ook even door

Ik heb gister ook de BTW over de meterkast en 3 fase upgrade overgemaakt gekregen *O*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:18:
[...]

Ik zoverre dat als de omvormer niet aan staat, dat de string spanning maximaal 1V per paneel is.
Die steenmarter gaat echt niet eerst de omvormer uit zetten, voordat hij aan de kabel gaat knagen ;)
De topicstart heeft een hoog marketing gehalte, vandaar dat ik even wat tegengas geef.
Ik heb gister ook de BTW over de meterkast en 3 fase upgrade overgemaakt gekregen *O*
Proficiat

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2021 08:26 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:34
2 tips:
- als je je groepenkast laat vervangen als deel van de werkzaamheden, is de BTW daarvan ook aftrekbaar. Dus dit is zeker het moment om het te doen (en de kast ziende zou ik dat ook zeker doen)
- juist met allerlei lastige schaduwval hebben micro-omvormers wel zin. In mijn geval was de meerprijs €100. Dus naar informeren kan geen kwaad, misschien is het verschil niet zo groot als je denkt.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 02:02:
Zo uit het hoofd kan uit deze lijst alleen de Hyundai op p404, maar die aanbieder heeft andere prioriteiten dan jouw een systeem verkopen tegen eerlijke prijs.

Nieuwe meterkast kost verre van 800 euro... Voor je eigen veiligheid... Vervang dit ding... Oud is op zich niet erg, maar de functionaliteit van bijvoorbeeld aardlekschakelaars is behoorlijk verbeterd.
https://www.sandervunderi...iliging.html?options=cart

En dan heb je meteen een kast die niet door de zonnepaneken overbelast kan worden, iets wat PV instalateurs altijd 'vergeten' te doen.

Bij een Solaredge systeem, met daadwerkelijke schaduw, is het van belang dat er genoeg optimizers in het systeem zitten. Met p401/s440 volgens Solaredge minimaal 8. Mijn advies is om zeker richting 10 proberen te gaan... Solaredge heeft een ruime jas nodig om het superieure schaduw beheer ook uit te kunnen voeren zonder tegen de nadelen van hun systeem aan te lopen. Het is nogal een complex systeem.

Kom je niet verder dan 8, kijk dan naar Apsystems QS1A quad micro omvormers. Moet niet duurder zijn dan een 8 paneel Solaredge systeem.

Garantie op vrijwel alle panelen is een wassen neus. Wie gaat het dak op om het paneel te vervangen na 13 jaar?
Als je daar echt waarde aan hecht dan moet je naar iets als REC twinpeak 4. REC doet daadwerkelijk garantie geven dat het paneel op jouw dak vervangen wordt... Niet alleen dat er een vervangend paneel in je garage komt (of niet meer dan geld terug, waar je nog minder mee kan)
Thanks. Dus in feite zou een P401 prima moeten werken en hoef ik me niet druk te maken om de omvormer? En wat is het verschil tussen een 'normale' meterkast en een zoals je linkt?

Ik overweeg nu wel de meterkast te vervangen, dan is het inderdaad maar gedaan en scheelt het BTW. 10 Panelen ga ik denk ik niet halen gezien het dak, dus dat worden er wel minimaal 8. Een andere reden dat ik SolarEdge wil is dat ik de omvormer met de solarkey kan koppelen in Umeter en dus direct de stats kan uitlezen. Dat kan met andere omvormers volgens mij ook, maar ik weet dat het met SolarEdge goed werkt, even van het feit dat ze ook een eigen app hebben.

Qua garantie heeft geen enkele installateur langer dan 10 jaar (installatie)garantie en ik zie de fabriek na 20 jaar geen eenzelfde paneel meer maken inderdaad. Maar als het erbij zit, is het prima, dan is het paneel in ieder geval binnen of komt er geld retour. Beter dan 'niks'.
AUijtdehaag schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 05:38:

Neem deze ook even door

SolarEdge vermindert de spanning naar 1v zodra de omvormer uit is. Moet zeggen dat ik niet thuis ben in de meterkastwereld dus dat document zegt mij vrij weinig. Kun je uitleg geven wat je inhoudelijk precies bedoelt?
Wilke schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:49:
2 tips:
- als je je groepenkast laat vervangen als deel van de werkzaamheden, is de BTW daarvan ook aftrekbaar. Dus dit is zeker het moment om het te doen (en de kast ziende zou ik dat ook zeker doen)
- juist met allerlei lastige schaduwval hebben micro-omvormers wel zin. In mijn geval was de meerprijs €100. Dus naar informeren kan geen kwaad, misschien is het verschil niet zo groot als je denkt.
Van 1/3 van de bedrijven heb ik ook micro omvormers geoffereerd gekregen (staan niet in het overzicht) en die waren allemaal significant duurder, minimaal €500 totaal. Vond ik toch een beetje overdreven. Wat ik ook weet is dat al die omvormers 25 jaar garantie hebben, maar de Envoy slechts 5 jaar. En als die stuk is, doen je micro omvormers ook niks. Werd daar dus niet echt warm van en blijf dan toch liever voor SolarEdge gaan.

____

Zijn er andere dingen waar ik nog op dien te letten? Heb zo'n beetje alle informatie wel gelezen die ik kon vinden en ongeveer elk verkooppraatje wel aangehoord. Veel spreekt elkaar tegen, volgens mij is het qua panelen onderling weinig speciaals behalve afmetingen en garantie. Op dit moment vergelijk ik de 3465WP, 3550 en 2970WP offertes. Ga nog navragen wat een nieuwe meterkast dan kost.

Tot slot, betreft die meterkast, zijn daar nog bijzonderheden bij? Kijkende naar de huidige situatie is er een aardlek die de drie groene groepen beschermt en de rest zit los. Heb eerlijk gezegd geen idee waar die twee onderste groepen voor zijn en de witte meest linkse groep doet volgens mij niks.

• Ronald
Als je maar tot 8 panelen kunt en niet naar APSystems wil, dan wil ik je met klem aanraden om p404 of p505 optimizers te gebruiken. Daarmee is het minimum volgens de richtlijnen van SolarEdge 6 en creëer je een systeem wat ruim in de jas zit voor schaduwmanagement.

SolarEdge wordt verkocht als magic bullet; maar dat is het voor kleinere paneelaantallen niet zonder meer. Het is technisch lastig te begrijpen, maar indien goed gebruikt een zeer krachtig, wat kostbaarder systeem.

Helaas is de keuze van hoog vermogen panelen wat op de voordeligere p404 kan klein. p505 is duurder en iets minder efficiënt.

Onder meer: Hyundai 395-400Wp. JA Solar JAM72 serie (niet JAM66 of lager). REC Alpha (niet Twinpeak, kostbaarder),
Solar Outlet en Solar Bouwmarkt zijn online winkels met installateurs arm, en via hen is over het algemeen een competitief geprijsd systeem op je dak te krijgen.

Je zal inderdaad veel tegenstrijdige adviezen te horen krijgen in verkooppraatjes. Ze hebben doorgaans allemaal een kern van waarheid, en dan een beetje verbogen in de richting van wat ze willen verkopen.

Kwa meterkast: Het technische document van @AUijtdehaag is redelijke pittige kost als je er geen ervaring mee hebt. De meterkast die ik linkte bij Sander Vunderink implementeert een van de oplossingen die in het whitepaper beschreven wordt. Deze is redelijk netjes in prijs, en dus de verstandige keuze.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:10:
Als je maar tot 8 panelen kunt en niet naar APSystems wil, dan wil ik je met klem aanraden om p404 of p505 optimizers te gebruiken. Daarmee is het minimum volgens de richtlijnen van SolarEdge 6 en creëer je een systeem wat ruim in de jas zit voor schaduwmanagement.

SolarEdge wordt verkocht als magic bullet; maar dat is het voor kleinere paneelaantallen niet zonder meer. Het is technisch lastig te begrijpen, maar indien goed gebruikt een zeer krachtig, wat kostbaarder systeem.

Helaas is de keuze van hoog vermogen panelen wat op de voordeligere p404 kan klein. p505 is duurder en iets minder efficiënt.

Onder meer: Hyundai 395-400Wp. JA Solar JAM72 serie (niet JAM66 of lager). REC Alpha (niet Twinpeak, kostbaarder),
Solar Outlet en Solar Bouwmarkt zijn online winkels met installateurs arm, en via hen is over het algemeen een competitief geprijsd systeem op je dak te krijgen.

Je zal inderdaad veel tegenstrijdige adviezen te horen krijgen in verkooppraatjes. Ze hebben doorgaans allemaal een kern van waarheid, en dan een beetje verbogen in de richting van wat ze willen verkopen.

Kwa meterkast: Het technische document van @AUijtdehaag is redelijke pittige kost als je er geen ervaring mee hebt. De meterkast die ik linkte bij Sander Vunderink implementeert een van de oplossingen die in het whitepaper beschreven wordt. Deze is redelijk netjes in prijs, en dus de verstandige keuze.
Dus als ik het goed begrijp kan een P404/405 beter overweg met de beoogde installatie dan de rest? Ik heb namelijk offertes gekregen met P370, P401 en ook een 'S440'. Heb de datasheets doorgenomen maar voor zover ik begrijp werkt het allemaal zolang de max. specs van de panelen onder de maxima van de optimizers vallen. Of wrekt het niet zo?

Of zeg je nu dat die P404's niet werken met de meeste panelen die in de offertelijst staan?
Verder staan op de meeste meterkastoffertes "Hager" of "ABB", twee goed aangeschreven merken. Maar info zoals in die PDF staat ontbreekt overal, volgens mij wordt alles aangeboden als "nieuwe meterkast". Hoe ga ik dat verschil zien/vragen? Zo te zien zijn dit specifieke meterkasten voor bij je omvormer en niet in de meterkast zelf toch? Heb hier geen ervaring in, dus corrigeer me maar als ik onzin uitkraam 8)7

• AUijtdehaag
  • Niet online
Volgens mij kan je maar 7 panelen kwijt.
Onder en boven 5 dakpannen = 1m60
Dus alles in landscape.
3 panelen boven en 3 onder en 1 naast de dakkapel,

Neem gewoon een SMA 2.5
Geen gedoe met optimizers en een breed spanningsbereik.
Ook 10 jr garantie
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Aan 10 jaar heb je genoeg. Over 10 jaar is de techniek zo verbetert dat je nieuwe panelen wilt. Dus maak het niet te duur.
Optimizers maken de boel onbetrouwbaarder. Wat er niet zit kan ook niet kapot.
Elektronica onder een heet paneel is vragen om problemen.

Ik heb in vorige posts al gelinkt naar videos waar beweert wordt dat er heel weinig zonnepaneel fabrikanten echt garantie verlenen. Bij wat schaduw is het al over, omdat er hotspots kunnen ontstaan.
Enkel REC doen daar niet zo moeilijk over in hun manuals volgens die videos (mc electrical op youtube)

Het document van ABB probeert uit te leggen dat je niet meer dan 40A door je aardlekschakelaars mag trekken.

16A invoeden met PV en 35A hoofdzekering, dan zou je theoretisch 51A kunnen trekken door een aardlekschakelaar die maar geschikt is voor 40A

Oplossing is de aardlekschakelaar(s) vervangen voor aardlekautomaat(en)van 40A of je huisgroepen, buiten de PV om, afzekeren met een zekeringautomaat van 40A.
Geen enkele (pv)installateur kijkt hier naar.
Wellicht de verzekering man wel als de boel uitfikt.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2021 03:37 ]

• Ronald
Als @AUijtdehaag gelijk heeft dat er maar 7 passen, dan is Solaredge wat mij betreft een dood spoor.
APSystems is niet duurder dan Solaredge voor kleine paneelaantallen. Qua kosten gaat dat ongeveer op hetzelfde niveau als een SMA 2.5 zitten... en dan zou mijn keuze naar de micro's gaan.

Zitten er legplannen bij je offertes, of hebben ze maar wat gedaan uit de losse pols?

Meterkast: je geeft een potentiële leverancier beide links. Codewoord maximaalstroombeveiliging. Als ze het niet snappen verstaan ze hun vak niet. Volgende.
Processorkoeler schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 01:25:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan een P404/405 beter overweg met de beoogde installatie dan de rest? Ik heb namelijk offertes gekregen met P370, P401 en ook een 'S440'. Heb de datasheets doorgenomen maar voor zover ik begrijp werkt het allemaal zolang de max. specs van de panelen onder de maxima van de optimizers vallen. Of wrekt het niet zo?
Ja max specs van panelen moeten onder max specs van optimizers, zo simpel is het. Simpelweg vermogen en kortsluitstroom (Isc) gegevens. Het verschil is dat p404/p505 tot 85V aan de omvormer kunnen geven, en de rest maar 60V.

Ze moeten samen 380V maken. Maar ze werken niet onafhankelijk. Als paneel A 300W afgeeft, en beschaduwd paneel B 60W, dan kan optimizer B maximaal 20% van de spanning van optimizer A maken.
Gedetaileerde uitleg hier: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"
Simpeler kan ik het helaas niet maken als ik echt in detail in ga....
Of zeg je nu dat die P404's niet werken met de meeste panelen die in de offertelijst staan?
Verder staan op de meeste meterkastoffertes "Hager" of "ABB", twee goed aangeschreven merken. Maar info zoals in die PDF staat ontbreekt overal, volgens mij wordt alles aangeboden als "nieuwe meterkast". Hoe ga ik dat verschil zien/vragen? Zo te zien zijn dit specifieke meterkasten voor bij je omvormer en niet in de meterkast zelf toch? Heb hier geen ervaring in, dus corrigeer me maar als ik onzin uitkraam 8)7
De merken zijn prima. Ook met Hager kun je maximaalstroombeveiliging maken). ABB biedt het standaard aan 9maar niet op alle modellen!). Heel goed van ze.

Specifieke 'meterkasten' voor bij de omvormer heten PV verdeler. Functie is daadwerkelijk vergelijkbaar, maar dan op de kabel door je huis, ipv bekabeling en aardlekschakelaars in de meterkast. Als je geen geheel eigen kabel (b.v. wasmachinegroep) gebruikt voor omvormer heb je beide nodig.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 02:02:
Volledig mee eens. Dit moet je niet meer willen gebruiken, laat staan uitbreiden voor PV.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen willen bezuinigen op beveiliging (van zowel je huis als jezelf/huisgenoten). In het geval van een meterkast betekend "het werkt" niet dat je overal spanning hebt, dat is maar een nevenfunctie. Zijn belangrijkste functie is dat de hele installatie veilig. En ja, onze standaard van veilig is wel wat verandert sinds deze kast geplaatst is, vooral omdat ons gebruik van elektriciteit nogal verandert is sinds toen.

Als je verder nog geen plannen hebt, nu gewoon voor een nieuwe kast gaan met zelfde aantal groepen + de uitbreiding voor PV. Kies dan gewoon een wat grotere kast, dat kost amper extra, en uitbreiding is in de toekomst een eitje. Vergeet voor de PV niet om naast de PV groep ook een C40 automaat te plaatsen (of je moet voor 63A aardlekschakelaars of alamats gaan).

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 25-10-2021 09:01 ]

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 03:13:
Volgens mij kan je maar 7 panelen kwijt.
Onder en boven 5 dakpannen = 1m60
Dus alles in landscape.
3 panelen boven en 3 onder en 1 naast de dakkapel,

Neem gewoon een SMA 2.5
Geen gedoe met optimizers en een breed spanningsbereik.
Ook 10 jr garantie
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html
Aan 10 jaar heb je genoeg. Over 10 jaar is de techniek zo verbetert dat je nieuwe panelen wilt. Dus maak het niet te duur.
Optimizers maken de boel onbetrouwbaarder. Wat er niet zit kan ook niet kapot.
Elektronica onder een heet paneel is vragen om problemen.

Ik heb in vorige posts al gelinkt naar videos waar beweert wordt dat er heel weinig zonnepaneel fabrikanten echt garantie verlenen. Bij wat schaduw is het al over, omdat er hotspots kunnen ontstaan.
Enkel REC doen daar niet zo moeilijk over in hun manuals volgens die videos (mc electrical op youtube)

Het document van ABB probeert uit te leggen dat je niet meer dan 40A door je aardlekschakelaars mag trekken.

16A invoeden met PV en 35A hoofdzekering, dan zou je theoretisch 51A kunnen trekken door een aardlekschakelaar die maar geschikt is voor 40A

Oplossing is de aardlekschakelaar(s) vervangen voor aardlekautomaat(en)van 40A of je huisgroepen, buiten de PV om, afzekeren met een zekeringautomaat van 40A.
Geen enkele (pv)installateur kijkt hier naar.
Wellicht de verzekering man wel als de boel uitfikt.
Ik heb diverse legplannen gekregen met 8 of 10 panelen die wel passen, eentje heeft ingemeten en de rest is op basis van dakpanafmeting gedaan. Dat moet passen. Heb ook offertes voor 5 á 6 panelen gekregen, daar werd ik niet heel blij van. Dakkapelconstructie blijf ik liever vanaf overigens.

Wat betreft de groepenkast, even rekening houden met 40A automaten dus? Thanks :)
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:08:
Als @AUijtdehaag gelijk heeft dat er maar 7 passen, dan is Solaredge wat mij betreft een dood spoor.
APSystems is niet duurder dan Solaredge voor kleine paneelaantallen. Qua kosten gaat dat ongeveer op hetzelfde niveau als een SMA 2.5 zitten... en dan zou mijn keuze naar de micro's gaan.

Zitten er legplannen bij je offertes, of hebben ze maar wat gedaan uit de losse pols?

Meterkast: je geeft een potentiële leverancier beide links. Codewoord maximaalstroombeveiliging. Als ze het niet snappen verstaan ze hun vak niet. Volgende.

[...]

Ja max specs van panelen moeten onder max specs van optimizers, zo simpel is het. Simpelweg vermogen en kortsluitstroom (Isc) gegevens. Het verschil is dat p404/p505 tot 85V aan de omvormer kunnen geven, en de rest maar 60V.

Ze moeten samen 380V maken. Maar ze werken niet onafhankelijk. Als paneel A 300W afgeeft, en beschaduwd paneel B 60W, dan kan optimizer B maximaal 20% van de spanning van optimizer A maken.
Gedetaileerde uitleg hier: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"
Simpeler kan ik het helaas niet maken als ik echt in detail in ga....

[...]

De merken zijn prima. Ook met Hager kun je maximaalstroombeveiliging maken). ABB biedt het standaard aan 9maar niet op alle modellen!). Heel goed van ze.

Specifieke 'meterkasten' voor bij de omvormer heten PV verdeler. Functie is daadwerkelijk vergelijkbaar, maar dan op de kabel door je huis, ipv bekabeling en aardlekschakelaars in de meterkast. Als je geen geheel eigen kabel (b.v. wasmachinegroep) gebruikt voor omvormer heb je beide nodig.
Yess, legplannen zitten erbij, de een is op basis van satelliet (helaas), sommige zijn echt komen kijken. Dat laatste geniet ook de voorkeur. PV-verdeler genoot niet de optie gezien de stopcontacten op zolder, die zijn niet heel handig geplaatst, dus dat zou een ongelukkige plaatsing worden. Daarom ook liever direct de meterkast in, heb precies een mooie schacht verticaal lopen.

Thanks voor die uitleg trouwens, nu begrijp ik het verschil een stuk beter. Voor zover mijn basic natuurkunde nog opgaat, P = U × I dus als de een omlaag gaat, moet de ander omhoog. Voldoen die panelen nu wel aan de eis om P404's aan te kunnen dan? Omdat je in het andere topic schrijft:
Dit probleem is dus op te lossen door p404 of p505 optimizers in te zetten. Deze kunnen tot 85V maken en zal gewoon 2800W geproduceerd worden (Zie doorgestreepte berekening). p404 en p401 kosten hetzelfde; maar er zijn heel weinig hoog vermogen panelen die met p404 gebruikt kunnen worden.

Hyundai HIE-395 Wp is eigenlijk het ideale paneel voor SolarEdge op moment: Heel netjes geprijsd en kan gebruikt worden met p404. Dit paneel is alleen heel erg breed (115cm)
Ik heb inderdaad HIE-395 panelen met 404's in een offerte gekregen, maar dan is het €1,62/WP ipv de gemiddelde €1,30, beetje zonde. Alleen begrijp ik dus (nog) niet waarom alleen die Hyundai's op P404's kunnen. Uit mijn hoofd is een 1fase string 380V.

Ik pak even de offerte van 3700WP als voorbeeld. DMEGC 370WP x10 met een SE3000HD. Enige verschil is dat zij de S440-serie offereren en geen P-series, maar voor het gemak even het verschil tussen de P401 en P404.Linkje naar de datasheets voor het gemak:

https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf
http://www.dmegc.solar/fi...M6-60HBB-1755x1038-NL.pdf
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf

Los van de zonfactor reken ik even met factor 1. Dan komt er 3700W uit de panelen. 10 panelen, dus 370W per paneel obviously.

Elk paneel kan max 10.83A en 41.96V leveren. Als er 3700W staat en de spanning is 380V dan is er 3700 / 380 V = 9.73A nodig. Dat moet kunnen. De P401 kan 60V aan en de P404, 80V. Beide zitten qua voltage dus goed. De 401 kan 12,5A aan en de P404 slechts 11A, maar die kan dan weer een hoger voltage rekenen.

Dit is wel volgens mij de ideale situatie en dus niet in een situatie waar de helft in de schaduw zit. Als ik dat als voorbeeld neem, stel er liggen 4 panelen in de schaduw en doen slechts 50% van het vermogen, dan is het:

6x 370W (deze maken 38V)
4x 185W

Als ik dan reken met 9.73A, maar 4 panelen doen het slechts voor 50%, dan moet het voltage omhoog. Is het dan dat die P401 dat niet kan en de P404 wel? Maar wat is dan die 'eis' van de P404's? Dat de panelen ook zo'n hoog voltage kunnen leveren? Want die DMEGCs doen dan maar 41.81V max. Die Hyundai's doen niet veel meer als ik het zo zie.

Excuses voor het 'vloeken' met deze waarschijnlijk incorrecte berekeningen, maar verder dan havo-natuurkunde een paar jaar terug ben ik niet gegaan wat betreft electra. Wil graag weten hoe en wat
Septillion schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:59:
[...]

Volledig mee eens. Dit moet je niet meer willen gebruiken, laat staan uitbreiden voor PV.

Ik snap nooit zo goed waarom mensen willen bezuinigen op beveiliging (van zowel je huis als jezelf/huisgenoten). In het geval van een meterkast betekend "het werkt" niet dat je overal spanning hebt, dat is maar een nevenfunctie. Zijn belangrijkste functie is dat de hele installatie veilig. En ja, onze standaard van veilig is wel wat verandert sinds deze kast geplaatst is, vooral omdat ons gebruik van elektriciteit nogal verandert is sinds toen.

Als je verder nog geen plannen hebt, nu gewoon voor een nieuwe kast gaan met zelfde aantal groepen + de uitbreiding voor PV. Kies dan gewoon een wat grotere kast, dat kost amper extra, en uitbreiding is in de toekomst een eitje. Vergeet voor de PV niet om naast de PV groep ook een C40 automaat te plaatsen (of je moet voor 63A aardlekschakelaars of alamats gaan).
Ik denk dat ik nu ook overtuigd ben wat betreft de veiligheid, dus ik ga een nieuwe meterkast laten installeren. C40 automaat is denk ik gewoon iets waar ik naar moet vragen? :)

• Ronald
@Processorkoeler je begint hem te snappen, naar verward denk ik nog ingaande stroom/voltage (paneel naar optimizer) en uitgaande stroom/voltage naar omvormer.

Optimizers hebben natuurlijk specs aan beide kanten. Ingaande moeten niet stuk gaan door twee zwaar paneel, uitgaande is waar het de presentatie van het systeem beïnvloed.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:30:
@Processorkoeler je begint hem te snappen, naar verward denk ik nog ingaande stroom/voltage (paneel naar optimizer) en uitgaande stroom/voltage naar omvormer.

Optimizers hebben natuurlijk specs aan beide kanten. Ingaande moeten niet stuk gaan door twee zwaar paneel, uitgaande is waar het de presentatie van het systeem beïnvloed.
Dus om het simpel te houden, P401's volstaan wel? En die 404's gaan op de geoffereerde panelen niet (goed) werken? Hoe zit dat met S440's?

Het worden sowieso minimaal 8 panelen denk ik, dus weet niet of deze issue dan sowieso aan de orde is. Minimale stringlengte was volgens mij 6.

• Ronald
Met p401/s440/etc is de minimale string lengte volgens de SolarEdge richtlijn 8.

Met p404/p505 6.

Dus als jij 8 panelen weet te leggen geeft Solaredge designer akkoord voor p401/s440.

Hier een screenshot op basis van de Excel van Jeffrey Rous: https://community.fritts....r-dan-bij-een-zonnige-dag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMTOIFyjOMlc03lmsAh50Ibrn1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wRDcObWmMPyhU9Y3cCFN16SN.png?f=user_large

Dit is misschien een wat gechargeerde situatie... maar bedoeld om te laten zien wat er gebeurd als een optimizer tekort komt. Ben ik zeker dat dit bij jouw gaat gebeuren? Nee. Is het het risico waard als het voor vergelijkbare kosten op te lossen is? Zeker niet.

In dit geval is er heel zware schaduw op 1 paneel... Een kraakheldere dag en het paneel naast de dakkapel ligt in de schaduw. Een 2e paneel doet ook niet hard mee... en er ligt vogelpoep op 3.
De optimizers komen 1V tekort, en het kost 500W productie.

Vergeet de offerte met de Hyundais die je hebt: Dat zit hem niet in de Hyundai panelen, ook niet in de p404s... Maar in de fles champagne die die installateur koud heeft staan.

Een competitief geprijsd solaredge systeem met p404 of p505 is absoluut mogelijk (Zie sig - dat had door een professional geïnstalleerd onder €1,10/Wp gebleven)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:42:
Met p401/s440/etc is de minimale string lengte volgens de SolarEdge richtlijn 8.

Met p404/p505 6.

Dus als jij 8 panelen weet te leggen geeft Solaredge designer akkoord voor p401/s440.

Hier een screenshot op basis van de Excel van Jeffrey Rous: https://community.fritts....r-dan-bij-een-zonnige-dag

[Afbeelding]

Dit is misschien een wat gechargeerde situatie... maar bedoeld om te laten zien wat er gebeurd als een optimizer tekort komt. Ben ik zeker dat dit bij jouw gaat gebeuren? Nee. Is het het risico waard als het voor vergelijkbare kosten op te lossen is? Zeker niet.

In dit geval is er heel zware schaduw op 1 paneel... Een kraakheldere dag en het paneel naast de dakkapel ligt in de schaduw. Een 2e paneel doet ook niet hard mee... en er ligt vogelpoep op 3.
De optimizers komen 1V tekort, en het kost 500W productie.

Vergeet de offerte met de Hyundais die je hebt: Dat zit hem niet in de Hyundai panelen, ook niet in de p404s... Maar in de fles champagne die die installateur koud heeft staan.

Een competitief geprijsd solaredge systeem met p404 of p505 is absoluut mogelijk (Zie sig - dat had door een professional geïnstalleerd onder €1,10/Wp gebleven)
Je bent een topper. Ik denk niet dat zo'n situatie bij mij zich voordoet omdat de schaduwkant van de dakkapel aan de kant van de buren zit. Enige schaduw kan van een boom komen en evt. de rookgasafvoer van de buren in de winter, laagstaande zon. En als de zon onder gaat, dan zal geleidelijk het dak minder schaduw krijgen. Ik heb een boom in de achtertuin, maar die mag met alle plezier weg (wordt nog wat gemeentewerk, erfgrens, bladiebla).

De goedkoopste offerte die ik heb is €1,12 per WP, het gemiddelde is €1,40. Je mag van mij best een goeie installateur sturen die dit voor onder de 1,10 kan ;)

Wat is je advies qua optimizers nu precies? Denk dat ik de hint mis 8)7

• Ronald
p404, Solar Bouwmarkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ePv6kplxBtizyVrWknHn_T3d3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/89d5AS2nmrSM5meLPWHkUlrf.png?f=fotoalbum_large

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Oeh interessant, die ga ik morgen zeker eens bellen. Heb wel liever dat een bedrijf van tevoren komt inmeten, de constructie boven het dak kan wel krap worden.

Hier een voorbeeldje. Bedrijf die dit legplan heeft gemaakt is ook op het dak geweest en zegt dat het kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6rqbDljoeadmgo0TSh5xiNEcRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Zdzr3tAvoXvqing8e39DYFrp.png?f=user_large

Zoek dan ook nog een nieuwe meterkast, denk niet dat ze dat erbij doen, behalve installatie aansluiten?

• Ronald
Nee meterkasten doen ze denk ik niet... maar vraag wat ze kunnen en willen. De link naar Sander Vunderink van eerder is prima.

Dat is dit paneel overigens: https://www.solar-bouwmar...0m6-60hbb-full-black.html

Als je er inderdaad 10 op krijgt; dan is p401 of s440 ook goed. Dat is gewoon een hoop meer marge.
Ook omvormer stapje groter denk ik ;-)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ik ga ze morgen bellen en kijken wat ze kunnen doen qua inmeten/ontwerp. Durf zelf het dak niet op, maar heb net voor de gein dit systeem ontworpen en kom op €3828 ex btw uit met garantiefonds. Dit lijkt bijna te goed om waar te zijn, maar ik vertrouw je referentie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp057cs7PFNipzOq-oAVjhyeVkc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HXoIkjmXyVv9Gv6t0Dw5gNSI.png?f=fotoalbum_large

Denk dat het qua breedte niet echt past bovenaan portrait, maar 8 panelen volstaan ook, gelet op 395WP per stuk.

• Ronald
5 van die Hyundai zie ik inderdaad niet passen...

Mooie van SolarEdge: Je hoeft niet dezelfde panelen te gebruiken... Wellicht past dit (de 5 grote boven de dakkapel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTa6kwJ9zdOBSlyDMVDzHIFLY3M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8qYkBxH3AeiirLiE1oCwF74.png?f=fotoalbum_large

En dan hoop ik dat ze vergelijkbaar ogen ;-)

PS: ik heb mijn systeem uiteindelijk bij hun buren gekocht (Beschikbaarheid heel specifiek paneel vanwege afmetingen), maar wel met hun gesproken. En diverse mensen hebben een systeem van hun. Werkt prima bij @cryptapix toch?

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 26-10-2021 18:32 ]

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:38
@Ronald Ik ben zeker tevreden over Solar Bouwmarkt ja.

@Processorkoeler Ik vermoed dat ze niet langskomen om op te meten. Ze zijn (net als Solar-outlet) gericht op de DHZ-er / de consument die zelf het nodige denkwerk doet (legplan). Maar, ze denken wel echt goed mee. Ik had ook wat vraagjes over keuzes mbt panelen en oriëntatie. Super geholpen.

Bouwmarkt heeft een eigen installatietak (green guys) maar gebruiken ook nog een andere partij (solar technologies). Die laatste kwam bij mij. Echt topwerk afgeleverd: alles heel netjes aangesloten via mantelbuizen, sokken voor de hoekjes etc. Zelfs een houten plaat hebben ze op maat gezaagd om de omvormer meer ruimte te geven. Wellicht als je weet welke installateur komt, kun je er even contact mee opnemen. Meterkast vervangen kunnen ze vast wel (want er komt een elektricien voor de aansluiting), maar de vraag is of ze het willen doen / je het geregeld krijgt met ze.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 18:29:
5 van die Hyundai zie ik inderdaad niet passen...

Mooie van SolarEdge: Je hoeft niet dezelfde panelen te gebruiken... Wellicht past dit (de 5 grote boven de dakkapel)

[Afbeelding]

En dan hoop ik dat ze vergelijkbaar ogen ;-)

PS: ik heb mijn systeem uiteindelijk bij hun buren gekocht (Beschikbaarheid heel specifiek paneel vanwege afmetingen), maar wel met hun gesproken. En diverse mensen hebben een systeem van hun. Werkt prima bij @cryptapix toch?
Die zien er niet gelijk uit, maar het idee is duidelijk :)
Ik ga morgen even bellen, hoop toch dat ze iets kunnen helpen qua legplan. De marge boven de dakkapel is krap voor portrait en het scheelt zeker al twee panelen als alles landscape zou moeten. heb wel voorkeur voor die Hyundai panelen.

Buren --> Green Guys?
cryptapix schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:33:
@Ronald Ik ben zeker tevreden over Solar Bouwmarkt ja.

@Processorkoeler Ik vermoed dat ze niet langskomen om op te meten. Ze zijn (net als Solar-outlet) gericht op de DHZ-er / de consument die zelf het nodige denkwerk doet (legplan). Maar, ze denken wel echt goed mee. Ik had ook wat vraagjes over keuzes mbt panelen en oriëntatie. Super geholpen.

Bouwmarkt heeft een eigen installatietak (green guys) maar gebruiken ook nog een andere partij (solar technologies). Die laatste kwam bij mij. Echt topwerk afgeleverd: alles heel netjes aangesloten via mantelbuizen, sokken voor de hoekjes etc. Zelfs een houten plaat hebben ze op maat gezaagd om de omvormer meer ruimte te geven. Wellicht als je weet welke installateur komt, kun je er even contact mee opnemen. Meterkast vervangen kunnen ze vast wel (want er komt een elektricien voor de aansluiting), maar de vraag is of ze het willen doen / je het geregeld krijgt met ze.
Ik had gelezen dat ze dus 'goedkope' installateurs gebruiken die niet NEN-1010 gecertificeerd waren etc. Als ik snel de reviews zoek althans. Maargoed, weet ook niet wat ik in huis haal bij elk ander bedrijf die geen €5000 kost, alleen die dure pronken met pro-installateurs.

Ga morgen wat foto's sturen via het offerteformulier en gelijk even bellen. Ik denk dat het verdienmodel ook wel ligt op snel leggen. De materiaalprijzen zijn veel normaler dan bij bedrijven en €1000 installatie (incl elektrische afwerking) voor 10 panelen vind ik zelf fair. Heb je evt referenties of een naam binnen dat bedrijf, Solar Technologies? Klinkt zeker interessant.

• Ronald
Buren = Solar Outlet. Zitten ook in Almere ;)

• cryptapix
@Processorkoeler Geen idee of ze NEN-gecertificeerd zijn. Wellicht staat het op hun website: https://solartechnologies.nl/

Ze verkopen overigens ook zelf zonnepanelen :+

En ik weet niet wat “pro-installateurs” betekent, maar een certificaatje halen als elektricien is niet per se moeilijk of duur ;)

Ik vond de planner/contactpersoon bij Solar Technologies (die neemt contact met je op nadat Solar Bouwmarkt de order doorzet) niet heel bijzonder/behulpzaam, gewoon ok. Maar de elektricien die hier was, was echt een fijne kerel. Hij had ook nog een leerling mee. Weet alleen niet meer hoe hij heet, ik meen dat hij of de leerling Michel heet, maar zeker weten doe ik dat niet.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:46:
Buren = Solar Outlet. Zitten ook in Almere ;)
Aah, dan neem ik die ook mee, thx!
cryptapix schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 20:55:
@Processorkoeler Geen idee of ze NEN-gecertificeerd zijn. Wellicht staat het op hun website: https://solartechnologies.nl/

Ze verkopen overigens ook zelf zonnepanelen :+

En ik weet niet wat “pro-installateurs” betekent, maar een certificaatje halen als elektricien is niet per se moeilijk of duur ;)

Ik vond de planner/contactpersoon bij Solar Technologies (die neemt contact met je op nadat Solar Bouwmarkt de order doorzet) niet heel bijzonder/behulpzaam, gewoon ok. Maar de elektricien die hier was, was echt een fijne kerel. Hij had ook nog een leerling mee. Weet alleen niet meer hoe hij heet, ik meen dat hij of de leerling Michel heet, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik word wel een beetje eng als ik de geciteerde posts van @AUijtdehaag lees. Totaal geen zin in gedoe met een inzakkend dak, scheve panelen en onveilige installaties. Zeker niet omdat de helft van de installatie niet zichtbaar zal zijn tenzij ikzelf het dak op ga.

En toevallig gaat het over Solar Technologies. Ervaringen met installatieservice van de bekende webshops in dit topic ook niet al te veel positiefs als ik @tijmeng z'n post van de 20e ook zo zie.

Dimensionering omvormer oost-west opstelling

Hier ook een klacht over Infinity Solar. Vind het wel opmerkelijk veel..

In dit topic staat dat Solar Outlet 'zonfix' als partner heeft, maar daar vind ik niet veel over.

[ Voor 4% gewijzigd door Processorkoeler op 26-10-2021 21:45 ]

• Ronald
@Processorkoeler Ze doen HEEL veel werk, hoge bomen vangen.... veel wind... En klagers klagen luid, want ze zijn zo bekend. Is dat slechter dan een klein bedrijfje waar je niets over kan vinden? Ik vind dat maar lastig hoor...

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:19:
@Processorkoeler Ze doen HEEL veel werk, hoge bomen vangen.... veel wind... En klagers klagen luid, want ze zijn zo bekend. Is dat slechter dan een klein bedrijfje waar je niets over kan vinden? Ik vind dat maar lastig hoor...
Dat is ook zeker zo. Ik bel mijn provider ook niet om te bellen als alles probleemloos verloopt. Solar Bouwmarkt zelf heeft prima reviews. Maar ik moet zeggen dat ik de gemaakte fouten dan wel "ernstig" vind hoor...

Enfin, kan net zo goed één slechte werknemer zijn, of wat dan ook. 1 negatieve review sloopt makkelijk meerdere positieve

• Ronald
Het gaat vrijwel zeker overwegend goed... elk 2e of 3e topic worden ze wel gesuggereerd... Of Winkelman - maar die installeren alleen in het oosten.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:23:
Het gaat vrijwel zeker overwegend goed... elk 2e of 3e topic worden ze wel gesuggereerd... Of Winkelman - maar die installeren alleen in het oosten.
Ik ga solar-outlet en solar-bouwmarkt zeker morgen benaderen, met foto's en de ideeën van dit topic. Inmeten zullen ze denk ik niet doen, het lastige met mijn dak is dan weer dat satellietfoto's niet tot op de cm nauwkeurig meten, en dat is in deze situatie wel nodig.

Zal morgen een update geven :) who knows kunnen ze toch inmeten tegen kosten die dan bij goedkeuring worden kwijtgescholden of whatsoever. Maar het is weer een bijzondere situatie hier as usual

• cryptapix
@Processorkoeler Tja, ik kan niet anders concluderen dan dat ik tevreden ben. De elektricien vroeg zelfs nog een stofzuiger om het boorstof op te zuigen en een doekje om wat te poetsen. Maar misschien had ik geluk?

Als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDmuZqk9jpsfVNRDpi-4bh5e4N0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SDHwvRSCkNBumyaa73p7du6.jpg?f=fotoalbum_large
De AC kabel van komt achter (dus onzichtbaar) de werkschakelaar binnen. Mantelbuis voor de DC kabels. De plank die op de houten balken komt te liggen is netjes bijgewerkt door de elektricien zodat de kabels beter passen.

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:31
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:18:
[...]

[...]

even een topic hijack. Hoe werkt dat dan precies? Je stelt meestal een andere elektricien aan voor je meterkast + netwerkbeheerder (voor de omzetting van 1 fase naar 3 fase). Hoe vraag je dan de BTW voor die bijkomende werken terug?

• Ronald
@Kapotto je dient 1 bedrag in. Facturen kunnen ze eventueel naar vragen.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Terug van kort weggeweest, maaarr, ben wat verder.
cryptapix schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 07:35:
@Processorkoeler Tja, ik kan niet anders concluderen dan dat ik tevreden ben. De elektricien vroeg zelfs nog een stofzuiger om het boorstof op te zuigen en een doekje om wat te poetsen. Maar misschien had ik geluk?

Als voorbeeld:
[Afbeelding]
De AC kabel van komt achter (dus onzichtbaar) de werkschakelaar binnen. Mantelbuis voor de DC kabels. De plank die op de houten balken komt te liggen is netjes bijgewerkt door de elektricien zodat de kabels beter passen.
Zo dat ziet er netjes uit!
Processorkoeler schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 22:25:
[...]

Ik ga solar-outlet en solar-bouwmarkt zeker morgen benaderen, met foto's en de ideeën van dit topic. Inmeten zullen ze denk ik niet doen, het lastige met mijn dak is dan weer dat satellietfoto's niet tot op de cm nauwkeurig meten, en dat is in deze situatie wel nodig.

Zal morgen een update geven :) who knows kunnen ze toch inmeten tegen kosten die dan bij goedkeuring worden kwijtgescholden of whatsoever. Maar het is weer een bijzondere situatie hier as usual
Duurde iets langer, maar heb de offertes van solar-bouwmarkt en solar-outlet ook binnen.
Wat me opvalt is dat beiden totaal de bijgeleverde informatie negeren (vraag naar SolarEdge, afmetingen en foto's dak + meterkast), heb diverse keren moeten vragen om de offerte bij te werken.

Kreeg van de eerstgenoemde een kort antwoord en een 'te grote' offerte met het bericht "alles wat niet past, nemen we terug en verrekenen we"...

Toch even kijken of hun installatiepartners een schouw kunnen uitvoeren. Het scheelt centimeters om van 7 naar 9 panelen te gaan met die Hyundais en dat scheelt toch ruim 660WP. 7x landscape kan sowieso, maar het zou mooi zijn als 4x landscape en 5x portrait mogelijk is. Zit dan wel 3cm van de dakgoot af, is dat te close?

Een bijkomend probleempje is dat de energieleverancier (nog) niet op mijn naam staat, maar dat gaat nu niet zo makkelijk (iets met tarieven en het niet willen omzetten tenzij ik een nieuw contract afsluit). Lang verhaal kort, ik verwacht dat pas in het voorjaar te kunnen gaan doen. Bij installatie in 2021 heb ik volgens mij tot juni 2022 om terug te vragen. Maar is het een eis dat de naam van de leverancier bij installatie al op dezelfde naam staat? Of op moment van aanvraag?

• cryptapix
Zoals ik al aangaf richten deze partijen zich op DHZers c.q. consumenten die zelf het nodige voorwerk doen (zoals een idee hebben van wat je wil en hoe het moet komen liggen). Dat zie je in hun tarieven terug. Een schouw uitvoeren, daar is simpelweg te weinig marge voor. Ze geven je wel advies als je met concrete vragen komt, niet “hier is mijn dak, bedenk eens iets”. Ik zou ze ook vooral (eerst) even bellen. Dat is persoonlijker en dan ben je minder snel een van de velen die mailt.

Overigens kan ik me voorstellen dat ze, mede door de energieprijzen, het nu enorm druk hebben. De focus ligt dan op snelle verkoop.

Wanneer eea op naam moet staan weet ik niet. Kun je de panelen niet kopen op naam van degene die het energiecontract heeft afgesloten? Overigens, als je in 2021 nog installeert, kun je het btw forfait besparen (toch al snel 100e of meer) als je afrekent met werkelijke btw. Die is met een minimale opwek in december een paar euro(cent).

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
cryptapix schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:34:
Zoals ik al aangaf richten deze partijen zich op DHZers c.q. consumenten die zelf het nodige voorwerk doen (zoals een idee hebben van wat je wil en hoe het moet komen liggen). Dat zie je in hun tarieven terug. Een schouw uitvoeren, daar is simpelweg te weinig marge voor. Ze geven je wel advies als je met concrete vragen komt, niet “hier is mijn dak, bedenk eens iets”. Ik zou ze ook vooral (eerst) even bellen. Dat is persoonlijker en dan ben je minder snel een van de velen die mailt.

Overigens kan ik me voorstellen dat ze, mede door de energieprijzen, het nu enorm druk hebben. De focus ligt dan op snelle verkoop.

Wanneer eea op naam moet staan weet ik niet. Kun je de panelen niet kopen op naam van degene die het energiecontract heeft afgesloten? Overigens, als je in 2021 nog installeert, kun je het btw forfait besparen (toch al snel 100e of meer) als je afrekent met werkelijke btw. Die is met een minimale opwek in december een paar euro(cent).
Ik heb contactgegevens gekregen en ga wat vragen stellen voor een schouw inderdaad. Het verdienmodel snap ik wel dus wellicht kan het direct in combinatie met een opdracht, en anders losse kosten voor een schouw :)

Kopen op de tenaamstelling wordt lastig omdat diegene is overleden. Energieleveranciers zetten geen contracten op naam tenzij het de partner betreft en gezien de tijd en prijs is overzetten niet heel gunstig (leverancier is overigens op de hoogte, dus het is geen fraude/verzwijging).

Heb je enig idee hoe het werkt met afrekenen van werkelijke btw? Ik heb de formulieren doorgenomen en daar gaat het forfait per 1000WP dat wordt gelegd. In dit geval dus tussen de €40 en €60 afhankelijk van het vermogen.

edit: toch blij met een offerte, zie nu dat de installatieprijs op solar-bouwmarkt al met €50-100 is verhoogd, zal wel druk zijn :O

[ Voor 3% gewijzigd door Processorkoeler op 03-11-2021 23:30 ]

• cryptapix
Het forfait is inderdaad een staffel obv max WP vermogen van je panelen. Het idee van de staffel is dat je dan zelf niet hoeft te rekenen.

Zelf berekenen is eenvoudig, het is
1) btw over teruggeleverd energie (dus over het bedrag dat je hebt ontvangen van/is verrekend door je leverancier)
plus
2) btw over opgewekte en direct verbruikte energie (verschil tussen opgewekt volgens je omvormer en teruggeleverd volgens je meter)

Kwestie van op 1 januari even je stand opnemen.

Als je dus in december panelen legt, is de kans nihil dat je over werkelijke cijfers meer btw betaalt dan het forfait.

Enige nadeel aan handmatig is wel dat je de fiscus moet vragen om een aangifteformulier uit te reiken om na 31 dec je btw over 2020 te kunnen afdragen.

Ik heb erover gebeld met de fiscus. Ze staan er niet om te springen (want afwijking van standaard), maar is wel je recht.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
cryptapix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:07:
Het forfait is inderdaad een staffel obv max WP vermogen van je panelen. Het idee van de staffel is dat je dan zelf niet hoeft te rekenen.

Zelf berekenen is eenvoudig, het is
1) btw over teruggeleverd energie (dus over het bedrag dat je hebt ontvangen van/is verrekend door je leverancier)
plus
2) btw over opgewekte en direct verbruikte energie (verschil tussen opgewekt volgens je omvormer en teruggeleverd volgens je meter)

Kwestie van op 1 januari even je stand opnemen.

Als je dus in december panelen legt, is de kans nihil dat je over werkelijke cijfers meer btw betaalt dan het forfait.

Enige nadeel aan handmatig is wel dat je de fiscus moet vragen om een aangifteformulier uit te reiken om na 31 dec je btw over 2020 te kunnen afdragen.

Ik heb erover gebeld met de fiscus. Ze staan er niet om te springen (want afwijking van standaard), maar is wel je recht.
Ah, ik snap 'm. Moet je dan niet elk kwartaal aangifte gaan doen ook? Of blijf je dan onder diezelfde KOR-regeling vallen? Die €60 is mooi meegenomen, maar ook veel gedoe als het daarna elk kwartaal papierwerk wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Processorkoeler op 04-11-2021 13:09 ]

• cryptapix
Nee je doet alsnog maar 1x aangifte, namelijk over het jaar waarin je de panelen legt. De KOR gaat het jaar erop in. Althans, zo is dat bij mij volgens de fiscus (panelen in augustus gelegd).

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
cryptapix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 13:15:
Nee je doet alsnog maar 1x aangifte, namelijk over het jaar waarin je de panelen legt. De KOR gaat het jaar erop in. Althans, zo is dat bij mij volgens de fiscus (panelen in augustus gelegd).
Check. Is een goeie.
Ik ga zsm bestellen bij Solar-Bouwmarkt of Outlet. De eerstgenoemde heeft de prijzen omhoog gegooid en het kost daar nu €300 meer. Outlet (nog) niet, dus ik probeer nog contact te zoeken. Ware het niet dat de telefoonlijn daar plat was vandaag... er is nog wat maatwerk nodig omdat ik niet alles in de winkelmand krijg daar. Hoop dus niet dat ik daar ook achter het net vis morgen.

Wordt een aanvraag voor zo veel mogelijk Hyundai 390/395/400WP-panelen. Offerte voor 10 panelen en dan kijken wat er past, de rest werd terugbetaald. Wacht alleen nog op terugkoppelijk voor de kosten groepenkast.

• cryptapix
Heb je al contact met -bouwmarkt of zelfs al een offerte? Ik was al een tijdje in gesprek met ze maar was wat traag met mijn besluitvorming. Daardoor waren de panelen die ik wou er niet en het alternatief dat al duurder was, was nog eens 30e per stuk duurder geworden. Gebeld, kreeg ik de panelen voor 30e minder (dus oude prijs).
Check ook even budget-solar.nl. Dat is van -bouwmarkt, dus als ze daar goedkoper zijn kun je die prijs ook wel regelen bij -bouwmarkt waarschijnlijk.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
cryptapix schreef op donderdag 4 november 2021 @ 19:28:
Heb je al contact met -bouwmarkt of zelfs al een offerte? Ik was al een tijdje in gesprek met ze maar was wat traag met mijn besluitvorming. Daardoor waren de panelen die ik wou er niet en het alternatief dat al duurder was, was nog eens 30e per stuk duurder geworden. Gebeld, kreeg ik de panelen voor 30e minder (dus oude prijs).
Check ook even budget-solar.nl. Dat is van -bouwmarkt, dus als ze daar goedkoper zijn kun je die prijs ook wel regelen bij -bouwmarkt waarschijnlijk.
Met beide contact en offerte, maar -bouwmarkt verklaart dat de offertes geen datum hebben en dat dus gewoon de nieuwe prijzen actief zijn.... beetje flauw. Komt dus €250 bovenop.

Budget-solar scheelt +- €100, het montagemateriaal is daar erg duur. Ik heb naar Solar-outlet gemaild met een winkelmandje voor 10 panelen en voor 7 panelen. Idee om dan zo veel mogelijk te installeren (minimaal 7, maximaal 9). Gezien overal de prijzen stijgen direct erachteraan gegooid dat ik wil bestellen, maargoed, dat kan niet via de webshop omdat er niet genoeg optimizers op voorraad zijn voor weblevering.

Nog ff afwachten dus. Heb het met de rest van de aanbieders wel gezien en zijn allemaal €500-1000 duurder, zónder groepenkast.

• cryptapix
Hmm, ze zullen het wel druk hebben waardoor ze dus niet veel reden hebben om je een lagere prijs te bieden.

Juridisch overigens wel interessant, een aanbod zonder geldigheidstermijn is geldig totdat het wordt ingetrokken. Die intrekking is vast nog niet geweest :+ Maar goed, gelijk hebben en krijgen zijn hier twee verschillende dingen.

Uiteindelijk lijkt het me simpel, als -outlet goedkoper is dan -bouwmarkt en je geen andere reden hebt om voor -bouwmarkt te gaan, wordt het toch gewoon -outlet als -bouwmarkt niet mee wil met de prijs?

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
cryptapix schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:42:
Hmm, ze zullen het wel druk hebben waardoor ze dus niet veel reden hebben om je een lagere prijs te bieden.

Juridisch overigens wel interessant, een aanbod zonder geldigheidstermijn is geldig totdat het wordt ingetrokken. Die intrekking is vast nog niet geweest :+ Maar goed, gelijk hebben en krijgen zijn hier twee verschillende dingen.

Uiteindelijk lijkt het me simpel, als -outlet goedkoper is dan -bouwmarkt en je geen andere reden hebt om voor -bouwmarkt te gaan, wordt het toch gewoon -outlet als -bouwmarkt niet mee wil met de prijs?
Klopt, ik ga nu op basis van de prijs. Installatie e.d. vertrouw ik wel, ook omdat je gewoon garantievoorwaarden hebt waar men zich aan vast kan houden. Juridisch gedoe heb ik totaal geen zin in, al genoeg van dat soort gezeur gehad :)

_____

Goed, het vertrouwen in zowel -bouwmarkt en -outlet is nagenoeg weg...
Bouwmarkt is zo'n €400-500 duurder dan -outlet. Laatstgenoemde is al 3x een belafspraak niet nagekomen, want ik wil dus ook de groepenkast laten aanpassen, en dat vergt wat heen en weer gepraat voor het gemak (indeling, etc).

Krijg gewoon geen reactie en ook geen terugbelletjes.
Dus voor de zekerheid alsnog maar een van de vorige offerteurs (is dat een woord?) gebeld en besproken.
Die kunnen dus 3550WP leggen, ik weet nu 100% zeker dat ik max. 8 Hyundai panelen kwijt kan, en 10 Jinko panelen van 355WP/stuk.

Het enige is zo dat zij P401's aanbieden en een SE3000HD. Die is 18% overdimensioned, maar ze stellen dat je in de zomer nagenoeg nauwelijks clipping hebt, en in de winter juist betere opbrengst. Heb zelf gezocht bij SolarEdge en overdimensioning kan voordelen hebben.

Ik weet het zelf niet zo goed. P401 of S440's zijn prima met deze panelen, maar is het raadzaam om een SE3000HD of SE3500HD te nemen? Prijsverschil is namelijk €100.

[ Voor 30% gewijzigd door Processorkoeler op 12-11-2021 17:21 ]

• cryptapix
Kun je die groepenkast niet gewoon buiten outlet of -bouwmarkt regelen? Dit soort partijen zijn helemaal niet ingesteld op afwijkend werk, daarom zijn ze ook goedkoper. Maar goed, dan moet je voor het overige nog wel vertrouwen in die partijen hebben.

Voor je technische vragen roep ik een hulplijn in (@Ronald, kom er maar in).

Over je overdimensionering (volgens mij is het eigenlijk onderdimensionering (van de omvormer)): hier hangen 13x375=4875Wp op een 3680HD omvormer. 32% meer. Volgens SE Designer zelf geeft dat nauwelijks clipping en met een 4000HD was er nagenoeg geen winst. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar het zal iets zijn met dat je panelen in de zomer nooit 100% van hun max Wp halen en dat bij onderdimensionering van de omvormer net wat eerder aangaat en net wat later uitgaat.

• Ronald
@Processorkoeler ik snap je gevoel, helpt zeker niet als ze niet terugbellen. Ik zie het nodige aan signalen dat ze het heel erg druk hebben, en dan gaan er steken los... hoort niet, niet leuk... Maar gebeurd... Ze hebben ook hun installatie prijzen omhoog gegooid en werk gebied verkleind... Ook een teken.

Meterkast zou ik elders regelen. Sander vunderink en Elektramat verkopen kant en klare kasten. Als je een uurtje factuurtje electricien kan vinden een goede optie. (Ik heb het gewoon zelf gedaan, maar ben wat minder zenuwachtig over elektriciteit... bedankt pa :) )

Over de onderdimensionering van de omvormer:
Warme panelen presteren slechter. Tussen 0.3 en 0.5% minder dan de geadverteerde waarde per graad boven de 25. (Dat geldt ook de andere kant uit! Na een verfrissende regenbui zie je panelen kortstondig gruwelijk hard gaan, om snel op te warmen en terug te vallen).
Panelen, zeker full black, worden echt heel erg warm in de zomer... 60 graden en meer. Dus rustig richting 20% minder.
Dan staat de zon er meer niet optimaal op dan wel. Al met al zijn de momenten dat de omvormer krap is kort en weinig...

Het is ontzettend onintuatief, maar het kost dus bijna geen opbrengst. Je kunt 100 euro extra uitgeven, en als je niet gerust gesteld bent doe het gewoon... Maar de kans is groot dat het de 300-600 kWh om break even te draaien niet opbrengt over de levensduur.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 12-11-2021 20:13 ]

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
cryptapix schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:56:
Kun je die groepenkast niet gewoon buiten outlet of -bouwmarkt regelen? Dit soort partijen zijn helemaal niet ingesteld op afwijkend werk, daarom zijn ze ook goedkoper. Maar goed, dan moet je voor het overige nog wel vertrouwen in die partijen hebben.

Voor je technische vragen roep ik een hulplijn in (@Ronald, kom er maar in).

Over je overdimensionering (volgens mij is het eigenlijk onderdimensionering (van de omvormer)): hier hangen 13x375=4875Wp op een 3680HD omvormer. 32% meer. Volgens SE Designer zelf geeft dat nauwelijks clipping en met een 4000HD was er nagenoeg geen winst. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar het zal iets zijn met dat je panelen in de zomer nooit 100% van hun max Wp halen en dat bij onderdimensionering van de omvormer net wat eerder aangaat en net wat later uitgaat.
Ik denk dat ik 'm er maar buiten regel ja. Outlet heeft verreweg de beste prijs en de derde aanbieder is een ZZP/familiebedrijf, die vragen €4550 ex btw voor de 3550WP-installatie incl. 3-fasen groepenkast. Op -outlet betaal ik €3500 zonder meterkast, waar ze overigens ruim €950 incl btw voor vragen, ex-btw ook erg duur.

Wil deze week een beslissing maken, dan ligt het er dit jaar nog op. Het scheelt €100 tussen de 3000HD en 3500HD. Ik heb geen kaas gegeten van het overdimensioneren en hoe/of een omvormer bij overdimensionering eerder aanslaat. Op zich logisch als 'ie kleiner is. Die €100 steek ik lekker in de zak en dan wordt het een 3000HD.
Ronald schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:12:
@Processorkoeler ik snap je gevoel, helpt zeker niet als ze niet terugbellen. Ik zie het nodige aan signalen dat ze het heel erg druk hebben, en dan gaan er steken los... hoort niet, niet leuk... Maar gebeurd... Ze hebben ook hun installatie prijzen omhoog gegooid en werk gebied verkleind... Ook een teken.

Meterkast zou ik elders regelen. Sander vunderink en Elektramat verkopen kant en klare kasten. Als je een uurtje factuurtje electricien kan vinden een goede optie. (Ik heb het gewoon zelf gedaan, maar ben wat minder zenuwachtig over elektriciteit... bedankt pa :) )

Over de onderdimensionering van de omvormer:
Warme panelen presteren slechter. Tussen 0.3 en 0.5% minder dan de geadverteerde waarde per graad boven de 25. (Dat geldt ook de andere kant uit! Na een verfrissende regenbui zie je panelen kortstondig gruwelijk hard gaan, om snel op te warmen en terug te vallen).
Panelen, zeker full black, worden echt heel erg warm in de zomer... 60 graden en meer. Dus rustig richting 20% minder.
Dan staat de zon er meer niet optimaal op dan wel. Al met al zijn de momenten dat de omvormer krap is kort en weinig...

Het is ontzettend onintuatief, maar het kost dus bijna geen opbrengst. Je kunt 100 euro extra uitgeven, en als je niet gerust gesteld bent doe het gewoon... Maar de kans is groot dat het de 300-600 kWh om break even te draaien niet opbrengt over de levensduur.
Ik had inderdaad naar EM en SanderVuurink gekeken! Onder de €400 (incl btw) een prima meterkastconfiguratie. Om daar even op in te gaan, ik had zelf de volgende config in gedachten (let op, ben geen elektromonteur)
  • 3x25A aansluiting (doet de netbeheerder)
  • ABB 220x390 groepenkast
  • 40A hoofdschakelaar
  • 2x aardlekschakelaar 40A 30mA (verdeeld over lichtgroepen)
  • 1x aardlekautomaat 16A 300mA (voor PV)
  • 6x lichtgroep 16A
  • Beltrafo
Allemaal B-types. Heb dan ruim 6 a 8 'slots' over voor de toekomst, en stopcontact kan buiten de groepenkast aan het MDF worden gemaakt, ziet er wat netter uit. Dit is prima haalbaar toch?

• Ronald
@Processorkoeler Sander Vunderink snapt het probleem dat ABB schetst in het kennisdocument bij dit product.

https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
(Lees comment onderaan: ze kunnen er ook een 3 fase uitvoering van leveren)

Overweeg meteen een 3e aardlekschakelaar zodat je de groepen netjes over alle fasen verdeeld.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:59:
@Processorkoeler Sander Vunderink snapt het probleem dat ABB schetst in het kennisdocument bij dit product.

https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Overweeg meteen een 3e aardlekschakelaar zodat je de groepen netjes over alle fasen verdeeld.
Oh ja dat is waar ook, 40 + 16A is meer dan de hoofdschakelaar, niet over nagedacht! Dat documentje ga ik even doornemen.

Die URL is wel een 1-fase groepenkast. Goed idee van die derde aardlek en faseverdeling. Alhoewel, ik heb vrij weinig 'zware' apparatuur. De oven en vaatwasser hebben nu een eigen groep en staan sporadisch aan. Wasmachine ook (die heeft niet eens z'n eigen groep kwam ik achter, maar dat is een lang verhaal). Maakt het dan nog uit?

Tot slot, de PV-installatie is enkelfase, want een driefasenomvormer is duurder en de installatie is 'te klein' hiervoor denk ik. Het klopt dat slimme meters intern verrekenen toch? Ook bij afbouw van de salderingsregeling. Want heel technisch en letterlijk gezien gebruik je wel het net als je vraag hebt via fase 1 en PV-levert op fase 2.

• Ronald
Het is meer 25+16A > 40A van de aardleks. Hoofdschakelaar is het probleem niet.

Minimaal probleem met een 3500W omvormer, maar toch...
:-)

En 3 fase meter saldeert intern (en dat staat in de wet), dus geen zorgen onevenwichtige teruglevering.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:28:
Het is meer 25+16A > 40A van de aardleks. Hoofdschakelaar is het probleem niet.

Minimaal probleem met een 3500W omvormer, maar toch...

[...]

:-)

En 3 fase meter saldeert intern (en dat staat in de wet), dus geen zorgen onevenwichtige teruglevering.
Ah, het is dus de stroom van de fase + stroom PV installatie. Dus met inderdaad 3680W (16A vol gas) en 25A van de fase zit je er overheen, mocht alles vol worden getrokken.

Nu is de kans vrijwel nul dat hier veel tegelijkertijd aanstaat, maar ik snap het idee. Heb het document gelezen (erg nuttig), en alhoewel ik geen installateur/elektricien ben begrijp ik dat je vanuit de norm inderdaad wel er van uit moet kunnen gaan dat alles vol wordt getrokken en dan nog steeds werkt. Dat het intern salderen in de wet stond, dat wist ik niet, dacht dat het meer een 'ding' was vanuit netbeheerders. Ik was bang dat ze dat dan net zoals de salderingsregeling wellicht zouden aanpassen omdat dit ook weer "intern verbruik" op die wijze stimuleert.

Excuus indien ik dubbelzinnige dingen zeg of domme vragen stel, probeer zo veel mogelijk te leren hiervan :)

• Ronald
Ik heb totaal geen moeite met mensen die de moeite nemen om te willen begrijpen, dus vraag gewoon door.

Met de maximaal stroom beveiliging zien we heel duidelijk in gebied dat gemiddelde PV installateur gewoon negeerd... Maar het maakt de installatie veiliger, en het kost slechts een automaat van 1-3 tientjes...

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Na dik twee weken een update :)

Ik heb eigenlijk de pijlen op Outlet gezet. Na anderhalve week genegeerd te zijn gisteren toch maar gebeld, en vandaag alles qua offerte rond gekregen. Het enige waar -Outlet nog over struikelt, is een driefasen groepenkast en een enkelfase omvormer. Zij beweren dat het dus echt per fase wordt gerekend en dat bij fase 1 afnemen en fase 2 leveren, er stroom wordt verkocht en gekocht, in plaats van interne saldering. Nu lees ik dus ook her en der 50/50 verhalen. Ik heb dus de netbeheerder even gemaild :)

De oplossing was een Enphasesysteem, alleen is dat weer duurder. En die 25 jaar garantie is leuk, maar de Envoy heeft slechts 5.

-Outlet vraagt wel €1150 incl. BTW voor een driefasen groepenkast. Dus ik denk dat het gewoon de installatie word en dat ik extern een gecertificeerde elektricien inhuur. Die doet het voor letterlijk de helft, al die elektroleveranciers leveren een groepenkast hang-klaar aan.

Verder overige aanbieders boven bedrag X afgewezen omdat zij per definitie niet konden zakken in prijs, ook niet in de buurt. Dus even afwachten of -outlet z'n afspraken nakomt, en anders is optie B achter de hand.

Wordt vervolgd!
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 07:06:
Ik heb totaal geen moeite met mensen die de moeite nemen om te willen begrijpen, dus vraag gewoon door.

Met de maximaal stroom beveiliging zien we heel duidelijk in gebied dat gemiddelde PV installateur gewoon negeerd... Maar het maakt de installatie veiliger, en het kost slechts een automaat van 1-3 tientjes...
Voor die drie tientjes geen risico inderdaad, helemaal mee eens.

• Ronald
@Processorkoeler Ik heb het gecontroleerd op mijn meter hoor... Bij gelijktijdige levering en teruglevering op verschillende fasen wordt maar 1 register opgehoogd: die met de netto waarde.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:06:
@Processorkoeler Ik heb het gecontroleerd op mijn meter hoor... Bij gelijktijdige levering en teruglevering op verschillende fasen wordt maar 1 register opgehoogd: die met de netto waarde.
Ik kan zelf teruglevering natuurlijk niet checken, maar wat jij zegt lijkt mij ook niet meer dan logisch.
Elektrotechnisch gezien gaat het wel tussen de fases het huis uit en weer in, dus technisch gezien 'belast' je het net. Ben dan meer bang dat dit in de toekomst verandert. Maar dit onderwerp, mede met salderen, is om de dag weer anders denk ik zo. De politiek weet het zelf niet eens.

• Wilke
Processorkoeler schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:01:
Ik heb eigenlijk de pijlen op Outlet gezet. Na anderhalve week genegeerd te zijn gisteren toch maar gebeld, en vandaag alles qua offerte rond gekregen. Het enige waar -Outlet nog over struikelt, is een driefasen groepenkast en een enkelfase omvormer. Zij beweren dat het dus echt per fase wordt gerekend en dat bij fase 1 afnemen en fase 2 leveren, er stroom wordt verkocht en gekocht, in plaats van interne saldering. Nu lees ik dus ook her en der 50/50 verhalen. Ik heb dus de netbeheerder even gemaild :)
Bovenstaande is pertinent onjuist, de meter moet intern salderen. Er zijn ooit wel wat modellen geweest die dit niet correct deden, als je dit weet dan moet je netbeheerder deze vervangen.

Zie o.a. Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

• Ronald
Ze zijn in Den Haag nog altijd heel druk bezig met elkaar de haren uittrekken... Dus daar veranderd voorlopig helemaal niets... Dus ook saldering niet (We zijn al lang en breed te laat voor 2023... maar de meute gelooft dat het nog steeds gaat gebeuren 8)7 )

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:37
Ronald schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:10:
Ze zijn in Den Haag nog altijd heel druk bezig met elkaar de haren uittrekken... Dus daar veranderd voorlopig helemaal niets... Dus ook saldering niet (We zijn al lang en breed te laat voor 2023... maar de meute gelooft dat het nog steeds gaat gebeuren 8)7 )
Ik hoop dat je gelijk hebt v.w.b te laat voor 2023. Waarom denk je dat eigenlijk?

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• Ronald
@Bravertal https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-951007.pdf
Dat wetsvoorstel heeft nu al bijna anderhalf jaar op de plank gelegen... als het al doorgezet gaat worden - de mening over klimaat is recent 'iets' veranderd, dan zal 2024 al snel zijn.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
@Wilke @Ronald @Bravertal de netbeheerder heeft mij bevestigd dat de meter inderdaad intern ook saldeert. Hier de letterlijke reactie:
Dat is een goede vraag en kan me gezien de salderingsregeling goed voorstellen dat je dit bij ons navraagt.

Het is in ieder geval zo dat eigen verbruik van je eigen gewekte energie af gaat. In het voorbeeld dat je geen zou dat dus betekenen dat er 0 op de teller komt te staan. Pas als je meer teruglevert dan je van ons stroomnet vraagt, dan komt het als teruglevering op de meter te staan. Weet je zo even voldoende?
Het is dus echt de netto som. Dus dat wetende, neem ik gewoon een enkelfase omvormer. -outlet raadde nog Enphase als driefase aan. Met 10 panelen red ik het niet met SolarEdge. Vind het altijd wel verdacht dat -outlet en -bouwmarkt Enphase willen verkopen, lijkt wel een marge-ideetje.

Onderstaand de offerte voor SolarEde. Ik ga 'm denk accorderen, minus de groepenkast. Die is te duur en kan ik elders in driefasenvariant voor €600 krijgen. Enphase was met driefasen ruim €4400 ex BTW, een verschil van netto €800. En dan heb je slechts 5 jaar garantie op de Envoy-S.

Nog op- of aanmerkingen op deze offerten, of tips waar ik rekening mee kan houden? Ik denk dat ik 'm zo wel heb. Enige kanttekening is dat het de 355WP- Jinko's zijn, want de 365's waren op. Die 100WP minder in totaal (en wel €40 meer) lig ik niet wakker van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jkG6UsFFWzhiuH_Nwaa3AI_Hc8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IbSPZGXP05DO2aAcUbZ0EKZI.png?f=user_large

• Ronald
Volgens de datasheet die solar outlet bij dat paneel heeft staan kan dat paneel op p404 optimizers.

Die kost minder... En heeft hoger maximum uitgaand voltage. Zonder enig nadeel en betere keuze volgens mij.

Ik heb de 350w versie bij hun vandaan op p404

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Processorkoeler schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:07:
[...]

Ik kan zelf teruglevering natuurlijk niet checken, maar wat jij zegt lijkt mij ook niet meer dan logisch.
Elektrotechnisch gezien gaat het wel tussen de fases het huis uit en weer in, dus technisch gezien 'belast' je het net. Ben dan meer bang dat dit in de toekomst verandert. Maar dit onderwerp, mede met salderen, is om de dag weer anders denk ik zo. De politiek weet het zelf niet eens.
Het staat opzich gewoon in de wet dat een meter dat moet doen, uiteraard kunnen wetten veranderen, het blijft wel zeer teleurstellend dat mensen die er dagelijks mee werken het niet weten. |:(

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 23:43:
Volgens de datasheet die solar outlet bij dat paneel heeft staan kan dat paneel op p404 optimizers.

Die kost minder... En heeft hoger maximum uitgaand voltage. Zonder enig nadeel en betere keuze volgens mij.

Ik heb de 350w versie bij hun vandaan op p404
Goeie, ik ga dat nog even navragen. P404's en de 365WP-panelen zijn niet voorradig dus het wordt de 355 WP-variant. 100 WP minder op het dak, maar scheelt ook €40. Ga daar niet wakker om liggen, heb lang genoeg (samen met jullie) alles tot in detail uitgezocht.

Net per mail akkoord gegeven met de vraag om P404's (minus de groepenkast die elders apart komt). Komt dan netto (ex btw) op +- €3600. Iets meer dan een euro per WP, in deze tijd m.i. niet slecht.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Het worden toch de S440's omdat de P404's pas rond maart zouden komen en dat ook niet 100% zeker is.
Wel typisch, krijg een laatste bijgewerkte offerte, daar is eigenlijk gewoon de groepenkast vanaf gehaald. Komt er toch opeens €130 bij (na verrekening) omdat clickfit duurder is. Idem voor de 365WP panelen, dat werd eind februari.

Vind dit soort praktijken toch altijd een beetje schunnig, hoop dat ze nog gewoon de prijs honoreren waar ik akkoord op had gegeven. Gedoe ook altijd 8)7

• Ronald
De vraag is of p404 überhaupt nog komt... lijkt end of life.
p405 of p485 zou denk ik ook nog kunnen met de 355W

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:07:
De vraag is of p404 überhaupt nog komt... lijkt end of life.
p405 of p485 zou denk ik ook nog kunnen met de 355W
Zou het veel uitmaken denk je? Qua performance. Heb zelf geen idee wat het verschil is tussen de S440/P404/P405/P485

• Ronald
Verschil is uitgaand voltage in beperkingen van ingaande spanning/stroom.

p404/p405/p485 kunnen 80V uitsturen in plaat svan 60V, en dat maakt SolarEdge een flexibeler systeem... wat bij jouw volgens mij van belang was.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Yes, klopt inderdaad. Als het goed is passen er wel 10 panelen nu ipv 7. Zou het dan echt uitmaken?
Qua prijs scheelt het in totaal €100 wat leuk is, maar zou het de opbrengst echt bevorderen? Of juist bij minder sterke zon?

Heb nu dus een SE3000 met 3550WP, dan zou de omvormer ook eerder moeten aanslaan toch?

• Ronald
Bij SolarEdge gaat het domweg om voldoende optimizers wakker om de stringspaninng te maken (7 bij HD omvormers en 60V optimizers) en genoeg vermogen om de omvormer boven de 0W te krijgen. Werkt tikje anders dan string omvormers als die een relatief korte string aangesloten hebben in vergelijking met de start spanning.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:58:
Bij SolarEdge gaat het domweg om voldoende optimizers wakker om de stringspaninng te maken (7 bij HD omvormers en 60V optimizers) en genoeg vermogen om de omvormer boven de 0W te krijgen. Werkt tikje anders dan string omvormers als die een relatief korte string aangesloten hebben in vergelijking met de start spanning.
Ah, duidelijk, ik snap 'm.

Alles is bij - outlet geregeld en besteld. Nu dus even wachten, zal nog wel +- 4 á 6 weken duren tot de installatie wordt gedaan. Groepenkast wordt ook geregeld. Ik post een update zodra e.e.a. wordt geplaatst :)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
@Ronald nog één aanvullende vraag; de huidige configuratie van de groepenkast heeft 2 aardlekschakelaars, dus ik zou dan twee fases 'belasten'. Had het idee om de 3e fase voor de PV te gebruiken. Elders hoor ik wel dat je het liefst je PV-installatie op de "meest gebruikte" fase zet. Dus 3 aardlekautomaten + een automaat voor de PV.

Wat zou de 'handigste' configuratie zijn? Groepenkastinstallateur geeft aan dat 2 aardlekken prima zijn omdat ik 'slechts' 6 lichtgroepen heb (3x huis, 2x keukenapparatuur), en dat verbruikt nauwelijks.

Wasmachine heeft geen aparte groep, ga even kijken of -Outlet die nog evt wilt plaatsen, want dat vind ik zelf wel heel fijn om te hebben :)

@twain4me @Wilke voor de tag, mochten jullie nog tips hebben? :)

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Processorkoeler schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:26:
@Ronald nog één aanvullende vraag; de huidige configuratie van de groepenkast heeft 2 aardlekschakelaars, dus ik zou dan twee fases 'belasten'. Had het idee om de 3e fase voor de PV te gebruiken. Elders hoor ik wel dat je het liefst je PV-installatie op de "meest gebruikte" fase zet. Dus 3 aardlekautomaten + een automaat voor de PV.

Wat zou de 'handigste' configuratie zijn? Groepenkastinstallateur geeft aan dat 2 aardlekken prima zijn omdat ik 'slechts' 6 lichtgroepen heb (3x huis, 2x keukenapparatuur), en dat verbruikt nauwelijks.

Wasmachine heeft geen aparte groep, ga even kijken of -Outlet die nog evt wilt plaatsen, want dat vind ik zelf wel heel fijn om te hebben :)

@twain4me @Wilke voor de tag, mochten jullie nog tips hebben? :)
Voor pv altijd een apparte groep (verplicht) en een apparte aardlekschakelaar. Opzich kan pv op een lege fase prima, maar ergens is het een lelijke oplossing. Dit omdat het verbruik niet van de opwek afgaat en je dus het net harder belast. financieel maakt het veder niets uit.

• Wilke
Die installateur heeft gelijk. Je mag 4 groepen achter één aardlekschakelaar plaatsen, dus je hebt met 6 groepen zelfs op beide schakelaars nog wat ruimte.

En idd, panelen dan via een alamat (aardlek+zekering in één) invoeren op de zwaarst belaste van die twee. Wel even checken dat je niet over het totaal van de aardlek heengaat: 40A waarvan 25 uit het net, dus max. 15A daar nog overheen van de panelen. Da's ca. 3500W max. Ligt in lijn met jouw plannen/verbruik dacht ik. Als je hier overheen gaat heb je ooit een kleine kans dat je aardlek niet kan reageren wanneer dat nodig is.

De derde fase gebruik je dan vooralsnog helemaal niet, maar goed, dat kan ooit nog komen. Bv elektrisch koken of een autolader. Of warmtepomp. Je kunt het maar hebben liggen.

Een tip dan nog, zet, als de ruimte er is, liever een 3 rijen hoge kast er in dan 2. Dat kost iets van €20 extra, en dan zit je niet meteen klem als je later nog iets wilt. Bv. een derde aardlek installeren of krachtgroep of weet ik veel.

• Wilke
Huidige installatie past overigens heel gemakkelijk in 2 rijen hoor, dus als 3 niet past dan is dat geen punt.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Wilke schreef op donderdag 9 december 2021 @ 11:39:
Die installateur heeft gelijk. Je mag 4 groepen achter één aardlekschakelaar plaatsen, dus je hebt met 6 groepen zelfs op beide schakelaars nog wat ruimte.

En idd, panelen dan via een alamat (aardlek+zekering in één) invoeren op de zwaarst belaste van die twee. Wel even checken dat je niet over het totaal van de aardlek heengaat: 40A waarvan 25 uit het net, dus max. 15A daar nog overheen van de panelen. Da's ca. 3500W max. Ligt in lijn met jouw plannen/verbruik dacht ik. Als je hier overheen gaat heb je ooit een kleine kans dat je aardlek niet kan reageren wanneer dat nodig is.

De derde fase gebruik je dan vooralsnog helemaal niet, maar goed, dat kan ooit nog komen. Bv elektrisch koken of een autolader. Of warmtepomp. Je kunt het maar hebben liggen.

Een tip dan nog, zet, als de ruimte er is, liever een 3 rijen hoge kast er in dan 2. Dat kost iets van €20 extra, en dan zit je niet meteen klem als je later nog iets wilt. Bv. een derde aardlek installeren of krachtgroep of weet ik veel.
Ah, mooi. De netbeheerder had 'm liever "verdeeld" over drie fasen, wat logisch is. Maar dan is de huidige configuratie ook prima, een extra aardlek is ook weer een kostenpost. Er komt in totaal niet meer dan 40A door de installatie heen vanzelfsprekend. Omvomer is 3000W en een aparte groep :)

De 3-hoog past niet helemaal, maar de 2-hoog wordt ook niet gevuld. Heb nog plek voor een extra aardlek (onderaan), en c.a. 6 lichtgroepen. Krachtgroep denk ik niet nodig, en daar zou ook ruimte voor zijn.

Thanks!

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Toch nog even een fotootje van de installatie (cablemanagement in de meterkast staat op de agenda).
De beltrafo komt ook later vanwege leveringsproblemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrFjMsJQDXQKTdfAgSuR0xMPxY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VihfvJRmqrDbjcOI5FgvwJDN.jpg?f=fotoalbum_large

Kreeg net wel een hele bijzondere vraag van de installateur via -outlet; ik vroeg een ABB-alamat en ze twijfelden of dat zou passen omdat de alamat dan bij bestaande groepenn achter een andere aardlek zou komen.

Ik denk dat ze in de war zijn met een schroefloos model die ingeklikt wordt. De bovenste rij (installatiegroepen) zijn inderdaad steekbaar, maar de aardlek komt onderin en dient dan te worden gekabeld. Lijkt mij gewoon hoofschakelaar --> alamat --> PV.

Enige waar ik niet uit ben is of het een 16A B-type 30mA of 300mA wordt. Bij een SE3000HD is volgens mij de AC-lekstroom laag, maar kon niet vinden welke ik moet kiezen. C-type is volgens mij bij dit vermogen niet nodig.

Deze past dan wel toch?

• Ronald
Voordeliger bij Sander Vunderink (die in mijn ervaring ook meer klantgericht zijn)

Ik heb mijn SE5K probleemloos achter een 3P+N 30mA aardlek+16A automaat hangen
Omdat ik later toch meerdere krachtgroepen nodig heb voor kabel naar garage, kookplaat, misschien warmtepomp heb ik dit gedaan, om bij verdere uitbreiding of onvoldoende zijn van de 30mA de PV op eigen alamat te zetten.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:30:
Voordeliger bij Sander Vunderink (die in mijn ervaring ook meer klantgericht zijn)

Ik heb mijn SE5K probleemloos achter een 3P+N 30mA aardlek+16A automaat hangen
Omdat ik later toch meerdere krachtgroepen nodig heb voor kabel naar garage, kookplaat, misschien warmtepomp heb ik dit gedaan, om bij verdere uitbreiding of onvoldoende zijn van de 30mA de PV op eigen alamat te zetten.
Alamatje is binnen en wordt verrekend met het merk dat -outlet wilt plaatsen. Staat toch wel mooier in een nieuwe groepenkast vind ik.

Op 7 januari een update, dan volgt de installatie. Fijne feestdagen :)

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Zo, de langverwachte dag is gekomen. Installatie voltooid!
Uiteindelijk zelf een aardlekautomaat gekocht voor installatie omdat -outlet het merk SEP installeert. Ik wilde een ABB voor het mooi :) de kosten worden verrekend.

Tevreden met het resultaat, zie foto's. Ligt er strak bij als ik zo kijk. Het groen dat langzaamaan het dak aanraakt wordt binnenkort weggehaald.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y3Skf4nlTVq9Zv8DrwYp2hND-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFDpbU65qmd2KPcGx6gfHY2b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaazkcNzxpLkYWlNHNIj3xbh5vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RQHRiOdDnf05evH1ERr6cIlN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB3Y6utG0UB2-dwxzv3tU4xQC58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2ZHLg0GMITam9pdEwFgLFZy.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige waar ik me zorgen over maak is dat de kabels onder de zonnepanelen niet zijn vastgemaakt en gewoon los liggen. Dit zag ik toen ik het kippengaas van de dakgoot weer goed legde. Installateurs waren toen al wel weg. Ik las dat dit niet goed is voor de connectors en de kabels op langere duur. Wat moet ik hiermee? Kabels liggen dan gewoon in het water bij regen.

edit: ik las dat kabels die op de dakpannen liggen dus kunnen gaan schuren, lijkt mij gevaarlijk. @Ronald wat vind jij hiervan? Heb nu even geen foto, maar denk dat het zo wel duidelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door Processorkoeler op 07-01-2022 21:26 ]

• Ronald
Op hellend dak ligt het spul niet in een plas te soppen. Dus wat dat betreft valt het wel mee.
Met de optimizers is eigenlijk overal teveel kabel, gewoon lastig om dat allemaal van het dak weg te houden. Ik heb het allemaal op mijn platte dak aan de panelen vast kunnen tiewrappen, maar ook alleen omdat ik net tussen de panelen door kan lopen. Het is evengoed spaghetti.

Al met al... Solar kabel is ontzettend stevig. Denk dat het wel goed moet gaan.

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Ronald schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:37:
Op hellend dak ligt het spul niet in een plas te soppen. Dus wat dat betreft valt het wel mee.
Met de optimizers is eigenlijk overal teveel kabel, gewoon lastig om dat allemaal van het dak weg te houden. Ik heb het allemaal op mijn platte dak aan de panelen vast kunnen tiewrappen, maar ook alleen omdat ik net tussen de panelen door kan lopen. Het is evengoed spaghetti.

Al met al... Solar kabel is ontzettend stevig. Denk dat het wel goed moet gaan.
Klopt, maar er komt toch een grote stroom water omlaag hoor, zeker vanaf de afvoer van de dakkapel. Denk dat dat op den duur wel gaat slijten, ook als er wind onder de panelen komt lijkt het mij dat die kabels gaan klapperen. Die kabels hadden dan makkelijk tussen de panelen en de clickfitconstructie gepast lijkt mij? Daar was nog ruimte. Ben nu ook benieuwd of ze wel het gat hebben afgekit :?

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Hier wat foto's. Ik vind het nou niet echt bepaald je van het. Een van de kabels loopt zelfs langs zo'n beugel waar een paneel mee vast zit. Lijkt mij een scherp randje? Heb nog meer foto's, maar omwille de omvang even de beste 3.

Morgen nog eens bellen... een kabeltje hoeft niet boven het dak te zweven, maar dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGG0992HCCieyRbmchGh_n6OA8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QyqJB3yCS4bEP4uE5wxys0nM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yds_iLsUVPrL-i2p0FeIrSoi6pY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Z5xCXKAGaViRo2hVoSwef9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqN73mZxXQ8FOkofcKr0OgyiNu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKXJhSFntliksHAMI2ObEW4t.jpg?f=fotoalbum_large

• Processorkoeler

Processorkoeler

Geen stock koeler

Topicstarter
Maandje verder, nog geen oplossing mogen vernemen. Het ligt er na de storm nog, dat scheelt.
Wat ik wel merk is dat er m.i. een redelijk verschil in opbrengst tussen de panelen zit. Alhoewel we nu slechts 170kWh verder zijn, is er 9% verschil tussen het beste en slechtste paneel. Is dat normaal?

Begroeiing is nu netjes getrimd, verder geen schaduwvorming naar mijn idee, behalve bij zonsondergang, maar dat is normaal. Het valt me op dat de buitenste panelen slechter presteren dan de binnenste panelen. Terwijl ze volgens mij net zo veel zon zouden moeten hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nB3Y6utG0UB2-dwxzv3tU4xQC58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2ZHLg0GMITam9pdEwFgLFZy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgnZ2ZdYtp-TuvW-W-MPqpiW0EY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U4kStodhB6sQmz8U4Ff4pdEw.png?f=user_large

Iemand een idee?

[ Voor 6% gewijzigd door Processorkoeler op 22-02-2022 04:01 ]

• Ronald
Dat ziet er geheel niet problematisch uit wat mij betreft.

Met Solaredge zie je alles... Dus ook extra opbrengst door reflectie in een plas water op je dakkapel.

Mijn paneel naast de (gemetselde) schoorsteen loopt 's ochtends voor op de rest... Om 's middags natuurlijk in te kakken. Tijd voor een spiegel.
Die naast de RVS houtkachel pijp van de buren juist andersom. Die trekt bijna geheel bij!

En reflectie in ramen doet het helemaal goed.

Met Solaredge zie je alles :Y)

Pagina: 1