Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dimensionering omvormer oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:46

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Ik wil mijn dak vol gaan leggen met zonnepanelen, maar zit nog even te puzzelen met het type omvormer. Het plan is als volgt:
RichtingType paneelAantalTotaal Wp
Oost (280°)Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M114125 Wp
West (100°)Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M103650 Wp
7875 Wp

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yfe7oup8r_FQpkS0MScwlHndYpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AY5nP7AplSvVCLaVTj2Us6ev.png?f=fotoalbum_large

Dak west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q3pGYP6bxYNgcXGKQc2JBH9shZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeJXfj5w9305lQ4Wpp9yqTK0.png?f=fotoalbum_large
Het ventilatiepijpje is inmiddels verwijderd.

Dak Oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-Gkqi5WpQ0APMZdRZpdA_aksdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAIpnxiYt5DimmUih8227QCU.jpg?f=fotoalbum_large
Deze foto is genomen in maart om 9 uur 's ochtends. De schaduw van de boom valt de rest van de dag niet over het dak. Het ventilatiepijpje wil ik vervangen voor een plat exemplaar zodat 'ie onder de panelen kan.

Ik zat te denken aan een omvormer van GoodWe omdat ik begrepen heb dat het schaduw-management beter is dan die van andere Chinese omvormers.
Omdat het een oost-west opstelling is heb ik begrepen dat het systeem noot zijn volledige vermogen gaat leveren. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe groot de omvormer dan moet worden. De design tool van Goodwe geeft de volgende configuraties met de 6KW en 8KW varianten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrvJy-RQZIEF5maJRdYKONAQBrM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uYp8Leeer5ufQoGXqejXQOXb.png?f=fotoalbum_large
Als ik het goed begrijp levert het 8KW model dus op jaarbasis zo'n 40KWh meer op. Is dat realistisch? En in hoeverre laat een omvormer z'n magic-smoke eerder los als hij gaat aftoppen / zwaarder (over?)belast wordt?

Een alternatief zou bijvoorbeeld de Growatt MOD 7000TL3-X kunnen zijn. Zou het kleine beetje schaduw op het dak hier (soms een beetje van de CV rookgasafvoer en 's ochtends van een boom achter onze tuin op het oosten) een verschil geven tussen de GoodWe en GroWatt omvormers?

Alvast bedankt!! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Ethnocentrix op 02-05-2021 13:49 ]

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Van die Goodwe designer klopt denk ik niet zoveel. No way dat er 40 kWh per jaar verschil zit tussen een 6 en een 8 kW omvormer.

Vergelijk het maar met Sunnydesign, die zal uitkomen op een +/ 5 kW omvormer.

Heb je al een 3 fase netaansluiting?

Je hebt nauwelijks schaduw, maak je maar niet druk om schaduwmanagement.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja het lijkt mij ook al stug als de 6K versie uberhaupt al ooit gaat aftoppen. En die 3 minuten per maand / jaar is absoluut niet boeiend voor de jaaropbrengst of "magic smoke" factor ;)

Als er enigzins substantieel prijsverschil zit tussen de verschillende omvormers zou ik al gewoon gaan voor de 6K. Ook is een iets lagere omvormer beter voor je thuisinstallatie en vind de netbeheerder het ook fijner als je niet je zeldzame piekjes het net op duwt ;)

Zoals genoemd zou je zelfs de 5K nog kunnen overwegen. Als dat 1% opbrengst verlies per jaar is, is dat al moeilijk terug te verdienen met een duurdere zwaardere omvormer.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

3-fase heeft het liefst 660V DC.
1-fase heeft het liefst 380V DC.

Als je geen zwak elektriciteitsnet hebt lijkt me een 1-fase 5 kW omvormer geen gek idee.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Ethnocentrix
mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
6430Wp oost-west.
jep de spreiding van op wek is groot.
ik kan het met redelijk gemak af met een 4kW omvormer.
je wil iets meer Wp dus een 5kW is eigenlijk al te zwaar, maar wel wat het dichtste bij komt.
en ja maar 11 panelen dus ga voor 1fase zoals andere ook al zeggen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-11 09:34

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Ik heb ook een oost-west opstelling met deze parameters :
oost 85° / 45° helling : 2640Wp
west 265 / 45° helling : 3300Wp
Totaal 5940Wp op een Solar Edge 3.5kW omvormer.
Deze topt slechts zeer zelden af op 3.5kW vermogen.

Sterker nog, ik ga deze opstelling nog uitbreiden naar 7.38kWp op diezelfde 3.5kW omvormer.
Deze gaat dan iets vaker clippen, maar dat is voornamelijk enkel in de zomer.(wanneer de installatie in zijn huidige vorm al ruim meer produceert dan ik nodig heb).

In jouw geval zal een 4kW of 5Kw omvormer ruim voldoen.

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb nog geen 3-fase aansluiting dus het gaat een 5kW enkelfase omvormer worden :D .
Ik zal voor de gein op een paar zonnige dagen eens een multimeter in het stopcontact prikken om te kijken hoe hoog de netspanning wordt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Ethnocentrix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:28:
Bedankt voor alle antwoorden! Ik heb nog geen 3-fase aansluiting dus het gaat een 5kW enkelfase omvormer worden :D .
Ik zal voor de gein op een paar zonnige dagen eens een multimeter in het stopcontact prikken om te kijken hoe hoog de netspanning wordt.
even kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dit is dus de kWh/kWp van mijn set. (dit doe je om verschillende hoeveelheden Wp uit te factoren)
en dan dagelijks dit 365dagen bij elkaar optellen, om zomer en winter uit te factoren.

puur kWh/kWp ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large

dipje 2015 even negeren, waren problemen met 2 panelen.
maar 2016:
daar na had ik 2x7x190Wp+10x300Wp= 5770Wp op een 3300VA omvormer.
die per mpp maar 2100VA deed.
de 10x300Wp die topte veel af.
2017:
omvormer vervangen voor 4000VA (en mpp's die 3000VA kunnen)
joepie ik had 130kWh meer per jaar. (pinda's dus.)
2018:
de 2x7x190Wp vervangen voor 2x7x245Wp.
een betere Vmpp voor de omvormer en panasonic (andere soort cellen, die meer kWh per Wp doen.)
en zwiep aardig omhoog gegaan, dit deed meer als het vervangen van de omvormer. ;)

verhaal kort:
je red het wel met een 4kW omvormer, je topt iets af, maar dat hoeft geen ramp te zijn.
maar dat heeft meer met je bloeddruk te maken als werkelijk verlies. ;)
(maar dit is pas echt leuk, als je de 4kW omvormer ook aan een 16A groep hangt.
een 16A groep heeft nog een beetje marge en kan wel een +/-18A aan.
maar let wel even goed op de V van de netbeheerder, een dikkere kabel als 3x2,5mm gebruiken word wel snel noodzakelijk. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 04-05-2021 10:24 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ethnocentrix schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:28:
Vergeet je dan niet je meterkast geschikt te maken voor de extra stroom? Meeste zonnepanelen installateurs vergeten dat...

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03

timovd

Voorsprong door techniek

Kun je de RGA een stuk opschuiven naar het noorden (naar rechts) zodat je nog een paneel in portrait kunt plaatsen?
Of over naar een WP en de CV er helemaal uit. :+

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Septillion schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:25:
Vergeet je dan niet je meterkast geschikt te maken voor de extra stroom? Meeste zonnepanelen installateurs vergeten dat...
Goede tip, ik zal erop letten!
timovd schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:15:
Kun je de RGA een stuk opschuiven naar het noorden (naar rechts) zodat je nog een paneel in portrait kunt plaatsen?
Of over naar een WP en de CV er helemaal uit. :+
De RGA verplaatsen is met de ketel die we nu hebben lastig. Over naar een (Panasonic monoblock) WP wil ik op termijn wel gaan doen maar vooral de plaatsing van een boiler voor het warm water is nogal een uitdaging in dit huis.

• Septillion

Septillion

Kleine toelichting, daarmee bedoel ik niet alleen een extra 20A/25A groep erin. Meeste 1-fase kasten zijn maar geschikt voor 40A. Met een 1-fase aansluiting heb je een hoofdzekering van 35A of 40A. Maar als je nog 5kW extra gaat invoeren moet je dat er nog bij op tellen. Dan kom je dus op 60A/65A, wat veel meer is dan de meeste meterkasten aan kunnen. Makkelijkste manier om dit op te lossen is om alle gebruikers (dus alle groepen die je nu hebt) achter een extra 40A C-karakteristiek automaat onder te brengen.

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
Septillion schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 17:53:
[...]

Kleine toelichting, daarmee bedoel ik niet alleen een extra 20A/25A groep erin. Meeste 1-fase kasten zijn maar geschikt voor 40A. Met een 1-fase aansluiting heb je een hoofdzekering van 35A of 40A. Maar als je nog 5kW extra gaat invoeren moet je dat er nog bij op tellen. Dan kom je dus op 60A/65A, wat veel meer is dan de meeste meterkasten aan kunnen. Makkelijkste manier om dit op te lossen is om alle gebruikers (dus alle groepen die je nu hebt) achter een extra 40A C-karakteristiek automaat onder te brengen.
Ik gok dat dit dan dus niet correct is... :/ Ik ga de installateur nog een keer bellen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4g2gOi98Z9WcLWVCD0_EesTdMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxDjcu7OV55LEeTpXNZkoOH3.jpg?f=fotoalbum_large

• Septillion

Septillion

Ethnocentrix schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ik gok dat dit dan dus niet correct is... :/ Ik ga de installateur nog een keer bellen...
[Afbeelding]
Nee, absoluut niet. Daar is dus 60/65A beschikbaar voor die 40A aardlekautomaten. Gewoon niet afdoende afgezekerd.

Ook ziet dat er allemaal uit als 4mm2 onder de aardlekschakelaars. En is dat nu 2,52 tussen hoofdschakelaar en linker aardlek? Ook is 2,5mm2 niet echt ruim voor naar een 5kW omvormer, zeker als je de 25m voorbij gaat.

Maar waarom ben je niet gewoon naar 3-fase gegaan? Je meterkast was er voor 90% al klaar voor. Nu is denk ik de makkelijkste oplossing wat schuiven en er een 40A C-kar erbij te drukken. Ook zou ik de draden odner de aardleks vervangen voor minimaal 6mm2.

Zo jammer dat er zo veel geprutst wordt en er zulke onveilige situaties gemaakt worden met PV :(

• Ethnocentrix

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Topicstarter
De kabel tussen de omvormer en de automaat is 4mm2.
Ik ben voor 1fase gegaan omdat hierboven aangegeven werd dat een 1 fase omvormer beter was ivm de string spanning.

"Gelukkig" is er nog meer wat niet goed is, dus ik ga morgenochtend maar wéér Solar bouwmarkt bellen hoe ze dit op gaan lossen. De partij die ze hebben ingehuurd (Infinity Solar solutions) heeft er echt een zooitje van gemaakt :(

• Septillion

Septillion

Ethnocentrix schreef op maandag 19 juli 2021 @ 21:04:
De kabel tussen de omvormer en de automaat is 4mm2.
Echt? :? Dan vertekend denk ik de foto wat. Zou de draad op de B25 niet dikker inschatten dan op alle andere flexomaatjes boven zo op de foto.

En mja, anderen weten het weten qua stringspanningen en type omvormers enzo :+ Ik zie vooral 5kW en al voor 90% een 3-fase kast.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:37
Het is inderdaad niet netjes aangesloten.
Net als +/- 95% van de andere installaties met enkelfase omvormers van 3500 W of groter. En +/-95% van installaties met een hoofdzekering van 35 of 40A. Ook bij 3 fase groter dan 10 kW zie je dit probleem.

Grote kans dat degene die het geïnstalleerd heeft zich van geen kwaad bewust is.
De keyboard warriors hier op Tweakers (en daar schaar ik mezelf ook onder) hebben gelijk dat dit niet netjes is en er inderdaad veel teveel stroom door een van de aardleks zou kunnen worden gevoerd als er veel zon schijnt.
Op het moment dat je precies die 4 groepen maximaal belast terwijl een van de kabeltjes niet perfect in de aardlek is ingeklemd is er inderdaad best veel kans dat er iets gaat roken.

Alle aardlekken vervangen door 40A aardlekautomaten zou een andere oplossing kunnen zijn.
https://www.google.com/am...aardlek-in-een.html%3famp
Wel even kijken of de rail meer dan 40A mag hebben.

Wees niet te teleurgesteld, je installatie hoort denk ik bij de slechte 95%.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1