Ik wil mijn dak vol gaan leggen met zonnepanelen, maar zit nog even te puzzelen met het type omvormer. Het plan is als volgt:
Legplan:
/f/image/AY5nP7AplSvVCLaVTj2Us6ev.png?f=fotoalbum_large)
Dak west:
/f/image/UeJXfj5w9305lQ4Wpp9yqTK0.png?f=fotoalbum_large)
Het ventilatiepijpje is inmiddels verwijderd.
Dak Oost:
:strip_exif()/f/image/FAIpnxiYt5DimmUih8227QCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is genomen in maart om 9 uur 's ochtends. De schaduw van de boom valt de rest van de dag niet over het dak. Het ventilatiepijpje wil ik vervangen voor een plat exemplaar zodat 'ie onder de panelen kan.
Ik zat te denken aan een omvormer van GoodWe omdat ik begrepen heb dat het schaduw-management beter is dan die van andere Chinese omvormers.
Omdat het een oost-west opstelling is heb ik begrepen dat het systeem noot zijn volledige vermogen gaat leveren. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe groot de omvormer dan moet worden. De design tool van Goodwe geeft de volgende configuraties met de 6KW en 8KW varianten:
/f/image/uYp8Leeer5ufQoGXqejXQOXb.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed begrijp levert het 8KW model dus op jaarbasis zo'n 40KWh meer op. Is dat realistisch? En in hoeverre laat een omvormer z'n magic-smoke eerder los als hij gaat aftoppen / zwaarder (over?)belast wordt?
Een alternatief zou bijvoorbeeld de Growatt MOD 7000TL3-X kunnen zijn. Zou het kleine beetje schaduw op het dak hier (soms een beetje van de CV rookgasafvoer en 's ochtends van een boom achter onze tuin op het oosten) een verschil geven tussen de GoodWe en GroWatt omvormers?
Alvast bedankt!!
| Richting | Type paneel | Aantal | Totaal Wp |
| Oost (280°) | Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M | 11 | 4125 Wp |
| West (100°) | Longi Solar LR4 375 WP Perc LR4-60HPH-375M | 10 | 3650 Wp |
| 7875 Wp |
Legplan:
/f/image/AY5nP7AplSvVCLaVTj2Us6ev.png?f=fotoalbum_large)
Dak west:
/f/image/UeJXfj5w9305lQ4Wpp9yqTK0.png?f=fotoalbum_large)
Het ventilatiepijpje is inmiddels verwijderd.
Dak Oost:
:strip_exif()/f/image/FAIpnxiYt5DimmUih8227QCU.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze foto is genomen in maart om 9 uur 's ochtends. De schaduw van de boom valt de rest van de dag niet over het dak. Het ventilatiepijpje wil ik vervangen voor een plat exemplaar zodat 'ie onder de panelen kan.
Ik zat te denken aan een omvormer van GoodWe omdat ik begrepen heb dat het schaduw-management beter is dan die van andere Chinese omvormers.
Omdat het een oost-west opstelling is heb ik begrepen dat het systeem noot zijn volledige vermogen gaat leveren. Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe groot de omvormer dan moet worden. De design tool van Goodwe geeft de volgende configuraties met de 6KW en 8KW varianten:
/f/image/uYp8Leeer5ufQoGXqejXQOXb.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het goed begrijp levert het 8KW model dus op jaarbasis zo'n 40KWh meer op. Is dat realistisch? En in hoeverre laat een omvormer z'n magic-smoke eerder los als hij gaat aftoppen / zwaarder (over?)belast wordt?
Een alternatief zou bijvoorbeeld de Growatt MOD 7000TL3-X kunnen zijn. Zou het kleine beetje schaduw op het dak hier (soms een beetje van de CV rookgasafvoer en 's ochtends van een boom achter onze tuin op het oosten) een verschil geven tussen de GoodWe en GroWatt omvormers?
Alvast bedankt!!
[ Voor 4% gewijzigd door Ethnocentrix op 02-05-2021 13:49 ]
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KxDjcu7OV55LEeTpXNZkoOH3.jpg?f=fotoalbum_large)