Radiator ventilator met middenaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 13:21
Om mijn gasgestookte cv installatie comfortabeler en efficienter te maken, heb ik voor een T22 radiator een Climatebooster van 220 cm lengte besteld. In mijn huiskamer hangen ook twee T21 radiators met een lengte van 50 cm. en die hebben een middenaansluiting. Ik kan hier dus geen normale Climatebooster aan hangen en een speciale Climatebooster met uitsparing in het midden zou 211,95 euro per radiator kosten en dat vind ik relatief erg duur vergeleken met die van 220 cm.
Concurrent Speedcomfort levert losse units met 3 fans, maar die zijn te lang om aan weerszijden van de middenaansluiting te plaatsen. Wat ik dus nodig heb zijn vier relatief kleine fanunits, waarmee ik die twee 50 cm T21 radiators kan bedienen. Ik heb ze nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je hier misschien wat inspiratie opdoen: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen ?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Dankjewel, ik ga dat goed bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Kan je m niet vanaf boven er tussen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zelfbouw lijkt me inderdaad de juiste optie

Ben ook wel benieuwd wat het rendement nog is van zo'n ventilator als ze 200 euro per stuk kosten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

De twee T21 radiators radiator vervangen voor een T22 levert ook 30% meer warmte afgifte op. eventueel kun je zelfs een wat grotere ophangen.
voorbeeld: https://radiatorkopen.nl/...act-6-plus-paneelradiator

Heb je ook al naar het cv tuning topic gekeken?

[ Voor 18% gewijzigd door Tazzios op 12-11-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-Fire-X
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-03 09:33
Oon schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:27:
Zelfbouw lijkt me inderdaad de juiste optie

Ben ook wel benieuwd wat het rendement nog is van zo'n ventilator als ze 200 euro per stuk kosten
Dat blijft 10/15% op t gas natuurlijk ;)
Natuurlijk moet je investering eraf, maar met de gasprijzen van dit jaar is dat snel terugverdiend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
X-Fire-X schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:43:
[...]

Dat blijft 10/15% op t gas natuurlijk ;)
Natuurlijk moet je investering eraf, maar met de gasprijzen van dit jaar is dat snel terugverdiend.
Vraag is of je daadwerkelijk gaat besparen en of dat 10-15% is. Wat zo'n booster doet is het afgiftevermogen van een radiator verhogen. Dat vermogen wordt onttrokken aan de ketel, dus die moet dat bijstoken. Je gaat iets hoger in rendement omdat de retourtemperatuur lager wordt, maar of dat 10-15% goed maakt is heel erg afhankelijk van de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-05 13:07

Sharky

Skamn Dippy!

_JGC_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:50:
[...]

Vraag is of je daadwerkelijk gaat besparen en of dat 10-15% is. Wat zo'n booster doet is het afgiftevermogen van een radiator verhogen. Dat vermogen wordt onttrokken aan de ketel, dus die moet dat bijstoken. Je gaat iets hoger in rendement omdat de retourtemperatuur lager wordt, maar of dat 10-15% goed maakt is heel erg afhankelijk van de installatie.
Volgens mij is de theorie ook dat door de betere convectie je meer comfort ervaart en je de thermostaat dus 1 graadje lager kunt zetten. Geen idee of het echt zo is.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Laatst online: 19:00

Tazzios

..

@X-Fire-X Die 10 tot 15% gaat er natuurlijk wel van uit dat je voor ELKE radiator een booster koopt. :+

Met behulp van ClimateBoosters wordt uw verwarmingssysteem 50% tot 80% efficiënter waardoor u de keteltemperatuur met 15 graden kunt verlagen zonder het koud te krijgen. Hierdoor zal ook uw ketel ten alle tijden met het hoogste rendement werken. Dit levert u ten minste een 15% lagere gasverbruik op!
bron: https://www.climatebooster.nl/toepassingen

Hoe dat percentage berekend is mij onduidelijk, de winst van vermogen afgifte is 40% volgens hun berekening op de site. De besparing heb je dus pas indien je ketel temperatuur lager zet, dat kun je ook doen zonder de boosters. :Y)
Die 0-4 dagen in het jaar dat het -5 is en je CV installatie het dan niet trekt zet je hem even hoger.

Zoals ik al aangaf kan het voordeliger zijn op de huidige radiator te vervangen door een 'te grote' radiator dan dure booster te kopen (met bewegende onderdelen die slijten.)

[ Voor 6% gewijzigd door Tazzios op 12-11-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Inmiddels heb ik die Climatebooster van 220 cm in gebruik en ik ben er nogal enthousiast over. Ik heb meteen een Climatebooster set van 3 units gekocht voor de convectorput voor de andere kant van de huiskamer. De convectiewarmte komt nu van twee kanten en in een mum van tijd is de huiskamer opgewarmd.
De twee kleine radiators van mijn topic hoeven niet meer voorzien te worden van blowers, want ik ben nu al zeer tevreden. De cv watertemperatuur heb ik verlaagd naar 55 graden en in combinatie met triple glas (HR+++) en naisolatie van de vloer naar RD 5.5 ben ik klaar voor een eventuele warmtepomp, maar daar wacht ik mee totdat deze apparaten uitontwikkeld zijn. Ik had al een verbruik van ongeveer 1000 m3 aardgas voor een twee onder een kap huis, maar door de Climateboosters gaat dit waarschijnlijk nog verder omlaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:09
Die boosters zijn idd een uitkomst bij convectorputten. Die werken alleen goed op hoge temperatuur tenzij je ze geforceerd gaat koelen met zo'n booster.
Dat ga je idd wel merken in zowel comfort als rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:21

M2M

medicijnman

Kan iemand mij uitleggen waarom een setje ventilators op een radiator een uplift in rendement geeft? De totale hoeveelheid energie verandert toch niet?

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@M2M je bent een lucht langs een radiator aan het forceren. Hier koel je de radiator mee af. Deze luchtstroom zal bij een hoge radiator temperatuur vanzelf gaan (convectie), maar omdat je bij een hr ketel je retour zo laag mogelijk wilt hebben, verlaag je vaak ook je aanvoertemperatuur. Nu zal natuurlijke convectie een veel lagere luchtstroom verzorgen. Dit boost je dus met de ventilatoren.

Een hr (hoog rendement) ketel, is pas een hoog rendement ketel wanneer de retour temperatuur onder de (uit mijn hoofd) 53 graden is.

[ Voor 14% gewijzigd door plaspvd op 14-11-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Hier foto's van mijn situatieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A40vaxqxRGsEpTjQ0P6n85qgCN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VAE1DC8B3AZOEJxjrR3O7nrK.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEYoUL8Qy9NON2Xpj_N-sv1mmHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8NCdoxQP8obUcKzBZ24cwOg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@Rocketman te zien aan de foto van je convector zit er een beetje ruimte tussen het verwarmingselementelement en het tussenschot. Voor het beste rendement zit dit strak tegen elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
@plaspvd Ja dat klopt, maar het tussenschot zit al strak tegen de convector aan en daar kan ik niets aan veranderen. Het is ook zo dat niet de hele lengte van de convector bedekt wordt, want er zijn 3 climateboosters van ieder 50 cm en de lengte van de convector is 190 cm.
De opbrengst is nu wel helemaal in balans met de radiator aan de andere kant van de kamer, want de ruimtetemperaturen zijn nu vrijwel gelijk aan elkaar. Ik denk dat ik nu een vrij optimale cv heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
En van boven zie je de climateboosters niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiaQnmvn_xqhVgcJQg52wMUxMjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fbw3qtbkqg9LctrlZ44MUCPF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Rocketman op 14-11-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 05-02 12:46
Rocketman schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 22:30:
Ik had al een verbruik van ongeveer 1000 m3 aardgas voor een twee onder een kap huis, maar door de Climateboosters gaat dit waarschijnlijk nog verder omlaag.
1000 kuub is al heel netjes! Heb je inmiddels beeld over hoe je nieuwe verbruik eruit ziet met je Climateboosters? Ik overweeg ze ook, probeer even de business case strak te krijgen (hoewel dat met de huidige gasprijzen waarschijnlijk wel vrij vlot rond gaat)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
Ja, ik heb inmiddels een uitstekend beeld van wat deze climateboosters doen. Het prognose van het jaarverbruik is volgens mindergas.nl gedaald naar 721 m3, dus dat is weer een sprong. Deze zomer ben ik verder gaan verbeteren en heb ik de 32 jaar oude convector van de put vervangen door een Betherma convector met dubbele capaciteit, zodat ik mijn cv temperatuur verder heb kunnen laten dalen naar 45 gr.

De radiator aan de andere kant van de kamer heb ik vervangen door een Jaga Tempo van 220 x 30 met DBH. Die grote Climatebooster van 220cm ging namelijk kapot in het voorjaar en ik kreeg mijn geld terug, waarna ik besloot die Jaga te kopen. Deze heeft dezelfde capaciteit als de huidige convectorput.

Ook op de bovenverdieping heb ik 3 Jaga's Strada geplaatst en voorzien van speedcomforts, iets minder luxe, maar een mooie aanwinst.
Die Climateboosters in de convectorput kosten wel wat, maar zijn een aanrader. Zie de daling van mijn gasverbruik in de grafiek.
Succes met het verbeteren van je verwarming!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHz_JhXl8s__IvZjs8EAFEmPHqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FX0qQZO0tRvF3QJx8ecENf4z.png?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 05-02 12:46
@Rocketman fannetjes besteld, dit weekend erop knutselen :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

dabutcha76 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

1000 kuub is al heel netjes! Heb je inmiddels beeld over hoe je nieuwe verbruik eruit ziet met je Climateboosters? Ik overweeg ze ook, probeer even de business case strak te krijgen (hoewel dat met de huidige gasprijzen waarschijnlijk wel vrij vlot rond gaat)
890 kuub, geiser voor de douche en cv voor tap en verwarming
en een pelletkachel :*)

Poah dikke Massey.

Pagina: 1