Toon posts:

Koppeling gebruiken om af te remmen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• HarryHaver
  • Registratie: oktober 2021
  • Laatst online: 27-11 17:41
Dit topic is in navolging van mijn andere, succesvolle topic: Rijles: van 1 naar 2 schakelen

Ik heb inmiddels een nieuwe instructeur met een dieselbak. Mijn nieuwe instructeur heeft geen probleem met mijn schakelgedrag. Tot zover het goede nieuws!

Nou reden we in een 30-zone en moesten we een bochtje om. Ik reed in zijn 2 en gaf geen gas, dus we gingen een steady 18 km/u. Van mijn vorige instructeur heb ik geleerd dat je, als je in zo'n geval nog ietsje rustiger de bocht door wil, de koppeling even kunt intrappen. Je zult dan iets zachter gaan. In zo'n geval remmen was bij hem uit den boze.

Mijn nieuwe instructeur zegt dat je bij het intrappen van de koppeling juist sneller zult gaan en dat ik gewoon iets moet remmen.

Nu heb ik zitten nadenken over de werking van de koppeling. In sommige gevallen werkt de koppeling intrappen inderdaad remmend, maar in sommige gevallen ook niet. Ik heb het gevoel dat het te maken heeft met de weerstand van de weg. Bijv. als je naar beneden rijdt en je trapt de koppeling in, dan zul je versnellen. Maar als je een heuvel op rijdt dan zul je heel snel tot stilstand komen. En op een vlakke weg zul je wel iets vertragen.

Sterker nog, als je geen gas geeft in zijn 2, en je gaat 18 km/u (wat ongeveer de ondergrens is van 2e versnelling in deze bak), dan zul je toch, als je remt, ook de koppeling in moeten trappen? Gaat hij anders niet sputteren? Op diezelfde manier, als ik hier wegrijd bij het huis in zijn 1, en er staat plotseling iets op de weg (het is druk en krap hier), dan trap ik ook meestal alleen de koppeling in om de auto weer te vertragen.

Kun je de koppeling gebruiken om bijv. voor/in een bocht iets te vertragen? Of moet je dan echt remmen?

[Voor 86% gewijzigd door HarryHaver op 17-10-2021 11:58]

Acties:
  • +80Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 23:44
Is het niet verstandig als je gewoon zou luisteren
naar je rijinstructeur? En niet alles in twijfel trekt?

Je merkt daarnaast toch vanzelf of je langzamer gaat of niet? Als het intrappen van de koppeling niet werkt rem je, als het wel werkt rem je niet? Ik snap het doel van het topic niet helemaal

[Voor 48% gewijzigd door revo37 op 17-10-2021 11:59]

• HarryHaver
revo37 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:58:
Is het niet verstandig als je gewoon zou luisteren naar je rijinstructeur? En niet alles in twijfel trekt?
Nou ik wil graag begrijpen hoe het zit, maar ze kon het me niet goed uitleggen. Ik vind de theorie erachter gewoon interessant. Tijdens het rijden is er soms ook niet heel veel tijd om erover te praten. Ik heb van mijn vorige topic in elk geval veel geleerd. Een rijleraar heeft niet altijd tijd om dat allemaal goed uit te leggen.

Acties:
  • +35Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Sowieso doe je in een bocht nooit iets met je koppeling. Die gebruik je pas ná de bocht weer.

Hoi!

Acties:
  • +39Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20:36
Half op de koppeling rijden is een slippende koppeling en kost je koppelingsplaten uiteindelijk. In jouw geval zou ik maar gewoon rijles nemen in een automaat, heb je al dat gezanik niet :'). En mag je alleen in een automaat rijden...

• HarryHaver
Termi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:01:
Half op de koppeling rijden is een slippende koppeling en kost je koppelingsplaten uiteindelijk. In jouw geval zou ik maar gewoon rijles nemen in een automaat, heb je al dat gezanik niet :'). En mag je alleen in een automaat rijden...
Wat een onzin! Ik wil het gewoon goed leren en begrijpen. Eigenlijk vind ik zo'n koppeling en al die versnellingen heel boeiend en interessant.

Maar als ik hier op google, krijg ik ook best veel verschillende meningen. Ik lees dat sommige mensen altijd de koppeling indrukken in de bocht. Anderen remmen alleen bij.

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 18:51
Van mijn vorige instructeur heb ik geleerd dat je, als je in zo'n geval nog ietsje rustiger de bocht door wil, de koppeling even kunt intrappen. Je zult dan iets zachter gaan.
Eigenljk net niet. Door je koppeling in te drukken neem je de motorrem weg. Je zal dus minder afremmend effect hebben.
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Wat een onzin! Ik wil het gewoon goed leren en begrijpen. Eigenlijk vind ik zo'n koppeling en al die versnellingen heel boeiend en interessant.

Maar als ik hier op google, krijg ik ook best veel verschillende meningen. Ik lees dat sommige mensen altijd de koppeling indrukken in de bocht. Anderen remmen alleen bij.
Is zeker geen onzin. Waarom zou je je koppeling indrukken in een bocht? Is net al remmen. Dat doe je voor een bocht. Om het beetje uit te breiden, een 4x4 gaat beter door bochten maar enkel maar als de wielen "aangedreven" zijn. Als je ontkoppelt, is er eigenlijk niet dat een 4x4 beter maakt dan een 2x4.

[Voor 54% gewijzigd door Kenhas op 17-10-2021 12:17]

• Technomania
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:04

Technomania

salvis titulis et honoribus

Termi schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:01:
Dat was voor mij een dure les met mijn 1e auto. Mijn koppelingsplaten waren dusdanig versleten dat ik nauwelijks meer vooruit kwam. 8)7

@HarryHaver Je hebt nog les dus je moet nog leren. Luister gewoon naar iemand die al rijervaring heeft.

Het leven is eindig dus je zal nooit voor eeuwig blijven tobben.

• EWK
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

[...]

Oke, les 3 is echt dat je alle handelingen qua koppeling en schakelen niet in een bocht doet.
Tijdens de bocht wil je alleen bezig zijn met waarnemen, sturen, gas geven en/of remmen.
Plus wat kenhaas zegt

Hoi!

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 06:50
HarryHaver heeft gewoon een bekend syndroom en wil graag alles begrijpen. Ik snap dat wel maar het maakt het leven niet makkelijker.

Door de koppeling in te trappen rem je in principe niet. Je ontkoppelt de versnellingsbak bak van de motor. Het enige is dat wanneer je zo langzaam rijdt dat de motor stationair sneller draait dan de aandrijving dat je zult remmen wanneer je de koppeling intrapt.

Versnellen door de koppeling in te trappen tsja dat kan als je aan het afremmen bent op de motor. De motor geeft dan weerstand en deze weerstand zal worden opgeheven als je de koppeling intrapt.

Always look on the bright side of life.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 00:03

Grvy

Bot

[...]

En groot gelijk heb je. Tweakers staat er nogal om bekend dat ze nogal snel een oordeel hebben, trek je er niks van aan.

Ik zou gewoon luisteren naar de instructies van je nieuwe rij instructeur en daarnaast even wat zelf onderzoek doen naar hoe een auto precies werkt etc (kan ik je ook niet vertellen) als je dat boeiend vind. :)

Trackers of betalen.

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 04:28
Als je met koppeling ingedrukt de bocht ingaat heb je minder controle over het voertuig dan als je deze niet hebt ingedrukt.. Zo heb ik het geleerd. En ik heb het ook in praktijk deels zo moeten ervaren van mijn instructeur. Hij hield de koppeling ingedruk en ik dacht whaa wat gebeurd er nu.:-) . Een slippende koppeling zou misschien kunnen maar ja dan slijten de materialen wel sneller.

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Door de koppeling in te trappen haal je de motorrem weg, en rolt het voertuig alsof de versnelling in neutraal staat.
In een bocht zul je altijd wat afremmen, ook zonder motorrem, tenzij je bergafwaarts rijd.

• London
  • Registratie: oktober 2007
  • Niet online

London

Victoria Concordia Crescit

Ik zou als ik Harry was lekker een automaat kopen en het hele concept van schakelen links laten liggen.

Arsenal - Real Madrid - Mercedes AMG Petronas

• Clifdon
Je leert als het goed is om gewoon in de versnelling door een bocht te gaan. Dus niet ontkoppeld oid. Dat heeft vooral te maken met voertuigcontrole bij gladheid. Zodra je de koppeling op laat komen of intrapt in een bocht ga je sneller glijden. Dat komt door een complex spel van versnellingskrachten. Wmb is dat allemaal theorie en moet je gewoon gasgeven behalve als je achterwielaandrijving hebt. Dan ietjes voorzichtiger zijn.

Btw er zijn youtube filmpjes voldoende die de aandrijflijn van een auto uitleggen. Wellicht is dat iets?

• HarryHaver
Kenhas schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:06:
[...]

Eigenljk net niet. Door je koppeling in te drukken neem je de motorrem weg. Je zal dus minder afremmend effect hebben.

[...]

Is zeker geen onzin. Waarom zou je je koppeling indrukken in een bocht? Is net al remmen. Dat doe je voor of na een bocht. Om het beetje uit te breiden, een 4x4 gaat beter door bochten maar enkel maar als de wielen "aangedreven" zijn. Als je ontkoppelt, is er eigenlijk niet dat een 4x4 beter maakt dan een 2x4.
Maar als je in de 2 rijdt en geen gas geeft, dan trekt de motorrem de auto al naar ongeveer 18 per uur. Dus stel dat je niet remt, dan neem je de bocht toch met 18? En als je dan zou remmen, kom je onder de 18, moet ik dan niet alsnog eigenlijk de koppeling indrukken? Dat is mij zo geleerd, dat ik als ik onder de ondergrens kom en door wil rijden in die versnelling, dan de koppeling in moet drukken zodat de auto niet gaat sputteren en schokken.

En als je niet de koppeling indrukt en remt naar bijv. 12, dan trekt de motor de auto toch weer vanzelf richting de 18?

• Sir_Lion
  • Registratie: juli 2015
  • Nu online
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Maar als je in de 2 rijdt en geen gas geeft, dan trekt de motorrem de auto al naar ongeveer 18 per uur. Dus stel dat je niet remt, dan neem je de bocht toch met 18? En als je dan zou remmen, kom je onder de 18, moet ik dan niet alsnog eigenlijk de koppeling indrukken? Dat is mij zo geleerd, dat ik als ik onder de ondergrens kom en door wil rijden in die versnelling, dan de koppeling in moet drukken zodat de auto niet gaat sputteren en schokken.

En als je niet de koppeling indrukt en remt naar bijv. 12, dan trekt de motor de auto toch weer vanzelf richting de 18?
Dan moet je voor de bocht terugschakelen naar de 1 om te voorkomen dat de auto gaat afslaan.

• Eric Z
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20:54
Remmen zijn goedkoper en makkelijker te vervangen.
Koppeling is om te schakelen of langzaam (weg)rijden, niet om te remmen.

Gebruik je de koppeling creer je mogelijk instabiliteit in je voertuig. Bij te abrupt op laten komen ook. Zeker in bochten extra risico icm koud en/of vochtig weer.

Daarnaast is het zo dat normaal gesproken je al klaar moet zijn met remmen etc. voor de bocht in gaat. Wederom vanwege stabiliteit, zal met de snelheden waar je het nu over hebt niet echt veel uitmaken, maar beter om het nu aan te leren dan dat je straks op hogere snelheden ook zit te klooien met remmen/koppelen in de bocht.

Voor de bocht klaar zijn, halverwege de bocht op gepaste wijze weer snelheid gaan bouwen.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:25
Koppeling kun je gebruiken om sneller te vertragen dan klopt (op de motor remmen), maar laat de koppeling dan wel helemaal los en haal je voet eraf anders kost het koppelingsplaten.

Normaal rij je nooit met ontkoppelde motor tenzij je schakelt, gaat optrekken of bij een file waarbij de 1e versnelling ook nog teveel is.

Je merkt het wel aan de auto wanneer je de koppeling moet intrappen omdat de toerental te laag wordt.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:05

Honesty

kattenneus!

Niet goed voor de koppeling idd dus probeer het niet te doen. Ik heb geleerd met het nieuwe rijden om de koppeling bij een stoplicht zo laat mogelijk te gebruiken en verder niet. Buiten het feit dat je minder controle hebt in de bocht is het rijden met slippende koppeling erg onzuinig en slecht voor de auto.
Ik denk dat het belangrijk is om een gevoel voor autorijden te krijgen en niet als een blinde te staren naar de kilometers. Soms ga je berg op of af en dan geven kilometers een vertekend beeld.

festina lente

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 23:58

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Duke rules the world...

HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

Je denkt teveel en exact erover na. Leer de auto aan te voelen dan gaat dat vanzelf. Autorijden is geen exacte wetenschap. Je moet veel vaardigheden tegelijk uitvoeren en aanleren tot een automatisme.

Dat is dus waar de instructeur jou bij probeert te helpen.

Tweakers Discord

• Kenhas
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 28-11 18:51
@HarryHaver dan moet je je koppeling induwen voor de bocht. Zaken zoals remmen en koppeling intrappen hebben een invloed op de stabiliteit van een auto. En het is nooit een goed idee om in een bocht de stabiliteit van je auto aan te passen. Ik zeg niet dat je uit de bocht gaat vliegen als je het doet op een droog wegdek of zo. Maar de vuistregel is eigenlijk dat je niets doet in een bocht behalve sturen.

Begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "motorrem trekt al naar 18 per uur". Met je laatste zin bedoel je waarschijnlijk dat de motor er zelf voor zorgt dat je minimum 18 rijdt. Maar een motor kan gerust een lagere snelheid aan in zijn tweede. Je kan gerust een bocht nemen in tweede versnelling aan 10 per uur, zeker met een diesel. De naaimachientjes de dag van vandaag hebben veel minder koppel dan vroeger omdat ze meer op turbokracht betrouwen maar het zou geen probleem mogen zijn. Je kan bijvoorbeeld een rond punt gerust in vierde versnelling nemen zonder sputteren maar erg snel ga je dan niet accelereren.

Hoe soepel een motor omgaat met lage toeren hangt ook wel af van motor tot motor. Benzine vs diesel en zo

[Voor 5% gewijzigd door Kenhas op 17-10-2021 12:25]

• 3dfx
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:53:

Kun je de koppeling gebruiken om bijv. voor/in een bocht iets te vertragen? Of moet je dan echt remmen?
In principe doe je geen van beiden in een bocht; je dient gewoon van tevoren de bocht goed in te schatten ;)

Het hangt namelijk van teveel factoren af of dat überhaupt wel veilig kan:

- heeft de auto voor-, vier-, of achterwielaandrijving
- 40 of 400 PK
- goeie of slechte banden
- ABS, ESP en andere hulpmiddelen
- een goed doseerbare of juist een soort aan-/uit-koppeling
- ervaring van de bestuurder in het algemeen, en in het bijzonder met die specifieke auto
- staat van het wegdek: goed, hobbelig, nat, glad, gravel, belgisch, besneeuwd etc.
etc.

Dus doe het niet en leer het jezelf niet aan :+

[Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 17-10-2021 12:28]

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20:25
Eric Z schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:22:
Remmen zijn goedkoper en makkelijker te vervangen.
Koppeling is om te schakelen of langzaam (weg)rijden, niet om te remmen.
De koppeling kun je prima gebruiken om te remmen daar is niks mis mee maar wel de pendaal helemaal loslaten, sterker nog dat is ook goedkoper want je motor gebruikt dan geen brandstof en wordt ook aangeraden bij het "nieuwe rijden" koppelingsplaten slijten alleen als je met de voet op de koppeling blijft rijden of met een te lage toerental zware objecten zit te trekken.

Vrachtwagens bijvoorbeeld doen het de hele tijd om de motorrem te gebruiken en pas op het allerlaatst de gewone rem.

[Voor 28% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2021 12:29]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Nou reden we in een 30-zone en moesten we een bochtje om. Ik reed in zijn 2 en gaf geen gas, dus we gingen een steady 18 km/u. Van mijn vorige instructeur heb ik geleerd dat je, als je in zo'n geval nog ietsje rustiger de bocht door wil, de koppeling even kunt intrappen. Je zult dan iets zachter gaan. In zo'n geval remmen was bij hem uit den boze.

Mijn nieuwe instructeur zegt dat je bij het intrappen van de koppeling juist sneller zult gaan en dat ik gewoon iets moet remmen.
Ik heb het koppelen en schakelen ook altijd fascinerend gevonden. Ik snap je interesse wel. :)

Het beste is uiteraard om de snelheid en versnelling vóór de bocht te hebben gefixed. Maar soms kom je nou eenmaal in de situatie dat je tijdens de bocht ook iets moet aanpassen. In ga er effe vanuit dat je vraag daarover gaat.

Beide instructeurs hebben in dit scenario beide gelijk.
In de situatie die jij uitlegt, korte samenvatting: je geeft geen gas, je zit in de 2e versnelling en je hebt (nog) niet ontkoppelt. Je rijd 18 km/h, dat zal dan met (bijna) het minimale/stationaire toerental van de motor zijn.

Als nu de situatie zich voordoet dat je er (reeds in de bocht of in het begin ervan) toch nog wat snelheid uit wilt halen dan is de eerste stap ontkoppelen. En dan afhankelijk van de situatie moet je ook de rem gaan gebruiken om de snelheid eruit te krijgen.

Als je dat in deze situatie om zou draaien, eerst rem dan koppeling, dan loop je de kans dat de boel russen rem en koppeling gaat horten en stoten en dát komt de veiligheid niet ten goede.

Stel dat je situatie iets anders was je, en je was ook nog iets van gas aan het geven, dan laat je eerst die los, dan rem indrukken, dan koppeling indrukken.

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:05

Tens

functie elders

koppeling in is geen aandrijving, dus vertraging, behalve als je bergaf gaat natuurlijk.

Wat er denk ik bedoeld wordt is dat het remmen zonder koppeling in als je al op stationair toerental zit wel eens tot protesten van de motor kan leiden. (geen idee of huidige motoren dar nog last van hebben, en het zal ook anders zijn voor een 0.8 dan een 2.8 liter motor) Als je 18 teveel vindt voor een bocht; vóór de bocht zorgen dat je op 12 zit.
Persoonlijk zou ik zeker bij weinig uitzicht naar bijna nul gaan voor de bocht, en dan weer versnellen.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Eric Z
mr_evil08 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:25:
[...]

De koppeling kun je prima gebruiken om te remmen daar is niks mis mee maar wel de pendaal helemaal loslaten, sterker nog dat is ook goedkoper want je motor gebruikt dan geen brandstof en wordt ook aangeraden bij het "nieuwe rijden" koppelingsplaten slijten alleen als je met de voet op de koppeling blijft rijden(laten slippen bijvoorbeeld) of met een te lage toerental zware objecten zit te trekken.

Vrachtwagens bijvoorbeeld doen het de hele tijd om de motorrem te gebruiken en pas op het allerlaatst de gewone rem.
Motorrem is in principe gewoon alle pedalen loslaten. Komt geen koppeling aan te pas.

Remmen op de koppeling ga ik uit van daadwerkelijk met het koppelingspedaal iets doen.
Dat doe ik dus vrijwel nooit. Op het circuit of in de bergen wil je wel eens terugschakelen en op laten komen om stevig af te remmen. Maar dat is maar kort en een bewuste keuze, vervolgens ben je gewoon weer op de motor aan het remmen.

• RemcoDelft
  • Nu online
Om te versnellen is energie nodig, als dat niet uit de motor komt moet het ergens anders vandaan komen. Je zal dus alleen kunnen versnellen als je naar beneden rijdt. Tot zover de natuurkunde.

Een goede rijinstructeur leert je veilig rijden zodat je door het examen komt, en met een beetje geluk daarna doorgaat met goed rijgedrag aanleren. Hele discussies aangaan en alles in twijfel trekken gaat je niet helpen, ga gewoon lekker rijden. En diesel werkt net iets anders dan benzine.

• HarryHaver
Tens schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:37:
[...]

koppeling in is geen aandrijving, dus vertraging, behalve als je bergaf gaat natuurlijk.

Wat er denk ik bedoeld wordt is dat het remmen zonder koppeling in als je al op stationair toerental zit wel eens tot protesten van de motor kan leiden. (geen idee of huidige motoren dar nog last van hebben, en het zal ook anders zijn voor een 0.8 dan een 2.8 liter motor) Als je 18 teveel vindt voor een bocht; vóór de bocht zorgen dat je op 12 zit.
Persoonlijk zou ik zeker bij weinig uitzicht naar bijna nul gaan voor de bocht, en dan weer versnellen.
Maar hoe zorg ik dan dat ik op 12 zit (als ik in de 2 rijd)? Door alleen te remmen? Dus stel dat jij in jouw auto een bocht doorgaat en je vindt 12 een goede snelheid, rem je dan gewoon af tot 12, en dan in de bocht geef je weer wat gas bij tot de gewenste snelheid?

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

Quad

Selectief doof

HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Maar hoe zorg ik dan dat ik op 12 zit (als ik in de 2 rijd)? Door alleen te remmen? Dus stel dat jij in jouw auto een bocht doorgaat en je vindt 12 een goede snelheid, rem je dan gewoon af tot 12, en dan in de bocht geef je weer wat gas bij tot de gewenste snelheid?
Ik rem af tot een snelheid die mij het gevoel geeft veilig een bocht door te kunnen. Of dat nu 12 of 18 is zal me een worst wezen, daar kijk je namelijk niet naar.

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
Stem hier voor koffie op GoT!

• Tens

Tens

functie elders

[...]

Dat ligt dus aan de auto; de ene motor zal geen problemen geven als hij onder stationair gedwongen wordt de andere wel. (vraag aan je instructeur of je het in die auto mag testen hoeveel je nog bij kunt remmen voordat de motor protesteert) Bedenk wel dat rem weer loslaten automatisch versnelling geeft omdat de motor naar stationair wil.
Dus alleen remmen kan als de motor niet protesteert, anders koppeling losintrappen en remmen.

• HarryHaver
Interessante reacties tot nu toe. Ik begrijp dus dat het ook heel erg aan de auto ligt of de auto in kwestie het accepteert dat je remt tot onder een bepaalde snelheid of niet. Ik ga zeker eens vragen of ik uit mag testen bij welke snelheid de motor protesteert en bij welke nog niet!

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 06:34
[...]

Die 12, is dat vóór of ná correctie? Is je speedometer geijkt?

- knip -

• HarryHaver
Raymond P schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:53:
[...]

Die 12, is dat vóór of ná correctie? Is je speedometer geijkt?
Ik bedoel gewoon een snelheid die een redelijk stuk (bijv. 30%) onder de stationaire snelheid van de versnelling zit waar je in rijdt. Of het 11, 12 of 13 is maakt weinig uit denk ik.

• RemcoDelft
  • Nu online
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:55:
[...]

Ik bedoel gewoon een snelheid die een redelijk stuk (bijv. 30%) onder de stationaire snelheid van de versnelling zit waar je in rijdt. Of het 11, 12 of 13 is maakt weinig uit denk ik.
Als je onder het stationair toerental komt ben je te laat met terugschakelen.

• Raymond P
Bij zo'n drastisch laag toerental dien je terug te schakelen. En ik kan mij niet voorstellen dat je 30% onder stationair niet voelt.

Het veiligste wat je in zo'n situatie kan doen is je gevarenlicht aanzetten. :P

Zet eens een halfvol flesje water op je dashboard, dat zal je boekdelen vertellen over wat de auto doet als je moeite hebt met aanvoelen.

- knip -

• Tens

Tens

functie elders

RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:00:
[...]

Als je onder het stationair toerental komt ben je te laat met terugschakelen.
Terug naar één dan maar :?

• Eric Z
Als je onder stationair komt heb je je niet goed voor bereid op de bocht.
Vooruit kijken, anticiperen en gevoel opbouwen qua snelheid en versnelling. Dat is waar je aan moet werken, exacte getallen wanneer je in welke versnelling zit helpen niets.

Als dat gevoel er een beetje inzit komt het vanzelf goed. Niet te veel overpijnzen en op die snelheidsmeter focussen.

• HarryHaver
Eric Z schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:04:
Als je onder stationair komt heb je je niet goed voor bereid op de bocht.
Vooruit kijken, anticiperen en gevoel opbouwen qua snelheid en versnelling. Dat is waar je aan moet werken, exacte getallen wanneer je in welke versnelling zit helpen niets.

Als dat gevoel er een beetje inzit komt het vanzelf goed. Niet te veel overpijnzen en op die snelheidsmeter focussen.
Maar neem jij dan bochten in een woonwijk waar bijv. 18 te hard is in de eerste versnelling? Of heb ik gewoon nog niet genoeg competentie achter het stuur en rijvaardigheid om de bochten met 18 te nemen? Want ik lees hier genoeg mensen die zeggen dat ze nooit terugschakelen naar de 1 tenzij ze tot stilstand komen, en ik ga ervan uit dat zij ook af en toe bochten nemen met een sub-stationaire snelheid ;)

[Voor 12% gewijzigd door HarryHaver op 17-10-2021 13:08]

• jeroenkb
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 28-11 18:03
Ik denk inderdaad dat je nog wat ervaring moet opdoen.

Een bocht met 18 nemen is wat mij betreft niet erg snel.

Ik denk vooral dat de meeste bestuurders op gevoel rijden en absoluut niet kijken naar de snelheid(smeter) om te bepalen hoe hard ze de bocht doorgaan.
En als die snelheid te laag is voor de versnelling dan schakelen ze terug. Helemaal onbewust en automatisch.
Daar is verder geen wetmatigheid voor.

• RemcoDelft
  • Nu online
Tens schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:02:
[...]

Terug naar één dan maar :?
Dat is soms nodig, bijvoorbeeld bij een scherpe haakse bocht bij een inrit-drempel.

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:31
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:05:
[...]

Maar neem jij dan bochten in een woonwijk waar bijv. 18 te hard is in de eerste versnelling? Of heb ik gewoon nog niet genoeg competentie achter het stuur en rijvaardigheid om de bochten met 18 te nemen? Want ik lees hier genoeg mensen die zeggen dat ze nooit terugschakelen naar de 1 tenzij ze tot stilstand komen, en ik ga ervan uit dat zij ook af en toe bochten nemen met een sub-stationaire snelheid ;)
Je bent veel teveel met getalletjes bezig. Het enige getal dat belangrijk is is de ter plaatse geldende maximum snelheid, verder is het een kwestie van gevoel en veiligheid. Dat komt vanzelf als je vaker (in dezelfde auto) rijdt. Dat heet ervaring en daar zijn rijlessen voor, het doel is dat je met dit soort dingen uiteindelijk helemaal niet meer bezig bent.

• Tens

Tens

functie elders

RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Dat is soms nodig, bijvoorbeeld bij een scherpe haakse bocht bij een inrit-drempel.
inderdaad, precies de situatie die TS beschrijft....... :X

• HarryHaver
sig69 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:17:
[...]

Je bent veel teveel met getalletjes bezig. Het enige getal dat belangrijk is is de ter plaatse geldende maximum snelheid, verder is het een kwestie van gevoel en veiligheid. Dat komt vanzelf als je vaker (in dezelfde auto) rijdt. Dat heet ervaring en daar zijn rijlessen voor, het doel is dat je met dit soort dingen uiteindelijk helemaal niet meer bezig bent.
Nou, de getallen doen er in dit geval wel enigszins toe, omdat ik een globale indicatie probeer te geven van de stationaire snelheid in de 2 en een snelheid die een stukje lager ligt dan die snelheid waarin ik de bocht wil nemen. We kunnen het natuurlijk ook over het toerental hebben als je dat liever doet. Dus dan zou ik bijv zeggen: "Ik wil de bocht nemen met een snelheid waarbij de toerenteller onder de 1 uit zou komen als ik zou doorrijden in die versnelling en zou afremmen".

Er zijn gewoon bochten die je niet met 18 km/u kunt nemen, of in elk geval niet veilig. Dus dan vraag ik me toch af wat ik moet doen.

Ik heb het idee dat er hier twee verschillende groepen zijn:
A. indien het toerental onder de 1 komt (en de snelheid dus onder de stationaire snelheid) altijd terugschakelen (in dit geval dus naar 1)
B. gewoon lichtjes remmen en de bocht nemen. Het maakt niet zoveel uit als het toerental dan even onder de 1 komt in de 2e versnelling.

• HarryHaver
RemcoDelft schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:16:
[...]

Dan zet ik hem sowieso in z'n 1, daarover is voor mij geen discussie mogelijk!

• Marnix1988
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 28-11 00:03
Mijn inziens overdenk je dit onderwerp enorm. Een snelheid voor een bocht is er niet, je moet het op gevoel doen en waar je jezelf comfortabel bij voelt, dat is net zoals je op een 100/130 weg niet perse 130 moet gaan rijden als het bijv. keihard regent, want daar voel je je waarschijnlijk niet comfortabel bij, althans ik niet, en in mijn ervaring het overige verkeer ook niet. Datzelfde geldt voor bochten, er zijn zoveel variabelen, zoals voorrang/overzichtelijke bocht/woonwijk/erf inrit/onoverzichtelijke bocht/kleine scherpe bocht/lange doorhalende bocht etc. etc.

Volgens mij is je initiële vraag of je op de koppeling moet afremmen. Ik heb geleerd en uit ervaring opgedaan dat je voor de bocht klaar wil zijn met schakelen. Als je eens voor het stoplicht langzaam wil afremmen kun je dat prima wat doen op de koppeling maar 9 van de 10x moet je daar ook nog bijremmen. Rijden doe je vooral op gevoel met inacht houding van een set regels.

Nog korte toelichting op waarom ik dat geleerd heb, maar volgens mij is dat ook al meermaals aangegeven. Als je de koppeling indrukt heb je gewoon minder controle over je voertuig en het remt zeker niet per definitie meer af, dan moet je terugschakelen, dan wellicht maar de 1 gebruik je eigenlijk alleen om weg te rijden en nooit tijdens het rijden.
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Ik heb het idee dat er hier twee verschillende groepen zijn:
A. indien het toerental onder de 1 komt (en de snelheid dus onder de stationaire snelheid) altijd terugschakelen (in dit geval dus naar 1)
B. gewoon lichtjes remmen en de bocht nemen. Het maakt niet zoveel uit als het toerental dan even onder de 1 komt in de 2e versnelling.
Als de auto niet tegensputtert door te laag toerental dan doe je toch B, maar dat leer je door paar keer te rijden in een auto en dan weet je in wat voor toerental z'n auto zich comfortabel voelt. Maar in bijna alle auto's waar in heb gereden is onder de 1 dat je gaat schokken. Maar ik denk oprecht dat ik nog nooit een bocht in z'n 1 heb genomen dus kan je je beter i.p.v. zorgen maken of de auto het aankan even wat meer doorgassen, voorbereid de bocht in gaan en dan focussen op het sturen i.p.v. deze randzaken die je afleiden van het verkeerd zelf.

[Voor 42% gewijzigd door Marnix1988 op 17-10-2021 13:28]

• sig69
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:31
HarryHaver schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

terugschakelen (in dit geval dus naar 1)
Dit dan. Als de motor begint te bokken merk je dat vanzelf en kan je altijd nog terug naar 1, of de koppeling erbij pakken.

• Raymond P
@HarryHaver Er is nog een derde groep. Degenen die een stukje slijtage voor lief nemen tbv rijcomfort en de koppeling ietswat laten slippen om het toerental op te laten kruipen als zo'n situatie zich onverhoopt voordoet.
Persoonlijk heb ik liever geen tweemassavliegwiel op schoot en een koppelingsplaatje is echt niet direct aan vervanging toe als dat een keer gebeurt.

Idealiter voorkom je die situatie. Het doel van je rijlessen is niet om te leren hoe je efficiënt met foutjes om gaat maar om te leren hoe je ze vermijdt.
Als je straks je rijbewijs gehaald hebt kan je een (of meerdere) cursus voertuigcontrole nemen, daar krijg je dan les in het besturen van je voertuig in specifieke situaties waar de basis skillset die je nodig hebt om af te rijden niet toereikend is.

[Voor 4% gewijzigd door Raymond P op 17-10-2021 13:39]

- knip -

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 28-11 19:16
Meestal is de 1e versnelling echt erg kort en gas los laten geeft dan dat je heel schokkerig rijdt. Bovendien is terugschakelen vanuit 2 naar 1 vaak wat hakerig (in mijn ervaring).

Ik laat de koppeling dus los als ik onder de 18 zou komen en rem dan bij. Daarna koppel ik rustig zodat de auto weer 18 rijdt als ik volledig gekoppeld ben. Zo hoef ik niet naar de 1 terug.

Mijn vrouw heeft er een grafhekel aan als ik in zijn 1 rij en zo ons woonerf af rij. Daar zitten namelijk een aantal flinke drempels in en dat geeft dus in 1 een schokkerig rijgedrag. 2 trekt dat prima.

Ik ga dus voor:
c: koppeling in en lichtjes remmen.

• eLScha
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:55
10, 11, 12, 14, 15, 16 km/h door een bocht doet er niet toe. 1200, 1250, 1300, 1350 toeren ook niet. De bocht die je vandaag met 20 neemt pak je morgen met 15 omdat er een auto staat en overmorgen met 10 omdat er een bal op straat ligt.

De bocht die je vandaag in z'n 4 neemt, neem je morgen in z'n 3 omdat je net even hebt moeten remmen en morgen in z'n 1 omdat je stil staat vanwege een file.

Laat het exacte los bij je rijles en ga luisteren naar je instructeur. Verschillende instructeurs zullen verschillende dingen zeggen omdat ze je een vaardigheid gaan aanleren en geen formules.

Wat de ene instructeur okay vindt, vindt een andere instructeur niet okay. Dat is omdat je de individuele momenten van het autorijden niet los kunt zien. Elke instructeur zal zijn eigen smaakje geven aan de lessen, maar bij alle instructeurs is het einddoel gelijk: jou op een veilige manier in een auto door het verkeer laten bewegen.

Zolang jouw focus ligt op de exacte snelheid, toerental en versnelling liggen jullie doelen te ver uit elkaar en wordt examen doen ingewikkeld. Wanneer jij de bocht in z'n 3 met 1250 toeren en 43 km/h genomen hebt zoals je dat vaker hebt gedaan kan je examinator dat toch afkeuren omdat het op dat specifieke moment niet de juiste keuze was. De examinator beoordeelt je vaardigheid, niet je exacte gedrag.

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:19
[...]

Wie zegt dat die bocht precies met 18km/h genomen moet worden? Waarom niet 15 in z'n 1 of 20 in z'n 2 als 18 niet lekker rijdt? Overigens denk ik dat je dit gewoon in z'n 2 moet kunnen doen, zeker in een diesel.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Dit topic is in navolging van mijn andere, succesvolle topic: Rijles: van 1 naar 2 schakelen

Ik heb inmiddels een nieuwe instructeur met een dieselbak. Mijn nieuwe instructeur heeft geen probleem met mijn schakelgedrag. Tot zover het goede nieuws!

Nu heb ik zitten nadenken over de werking van de koppeling. In sommige gevallen werkt de koppeling intrappen inderdaad remmend, maar in sommige gevallen ook niet. Ik heb het gevoel dat het te maken heeft met de weerstand van de weg. Bijv. als je naar beneden rijdt en je trapt de koppeling in, dan zul je versnellen. Maar als je een heuvel op rijdt dan zul je heel snel tot stilstand komen. En op een vlakke weg zul je wel iets vertragen.

Sterker nog, als je geen gas geeft in zijn 2, en je gaat 18 km/u (wat ongeveer de ondergrens is van 2e versnelling in deze bak), dan zul je toch, als je remt, ook de koppeling in moeten trappen? Gaat hij anders niet sputteren? Op diezelfde manier, als ik hier wegrijd bij het huis in zijn 1, en er staat plotseling iets op de weg (het is druk en krap hier), dan trap ik ook meestal alleen de koppeling in om de auto weer te vertragen.

Hier heb ik laatst al eens een discussie over gehad op Tweakers. Ik trap zelf wel de koppeling in om wat langzamer te gaan. Er is een minimumsnelheid in z'n 2 en als je daar onder wilt komen moet je imo altijd de koppeling intrappen.
Andere Tweakers doen het weer ander inclusief uitleg met filmpjes aan toe. Maar ik vind het nog steeds fijner rijden om in langzame bochten de koppeling in te trappen.

Hoe een bocht door te gaan ? ( auto )

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:50
Gaan we straks voor elke handeling (invoegen, uitvoegen, inparkeren, hellingstart..) een topic krijgen?

Ga gewoon zoals 1000en anderen lessen blijven volgen en daarna zelf rijden. Het gevoel komt vanzelf (en dat zeg ik als iemand met pas 2 jaar een rijbewijs).

[Voor 44% gewijzigd door Basekid op 17-10-2021 14:07]

• MewBie
  • Laatst online: 23:52
De koppeling is er niet om je snelheid te regelen (behalve bij heel langzaam vooruit of achteruit te rijden), maar om van versnelling te wisselen.

Buiten heel langzaam vooruit/achteruit rijden is er maar 1 situatie waar je een bocht neemt met ingetrapte koppeling: je snelheid is dusdanig laag dat stationair in de 2de versnelling te snel is.
In alle andere situaties heb je iets verkeerd gedaan. Rijdend terug schakelen naar de eerste versnelling en de koppeling weer op laten komen is over het algemeen geen goed idee. :P

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • +22Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 23:32
Deze reacties hebben toch allemaal geen zin, @HarryHaver luistert toch niet. Ja, misschien naar reacties die zijn eigen ideeën bevestigen.

Dit is in het vorige topic ook al uitgebreid aan bod gekomen.
Ik dacht dat het wel duidelijk was dat je de koppeling gewoon niet moet gebruiken in een bocht. Koppeling gebruiken in een bocht is gewoon een dikke no no, en kan zelfs gevaarlijk zijn.

En nee, van de koppeling in trappen zal je meestal niet langzamer gaan rijden, juist sneller. Je instructeur heeft het juist. Als je de koppeling intrapt gaan de wielen vrij draaien, en ga je meestal sneller rollen. Helemaal als je op de motor aan het afremmen bent.

Luister toch gewoon eens naar je instructeurs man. Het vorige topic was nog enigszins te begrijpen, en overdreef de instructeur ontzettend. Als je nu al weer begint te twijfelen aan je (3e volgens mij) instructeur, word het wel duidelijk waar het probleem echt zit.

Wees toch niet zo'n wijsneus, je hebt praktisch geen rijervaring, je kan er van uit gaan dat een instructeur dingen beter weet als jij.
Volgens mij had je toch al ontzettend veel lessen gehad? Dat je al zo ontzettend veel lessen hebt gehad zegt ook wel iets. Dat zal echt niet allemaal aan de instructeurs liggen.

Wil je nou je rijbewijs halen, of wil je bijdehand doen, en denken dat je alles beter weet? Want als je zo bezig blijft zal je rijbewijs nog heel lang duren.

[Voor 22% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 15:27]

• Flo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 27-11 23:24
Doe jezelf een plezier en haal eerst je rijbewijs. Maak jezelf daarna pas druk met dit soort dingen.

Ten eerste: Bedenk je dat veel (echt heel veel) mensen een rijbewijs hebben. Velen van hen hebben geen (echt nul komma nul) begrip van hoe een auto werkt en wat een koppeling doet of waarvoor dat ding er is.

Ten tweede: je moet straks een rijexamen doen. Ja dan moet je kunnen rijden, maar (en onderschat dit niet) je moet een manier van doen en handelen ten toon stellen aan de examinator. Stel jij hebt gelijk op puur technisch vlak maar tijdens het examen val jij op met “afwijkend” gedrag op de koppeling bij wegrijden of een bocht. Examinator telt een minpuntje en helaas, al met al het niet goed genoeg. Jij in discussie met jezelf en de halve wereld, maar die examinator heeft nog meer te doen en zegt “neem nog wat lessen en kom maar terug”. Ben jij niet bij gebaat toch? zo’n instructeur leert jou rijden, maar geeft je indirect ook tips om door zo’n examen heen te komen. Profiteer daar van. Wat eigenwijsheid is gezond, maar eigenwijs zijn kan je ook gigantisch in de weg zitten. En dat is hier geloof ik het geval.

• kwibox
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 28-11 14:30
@HarryHaver beste TS, je bent aan het lessen dus de instructeur is de baas. Je hebt 0.0 ervaring en geen basisniveau dus je hebt maar te luisteren. Hij of zij wordt ervoor betaald, heeft ervoor geleerd en heeft heel veel ervaring. Tot zo ver het strenge verhaal. :o

Op de motor verlies je duidelijk stabiliteit van de aandrijving als je je koppeling indruk in de bocht. De aandrijfkracht van de motor valt namelijk weg. Dat moet je dan ook nooit doen. Met een voorwielaangedreven auto heb je daar minder last van, maar het speelt in sommige situaties zeker een rol,

Maar er is nog een heel erg belangrijke reden waarom je nooit de koppeling in de bocht moet intrappen*: je bent onnodige dingen aan het doen terwijl je je hebt te concentreren op de bocht... De auto remt altijd harder op de motor als je niet de koppeling indrukt. Voor het juist de bocht inrijden is dát de manier hoe je remt (ev met los bijremmen als nodig). Ik kan uit eigen ervaring melden dat vreemd gedrag in de bochten met de koppeling oid vaak een reden is iemand te laten zakken. En niet geheel onterecht.

* bij echte slippartijen in de bocht moet je juist wel je koppeling intrappen en goed bijsturen (in of uitsturen, ligt aan het soort onderstuur). Maar dan heb je sowieso de zaakjes niet voor elkaar. Het doel van autorijden is namelijk om beheerst en voorbereid te bocht in te gaan. O-)

Je bent geen rallyrijder maar iemand die zn eerste rijbewijs gaat halen. Dus concentreer je op het halen van je rijbewijs en niet op niet-zinvolle discussies met je leermeester. :+

[Voor 26% gewijzigd door kwibox op 17-10-2021 15:25]

• Alex53
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:30
[...]

eeeeh .. koppeling intrappen in een bocht ..... kan het zijn dat je miste dat er achter staat: NOOIT DOEN ?

Kijk: trap de koppeling in, en je verbreekt de verbinding wielen/motor. Wat er dan gebeurt, hangt van allerlei factoren af. Staat de auto op een helling, (omlaag) dan gaat hij sneller, is de helling omhoog, dan gaat hij .. in 1e instantie, langzamer. Door wrijving en luchtweerstand zal hij, een klein beetje, langzamer gaan op een horizontale weg. Dit kun je uiteraard ook zelf bedenken: je ben > 18.
Het simpelste is: vraag het je rijinstructeur. Voor zover ik me herinner betaal je hem veel geld, stel hem dan ook je vragen.

k

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 23:49
Als je écht exact wil weten hoe het zit kun je de Rijprocedure B downloaden van de website van het CBR. Daarin staat exact beschreven hoe je de auto moet bedienen op het examen. Heel veel vragen "waarom moet het zo?" kun je beantwoorden met "zo staat het in de rijprocedure".
Bediening koppeling, schakelmechanisme en gastoevoer
[...]
Het koppelingspedaal wordt bediend met de bal van de linkervoet en wordt altijd geheel ingetrapt. De voet is alleen met het pedaal in aanraking tijdens het bedienen.
Wanneer het koppelingspedaal niet bediend wordt, rust de voet niet op of boven het pedaal. Bij voorkeur de voet links naast het koppelingspedaal laten rusten.
Alleen bij het wegrijden, bij het langzaam rijden of het erg langzaam achteruitrijden kan de snelheid worden geregeld met behulp van de koppeling.
Als wordt afgeremd, pas ontkoppelen even voordat het stationair toerental wordt bereikt.
[...]
Algemene opmerkingen bediening voertuig
Indien voor een bocht een andere versnelling wordt gekozen dient voor het ingaan van die bocht geschakeld en gekoppeld te zijn. Het tweede deel van de bocht vloeiend met een ‘licht trekkende motor’ rijden. Remmen in de bocht zoveel mogelijk voorkomen.
[...]
Bediening koppeling
Hierbij geldt dat:
[...]
onnodig, of langer dan noodzakelijk rijden met een geheel of gedeeltelijk ingetrapte koppeling, achterwege moet blijven
- rijden met ontkoppelde motor in bochten gevaarlijk kan zijn.
[...]
Je redenering klopt, en je kan de koppeling soms in een bocht gebruiken om de snelheid te regelen. De volgens de rijprocedure ideale manier is echter om de bocht te naderen in de juiste versnelling, dat wil dus zeggen de versnelling waarin je de bocht kan nemen zonder de koppeling in te trappen. Een erg krappe bocht (met name een inrit/uitrit/woonerf) moet je dus meestal in de 1 nemen. Als je per ongeluk een bocht in de verkeerde versnelling bent genaderd dan is het natuurlijk beter om dan maar de koppeling in te trappen om de bocht toch nog netjes te nemen, maar als je dat structureel doet op je rijexamen dan zak je.

• YRH
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 21:18
Dat je zo erg bezig bent met je snelheid ,daarbij exact weet met hoeveel km/h je door de bocht gaat. Geeft mij het idee dat je beter je ogen op de weg kan houden en de bocht door kan sturen dan je snelheidsmeter in de gaten houden. Als je echt veel te hard gaat grijpt je instructeur wel in, maar dat zal niet zo snel gebeuren aangezien je ook echt wel gevoel hebt wat je doet ondertussen.

• Eric Z
[...]

Ik zou het werkelijk waar niet weten. Dagelijks rijd ik in een automaat. Circuitauto en motorfiets rij ik op gevoel. Maar de 1e versnelling gebruik ik niet veel.
Autorijden moet voor jou nog een beetje worden zoals fietsen, je moet het gaan doen zonder over de exacte handelingen na te denken.

Probeer het gewoon uit zoals anderen al aangaven. Het is tenslotte rijles. Als jij aangeeft dat je het verschil wil voelen hoe de auto reageert laat een beetje instructeur je dezelfde bocht wel een paar keer rijden. Je rijd vaak toch al dezelfde stukken omdat je in een belaalde regio gaat afrijden.

Eximinatoren kijken uiteindelijk naar je vaardigheden, ik ben geslaagd terwijl op een drukke kruising ik de auto in z’n 2 liet doorrollen achter doorgaand verkeer langs. Dat was niet de juiste versnelling dus sloeg af. Wel rap de koppeling ingetrapt, door blijven rollen, weer starten en terug naar de 1. Een foutje tijdens het rijden is niet erg, als je ze maar weet op te lossen.
Jou instructeur zal jou het zo proberen aan te leren omdat er een belaalde verwachting is op je examen.

• WEBGAMING
Mijn examinator heeft dat inderdaad ook gezegd. Een foutje maken is niet erg, maar het gaat er vooral om dat je dat foutje dan weer netjes oplost. Als je hem ergens op de weg laat afslaan, en je start snel weer, en bent weer op weg, zal er niet veel aan de hand zijn. Laat je de auto afslaan, en raak je helemaal in paniek, en blijf je daar nog 2 minuten staan, dan zal je zakken.

Een keer een foutje kan altijd, dan doen ook heel ervaren rijders wel eens. Het gaat er om hoe je daar mee om gaat. Wat natuurlijk ook heel belangrijk is als je zelf aan het rijden bent.

Ik denk dat als je een keer je koppeling intrapt in de bocht er niet zo veel aan de hand is. Ga je dat in bijna alle bochten doen, zak je gewoon. Dan heb je de auto gewoon duidelijk nog niet voldoende onder controle.

[Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 15:44]

• 3dfx
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:38:
Ik denk dat als je een keer je koppeling intrapt in de bocht er niet zo veel aan de hand is. Ga je dat in bijna alle bochten doen, zak je gewoon.
Dan heb je de auto gewoon duidelijk nog niet voldoende onder controle.
Ik zou eerder willen zeggen:
dan heb je gewoon nog te weinig verkeersinzicht, omdat je iedere bocht te snel neemt :P

[Voor 19% gewijzigd door 3dfx op 17-10-2021 15:46]

• DataGhost
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 01:21

DataGhost

iPL dev

Elke auto is verschillend, verschillende motoren, verschillende versnellingsbakken, verschillende ratio's. De ene auto draait stationair 700 toeren, de andere 900. De een heeft een versnellingsbak (en motor) waarmee je in z'n 1 maximaal 30 km/u kan halen, de andere haalt een ruim tweemaal zo hoge snelheid. Dat is waarom je niet op cijfertjes moet gaan letten. Niet alleen leiden die je af van wat er op de weg gebeurt, als jij straks bocht = cijfertje X hebt aangeleerd zal je het lastig vinden als je in een auto rijdt waarmee dat niet kan of als de situatie zodanig anders is dan normaal dat cijfertje X niet veilig is.

Wat betreft het "technische aspect" van je openingspost: de motorregeling in een auto zal normaal proberen om minimaal het stationairtoerental aan te houden zodat de motor blijft draaien. Dus als het toerental daaronder ligt zal de computer proberen de motor sneller te laten draaien, als het toerental daarboven ligt wordt er niks bijgeregeld (buiten jouw input van het gaspedaal). Op het moment dat jij harder rijdt dan het stationairtoerental en je laat het gas los, zal de auto langzamer gaan rijden. Als je op dat moment je koppeling intrapt zal de auto minder langzaam langzamer gaan rijden, oftewel "sneller" ten opzichte van de snelheid die je anders gereden zou hebben. Pas wanneer je onder het stationairtoerental komt probeert de auto daadwerkelijk sneller te gaan rijden. Probeert, want de remmen zijn in dat toerengebied veel sterker dan de motor dus de motor kan bijregelen wat 'ie wil, sneller zal je niet gaan totdat je de remmen loslaat.

Het stationairtoerental is geen toerental waarop de motor graag kracht levert. Dat begint meestal pas vanaf een paar honderd rpm daarboven, wederom, dit verschilt per motorontwerp. Bijvoorbeeld mijn motorfiets vindt het helemaal niet tof om onder de 2000 rpm kracht te moeten leveren, terwijl ik daarmee wel 130 km/u kan rijden in de eerste versnelling. Een zware diesel zal er niet zoveel last mee hebben, een licht ongeblazen benzineblokje kan misschien gewoon afslaan als je probeert stationair te rijden. Bij (te) lage toeren veel kracht moeten leveren is killing voor de motor, deze zal hierdoor flink harder slijten dan de bedoeling is. Dus het gebied tussen stationair en wanneer je merkt dat de motor niet meer heel moeilijk klinkt bij accelereren moet je eigenlijk zoveel mogelijk vermijden. Omdat je in hogere versnellingen langzamer accellereert, zal de tijd die je in dat ongewenste toerengebied blijft steken langer zijn en dus meer slijtage opleveren. Mijns inziens is dus de enige versnelling waarin het acceptabel is stationair te rijden, de eerste versnelling. Bijvoorbeeld op een parkeerplaats ofzo. Als je in de tweede versnelling stationair rijdt ga je eigenlijk gewoon te langzaam om in de tweede versnelling te rijden. Dus dan schakel je terug naar de eerste versnelling. Maar wederom, ook dit kan per voertuig verschillen.

En: dit is mijn mening! Ik zou het zelf zo doen, dus niet doen wat je instructeur zegt. Ik zou ook niet in de situatie komen waarin jij zit overigens, ruim daarvoor kies ik de juiste versnelling. Maar jij bent aan het lessen. Luister gewoon naar wat je instructeur zegt. Die heeft namelijk ook zijn eigen mening en weet bovendien wel wat zijn auto wel en niet kan, terwijl jij, no offence, nog veel te veel op cijfertjes aan het letten bent waar je te weinig over weet. Als je instructeur zegt dat je gewoon een beetje moet remmen zonder de koppeling te gebruiken, dan moet je dat gewoon doen. Een licht benzineblokje kan op zo'n moment afslaan als dat niet al gebeurd was en dat is om verschillende redenen onwenselijk. Maar jij rijdt in een zware lesdiesel, die heeft waarschijnlijk niet zoveel proberen met afgeremd worden tot een beetje onder stationair. Goed voor de auto is het vast niet, maar de bedoeling van je instructeur is hier primair om ervoor te zorgen dat jij de koppeling niet gebruikt in een bocht. Dat moet er gewoon inslijten (in je hoofd dus, niet de motor) en de enige manier waarop dat kan is om er elke keer op gewezen te worden als je het toch doet. En als de motor dan toch afslaat door het bijremmen, heb je gevoeld tot hoe ver dat kan en kan je instructeur je uitleggen waarom dit fout ging. Op het moment dat je vaardiger bent geworden met rijden kan je de bochten hopelijk wel nemen op een snelheid waarbij je niet tot onder stationair hoeft bij te remmen, of met een andere versnelling. Dan kom je vanzelf ook niet meer in de situatie dat je uberhaupt hoeft te kiezen tussen bijremmen of (deels) ontkoppelen en zijn je ogen ook op de weg in plaats van op het dashboard, waardoor je dat kind tussen twee auto's de weg op ziet schieten en zelf de noodstop kan maken voordat je instructeur ingrijpt. Als je je rijbewijs hebt en in je eentje in de auto zit zonder iemand ernaast, tsja dan is dat toch niet zo'n fijne situatie.

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 28-11 13:10
De koppeling hoef je in principe niet in te trappen in de 2e versnelling om wat van snelheid te verminderen, tenzij je zo langzaam rijdt dat de motor onder de 800 a 1000 rpm komt. Een diesel zal onder de 800rpm gewoon 'door blijven duwen;, iets wat een benzine motor niet zo doet.

Als je bij zo'n laag toerental nog extra gaat remmen gaat de diesel protesteren en stotteren. In dat geval moet je inderdaad de koppeling intrappen om te voorkomen dat de motor uitvalt.

In het algemeen wil je voor de bocht alle handelingen al hebben gedaan om de bocht goed met de juiste snelheid door te komen. De koppeling indrukken brengt net wat onrust in het rijgedrag van de auto en het leidt bovendien af van waar je mee bezig moet zijn.

Een ander nadeel van de koppeling indrukken in een bocht is dat je deze vlak daarna weer los moet laten terwijl je dan juist weer wat sneller wilt gaan rijden. Dit is weer extra onrust en minder comfortabel, maar ook vaak wat slechter voor je koppeling omdat je wilt accelereren terwijl je de koppeling op laat komen ( slippende koppeling slijt sneller)

Zelf heb ik een Toyota Corolla benzine en die draait stationair bij koude motor wat sneller dan wanneer die warm is. In dat geval druk ik dan wel de koppeling in om een krappe bocht te nemen. Bij warme motor is dat nooit nodig. Een diesel zal bij koude motor over algemeen niet zoveel extra toeren draaien denk ik.

[Voor 12% gewijzigd door fastedje op 17-10-2021 16:37]

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06:37
Het is heel makkelijk. Je rolt altijd zoveel mogelijk uit. Net voor het punt dat de auto begint te "stotteren" (naar verloop van tijd krijg je hier gevoel voor) moet je de koppeling intrappen. Als je niet genoeg op de motor kunt afremmen, rem je voorzichtig een beetje bij. Dit doe je in principe zonder het koppelingspedaal in te trappen. Hier geldt echter weer het zelfde, op een zeker moment zal de auto gaan "stotteren" net voor dit punt, moet je wel het koppelingspedaal intrappen en moet je uiteraard het rempedaal ingetrapt houden. Als je stil staat, kun je afhankelijk van de situatie de rem los laten. Als je op een platte ondergrond staat, kan de rem los, als je op een glooiende ondergrond staat moet je ofwel de rem ingetrapt houden ofwel de handrem gebruiken, anders rol je naar achteren.

Voor een bocht en vooral in een bocht van je koppelingspedaal afblijven, anders gaat je auto als een dwijl door de bocht. Remmen in een bocht moet je ook mee oppassen. Dat doe je eigenlijk voor de bocht.

• LinuX-TUX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 26-11 10:56
EWK schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:00:
Sowieso doe je in een bocht nooit iets met je koppeling. Die gebruik je pas ná de bocht weer.
Deze reactie is een beetje onderbelicht. Tenzij je Senna heet en weet wat heel toe techniek is, gewoon niet in de bocht gaan spelen met je koppeling aub. Bij rijlessen was het in mijn tijd gewoon simpel schakelen naar de versnelling waarmee je de bocht door wilde gaan VOORDAT je uberhaubt ging sturen, maargoed.

Terugkomend op de initiele vraag van @HarryHaver ; even koppeling intrappen in een bocht terwijl je al laag in de toeren zit van de 2e versnelling, rem je dan af ja of nee?

Ligt eraan, als je naar beneden rijdt NEE, want dan ga je doorglijden (je remmen op de motor valt dan weg)
Bij gelijkvloers/naar boven de bocht doorgaan JA, want de trek kracht van de motor valt weg, maar bij gelijkvloers is dit echt te verwaarlozen eerlijk gezegd, tenzij je je handrem er niet goed vanaf had gehaald OF de auto aan alle kanten aanloopt :+

Bottomline: luister naar je instructeur en als je een vraag hebt over een situatie zoals deze, vuur het gelijk af op hem. Hij heeft de interpretatie op dat moment gemaakt en jouw verteld en dat komt meestal met ervaring en inzicht. Als logica dan niet op zijn plaats valt bij jou, gelijk vragen.

offtopic:
Er zijn zoveel dingen die ik eigenlijk heb gemist tijdens mijn 'rijlessen' en nu wel weet. Dat komt met jaren/ervaring opbouwen en praten met anderen. Dat ik ook af en toe op het circuit te vinden ben en in berg achtige omgevingen heb gewerkt werkt ook mee. Dingen zoals: de versnelling waarmee je een berg op rijdt ook gebruiken om de berg weer af te rijden voordat je last krijgt van 'fading' en gevolgen ... go figure als je van een plat landje zoals Nederland komt

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:29

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Ik heb met verbazing dit en het vorige topic doorgelezen. Wanneer krijgen we topic 3 waarin je aangeeft van rijinstructeur gewisseld te zijn en je vraagt of je de ruitenwissers niet te lang/kort/snel aan hebt laten staan?

Je betaald een rijschool om les te krijgen, niet om je te vertellen dat je het allemaal zo goed doet. Daar hoort commentaar op je rijstijl bij: wees geen sneeuwvlokje en deal with it. Haal je rijbewijs en ga lekker zelf rondrijden op een manier die je aanstaat (en het liefst ook rekening houdt met anderen). Tot die tijd geeft de instructeur je instructies die je op zal moeten volgen om t.z.t. een rijexamen af te kunnen leggen. Dat rijexamen maakt je geen goede chauffeur, dat komt na ~100k eigen km's wel op een redelijk niveau.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:53
De technische verklaring. Om een auto op een bepaalde snelheid te houden moet je er energie instoppen.
Die is gelijk aan de weerstand die de auto ondervind.

Zie het als het weggooien van een bal. Op een gegeven moment zorgt de luchtweerstand en zwaartekracht ervoor dat de bal weer op de grond komt.

Da nu het voorbeeld van de auto. Laat je het gas los dan zorgt het bewegen van de zuigers in de motor voor weerstand waardoor je afremt. Op een gegeven moment gaat je motormanagement ervoor zorgen dat de motor niet afslaat en je op een bepaalde snelheid blijft of als dat niet mogelijk is het zogenaamde afslaan.

Trap je in de beginsituatie de koppeling in dan wordt je motor ontkoppeld van de wielen waardoor je minder weerstand hebt en langer kan uitrollen.

Om je snelheid te verlagen heb je dus 3 opties.
1 Eerder beginnen met het uitrollen van de wagen
2 Naar een lagere versnelling schakelen zodat de rem functie van je motor meer benut wordt.
3 De rem gebruiken om je snelheid aantepassen.

Een goed voorbeeld van deze situatie is het rijden in de bergen.
Je gaat in dezelfde versnelling naar boven als je naar beneden rijd.
Op de weerstand van de motor houd je je snelheid constant.

Dan nu je bocht. Kleine aanpassingen in de snelheid doe je met de remmen en zolang je niet onder minimaal aantal toeren voor de motor komt hoef je de koppeling niet intedrukken.
Maar laten we stellen dat je voor een bocht aankomt met de koppeling ingedrukt en je wil nog een beetje afremmen. Dan kan je op een half slippende koppeling afremmen door gebruik te maken van de motor rem en een motor die niet afslaat wegens motormanagement systeem die automatisch wat gas geeft om te voorkomen dat de motor afslaat. Alleen levert dit wel extra slijtage op voor de koppelingsplaat. En remmen zijn veel goedkoper om te vervangen.

Dus voor je bocht.
Laat de auto lekker uitrollen.
Zorg dat je al in de juiste versnelling zit.
Pas evt met de rem je snelheid nog aan.
Zolang je niet onder de stationaire snelheid zit kan je met rustig gas geven of rollen je auto door de bocht laten gaan.
Als je de bocht uitkomt kan je bij erg lage toeren altijd nog de koppeling indrukken en met wat gas weer laten opkomen.

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 06:37
Nog even een opmerking: iedere auto is anders. Mijn rijschool had in de tijd dat ik er reed 5 Audi A3's. De meeste reden min of meer hetzelfde. Eentje was significant anders dan de rest. In deze auto heb ik eigenlijk maar 2 keer gereden. Hier merkte je heel goed dat het moment van schakelen en het moment van ontkoppelen (koppelingspedaal intrappen) significant anders lagen. Toen ik net m'n rijbewijs had, wilde ik heel graag in de Toyota Celica van een vriend rijden. Raar genoeg mocht dat. Laten we het zo zeggen, hij heeft voor de volledige toerenteller betaald, dus gebruikt hij hem ook volledig. Ik was haast nog een tikje erger. Ik moest er echt aan wennen dat de eerste paar versnellingen vrij kort zijn.

Moreel van het verhaal, zelfs hetzelfde model auto met hetzelfde model motor (beide 1.6 diesel) kunnen nog anders reageren. Een ander model auto reageert dus gegarandeerd anders.

Ten eerste kan niemand (behalve de instructeur misschien) vertellen wat je bij welke snelheid ongeveer moet doen. Immers wat je moet doen, hangt ook van de snelheid af. Maar het is ook totaal niet interessant. Probeer eerder te herkennen hoe je weet wat je moet doen. Daar kun je in alle situaties mee uit de voeten. Ik neem aan dat je na je rijles in een andere auto gaat rijden. Precies weten wanneer je wat moet doen, bij deze auto heeft dus geen zin. Je moet leren om zelfstandig uit te vinden wat voor je eigen auto of voor die van je ouders/vriendin/vriend/whatever geldt.

• Blubkens
  • Registratie: juni 2009
  • Niet online
:+

[Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 18-10-2021 13:32]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 07:01
Nou reden we in een 30-zone en moesten we een bochtje om. Ik reed in zijn 2 en gaf geen gas, dus we gingen een steady 18 km/u.
revo37 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:58:
Is het niet verstandig als je gewoon zou luisteren
naar je rijinstructeur? En niet alles in twijfel trekt?
Je weet natuurlijk niet of de tekst die de TS hier neer pleurt klopt, maar een instructeur die bij een stationair rollende auto beweert dat het intrappen van de koppeling zorgt voor meer snelheid had het waarschijnlijk erg zwaar bij natuurkunde vroeger.

@HarryHaver Als 18km/h inderdaad de ondergrens is bij deze auto voor de tweede versnelling dan zal je inderdaad minimaal de koppeling in moeten trappen voordat je gaat remmen, de motor kan immers niet minder toeren draaien.

• WEBGAMING
Wat is een stationair rollende auto? Je bedoelt een auto met stationair draaiende motor denk ik? Je begrijpt dat een stationair draaiende motor prima aan het afremmen kan zijn op de motor? En dat als je de koppeling in trapt, die auto weer wat sneller gaat rollen. (tenminste, sneller als toen de auto nog aan het afremmen was)

Iemand voor lul proberen te zetten terwijl je zelf duidelijk niet weet waar je het over hebt.

De motor kan prima minder toeren maken. Vind hij niet leuk, en bij een bepaald toerental begint hij te bokken, maar even 200 toeren minder oid kan prima, en zal je vrij weinig van merken.

[Voor 5% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 18:39]

• Clifdon
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:33:
Wat is een stationair rollende auto? Je bedoelt een auto met stationair draaiende motor denk ik? Je begrijpt dat een stationair draaiende motor prima aan het afremmen kan zijn op de motor? En dat als je de koppeling in trapt, die auto weer wat sneller gaat rollen.

Iemand voor lul proberen te zetten terwijl je zelf duidelijk niet weet waar je het over hebt.

De motor kan prima minder toeren maken. Vind hij niet leuk, en bij een bepaald toerental begint hij te bokken, maar even 200 toeren minder oid kan prima, en zal je vrij weinig van merken.
Nee stationair kun je niet aan het afremmen zijn. Want stationair is een constant toerental bij gelijke overbrenging zul je dus nooit een afnemende snelheid hebben.

Wat betreft de toeren. Net ff getest in mijn auto. Auto wil stationair in z’n 2, 22kmh rijden.
Bij afremmen tot 20kmh begint de auto te bokken. Bij 15kmh valt de auto uit. Je moet gewoon helemaal niet onder stationair willen rijden.

• WEBGAMING
Natuurlijk wel. ligt maar net aan de snelheid en overbrenging.

Jou auto wil in zijn 1 stationair 22 rijden? Heel bijzonder. Of bedoel je misschien zijn 2? Nogal belangrijk om dat er bij te zeggen.

Natuurlijk wil je het niet doen, maar ik heb ook wel eens dat ik afrem en de motor rond de 800 tpm valt. Maakt helemaal niets uit. Moet je wel terug schakelen om weer fatsoenlijk op te trekken.

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20:52
Heel simpel niet doen want:

Je drukt de koppeling in en je wielen hebben geen stuwing van de motor meer. De motor gaat echter omhoog in toerental gedurende de ontkoppeling.

Koppel je daarna weer terug na het voltooien van de bocht of tijdens dan zal je eerst versnellen door je snellere motor. Dit is een onregelmatig gedrag en je hebt zelf niet de controle, vermijden dus!

Van te voren terugkoppelen en dan de bocht nemen.

• CrystalViriS
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 27-11 21:17
Zoals ik het geleerd heb schakel je terug voor de bocht. Als je dan de koppeling weer omhoog laat komen direct na het terugschakelen dan remt de auto automatisch wat af is dat niet wat je bedoelt ipv lukraak de koppeling maar wat intrappen? In de bocht zelf laat je de koppeling met rust. En de rest van de rit ook tenzij je moet schakelen. Wat mij verteld is is dat bepaalde rijveiligheid systemen ook alleen maar werken als je de koppeling niet ingetrapt hebt.

In het begin van mijn rijlessen liet ik de koppeling pas weer opkomen na de bocht en daar kreeg ik dan commentaar op. Koppeling moest los zijn voor de bocht als je terug geschakeld had.

• Farabi
  • Registratie: februari 2013
  • Niet online
tip: eigen rijschool beginnen.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Net ff stukje gereden. Een bocht neem ik meestal ergens tussen 20-30 km/u. Weet niet welke versnelling want rijd al weer jaren automaat en dat kan ik iedereen aanbevelen.
Overigens zit ik bij rustig rijden al in z'n drie voor ik een kruispunt over ben. Trap ik het gas in dan duurt het wel langer voor de bak doorschakelt. Dan blaas ik inderdaad in eerste versnelling het kruispunt over. Kan ook handmatig schakelen maar doe ik eigenlijk nooit, alleen in de stad soms omdat de automaat dan rond 50 in een lagere versnelling blijft hangen dan ik prettig vind.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Patriot
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 28-11 13:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

jadjong schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:27:
[...]

[...]

Je weet natuurlijk niet of de tekst die de TS hier neer pleurt klopt, maar een instructeur die bij een stationair rollende auto beweert dat het intrappen van de koppeling zorgt voor meer snelheid had het waarschijnlijk erg zwaar bij natuurkunde vroeger.
Dat de auto versnelt als je de koppeling indrukt heb ik hier anders ook al een paar keer langs zien komen, en dan heb ik het niet over de beweringen die over hellingen gaan :P

de Tweakers-cookiewall is illegaal

• WEBGAMING
Ik denk niet dat er hier iemand bedoelt dat de auto echt sneller gaat als voor het afremmen, maar als de auto niet meer afremt, gaat de auto natuurlijk weer "sneller".

Ja strikt gezien niet sneller, maar zo zeg je dat dan gewoon.

@evilution De versnellingen van een automaat zijn niet echt te vergelijken met die van een handbak. Een automaat schakelt ook heel erg snel door als je rustig rijd, er zijn maar weinig mensen die zo snel doorschakelen met een handbak.

• evilution
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:21:
Ik denk niet dat er hier iemand bedoelt dat de auto echt sneller gaat als voor het afremmen, maar als de auto niet meer afremt, gaat de auto natuurlijk weer "sneller".

Ja strikt gezien niet sneller, maar zo zeg je dat dan gewoon.

@evilution De versnellingen van een automaat zijn niet echt te vergelijken met die van een handbak. Een automaat schakelt ook heel erg snel door als je rustig rijd, er zijn maar weinig mensen die zo snel doorschakelen met een handbak.
Ik moet zeggen dat ik met een handbak ook vrij snel doorschakel en vaak ook versnellingen oversla. Toen ik nog een evilutiontje was en net mij rijbewijs had was ik ook wel van het "lekker doorrijden". Inmiddels geleerd dat een rustige rijstijl vele voordelen biedt t.o.v. scheuren. Lager verbruik, minder kans op onverwachte situaties en meer tijd daar op te reageren en minder kans op bekeuringen. En het rijdt gewoon een stuk relaxter :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Bio
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 25-11 21:16
edit: -

[Voor 99% gewijzigd door Bio op 17-10-2021 19:40]

• evilution
  • Niet online
Gezien het aantal lessen wat @HarryHaver al gehad heeft en hij nog steeds moeite met schakelen heeft is het misschien te overwegen om voor een automaat te gaan. Handbakken zie je toch steeds minder. Toekomst is hybride of EV en dan hoef je ook niet te schakelen.

• jadjong
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:33:
Wat is een stationair rollende auto? Je bedoelt een auto met stationair draaiende motor denk ik? Je begrijpt dat een stationair draaiende motor prima aan het afremmen kan zijn op de motor? En dat als je de koppeling in trapt, die auto weer wat sneller gaat rollen. (tenminste, sneller als toen de auto nog aan het afremmen was)
Alleen als je een heuvel af rijdt de stijl genoeg is om de rolweerstand te compenseren. Op een vlakke weg zal een stationair rollende auto (inderdaad, rollen met een motor op stationair toerental) enkel in snelheid af nemen als je de koppeling in trapt.

Niet mee eens, het stationaire toerental is iets wat de fabrikant als ondergrens heeft bedacht.

• evilution
  • Niet online
Als je onder stationair toerental komt ga je de koppeling gebruiken. Doet de automaat ook.
En vaak zat file gereden met handbak. Stationair rollen en alleen koppeling en rem gebruiken.

[Voor 34% gewijzigd door evilution op 17-10-2021 19:53]

• WEBGAMING
jadjong schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:44:
[...]

Alleen als je een heuvel af rijdt de stijl genoeg is om de rolweerstand te compenseren. Op een vlakke weg zal een stationair rollende auto (inderdaad, rollen met een motor op stationair toerental) enkel in snelheid af nemen als je de koppeling in trapt.

[...]

Niet mee eens, het stationaire toerental is iets wat de fabrikant als ondergrens heeft bedacht.
Niet als de motor nog een remwerking heeft. Hij zal inderdaad niet in snelheid toenemen, maar zoals ik al zei, dat is meer een manier van spreken.
Als de motor nog aan het remmen is bij een stationair toerental, en je trapt de koppeling in, stopt de remwerking, dus gaat de auto juist weer makkelijker rollen.

• evilution
  • Niet online
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Niet als de motor nog een remwerking heeft. Hij zal inderdaad niet in snelheid toenemen, maar zoals ik al zei, dat is meer een manier van spreken.
Als de motor nog aan het remmen is bij een stationair toerental, en je trapt de koppeling in, stopt de remwerking, dus gaat de auto juist weer makkelijker rollen.
Je kunt met een koppeling meer dan alleen volledig ontkoppelen of niet. Het ding is gemaakt om te slippen binnen een bepaald verschil in toerental.

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

evilution schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:58:
[...]

Je kunt met een koppeling meer dan alleen volledig ontkoppelen of niet. Het ding is gemaakt om te slippen binnen een bepaald verschil in toerental.
Maar laat dat nou net zijn waar je tijdens het rijden de koppeling niet voor wil gebruiken. Koppelplaten slijten heel snel als je ze als slippende rem gebruikt. In principe wil je de koppeling of volledig ingetrapt hebben, of compleet niet aanraken. Enkel op zeer lage snelheid (wegrijden vanuit [bijna] stilstand) laat je de koppeling langzaam opkomen en met opzet slippen.

@HarryHaver
In de bocht wil je de koppeling niet ingetrapt hebben, dat geeft aanzienlijk minder controle over de auto. De snelheid van de auto speel je mee door te remmen en gas te geven, niet door met de koppeling te klooien.

[Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-10-2021 23:10]

• jadjong
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 19:54:
[...]

Als stationair toerental bereikt is stopt het afremmen op de motor....

• WEBGAMING
jadjong schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:31:
[...]

Als stationair toerental bereikt is stopt het afremmen op de motor....
Nee, dat is niet waar. Hoe kom je daar bij?

[Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 20:33]

• jadjong
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Nee, dat is niet waar. Hoe kom je daar bij?
Omdat dat het minimale toerental is waarbij de motor rond draait. Het gaat hier om een vlakke weg he, niet de Cauberg.

[Voor 10% gewijzigd door jadjong op 17-10-2021 20:39]

• WEBGAMING
jadjong schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:35:
[...]

Omdat dat het minimale toerental is waarbij de motor rond draait.
Stationair is meestal rond de 1000 tpm. Dus als een motor zeg maar 800 toeren draait, draait hij niet meer rond? Het maakt helemaal niet uit hoe veel toeren een motor maakt, de remwerking is er altijd. Zoals iemand al eerder zei, dat afremmen komt omdat de weerstand van de motor overwonnen moet worden. Zelfs al loopt de motor niet, als de boel gekoppeld is, zal de auto extra afremmen.

[Voor 21% gewijzigd door WEBGAMING op 17-10-2021 20:41]

• jadjong
WEBGAMING schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 20:40:
[...]

Stationair is meestal rond de 1000 tpm.
Check
Dus als een motor zeg maar 800 toeren draait, draait hij niet meer rond?
Die draait dan zeker nog wel rond, maar de motor vindt het niet leuk. Motormanagement zal gas bij geven totdat de 1000 weer behaalt is. Jouw voet op de rem wint het meestal wel van motormanagement, maar zodra je de rem weer los laat gaat de motor terug naar 1000rpm.
Het maakt helemaal niet uit hoe veel toeren een motor maakt, de remwerking is er altijd. Zoals iemand al eerder zei, dat afremmen komt omdat de weerstand van de motor overwonnen moet worden. Zelfs al loopt de motor niet, als de boel gekoppeld is, zal de auto extra afremmen.
Zie hier boven, de elektronica van het motormanagement zal er voor zorgen dat een draaiende motor minimaal het stationaire toerental haalt. Zet bij draaiende motor (stilstaand) maar eens de airco aan/uit, je zal zien dat motormanagement de belasting van de aircopomp gaat compenseren door de gasklep iets je verder open te zetten.

[Voor 6% gewijzigd door jadjong op 17-10-2021 20:48]

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 02:51

SomerenV

It's something!

De koppeling gebruiken om te vertragen? Nee, daar heb je je rem voor. Als ik weg moet rijden en er komt plots iets de straat op dan rem ik (+ koppeling intrappen). Als ik niet rem dan vertraag ik simpelweg niet maar rolt de auto vrolijk verder. Wel steeds langzamer, maar je remt hem dan niet actief af.

Wel eens met enkele andere reacties hier: je denkt er véél te veel over na en misschien is een automaat een betere optie voor je.

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• aidanl
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:57
Leuk al die "wel bedoelde" adviezen om automaat te gaan rijden... mag je niet gewoon geïnteresseerd zijn in de techniek die er achter zit? Wat heeft dat verder te maken met de wijze waarop de OP lest dan wel al kan rijden? Dacht dat ik hier op een tech website zat, maar met het continue zeik adviezen over automaat maar gaan rijden en maar luisteren naar de instructeur lijkt het hier eerder het VIVA forum |:(

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-11 19:57
De personen die reageren dat TS beter in een automaat kan rijden wil ik maar een ding zeggen: reageer gewoon niet en lees lekker andere topics, TS legt goed uit dat hij dit voornamelijk uit interesse wil weten en daar is helemaal niets mis mee. Waarom zijn er altijd van die negatieve personen die met dit soort nutteloze reacties komen. Ga lekker een ander lastig vallen.

Zo dat gezegd te hebben, veel zaken worden al goed uitgelegd. Elke auto is anders en ik merk dat iedereen een andere manier van rijden heeft. Er is niet meteen een goede of verkeerde manier, maar de een is wel beter of slechter voor een motor of koppeling. Daarbij moet je doen wat je zelf het makkelijkste vind.

Elke auto heeft een andere stationaire toerentallen in bepaalde versnellingen dus om exacte snelheden te gebruiken is nutteloos. Theoretisch gaat een auto in ieder geval niet sneller wanneer je de koppeling intrapt, want je hebt nog steeds de wrijving van de wielen. Wel is het zo dat wanneer je sneller gaat dan het stationair toerental en je geen pedalen intrapt dat je remt op de motor. Dit remt dus sneller af dan wanneer je de koppeling intrapt, dus ik begrijp de reactie van de rijinstructeur wel. Zit je in de buurt van het stationair toerental dan gaat de auto vaak stotteren. Dan zal ik de koppeling in te trappen en terug schakelen.

Bij lage snelheden is het echter zo dat terugschakelen vaak niet gewenst is, de eerste versnelling is namelijk vaak alleen voor het wegrijden. Begint de auto in de 2e versnelling te stotteren omdat je zo langzaam gaat dan kun je prima de koppeling intrappen en de rem gebruiken, deze laat je dan weer langzaam opkomen (en geeft wat gas) wanneer je weer wilt versnellen. Een diesel is een stuk krachtiger dan een benzine motor dus zolang je rolt hoef je niet bang te zijn dat de motor afslaat, dus alleen de koppeling laten opkomen kan ook.

Edit: In de bocht zelf wil je zo min mogelijk handelingen doen, dus zou je terug moeten schakelen dan doe je dit het liefst voor de bocht (in uitzonderlijke gevallen erna), zodat je beide handen aan het stuur kan houden...

[Voor 4% gewijzigd door Andyk125 op 17-10-2021 22:23]

• Genestealer
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:52
@HarryHaver met de beste intenties vraag ik me af of je misschien jezelf herkent in de kenmerken die vaak in verband worden gebracht met autisme. Want als dat het geval is snap ik heel goed waar jij tegenaan loopt. Een speciale rijschool kan jou dan veel beter begrijpen en je vragen beantwoorden.

Geen idee waar je vandaan komt, maar in Nijmegen zit er een met goede recenties.
https://autorijschooldyane.nl/

Ik hoop je hiermee niet te beledigen, maar met je mee te denken. Uiteraard kan ik ook fout zitten en ben je gewoon iemand die alles wilt analyseren en begrijpen ;)

• Andyk125
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 25-11 19:57
Genestealer schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 21:19:
@HarryHaver met de beste intenties vraag ik me af of je misschien jezelf herkent in de kenmerken die vaak in verband worden gebracht met autisme. Want als dat het geval is snap ik heel goed waar jij tegenaan loopt. Een speciale rijschool kan jou dan veel beter begrijpen en je vragen beantwoorden.

Geen idee waar je vandaan komt, maar in Nijmegen zit er een met goede recenties.
https://autorijschooldyane.nl/

Ik hoop je hiermee niet te beledigen, maar met je mee te denken. Uiteraard kan ik ook fout zitten en ben je gewoon iemand die alles wilt analyseren en begrijpen ;)
Sorry maar gezien alle reacties in dit topic zijn er veel mensen Met andere meningen, waarom mag of kan iemand als TS zulke zaken niet gewoon vragen zonder opmerkingen te krijgen dat men beter in een automaat kan gaan rijden of zelfs de vraag krijgt of die zich herkent in bepaalde autistische kenmerken 8)7

Persoonlijk vind ik het best beledigend wat je vraagt en zo zet je iemand meteen voor het blok. Dit weet je zelf ook gezien je het aan het eind probeert goed te praten. Alsof dit ook maar iets verandert aan de vraag die TS stelt. Misschien wil hij gewoon graag wat reacties en meningen horen van mensen met meer ervaring.

Ik val bijna in herhaling hier op het forum maar de meeste mensen hebben blijkbaar moeite om zich in iemand te verplaatsen, laat staan een jonger iemand. Alsof men alle wijsheid in pacht had op die leeftijd. We moeten blij zijn dat er (jonge) mensen zijn die bepaalde vragen stellen in plaats van alles maar klakkeloos aan te nemen.

Ik vraag mij wel eens af of mensen reageren omdat het topic op de frontpage voorbij komt en interessant willen gaan doen of dat men echt denkt dat hun onvriendelijke opmerkingen iets bijdraagt.

• dijkmane
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 28-11 17:16

dijkmane

biertje ?

ontkoppelen in een bocht doe je alleen als je in een slip raakt, om de aandrijving van je wielen te halen en zo weer controle over je voertuig te krijgen.

ik rij zo'n 60k per jaar en dat al zo'n 30 jaar lang, (zonder ongelukken) en ontkoppel alleen bij het stoplicht en tijdens het schakelen, anders niet ( en dat is me ook zo geleerd ).

specs : wil je niet weten

Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee