Hoe een bocht door te gaan ? ( auto )

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 38.984 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325921

Topicstarter
Hoi Iedereen ,

Ik heb een vraag wat betreft remmen . Ik volg rijlessen en ik merk dat ik schakelen voor een bocht erg lastig vind . Het volgende is waarbij ik twijfel : ..Ik kom aan bij een bocht en schakel naar zijn twee .Nu laat ik de koppeling opkomen maar voor mij gevoel ga ik soms vrij hard ( of heb niet goed door de bocht heen gekeken ) . Nu ik zo hard door de bocht ga en er zou een fietser aankomen zodat ik ineens moet remmen .Wat moet ik dan doen ? remmen uiteraard maar slaat de motor dan niet af ?

In zijn twee.. Moet ik tijdens de bocht mijn voet bij de koppeling hebben ? ( voor als ik moet remmen ) .. Tijdens! een bocht moet mijn rechtervoet bij de rem zijn ??? Of bij het gas pedaal als ik de bocht uitkom ??.. Of is het zo .. Ik ga een bocht in zijn twee in houd mijn voet bij de rem en bij het verlaten van de bocht dan pas de voet bij het gas ?

Het maakt mij vrij onzeker en ben vaak blij als ik voor de bocht moet remmen naar zijn 1 want dan heb ik het probleem niet . Ik ben ook bang dat als ik rem in zijn twee de motor afslaat ..Terwijl als ik de bocht neem in zijn 1 mijn voet al op de koppeling staat en ik daarmee de bocht neem ..
Ik hoop dat jullie een beetje begrijpen waar ik mee worstel en dat jullie mij kunnen helpen wat de ideale manier is om een bocht in zijn twee te nemen ( qua snelheid en wanneer ik onverhoopt zou moeten remmen )
Alvast reuze bedankt voor het lezen en voor je tips greets
...

Beste antwoord (via Anoniem: 325921 op 03-06-2017 17:17)

Anoniem: 917165

Het hele probleem wat je hebt, zit niet in bochten. Het heeft met niveau's van competentie te maken.

1) onbewust incompetent. Je kunt iets niet, maar je weet niet dat je het niet kunt. Je hebt er nog nooit van gehoord.
2) bewust incompetent. Er is iets wat je niet kunt. Je weet van het bestaan ervan, maar je kunt het niet.
3) bewust competent. Je kunt iets, maar het doen vereist concentratie, nadenken, je moet er heel bewust mee bezig zijn, het eist je aandacht
4) onbewust competent. Je kunt iets, en het hebt het ook al zovaak gedaan, dat het automatisch gaat, je er niet bij na hoeft te denken.

Schakelen in een auto is een heel mooi praktijkvoorbeeld hiervan. Jij zit bij 3. Je kunt het, maar je hebt je aandacht ervoor nodig, en daardoor hou je te weinig aandacht over voor andere zaken, zoals een bocht, letten op het verkeer, enzovoort.

Hier werkt maar één ding tegen: ervaring. Meer lessen, meer rijden. Het in theoretische situaties helemaal gaan zitten doordenken en uitpluizen werkt NIET. Het enige wat je hiermee bereikt, is dat je straks in een bocht nog veel meer afgeleid bent, door alle adviezen die je gekregen hebt.

Iedereen die al wat langer autorijd, zal je hetzelfde vertellen. Toen ze nog lesten, vonden ze schakelen ook lastig. En nu ze wat langer rijden, denken ze er helemaal niet meer bij na.

Voor wat betreft de adviezen in dit topic: alsjeblief, negeer ze. Er komt zoveel onzin voorbij, daar heb je niets aan.

ELKE bocht is in z'n twee te nemen. Mensen die anders beweren, kunnen gewoon niet autorijden. Met elke auto kun je vanuit stilstand in z'n 2 wegrijden. 5km/h rijden. ELKE auto kan dat. Verder ga je NIET een bocht door met de koppeling ingetrapt. Beter leer je autorijden. Van je instructeur en van DOEN.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 17:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je niet kunt anticiperen op onverwachte situaties ga je simpelweg te hard.

Serieus; ben je met rijlessen bezig? Vraag het de instructeur. Want dit zijn vrij basisvaardigheden namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 03-06-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als het goed is legt je instructeur dat uit? Maar het klinkt alsof je nog niet heel veel lessen hebt gehad. Ik zou het je eerlijk gezegd niet eens kunnen vertellen, het gaat gewoon vanzelf en denk er niet eens over na.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07 19:28

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het idee is dat je de sneilheid voor de bocht al hebt verminderd en je niet hoeft te remmen in de bocht. Ook wil je in een versnelling de bocht door, dus je moet al terug in de 2 voor de bocht.

Uiteraard moet je altijd kunnen reageren en ineens moeten remmen.

Maar dit lijkt me toch vooral een vraag voor je instructeur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mila1994
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-07 21:34
Ik zou beginnen met meer aandacht autorijden dan je hier typt, oftewel goed anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zet 'm meestal in zijn 2 voor de bocht maar hou de koppeling dan in, na de bocht koppeling los en verder rijden.

Een noodstop maak je altijd met twee voeten, 1 op de rem en 1 op de koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 13:31
Ik hanteer altijd het principe om op het moment dat ik een bocht (maar dit geldt ook voor een drempel, rotonde of iets dergelijks) instuur, de gewenste snelheid in de juiste versnelling te rijden met de koppeling op, zodat ik in de bocht niet meer hoef te remmen, koppelen of andere handelingen te doen die afleiden.

Maar hoe weet je dan wat de gewenste snelheid is? Tja, dit leer je met de jaren doordat je ervaring opdoet met allehande bochten of omdat je ze vaak rijdt omdat ze in de buurt liggen.

Voor de bocht rem ik af op de motor, of door te remmen. Tijdens het remmen schakel ik terug en laat de koppeling opkomen. Door tegelijk te spelen met de koppelingdruk en remdruk kun je dit vloeiend laten gaan zonder horten en stoten.

PS. ik zeg bewust 'gewenste snelheid', iedereen heeft een eigen rijstijl en neemt bochten op hun eigen tempo.

[ Voor 18% gewijzigd door PatrickPR op 03-06-2017 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-07 17:33
Ik zou dit aan de instructeur vragen, dit soort vragen stellen aan mensen die vermoedelijk geen rijlessen meer volgen schiet niet op.
Ik weet bijna zeker dat mijn manier niet de juiste is (in de ogen van het CBR/rijschool).

Als ik een (scherpe) bocht aan zie komen doe ik soms verschillende dingen
Heb ik haast? Dan rij ik zolang mogelijk door, dan rem ik af en tijdens het afremmen schakel ik terug (in de 2 kan ik 30-70 rijden, in de 3 50-120, zo kan ik eventueel nog afremmen op de motor)
Geen haast? Laat ik tijdig gas los en schakel ik eventueel terug om nog meer op de motor af te remmen.

Mja ik zou totaal niet meer weten hoe een rij instructeur dit ziet (mijn schoonbroer geeft motor en auto rijlessen, hij vind mij zeer goed rijden, maar bij een examen zou ik zakken, dit doordat mijn manier van in de spiegels kijken niet conform CBR meer is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325921

Topicstarter
Bedankt voor het snelle antwoorden .. Ik heb idd pas 5 rijlessen gehad . Mijn rijinstructeur zegt dat ik door de bocht heen moet kijken .Wennen ( ik ben een fiets gewend ) ..Ik weet niet of ik mijn voet op het rempedaal moet houden of op het gas pedaal voor als ik de bocht uitkom . Ik ben wel blij te lezen dat andere mensen er niet eens over nadenken en dat het dus automatisme wordt . Ik wil het gewoon graag goed doen vanaf het begin ..Dus ik kan de stel regel aan ..Geen overzicht ( of als ik zelf te dom pas te laat heb gekeken ) terug naar zijn 1 ..En als ik zeker van mijn zaak ben dan pas een bocht in zijn twee nemen ..Als ik onverhoop toch moet remmen dan rem en koppeling tegelijk in zodat de motor niet afslaat ? Kortom ik weet niet waar ik mijn voeten laat als ik een bocht in zijn twee neem :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
In principe moet je met alles klaar zijn (remmen, schakelen) vóor je met de bocht begint. Dus zodra je de bocht ingaat, heb je je voet op het gaspedaal. Dat geeft je ook in de bocht tijd om je te concentreren op het nemen daarvan, en het overige verkeer.

De "1" gebruik je alleen bij wegrijden vanuit stilstand, eigenlijk nooit in het normale rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-07 11:04
Rol voorlopig maar lekker met je voet op de koppeling door die bocht heen. Het is niet de bedoeling dat de auto jou als passagier meeneemt terwijl jij de bestuurder bent....

Bespreek de punten die je aangeeft uitgebreid met je instructeur, hij of zij zal hierop extra aandacht kunnen geven bij je lessen. Doe deze dat niet dan zou ik zeer snel een andere instructeur zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:18
Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:31:
Ik zet 'm meestal in zijn 2 voor de bocht maar hou de koppeling dan in, na de bocht koppeling los en verder rijden.
Serieus? Een bocht hoor je juist in de versnelling te nemen, heb je veel meer controle.
Meh, daar moet je al hekemaal niet mee bezig zijn, bij een noodstop gebruik je gewoon maximaal de rem. Koppeling doet niet terzake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nielson schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:37:
[...]
Serieus? Een bocht hoor je juist in de versnelling te nemen, heb je veel meer controle.
[...]
Meh, daar moet je al hekemaal niet mee bezig zijn, bij een noodstop gebruik je gewoon maximaal de rem. Koppeling doet niet terzake.
Ligt er natuurlijk beetje aan hoe snel de bocht is, maar ik doe meestal wel lekker rustig aan binnen de bebouwde kom.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 08:06

Croga

The Unreasonable Man

Nee.
Neeeeeee.
NEE!

Je gaat nooit op de koppeling de bocht door. Alles wat er dan kan gebeuren is namelijk fout. Als je te hard gaat en je krijgt onderstuur dan kun je nauwelijks corrigeren. Als je te langzaam gaat kun je niet corrigeren. Je hebt simpelweg helemaal geen controle over je snelheid als je ontkoppeld bent.

Je remt af, voor de bocht.
Je schakelt voor de bocht.
Je laat de koppeling weer op komen voor de bocht.
Je gaat altijd in de versnelling de bocht door zodat je volledige controle hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik heb nog geen twee jaar mijn rijbewijs, en eerlijk gezegd let ik er al niet meer op, tenzij je er gewoon echt geen "gevoel" voor hebt gaan dit soort dingen vrij snel gewoon automagisch, net als bijvoorbeeld schakelen :P Zelfs goed kijken gaat behoorlijk automatisch, kun je dat voorstellen? :+

Bij een vrij korte 90 graden bocht verlies ik altijd eerst wat snelheid: gewoon gas los, als ik dan nog te hard ga gewoon wat remmen, dan koppelen en 1 of 2 versnellingen terug, koppeling laten opkomen en dan een beetje gasgeven door de bocht, uit de bocht gewoon weer op snelheid komen en weer omhoog schakelen.

Tijdens je lessen doe je dat natuurlijk gewoon relaxed, niet te hard remmen, niet teveel gas, gewoon relax en beheerst.

Overigens slaat de gemiddelde motor niet snel af, zodra je te weinig toeren maakt, bij een diesel vaak ergens onder de 1000rpm, zal hij eerst gaan dreunen/bonken, misschien ook wat gaat bokken, nou, dan weet je wel dat je echt een versnelling te hoog zit. In z'n twee zal dat vaak rond de 20kmh zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Nee.
Neeeeeee.
NEE!

Je gaat nooit op de koppeling de bocht door. Alles wat er dan kan gebeuren is namelijk fout. Als je te hard gaat en je krijgt onderstuur dan kun je nauwelijks corrigeren. Als je te langzaam gaat kun je niet corrigeren. Je hebt simpelweg helemaal geen controle over je snelheid als je ontkoppeld bent.

Je gaat altijd in de versnelling de bocht door zodat je volledige controle hebt.
Ja Jaaaa JA!, onderstuur zal je NOOIT last van hebben als je met een normale snelheid de bocht neemt.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 15:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-07 14:18
Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Ja Jaaaa JA!, onderstuur zal je NOOIT last van hebben als je met een normale snelheid de bocht neemt.
Volgens mij heb jij niet helemaal goed opgelet tijdens je autorijlessen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Beavbusi schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:59:
[...]

Volgens mij heb jij niet helemaal goed opgelet tijdens je autorijlessen...
Zou best kunnen, maar mij bevalt het wel en het gaat al 19 jaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:53
Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Probeer jouw techniek op de motor en je gaat in no time op je snufferd. :P

Met ingedrukte koppeling een bocht nemen? :? Bij een doordraaier bergop rol je dus achteruit. :?

@TS voor de bocht klaar zijn. Dan heb je gewoon je voet op het gaspedaal. Overigens zou je instructeur dit je allemaal moeten vertellen en vraag het hem ook.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:02:
[...]

Met ingedrukte koppeling een bocht nemen? :? Bij een doordraaier bergop rol je dus achteruit. :?

@TS voor de bocht klaar zijn. Dan heb je gewoon je voet op het gaspedaal. Overigens zou je instructeur dit je allemaal moeten vertellen en vraag het hem ook.
Ja ik laat 'm lekker achteruit rollen 8)7 dan kan ik het daarna nog een keer kan proberen met iets langere aanloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je kan schakelen wanneer je wil, in de bocht, voor de bocht, na de bocht maakt weinig uit. Iets waar ik heb wel mee eens ben. Je vliegt daardoor niet opeens uit de bocht, dan heb je teveel gas gegeven.

@TS: maar als de instructeur het wil, dan moet je het gewoon doen, en als je het pasje hebt rij je toch als een gek binnen de kortste tijd zoals iedereen.

[ Voor 10% gewijzigd door Soldaatje op 03-06-2017 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:46

TommieW

Numa numa.

Soldaatje schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat er bedoeld wordt dat je kan schakelen wanneer je wil, in de bocht, voor de bocht, na de bocht maakt weinig uit. Iets waar ik heb wel mee eens ben. Je vliegt daardoor niet opeens uit de bocht, dan heb je teveel gas gegeven.

@TS: maar als de instructeur het wil, dan moet je het gewoon doen, en als je het pasje hebt rij je toch als een gek binnen de kortste tijd zoals de rest.
Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Als je terugschakelt naar een te lage versnelling en de koppeling te hard laat opkomen, kan dit in een bocht wel voor problemen zorgen.

[ Voor 0% gewijzigd door TommieW op 03-06-2017 16:09 . Reden: i accidentally a word ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Croga schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Nee.
Neeeeeee.
NEE!

Serieus welke auto rij jij die dat soort dingen kan doen in een bocht? Onderstuur bij ontkoppeling? Overstuur? Als je dat krijgt met wel of niet intrappen van de koppeling zou ik serieus je auto na laten kijken.

Neem je een bocht met ~ 5km/h in z'n 2, gaat je auto juist harder (remmen tegen de motor moet je nooit doen), andersom met 40km/h, beide situaties 'faal' je dus in de basis principe.. voor de bocht hoor je klaar te zijn met handelingen en op de juiste snelheid te zitten.

En juist in die situaties heb ik uit ervaring aangeleerd dat koppeling inhouden behoorlijk wat meer controle geeft, je kan corrigeren op lage snelheid, op hoge snelheid, zolang je maar aanvoelt welke snelheid je rijd en welke versnelling bij welke toeren daar bij hoort.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:53
Als je de koppeling inhoudt, dan heb je geen aandrijving​. Auto's (en vooral motoren) zijn veel onstabieler met rijden als je ze niet aangedreven houdt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, ik heb het over langzame bochten. Die kan ik niet op een lage snelheid nemen als mijn auto in z'n 2 rijdt. Dat sommigen dat wel doen en het fijner vinden om snel een bocht door te gaan moeten ze zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-07 18:45
Eigenlijk zou iedereen met zijn A rijbewijs moeten beginnen om de natuurkrachten op een gemotoriseerd voertuig te leren kennen, als ik bovenstaande antwoorden zo lees. Dat het met een auto meestal wel goed gaat komt, omdat die wat meer eigenstabiliteit heeft dan een motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Ik zie een hele hoop redenen om niet je koppeling in te houden in de bocht, en zelfs van de poster die het verdedigd geen enkele goede reden om het wel te doen behalve "Ik doe het al 19 jaar".

Als je een bocht zo langzaam door wilt dat het niet in zijn 2 kan heb je er meer aan om de auto in zijn 1 te zetten dan simpelweg de koppeling in te houden, want als je na de bocht wil accelereren moet je toch weer naar 1 aangezien je al te traag ging voor zijn twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Flamesz schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:14:
Ik zie een hele hoop redenen om niet je koppeling in te houden in de bocht, en zelfs van de poster die het verdedigd geen enkele goede reden om het wel te doen behalve "Ik doe het al 19 jaar".

Als je een bocht zo langzaam door wilt dat het niet in zijn 2 kan heb je er meer aan om de auto in zijn 1 te zetten dan simpelweg de koppeling in te houden, want als je na de bocht wil accelereren moet je toch weer naar 1 aangezien je al te traag ging voor zijn twee.
De reden die ik geef is dat ik dan langzamer de bocht door kan, en dan in de tweede versnelling met de koppeling verder rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-07 17:56
Vergeet ook je richtingaanwijzer niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 686983

Als ik de reacties zo eens lees kan ik me voorstellen dat het voor de TS alleen maar meer onduidelijk wordt hoe hij de bocht door moet. Beter vraagt hij het aan de rij-instructeur.
migchiell schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:19:
Vergeet ook je richtingaanwijzer niet :)
Wat is dat eigenlijk? Nooit van gehoord. (En samen met mij nog een paar miljoen NL'ers)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 686983 op 03-06-2017 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Welkom in de bijzondere wereld dat autorijden heet. Waarbij iedereen een eigen mening, manier van handelen en inzicht over bepaalde situaties heeft. Waarbij iedereen pas echt leert autorijden na het afrijden en de helft van de regels en borden al na een half jaar vergeten is. Waarbij niemand meer na het afrijden met twee handen stuurt, geen voorrang meer verleent waar het moet. De wereld waarbij de mens gehaast, gestrest, ongeduldig en agressief is en daardoor een eigen manier van rijden ontwikkeld die totaal niet meer lijkt op de manier die ons aangeleerd is.

Oftewel: vraag a.u.b. aan je instructeur om er gewoon meer op te oefenen en niet op een forum waar na een vrij simpele vraag al een hele welles-niettus discussie ontstaat. Want wie heeft er nu gelijk? Als je nu na je 5e les een techniek gaat overnemen van iemand anders dat je hier hebt gelezen en dus misschien wel hartstikke fout is, dan kom je daar na 30 lessen zeer moeilijk vanaf. Het is ook precies de reden waarom je autolessen neemt: herhaling totdat je een handeling zonder nadenken en klungelen zelf uit kan voeren.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Euh... is je rij-instructeur nu juist niet dé aangewezen persoon om dit uit te leggen? Daar betaal je hem toch voor? :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 07:43

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:12:
Die kan ik niet op een lage snelheid nemen als mijn auto in z'n 2 rijdt.
Ik ben heel benieuwd welke combinatie van auto en bochten jij bij een gemiddelde rit tegenkomt.

Voor de TS, je hebt niet voor niets rijles. Vraag het je instructeur, kijk desnoods een keer met hem op een (leeg) parkeerterrein wat een auto doet als je je koppeling indrukt en de bocht doorgaat bij welke snelheid. Het is allemaal geen rocketscience maar je moet het wel in de vingers krijgen. Dat je dat na 5 lessen niet hebt is geen schande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grudgie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 17:18

Grudgie

PSN: Grudgie7

Je remt 20/30m af voor de bocht, ga je langzaam naar de 2, richtingaanwijzer aan en je neemt de bocht, geeft gas en schakelt weer over naar de 3. Zo doe ik het altijd. En niet vergeten in de spiegels te kijken en over je schouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-07 13:31
Ik denk dat er hier enige spraakverwarring ontstaat. Het ligt natuurlijk helemaal aan de bocht hoe hard je er doorheen kunt. Haakse bochten in een woonwijk bijvoorbeeld die krap zijn neem ik in de 2 met koppeling in, omdat de snelheid er gewoon niet is en je kans hebt dat de auto gaat stotteren en bokken omdat je snelheid te laag wordt voor de 2e versnelling. De 1e versnelling is voor wegrijden vanuit stilstand, dus die gebruik ik in dit soort situaties niet.

Bochten in een 80-weg zijn natuurlijk weer heel anders, daar kun je de koppeling voor de bocht gewoon op laten komen en met de gewenste snelheid erdoor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-07 17:56
Anoniem: 686983 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:20:

[...]

Wat is dat eigenlijk? Nooit van gehoord. (En samen met mij nog een paar miljoen NL'ers)
Zoveel BMW's rijden er toch niet rond in NL? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

PatrickPR schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:24:
Haakse bochten in een woonwijk bijvoorbeeld die krap zijn neem ik in de 2 met koppeling in,
Als je dan toch de koppeling in hebt maakt het niet uit in welke versnelling de auto staat.

Hoe sommigen hier op het idee zijn gekomen om met ingetrapte koppeling de bocht door te gaan...
Dit hebben zij sowieso niet geleerd tijdens rijles en daarbij heb je niet veel gevoel voor autorijden als je het zo doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
IceStorm schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:23:
[...]

Ik ben heel benieuwd welke combinatie van auto en bochten jij bij een gemiddelde rit tegenkomt.
Als ik hier rechtsaf wil bijvoorbeeld, dan doe ik dat met de koppeling in.

https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

Precies dus wat Patrick hierboven zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 16:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:30:
[...]

Als het ooit eens glad is (sneeuw/ijzel) raad ik je aan de bus te pakken.
Met zo'n bochtentechniek moet ik er niet aan denken jou tegen te komen in de hoedanigheid van bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-07 10:12

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Als het goed is heeft je rij instructeur je verteld dat je klaar hoort te zijn met je voeten werk voordat je de verrichting uitvoert.

Dus, snelheid afnemen, terug schakelen, koppeling los, en dan sturen. En ja.. Oefenen hoe vaker je het doet hoe beter je het inzicht krijgt.

De eerste versnelling behoor je alleen te gebruiken vanuit stilstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Kopelen? Schakelen? Wat is dat?
Doet me toyota allemaal zelf ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 325921 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 15:33:
Ik ben wel blij te lezen dat andere mensen er niet eens over nadenken en dat het dus automatisme wordt .
Mijn instructeur zei ooit tegen mij: autorijden is niet alleen het besturen van een automobiel maar vooral ook "automatisch rijden". Dus rijden zonder bij iedere handeling na te moeten denken. Autorijden wordt een soort gewoonte, je went aan zaken waar je in de loop der tijd niet meer over na hoeft te denken.

offtopic:
In je zinnen doe je eerst een spatie en dan een punt, het is net andersom: eerst een punt en dan een spatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-07 14:10
Wat iedereen al aangeeft, zorg dat je met alles klaarbent voor de bocht. Wat ik persoonlijk fijn vind (en volgens mij heb ik dat ook ergens tijdens auto of motorrijlessen geleerd) is om (als de situatie het toelaat) lichtelijk gas te geven in de bocht zodat je trekkend door de bocht kan, dit rijdt een stuk lekkerder en je gaat makkelijker door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:25
[...]

En dat gaat al 19 jaar goed bij jou? Volgens mij heb jij een engeltje op je schouder ;)

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-07 15:48
Dit moet je instructeur natuurlijk heel makkelijk uit kunnen leggen. Waar je op moet letten, wat je moet doen en waar je je voeten houdt.

Tijdens een bocht zou je niet meer moeten hoeven remmen (buiten onvwachte situaties) noch terugschakelen. En dat heeft een reden ;) - iets met twee handen aan het stuur, controle...en als het toevallig glad is...dan is remmen in een bocht al helemaal niet handig. Dus kun je je linker voet gewoon naast je koppeling laten rusten en je rechter voet op het gaspedaal houden. Na de bocht kun je, doordat je al in een (lage) versnelling zit makkelijk weer snelheid maken.

Met je koppeling ingetrapt...nou zo is het mij niet aangeleerd, dan is je auto een "projectiel" zoals mijn instructeur het toendertijd zei; je hebt geen controle. Natuurlijk wat overdreven...maar goed

Tevens gebruik je de 1ste versnelling nauwelijks...alleen als je vanuit stilstand verder gaat eigenlijk (of onder de 5km/u mekkert ;)).

Maar goed...stel specifieke vragen aan je instructeur..daar is hij/zij voor. En daar betaal je ze voor ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
[...]

Waar heb jij je rijbewijs gehaald dan?
Ik heb geleerd om nog voor zo'n bocht terug te schakelen naar de 2e versnelling.
Dat betekend dus echt in z'n 2e versnelling, koppelen niet intrappen dus want dan zit je niet in de versnelling.

Jij bent iemand die ik liever niet tegenkom op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik zal nog even beamen wat iedereen al zegt:
  • Vraag het je instructeur.
  • Zorg dat je klaar bent met afremmen en schakelen, voordat je de bocht ingaat,
  • Verder is een bocht niet zo anders dan een recht stuk: Linkervoet naast de koppeling, rechtervoet bij gas. Let wel: Als je een bocht niet kunt overzien, dan zal je nog iets langzamer moeten gaan dan wanneer je de bocht wel kunt overzien. (Maar ook daarin is een bocht niet anders dan bijvoorbeeld een recht stuk waar je een weg van rechts ziet waar je niet ver in kunt kijken.)
O ja, wat betreft de noodstop: De rem is het belangrijkst. Of de auto afslaat is op dat soort momenten niet je eerste zorg. Maar vooruit:Je krijgt 10 bonuspunten als je ook de koppeling intrapt (voor wat het waard is :) ).

[ Voor 19% gewijzigd door KopjeThee op 03-06-2017 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, ik heb het over langzame bochten. Die kan ik niet op een lage snelheid nemen als mijn auto in z'n 2 rijdt. Dat sommigen dat wel doen en het fijner vinden om snel een bocht door te gaan moeten ze zelf weten.
Op tweakers.net wordt er gehuild, er wordt gelachen en er wordt zowel goed als slecht advies gegeven. Wanneer iemand slecht advies geeft gaat het vaak over ICT en dan kan iemand het er niet mee eens zijn, maar het advies wat jij geeft is simpelweg levensgevaarlijk en wil daarom hierop reageren...

De bocht door met de koppeling ingetrapt is ABSOLUUT een NO-GO. Dit zou je bij de 2e les al moeten leren en sta te kijken dat de TS dat niet meerdere malen is verteld tijdens zijn lessen.

Voor de bocht moet men klaar zijn!
Ben je dat niet dan ben je of te laat begonnen of je hebt de bocht verkeerd ingeschat.

P.s. Bijna 20 jaar rijervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

Als je dit werkelijk doet, mag ik je dan het dringende advies geven je rijbewijs héél snel in te leveren en opnieuw rijlessen te gaan nemen?

Wat jij doet is namelijk zeer expliciet niet de bedoeling, en het levert nog gevaar voor de rest van het verkeer op ook, omdat jij je auto op die manier niet voldoende onder controle kunt houden.

Je moet je koppeling NOOIT, NOOIT ingedrukt houden in een bocht, die moet je al los gelaten hebben vóór je de bocht ingaat. Idem voor de rem overigens, hoewel dat iets minder problematisch is als je die in de bocht nog gebruikt. Maar een bocht ingebaan met ingedrukte koppeling is echt een compleet, maar dan ook compleet foute actie.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Squ1zZy schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:04:
[...]

Op tweakers.net wordt er gehuild, er wordt gelachen en er wordt zowel goed als slecht advies gegeven. Wanneer iemand slecht advies geeft gaat het vaak over ICT en dan kan iemand het er niet mee eens zijn, maar het advies wat jij geeft is simpelweg levensgevaarlijk en wil daarom hierop reageren...

De bocht door met de koppeling ingetrapt is ABSOLUUT een NO-GO. Dit zou je bij de 2e les al moeten leren en sta te kijken dat de TS dat niet meerdere malen is verteld tijdens zijn lessen.

Voor de bocht moet men klaar zijn!
Ben je dat niet dan ben je of te laat begonnen of je hebt de bocht verkeerd ingeschat.

P.s. Bijna 20 jaar rijervaring
Ik ga er maar vanuit dat jullie mij niet snappen,want ik vind langzaam door een bocht een stuk veiliger dan hard. Ik trap de koppeling in omdat de auto anders te hard door de bocht gaat.
Elke bocht waar je wel met hogere snelheid doorheen kunt zal ik ook de koppeling niet intrappen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 17:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +15 Henk 'm!

Het hele probleem wat je hebt, zit niet in bochten. Het heeft met niveau's van competentie te maken.

1) onbewust incompetent. Je kunt iets niet, maar je weet niet dat je het niet kunt. Je hebt er nog nooit van gehoord.
2) bewust incompetent. Er is iets wat je niet kunt. Je weet van het bestaan ervan, maar je kunt het niet.
3) bewust competent. Je kunt iets, maar het doen vereist concentratie, nadenken, je moet er heel bewust mee bezig zijn, het eist je aandacht
4) onbewust competent. Je kunt iets, en het hebt het ook al zovaak gedaan, dat het automatisch gaat, je er niet bij na hoeft te denken.

Schakelen in een auto is een heel mooi praktijkvoorbeeld hiervan. Jij zit bij 3. Je kunt het, maar je hebt je aandacht ervoor nodig, en daardoor hou je te weinig aandacht over voor andere zaken, zoals een bocht, letten op het verkeer, enzovoort.

Hier werkt maar één ding tegen: ervaring. Meer lessen, meer rijden. Het in theoretische situaties helemaal gaan zitten doordenken en uitpluizen werkt NIET. Het enige wat je hiermee bereikt, is dat je straks in een bocht nog veel meer afgeleid bent, door alle adviezen die je gekregen hebt.

Iedereen die al wat langer autorijd, zal je hetzelfde vertellen. Toen ze nog lesten, vonden ze schakelen ook lastig. En nu ze wat langer rijden, denken ze er helemaal niet meer bij na.

Voor wat betreft de adviezen in dit topic: alsjeblief, negeer ze. Er komt zoveel onzin voorbij, daar heb je niets aan.

ELKE bocht is in z'n twee te nemen. Mensen die anders beweren, kunnen gewoon niet autorijden. Met elke auto kun je vanuit stilstand in z'n 2 wegrijden. 5km/h rijden. ELKE auto kan dat. Verder ga je NIET een bocht door met de koppeling ingetrapt. Beter leer je autorijden. Van je instructeur en van DOEN.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Spuit 11: Je bent niet voor niks lessen aan het volgen, dat moeten zij je dus leren.

Verder, stuk van te voren gas loslaten, en dan voor de bocht al terug schakelen. Dan kan je altijd nog bij remmen.

Ik snap de reflex wel op de koppeling om stilvallen/schokken te voorkomen. Op een normale snelheid gaat dat echter normaal niet gebeuren tenzij je een noodstop moet maken.

Heb je les in een Benzine of een Diesel? Dat is ook een verschil. Diesel is wat vergevingsgezinder :)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Of je nou op een fiets zit, in een auto rijd of op een motor zit. Voor de bocht klaar zijn met remmen en schakelen, dan pas de bocht pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:07:
[...]

Ik ga er maar vanuit dat jullie mij niet snappen,want ik vind langzaam door een bocht een stuk veiliger dan hard. Ik trap de koppeling in omdat de auto anders te hard door de bocht gaat.

Elke bocht waar je wel met normale snelheid doorheen kunt zal ik ook de koppeling niet intrappen.
Er is geen ENKEL excuus om met je koppeling ingetrapt een bocht door te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Squ1zZy schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:10:
[...]

Dat klopt, je moet gewoon te hard de bocht door en hopen dat er niemand aankwam. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Squ1zZy schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:10:
Niet helemaal waar. In de basis zijn we het eens hoor. Bijzonderheden daargelaten, ga je niet met koppeling ingetrapt door de bocht.

Helaas leert men tegenwoordig de bullshit van het nieuwe rijden. Waarbij bv. remmen op de motor niet meer gedaan wordt. Remmen op de motor is NIET je gas loslaten. Remmen op de motor is terugschakelen en dan remkracht veroorzaken doordat je motor weer op moet toeren. Tegenwoordig leert men bv. dat als je op een verkeerslicht afrijdt, je gewoon je koppeling moet intrappen en remmen tot je stilstaat. Baarlijke nonsense.

De juiste methode is nog steeds terugschakelen. Je auto verbruikt dan minder én mocht het verkeerslicht groen worden, ben je al in de positie om gewoon door te rijden.

Terug naar de bocht; er is een reden om met je koppeling ingetrapt een bocht door te gaan, namelijk als je slipt of buiten de weg raakt. In dat geval is koppeling intrappen het beste wat je kunt doen. Ga je gasgeven of remmen, zal je, door tractieverschil in de wielen op en naast de weg, gaan spinnen.

Maar dat is dan ook zo ongeveer het enige uitzonderingsgeval, en dan heb je al de fout gemaakt door gewoon veel te hard een bocht in te janken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 20:07

Egocentrix

Parttime zeurkous

Een hele krappe bocht rij ik in zijn twee, met slippende koppeling. Nooit een opmerking over gehad tijdens mijn lessen.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:11:
[...]

Dat klopt, je moet gewoon te hard de bocht door en hopen dat er niemand aankwam. 8)7
Met je koppeling de bocht door is wel het stomste wat je kan doen. Op die manier moet je ook maar hopen dat alles goed gaat, want je hebt ernstig verminderde controle over je voertuig.

Je zou ook eens kunnen overwegen wat langzamer de bocht te nemen. Dan hoef je ook je koppeling niet in te trappen.

Iets wat je overigens bij rijlessen ook leert....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:14:
[...]

Met je koppeling de bocht door is wel het stomste wat je kan doen. Op die manier moet je ook maar hopen dat alles goed gaat, want je hebt ernstig verminderde controle over je voertuig.

Je zou ook eens kunnen overwegen wat langzamer de bocht te nemen. Dan hoef je ook je koppeling niet in te trappen.

Iets wat je overigens bij rijlessen ook leert....
Snappen jullie niet dat een auto een bepaalde minimum snelheid rijdt in de 2e versnelling???

Die snelheid vind ik persoonlijk voor sommige bochten te hoog en trap ik de koppeling dus in, zodat ie wat langzamer gaat. Bij het uitrijden van de bocht de koppeling weer op laten komen en dan lekker verder rijden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:14:
We zijn het eens over dat je niet met ingetrapte koppeling door de bocht moet, maar wat je hier schrijft is gewoon nonsense. Met het intrappen van de koppeling heb je op geen enkele manier verminderde controle over je voertuig. Het enige wat je niet kunt, is snelheid houden of accelereren. Stuur en remmen etc, het functioneert gewoon.

Waar ik meer mee zit: als je een bocht niet gewoon rijdend kunt nemen, en het noodzakelijk vind om de koppeling ingetrapt te houden tijdens een bocht, dan kun je dus gewoon niet rijden en hoor je, afgezien van in een lesauto, niet op de openbare weg.

Als dat tijdens een les is, is het prima. Als het iemand is die al z'n rijbewijs heeft, die met dat advies aan komt zetten, en er nog over door gaat zitten discusseren ook, dan wordt het zorgwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:56

Nogne

>.<

Als ik in een woonwijk rijd, dan doe ik dat ook. Voor alle andere situaties, remmen, terugschakelen en dan de bocht in gaan.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ban-Aan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:28
Je moet eens naast iemand gaan zitten die met koppeling in de bocht door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:16:
[...]

Snappen jullie niet dat een auto een bepaalde minimum snelheid rijdt in de 2e versnelling???

Die snelheid vind ik persoonlijk voor sommige bochten te hoog en trap ik de koppeling dus in, zodat ie wat langzamer gaat. Bij het uitrijden van de bocht de koppeling weer op laten komen en dan lekker verder rijden.
Dan ga je naar zijn 1, nog steeds zonder koppeling ingedrukt door de bocht. Moet eerlijk zeggen dat ik in 19 jaar autorijden nog nooit een bocht in zijn 1 genomen heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Nogne schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:17:
[...]

Als ik in een woonwijk rijd, dan doe ik dat ook. Voor alle andere situaties, remmen, terugschakelen en dan de bocht in gaan.
Toch nog iemand die het ook op mijn manier doet, ik vond het al zo raar dat iedereen zo hard door bochten ging en begon me al opa te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:07:
[...]
Elke bocht waar je wel met hogere snelheid doorheen kunt zal ik ook de koppeling niet intrappen.
Misschien kan je de situatie beter uitleggen, want ik vermoed dat je het niet over een normale bocht hebt. Misschien een bocht die zo scherp en/of onoverzichtelijk is en/of slecht wegdek etc., waardoor je vrijwel tot stilstand bent gekomen, en dan ben je eigenlijk uit stilstand aan het vertrekken in de bocht: in z'n 1 en koppeling opkomend.

Sowieso denk ik dat je niet bedoelt dat je de koppeling volledig intrapt. Als je de koppeling een beetje intrapt, heeft het een enigszins remmend effect. Maar toch zou ik het zo niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is geen kwestie van snappen, het is gewoon niet waar. Ik kan met een auto stilstaan (hellingproef) in de 2e versnelling. Ook met jouw auto. En ik ben echt niet een superchauffeur ofzo.
Ik hoop echt dat je nog aan het lessen bent,en niet al je rijbewijs hebt.

REMMEN (= "mijn snelheid is te hoog") doe je door óf terug te schakelen (vanuit versnellingen groter dan 2) of met je rempedaal. Daar is het ding voor. Niet door je koppeling in te trappen.

Verder spreek je jezelf tegen. Je claimed dat je auto dat niet kan die snelheid, maar ondertussen laat je ná de bocht de koppeling opkomen met een nog lagere snelheid, en toch rijdt je auto door. Je auto kan het dus wel. Jij niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:20:
[...]

Dat is geen kwestie van snappen, het is gewoon niet waar. Ik kan met een auto stilstaan (hellingproef) in de 2e versnelling. Ook met jouw auto. En ik ben echt niet een superchauffeur ofzo.

[...]

Ik hoop echt dat je nog aan het lessen bent,en niet al je rijbewijs hebt.

REMMEN (= "mijn snelheid is te hoog") doe je door óf terug te schakelen (vanuit versnellingen groter dan 2) of met je rempedaal. Daar is het ding voor. Niet door je koppeling in te trappen.

Verder spreek je jezelf tegen. Je claimed dat je auto dat niet kan die snelheid, maar ondertussen laat je ná de bocht de koppeling opkomen met een nog lagere snelheid, en toch rijdt je auto door. Je auto kan het dus wel. Jij niet.
Nou als ik mijn auto in z'n 2 zet en de koppeling los laat dan rijdt ie toch echt wel een bepaalde minimum snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:21:
[...]

Nou als ik mijn auto in z'n 2 zet en de koppeling los laat dan rijdt ie toch echt wel een bepaalde minimum snelheid.
Dat middelste pedaal heet rem. Daarmee kun je je auto afremmen.

Als ik mijn auto in z'n twee zet en stationair laat lopen, rij ik 15 met iets van 1100 toeren. Dat zal bij jou ook zo zijn grofweg. Als ik dan ga bijremmen, kan ik dat terugbrengen naar 5km/h bij 700 toeren. Op een helling kun je zo stilstaan.

Echt.. leer autorijden. Of doe het op je eigen manier, is ook prima, maar ga het in elk geval NIET zitten doceren aan derden. Want echt, er klopt geen moer van. Geen ENKELE instructeur of goede chauffeur zal jou vertellen met de koppeling ingetrapt door bochten te gaan.

Ik vraag mij ook heel sterk af wat voor bochten jij het over hebt, als je stationair in z'n twee er al niet door kunt komen. Dat moet nogal een bocht van hel zijn dan. Ik ken ze niet. Nog nooit gezien ook.

Je kunt in elke auto in z'n twee stationair de minimale draaicirkel rijden. Punt. Einde discussie.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Mijn rijinstructuur zei altijd:

Voor de bocht klaar, in de bocht gas.

Je ziet een bocht aankomen, dan ga je van het gas. Dan schat je in welke versnelling de bocht genomen moet worden. En dat is veel vaker de 3de dan de 2de. De 1ste heb je al helemaal nooit nodig. Dan zorg je er voor de bocht voor dat je genoeg bent afgeremd en de juiste versnelling hebt.

Dan in de bocht een heel klein beetje op het gas. Als je voorwiel aandrijving hebt dan wordt je namelijk door de bocht getrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:24:
Als ik mijn auto in z'n twee zet en stationair laat lopen, rij ik 15 met iets van 1100 toeren. Dat zal bij jou ook zo zijn grofweg. Als ik dan ga bijremmen, kan ik dat terugbrengen naar 5km/h bij 700 toeren. Op een helling kun je zo stilstaan.
Yeah right. Tot je een dikke diesel probeert of andere auto met veel koppel. Dan gaat op die manier alles naar z'n grootje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:33:
[...]

Yeah right. Tot je een dikke diesel probeert of andere auto met veel koppel. Dan gaat op die manier alles naar z'n grootje.
Inderdaad, lekker remmen en de motor maar door willen drukken op je koppeling, volgens mij kan dat nooit goed zijn voor je auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Ernemmer schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:39:
[...]

Inderdaad, lekker remmen en de motor maar door willen drukken op je koppeling, volgens mij kan dat nooit goed zijn voor je auto.
Kerel, je lult uit je nek.

Laat ik het zo zeggen. Pak een groot parkeerterrein zonder opstakels. Draai je stuur de maximale hoek. Zet je auto in z'n twee en laat 'm stationair rondjes rijden.

Dat kan gewoon. Met elke auto. Zonder geslip of uit de bocht vliegen.

Het probleem is dat jij denkt dat in z'n twee stationair nog te hard gaat voor een bocht. Dan kun je gewoon niet autorijden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Voor de ongelovige thomassen..

YouTube: 20170603 174606

Dan kan die discussie nu gesloten worden. Ja dit is een Diesel, ik kan het ook nog ff doen in de benzineauto van mijn vrouw. Of je komt langs, en dan doe ik het in jouw auto. En nee, ik ben geen superchauffeur of Max Verstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 22:12
In aanvulling op het scherpe bochten verhaal. Mijn rij-instructeur hoeft toentertijd gewoon gezegd dat ik best in z'n 1 een bocht door mag/kan als het te snel ging in z'n twee. Dit is vaak het geval bij uitritten waar je van een hoge drempel afrolt icm een smalle weg. Hetzelfde idee doe je ook in parkeergarages toch?

@op vraag het aan je instructeur. Je hebt niets voor niets les. Vraag en doe zoveel mogelijk, nu er nog iemand naast je zit die kan ingrijpen. Succes! En trouwens top dat je bewust bent van je rijgedrag en eventueel bijkomende gevaren, daar kunnen veel andere bestuurders nog wat van leren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het niveau in dit topic is weer echt om te gieren gewoon.. owehoeren over "controle over de auto" terwijl we met 5 a 6 km/h door een bocht gaan.. :D :'( :D Wat een forum.

En dan termen als "levensgevaarlijk" en "rijbewijs niet waardig" in de mond nemen... _O- Man man man.. :')

Het ligt gewoon aan de bocht. Als je een normale (overzichtelijke bocht heb) waar je met 10km/h of meer doorheen kunt dan doe je dat in de tweede versnelling met de voet op het gaspedaal. Kan dat niet, omdat er geen overzicht is omdat je uit ervaring weet dat de bocht erg krap of het in te draaien straatje erg smal is of er komen nog wel eens idioten uit zeilen, dan doe je dit lekker met de koppeling in als je dat prettiger vind (dat doe ik zelf ook).

Als ik hier de straat uitrij dan heb ik voorrang maar toch kies ik ervoor om eerst tot stilstand te komen. Want er is geen zicht. Als ik de straat in draai, dan doe ik dat in z'n twee, met de koppeling ingedrukt, omdat het vrij smal is en er nog wel eens idioten uit kunnen schieten. Dan heb je graag je voet alvast dicht bij de rem en dat gaat nou eenmaal niet als die al op het gas zit :)

Koppeling in of niet, dat maakt bij snelheden rond de 5/6 km/h echt geen donder uit.
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:56:
Voor de ongelovige thomassen..

YouTube: 20170603 174606

Dan kan die discussie nu gesloten worden. Ja dit is een Diesel, ik kan het ook nog ff doen in de benzineauto van mijn vrouw. Of je komt langs, en dan doe ik het in jouw auto. En nee, ik ben geen superchauffeur of Max Verstappen.
Als jij hier komt wonen en elke keer met 20km/h de straat in draait dan wens ik je veel succes maar dan ga je je auto nog geen twee weken heel houden ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Glashelder op 03-06-2017 18:36 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het niveau in dit topic is weer echt om te gieren gewoon.. owehoeren over "controle over de auto" terwijl we met 5 a 6 km/h door een bocht gaan.. :D :'( :D Wat een forum.
Als iemand een bocht niet kan nemen zonder koppeling in te trappen, hoort die persoon geen rijbewijs te hebben. Het is zo'n basale vaardigheid, als je dat al niet kunt, ben je gewoon een gevaar op de weg.

Daar kun je om lachen, totdat je wordt aangereden of een dierbare van jou sneuvelt door zo iemand. Wellicht dat je dan anders praat. Het verkeer is een serieuze aangelegenheid, een gemiddelde auto weegt 1000kg en is daarmee een potentieel moordwapen. Gezien dat het kennelijk om bochten uit de hell gaat, die met extreem lage snelheden gereden moeten worden, moet het bijna wel over een woonwijk ofzoiets gaan. Dus ook nog kans op kinderen op straat. Als daar dan nog iemand gaat rijden die z'n auto zó belabberd beheerst, dan is dat gevaarlijk.

Mensen die dit soort dingen nodig hebben om een bocht door te komen, zijn ook de mensen die bv. in blinde paniek op het gas trappen en dat vasthouden, met hun handen voor hun ogen zitten op 'enge kruisputen', enzovoort.
Koppeling in of niet, dat maakt bij snelheden rond de 5/6 km/h echt geen donder uit.
Ben ik in de basis met je eens en is waar. Daar gaat het dan ook niet over. Waar het over gaat, is dat je de vaardigheid moet hebben om een bocht normaal te kunnen nemen. Als je die vaardigheid niet hebt, hoor je geen rijbewijs te hebben.

Natuurlijk staat het iedereen vrij zelf te kiezen hoe hij/zij een bocht doorgaat, met of zonder koppeling, enzoovoort. Dat staat hier niet ter discussie.

Wat er ter discussie staat, is dat er iemand is die aangeeft moeite heeft met bochten draaien, en dat er dan als oplossing gezegd wordt dat ie dan maar z'n koppeling moet intrappen.

En DAT is fout en een zeer slecht advies. Het gaat dus niet zozeer om de inhoud van het advies, maar meer aan wie en in welke situatie het gegeven wordt. Als iemand zegt 'ik kan dat niet', is het NIET de oplossing om iemand iets verkeerds aan te leren.
Als jij hier komt wonen en elke keer met 20km/h de straat in draait dan wens ik je veel succes maar dan ga je je auto nog geen twee weken heel houden ;)
Er is niets wat met 20km/h niet kan qua gewoon rijden, drempels, woonwijken, waar een auto in twee weken kapot van gaat. Niets. Dat is baarlijke nonsense. Verder zeg ik niet dat je overal met 20km/h een wijk in moet knallen, het kan ook langzamer (10km/h) en zelfs nog langzamer in z'n één.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Hmmm, het onderstaande filmpje is gemaakt door een motorrijschool maar is uitstekend toepasbaar voor beginnende automobilisten.

Het is allemaal een kwestie van ver vooruit kijken en de bocht doorkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:42:
[...]

Als iemand een bocht niet kan nemen zonder koppeling in te trappen, hoort die persoon geen rijbewijs te hebben. Het is zo'n basale vaardigheid, als je dat al niet kunt, ben je gewoon een gevaar op de weg.

Daar kun je om lachen, totdat je wordt aangereden of een dierbare van jou sneuvelt door zo iemand. Wellicht dat je dan anders praat. Het verkeer is een serieuze aangelegenheid, een gemiddelde auto weegt 1000kg en is daarmee een potentieel moordwapen. Gezien dat het kennelijk om bochten uit de hell gaat, die met extreem lage snelheden gereden moeten worden, moet het bijna wel over een woonwijk ofzoiets gaan. Dus ook nog kans op kinderen op straat. Als daar dan nog iemand gaat rijden die z'n auto zó belabberd beheerst, dan is dat gevaarlijk.

Mensen die dit soort dingen nodig hebben om een bocht door te komen, zijn ook de mensen die bv. in blinde paniek op het gas trappen en dat vasthouden, met hun handen voor hun ogen zitten op 'enge kruisputen', enzovoort.

[...]

Ben ik in de basis met je eens en is waar. Daar gaat het dan ook niet over. Waar het over gaat, is dat je de vaardigheid moet hebben om een bocht normaal te kunnen nemen. Als je die vaardigheid niet hebt, hoor je geen rijbewijs te hebben.

Natuurlijk staat het iedereen vrij zelf te kiezen hoe hij/zij een bocht doorgaat, met of zonder koppeling, enzoovoort. Dat staat hier niet ter discussie.

Wat er ter discussie staat, is dat er iemand is die aangeeft moeite heeft met bochten draaien, en dat er dan als oplossing gezegd wordt dat ie dan maar z'n koppeling moet intrappen.

En DAT is fout en een zeer slecht advies. Het gaat dus niet zozeer om de inhoud van het advies, maar meer aan wie en in welke situatie het gegeven wordt. Als iemand zegt 'ik kan dat niet', is het NIET de oplossing om iemand iets verkeerds aan te leren.

[...]

Er is niets wat met 20km/h niet kan qua gewoon rijden, drempels, woonwijken, waar een auto in twee weken kapot van gaat. Niets. Dat is baarlijke nonsense. Verder zeg ik niet dat je overal met 20km/h een wijk in moet knallen, het kan ook langzamer (10km/h) en zelfs nog langzamer in z'n één.
Gewoon uit nieuwsgierigheid, hoe hard zou jij de volgende bocht from hell nemen? let op dat ronde ding is een verlaging in de weg waardoor je auto ook nog naar rechts overhelt.

https://www.google.nl/map...D100!7i13312!8i6656?hl=nl

Of deze?

Of deze?

Ik vind het persoonlijk een stuk veiliger om daar de koppeling in te trappen en stapvoets de bocht te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2017 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:42:

Ik heb echt het idee dat je helemaal niets hebt begrepen van wat ik heb gezegd :).

Mijn vorige bericht in het kort: een bocht neem je in de beginsel altijd in de versnelling, TENZIJ een bocht reden geeft om dit heel langzaam te doen (10km/h), dan kan dit met de koppeling ingedrukt. Dan kan je wel een heel verhaal gaan houden over onzekere mensen maar dat is gewoon offtopic ;)

Het gieren waar ik het over heb is dan ook weer dat hier, op dit forum, alles, zoals gewoonlijk, tot in het extreme wordt doorgetrokken: dus omdat er bepaalde bochten zijn waar je de koppeling indrukt voordat je erin gaat, doe je dat altijd en dan ben je dus een gevaar op de weg. En dat is gewoon te grappig voor woorden zo triest.

Het spreekt voor zich dat de problemen van de TS gewoon onervarenheid zijn.
Het punt is dat je hier rustiger de straat door moet rijden dan de gemiddelde auto in zijn 2 toelaat en ten tweede: je wilt het liefst je voet dicht bij de rem houden voor als er weer eens iemand uit schiet. Mijn punt is dan ook meer dat je je auto niet heel houd omdat je je auto tegen iemand anders aan hebt geparkeerd. En als je pech hebt is het nog een fietser ook. Wie is hier dan het gevaar op de weg? :)

Overigens is mij geleerd door mijn rijinstructeur om nooit rollend terug naar de eerste versnelling te gaan. In zo'n 12 jaar tijd heb ik dat dan ook eigenlijk nog nooit gedaan :) Bij krappe bochten (zoals de woonwijk hier) dan rol ik erin en dan gaan we gewoon door in de 2.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zijn ruimere en groter opgezette bochten dan die ik rij in het filmpje.

Je mist het punt. Het gaat er niet om wat jij prettig vind. Of als iemand dat met ingetrapte koppeling wil doen. Daar gaat het helemaal niet over.

Waar het over gaat, is dat iemand NIET de vaardigheden heeft om het normaal rijdend te doen en het DAAROM met ingetrapte koppeling moet doen. En DAN beschik je gewoon niet over voldoende vaardigheden om zonder instructeur te rijden.

In mijn filmpje is dit de eerste bocht:

https://www.google.nl/map...WfMJiQ!2e0!7i13312!8i6656

En dit de tweede:

https://www.google.nl/map...IJQJKg!2e0!7i13312!8i6656
Overigens is mij geleerd door mijn rijinstructeur om nooit rollend terug naar de eerste versnelling te gaan. In zo'n 12 jaar tijd heb ik dat dan ook eigenlijk nog nooit gedaan :) Bij krappe bochten (zoals de woonwijk hier) dan rol ik erin en dan gaan we gewoon door in de 2.
Klopt. Terugschakelen naar 1 is eigenlijk nooit nodig en zeker voor minder ervaren chauffeurs niet aan te raden, omdat je auto in z'n één gevoeliger is op het gas. Je krijgt dan al snel hortend en stotend rijden, terwijl het niet nodig is.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:54

guReMcO

Praat mar frysk

Waar het hier volgens mij meer om gaat is dat TS niet klaar is voordat hij/zij bij de bocht is en niet zozeer dat verhaal over wel/niet koppeling intrappen.

Als je bij de bocht bent moet je al hebben gespiegeld, richting aangegeven en teruggeschakeld (mitst nodig). Het onzekere komt volgens mij omdat je het idee hebt dat je geen overzicht van de situatie hebt.

En je hoeft je voet echt niet op het gas te hebben, die kan je gerust boven de rem laten zweven zodat als er een of andere pipo toch een probleem veroorzaakt je mooi op tijd kan stoppen.

En als je elke bocht in een woonwijk met 20kmh neemt ben je niet verstandig bezig. Ik geloof er niks van dat je overal genoeg overzicht hebt om dat te kunnen doen. Je zou het bijvoorbeeld bij ons in de wijk op verschillende plekke niet kunnen doen zonder dat er een (klein) risico aan kleeft.

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pff.. het blijft maar muggeziften hier he. NErgens staat dat je elke bocht maar met 20km/h moet nemen. Daar gaat de hele discussie ook niet over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Laatste wat ik er over zeg. Waar om ik dat filmpje maakte en waar ik op reageer, was op de stellingname dat je voor sommige bochten je koppeling wel in MOEST trappen omdat je er anders niet doorkwam.

DAT was waar ik op reageerde en wat ik ontkracht in dat filmpje. NERGENS stel ik dat je in een woonwijk alle bochten persé met 20km/h moet nemen. Het ging mij er louter om, om aan te tonen dat de stellingname dat bepaalde bochten niet KUNNEN zonder de koppeling in te trappen. En dat is gewoon pertinent onwaar. Niet meer en niet minder.

Of het verstandig is om langzamer een bocht door te gaan, etc, dat stond allemaal helemaal niet ter discussie. Het ging over minimumvaardigheden die je moet hebben als je de straat op gaat, en over of je nu wel of niet door elke bocht kunt komen in z'n twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:13:
Laatste wat ik er over zeg. Waar om ik dat filmpje maakte en waar ik op reageer, was op de stellingname dat je voor sommige bochten je koppeling wel in MOEST trappen omdat je er anders niet doorkwam.
Dat het voertuigtechnisch mogelijk is om de meeste bochten in de 2e versnelling te nemen, bijvoorbeeld met 15-20km/h, is vast waar. Maar als 15km/h ook nog iets te hard is, lijkt het me toch echt geen gekke keus om dan de koppeling erbij te gebruiken, ipv om rollend naar de 1e terug te gaan. Dat is best lastig om soepel te doen, zeker als je al bezig bent met voorbereiden van het nemen van een bocht.

Suggesties dat je uit de bocht zult vliegen als je de koppeling gebruikt is gewoon onzin. Zeker met de snelheden waar het hier om gaat. Dan moet het vooral heel glad zijn en dan ging je gewoon te hard, koppeling of niet. Met koppeling ingetrapt (iig met gas los) heb je dan weer minder kans op doorslippende wielen, dus wie weet wat beter is in die situatie? :P
Of het verstandig is om langzamer een bocht door te gaan, etc, dat stond allemaal helemaal niet ter discussie. Het ging over minimumvaardigheden die je moet hebben als je de straat op gaat, en over of je nu wel of niet door elke bocht kunt komen in z'n twee.
Maar als zo'n bocht vereist dat je net op die rotsnelheid 'tussen 1 en 2' moet (bijv 8km/h), dan is de vaardigheid verder niet per se relevant. Het lijkt mij persoonlijk in ieder geval geen goed idee om de rem te gebruiken om 'minder dan de minimale snelheid' van de 2 te rijden en naar de 1 terugschakelen is vaak ook geen geweldige optie. Zeker niet als je voor de bocht nog 20+ reed en nog bezig bent met vertragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik heb me (als recente leerling) laten vertellen dat je gekoppeld méér controle hebt over de wagen, en dat klopt ook. Je wagen vertraagt sowieso als je ontkoppelt, maar het hele punt is dat je afremt, terugschakelt, en opnieuw koppelt, en dan zonder gas bij te geven je bocht neemt - zo heb ik het begrepen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ACM schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:26:
Dat het voertuigtechnisch mogelijk is om de meeste bochten in de 2e versnelling te nemen, bijvoorbeeld met 15-20km/h, is vast waar.
Mooi. Dan hebben we dat nu vastgesteld, en kan die discussie gesloten worden :)

De rest ben ik gewoon met je eens. Stond ook niet ter discussie.

Het is gewoon een slecht advies. Als iemand moeite heeft met bochten, moet hij/zij daar tijd aan besteden om het te leren. Niet bochten afsnijden door het dan maar fout te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:34:
Het is gewoon een slecht advies. Als iemand moeite heeft met bochten, moet hij/zij daar tijd aan besteden om het te leren. Niet bochten afsnijden door het dan maar fout te doen.
Het is inderdaad helemaal waar dat de koppeling bij uitzondering gebruikt moet worden, niet standaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 22:12
Ps. Hoe rijden veteranen hier in een parkeergarage (waar vaak nog krappere bochten zijn dan zo'n woonwijk) dan? Ook continu ontkoppeld? En in combinatie met eventuele hellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

geekeep schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:39:
Ps. Hoe rijden veteranen hier in een parkeergarage (waar vaak nog krappere bochten zijn dan zo'n woonwijk) dan? Ook continu ontkoppeld? En in combinatie met eventuele hellingen?
Er is nog een grijs gebied. Een slippende koppeling. Drie keer raden ;)

Hellingen is ook wel een mooie trouwens. Hiervoor geldt hetzelfde als bochten, maar veel sterker. Op een helling ga je NIET schakelen en ontkoppel je NIET, tenzij je niet anders kunt omdat je stil komt te staan. Zelfs dan kun je het korstondig (< 30s) af met een slippende koppeling ( 'hellingproef op de koppeling' ) en ontkoppel je pas volledig als dat nodig is.

In een parkeergarage waar je bv. met een vrij steile opgang naar het volgende deck moet, kan het verstandig om WEL terug te schakelen naar z'n één en dit in z'n één te doen. Wat je in alle gevallen wil, is dat je VOOR je de helling opgaat, in een versnelling rijdt waarin de auto die helling kan nemen. Je wil NIET halverwege de helling nog terug moeten schakelen, want dat gaat onherroepelijk problemen opleveren. Je zult dan stil komen te staan, in de stress schieten, dan een zware hellingproef, enzovoort.

Gewoon zorgen dat je vóór de helling al in de juiste versnelling zit en dan rustig oprijden.

Dit wordt nog extra belangrijk als je bv. met een aanhanger gaat rijden, of caravan. NOOIT bergop gaan terugschakelen of in een dermate versnelling de berg op gaan, dat je wel MOET terugschakelen.

Als je met je caravan bv. de boot naar denemarken op moet, weet ik uit min of meer eigen ervaring (als kind op de achterbank) dat je niet moet willen terugschakelen of stilstaan op die helling. Als 7 jarige heb ik daarom al geleerd hoe smeltende koppelingsplaten ruiken, en hoe traumatisch het voor de vrouw achter het stuur is, als de auto met caravan en al, achteruit de boot weer afrolt :P

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 917165 op 03-06-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen veteraan maar dan rijd ik in z'n 1 en koppeling helemaal op. Zelfs houd ik mijn voet niet op of boven het pedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-07 21:40
De ECHTE veteranen rijden in een automaat en die trappen zelfs in de wasstraat knetterhard op de rem om de auto in de drive te zetten ipv zonder te remmen van neutraal naar drive te schakelen. :+ En daar wordt jij dan tegenaan gedrukt door de lopende band....

[ Voor 6% gewijzigd door roches op 03-06-2017 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
ACM schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:26:
[...]

Suggesties dat je uit de bocht zult vliegen als je de koppeling gebruikt is gewoon onzin. Zeker met de snelheden waar het hier om gaat. Dan moet het vooral heel glad zijn en dan ging je gewoon te hard, koppeling of niet. Met koppeling ingetrapt (iig met gas los) heb je dan weer minder kans op doorslippende wielen, dus wie weet wat beter is in die situatie? :P

[...]
En toch zit er een vorm van waarheid in. Er zijn situaties (sneeuw/ijs) waarin je bij het nemen van een bocht van de koppeling af moet blijven (heb het zelf meegemaakt tijdens mijn rij-examen, bocht werd 3 meter ruimer met een snelheid van minder dan 20km/h. Wel geslaagd overigens omdat ik daarna kon laten zien dat ik het wel kon door mijn koppeling niet te gebruiken in de volgende bochten).
Handigste is gewoon aanleren schakelen / snelheid aanpassen voor een bocht.
Dit geeft tevens een extra voordeel dat je aan deze handelingen niet meer hoeft te denken tijdens het nemen van die bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Koppeling in een bocht gebruiken is anders heel nuttig bij een RWD

vlot de bocht in, laat en hard insturen en dan een keer je koppeling snel intrappen en meteen laten schieten. Plezier gegarandeerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Hoe een bocht te nemen.... net als in Need for Speed toch? Zo hard mogelijk op de bocht af en jezelf door de vangrail de bocht door laten geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-07 22:39
Rijd je diesel of benzine?

Bij diesel bij twijfel gewoon op je toerenteller letten. Onder de 1200 altijd terug schakelen. (Dit voel je ook vanzelf aan)

Verder NOOIT door een bocht met de koppeling ingetrapt. Altijd zorgen dat je voor de bocht klaar bent met vertragen en met constante snelheid door de bocht gaan.

Gewoon rustig remmen, rond 1200 toeren terug schakelen, remmen, schakelen enz. Tot je op de gewenste snelheid bent.

Eventueel kun je ook afremmen op de motor in plaats van remmen, gewoon gas los, 1 versnelling terug, uitrollen, nog een terug enz.

En hoewel we altijd leren braaf met lage toeren te rijden is het ook helemaal niet erg om op hogere toeren te rijden. Je kan een diesel prima doorraggen tot 4500 toeren en in de 2 een bocht nemen die ook wel in de 4 had gekunt is ook niet zo'n probleem. Leer je vanzelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:44
[...]

Daar valt niets aan te snappen aangezien het simpelweg niet klopt. De gekozen versnelling bepaalt niet de snelheid van de auto, dat doe jij met de hoeveelheid gas die je geeft.
Zodra je de koppeling intrapt is er geen verbinding meer tussen de versnellingsbak en de wielen waardoor de auto niet meer afgeremd wordt door de motor en zal deze met relatief hoge snelheid door blijven rijden. Zonder de koppeling in te trappen met een minimale hoeveelheid gas geven zorgt er voor dat je met lage snelheid door een bocht kan in z'n tweede versnelling. Kwestie van voor de bocht afremmen tot de gewenste snelheid en goed doseren met je gaspedaal. Gaat je auto toch te hard in de tweede versnelling terwijl je geen gas geeft kun je zelfs gedoseerd remmen zonder de koppeling in te trappen. Gaat je auto echt veel te hard in de tweede versnelling terwijl je geen gas geeft dan kan het geen kwaad om eens langs een garage te gaan en de boel te laten nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierkwadraat
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-07 15:14
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:13:
[...]

Helaas leert men tegenwoordig de bullshit van het nieuwe rijden. Waarbij bv. remmen op de motor niet meer gedaan wordt. Remmen op de motor is NIET je gas loslaten. Remmen op de motor is terugschakelen en dan remkracht veroorzaken doordat je motor weer op moet toeren. Tegenwoordig leert men bv. dat als je op een verkeerslicht afrijdt, je gewoon je koppeling moet intrappen en remmen tot je stilstaat. Baarlijke nonsense.
Hier moet ik het toch echt oneens zijn met je. Het remmen op de motor wordt in mijn omgeving toch echt nog aangeleerd; koppeling intrappen en remmen is not done. Maar ik neem uiteraard aan dat je dit ergens op baseert; wellicht op eigen ervaring. Maar het is in elk geval nog niet de landelijke standaard, zogezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bierkwadraat schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:51:
Hier moet ik het toch echt oneens zijn met je. Het remmen op de motor wordt in mijn omgeving toch echt nog aangeleerd; koppeling intrappen en remmen is not done. Maar ik neem uiteraard aan dat je dit ergens op baseert; wellicht op eigen ervaring. Maar het is in elk geval nog niet de landelijke standaard, zogezegd.
Dat is het dus wél. Godzijdank zit er in jouw buurt kennelijk een goede rijschool. Wees er blij mee.

Deze bullshit valt onder wat ze 'het nieuwe rijden' noemen. Google er maar eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Je bent een vervelend zelfgenoegzaam mannetje dat op elk puntje z'n gelijk wil halen terwijl je ondertussen om de argumenten van andere mensen heen draait. En als je niet begrijpt wat ik bedoel, lees alles nog maar een keer. Je verkondigt ongenuanceerd je mening als een feit terwijl in werkelijkheid de waarheid in het midden ligt.
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:55:
Deze bullshit valt onder wat ze 'het nieuwe rijden' noemen. Google er maar eens op.
YouTube: Het Nieuwe Rijden Tip 1

Kijk die serie van tips eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:44
Anoniem: 917165 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:55:
[...]

Dat is het dus wél. Godzijdank zit er in jouw buurt kennelijk een goede rijschool. Wees er blij mee.

Net een rondje google gedaan en je zit er (deels) naast. Het idee is dat je het gas los laat en de auto laat uitrollen maar de koppeling trap je daarbij niet in. Je remt dus nog steeds af op de motor maar schakelt tussendoor niet terug. Terugschakelen doe je pas als de auto begint te schokken en zelfs in de 5e versnelling zal dat pas ergens rond de 40 km/uur zijn.
Reden om gas los te laten en niet de koppeling te gebruiken is dat de toevoer van brandstof dan volledig afgesloten is wat deze niet is bij ingetrapte koppeling aangezien de motor dan stationair draait.
http://auto-en-vervoer.in...33-het-nieuwe-rijden.html
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.