Hmm toch heeft het bestaan ..
Toen ik rijles had mid jaren negentig had de VW golf turbo diesel waarin ik in eerste instantie les had, de neiging om na terugschakelen naar z'n twee bij het op laten komen van de koppeling te versnellen ipv te vertragen door afremmen op de motor. Bij deze auto moest je dus wel soms ontkoppelen (en dat reed dus ook niet echt lekker qua gevoel).
Vervolgens halverwege de rijlessen geswitcht naar een gewone VW golf diesel zonder turbo en dat reed een stuk beter, geen noodzaak tot ontkoppelen, steker nog .. fijn combi van rem en motorbremsen. En dat is bij alle auto's die ik heb gereden sindsdien het geval geweest. Sterker nog als ik een keer ontkoppelt de bocht door ga voelt dat vreemd aan qua rijgedrag.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:46:
[...]
Gewoon zorgen dat je vóór de helling al in de juiste versnelling zit en dan rustig oprijden.
Dit wordt nog extra belangrijk als je bv. met een aanhanger gaat rijden, of caravan. NOOIT bergop gaan terugschakelen of in een dermate versnelling de berg op gaan, dat je wel MOET terugschakelen.
Als je met je caravan bv. de boot naar denemarken op moet, weet ik uit min of meer eigen ervaring (als kind op de achterbank) dat je niet moet willen terugschakelen of stilstaan op die helling. Als 7 jarige heb ik daarom al geleerd hoe smeltende koppelingsplaten ruiken, en hoe traumatisch het voor de vrouw achter het stuur is, als de auto met caravan en al, achteruit de boot weer afrolt

Ook een beetje eeuhmmm kort door de bocht. Of ga jij voor de lange helling bij Luik eerst afremmen tot iets van 70 a 80 en vervolgens in die versnelling pas die lange helling op. Wat niet verstandig is is in zo'n geval het "nieuwe rijden" toe te gaan passen, waarbij je dan steevast te weinig toeren gaat draaien en dus veel te laat terugschakelt (zeker bij een bezine bak). Als je tijdig terugschakelt is er weinig aan de hand, maar goed dat is een kwestie van een beetje luisteren en voelen naar wat de machine doet en vraagt.
Zelfde gedoe als dat mensen niet met een handmatige choke over weg konden. Dan luister je niet goed naar de noden van het beestje.