Hoe een bocht door te gaan ? ( auto )

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 39.115 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBorg schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:03:
Je bent een vervelend zelfgenoegzaam mannetje dat op elk puntje z'n gelijk wil halen terwijl je ondertussen om de argumenten van andere mensen heen draait. En als je niet begrijpt wat ik bedoel, lees alles nog maar een keer. Je verkondigt ongenuanceerd je mening als een feit terwijl in werkelijkheid de waarheid in het midden ligt.
Zullen we de moderatie aan moderatoren overlaten?

Laat ik dan hetzelfde doen: je bent iemand die met hele domme standpunten een discussie ingaat, vervolgens deze glorieus verliest, en dan op de man gaat zitten spelen bij gebrek aan argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:27
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:55:
[...]

Dat is het dus wél. Godzijdank zit er in jouw buurt kennelijk een goede rijschool. Wees er blij mee.

Deze bullshit valt onder wat ze 'het nieuwe rijden' noemen. Google er maar eens op.
Het nieuwe rijden is:
Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
Uitrollen in de versnelling waarin je zit en dus niet telkens één versnelling terugschakelen tijdens het remmen. In dat eerste geval bespaar je brandstof, in die tweede niet. Uitrollen van 80km/u in z'n 5 kan makkelijk in die 5e versnelling tot 30-40 km/u (met dus weinig toeren), zolang je maar geen gas geeft en daarmee de motor belast. Daarna ontkoppelen, bijremmen, in de juiste versnelling vóór de bocht zetten en weer koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:06:
[...]

Zullen we de moderatie aan moderatoren overlaten?

Laat ik dan hetzelfde doen: je bent iemand die met hele domme standpunten een discussie ingaat, vervolgens deze glorieus verliest, en dan op de man gaat zitten spelen bij gebrek aan argumenten.
Laat maar zien dat je 5km/h kan rijden in z'n 2 zonder koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:05:
[...]

Net een rondje google gedaan en je zit er (deels) naast. Het idee is dat je het gas los laat en de auto laat uitrollen maar de koppeling trap je daarbij niet in. Je remt dus nog steeds af op de motor maar schakelt tussendoor niet terug. Terugschakelen doe je pas als de auto begint te schokken en zelfs in de 5e versnelling zal dat pas ergens rond de 40 km/uur zijn.
Reden om gas los te laten en niet de koppeling te gebruiken is dat de toevoer van brandstof dan volledig afgesloten is wat deze niet is bij ingetrapte koppeling aangezien de motor dan stationair draait.
http://auto-en-vervoer.in...33-het-nieuwe-rijden.html
Nee ik zit er niet naast. Wat men leert bij 'het nieuwe rijden' is dat je niet te snel moet terugschakelen (=onzin) bij uitrollen.

Stel jij rijdt 120 op de snelweg en gaat uitvoegen om de stad in te gaan. Dat uitvoegen doe je met 120 maar op de afrit zul je gaan vertragen, zeg dat er na de afrit een verkeerslicht is, wat op rood staat.

Vroeger leerde je dan om terug te schakelen, en dit terugschakelen gelijk gebruiken om te remmen.

Tegenwoordig moet men eerst de auto zo lang als dat gaat laten uitrollen in de versnelling, gekoppeld. Dus als je op de snelweg 120 reed in z'n 5/6, kun je op die manier op de afrit doorgaan tot een kilometer of 40/50 per uur voor je auto gaat bokken. Het nieuwe rijden leert je om dan je koppeling in te trappen en verder met de rem te remmen en uit te rollen.

DAT is wat men leert nu. Zoals ook op google staat, in de documentatie ervoor, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBorg schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:08:
Laat maar zien dat je 5km/h kan rijden in z'n 2 zonder koppeling.
GOh het vorige punt verloor je omdat ik ff een filmpje maakte. Dan ga je zitten schelden, en kom je terug met weer een nieuw bullshitpunt wat ik nooit beweerd heb en wat in z'n geheel niet relevant is.

Wat denk je zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:37:
[...]
Gaat je auto echt veel te hard in de tweede versnelling terwijl je geen gas geeft dan kan het geen kwaad om eens langs een garage te gaan en de boel te laten nakijken.
Hmm toch heeft het bestaan ..
Toen ik rijles had mid jaren negentig had de VW golf turbo diesel waarin ik in eerste instantie les had, de neiging om na terugschakelen naar z'n twee bij het op laten komen van de koppeling te versnellen ipv te vertragen door afremmen op de motor. Bij deze auto moest je dus wel soms ontkoppelen (en dat reed dus ook niet echt lekker qua gevoel).

Vervolgens halverwege de rijlessen geswitcht naar een gewone VW golf diesel zonder turbo en dat reed een stuk beter, geen noodzaak tot ontkoppelen, steker nog .. fijn combi van rem en motorbremsen. En dat is bij alle auto's die ik heb gereden sindsdien het geval geweest. Sterker nog als ik een keer ontkoppelt de bocht door ga voelt dat vreemd aan qua rijgedrag.
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:46:
[...]
Gewoon zorgen dat je vóór de helling al in de juiste versnelling zit en dan rustig oprijden.

Dit wordt nog extra belangrijk als je bv. met een aanhanger gaat rijden, of caravan. NOOIT bergop gaan terugschakelen of in een dermate versnelling de berg op gaan, dat je wel MOET terugschakelen.

Als je met je caravan bv. de boot naar denemarken op moet, weet ik uit min of meer eigen ervaring (als kind op de achterbank) dat je niet moet willen terugschakelen of stilstaan op die helling. Als 7 jarige heb ik daarom al geleerd hoe smeltende koppelingsplaten ruiken, en hoe traumatisch het voor de vrouw achter het stuur is, als de auto met caravan en al, achteruit de boot weer afrolt :P
Ook een beetje eeuhmmm kort door de bocht. Of ga jij voor de lange helling bij Luik eerst afremmen tot iets van 70 a 80 en vervolgens in die versnelling pas die lange helling op. Wat niet verstandig is is in zo'n geval het "nieuwe rijden" toe te gaan passen, waarbij je dan steevast te weinig toeren gaat draaien en dus veel te laat terugschakelt (zeker bij een bezine bak). Als je tijdig terugschakelt is er weinig aan de hand, maar goed dat is een kwestie van een beetje luisteren en voelen naar wat de machine doet en vraagt.
Zelfde gedoe als dat mensen niet met een handmatige choke over weg konden. Dan luister je niet goed naar de noden van het beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 22:11

TheBorg

Resistance is futile.

Dat je zo hard roept dat je niet hoort wat een ander zegt in een discussie. Een discussie gaat niet over punten winnen of verliezen. En als je nog eens goed leest dan ging het daar wel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheBorg schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:12:
[...]

Dat je zo hard roept dat je niet hoort wat een ander zegt in een discussie. Een discussie gaat niet over punten winnen of verliezen. En als je nog eens goed leest dan ging het daar wel over.
Een discussie is argumenten aanvoeren en die be- of ontkrachten. Niet met zinloze op de man commentaren aan komen kakken. En jij gaat mij vertellen wat discusseren is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:58
Volgens mij haal je een discussie door de war met een debat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Auto's en tweakers, een gouden combinatie _O-

Ga met vragen naar je instructeur. Die kan niet alleen je vragen beantwoorden, maar ook meer oefeningen doen met zaken die je blijkbaar nog lastig vindt. Dan gaan jullie er samen mee aan de slag en krijg je er vanzelf meer vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flamesz schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:14:
Volgens mij haal je een discussie door de war met een debat.
Volgens mij posten jullie FUD die niets met de discussie, of het debat, zo je wil, te maken hebben, niets toevoegen, flamend en trollend zijn en zuiver ad hominem. Volgens mij moet je, als iemand z'n stijl van posten je niet aan staat, een report maken en het aan de moderatoren overlaten om te oordelen en in te grijpen, wat ze ook doen, als dat nodig is.

Maar dat ben ik. En ik schreeuw maar wat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:17
ninjazx9r98 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:05:
[...]

Net een rondje google gedaan en je zit er (deels) naast. Het idee is dat je het gas los laat en de auto laat uitrollen maar de koppeling trap je daarbij niet in. Je remt dus nog steeds af op de motor maar schakelt tussendoor niet terug. Terugschakelen doe je pas als de auto begint te schokken en zelfs in de 5e versnelling zal dat pas ergens rond de 40 km/uur zijn.
Reden om gas los te laten en niet de koppeling te gebruiken is dat de toevoer van brandstof dan volledig afgesloten is wat deze niet is bij ingetrapte koppeling aangezien de motor dan stationair draait.
http://auto-en-vervoer.in...33-het-nieuwe-rijden.html
Bovendien zorgt per versnelling terugschakelen (zonder goede heel & toe techniek) voor onnodige slijtage aan de koppelingsplaat en vliegwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-09 20:40
Zet m in ze 1 en laat de koppeling keihard los, de motor klapt. Op dit moment zegt de instructeur wtf? Hou de koppeling in, volgas, toeren in z'n rood, laat de koppeling springen en trek een burnout. Worth it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

evjatar schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:31:
Bovendien zorgt per versnelling terugschakelen (zonder goede heel & toe techniek) voor onnodige slijtage aan de koppelingsplaat en vliegwiel.
Heel & toe is alleen relevant als je ook nog actief remt terwijl je terugschakelt. Met een beetje anticiperen
kan je vrijwel volledig op de motor remmen en hoef je dus alleen terug te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:32

Osxy

Holy crap on a cracker

roches schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:02:
[...]

De ECHTE veteranen rijden in een automaat en die trappen zelfs in de wasstraat knetterhard op de rem om de auto in de drive te zetten ipv zonder te remmen van neutraal naar drive te schakelen. :+ En daar wordt jij dan tegenaan gedrukt door de lopende band....
Meeste automaten kan je niet in drive zetten zonder de rem in te drukken, maar bij de automaten die ik heb gereden hoef je hem niet helemaal in te drukken. Een beetje is genoeg.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 05-09 12:49
Toen ik aan het lessen was vond ik het ook lastig. Na een tijdje gaat het vanzelf. Ik kan me herinneren dat ik in het begin ook soms met de koppeling ingetrapt de bocht om ging. Gewoon omdat ik niet op tijd klaar was. Beter is het om voor de bocht klaar te zijn met schakelen en een beetje tractie te hebben. Dan trekt de auto veel mooier de bocht om. Maar dat komt vanzelf wel. Rustig aan en genoeg oefenen. Desnoods lekker een paar keer oefenen op een prive-terrein...

Wees blij dat je in een moderne auto rijdt. Echt oude auto's hebben nog geen gesynchroniseerde versnellings bak en moet je tussengas geven. Dan kom je al gauw een been te kort...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
Het nieuwe rijden is ook niet altijd even fijn voor je motor. Door het constante lage toerental krijg je meer afzetting in de motor. Af en toe even lekker op het gas (als de olie warm is) is helemaal niet zo verkeerd voor je auto. Lekker uitvieren (zonder koppeling ingetrapt) maakt inderdaad wel flink wat uit. Beetje tempo houden op rotonde's is ook lekker voor het verbruik, maar kost je extra bandenslijtage. Rijden met constant toerental is ook fijn voor je verbruik en aandrijflijn. Cruise-control helpt hierbij...

Sluitgage aan de koppelingsplaat komt vooral door:
  1. Mensen die hun voet tijdens het rijden op de koppelingsplaat laten rusten.
  2. Auto op de helling d.m.v. een slippende koppeling stil houden.
  3. Optrekken met een zware last achter je wagen.
Ik rijd redelijk vlot door, maar heb met nog geen enkele auto koppelingsplaten hoeven te vervangen. Mijn Mazda 6 had 350K gelopen en had nog geen enkel spoor van slijtage. Ik snap trouwens niet hoe je een vliegwiel kunt laten slijten...

[ Voor 4% gewijzigd door BugBoy op 03-06-2017 22:45 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
gekkie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:11:
[...]
Vervolgens halverwege de rijlessen geswitcht naar een gewone VW golf diesel zonder turbo en dat reed een stuk beter, geen noodzaak tot ontkoppelen, steker nog .. fijn combi van rem en motorbremsen. En dat is bij alle auto's die ik heb gereden sindsdien het geval geweest. Sterker nog als ik een keer ontkoppelt de bocht door ga voelt dat vreemd aan qua rijgedrag.
Een diesel heeft een veel hogere compressie dan een benzinemotor, dus daarom remt een dieselmotor vaak ook iets meer af op de motor. Ik heb een BMW 1100cc 2-cyl boxermotor en als je dan terugschakelt met een te hoge snelheid blokkert het achterwiel even en kwispelt die. Niet fijn als je net iets te hard op een bocht komt aanrijden :)

Ontkoppeld door de bocht verstoord de balans in de wagen. Met je gas kun je spelen met je balans. Geef iets gas en de balans gaat wat naar achteren, waardoor je wat lekkerder de bocht doorgaat. Dit werkt ook goed met drempels. Beetje gas geven als je de drempel afgaat. Neusje komt wat omhoog en je hebt wat meer grondspeling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:31

Jrz

––––––––––––

Genieten dit :-)

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dindr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-09 20:40
Mijn lesauto (Golf 2.0 TDI uit 2006) rolde in z'n twee door zonder uit te slaan. Elke bocht verliep prima zonder wat te doen. Waar vrees je voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:10
BugBoy schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:49:
[...]
Een diesel heeft een veel hogere compressie dan een benzinemotor, dus daarom remt een dieselmotor vaak ook iets meer af op de motor. Ik heb een BMW 1100cc 2-cyl boxermotor en als je dan terugschakelt met een te hoge snelheid blokkert het achterwiel even en kwispelt die. Niet fijn als je net iets te hard op een bocht komt aanrijden :)
Behalve dan die turbo versie toen dus :p
Of het exemplarisch was of generiek voor dat type turbo diesel weet ik niet (instructeur zei het laatste).
Maar goed met een BMW heb je een achterwiel aangedreven bak, rijd ook weer iets anders dan een voorwiel aangedreven.
Ontkoppeld door de bocht verstoord de balans in de wagen. Met je gas kun je spelen met je balans. Geef iets gas en de balans gaat wat naar achteren, waardoor je wat lekkerder de bocht doorgaat. Dit werkt ook goed met drempels. Beetje gas geven als je de drempel afgaat. Neusje komt wat omhoog en je hebt wat meer grondspeling...
Beetje soepel rijden kan wonderen doen, maar als het goed is voel en hoor je dat vanzelf wel als je er een beetje op let.
Maar er zijn inderdaad ook wel verkeersconstructies waar je terug mag naar z'n 1 en dat is wat minder fijn het is gewoon geen versnelling om naar terug te willen schakelen.
Maar goed van mij mogen ze sowieso wel wat verkeerskundigen naar een afgelegen eiland sturen om daar hun creativiteit in het bedenken van de meest onhandige constructies te botvieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:54

Fiber

Beaches are for storming.

Niet alles gelezen...

Maar:

Je remt en/of schakelt in principe niet in een bocht maar voor een bocht. (Terug schakelen dus.) Dan ga je 'met trekkende motor' (Gas geven dus.) de bocht door en na de bocht schakel je weer op als dat nodig is.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals je zelf al zegt, dit iseen kwestie van kunnen rijden. Ik heb 170.000km in een smart forfour gereden zonder dat er een nieuwe koppelingsplaat inmoest en met 1 set remblokjes. En ik rij nog gewoon op de ouderwetse manier, dus schakel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Dicht voor onderhoud
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.